"Griepcfy
"AKKERÏJ&
4
Onderwijs
De beteekenis van het
luchtwapen.
Gemengd Nieuws
Rechtszaken
Radioprogramma.
Mobilisatie en bedrijfsleven.
nen ook te betrekken een economische
samenwerking met onze Zuiderburen,
met name België. Hij acht daarvoor
thans den tyd rijp. Het zou dan verder
gewenscht zijn, dat in Nederland en in
België voor gezameniyk opgerichte in
dustrieën een gemeenschappelijk licen
tiestelsel ontworpen werd. België en Ne
derland kunnen in alle vriendschap naar
een gemeenschappelijke, dus grootere,
economische levensruimte streven.
Ten slotte achtte spr. het van groot
belang, dat wij een goeden economischen
voorlichtingsdienst hebben, die als een
compas voor de Nederlandsche nijver
heid en handel kan worden beschouwd.
Nederland bevindt zich thans midden in
den economischen oorlog maar is econo
misch goed weerbaar.
Deze economische weerbaarheid dan
ken wij eenerzijds aan de in de indus
trie werkzame arbeiders en aan de in-
dustrieelen en de door dezen gemaakte
afspraken, en anderzijds aan de econo
mische politiek door de regeering ge
voerd.
EEN BRANDBLUSCHAPPARAAT
IS GEEN SCHOOLMEUBEL EN GEEN
LEER- EN HULPMIDDEL.
In den loop van 1938 vroeg het bestuur
der Vereeniging voor bijzonder lager
onderwijs op Geref. grondslag te Vlis-
s i n g e n om de medewerking van den
gemeenteraad voor de aanschaffing van
een brandbluschapparuat. De gemeente
raad weigerde. Op een door het school
bestuur bij Ged. Staten van Zeeland in
gediend beroepschrift tegen deze beslis
sing van den gemeenteraad werd afwij
zend beschikt, waarop het schoolbestuur
in beroep ging bij de Kroon.
Thans is bij Kon. besluit bepaald, dat
het schoolbestuur in zijn aan den ge
meenteraad gedaan verzoek betreffende
de aanschaffing van het brandblusch-
apparaat, niet-ontvankelijk was, omreden
deze aanvraag geen steun vindt in de
wet. Daar echter de gemeenteraad van
Vlissingen niet was overgegaan tot niet-
ontvankelijk-verklaring, werd hiertoe als
nog besloten door de Kroon.
Volgens de bij het Kon. besluit behoo-
rende overwegingen zijn in het algemeen
onder schoolmeubelen te verstaan roeren
de zaken, in een school benoodigd, ten
einde deze aan haar bestemming als
onderwijsinrichting te doen beantwoor
den, terwijl hieronder niet valt een brand-
bluschapparaat, dat ten doel heeft, tot
behoud van de school, een daar ontsta-
nen brand te bestrijden. Het apparaat is
evenmin aan te merken als een hulpmid
del bij het onderwijs en ook kan door
deze aanschaffing geen sprake zijn van
verandering van inrichting van het
schoolgebouw.
Naai het oordeel der Kroon is in dezen
sprake van kosten van instandhouding,
welke behooren bestreden te worden uit
de exploitatie-vergoeding (art. 101 der
Lager-onderwijswet 1920) en niet gedekt
kunnen worden via art. 72 van genoem
de wet.
Van onzen militairen correspondent.)
Nu er op het Westfront rust heerscht
en de tegenstanders zich tevreden stel
len elkaar voorloopig in evenwicht te
houden, terwijl het seizoen niet mede
werkt om groote aanvalspogingen te doen
verwachten (de normale verkenningen
en verkenningsgevechten gaan op ge
bruikelijke wijze voort), is het van meer
actueel belang eerst eens enkele beschou
wingen aan de luchtstrijdkrachten te wij
den, die thans in dezen oorlog het meest
actief zijn.
