Binnenland.
Beperking voor het grensverkeer.
Stopzetting van enkele Prov.
Stoombootdiensten op de
Wester-Schelde.
lit de Provincie
MIDDELBURG.
GOES.
Da 2a beetelling van brief- en pak-
ZUID-BEVELAND.
NOORD-BEVELAND.
f Ir haancht waar griep! Du»
f. waabsaamhaid li gcbo» I
h dan! Bil da aartta grlcpvar» '1
I tchijntalan diract ASPIRIN 5
f naman. Zorg ASPIRIN bil j
ill da hand ta habban.
4 i fmn <iU
In de Staatscourant wondt het volgen
de 'bekend gemaakt.
In verband met de sluiting van Duit-
eche zijde van het verkeer te lande over
de Duitsch-Nederlandsche grens van 8
uur 's avonds tot 7 uur 'smorgens (mid-
den-Europeesc'hen tijd) uitgezonderd wat
betreft het Spoorwegverkeer, worden de
Nederlandsche grenskantoren der invoer
rechten aan die grens voor in- en uit
voer langs landwegen, met ingang van
12 Februari tot nader order gesloten van
20 tot 6 uur '(Amsterdamschen tijd) en
gedurende den sluitingstijd, welke vol
gens de thans geldende regeling buiten
dit tijdvak valt.
Ten aanzien van de openstelling en
sluiting van de grenskantoren der in
voerrechten aan de Nederlandsch-Belgi-
sche grens gelegen, blijven de bestaande
regelingen van kracht.
Tijdens de sluiting van de slagboomen
zal het binnenkomen en uitgaan langs de
over de Nederlandsch-Duitsche of de
Nederlandsch-Belgische grens voerende
landwegen, met alle goederen, gebezigde
vervoermiddelen hieronder begrepen, zijn
verboden, met dien verstande, dat het
verkeer blijft toegelaten met goederen en
vervoermiddelen, welke langs de gesloten
boomen kunnen passeeren, voor zoover
daarvoor geen douaneformaliteiten ver
vuld behoeven te worden.
Uitzonderingen.
De te E e d e geplaatste slagboom wordt
bediend van 7 tot 23 uur, die te K a p e 1-
1 e b r u g van 6.30 tot 1 uur 's nachts,
te Sas van Gent dag en nacht, en te
Sluis in het tijdvak 4 November tot en
met 31 Maart van 7 tot 21.30 uur, en
van 1 April tot en met 3 November van
7 tot 0.30 uur 's nachts.
De aandacht wordt er op gevestigd,
dat bediening van alle slagboomen op
Zon- en algemeen erkende christelijke
feestdagen zal plaats hebben als óp
werkdagen en dat buiten de gewone kan
tooruren het bedienen 'der slagboomen
uitsluitend geschiedt ten behoeve van 'het
verkeer, waarbij geen douaneformaliteiten
behoeven te worden vervuld.
A. W. T. SCH ROEVERS f.
De heer A. W. T. Schroevers, redac
teur van De Kampioen en den Toeristen
kampioen, uitgaven van den Kon. Ned.
Toeristenbond A.N.W.B., is in den nacht
van Zondag op Maandag plotseling over
leden. Eenige dagen geleden overkwam
hem een verkeersongeluk, maar niets
deed toen vermoeden, dat de dood zoo
kort daarna hem zou verrassen.
ZEVENHONDERD GEMOBILISEERDE
MIJNWERKERS MET KLEIN VERLOF
In de vergadering van de Kamer van
Koophandel voor 'de Mijnstreek, 'heeft de
voorzitter, de heer J. Mous, medegedeeld,
dat met ingang van 1 Februari a.s. aan
700 gemobiliseerde mijnwerkers z.g. klein
verlof zal worden verleend, opdat zij het
werk in de 'Limburgsche steenkolenmijnen
zullen kunnen hervatten.
DE DURE BRUINE BOONEN.
