De „Dikke Bertha's" uit den Wereldoorlog. De distributie van motor brandstof. binnenkort bekendmaking van vergunningsstelsel voor goederen- en personen vervoer langs den weg. Aardbeien een onbewust middel tot aanvulling van ons vitamine C- tekort. De Post werkt weer in sneller tempo en met grooter regelmaat. Telegrammen de vierdaagsche. scheveningsche kotter bijna door een magnetische mijn 1 getroffen. Luchtaanval op Keulen. twee fransche vliegtuigen in spanje geland. de aanranding in het mastbosch te breda. Officieele Publicatie van het Rijksbureau Voedselvoorziening. inventarisatie specerij en, gedroogde zuidvruch ten en aanverwante artikelen. Burgerlijke Stand Gemengd Nieuws In de bladen is bij bekendmaking van het departement van handel, nijverheid en scheepvaart een nieuwe regeling voor de distributie van motorbrandstof open baar gemaakt. In aansluiting daaraan zal zeer bin nenkort een vergunningsstelsel voor het vervoer van goederen en personen langs den weg worden bekend gemaakt. In af wachting van deze nadere bekendmaking zij reeds medegedeeld, dat de aanvraag formulieren voor een vergunning zich bij de distributie-bureaux bevinden en daar kunnen worden afgehaald. Dr W. H. de Boer, directeur van den Provincialen Keuringsdienst van levens middelen en andere waren in Groningen zendt ons een beschouwing over„Aard beien en rationeele voeding". Een der onbewuste middelen om een tekort aan vitamine C aan te vullen en het lichaam door en door met dit vita mine te verzadigen, zoodat men bij wijze van spreken weer langen tijd op den in het lichaam opgespaarden en vastgeleg- den voorraad kan teren, ligt in het eten van aardbeien; kinderen hebben nog grootere behoefte aan vitamine C dan volwassenen. Het gehalte aan vitamine C in ver schillende vruchten is als volgt: zwarte bessen, aardbeien, citroenen, sinaasap pelen meer dan 120 eenheden; kruis bessen, frambozen 50120 eenh.aal bessen (witte en roode) 3035 eenh.; kersen, pruimen, bananen 1230 een heden. De aardbeienoogst in ons land wordt dit jaar op meer dan 12 millioen kg. ge schat; de hoeveelheid vitamine C, welke in deze aardbeien is vergaard, is enorm. Het zou met het oog op een rationeele voeding van de Nederlandsche bevol king onverantwoord zijn, dat deze vita mine C-voorraad ongebruikt aan ons voorbijging. De vrees van het publiek voor typhus tengevolge van het gebruik van onge kookte groenten is ongegrond. Er is op het oogenblik geen enkele reden om niet, zooals men in den zomertijd ge woon is te doen, een overvloed van ver- sche ongekookte groenten en fruit te gebruiken; het spreekt vanzelf, dat men deze, zooals gebruikelijk is, goed af- wascht. Een tweede oorzaak van het mindere gebruik van aardbeien ligt in den be perkten suikervoorraad. Suiker is ech ter bij versche aardbeien geheel te ver vangen door een weinig gecondenseerde taptemelk met suiker en bij aardbeien jam en gerechten, waarin aardbeien zijn verwerkt, door glucosestroop en/of tap temelk met suiker. NACHTPOSTVERVOER ECHTER NOG NIET HERSTELD. Reeds eenige dagen na het einde van de oorlogshandelingen in Nederland is de post begonnen alles in het werk te stellen, teneinde met de grensprovincies, vooral ook het moeilijk bereikbare Zee land, verbinding tot stand te brengen. Het begon per auto, n.l. een dagelijk- sche autorit van Utrecht via Breda naar Middelburg, vice versa. Intusschen be gon het treinverkeer zich te herstellen; het autovervoer kon dienovereenkomstig worden ingekrompen. Eerst was alleen nog de, treinroute Utrecht's-Hertogen- boschBredaBergen op Zoom beschik baar, waarvan wegens het