Onze scheepvaart zwaar getroffen. Dagblad voor de Provincie Zeeland Toestand voor Finnen wat gunstiger? Begrooting Economische Zaken en Landbouw- crisisfonds. Belangrijkste Nieuws. DONDERDAG 22 FEBRUARI 1940 54e JAARGANG - No. 121 Engelsche hulp voor Finland. - Zweedsche stad door de Russen gebombardeeerd. - Brltsche oorlogsschepen voor Noord-Finsche kust. Zweedsche stad door de Russen gebombardeerd. Britsch eskader voor Noord-Finsche kust. IIISi Het OulteoHe vliegtuig boven Nederland. Vier schepen verloren gegaan. Uitgave: N. V. Uitgevers - Maatschappij „Luctor et Emergo" ter exploitatie van het blad „De Zeeuw" Bureaux Lange Yoratitraat 7 0, Goei Postrekening 44453 TeWoon 2438 Bijkantoor Middelburg: Pa. Boekhandel J. J. FANOY, Lange Burg 40. Telefoon 28 Directeur Hoofdredacteur: R. ZUIDEMA Abonnetcercieprijt S&6S psr kvrsffe» Weeksbonncnrenten voor MkSceSjurg Goes en Vüsslngen f 0.20 L0SEei?W~BtSf£5c«5£* Advertentfêt? 30 «ar». "ego3 ingssrsi-sr wcfefeHsgsa Kisiso Advertsntüsrj Dteacag*, Y>IJc3«gM ca Zaterdags 0-75 bij vooruitbetaling Advertentiën onder letter of motto 10 cent extra BIJ contract belangrijke korting DE FINNEN IN KARELIë. Het Finsche legerbericht van gisteren luidt: Te land: Op de landengte van Ka- relië heeft de vyand gisteren aanvallen gedaan tusschen de Finsche Golf en het Muola-meer. De Russische aanvallen werden afgeslagen. Sommige gevechten duurden tot in den nacht. Een groot aantal tanks werd vernield. Bij Taipale hebben de Finnen een aan val, waaraan werd deelgenomen door twee Sovjet-Russische divisies, afgesla gen. De strijd duurde tot laat in den nacht. Ten Noord-Oosten van het Ladoga- meer verliep de dag vry kalm. De Fin nen hebben een poging van de Russen om hun troepen, welke in dit gebied om singeld zijn, versterking te zenden, ver ijdeld. In de lucht: De Finsche lucht macht heeft verkenningsvluchten uitge voerd boven de achterhoede van den vij and. Verscheidene kantonnementen van de Russen werden in den nacht gebom bardeerd. Overdag werden bommen ge worpen op marcheerende vijandelijke af- deelingen. In het binnenland en boven de ge vechtszone werden verscheidene lucht gevechten geleverd. De activiteit van de luchtmacht van den vijand boven de ge vechtszone was heviger dan ooit. Ver scheidene aanvallen werden gedaan ge durende den nacht op het achterland, in het bijzonder aan de kust en in het Zuid- Westen van het land. Verscheidene aan vallen werden afgeslagen en de Russi sche escadrilles werden verjaagd. Volgens tot nu toe gecontroleerde be richten zijn 17 Russische vliegtuigen om laag geschoten, Twee andere heeft men brandend omlaag zien storten. Bovendien zijn vermoedelijk nog zes andere toestellen verloren gegaan. Het schijnt dat de toestand op de landengte van Karelië voor de Finnen niet zoo kritiek is als de vorige week, niettegenstaande de groote overmacht, waarover de Russen beschikken. Tot nu toe zijn de Russen nog niet in contact gekomen met de tweede verdedi gingslinie van de Finnen. Naar schatting hebben de Russen voor het hervatten van het offensief 15 tot 20 duizend ton munitie noodig en het transport hiervan brengt ernstige moeilijkheden mede. Volgens een bericht uit Helsinki is op de Deensche ambulance in Finland een bomaanval ondernomen. Er werd slechts geringe materieele schade aangericht en van de leden der ambulance is niemand gedeerd. GENERAAL BADOUX ZIET TOESTAND VOOR FINNEN GUNSTIG IN. De gepensionneerde generaal van het Belgische leger Emile Badoux, de tech nische raadsman van maarschalk