Binnenland. Beperking voor het grensverkeer. Stopzetting van enkele Prov. Stoombootdiensten op de Wester-Schelde. lit de Provincie MIDDELBURG. GOES. Da 2a beetelling van brief- en pak- ZUID-BEVELAND. NOORD-BEVELAND. f Ir haancht waar griep! Du» f. waabsaamhaid li gcbo» I h dan! Bil da aartta grlcpvar» '1 I tchijntalan diract ASPIRIN 5 f naman. Zorg ASPIRIN bil j ill da hand ta habban. 4 i fmn <iU In de Staatscourant wondt het volgen de 'bekend gemaakt. In verband met de sluiting van Duit- eche zijde van het verkeer te lande over de Duitsch-Nederlandsche grens van 8 uur 's avonds tot 7 uur 'smorgens (mid- den-Europeesc'hen tijd) uitgezonderd wat betreft het Spoorwegverkeer, worden de Nederlandsche grenskantoren der invoer rechten aan die grens voor in- en uit voer langs landwegen, met ingang van 12 Februari tot nader order gesloten van 20 tot 6 uur '(Amsterdamschen tijd) en gedurende den sluitingstijd, welke vol gens de thans geldende regeling buiten dit tijdvak valt. Ten aanzien van de openstelling en sluiting van de grenskantoren der in voerrechten aan de Nederlandsch-Belgi- sche grens gelegen, blijven de bestaande regelingen van kracht. Tijdens de sluiting van de slagboomen zal het binnenkomen en uitgaan langs de over de Nederlandsch-Duitsche of de Nederlandsch-Belgische grens voerende landwegen, met alle goederen, gebezigde vervoermiddelen hieronder begrepen, zijn verboden, met dien verstande, dat het verkeer blijft toegelaten met goederen en vervoermiddelen, welke langs de gesloten boomen kunnen passeeren, voor zoover daarvoor geen douaneformaliteiten ver vuld behoeven te worden. Uitzonderingen. De te E e d e geplaatste slagboom wordt bediend van 7 tot 23 uur, die te K a p e 1- 1 e b r u g van 6.30 tot 1 uur 's nachts, te Sas van Gent dag en nacht, en te Sluis in het tijdvak 4 November tot en met 31 Maart van 7 tot 21.30 uur, en van 1 April tot en met 3 November van 7 tot 0.30 uur 's nachts. De aandacht wordt er op gevestigd, dat bediening van alle slagboomen op Zon- en algemeen erkende christelijke feestdagen zal plaats hebben als óp werkdagen en dat buiten de gewone kan tooruren het bedienen 'der slagboomen uitsluitend geschiedt ten behoeve van 'het verkeer, waarbij geen douaneformaliteiten behoeven te worden vervuld. A. W. T. SCH ROEVERS f. De heer A. W. T. Schroevers, redac teur van De Kampioen en den Toeristen kampioen, uitgaven van den Kon. Ned. Toeristenbond A.N.W.B., is in den nacht van Zondag op Maandag plotseling over leden. Eenige dagen geleden overkwam hem een verkeersongeluk, maar niets deed toen vermoeden, dat de dood zoo kort daarna hem zou verrassen. ZEVENHONDERD GEMOBILISEERDE MIJNWERKERS MET KLEIN VERLOF In de vergadering van de Kamer van Koophandel voor 'de Mijnstreek, 'heeft de voorzitter, de heer J. Mous, medegedeeld, dat met ingang van 1 Februari a.s. aan 700 gemobiliseerde mijnwerkers z.g. klein verlof zal worden verleend, opdat zij het werk in de 'Limburgsche steenkolenmijnen zullen kunnen hervatten. DE DURE BRUINE BOONEN. Het Tweede Kamerlid Amelink heeft aan den minister van Economische Za ken de volgende vragen gesteld: Is het juist, dat de Ned. Akkerbouw- centrale Zeeuwscbe bruine boonen en Mansholt-capucijners van de producenten koopt voor den prijs van respectievelijk f 17 en f 18.50 per 100 kg. en deze beide producten aan den handel levert voor f23.30 per 100 kg., zoodat een bruto winst gemaakt wordt van respectievelijk f 6.30 en f 4.80 per 100 kg.? Is Ihet voorts juist, dat de brutowinst die de A'kkerbouwcentrale maakt op het artikel witte boonen, f7.80 per 100 kg. bedraagt? Indien dit juist is, wil de Minister dan maatregelen nemen teneinde deze sterke prijsverhooging tegen te gaan? HET MENAGEGELD. Het Tweede Kamerlid Wijnkoop heeft aan den Minister van Defensie de vol gende vragen