meister WO]-
Binnenland.
De dure benzine.
Geen paspoort voor België
Jit de Provincie
Kerknieuws
Gemengd Nieuws
Nieuwe belastingen.
L DE MEEST PERFECTE
ZUINIGE WAGEN
15 K.M. OP ÉÉN LITER
klasse I
Agent: KOOLEN'S AUTOHANDEL,
's-H. Hendrikskinderenstr. 7, Goes.
Het reizen per spoor is tegen
woordig geen onverdeeld genoegen.
GOES.
DE TORPEDEERING VAN DE
„BURGERDIJK".
Geen post aan boord.
Op het vrachtschip „Burgerdyk" van
de Holland-Amerika lijn, dat Zaterdag
j.l. nabij de Engelsche kust verloren is
gegaan, bevond zich, naar wij vernemen,
geen post aan boord.
DVCfr
tmporuur.1 /-o£EVE N.V.
DE NEDERLANDSCHE HANDELS
BESPREKINGEN MET ENGELAND.
Naderen een bevredigend einde, aldus
de Financial News.
Financial News meldt, dat de onder
handelingen tusschen de Nederlandsche
handelsdelegatie en het Engelsche mi
nisterie van oeconomische oorlogsvoe
ring, welke te Londen worden gevoerd,
een bevredigend einde naderen. Het doel
is een soepeler werking van de contra-
bandecontroie te verzekeren.
Naar verluidt, zal de voorgestelde
overeenkomst, welke voor den duur van
dezen oorlog zal gelden, nog verder
gaan dan die, welke tegen het einde
van den vorigen oorlog van kracht was.
De Nederlandsche overzeesche import
zal het monopolie worden van de Alge
meens Nederlandsche Invoer-centrale.
Zendingen, aan deze instelling ge
adresseerd, zullen vrijgesteld zijn van
de noodzakelijkheid van onderzoek in
controlehavens. Niettemin zal het
systeem van rantsoeneering blijven toe
gepast.
ELECTRISCHE LOCOMOTIEVEN
VOOR DE NED. SPOORWEGEN.
Naar de „Maasbode" verneemt zullen
de Nederlandsche Spoorwegen thans,
voorloopig vijf electrische locomotieven
bestellen.
Deze nieuwe locomotieven, aldus
schrift het blad, zullen in hoofdzaak
moeten dienen ter vervanging van
stoomtractie, omdat de stoomtreinen van
thans ten hoogste met een snelheid van
100 km per uur kunnen rij1 a en deze
„geringe" snelheid op baan.akken welke
door electrische treinen worden bereden,
een beletsel kunnen zijn voor een fre
quent verkeer.
Hoe men door economisch rijden en
zuinige motor-afstelling kan voorkomen,
dat de auto-kosten zijn financiëele draag
kracht zouden gaan overschrijden.
Nu als gevolg van de jongste belas-
tingverhooging de benzine weer belang
rijk duurder is geworden'de prijs is
nu bijna 50 pet hooger dan een half jaar
geleden, geeft de A. N. W. B. verschil
lende wenken, die tot besparing op het
benzine-verbruik kunnen leiden.
Enkele van deze wenken laten wij hier
volgen.
Rijdt niet te snel
Belangrijker dan de besparingen, als ge
volg van ingrepen aan den motor zijn die
welke men bereikt door zuinig te rijden.
Een motor, die bij een wagensnelheid van
60 km per uur één liter benzine per 6V2
km noodig heeft, zal bij een snelheid van
100 km per uur wellicht één op 5.2 loo-
pen. Met het stijgen van de snelheid
neemt het benzineverbruik namelijk sterk
toe.
Rijdt regelmatig.
Vooral van belang is het echter, om
regelmatig te rijden, telkens acceleree-
ren en telkens remmen doet zelfs bij een
zuinigen motor benzine-verbruik angst
wekkend toenemen.
Wie een snelheid van 70 km per uur
regelmatig volhoudt, schiet uitstekend
op en rijdt redelijk zuinig.
Niet stationnair draaien!
Men realiseert zich nog veel te wei
nig, dat het stationnair draaien van een
motor een meetbare hoeveelheid benzine
gebruikt. Het is heusch veel economi
scher, om den motor af te zetten en op
nieuw te starten, als men langer dan
een minuut moet wachten.
