meister WO]- Binnenland. De dure benzine. Geen paspoort voor België Jit de Provincie Kerknieuws Gemengd Nieuws Nieuwe belastingen. L DE MEEST PERFECTE ZUINIGE WAGEN 15 K.M. OP ÉÉN LITER klasse I Agent: KOOLEN'S AUTOHANDEL, 's-H. Hendrikskinderenstr. 7, Goes. Het reizen per spoor is tegen woordig geen onverdeeld genoegen. GOES. DE TORPEDEERING VAN DE „BURGERDIJK". Geen post aan boord. Op het vrachtschip „Burgerdyk" van de Holland-Amerika lijn, dat Zaterdag j.l. nabij de Engelsche kust verloren is gegaan, bevond zich, naar wij vernemen, geen post aan boord. DVCfr tmporuur.1 /-o£EVE N.V. DE NEDERLANDSCHE HANDELS BESPREKINGEN MET ENGELAND. Naderen een bevredigend einde, aldus de Financial News. Financial News meldt, dat de onder handelingen tusschen de Nederlandsche handelsdelegatie en het Engelsche mi nisterie van oeconomische oorlogsvoe ring, welke te Londen worden gevoerd, een bevredigend einde naderen. Het doel is een soepeler werking van de contra- bandecontroie te verzekeren. Naar verluidt, zal de voorgestelde overeenkomst, welke voor den duur van dezen oorlog zal gelden, nog verder gaan dan die, welke tegen het einde van den vorigen oorlog van kracht was. De Nederlandsche overzeesche import zal het monopolie worden van de Alge meens Nederlandsche Invoer-centrale. Zendingen, aan deze instelling ge adresseerd, zullen vrijgesteld zijn van de noodzakelijkheid van onderzoek in controlehavens. Niettemin zal het systeem van rantsoeneering blijven toe gepast. ELECTRISCHE LOCOMOTIEVEN VOOR DE NED. SPOORWEGEN. Naar de „Maasbode" verneemt zullen de Nederlandsche Spoorwegen thans, voorloopig vijf electrische locomotieven bestellen. Deze nieuwe locomotieven, aldus schrift het blad, zullen in hoofdzaak moeten dienen ter vervanging van stoomtractie, omdat de stoomtreinen van thans ten hoogste met een snelheid van 100 km per uur kunnen rij1 a en deze „geringe" snelheid op baan.akken welke door electrische treinen worden bereden, een beletsel kunnen zijn voor een fre quent verkeer. Hoe men door economisch rijden en zuinige motor-afstelling kan voorkomen, dat de auto-kosten zijn financiëele draag kracht zouden gaan overschrijden. Nu als gevolg van de jongste belas- tingverhooging de benzine weer belang rijk duurder is geworden'de prijs is nu bijna 50 pet hooger dan een half jaar geleden, geeft de A. N. W. B. verschil lende wenken, die tot besparing op het benzine-verbruik kunnen leiden. Enkele van deze wenken laten wij hier volgen. Rijdt niet te snel Belangrijker dan de besparingen, als ge volg van ingrepen aan den motor zijn die welke men bereikt door zuinig te rijden. Een motor, die bij een wagensnelheid van 60 km per uur één liter benzine per 6V2 km noodig heeft, zal bij een snelheid van 100 km per uur wellicht één op 5.2 loo- pen. Met het stijgen van de snelheid neemt het benzineverbruik namelijk sterk toe. Rijdt regelmatig. Vooral van belang is het echter, om regelmatig te rijden, telkens acceleree- ren en telkens remmen doet zelfs bij een zuinigen motor benzine-verbruik angst wekkend toenemen. Wie een snelheid van 70 km per uur regelmatig volhoudt, schiet uitstekend op en rijdt redelijk zuinig. Niet stationnair draaien! Men realiseert zich nog veel te wei nig, dat het stationnair draaien van een motor een meetbare hoeveelheid benzine gebruikt. Het is heusch veel economi scher, om den motor af te zetten en op nieuw te starten, als men langer dan een minuut moet wachten. Bij het starten moet men, indien de auto van een