Zorg voor de gemobiliseerden. De Belgische pers over rede van Minister van Kleffens. Herstel luchtverhinding met Frankrijk Bronchitis Heffing opcenten op winst belasting. De auto-snelweg Moerdijk-Princenhage. Uit de Provincie Ameland in zeepnood Prompte bediening per vliegtuig' Me r margarl onderst De Belgische pers heeft de jongste re devoering van onzen minister van bui- tenlandsche zaken zeer uitvoerig weerge geven. De Antwerpsche „Dag" noemde het weldadig en een lichtpunt in dezen dave renden tijd met redevoeringen, overloo pend van allerlei dreigementen, weer eens woorden van gezonde degelijkheid en kordate flinkheid te hooren. Die over de verstandhouding tot België worden geheel gelijkloopend genoemd met die der Belgische regeering en van de overgroo- te meerderheid der Belgen. Wat minister Van Kleffens over de levensruimte van het zoo dicht bevolkte Nederland zeide, geldt in nog grootere mate voor België, dat immers nog dichter bevolkt is en dat dus meer moet kunnen handelen, varen, enz wil het niet ten ondergaan. De „Indépendence Bel ge" vindt dat deze redevoering, die weer eens be wijst, hoe ver wij afgeraakt zijn van den tijd, toen België en Nederland elkaar „als aardewerkhondjes aanstaarden", een bewonderenswaardige echo vormt op de redevoering van minister Spaak. Het blad wijst vooral op de passage met de vraag of het oogenblik niet gekomen is, om tot een rechtvaardige regeling der Europeesche kwesties te geraken. Deze passages had z.i. niet beter en korter kunnen uitdrukken, wat de meer derheid der neutralen wenscht. Volgens minister Van Kleffens kunnen de tegen standers elkaar niet vernietigen. Het blad zegt, dat men daar aan toe zou kunnen voegen, dat ze het ook niet wil len, hetgeen ze bewijzen, door, misschien onbewust, te aarzelen om datgene in te zetten, dat het Westen in de lucht zou doen vliegen. Wanneer België met de andere neu tralen hoopt buiten het conflict te blij ven, is zulks niet slechts om de gevaren, die daaruit voortspruiten, te ontloopen, maar vooral omdat het Oosten en het Westen niet het recht hebben zelfmoord te plegen. De „V i n g t i m e Siècle" noemt deze redevoering een complete en leven dige uiteenzetting van de rol der neu tralen, en vooral van het Westen, in de Europeesche politiek. Het wijst op de BelgischNederlandsche solidariteit en op het feit, dat deze storm de geogra fische, economische en politieke waar heid, die de oude Nederlanden vormen, nieuw leven heeft gegeven. Wat de vraag van minister Kleffens betreft, of het moment voor een rechtvaardige re geling niet gekomen is, meent het ka tholieke orgaan, dat hij zich dienaan gaande illusies maakt. De oorlogvoeren den Itfken er n.l. niet op gesteld. De deur, welke door de vorsten van Bel gië en Nederland geopend werd, blijft overigens open. MOGELIJKHEID VAN VERKORTING VAN DE INDISCHE ROUTE. De plannen, welke de K. L. M. nog steeds koestert om haar luchtnet weer uit te breiden tot Frankrijk, beginnen een aanmerkelijk vasteren vorm aan te nemen. Uit de besprekingen, welke de heer D. J. de Vries, hoofd der afdeeling Handel van de K. L. M., dezer dagen te Parijs met de Fransche autoriteiten voerde, bleek duidelijk, dat aan Fransche zyde de oprechte wensch bestaat, dat de luchtverbinding met het buitenland zoo spoedig mogelijk weer hersteld wordt. Zoo bleek men tegenover het verzoek, een op de Indische lijn aansluitende ver binding Napels-Marseille te mogen ves tigen, niet afwyzend te staan. Een dergelijke uitbreiding der Indische