Man- nerheim, is nog niet in Finland. De particuliere correspondent van de „Temps" te Brussel heeft een onderhoud met hem gehad, waarin de generaal me dedeelde, dat hij in onderhandeling staat met de Finsche regeering en binnenkort naar Finland zal vertrekken. Ten aanzien van den toestand van het Finsche leger op de landengte van Kare- hë zeide hij, dat de Russen slechts een deel van de vooruitgeschoven stellingen van de Mannerheim-Iinie hebben bezet en wel tusschen Muola en de Finsche Golf. De rest van de linie heeft volkomen weerstand geboden. Het terrein is hier geheel in het voordeel van de verdedi gers. Verder betoogde hij, dat, indien Wi- norg zou vallen, dit niet erg zou zijn, haar de stad geen militaire beteekenis heeft. Indien Finland doeltreffend wordt ge holpen, vooral met verdragend geschut en bombardementsvliegtuigen, dan zou het Finsche leger het kunnen uithouden tQt in Maart de dooi invalt, en daarna *ou Finland niet meer in het oorlogs- tooneel liggen. ENGELAND ZENDT FINLAND 144 VLIEGTUIGEN EN GROOTE HOE VEELHEDEN OORLOGSMATERIEEL. heeft in totaal 144 vliegtui gen ter beschikking van Finland gesteld, t.w. 120 gevechtsvliegtuigen en 24 bom menwerpers. Hiervan zijn er reeds 40 50 in Finland aangekomen. Voorts worden door Engeland naar Finland gezonden: 150 anti-tankkanon nen met munitie, 10.000 anti-tankmijnen, 50.000 handgranaten, 25 houwitsers, 100 machinegeweren met munitie, een aan- zienljjke hoeveelheid munitie voor kleine wapens, 24 luchtdoelkanonnen met mu nitie, 30 veldkanonnen, 4 zes-ton tanks, twaalf 15 cm kanonnen met munitie en tien 7y2 cm. mortieren met munitie. Voorts zijn aanzienlijke hoeveelheden gasmaskers, gas-ontsmettingsinstalla- ties, tenten, kleeding, telefoons, enz. ter beschikking gesteld. De Zweedsche minister van buiten- landsche zaken heeft den gezant te Mos kou opgedragen, te protesteeren tegen het bombardement van de Zweedsche stad Pajala. De burgemeester van Pajala (een plaatsje van nog geen 5000 inwoners in woners op 7 km van de grens gelegen) heeft medegedeeld, dat tegen 1 uur ze ven vliegtuigen op 3 4000 meter hoogte in noordwestelijke richting over het stadje vlogen. Reeds door de eerste uitgeworpen bom men werden de telefoonlijnen vernield, zoodat men geen hulp kon vragen. Er werden 37 explosieve en meer dan 100 brandbommen geworpen. De kerk werd zwaar beschadigd, drie huizen zijn door de bommen verwoest, vier zyn geheel of gedeeltelijk verbrand. Van alle huizen werden de ruiten door de ontploffingen verbrijzeld. De brandbommen kwamen in hoofd zaak neer op het dichtstbevolkte deel der stad, waar voornamelijk houten huizen staan, waardoor de branden zich weldra uitbreidden. Er is niemand gedood of gewond. Men veronderstelt, dat de Russen wa ren verdwaald en dat hun aanval gemunt was op een Finsche stad. Gemeld wordt, dat een Britsch eskader van een onbekend aantal schepen onder de Noord-Finsche kust kruist, voor Pet- samo, dicht bij de Noord-Finsche grens. Waarnemers langs de kust berichten, dat schepen van Britsche en Duitsche nationaliteit voor de kust kruisen. Er wordt echter nog niets omtrent een ge vecht gemeld. Wat de Britsche schepen in de nabij heid van Petsamo betreft, is het niet be kend, of deze schepen tot doel hebben, om de Duitsche schepen, die ijzererts van Narvik verschepen, te blokkeeren, of dat ze misschien een actie bij Petsamo op het oog hebben. Petsamo ligt in Noord-Finland aan de Goyi van Eechenga. Deze golf is het ge- heele jaar voor de scheepvaart geopend. De haven van