De eerste proefvlucht van
de „Zeppelin".
Rechtszaken
Gemengd Nieuws
Politieberichten
Radioprogramma
Besloten werd hun portretten In de
raadszaal op te hangen als een blijvende
gedachtenis.
'.Vethouder Dee-i dankte namens de ge
meentenaren den burgemeester en den
secretaris voor de vele zorgen in de moei
lijke dagen. Ook de ambtenaren ter secre
tarie, benevens den heer Ocké en de poli
tie hebben zich in die dagen op lofwaar
dige wijze van hun taak gekweten.
Overgelegd werd een schrijven van
Ged. Staten, waarin verzocht werd, mede
werking te verleenen ter zajte van het
opmaken van plannen voor de wegsver-
betering.
Aan den heer Jurrij werd op zijn ver
zoek verhooging van jaarwedde verleend
als ambtenaar voor de steunverieenin
en werkverschaffing. (Tegen de heeren
Dieleman, Jansen en Meertens.)
De heer de Putter uitte bij de rond
vraag klachten over de regeling der ver-
strel-kmg van petroleumdistributiebon-
nen. Bij de bespreking bleek, dat daarbij
abuizen gemaakt zijn. Verbetering werd
toegezegd.
De heer de Putter kwam er tegen op,
dat de secretarie alleen des voormiddags
voor het publiek geopend is. B. en W. j
antwoordden, dat dit noodig was om den
grooten achterstand in het werk in te
halen.
THOLEN
EN SINT PHILIPSLAND
Stavenisse. In de Zaterdag j.l. gehou
den zomervergadering van ingelanden
van het Waterschap „Stavenisse" werd
Overwinning, ondanks tegenslagen en
tegenwerking.
2 Juli 1900 was de gedenkwaardige
dag, waarop het eerste luchtschip van
Graaf Zeppelin van Friedrichshafen op
steeg voor een korte vlucht van achttien
minuten.
De vlucht was niet voor 100 pet. ge
slaagd: de landing had onvoorbereid
plaats in de buurt van Con-
stanz en daarbij werd de
neus van het luchtschip, dat
een paal ramde, beschadigd.
Maar de passagiers kwamen
behouden weer aan land en
het bewijs was geleverd, dat
de Zeppelin bestuurbaar was.
Dit eerste luchtschip be
reikte een snelheid van 28
km. per uur en was uitge
rust met 2 motoren van
De groote gebeurtenis was eer. t va t
gesteld op -28 Juni, maar hoewel het
prachtig weer was en de van alle zijden
samengestroomde toeschouwers ongedul
dig wachtten, moest de opstijging telkens
weer worden uitgesteld. De vulling met
gas duurde niet vijf uur, zooals men had
verwacht, maar 25 uur. En telkens kwa
men nieuwe defecten aan het licht, die
eerst moesten worden verholpen.
Maar toen naderde tegen den namid
dag van 2 Juli eindelijk het oogenblik
dat alles klaar was. Graaf Zeppelin ver
zamelde al zijn medewerkers om zich
16 PK!
Graaf Ferdinand Zeppelin
had tien jaren aan zijn lucht
reus gewerkt. Of eigenlijk
nog veel langer. Want reeds
1 ort na den Fransch-Duit-
schen oorlog van 18701871,
waaraan hij als officier had
eelgenomen, had hij zijn
orste uitwerp voor een in
afzonderlijke cellen verdeeld
luchtschip gemaakt, waar
ver hij in 1887 een memorie aanbood
aan den Koning van Würtemberg. Als
militair zag hij in zijn project allereerst
een versterking van de weermacht, al
begreep hij dat er ook voor het burger
verkeer groote voordeelen aan waren
verbonden.
Het vertrouwen in zijn plannen was
over het algemeen niet erg groot. In
zijn vaderland noch daarbuiten ver
wachtte men er veel van. Te Stuttgart
zat, naar men vertelt, vele jaren geleden,
de toen reeds grijzende graaf Zeppelin
druk gesticuleerend aan een hoteltafel
met andere officieren te praten. Toen een
andere gast aan een kellner vroeg, wie
toch die drukke oude heer was, ant
woordde deze in het Schwabisch: „Na,
dees isch e Narr, der meint mer könnte
i'liege". (Och, dat is een gek, die denkt,
dat we kunnen vliegen.)
