Zorg voor de gemobiliseerden.
De Belgische pers over
rede van Minister
van Kleffens.
Herstel luchtverhinding met
Frankrijk
Bronchitis
Heffing opcenten op winst
belasting.
De auto-snelweg Moerdijk-Princenhage.
Uit de Provincie
Ameland in zeepnood Prompte bediening per vliegtuig'
Me r margarl
onderst
De Belgische pers heeft de jongste re
devoering van onzen minister van bui-
tenlandsche zaken zeer uitvoerig weerge
geven.
De Antwerpsche „Dag" noemde het
weldadig en een lichtpunt in dezen dave
renden tijd met redevoeringen, overloo
pend van allerlei dreigementen, weer
eens woorden van gezonde degelijkheid
en kordate flinkheid te hooren. Die over
de verstandhouding tot België worden
geheel gelijkloopend genoemd met die der
Belgische regeering en van de overgroo-
te meerderheid der Belgen. Wat minister
Van Kleffens over de levensruimte van
het zoo dicht bevolkte Nederland zeide,
geldt in nog grootere mate voor België,
dat immers nog dichter bevolkt is en
dat dus meer moet kunnen handelen,
varen, enz wil het niet ten ondergaan.
De „Indépendence Bel ge" vindt
dat deze redevoering, die weer eens be
wijst, hoe ver wij afgeraakt zijn van den
tijd, toen België en Nederland elkaar
„als aardewerkhondjes aanstaarden", een
bewonderenswaardige echo vormt op de
redevoering van minister Spaak. Het
blad wijst vooral op de passage met de
vraag of het oogenblik niet gekomen is,
om tot een rechtvaardige regeling der
Europeesche kwesties te geraken.
Deze passages had z.i. niet beter en
korter kunnen uitdrukken, wat de meer
derheid der neutralen wenscht. Volgens
minister Van Kleffens kunnen de tegen
standers elkaar niet vernietigen. Het
blad zegt, dat men daar aan toe zou
kunnen voegen, dat ze het ook niet wil
len, hetgeen ze bewijzen, door, misschien
onbewust, te aarzelen om datgene in
te zetten, dat het Westen in de lucht zou
doen vliegen.
Wanneer België met de andere neu
tralen hoopt buiten het conflict te blij
ven, is zulks niet slechts om de gevaren,
die daaruit voortspruiten, te ontloopen,
maar vooral omdat het Oosten en het
Westen niet het recht hebben zelfmoord
te plegen.
De „V i n g t i m e Siècle" noemt
deze redevoering een complete en leven
dige uiteenzetting van de rol der neu
tralen, en vooral van het Westen, in de
Europeesche politiek. Het wijst op de
BelgischNederlandsche solidariteit en
op het feit, dat deze storm de geogra
fische, economische en politieke waar
heid, die de oude Nederlanden vormen,
nieuw leven heeft gegeven. Wat de
vraag van minister Kleffens betreft, of
het moment voor een rechtvaardige re
geling niet gekomen is, meent het ka
tholieke orgaan, dat hij zich dienaan
gaande illusies maakt. De oorlogvoeren
den Itfken er n.l. niet op gesteld. De
deur, welke door de vorsten van Bel
gië en Nederland geopend werd, blijft
overigens open.
MOGELIJKHEID VAN VERKORTING
VAN DE INDISCHE ROUTE.
De plannen, welke de K. L. M. nog
steeds koestert om haar luchtnet weer
uit te breiden tot Frankrijk, beginnen
een aanmerkelijk vasteren vorm aan te
nemen.
Uit de besprekingen, welke de heer D.
J. de Vries, hoofd der afdeeling Handel
van de K. L. M., dezer dagen te Parijs
met de Fransche autoriteiten voerde,
bleek duidelijk, dat aan Fransche zyde
de oprechte wensch bestaat, dat de
luchtverbinding met het buitenland zoo
spoedig mogelijk weer hersteld wordt.
Zoo bleek men tegenover het verzoek,
een op de Indische lijn aansluitende ver
binding Napels-Marseille te mogen ves
tigen, niet afwyzend te staan.
Een dergelijke uitbreiding der Indische
route, welke den reieduur neer en van
het Oosten met een dag zal bekorten,
wordt op het oogenblik bestudeerd, en
een definitieve beslissing zal binnen niet
al te langen t\jd hierover worden geno
men.
