o, GELD Onze Overzeesche handel en de Engelsche blokkade. Uw Wagen P. LOU I SS E Dagblad voor de Provincie Zeeland Offers voor 's Lands defensie. J. GEENSE Britsche leger nu pas gereed voor den strijd. Moeilijkheden voor de Duitsche duikbooten? Britsche vliegtuigen boven Wilhelmshaven. Engelsche nota's aan Zweden en Noorwegen. is een deel van UW VERMOGEN AUTOHANDEL EN GARAGE EERSTE BLAD. Belangrijkste Nieuws MAAR ÉÉN PAAR OOGEN N.V. Financierings-Mij. „ZEELANDI4 "60ES ZATERDAG 6 APRIL 1940 54c JAARGANG - No. 157 „Britsche leger pas sedert veertien dagen geheel voot den strijd gereed" De duikbootoorlog. GOES Tel. 2175 MIDDELBURG Tel. 569 Britsche Nota's aan Zweden en Noorwegen. beschikbaar 5 pCt. AUTOMOBIEL Algemeene Ned. Invoer Centrale (ANIC) ingeschakeld. Retributie van 1 pro mille van de invoerwaarde. Uitgave: N. V. Uitgevers-Maatschappij „Luctor et Emergo" ter exploitatie van het blad „De Zeeuw" Bureaux Lange Vorststraat 7 0, Qoes Postrekening 44453 Telefoon 2438 Bijkantoor Middelburg: Fa. Boekhandel J. J. F A N O Y, Lange Burg 40. Telefoon 28 Directeur-Hoofdredacteur: R. ZUIDEMA Abonnementsprijs f2,80 per kwnriaa! Weekabonnementen voor Middelburg Qoes en V'issingen f 0.20 Losse nummers 5 cent Advertentiën 30 cent per regel Ingezonden mededeelinge:» 00 cent per rage' Kleine Advertentiën Dinsdags, Vrijdags en Zaterdags f 0.75 bij vooruitbetaling Advertentiën onder letter of motto 10 cent extra Bij contract belangrijke korting Wy leven snel. Dit kan ook worden gezegd in ver band met de opvattingen inzake de landsverdediging. Nog niet ver achter ons ligt de tyd, toen het noodig was de noodzakelijkheid van het onderhouden van een belangrijke overmacht te bepleiten. Toen dan ook in 1928 verscheen een Gedenkboek in verband met het 50-jarig bestaan van de Antirevolutionaire party moest in een bijdrage van Dr J. J. C. van Dyk over onze Defensie, op deze zyde van de zaak de volle nadruk vallen. Tegenover de voorstanders van een- zydige nationale ontwapening, en hen, die dweepten met de internationale een heid, moest in het licht worden gesteld dat behartiging van 's lands defensie, óók voor Nederland, een zaak is van de eerste orde. Internationale samenwerking ook tot behoud van den vrede, werd erkend te zyn een zaak van hooge waardij. „Maar aldus de heer Van Dijk wanneer gegrepen wordt naar het ideaal der internationale eenheid, met voorbij zien van Gods Raad, die de natiën in het aanzyn heeft geroepen en de landpalen der volkeren heeft gesteld teneinde aldus in menschelijke kracht te komen tot den eeuwigen vrede, dan is reeds daardoor dat streven geoordeeld. Elke natie heeft haar roeping in het wereldplan Gods, de kleine natiën dik wijls een roeping van hooge beteekenis. En het mag worden genoemd eene uiting van goed begrepen nationaliteits besef, wanneer de natie opkomt voor hetgeen haar is toevertrouwd, wanneer zy gedenkt aan de weldaden aan haar in den loop der tyden bewezen op natio- nalen bodem. Dat opkomen moet niet geschieden door woorden en protesten alleen, maar zoo noodig door het bren gen van o f f e r s in een verdedigenden oorlog tegen de aanranding van onze hoogste nationale goederen". Wie rekening houdt met Gods leiding in de geschiedenis ook van ons land, zal erkennen, dat wij hebben toe te passen de m i d d e 1 e n tot bewaring die ons zyn geschonken. „Hoezeer het de geest van den nieu- weren tyd is om „internationaal" te zy'n