o,
GELD
Onze Overzeesche handel en de Engelsche blokkade.
Uw Wagen
P. LOU I SS E
Dagblad voor de Provincie Zeeland
Offers voor 's Lands defensie.
J. GEENSE
Britsche leger nu pas gereed voor den strijd.
Moeilijkheden voor de Duitsche duikbooten?
Britsche vliegtuigen boven Wilhelmshaven.
Engelsche nota's aan Zweden en Noorwegen.
is een deel van
UW VERMOGEN
AUTOHANDEL EN GARAGE
EERSTE BLAD.
Belangrijkste Nieuws
MAAR
ÉÉN PAAR
OOGEN
N.V. Financierings-Mij. „ZEELANDI4 "60ES
ZATERDAG 6 APRIL 1940
54c JAARGANG - No. 157
„Britsche leger pas sedert veertien
dagen geheel voot den strijd gereed"
De duikbootoorlog.
GOES
Tel. 2175
MIDDELBURG
Tel. 569
Britsche Nota's aan Zweden
en Noorwegen.
beschikbaar 5 pCt.
AUTOMOBIEL
Algemeene Ned. Invoer Centrale (ANIC) ingeschakeld.
Retributie van 1 pro mille van de invoerwaarde.
Uitgave: N. V. Uitgevers-Maatschappij
„Luctor et Emergo" ter exploitatie van
het blad „De Zeeuw"
Bureaux Lange Vorststraat 7 0, Qoes
Postrekening 44453 Telefoon 2438
Bijkantoor Middelburg: Fa. Boekhandel
J. J. F A N O Y, Lange Burg 40. Telefoon 28
Directeur-Hoofdredacteur: R. ZUIDEMA
Abonnementsprijs f2,80 per kwnriaa!
Weekabonnementen voor Middelburg
Qoes en V'issingen f 0.20
Losse nummers 5 cent
Advertentiën 30 cent per regel
Ingezonden mededeelinge:» 00 cent per rage'
Kleine Advertentiën Dinsdags, Vrijdags en
Zaterdags f 0.75 bij vooruitbetaling
Advertentiën onder letter of motto
10 cent extra
Bij contract belangrijke korting
Wy leven snel.
Dit kan ook worden gezegd in ver
band met de opvattingen inzake de
landsverdediging.
Nog niet ver achter ons ligt de tyd,
toen het noodig was de noodzakelijkheid
van het onderhouden van een belangrijke
overmacht te bepleiten.
Toen dan ook in 1928 verscheen een
Gedenkboek in verband met het 50-jarig
bestaan van de Antirevolutionaire party
moest in een bijdrage van Dr J. J. C.
van Dyk over onze Defensie, op deze
zyde van de zaak de volle nadruk vallen.
Tegenover de voorstanders van een-
zydige nationale ontwapening, en hen,
die dweepten met de internationale een
heid, moest in het licht worden gesteld
dat behartiging van 's lands defensie,
óók voor Nederland, een zaak is van de
eerste orde.
Internationale samenwerking ook tot
behoud van den vrede, werd erkend te
zyn een zaak van hooge waardij.
„Maar aldus de heer Van Dijk
wanneer gegrepen wordt naar het ideaal
der internationale eenheid, met voorbij
zien van Gods Raad, die de natiën in het
aanzyn heeft geroepen en de landpalen
der volkeren heeft gesteld teneinde
aldus in menschelijke kracht te komen
tot den eeuwigen vrede, dan is reeds
daardoor dat streven geoordeeld.
Elke natie heeft haar roeping in het
wereldplan Gods, de kleine natiën dik
wijls een roeping van hooge beteekenis.
En het mag worden genoemd eene
uiting van goed begrepen nationaliteits
besef, wanneer de natie opkomt voor
hetgeen haar is toevertrouwd, wanneer
zy gedenkt aan de weldaden aan haar
in den loop der tyden bewezen op natio-
nalen bodem.
Dat opkomen moet niet geschieden
door woorden en protesten
alleen, maar zoo noodig door het bren
gen van o f f e r s in een verdedigenden
oorlog tegen de aanranding van onze
hoogste nationale goederen".
