Italië gevangene Jet Middellandsche Zee.
Een vrouwenhand,
Hoe is zijn strategische positie?
Een land met 8000 K.M. kustgrens.
De zwerftochten van Kees.
Paardenhandel en fokkerij.
Politieberichten.
Radioprogramma.
De oogen der wereld zijn in de laatste
weken weder in het bijzonder gericht op
Rome, in de verwachting, dat van daar
het bevrijdende woord zal komen, dat een
einde maakt aan het schrikbeeld van den
oorlog en den vrede, zooals de schoone
slaapster uit het sprookje, weder tot nieuw
leven wekt. Bij het woord Rome denkt
men eenerzijds aan den zetel van het
hoofd der Roomsch-Katholieke kerk,
anderzijds aan de hoofdstad van het nieu
we imperium, dat door Mussolini onder
den scepter van den Koning-Keizer is
vereenigd. Na de verdediging in 1871 van
den Kerkelijken staat door de pauselijke
zouaven handhaaft het Pauselijk gezag
zich uitsluitend met geestelijke wapenen,
zoodat wij ons in dit militair overzicht
tot het wereldlijke imperium bepalen.
Italië is de jongste groote mogendheid
en tevens de oudste, daar het huidige im
perium zich beschouwt als een nieuwe
vorm van het Romeinsche wereldrijk. In
dit opzicht stoelt Italië op denzelfden
wortel als Duitschland. Het Duitsche Rijk
uit de Middeleeuwen noemde zich het
Heilige Roomsche Rijk der Duitsche na
tie en beschouwde zich eveneens als de
voortzetting van het oude Rome. Beide
landen hebben zich, na eeuwenlange ver
brokkeling aangegord om opnieuw een
plaats als wereldrijk te veroveren, stui
ten daarbij op dezelfde tegenstrevende
krachten en bedienen zich in hoofdzaak
van dezelfde middelen. De strategische
positie van beide landen is echter geheel
verschillend en wat waarschijnlijk mede
oorzaak is, dat Italië tot dusver aan den
strijd met de wapenen niet deelneemt.
Italië, het ieder bekende aardrijkskun
dige beeld van de laars met den kogel
vertoonend, is een schiereiland in de
Middellandsche Zee, de groote handels
route tusschon het Westen en het Oos
ten. Torwij 1 de landgrens slechts 1900 km
lang is (ruim twee maal zoo lang als
de Nederlandsche landgrens), bedraagt de
lengte dor kusten van het schiereiland
4000 km en die van de kusten der eilan
den nogmaals 4000 km. Met het oog op
het vreedzame handelsverkeer biedt dit
groote voordeelen, doch in oorlogstijd is
deze lange kustlijn met tal van haven
steden uiteraard uit zee zeer kwetsbaar.
Hier komt nog bij, dat Italië uit ma
ritiem oogpunt niet alleen kwetsbaar is
met de wapenen, maar evenzeer econo
misch. Italië is voornamelijk een agra
risch land en daardoor, hoewel in vredes
tijd omstreeks 1/5 der voedingsmiddelen
wordt ingevoerd, in staat zich zoo noodig
zelf te voeden. Daarentegen is Italië arm
aan bodemschatten en vooral aan die
mineralen, welke voor de oorlogvoering
onontbeerlijk zijn. Kolen betrekt het hoofd
zakelijk uit Engeland en Duitschland,
petroleum uit Rusland, Roemenië en
Iran (Perzië); de behoefte aan ijzer kan
slechts voor 1/5 uit eigen mijnen worden
gedekt. Italië heeft dus in hooge mate
belang bij een ongestoord verkeer door
de drie uitgangen van de Middellandsche
Zee: de straat van Gibraltar, de Darda-
nellen en de straat van Suez. Te meer,
daar de verbinding met het kort geleden
veroverde Abessynië ook door laatstge
noemden zeeweg voort. Nu wil echter
voor Italië het ongeluk, dat de sterkste
zeemogendheid, Engeland, welke uit dien
hoofde reeds een sterken maritiemen druk
op het land met 8000 km. kustlijn kan
uitoefenen, bovendien twee der drie ge
noemde zeewegen beheerscht, terwijl de
derde in handen is van Engeland's bond
genoot Turkije.