Wanneer we ons herinneren hoe we
in den nazomer van 1910 tegen een paar
kwartjes entrée op Houtrust in den Haag
gingen kijken naar het vliegen door Jan
Olieslagers, die, als alle atmosferische
toestanden medewerkten, even na zons
ondergang een minuut of tien rondvloog,
op een paar honderd meter hoogte, dan
kan het niet verbazen, dat vooral in den
aanvang van den wereldoorlog, vier jaar
later, geen groote of nuttige prestaties
van de militaire vliegers te verwachten
waren. En dit was niet de schuld van
de vliegers alleen, doch ook de bevel
hebbers, in wier dienst de vliegers gesteld
werden, wisten er nog niet goed raad
mede; en het is slechts te danken aan
de omstandigheid, dat de troepen op den
grond nog geen afweermiddelen bezaten
om zich tegen verkenning vanuit de
lucht te verdedigen, dat er van de lucht-
verkenningen nog wel eens iets terecht
kwam. Tegen het einde van den oorlog
bezaten beide tegenstanders wel hoe lan
ger hoe meer vliegtuigen en kon het per
soneel er vrij aardig mee overweg, doch
de prestaties beperkten zich hoofdzakelijk
tot onderlingen strijd der vliegers, de
resultaten werden afgemeten naar het
getal neergeschoten tegenstanders. Veel
invloed op den gang van zaken, met
betrekking tot krijgsverrichtingen had
den de vliegers nog niet.
Het spreekt vanzelf, dat na den oorlog
in militair-wetenschappelijke kringen het
luchtwapen nader in studie werd geno
men en gelijken tred houdende met de
ontwikkeling der vliegtechniek, men ge
heel andere mogelijkheden in het vlieg-
wezen ging zien. De vliegtuigconstruc
teurs gaven voortdurend nieuwe modellen,
verbeterden de nog bestaande gebreken,
voerden de snelheden op, evenals het
laadvermogen; de militaire deskundigen
stelden steeds weer nieuwe eischen met
betrekking tot „vlug optrekken", „dui
ken", opvoering der kruissnelheid, groo
tere wendbaarheid, langeren vliegduur,
enz.
Al naar mate van de bedoeling, welke
men met een vliegtuig had, moest dit
zeer verschillen in capaciteit. Voor de
eene soort was snelheid hoofdzaak, voor
de andere flinke bewapening, voor de
eene was bij gebruik op korte afstanden
wendbaarheid hoofdvereischte, bij andere
was groote vliegduur voor het bereiken
van zeer groote afstanden het voor
naamste.
De ontwikkelingsgeschiedenis van het
militaire vliegtuig doet denken aan de
marine, eveneens als bij deze laatste men
al naar de bedoeling kleine, snelle, licht
bewapende schepen noodig had naast
zwaar bewapende, voor welke snelheid
eerst de tweede of derde eisch was, en
daartusschen in, allerlei middensoorten,
zoo ging het eveneens met de vliegtuigen.
Terwijl men voor bommenwerpers aller
eerst groot laadvermogen als eisch stelt,
voorts lange vliegduur en tevens het ver
mogen van zelfverdediging, zal men voor
jachtvliegtuigen groote wendbaarheid en
snelheid op den voorgrond stellen.
En dat de geleerden het op dit gebied
nog lang niet met elkaar eens zijn, blijkt
wel uit de zich telkens wijzigende op
vattingen. Was men eenige jaren geleden
op weg naar het ideaal bewapende vlieg
tuig (dus ten koste van wendbaarheid
en snelheid), wat leidde tot „vliegende
forten", zooals de V.S. van Amerika deze
thans nog aanmaken, zware machines
met velerlei uitbuitingen (gepantserde
opstellingen voof licht geschut en mitrail
leurs), in Europa heeft men zich daar
van afgewend en zoekt men het In lichte
snelle vliegtuigen.
Zelfs in dit genre loopen de gezichts
punten nog uiteen, want terwijl de Duit-
schers het met hun Heinkels en Messer-
schmitts vooral zoeken in groote snelheid,
dus met opoffering der wendbaarheid,
prefereeren de Franschen weer de minder
snelle, doch buitengewoon goed wendbare
Curtiss Hawks.