en te denken en hoewel men bykans het odium van achteriykheid op zich laadt, wanneer niet vóór alles een internatio naal standpunt als het ruime, het echt menscheiyke wordt ingenomen, toch is het „nationale' den mensch in het hart geplant dat is óók de leiding Gods in de geschiedenis der volken. Aan het vaderland hangt het hart. Het is het land ons door de vaderen nagela ten, het land, waar onze vaderen hebben geleden en gestreden en zich kosteiyke goederen van onafhankelijkheid, van geestelyke en maatschappelyke vryheid en van burgerrechten onder de leiding Gods hebben verworven. Het is de woonplaats van ons volk waaraan wy gehecht zijn door eenheid van afstamming, van taal en historie. Waardschatting van hetgeen God aan het nationale leven heeft geschonken is Christenplicht en vaderlandsche plicht. En wanneer dan wellicht de twyfel- moedige vraag ryst of wy in staat zullen zyn te bewaren en te verdedigen, hetgeen ons werd toevertrouwd, omdat onze klei ne kracht daartoe toch niet voldoende zal zyn, dan geldt de vraag, wanneer is ooit Gods kracht tekort geschoten? Wy mogen biyven gelooven aan Gods leiding in de geschiedenis ook van ons volk; ook daaraan, dat God kleine kracht weet te sterken en kleine middelen weet te zegenen, wanneer tot Hem de bede om hulp en redding uitgaat. Maar schuldig staan we, wanneer we de geschonken middelen niet gebruiken, wanneer we het te bewaren pand te klein of we het te brengen offer te groot ach ten, of uit lafhartigheid ons neerleggen bij de krenking van ons recht". Wie zóó de dingen ziet zal gaarne en van harte de Regeering steunen by haar pogen om in de veelgewogen dagen die wij thans beleven, de zelfstandigheid van ons land te bewaren en te verdedi gen. Er wordt van ons volk veel gevraagd. Offers, zware offers soms, van per soonlijken en anderen aard. Maar inplaats van te klagen en te mopperen, zullen wij uit overtuiging on zen vaderlandsehen, onzen nationalen, onzen Christenplicht vervullen, ter ver dediging van onze hoogste nationale goe deren. NU VOORBEREID OP ALLES WAT KAN KOMEN. Generaal Ironside, chef van den Brit- schen generalen staf, heeft gisteren op het ministerie van oorlog vertegenwoor digers van de wereldpers ontvangen. In een toespraak zeide hij onder meer: „De geallieerden mogen zeer dankbaar zijn, dat zij zeven maanden tijd hebben gekregen om hun legers te vervolmaken. Ik beef bij de gedachte, aan wat gebeurd zou kunnen zijn, indien de Duitschers ons in het begin, toen wij vrijwel in het ge heel geen leger hadden, hadden aange vallen. Pas sedert 14 dagen kan men zeggen, dat wij de moeilijkheden werke lijk te boven zijn gekomen, maar thans zijn wij dan ook volledig voorbereid op alles wat kan komen". Men moet niet vergeten, dat de mees te van onze jongemannen geen militaire oefening hadden gehad, zoodat zy moes ten worden opgeleid in veel korteren tyd dan den normalen ternmn van zes maan den. „Het groote Duitsche leger, dat te genover ons staat, is een prachtige ma chine, doch het bezit geen mannen, die aan den vorigen oorlog hebben deelgeno men in een rang boven dien van kapitein terwijl wy en de Franschen groote reser ves aan ervaren leiders uit den wereld oorlog hebben. Er moge zich een genie in het Duitsche leger bevinden, doch het valt te betwijfelen. Ik ken de meeste Duitsche commandanten persoonlijk en ik ben er van overtuigd, dat zy zich on gerust moeten gevoelen, indien zij