En het scheen wel, of de pessimisten
steeds weer gelijk kregen. Zelden heeft
een uitvinder zooveel tegenslagen gehad
als Zeppelin, maar weinigen zijn er ook
aan te wijzen, die met zooveel volharding
en koppigheid hebben doorgezet. En dut
was wel noodig, want de tegenwerking
kwam niet alleen van de zijde der een-
voudigen, maar ook de autoriteiten en
deskundigen, onder aanvoering van den
Keizer, lachten hem uit. Men wist heel
precies te vertellen, waarom het prac-
tisch onmogelijk zou zijn, ooit grooter
snelheid dan 12 m. per seconde te berei
ken! 29 September 1895 kreeg hij dan
ook de mededeeling van de Duitsche re
geering, dat het „thans evenals in af
zienbare tijden onmogelijk zou zijn, gel
den beschikbaar te stellen voor het bou
wen van een luchtschip als door uwe
excellentie uitgevonden."
Toen richtte Zeppelin zich met een op
roep tot het Duitsche volk. Hij vroeg zijn
landgenooten, bons van 20 mark te koo-
pen; zelf schreef hij voor 25.000 mark in.
Toch duurde het nog tot 1900, vóór de
eerste proefvlucht kon worden onderno
men.
heen in de groote loods en sprak een
vurig gebed uit, om den hemel te smee-
ken, het luchtschip, waaraan hij en een
aantal vrienden hun leven gingen toever
trouwen, te zegenen. Van de nieuwsgieri
gen waren nog slechts enkele honderd
tallen overgebleven, toen het luchtschip
door een kleine stoomboot naar buiten
werd gesleept en vlot opsteeg.
Zooals reeds gezegd, bleef de Zeppe
lin slechts 18 minuten in de lucht, maar
de oude graaf had niettemin de overwin
ning behaald over al zijn spotters en te-
genwerkers. Hetgeen echter allerminst
beteekende, dat men hem nu begon te
steunen. Integendeel, Zeppelin moest zijn
eerste schip, de LZ 1, afbreken bij gebrek
aan geld.
De opsomming van de lotgevallen der
volgende luchtschepen is slechts een lijst
van rampen. De in 1905 gebouwde LZ 2
werd 17 Januari 1906 door storm ver
nield. De L 3 voldeed niet en werd in
1913 afgebroken. De L 4 maakte een
schitterende reis en ging te Echterdin-
gen op 5 Augustus 1908 onder. Enkele
weken later had het Duitsche volk meer
dan 6 millioen mark bijeen gebracht om
Zeppelin in staat te stellen, zijn werk
voort te zetten. In 1909 werd te Fried
richshafen een werf voor luchtschepen
gebouwd en in 1912 kon men per lucht
schip naar Zwitserland reizen. De L5
werd 25 April 1910 door storm vernield,
de L 6 verbrandde, de L 7 werd afgebro
ken, de L8 werd zwaar beschadigd
en zoo gaat het verhaal eentonig verder.
Graaf Zeppelin overleed 8 Maart 1917.
In Augustus 1929 maakte de L 127 onder
leiding van Dr Eckener in 21 dagen een
tocht om de wereld, waarbij 39.350 km.
waren afgelegd.
In den wereld-oorlog van 19141918
heeft' het luchtschip vaak een rol ge
speeld; thans is het, wat de oorlogvoe
ring betreft, geheel verdrongen door het
zooveel kleinere en daardoor veel practi-
scher vliegtuig.
'A.- Ax,
- ;v-: u-
de rekening over het dienstjaar 1939
'40 in ontv. vastgesteld op f 30.379,68 en
in uitgaven op f 25.088,001/2. De begroo
ting voor het nieuwe dienstjaar in ont
vangst en uitgaaf op f 23.577,99.
Besloten werd in het voorjaar van
1941 over te gaan tot het verhoogen en
verdedigen va neen zekere lengte van
den onderberm aan den Zeedijk. Aan dat
werk zal maximaal f 6500 besteed wor
den. Het dijkgeschot werd bepaald op
f 19 per ha.
Een verzoek van het gemeentebestuur
om de bestrating in den Kerkweg te ver-
breeden, werd afgewezen. Wel verklaar
de het Waterschap zich bereid om in sa
menwerking met de gemeente op het eind
van genoemden weg een stortkolk te
bouwen.
Tot ontvanger-griffier werd benoemd
dhr A. J. J. Tazelaar. Op de staat van
aanbeveling ter benoeming van een ge
zworene werden geplaatst de heeren: 1.