route, welke den reieduur neer en van het Oosten met een dag zal bekorten, wordt op het oogenblik bestudeerd, en een definitieve beslissing zal binnen niet al te langen t\jd hierover worden geno men. Vanzelfsprekend werd ook de moge lijkheid van een luchtverbinding met Parijs aangeroerd. Het kan nu reeds als waarschijnlijk worden aangeno men, dat men in Frankrijk zeer welwil lend staat tegenover het verzoek, de luchtverbinding AmsterdamParijs te herstellen en wel tusschen Schiphol en het op niet te grooten afstand van Parijs gelegen vliegveld Dieppe. De reis Dieppe- Parijs kan zonder bezwaar met een snel len autodienst worden verzorgd. De plannen tot vestiging van een luchtverbinding tusschen Nederland en Portugal zul len eveneens slechts voortgang kunnen vinden, indien de Fransche autoriteiten haar medewerking verleenen. Ook te dien aanzien werden toezeggingen verkregen van positieven aard. Zoo is de mogelijk heid niet uitgesloten, dat de K. L. M. op weg naar Portugal een tusschenlanding zal mogen maken te Bordeaux, een om standigheid, waardoor de kans op een verwerkelijking van een dienst tusschen Portugal en Nederland aanmerkelijk stijgt. TEN BEHOEVE VAN DE GEMEENTEN. Bij de Tweede Kamer is een wetsont werp ingediend tot heffing van opcenten op de winstbelasting ten behoeve van de gemeenten. Het ontwerp strekt tot het heffen van opcenten op de winstbelasting ten bate van de gemeenten en wel op denzelfden voet als thans op de dividend- en tan tièmebelasting opcenten worden gehe ven. Beoogd is, ten behoeve van de gemeen ten in de toekomst een zelfde opbrengst wegens opcenten op de winstbelasting te verkrijgen, als thans verkregen wordt ter zake van opcenten op de dividend en tantièmebelasting. Wegens de onze kerheid van de totale opbrengst der be lastingen, en ook daar de mogelijkheid bestaat, dat in het profijt der opcenten- heffing zich eenige verschuiving tus schen de gemeenten zal voordoen, is het wenschelijk, het aantal opcenten na een jaar ervaring opnieuw vast te stel len. De verschillen tusschen het ontwerp en de bestaande wet zijn alle van onder geschikten aard. In beginsel heeft de gemeente van aan slag, aangewezen door artikel 11 van het ontwerp „wet op de winstbelasting 1940" steeds aanspraak op opcenten. In den regel zal deze gemeente (de gemeen te van vestiging, of, zoo hier te lande een bedrijf wordt uitgeoefend de gemeen te waar dit geschiedt) zelfs de eenige gemeente zijn, die aanspraak op de op centen heeft; in die aanspraak kunnen echter andere gemeenten deelen. In zulk een andere gemeente moeten dan twee vereischten vervuld zijn: het aldaar ge bezigd worden van een „vaste inrichting" en een zekere personeelssterkte als ken merk van de belangrijkheid van de vaste inrichting (en) op het grondgebied van de gemeente. Het ontwerp legt dan ook verband tus schen de inrichting en het personeel, in dier voege, dat in de gemeente geregeld meer dan 10 personen aan de vaste in richtingten) verbonden en werk zaam waren. Door deze formuleering vervalt tevens de noodzakelijkheid van een afzonderlijke personeelslimiet voor het spoorwegbedrijf (in de bestaande wet: meer dan 40 personen). Het rijdend personeel immers kan niet geacht worden aan een station „verbon den en werkzaam" te zijn, tenzij het uit sluitend dienst doet op het emplacement. Hl r. - Den 14en Februari a.s., zoo schrijft ons de A.N.W.B., wordt door den Rijkswater staat te 's-Hertogenbosch aanbesteed het maken van de aardebaan voor het gedeelte van den