Wenken op technisch gebied.
M
1
I
De bank van tante.
Het Vrouwenhoekje
O O
S
gj
I-S"0,
§*ui£i
I
Distributie van levertraan.
Het hoog? woord is er nog niet uit.
at
0
N Z
C
n
a
■a-S
7,
3%
a 7
ë-cg? o
M
Cl w
513
a cs
lif1
li
bloc in de Moer, de plannen tot ruilver
kaveling afwacht, daar dit van invloed
zal iron op het wegennet. Men kan ech
ter perwoniyk aansluiting vragen.
Een der leden vraagt verlaging van
het zomerpeil in de Moer, waarop de
voorzitter er op wijst, dat men ook met
de hooger gelegen gronden rekening hou
den moet. Er klagen er reeds, dat er
niet voldoendé water is.
Hierna sluiting.
Levering aan verbruikers alleen op een
door een arts afgegeven bon.
Levertraan mag krachtens beschikking
van gisteren, zooals wij reeds meld
den, aan verbruikers alleen wor
den afgeleverd op recept van een arts of
tegen overgave van een door een in Ne
derland gevestigden arts afgegeven bon.
Voor het afgeven van deze bons gel
den voor de artsen de volgende richt
lijnen:
a. een grootere hoeveelheid levertraan
dan 200 c.c. per hoofd en per week is
niet toegestaan;
b. de arts mag per bon niet meer lever
traan uitschrijven, dan noodig is voor
twee weken; voor meerdere personen uit
eénzelfde gezin kan met één bon worden
volstaan;
c. de arts mag de bonnen slechts af
geven, indien hij het verstrekken van
levertraan op goede medische gronden
noodzakelijk acht.
Desbetreffende bonboekjes worden be
schikbaar gesteld door het Rijksbureau
voor genees- en verbandmiddelen, Tessel-
schadestraat 6, Amsterdam (Z.).
Apothekers mogen dus voortaan lever
traan alleen afgeven op recept van een
arts of tegen ontvangst van een bon, als
bovenbedoeld. Zij kunnen levertraan blij
ven bestellen op de bekende bestelformu
lieren, doch zijn verplicht van iedere af
levering nauwkeurig aanteekening te
houden.
Ook apotheekhoudende geneeskundigen
kunnen op de bekende bestelformulieren
levertraan blijven betrekken, doch moeten
eveneens aanteekening houden van de
verstrekte hoeveelheden. Zij mogen geen
bonnen gebruiken voor aflevering uit
eigen voorraad; al deze afleveringen wor
den beschouwd als op recept te zijn ge
schied.
Drogisten en kleinhandelaren mogen
levertraan uitsluitend afleveren op bon
nen en kunnen levertraan, alleen betrek
ken tegen inlevering van een overeen
komstige hoeveelheid bonnen.
Met een wang al ingezeept en de an
dere nog glad en glimmend, blijft Bart
stijf voor het raam staan.
Nee, het kan niemand anders zijn.
Maar zoo vroeg in den zomer?
Een zeepklodder, vermengd met de
korte baardstoppels, plekt tegen 't gor
dijn. Bart zou het wel open willen trek
ken, om nóg beter te kunnen zien, maar
dat durft hij niet.
Het hoeft ook eigenlijk niet, want hij
weet het zeker, het is Sella.
Het is het beeld, dat hy onder zijn
vaak taaie studie-avonden en in het
laatste jaar in de loopgraven en op
wacht, altijd voor zich heeft gehad.
De breede witte bank, voor het huis
met de donkere boomen, langs den zon-
nigen weg. De donkere figuur van tante
Jans, het zwarte haar in een midden
scheiding, die hij hier kon zien, en
daar naast, een tenger blauw figuurtje,
waarover een krans van warrige gouden
krullen.
Breed staat Bart voor het smalle
raam.
Een spiegel heeft hij vandaag niet
noodig.
Voor het raam, de oogen gericht op
de bank daar aan de overzijde van de
groene weilanden, scheert hij zich ver
der af, strikt hij zijn dasje recht, trekt
by zijn jasje aan en blijft dan lang staan
de ellebogen geleund in de smalle groene
vensterbank.