Vanzelfsprekend werd ook de moge
lijkheid van een luchtverbinding
met Parijs aangeroerd. Het kan nu
reeds als waarschijnlijk worden aangeno
men, dat men in Frankrijk zeer welwil
lend staat tegenover het verzoek, de
luchtverbinding AmsterdamParijs te
herstellen en wel tusschen Schiphol en
het op niet te grooten afstand van Parijs
gelegen vliegveld Dieppe. De reis Dieppe-
Parijs kan zonder bezwaar met een snel
len autodienst worden verzorgd.
De plannen tot vestiging van een
luchtverbinding tusschen
Nederland en Portugal zul
len eveneens slechts voortgang kunnen
vinden, indien de Fransche autoriteiten
haar medewerking verleenen. Ook te dien
aanzien werden toezeggingen verkregen
van positieven aard. Zoo is de mogelijk
heid niet uitgesloten, dat de K. L. M. op
weg naar Portugal een tusschenlanding
zal mogen maken te Bordeaux, een om
standigheid, waardoor de kans op een
verwerkelijking van een dienst tusschen
Portugal en Nederland aanmerkelijk
stijgt.
TEN BEHOEVE
VAN DE GEMEENTEN.
Bij de Tweede Kamer is een wetsont
werp ingediend tot heffing van opcenten
op de winstbelasting ten behoeve van de
gemeenten.
Het ontwerp strekt tot het heffen van
opcenten op de winstbelasting ten bate
van de gemeenten en wel op denzelfden
voet als thans op de dividend- en tan
tièmebelasting opcenten worden gehe
ven.
Beoogd is, ten behoeve van de gemeen
ten in de toekomst een zelfde opbrengst
wegens opcenten op de winstbelasting te
verkrijgen, als thans verkregen wordt
ter zake van opcenten op de dividend
en tantièmebelasting. Wegens de onze
kerheid van de totale opbrengst der be
lastingen, en ook daar de mogelijkheid
bestaat, dat in het profijt der opcenten-
heffing zich eenige verschuiving tus
schen de gemeenten zal voordoen, is het
wenschelijk, het aantal opcenten na
een jaar ervaring opnieuw vast te stel
len.
De verschillen tusschen het ontwerp
en de bestaande wet zijn alle van onder
geschikten aard.
In beginsel heeft de gemeente van aan
slag, aangewezen door artikel 11 van
het ontwerp „wet op de winstbelasting
1940" steeds aanspraak op opcenten. In
den regel zal deze gemeente (de gemeen
te van vestiging, of, zoo hier te lande
een bedrijf wordt uitgeoefend de gemeen
te waar dit geschiedt) zelfs de eenige
gemeente zijn, die aanspraak op de op
centen heeft; in die aanspraak kunnen
echter andere gemeenten deelen. In zulk
een andere gemeente moeten dan twee
vereischten vervuld zijn: het aldaar ge
bezigd worden van een „vaste inrichting"
en een zekere personeelssterkte als ken
merk van de belangrijkheid van de vaste
inrichting (en) op het grondgebied van
de gemeente.
Het ontwerp legt dan ook verband tus
schen de inrichting en het personeel, in
dier voege, dat in de gemeente geregeld
meer dan 10 personen aan de vaste in
richtingten) verbonden en werk
zaam waren. Door deze formuleering
vervalt tevens de noodzakelijkheid van
een afzonderlijke personeelslimiet voor
het spoorwegbedrijf (in de bestaande
wet: meer dan 40 personen).
Het rijdend personeel immers kan niet
geacht worden aan een station „verbon
den en werkzaam" te zijn, tenzij het uit
sluitend dienst doet op het emplacement.
Hl
r. -
Den 14en Februari a.s., zoo
schrijft ons de A.N.W.B.,
wordt door den Rijkswater
staat te 's-Hertogenbosch
aanbesteed het maken van de
aardebaan voor het gedeelte
van den autosnelweg Moer
dijk-Princenhage, tusschen
Mastland en den Antwerp-
scheweg (Rijksweg Princen-
hageZundertBelg. grens)
ter lengte van ongeveer 6 km.
Hierbij is inbegrepen het
voltooien van het grondwerk
voor het verkeersplein bij
het punt van aansluiting aan
den laatstgenoemden weg.