ontbreken van de brug over de Waal, nog het traject Waardenburg—Den Bosch per auto moest worden afgelegd. Daarna kwam op 15 Juni de spoorwegverbinding RotterdamBreda tot stand, welk tra ject dus weer geheel per rail kon worden afgelegd. En binnenkort reist de post tusschen Bergen op Zoom en Vlissingen ook reeds weder per spoor. Dit spoorvervoer beteekent niet slechts een snellere overkomst, maar ook een belangrijk grootere vervoersfrequentie. Zoo wordt er thans reeds vijf maal per dag post van 's-Gravenhage naar het Zuiden, weldra ook naar Middelburg, verzonden. Met Zeeuwsch-Vlaanderen wordt verbinding onderhouden via Ant werpen; binnenkort wordt ook via Hoe- dekenskerke weer post vervoerd. Ook Maastricht wordt sedert 15 Juni, vla Vonlo, weder geheel per spoor be reikt. Op het traject Den Bosch—Maas tricht moet het stuk EindhovenRoer mond echter nog per autobus worden af gelegd. Naar Maastricht is er, van het Westen en Noorden des lands uit, weer eenige malen per dag postvervoer. Hetzelfde geldt voor de verbindingen met, Twente en de Noordelijke provin ciën. Via Deventer de brug bij Zwolle is nog defect wordt naar en van deze bestemmingen thans vijf maal per dag post vervoerd. Post voor Friesland wordt ook regelmatig via de route Enkhuizen Stavoren verzonden. Daar de vervoers capaciteit der treinen beperkt is, worden ook nog groote hoeveelheden pakketpost en drukwerk voor het Noorden met den bootdienst AmsterdamKampen meege geven. Zoo begint het postvervoer zich gelei delijk over het geheele land te herstel len. Door snelle en veelvuldige verzen ding staat het, wat het dagvervoer be treft, nog slechts weinig bij het postver voer van voor den oorlog ten achter. Al leen het nachtpostvervoer ontbreekt nog. Op een spoedige weder in dienststelling van de nachtposttreinen en de daarbij aansluitende autodiensten is op dit oogenblik echter nog weinig uitzicht. De leider der vierdaagschè afstands marsehen deelt ons mede: Verschillende omstandigheden hebben het houden der vierdaagsche afstands- marschen van 23 tot 27 Juni a.s. onmo gelijk gemaakt. De reeds gestorte inleggelden zullen binnenkort den ingeschrevenen worden teruggezonden. SCHEVENINGEN. Gistermiddag was de Scheveningsche trawlerkotter Sch. 12 (schipper G. d. Heyer) van de visscherij op weg naar huis. Het schip had bijna de Scheveningsche haven bereikt, toen ongeveer 20 m achter den achtersteven een hevige ontploffing plaats had. Een geweldige waterzuil spoot omhoog, ter wijl de kotter als het wane uit het water werd gelicht. Vermoed wordt, dat men hier te doen heeft gehad met een mag netische mijn, die echter gelukkig te laat is ontploft. KEULEN. D.N.B. Bij een luchtaanval van vijandelijke vliegers op het stadsge bied van Keulen in den nacht van 17 op 18 Juni zijn zeven burgers gedood en een aantal gewond. Eenige woonhuizen werden vernield en verscheidene gebou wen gedeeltelijk beschadigd. VALENCIA. D.N.B. Twee Fransche vliegtuigen die van Marseille naar Oran onder weg waren zijn op het strand van Gaudia geland. De bemanning werd naar Valencia gebracht. Daar verklaar den zij, dat zij geen zin hadden hun le ven voor Engeland te offeren. De vliegtuigen zijn door de Spaansche auto riteiten in beslag genomen. De beman ning wordt geïnterneerd. De Bredasche politie is er in geslaagd, den dader van de ergerlijke aanranding die het vorig jaar in het Mastbosch plaats vond te arresteeren. Het is een zekere S., 23 jaar oud. Hij is in verzekerde bewaring gesteld. HET ITALIAANSCHE LEGERBERICHT. Het achtste legerbericht van het alge meen hoofdkwartier van het Italiaansche leger