Overwinnaar voelt hij zich reeds.
De weg ligt nu voor hem open.
De aanstelling op secretarie en krui
wagens genoeg om een goede kans te
maken voor een burgemeestersbenoe
ming.
En dat met Sella.
„Marcella", zegt hy langzaam, met
donker trillende stem.
Ja, zoo zal hij haar naam zeggen.
Vanavond al?
Het is toch niet voor niets dat Sella al
zoo vroeg is gekomen?
Nee, hij wil niet één dag voorbij laten
gaan.
En Sella?
Een gedachte springt in hem op die
hem nog zekerder doet zijn van zijn
overwinning.
Een vroolijk jong meisje kan toch niet
iederen zomer bij zoo'n oude tante lo-
geeren om de tante?
„Natuurlijk niet!"
De vreugde bruist in hem op.
Ze kwam hier om hem, en ze is hier
nu ook om hem gekomen. Ze weet hoe
hy er voor staat, tante zal het haar ver
teld hebben.
Vanavond gaat hij er heen. De oor
log heeft het hem gemakkelijk gemaakt.
In de oorlogsdagen, Bart was al gauw
terug uit den strijd, praatte je met ieder
een en Bart heeft toen de kans niet
voorbij laten gaan, de kennismaking met
tante Jans aan te knoopen.
Hy heeft gedeeld haar onrust om het
nichtje, dat analyste was in een groot
ziekenhuis in Rotterdam.
De uitlegging van tante Jans, wie het
nichtje was, dat meisje dat hier 's zo
mers wel kwam, hy had haar misschien
wel eens op de bank zien zitten? was
heelemaal overbodig.
„Ja, hy had haar wel eens gezien",
probeerde hy toen zoo gewoon mogelyk
te zeggen, en het was zeker tante Jans
haar angst om Sella, dat zy toen niet be
merkte, hoe ongewoon zyn stem klonk.
De eerste maal, dat hy met iemand
over haar gesproken had.
Het eerste contact, al was Sella er on
bewust van, was toen tot stand geko
men. Natuurlyk had hij daarna tante
Jans nog vaak gesproken.
Zyn droomen, den langen winter aan
het front, achter zijn bureau, waren by-
na werkelijkheid geworden.
's Morgens, 's middags, soms nog des
avonds, had hij naast tante op de bank
gezeten, en al was het nu nog zonder
Sella, toch op Sella's plaatsje.
Zijn hand had hij gelegd op de leuning
waar zeker Sella's hand ook gerust had.
Enhij had ook naar het huis,
daar aan de andere zijde van de weilan
den gekeken.
Daar moest Sella hem gezien hebben,
als hij 's avonds voor het open raam zat
te studeeren.
Bart richt zich hoog op. De hand aan
de raamknop.
Hij weifelt om het raam open te doen.
Andere jaren was het heel gewoon ge
weest.
Maar nu, nu zyn plaats daar op de
witte bank verzekerd is?
Tante Jans zal Sella natuurlyk van
hem verteld hebben: De jonge mynheer
van den overkant.
's Avonds overtuigt Bart zich, dat
tante Jans en Sella op de bank zitten,
en dan maakt hij zijn toilet tot in de
puntjes in orde.
Sella kijkt droomerig voor zich over
de door de avondzon beschenen landen
als Bart langzaam aan komt fietsen en
pas als hij vlak bij is, bemerken zij en
tante Jans hem.
Stijver dan gewoonlijk begroet hij tan
te Jans.
Een korte voorstellingen dan
kijkt Bart voor de eerste maal in de la
chende oogen van Sella.
Bart krijgt een plaats aan den ande
ren kant van Tante Jans.
Wacht maar, nog even, dan zit hij in
het midden, of Sella.
Toch voelt hij zich dezen avond op de
bank niet zoo op zijn gemak als wanneer
hy alleen is met tante Jans.
Hij voelt, Sella is een ander meisje
dan de meisjes van het dorp, waarmee
hij tot nu toe omgang had.
Tegenover haar vlotte omgangsma
nieren voelt hij zich houterig en hij is
niet de vlotte jongeman, die hij in zijn
droomen tegenover Sella was.