Het Tweede Kamerlid Amelink heeft
aan den minister van Economische Za
ken de volgende vragen gesteld:
Is het juist, dat de Ned. Akkerbouw-
centrale Zeeuwscbe bruine boonen en
Mansholt-capucijners van de producenten
koopt voor den prijs van respectievelijk
f 17 en f 18.50 per 100 kg. en deze beide
producten aan den handel levert voor
f23.30 per 100 kg., zoodat een bruto
winst gemaakt wordt van respectievelijk
f 6.30 en f 4.80 per 100 kg.?
Is Ihet voorts juist, dat de brutowinst
die de A'kkerbouwcentrale maakt op het
artikel witte boonen, f7.80 per 100 kg.
bedraagt?
Indien dit juist is, wil de Minister dan
maatregelen nemen teneinde deze sterke
prijsverhooging tegen te gaan?
HET MENAGEGELD.
Het Tweede Kamerlid Wijnkoop heeft
aan den Minister van Defensie de vol
gende vragen gesteld:
Is het waar, dat bij verlof geen menage-
geld (vergoeding wegens gemis van le
vensmiddelen) uitbetaald wordt aan hen,
die voor oerata cefizing siin spgskomen,
en tevens dat in het algemeen eerst van
1 December af menagegeld wordt uitbe
taald?
Wil de Minister maatregelen nemen,
opdat menagegeld ook aan hen, die voor
eerste oefening opkomen, wordt verstrekt
en dat het in elk geval met terugwerken
de kracht van den eersten dag der mobi
lisatie af wordt berekend?
DE N. S. B. KRIJGT BEDANKJES.
Te Gheribon hebben verscheidene voor
aanstaande ingezetenen bedankt voor het
lidmaatschap van de Groep Cheribon van
'de N.S.B. in verband met het feit, dat zij
zich niet langer kunnen vereenigen met
de richting, welke de beweging onder
leiding van Ir Mussert in Holland heeft
ingeslagen.
Zij kunnen zich niet langer vereenigen
met het feit, dat de N.S.B. in Holland
blijk geeft van een groote sympathie voor
de Duitsdhe gedachte en het daaruit
voortvloeiende regime.
De heer A. de Lange, lid der Prov.
Staten van Zeeland heeft gisteren de
volgende vragen aan Gedep. Staten ge
steld
1. Zyn Gedep. Staten bereid, gezien
den grooten hinder en het niet geringe
ongerief, speciaal voor Oostelijk Z.
Vlaanderen en voor Zuid-Beveland,
voortvloeiende uit de stopzetting van de
Prov. Stoombootdiensten Terneuzen
Hoedekenskerke en HansweertWals
oorden, nader te onderzoeken of het
mogelijk is, op beide lijnen, of althans op
laatstgenoemde ljjn, dagelijks alsnog en
kele vaarten bij daglicht te doen plaats
hebben
2. Indien mocht blijken, dat een her-
vatting, als in vraag 1 bedoeld, met de
motorbooten van den Prov. Stoomboot-
dienst niet mogelijk is, zijn Gedep. Sta
ten dan bereid, pogingen aan te wenden
om deze dan te doen plaats hebben met
zulke booten (sleepbooten of andere),
die met minder bezwaar de Wester-
Schelde bij ijsgang kunnen bevaren, ten
einde althans voor het personen- en post
vervoer aan de ernstigste bezwaren te
gemoet te komen en ook bij intredende
dooi het verkeer eerder dan met de mo
torbooten het geval zou zijn, weer ge
deeltelijk te kunnen herstellen?