Moermansk is eveneens het geheele jaar open, zij het met be hulp van ijsbrekers. De haven van Moermansk is uitste kend geoutilleerd. Zij is zelfs zoo diep, dat schepen van 10.000 ton er zonder moeilijkheden kunnen binnenvallen. De Moermanskspoorweg is reeds dik wijls het doel geweest van aanvallen van Finsche vliegtuigen en ski-patrouilles. Herhaalde malen werd gemeld, dat de Finnen er in geslaagd waren, de lijn te beschadigen. Havas meldt uit Londen, dat het on mogelijk is in gezaghebbende kringen in Londen een bevestiging of ontkenning te krijgen van de oorlogsberichten, dat zich Britsche oorlogsbodems in de om geving van Petsamo ophouden. In Britsche vlootkringen wordt gezegd dat, indien dit inderdaad het geval is, hier sprake is van eenheden, die contra bande-controle op volle zee uitoefenen. Het wordt n.l. niet uitgesloten geacht, dat de Britsche oorlogsbodems eenige Duitsche schepen „schaduwen", die zich in de buurt van Petsamo, in Noorsche wateren ophouden. Er doen geruchten de ronde dat Duit sche onderzeeërs Moermansk als basis gebruiken, en dat de Russen momenteel bezig zyn een groot aantal duikbooten uit de Witte Zee naar Duitschland over te brengen. W V J -v Z. K. H. Prins Bernhard bezichtigt een nieuw militair vliegtuigtype tijdens zijn bezoek aan de Fokker vliegtuigfabrie ken te Amsterdam. VRIJMOEDIGE WOORDEN VAN ZWEEDSCHEN MINISTER. De Zweedsche minister van buiten- landsche zaken, Guenther, heeft mede gedeeld, dat 32 Zweedsche vrachtsche pen met een inhoud van 64.000 br. ton en een verzekeringswaarde van 24Va millioen kronen sedert het begin van den oorlog zijn getorpedeerd of op my- nen geloopen en gezonken. Zeven schepen zijn zeker door Duit sche duikbooten tot zinken gebracht. Het verlies van 26.6 pCt. dezer ton nage is door duikbooten veroorzaakt. Slechts een derde der door duikboo ten tot zinken gebrachte tonnage was bestemd voor Engeland, terwijl de rest op weg was tusschen Zweden en neu trale landen. In het geheel 53.2 pet. der verloren tonnage was onderweg tusschen neu trale havens. Indien het voornaamste doel van den toegespitsten zeeoorlog is de leveringen aan oorlogvoerenden te verhinderen, kan men zeggen, dat dit doel slechts bereikt is voor wat aangaat een zesde van het aantal tot zinken gebrachte schepen. In dezen oorlog werden mijnen ge legd, zonder dat ook maar in eenige mate rekening werd gehouden met het legitieme belang der neutrale scheep vaart. In tegenstelling met aanvaarde be ginselen zijn schepen getorpedeerd, hoe wel zij niet geweigerd hebben te stop pen, noch een onderzoek hebben ver hinderd. Geconstateerd moet worden, dat de beide oorlogvoerende partyen metho den gebruiken en verdedigen met argu menten, welke Zweden noch andere neutrale landen zouden kunnen toela ten. Het geheele vraagstuk zal behandeld worden in de vergadering der minis ters van buitenlandsche zaken, welke einde van de week zal worden gehou den. ZUSTERSCHIP VAN „GRAF v. SPEE" IN ATLANTISCH EN OCEAAN? Van gezaghebbende zijde wordt ver nomen, dat een der beide vestzakslag schepen van de Duitsche vloot, de „Deutschland" of de „Admiral Scheer" zich thans in het Zuidelyk deel van den Atlantischen Oceaan bevindt om koopvaardijschepen aan te vallen, teneinde de „Admiral Graf v. Spee" te wreken. 