Uit de Provincie Aparte verlofregeling voor de a.s. feestdagen. Binnenland. De spoorwegtekorten. Het grensincident bij Venlo. Het mijnengevaar in de Zeeuwsche stroomen. MIDDELBURG. GOES. ZUID-BEVELAND. WALCHEREN. NOORD-BEVELAND. S< AIOUWEN-DUIVELAND. ZEEUWSCH-VLAANDEREN. Het derde salvo van de „Deutschland" maakte alle lichten uit en verbrak de electrische krukken van de munitie voorraadkamer. Het vierde salvo schoot de geheele brug en de machinekamer weg. Beide Duitsche schepen naderden nu snel en inmiddels was het tweede vaar tuig rond den achtersteven van de „Ra walpindi" gevaren en schoot thans van bakboordzijde. De „Rawalpindi" hield het gevecht vol tot het laatste kanon buiten werking was gesteld en het geheele schip, behal ve het voor- en achterdek, in brand stond. Na ongeveer dertig tot veertig minu ten van dezen ongelijken strijd, hield de vijand met schieten op en werden drie sloepen, welke niet door granaten ge troffen waren, neergelaten. Twee van deze sloepen, bevattende ruim dertig man, werden, naar men gelooft, door één der Duitsche schepen aan boord geno men. De derde sloep liep vol water en de elf inzittenden zouden waarschijnlijk zijn zyn opgepikt, ware het niet dat ongeveer kwart over zes een Britsche kruiser verscheen, waarop de vijand zich ter stond terugtrok. De „Rawalpindi" bleef midscheeps branden tot 8 uur, waarop zij naar stuurboord overhelde en met alle aan boord achtergebleven mannen, de diepte inging. Inmiddels trachtte de Britsche kruiser de Duitsche schepen te achtervolgen maar in de plotseling op stekende zware regenbuien, storm en duisternis, wisten zij te ontkomen. De nasporingen naar de beide vijande lijke oorlogsschepen, zoo besluit de Brit sche admiraliteit, worden inmiddels voortgezet. DE GEVECHTEN AAN HET FRONT. Het Fransche legerbericht van gister avond luidt: Plaatselijke actie van de infanterie en artillerie in het gebied ten oosten van de Moezel. Van de rest van het front valt niets bijzonders te melden. In een overzicht over de militaire ge beurtenissen van den afgeloopen Zondag vermeldt het Duitsche Nieuwsbureau, dat het aan een afdeeling Duitsche ver kenners gelukt is tot aan de Maginot- linie door te dringen. Als Indianen hebben de Duitsche ver kenners over het vijandelijke terrein moeten voortsluipen. Zij hebben hun doel weten te bereiken en belangrijke schet sen kunnen maken van de Britsche ves tinglinie. MISLUKTE LUCHTAANVAL OP OORLOGSSCHEPEN. United Press meldt uit Londen, dat drie van de zeven Duitsche vliegtuigen, welke een Engelschen kruiser en een En- gelsche torpedoboot in de Noordzee heb ben aangevallen, gepoogd hebben niet minder dan 14 bommen op één van de schepen te laten vallen. Het luchtdoelge schut was echter zoo hevig, dat de vlieg tuigen geen kans kregen en de bommen haar doel niet hebben geraakt. GEZONKEN SCHEPEN. Medegedeeld wordt, dat in de week eindigende 25 November, elf Britsche schepen, met een tonnage van 25.787 ton, vier neutrale schepen (23.949 ton) en twee Fransche schepen (meer dan 3000 ton) zijn gezonken. De neutrale schepen waren het Itali- aansche s. „Grazia", het Zweedsche s. „B. O. Borjesson", het Japansche s. „Te- rukuni Maru" en het Grieksche s. „Ele na R." Omtrent den ondergang van de „Roy- ston Grange" wordt nader door Reuter gemeld, dat h%t schip werd getorpe deerd. Eerst thans wordt bekend gemaakt, dat het Engelsche motor-tankschip „Ja mes J. Maguire" van 10.525 ton voor de Oostkust verleden week gezonken is. DE MAGNETISCHE MIJNEN. Te Londen verklaart men met een zeer groot vertrouwen, dat Groot-Brittannië de kwestie der magnetische mijnen be- heerscht en dat het land er zeker van kan zijn, dat die mijnen niet veel langer nog een bedreiging zullen vormen. TERECHTSTELLINGEN IN POLEN. Het Poolsche Telegraaf-agentschap bericht, dat de Duitschers in Polen tal rijke personen hebben gefusilleerd, waaronder de meest vooraanstaande vertegenwoordigers van de Poolsche so ciety. Verscheidene namen worden door het agentschap genoemd. Ook