Van de zijde van het Prov. Bestuur
wordt ons hedenmorgen gemeld:
Als gevolg van den ijsgang, zoowel op
de Wester- als op de Oosterschelde, zijn
de verbindingen tusschen de verschillen
de deelen van onze provincie, voor zoo
ver die over het water onderhouden ple
gen te worden, geheel of bijna geheel
stilgelegd. Ongetwijfeld beteekent dit
voor het reizend publiek een groot onge
rief en het is begrijpelijk, dat men zich
afvraagt of wel alles gedaan wordt om
de aldus voor velen gerezen moeilijkhe
den uit den weg te ruimen. In het bij
zonder wordt die vraag, openlijk of bin
nenskamers, gericht tot het Provinciaal
Bestuur, dat op de Westerschelde vier,
op de Oosterschelde één bootdienst
pleegt te onderhouden, naast de veren
tusschen Kamperland en Veere en tus
schen Wolfaartsdijk en Kortgene. Het
kan daarom zijn nut hebben er hier eens
op te wijzen, dat van deze zijde inder
daad alles gedaan wordt wat met de be
schikbare middelen mogelijk is. Daarbij
moge voorop gesteld worden, dat de Pro
vinciale vloot reeds in sterkte vermin
derd is doordat Defensie op twee van de
kleinere motorbooten beslag heeft ge
legd. Voorts zijn niet alle overigens be
schikbare schepen geschikt om er zich
een weg mede door het ijs te banen. In
het bijzonder geldt dit voor de z.g.
ferry-booten, die door de schroeven on
der den voorsteven al te kwetsbaar zijn
en dientengevolge, zou men trachten met
een dezer booten zich een weg te banen
door eenigermate zwaar ijs, al zeer spoe
dig in het ongereede zouden geraken.
Dat desniettemin de dienst tusschen
Vlissingen en Breskens tot dusver nog
door het m.s. Prinses Juliana wordt on
derhouden, is een gevolg van de omstan
digheid, dat de hoedanigheid van het ijs
hier ter plaatse nog geen ernstige be
zwaren oplevert. Hooger op de rivier,
waar meer en zwaarder ijs voorkomt,
zijn echter de ferry-booten, om de zoo
even aangeduide reden, volstrekt on
bruikbaar; men zou daar, wilde men de
diensten trachten in stand te houden,
derhalve aangewezen zijn op een der
andere schepen, de Luctor et Emergo,
de Schouwen of de Oosterschelde. Doch,
daargelaten de vraag of deze schepen
die nu eenmaal niet als ijsbrekers ge
bouwd zijn op den duur bestand zou
den blijken tegen hun taak, doet zich
hier nog een andere moeilijkheid voor.
Ging het er enkel om door een vast ijs-
dek een geul te breken en die open te
houden, dan zou dit, al dan niet met be
hulp van een ijsbreker, wel mogelijk blij
ken. Doch de Schelde „zit" niet, zooals
thans met onze rivieren het geval is. De
ijsmassa's, die een schip bij zijn vaart op
de Schelde ontmoet, zijn geen vaste mas
sa's, aan een bepaalde plaats gebonden,
doch, soms zeer groote ijsschotsen, die
op het water drijven en onderworpen zijn
aan den invloed van eb en vloed. Daar
door ontstaat de mogelijkheid, dat een
schip, dat bezig is zich door zoo'n ijs
veld te werken, mét dat ijsveld zelf door
het getij wordt meegenomen. Zoo zou
het dus mogelijk zijn, om een voorbeeld
te nemen, dat een schip van den steiger
te Walsoorden vertrekt, doch onderweg
op een ijsveld stuit, dat de rivier af komt
drijven, om, terwijl het bezig is zich
daardoor een weg te banen, door het ijs
veld op de eb te worden meegenomen,
zoodat van het bereiken van de haven
van Hansweert geen sprake kan zijn en
men al tevreden mag zijn, wanneer men
op een meer stroomafwaarts gelegen
punt den overkant bereikt.
Het spreekt wel vanzelf, dat het zóó
niet altijd gaat en het het inderdaad ook
nu nog mogelijk is, met een vaartuig
van Hansweert naar Walsoorden of om
gekeerd te komen, doch het spreekt even
zeer vanzelf, dat de kansen van het wel
slagen van zulk een tocht uiterst onre
gelmatig over den tijd verdeeld zijn en
dat het Prov. bestuur, aangenomen al,
dat het meende hierbij de vloot der Pro
vincie te mogen wagen, toch nimmer op
deze wijze een veerdienst zal gaan ex-
ploiteeren, waarvan slechts één ding ze
ker zou zijn: dat het publiek in elk ge
val erdoor zou worden gedupeerd, omdat
op een dergelijken dienst als schakel tus
schen andere verbindingen, in geen en
kel opzicht zou kunnen worden gere
kend!
