Handelsavondschool - Goes gSF* Het beste adres voor MANUFACTUREN is dat van L. E. RIVIERE, tijdelijk Korte Delft 20 MIDDELBURG Wat een Nederlandsch oorlogsvlieger in een oude Fokker doormaakte. VRAAG EN AANBOD Provinciale Publicatie Een Werkster Een tocht naar de Grebbe-linie, die tevens de laatste was BEKENDMAKING. van het Departement van Economische Zaken. Dienstregelingen ingaande 25 Juli 1940. De kleine advertentlën In de rubriek „Vraag en Aanbod" kosten slechts f 0.75 contant. Onder letter of nummer f 0 85 Aangifte van nieuwe leerlingen Flinke Dienstbode In „Vliegwereld" komt een levendige beschrijving voor van sergeant-vlieger G. F. Roeloffzen, waarin hij vertelt van een gevaarlijken tocht naar de Grebbe- linie in de oorlogsdagen. Uit dit verhaal dat toch zoo zonder opsmuk is neerge schreven, blijkt wel duidelijk, hoe buiten gewoon veel van den mensch gevergd wordt in den luchtoorlog. Sergeant Roeloffzen vertelt dan, hoe ze na een onvruchtbaren tocht naar den Afsluitdijk met oude Fokkers C 5 het goede materiaal was reeds verloren ge gaan door den commandant op het bureau werden geroepen, waarin deze mededeelde, dat men nog één poging wilde ondernemen, om de Duitsche linies by Wageningen te bombardeeren. Jacht vliegtuigen waren niet meer beschikbaar om de bommenwerpers te verdedigen, waarom de commandant zes vrijwilligers vroeg. En dan vertelt sergeant Roeloffzen: Sergeant-vlieger Van Liempd stapt onmiddellijk naar voren. Dan is het even stil. Niemand meldt zich. Bakx en ik kijken elkaar eens aan. Samen met Van Liempd hebben wij wel de meeste front- vluchten gemaakt deze dagen. En meer dan een jaar zijn wij ook met zijn drie- en een onafscheidelijk clubje geweest, gedurende ons lange verblijf in Gilze- Rijen en nu in Noordwijkerhout. Ons besluit is genomen. Ook de laat ste maal zullen we samen gaan. Ook drie waarnemers, waaronder sergeant Holtz, die met mij gaat, melden zich vrijwillig aan. Nieuwe bommen onder de toestellen, benzine bijtanken, klaar! De comman dant drukt ons allen de hand en letter lijk „uitgeleide gedaan" door onze col lega's stappen wij naar de toestellen. Even warmdraaien en dan snel weg! We vliegen escadrille-ruim-verband, d.w.z. niet te dicht op elkaar. Bakx voorop, links Van Liempd en ik rechts. Zoo laag mogelijk. We vliegen zoo laag mogelijk, huisje boompje-beestje, zooals dat heet. Even later vliegen we langs de Lek Oost waarts. Bakx „bovenop" het water. Van Liempd en ik links en rechts vlak over de uiterwaarden. Om des te vlugger weer thuis te zijn, zitten we de oeroude Fokker C 5-en, met hun 190 kilometertjes kruissnelheid, be hoorlijk op hun kop; ze dreunen en da veren en worden gloeiend heet, maar dat geeft niet, ze kunnen er tegen, want on danks hun ouderdom zijn ze nog ijzer- sterk. Plotseling beginnen er, ter hoogte van Culemborg van den grond af mitrailleurs op ons te schieten, maar ze raken ons gelukkig niet. Wij verder. We beginnen te klimmen. De Grebbe-linie nadert. We zitten op 800 meter. In de verte zie ik Wageningen al lig gen. Overal op den grond rookt en brandt het. We naderen het „front". N.O. van Wageningen moeten we zijn: ik stuur mijn kist nog wat bij, we gaan recht op het doel af. Dan, inééns: drie Duitsche jachtvlieg tuigen, die in duikvlucht op me af ko men! Waar ze zoo plotseling vandaan komen is me een raadsel; ik vermoed uit de wolken. Regelrecht duiken ze op mij af, in razende vaartIk zie ze maar één moment. 