De demobilisatie in Nederland. Dagblad voor de Provincie Zeeland Van het Oorlogsfront Een tweede onderhoud met Grammens. MAANDAG 3 JUNI 1940 54c JAARGANG - No. 202 Maak geen misbruik van de benzinevergunning. Op 10 Juni weer een Spoorboekje? De brandstoffenvoor- ziening van ons land. Zakenleven onmogelijk als bepalingen haperen. DE DEMOBILISATIE. De gevaarlijke tocht van een Middelburger. „Het was geen heldendaad." Het fietsende Nederland. Het besluit van Koning Leopold. Uitgave: N. V. Uitgevers - Maatschappij „Luctor et Emergo" ter exploitatie van het blad „De Zeeuw" Bureaux Lange Vorststraat 7 0, Qoes Postrekening 44455 Telefoon 2438 bijkantoor Middelburg: Fa. Boekhandel J. J. F A N O Y, tijdelijk Korte Delft 1 en Noordweg 155. Directeur - Hoofdredacteur: R. ZUIDEMA A&önneeientaprlja ISA0 per kwartaal Weekabonnementen voor Middelburg Qoes en Vlisslngen f 0.20 Losse nummers B cent Advertentiën 30 cent per regel Ingezonden mededeefmgen 00 cent per regel Kleine Advertentiën Dinsdags en Vrijdags f 0.7B bij vooruitbetaling Advertentiën onder letter of motto 10 cent extra Bi] contract belangrijke korting EEN DAGORDER VAN HITLER. Aan een voor den opperbevelhebber van de Duitsche troepen in Nederland bestemde dagorder van den Führer, ge dateerd 1 Juni, wordt het volgende ont leend. Het Duitsche aanbod, Nederland in bescherming te nemen tegen het bewe zen voornemen der westelijke mogend heden, Nederland tot opmarschbasis te gen het Roergebied te maken is bij de Nederlandsche regeering in verband met haar geheime verstandhouding met de Westelijke mogendheden op een welbe wuste weigering gestuit. Zjj leverde daarmede volk en land over aan de ver schrikking van een oorlog, bracht ech ter zichzelf buitenslands in veiligheid. De Duitsche weermacht heeft in den hierdoor noodzakelijk geworden strijd met het Nederlandsche leger al het mo gelijke gedaan om de bevolking en het land te sparen. Dit standpunt van Duitsche zijde kwam in hooge mate te gemoet aan de houding zoowel van den Nederlandschen militair alsook van de Nederlandsche burgerbevolking. Het was in overeenstemming met den cultureelen en moreelen stand van het met het Duitsche stamverwante Neder landsche volk. De verantwoordelijke en kelingen, die Duitsche valschermjagers in gevangenissen geworpen, als misda digers behandeld en daarna aan de En- gelschen uitgeleverd hebben, zullen ter verantwoording worden geroepen. De Nederlandsche soldaat heeft ech ter overal met open vizier en eerlijk ge streden en onze gewonden en gevange nen dienovereenkomstig goed behan deld. De burgerbevolking heeft niet aan den strijd deelgenomen en zich tegen over onze gewonden eveneens naar de wetten der menschelijkheid gedragen. Ik heb derhalve ook voor Nederland besloten, toestemming tot vrijlating der gevangen Nederlandsche soldaten te verleenen. De verordening geeft verder voor deze vrijlating nadere richtlijnen aan. OVERTREDING WORDT GESTRAFT. Het departement van handel, nijver heid en scheepvaart maakt bekend, dat het den houders van vergunningen tot het verbruiken van motorbrandstof ten strengste verboden is hun wagens voor genoegen en voor andere particuliere doeleinden te gebruiken. Het heeft zoowel den Duitschen als den Nederlandschen autoriteiten teleur gesteld, dat aan dezen regel niet ge noegzaam de hand wordt gehouden. Het spreekt van zelf, dat waar de Duitsche en Nederlandsche autoriteiten het mogelijke doen om den aanwezigen voorraad motorbrandstof zoo oordeel kundig mogelyk te verdeelen om het oeconomische leven zooveel mogelijk te steunen, alleen reeds om psychologische redenen het ten zeerste af te keuren is, dat de tot nu toe afgegeven vergunnin gen blyken te worden misbruikt. Deze vergunningen mogen slechts worden gebruikt voor het doel waarvoor zy zyn uitgereikt. De namen van degenen, die zich aan overtreding schuldig maken, zullen door de politie worden genoteerd en zij zullen, afgezien van verder vast te stellen straf fen, in geen geval in het bezit van hun vergunning worden gelaten. Naar de „N. R. Crt." verneemt, is het met uitgesloten, dat tegen 10 Juni de verschijning van een spoorboekje tege moet kan worden gezien. Onmiddellijk na de capitulatie zijn bij de spoorwegen alle handen aan den ploeg geslagen, om binnen den kortst mogelijken tijd tot een zoo normaal mo gelijken treinenloop te kunnen komen. Men ondervond daarbij alle medewer king van de Duitsche autoriteiten, die duidelijk inzagen, welk een groot aan deel de Nederlandsche Spoorwegen in het oeconomisch bestel van het land hebben. Het was dus een nationaal belang, dat het spoorwegverkeer zich spoedig herstelde en men heeft zich dan ook nie^. .'a^en afschrikken door de vele moeilijkheden, waarvoor de bedrijfslei ding en technische staf zich plotseling geplaatst zagen. Met onverdroten ijver heeft men aan den wederopbouw van het spoorwegver keer gewerkt en reeds op 10 Mei ver scheen de eerste beperkte dienstregeling welke sindsdien vrijwel eiken dag ver betering en uitbreiding heeft ondergaan. Zoo heeft men bereikt, dat men bijna overal weer kan komen, al bieden voor al Limburg en Zeeland nog enkele moeilijkheden en al moet men hier en daar met overvaren en overstappen ge noegen nemen. Als men thans een dienstregeling van de spoorwegen koopt krijgt men die van 16 Mei met de drie inmiddels versche nen aanvullingen. De spoorwegen zijn er zich van be wust, dat deze vier bladen voor het pu bliek een weinig overzichtelijk geheel vormen, doch om technische redenen zou het publiek zeker vier a vijf dagen van een dienstregeling verstoken zijn gebleven als men een en ander in een duidelijker vorm had willen gieten. Thans is men zoo ver, dat met kracht aan de verschijning van een spoorboekje gewerkt wordt met de dienstregeling, zooals die op dat oogenblik van verschij ning zal zyn, en die dan weer verschil lende verbeteringen teweeg zal brengen. Wy hoorden als mogelijke datum 10 Juni noemen. LEVERING VAN KOLEN ZAL SPOE DIG MOGELIJK ZIJN. De directies van de steenkolenmijnen in Limburg berichten ons, dat zij hopen zeer spoedig in staat te zijn de levering van haar producten in het geheele land te hervatten, zjj het voorshands op be perkte schaal. Alles hangt af van het herstel der transportwegen te water en te land, waaraan met inspanning van alle krach ten gewerkt wordt. Dit werk heeft een gunstig verloop, en vermoedelijk zal men daarmede eerder gereed zijn dan aanvankelijk werd aangenomen. De mijnen zelf zijn alleintact en in bedrijf. De geproduceerde kolen wor den op voorraad genomen en kunnen onmiddellijk verzonden worden, zoodra transport mogelijk is. KLACHT VAN EEN KAMER VAN KOOPHANDEL. De Kamer van Koophandel voor Arn hem en omstreken betoogt in een schrij ven aan den Commissaris der Koningin in Gelderland, dat een der meest ge wichtige factoren, om het handels- en .industrieele leven normaal op gang te houden, is gelegen in een algemeen gel dende vlotte afdoening van financieele verplichtingen. Op dit oogenblik laat deze nog veel en, dikwijls geheel onnoo- dig, te wenschen over. Daarom dringt de Kamer er op aan, dat de noodige maatregelen getroffen zullen worden. BIJ DE VOLGENDE ETAPPE GAAN ZIJ ALLEEN MET GROOT VERLOF, DIE IN EIGEN ONDERHOUD KUNNEN VOORZIEN. Bij de volgende etappe van demobili- seeren mag een militair alleen dan met groot verlof worden gezonden, indien hy aan den commandant van het betrokken enkelvoudig oorlogsonderdeel een ver klaring van werkgever, familie of ande ren kan overleggen, waaruit blijkt, dat hij door loongevenden arbeid dan wel op andere wijze in eigen onderhoud kan voorzien, althans niet ten laste van de gemeenschap zal komen. Bedoelde verklaring moet zijn gelega liseerd: a. door den betrokken burge meester; b. voor hen die in overheids dienst zijn door het betrokken dienst hoofd ter plaatse. Aangezien een volgende etappe van de- mobiliseeren zeer binnenkort is te ver wachten wordt aan militairen, die voor groot verlof in aanmerking wenschen te komen in overweging gegeven voor de verkrijging van bovenbedoelde verkla ring reeds thans het noodige