De normale kruisbreedte
van de aardebaan bedraagt
28 m. De weg wordt aan
gelegd als autosnelweg en
krijgt twee, door een mid
denberm gescheiden rijbanen
ter breedte van 6.25 m., waar
langs aan beide zijden een
2.50 m. breedte parkeerstrook
wordt aangelegd.
Ten behoeve van de onge-
lijkvloersche kruisingen van
dezen nieuwen weg met den
spoorweg en met de andere
verkeerswegen, wordt door
derden een zestal viaducten
gebouwd. Dank zij drie aan
sluitingen kan men van de verschillende verkeerswegen den autosnelweg bereiken.
De werkzaamheden ten behoeve van de aardebaan met bijkomende werken moe
ten 10 maanden na den datum van aanvang voltooid zijn.
De officieren van de „Arendskerk" bij
waarheen zij na de torpedeering
hun behouden aankomst te Lissabon,
van hun schip werden overgebracht.
Bjj zestien graden vorst Finscha scherpschutters, gecamoufleerd door de witte
kleadij, nemen uit een hinderlaag te Baatevaara, bjj het Suomussalmifront
smeb ïiveffieebe mdm? vuur.
SLOEP VAN DE BRABANT
GEVONDEN.
De kapitein stelt gerust.
Het Nederlandsche motorschip „Tilly"
is Zaterdagmorgen te IJ muiden binnen-
geloopen. Het schip heeft op 17 mijl O.
N.O. van den Noord'hinder een redding
boot opgepikt van 'het Nederland
sche motorschip „Braban t". Op de
reddingboot stond de naam „Brabant"
alsmede het woord „Temeuze n".
Veertien dagen geleden is de „Brabant"
van Terneuzen naar Antwerpen gevaren.
In de Sdheldestaid heeft het schip lading
ingenomen en is toen enkele dagen later
naar Engeland vertrokken.
Nader vernemen wij van de maat
schappij Terneuzen, dat de kapitein van
de „Brabant" gerapporteerd heeft, dat hij
op weg naar Londen een sloep verspeeld
heeft. Het schip bevindt zich thans in de
buurt van de Engelsc'he kust zoodat gee
nerlei ongerustheid omtrent de „Brabant"
behoeft te bestaan.
VLISSINGEN.
Zaterdagmiddag kwam de A.R.
Centrale kiesvereeniging in jaarvergade
ring bijeen. Secretaris en penningmees
ter brachten hun jaarverslag uit. Het
gezamenlijk aantal leden bedraagt 637,
wat iets hooger dan verleden jaar is. De
toestand der geldmiddelen is goed te
noemen. De „Nederland Waakzaam"-ac-
tie wordt op dezelfde wijze voortgezet.
De heer J. Maas van Koudekerke sprak
over „Onze Organisatie in Zeeland". 9
Maart hoopt de heer C. Smeenk van
Arnhem met de „Centrale" een „praat
middag" te houden.
Gemeenteraad.
In de Raadsvergadering van Vrijdag
werd voorgelezen een brief van den min.
van Defensie, waarin werd gezegd dat
geen groot-verlof kan worden verleend
aan wethouder Knoop als reserve-officier.
Ged. Staten schreven, dat nog geen be
slissing is genomen inzake de verzochte
verhooging van de subsidie voor de be
waarscholen.
Bij over te leggen stukken, was een
brief van de Gasthuisregenten over he
verstrekken van suiker in koffie en thee
aan ouden van dagen.
De heer Gastel protesteerde tegen het
feit, dat in 'het Gasthuis geen suiker
wordt gegeven, maar dat de ouden van
dagen dit van hun 'klein zakgeld moeten
aanschaffen. Spr. diende het voorstel ir
om verandering aan te brengen.
D'e voorzitter was bereid het voorste;
in B. en W; te bespreken.
Bij het adres van den heer Fros, waar-
1 in werd verzocht om een gratificatie als
onbezoldigd ambtenaar van den B. S., zei
de burgemeester dat de Raad niet in ge-
De vraag is aan de orde gesteld en
l het is een zeer belangrijke vraag
het moet gaan met de honderd duizen.
den gemobiliseerden, als na korter 0f
langer tjjd de mobilisatie een einde
neemt.