'tZjjn Messerschmitts 109 of Heinkels 112. Drie razend-snelle, zwaar bewapende, moderne jagers, tegen één ouden, lang- zamen verkenner. Géén kans! Weg! Naar den grond! Het davert door mijn hoofd: in de lucht blijven en trachten te vluchten? Zelfmoord. Er uit springen? Als het lukt, zal ik met mijn parachute midden in de vuurlinie terecht komen en al dood zijn, voor ik beneden ben Een schop tegen het voetenstuur, een duw tegen het levier, in duikvlucht naar beneden, naar den grond! Het gasmanette vol open, óver de stuitnok heen, die we normaal alleen op groote hoogten mogen overschrijden. Lóópen zal die oude Rolls, al zal hij uit elkaar vliegen! Ze zitten al achter me, ik voel het, één die op me moet schieten, midden achter me, en twee opzyvoor omkijken is geen tyd. Hy begint te vuren. Dat is ontzettend. Een sproeiregen van lood laat hy op me los. Ik zie het, want zij gebruiken, even als wy, z.g. lichtspoormunitie, waarbij iedere vijfde patroon een duidelyk zicht baar lichtspoor nalaat in de lucht. Radeloos begin ik te schoppen, te du wen en te trekken, als een dolleman springt de kist door de lucht, slingerend en zwaaiend, met dreunenden motor. Néén, hij zal me niet krijgen, we ge ven ons zóó maar niet over! Als ik in één rechte lijn naar beneden was gedoken, had ik dit niet meer kun nen navertellen, dan zou hij me gemak kelijk in den bundel van zyn mitrailleur hebben kunnen vangen. Hij vuurt als een bezetene; uit al zijn mitrailleurs spuwt hij ons zijn stralen doodend metaal achterna, het is of wij in een smederij zitten, of by een groot electrisch laschapparaat, links vuurstra len, rechts, boven en onder ons! Aan alle kanten vonkt en gloeit het, en één kogeltje in myn rug is voldoende om er een eind aan te maken, om ons met volle snelheid den grond in te doen duiken, ik verwacht het ieder moment! Razend snelle duikvlucht. We duiken nog steeds, in een razende vaart. Mijn waarnemer vertelde my la ter in het ziekenhuis, dat hij dacht dat onze staart er af geschoten was tijdens deze duikvlucht en dat we stuurloos om laag doken, zóó slingerend en zwaaiend dook ik de kist naar beneden. Hij had er zich reeds op voorbereid, dat we zóó den grond in gingen en zat, zoo vertelde hij me, gelaten en rustig den klap of te wachten. Ik heb altijd bewondering gehad voor den moed, waarmee de waarnemers zich aan ons toevertrouwden. Het „vuurwerk" achter ons houdt nog steeds aan. Dat je hersens in een der gelijke situatie nog werken, is een raad sel. Het flitst door mijn hoofdover den Rijn zien te komen! Ik wist, dat ten N. van den Rijn letterlijk de „hel" was los gebroken; als ik dus daar terecht kwam werd ik, al kwam ik heelhuids aan den grond, tóch wel „afgeschoten", maar be zuiden ervan was de zaak nog betrekke lijk rustig. We naderen den grond. De „vuurre gen" houdt nog steeds onverminderd aan. Onze duik schynt uren te duren, in werkelykheid is alles slechts een kwes tie van seconden. Daar is de grond! Ik begin te trek ken. Moeizaam, onder hevig trillen van het toestel, komt de neus omhoog. We razen over de uiterwaarden en zakken nog steeds lager. Geweldig snel gaat het, véél te snel Een enorme klap, boem! Weg linker ondervleugel! De flarden hangen er bij, spaanders vliegen in het rond, we heb ben een paal of dijkje geraakt, de heele kist wordt omhoog gesmakt, maar schiet nog steeds met geweldige snelheid voort. Ik weet hem nog weer vlak te brengen en zie plotseling den grooten winterdyk van den Ryn voor me. Van dit moment af houdt het vuren op. De Duitsche ja ger, die veel sneller gaat dan ik, kan niet meer achter me blyven en schiet over