Men gevoelt het verschil tusschen deze
beide, de Duitschers hebben in hun snel
heid een middel tot ontwijken van een
gevecht als ze zwakker in aantal zijn,
en winnen het bij de achtervolging als
ze zelf sterker zijn. Bij een treffen, dus
bij een luchtgevecht zelf, hebben de wend
bare Fransche toestellen een betere kans.
De tegenwoordige oorlog zal door er
varing doen zien, welke zienswijzen in
de practijk het voordeeligste zijn en in
die richting zal de techniek zich ont
wikkelen.
Opmerkelijk is (en dit pleit ook al weer
voor onze opvatting, dat het geheele mi
litaire vliegwezen nog in zijn kinder
schoenen staat), dat verschillende schrij
vers, ieder voor zich autoriteiten op dit
gebied, de meest uiteenloopende opvat
tingen hebben omtrent het toekomstig
gebruik der luchtmachten.
Hiermede bedoelen we niet zoo zeer het
gebruik van de verschillende soorten
vliegtuigen als hulpwapen, ingedeeld bij
leger of vloot, want op dat gebied be
staan in alle landen nauwkeurige tac
tische en strategische voorschriften, doch
het gebruik van de zelfstandige lucht-
krachten, welke ter beschikking zijn van
de opperste leiding van de gezamenlijke
strijdmacht.
Enkele schrijvers, vooral de jongeren,
gaan in hun enthousiasme voor het vlieg
wezen reeds zoover, dat zij1- aan de lucht
macht de hoofdrol in de oorlogvoering
toekennen. De Italiaan Douhet zegt, dat
de verovering der luchtheerschappij door
de luchtstrijdkrachten, gelijk staat met
de totale overwinning; hij beschouwt den
oorlog op den grond en op het water als
bijzaak en wil dus alle luchtkrachten
massaal inzetten en daarmede den oor
log beëindigen.
De Engelschman Neon daarentegen,
waarschuwt tegen massaal gebruik, als
verknoeiing van dit kostbaar hulpwapen,
dat zoo goede hulpdiensten kan bieden
aan leger en vloot.
De Fransche Generaal Alléhaut wil
nauwe samenwerking tusschen lucht
macht, leger en vloot, doch wil daarbij
de luchtmacht den eersten offensieven
I stoot laten geven, terwijl het leger tot
taak heeft het resultaat uit te buiten,
idem de vloot ter zee.
Morison ziet het grootste en doelmatig
ste gebruik der luchtmacht in vernieling
van steden. Dit lijkt ons nogal een dwaze
opvatting, want er is maar één middel,
dat voert naar de overwinning, n.l. ver
nietiging van 's vijands strijdkrachten, in
geen geval echter uitmoorden der burger
bevolking, tenzij men, zooals enkele Rus
sische schrijvers, daarin een middel
denkt te vinden, om de bevolking des
tegenstanders tot revolutie te brengen;
ons dunkt, dat deze bom wel eens anders
kan barsten en als gevolg kan hebben
woede en haat tegen de daders en daar
mede de vastberadenheid om stand te
houden, zal aanwakkeren.
Wij voor ons zien voorloopig, althans
in den tegenwoordigen oorlog, de lucht
strijdkrachten nog als hulpwapen ten
dienste van leger en vloot. Daarmee doen
we niets af aan de groote beteekenis van
dit moderne wapen, doch de beslissing,
wil deze het gevolg zijn van wapen
werking en niet van uithongering of ge
brek aan strijdmiddelen, moet 'vallen
tengevolge van een uiteindelijke over
winning op den grond en (of) op het
water.
In ons volgende artikel zullen we de
samenstelling en strijdwijze der lucht
machten onder het oog zien.
De gang van zaken In het derde kwartaal
Tekort aan geschoolde en jeugdige
werkkrachten niet verminderd.