gesteld: Is het waar, dat bij verlof geen menage- geld (vergoeding wegens gemis van le vensmiddelen) uitbetaald wordt aan hen, die voor oerata cefizing siin spgskomen, en tevens dat in het algemeen eerst van 1 December af menagegeld wordt uitbe taald? Wil de Minister maatregelen nemen, opdat menagegeld ook aan hen, die voor eerste oefening opkomen, wordt verstrekt en dat het in elk geval met terugwerken de kracht van den eersten dag der mobi lisatie af wordt berekend? DE N. S. B. KRIJGT BEDANKJES. Te Gheribon hebben verscheidene voor aanstaande ingezetenen bedankt voor het lidmaatschap van de Groep Cheribon van 'de N.S.B. in verband met het feit, dat zij zich niet langer kunnen vereenigen met de richting, welke de beweging onder leiding van Ir Mussert in Holland heeft ingeslagen. Zij kunnen zich niet langer vereenigen met het feit, dat de N.S.B. in Holland blijk geeft van een groote sympathie voor de Duitsdhe gedachte en het daaruit voortvloeiende regime. De heer A. de Lange, lid der Prov. Staten van Zeeland heeft gisteren de volgende vragen aan Gedep. Staten ge steld 1. Zyn Gedep. Staten bereid, gezien den grooten hinder en het niet geringe ongerief, speciaal voor Oostelijk Z. Vlaanderen en voor Zuid-Beveland, voortvloeiende uit de stopzetting van de Prov. Stoombootdiensten Terneuzen Hoedekenskerke en HansweertWals oorden, nader te onderzoeken of het mogelijk is, op beide lijnen, of althans op laatstgenoemde ljjn, dagelijks alsnog en kele vaarten bij daglicht te doen plaats hebben 2. Indien mocht blijken, dat een her- vatting, als in vraag 1 bedoeld, met de motorbooten van den Prov. Stoomboot- dienst niet mogelijk is, zijn Gedep. Sta ten dan bereid, pogingen aan te wenden om deze dan te doen plaats hebben met zulke booten (sleepbooten of andere), die met minder bezwaar de Wester- Schelde bij ijsgang kunnen bevaren, ten einde althans voor het personen- en post vervoer aan de ernstigste bezwaren te gemoet te komen en ook bij intredende dooi het verkeer eerder dan met de mo torbooten het geval zou zijn, weer ge deeltelijk te kunnen herstellen? Van de zijde van het Prov. Bestuur wordt ons hedenmorgen gemeld: Als gevolg van den ijsgang, zoowel op de Wester- als op de Oosterschelde, zijn de verbindingen tusschen de verschillen de deelen van onze provincie, voor zoo ver die over het water onderhouden ple gen te worden, geheel of bijna geheel stilgelegd. Ongetwijfeld beteekent dit voor het reizend publiek een groot onge rief en het is begrijpelijk, dat men zich afvraagt of wel alles gedaan wordt om de aldus voor velen gerezen moeilijkhe den uit den weg te ruimen. In het bij zonder wordt die vraag, openlijk of bin nenskamers, gericht tot het Provinciaal Bestuur, dat op de Westerschelde vier, op de Oosterschelde één bootdienst pleegt te onderhouden, naast de veren tusschen Kamperland en Veere en tus schen Wolfaartsdijk en Kortgene. Het kan daarom zijn nut hebben er hier eens op te wijzen, dat van deze zijde inder daad alles gedaan wordt wat met de be schikbare middelen mogelijk is. Daarbij moge voorop gesteld worden, dat de Pro vinciale vloot reeds in sterkte vermin derd is doordat Defensie op twee van de kleinere motorbooten beslag heeft ge legd. Voorts zijn niet alle overigens be schikbare schepen geschikt om er zich een weg mede door het ijs te banen. In het bijzonder geldt dit voor de z.g. ferry-booten, die door de schroeven on der den voorsteven al te kwetsbaar zijn en dientengevolge, zou men trachten met een dezer booten zich een weg te banen door eenigermate zwaar ijs, al zeer spoe dig in het ongereede zouden geraken. Dat desniettemin de dienst tusschen Vlissingen en Breskens tot dusver nog door het m.s. Prinses Juliana wordt on derhouden, is een gevolg van de omstan digheid, dat de hoedanigheid van het ijs hier ter plaatse