L. C. Potappel (aftr.)2. M. J. de Rooij
en 3. C. van Putten.
Dievenbende. De rechtbank
te Breda heeft uitspraak gedaan in de
zaak tegen elf jongelui uit Bergen op
Zoom, die voor het plegen van een groot
aantal diefstallen terecht stonden. Een
21-jarige bokser, een 20-jarige kantoor
bediende en een 18-jarige winkelbedien
de werden veroordeeld tot 6 mnd. gev.
straf en 6 mnd. voorw., met een proeftijd
van 3 jaar. Een 19-jarige letterzetter,
die een aantal flesschen wijn had ver
duisterd, kreeg 4 mnd. voorw., eveneens
met 3 jaar proeftijd. He overige „bende
leden" werden tot gevangenisstraffen
van een of twee maanden veroordeeld.
Tenslotte heeft de rechtbank 15 plun
deraars, die van de evacuatie van Breda
en omstreken gebruik hadden gemaakt
om een aantal winkels en woningen leeg
te halen, veroordeeld tot gevangenis
straffen, variëerend van 6 mnd. tot een
jaar. De enkele in de zaken betrokken
minderjarigen werden tot tuchthuis
straffen van 4 en 8 mnd. veroordeeld.
Nog een slachtoffer van den bomaanval
te Rotterdam.
Een tweejarig meisje dat bij den En-
gelschen bomaanval in den nacht van
Vrijdag op Zaterdag te Rotterdam werd
gewond, is aan de bekomen verwondin
gen overleden. Het aantal slachtoffers is
dientengevolge tot veertien gestegen.
Autobus geramd te
Rotterdam. Zondagmorgen heeft
op de Maashaven te Rotterdam een bot
sing plaats gehad tusschen een militaire
auto en een autobus, waarbij verschil
lende inzittenden van de bus min of
meer ernstig werden gewond.
De 30-jarige B. kreeg verwondingen
aan het hoofd en een hersenschudding;
zijn echtgenoote kreeg verwondingen
aan gelaat en handen, evenals de 13-
jarige zoon.
Een 23-jarige mevrouw liep hoofd
wonden en een hersenschudding op en
de 26-jarige W. werd licht aan het ge
laat verwond.
Zesjarig meisje ver
brand. Een tragisch ongeluk heeft
Zaterdagmiddag bij de boerderij van
den landbouwer J. H. te Haaksbergen
plaats gehad. Terwijl de ouders buiten
op het land werkten, speelden de kinde
ren in een schuur. Een der kleinen
schijnt lucifers aangestoken te hebben,
als gevolg waarvan het hooi vlam heeft
gevat. Toen men den brand ontdekte,
stond het gebouw reeds in volle vlam.
Een der kinderen, een 6-jarig dochtertje
bleek zooveel brandwonden te hebben
opgeloopen, dat het kind aan de gevol
gen is overleden.
Brand in een hotel te
Amersfoort. Gisteravond is
brand uitgebroken in Frank's lunch
room te Amersfoort. Spoedig sloegen
de vlammen uit de bovenste verdieping
en de gasten, die in het hotel aanwezig
waren, moesten in allerijl de vlucht ne
men. Militairen en burgers waren de
politie behulpzaam bij de pogingen den
inventaris naar buiten te dragen. Spoe
dig moest men hiermede ophouden daar
het vuur naar de benedenverdieping
oversloeg. In een half uur heeft men
den brand onder de knie gekregen.
De bovenverdieping brandde geheel
uit. De oorzaak is onbekend.
Twee kanovaarders
vermist. Men verkeert te Harlin-
gen in ernstige ongerustheid omtrent
het lot van twee Harlinger jongeman
nen, resp. 17 en 19 jaar oud, die Zater
dagmiddag met een kano de haven zijn
uitgevaren.
Toen de jongemannen in den laten
avond nog niet teruggekeerd waren,
vermoedde men een ongeluk. De geheele
Waddenzee werd afgezocht, zonder dat
eenig spoor van de jongens kon worden
ontdekt.
Puinschuimers. De po
litie te Rotterdam heeft aangehouden
den 40-jarigen H. L. en den 26-jarigen
H. B., die gedurende eenige dagen bij
het opruimen van puin lood hebben
gestolen uit de ruïne van het voorma
lige raadhuis. Een partij van 700 kg.
lood is in beslag genomen. De mannen
bleken ook confectiqgoederen uit een
kelder te hebben gestolen.
