De ondergang van de „Spaarndam". Dagblad voor de Provincie Zeeland DINSDAG 28 NOVEMBER 1939 54e JAARGANG - No. 50 't Finsohe antwoord aan Moscou - Anti-Finsche actie in Rusland - De verscherpte handels oorlog - Duitsche critiek op Nederlands houding De ondergang van den Britschen hulpkruiser Gezonken schepen. Finland zal troepen van de grens terugtrekken als Rusland het ook doet. De verscherpte handelsoorlog. Belangrijkste Nieuws. De ondergang van de „Rawalpindi". Vijf opvarenden omgekomen. Uitgave: N. V. Uitgevers-Maatschappij „Luctor et Emergo" ter exploitatie van het blad „De Zeeuw" Bureaux Lange Vorststraat 7 0, Goes Postrekening 44455 Telefoon 2438 Jijkantoor Middelburg: Fa. Boekhandel j. J. F A N O Y, Lange Burg 40. Telefoon 28 Abonnementsprijs f2.60 per kwartaal Weekabonnementen voor Middelburg Goes en Vlissingen f 0.20 Losse nummers 5 cent Directeur - Hoofdredacteur: R. ZU1DEMA Advcrtentiër. 30 cent per regel Ingezonden mcdedeelingen 60 cent per regel Kleine Adycrtsntiën Dinsdags en Vrijdag* «0.75 bij vooruitbetaling Advertentiën onder letter of motto 10 cent extra Bij contract belangrijke korting De Finsohe regeering heeft haar ant woord op de nota van de regeering der Sovjet-Unie gepubliceerd. Vastgesteld wordt, dat van Finsche zijde niet is geprovoceerd: geen enkel kanonschot werd gelost, terwijl dit niiet gezegd kant worden van Sovjet-Russische zijde. Toch verklaart de regeering van Fin land zich bereid, haar troepen van de grens op deni door dei Sovjet-Russische rogeering gewenschten afstand terug te trekken, op voorwaarde, dat van Sovjet- Russische zijde oen soortgelijke maatregel wordt genomen. Volgens United Press stelt Helsinki in het antwoord aan Moskou nog voor de aangelegenheid voor te leggen aan de reeds -vroeger benoemde gemengde com missie voor Russisch-Finsche grenskwes ties. Het zou kunnen zijn, zoo -wordt gezegd, dat aan de Russische zijde der grens een ongeluk is geschied, maar van een vijan dige daad door de Finsche troepen tegen de Sovjet-Unie is geen sprake. Deze ontkenning wordt gesteund door een rapport, opgemaakt door de Finsche grenswacht, voordat deze iets wist van het geschil. Zij telde zeven schoten en eenige granaatontploffingen aan de Rus sische -zijde der grens. De Engelsche Minister Halifax heeft den Russischen ambassadeur Maisky gis termiddag ontvangen. Hij heeft tegenover Maisky uitdrukking gegeven aan de hoop van de Britsche regee ring, dat het conflict in der minne geschikt zal worden. Daarop zou Maisky geantwoord heb ben, dat de ontwikkeling der dingen van de houding -der Finsche regeering af hangt. Verder zou de ambassadeur Finland er van beschuldigd hebben, een provoceeren- de politiek ten opzichte van Sovjet-Rus land te voeren. Hij' zou daaraan heb ben toegevoegd, dat zelfs in de eerste dagen van de Russisch-Finsche onder handelingen Finland reeds 7 divisies had gemobiliseerd, dat de Finsche regeering Helsinki geëvacueerd had en geregeld verduisteringsproeven -hield. Halifax van zijn kant zou Maisky ge vraagd hebben, om -hem mede te deelen, of Moskou handelsonderhandelingen met Engeland wen-scht. Maisky heeft deze vraag naar Moskou doorgegeven. DE SOVJET-PROPAGANDA IN VOLLEN GANG. -Gistermiddag "verkondigden de ver schillende Russische omroepstations, dat „de Finsche regeering onverwijlde con clusies uit de Sovjetnota moet trekken, en onverwijld haar troepen van de grens van de Sovjet-Unie moet terugtrekken". De omroepstations blijven talrijke re soluties vermelden, welke in den morgen door verschillende arbeidersorganisaties aangenomen zijn -en welke behelzen, d a t de Sovjet-Unie door de regee ring te Helsinki uitgedaagd is. Wij zijn, aldus de