)UW HET VAN De Schelde S 2 gereed. DVERTENTIES Vredesverdrag nog niet door Finsche parlement geratificeerd. Dagblad voor de Provincie Zeeland IG EN AANBOD Een vliegtuig met een drieledige bestemming. EERSTE BLAD, Belangrijkste Nieuws DONDERDAG 14 MAART 1940 54c JAARGANG - No. 139 \LLEEN nieuwigheden aangebracht. Hei probleem der opleiding van gevorderd© vliegers opgelost. De lichting 1924 In September naar huls. Finland in rouwstemming. Vreugde bij de Bolsjewieken, Veel daklossen in Finland» Chamberlain over de Finsche kwestie*. Rouwstemming in Finland. Vier honderd duizend dakloozen in Finland. „Vuren staken" Mannerheims laatste dagorder. Uitgave: N. V. Uitgevers-Maatschappij „Luctor et Emergo" ter exploitatie van het blad „De Zeeuw" Bureaux Lange Vorststraat 7 0, does Postrekening 44455 Telefoon 2438 Bijkantoor Middelburg: Fa. Boekhandel J. J. F A N O Y, Lange Burg 40. Telefoon 28 WW Directeur-Hoofdredacteur: R. ZUIDEMA Abonnementsprijaf2.60 per kwarfisai Weekabonnementen voor Middelburg Goes en Vlissingen f 0.20 Losse nummers 5 cent Advertentlën 30 cent per regel Ingezonden mededeellngen 60 cent per regel Kleine Advertentlën Dinsdags, Vrijdags en Zaterdags f0.75 bij vooruitbetaling Advertentlën onder Setter of motto 10 cent extra BIJ contract belangrijke korting jk geboeö iiderwetse rerbeterde dan toen dere was- werkzame ïeeft meer e rubriek ens 6 regels) ƒ0,75 contant, ling. Onder letter oi mor ƒ0,85. i van DINSDAG, en ZATERDAG. 7.45 Gram. 8.00 S-Ber. 8.15 Orgel, oc. gemeenschap". Lrs Nova et Anti- 0 Ber. ANP., act. conc. 11.15 Gram. ïft. VEERBERICHT. orgenavond: daling van tem- enkele buien, be- rolkt, met tijdelijke tot matige Z.W. wingsdienst. vanmorgen 10 uur ntiesein neer! imiddag 3 u.: dag 3 uur: fietsers', in. i Nadat de N.V. Koninklijke Maatschap pij „De Schelde" te Vlissingen, daartoe geïnspireerd door scheepswerven in En geland, Duitschland en Frankrijk, in 1935 besloten had zich mede op den bouw van vliegtuigen toe te leggen, heb ben vele bij de Luchtvaart geïnteres seerden zich meermalen afgevraagd wat zich achter de voor buitenstaanders stevig gesloten deuren van de Zeeuwsche vliegtuigfabriek zou afspelen. Men verwachtte iets! Eerstens omdat aan den heer T. E. Slot, vooral bekend geworden door zjjn Pander Post-jager, de leiding van Ne- derland's jongste vliegtuigfabriek was toevertrouwd, en verder omdat men veronderstelde, dat de uitnemend toe geruste machinefabriek De Schelde bij het bouwen van vliegtuigen van ver strekkende beteekenis zou blijken. Met belangstelling wachtte men af in hoeverre het constructeur Slot zou ge lukken in zyn nieuwe omgeving zijn vleugels verder uit te slaau. Aanvankelijk is er van hetgeen zooal in de afdeeling vliegtuigbouw van De Schelde gebeurde, en van de plannen, die men er had, maar zeer weinig naar buiten doorgedrongen. Men hoorde, dat de Schelde S. 12, een vierpersoons- sporttoestel, door een Nederlandschen sportvlieger besteld, was afgeleverd, dat in Vlissingen reparaties aan sport- toestellen werden uitgevoerd, en onder deden op bestelling werden vervaar digd, en bovendien vernam men ter loops, dat er „iets in de maak was". DE SCHELDEMUSCH-ér Dit laatste was n.l. het geval, toen alles wat vloog, en iedereen, die hoopte te vliegen, geïnfecteerd was door het kleine, goedkoope sporttoestel, welks victorie in Frankrijk begon, althans heette te zullen beginnen. Bij De Schelde had men met belangstelling