luidt: Onze verkenningsvliegtuigen ter zee hebben een vijandelijke duikboot tot zin ken gebracht. In den sector van Noord- Afrika is de toestand ongewijzigd. In Oost-Afrika werd een tegenactie onder nomen op een Engelsche colonne, die gis teren door gevechtwagens gepoogd had in onze linies door te dringen. De colon ne werd verdreven. Onze luchtmacht heeft aanvallen ondernomen op vijande lijke luchtbases en drie vliegtuigen in brand geschoten. Vijandelijke toestellen hebben een dorp op het platteland ge bombardeerd, waarbij drie vrouwen en eenige kinderen gedood werden. Een kleine advertentie in de rubriek „Vraag en Aanbod" kost slechts 75 ceni bij vooruitbetaling. veel, dat een klein rentenier er heel zijn leven van bestaan kon niet minder dan f20.000. Maar als de bedoeling ge weest is de Parijzenaars schrik aan te jagen, heeft men toch wel succes ge had, want in ditzelfde tijdperk verhuis den niet minder dan een half millioen Parijzenaars naar het Zuiden des lands. Interessant is het, zegt de N e d e r 1. de' bijzonderheden te lezen die in later jaren over dit geheimzinnige reuzenge- schut bekend zijn geworden. Mag men de bronnen gelooven, dan hadden de Duitsche ballistici door een toeval ontekt, dat de grootste actieradius van zwaar geschut niet bereikt werd bij een elevatie van 45 zooals voor dien algemeen gold, doch dat de loop van het geschut tenminste een hoek van 55 met de aarde moest maken. In die richting werd het 100 kg. wegende projectiel met een snelheid van tenminste 1500 meter per seconde 40 km. hoog de lucht inge jaagd, daarbij zijn wiskundige baan voor 2/3 in de stratosfeer afleggend. De reis door de lucht duurde ongeveer 3% min de voortstuwingskracht werd geleverd door een lading van 150 kg. springstof, die een druk van 5000 atmosfeer teweeg bracht. Het ligt voor de hand, dat het geschut, waarin zulke geweldige spanningen wer den opgewekt, ondanks de speciale voor ziening, betrekkelijk snel versleten was. Zoo had men den loop, die 34 meter lang was en een gewicht bezat van 200 ton, door een bijzondere constructie van steu nen, versterkt om doorbuigen te voor komen. Waarschijnlijk heeft Duitschland over 5 van dergelijke geweldige vuurmonden in den wereldoorlog beschikt, waarmede als gezegd, 320 granaten zijn verschoten. Zij, die met de bediening waren belast, hadden strenge instructies, alle maatre gelen te nemen, die noodig waren, om te voorkomen, dat de Franschen er achter zouden komen, waar het geschut stond opgesteld. Zoo werd bij het lossen van een schot tegelijkertijd door de Duitsche artillerie, die zich in den omtrek be vond, een salvo gegeven, om de Fransche geluidmeetsectiën op een dwaalspoor te brengen. Voor het inschieten van dit reu- zengeschut onderhield men een uitgebrei- den berichtendienst met Duitsche agen ten te Parijs, die kans zagen, in enkele uren tijds den chef van de Duitsche ar tillerie in te lichten. Het Rijksbureau voor de Voed selvoorziening in Oorlogstijd deelt met betrekking tot het reeds aan gekondigde verbod aangaande het voorhanden of in voorraad heb ben, verhandelen en afleveren van bepaalde specerijen en zuidvruch ten mede, dat de eerste opgave, welke op grond van voornoemd verbod moet geschieden, bestaat in het verschaffen van een nauw keurige inventarisatie van de thans nog, al dan niet ingeklaarde, hier te lande aanwezige voorraden. De hierop betrekking hebbende opgaven moeten uitsluitend wor den gedaan op formulieren, welke vanaf 24 Juni 1940 op aanvrage door de Nederlandsche Groenten- en Fruitcentrale, Laan Copes van Cattenburch 62 te 's-Gravenhage, worden