te ver richten. Den militairen wordt er bovendien met nadruk op gewezen, dat gedemobiliseer- den geen aanspraak kunnen doen gelden op steunverleening wegens werkloos heid. „Het was glad geen heldendaad". Met deze bescheiden woorden besloot de heer H. A. Enkelaar uit Middelburg het relaas, waarin hij aan de „Tele graaf" nog eenige nadere bijzonderhe den verstrekte omtrent de capitulatie van Middelburg. „Ik kwam toevallig met mjjn motor langs de kazerne aan het Molenwater", zoo vertelde hy. „Ik moest zien buiten de stad te komen, want daar binnen was het niet veilig meer. Voor de kazerne stond een korporaal der marine met een witte vlag. Of ik bereid was, hem ach terop den motor mee te nemen naar de Duitschers, vroeg hij mij. „Stap maar op de duo", zei ik, en voort ging het, langs het kanaal, de richting uit van Veere. Het kanaal zelf konden wij ter plaatse niet oversteken, daar op last van de Nederlandsche en Fransche militaire autoriteiten alle bruggen bij de stad waren opgehaald of onbruikbaar gemaakt. „Het was werkelyk een verademing", vervolgde de heer Enkelaar, „toen wij buiten de stad kwamen. Binnen de muren ploften steeds heviger de granaten neer, terwijl de rook der brandende gebouwen ons de ademhaling belemmerde. Buiten echter werd geen schot gelost. Wij moeten wel een vreemden indruk hebben gewekt. Ik als burger in leeren jas op den motor, achterop een militair met een witte vlag van geweldige af metingen, die ons het rijden niet weinig belemmerde. Aan dien indruk schrijf ik het ten minste toe, dat wij, voor een troepje Franschen van naar schatting dertig man gekomen, tot onze verbazing bemerkten, dat deze de wapens weggooi den en met de handen in de hoogte onze nadering afwachtten. „Op enkele kilometers buiten Middel burg zijn wij het kanaal overgestoken", vervolgde de heer Enkelaar zijn ver haal. „Dat was overigens maar een gewaagde onderneming, misschien wel het angstige moment, dat ik in die oor logsdagen heb meegemaakt. Er was veel beleid toe noodig om het roeibootje met dien zwaren motor behouden aan den overkant te brengen. Even buiten Arnemuiden kwamen wij de eerste Duitschers tegen. Zij namen onzen motor in beslag en gaven ver volgens aan hun commandant de mede- deeling door, dat de stad Middelburg zich wenschte over te geven. Op dat moment was het dorp Arnemuiden zelf nog in handen der Franschen, die blijk baar van het besluit van den burge meester der hoofdstad niet op de hoog te waren gesteld. Dit zal dan ook wel de oorzaak zijn geweest, dat de Duit schers eerst tegen het vallen van de duisternis Middelburg bereikten. De Duitsche colonnes hebben de stad echter niet dadelijk bezet. Zij trokken door naar Vlissingen, slechts een be zetting van enkele manschappen achter latend. Dat dit een groot nadeel voor ons is geweest, bleek den volgenden mor gen. Zekere elementen hebben zich na- melyk niet ontzien, de rookende en op sommige punten nog brandende stad te plunderen." BIJZONDERE MAATREGELEN AAN DE SPOORWEGEN GEVRAAGD TEN BEHOEVE VAN HET RIJWIEL- VERVOER. De ANWB heeft zich tot de directie van de Nederlandsche Spoorwegen ge wend met het verzoek om gedurende de komende tijden, geheel afwijkende bij zondere maatregelen te willen treffen ten behoeve van het rijwielvervoer per trein. Zoowel voor bezoek aan familieleden, van wie men gescheiden is geweest, als voor het weder opnemen van zakenrela ties zal men moeten reizen, terwijl bo vendien na de examens de scholieren eenige vacantie dienen te genieten en anderen, na deze zware slagen, rust en ontspanning moeten zoeken in een stil oord. Dit reizen zal in hoofdzaak moeten geschieden per trein en per rijwiel, aan gezien de automobiel voorloopig uitge schakeld is. Naast het reizen per trein, zal het rij wiel onontbeerlijk blijken, aangezien dit moet worden gebruikt voor verplaatsing in de taxi-looze steden en het bezoek aan plaatsen, welke per trein niet bereikbaar zijn. De handelsreizigers zullen er ten plattelande eveneens gebruik van ma ken, aldus licht de A. N. W. B. zijn ver