waargenomen hoe „wild" het goedkoope vliegtuigje de vlieg-enthousiasten had gemaakt, maar tevens geconstateerd, dat men in Frankrijk, waarop ontelba- ren de hoop hadden gevestigd, niet in staat was de verwachtingen in te los sen. Een en ander had tot gevolg, dat in Vlissingen besloten werd een toestel te ontwerpen, dat wél zou beantwoorden aan de eischen, waarop men elders was gestrand. In 1936 aanschouwde de Schelde- fflusch het levenslicht, een éénpersoons- vliegtuigje, dat 200 kg. woog, een spanwijdte van 6 m. had, uitgerust met een Praga-motor van 32 pk., en voor den was van een driewielig onderstel niet een bestuurbaar voorwiel. Handley Page Slots waakten tegen het bekende gevolg van overtrekken, en een geheel open staart zorgde voor on gestoorde hoogtestuur- en wendings- roerwerking. De kleine Scheldemusch, die in zoo nienig opzicht afweek van de regelen, p voorheen bij het bouwen van vlieg den als axioma's hadden gegolden, jel min of meer als een bom in de vliegwereld. D.w.z. figuurlijk, want in letterlijken h vloog ze, en wel zoo goed, dat De ehelde besloot het nest met vijf mus enen uit te breiden. Bij den bouw van serie werden nog verschillende De musschen fladderden naar Enge land, België en Frankrijk, en in het laatste land was men er, na de Ralley naar Parijs, zoo enthousiast over, dat de Aero-club de France besloot voor haar rekening alle proeven te doen ne men voor een service technique, om li- centiebouw in Frankrijk, in verband met de groote plannen, die men daar te lande met de „aviation populaire" had, mogelijk te maken. Ook naar En geland werd de licentie verkocht. Aangezien zoowel in Engeland als in Frankrijk spoedig daarop alle vlieg tuigfabrieken met leger-orders werden overstelpt, en de sportvliegerij er door de internationale spanningen geheel op den achtergrond werd gedrongen, is de voorgestelde bouw van Scheldemus- schen op groote schaal niet verwezen lijkt kunnen worden. In eigen land kwam de waardeering voor de bijzondere eigenschappen van de Musch o.m. tot uitdrukking in het besluit van de directie der K.L.M. om haar piloten, met het oog op de aan schaffing van Douglas-machines, een jaar door middel van de Musch ver trouwd te maken met het driewielig on derstel. In luchtvaartkringen werd erkend, dat De Schelde, zij het door middel van een klein toestel, een bevredigend antwoord had gegeven op de vraag in welke mate zij aan de ontwikkeling van den vlieg tuigbouw in ons land zou bijdragen. Deze erkenning won nog veld, toen de Schelde eenigen tijd later een vliegboot bouwde, de Scheldemeeuw, die tot op heden de kleinste ter wereld is geble ven. NAAR LICHTMETAAL. Gedurende de eerste jaren van haar bestaan was de afdeeling vliegtuigbouw van De Schelde ondergebracht in de houtbewerkingsfabriek van de werf, het geen voor de hand lag, omdat zij zich uitsluitend toelegde op toestellen en pro jecten in hout. Een radicale omwenteling ontstond in het bedrijf toen De Schelde in Januari 1938 opdracht kreeg, in combinatie met de Aviolanda-fabriek, een aantal Dor- nier D. O. 24 K zeeverkenners in metaal voor de Ned.