Kindje verdronken. Za
terdagavond is in de woning van de fa
milie B. Z. te Rotterdam het negen
maanden oude dochtertje in een onbe
waakt oogenblik in een teil met water
gevallen. Toen de ouders het ongeluk
ontdekten waren de levensgeesten reeds
geweken.
Gevonden voorwerpen te Goes.
In de maand Juni 1940 zijn aan het
bureau van politie te Goes onderstaande
voorwerpen als gevonden aangegeven en
zijn aldaar nadere inlichtingen betref
fende deze voorwerpen te bekomen:
Een tabakspijp in etui, een brillenko-
ker, een bloc-nota met aanteekeningen,
een kinderschortje, een portefeuille met
agenda, een beursje met inhoud, een rij-
wieltaschje met inhoud, 7 portemon-
naie's met inh., een hangslot, 2 hand
schoenen, een doublé armband, een kin-
dertaschje met zakdoek, een rugzak met
inhoud, een duimstok, 2 gymnastiek
schoenen, een turnblouse met broek en
gymnastiekschoenen, een dweil, een ste
thoscoop, een paar regenbroekpijpen, 20
fruitmandjes, een tweewielig rjwielaan-
hangwagentje, een rozenkrans in etui,
een handkar, 3 zakmesjes, een kanarie,
een ceintuur, een bankbiljet van f 25,
een distributie broodbonnenkaart, een
luier, 3 huissleutels, een keeshond, een
vulpotlood, een doublé ring, een passer,
een rozenkrans, een rijwielbelastingmerk
19391940, 3 snoeren koralen met gou
den slotje, 2 heerenrijwielen, een hoofd
doek, een haarkam, een kersenmand, een
zilveren vulpotlood, een medisch instru
ment van een tandarts, 2 series brood
bonnen van de nrs 31 tot en met 40 en
een wit hondje.
Een hoeveelheid gouden en zilveren
voorwerpen, waaronder: een bril met
gouden montuur in etui; een lorgnet in
etui; een kralen beurs voorzien van zil
veren knipsluiting; een antiek zilveren
doosje; een defect gouden heerenhor
loge waarvan de voorkast ontbreekt;
een gouden dameshorloge aan de ach
terzijde versierd met bloemmotieven van
rood en blauw emaille; een zilveren da
meshorloge met gouden rand; een gou
den heerenhorloge m. schakelketting; 2
gouden zegelringen met groenen steen;
een goeden zing met steentjetwee gou
den manchetknoopeneen gouden me
daillon waarin een portret van een
meisje; een stel gouden hoofdkrullen
(Thoolsche dracht); twee gouden hoofd
spelden; twee gouden hangers versierd
met roode steentjes.
De Inspecteur van Politie,
RENEMAN.
Goes, 1 Juli 1940.
Gevonden voorwerpen te Middelburg.
Te bevragen aan het bureau van poli
tie des Dinsdags, Donderdags en Zater
dags van 6 tot 8 uur n.m.
Ceintuur van een japon, 4 sleutels aan
een touwtje, 2 schorten, portemonnaie
met broodbonnen, 2 distributiestamkaar
ten, shawl, Engelsch leerboekje, heeren
regenjas, huissleutel.
Bij vinders kinderboekje, Nellie
Boone, Middelburgscheweg 2; broodbon,
C. J. v. d. Berge, Julianastraat 2; kinder
rubberlaarsje, Bart Leijnse, Armeniaansch
Schuitvlot 24; vermoedelijk zilveren hals
kettinkje met kruisje, Willy Zwaneveld,
Spanjaardstraat 41; Boeren zwarte doek,
A. Adriaanse, Molendijk, Vinkenbuurt A
7, Nieuw- en St. Joosland; dameshand
schoen, Wim Kramer, Noordweg no, 10;
dameshandschoen, Wim Dane, Korte
Delft 2; motorstofbril, L. Jobse, Penning-
hoeksingel 89; huissleutel, Piet Bastfaan-
se, Langeviele 7-9; gouden ring, Mej. Ver-
sluijs, Lange Giststraat 10; bruine oliejas,
J. de Steur, Noordsingel 136; soldaten-
veldmuts no. 39; C. Berrewald, Breestraat
73; bruine portemonnaie inhoudende en
kele vreemde munten, Kuiperspoort 6; ge
haakt kinderwagenkleed, J. Blokpoel,
Vischmarkt 8; postduif, ring no. 422203
Holland, C. Pluijmers, Zusterstraat 38;
een touw en lederen riem met ijzeren
ringen, M. de Bruijne, Nieuw Oostersche-
straat 16; onderdeel van een passer, J.