het bevel tot oprukken zouden krygen. Zes maanden geleden zouden zij misschien geslaagd zijn, doch thans niet. Zij heb ben aan de grens gelegen met de dwaze gedachten uit hun kranten. Het resul taat der leugenpropaganda gecombineerd met de werkloosheid van hun troepen, moet zeer slecht voor hun moreel ge weest zyn". Duitschland kan niet voortgaan zijn legers werkloos aan het front te laten. Ik geloof dat doodsche stilte voor Duitschland veel erger is dan waar el ders ook". ONDERVINDEN DE DUITSCHERS MOEILIJKHEDEN? Het is thans reeds ruim een week ge leden, dat een Engelsch schip is aange vallen door een duikboot. Men gelooft te Londen, dat de Duitschers moeilijk heden ondervinden bij het op peil hou den van hun duikboot-offensief. De duikbootaanvallen komen in gol ven, aangezien de duikbooten periodiek in zee gezonden worden en vervolgens, wanneer zy het overleven, terugkeeren naar Duitschland om uit te rusten en hersteld te worden. Deze golven worden geleidelyk zwakker en minder veelvul dig. De grootste moeilijkheid voor Duitsch land ligt zonder twijfel in de bemanning van de duikbooten. Dit blykt uit de groo te jeugd van de duikbootbemanningen, die kortelings gevangen genomen zijn. Ook zyn er aanwyzingen, dat het duik bootbouwprogramma niet aan de ver wachtingen heeft beantwoord en inder daad is het twyfelachtig, of de nieuwe aanbouw thans het tempo der vernieti ging bijhoudt. Aangezien het aantal Engelsche jacht- toestellen toeneemt vermindert dienover eenkomstig de kans van iedere duikboot om veilig terug te keeren. Het optreden der geallieerden met dieptebommen wordt steeds doeltreffen der. ACTIVITEIT DER BRITSCHE LUCHTMACHT. Britsche vliegtuigen boven Wilhelmshaven. Het Britsche ministerie voor de lucht vaart deelt mee, dat gistermiddag een ok een wagen heeft behoefte aan juist „beheer"! zyn waarde kan on danks alle diensten, die hy heeft te verrichten behouden worden, indien hy op de juiste wyze „beheerd" wordt. Een wagen goed „beheeren" betee- kent hem regelmatig door vak- menschen laten nazien en verzorgen. Deze vakmenschen, voor dezen dienst geschoold, staan klaar om U snel, zorg vuldig en voor weinig kosten te be dienen. formatie Britsche vliegtuigen doorge drongen is in de vijandelyke defensie in de Jaderbocht en met succes de vloot- basis van Wilhelmshaven heeft verkend. Een vijandelyk oorlogsschip werd na bij Wilhelmshaven waargenomen en met bommen aangevallen. Verder naar het Zuiden werden vier vijandelijke torpedo jagers eveneens aangevallen en men ge looft dat schade is aangericht. De Brit sche formatie leed geen schade. VOORPOSTEN-GEVECHTEN IN HET WESTEN. Van het Westelijk front viel er vol gens het Fransche legerbericht ook Vry- dagmorgen „niets te vermelden". Don derdag daarentegen is er een vrij fel ge vecht geleverd by Saarlautern, waarby de Duitschers in den aanval waren en een Franschen voorpost in het grensge bied bestookten. Het Duitsche legerbericht meldt, dat de Duitsche patrouille in dezen sector er in geslaagd is „de Franschen uit hun voorpost te verjagen. De Franschen ver loren vyftien dooden". Volgens het D. N. B. is het een bloe dig gevecht geweest. Ook aan Duitsche zijde waren er verliezen, want een sol daat sneuvelde en eenige soldaten wer den gewond. De Duitschers wisten bij him aanval een hoeveelheid wapens buit te maken en namen ten slotte ook nog een Fransch soldaat gevangen, die ech ter later aan zijn