Blijkens mededeeling van 'het Centraal
Bureau voor de Statistiek betreffende den
gang van zaken in 150 bedrijfstakken ge
durende het derde kwartaal, ontstond in
vele gevallen reeds voor September j.l.
een sterke toeneming van de binnen-
landsche vraag, vooral in industrieën van
verbruiksgoederen, doch eveneens in ver
schillende productiemiddelen; zoo in een
aantal branches der metaal-industrie en
vele der textiel-, confectie-, leder- en
voedingsmiddelenindustrieën.
Defensie-orders droegen veel bij, maar
ook abnormale dekkingsaankoopen 'van
particuliere zijde, uit vrees voor
schaarschte en prijsverhoogingen. Over
bezetting leidde in een aantal fabrieken
tot rantsoeneering of zelfs afwijzing van
orders en tot overwerk.
Tegenover de vele 'gevallen van toene
mende bedrijvigheid valt te wijzen op an
dere van min of meer belangrijke in
krimping. Afzonderlijk vermelding ver
dient de sterke achteruitgang in den
scheepsbouw en het bouwbe
drijf, dat vooral ook in verband met de
secundaire werkgelegenheid, een rol van
beteekenis speelt.
Andere bedrijven, die 'v.n.l. op export
zijn aangewezen, konden voor verlies
hiervan geen of onvoldoende compensatie
vinden op de binnenlandsche markt, ter
wijl nog andere (b.v. sommige takken der
chemische en voedingsmiddelenindustrie
ën) den terugslag ondervonden van be
perkingen t.a.v. de grondstoffenvoorzie-
ning. Overigens bracht het 'hamsteren
naast voordeel voor een aantal bedrijfs
takken, nadeel voor andere, welker arti
kelen (vooral luxe-artikelen) niet
zoozeer voor abnormale voorraadvorming
in aanmerking komen en waarvan de
kooplust zich derhalve had afgewend.
D'e uitvoer van fabrikaten en half-fa-
brikaten was in Juli en Augustus grooter
dan verleden jaar. De scherpe daling in
September (van 491 tot 322 mill. kg. van
f 61 tot f 41 millioen) deed de stijging
echter weer bijna geheel teniet. De kwar
taalexport bleef dan ook op vrijwel het
zelfde peil: 1.426 mill. kg. ad f 171 mill,
tegen 1.417 mill. kg. ad f 175 mill, ver
leden jaar.
Hangerig/koorts?NU oppassen!
Neem dadelij k een" AKKERTJE"
en vanavond nog een. Onder
de wol. Morgen géén Griep I
DIESELTREIN OP VRACHTAUTO
GEREDEN.
Een der inzittenden van de auto ernstig
gewond.
Gisterenavond is een dieseltrein, welke
op weg was van Gouda naar Utrecht,
op een onbewaakten overweg bij Gouda
op een vrachtauto gereden. De bestuur
der van de auto, zekere G. en de mede-
inzittende de B., beiden uit Berg-Ambacht,
werden gewond en zijn naar het zieken
huis te Gouda vervoerd.
Tengevolge van de botsing liep de
Dieseltrein, een ledige materiaaltrein, uit
de rails. Hierdoor werd het verkeer Gou
daUtrecht op het baanvak Gouda
Oudewater ernstig gestagneerd. Alle trei
nen van en naar Utrecht, moesten n.l.
over enkel spoor geleid worden.
De 32-jarige bestuurder van de vracht
auto, J. G., die een stoomtrein liet pas-
seeren, heeft blijkbaar geen aandacht ge
schonken aan verkeer uit de andere rich
ting en zoodoende den naderenden Diesel
trein niet bemerkt, hoewel de wagen
bestuurder luide signalen gaf.
Het gevolg was, dat de auto midden
op de spoorbaan door den Dieseltrein
werd gegrepen. De autobestuurder en zijn
metgezel, de 19-jarige fabrieksarbeider
A. J. de B., die met militair verlof was,
werden uit de cabine geslingerd, waar
door zij aan den dood ontkwamen. G.
kwam onder aan den spoordijk bij een
sloot terecht, waar hij bewusteloos met
hoofdwonde werd gevonden.
