Italië gevangene Jet Middellandsche Zee. Een vrouwenhand, Hoe is zijn strategische positie? Een land met 8000 K.M. kustgrens. De zwerftochten van Kees. Paardenhandel en fokkerij. Politieberichten. Radioprogramma. De oogen der wereld zijn in de laatste weken weder in het bijzonder gericht op Rome, in de verwachting, dat van daar het bevrijdende woord zal komen, dat een einde maakt aan het schrikbeeld van den oorlog en den vrede, zooals de schoone slaapster uit het sprookje, weder tot nieuw leven wekt. Bij het woord Rome denkt men eenerzijds aan den zetel van het hoofd der Roomsch-Katholieke kerk, anderzijds aan de hoofdstad van het nieu we imperium, dat door Mussolini onder den scepter van den Koning-Keizer is vereenigd. Na de verdediging in 1871 van den Kerkelijken staat door de pauselijke zouaven handhaaft het Pauselijk gezag zich uitsluitend met geestelijke wapenen, zoodat wij ons in dit militair overzicht tot het wereldlijke imperium bepalen. Italië is de jongste groote mogendheid en tevens de oudste, daar het huidige im perium zich beschouwt als een nieuwe vorm van het Romeinsche wereldrijk. In dit opzicht stoelt Italië op denzelfden wortel als Duitschland. Het Duitsche Rijk uit de Middeleeuwen noemde zich het Heilige Roomsche Rijk der Duitsche na tie en beschouwde zich eveneens als de voortzetting van het oude Rome. Beide landen hebben zich, na eeuwenlange ver brokkeling aangegord om opnieuw een plaats als wereldrijk te veroveren, stui ten daarbij op dezelfde tegenstrevende krachten en bedienen zich in hoofdzaak van dezelfde middelen. De strategische positie van beide landen is echter geheel verschillend en wat waarschijnlijk mede oorzaak is, dat Italië tot dusver aan den strijd met de wapenen niet deelneemt. Italië, het ieder bekende aardrijkskun dige beeld van de laars met den kogel vertoonend, is een schiereiland in de Middellandsche Zee, de groote handels route tusschon het Westen en het Oos ten. Torwij 1 de landgrens slechts 1900 km lang is (ruim twee maal zoo lang als de Nederlandsche landgrens), bedraagt de lengte dor kusten van het schiereiland 4000 km en die van de kusten der eilan den nogmaals 4000 km. Met het oog op het vreedzame handelsverkeer biedt dit groote voordeelen, doch in oorlogstijd is deze lange kustlijn met tal van haven steden uiteraard uit zee zeer kwetsbaar. Hier komt nog bij, dat Italië uit ma ritiem oogpunt niet alleen kwetsbaar is met de wapenen, maar evenzeer econo misch. Italië is voornamelijk een agra risch land en daardoor, hoewel in vredes tijd omstreeks 1/5 der voedingsmiddelen wordt ingevoerd, in staat zich zoo noodig zelf te voeden. Daarentegen is Italië arm aan bodemschatten en vooral aan die mineralen, welke voor de oorlogvoering onontbeerlijk zijn. Kolen betrekt het hoofd zakelijk uit Engeland en Duitschland, petroleum uit Rusland, Roemenië en Iran (Perzië); de behoefte aan ijzer kan slechts voor 1/5 uit eigen mijnen worden gedekt. Italië heeft dus in hooge mate belang bij een ongestoord verkeer door de drie uitgangen van de Middellandsche Zee: de straat van Gibraltar, de Darda- nellen en de straat van Suez. Te meer, daar de verbinding met het kort geleden veroverde Abessynië ook door laatstge noemden zeeweg voort. Nu wil echter voor Italië het ongeluk, dat de sterkste zeemogendheid, Engeland, welke uit dien hoofde reeds een sterken maritiemen druk op het land met 8000 km. kustlijn kan uitoefenen, bovendien twee der drie ge noemde zeewegen