Men zal wellicht de vraag stellen, of
het niet mogelijk is door het in de vaart
brengen van andere booten de hiervoor
geschetste moeilijkheden te overwinnen.
Doch daargelaten dat dergelijke booten
in of buiten de provincie niet beschik
baar zijn, zou daarmee toch geen vaste
en regelmatige verbinding onderhouden
kunnen worden, omdat voor een derge
lijke overtocht, gesteld al dat zij ten
slotte zou slagen, meer tijd noodig zal
zijn, als daarvoor binnen het kader der
dienstregeling beschikbaar kan worden
gesteld. Reizigers zouden, indien zij al
den overkant bereikten, toch in verre
weg de meeste gevallen elke aansluiting
missen.
Tenslotte nog twee opmerkingen. In
de eerste plaats dient er op gewezen te
worden, dat naast eb en vloed ook de
wind een belangrijke factor uitmaakt
bij het vormen der ijsbarrières. Waar op
het eene oogenblik open water ligt, kan
op een volgend oogenblik een meer of
minder groot ijsveld komen te liggen en
aldus een onverwachte hinderpaal voor
de scheepvaart opleveren. In de tweede
plaats is op de geheele rivier de beton
ning verdwenen, waardoor in elk geval
de vaart in het donker zelfs voor ter
plaatse bekende varenslieden praktisch
onmogelijk wordt.
Uit dit alles blijkt wel, dat de verlan
gens van het publiek, hoe begrijpelijk
overigens, bezwaarlijk in vervulling zul
len kunnen gaan, zoolang de huidige
weersomstandigheden aanhouden. Even
wel, de zaak heeft de volle aandacht van
het Prov. bestuur, dat niets zal nalaten
om de verbindingen zoo goed mogelijk in
stand te houden.
Daartoe heeft het reeds beslag gelegd
op de Koningsplaat, een gewezen tender
van de Holland-Amerika-lijn, die daar
heen gedirigeerd zal worden, waar hij
nuttig zal kunnen werken. De vraag, of
het mogelijk is, op nog andere zoodanige
schepen beslag te leggen, zal ongetwij
feld worden overwogen, wanneer daar
aan blijkt behoefte te bestaan. Men zal
evenwel in het oog dienen te houden, dat
door het gebruik van deze en dergelijke
vaartuigen wel het reizigersverkeer
eenigermate zal kunnen worden gehol
pen, doch dat het autoverkeer daarbij
slechts weinig of geen baat zal vinden.
Voor automobilisten blijft daarom van
en naar Zeeuwsch-Vlaanderen de ver
binding VlissingenBreskens en omge
keerd, van en naar Schouwen-Duiveland
die over het Zijpe aangewezen.
Tenslotte kan nog worden medege
deeld, dat het Prov. bestuur zich tot den
Minister van Waterstaat heeft gewend
met het verzoek om, zoolang de weers
gesteldheid het onderhouden der verbin
dingen te water zoo bezwaarlijk maakt,
de luchtlijn RotterdamHaamstede
Vlissingen weder in werking te doen
stellen.
(Ongetwijfeld zullen zij, die van de be
doelde veerdiensten gebruik moeten ma
ken met belangstelling van het boven
staande kennis nemen, al zullen zy op
alle punten wellicht niet bevredigd zijn.
't Is voor ieder nu wel duidelijk, dat er
tusschen HansweertWalsoorden en
tusschen Terneuzen-Hoedekenskerke bij
avond voorloopig niet gevaren kan wor
den. Ook is het te begrijpen, dat het
Prov. Bestuur er de dure motorveerboo-
ten niet aan waagt, nu blijkt en ook er
kend wordt, dat deze helaas weinig ge
schikt zijn voor het varen by ysgang. De
automobilisten zullen dan ook zijn aange
wezen op VlissingenBreskens voor wat
den Wester-Schelde-dienst betreft.