resoluties, gereed om den eersten oproep, welken de regee ring tot ons zal richten, te volgen. Alle resoluties eindigen met den uitroep: „Leve het onoverwinnelijke Roode Leger!" Het Sovjetteleg-raaf-agentschap meldt, dat „de onbeschaamde provocatie van de Finsche militaire kliek aan de Sovjet- Finsche grens een storm van woede en verontwaardiging door -het geheele land ontketend heeft". Gisteren -zijn er over het geheele land vergaderingen gehouden. In de gehouden redevoeringen werd algemeen de eisch van de Sovjet-regeering om de Fin-sc'he troepen van de grens bij Leningrad terug ie trekken, ondersteund. Het Sovjet-volk zal geen nieuwe provocaties dulden en zal in staat zijn om de veiligheid van Leningrad en van de grenzen te ver zekeren. De Finsche pers heeft gistermiddag melding gemaakt van de anti-Finsche betoogingen te Leningrad, waarover men zich niet verbaasde. Men was van meening, dat alles te mooi .in elkaar paste, dan dat het niet tevoren zou zijn georganiseerd. Volgens telefonische berichten uit Le ningrad zouden reeds een uur na het zoogenaamde grensincident pamfletten in de fabrieken uitgereikt zijn. Finland geeft een voorbeeld van kalmte, het leven in de hoofdstad is nor maal. In een publicatie van het Fransche departement voor de blokkade wordt het volgende medegedeeld: Het besluit der geallieerde regeerin gen om op te treden tegeni den uitvoer van den vijand, zal den schepen, die af komstig zijn van Duitschland of naburige landen, de verplichting opleggen zich aan dezelfde controlemaatregelen te onderwer pen als de schepen, die zich naar deze landen begeven. De Fransche controlebases zijn Duin kerken, Le Havre, Marseille en Oran. De Britsche bases zijn Kirkwall, Weymouth, Duins, Malta, -Haiffa, Port-Said en Gibraltar. De schepen, die niet vrijwillig een der bases aandoen, kunnen verplicht worden van hun koers af te wijken, ten einde zich aan een onderzoek te onderwerpen. Men zal alle maatregelen nemen, ten einde niet-gerec-htvaardigde tijdverliezen voor de s-chepen te vermijden. Te Londen is officieel medegedeeld, dat de „Order in Council" tegen den Düit- sch-en uitvoer vergezeld -zal gaan van een toelichtende verklaring, waaruit -zal blij ken, dat de regeering zorgvul dig aandacht heeft besteed aan de belangen der neutrale staten. Opnieuw wordt verzekerd, dat dë Britsche regeerirog; vastbesloten is op zoodanige wijze op te treden, dat de neutrale scheepvaart zoo weinig, mogelijk geschaad wordt. Te zelfder tijd worden echter die maat regelen genomen, die noodig zijn „om Duitschland te laten boeten voor zijn on wettige wijze van oorlogvoering". Ook wordt vernomen, dat de „Order in Councill" niet onmiddellijk van kracht zal worden. De toepassing -zal echter slechts een paar dagen worden uitgesteld. DUITSCHLAND EISCHT VAN DE NEUTRALEN KRACHTIG VERZET. Critiek op NederlaVid. Men neemt te Berlijn aan, aldus het „Alg. Handelsblad" dat de beloofde con cessies van Britsche zijde ten gunste van den neutralen handel niet veel om het lijf zullen hebben. Te verwachten is, dat Duitschland met een verscherping van den duikbootoor log zal antwoorden, maar ook in de verhouding tusschen het Duitsche Rijk en ze kere neutrale staten zal een en ander zeer waar- schijnlijk een nieuwe spanning brengen, daar be kend is, dat de Duitsche regeering en vele partijleiders en publicisten der N. S. D. A. P. reeds maanden geleden als hun meening te kennen hebben gegeven, dat de „ware neutraliteit" die Duitschland meent te mogen eischen, niet tot offi- cieele verzekeringen en waar noodig pro testen aan het adres van oorlogvoe renden beperkt mag blijven, maar wel degelijk activiteit en „burgerlijken moed" vereischt, die het