beheerscht, terwijl de derde in handen is van Engeland's bond genoot Turkije. Het nauwe bondgenootschap tusschen Engeland en Frankrijk, de tweede groo te mo endheid ran de Middellandsche Zee, verhoogt nog het Britsche maritie me overwicht, mede doordat het aan de Engelsche vloot steunpunten verschaft: Toulon op het vaste land, Bastia op Cor sica, Bizerta in Tunesië, d:e een beheer 3.;h'ng van 't Westelijk bekken der 1 lid dellandsche Zee waarborgen. Men begrijpt thans den Italiaansclk kreet: „Wij willen niet langeiÖde ge.an gene van de Middellandsche Zee zijn! Voorloopig is Italië echter gevange: in deze zee, waarvan Enge'and de toe- ganspoorten in handen heeft; en een ge vangene is niet vry in zijn beslissingen. De Duitsche bondgenoot kan in dit op zicht niet rechtstreeks helpen; Italië moet dus zichzelf helpen. De vermeeste ring van Albanië moet men als een eer ste stap in deze richting zien. Hierdoor heeft Italië zich een bruggenhoofd op den Balkan verzekerd, zoodat het van hier verscheidene producten, o.a. petro leum uit Roemenië, kan betrekken zon der dat zulks door een andere groote mogendheid kan worden belet. Er is Italië dus alles aan gelegen, op den Bal kan den vrede te handhaven en een Rus sisch ingrijpen in Roemenië te beletten. Volledige vrijheid heeft de gevangene van de Middellandsche Zee zich daar mede echter nog niet verworven. Hier voor ware in de eerste plaats noodig dat de poort naar het Westen, Gibraltar, in bevriende handen komt. Niet voor niets heeft Italië zich dan ook in den Spaan- schen burgeroorlog doen gelden en blijft het nauwe betrekkingen met Franco on derhouden. Voorts blijft het de oogen gericht houden op de bastions, die het Westelijk bekken van de Middellandsche Zee beheerschen, Tunis en Corsica, en thans in Fransche handen zijn. Afgezien van het feit, dat Italië dan ook Enge land tegen zich zou krijgen, zou het mo gelijk zijn te land een druk op Frankrijk uit te oefenen en dit land zoodoende te nopen tot toege "en aan de Italiaansche eischen. De omstandigheden zijn hier voor echter niet gunstig, zoolang al thans het Fransche leger nog intact is. Van de Alpen, die Frankrijk en Italië scheiden, is het breedste en het beste te verdedigen gedeelte in Fransche handen en geducht versterkt, zoodat een door braak hier niet eenvoudig is. Voorts is vrijwel de geheele Italiaansche industrie gemasseerd in het Westelijk deel van Noord-Italië en dus zeer ongunstig gele gen t.o.v. Fransche luchtaanvallen. Alles bijeen is Italië, welk een geduch te strijdmacht de Duce te land, ter zee en in de lucht ook heeft opgebouwd, niet vrij in zijn beslissingen. Naarmate ech ter de anderen verzwakken wordt Italië relatief sterker. Mussolini toont tot dus ver de kunst te verstaan te kunnen wachten tot de constellatie hem gunstig is. Men kan er echter zeker van zijn, dat hij vastbesloten is de gevangene van de Middellandsche Zee te bevrijden. Eer het zoover is zullen de oogen der wereld zich nog menigmaal op Rome moeten rich ten. Opnieuw aardschokken in T u r k ij e. Te Izmirzlle zijn weder om aardschokken gevoeld. Zij richtten evenwel geen schade aan. Inbrekers aan het werk. Tijdens afwezigheid der bewo ners hebben onbevoegden zich de laatste dagen toegang verschaft tot de woning van Mr van R. aan de Deldenerstraat te Hengelo. Alle kasten zijn aan een grondig on derzoek onderworpen, het huis is als het ware leeggeplunderd. Alles wyst er op, dat de inbrekers verschillende keeren een bezoek aan