De B. sloeg op de spoorbaan neer bleek
slechte lichte verwondingen aan hoofd,
handen en beenen te hebben opgeloopen.
De tractor en de oplegger vlogen tegen
een mast van het electrische net, waar
zij als een verwrongen massa bleven
liggen.
De toestand van G. was niet levens
gevaarlijk.
Van den Dieseltrein, welke een snelheid
van vijftig kilometer had, ontspoorde bij
de botsing een der rijtuigen, dat nog twee
honderd meter naast de rails doorreed.
Het liet zich aanzien, dat het tot diep
in den nacht zou duren vóór de gederail
leerde trein weer in het goede spoor
zou staan.
EEN PASPOORT GESTOLEN.
Wat een scheepsramp kan uitbrengen.
Toen den 19den November de „Simon
Bolivar" op zoo tragische wijze verging
en de lijsten werden gepubliceerd met
de namen van de geredden, kwam daar
op ook voor de naam van zekeren dr
Peter E. Roshauw, die van Noorsche
nationaliteit zou zijn. In Oslo trok deze
naam de aandacht, maar, zoo meldde een
United-Presstelegram, een ondorzook,
daar ingesteld, bracht aan het licht, dat
hij geen lid was van do bekondo familie
Roshauw, die toen in het buitenland ver
toefde. Een Peter E. Roshauw was even
wel onlangs in Londen geweest, waar hem
zijn paspoort en 500 kronen ontstolen
waren. Men geloofde, dat de dief dit
paspoort van Roshauw had gebruikt of
dat het verkocht was.
De correspondent van een Noorsch blad
heeft den geredden „Roshauw" bezocht,
maar deze verklaarde, dat hij sinds zijn
jeugd niet meer in Noorwegen is ge
weest en dat hij thans advocaat was in
Chili. De familie Roshauw heeft daarop
evenwel weer verklaard, daar er geen ad
vocaat Roshauw in Chili was.
In Londen trok het mysterieuze geval
de aandacht der autoriteiten met het ge
volg, dat tenslotte aan het licht kwam,
dat „Roshauw" geen Roshauw was, maar
in werkelijkheid Alfred A. heette.
Naar Un. Press thans meldt, heeft de
man nu in Londen voor Guildhall Courts
moeten terecht staan.
De zitting werd gehouden met gesloten
deuren en het einde was, dat A., omdat
hij zich voor den Noorschen doctor had
uilgegeven, werd veroordeeld tot zes
maanden dwangarbeid
Auto rjjdt op zestal
pa ar den met begeleider
i n. Op den z.g.n. Betonweg van Hil
versum naar Bussum, heeft gisteravond
een ernstig verkeersongeluk plaats ge
had. Een zekere de B. uit Bussum liep
daar met een zestal paarden, welke hij
op de markt te Utrecht gekocht had. Hij
werd achterop gereden door een auto,
waarvan de bestuurder temeer daar het
donkere paarden waren, den man en de
dieren niet opmerkte, met het gevolg,
dat de automobilist temidden van de
dieren terecht kwam. Een der paarden
werd op slag gedood, terwgl de B. zelf
met een zware hersenschudding werd
opgenomen.
De andere paarden sloegen op hol en
zjjn later op verschillende plaatsen ge
grepen.
Inbraak in kantoor
gemeente-ontvanger.
Vermoedelijk in den nacht van Zaterdag
op Zondag is ingebroken in het kan
toor van den gemeente-ontvanger te
Vriezenveen, gevestigd in de voormalige
middenschool naast het gemeentehuis.
Hier werd een kast geforceerd waaruit
eenig geld werd gestolen. Onder leiding
van den burgemeester wordt door de po
litie een uitgebreid onderzoek ingesteld.
Door stier aange
vallen. Te Ohé en Laak werd Zon
dag de landbouwer F. S. door den bij
hem op stal staanden vereenigingsstier
onverhoeds aangevallen. Zijn buurman
slaagde er in het beest af te leiden,
waardoor S. kon worden ontzet. Hg had
verschillende ribben gebroken.