Poortvliet, Lange Giststraat 34; blauw
kindertaschje met zakdoek en spiegel
tje, W. Huser, Breestraat 43; blauw
strandbroekje, A. Barendse, Veerschepad
2; shawl, A. van Luijk, Wagenplein 16;
eenige bloemplanten, N. de Witte, Emma-
straat 17; blauw rokje. M. Barendse,
Veerschepad 2; zilveren broche, en gou
den broche, J. v. d. Driest, Maisbaai 4;
vulpen, Jan Visser, Achtersingel 41; ro
zenkrans, J. F. Lauwret, Klein Vlaande
ren 11; fiets handpomp, A. Wattel,
Schroeweg 28; damesportemonnaie zon
der inhoud, F. M. Nieuwenhuize, Oud-
Arnemuidsch voetpad 23; doos met klee-
ren, en schoenen, pakmet émaille teil
tje, schoenen en boerinnen doek, bood-
schaptasch met boerinnénmuts en onder-
kleeding, Hotel van Heijl, Stationstr. 34.
N.B. Indien bij één der vinders voor
werpen worden afgehaald, gelieve men
hiervan terstond kennis te geven aan het
bureau van politie.
Woensdag 3 Jul il940.
JAARSVELD. 414.4 M. KRO-Uitz.
8.00 Ber. ANP. 8.05 Wij beginnen den
dag. 8.15 Gram. 10.00 VPRO.: Morgen
wijding. 10.15 Gram. 11.30 Godsdienstig
halfuur. 12.00 Gram. 12.15 John Kristel
en zijn Troubadours. 12.451.15 Ber.
ANP. en gram. 2.00 Vrouwenuur. 3.00
Zang met pianobegeleiding. 3.103.20
Gram. 3.30 Gram. 3.45 Pianovoordracht.
4.00 Orgelconcert en gram. 5.00 Kinder
uurtje. 5.44 KRO-Nachtegaaltjes. 6.05
John Kristel en zijn Troubadours. 6.45
Gram. 6.50 Zang met pianobegeleiding.
7.007.20 Gram. 7.30 Reportage. 8.00
Ber. ANP. 8.15 Propaganda-toespraak.
8.20 Gram. 8.30 KRO-symphonie-orkest.
9.40 Gram. 9.55 „Met Dirksen in de
stad", causerie. 10.10 Wij sluiten den
dag. 10.1510.25 Ber. ANP.
KOOTWIJK. 1875 M. AVRO-Uitz.
11.15—11.30 n.m. Ber.
8.00 Ber. ANP., gram. 9.15 De Twi
light Serenaders (opn.). 10.00 Morgen
wijding. 10.15 Concert (opn.). 10.30 En
semble Jonny Kroon. 11.1511.30 Ber.
Eng. 12.30 Ber. Duitsch. 12.45 Ber.
ANP., eventueel gram. 1.00 AVRO-
amusementsorkest. 1.45 Gram. 2.00 Ber.
Duitsch. 2.15 Operetteconcert (opn.).
3.05 Gram. 3.15 Ber. Eng. 3.30 Orgel
spel. 4.00 Concert (opn.). 5.00 Ber.
Duitsch. 5.15 Omroeporkest. 6.15 Ber.
Eng. 6.30 Onderwijsf. Scheepv.Techni
sche causerie. 7.00 Mr Dr L. N. Deckers
spreekt voor het Centraal Comité voor
den gewonden en zieken soldaat. 7.10
AVRO-dansorkest. 7.35 Cyclus „Nederl.
Provincieschoon" (met reportages,.
8.00 Ber. Duitsch. 8.15 Ber. Eng. 8.30
Ber. ANP. 8.45 Omroeporkest. 9.15 Ber.
Eng. 9.30 Gram. met toel. 10.00 Ber.
Duitsch. 10.15—10.30 Ber. ANP. 11.15
11.30 Ber. Eng.
Geïnundeerde polders worden „bouwklaar" gemaakt. Een caterpillar
doet zijn zwaren arbeid in de Graftermeer, waar op het oogenblik,
evenals in de Sapmeer, Bannemeer en aangrenzenden polder met man
en macht gewerkt wordt, om het land, dat thans weer droog is, zoo
snel mogelijk in cultuur te brengen.