Het nauwe bondgenootschap tusschen
Engeland en Frankrijk, de tweede groo
te mo endheid ran de Middellandsche
Zee, verhoogt nog het Britsche maritie
me overwicht, mede doordat het aan de
Engelsche vloot steunpunten verschaft:
Toulon op het vaste land, Bastia op Cor
sica, Bizerta in Tunesië, d:e een beheer
3.;h'ng van 't Westelijk bekken der 1 lid
dellandsche Zee waarborgen.
Men begrijpt thans den Italiaansclk
kreet: „Wij willen niet langeiÖde ge.an
gene van de Middellandsche Zee zijn!
Voorloopig is Italië echter gevange:
in deze zee, waarvan Enge'and de toe-
ganspoorten in handen heeft; en een ge
vangene is niet vry in zijn beslissingen.
De Duitsche bondgenoot kan in dit op
zicht niet rechtstreeks helpen; Italië
moet dus zichzelf helpen. De vermeeste
ring van Albanië moet men als een eer
ste stap in deze richting zien. Hierdoor
heeft Italië zich een bruggenhoofd op
den Balkan verzekerd, zoodat het van
hier verscheidene producten, o.a. petro
leum uit Roemenië, kan betrekken zon
der dat zulks door een andere groote
mogendheid kan worden belet. Er is
Italië dus alles aan gelegen, op den Bal
kan den vrede te handhaven en een Rus
sisch ingrijpen in Roemenië te beletten.
Volledige vrijheid heeft de gevangene
van de Middellandsche Zee zich daar
mede echter nog niet verworven. Hier
voor ware in de eerste plaats noodig dat
de poort naar het Westen, Gibraltar, in
bevriende handen komt. Niet voor niets
heeft Italië zich dan ook in den Spaan-
schen burgeroorlog doen gelden en blijft
het nauwe betrekkingen met Franco on
derhouden. Voorts blijft het de oogen
gericht houden op de bastions, die het
Westelijk bekken van de Middellandsche
Zee beheerschen, Tunis en Corsica, en
thans in Fransche handen zijn. Afgezien
van het feit, dat Italië dan ook Enge
land tegen zich zou krijgen, zou het mo
gelijk zijn te land een druk op Frankrijk
uit te oefenen en dit land zoodoende te
nopen tot toege "en aan de Italiaansche
eischen. De omstandigheden zijn hier
voor echter niet gunstig, zoolang al
thans het Fransche leger nog intact is.
Van de Alpen, die Frankrijk en Italië
scheiden, is het breedste en het beste te
verdedigen gedeelte in Fransche handen
en geducht versterkt, zoodat een door
braak hier niet eenvoudig is. Voorts is
vrijwel de geheele Italiaansche industrie
gemasseerd in het Westelijk deel van
Noord-Italië en dus zeer ongunstig gele
gen t.o.v. Fransche luchtaanvallen.
Alles bijeen is Italië, welk een geduch
te strijdmacht de Duce te land, ter zee
en in de lucht ook heeft opgebouwd, niet
vrij in zijn beslissingen. Naarmate ech
ter de anderen verzwakken wordt Italië
relatief sterker. Mussolini toont tot dus
ver de kunst te verstaan te kunnen
wachten tot de constellatie hem gunstig
is. Men kan er echter zeker van zijn, dat
hij vastbesloten is de gevangene van de
Middellandsche Zee te bevrijden. Eer het
zoover is zullen de oogen der wereld zich
nog menigmaal op Rome moeten rich
ten.
Opnieuw aardschokken
in T u r k ij e. Te Izmirzlle zijn weder
om aardschokken gevoeld. Zij richtten
evenwel geen schade aan.
Inbrekers aan het
werk. Tijdens afwezigheid der bewo
ners hebben onbevoegden zich de laatste
dagen toegang verschaft tot de woning
van Mr van R. aan de Deldenerstraat te
Hengelo.
Alle kasten zijn aan een grondig on
derzoek onderworpen, het huis is als het
ware leeggeplunderd. Alles wyst er op,
dat de inbrekers verschillende keeren
een bezoek aan het huis hebben ge
bracht. Men heeft nog niet precies kun
nen nagaan wat er vermist wordt, maar
het gestolene vertegenwoordigt in elk
geval een groote waarde.
Aardbeving in Zwit
serland. In sommige deelen van het
kanton Graubunderland is Zondagavond
een vrij hevige aardschok gevoeld. Op
enkele plaatsen maakte de bevolking
zich tamelijk ongerust.