Wie rekening houdt met Gods leiding
in de geschiedenis ook van ons land, zal
erkennen, dat wij hebben toe te passen
de m i d d e 1 e n tot bewaring die ons
zyn geschonken.
„Hoezeer het de geest van den nieu-
weren tyd is om „internationaal" te zy'n
en te denken en hoewel men bykans het
odium van achteriykheid op zich laadt,
wanneer niet vóór alles een internatio
naal standpunt als het ruime, het echt
menscheiyke wordt ingenomen, toch is
het „nationale' den mensch in het hart
geplant dat is óók de leiding Gods in
de geschiedenis der volken.
Aan het vaderland hangt het hart. Het
is het land ons door de vaderen nagela
ten, het land, waar onze vaderen hebben
geleden en gestreden en zich kosteiyke
goederen van onafhankelijkheid, van
geestelyke en maatschappelyke vryheid
en van burgerrechten onder de leiding
Gods hebben verworven.
Het is de woonplaats van ons volk
waaraan wy gehecht zijn door eenheid
van afstamming, van taal en historie.
Waardschatting van hetgeen God aan
het nationale leven heeft geschonken is
Christenplicht en vaderlandsche plicht.
En wanneer dan wellicht de twyfel-
moedige vraag ryst of wy in staat zullen
zyn te bewaren en te verdedigen, hetgeen
ons werd toevertrouwd, omdat onze klei
ne kracht daartoe toch niet voldoende
zal zyn, dan geldt de vraag, wanneer is
ooit Gods kracht tekort geschoten?
Wy mogen biyven gelooven aan Gods
leiding in de geschiedenis ook van ons
volk; ook daaraan, dat God kleine kracht
weet te sterken en kleine middelen weet
te zegenen, wanneer tot Hem de bede om
hulp en redding uitgaat.
Maar schuldig staan we, wanneer we
de geschonken middelen niet gebruiken,
wanneer we het te bewaren pand te klein
of we het te brengen offer te groot ach
ten, of uit lafhartigheid ons neerleggen
bij de krenking van ons recht".
Wie zóó de dingen ziet zal gaarne en
van harte de Regeering steunen by haar
pogen om in de veelgewogen dagen die
wij thans beleven, de zelfstandigheid
van ons land te bewaren en te verdedi
gen.
Er wordt van ons volk veel gevraagd.
Offers, zware offers soms, van per
soonlijken en anderen aard.
Maar inplaats van te klagen en te
mopperen, zullen wij uit overtuiging on
zen vaderlandsehen, onzen nationalen,
onzen Christenplicht vervullen, ter ver
dediging van onze hoogste nationale goe
deren.
NU VOORBEREID OP ALLES WAT
KAN KOMEN.
Generaal Ironside, chef van den Brit-
schen generalen staf, heeft gisteren op
het ministerie van oorlog vertegenwoor
digers van de wereldpers ontvangen.
In een toespraak zeide hij onder meer:
„De geallieerden mogen zeer dankbaar
zijn, dat zij zeven maanden tijd hebben
gekregen om hun legers te vervolmaken.
Ik beef bij de gedachte, aan wat gebeurd
zou kunnen zijn, indien de Duitschers ons
in het begin, toen wij vrijwel in het ge
heel geen leger hadden, hadden aange
vallen. Pas sedert 14 dagen kan men
zeggen, dat wij de moeilijkheden werke
lijk te boven zijn gekomen, maar thans
zijn wij dan ook volledig voorbereid op
alles wat kan komen".
Men moet niet vergeten, dat de mees
te van onze jongemannen geen militaire
oefening hadden gehad, zoodat zy moes
ten worden opgeleid in veel korteren tyd
dan den normalen ternmn van zes maan
den.