nog geen ernstige be zwaren oplevert. Hooger op de rivier, waar meer en zwaarder ijs voorkomt, zijn echter de ferry-booten, om de zoo even aangeduide reden, volstrekt on bruikbaar; men zou daar, wilde men de diensten trachten in stand te houden, derhalve aangewezen zijn op een der andere schepen, de Luctor et Emergo, de Schouwen of de Oosterschelde. Doch, daargelaten de vraag of deze schepen die nu eenmaal niet als ijsbrekers ge bouwd zijn op den duur bestand zou den blijken tegen hun taak, doet zich hier nog een andere moeilijkheid voor. Ging het er enkel om door een vast ijs- dek een geul te breken en die open te houden, dan zou dit, al dan niet met be hulp van een ijsbreker, wel mogelijk blij ken. Doch de Schelde „zit" niet, zooals thans met onze rivieren het geval is. De ijsmassa's, die een schip bij zijn vaart op de Schelde ontmoet, zijn geen vaste mas sa's, aan een bepaalde plaats gebonden, doch, soms zeer groote ijsschotsen, die op het water drijven en onderworpen zijn aan den invloed van eb en vloed. Daar door ontstaat de mogelijkheid, dat een schip, dat bezig is zich door zoo'n ijs veld te werken, mét dat ijsveld zelf door het getij wordt meegenomen. Zoo zou het dus mogelijk zijn, om een voorbeeld te nemen, dat een schip van den steiger te Walsoorden vertrekt, doch onderweg op een ijsveld stuit, dat de rivier af komt drijven, om, terwijl het bezig is zich daardoor een weg te banen, door het ijs veld op de eb te worden meegenomen, zoodat van het bereiken van de haven van Hansweert geen sprake kan zijn en men al tevreden mag zijn, wanneer men op een meer stroomafwaarts gelegen punt den overkant bereikt. Het spreekt wel vanzelf, dat het zóó niet altijd gaat en het het inderdaad ook nu nog mogelijk is, met een vaartuig van Hansweert naar Walsoorden of om gekeerd te komen, doch het spreekt even zeer vanzelf, dat de kansen van het wel slagen van zulk een tocht uiterst onre gelmatig over den tijd verdeeld zijn en dat het Prov. bestuur, aangenomen al, dat het meende hierbij de vloot der Pro vincie te mogen wagen, toch nimmer op deze wijze een veerdienst zal gaan ex- ploiteeren, waarvan slechts één ding ze ker zou zijn: dat het publiek in elk ge val erdoor zou worden gedupeerd, omdat op een dergelijken dienst als schakel tus schen andere verbindingen, in geen en kel opzicht zou kunnen worden gere kend! Men zal wellicht de vraag stellen, of het niet mogelijk is door het in de vaart brengen van andere booten de hiervoor geschetste moeilijkheden te overwinnen. Doch daargelaten dat dergelijke booten in of buiten de provincie niet beschik baar zijn, zou daarmee toch geen vaste en regelmatige verbinding onderhouden kunnen worden, omdat voor een derge lijke overtocht, gesteld al dat zij ten slotte zou slagen, meer tijd noodig zal zijn, als daarvoor binnen het kader der dienstregeling beschikbaar kan worden gesteld. Reizigers zouden, indien zij al den overkant bereikten, toch in verre weg de meeste gevallen elke aansluiting missen. Tenslotte nog twee opmerkingen. In de eerste plaats dient er op gewezen te worden, dat naast eb en vloed ook de wind een belangrijke factor uitmaakt bij het vormen der ijsbarrières. Waar op het eene oogenblik open water ligt, kan op een volgend oogenblik een meer of minder groot ijsveld komen te liggen en aldus een onverwachte hinderpaal voor de scheepvaart opleveren. In de tweede plaats is op de geheele rivier de beton ning verdwenen, waardoor in elk geval de vaart in het donker zelfs voor ter plaatse bekende varenslieden praktisch onmogelijk wordt. Uit dit alles blijkt wel, dat de verlan gens van het publiek, hoe begrijpelijk overigens, bezwaarlijk in vervulling zul len kunnen gaan, zoolang de huidige weersomstandigheden aanhouden. Even wel, de zaak heeft de volle aandacht van het Prov. bestuur, dat