handshoke voorzien is, deze zoo min mogelijk uittrekken, en zoodra dit ook maar eenigszins kan, weder ge heel indrukken. Laat de ontsteking nazien. Van grooten invloed is de ontsteking, en het is dam ook duidelijk, dat iemand, die op zijn benzine-budget wil bezuini gen, zal beginnen met deze installatie door een deskundige te laten nazien. De kosten daarvan zijn dikwijls zeer gering, de resultaten soms opvallend. Diversen. Ook de benzinepomp verdient aan dacht een te hooge druk kan verspilling beteekenen. Zelfs kleine lekkages, b.v. van aansluitingen in de benzineleidingen kunnen verbruik merkbaar beinvloeden. De bandenspanning is óók niet zonder beteekenis, 10 pet. overdruk werkt mee tot zuinig rijden. Een slippende frictie veroorzaakt benzineverspilling, krachts- verlies en onnoodige slijtage. Sleepende remmen, te dikke olie in versnellingsbak of differentiëel veroorzaken een extra weerstand, die ten koste van extra ben zineverbruik moet worden overwonnen. Tenslotte noemen wij nog de tempera tuur van den motor: is deze te koud, dan wordt het verbruik ook al weer ongun stig beinvloed. ONDERHANDELINGEN MET NEDER LAND. Er zijn, naar Belga verneemt, th^ns onderhandelingen gaande tusschen Ne derland en België, om te komen tot alge- heele achterwegelating van het gebruik van paspoorten tusschen de beide landen. ONTSTEMDE REIZIGERS. Dat de Ned. Spoorwegen, als het sneeuwt en ijzelt, met treinvertraging te kampen hebben, is te begrijpen. De rei zigers schikken zich dan, hoe onaange naam het ook is, in het onvermijdelijke, temeer als zij zien en hooren hoe het overbelaste personeel al het mogelijke doet om er nog van te maken, wat er van te maken is. Maar waarom nu op de Zeeuwsche lijn den laatsten tijd dag op dag, ook wel overdag, maar vooral in de avond uren, zoo goed als alle treinen met ver traging uit de richting Roosendaal moe ten aankomen, een vertraging, die groo- ter wordt, naarmate het later op den avond wordt, is een raadsel. Eveneens, dat die vertraging ook vorige week voorkwam toen de sneeuw verdwenen was en het enkele dagen dooide. Nu heeft men te Utrecht iets be dacht, dat de ellende voor de reizigers nog grooter maakt. Dat ondervonden Zaterdagavond de reizigers voor Zee land, die te Dordrecht met den slecht verwarmden electrischen trein arriveer den, die te 9 u. 16 aldaar moet aanko men, maar 20 a 25 minuten over tijd was. Ze draafden op het Dordtsche per ron naar de plaats, waar anders de stoomtrein voor Zeeland staat te wach ten, om echter te constateeren, dat die trein eenige minuten te voren was ver trokken! 1 Natuurlijk ontstond groote ontstem ming en in optocht ging men naar den chef, die echter moest meedeelen orders uit Utrecht gekregen te hebben, om den trein, als die uit Rotterdam zooveel mi nuten te laat was, te laten vertrekken. In massa werd het klachtenboek ge- teekend, maar er zat niets anders op dan te wachten op den laatsten trein, die altijd te laat is. Ook Zaterdag was dit het geval, zoodat de gedupeerde rei zigers meer dan lVs uur later op de plaats van bestemming kwamen dan ze gedacht hadden. Wij vragen ons af, welke beteekenis het heeft een trein van Dordt naar Zee land te laten loopen, als daarop de ver binding AmsterdamDen HaagRot terdamDordrecht niet correspondeert. Reizen is tegenwoordig geen pretje! HET BORGSTELLINGSFONDS VOOR DE ZEEUWSCHE EILANDEN. In 1939 kwamen bij dit fonds 50 aan vragen om een crediet binnen, waarvan er 26 aan de gestelde eischen voldeden en daarom de