Maar naar wy vernamen zyn sommige
deskundigen op scheepvaartgebied van
meening, dat het wel mogelyk moet wor
den geacht overdag met booten die daar
voor wel geschikt zijn, de vaart te on
derhouden.
Daarop schynt ook de voorlaatste ali
nea van bovenstaande uiteeenzetting te
doelen.
Hiermede zou het vervoer van post en
passagiers zyn gebaat.
Hoe langer het ongerief gaat duren,
hoe ernstiger het wordt. Red.)
TELEFOON AUTOMATISEERING TE
BORSSELE, NISSE EN WOL
FAARTSDIJK.
Na de automatiseering van de netten
Goes en Neuzen zyn thans de netten
Borssele, Nisse en Wolfaartsdyk aan de
beurt. De indienststelling van deze drie
automatische centralen zal plaats vinden
op Dinsdag 6 Febr. a.s. te 13.00 uur. Te
gelijkertijd zullen de netten 's Heeren-
hoek, Kwadendamme en Wolfaartsdijk-
sche veer worden opgeheven. De aange
slotenen op deze drie netten zullen wor
den overgebracht resp. naar het net
Borssele, Nisse en Wolfaartsdyk. Men zy
erop bedacht dat op genoemden datum
van 13.00 uur af de telefonische verbin
ding met de aangeslotenen op de betrok
ken netten gedurende korten tyd niet
steeds mogelijk zal zyn.
VOORRANGSBORDEN BIJ DE BRUG
GEN TE SAS VAN GENT.
By den A.N.W.B. is bericht ingeko
men van den ingenieur van den Rijks
waterstaat in het arrondissement Ter-
neuzen, dat aan het verzoek van den
Bond om voorrangsborden te plaatsen
by de bruggen over den West- en den
Middenkanaalarm zal worden voldaan.
Deze maatregel zal de verkeersrege
ling ten goede komen.
Bevroren groente en kool In
Zeeuwsch-Vlaandereni.
Tengevolge van de hevige en langdu
rige vorst is vrijwel alle groente en kool
in Z.-Vlaanderen bevroren. Voor de tuin
ders is dit een groote schadepost en voor
de bewoners van deze streek beteékent
dit een tijdperk van gebrek aan versche
groenten, omdat ook de aanvoer van over
water wegens de slechte verbindingen zoo
goed als stil ligt.
Behalve deze groentenmisère hebben
velen ook een schadepost door bet bevrie
zen van hun ingekuilde aardappelen. De
ze tegenslag treft vooral vele landarbei
ders, die hierdoor 'hun winterprovisie
hebben verloren.
In Zeeuwsch-Vlaanderen vallen thans
tallooze slachtoffers onder 'het wild en de
visschen. Duizenden watervogels zijn
reeds gevangen in de polders of van
koude omgekomen. (Vad.)
Dammen.
Maandagavond speelde voor den
Zeeuwsehen Dambond St. Laurens tegen
Veere als volgt
B. VerburgG. Caljouw 2>0; H. te
BoekhorstR. Repko 02; P. C. Roose
H. Meerman 20; I. C. Flipse—<J.
Bliek 11; W. MarinissenP. Gevaal 2
0; P. WalravenP. Stoel 11; P. Sin-
keH. Vermeulen 11; A. Dingemanse
A. Vermeulen 20; M. BoogaardJ.
Abrahamse 02; J. WalravenP. de
Jonge 20, totaal 137 in 't voordeel
van Sint Laurens.
De feestdag van morgen.
Het is zeker goed gezien van het
Prinselyk paar in deze moeilijke en
spannende tijden te verzoeken openbaar
feestbetoon ter gelegenheid van den
jaardag van Prinses Beatrix achterwege
te laten. Maar dat wil niet zeggen, dat
men geen uiting mag geven aan zyn
blijdschap. Er is geen enkel bezwaar als
er morgen volop gevlagd wordt en als
men door het dragen van Oranje toont
hoe men op zulke dagen medeleeft met
ons vorstenhuis.