Tot zijn blijdschap merkt hij dat tante
Jans Sella toch al over hem heeft inge
licht.
Sella huldigt hem om zijn dapperheid
tydens de oorlogsdagen, maar Bart
wuift de hulde terug. Zooveel bijzonders
was het niet.
Als tante Jans naar binnen is, om
thee te zetten, praten ze samen over zijn
toekomstige loopbaan.
„Het lykt me heerlijk", zegt Sella, en
Bart leest verlangen in haar oogen, „om
burgemeester te zijn van een dorp. Al
tijd buiten te wonen"
„Ja", begint Bart, en dan zwijgt hij.
Hij heeft Sella's blik gevangen en
kijkt haar diep in de oogen.
Nee, deze dag geeft hem Sella niet,
maar die blik?
In den nacht is de lucht vervuld van
vliegtuiggeronk, maar Bart hoort alleen
de stem van Sella.
Beschaafd, zonder dialect, een stem
zooals er maar een is, en hij ziet de diep
ten van haar klare oogen.
„Ga jij er zelf even heen, Sella", zegt
tante Jans en draait zich meteen om,
dat Sella haar gezicht niet zal zien.
De veelvuldige bezoeken van Bart den
laatsten tijd en nu, nu Sella er is.
Tante Jans heeft zijn steelsche blik
ken wol gezien. Voor haar heeft hij zijn
geheim niet kunnen bewaren.
Sella voelt zich niet erg op haar ge
mak, wanneer zy in de duur, maar niet
smaakvol gemeubileerde kamer zit.
Het dieprood is uit Bart's gezicht te
ruggetrokken, als hij Sella begroet.
Dan vertelt Sella haar plan. Een bui
tendag voor haar Rotterdammertjes van
de Zondagsschool. Tante Jans heeft haar
hier naar toe gestuurd om de groote
weide en de schuur.
Bart's moeder zit zwaar op een rechte
stoel.
Zij is er niet dadelijk voor. Het gras
zal zoo vertrapt worden
Maar Bart weet haar bezwaren weg
te redeneeren en Sella kan met de be
geerde toestemming naar huis gaan.
„Bart", zegt zijn moeder langzaam,
als hij weer in de kamer komt, en na
druk leggend op ieder woord, „je hoeft
niet te denken dat dat een vrouw voor
je is.
Zoo'n stadsdametje. Er zijn hier meis
jes genoeg waaruit jij je keus kimt doen
en die waarschijnlijk heel wat meer in
de melk hebben te brokken",
Sella's plan, waarbij Bart haar trouw
terzyde staat, slaagt volkomen.
En Bart heeft nu ongezochte aanlei
dingen genoeg om geregeld bij tante Jans
binnen te loopen en Sella te ontmoeten.
Toch blijft hij zich stijf voeten bij
Sella's ongedwongen lach en haar jolige
scherts.
De avond na de Rotterdammertjes, ja
dan zal hy haar naam noemen, Marcella
Moe en afgezakt keert Sella met Bart
van het station terug, waar zij haar Rot
terdammertjes uitgeleide heeft gedaan.
Bart's bezorgdheid voor haar weert
ze lachend af, maar als hy 's avonds nog
even komt kijken, blykt tot zyn teleur
stelling, dat Sella al vroeg naar boven
is gegaan.
Voor het open raam van haar kamer
hoort Sella beneden Bart's stem.
Wat ze niet wilde aanvaarden, is haar
thans overduidelijkBart heeft haar lief.
Hoe moet nu haar houding voortaan
tegenover hem zijn?
Gewoon, zooals tot nu toe, besluit ze
dan; waarom zou ze anders doen dan
gewoon
Het uitstapje van haar Zondagsschool
klas heeft Sella veel correspondentie
bezorgd en ook de daarop volgende da
gen komen er nog veel brieven.
„Tante, vindt u het goed ,dat ik van
avond bezoek krijg?" vraagt Sella twee
dagen later, met een blosje op haar wan
gen en een verlegen lachje.
„Natuurlijk, en het treft mooi", zegt
ante en ze heeft moeite haar blijdschap te
verbergen, „ik heb immers vergadering
van het comité voor slachtoffers van de
oorlogsschade".
