"Griepcfy "AKKERÏJ& 4 Onderwijs De beteekenis van het luchtwapen. Gemengd Nieuws Rechtszaken Radioprogramma. Mobilisatie en bedrijfsleven. nen ook te betrekken een economische samenwerking met onze Zuiderburen, met name België. Hij acht daarvoor thans den tyd rijp. Het zou dan verder gewenscht zijn, dat in Nederland en in België voor gezameniyk opgerichte in dustrieën een gemeenschappelijk licen tiestelsel ontworpen werd. België en Ne derland kunnen in alle vriendschap naar een gemeenschappelijke, dus grootere, economische levensruimte streven. Ten slotte achtte spr. het van groot belang, dat wij een goeden economischen voorlichtingsdienst hebben, die als een compas voor de Nederlandsche nijver heid en handel kan worden beschouwd. Nederland bevindt zich thans midden in den economischen oorlog maar is econo misch goed weerbaar. Deze economische weerbaarheid dan ken wij eenerzijds aan de in de indus trie werkzame arbeiders en aan de in- dustrieelen en de door dezen gemaakte afspraken, en anderzijds aan de econo mische politiek door de regeering ge voerd. EEN BRANDBLUSCHAPPARAAT IS GEEN SCHOOLMEUBEL EN GEEN LEER- EN HULPMIDDEL. In den loop van 1938 vroeg het bestuur der Vereeniging voor bijzonder lager onderwijs op Geref. grondslag te Vlis- s i n g e n om de medewerking van den gemeenteraad voor de aanschaffing van een brandbluschapparuat. De gemeente raad weigerde. Op een door het school bestuur bij Ged. Staten van Zeeland in gediend beroepschrift tegen deze beslis sing van den gemeenteraad werd afwij zend beschikt, waarop het schoolbestuur in beroep ging bij de Kroon. Thans is bij Kon. besluit bepaald, dat het schoolbestuur in zijn aan den ge meenteraad gedaan verzoek betreffende de aanschaffing van het brandblusch- apparaat, niet-ontvankelijk was, omreden deze aanvraag geen steun vindt in de wet. Daar echter de gemeenteraad van Vlissingen niet was overgegaan tot niet- ontvankelijk-verklaring, werd hiertoe als nog besloten door de Kroon. Volgens de bij het Kon. besluit behoo- rende overwegingen zijn in het algemeen onder schoolmeubelen te verstaan roeren de zaken, in een school benoodigd, ten einde deze aan haar bestemming als onderwijsinrichting te doen beantwoor den, terwijl hieronder niet valt een brand- bluschapparaat, dat ten doel heeft, tot behoud van de school, een daar ontsta- nen brand te bestrijden. Het apparaat is evenmin aan te merken als een hulpmid del bij het onderwijs en ook kan door deze aanschaffing geen sprake zijn van verandering van inrichting van het schoolgebouw. Naai het oordeel der Kroon is in dezen sprake van kosten van instandhouding, welke behooren bestreden te worden uit de exploitatie-vergoeding (art. 101 der Lager-onderwijswet 1920) en niet gedekt kunnen worden via art. 72 van genoem de wet. Van onzen militairen correspondent.) Nu er op het Westfront rust heerscht en de tegenstanders zich tevreden stel len elkaar voorloopig in evenwicht te houden, terwijl het seizoen niet mede werkt om groote aanvalspogingen te doen verwachten (de normale verkenningen en verkenningsgevechten gaan op ge bruikelijke wijze voort), is het van meer actueel belang eerst eens enkele beschou wingen aan de luchtstrijdkrachten te wij den, die thans in dezen oorlog het meest actief zijn. Wanneer we ons herinneren hoe we in den nazomer van 1910 tegen een paar kwartjes entrée op Houtrust in den Haag gingen kijken naar het vliegen door Jan Olieslagers, die, als alle atmosferische toestanden medewerkten, even na zons ondergang een minuut of tien rondvloog, op een paar honderd meter hoogte, dan kan het niet verbazen, dat vooral in den aanvang van den wereldoorlog, vier jaar later, geen groote of nuttige prestaties van de militaire vliegers te verwachten waren. En dit was niet de schuld van de vliegers alleen, doch ook de bevel hebbers, in wier dienst de vliegers gesteld