-Indische marine te bou wen. Mede op de overweging, dat de ont wikkeling van den vliegtuigbouw bijna uitsluitend in de richting van metaal wees, werd besloten tot den bouw en de inrichting van een zeer modern geoutil leerde lichtmetaal bewerkingsfabriek. De fabriek, die in Mei 1938 werd ge opend, is toegerust met de modernste speciaal-machines, met een installatie voor het veredelen van dur-aluminium, waartoe een electrisch verhit, zelfrege- lend zoutbad behoort, en bovendien heeft zij een aparte afdeeling voor het ano- disch oxydeeren van lichtmetaal vol gens het alumilietpatent. Als men voorts de belangrijke om standigheid in aanmerking neemt, dat de vliegtuigfabriek van „De Schelde" in de machinefabriek dezer maatschappij steeds kan beschikken over een keur van metaalbewerkingsmachines en over een selectie uit geschoold personeel, is het alleszins gewettigd de conclusie te trekken, dat Nederland's Jongste vlieg tuigfabriek, groote mogelijkheden biedt. VAN SCHELDEMUSCH TOT REIS- VLIEGTUIG. Toen „De Schelde" haar moderne vliegtuigfabriek tot in de puntjes voor elkaar had, veronderstelden belangstel lenden terecht, dat zij zich niet uitslui tend zou bepalen tot de omvangrijke taak,die besloten ligt in het vervaar digen van de Dornier-vliegbooten. Men werkte aan nog gansch andere projecten. Achter de schermen is sedert den zomer van 1938 o.a. geteekend en ge werkt aan een nieuw proto-type, aan de Schelde S. 20, die dezer dagen gereed is gekomen, en die thans op het vliegveld te Vlissingen gereed staat om te bewij zen, dat zij ook in haar element in staat is te voldoen aan de eischen, die zij op papier inlost... Als men onverwacht tegenover het vier-persoons, gesloten toestel wordt geplaatst, valt onmiddel lijk de Schelde-lijn op, die door middel van de Musch voor het eerst op het waar nemingsvermogen werd geprojecteerd, maar die in het nieuwste Schelde-type tot verdere ontwikkeling werd gebracht. Er zijn punten van overeenstemming met de Musch, en er zijn opmerkelijke ver schillen. Ook de S. 20 heeft een duwschroef en een bestuurbaar driewielig onderstel (dat intrekbaar is)het toestel is ook weer uitgerust met een open staart, maar thans met metalen staartdragers, zoodat het de beschikking heeft over dubbele roeren. Vermeldenswaard is, dat' de cabine van dezen middeldekker geheel gedragen wordt door een centralen rompligger, dat het metalen toestel is uitgerust met een elastischen houten vleugel, voorzien van slots, die bij overtrekken afglijden voor komen, benevens met remkleppen. De S. 20 heeft een 160 pk. luchtgekoel- den Hirth-motor. DRIE IN EEN! Zoodra men in de cabine van de Schelde S. 20 vertoeft, moet men wel tot de erkenning komen, dat de con structeur bij het ontwerpen van dit type een zeer bijzonder doel voor oogen heeft gehad. De stuurhut, die plaats biedt aan vier personen, is n.l. voorzien van alle instru menten, noodig om vergevorderde pilo ten, en andere leden van de bemanning op te leiden voor hun individueele en gemeenschappelijke taak in jacht- en verkeersvliegtuigen. Omdat in de S. 20 alle ervaringen met het bestuurbare driewielige onderstel, en alle moderne opvattingen betreffende een lestoestel zijn verwerkt, mag men het beschouwen als de oplossing van het nog overal klemmende probleem der oplei- I ding van de bemanning van moderne I militaire- en verkeerstoestellen, en van sportvliegers. In dit toestel, dat door zijn vlieg- en besturingskwaliteiten gerangschikt dient te worden in de klasse, die ligt tussehen het gemakkelijke lestoestel en het over gevoelige ras- toestel, kan men allen, die straks in het jongste type jager, in het nieuwste verkeerstoestel, hun vliegtaak zullen vinden, in nauw verband met die taak vertrouwd maken. De S. 20 is echter