Vliegtuigen met een
snelheid van 800 K. M. per
uur? Uit Washington wordt gemeld:
Volgens de voorspellingen van lucht-
vaartingenieurs, vervat in twee techni
sche rapporten, welke door de nationale
consultatieve luchtvaartcommissie aan
het congres zijn voorgelegd, zal men
over twaalf of achttien maanden vlieg
tuigen kunnen vervaardigen met een
actieradius van bijna 15.000 k.m. en een
snelheid van 800 k.m. per uur.
De ingenieurs wijzen er op, dat de
perfectionneeringen worden verkregen
door betrekkelijk eenvoudige wijzigin
gen in de constructie van den vleugel en
door systemen van koeling en synchro
nisatie der motoren, welke op het
oogenblik in de luchtvaartlaboratoria
werden bestudeerd.
Tentoonstelling fail
liet? De nationale tentoonstelling
„Ideaal Wonen", welke verleden zomer
te 's Hertogenbosch werd gehouden, is
geen succes geworden. Ze leverde een te
kort van een kleine f 40.000 op. De
voornaamste schuldeischers verschil
lende leveranciers hebben hun rekenin
gen slechts voor een klein deel betaald
gekregen hebben thans besloten tot
faillissementsaanvrage.
Ameland geïsoleerd.
De postboot „Lauwerzee", die Zaterdag
met vijftien passagiers ep de post van
Vrijdag op weg van Holwerd naar Nes
in het ijs was vastgeloopen, doch Zon
dag Nes wist te bereiken, kon Maandag
door den lagen waterstand en den ijs
gang de Wadden niet bevaren. Ameland
zit derhalve sedert enkele dagen zon
der post. Aangezien de vorst thans met
krachtigen wind gepaard gaat, zal het
met de verbinding over zee voorloopig
wel gedaan zijn. Vooral voor de mili
taire verlofgangers en de zeelieden
is deze toestand hoogst onpret
tig. De eilandbewoners hebben hun
hoop thans gevestigd op de K. L. M„ die
de Amelanders uit hun isolement zou
kunnen verlossen.
Vele d y p h t h e r i e g e v a 1-
len te Tete ringen. In de ge
meente Teteringen nabij Breda komen
momenteel diverse gevallen van diphthe-
rie voor. Niet minder dan 20 patiënten
zijn reeds in behandeling en nog steeds
breidt de ziekte zich uit. Niet alleen bij
kinderen, maar ook bij ouderen open
baart zich de ziekte.
Gelukkig is de ziekte tot heden niet
van ernstigen aard; sterfgevallen kwa
men niet voor.
Bij de tien patiënten in het St Rochus-
pavi.'joen bevinden zich vyf kinderen uit
een gezin.
Hart op de verkeerde plaats.
Een 24-jarige vrouw be
woonster van de stad Manil
la heeft het leven geschon
ken aan een kind, wiens hart
niet op de gewone plaats zit,
doch buiten tegen het lichaam
aan, waarmede het door mid
del van doorschijnende vezels
solide is verbonden. Het kind
is overigens geheel normaal.
Men kan de werking van het
hart duidelijk volgen. De dok
toren hebben met een daar
toe geschikt glazen bakje het
hart beschermd, om het tegen
infectie of een stoot le behoe
den. Bij Röntgenonderzoek
bleek, dat zich op de plaats,
waar het hart moest zitten,
geen holle ruimte bevindt,
zoodat men onder deze om
standigheden niet tot opera
tief ingrijpen durft over te
gaan. liet kind schijnt van zijn
zonderlinge lichamelijke af
wijking niet de minste last
te ondervinden.
379. Plotseling drong een aantal politie
agenten naar voren, om de menigte uiteen
te jagen en den man te arresteeren. Deze
sprong echter van de auto en was in een
oogwenk tusschen de menschen verdwenen.
380. De menigte werd onrustig, en pro
beerde zich tegen de politie te verzetten
Steeds heviger werd het tumult. Ralph pro
beerde zijn vriend snel mee te trekken, doch
ze waren in de woedende massa opgesloten
Er werden rake klappen uitgedeeld. Plotse
ling klonk er een rchot. Ralph gaf een kreet
en greep naar zijn bovenarm.
SCHEEPSRAMP BIJ KOREA.
120 personen omgekomen.
In de Koreaansche zeeëngte bij het
eiland Tsjoesjima is een motorbarkas, die
op weg was van Korea naar Japan, ver
gaan.
Men vreest, dat bijna alle opvarenden
verdronken zijn.