autosnelweg Moer dijk-Princenhage, tusschen Mastland en den Antwerp- scheweg (Rijksweg Princen- hageZundertBelg. grens) ter lengte van ongeveer 6 km. Hierbij is inbegrepen het voltooien van het grondwerk voor het verkeersplein bij het punt van aansluiting aan den laatstgenoemden weg. De normale kruisbreedte van de aardebaan bedraagt 28 m. De weg wordt aan gelegd als autosnelweg en krijgt twee, door een mid denberm gescheiden rijbanen ter breedte van 6.25 m., waar langs aan beide zijden een 2.50 m. breedte parkeerstrook wordt aangelegd. Ten behoeve van de onge- lijkvloersche kruisingen van dezen nieuwen weg met den spoorweg en met de andere verkeerswegen, wordt door derden een zestal viaducten gebouwd. Dank zij drie aan sluitingen kan men van de verschillende verkeerswegen den autosnelweg bereiken. De werkzaamheden ten behoeve van de aardebaan met bijkomende werken moe ten 10 maanden na den datum van aanvang voltooid zijn. De officieren van de „Arendskerk" bij waarheen zij na de torpedeering hun behouden aankomst te Lissabon, van hun schip werden overgebracht. Bjj zestien graden vorst Finscha scherpschutters, gecamoufleerd door de witte kleadij, nemen uit een hinderlaag te Baatevaara, bjj het Suomussalmifront smeb ïiveffieebe mdm? vuur. SLOEP VAN DE BRABANT GEVONDEN. De kapitein stelt gerust. Het Nederlandsche motorschip „Tilly" is Zaterdagmorgen te IJ muiden binnen- geloopen. Het schip heeft op 17 mijl O. N.O. van den Noord'hinder een redding boot opgepikt van 'het Nederland sche motorschip „Braban t". Op de reddingboot stond de naam „Brabant" alsmede het woord „Temeuze n". Veertien dagen geleden is de „Brabant" van Terneuzen naar Antwerpen gevaren. In de Sdheldestaid heeft het schip lading ingenomen en is toen enkele dagen later naar Engeland vertrokken. Nader vernemen wij van de maat schappij Terneuzen, dat de kapitein van de „Brabant" gerapporteerd heeft, dat hij op weg naar Londen een sloep verspeeld heeft. Het schip bevindt zich thans in de buurt van de Engelsc'he kust zoodat gee nerlei ongerustheid omtrent de „Brabant" behoeft te bestaan. VLISSINGEN. Zaterdagmiddag kwam de A.R. Centrale kiesvereeniging in jaarvergade ring bijeen. Secretaris en penningmees ter brachten hun jaarverslag uit. Het gezamenlijk aantal leden bedraagt 637, wat iets hooger dan verleden jaar is. De toestand der geldmiddelen is goed te noemen. De „Nederland Waakzaam"-ac- tie wordt op dezelfde wijze voortgezet. De heer J. Maas van Koudekerke sprak over „Onze Organisatie in Zeeland". 9 Maart hoopt de heer C. Smeenk van Arnhem met de „Centrale" een „praat middag" te houden. Gemeenteraad. In de Raadsvergadering van Vrijdag werd voorgelezen een brief van den min. van Defensie, waarin werd gezegd dat geen groot-verlof kan worden verleend aan wethouder Knoop als reserve-officier. Ged. Staten schreven, dat nog geen be slissing is genomen inzake de verzochte verhooging van de subsidie voor de be waarscholen. Bij over te leggen stukken, was een brief van de Gasthuisregenten over he verstrekken van suiker in koffie en thee aan ouden van dagen. De heer Gastel protesteerde tegen het feit, dat in 'het Gasthuis geen suiker wordt gegeven, maar dat de ouden van dagen dit van hun 'klein zakgeld moeten aanschaffen. Spr. diende het voorstel ir om verandering aan te brengen. D'e voorzitter was bereid het voorste; in B. en W; te bespreken. Bij het adres van den heer Fros, waar- 1 in werd verzocht om een gratificatie als onbezoldigd ambtenaar van den B. S., zei de