De eerste proefvlucht van de „Zeppelin". Rechtszaken Gemengd Nieuws Politieberichten Radioprogramma Besloten werd hun portretten In de raadszaal op te hangen als een blijvende gedachtenis. '.Vethouder Dee-i dankte namens de ge meentenaren den burgemeester en den secretaris voor de vele zorgen in de moei lijke dagen. Ook de ambtenaren ter secre tarie, benevens den heer Ocké en de poli tie hebben zich in die dagen op lofwaar dige wijze van hun taak gekweten. Overgelegd werd een schrijven van Ged. Staten, waarin verzocht werd, mede werking te verleenen ter zajte van het opmaken van plannen voor de wegsver- betering. Aan den heer Jurrij werd op zijn ver zoek verhooging van jaarwedde verleend als ambtenaar voor de steunverieenin en werkverschaffing. (Tegen de heeren Dieleman, Jansen en Meertens.) De heer de Putter uitte bij de rond vraag klachten over de regeling der ver- strel-kmg van petroleumdistributiebon- nen. Bij de bespreking bleek, dat daarbij abuizen gemaakt zijn. Verbetering werd toegezegd. De heer de Putter kwam er tegen op, dat de secretarie alleen des voormiddags voor het publiek geopend is. B. en W. j antwoordden, dat dit noodig was om den grooten achterstand in het werk in te halen. THOLEN EN SINT PHILIPSLAND Stavenisse. In de Zaterdag j.l. gehou den zomervergadering van ingelanden van het Waterschap „Stavenisse" werd Overwinning, ondanks tegenslagen en tegenwerking. 2 Juli 1900 was de gedenkwaardige dag, waarop het eerste luchtschip van Graaf Zeppelin van Friedrichshafen op steeg voor een korte vlucht van achttien minuten. De vlucht was niet voor 100 pet. ge slaagd: de landing had onvoorbereid plaats in de buurt van Con- stanz en daarbij werd de neus van het luchtschip, dat een paal ramde, beschadigd. Maar de passagiers kwamen behouden weer aan land en het bewijs was geleverd, dat de Zeppelin bestuurbaar was. Dit eerste luchtschip be reikte een snelheid van 28 km. per uur en was uitge rust met 2 motoren van De groote gebeurtenis was eer. t va t gesteld op -28 Juni, maar hoewel het prachtig weer was en de van alle zijden samengestroomde toeschouwers ongedul dig wachtten, moest de opstijging telkens weer worden uitgesteld. De vulling met gas duurde niet vijf uur, zooals men had verwacht, maar 25 uur. En telkens kwa men nieuwe defecten aan het licht, die eerst moesten worden verholpen. Maar toen naderde tegen den namid dag van 2 Juli eindelijk het oogenblik dat alles klaar was. Graaf Zeppelin ver zamelde al zijn medewerkers om zich 16 PK! Graaf Ferdinand Zeppelin had tien jaren aan zijn lucht reus gewerkt. Of eigenlijk nog veel langer. Want reeds 1 ort na den Fransch-Duit- schen oorlog van 18701871, waaraan hij als officier had eelgenomen, had hij zijn orste uitwerp voor een in afzonderlijke cellen verdeeld luchtschip gemaakt, waar ver hij in 1887 een memorie aanbood aan den Koning van Würtemberg. Als militair zag hij in zijn project allereerst een versterking van de weermacht, al begreep hij dat er ook voor het burger verkeer groote voordeelen aan waren verbonden. Het vertrouwen in zijn plannen was over het algemeen niet erg groot. In zijn vaderland noch daarbuiten ver wachtte men er veel van. Te Stuttgart zat, naar men vertelt, vele jaren geleden, de toen reeds grijzende graaf Zeppelin druk gesticuleerend aan een hoteltafel met andere officieren te praten. Toen een andere gast aan een kellner vroeg, wie toch die drukke oude heer was, ant woordde deze in het Schwabisch: „Na, dees isch e Narr, der meint mer könnte i'liege". (Och, dat is een gek, die denkt, dat we kunnen vliegen.) En het scheen wel, of de pessimisten steeds weer gelijk kregen. Zelden heeft een uitvinder zooveel tegenslagen gehad als Zeppelin, maar weinigen zijn er ook aan te wijzen, die met zooveel volharding en koppigheid hebben doorgezet. En dut was wel noodig, want de tegenwerking kwam niet alleen van de zijde der een- voudigen, maar ook de autoriteiten en deskundigen, onder aanvoering van den Keizer, lachten hem uit. Men wist heel precies te vertellen, waarom het prac- tisch onmogelijk zou zijn, ooit grooter snelheid dan 12 m. per seconde te berei ken! 29 September 1895 kreeg hij dan ook de mededeeling van de Duitsche re geering, dat het „thans evenals in af zienbare tijden onmogelijk zou zijn, gel den beschikbaar te stellen voor het bou wen van een luchtschip als door uwe excellentie uitgevonden." Toen richtte Zeppelin zich met een op roep tot het Duitsche volk. Hij vroeg zijn landgenooten, bons van 20 mark te koo- pen; zelf schreef hij voor 25.000 mark in. Toch duurde het nog tot 1900, vóór de eerste proefvlucht kon worden onderno men. heen in de groote loods en sprak een vurig gebed uit, om den hemel te smee- ken, het luchtschip, waaraan hij en een aantal vrienden hun leven gingen toever trouwen, te zegenen. Van de nieuwsgieri gen waren nog slechts enkele honderd tallen overgebleven, toen het luchtschip door een kleine stoomboot naar buiten werd gesleept en vlot opsteeg. Zooals reeds gezegd, bleef de Zeppe lin slechts 18 minuten in de lucht, maar de oude graaf had niettemin de overwin ning behaald over al zijn spotters en te- genwerkers. Hetgeen echter allerminst beteekende, dat men hem nu begon te steunen. Integendeel, Zeppelin moest zijn eerste schip, de LZ 1, afbreken bij gebrek aan geld. De opsomming van de lotgevallen der volgende luchtschepen is slechts een lijst van rampen. De in 1905 gebouwde LZ 2 werd 17 Januari 1906 door storm ver nield. De L 3 voldeed niet en werd in 1913 afgebroken. De L 4 maakte een schitterende reis en ging te Echterdin- gen op 5 Augustus 1908 onder. Enkele weken later had het Duitsche volk meer dan 6 millioen mark bijeen gebracht om Zeppelin in staat te stellen, zijn werk voort te zetten. In 1909 werd te Fried richshafen een werf voor luchtschepen gebouwd en in 1912 kon men per lucht schip naar Zwitserland reizen. De L5 werd 25 April 1910 door storm vernield, de L 6 verbrandde, de L 7 werd afgebro ken, de L8 werd zwaar beschadigd en zoo gaat het verhaal eentonig verder. Graaf Zeppelin overleed 8 Maart 1917. In Augustus 1929 maakte de L 127 onder leiding van Dr Eckener in 21 dagen een tocht om de wereld, waarbij 39.350 km. waren afgelegd. In den wereld-oorlog van 19141918 heeft' het luchtschip vaak een rol ge speeld; thans is het, wat de oorlogvoe ring betreft, geheel verdrongen door het zooveel kleinere en daardoor veel practi- scher vliegtuig. 'A.