Bij het starten moet men, indien de
auto van een handshoke voorzien is, deze
zoo min mogelijk uittrekken, en zoodra
dit ook maar eenigszins kan, weder ge
heel indrukken.
Laat de ontsteking nazien.
Van grooten invloed is de ontsteking,
en het is dam ook duidelijk, dat iemand,
die op zijn benzine-budget wil bezuini
gen, zal beginnen met deze installatie
door een deskundige te laten nazien. De
kosten daarvan zijn dikwijls zeer gering,
de resultaten soms opvallend.
Diversen.
Ook de benzinepomp verdient aan
dacht een te hooge druk kan verspilling
beteekenen. Zelfs kleine lekkages, b.v.
van aansluitingen in de benzineleidingen
kunnen verbruik merkbaar beinvloeden.
De bandenspanning is óók niet zonder
beteekenis, 10 pet. overdruk werkt mee
tot zuinig rijden. Een slippende frictie
veroorzaakt benzineverspilling, krachts-
verlies en onnoodige slijtage. Sleepende
remmen, te dikke olie in versnellingsbak
of differentiëel veroorzaken een extra
weerstand, die ten koste van extra ben
zineverbruik moet worden overwonnen.
Tenslotte noemen wij nog de tempera
tuur van den motor: is deze te koud, dan
wordt het verbruik ook al weer ongun
stig beinvloed.
ONDERHANDELINGEN MET NEDER
LAND.
Er zijn, naar Belga verneemt, th^ns
onderhandelingen gaande tusschen Ne
derland en België, om te komen tot alge-
heele achterwegelating van het gebruik
van paspoorten tusschen de beide landen.
ONTSTEMDE REIZIGERS.
Dat de Ned. Spoorwegen, als het
sneeuwt en ijzelt, met treinvertraging te
kampen hebben, is te begrijpen. De rei
zigers schikken zich dan, hoe onaange
naam het ook is, in het onvermijdelijke,
temeer als zij zien en hooren hoe het
overbelaste personeel al het mogelijke
doet om er nog van te maken, wat er
van te maken is.
Maar waarom nu op de Zeeuwsche
lijn den laatsten tijd dag op dag, ook
wel overdag, maar vooral in de avond
uren, zoo goed als alle treinen met ver
traging uit de richting Roosendaal moe
ten aankomen, een vertraging, die groo-
ter wordt, naarmate het later op den
avond wordt, is een raadsel. Eveneens,
dat die vertraging ook vorige week
voorkwam toen de sneeuw verdwenen
was en het enkele dagen dooide.
Nu heeft men te Utrecht iets be
dacht, dat de ellende voor de reizigers
nog grooter maakt. Dat ondervonden
Zaterdagavond de reizigers voor Zee
land, die te Dordrecht met den slecht
verwarmden electrischen trein arriveer
den, die te 9 u. 16 aldaar moet aanko
men, maar 20 a 25 minuten over tijd
was. Ze draafden op het Dordtsche per
ron naar de plaats, waar anders de
stoomtrein voor Zeeland staat te wach
ten, om echter te constateeren, dat die
trein eenige minuten te voren was ver
trokken!
1 Natuurlijk ontstond groote ontstem
ming en in optocht ging men naar den
chef, die echter moest meedeelen orders
uit Utrecht gekregen te hebben, om den
trein, als die uit Rotterdam zooveel mi
nuten te laat was, te laten vertrekken.
In massa werd het klachtenboek ge-
teekend, maar er zat niets anders op
dan te wachten op den laatsten trein,
die altijd te laat is. Ook Zaterdag was
dit het geval, zoodat de gedupeerde rei
zigers meer dan lVs uur later op de
plaats van bestemming kwamen dan ze
gedacht hadden.
Wij vragen ons af, welke beteekenis
het heeft een trein van Dordt naar Zee
land te laten loopen, als daarop de ver
binding AmsterdamDen HaagRot
terdamDordrecht niet correspondeert.
Reizen is tegenwoordig geen pretje!
HET BORGSTELLINGSFONDS VOOR
DE ZEEUWSCHE EILANDEN.
In 1939 kwamen bij dit fonds 50 aan
vragen om een crediet binnen, waarvan
er 26 aan de gestelde eischen voldeden
en daarom de borgstelling kregen.