„Het groote Duitsche leger, dat te
genover ons staat, is een prachtige ma
chine, doch het bezit geen mannen, die
aan den vorigen oorlog hebben deelgeno
men in een rang boven dien van kapitein
terwijl wy en de Franschen groote reser
ves aan ervaren leiders uit den wereld
oorlog hebben. Er moge zich een genie
in het Duitsche leger bevinden, doch het
valt te betwijfelen. Ik ken de meeste
Duitsche commandanten persoonlijk en
ik ben er van overtuigd, dat zy zich on
gerust moeten gevoelen, indien zij het
bevel tot oprukken zouden krygen. Zes
maanden geleden zouden zij misschien
geslaagd zijn, doch thans niet. Zij heb
ben aan de grens gelegen met de dwaze
gedachten uit hun kranten. Het resul
taat der leugenpropaganda gecombineerd
met de werkloosheid van hun troepen,
moet zeer slecht voor hun moreel ge
weest zyn".
Duitschland kan niet voortgaan zijn
legers werkloos aan het front te laten.
Ik geloof dat doodsche stilte voor
Duitschland veel erger is dan waar el
ders ook".
ONDERVINDEN DE DUITSCHERS
MOEILIJKHEDEN?
Het is thans reeds ruim een week ge
leden, dat een Engelsch schip is aange
vallen door een duikboot. Men gelooft
te Londen, dat de Duitschers moeilijk
heden ondervinden bij het op peil hou
den van hun duikboot-offensief.
De duikbootaanvallen komen in gol
ven, aangezien de duikbooten periodiek
in zee gezonden worden en vervolgens,
wanneer zy het overleven, terugkeeren
naar Duitschland om uit te rusten en
hersteld te worden. Deze golven worden
geleidelyk zwakker en minder veelvul
dig.
De grootste moeilijkheid voor Duitsch
land ligt zonder twijfel in de bemanning
van de duikbooten. Dit blykt uit de groo
te jeugd van de duikbootbemanningen,
die kortelings gevangen genomen zijn.
Ook zyn er aanwyzingen, dat het duik
bootbouwprogramma niet aan de ver
wachtingen heeft beantwoord en inder
daad is het twyfelachtig, of de nieuwe
aanbouw thans het tempo der vernieti
ging bijhoudt.
Aangezien het aantal Engelsche jacht-
toestellen toeneemt vermindert dienover
eenkomstig de kans van iedere duikboot
om veilig terug te keeren.
Het optreden der geallieerden met
dieptebommen wordt steeds doeltreffen
der.
ACTIVITEIT
DER BRITSCHE LUCHTMACHT.
Britsche vliegtuigen boven
Wilhelmshaven.
Het Britsche ministerie voor de lucht
vaart deelt mee, dat gistermiddag een
ok een wagen heeft behoefte aan
juist „beheer"! zyn waarde kan on
danks alle diensten, die hy heeft te
verrichten behouden worden, indien
hy op de juiste wyze „beheerd" wordt.
Een wagen goed „beheeren" betee-
kent hem regelmatig door vak-
menschen laten nazien en verzorgen.
Deze vakmenschen, voor dezen dienst
geschoold, staan klaar om U snel, zorg
vuldig en voor weinig kosten te be
dienen.
formatie Britsche vliegtuigen doorge
drongen is in de vijandelyke defensie in
de Jaderbocht en met succes de vloot-
basis van Wilhelmshaven heeft verkend.
Een vijandelyk oorlogsschip werd na
bij Wilhelmshaven waargenomen en met
bommen aangevallen. Verder naar het
Zuiden werden vier vijandelijke torpedo
jagers eveneens aangevallen en men ge
looft dat schade is aangericht. De Brit
sche formatie leed geen schade.
VOORPOSTEN-GEVECHTEN IN HET
WESTEN.
Van het Westelijk front viel er vol
gens het Fransche legerbericht ook Vry-
dagmorgen „niets te vermelden". Don
derdag daarentegen is er een vrij fel ge
vecht geleverd by Saarlautern, waarby
de Duitschers in den aanval waren en
een Franschen voorpost in het grensge
bied bestookten.
Het Duitsche legerbericht meldt, dat
de Duitsche patrouille in dezen sector
er in geslaagd is „de Franschen uit hun
voorpost te verjagen. De Franschen ver
loren vyftien dooden".
Volgens het D. N. B. is het een bloe
dig gevecht geweest. Ook aan Duitsche
zijde waren er verliezen, want een sol
daat sneuvelde en eenige soldaten wer
den gewond. De Duitschers wisten bij
him aanval een hoeveelheid wapens buit
te maken en namen ten slotte ook nog
een Fransch soldaat gevangen, die ech
ter later aan zijn verwondingen is ge
storven.