niets zal nalaten om de verbindingen zoo goed mogelijk in stand te houden. Daartoe heeft het reeds beslag gelegd op de Koningsplaat, een gewezen tender van de Holland-Amerika-lijn, die daar heen gedirigeerd zal worden, waar hij nuttig zal kunnen werken. De vraag, of het mogelijk is, op nog andere zoodanige schepen beslag te leggen, zal ongetwij feld worden overwogen, wanneer daar aan blijkt behoefte te bestaan. Men zal evenwel in het oog dienen te houden, dat door het gebruik van deze en dergelijke vaartuigen wel het reizigersverkeer eenigermate zal kunnen worden gehol pen, doch dat het autoverkeer daarbij slechts weinig of geen baat zal vinden. Voor automobilisten blijft daarom van en naar Zeeuwsch-Vlaanderen de ver binding VlissingenBreskens en omge keerd, van en naar Schouwen-Duiveland die over het Zijpe aangewezen. Tenslotte kan nog worden medege deeld, dat het Prov. bestuur zich tot den Minister van Waterstaat heeft gewend met het verzoek om, zoolang de weers gesteldheid het onderhouden der verbin dingen te water zoo bezwaarlijk maakt, de luchtlijn RotterdamHaamstede Vlissingen weder in werking te doen stellen. (Ongetwijfeld zullen zij, die van de be doelde veerdiensten gebruik moeten ma ken met belangstelling van het boven staande kennis nemen, al zullen zy op alle punten wellicht niet bevredigd zijn. 't Is voor ieder nu wel duidelijk, dat er tusschen HansweertWalsoorden en tusschen Terneuzen-Hoedekenskerke bij avond voorloopig niet gevaren kan wor den. Ook is het te begrijpen, dat het Prov. Bestuur er de dure motorveerboo- ten niet aan waagt, nu blijkt en ook er kend wordt, dat deze helaas weinig ge schikt zijn voor het varen by ysgang. De automobilisten zullen dan ook zijn aange wezen op VlissingenBreskens voor wat den Wester-Schelde-dienst betreft. Maar naar wy vernamen zyn sommige deskundigen op scheepvaartgebied van meening, dat het wel mogelyk moet wor den geacht overdag met booten die daar voor wel geschikt zijn, de vaart te on derhouden. Daarop schynt ook de voorlaatste ali nea van bovenstaande uiteeenzetting te doelen. Hiermede zou het vervoer van post en passagiers zyn gebaat. Hoe langer het ongerief gaat duren, hoe ernstiger het wordt. Red.) TELEFOON AUTOMATISEERING TE BORSSELE, NISSE EN WOL FAARTSDIJK. Na de automatiseering van de netten Goes en Neuzen zyn thans de netten Borssele, Nisse en Wolfaartsdyk aan de beurt. De indienststelling van deze drie automatische centralen zal plaats vinden op Dinsdag 6 Febr. a.s. te 13.00 uur. Te gelijkertijd zullen de netten 's Heeren- hoek, Kwadendamme en Wolfaartsdijk- sche veer worden opgeheven. De aange slotenen op deze drie netten zullen wor den overgebracht resp. naar het net Borssele, Nisse en Wolfaartsdyk. Men zy erop bedacht dat op genoemden datum van 13.00 uur af de telefonische verbin ding met de aangeslotenen op de betrok ken netten gedurende korten tyd niet steeds mogelijk zal zyn. VOORRANGSBORDEN BIJ DE BRUG GEN TE SAS VAN GENT. By den A.N.W.B. is bericht ingeko men van den ingenieur van den Rijks waterstaat in het arrondissement Ter- neuzen, dat aan het verzoek van den Bond om voorrangsborden te plaatsen by de bruggen over den West- en den Middenkanaalarm zal worden voldaan. Deze maatregel zal de verkeersrege ling ten goede komen. Bevroren groente en kool In Zeeuwsch-Vlaandereni. Tengevolge van de hevige en langdu rige vorst is vrijwel alle groente en kool in Z.