worden een aantal namen van vooraanstaande Polen genoemd, die ge arresteerd zjjn. De meeste gevangenen zfln opgesloten in het concentratiekamp te Dobzyzycz. HET ZOEKEN NAAR DE VERMIS TEN VAN DE SLIEDRECHT GESTAAKT. Volgens by de reederij van het motor schip Sliedrecht ontvangen rapporten is het zoeken met vliegtuigen naar de ver misten gedurende de laatste dagen zon der eenig resultaat gebleven. Men heeft tot zijn diep leedwezen moe ten besluiten, op advies van tot oordee- len bevoegde Engelsche deskundigen, het zoeken te staken. De eenige hoop op redding blijft de mogelijkheid, dat de vermisten aan boord zijn genomen door een voorbijva rend schip, dat geen radiobericht kan of mag uitzenden. Het aantal vermisten bedraagt 26. DE „JOHAN DE WITT" AANGEKOMEN. Met passagiers van de „Oranje". Gisterenavond is het s.s. „Johan de Witt" met passagiers van het m.s. „Oranje", dat uit Indië komende de op varenden in Lissabon aan de „Johan de Witt" had overgegeven, in IJmuiden binnengeloopen. Kort na half elf heeft de „Johan de Witt" de Amsterdamsche haven bereikt. Zooals men weet, was de „Johan de Witt" een van de schepen, welke van de Duins af door de sleepboot Zwarte Zee met haar paravanes door de gevaarlijke zones zou worden geconvoyeerd ter be perking van het mijnengevaar. SCHUILLOOPGRAVEN VAN RIETPAKKEN. Eenige dagen geleden heeft de Alg. Vereen, voor de Rietcultuur in Neder land te 's Gravenhage, in samenwerking met de Nederlandsche Heidemaatschap pij, onder Wilnis proeven genomen, om, ter vervanging van stroopakken, riet in pakken te persen voor het maken van schuilloopgraven. Dit proefpersen is goed geslaagd. Rietpakken hebben o.a. het voordeel boven stroopakken, dat zij een langeren levensduur hebben. Voorts is het van be lang, dat het riet, noodig voor het ver vaardigen van pakken, in hoofdzaak voorkomt in het westelijke gedeelte van ons land. Inlichtingen worden verstrekt door de Ned. Heidemaatschappij te Arnhem. TEKORT BIJ HAAGSCH CRISIS- COMITE Naar de Telegraaf verneemt zijn bij het Haagsche 'Crisiscomité ernstige fi- nancieele onregelmatigheden ontdekt. De secretaris van het comité, de heer G. H. J. B., oud-burgemeester van Makassar, moet eenige dagen in het Huis van Be waring opgesloten zijn geweest en voor- loopig' op vrije voeten gesteld zijn. Op een bestuursvergadering van het Haagséhe Crisiscomité zou de heer B, als secre taris geschorst en hem de toegang tot de kantoren zijn ontzegd. Reeds 6 November j.l. werden er finan- cieele onregelmatigheden met de collecte gelden ontdekt. Het vermiste bedrag zou circa f 800 bedragen, waarvan later in het bureau van den heer B. ongeveer f 650 zou zijn teruggevonden, dat thans in beslag is ge nomen. Dhar aan de administratie van het Haagsche Crisiscomité nogal een en an der schijnt te ontbreken, is het niet ge makkelijk, van een tekort een juist over zicht te 'kri,jgen. Het wordt zelfs niet on mogelijk geacht, idat reeds vroeger gelden verdwenen zijn. De secretaris genoot het volste vertrou wen. De secretaris, die de beschuldigingen ontkent, geeft deze lezing, dat hij de twee geldzakken met f 650 niet in zijn bureau heeft neergezet met de bedoeling om het geld te verduisteren. Het was echter voorschrift, dat al het geld direct in de safes moest worden geborgen. Er zou verder nog een belangrijk bedrag ontbreken. Geleidelijke dekking van het tekort in het Spoorwegpensioenfonds. Aan de Memorie van Antwoord aan de Tweede Kamer inzake de wetsontwerpen: wijziging en verhooging van het negende hoofdstuk der Rijksbegrooting voor het dienstjaar 1938, wijziging en verhooging van de begrooting van inkomsten en uit gaven van het Verkeersfonds voor het dienstjaar 1938, is het volgende ontleend: Zooals reeds werd medegedeeld, is de verhooging van den gewonen dienst met ruim f4.500.000 in hoofdzaak het gevolg van de verhooging van het be drijfsverlies van de Neder landsche Spoorwegen met r u i m f 2.400.000 en van de uitkeeringen aan de provinciën ingevolge de wet van 