me heen omhoog. Ik zie den dyk, met een hek er boven op, hij nadert snel, ik trek uit alle macht om er over heen te komen. Maar het toe stel dat, hoewel het nog voldoende snel heid heeft, niet genoeg draagvermogen meer bezit vanwege dien afgeknapten ondervleugel, wil niet meer omhoog. In volle vaart, met voltoeren draaienden motor vliegen we tegen den dijk aan, het toestel slaat heelemaal over den kop, wordt weer meters omhoog gesmeten, over den dijk heen, en valt met een ge weldigen smak een heel eind verder te gen den grond, waarbij de heele „kist" in elkaar schuift, zoodat er niet veel meer van over is. Het wordt me zwart voor de oogen en ik denk bij mezelf: daar ga je! Nu is het afgeloopen Even later dringt een geluid van weg- stroomende vloeistof tot me door; ik ruik benzine en open mijn oogen. De tank waarin nog c.a. 450 L. benzine moet zitten, blijkt zich bóven in plaats van vóór me te bevinden en loopt over me leegIk ben van boven tot onder drijfnat van de benzine en hoor een sis send geluid, dat eveneens van de ben zine afkomstig blijkt te zijn, die over de gloeiend heete uitlaatpijpen stroomt Als door een wonder gered. Dan dringt het ineens tot me door: Eruit! Weg! Mijn linkervoet blijkt be kneld te zitten, maar na een weinig wringen lukt het me, dien vrij te krijgen TE KOOP BIJ INSCHRIJVING: DE APPELS, PEREN EN PRUIMEN, wassende in den boomgaard van J. BLOK, Nieuwlande Polder, Krabbendyke. Inschryvingsbiljetten in te leve ren vóór of op 31 Juli a.s. en ik kruip uit den puinhoop. Ik zit vol bloed en voel overal pijn. Ik kan het zelf niet begrijpen, dat ik nog leef. Hier is een wonder gebeurd. En onder het toe- I stel zaten ook nog alle bommen, die, on danks den versehrikkeljjken klap, waar mee we tegen den grond kwamen, niet ontploftenMijn-eerste gedachte is dan: Ik zal wel heel toevallig in het le ven gebleven zijn, maar myn waarnemer zal wel dood zijn. Maar ook myn waarnemer leeft. Hij komt achter om de wrakstukken aan strompelen, had er dus blykbaar aan een anderen kant uit moeten kruipen dan ik. en elkaar ondersteunend strompelen we weg. De Duitschers zagen ons waar schijnlijk tegen den grond vliegen; we hebben ze niet meer gezien. Er komen Hollandsche hospitaalsol daten aanhollen (ze hadden ons blijk baar zien vallen)we blijken c.a. 20 voor de vóórste Hollandsche vuurlinie te zijn neergekomen Even later lig ik op een draagbaar (mijn waarnemer kon nog loopen), bet geheele geval wordt achter op 'n vracht auto gezet en daar gaan we, in Weste lijke richting. Onderweg wordt in bet donker nog tweemaal op onzen wagen geschoten, waarbij het zand van de den berm van den Weg inslaande gra' naatscherven ons om de ooren vloog. Maar alles ging goed. Na een vervoer van 13 uren lang doe. verduisterd Nederland, na zeven keer zijn overgeladen op een- ander vervoer middel (het eene nog slechter dan be andere), komen we den volgenden mo gen om 9 uur, half geradbraakt, ma doodgelukkig, in Amsterdam in het kenhuis aan. Tonnie van Liempd heb ik nooit me gezien. Hij viel in de omgeving van R nen en stierf den vliegerdood voor 1 - vaderland! Aan hem draag ik deze regels m biedige hulde op. Na een zeer geduldig ge dragen lyden nam de Heere tot Zich onzen geliefden Man, Vader, Behuwd-, Groot- en Overgrootvader, den heer HENDRIK WONDERGEM, ruim 75 jaar oud. Uit aller naam: Wed. H. WONDERGEM— JANSE. Oostkapelle, 22 Juli 1940. Het Bestuur en personeel der Chr. School te West- kapelle deelt met leedwezen mee, dat de Heere plotseling tot Zich nam in den ouder dom van ruim 67 jaar den heer J. POLDERMAN, die met liefde en trouw meer dan 28 jaar als zyn secre taris is werkzaam geweest. J. E. VISSER, Voorz. J. KOOIMAN, Hoofd. Westkapelle, 21 Juli 1940. Voor de deelneming, my be toond na het overlyden van myn geliefde Moeder, betuig ik myn hartelyken dank. M. HOUTERMAN. St.