Aan brandwonden over
leden. De vorige week ontstond te
Enschedé een brandje doordat een pe-
troleumvergasser waarop teer werd ge
kookt, uit elkaar sprong. De 23-jarige
H. V., die hiermede bezig was, kreeg
een hoeveelheid kokende teer over het
lichaam, waardoor hij ernstig gewond in
het ziekenhuis moest worden opgeno
men. Het slachtoffer dat gehuwd was en
vader van twee kleine kinderen is in
den nacht van Zaterdag op Zondag aan
de bekomen verwondingen bezweken.
Door een as gegrepen.
In de fabriek van melkproducten „Insu-
linde" te Breukelen is de 38-jarige fa
brieksarbeider G. van Schaik, doordat
een ladder, waarop hij stond, omviel, ge
grepen door een as van een machine.
Hoewel de arbeiders terstond toescho
ten om de machine stop te zetten, werd
Van Schaick zeer ernstig gewond. In
zorgwekkenden toestand werd hg naar
de Rijksklinieken overgebracht.
Boerderij verbrand.
In den afgeloopen nacht is de kapitale
boerderij van P. Bolt te Hoogewegen, ge
meente Aduard, door nog niet bekende
oorzaak een prooi der vlammen gewor
den. Een aangrenzende schuur werd
eveneens door het vuur vernield. 23
koeien en een paard kwamen in de
vlammen om.
EEN SCHIJNVERKOOP.
Om hypothee.; -e verkrijgen.
De eigenaar van een perceel bouw
terrein te Hilversum vertrok vele jaren
geleden naar Ned.-Indië en gaf aan een
makelaar machtiging tot verkoop van
zijn terrein. De makelaar, die een schuld
aan een notaris had, maar niet in staat
was deze schuld op reëele wijze te vol
doen, trad in een suggestie van dien
notaris om het terrein aan een strooman
te verkoopen (in casu den broer van den
makelaar) voor f 10 000, waarna de nieu
we eigenaar f5000 hypotheek zou verkrij
gen en met dit geld het aan den notaris
verschuldigde zou betalen.
De werkelijke eigenaar van het bouw
terrein wist van deze geheele transactie
niets af, laat staan, dat hij toestemming
tot hypothecaire bezwaring van zijn
eigendom zou hebben gegeven.
Een jaar later zat de makelaar weder
om geld verlegen en toen liet hij zijn
broer het bouwterrein verkoopen aan een
kerkelijke instelling, die, onkundig van
hetgeen was voorafgegaan, een zekere
som betaalde, waarmee de makelaar de
beschikking over de noodige contanten
verkreeg.
Eerst twee en een half jaar na deze
schijnhandeling kroeg de eigonlijke elgc.
naar kennis van den gang van zuken
Deze stelde bij de Justitie tegen den
notaris een strafactie en tegen de kerke
lijke gemeente een eisch tot ontruiming
te zijnen behoeve van het perceel in,
met nietigverklaring van de z.g. koopover
eenkomst.
De strafrechter veroordeelde den nota
ris, maar de civiele kamer van de Am-
sterdamsche rechtbank wees de inge
stelde vordering af.
Het Amsterdamsche Gerechtshof be
krachtigde het civiele vonnis.
Hierna stelde de oorspronkelijke eige
naar cassatieberoep in bij den Hoogen
Raad, voor welk college thans de plei
dooien zijn gehouden en wel voor eischer
door mr L. D. Pels Rij eken en voor de
kerkelijke instelling (verweerster) door
mr C. R. G. Wijckerheld Bisdom.
Mr Pels Rijcken betoogde o.a., dat, waar
hier slechts schijnverkoop heeft plaats
gehad, buiten opdracht, voorkennis of
medeweten van zijn cliënt, deze de eige
naar van het perceel is gebleven en dat
derhalve de koopovereenkomsten nietig
moeten worden verklaard.