burgemeester dat de Raad niet in ge- De vraag is aan de orde gesteld en l het is een zeer belangrijke vraag het moet gaan met de honderd duizen. den gemobiliseerden, als na korter 0f langer tjjd de mobilisatie een einde neemt. Moeten er maatregelen genomen wor- den om het weer in dienst nemen van de gemobiliseerden te bevorderen? In de „Nederlander" o.a. is gj. pleit voor een wettel ij ke regeling De „Nederlandsche Werk gever" heeft daartegen bezwaren ge opperd, en meent, dat een schadeloos- stelling uit 's Rijks kas voor „degenen die na afloop van de mobilisatie door hun vroegeren werkgever niet terug kunnen worden genomen" gewenscht kan I zijn. Ook in de afdeelingen van de Eerste Kamer is bij de behandeling van de be- grooting van Sociale Zaken, dit punt aan de orde gesteld. In de memorie van antwoord is daar op als volgt gereageerd: „Ongetwijfeld zal reeds tijdens de mo. bilisatie moeten worden overwogen, of voor bepaalde gemobiliseerden, die door den krijgsdienst bijzondere schade heb ben geleden, maatregelen kunnen wor den genomen. Deze aangelegenheid heeft de volle aandacht van de regeering. Een der vraagstukken is daarbij, of men kan bevorderen, dat de gemobili- seerden hun oude plaats in de maat schappij terug vinden. Moreel recht daarop hebben zij ongetwijfeld, althans indien deze plaats niet ten gevolge van de tijdsomstandigheden of door welke andere oorzaak is opgeheven. Maar de vraag is, of hier een wettelijk recht kan worden geschapen. De regeering heeft die vraag aanvankelijk ontkennend be antwoord op gronden, die in het bijzon dere door den minister van Defensie reeds zijn uiteengezet. Intusschen heeft de regeering zich I met een oproep tot de werkgevers ge- wend en er is reden van die zijde mede werking te verwachten. Wanneer voort gezet overleg tusschen de organisaties van werkgevers en werknemers op dit gebied nuttig kan zijn en van regee- ringswege kan worden bevorderd, zullen pogingen daartoe stellig niet achter wege blijven." Het is verheugend te kunnen consta- teeren, dat blijkbaar algemeen gevoeld wordt, dat hier iets gedaan zal moeten worden. Over het hoe en wat zal men dan zeker wel tot overeenstemming kunnen I komen. breke is. Reeds zijn stappen gedaan hij Ged. Stalen, die echter nog geen toestem ming gaven. Heelemaal verkeerd is dat de heer Fros achter den raad om naar den Commissaris der Koningin wandelde. Het voorstel tot Ihet weder verhuren van het 'belastinggebouw aan de Zeil- markt aan het Rijk voor f2500 per jaar, ondervond bestrijding. De heer König vond de verlaging van den huurprijs nogal ingrijpend. Ook de heer Sorel had bedenkingen. Weth. Rorije zei, dat men nog blij mocht zijn dat een huur van f 2500 be dongen kon worden. Het voorstel werd aanvaard. Bij de rondvraag klaagde de heer Post over de drukte aan 't postkantoor, waar door de menschen zeer lang moeten wachten. De heer Wit vroeg of in de nieuwe wijk geen hulppostkantoor kon komen. De voorzitter zei, dat B. en W. genegen waren pogingen in deze richting te doen. GOES. DAMMEN. De Zaterdag te Goes gespeelde partij tusschen den titelhouder M. F. de Jonge te Kloetinge en A. van Oosten te Ka- pelle-Biezelinge, om het kampioenschap van Zeeland, werd door de Jonge, die een grove fout in het middenspel maakte, verloren. In 3 jaren tijds had de Jonge geen enkele officieele partij verloren. Wrijf deze aangename zalf op keel, borst cn rug. Zij werkt als pappleister cn door de geneeskrachtige dampen, die U vele uren inademt. Verwijdert slijm