Havas bevestigt, dat het inderdaad
een vrij belangrijke operatie was. De
aanval der Duitschers werd voorbereid
door een krachtige actie van de artille
rie en voor het eerst namen thans ook
Duitsche vliegtuigen aan den stryd deel.
Volgens deze lezing is de aanval echter
„volkomen mislukt". Wel hebben de
verdedigers van den Franschen voor
post „eenige verliezen geleden".
De Britsche minister van Buitenland-
sche zaken, lord Halifax, heeft gister
avond de gezanten van Zweden en Noor
wegen ontvangen, ter overhandiging van
een voor hun regeeringen bestemde nota.
Hoewel de inhoud dezer nota's niet
gepubliceerd is, wordt in officieele krin
gen gezegd, dat zij de betrekkingen tus-
schen de geallieerden en de Scandinavi
sche landen behandelen en dat daarin de
houding tegenover de neutrale Scandi
navische landen uiteengezet wordt.
Nu de Sovjets de marinebasis van
Hangö hebben en voornemens zyn een
spoorweg van Kandalaksja naar Kemi-
jarvi aan te leggen, zou het mogelijk
zijn, dat Zweden en Noorwegen van
Duitschland een garantie trachten te
verkrygen tegen een eventueele toekom
stige Russische agressie.
Men meent te Londen, dat een poging
van Scandinavië om een dergeiyk ac-
coord met Duitschland te verkrygen
door Engeland als een onvriendelyke
daad beschouwd zou worden. Bovendien
zou verklaard worden, dat elke Russi
sche poging om nieuwe Atlantische ha
vens in Scandinavië te veroveren of door
pressie te verkrygen, beschouwd zou
worden als een bedreiging van Enge
land.
NOORSCH SCHIP DOOR DUITSCHE
VLIEGERS AANGEVALLEN.
Een stoomschip uit Noorwegen, de
„Mira" is Woensdag door Duitsche vlie
gers aangevallen. Hoewel de bommen
geen doel troffen, werden twee leden der
bemanning gewond. Er bevonden zich
byna 100 personen aan boord.
De toestellen ondernamen den aanval
achtmaal, waarna zy door een Britschen
torpedobootjager werden verdreven.
Eén machine werd zoo ernstig getrof
fen, dat zy een noodlanding op zee moest
verrichten, waarbij het toestel werd ver
nield. Een ander vliegtuig verdween in
Oosteiyke richting.
Het landde te Stavanger, waar het
door de bemanning in brand gestoken
werd. De Duitsche vliegers werden ge
ïnterneerd.
BELGISCHE VISSCHERS MET
MACHINEGEWEREN BESCHOTEN.
De visschersboot Z. 35 uit Heyst, be
vond zich gistermiddag om vijf uur op
circa 35 mijl van Zeebrugge, toen zij
door een vliegtuig werd aangevallen. De
stuurman deelde mede, dat het vliegtuig
op nagenoeg 20 meter boven de vis
schersboot vloog en mitrailleurvuur op
het scheepje opende. Onmiddellijk werd
aan boord van de visschersboot de mo-
Dit nummer bestadt uit 2 bladen.
Binnenland.
Onze Overzeesche handel en de Engel
sche blokkade.
Handelsbesprekingen met Frankryk.
Uitvoer van groenten naar Duitschland.
Het Haagsche spionnage-schandaal.
Buitenland.
Engelsche leger eerst 14 dagen geleden
gereed.
Moeilykheden voor de Duitsche duik
booten?
Britsche luchtaanval op Wilhelmshaven.
Engelsche nota's aan Zweden en Noor
wegen.
Rusland wil normale handelsbetrekkin
gen met Engeland.
Oogen kunnen niet ver
vangen worden. Voor geen
geld zijn ze te koop. Daar
om moet U zuinig zijn met
dat kostbare bezit. Niet ver
moeien, niet te veel inspan
nen. En als lezen en
zien moeilijker gaat, U een
bril aanschaften van
Ged. Vak-Opticien
Lange Vorststr. 49 - Goes
voor den aankoop van een
Vraagt inlichtingen.