verwondingen is ge storven. Havas bevestigt, dat het inderdaad een vrij belangrijke operatie was. De aanval der Duitschers werd voorbereid door een krachtige actie van de artille rie en voor het eerst namen thans ook Duitsche vliegtuigen aan den stryd deel. Volgens deze lezing is de aanval echter „volkomen mislukt". Wel hebben de verdedigers van den Franschen voor post „eenige verliezen geleden". De Britsche minister van Buitenland- sche zaken, lord Halifax, heeft gister avond de gezanten van Zweden en Noor wegen ontvangen, ter overhandiging van een voor hun regeeringen bestemde nota. Hoewel de inhoud dezer nota's niet gepubliceerd is, wordt in officieele krin gen gezegd, dat zij de betrekkingen tus- schen de geallieerden en de Scandinavi sche landen behandelen en dat daarin de houding tegenover de neutrale Scandi navische landen uiteengezet wordt. Nu de Sovjets de marinebasis van Hangö hebben en voornemens zyn een spoorweg van Kandalaksja naar Kemi- jarvi aan te leggen, zou het mogelijk zijn, dat Zweden en Noorwegen van Duitschland een garantie trachten te verkrygen tegen een eventueele toekom stige Russische agressie. Men meent te Londen, dat een poging van Scandinavië om een dergeiyk ac- coord met Duitschland te verkrygen door Engeland als een onvriendelyke daad beschouwd zou worden. Bovendien zou verklaard worden, dat elke Russi sche poging om nieuwe Atlantische ha vens in Scandinavië te veroveren of door pressie te verkrygen, beschouwd zou worden als een bedreiging van Enge land. NOORSCH SCHIP DOOR DUITSCHE VLIEGERS AANGEVALLEN. Een stoomschip uit Noorwegen, de „Mira" is Woensdag door Duitsche vlie gers aangevallen. Hoewel de bommen geen doel troffen, werden twee leden der bemanning gewond. Er bevonden zich byna 100 personen aan boord. De toestellen ondernamen den aanval achtmaal, waarna zy door een Britschen torpedobootjager werden verdreven. Eén machine werd zoo ernstig getrof fen, dat zy een noodlanding op zee moest verrichten, waarbij het toestel werd ver nield. Een ander vliegtuig verdween in Oosteiyke richting. Het landde te Stavanger, waar het door de bemanning in brand gestoken werd. De Duitsche vliegers werden ge ïnterneerd. BELGISCHE VISSCHERS MET MACHINEGEWEREN BESCHOTEN. De visschersboot Z. 35 uit Heyst, be vond zich gistermiddag om vijf uur op circa 35 mijl van Zeebrugge, toen zij door een vliegtuig werd aangevallen. De stuurman deelde mede, dat het vliegtuig op nagenoeg 20 meter boven de vis schersboot vloog en mitrailleurvuur op het scheepje opende. Onmiddellijk werd aan boord van de visschersboot de mo- Dit nummer bestadt uit 2 bladen. Binnenland. Onze Overzeesche handel en de Engel sche blokkade. Handelsbesprekingen met Frankryk. Uitvoer van groenten naar Duitschland. Het Haagsche spionnage-schandaal. Buitenland. Engelsche leger eerst 14 dagen geleden gereed. Moeilykheden voor de Duitsche duik booten? Britsche luchtaanval op Wilhelmshaven. Engelsche nota's aan Zweden en Noor wegen. Rusland wil normale handelsbetrekkin gen met Engeland. Oogen kunnen niet ver vangen worden. Voor geen geld zijn ze te koop. Daar om moet U zuinig zijn met dat kostbare bezit. Niet ver moeien, niet te veel inspan nen. En als lezen en zien moeilijker gaat, U een bril aanschaften van Ged. Vak-Opticien Lange Vorststr. 