27 December 1937 ten behoeve van de tertiaire wegen tot een bedrag van rond f2.300.000. De meening, dat de te lage raming van het bedrijfsverlies er op wijst, dat te groote verwachtingen zijn gekoesterd be treffende de grootere rendabiliteit der Nederlandsche Spoorwegen, zou juist kunnen zijn, ware het niet, dat uit het begrootingsartikel voor 1938 bestreden wordt hot bedrijfsverlies over 1937, zijnde het laatste jaar vóór de re organisatie van het spoorwegbedrijf in werking trad. Een regeling, om de kapitaalrekening der Nederlandsche Spoorwegen met de werkelijkheid in overeenstemming te brengen, maakt een punt van interdepar tementaal overleg uit. Zooals bekend, ligt het in het voorne men eerlang zoo mogelijk een an nuïteit van f 16 millioen op de begroo ting te brengen ter geleidelijke dekking van het tekort in het spoorwegpensioen fonds. Liquidatie van dat fonds en ver andering in de wijze van financiering zullen derhalve niet meer overwogen be hoeven te worden. Dat Nederland heeft geprotesteerd wordt in de Wilhelmstrasse „nog niet bevestigd". Onmiddellijk in aansluiting op een be schouwing over het goede recht van Rus land tegenover Finland, liet gisteren de Dienst aus Deutschland een opmerking volgen over het incident bij Venlo. Dat Nederland in verband daarmede te Berlijn zou hebben geprotesteerd wordt in de Wilhelmstrasse „nog niet beves tigd". „Te Berlijn wordt echter niet be twijfeld, dat dit incident niet had kun nen voorvallen zonder de opmerkelijke activiteit van Engelsche agenten op Ne- derlandseh grondgebied, zonder acht te slaan op Nederland's neutraliteit. Wat overigens van Duitsche zijde ten opzichte van dit geval nog zal moeten worden gezegd," aldus besluit de Dienst aus Deutschland, „zal vermoedelijk moeten worden afgewacht." Van een wissen dood gered. Twee Las karen, opvarenden van den getorpedeer- den „City of Mandaly", op het oogen- blik, dat een der reddingsbooten van het Amerikaansche s.s. „Independance Hall' naderde, om hen uit het water op te pikken. MOGEN DE BOOTDIENSTEN BIJ AVOND WORDEN VOORTGEZET? De storm van de beide laatste Zon dagen heeft een groot aantal mijnen los geslagen. Ze drijven her en der. Niet alleen te Vlissingen en Kamperland, maar zelfs reeds te Borssele zijn er aan gespoeld. Leveren deze drijvende mijnen nu ge vaar op? D'e militaire autoriteiten ver zekeren. dat drijvende N ederland- s c h e mijnen ongevaarlijk zijn, omdat ze gedesactiveerd zijn. Door het losslaan van het anker zijn ze, zoolang ze d r ij - ven '(niet b.v., wanneer ze ergens ach ter blijven haken) zonder gevaar. Op grond van deze verklaring hebben Ged. Staten zooals we een en andermaal hebben kunnen lezen nog steeds niet het varen der Prov. booten bij avond verboden. Toch rijzen hier enkele vragen. Zeer ernstige vragen. In de eerste plaats: kan het nooit gebeuren, dat deze automa tische technische beveiliging bij het los slaan minder goed werkt? Hoe is het anders te verklaren, dat het marine-per soneel zoo uiterst voorzichtig te werk gaat bij het opvisschen van drijvende mijnen? Zou een marine-man het durven riskeeren om met een vaartuig te botsen tegen een „ongevaarlijke" mijn? Zoo niet, durft men het dan aan, dat een passa giersboot van den Prov. Stoombootdienst in het donker in aanraking daarmee komt? En ten tweede. Is men er zeker van, dat er onder de vele drijvende mijnen zich geen buitenlandsche bevinden? Ons is medegedeeld, dat er onder de aange spoelde althans één buitenlandsche werd aangetroffen. Indien dit juist is, staat het dan vast, dat ook deze buitenlandsche mijnen even ongevaarlijk zijn, als ze drij ven? Wij meenen, dat dit twijfelachtig is. Het college van Gedep. Staten draagt dan ook een groote verantwoordelijkheid. Het is wellicht mogelijk, althans bij kalme zee, overdag elke drijvende mijn te ont- i dekken en te ontwijken. Maar in het I donker? Als zich eens bij avond op onze Zeeuw sche stroomen een ongeval met een onzer Prov. booten voordeed, zou het vreeselijk zijn de