-Laurens, Juli 1940. De Commissie van Beheer over den Middelburg-Vlissingschen Rij weg, brengt ter algemeene kennis, dat in verband met de verbetering van den Ouden Vlissingschen weg, het weggedeelte van den hoek bij Veldzigt tot aan de aftakking naar Ritthem, met ingang van Woens- I dag 24 Juli 1940 tot Dinsdag 1 October 1940, of zooveel korter of langer dan mogelyk mocht blijken, voor het verkeer met rjj- en voer tuigen gesloten zal zijn. Middelburg Vlissingen 1 23 Juli 1940 De Commissie voornoemd, C. A. VAN WOELDEREN, Voorzitter. W. F. VAN RIET, Secretaris-Ontvanger. TE KOOP: HENGSVEULENS EN EEN Extra toewijzing van zemelen. De Provinciale Voedselcommis- saris voor Zeeland maakt hierby bekend, dat de rundveehouders alsnog in de gelegenheid kunnen worden gesteld, om een kleine hoeveelheid zemelen af te nemen. Rundveehouders, die voor een kwantum zemelen in aanmerking wenschen te komen, dienen zich vóór Zaterdag 27 Juli a.s. by hun plaatselyken secretaris te vervoe gen en aldaar opgave te doen van het kwantum zemelen, hetwelk zy wenschen te betrekken. VEERE—KAMPERLAND. Vertrek Veere: 7.45 11.15 16.45 18.15 Aankomst Kamperland: 8.11.30 17.18.30 Vertrek Kamperland: 8.20 11.30 17.18.30 Aankomst Veere: 8.35 11.45 17.15 18.45 KORTGENE—WOLPHAARTSDIJK. Vertrek Kortgene: 7.30 10.30 13.15.a) 16.19. Aank. Wolphaartsdyk: 7.40 10.40 13.10 15.10a) 16.10 19.10 Vertr. Wolphaartsdyk: 7.45 11.— 14.— 15.30a) 17.— 20.20 Aankomst Kortgene: 7.55 11.10 14.10 15.40a) 17.10 20.30 a) Alleen op Dinsdagen. voor den nieuwen cursus kan plaats hebben: Schriftelijk vóór 1 Augustus en mondeling Zaterdag 27 Juli, van 3 tot 6 en van 7 tot 9 uur; Maandag 29 Juli, van 7 tot 9 uur, WIJNGAARDSTRAAT 21. Onderwy's wordt gegeven in: Boekhouden, Handelsrekenen, Neder- landsche, Duitsche- en Engelsche Handelscorrespondentie, Handels kennis, Wetskennis, Moderne Bedrijfsleer, Handelsaardrykskunde en Machineschrijven. Het leerprogram is uitgebreid en aangepast aan de eischen voor het middenstandsdiploma. Iemand, die de school heeft doorloopen, is klaar om deel te nemen aan het examen „Al gemeene Handelskennis" voor het Middenstandsdiploma. Candidaten, die één of meerdere jaren U.L.O. hebben genoten, kun nen in een hoogere klas worden geplaatst. Nadere inlichtingen by den Directeur, W. DE GLAS. Wijngaardstraat 21, Goes. Terwijl het Fransche parlement te ClermondFerrand een zitting houdt, wacht de bevolking voor het geïm proviseerde regeeringsgebouw op het resultaat der besprekingen. Voor geldbelegging te koop ge vraagd: KLEIN HUIS OF STUKJE GROND. 2000 2500. Br. aan Bur. „De Zeeuw" te Goes, onder letter G. gevraagd, in twee persoons bur gergezin. Brieven No. 860, Bureau „De Zeeuw" te Goes. gevraagd. A. JASPERSE Souburg. Plaatsing van advertentiën in an dere bladen, zonder eenige prijsver hooging. Adm. Dagblad „De Zeeuw'1 te Goes. Met bloemen werden de in Berlyn terugkeerende Duitsche soldaten door de bevolking begroet. Een met kogelgaten doorzeefde looden pinakel van de in restauratie zynde oude kerk te Rhenen, wordt door den loodgieter onder handen genomen. GEMET LUCERN KLAVER- HOOI. Adres: P. KOOLE, Souburg.

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1940 | | pagina 4