zoek toe. Het D.N.B. meldde Zaterdag uit het groote Duitsche hoofdkwartier: De tegenstand der laatste in Noord- Oost-Frankrijk omsingelde deelen van het Fransche leger is gebroken. Alleen bij Rijssel zijn hierbij 26.000 gevangenen gemaakt. De aanval op den rechtervleu gel van het Britsche leger ter weerszij den van Duinkerken gaat tegenover zwaren tegenstand in het zeer moeilijke terrein voorwaarts. Ondanks slecht weer heeft het lucht- wapen verdere verschepingen te Duin kerken belemmerd en ook op den grond ingegrepen. Vyf transportschepen zijn tot zinken gebracht, terwijl 3 kruisers of torpedojagers en 10 handelsschepen door bommen zwaar beschadigd zyn. Een snelle motorboot heeft een torpedo- bootjager tot zinken gebracht en een vijandelijke duikboot, waardoor het ge tal der in het Kanaal door snelle motor booten gezonken torpedobootjagers tot zes is vermeerderd. Een Duitsche duikboot torpedeerde voor Ostende een vijandelijk oorlogs schip. Bij de vernietiging van vijandelij ke troepen bij Cassel op 30 Mei zijn 65 Engelsche pantserwagens vernield. Aan het Zuidelijk front zyn by Abbe ville vijandelijke pantser-tegenaanval len afgeslagen. De vijand, die zich nog handhaafde op een klein brughoofd bij Le Quesne op den noordelijken oever van het Kanaal der Ardennen werd over dit Kanaal te ruggeworpen. In Noorwegen hebben de troepen, die van Drontheim naar het Noorden ge zonden waren, ten Noorden van Faaske den tegenstand des vyands gebroken en meer terrein gewonnen. De troepen buiten Narvik hebben hun stellingen tegen sterke aanvallen behou den. De verliezen der tegenstanders in de lucht waren 31 Mei: 49 toestellen. Ne gen eigen vliegtuigen worden vermist. Gisteravond werd nog gemeld, dat de val van Duinkerken spoedig kon worden .verwacht. Van het Zuidelijk front was er weinig nieuws. DE FRANSCHE AANVALLEN AAN DE BENEDEN-SOMME. D.N.B. De overgang van de negende naar de tiende oorlogsmaand wordt ge kenmerkt door de slotgevechten van den grooten slag in Vlaanderen en Artois, waarvan het einde het besluit van de eerste phase van het groote Duitsche offensief in het Westen vormt. Ondubbelzinnig moet vastgesteld wor den, dat de betreffende Fransche troe pen als gevechtseenheden niet meer in aanmerking komen. Het Britsche expe- ditieleger heeft weliswaar het onver wachte geluk gehad, dat het onder be scherming van het in de laatste dagen zeer mistige weer nog noemenswaardige deelen heeft kunnen inschepen, doch de Engelschen hebben dit geluk met bui tengewoon zware verliezen en met het prijsgeven van hun wapens en uitrus ting gekocht. Terwijl by den aanval op de resten van het Britsche front aan weerszyden van Duinkerken ondanks het taai ver zet van den vijand goede vorderingen worden gemaakt, heeft de Duitsche luchtmacht ter ondersteuning van het leger zich in de gevechten op den grond gemengd en bovendien ondanks het slechte weer de inscheping in Duinker ken met succes bestreden. Aan het Zuidelyk front hebben de Franschen wederom vergeefs pantser- aanvallen ondernomen. De groep Narvik heeft in weerwil van krachtige vijandelijke aanvallen haar stellingen behouden en maakt den vijand de met alle kracht nagestreefde vergroo ting van het prestige-succes zeer moei lijk. Bij het begin van de tiende oorlogs maand moet vastgesteld worden, dat het Duitsche front van Narvik tot Abbeville aan de kusten van de Noordzee en van daar tot de Zwitsersche grens zich in zulk een gunstige positie bevindt, dat de Duitsche leiding daardoor verzekerd is van iedere nieuwe uitvalsmogelijk- heid. Daarentegen zien de Franschen met bezorgdheid naar het nieuwe front voor Parijs, de Engelschen naar het Ka naal. Beiden tezamen zien echter met beklemming naar de Middellandsche Zee. RADIO-REDE VAN EDEN. LONDEN. D.N.B. De Britsche Minis ter van Oorlog Eden heeft gisteren een radio-rede gehouden, waarin hij de vlucht over het Kanaal van de resten der in Noord-Frankrijk verslagen En gelsche en Fransche legers als een suc ces uitlegde. GENERAAL GORT IN ENGELAND TERUG. Generaal Lord Gort, de