werden, wisten er nog niet goed raad mede; en het is slechts te danken aan de omstandigheid, dat de troepen op den grond nog geen afweermiddelen bezaten om zich tegen verkenning vanuit de lucht te verdedigen, dat er van de lucht- verkenningen nog wel eens iets terecht kwam. Tegen het einde van den oorlog bezaten beide tegenstanders wel hoe lan ger hoe meer vliegtuigen en kon het per soneel er vrij aardig mee overweg, doch de prestaties beperkten zich hoofdzakelijk tot onderlingen strijd der vliegers, de resultaten werden afgemeten naar het getal neergeschoten tegenstanders. Veel invloed op den gang van zaken, met betrekking tot krijgsverrichtingen had den de vliegers nog niet. Het spreekt vanzelf, dat na den oorlog in militair-wetenschappelijke kringen het luchtwapen nader in studie werd geno men en gelijken tred houdende met de ontwikkeling der vliegtechniek, men ge heel andere mogelijkheden in het vlieg- wezen ging zien. De vliegtuigconstruc teurs gaven voortdurend nieuwe modellen, verbeterden de nog bestaande gebreken, voerden de snelheden op, evenals het laadvermogen; de militaire deskundigen stelden steeds weer nieuwe eischen met betrekking tot „vlug optrekken", „dui ken", opvoering der kruissnelheid, groo tere wendbaarheid, langeren vliegduur, enz. Al naar mate van de bedoeling, welke men met een vliegtuig had, moest dit zeer verschillen in capaciteit. Voor de eene soort was snelheid hoofdzaak, voor de andere flinke bewapening, voor de eene was bij gebruik op korte afstanden wendbaarheid hoofdvereischte, bij andere was groote vliegduur voor het bereiken van zeer groote afstanden het voor naamste. De ontwikkelingsgeschiedenis van het militaire vliegtuig doet denken aan de marine, eveneens als bij deze laatste men al naar de bedoeling kleine, snelle, licht bewapende schepen noodig had naast zwaar bewapende, voor welke snelheid eerst de tweede of derde eisch was, en daartusschen in, allerlei middensoorten, zoo ging het eveneens met de vliegtuigen. Terwijl men voor bommenwerpers aller eerst groot laadvermogen als eisch stelt, voorts lange vliegduur en tevens het ver mogen van zelfverdediging, zal men voor jachtvliegtuigen groote wendbaarheid en snelheid op den voorgrond stellen. En dat de geleerden het op dit gebied nog lang niet met elkaar eens zijn, blijkt wel uit de zich telkens wijzigende op vattingen. Was men eenige jaren geleden op weg naar het ideaal bewapende vlieg tuig (dus ten koste van wendbaarheid en snelheid), wat leidde tot „vliegende forten", zooals de V.S. van Amerika deze thans nog aanmaken, zware machines met velerlei uitbuitingen (gepantserde opstellingen voof licht geschut en mitrail leurs), in Europa heeft men zich daar van afgewend en zoekt men het In lichte snelle vliegtuigen. Zelfs in dit genre loopen de gezichts punten nog uiteen, want terwijl de Duit- schers het met hun Heinkels en Messer- schmitts vooral zoeken in groote snelheid, dus met opoffering der wendbaarheid, prefereeren de Franschen weer de minder snelle, doch buitengewoon goed wendbare Curtiss Hawks. Men gevoelt het verschil tusschen deze beide, de Duitschers hebben in hun snel heid een middel tot ontwijken van een gevecht als ze zwakker in aantal zijn, en winnen het bij de achtervolging als ze zelf sterker zijn. Bij een treffen, dus bij een luchtgevecht zelf, hebben de wend bare Fransche toestellen een betere kans. De tegenwoordige oorlog zal door er varing doen zien, welke zienswijzen in de practijk het voordeeligste zijn en in die richting zal de techniek zich ont wikkelen. Opmerkelijk is (en dit pleit ook al weer voor onze opvatting, dat het geheele mi litaire vliegwezen nog in zijn kinder schoenen staat), dat verschillende schrij vers, ieder voor zich autoriteiten op dit gebied, de meest uiteenloopende opvat tingen hebben omtrent het toekomstig gebruik der luchtmachten. Hiermede