Veertien passagiers zijn door een vis-
schersvaartuig gered.
ERNSTIG SPOORWEGONGELUK
BIJ PARIJS.
Zeven soldaten gedood, negentien
gewond.
Zeven soldaten, die met verlof gingen
zijn om het leven gekomen, negentien
zijn gewond bij een spoorwegongeluk, dat
Zaterdag by Orly, zes mijl van Parijs is
gebeurd.
DE MOBILISATIE VAN VEEL
INVLOED.
Onregelmatig prijzenverloop.
Uit het jaarverslag van den heer Ch.
Pina3 in „Het Paard" over den handel
in paarden blijkt, dat 1939 ook op dit
gebied een wei zeer bijzonder jaar is ge
weest. De mobilisatie toch heeft een bui
tengewoon grooten invloed uitgeoefend
op den omzet in paarden: de militaire
vordering bracht een totalen ommekeer.
Een korten tijd daarna bleek de vraag
bijzonder groot en stegen de prijzen
enorm. Maar dat duurde slechts kort
door de vrees voor voederschaarschte,
zoodat aan het eind van het jaar de
handel weer zeer beperkt was.
De f o k k e r y was vooral in het laat
ste halfjaar zeer voordeelig: van beide
typen werden jonge paarden tegen loo-
nende prijzen verkocht en dat ondanks
het groote aanbod als gevolg van den
ruimen aanfok in 1938. Er werd op de
herfstpaardenmarkten een groot aan
tal veulens aangeboden, zelfs
zooveel, dat vóór de mobilisatie massa's
daarvan op de abattoirs terechtkwamen.
Maar na de vordering der oudere paar
den veranderde dit onmiddellijk, hetgeen
echter ook maar tijdelijk was door de
slechte voedervooruitzichten. De kwali
teit was over het algemeen tevredenste1-
lend. Voor hen, die hun veulens niet te
vroeg verkochten, is de fokkerij of wei-
derij in alle opzichten loonend geweest.
De exnort zal iets grooter blijken
dan in 1938, maar een totaal van 1793
paarden over Jan.Nov., tegen 1621 het
jaar te voren, zal geen zoden aan dep
dijk zetten. Duitschland, dat alleen
koudbloeds wil, neemt er steeds minder,
n.l. 840 tegen 1116 en 1451 in de vooraf
gaande jaren. Blijkbaar zijn, naar de
heer Pinas opmerkt, onze paarden voor
Duitschland te duur en koopt het
meer in Be^ië en Denemarken, weRce
opmerking de aandacht verdient, omdat
de Franschen om deze'f de reden hun
aankoopen van hande'spaarden dezer da
gen gestaakt hebben. Engeland nam
slechts 241 paarden tegen 341 in 1938,
maar Zwitserland maakte de rekening
nog eenigszins goed door er 683 te ne
men tegen slechts 44 het jaar te voren.
Verder gingen nog 154 slachtpaarden
uit, waarschijnlijk naar Frankrijk.
De invoer over Jan.Nov. nam toe
van 1592 tot 2045 stuks, plus nog 9
hengsten uit Duitschland. Die van
slachtpaarden liep zeer terug, n.l. van j
6260 tot 3462, waarvan uit Polen 794 en
Denemarken 2686. De lage rundveeprij-
zen zullen de vraag naar paardenvleesch
beïnvloed hebben. Thans is Denemarken
de eenige leverancier ge
worden.
De binnenlandsche han-
d e 1 heeft in de laatste maanden van
dit jaar een groote opleving te zien ge
geven als gevolg van de militaire vorde
ring. Tallooze landbouwers werden voor
een behoefte geplaatst, waaraan ter
stond voldaan moest worden met het oog
op de najaarswerkzaamheden.
De remontecommissie kocht in het
eerste halfjaar 141 stuks voor gem. f 524
per stuk.
Hei prjjzenverloop was zeer on
regelmatig. Van beide typen waren vol-
jarige paarden van bestet kwaliteit voor
al na de mobilisatie duur; niet-fokpaar-
den brachten van f 400f 700 op, voor
een beste fokmerrie werd ook wel veel
meer betaald; voor anderhalf jarige rui
nen f 150f 325, veulens f 60170, voor
extra veulens meer. De prijzen waren
over het algemeen loonend.
NOG GEEN REDELIJK PEIL VAN
VERGOEDING VOOR AGRARISCHE
PRODUCTEN?
Nood vooral in het gemengd bedrijf.