Daarom de vlaggen uit en oranje op
de borst.
Denk aan de vogels.
De vogels en vooral de watervogels
lijden erg onder de gevolgen van dezen
barren winter. De zwarte meerkoeten ko
men nu op den wal hun eten zoeken,
maar het is op den Blauwen dijk eenige
malen voorgekomen, dat ze door auto's
of rijwielen worden aangereden en ge
dood of gewond. De weggebruikers zullen
zeker een goede daad doen door daar op
te letten.
Ned. Chr. Aartnemers-bond.
Maandagavond had een openbare le
denvergadering plaats van den Ned. Ghr.
Aannemers- en Bouwvakpatroonsbond,
waarin als spreker optrad de Bondsvoor
zitter de heer J. Swarts uit Gronin
gen, die een uiteenzetting gaf van den be-
drijfstoestand in zijn geheel en welke
houding wij als 'Ghr. patroons hierbij
hebben aan te nemen. Onze beginselen
moeten ook voor het bedrijfsleven de
norm zijn, waarnaar dit 'bedrijfsleven
moet worden opgebouwd. Hierop volgde
een aangename en leerzame bespreking.
De afdeeling Walcheren van den N. C. A.
B. (seer. Lageweg E 284 bij Middelburg)
kan op een zeer geslaagde vergadering
terugzien. Weer zijn twee nieuwe leden
toegetreden.
VLAGGEN OP 31 JAN.
Het Bestuur der Oranje-vereeniging
verzoekt ons de burgery op te wekken
tot Vlaggen, ter gelegenheid van den ver
jaardag van H. K. H. Prinses Beatrix.
UITVOERING POSTDIENST OP
31 JANUARI.
Ter gelegenheid van den verjaardag
van H. K. H. Prinses Beatrix zal het
Post-, Telegraaf- en Telefoonkantoor te
Goes, voor zoover den postdienst betreft,
niet later zyn opengesteld dan tot 12
uur.
Gedurende de openstelling worden alle
onderdeelen van den dienst behandeld als
op andere werkdagen.
ketpost en de 2e stadsbuslichting zullen
niet worden uitgevoerd.
Geref. Jeugdverband.
Maandagavond trad in de Chr. Be
waarschool op voor het Geref. Jeugd
verband Ds B. Holwerda van
Amersfoort, met het onderwerp„Niet
stoppen, maar rechts-
houde n."
De zaal was goed bezet.
Na een inleidend woord van den
Voorzitter, Ds Van der Vegt, begon Spr.
te herinneren aan de verschijning van
de brochure: „Waar staat het stoptee-
ken?" in verband met de toenemende
wereldgelijkvormigheid.
Niet stoppen! Onze plicht is te vra
gen: „Wat zegt ons de Heilige Schrift
aangaande wereldgelykvormigheid?" In
't bijzonder Romeinen 12 spreekt hier
van. Maar het lystje van zonden, door
Paulus genoemd, verschilt in veel van
hetgeen wy gewoon zijn te geven, 't Gaat
by hem niet alleen over uitspatting bij
vermakelijkheden. Hij ziet het g a n -
s c h e leven bedreigd door wereldgelijk
vormigheid en noemt zonden als: zijn
werk niet nauwgezet verrichten, licht
vaardig oordeelen, sociaal onrecht doen.
In alle dingen moeten we God dienen,
ons leven stellen tot een offerande. We
dienen ons te onthouden van de
zonde. 'tGaat er om: „Wat is de
doorgaande lijn van ons leven?"
„Heb niet hetzelfde schema als de
wereld". Dagelijks moeten we beproe
ven, wat de wil Gods zij en dus niet
bouwen uit eigen levenswet.
In het slot van zijn rede besprak spr.
de praktijk der vaderen, die niet klak
keloos moet worden nagevolgd, en
noemde als dingen, van welke wij ons
in ieder geval dienen te onthouden o.a.,
die, welke zondig zijn; die, welke voor
iemand kunnen gevaarlijk zijn, gelet op
zijn zwakheid; die, welke den broeder
ergeren, enz.