bedoelen we niet zoo zeer het gebruik van de verschillende soorten vliegtuigen als hulpwapen, ingedeeld bij leger of vloot, want op dat gebied be staan in alle landen nauwkeurige tac tische en strategische voorschriften, doch het gebruik van de zelfstandige lucht- krachten, welke ter beschikking zijn van de opperste leiding van de gezamenlijke strijdmacht. Enkele schrijvers, vooral de jongeren, gaan in hun enthousiasme voor het vlieg wezen reeds zoover, dat zij1- aan de lucht macht de hoofdrol in de oorlogvoering toekennen. De Italiaan Douhet zegt, dat de verovering der luchtheerschappij door de luchtstrijdkrachten, gelijk staat met de totale overwinning; hij beschouwt den oorlog op den grond en op het water als bijzaak en wil dus alle luchtkrachten massaal inzetten en daarmede den oor log beëindigen. De Engelschman Neon daarentegen, waarschuwt tegen massaal gebruik, als verknoeiing van dit kostbaar hulpwapen, dat zoo goede hulpdiensten kan bieden aan leger en vloot. De Fransche Generaal Alléhaut wil nauwe samenwerking tusschen lucht macht, leger en vloot, doch wil daarbij de luchtmacht den eersten offensieven I stoot laten geven, terwijl het leger tot taak heeft het resultaat uit te buiten, idem de vloot ter zee. Morison ziet het grootste en doelmatig ste gebruik der luchtmacht in vernieling van steden. Dit lijkt ons nogal een dwaze opvatting, want er is maar één middel, dat voert naar de overwinning, n.l. ver nietiging van 's vijands strijdkrachten, in geen geval echter uitmoorden der burger bevolking, tenzij men, zooals enkele Rus sische schrijvers, daarin een middel denkt te vinden, om de bevolking des tegenstanders tot revolutie te brengen; ons dunkt, dat deze bom wel eens anders kan barsten en als gevolg kan hebben woede en haat tegen de daders en daar mede de vastberadenheid om stand te houden, zal aanwakkeren. Wij voor ons zien voorloopig, althans in den tegenwoordigen oorlog, de lucht strijdkrachten nog als hulpwapen ten dienste van leger en vloot. Daarmee doen we niets af aan de groote beteekenis van dit moderne wapen, doch de beslissing, wil deze het gevolg zijn van wapen werking en niet van uithongering of ge brek aan strijdmiddelen, moet 'vallen tengevolge van een uiteindelijke over winning op den grond en (of) op het water. In ons volgende artikel zullen we de samenstelling en strijdwijze der lucht machten onder het oog zien. De gang van zaken In het derde kwartaal Tekort aan geschoolde en jeugdige werkkrachten niet verminderd. Blijkens mededeeling van 'het Centraal Bureau voor de Statistiek betreffende den gang van zaken in 150 bedrijfstakken ge durende het derde kwartaal, ontstond in vele gevallen reeds voor September j.l. een sterke toeneming van de binnen- landsche vraag, vooral in industrieën van verbruiksgoederen, doch eveneens in ver schillende productiemiddelen; zoo in een aantal branches der metaal-industrie en vele der textiel-, confectie-, leder- en voedingsmiddelenindustrieën. Defensie-orders droegen veel bij, maar ook abnormale dekkingsaankoopen 'van particuliere zijde, uit vrees voor schaarschte en prijsverhoogingen. Over bezetting leidde in een aantal fabrieken tot rantsoeneering of zelfs afwijzing van orders en tot overwerk. Tegenover de vele 'gevallen van toene mende bedrijvigheid valt te wijzen op an dere van min of meer belangrijke in krimping. Afzonderlijk vermelding ver dient de sterke achteruitgang in den scheepsbouw en het bouwbe drijf, dat vooral ook in verband met de secundaire werkgelegenheid, een rol van beteekenis speelt. Andere bedrijven, die 'v.n.l. op export zijn aangewezen, konden voor verlies hiervan geen of onvoldoende compensatie vinden op de binnenlandsche markt, ter wijl nog andere (b.v. sommige takken der chemische en voedingsmiddelenindustrie ën) den terugslag ondervonden van be perkingen t.a.v. de