In totaal werd voor 1939 ruim f 9000
toegestaan.
In de jaren dat het fonds werkt, is
crediet verstrekt tot een bedrag van
f 20.000. Van die f 20.000 is reeds f 8400
terugbetaald.
Behalve de steden zyn helaas slechts
aangesloten de gemeenten Domburg,
Souburg, 's H. Arendskerke, 's Heeren-
hoek en Ierseke. De bewering dat alleen
de inwoners der steden profijt trekken
van het fonds is niet juist. In Domburg
b.v. werden vorig jaar 3 credieten ver
leend en in Ierseke 4.
Vele gemeentebesturen lijden, wat dit
punt betreft, aan kortzichtigheid en te
kort aan sociaal gevoel.
DE MOEILIJKHEDEN DER
„MIJ. „ZEELAND".
Oplossing voor .1940?
Naar de Tel. verneemt, heeft het over
leg tusschen de directie der Stoomvaart-
Maatschappij „Zeeland" en de door de
regeering ingestelde commissie geleid
tot principieele overeenstemming om
trent de maatregelen, die voor 1940 ge
nomen moeten worden om de instand
houding van het bedrijf mogelijk te ma
ken.
De commissie heeft thans haar rap
port bij den minister van Waterstaat in
gediend; met belangstelling kan dus af
gewacht worden welk voorstel de minis
ter aan de Tweede Kamer zal voorleg
gen.
Bij K. B. van 3 Febr. is aan A. d e
Putter, landbouwer en vlashandelaar
te Z a a m s 1 a g, verlof verleend tot het
aannemen van het onderscheidingstee-
ken de gouden medaille van de orde van
de Kroon van België.
Leelijke val.
Vanmorgen had mej. Corstanje uit
Wilhelminadorp het ongeluk met haar
fiets in de Voorstad een leelijken val te
maken. Vermoedelijk is zij in de sneeuw
geslipt. Ook bleek, de voorvork van
haar fiets gebroken te zijn. Hierin kan
ook de oorzaak van haar val gelegen zjn.
Zij bleef met hevige pijn liggen en had
een ernstige bloedende hoofdwonde op-
geloopen. Spoedig waren de doktoren
Dikkenberg en Wouda ter plaatse, die de
eerste hulp verleenden. Zij werd in de
woning van den heer Reijnhout binnen
gedragen, waar zij het bewustzijn ver
loor. Enkele uren later is zij per zieken
auto naar huis vervoerd.
Jeugdclub Chr. Besturenbond.
Blijkens een advertentie in dit nr zal
deze club (met belangstellende jongens
en meisjes) op Donderdag 22 dezer weer
vergaderen.
Chr. Geref. Kerk.
Tweetal te Wormerveer, Joh. van
Doorne te Ouderkerk a. d. Amstel en J.
P. Geels te Drachten.
Geref. Gemeenten.
Bedankt voor Vlaardingen, J. v. d.
Berg te Krabbendijke.
Emeritaat. Het Provinciaal
kerkbestuur van Zuid-Holland verleende
eervol emeritaat wegens meer dan 40-
jarige ambtsbediening, aan D s M. J.
P u n s e 1 i e, predikant bij de Ned.
Herv. gemeente te Leiden, met ingang
van 1 Mei 1940.
Zendeling H. J. Eg-
g i n k Na een korte ongesteldheid
is Zondag overleden de heer H. J. Eg-
ging, oud-zendeling van het Java-
comité. Hg heeft van 1900 tot 1934 in
Angkola, met standplaats Pagaroetan,
gewerkt en heeft veel mogen doen voor
de Bataksche bevolking.
DUNNER KRANTEN IN
DUITSCHLAND.
De Duitsche kranten en tijdschriften,
welke sinds het uitbreken van den oor
log toch al veel van hun omvang verlo
ren hebben, zullen nog dunner moeten
worden.
Er kan ten spoedigste een verordening
worden verwacht, welke voorschrijft,
dat kranten en tijdschriften 50 pet. van
't Is geen blijde boodschap, die by he-
begin van deze week tot ons volk is uit-
gegaan.