borgstelling kregen. In totaal werd voor 1939 ruim f 9000 toegestaan. In de jaren dat het fonds werkt, is crediet verstrekt tot een bedrag van f 20.000. Van die f 20.000 is reeds f 8400 terugbetaald. Behalve de steden zyn helaas slechts aangesloten de gemeenten Domburg, Souburg, 's H. Arendskerke, 's Heeren- hoek en Ierseke. De bewering dat alleen de inwoners der steden profijt trekken van het fonds is niet juist. In Domburg b.v. werden vorig jaar 3 credieten ver leend en in Ierseke 4. Vele gemeentebesturen lijden, wat dit punt betreft, aan kortzichtigheid en te kort aan sociaal gevoel. DE MOEILIJKHEDEN DER „MIJ. „ZEELAND". Oplossing voor .1940? Naar de Tel. verneemt, heeft het over leg tusschen de directie der Stoomvaart- Maatschappij „Zeeland" en de door de regeering ingestelde commissie geleid tot principieele overeenstemming om trent de maatregelen, die voor 1940 ge nomen moeten worden om de instand houding van het bedrijf mogelijk te ma ken. De commissie heeft thans haar rap port bij den minister van Waterstaat in gediend; met belangstelling kan dus af gewacht worden welk voorstel de minis ter aan de Tweede Kamer zal voorleg gen. Bij K. B. van 3 Febr. is aan A. d e Putter, landbouwer en vlashandelaar te Z a a m s 1 a g, verlof verleend tot het aannemen van het onderscheidingstee- ken de gouden medaille van de orde van de Kroon van België. Leelijke val. Vanmorgen had mej. Corstanje uit Wilhelminadorp het ongeluk met haar fiets in de Voorstad een leelijken val te maken. Vermoedelijk is zij in de sneeuw geslipt. Ook bleek, de voorvork van haar fiets gebroken te zijn. Hierin kan ook de oorzaak van haar val gelegen zjn. Zij bleef met hevige pijn liggen en had een ernstige bloedende hoofdwonde op- geloopen. Spoedig waren de doktoren Dikkenberg en Wouda ter plaatse, die de eerste hulp verleenden. Zij werd in de woning van den heer Reijnhout binnen gedragen, waar zij het bewustzijn ver loor. Enkele uren later is zij per zieken auto naar huis vervoerd. Jeugdclub Chr. Besturenbond. Blijkens een advertentie in dit nr zal deze club (met belangstellende jongens en meisjes) op Donderdag 22 dezer weer vergaderen. Chr. Geref. Kerk. Tweetal te Wormerveer, Joh. van Doorne te Ouderkerk a. d. Amstel en J. P. Geels te Drachten. Geref. Gemeenten. Bedankt voor Vlaardingen, J. v. d. Berg te Krabbendijke. Emeritaat. Het Provinciaal kerkbestuur van Zuid-Holland verleende eervol emeritaat wegens meer dan 40- jarige ambtsbediening, aan D s M. J. P u n s e 1 i e, predikant bij de Ned. Herv. gemeente te Leiden, met ingang van 1 Mei 1940. Zendeling H. J. Eg- g i n k Na een korte ongesteldheid is Zondag overleden de heer H. J. Eg- ging, oud-zendeling van het Java- comité. Hg heeft van 1900 tot 1934 in Angkola, met standplaats Pagaroetan, gewerkt en heeft veel mogen doen voor de Bataksche bevolking. DUNNER KRANTEN IN DUITSCHLAND. De Duitsche kranten en tijdschriften, welke sinds het uitbreken van den oor log toch al veel van hun omvang verlo ren hebben, zullen nog dunner moeten worden. Er kan ten spoedigste een verordening worden verwacht, welke voorschrijft, dat kranten en tijdschriften 50 pet. van 't Is geen blijde boodschap, die by he- begin van deze week tot ons volk is uit- gegaan. Naast de belastingverzwaring met 5o millioen gulden, die noodig bleek om het tekort op de gewone begrooting te dek ken, zijn thans voor het Leeningfontts nieuwe heffingen aangekondigd, waar- van een totaal opbrengst wordt ver wacht van plm. 28 millioen. Dat