grondstoffenvoorzie- ning. Overigens bracht het 'hamsteren naast voordeel voor een aantal bedrijfs takken, nadeel voor andere, welker arti kelen (vooral luxe-artikelen) niet zoozeer voor abnormale voorraadvorming in aanmerking komen en waarvan de kooplust zich derhalve had afgewend. D'e uitvoer van fabrikaten en half-fa- brikaten was in Juli en Augustus grooter dan verleden jaar. De scherpe daling in September (van 491 tot 322 mill. kg. van f 61 tot f 41 millioen) deed de stijging echter weer bijna geheel teniet. De kwar taalexport bleef dan ook op vrijwel het zelfde peil: 1.426 mill. kg. ad f 171 mill, tegen 1.417 mill. kg. ad f 175 mill, ver leden jaar. Hangerig/koorts?NU oppassen! Neem dadelij k een" AKKERTJE" en vanavond nog een. Onder de wol. Morgen géén Griep I DIESELTREIN OP VRACHTAUTO GEREDEN. Een der inzittenden van de auto ernstig gewond. Gisterenavond is een dieseltrein, welke op weg was van Gouda naar Utrecht, op een onbewaakten overweg bij Gouda op een vrachtauto gereden. De bestuur der van de auto, zekere G. en de mede- inzittende de B., beiden uit Berg-Ambacht, werden gewond en zijn naar het zieken huis te Gouda vervoerd. Tengevolge van de botsing liep de Dieseltrein, een ledige materiaaltrein, uit de rails. Hierdoor werd het verkeer Gou daUtrecht op het baanvak Gouda Oudewater ernstig gestagneerd. Alle trei nen van en naar Utrecht, moesten n.l. over enkel spoor geleid worden. De 32-jarige bestuurder van de vracht auto, J. G., die een stoomtrein liet pas- seeren, heeft blijkbaar geen aandacht ge schonken aan verkeer uit de andere rich ting en zoodoende den naderenden Diesel trein niet bemerkt, hoewel de wagen bestuurder luide signalen gaf. Het gevolg was, dat de auto midden op de spoorbaan door den Dieseltrein werd gegrepen. De autobestuurder en zijn metgezel, de 19-jarige fabrieksarbeider A. J. de B., die met militair verlof was, werden uit de cabine geslingerd, waar door zij aan den dood ontkwamen. G. kwam onder aan den spoordijk bij een sloot terecht, waar hij bewusteloos met hoofdwonde werd gevonden. De B. sloeg op de spoorbaan neer bleek slechte lichte verwondingen aan hoofd, handen en beenen te hebben opgeloopen. De tractor en de oplegger vlogen tegen een mast van het electrische net, waar zij als een verwrongen massa bleven liggen. De toestand van G. was niet levens gevaarlijk. Van den Dieseltrein, welke een snelheid van vijftig kilometer had, ontspoorde bij de botsing een der rijtuigen, dat nog twee honderd meter naast de rails doorreed. Het liet zich aanzien, dat het tot diep in den nacht zou duren vóór de gederail leerde trein weer in het goede spoor zou staan. EEN PASPOORT GESTOLEN. Wat een scheepsramp kan uitbrengen. Toen den 19den November de „Simon Bolivar" op zoo tragische wijze verging en de lijsten werden gepubliceerd met de namen van de geredden, kwam daar op ook voor de naam van zekeren dr Peter E. Roshauw, die van Noorsche nationaliteit zou zijn. In Oslo trok deze naam de aandacht, maar, zoo meldde een United-Presstelegram, een ondorzook, daar ingesteld, bracht aan het licht, dat hij geen lid was van do bekondo familie Roshauw, die toen in het buitenland ver toefde. Een Peter E. Roshauw was even wel onlangs in Londen geweest, waar hem zijn paspoort en 500 kronen ontstolen waren. Men geloofde, dat de dief dit paspoort van Roshauw had gebruikt of dat het verkocht was. De correspondent van een Noorsch blad heeft den geredden „Roshauw" bezocht, maar deze verklaarde, dat hij sinds zijn jeugd niet meer in Noorwegen is ge weest en dat hij thans advocaat was in Chili. De familie Roshauw heeft daarop evenwel weer verklaard, daar er geen ad vocaat Roshauw in Chili was. In Londen trok het mysterieuze geval de aandacht der autoriteiten met het ge volg, dat tenslotte aan het licht kwam, dat „Roshauw" geen Roshauw was, maar in werkelijkheid Alfred