-Vlaanderen bevroren. Voor de tuin ders is dit een groote schadepost en voor de bewoners van deze streek beteékent dit een tijdperk van gebrek aan versche groenten, omdat ook de aanvoer van over water wegens de slechte verbindingen zoo goed als stil ligt. Behalve deze groentenmisère hebben velen ook een schadepost door bet bevrie zen van hun ingekuilde aardappelen. De ze tegenslag treft vooral vele landarbei ders, die hierdoor 'hun winterprovisie hebben verloren. In Zeeuwsch-Vlaanderen vallen thans tallooze slachtoffers onder 'het wild en de visschen. Duizenden watervogels zijn reeds gevangen in de polders of van koude omgekomen. (Vad.) Dammen. Maandagavond speelde voor den Zeeuwsehen Dambond St. Laurens tegen Veere als volgt B. VerburgG. Caljouw 2>0; H. te BoekhorstR. Repko 02; P. C. Roose H. Meerman 20; I. C. Flipse—<J. Bliek 11; W. MarinissenP. Gevaal 2 0; P. WalravenP. Stoel 11; P. Sin- keH. Vermeulen 11; A. Dingemanse A. Vermeulen 20; M. BoogaardJ. Abrahamse 02; J. WalravenP. de Jonge 20, totaal 137 in 't voordeel van Sint Laurens. De feestdag van morgen. Het is zeker goed gezien van het Prinselyk paar in deze moeilijke en spannende tijden te verzoeken openbaar feestbetoon ter gelegenheid van den jaardag van Prinses Beatrix achterwege te laten. Maar dat wil niet zeggen, dat men geen uiting mag geven aan zyn blijdschap. Er is geen enkel bezwaar als er morgen volop gevlagd wordt en als men door het dragen van Oranje toont hoe men op zulke dagen medeleeft met ons vorstenhuis. Daarom de vlaggen uit en oranje op de borst. Denk aan de vogels. De vogels en vooral de watervogels lijden erg onder de gevolgen van dezen barren winter. De zwarte meerkoeten ko men nu op den wal hun eten zoeken, maar het is op den Blauwen dijk eenige malen voorgekomen, dat ze door auto's of rijwielen worden aangereden en ge dood of gewond. De weggebruikers zullen zeker een goede daad doen door daar op te letten. Ned. Chr. Aartnemers-bond. Maandagavond had een openbare le denvergadering plaats van den Ned. Ghr. Aannemers- en Bouwvakpatroonsbond, waarin als spreker optrad de Bondsvoor zitter de heer J. Swarts uit Gronin gen, die een uiteenzetting gaf van den be- drijfstoestand in zijn geheel en welke houding wij als 'Ghr. patroons hierbij hebben aan te nemen. Onze beginselen moeten ook voor het bedrijfsleven de norm zijn, waarnaar dit 'bedrijfsleven moet worden opgebouwd. Hierop volgde een aangename en leerzame bespreking. De afdeeling Walcheren van den N. C. A. B. (seer. Lageweg E 284 bij Middelburg) kan op een zeer geslaagde vergadering terugzien. Weer zijn twee nieuwe leden toegetreden. VLAGGEN OP 31 JAN. Het Bestuur der Oranje-vereeniging verzoekt ons de burgery op te wekken tot Vlaggen, ter gelegenheid van den ver jaardag van H. K. H. Prinses Beatrix. UITVOERING POSTDIENST OP 31 JANUARI. Ter gelegenheid van den verjaardag van H. K. H. Prinses Beatrix zal het Post-, Telegraaf- en Telefoonkantoor te Goes, voor zoover den postdienst betreft, niet later zyn opengesteld dan tot 12 uur. Gedurende de openstelling worden alle onderdeelen van den dienst behandeld als op andere werkdagen. ketpost en de 2e stadsbuslichting zullen niet worden uitgevoerd. Geref. Jeugdverband. Maandagavond trad in de Chr. Be waarschool op voor het Geref. Jeugd verband Ds B. Holwerda van Amersfoort, met het onderwerp„Niet stoppen, maar rechts- houde n." De zaal was goed bezet. Na een inleidend woord van den Voorzitter, Ds Van der Vegt, begon Spr. te herinneren aan de verschijning van de brochure: „Waar staat het stoptee- ken?" in verband met de toenemende wereldgelijkvormigheid. Niet stoppen! Onze plicht is te vra gen: „Wat zegt ons de Heilige Schrift aangaande wereldgelykvormigheid?" In 't bijzonder Romeinen 12 spreekt hier van. Maar het lystje van zonden, door Paulus genoemd, verschilt in veel van hetgeen wy gewoon zijn te geven, 't Gaat by hem niet alleen over uitspatting bij vermakelijkheden. Hij ziet het g a n - s c h e leven bedreigd door wereldgelijk vormigheid en noemt zonden als: zijn werk niet nauwgezet verrichten, licht vaardig oordeelen, sociaal onrecht doen. In alle dingen moeten we God dienen, ons leven stellen tot een offerande. We dienen ons te onthouden van de zonde. 