meer dan oplei dingstoestel. Doordat de cabine geheel voor den vleugel is geplaatst, en omdat zij en haar belasting gedragen worden door den rompligger, kon bjj haar vormgeving overvloedig gebruik worden gemaakt van glas. Men kan zich geen vliegtuig denken, dat den passagier een beter uitzicht geeft dan de S. 20 doet. De Schelde loste niet slechts het op leidingsprobleem op; zjj verrijkte de vliegwereld tevens met een taxi- en een toer-vliegtuig met zeer aantrekkelijke en zeer veilige eigenschappen. Melding is gemaakt van de herkeu ring van afgekeurden der jongste lich tingen. De bedoeling van deze en andere maatregelen is de oudste lichtingen naar huis te kunnen zenden. De lichting 1924, de oudste welke gemobiliseerd is, zal, voor zoover man schappen van enkele onderdeelen niet reeds eerder in het genot van verlof zijn gesteld, in den a.s. nazomer naar huis kunnen gaan, wanneer de jongste lichting, welke thans onder de wapenen is, voldoende is afgericht. Dit nummer bestaat uit 2 bladen. Binnenland. Scherper optreden tegen het spionnage- gevaar. De Kon. M\j. De Schelde te Vlissingen bouwt nieuw type vliegtuig. Lichting 1924 in September naar huis, Generaal-majoor Jhr J. Th. Alting von Geusau overleden. Buitenland. Vredesverdrag nog niet door het Finsche parlement geratificeerd. Finland in rouw. Rusland juicht. Dakloozen in Finland. Chamberlain over de Finsche kwestie. Dagorder van generaal Mannerheim. De Finsche radio deelde gisternamid dag mede, dat het vredesverdrag nog niet door Finland is geratificeerd en dat het ook niet bekend is, wanneer dat zou geschieden. Voor ratificatie van het vre- desaccoord met Rusland is een meerder heid noodig van vijf zesden der stemmen in het Finsche parlement. Volgens door de Zweedsche bladen ontvangen inlichtingen, zou de meerder heid moeilijk verkregen kunnen worden. Minister Tanner heeft tegenover een correspondent van Havas verklaard, dat de ratificatie van het vredesverdrag door het Finsche parlement tien tot veertien dagen zou kunnen vergen. Naar United Press meldt, werd in Berlijn in den loop van gisteravond be kend, dat het vredesverdrag van Mos kou door het Finsche parlement was geratificeerd. Dit bericht is echter vandaag niet be vestigd. Tanner heeft den buitenlandschen cor respondenten verder medegedeeld, dat het militaire hoofdkwartier was geraad- 'pleegd ten aanzien van den toestand aan het front, doch geen deel had aan het vredesbesluit. In antwoord op verschillende vragen zeide de minister, dat het vredesverdrag geen bepalingen omtrent schadeloosstel ling voor of restitutie van den oorlogs buit aan de Sovjet-Unie bevat, en da.t het vraagstuk der krijgsgevangenen nog bestudeerd wordt. Op de vraag, of de nieuwe grenzen ver dedigd zouden moeten worden, ant woordde Tanner, dat de militaire ex perts hem hebben gezegd: „alle grenzen kunnen verdedigd worden." Tanner verklaarde verder dat de Westelijke mogendheden gedurende den oorlog geen pressie op Finland hebben uitgeoefend. Chamberlain en Daladier hebben slechts verklaard, dat Finland zelf moest beslissen. FINSCHE ONDERHANDELAARS UIT MOSKOU VERTROKKEN. Naar van welingelichte zijde verluidt, zijn de Finsche onderhandelaars met mi nisterpresident Ryti en staatsminister Paasikivi aan het hoofd, gistermiddag om vier uur Moskouschen tijd, uit Mos kou vertrokken. Er heerschte gisteren in de Finsche hoofdstad een zelfde stemming als te Praag op den 15den Maart