- Ax, - ;v-: u- de rekening over het dienstjaar 1939 '40 in ontv. vastgesteld op f 30.379,68 en in uitgaven op f 25.088,001/2. De begroo ting voor het nieuwe dienstjaar in ont vangst en uitgaaf op f 23.577,99. Besloten werd in het voorjaar van 1941 over te gaan tot het verhoogen en verdedigen va neen zekere lengte van den onderberm aan den Zeedijk. Aan dat werk zal maximaal f 6500 besteed wor den. Het dijkgeschot werd bepaald op f 19 per ha. Een verzoek van het gemeentebestuur om de bestrating in den Kerkweg te ver- breeden, werd afgewezen. Wel verklaar de het Waterschap zich bereid om in sa menwerking met de gemeente op het eind van genoemden weg een stortkolk te bouwen. Tot ontvanger-griffier werd benoemd dhr A. J. J. Tazelaar. Op de staat van aanbeveling ter benoeming van een ge zworene werden geplaatst de heeren: 1. L. C. Potappel (aftr.)2. M. J. de Rooij en 3. C. van Putten. Dievenbende. De rechtbank te Breda heeft uitspraak gedaan in de zaak tegen elf jongelui uit Bergen op Zoom, die voor het plegen van een groot aantal diefstallen terecht stonden. Een 21-jarige bokser, een 20-jarige kantoor bediende en een 18-jarige winkelbedien de werden veroordeeld tot 6 mnd. gev. straf en 6 mnd. voorw., met een proeftijd van 3 jaar. Een 19-jarige letterzetter, die een aantal flesschen wijn had ver duisterd, kreeg 4 mnd. voorw., eveneens met 3 jaar proeftijd. He overige „bende leden" werden tot gevangenisstraffen van een of twee maanden veroordeeld. Tenslotte heeft de rechtbank 15 plun deraars, die van de evacuatie van Breda en omstreken gebruik hadden gemaakt om een aantal winkels en woningen leeg te halen, veroordeeld tot gevangenis straffen, variëerend van 6 mnd. tot een jaar. De enkele in de zaken betrokken minderjarigen werden tot tuchthuis straffen van 4 en 8 mnd. veroordeeld. Nog een slachtoffer van den bomaanval te Rotterdam. Een tweejarig meisje dat bij den En- gelschen bomaanval in den nacht van Vrijdag op Zaterdag te Rotterdam werd gewond, is aan de bekomen verwondin gen overleden. Het aantal slachtoffers is dientengevolge tot veertien gestegen. Autobus geramd te Rotterdam. Zondagmorgen heeft op de Maashaven te Rotterdam een bot sing plaats gehad tusschen een militaire auto en een autobus, waarbij verschil lende inzittenden van de bus min of meer ernstig werden gewond. De 30-jarige B. kreeg verwondingen aan het hoofd en een hersenschudding; zijn echtgenoote kreeg verwondingen aan gelaat en handen, evenals de 13- jarige zoon. Een 23-jarige mevrouw liep hoofd wonden en een hersenschudding op en de 26-jarige W. werd licht aan het ge laat verwond. Zesjarig meisje ver brand. Een tragisch ongeluk heeft Zaterdagmiddag bij de boerderij van den landbouwer J. H. te Haaksbergen plaats gehad. Terwijl de ouders buiten op het land werkten, speelden de kinde ren in een schuur. Een der kleinen schijnt lucifers aangestoken te hebben, als gevolg waarvan het hooi vlam heeft gevat. Toen men den brand ontdekte, stond het gebouw reeds in volle vlam. Een der kinderen, een 6-jarig dochtertje bleek zooveel brandwonden te hebben opgeloopen, dat het kind aan de gevol gen is overleden. Brand in een hotel te Amersfoort. Gisteravond is brand uitgebroken in Frank's lunch room te Amersfoort. Spoedig sloegen de vlammen uit de bovenste verdieping en de gasten, die in het hotel aanwezig waren, moesten in allerijl de vlucht ne men. Militairen en burgers waren de politie behulpzaam bij de pogingen den inventaris naar buiten te dragen. Spoe dig moest men hiermede ophouden daar het vuur naar de benedenverdieping oversloeg. In een half uur heeft men den brand onder de knie gekregen. De bovenverdieping brandde geheel uit. De oorzaak is onbekend. Twee kanovaarders vermist. Men verkeert te Harlin- gen in ernstige ongerustheid omtrent het lot van twee Harlinger jongeman nen, resp. 17 en 19 jaar oud, die Zater dagmiddag met een kano de haven zijn uitgevaren. Toen de jongemannen in den laten avond nog niet