verstrekt. De opgaven behooren te geschie den zoowel door den feitelijken houder der goederen (stoomvaart mij, veem, expediteur, loonmaler, bewaarnemer, handelaar en/of fa brikant met eigen opslagruimte, enz.) alsook door een ieder, die in een bepaalde rechtsverhouding tot de goederen staat (eigenaar, pandhouder, consignatiehouder, enz.). Niet opgegeven behoeven te worden de voor hun verbruik, respectievelijk voor hun bedrijf als normaal te beschouwen voorraden van consumenten, respectievelijk winkeliers en andere detaillisten; wel echter moeten opgegeven wor den de voorraden, aanwezig in centrale magazijnen en/of fahrie- ken van grootwinkelbedrijven, broodfabrieken, e.d. Bij de inventarisatie moeten van de navolgende artikelen nauwkeu rige gegevens verstrekt worden ten aanzien van gewicht, plaats van opslag, c'eelnummer, enz. Specerijen: witte peper, zwarte peper, nootmuskaat, foelie, kaneel (en cassia), kruidnagelen, piment, cardamom en gemberwortel; in gemalen en/of ongemalen toestand. Gedroogde zuidvruchten en aan verwante artikelen: geïmporteerd gedroogd fruitgeïmporteerde vruchtenpulp met inbegrip van vruchtenmoes e.d.; geïmporteerde geconfijte vruchten; geïmporteer de wal-, hazel-, pecan-, cashew- en paranoten, gepeld of ongepeld; krenten; rozijnen; abrikozenpitten; amandelen, gepeld of ongepeld, be werkt of onbewerkt, geraspte of gemalen cocosnoot; geconfijte gember in alle verpakkingen. Tevens wordt bekend gemaakt, dat zoolang de resultaten van de inventarisatie der voorraden nog niet bekend zijn, in het algemeen geen dispensaties van het verbod van verhandelen en afleveren zul len worden verleend. Daar ver gunningen tot verhandeling en/of aflevering t.z.t. uitsluitend zullen worden verstrekt aan hen, die bij de Nederlandsche Groenten- en Fruitcentrale als georganiseerde zijn aangesloten, wordt belangheb benden aangeraden zich reeds thans bij meergenoemde instelling aan te melden. Van 613 Juni. KRUININGEN. OverledenAntonius Cornelis den Hollander 71 j., echtgenoot van Magdalena van der Meulen. Getrouwd: Jan Goeree 29 j. en Jo- zina Zuidweg 26 j. te Schore. (I. C.) KOLIJNSPLAAT. Geboren: 10 Juni, Hendrik Jan z. v. Jasper Tazelaar en Adriana Maatje Westerweele 11 Juni, Johanna d. v. Jan Cornelis Goedhart en Lena Verburg. Overleden: 30 Mei, Adriaan Schuit 69 jaar, echtgenoot van Maria Hollestelle. (N.-B.) WESTKAPELLE. Geboren: Adriaan z. v. Adriaan Minderhoud en Adriana de Pagter. EEN BOM INGESLAGEN TE BERGEN OP zoom. Slechts eenige personen licht gewond. In den nacht van Maandag op Dins dag omstreeks kwart voor twee werd de bevolking van Bergen op Zoom opge schrikt door een luiden knal. Spoedig kwam men tot de ontdekking dat een bom. was geworpen op het kruispunt vau de Blauwe Handstraat en de Geweldf- gerstraat. Slechts enkele inwonenden, die te bed lagen, werden door rondvliegende glas scherven licht gewond. De aangerichte materieeie schade blijkt echter vrij aanzienlek te zijn. Niet aleen zyn tot in den verren omtrek de Op tal van plaatsen langs de Maas liggen in België de verlaten stellingen van de geallieerde troepen. Prikkeldraad en houten wegversperringen ter hoogte van Rivière. De stad Parijs, die nu in handen der Duitschers is, iets wat een funesten in vloed moet hebben op het moreel van het Fransche volk, komt er tengevolge dier spoedige bezetting beter af dan in den grooten oorlog van 1914 tot '18. Men weet het: de Duitsche legers wer den na een overrompelend snellen op- marsch tot staan gebracht en de loop gravenoorlog, die vier jaren duren zou, nam een aanvang. Het was den Duit schers niet gelukt de