A. heette. Naar Un. Press thans meldt, heeft de man nu in Londen voor Guildhall Courts moeten terecht staan. De zitting werd gehouden met gesloten deuren en het einde was, dat A., omdat hij zich voor den Noorschen doctor had uilgegeven, werd veroordeeld tot zes maanden dwangarbeid Auto rjjdt op zestal pa ar den met begeleider i n. Op den z.g.n. Betonweg van Hil versum naar Bussum, heeft gisteravond een ernstig verkeersongeluk plaats ge had. Een zekere de B. uit Bussum liep daar met een zestal paarden, welke hij op de markt te Utrecht gekocht had. Hij werd achterop gereden door een auto, waarvan de bestuurder temeer daar het donkere paarden waren, den man en de dieren niet opmerkte, met het gevolg, dat de automobilist temidden van de dieren terecht kwam. Een der paarden werd op slag gedood, terwgl de B. zelf met een zware hersenschudding werd opgenomen. De andere paarden sloegen op hol en zjjn later op verschillende plaatsen ge grepen. Inbraak in kantoor gemeente-ontvanger. Vermoedelijk in den nacht van Zaterdag op Zondag is ingebroken in het kan toor van den gemeente-ontvanger te Vriezenveen, gevestigd in de voormalige middenschool naast het gemeentehuis. Hier werd een kast geforceerd waaruit eenig geld werd gestolen. Onder leiding van den burgemeester wordt door de po litie een uitgebreid onderzoek ingesteld. Door stier aange vallen. Te Ohé en Laak werd Zon dag de landbouwer F. S. door den bij hem op stal staanden vereenigingsstier onverhoeds aangevallen. Zijn buurman slaagde er in het beest af te leiden, waardoor S. kon worden ontzet. Hg had verschillende ribben gebroken. Aan brandwonden over leden. De vorige week ontstond te Enschedé een brandje doordat een pe- troleumvergasser waarop teer werd ge kookt, uit elkaar sprong. De 23-jarige H. V., die hiermede bezig was, kreeg een hoeveelheid kokende teer over het lichaam, waardoor hij ernstig gewond in het ziekenhuis moest worden opgeno men. Het slachtoffer dat gehuwd was en vader van twee kleine kinderen is in den nacht van Zaterdag op Zondag aan de bekomen verwondingen bezweken. Door een as gegrepen. In de fabriek van melkproducten „Insu- linde" te Breukelen is de 38-jarige fa brieksarbeider G. van Schaik, doordat een ladder, waarop hij stond, omviel, ge grepen door een as van een machine. Hoewel de arbeiders terstond toescho ten om de machine stop te zetten, werd Van Schaick zeer ernstig gewond. In zorgwekkenden toestand werd hg naar de Rijksklinieken overgebracht. Boerderij verbrand. In den afgeloopen nacht is de kapitale boerderij van P. Bolt te Hoogewegen, ge meente Aduard, door nog niet bekende oorzaak een prooi der vlammen gewor den. Een aangrenzende schuur werd eveneens door het vuur vernield. 23 koeien en een paard kwamen in de vlammen om. EEN SCHIJNVERKOOP. Om hypothee.; -e verkrijgen. De eigenaar van een perceel bouw terrein te Hilversum vertrok vele jaren geleden naar Ned.-Indië en gaf aan een makelaar machtiging tot verkoop van zijn terrein. De makelaar, die een schuld aan een notaris had, maar niet in staat was deze schuld op reëele wijze te vol doen, trad in een suggestie van dien notaris om het terrein aan een strooman te verkoopen (in casu den broer van den makelaar) voor f 10 000, waarna de nieu we eigenaar f5000 hypotheek zou verkrij gen en met dit geld het aan den notaris verschuldigde zou betalen. De werkelijke eigenaar van het bouw terrein wist van deze geheele transactie niets af, laat staan, dat hij toestemming tot hypothecaire bezwaring van zijn eigendom zou hebben gegeven. Een jaar later zat de makelaar weder om geld verlegen en toen liet hij zijn broer het bouwterrein verkoopen aan een kerkelijke instelling, die, onkundig van hetgeen was voorafgegaan, een zekere som betaalde, waarmee de makelaar de beschikking over de noodige contanten verkreeg. Eerst twee en een half jaar na deze