49 - Goes voor den aankoop van een Vraagt inlichtingen. Beestenmarkt 8, Tel. 2410 tot 17 uur. Stationsweg 33, Tel. 2017 na 17 uur. tor stop gezet en de bemanning zocht dekking. Er kon nog worden geconstateerd, dat het vliegtuig ook boven een andere vis- scherssloep vloog, die zich in de buurt bevond, de Z. 29. Ook op deze boot werd geschoten. ENGELAND EN RUSLAND. De diplomatieke correspondent van Reuter verneemt, dat de Sovjet-ambassa deur, Maisky, de kwestie te berde heeft gebracht van verbetering der Engelsch- Russische handelsbetrekkingen. De Oostzee is thans gesloten voor de Britsche scheepvaart, maar de Russen verklaren, dat Engeland toegang zou kunnen hebben tot de voorraden van de Baltische landen, welke zouden kunnen worden verscheept door Rusland via Moermansk of de havens aan de Zwarte Zee. Of het Russische transportsysteem krachtig genoeg is om een zoodanig uit gebreide handelsroute bruikbaar te ma ken is zeer twijfelachtig. TREINCOMPARTIMENTEN SPE CIAAL VOOR OFFICIEREN. Naar gemeld wordt, zal in den vervol ge in de treinen, welke dienst doen op de groote lijnen, een speciaal comparti ment tweede klasse worden gereser veerd voor officieren. Dit zal niet alleen het geval zijn met de stoomtreinen, doch ook met diesel-electrische en electrische treinen. Op de desbetreffende comparti menten zullen bordjes worden aange bracht. der nadere formaliteiten, indien de con- sentgelden betaald zijn, namens de A. N. I. C. overgaan tot uitreiking van de in voervergunning, inclusief de machtiging tot adresseering aan de A.N.I.C. Als retributie is aan de A.N.I.C. een promille van de invoerwaarde met een minimum-waarde van 25 cent, verschul digd. De niet op de lyst geplaatste goederen zyn vrije goederen. Een ander Koninklijk besluit, gebas- seerd op de uitvoerverboden 1914, be vat een herziening van de bestaande uit voerverboden, aangevuld met een aantal nieuwe. De in de uitvoerverbodenwet 1914 voorziene dispensatie-mogelijkheid blyft van kracht, doch zal behalve van de binnenlandsche behoeftenvoorziening ook afhankelijk zijn van de terzake met de Britsche regeering getroffen afspra ken in verband met den aanvoer dier goederen. Deze afspraken houden voor een groote reeks van goederen de mogelyk- beid open van uitvoer naar de bellige- renten, welke uitvoer aan een voor alle belligerenten gelijkelijk geldende limiet (een percentage van een normaal basis jaar) is gebonden. In verband met de onderhandelingen van de Nederlandsche delegatie te Lon den, welke geleid hebben tot een rege ling met Groot-Brittannië, voornamelyk betreffende den aanvoer van goederen over zee, bevat de Nederlandsche Staatscourant van Vrydag een ministe- rieele beschikking, in werking tredende op 8 April, waarin een regeling wordt gegeven van den invoer van goederen via de A.N.I.C. en een bij Koninklijk be sluit vastgestelde lyst van artikelen, waarvan de invoer zonder vergunning van 8 April af zal zijn verboden. Beide maatregelen te zamen, welke voorname lyk vertragingen in den aanvoer be oogen te voorkomen, scheppen den vol genden toestand: Van overzee mogen op de lijst ge plaatste goederen slechts worden inge voerd na verkregen vergunning van de A.N.I.C., (waarvoor aanvraagformulie ren by de Kamers van Koophandel ver- krygbaar zyn. Voor deze goederen is bovendien vergunning tot adresseering aan de A.N.I.C. vereischt. Voor over de landsgrenzen ingevoerde goederen, welke op de lyst voorkomen, kunnen de Kamers van Koophandel zon- V

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1940 | | pagina 1