Moeten er maatregelen genomen wor-
den om het weer in dienst nemen van de
gemobiliseerden te bevorderen?
In de „Nederlander" o.a. is gj.
pleit voor een wettel ij ke regeling
De „Nederlandsche Werk
gever" heeft daartegen bezwaren ge
opperd, en meent, dat een schadeloos-
stelling uit 's Rijks kas voor „degenen
die na afloop van de mobilisatie door
hun vroegeren werkgever niet terug
kunnen worden genomen" gewenscht kan
I zijn.
Ook in de afdeelingen van de Eerste
Kamer is bij de behandeling van de be-
grooting van Sociale Zaken, dit punt
aan de orde gesteld.
In de memorie van antwoord is daar
op als volgt gereageerd:
„Ongetwijfeld zal reeds tijdens de mo.
bilisatie moeten worden overwogen, of
voor bepaalde gemobiliseerden, die door
den krijgsdienst bijzondere schade heb
ben geleden, maatregelen kunnen wor
den genomen. Deze aangelegenheid heeft
de volle aandacht van de regeering.
Een der vraagstukken is daarbij, of
men kan bevorderen, dat de gemobili-
seerden hun oude plaats in de maat
schappij terug vinden. Moreel recht
daarop hebben zij ongetwijfeld, althans
indien deze plaats niet ten gevolge van
de tijdsomstandigheden of door welke
andere oorzaak is opgeheven. Maar de
vraag is, of hier een wettelijk recht kan
worden geschapen. De regeering heeft
die vraag aanvankelijk ontkennend be
antwoord op gronden, die in het bijzon
dere door den minister van Defensie
reeds zijn uiteengezet.
Intusschen heeft de regeering zich
I met een oproep tot de werkgevers ge-
wend en er is reden van die zijde mede
werking te verwachten. Wanneer voort
gezet overleg tusschen de organisaties
van werkgevers en werknemers op dit
gebied nuttig kan zijn en van regee-
ringswege kan worden bevorderd, zullen
pogingen daartoe stellig niet achter
wege blijven."
Het is verheugend te kunnen consta-
teeren, dat blijkbaar algemeen gevoeld
wordt, dat hier iets gedaan zal moeten
worden.
Over het hoe en wat zal men dan
zeker wel tot overeenstemming kunnen
I komen.
breke is. Reeds zijn stappen gedaan hij
Ged. Stalen, die echter nog geen toestem
ming gaven. Heelemaal verkeerd is dat
de heer Fros achter den raad om naar
den Commissaris der Koningin wandelde.
Het voorstel tot Ihet weder verhuren
van het 'belastinggebouw aan de Zeil-
markt aan het Rijk voor f2500 per jaar,
ondervond bestrijding.
De heer König vond de verlaging van
den huurprijs nogal ingrijpend. Ook de
heer Sorel had bedenkingen.
Weth. Rorije zei, dat men nog blij
mocht zijn dat een huur van f 2500 be
dongen kon worden. Het voorstel werd
aanvaard.
Bij de rondvraag klaagde de heer Post
over de drukte aan 't postkantoor, waar
door de menschen zeer lang moeten
wachten.
De heer Wit vroeg of in de nieuwe wijk
geen hulppostkantoor kon komen.
De voorzitter zei, dat B. en W. genegen
waren pogingen in deze richting te doen.
GOES.
DAMMEN.
De Zaterdag te Goes gespeelde partij
tusschen den titelhouder M. F. de Jonge
te Kloetinge en A. van Oosten te Ka-
pelle-Biezelinge, om het kampioenschap
van Zeeland, werd door de Jonge, die
een grove fout in het middenspel maakte,
verloren. In 3 jaren tijds had de Jonge
geen enkele officieele partij verloren.
Wrijf deze aangename zalf op keel, borst cn
rug. Zij werkt als pappleister cn door de
geneeskrachtige dampen, die U vele uren
inademt. Verwijdert slijm en congestie en de
ademhaling wordt rustig.
DE TOESTAND VAN DEN
BURGEMEESTER.
Naar wij vernemen, is de toestand van
den burgemeester, die thans in „Bethes-
da" wordt verpleegd, ernstig. Nadat nog
een specialist is geraadpleegd, zou wor
den overgegaan tot het overbrengen naar
een ziekenhuis te Den Haag, maar in
verband met de verkeersmoeilijkhedffl
door de sneeuw, kon dit nog niet plaats
hebben.