156 OPVARENDEN VAN DE „DARING" VERMIST. De Britsche admiraliteit publiceert een lijst met de namen van 156 opva renden van den op 19 Februari getor- pedeerden torpedojager Daring, die vermist worden en vermoedelyk ver dronken zyn. DUITSCHLAND LEVERT TANKSCHIP AAN AMERIKA. De Texas Petroleum Company heeft Dinsdag het by de Deutsche Werft be stelde 10.000 ton groote tankschip Scan dinavië, dat in Januari Duitschland verlaten had en op 14 dezer te Nieuw York was aangekomen, overgenomen. Het schip blykt derhalve door de Brit sche blokkade te zyn geglipt. ONTKENNING VAN DUITSCHE ZIJDE. Het Duitsche Nieuwsbureau meldt: „De Nederlandsche regeeringspers- dienst heeft medegedeeld, dat Dinsdag middag boven Leeuwarden op Neder- landsch gebied een Duitsch vliegtuig waargenomen en door een Nederland sche vliegtuigpatrouille achtervolgd en beschoten is; volgens de ter beschikking van de officieele Duitsche instanties staande berichten is bij dit voorval geen Duitsch vliegtuig betrokken." (Hierby kan worden aangeteekend zoo wordt van gezaghebbende zijde me degedeeld dat het in overtreding zijn de vliegtuig ontwijfelbaar is herkend als van Duitsche nationaliteit te zijn. De kenmerken dezer nationaliteit, zoowol als het type Heinkel m K, zyn duidelijk herkend. BEHANDELING IN DE EERSTE KAMER. De behandeling van de begrooting van Economische Zaken en Landbouw crisisfonds 1940 die onlangs door de Eerste Kamer werd uitgesteld in ver band met de ongesteldheid van Minis ter Steenberghe, is gisteren begonnen. Erg lastig heeft men het den minis ter niet gemaakt. Van verschillende zijden werd hem hulde gebracht voor zijn optreden in deze moeilijke tijdsomstandigheden en de critiek die gehoord werd droeg een welwillend karakter. Opnieuw is door meerdere leden aan gedrongen op de instelling van een af zonderlijk Ministerie van Landbouw, omdat naar men meende, de minister te zeer in beslag wordt genomen door de industrieele be langen. Eveneens opnieuw, werd door meer dere leden aangedrongen op het ver strekken van natuurbo ter aan de soldaten. Hierbij werd o.a. door den heer Van Rappard (Lib.) gewezen op het merkwaardig verschijnsel, dat in het land van boter en kaas de soldaten in de cantines zelfs niet voor him eigen geld boter kunnen krijgen. De heer Fleskens (R.K.) verbond aan deze quaestie tevens de vraag, of het, van koopmansstandpunt bezien, Binnenland. Vreemde vliegtuigen boven ons land. Spoedig heffing van oorlogswinstbelas ting. Het tankschip „Den Haag" vergaan. Begrooting van Koloniën, Economische Zaken en Landbouwcrisisfonds be handeld. Spionnage-geval ontdekt. Buitenland. Toestand voor Finnen wat gunstiger. De Engelsche hulp aan Finland. Russen bombardeeren Zweedsche stad. Britsche oorlogsschepen voor de Noord- Finsche kust.. wel zoo goed is, den goedkoopen export van boter naar Engeland te bevorde ren, omdat het te betwijfelen valt, of men daar ooit den zuiveren kostprijs zal willen betalen. Stimuleert men daar entegen de consumptie hier te lande bij voorbeeld door den soldaat „echte bo ter" te verstrekken, dan kan dit voor- deeliger voor de zuivelindustrie wor den. Ook drong deze spr. er op aan, dat men den soldaten meer kaas als broodbelegging zal verstrek ken. In onze voedselvoorziening moeten wij ons zooveel mogelijk onaf ban- kei ij k van het buitenland maken en veel meer de eigen producten benutten. Daarom bevreemde het den heer Kolff (C.