Van dag tot dag heeft de boerenbe
volking uitgezien naar maatregelen, naar
daden, die er toe zouden leiden dat de
belooning in de verschillende takken van
agrarische voortbrenging op een redelijk
peil kon komen, zooals de minister op 16
16 Nov. in de Tweede Kamer beloofd
heeft, aldus een adres van den Nat.
Bond Landbouw en Maatschappij aan
den minister van Economische Zaken.
Gepleit wordt voor het gemengd bedryf.
Adressanten dringen met klem aan op
een spoedige verhooging van den prijs
der industriemelk, van varkens en eieren
en van den prijs der uit de markt te ne
men runderen, zooals in een bijlage meer
uitvoerig is uiteengezet, en behandelen
verder het vraagstuk der consumptie
aardappelen.
TUINBOUW EN BOLLENTEELT.
Op een vraag, door den heer Wijnkoop
aan den minister van Economische Za
ken op 7 December j.l. gesteld, of de mi
nister het daarheen wil leiden, dat aan
telers van bloembollen, die ingevolge de
door den minister bevolen maatregelen
50 pet. op hun bloembollenvergunning
moeten inkrimpen, en zoodoende dus
gronden vrykrijgen, op deze vrij geko
men gronden tuinbouwteeltvergunning
en vergunning tot het telen van zaai
zaad worde verleend, heeft de minister
thans bericht, dat het niet mogelijk is,
binnen den gestelden termijn te ant
woorden. Het antwoord van den minis
ter ondergaat derhalve eenig uitstel.
die 's avonds even met Purol wordt inge
wreven, is, hoe ruw en rood zij ook van het
huishoudelijk werk moge zijn, weer spoe
dig wit als sneeuw en zacht als zij. Doos
30—60 ct.
Gevonden voorwerpen te Middelburg.
Te bevragen aan het bureau van poli
tie des Dinsdags, Donderdags en Zater
dags van 6 u. n.m. tot 8 u. n.m.zwarte
dameohundschoen, biauwe kmderhand-
sehuen, rijvvieigeieedschapscasch, brume
kinderhandsclmen, npssieutel.
ijjj vmaei'o huios eu-ei, F, Vader,
G-.esche Korenmarkt; kmderporlemoii-
naie, F. Ilamelink, Veersche weg 3;
boeirnnen^ch ore, J. Jobse, Oud Arne-
muidsch pad 34vu pjtlood, Tunis.
Veersche sinkel 118; combinatietang. D.
M. Geuze, N. Viiss. weg E 175; zegel
ring, J. Kwekkeboom, Noordweg 119;
portemonnaie met ritssluiting, A.
Scheermeijer, Hoogstraat 10bruine hee
renhandschoen, Gillissen, Jodengang 4;
belastingmerk, L. Freekenhorst, Smids-
bolwerk 3; kinderschoen, J. P. de Graaf,
Zacharias Jansenstraat 9; glacé hand
schoen, K. Cornelisse, Segeerssingel 26;
kinderportemonnaie met inhoud, A.
Joosse, Brakstraat 14; zwarte dames
handschoen met kap, Lombardstraat 3;
wit wollen kinderwant, C. Meertse, Teer-
pakhuizenstraat 17kinderportemon
naie, L. Harthoorn, Breestraat 6; paar
bruine wollen kinderhandschoenen, J.
Verhage, Klein Vlaanderen 13; bruin
radhondje, C. Klap, Klein Vlaanderen
37; wollen kinderhandschoen, I. Radder,
Lange Delft 23; rijwielhandsbeschermer,
Modderkreeke, Seisbolwerk 14paar
bruine motorhandsehoenen, A. Leijnse,
Terhooge C 48, Koudekerke; witte kin
derhandschoen, N. Davidse, Seisweg 20;
bruin glacé heerenhandschoen, L. Jeras,
Gravenstraat 9kinderportemonnaie,
Gemeenteveldwachter Sint Laurens
blauwe kinderhandschoen, P. J. Heijli-
ger, Bree 32; grijze mantelband met
gesp, M. de Munck, Dam 38; enveloppe
met postzegels, R. Hercules, Vliss. straat
20; kinderwant, Nelly van Iren, Oost
kerkplein 9; alpinomuts, J. Cevaal
Hoogstraat 5 kunstbloem, F. Aarnoudse
Achtersingel 67zweep, E. Blaas, Kou-
dekerltsche weg V 4; kinderwant, a
Verduin, Bellinkstraat 16paar bruine
dameshandschoenen, C. Vader, Lelie
straat 12; kartonnendoos met damesia-
pon, Poortvliet, Lange Geere 26; werk
boekje,, C. Hendrikse, Achter het Hof
plein 25rijwielbelastingmerk in étui, ,1,
Huijsse, Singelstraat 11; thermosfles'ch'
Tollenaar, Seisweg 14; lichtbruine kin
derhandschoen, C. Boel, N. Oost.straat
3; armband, Lucieer, Lange Geere 18:
enkele bankbiljetten, J. van der We ij
Vliss. Wagenplein 2; kinderschaats, f!