„Ja, dat wisten we", en als tante dan
niet verder vraagt, geeft Sella ook geen
nadere uitlegging.
Tante Jans naar de comitévergade-
ring en Sella alleen thuis. Deze gelegen
heid zal Bart niet vcorbij laten gaan.
Met zijn blikken gericht op de bank
zijner droomen, knapt hij zich tegen den
avond op.
Bart is zenuwachtiger dan hij zelf wil
weten en veel te vroeg om tante Jans
niet thuis te treffen fietst hij weg. Dan
eerst nog maar een eind om, in huis heeft
hij toch geen rust meer.
Hij weet niet meer wat hij zich heeft
voorgenomen te zeggen.
Alleen de naam „Marcelle", daarin lig
gen al zijn gedachten uitgedrukt.
Als Bart eindelijk, voor het uiterlijk
beheerseht, het huis van tante Jans na
dert, ziet hij op de bank Sella. En naast
Sella, haar handen in de zijnen, een
vreemde, jongeman.
Zij hebben alleen oogen voor elkaar
en zien niet, dat Bart haastig een zijweg
inschiet, waar hij het zichzelf probeert
duidelijk te maken, dat voor hem geen
plaats meer is op de bank van tante.
„M. Z.".
EEN TRANSPORTABELE
ONTVANGER.
Een radiotoestel dat speciaal in dezen
tijd onze bijzondere aandacht verdient is
de nieuwe Philips draagbare ontvanger
type 122 ABC. Juist omdat het eenigs-
zins afwijkt van de meeste typen draag
bare ontvangers, besteden wij eenige
aandacht aan dit toestel.
Vroeger genoten wij van een draag
bare ontvanger, terwijl we kampeerden.
Ook als curiositeit bouwden we wel een
draagbare ontvanger. Tegenwoordig is
het echter zoo, dat wij een radio-ontvan
ger niet gaarne missen. Ook als de
stroom ons in den steek laat, willen we
toch gaarne luisteren. En dit is op een
heel gemakkelijke manier mogelijk met
het nieuwe Philips toestel. Daarbij is
het gemakkelijk verplaatsbaar, daar de
afmetingen van het geheele apparaat,
inclusief batterijen slechts 18 x 26 x 29
cm is. In deze maat zijn zelfs de knop
pen inbegrepen. Het is dus inderdaad
gemakkelijk transportabel.
Ook het probleem van de stroombron
bij dit toestel is op een bijzondere wijze
opgelost. Zooals we weten, hebben we
voor verplaatsbare toestellen een accu,
anode-batterijen en negatieve rooster-
battery noodig.
De bezwaren, die aan deze stroom
bronnen kleven, kennen wij allemaal. De
accu is meestal leeg, als we juist eens
naar iets moois willen luisteren, de an-
node-battery willen wij altyd langer la
ten meegaan, als voor een goede ont
vangst te prefereeren is. Daarby komt
het ongemak voor transportabele appa
raten, dat beide voedingsbronnen zeer
zwaar zijn, zoodat we voor ons plezier
het toestel meestal niet transporteeren.
Philips heeft voor deze problemen een
goede oplossing gevonden. Ook in het
toestel zitten batterijen, maar het kan
bovendien worden aangesloten op een
net van willekeurige stroomsterkte en
stroomsoort. Dus het toestel is zoowel
geschikt voor wissel als gelijkstroom,
voor 220 volt zoowel als voor 110 volt.
Men kan daardoor uitkomen met een en
hetzelfde toestel, voor thuis en op reis.
Laat de electrische centrale ons in den
steek, dan even omgeschakeld en onze
radio kan toch gaan. In het toestel zit
ten drie parallel geschakelde batterijtjes
die voor de voeding zorgen als het toe
stel niet op het electriciteitsnet is aan
gesloten.
Als het niet bepaald noodig is, kan
men de batterijen ongebruikt laten en
ze daardoor sparen. In het toestel is een
relais aangebracht, waardoor automa
tisch op batterijen wordt overgescha
keld, zoodra de stekker uit de contact
doos wordt genomen. Het toestel houdt
dus niet op met spelen als men de ver
binding met het net verbreekt. Voor de
gèlijkrichting van de wisselstroom wordt
van een selenium-cel gebruik gemaakt.