het huis hebben ge bracht. Men heeft nog niet precies kun nen nagaan wat er vermist wordt, maar het gestolene vertegenwoordigt in elk geval een groote waarde. Aardbeving in Zwit serland. In sommige deelen van het kanton Graubunderland is Zondagavond een vrij hevige aardschok gevoeld. Op enkele plaatsen maakte de bevolking zich tamelijk ongerust. Vliegtuigen met een snelheid van 800 K. M. per uur? Uit Washington wordt gemeld: Volgens de voorspellingen van lucht- vaartingenieurs, vervat in twee techni sche rapporten, welke door de nationale consultatieve luchtvaartcommissie aan het congres zijn voorgelegd, zal men over twaalf of achttien maanden vlieg tuigen kunnen vervaardigen met een actieradius van bijna 15.000 k.m. en een snelheid van 800 k.m. per uur. De ingenieurs wijzen er op, dat de perfectionneeringen worden verkregen door betrekkelijk eenvoudige wijzigin gen in de constructie van den vleugel en door systemen van koeling en synchro nisatie der motoren, welke op het oogenblik in de luchtvaartlaboratoria werden bestudeerd. Tentoonstelling fail liet? De nationale tentoonstelling „Ideaal Wonen", welke verleden zomer te 's Hertogenbosch werd gehouden, is geen succes geworden. Ze leverde een te kort van een kleine f 40.000 op. De voornaamste schuldeischers verschil lende leveranciers hebben hun rekenin gen slechts voor een klein deel betaald gekregen hebben thans besloten tot faillissementsaanvrage. Ameland geïsoleerd. De postboot „Lauwerzee", die Zaterdag met vijftien passagiers ep de post van Vrijdag op weg van Holwerd naar Nes in het ijs was vastgeloopen, doch Zon dag Nes wist te bereiken, kon Maandag door den lagen waterstand en den ijs gang de Wadden niet bevaren. Ameland zit derhalve sedert enkele dagen zon der post. Aangezien de vorst thans met krachtigen wind gepaard gaat, zal het met de verbinding over zee voorloopig wel gedaan zijn. Vooral voor de mili taire verlofgangers en de zeelieden is deze toestand hoogst onpret tig. De eilandbewoners hebben hun hoop thans gevestigd op de K. L. M„ die de Amelanders uit hun isolement zou kunnen verlossen. Vele d y p h t h e r i e g e v a 1- len te Tete ringen. In de ge meente Teteringen nabij Breda komen momenteel diverse gevallen van diphthe- rie voor. Niet minder dan 20 patiënten zijn reeds in behandeling en nog steeds breidt de ziekte zich uit. Niet alleen bij kinderen, maar ook bij ouderen open baart zich de ziekte. Gelukkig is de ziekte tot heden niet van ernstigen aard; sterfgevallen kwa men niet voor. Bij de tien patiënten in het St Rochus- pavi.'joen bevinden zich vyf kinderen uit een gezin. Hart op de verkeerde plaats. Een 24-jarige vrouw be woonster van de stad Manil la heeft het leven geschon ken aan een kind, wiens hart niet op de gewone plaats zit, doch buiten tegen het lichaam aan, waarmede het door mid del van doorschijnende vezels solide is verbonden. Het kind is overigens geheel normaal. Men kan de werking van het hart duidelijk volgen. De dok toren hebben met een daar toe geschikt glazen bakje het hart beschermd, om het tegen infectie of een stoot le behoe den. Bij Röntgenonderzoek bleek, dat zich op de plaats, waar het hart moest zitten, geen holle ruimte bevindt, zoodat men onder deze om standigheden niet tot opera tief ingrijpen durft over te gaan. liet kind schijnt van zijn zonderlinge lichamelijke af wijking niet de minste last te ondervinden. 