verantwoordelijkheid van het laten varen te hebben gedragen. Men kan die dan niet overdragen op zijn adviseurs. Het is ons bekend, dat velen in de laatste weken 's avonds niet meer de reis over Ooster- en Westerschelde durven maken. Het stopzetten van den avonddienst be- teekent practisch, dat een groot deel van ons gewest na 2 of 3 uur n.m. geïso leerd is. Dit is inderdaad een groot on gemak. Daarom durfden 'Ged. Staten wel licht de avondreizen nog niet uitschake len. Maar toch, wij huiveren voor de mo gelijke gevolgen van een scheepsramp op onze Zeeuwsche wateren. Wij merken hierbij nog op, dat het bootpersoneel wel gevaar ziet, Het wil althans, voor zoover in zijn vermogen is, de noodige voorzorgsmaatregelen nemen, wat zeker in de eerste plaats gebiedende plicht is. Daarom werd onlangs ook aan boord van een der Prov. booten een red dingsboot klaar gemaakt, zoodat de op varenden, als er eens iets gebeurde, spoe dig daarin konden gaan. Maar ons is verteld, dat dit dezen ka pitein belet is door zijn superieur. D'e reddingsboot moest weer in haar gewo nen staat worden gebracht. Vertrouwd mag worden, dat Gedep. Staten dezen superieur, die toch hun on dergeschikte is, op duidelijke wijze aan het verstand zullen brengen, dat het eer ste plicht is te zorgen dat alle reddings middelen perfect in orde zijn, dat ze on middellijk voor het gebruik gereed zijn, en dat er ook mee geoefend wordt. Dat doet men ook op de zeeschepen. Dit is wel het meest voot de hand liggende, dat geëischt kan worden. Vanmorgen werd bij de Beatrixbrug een voor een wagen met bieten gespan nen paard overvallen door 'n aandoening in den buik. Het dier kwam te vallen en moest na geruimen tijd daar te heb ben gelegen op advies van een dieren arts per veequto worden weggevoerd. Op de door de D.K.C. te Dordrecht van 23 tot en met 25 dezer gehouden ko nijnen-tentoonstelling behaalde de heer J. Buijze alhier met Blackart Tax, voed ster oud een eerste prijs G. Er waren to taal niet minder dan 700 konijnen inge zonden. Duitsche bommenwerpers legden mynen, welke aan parachutes werden neergela ten, in de Theems. Een impressie van deze nieuwe wijze van oorlogvoeren, in beeld gebracht door den teekenaar van de „Daily Sketch". GELDLEENING. Ten behoeve van de verbouwing van het gebouw der Rijkslandbouwwinter- school is in verband met nog enkele noodzakelijk gebleken veranderingen nog benoodigd een bedrag van f 3500, welk bedrag alsnog zal moeten worden geleend. Ten behoeve van den bouw van twee lokalen aan het bestaande school gebouw van de vereeniging voor Chr. U.L.O. en ten behoeve van de wijziging van de speelplaats bij de Chr. Lagere school aan den Westwal is een geldlee- ning noodig van rond f 23000. B. en W. stellen den Raad voor te be sluiten tot het aangaan van een geld- leening van f 26500 tegen een rentevoet van 4% pet. af te lossen in 25 gelijke jaarlijksche termijnen. Kruiningen.. Auto in de sloot. Zondagavond is een personenauto, ko mende uit Holland op den Rijksweg even vóór Kruiningen in een bocht van den weg afgezakt en in de volle diepe sloot gereden. De inzittenden, een leeraar uit Middelburg, met vrouw en kind, konden met moeite doch vrijwel ongedeerd uit den wagen komen. 'De wagen was van voren erg beschadigd en is met een kraanwagen gelicht en vervoerd. Wolfaarlsdijk. Gemeenteraad. Maandag vergaderde de raad. Als lid van •het Burgerlijk Armbestuur werd herbe noemd D. Vleugel Dz. Op voorstel van B. en W. werd: besloten tot verzekering voor wettelijke aansprakelijkheid (tegen dhr Saaman S.G.P.). Ten einde de gemobiliseerde militairen gedurende de komende feestdagen zoo veel mogelijk in de gelegenheid te stel len een of twee van die dagen thuis door te brengen, heeft de Minister van Defen sie voor de maand December een aparte verlofregeling ontworpen. De voor periodiek verlof in aanmerking komende militairen zullen worden ver deeld in zes groepen, welke aangeduid zullen worden met A tot en met F. Het verlof voor deze ploegen zal als volgt geregeld worden Groep A. Vertrek op 3 December na 16.00 uur; terugkeer op 6 Dec. per eerste reisgelegenheid. Groep B. Vertrek op 4 Dec. na 16.00 uur; terugkeer op 7 D'ec. per eerste reis gelegenheid. 