Mr Wijckerheld Bisdom stelde daar
tegenover, dat wanneer iemand zijn huis
in schijnt verkoopt aan een ander en
deze tweede persoon het weder verkoopt
aan een derde, zonder dat deze van den
schijnverkoop afweet, maar niet van den
derde het huis terug kan eischen. Het
eenige verschil met de onderhavige kwes-
tie is, dat de eigenaar zelf in Indië zit
en, dal diens gemachtigde is opgetreden,
maar naar de meening van pleiter maakt
dit juridisch geen onderscheid.
Indien een van beide partijen in deze
cassatiezaak de schuld moet dragen, dan
is het de eerste eigenaar, die slachtoffer
van den makelaar is geworden, aan vvien
hij de machtiging tot verkoop heeft ge
geven.
De procureur-generaal zal 22 December
conclusie nemen.
Woensdag 13 Dec. 1939.
HILVERSUM I. 1875 en 414,4 M.
NCRV-Uitz. 6.307.00 Onderwgsfonds
voor de Scheepvaart.
8.00 Ber. ANP. 8.05 Schriftl., medita
tie. 8.20 Gram. 9.309.45 Gelukwen-
schen. 10.30 Morgendienst. 11.00 Gram.
11.30 Marcando-ensemble. 12.0012.15
Ber. Om 12.30 Ber. ANP. 1.15 Gram,
I.25 Orgel. 2.252.55 Voor jeugdige
postzegelverzamelaars. 3.00 Het Theuer-
zeit-Trio en gram. 4.00 Gram. 4.45 Feli
citaties. 5.00 Voor de jeugd. 5.45 Gram.
6.00 Causerie „Onze zaadteelt". 6.20
Gram. 6.30 Taalles en technisch onderr.
7.00 Ber. 7.15 Causerie „De mobilisatie
van onze vereenigingen voor lichame
lijke oefening". 7.30 Muziekkorps van
het 5e R.I. 8.00 Ber. ANP., herh. SOS-
berichten. 8.15 Vervolg concert en gram.
9.00 „Dieren vragen onze aandacht",
causerie. 9.30 Gram. 10.00 Ber. ANP,,
actueel halfuur. 10.30 Cello, piano en
gram. 11.10 Gram. Ca. 11.5012.00
Schriftlezing.
HILVERSUM II. 301,5 M. VARA-Uitz,
10.00—10.20 v.m. en 7.30—8.00 VPRO.
8.00 Ber. ANP., gram. 8.10 Drgel-
spel. 8.45 Gram. 9.30 Causerie „Onze
keuken". 10.00 Morgenwijding. 10.20
Voor arbeiders in de Continubedrijven.
II.30 Voor de vrouwen. 12.00 Gram.
12.15 Esmeralda. 12.45 Ber. ANP., gram,
I.001.45 VARA-orkest. 2.00 Causerie
„Breiwerk en stofversiering". 2,30
VARA-orkest. 3.15 Voor de kinderen.
5.30 Gram. 6.00—6.30 VARA-orkest. 6.35
Gram. 6.40 Lezing over handschrift
kunde. 7.00 V AR A-Kalender7.05 Feli
citaties. 7.10 Koorzang met orgelbege
leiding. 7.30 Bijbelvertellingen. 8.00 Her
haling SOS-berichten. 8.03 Ber. ANP..
VARA-Varia. 8.15 VARA-orkest. 9.00
Radiotoneel. 9.30 De Ramblers. 10.00
Dialoog „De eerstvolgende Vonota-voor-
stelling". 10.05 Gram. 10.10 Het Rosian-
orkest, 10.40 Lezing over Sigmund
Freud. 11.00 Ber. ANP. 11.10 Orgelspel-
II.4012.00 Gram.
TELEGRAFISCH WEERREPIfF
Meest matige Oostelijke tot Weste
lijke wind, betrokken tot zwaar of halt
bewolkt, weinig of geen sneeuw, tempe
ratuur om het vriespunt, tot lichte
vorst.
Stand van hedenmiddag 3 u
Stand van gistermiddag 3 u.: 767-
Licht op voor fietsers-
Woensdag 4 u. 22 min.