Het schema van het toestel is eenvou
dig. Het golflengte-gebied is beperkt
tot dat der middengolven (200585 m).
Bedienknoppen zy er maar twee, n.L de
sterkteregelaar (gecombineerd met de
aan- en uitschakelaar) en de afstem
knop. Er is een ingebouwd raam, hoewel
ook met een buitenantenne of een net-
antenne kan worden gewerkt. De eerste
lamp is een DK 21, een mengoctode, dan
volgt een middenfrequentversterker pen-
thode, de DF 21, de derde lamp is een
diode triode DAC 21als eindlamp is een
penthode toegepast, de DL 21. Zooals
wij uit de beschrijving der lampen kun
nen zien is het toestel een super. Het be
vat vijf afgestemde kringen, zoodat het
toestel aan redelijke selectiviteitseischen
voldoet. De anode-spanning is van de
orde van grootte van c.a. 100 volt. Zoo
als we zien is dit een lage anodespanning
De luidspreker is permanent dynamisch
zoodat een goede geluidskwaliteit ver
zekerd is.
Zooals vanzelf spreekt moet men het
toestel .gebruikt als draagbare ontvan
ger draaien loodrecht op de richting van
het zendstation.
Alles bij elkaar is boven beschreven
ontvanger alleszins de moeite waard er
eens nader mee kennis te maken. Het is
een klein, handig toestel, met uitsteken
de kwaliteiten.
Vragen.
F. J. te K. Het feit dat u verschillen
de pauzeteekens hoort op de Duitsche
zenders, ligt aan het feit, dat iedere zen
der byna weer een apart pauzeteeken
heeft. Het pauzeteeken, dat men hoort
is dus afhankelyk van het programma,
waarmee de door u beluisterde zender is
verbonden.
De volgende keer hopen wij eenige
pauze-teekens te geven.
DE VETRANTSOENEERING.
De vetrantsoeneering is nu eenigen
tijd aan den gang en de huisvrouw zal
inmiddels bespeurd hebben voor welke
problemen de beperkte boterverstrek-
king haar stelt.
Van het rauwe vet kan hoewel de
prijs zeer gestegen is, voor het bereiden
van vleesch gebruik worden gemaakt,
maar de hedendaagsche huisvrouw is
het „uitbraden" van vet wat ontwend.
Daarom kan het zijn nut hebben eraan
te herinneren, dat het rauwe vet, dat
men bij den slager betrekt, eerst in zoo
dun mogelijke stukjes moet worden ge
sneden, waarna het op een zacht vuur
in de braadpan moet worden uitgebak
ken. Door herhaaldelijk roeren kan het
onaangename aanbranden worden voor
komen. Is het vet volkomen helder ge
worden en zijn de kaantjes ten slotte
alle lichtbruin, dan worden zij met een
lepel stevig uitgedrukt en vervolgens uit
de pan genomen. Met een snufje zout
erbij worden zij door menigeen gaarne
bij de boterham gegeten. In het dam
pend heete vet wordt nu het vleesch op
de gewone wijze gebraden of gebakken.
Vindt men, dat op dezelfde wijze verkre
gen jus een wat te lichte kleur heeft,
dan biedt het jusblokje uitkomst.
Ook denke men aan de mogelijkheid
om rauw spek op de wijze van groot
vleesch te braden. Hef daarbij verkregen
spekvet kan de grondstof voor een
smeervet op de boterham vormen
(stroopvet) en het gesneden spek is een
uitstekende broodbelegging.
Bij verschillende andere groenten
(bladgroenten, knolletjes, koolraap,
bloemkool enz.) kan een melksausje,
dat gebonden is met aardappelmeel en
waardoor op het laatste oogenblik een
kleine hoeveelheid boter wordt geroerd,
het botergebruik beperken, zonder de
smakelijkheid in gevaar te brengen.