-H.) dat, ofschoon van overheidswege geweldige hoeveelheden tomatensoep zijn ingeblikt, aan de sol daten tomatensoep van Italiaansche tomaten zou worden voorgezet. Door meerdere sprekers werd aan dacht geschonken aan de s 1 e c t e toestanden in het land- fa o u w b e d r ij f, die de grootste zorg eischen. Hierbij werd niet verge ten de ellende ontstaan door de inun datie waardoor velen zwaar getrof fen werden. Natuurlijk moet men be reid zyn voor het vaderland offers te brengen, maar materieele schade moet worden vergoed en de bepaling hiervan moet niet aan Defensie worden overge laten. Hier moet het departement van Econ. Zaken en Landbouw een woord meespreken. Verder werd o.m. nog ter sprake ge bracht het belang van den handel die bij het uitvaardigen van de distri butie-maatregelen zou kunnen worden gehoord, en van den midden stand die by de distributie meer in geschakeld zou kunnen worden. Vandaag voortzetting. Het was gisteren een zwarte dag voor de Nederlandsche scheepvaart. Het motorkustvaartuig „Alja", op weg van Spanje naar Nederland, is op een wrak gestooten en vergaan. Het stoomschip „Tara" is slachtoffer van een ontploffing en zinkende. De IJmuider trawler „Petten" is op de Noordzee op een mijn geloopen en ge zonken. Een tenslotte het motortankschip „Den Haag" door een explosie getroffen en waarschijnlijk gezonken. MOTORTANKSCHIP „DEN HAAG" DOOR EXPLOSIE GETROFFEN. Van de 39 koppen tellende bemanning 13 aan wal gezet. De N.V. Petroleum Industrie Maat schappij te 's-Gravenhage heeft gister avond van haar agenten te Londen een telegram ontvangen, waarin wordt mede gedeeld, dat het motortankschip „Den Haag" op 15 Februari des namiddags te 13.15 uur door een explosie midscheeps aian stuurboord is getroffen. De plaats, waar het drama zich heeft afgespeeld, vermeldt het telegram niet. De bemanning ging in drie sloepen. Hiervan is één sloep, waarin 13 opvaren den, na 75 uur door een Engelsch schip waargenomen. Dit vaartuig heeft de 13 schipbreukelingen aan boord genomen en gisteravond te Londen aan wal gezet. Het motortankschip „Den Haag" had een totale bemanning van 39 koppen; 26 opvarenden worden dus nog vermist De namen der geredden zijn: C. Wij- ker, kapitein; S. Verbeek, eerste machi- nist; H. G. Schimmel, assistent-machinist; J. Vermeer, magazijnmeester; W. Damen, bootsman; G. Assenberg, olieman; H. Johns, bediende; J. Kuiper, hofmeester; A. Visser, tweede kok; N. van der Wagt, P. G. Zevenbergen en L. Bredius, ma trozen en J. van der Meer, logies jongen. Het schip was met een lading petro- leum-producten, bestemd voor de Stan dard Amerikaansche Petroleum Compag nie N.V., onderweg van New-York naar Rotterdam. Het tankschip was 8971 bruto en 5036 netto tons groot en in 1925 te Kiel ge bouwd. 75 UREN IN EEN SLOEP. Kapitein Wijker uit Vlaardinger-Am- bacht vertelde gisteravond aan de pers, dat Donderdagmiddag van de vorige week omstreeks kwart over een, toen hun schip zich plm. 150 zeemijlen ten Westen van Ouessant bevond, een hevi ge explosie gehoord werd. Men had zich op deze hoogte ver ge noeg van de gevaarlijke zone gewaand om op dat oogenblik niet meer aan de mogelijkheid van een mijn of torpedo be hoeven te denken. Al zeer spoedig na de ontploffing, zoo vertelde de kapitein, begon het schip yi twee stukken te breken. Gelukkig was niemand gewond. Alle 39 opvarenden gingen in de drie be schikbare sloepen. De booten dobberden afzonderlijk op den Oceaan. Tijd om S. O. S. uit te zenden was er niet geweest. Spoedig had men de beide andere sloe pen uit het oog verloren en dreven de dertien schipbreukelingen het onbekende tegemoet. De nacht was guur en koud en, aldus de kapitein, we kropen maar dicht bij elkaar om aldus eenige warmte te vin den. Den volgenden dag passeerde een vis- schersschuit, doch hoe we ook poogden

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1940 | | pagina 1