Hoefkens, Noordweg B 11, Sint Lau
rens; knipmes, J. van de Voorde, Noord
weg B 168, Sint Laurens; rijwielbelas
tingmerk zonder étéui, F. Wisse, Noord
weg B 151, Sint Laurens; huissleutel, G,
de Hamer, Seisweg 63; lipssleutel, C,
Paulissen, Lampenstraat 4, Vlissingen;
bruine kinderhandschoen, J. Kuijper,
Pottenbakkerssingel 8.
Woensdag 10 Januari 1940.
HILVERSUM I. 1875 en 414,4 M.
VARA-Uitz. 10.00—10.20 v.m. vpro,
6.30—7.00 RVU. 7.30—8.00 VPRO.
8.00 Ber. ANP. 8.10 Orgelspel. 8.45
Gram. 9.30 Keukenpraatje. 10.00 Mor
genwijding. 10.20 Voor arbeiders in de
continubedrijven. 11.30 Voor de vrouw.
12.00 Gram. 12.15 De Ramblers. 12.45
Ber. ANP., gram. 1.001.45 Rosian-ork,
2.00 Causerie „Stofversieren". 2.30 Re
sidentie-orkest (opn.). 3.05 Gram. 3.15
Voor de kinderen. 5.30 VARA-orkest.
6.307.00 „Het probleem der onstei le
lijkheid". 7.03 VARA-Kalender. 7.05 Fe
licitaties. 7.10 Causerie „De ongevallen
wet in de practijk". 7.30 Religieuze de
clamatie. 8.00 Herh. SOS-Ber. 8.03 Ber.
ANP., VARA-Varia. 8.20 Rosian-orka-t.
9.00 Radiotooneel. 9.30 Schaaknieuws.
9.35 Dubbel mannenkwartet „Kunst
min". 9.25 „Schuldig of onschuldig?"
causerie. 10.00 VARA-orkest. 10.40 Me
dische vraagbaak. 11.00 Ber. ANP. 11.10
Schaaknieuws. 11.15 Orgelspel en zang.
11.45—12.00 Gram.
HILVERSUM II. 301.5 M. NCRV-Uit-
zending. 6.307.00 Onderwijsfonds voor
de Scheepvaart.
8.00 Ber. ANP. 8.05 Schriftl., medita
tie. 8.20 Gram. 9.30—9.45 Gelukw. 10.30
Morgendienst. 11.00 Gram. 11.15 Cello,
piano en gram. 12.00 Ber. 12.15 Gram,
Om 12.30 Ber. ANP. 1.10 Ensemble
„Zingaresca" en gram. 2.30 Voor jeug
dige postzegelverzamelaars. 3.00 D: -
mes-ensemble Van Eden en gram. 4.45
Felicitaties. 5.00 Voor de kinderen. 5.45
Gram. 6.00 Land- en tuinbouwcauserie.
6.206.25 Gram. 6.30 Taalles en techn.
onderricht. 7.00 Ber. 7.15 Gram. 7.30
Cursus koperzagen. 8.00 Ber. anp.,
herh. SOS-Ber. 8.15 Arnh. orkestvereen,
en solist. 8.509.20 Tuinbouwcauserie.
10.00 Ber. ANP., actueel halfuur. 10.30
Gram. Ca. 11.5012.00 Schriftlezing.
TELEGRAFISCH WEERBERICHT.
Verwachting tot morgenavond:
Meest matige Oostelijke tot N.-Ooste-
lijke wind, helder tot licht bewolkt,
droog, 's nachts strenge tot matige,
overdag matige tot lichte vorst.
Stand van hedenmiddag 3 u.:
Stand van gistermiddag 3 u.770.
Licht op voor fietsers1
Woensdag 4 u. 34 min.