is binnen den tijd van een jaar een belastingverzwaring met bijna 80 millj. oen gulden. En het is de vraag, of we daarmee aan het eind zijn. Aan deze verzwaring van lasten die inderdaad niet gering is zal, hoe on aangenaam dit ook moge wezen, niet zijn te ontkomen. De Rijkshuishouding kan niet met bljj. vende tekorten werken. En de uitgaven in verband met de mobilisatie, d.w.z. het pogen om ons zelf standig volksbestaan te handhaven, zul len betaald moeten worden. Aan ons volk mag den eisch worden gesteld, deze lasten die op onderdee- len misschien nog gewijzigd zullen wor den zonder morren te dragen. In ver gelijking met wat vele andere volken hebben te dragen, en te lijden, is het toch altijd nog een betrekkelijk lichte last. Maar aan de Regeering en aan alle overheden mag daarnaast worden ge- eischt, dat ten opzichte van de publieke uitgaven de noodige zuinigheid zal wor den betracht. Dat is óók een stuk van onze volks- weerbaarheid. het tot nu toe gebruikte papier moeten besparen. Dit zal vermoedelijk daarop neerkomen, dat de gewone Duitsche dag bladen nog slechts een half blad van vier kleine pagina's groot zullen zijn. Veertig maal bloed afge staan, Gisteren is in het Sint Ignatius- ziekenhuis te Breda de zilveren Land- steiner-medaille van den bloedtransfusie dienst uitgereikt aan zuster Crescentia (in de wereld mej. Th. M. Breyinck) als waardeering voor haar vele verdiensten voor den bloedtransfusiedienst. Zuster Crescentia heeft niet minder dan veertig '•ot hnar bloed aegeven voor een pa tient, Dit is het eerste bekende geval in ons land, van iemand, die veertigmaal als donor is opgetreden. Twee personen aangehou den wegens oplichting. Onder verdenking van oplichting zijn te Gro ningen aangehouden de 45-jarige F. H S. en zijn iets jongeren broer E. H. S, beiden wonende te Groningen. De laatste, accountant van beroep, wordt tevens verdacht van verdui-tering van gelden, welke hem ter uitbetaling waren verstrekt door een echtpaar, waar van de man ziekelijk is. Deze men-chen kwamen uit Drente naar Groningen er, nemen hun intrek bij F. H. S. De broers kwamen te weten, dat de vrouw nog eer, paar spaarcentjes had en toen de mobili satie uitbrak, kwamen zij met mooi klin kende verhalen dat er nu geld te ver dienen was, omdat de prijzen zouder. stijgen. Zij wisten de vrouw over te ha len aan hen driehonderd gulden te lee- nen, waarvan zij in de winst zou deelen De eerste transactie, het koopen van een groote partij leder in Amsterdam, mis lukte. Toch fourneerde de vrouw nog meer geld en van het door haar aan de broers geleende bedrag, dat met elkaar meer dan duizend gulden bedroeg, zag zij niets terug. Beide broers zijn ter beschikking van den officier van justitie gesteld. Gasgevaar in Enkhuizon, Tijdens de langdurige vorstperiode ha pert er nog al eens iets met de gasvoor- ziening te Enkhuizen. De straatlantaarns „Alles veilig". Ergens in het Noorden van Finland. De Russische bommenwer pers hebben hun vernielende last uitgestrooid en de bevolking van het kleine dorpje kan haar schuilplaatsen weer verlaten. Aan de Oostkust van Engeland werd de pier voor een der steden zwaar be schadigd door een drijvende mijn, die tot ontploffing kwam. Wat er vernield werd door d® swss® «siplceie. Tengevolge van overstroomingen ten Westen van. Tiel werden velen gedwongen hun woningen in allerijl te verlaten. Het huisraad wordt in veiligheid gebracht.

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1940 | | pagina 2