Been gebroken.
Naar wij- vernemen, had de heer
E. L. Krugers Dagneaux, die dezer dagen
zou verhuizen naar Nijmegen, waar hij
bij den Keuringsdienst van Waren is be
noemd, het ongeluk met zijn fiets te val
len en zijn been te breken. Nadat het i®
het Ziekenhuis gezet was, kon de beer K
naar huis worden vervoerd.
Hardrijderij.
Zaterdag werd vanwege de vereenigi®?
Ijsvermaak op de Oostvest (van Mj
eilandje tot het Ziekenhuis) een wedstrijd
De ministers van
Sociale Zaken 'hebbe
lang aanhoudenden
te keuren, dat aan
zinnen gedurende
vastgestelde kwanta
vrjje margarine en
en braadvet pc
crstrekt.
De gemeentebestui
zoo spoedig mogelij)
licht.
jn hardrijden geho
32 heeren werd doe
De uitslag is: W
Venema, 2e pr. Kar
4e pr. de Pree.
Verliezersronde:
Roozendal, 3e pr.
Yerseke. De weg
ningenYerseke, di
tal van s-bodhten
dag door wind en
dat geen enkele autc
De autobus-dienst i
den Zanddijk tot sn
berijdbaar zullen gei
Wolfaarlsdijk. De
als wij meldden, hc
het ijs te zakken,
niet aan onvoorzic
Op genoemde plat
loopen, en ook sch
nog te zien is.
Het zou wel gew
bestuur van de ijsc
lijke plaatsen
plaatst.
Meliskerke. Loop
de maand Decembc
Willemina Kleinepic
105, uit Zoutelanc
'nndb. knecht, B 61
Vertrokken: Lau
,nd .rb. B 7, naar
Grijpskerke. Looj
c maand e.eml
orneüa Willemina
J 45, uit Middelbur
Vertrokken: Geei
ZEEUWSCÏ
De isoleering van Ameland, door de Btrenge vorst, heeft daar een tekort
aan zeep doen ontstaan. Dat is voor de huisvrouwen een bijzonder groot onge
rief. De Sunligbtfabrieken ontvingen de vorige week een dringend verzoe
hierin te voorsden. Prompt werd aan dit verzoek voldaan.
Het KJL.M.-vU*gtuig XEMA bracht e*u voorraad Sunlight Zeep en Ba®0
Terneuzen. G
Tóch kermis.,
de gemeenteraad de
ning 'hield de voor2
uit wij aanstippen,
lijk het laatste jaa
zonder bijzonderen
sluitende begrooting
den gebracht. De w<
tot 30 pet. vermind'
jaar is aan het b
uitgekeerd een sub
reserve is geheel inj
is ingevoerd een w
plaats van de voort
lasting, welke eerste
f 12.500 meer opbre
ting.
Spr. zei in zijn
kunnen wij nog iets
ten verwachten hie
aarde. En hoe kunn
onzen verborgen om
vinden om toch no,
Aan A. C. Verspr
van een nader te bi
verleend als onderw
U.LO.-school.
De heer Colsen h
diend om in verban:
een kindertoeslag te
stel ondervond
bestrijding.
Naar aanleiding
de Nederlandsche V
misvakgenooten, er
de kermis normaal
verzoek werd geste
hng Terneuzen van
Bond van Koffiehui
en slijters, werd na
het voorstel van B.
ven voor kennisgevii
worpen en aanvaard
heer Van Rietschot:
gesproken, dat de
zooals deze zidh tha;
beletsel vormen vo<
kermis.
Voor stemden de
schoten, De Gock,
Gilde, De Vos, Geell
Tot onderwijzer ai
school Werd benoem
zen te Wonnervee
noemd tot ongesCh,
Lauret.
0ver een voorste
vaststelling van ee
voor het rusthuis
Kmmalaan, staakten
de vorige verg
to lofI? ,alteering de
tolS1, en tot h
geldleenmg hiervoor
begroot op f 2500. Ii
nderhomds'kosten t
stelden B. en
gedeelte der Nieuw
straten met klinker
vnorWerden beraam,
voerjge discussie w
aigemeene stommen