operbevelheb- ber van het Britsche expeditieleger, is uit Frankryk in Engeland aangekomen. BEPERKTE KOLENVOORRADEN IN FRANKRIJK. In kringen der Fransche steenkoolin dustrie rekent men er op, dat de op steenkool aangewezen bedrijven in Frankryk over drie tot vier weken moe ten worden stilgelegd, daar de voorra den nog slechts zeer beperkt zyn. Alle takken van industrie die gewerkt heb ben met steenkool uit Noord-Frankryk, zyn door de gebeurtenissen volkomen verrast. De Fransche spoorwegen zijn genood zaakt geworden een deel van hun steen- kolenvoorraden aan de zware industrie af te staan. Op den langen duur hoopt men op aanvoer uit Amerika. DE LAATSTE ONTMOETING MET ZIJN REGEERING. Omtrent de laatste ontmoeting tus- schen Koning Leopold en minister-pre sident Pierlot op het slagveld in Vlaan deren publiceert de „Paris Soir" een vraaggesprek met Pierlot, Deze bespre king is, naar blijkt, op 25 Mei gevoerd. Volgens de verklaringen van Pierlot is deze, tezamen met den minister van buitenlandsche zaken, Spaak, en den mi nister van landsverdediging, generaal Denis, om vier uur 's ochtends op het kasteel Wynandsel door den Koning ont vangen. Koning Leopold gaf, na zijn mi nisters te hebben aangehoord, den wil te kennen, wat ook mocht geschieden, temidden zijner troepen te blijven. De Belgische ministers zouden zich met alle kracht tegen dit voornemen verzet hebben. Pierlot verklaarde tegenover den Koning, dat hij bereid was by den opperbevelhebber van het leger te blij ven en met dezen op het laatste oogen blik per vliegtuig de vlucht te nemen. Als voorwaarde stelde hij echter, dat de Koning ook op het laatste oogenblik zou vluchten. Daarop antwoordde Ko ning Leopold: „Mijn besluit is genomen, ik blijf". Hierop verklaarden de minis ters, dat zij in dit geval zich openlijk van den Koning afzonderen moesten. Om vijf uur 's ochtends hebben daar op Pierlot, Spaak en Denis den Koning verlaten. DE TOESTAND IN VLAANDEREN. De heer Grammens, de Vlaamsche politicus, die hier te lande vertoeft, heeft een tweede autoreis naar Vlaan deren gemaakt. Het A.N.P. had een kort onderhoud met hem: Hebt u ook een en ander gehoord over gevangen genomen Vlamingen? Helaas, het is maar al te waar, dat honderden vlaamschgezinden werden gepakt en in gevangenissen opgesloten. Sommigen zitten daar samen met com munisten en anderen. Vaak werden ze zelfs als vee door de straten van steden geleid en aan de bespotting van zeker publiek prijs gegeven. Andere groepen werden in treinen gestopt om over de grens te worden vervoerd, doch ten slotte midden tusschen de strydende troepen aan hun bitter lot overgelaten, De meest representatieve figuren zy'n tot op dit oogenblik onvindbaar ge bleven. Er bestaan gegronde vermoe dens, dat zy ergens in Frankrijk opge sloten zitten. Onder hen zyn dr Borms, die reeds 10 jaar zat, mr Lagrou, Mer- mans, van Mierlo, dr Lantsheer, Her mans e.a. En wat denkt men van de overgave van het Belgische leger? De Vlaamsche soldaten, vluch telingen en vooraanstaande mannen pry- zen allen de menschlievende en man moedige houding van den koning, die tegen gansch zijn regeering in de eeni ge houding heeft aangenomen, die hij als hoogste verantwoordelijke persoon rechtvaardigen kon. De houding van de regeering daarentegen wordt door alle Vlamingen in scherpe bewoordingen afgekeurd. Ik mag u verzekeren, dat die politieke vluchtelingen op dit oogen blik als verraders en moordenaars be handeld zouden worden, indien ze zich in Vlaanderen zouden durven vertoonen. Bij de Brusselaars is de stem ming eenigszins gedrukt. Men is in zijn opvattingen verdeeld. Uit verschillende bezoeken blijkt evenwel, dat de meesten de beslissing van den koning toejuichen. In het Walenland heb ik niet ge reisd, doch zekere uitlatingen van Waal- sche soldaten en Brusselaars sterken mij in mijn vermoeden, dat daar de regeering meer aanhangers heeft. Een ander probleem, waar onze be volking zeer bezorgd over is, is het lot

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1940 | | pagina 1