Fransche hoofd stad te bemachtigen; hun frontlinie was er van 80 tot 130 kilometer vandaan gebleven. De jongere lezer, die dezen oorlog niet bewust of in het geheel niet heeft mede geleefd, zal de vraag stellen: Hoe kan Parijs dan te lijden hebben van den oor log, want luchtbombardementen waren er toen immers nog niet? Deze vraag zou dan echter niet heelemaal juist zijn, want al werden de vliegmachines nog maar in beperkt aantal gebruikt juist die oorlog heeft de waarde van het vlieg tuig doen kennen, een ervaring, waar uit de Duitschers in dezen oorlog wel het meest nut hebben geput men had toch ook Zeppelins en deze ver schenen zoo nu en dan boven de vijan delijke hoofdsteden. Wij herinneren ons nog zeer goed de zilverkleurige „siga ren" van de Zeppelins vanuit een Haag- sche straat te hebben gesignaleerd bo ven onze kust en op weg naar Engeland. Luchtbombardementen op groote schaal had men destijds gelukkig nog niet; niettemin hebben de Duitschers toch de Parijsche bevolking voldoende in angstspanning gehouden door hun aanvallen. Maar die aanvallen hadden plaats door middel van... artillerievuur. Het was ieder bekend, dat de Duit schers by hun artillerie kanonnen had den, die alles overtroffen wat tot nog toe gepresteerd was. Dikke Bertha's, zóó noemde men die reusachtige vuurmon den, het 42 cm, geschut, naar een doch ter, zoo meenen wy, van den grooten wapenfabrikant Krupp. Herinneren wy ons goed, dan zijn er ook 42 cm. ka nonnen betrokken geweest by de be schieting der vesting Luik, -aan welker verovering de later zoo beroemde Luden- dorff nog zyn aandeel heeft gehad. Langen tijd hoorde men niets meer van die geheimzinnige kanonnen. Tot, in 1918, dus het laatste oorlogsjaar, op 23 Maart Parijs werd opgeschrikt door een projectiel, dat midden in de vesting uiteenspatte. Hoe was dat mogelijk, vroegen de Pa rijzenaars zich af. Op 130 kilometer af stand kon men met een kanon Parijs niet bereiken en toch lagen daar de scherven van een projectiel, niet van een bom. Dat hadden de militaire deskundi gen wel heel gauw uitgemaakt; niet met een bom, maar met een kanonskogel had men hier te doen. De Parijzenaars waren verontrust. Wat gebeurde daar met hen? En hoe slaagden de Duitschers, die van zóó ver toch hun stad niet konden raken met hun artillerie, er in een kanonskogel midden in him stad te laten neerplof fen? Vele waren de veronderstellingen en ze waren dikwijls van phantastischen aard. Waren er wellicht Duitschers in de hoofdstad, die pneumatisch en dus geluidloos een geheimzinnig kanon, af- .vuurden? Of zouden hier Zeppelins in het spel zijn, die kanonnen meevoerden tot hoog boven de wolken? Men wist het niet, maar wèl wist men, dat men inderdaad te doen had met de projec tielen van kanonnen en met niets an ders. De aanvallen duurden voort en toen op Goeden Vrijdag 29 Maart een projec tiel neerplofte op het dak van de kerk van St. Gervais en de kerkgangers be dolven werden onder het neerstortend gesteente, groeide de paniekstemming. Later heeft de Duitscher Eisgruber daarover in zijn boek: „So schossen wir nach Paris" geschreven: op 130 K.M. kan men niet tot op 1 M. nauwkeurig schieten; ons doel was niet anders dan de vesting Pórijs onder vuur te nemen; een kerk te treffen, was niet ons doel. Gedurende 4V2 maand hebben de Pa rijzenaars last gehad van dit kanon (of kanonnen?). In totaal werden er 320 granaten afgevuurd, welke een duizend tal dooden en gewonden eischten. Voor den aanvaller was het een kostbare on derneming, want elk schot kostte zoo-

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1940 | | pagina 3