en congestie en de ademhaling wordt rustig. DE TOESTAND VAN DEN BURGEMEESTER. Naar wij vernemen, is de toestand van den burgemeester, die thans in „Bethes- da" wordt verpleegd, ernstig. Nadat nog een specialist is geraadpleegd, zou wor den overgegaan tot het overbrengen naar een ziekenhuis te Den Haag, maar in verband met de verkeersmoeilijkhedffl door de sneeuw, kon dit nog niet plaats hebben. Been gebroken. Naar wij- vernemen, had de heer E. L. Krugers Dagneaux, die dezer dagen zou verhuizen naar Nijmegen, waar hij bij den Keuringsdienst van Waren is be noemd, het ongeluk met zijn fiets te val len en zijn been te breken. Nadat het i® het Ziekenhuis gezet was, kon de beer K naar huis worden vervoerd. Hardrijderij. Zaterdag werd vanwege de vereenigi®? Ijsvermaak op de Oostvest (van Mj eilandje tot het Ziekenhuis) een wedstrijd De ministers van Sociale Zaken 'hebbe lang aanhoudenden te keuren, dat aan zinnen gedurende vastgestelde kwanta vrjje margarine en en braadvet pc crstrekt. De gemeentebestui zoo spoedig mogelij) licht. jn hardrijden geho 32 heeren werd doe De uitslag is: W Venema, 2e pr. Kar 4e pr. de Pree. Verliezersronde: Roozendal, 3e pr. Yerseke. De weg ningenYerseke, di tal van s-bodhten dag door wind en dat geen enkele autc De autobus-dienst i den Zanddijk tot sn berijdbaar zullen gei Wolfaarlsdijk. De als wij meldden, hc het ijs te zakken, niet aan onvoorzic Op genoemde plat loopen, en ook sch nog te zien is. Het zou wel gew bestuur van de ijsc lijke plaatsen plaatst. Meliskerke. Loop de maand Decembc Willemina Kleinepic 105, uit Zoutelanc 'nndb. knecht, B 61 Vertrokken: Lau ,nd .rb. B 7, naar Grijpskerke. Looj c maand e.eml orneüa Willemina J 45, uit Middelbur Vertrokken: Geei ZEEUWSCÏ De isoleering van Ameland, door de Btrenge vorst, heeft daar een tekort aan zeep doen ontstaan. Dat is voor de huisvrouwen een bijzonder groot onge rief. De Sunligbtfabrieken ontvingen de vorige week een dringend verzoe hierin te voorsden. Prompt werd aan dit verzoek voldaan. Het KJL.M.-vU*gtuig XEMA bracht e*u voorraad Sunlight Zeep en Ba®0 Terneuzen. G Tóch kermis., de gemeenteraad de ning 'hield de voor2 uit wij aanstippen, lijk het laatste jaa zonder bijzonderen sluitende begrooting den gebracht. De w< tot 30 pet. vermind' jaar is aan het b uitgekeerd een sub reserve is geheel inj is ingevoerd een w plaats van de voort lasting, welke eerste f 12.500 meer opbre ting. Spr. zei in zijn kunnen wij nog iets ten verwachten hie aarde. En hoe kunn onzen verborgen om vinden om toch no, Aan A. C. Verspr van een nader te bi verleend als onderw U.LO.-school. De heer Colsen h diend om in verban: een kindertoeslag te stel ondervond bestrijding. Naar aanleiding de Nederlandsche V misvakgenooten, er de kermis normaal verzoek werd geste hng Terneuzen van Bond van Koffiehui en slijters, werd na het voorstel van B. ven voor kennisgevii worpen en aanvaard heer Van Rietschot: gesproken, dat de zooals deze zidh tha; beletsel vormen vo< kermis. Voor stemden de schoten, De Gock, Gilde, De Vos, Geell Tot onderwijzer ai school Werd benoem zen te Wonnervee noemd tot ongesCh, Lauret. 0ver een voorste vaststelling van ee voor het rusthuis Kmmalaan, staakten de vorige verg to lofI? ,alteering de tolS1, en tot h geldleenmg hiervoor begroot op f 2500. Ii nderhomds'kosten t stelden B. en gedeelte der Nieuw straten met klinker vnorWerden beraam, voerjge discussie w aigemeene stommen

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1940 | | pagina 2