De bereiding van rauwe sla stelt even
een probleem, omdat zonder olie zal
moeten worden gewerkt. Hier zijn ech
ter verschillende goede vervangingsmid
delen bij de hand, zooals: een mengsel
van hangop met fijn gesneden groene
kruiden en wat zout. een mengsel van
hangop met wat dikke tomatenpuree,
fijn gesneden peterselie en wat zout,
een mengsel van hangop, mosterd, pe
per en zout, een mengsel van yoghurt,
dat men op een der vorig genoemde
manieren geurig maakt, een mengsel
van kwark met een of meer van boven
vermelde toevoegsels.
U ziet hier: er is keus genoeg. Wil
men zijn hoeveelheid boter voor het uit
smeren op de boterham vergrooten
een vermeerdering van het vetkwantum
levert dit uiteraard niet op dan kan
men de boter met wat melk of lauw wa
ter vermengen. Toevoeging van melk
doet de boter sneller bederven, zoodat
dit hulpmiddel in het warme jaargetijde
minder aanbeveling verdient.
Tenslotte zij nog vermeld, dat men
door een hoeveelheid boter of door, zoo
als reeds werd vermeld, spekvet met
stroop te vermengen een smeersel voor
de boterham verkrijgt, dat door sommi
gen wordt gewaardeerd.
Het braden van vleesch met los vet.
Koop hiervoor bij 't vleesch een weinig
bijbehoorend los vet (men rekent on
geveer 1/5 van het gewicht aan vleesch)
snijdt dit zeer fijn en laat het zachtjes
uitsmelten, af en toe roerende. Druk de
kaantjes uit en neem ze uit de pan (een
smakelijke broodbelegging), verhit het
vet tot er een blauwe damp afkomt,
wentel het gezouten vleesch aan alle
zijden door het heete vet.
Keer het vleesch telkens en laat het
aan alle zijden bruin worden, voeg er
wat water by en laat het vleesch met het
deksel op de pan, gaar worden. Gebruik
niet te veel water tegelijk om het bruine
korstje niet verloren te laten gaan.
Vleesch braden zonder vet.
Vette vleeschsoorten kunnen uitste
kend gebraden worden zonder vet. Zet
het vleesch op met een bodempje water
en laat het zachtjes koken. Braad het
vleesch als het water verdampt is in het
intusschen uitgesmolten vet. Behandel
het verder op de gewone wijze.
Stroopveit.
Meng hiervoor 1 deel uitgesmolten
spekvet met 3 deelen stroop, gebruik het
als strijkvet op de boterham.
Het maken van kwark.
Neem hiervoor 2% 1 gepasteuriseerde
melk of taptemelk met 1 flesch karne
melk. Verwarm de zoete melk tot ze
lauw is (ongeveer 30 gr.). Voeg de kar
nemelk er bij. Houdt het mengsel lauw
in een teil met warm water of op een
hoekje van het fornuis tot de melk ge
stremd is en de wei (het waterachtig
gedeelte) boven komt drijven (na onge
veer een uur). Giet de massa op een, met
een niet te dunne doek, bedekt vergiet,
met een kom of teil er onder. Laat het
water er zoo volkomen mogelyk uitlek
ken en schep de stevige massa in een
schaal.
Kwark als slasaus.
Meng de kwark met wat zout en fijn
gehakte tuinkruiden (peterselie, sjalot
jes, dragon) en desverkiezend wat dikke
tomatenpuree. Maak met deze saus de
sla aan.
Kwark als broodsmeersel.
Strijk de kwark uit op ongesmeerd
bruin- of roggebrood. Vermeng ze des-
verkiezend eerst met wat uiensap en wat
zout, strooi er voor de kleur en voor de
smaak wat paprika over.
Meng er in plaats van ui ter afwisse
ling wat tuinkruiden door.
UIT DE MODEBLADEN.
Het Augustus-nummer van Beyer's
„Mode fiir Alle" is inderdaad „een red
der in nood", want het redt de dam'
uit de moeilijkheid, wat met de stof te
doen om het beste resultaat te krijgen.
Wanneer men in dit nummer de fijne
combinatie van verschillende stoffen, de
origineele verandering van een oude ja
pon in een nieuwe, de totale vermaking
van een plusfours tot een kinderjasjt-
ziet, doet dit wellicht menig aardig idee
aan de hand.