teruggekeerd waren, vermoedde men een ongeluk. De geheele Waddenzee werd afgezocht, zonder dat eenig spoor van de jongens kon worden ontdekt. Puinschuimers. De po litie te Rotterdam heeft aangehouden den 40-jarigen H. L. en den 26-jarigen H. B., die gedurende eenige dagen bij het opruimen van puin lood hebben gestolen uit de ruïne van het voorma lige raadhuis. Een partij van 700 kg. lood is in beslag genomen. De mannen bleken ook confectiqgoederen uit een kelder te hebben gestolen. Kindje verdronken. Za terdagavond is in de woning van de fa milie B. Z. te Rotterdam het negen maanden oude dochtertje in een onbe waakt oogenblik in een teil met water gevallen. Toen de ouders het ongeluk ontdekten waren de levensgeesten reeds geweken. Gevonden voorwerpen te Goes. In de maand Juni 1940 zijn aan het bureau van politie te Goes onderstaande voorwerpen als gevonden aangegeven en zijn aldaar nadere inlichtingen betref fende deze voorwerpen te bekomen: Een tabakspijp in etui, een brillenko- ker, een bloc-nota met aanteekeningen, een kinderschortje, een portefeuille met agenda, een beursje met inhoud, een rij- wieltaschje met inhoud, 7 portemon- naie's met inh., een hangslot, 2 hand schoenen, een doublé armband, een kin- dertaschje met zakdoek, een rugzak met inhoud, een duimstok, 2 gymnastiek schoenen, een turnblouse met broek en gymnastiekschoenen, een dweil, een ste thoscoop, een paar regenbroekpijpen, 20 fruitmandjes, een tweewielig rjwielaan- hangwagentje, een rozenkrans in etui, een handkar, 3 zakmesjes, een kanarie, een ceintuur, een bankbiljet van f 25, een distributie broodbonnenkaart, een luier, 3 huissleutels, een keeshond, een vulpotlood, een doublé ring, een passer, een rozenkrans, een rijwielbelastingmerk 19391940, 3 snoeren koralen met gou den slotje, 2 heerenrijwielen, een hoofd doek, een haarkam, een kersenmand, een zilveren vulpotlood, een medisch instru ment van een tandarts, 2 series brood bonnen van de nrs 31 tot en met 40 en een wit hondje. Een hoeveelheid gouden en zilveren voorwerpen, waaronder: een bril met gouden montuur in etui; een lorgnet in etui; een kralen beurs voorzien van zil veren knipsluiting; een antiek zilveren doosje; een defect gouden heerenhor loge waarvan de voorkast ontbreekt; een gouden dameshorloge aan de ach terzijde versierd met bloemmotieven van rood en blauw emaille; een zilveren da meshorloge met gouden rand; een gou den heerenhorloge m. schakelketting; 2 gouden zegelringen met groenen steen; een goeden zing met steentjetwee gou den manchetknoopeneen gouden me daillon waarin een portret van een meisje; een stel gouden hoofdkrullen (Thoolsche dracht); twee gouden hoofd spelden; twee gouden hangers versierd met roode steentjes. De Inspecteur van Politie, RENEMAN. Goes, 1 Juli 1940. Gevonden voorwerpen te Middelburg. Te bevragen aan het bureau van poli tie des Dinsdags, Donderdags en Zater dags van 6 tot 8 uur n.m. Ceintuur van een japon, 4 sleutels aan een touwtje, 2 schorten, portemonnaie met broodbonnen, 2 distributiestamkaar ten, shawl, Engelsch leerboekje, heeren regenjas, huissleutel. Bij vinders kinderboekje, Nellie Boone, Middelburgscheweg 2; broodbon, C. J. v. d. Berge, Julianastraat 2; kinder rubberlaarsje, Bart Leijnse, Armeniaansch Schuitvlot 24; vermoedelijk zilveren hals kettinkje met kruisje, Willy Zwaneveld, Spanjaardstraat 41; Boeren zwarte doek, A. Adriaanse, Molendijk, Vinkenbuurt A 7, Nieuw- en St. Joosland; dameshand