'tGaat er om: „Wat is de doorgaande lijn van ons leven?" „Heb niet hetzelfde schema als de wereld". Dagelijks moeten we beproe ven, wat de wil Gods zij en dus niet bouwen uit eigen levenswet. In het slot van zijn rede besprak spr. de praktijk der vaderen, die niet klak keloos moet worden nagevolgd, en noemde als dingen, van welke wij ons in ieder geval dienen te onthouden o.a., die, welke zondig zijn; die, welke voor iemand kunnen gevaarlijk zijn, gelet op zijn zwakheid; die, welke den broeder ergeren, enz. Op deze rede volgde een aangename en leerzame bespreking. Met het Lutherlied werd deze verga dering besloten. De spreker ging in dankzegging voor. Kloetinge. Men meldt ons: Dezer da gen werd de tweede zending goederen, gebreid voor de militairen, verzonden, Een woord van dank voor de ijverige breisters is zeker op zijn plaats. Naar het comité ons mededeelde zyn er dames welke 6 of 7 stuks hebben gebreid. In totaal zyn nu afgewerkt en verzon den: 55 paar sokken, 16 bivakmutsen, 19 sjaals, 42 paar polsmoffen, 13 paar wanten, 2 paar handschoenen. Een kleine hoeveelheid wol is nu nog overgebleven. Voor het opmaken van dit restant worden nog gaarne aanvragen ingewacht. Schors. In de openbare lagere school is een welgeslaagde en goed bezochts ouderavond gehouden. Nadat het hoofd der school diverse zaken betreffende het onderwijs had besproken, werd het werk der leerlingen bezichtigd. Na de pauze zijn verschillende films vertoond. In de plaats van het lid van de ou-der- commissie M. Nieuwenhuise werd geko zen de heer 'C. Goud. Het hoofd der school sprak hartelijke woorden van af scheid tot het scheidende lid Nieuwen huise en tot den onderwijzer P. Deurloo, die op 1 Februari a.s. vertrekt naar 's-H. Abtskerke. Ten slotte sprak de beer W. Karelse namens de ouders en 'de bur gemeester namens het gemeentebestuur, welke laatste spreker van de gelegenheid gebruik maakte om woorden van afscheid te richten tot de 'heer Deurloo, en van welkom tot de nieuwe onderwijzeres mej. C. T. 'Swart, die gedurende enkele jaren werkzaam was aan de school als kweeke- linge met akte. De heer Deurloo dankte voor dit 'hartelijk afscheid. Rilland-Bath. Door het raadslid A Krijnsen (S.D.A.P.) is het volgende ver zoek gericht tot het gemeentebestuur van Rilland-Bath. „Daar in de meeste gemeenten een Rijkssteunregeling is, waar dus de werk- loozen recht op uitkeering hebben krach tens deze steunregeling, benevens het voorrecht genieten van kolentoeslag, ter wijl hun ook nog kleeding en deksel wordt verstrekt namens het Crisiscomité, en wij hiel al deze dingen moeten missen, zoo verzoek ik u beleefd om ook hier eens een extra uitkeering te doen aan allen, die hiervoor in aanmerking komen." HET MOEILIJKE VERKEER. Gemeente- en polderbestuur1 in gebreke? Kats. Door den sneeuwval is 'de Noord- Langeweg niet te begaan of te berijden. Zondag heeft de heer de Koster uit Co lijnsplaat, die de verbinding onderhoudt, op verschillende plaatsen zich met de auto uit de sneeuw moeten graven. Maan dag eveneens. Maandagmiddag om half vier wilde 'hij militairen en burgers van Kats naar Kamperlandsche veer vervoe ren. Hij heeft 'de militairen terug moe- ten brengen, omdat er geen doorkom® aan was. Men vraagt zich af of het polderbestuur zich wel van zijn taak be wust is, om een weg sneeuwvrij te ma ken voor het verkeer. Het polderbestuur weet dat deze weg toch de hoofdweg is voor het verkeer ColijnsplaatKats. Moeten eerst onge lukken gebeuren voor er iets gedaan WOTdt? 'Ook in de gemeenten is de toestan- ellendig. Sneeuw wordt er niet geruimd- Zijn er geen werkloozen te Colijnsplaat en Kats? Het is niet zonder gevaar om door sneeuw van een dikte van 75 100 c.m- te riiden-

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1940 | | pagina 2