Behalve elegante middagtoiletjes,
waarbij ook nu nog veel ruimte ver
werkt wordt, vinden we vroolijke,
sportieve jurkjes van weinig stof ge
maakt, maar toch een vlot geheel vor
mend. Bij de avondkleeding valt ons di
rect de stijlvolle, witzijden japon op met
lange mouwen, die, evenals het lijfje
rijkelijk met kralen versierd zijn.
De meest ideale dracht voor den over
gang, n.1. het mantelcostuum, biedt
steeds vele voordeelen. Men kan bij he
rokje verschillende blousjes dragen, zoo
als dit nummer in groote verscheiden
heid laat zien. Het jasje kan desnoods
ook op een jurk gedragen worden en
bij het rokje eventueel een wollen
vestje.
Erg aardig is de hooggesloten mantel
met de groote opgezette zakken, die
deze practisch en sportief maken.
Ditmaal werd veel aandacht besteed
aan de kleeding voor dames met groote
bovenwijdten.
Ook voor de jongens en meisjes is in
dit nummer wel wat te vinden.
Het handwerkhoekje zorgt voor ge
breide kinderkleeding en het knutsel
hoekje vertelt wat men met gekleurd
band allemaal bereiken kan.
Maandag 12 Aug. 1940.
JAARSVELD. 4.14.4 M. VARA-Uitz.
8,00 Ber. ANP. 8,15 Gram. 10,00
VPRO: Morgenwijding. 10,15 Declam.
10,40 Pianoduetten. 11,10 Declam. 11,30
Orgel en zang. 12,00 VARA-orkest.
12,45 Ber. ANP. 1,00 Gram. 1,15 VARA-
orkest. 2,00 Viool, piano en gram. 2,40
Declam. 3,10 Gram. 4,00 Esmeralda.
4,45 Voor de kinderen. 5,15 Ber'. ANP.
5.30 De Ramblers. 6,00 Gram. 6,30 „De
Golfbrekers". 6,40 Lezing- „Gelre's ont
wikkeling in de middeleeuwen". 7,00
Vragen van den dag (ANP). 7,15 Ber.
7,20 Gram. 7,40 Causerie „De textiel
distributie". 8,00 Ber. ANP. 8,15 VARA-
orkest en soliste. 8,45 Radiotooneel. 9,15
Gevarieerd progr. (opn.) 10,15 Ber.
ANP.
KOOTWIJK. 1875 M. NCRV-Uitz.
7,00 Ber. Duitsch. 7,15 Ber. Eng. 7,30
Gram. 8,00 Ber. ANP. 8,10 Schriftlezing
en medit. 8,25 Gew. muz. (opn.) 8,35
Gram. 9,45 Viool, piano en gram. 10,30
Gram. 11,15 Ber. Eng. 11,30 Gram.
11,45 Zang met pianobegel. en gram.
12,30 Ber. Duitsch. 1,00 Quintolia en
gram. 2,00 Ber. Duitsch. 2,15 Quintolia
en gram. 3,15 Ber. Eng. 3,30 Gram. 4,15
Jac. Staffer's sextet en gram. 5.00 Ber.
Duitsch. 5,15 Ber. ANP. 5,30 Jac. Staf
fer's sextet en gram. 6,15 Ber. Eng. 6,30
Gram. 7,00 Vragen van den dag (ANP
7,15 Ber. 7,30 Reportage of muziek. 8,00
Ber. Duitsch. 8,15 Ber. ANP. 8,30 Ber.
Eng. 8,45 Bel Canto. 9,15 Ber. Eng.
9,30 Bel Canto. 10,00 Ber. Duitsch. 10,15
Ber. ANP. 10,30—10,45, 11,15—11,30:
0,15—0,30 en 1,15—1,30 Ber. Eng.
C/7
C/5
.e
c "i
c
o3 eu
ais
s 05
T3
MR
fl
o -D
O 03
<D
<D
-4->
<D O
3
"O
a S-l
a
a St A
o>
■si txfl <2
S S
C ~Üj o, bi) g.
o o o
N O
a
'n
2 oi
O) O
bo C
0J c3 o3
cj bp <u
d 6
0) O
a d o
cl
>3
es o. ca
T3 2 N 12
°p 3 52 2 s oo
I f 7 TH 00 (M IM ,H
co
li