379. Plotseling drong een aantal politie agenten naar voren, om de menigte uiteen te jagen en den man te arresteeren. Deze sprong echter van de auto en was in een oogwenk tusschen de menschen verdwenen. 380. De menigte werd onrustig, en pro beerde zich tegen de politie te verzetten Steeds heviger werd het tumult. Ralph pro beerde zijn vriend snel mee te trekken, doch ze waren in de woedende massa opgesloten Er werden rake klappen uitgedeeld. Plotse ling klonk er een rchot. Ralph gaf een kreet en greep naar zijn bovenarm. SCHEEPSRAMP BIJ KOREA. 120 personen omgekomen. In de Koreaansche zeeëngte bij het eiland Tsjoesjima is een motorbarkas, die op weg was van Korea naar Japan, ver gaan. Men vreest, dat bijna alle opvarenden verdronken zijn. Veertien passagiers zijn door een vis- schersvaartuig gered. ERNSTIG SPOORWEGONGELUK BIJ PARIJS. Zeven soldaten gedood, negentien gewond. Zeven soldaten, die met verlof gingen zijn om het leven gekomen, negentien zijn gewond bij een spoorwegongeluk, dat Zaterdag by Orly, zes mijl van Parijs is gebeurd. DE MOBILISATIE VAN VEEL INVLOED. Onregelmatig prijzenverloop. Uit het jaarverslag van den heer Ch. Pina3 in „Het Paard" over den handel in paarden blijkt, dat 1939 ook op dit gebied een wei zeer bijzonder jaar is ge weest. De mobilisatie toch heeft een bui tengewoon grooten invloed uitgeoefend op den omzet in paarden: de militaire vordering bracht een totalen ommekeer. Een korten tijd daarna bleek de vraag bijzonder groot en stegen de prijzen enorm. Maar dat duurde slechts kort door de vrees voor voederschaarschte, zoodat aan het eind van het jaar de handel weer zeer beperkt was. De f o k k e r y was vooral in het laat ste halfjaar zeer voordeelig: van beide typen werden jonge paarden tegen loo- nende prijzen verkocht en dat ondanks het groote aanbod als gevolg van den ruimen aanfok in 1938. Er werd op de herfstpaardenmarkten een groot aan tal veulens aangeboden, zelfs zooveel, dat vóór de mobilisatie massa's daarvan op de abattoirs terechtkwamen. Maar na de vordering der oudere paar den veranderde dit onmiddellijk, hetgeen echter ook maar tijdelijk was door de slechte voedervooruitzichten. De kwali teit was over het algemeen tevredenste1- lend. Voor hen, die hun veulens niet te vroeg verkochten, is de fokkerij of wei- derij in alle opzichten loonend geweest. De exnort zal iets grooter blijken dan in 1938, maar een totaal van 1793 paarden over Jan.Nov., tegen 1621 het jaar te voren, zal geen zoden aan dep dijk zetten. Duitschland, dat alleen koudbloeds wil, neemt er steeds minder, n.l. 840 tegen 1116 en 1451 in de vooraf gaande jaren. Blijkbaar zijn, naar de heer Pinas opmerkt, onze paarden voor Duitschland te duur en koopt het meer in Be^ië en Denemarken, weRce opmerking de aandacht verdient, omdat de Franschen om deze'f de reden hun aankoopen van hande'spaarden dezer da gen gestaakt hebben. Engeland nam slechts 241 paarden tegen 341 in 1938, maar Zwitserland maakte de rekening nog eenigszins goed door er 683 te ne men tegen slechts 44 het jaar te voren. Verder gingen nog 154 slachtpaarden uit, waarschijnlijk naar Frankrijk. De invoer over Jan.Nov. nam toe van 1592 tot 2045 stuks, plus nog 9 hengsten uit Duitschland. Die van slachtpaarden liep zeer terug, n.l. van j 6260 tot 3462, waarvan uit Polen 794 en Denemarken 2686. De lage rundveeprij- zen zullen de vraag naar paardenvleesch beïnvloed hebben. Thans is Denemarken de eenige leverancier ge worden. De binnenlandsche han- d e 1 heeft in de laatste maanden van dit jaar een groote opleving