schoen, Wim Kramer, Noordweg no, 10; dameshandschoen, Wim Dane, Korte Delft 2; motorstofbril, L. Jobse, Penning- hoeksingel 89; huissleutel, Piet Bastfaan- se, Langeviele 7-9; gouden ring, Mej. Ver- sluijs, Lange Giststraat 10; bruine oliejas, J. de Steur, Noordsingel 136; soldaten- veldmuts no. 39; C. Berrewald, Breestraat 73; bruine portemonnaie inhoudende en kele vreemde munten, Kuiperspoort 6; ge haakt kinderwagenkleed, J. Blokpoel, Vischmarkt 8; postduif, ring no. 422203 Holland, C. Pluijmers, Zusterstraat 38; een touw en lederen riem met ijzeren ringen, M. de Bruijne, Nieuw Oostersche- straat 16; onderdeel van een passer, J. Poortvliet, Lange Giststraat 34; blauw kindertaschje met zakdoek en spiegel tje, W. Huser, Breestraat 43; blauw strandbroekje, A. Barendse, Veerschepad 2; shawl, A. van Luijk, Wagenplein 16; eenige bloemplanten, N. de Witte, Emma- straat 17; blauw rokje. M. Barendse, Veerschepad 2; zilveren broche, en gou den broche, J. v. d. Driest, Maisbaai 4; vulpen, Jan Visser, Achtersingel 41; ro zenkrans, J. F. Lauwret, Klein Vlaande ren 11; fiets handpomp, A. Wattel, Schroeweg 28; damesportemonnaie zon der inhoud, F. M. Nieuwenhuize, Oud- Arnemuidsch voetpad 23; doos met klee- ren, en schoenen, pakmet émaille teil tje, schoenen en boerinnen doek, bood- schaptasch met boerinnénmuts en onder- kleeding, Hotel van Heijl, Stationstr. 34. N.B. Indien bij één der vinders voor werpen worden afgehaald, gelieve men hiervan terstond kennis te geven aan het bureau van politie. Woensdag 3 Jul il940. JAARSVELD. 414.4 M. KRO-Uitz. 8.00 Ber. ANP. 8.05 Wij beginnen den dag. 8.15 Gram. 10.00 VPRO.: Morgen wijding. 10.15 Gram. 11.30 Godsdienstig halfuur. 12.00 Gram. 12.15 John Kristel en zijn Troubadours. 12.451.15 Ber. ANP. en gram. 2.00 Vrouwenuur. 3.00 Zang met pianobegeleiding. 3.103.20 Gram. 3.30 Gram. 3.45 Pianovoordracht. 4.00 Orgelconcert en gram. 5.00 Kinder uurtje. 5.44 KRO-Nachtegaaltjes. 6.05 John Kristel en zijn Troubadours. 6.45 Gram. 6.50 Zang met pianobegeleiding. 7.007.20 Gram. 7.30 Reportage. 8.00 Ber. ANP. 8.15 Propaganda-toespraak. 8.20 Gram. 8.30 KRO-symphonie-orkest. 9.40 Gram. 9.55 „Met Dirksen in de stad", causerie. 10.10 Wij sluiten den dag. 10.1510.25 Ber. ANP. KOOTWIJK. 1875 M. AVRO-Uitz. 11.15—11.30 n.m. Ber. 8.00 Ber. ANP., gram. 9.15 De Twi light Serenaders (opn.). 10.00 Morgen wijding. 10.15 Concert (opn.). 10.30 En semble Jonny Kroon. 11.1511.30 Ber. Eng. 12.30 Ber. Duitsch. 12.45 Ber. ANP., eventueel gram. 1.00 AVRO- amusementsorkest. 1.45 Gram. 2.00 Ber. Duitsch. 2.15 Operetteconcert (opn.). 3.05 Gram. 3.15 Ber. Eng. 3.30 Orgel spel. 4.00 Concert (opn.). 5.00 Ber. Duitsch. 5.15 Omroeporkest. 6.15 Ber. Eng. 6.30 Onderwijsf. Scheepv.Techni sche causerie. 7.00 Mr Dr L. N. Deckers spreekt voor het Centraal Comité voor den gewonden en zieken soldaat. 7.10 AVRO-dansorkest. 7.35 Cyclus „Nederl. Provincieschoon" (met reportages,. 8.00 Ber. Duitsch. 8.15 Ber. Eng. 8.30 Ber. ANP. 8.45 Omroeporkest. 9.15 Ber. Eng. 9.30 Gram. met toel. 10.00 Ber. Duitsch. 10.15—10.30 Ber. ANP. 11.15 11.30 Ber. Eng. Geïnundeerde polders worden „bouwklaar" gemaakt. Een caterpillar doet zijn zwaren arbeid in de Graftermeer, waar op het oogenblik, evenals in de Sapmeer, Bannemeer en aangrenzenden polder met man en macht gewerkt wordt, om het land, dat thans weer droog is, zoo snel mogelijk in cultuur te brengen.

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1940 | | pagina 6