'Groep C. Vertrek op 24 Dec. in den voormiddag; terugkeer op 26 December 's avonds. Groep D. Vertrek op 25 Dec. in den voormiddag; terugkeer op 27 December 's avonds. Groep E. Vertrek op 30 Dec. in den voormiddag; terugkeer op 1 Januari 's avonds. Groep F. Vertrek op 31 Dec. in den voormiddag; terugkeer op 2 Januari 's avonds. De begrooting luchtbeschermingsdienst Noord- en Zuid-Beveland 1940 werd goedgekeurd op f2875. Een verordening volgens artikel 12 van de wet staat van oorlog en beleg, werd in bespreking ge bracht. Op voorstel van B. en W. werd besloten de militaire overheid in over weging te geven art. 7 van deze verorde ning eenigszins te wijzigen wat betreft de loonen die eventueel te werk gestelde burgers zullen ontvangen en dit loon te bepalen op 40 pet. boven het basisloon in werkverschaffing. Een loon werd n.l. voorgeschreven op basis van het loon in de werkverschaffing. Borssele. M y n e n aange spoeld. Aan het Noordernol alhier zyn drie my'nen aangespoeld. De marine heeft ze gedemonteerd. Kapel Ie. Gevonden een bos sleutels en een kinderportemonnaie met inhoud. In lichtingen verstrekt de gemeentepolitie. (Belangeloos bericht.) Westkapelle. Mijn ontploft. In den nacht van Zaterdag op Zondag plm. 12 uur, werden de bewoners vooral in de nabijheid van den dijk, opgeschrikt door een hevige ontploffing. Den volgenden morgen bleek, dat een mijn thsschen het kleine kustlicht en den molen tot ont ploffing was gekomen op de steenen glooiing. In één der woningen onder aan den dijk naast het „Kasteel van Bata via" was een stuk ijzer door een ruit in de kamer terecht gekomen; de deur van genoemd hotel was van onder gehavend, terwyi op straat en in de tuinen ver scheidene stukken ijzer werden gevon den en enkele ruiten het hadden moeten ontgelden. In de bazaltglooiing was een 'tamelijk groot gat geslagen. Persoonlyke ongevallen deden zich niet voor. Ook is in het zuiden, bij het zooge naamde „Groote Hoofd" een mijn aange spoeld. DE GEVOLGEN VAN DE VELE REGENS. Men meldt ons uit Noord-Beveland: Door de vele regen die is gevallen staan verschillende weiden onder water, Ook geheele oppervlakten land staan blank. Bij verschillende landbouwers kunnen de arbeiders de suikerbieten zóó uittrekken en hebben ze geen bietspade noodig. Het vervoer van de bieten gaat langzaam. Verschillende landbouwers zullen hun bieten niet op den aangege ven tijd op de Kade kunnen krijgen. Zierikzee. Aan den zeedijk onder deze gemeente, is een zeemijn aanspoeld, als ook aan den zeedijk onder de gemeente Ouwerkerk. De militaire autoriteiten zijn van deze feiten op de hoogte gesteld. Terneuzen. Door auto gegre pen. Toen de op een der suikerfabrieken werkzame arbeider F. Lauret uit Philip pine gistermiddag huiswaarts keerde, stak hij ter hoogte van de Zandstraat plotseling den weg over. Hij werd daar door gegrepen door de Shell-auto, zoo dat Lauret met een hersenschudding en inwendige kneuzingen naar het zieken huis te Sluiskil moest worden vervoerd. (T. C.) Hoek. Gemeenteraad. Maan dagmorgen kwam de gemeenteraad bg- een. Ingekomen was een verzoek van den gemeenteraad van Axel om adhaesie te betuigen op hun verzoek een vryiiggend rijwielpad aan te leggen langs den weg Axel—Sluiskil. Besloten werd de ge vraagde adhaesie te verleenen. Behandeld werd een ontwerpverorde ning ex. art. 12 van de Oorlogswet. Zon der discussie werd de volgende verorde ning vastgesteld „Manneiyke inwoners van 1859 jaar kunnen, indien zy daarvoor geschikt worden geacht, allerlei werkzaamheden worden opgedragen, ten behoeve van het militair gezag." Bij de rondvraag herinnerde de heer Dusebout er aan, dat in de vorige verga dering door B. en W. een onderzoek be loofd is naar aanleiding van klachten

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1939 | | pagina 2