te zien ge geven als gevolg van de militaire vorde ring. Tallooze landbouwers werden voor een behoefte geplaatst, waaraan ter stond voldaan moest worden met het oog op de najaarswerkzaamheden. De remontecommissie kocht in het eerste halfjaar 141 stuks voor gem. f 524 per stuk. Hei prjjzenverloop was zeer on regelmatig. Van beide typen waren vol- jarige paarden van bestet kwaliteit voor al na de mobilisatie duur; niet-fokpaar- den brachten van f 400f 700 op, voor een beste fokmerrie werd ook wel veel meer betaald; voor anderhalf jarige rui nen f 150f 325, veulens f 60170, voor extra veulens meer. De prijzen waren over het algemeen loonend. NOG GEEN REDELIJK PEIL VAN VERGOEDING VOOR AGRARISCHE PRODUCTEN? Nood vooral in het gemengd bedrijf. Van dag tot dag heeft de boerenbe volking uitgezien naar maatregelen, naar daden, die er toe zouden leiden dat de belooning in de verschillende takken van agrarische voortbrenging op een redelijk peil kon komen, zooals de minister op 16 16 Nov. in de Tweede Kamer beloofd heeft, aldus een adres van den Nat. Bond Landbouw en Maatschappij aan den minister van Economische Zaken. Gepleit wordt voor het gemengd bedryf. Adressanten dringen met klem aan op een spoedige verhooging van den prijs der industriemelk, van varkens en eieren en van den prijs der uit de markt te ne men runderen, zooals in een bijlage meer uitvoerig is uiteengezet, en behandelen verder het vraagstuk der consumptie aardappelen. TUINBOUW EN BOLLENTEELT. Op een vraag, door den heer Wijnkoop aan den minister van Economische Za ken op 7 December j.l. gesteld, of de mi nister het daarheen wil leiden, dat aan telers van bloembollen, die ingevolge de door den minister bevolen maatregelen 50 pet. op hun bloembollenvergunning moeten inkrimpen, en zoodoende dus gronden vrykrijgen, op deze vrij geko men gronden tuinbouwteeltvergunning en vergunning tot het telen van zaai zaad worde verleend, heeft de minister thans bericht, dat het niet mogelijk is, binnen den gestelden termijn te ant woorden. Het antwoord van den minis ter ondergaat derhalve eenig uitstel. die 's avonds even met Purol wordt inge wreven, is, hoe ruw en rood zij ook van het huishoudelijk werk moge zijn, weer spoe dig wit als sneeuw en zacht als zij. Doos 30—60 ct. Gevonden voorwerpen te Middelburg. Te bevragen aan het bureau van poli tie des Dinsdags, Donderdags en Zater dags van 6 u. n.m. tot 8 u. n.m.zwarte dameohundschoen, biauwe kmderhand- sehuen, rijvvieigeieedschapscasch, brume kinderhandsclmen, npssieutel. ijjj vmaei'o huios eu-ei, F, Vader, G-.esche Korenmarkt; kmderporlemoii- naie, F. Ilamelink, Veersche weg 3; boeirnnen^ch ore, J. Jobse, Oud Arne- muidsch pad 34vu pjtlood, Tunis. Veersche sinkel 118; combinatietang. D. M. Geuze, N. Viiss. weg E 175; zegel ring, J. Kwekkeboom, Noordweg 119; portemonnaie met ritssluiting, A. Scheermeijer, Hoogstraat 10bruine hee renhandschoen, Gillissen, Jodengang 4; belastingmerk, L. Freekenhorst, Smids- bolwerk 3; kinderschoen, J. P. de Graaf, Zacharias Jansenstraat 9; glacé hand schoen, K. Cornelisse, Segeerssingel 26; kinderportemonnaie met inhoud, A. Joosse, Brakstraat 14; zwarte dames handschoen met kap, Lombardstraat 3; wit wollen kinderwant, C. Meertse, Teer- pakhuizenstraat 17kinderportemon naie, L. Harthoorn, Breestraat 6; paar bruine wollen kinderhandschoenen, J. Verhage, Klein Vlaanderen 13; bruin radhondje, C. Klap, Klein Vlaanderen 37; wollen kinderhandschoen, I. Radder, Lange Delft 