Op deze rede volgde een aangename
en leerzame bespreking.
Met het Lutherlied werd deze verga
dering besloten. De spreker ging in
dankzegging voor.
Kloetinge. Men meldt ons: Dezer da
gen werd de tweede zending goederen,
gebreid voor de militairen, verzonden,
Een woord van dank voor de ijverige
breisters is zeker op zijn plaats. Naar
het comité ons mededeelde zyn er dames
welke 6 of 7 stuks hebben gebreid.
In totaal zyn nu afgewerkt en verzon
den: 55 paar sokken, 16 bivakmutsen,
19 sjaals, 42 paar polsmoffen, 13 paar
wanten, 2 paar handschoenen.
Een kleine hoeveelheid wol is nu nog
overgebleven. Voor het opmaken van dit
restant worden nog gaarne aanvragen
ingewacht.
Schors. In de openbare lagere school
is een welgeslaagde en goed bezochts
ouderavond gehouden. Nadat het hoofd
der school diverse zaken betreffende het
onderwijs had besproken, werd het werk
der leerlingen bezichtigd. Na de pauze
zijn verschillende films vertoond.
In de plaats van het lid van de ou-der-
commissie M. Nieuwenhuise werd geko
zen de heer 'C. Goud. Het hoofd der
school sprak hartelijke woorden van af
scheid tot het scheidende lid Nieuwen
huise en tot den onderwijzer P. Deurloo,
die op 1 Februari a.s. vertrekt naar 's-H.
Abtskerke. Ten slotte sprak de beer W.
Karelse namens de ouders en 'de bur
gemeester namens het gemeentebestuur,
welke laatste spreker van de gelegenheid
gebruik maakte om woorden van afscheid
te richten tot de 'heer Deurloo, en van
welkom tot de nieuwe onderwijzeres mej.
C. T. 'Swart, die gedurende enkele jaren
werkzaam was aan de school als kweeke-
linge met akte. De heer Deurloo dankte
voor dit 'hartelijk afscheid.
Rilland-Bath. Door het raadslid A
Krijnsen (S.D.A.P.) is het volgende ver
zoek gericht tot het gemeentebestuur van
Rilland-Bath.
„Daar in de meeste gemeenten een
Rijkssteunregeling is, waar dus de werk-
loozen recht op uitkeering hebben krach
tens deze steunregeling, benevens het
voorrecht genieten van kolentoeslag, ter
wijl hun ook nog kleeding en deksel wordt
verstrekt namens het Crisiscomité, en wij
hiel al deze dingen moeten missen, zoo
verzoek ik u beleefd om ook hier eens
een extra uitkeering te doen aan allen,
die hiervoor in aanmerking komen."
HET MOEILIJKE VERKEER.
Gemeente- en polderbestuur1 in gebreke?
Kats. Door den sneeuwval is 'de Noord-
Langeweg niet te begaan of te berijden.
Zondag heeft de heer de Koster uit Co
lijnsplaat, die de verbinding onderhoudt,
op verschillende plaatsen zich met de
auto uit de sneeuw moeten graven. Maan
dag eveneens. Maandagmiddag om half
vier wilde 'hij militairen en burgers van
Kats naar Kamperlandsche veer vervoe
ren. Hij heeft 'de militairen terug moe-
ten brengen, omdat er geen doorkom®
aan was. Men vraagt zich af of het
polderbestuur zich wel van zijn taak be
wust is, om een weg sneeuwvrij te ma
ken voor het verkeer.
Het polderbestuur weet dat deze weg
toch de hoofdweg is voor het verkeer
ColijnsplaatKats. Moeten eerst onge
lukken gebeuren voor er iets gedaan
WOTdt?
'Ook in de gemeenten is de toestan-
ellendig. Sneeuw wordt er niet geruimd-
Zijn er geen werkloozen te Colijnsplaat
en Kats?
Het is niet zonder gevaar om door
sneeuw van een dikte van 75 100 c.m-
te riiden-