Beestenmarkt 8, Tel. 2410 tot 17 uur.
Stationsweg 33, Tel. 2017 na 17 uur.
tor stop gezet en de bemanning zocht
dekking.
Er kon nog worden geconstateerd, dat
het vliegtuig ook boven een andere vis-
scherssloep vloog, die zich in de buurt
bevond, de Z. 29. Ook op deze boot werd
geschoten.
ENGELAND EN RUSLAND.
De diplomatieke correspondent van
Reuter verneemt, dat de Sovjet-ambassa
deur, Maisky, de kwestie te berde heeft
gebracht van verbetering der Engelsch-
Russische handelsbetrekkingen.
De Oostzee is thans gesloten voor de
Britsche scheepvaart, maar de Russen
verklaren, dat Engeland toegang zou
kunnen hebben tot de voorraden van de
Baltische landen, welke zouden kunnen
worden verscheept door Rusland via
Moermansk of de havens aan de Zwarte
Zee.
Of het Russische transportsysteem
krachtig genoeg is om een zoodanig uit
gebreide handelsroute bruikbaar te ma
ken is zeer twijfelachtig.
TREINCOMPARTIMENTEN SPE
CIAAL VOOR OFFICIEREN.
Naar gemeld wordt, zal in den vervol
ge in de treinen, welke dienst doen op
de groote lijnen, een speciaal comparti
ment tweede klasse worden gereser
veerd voor officieren. Dit zal niet alleen
het geval zijn met de stoomtreinen, doch
ook met diesel-electrische en electrische
treinen. Op de desbetreffende comparti
menten zullen bordjes worden aange
bracht.
der nadere formaliteiten, indien de con-
sentgelden betaald zijn, namens de A. N.
I. C. overgaan tot uitreiking van de in
voervergunning, inclusief de machtiging
tot adresseering aan de A.N.I.C.
Als retributie is aan de A.N.I.C. een
promille van de invoerwaarde met een
minimum-waarde van 25 cent, verschul
digd.
De niet op de lyst geplaatste goederen
zyn vrije goederen.
Een ander Koninklijk besluit, gebas-
seerd op de uitvoerverboden 1914, be
vat een herziening van de bestaande uit
voerverboden, aangevuld met een aantal
nieuwe. De in de uitvoerverbodenwet
1914 voorziene dispensatie-mogelijkheid
blyft van kracht, doch zal behalve van
de binnenlandsche behoeftenvoorziening
ook afhankelijk zijn van de terzake met
de Britsche regeering getroffen afspra
ken in verband met den aanvoer dier
goederen.
Deze afspraken houden voor een
groote reeks van goederen de mogelyk-
beid open van uitvoer naar de bellige-
renten, welke uitvoer aan een voor alle
belligerenten gelijkelijk geldende limiet
(een percentage van een normaal basis
jaar) is gebonden.
In verband met de onderhandelingen
van de Nederlandsche delegatie te Lon
den, welke geleid hebben tot een rege
ling met Groot-Brittannië, voornamelyk
betreffende den aanvoer van goederen
over zee, bevat de Nederlandsche
Staatscourant van Vrydag een ministe-
rieele beschikking, in werking tredende
op 8 April, waarin een regeling wordt
gegeven van den invoer van goederen
via de A.N.I.C. en een bij Koninklijk be
sluit vastgestelde lyst van artikelen,
waarvan de invoer zonder vergunning
van 8 April af zal zijn verboden. Beide
maatregelen te zamen, welke voorname
lyk vertragingen in den aanvoer be
oogen te voorkomen, scheppen den vol
genden toestand:
Van overzee mogen op de lijst ge
plaatste goederen slechts worden inge
voerd na verkregen vergunning van de
A.N.I.C., (waarvoor aanvraagformulie
ren by de Kamers van Koophandel ver-
krygbaar zyn. Voor deze goederen is
bovendien vergunning tot adresseering
aan de A.N.I.C. vereischt.
Voor over de landsgrenzen ingevoerde
goederen, welke op de lyst voorkomen,
kunnen de Kamers van Koophandel zon-
V