23; rijwielhandsbeschermer, Modderkreeke, Seisbolwerk 14paar bruine motorhandsehoenen, A. Leijnse, Terhooge C 48, Koudekerke; witte kin derhandschoen, N. Davidse, Seisweg 20; bruin glacé heerenhandschoen, L. Jeras, Gravenstraat 9kinderportemonnaie, Gemeenteveldwachter Sint Laurens blauwe kinderhandschoen, P. J. Heijli- ger, Bree 32; grijze mantelband met gesp, M. de Munck, Dam 38; enveloppe met postzegels, R. Hercules, Vliss. straat 20; kinderwant, Nelly van Iren, Oost kerkplein 9; alpinomuts, J. Cevaal Hoogstraat 5 kunstbloem, F. Aarnoudse Achtersingel 67zweep, E. Blaas, Kou- dekerltsche weg V 4; kinderwant, a Verduin, Bellinkstraat 16paar bruine dameshandschoenen, C. Vader, Lelie straat 12; kartonnendoos met damesia- pon, Poortvliet, Lange Geere 26; werk boekje,, C. Hendrikse, Achter het Hof plein 25rijwielbelastingmerk in étui, ,1, Huijsse, Singelstraat 11; thermosfles'ch' Tollenaar, Seisweg 14; lichtbruine kin derhandschoen, C. Boel, N. Oost.straat 3; armband, Lucieer, Lange Geere 18: enkele bankbiljetten, J. van der We ij Vliss. Wagenplein 2; kinderschaats, f! Hoefkens, Noordweg B 11, Sint Lau rens; knipmes, J. van de Voorde, Noord weg B 168, Sint Laurens; rijwielbelas tingmerk zonder étéui, F. Wisse, Noord weg B 151, Sint Laurens; huissleutel, G, de Hamer, Seisweg 63; lipssleutel, C, Paulissen, Lampenstraat 4, Vlissingen; bruine kinderhandschoen, J. Kuijper, Pottenbakkerssingel 8. Woensdag 10 Januari 1940. HILVERSUM I. 1875 en 414,4 M. VARA-Uitz. 10.00—10.20 v.m. vpro, 6.30—7.00 RVU. 7.30—8.00 VPRO. 8.00 Ber. ANP. 8.10 Orgelspel. 8.45 Gram. 9.30 Keukenpraatje. 10.00 Mor genwijding. 10.20 Voor arbeiders in de continubedrijven. 11.30 Voor de vrouw. 12.00 Gram. 12.15 De Ramblers. 12.45 Ber. ANP., gram. 1.001.45 Rosian-ork, 2.00 Causerie „Stofversieren". 2.30 Re sidentie-orkest (opn.). 3.05 Gram. 3.15 Voor de kinderen. 5.30 VARA-orkest. 6.307.00 „Het probleem der onstei le lijkheid". 7.03 VARA-Kalender. 7.05 Fe licitaties. 7.10 Causerie „De ongevallen wet in de practijk". 7.30 Religieuze de clamatie. 8.00 Herh. SOS-Ber. 8.03 Ber. ANP., VARA-Varia. 8.20 Rosian-orka-t. 9.00 Radiotooneel. 9.30 Schaaknieuws. 9.35 Dubbel mannenkwartet „Kunst min". 9.25 „Schuldig of onschuldig?" causerie. 10.00 VARA-orkest. 10.40 Me dische vraagbaak. 11.00 Ber. ANP. 11.10 Schaaknieuws. 11.15 Orgelspel en zang. 11.45—12.00 Gram. HILVERSUM II. 301.5 M. NCRV-Uit- zending. 6.307.00 Onderwijsfonds voor de Scheepvaart. 8.00 Ber. ANP. 8.05 Schriftl., medita tie. 8.20 Gram. 9.30—9.45 Gelukw. 10.30 Morgendienst. 11.00 Gram. 11.15 Cello, piano en gram. 12.00 Ber. 12.15 Gram, Om 12.30 Ber. ANP. 1.10 Ensemble „Zingaresca" en gram. 2.30 Voor jeug dige postzegelverzamelaars. 3.00 D: - mes-ensemble Van Eden en gram. 4.45 Felicitaties. 5.00 Voor de kinderen. 5.45 Gram. 6.00 Land- en tuinbouwcauserie. 6.206.25 Gram. 6.30 Taalles en techn. onderricht. 7.00 Ber. 7.15 Gram. 7.30 Cursus koperzagen. 8.00 Ber. anp., herh. SOS-Ber. 8.15 Arnh. orkestvereen, en solist. 8.509.20 Tuinbouwcauserie. 10.00 Ber. ANP., actueel halfuur. 10.30 Gram. Ca. 11.5012.00 Schriftlezing. TELEGRAFISCH WEERBERICHT. Verwachting tot morgenavond: Meest matige Oostelijke tot N.-Ooste- lijke wind, helder tot licht bewolkt, droog, 's nachts strenge tot matige, overdag matige tot lichte vorst. Stand van hedenmiddag 3 u.: Stand van gistermiddag 3 u.770. Licht op voor fietsers1 Woensdag 4 u. 34 min.

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1940 | | pagina 6