schijnhandeling kroeg de eigonlijke elgc. naar kennis van den gang van zuken Deze stelde bij de Justitie tegen den notaris een strafactie en tegen de kerke lijke gemeente een eisch tot ontruiming te zijnen behoeve van het perceel in, met nietigverklaring van de z.g. koopover eenkomst. De strafrechter veroordeelde den nota ris, maar de civiele kamer van de Am- sterdamsche rechtbank wees de inge stelde vordering af. Het Amsterdamsche Gerechtshof be krachtigde het civiele vonnis. Hierna stelde de oorspronkelijke eige naar cassatieberoep in bij den Hoogen Raad, voor welk college thans de plei dooien zijn gehouden en wel voor eischer door mr L. D. Pels Rij eken en voor de kerkelijke instelling (verweerster) door mr C. R. G. Wijckerheld Bisdom. Mr Pels Rijcken betoogde o.a., dat, waar hier slechts schijnverkoop heeft plaats gehad, buiten opdracht, voorkennis of medeweten van zijn cliënt, deze de eige naar van het perceel is gebleven en dat derhalve de koopovereenkomsten nietig moeten worden verklaard. Mr Wijckerheld Bisdom stelde daar tegenover, dat wanneer iemand zijn huis in schijnt verkoopt aan een ander en deze tweede persoon het weder verkoopt aan een derde, zonder dat deze van den schijnverkoop afweet, maar niet van den derde het huis terug kan eischen. Het eenige verschil met de onderhavige kwes- tie is, dat de eigenaar zelf in Indië zit en, dal diens gemachtigde is opgetreden, maar naar de meening van pleiter maakt dit juridisch geen onderscheid. Indien een van beide partijen in deze cassatiezaak de schuld moet dragen, dan is het de eerste eigenaar, die slachtoffer van den makelaar is geworden, aan vvien hij de machtiging tot verkoop heeft ge geven. De procureur-generaal zal 22 December conclusie nemen. Woensdag 13 Dec. 1939. HILVERSUM I. 1875 en 414,4 M. NCRV-Uitz. 6.307.00 Onderwgsfonds voor de Scheepvaart. 8.00 Ber. ANP. 8.05 Schriftl., medita tie. 8.20 Gram. 9.309.45 Gelukwen- schen. 10.30 Morgendienst. 11.00 Gram. 11.30 Marcando-ensemble. 12.0012.15 Ber. Om 12.30 Ber. ANP. 1.15 Gram, I.25 Orgel. 2.252.55 Voor jeugdige postzegelverzamelaars. 3.00 Het Theuer- zeit-Trio en gram. 4.00 Gram. 4.45 Feli citaties. 5.00 Voor de jeugd. 5.45 Gram. 6.00 Causerie „Onze zaadteelt". 6.20 Gram. 6.30 Taalles en technisch onderr. 7.00 Ber. 7.15 Causerie „De mobilisatie van onze vereenigingen voor lichame lijke oefening". 7.30 Muziekkorps van het 5e R.I. 8.00 Ber. ANP., herh. SOS- berichten. 8.15 Vervolg concert en gram. 9.00 „Dieren vragen onze aandacht", causerie. 9.30 Gram. 10.00 Ber. ANP,, actueel halfuur. 10.30 Cello, piano en gram. 11.10 Gram. Ca. 11.5012.00 Schriftlezing. HILVERSUM II. 301,5 M. VARA-Uitz, 10.00—10.20 v.m. en 7.30—8.00 VPRO. 8.00 Ber. ANP., gram. 8.10 Drgel- spel. 8.45 Gram. 9.30 Causerie „Onze keuken". 10.00 Morgenwijding. 10.20 Voor arbeiders in de Continubedrijven. II.30 Voor de vrouwen. 12.00 Gram. 12.15 Esmeralda. 12.45 Ber. ANP., gram, I.001.45 VARA-orkest. 2.00 Causerie „Breiwerk en stofversiering". 2,30 VARA-orkest. 3.15 Voor de kinderen. 5.30 Gram. 6.00—6.30 VARA-orkest. 6.35 Gram. 6.40 Lezing over handschrift kunde. 7.00 V AR A-Kalender7.05 Feli citaties. 7.10 Koorzang met orgelbege leiding. 7.30 Bijbelvertellingen. 8.00 Her haling SOS-berichten. 8.03 Ber. ANP.. VARA-Varia. 8.15 VARA-orkest. 9.00 Radiotoneel. 9.30 De Ramblers. 10.00 Dialoog „De eerstvolgende Vonota-voor- stelling". 10.05 Gram. 10.10 Het Rosian- orkest, 10.40 Lezing over Sigmund Freud. 11.00 Ber. ANP. 11.10 Orgelspel- II.4012.00 Gram. TELEGRAFISCH WEERREPIfF Meest matige Oostelijke tot Weste lijke wind, betrokken tot zwaar of halt bewolkt, weinig of geen sneeuw, tempe ratuur om het vriespunt, tot lichte vorst. Stand van hedenmiddag 3 u Stand van gistermiddag 3 u.: 767- Licht op voor fietsers- Woensdag 4 u. 22 min.

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1939 | | pagina 6