Naast de belastingverzwaring met 5o
millioen gulden, die noodig bleek om het
tekort op de gewone begrooting te dek
ken, zijn thans voor het Leeningfontts
nieuwe heffingen aangekondigd, waar-
van een totaal opbrengst wordt ver
wacht van plm. 28 millioen.
Dat is binnen den tijd van een jaar een
belastingverzwaring met bijna 80 millj.
oen gulden. En het is de vraag, of we
daarmee aan het eind zijn.
Aan deze verzwaring van lasten die
inderdaad niet gering is zal, hoe on
aangenaam dit ook moge wezen, niet
zijn te ontkomen.
De Rijkshuishouding kan niet met bljj.
vende tekorten werken.
En de uitgaven in verband met de
mobilisatie, d.w.z. het pogen om ons zelf
standig volksbestaan te handhaven, zul
len betaald moeten worden.
Aan ons volk mag den eisch worden
gesteld, deze lasten die op onderdee-
len misschien nog gewijzigd zullen wor
den zonder morren te dragen. In ver
gelijking met wat vele andere volken
hebben te dragen, en te lijden, is het toch
altijd nog een betrekkelijk lichte last.
Maar aan de Regeering en aan alle
overheden mag daarnaast worden ge-
eischt, dat ten opzichte van de publieke
uitgaven de noodige zuinigheid zal wor
den betracht.
Dat is óók een stuk van onze volks-
weerbaarheid.
het tot nu toe gebruikte papier moeten
besparen. Dit zal vermoedelijk daarop
neerkomen, dat de gewone Duitsche dag
bladen nog slechts een half blad van vier
kleine pagina's groot zullen zijn.
Veertig maal bloed afge
staan, Gisteren is in het Sint Ignatius-
ziekenhuis te Breda de zilveren Land-
steiner-medaille van den bloedtransfusie
dienst uitgereikt aan zuster Crescentia
(in de wereld mej. Th. M. Breyinck) als
waardeering voor haar vele verdiensten
voor den bloedtransfusiedienst. Zuster
Crescentia heeft niet minder dan veertig
'•ot hnar bloed aegeven voor een pa
tient,
Dit is het eerste bekende geval in ons
land, van iemand, die veertigmaal als
donor is opgetreden.
Twee personen aangehou
den wegens oplichting. Onder
verdenking van oplichting zijn te Gro
ningen aangehouden de 45-jarige F. H
S. en zijn iets jongeren broer E. H. S,
beiden wonende te Groningen.
De laatste, accountant van beroep,
wordt tevens verdacht van verdui-tering
van gelden, welke hem ter uitbetaling
waren verstrekt door een echtpaar, waar
van de man ziekelijk is. Deze men-chen
kwamen uit Drente naar Groningen er,
nemen hun intrek bij F. H. S. De broers
kwamen te weten, dat de vrouw nog eer,
paar spaarcentjes had en toen de mobili
satie uitbrak, kwamen zij met mooi klin
kende verhalen dat er nu geld te ver
dienen was, omdat de prijzen zouder.
stijgen. Zij wisten de vrouw over te ha
len aan hen driehonderd gulden te lee-
nen, waarvan zij in de winst zou deelen
De eerste transactie, het koopen van een
groote partij leder in Amsterdam, mis
lukte. Toch fourneerde de vrouw nog
meer geld en van het door haar aan de
broers geleende bedrag, dat met elkaar
meer dan duizend gulden bedroeg, zag
zij niets terug.
Beide broers zijn ter beschikking van
den officier van justitie gesteld.
Gasgevaar in Enkhuizon,
Tijdens de langdurige vorstperiode ha
pert er nog al eens iets met de gasvoor-
ziening te Enkhuizen. De straatlantaarns
„Alles veilig". Ergens in het Noorden van Finland. De Russische bommenwer
pers hebben hun vernielende last uitgestrooid en de bevolking van het kleine
dorpje kan haar schuilplaatsen weer verlaten.
Aan de Oostkust van Engeland werd de pier voor een der steden zwaar be
schadigd door een drijvende mijn, die tot ontploffing kwam. Wat er vernield
werd door d® swss® «siplceie.
Tengevolge van overstroomingen ten Westen van. Tiel werden velen gedwongen hun woningen in allerijl te verlaten.
Het huisraad wordt in veiligheid gebracht.