van het afge- loopen jaar. De ontzettende smart, welke dit held haftige volk gevoelde, verrieden de oogen der menschen en de spaarzame woorden die werden gesproken. De avondbladen verschenen met een breeden rouwrand om de door Rusland gedicteerde vredesvoorwaarden. Om 17 uur plaatselijke tijd zond de Finsche radio een rouwprogramma uit. Verscheiden treurmarschen werden ten gehoore gebracht. Om 18 uur werden, ten teeken van rouw, de tramdiensten gestaakt. Voor de Finsche kringen te Stockholm was de te Moskou gesloten vrede een volkomen verrassing en een bittere te leurstelling, meldt de „Un. Press." Men verklaarde, op een beteren vrede te hebben gehoopt na een oorlog, die zoovelen der beste Finsche mannen als offer had geëischt en die zulk lijden had veroorzaakt door de wreede luchtbom bardementen der Russen. De militaire positie des lands was immers geen vol doende verklaring voor het accepteeren van zóó vérstrekkende voorwaarden, Het geheeie Finsche volk dacht, even als het leger, slechts aan een eervolle nederlaag of een overwinning, maar nimmer aan zulk een compromis. Er is geen twijfel mogelijk, dat deze vredesovereenkomst met alles wat eraan vast zit, de bittere gevoelens der Finnen zeer zal versterken. Naar schatting zijn in Finland tenge volge van den oorlog thans 400.000 men schen dakloos en van alles beroofd. Minstens vierhonderd duizend men schen zullen, ingevolge de voorwaarden van Moskou, hun haardsteden hebben te verlaten. Grootendeels zijn ze echter reeds uit de gebieden, welke Rusland nu heeft geannexeerd, geëvacueerd. In de meeste gevallen zijn overigens hun hui zen door de bombardementen totaal ver nield. Nu het geheeie Ladoga-meer binnen de Russische grenzen valt, wordt de toe komstige verdediging van Zuid-Finland een uitermate moeilijk probleem. De nieuwe grens loopt gevaarlijk dicht langs het krachtstation Imatra aan het meer Saimaa, ten Noorden van Wiborg, en dit vitale punt zal nu slechts enkele kilometers van de Russische grens lig gen. De Russen hebben bovendien een aantal belangrijke wegen en spoorwegen gekregen, waardoor de Finsche verbin dingen in dit Zuidelijk district ten zeer ste worden bemoeilijkt. ZAL HET KABINET AFTREDEN? „Nya Dagligt Allehanda" meldt uit Helsinki, dat men na aankomst van mi nister president Ryti uit Moskou een omvangrijke reorganisatie van het Fin sche kabinet, mogelijk een aftreden van het geheeie kabinet verwacht. De Finsche troepen waren ten zeerste verbaasd, toen zij gisteren het bevel kre gen het vuren te staken. De meeste man schappen hadden zelfs niet vernomen, dat er een vredes-accoord geteekend was Toen het huilen dej granaten op de Karelische landengte na het sein „vuren staken" ophield, maakte de stilte een bijna angstwekkenden indruk. Voor vele Finsche manschappen ech ter beteekende dit begin van den vrede maar eén ding: de kans om te slapen. Op de landengte hebben de soldaten maan denlang geen normalen slaap meer ge kend. Zij waren in een toestand, dat zij bjjna mechanisch vochten of liepen. De Russen maakten gisteren van het laatste uur nog gebruik om Rovaniemi en Kèmijaervi te bombardeeren. Mannerheim heeft in zijn laatste dag order aan de Finsche troepen hulde ge bracht aan de 15000 gesneuvelden. Hij stelde de Russische verliezen op 200.000 man. Ondanks den moed en de gevechts kwaliteiten van het leger, aldus de dag-

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1940 | | pagina 1