eerlijk streven met alle macht de neutraliteit te verdedigen overtuigend naar voren behoort te bren gen. Het is geen geheim, dat in Berlijnsche regeeringskringen en ook in reisbrie ven in de Duitsche pers, welke brieven nu niet bepaald vriendelijk voor ons land zijn uitgevallen in het bijzonder de neutrale houding van Nederland, als naar Duitsche meening allesbehalve correct, aan duidelijke en onwelwillende critiek onderworpen is geweest. Zeker is ook de waarschuwing, welke de „Deutsche Allgemeine Zeitung" tot de neutrale staten richt, in verband met de door Londen aangekondigde verscher ping der controle op de neutrale scheep vaart, niet in de laatste plaats tot Ne derland gericht. Het Berlijnsche blad gaat in zijn hoofdartikel, getiteld: „Pro testen zyn nutteloos" uit van de stel ling, dat Groot-Brittannië de neutralen in gevaar brengt door ze als werktuigen van de Britsche oorlogvoering te be schouwen, en zegt dan onder meer: „de neutralen hebben te overwegen of zij dit misbruik zullen dulden. Zy zijn immers thans niet meer het hulpelooze groepje van 1914, dat naar de Engelsche pijpen danste. Met een brutale openhartigheid tre den de Engelschen de neutrale rechten met voeten en laten het aan de neutra len over aan de gevaren, die daaruit voorvloeien, het hoofd te bieden. Als daarover op het oogenblik in vele neu trale hoofdsteden de hoofden by elkaar worden gestoken, zal elk der neutralen er goed aan doen de gevolgen te over wegen." Het s.s. „Spaarndam" van de Holland-Amerika Lijn is Maandag in de Theems- monding op een mijn geloopen. Wij geven hierbij een foto van het s.s. „Leerdam", dat een zusterschip is van de „Spaarndam". Binnenland. Het vergaan van de Spaarndam. Vijf dooden. De bemanning van de Sliedrecht als ver loren beschouwd. Militaire verlofregeling voor de a.s. feestdagen. Het grensincident by Venlo. Buitenland. Het Finsche antwoord aan Rusland. De verscherpte handelsoorlog. Duitsche critiek op Nederland. De ondergang van de Rawalpindi. DE „DEUTSCHLAND" BRACHT HET SCHIP TOT ZINKEN. De Britsche admiraliteit heeft de vol gende verklaring doen publiceeren: De hulpkruiser „Rawalpindi" maakte deel uit van een Noordeiyke patrouille, welke de contrabande-controle door voert op den Duitschen handel. Op 23 November des middags half vier varende Zuid-Oosteiyk van IJsland, zag de „Rawalpindi" een vyandelijk schip. Toen kapitein Kennedy dit vaar tuig had waargenomen, zeide hij„Het is de „Deutschland" Aan de beman ning werd terstond gelast zich op haar post te begeven en de richting van het schip werd gewijzigd, teneinde den vij and aan stuurboord te krijgen. Er werd rook ontwikkeld, om de Rawalpindi" in staat te stellen te ontkomen. Echter verscheen weldra een tweede vijandelijk schip aan stuurboordzijde. De „Deutschland" naderde en gaf de „Ra walpindi" een teeken te stoppen. Toen deze waarschuwing in den wind werd geslagen, werd een eerste salvo gelost door de 11 inch-kanonnen van de „Deutschland". De „Rawalpindi" beantwoordde het vuur met al haar vier 6 inch-kanonnen aan stuurboord. MOGELIJKHEID VAN BERGING VAN HET SCHIP NIET UITGESLOTEN. Gisteravond is bij de directie van de Holland-Amerika-Lijn te Rotterdam be richt ontvangen dat bij de ramp van de Spaarndam vijf opvarenden om het leven zijn gekomen, n.l. vier leden van de be manning en de eenige vrouwelijke pas sagier. De namen van de slachtoffers luiden: Dirk Hendrik de Boer, 22 jaar, en Willem van der Vis, 19 jaar, beiden hof meester; mevr. SteffenGobel, 74 jaar; Johan Cornelist Mikkelsen, 18 jaar, ma troos en Lubertus Luchtenborg, 62 jaar, chef-hofmeester. De laatste twee zijn aan boord van het reddingsvaartuig overleden. DE GEREDDEN AAN LAND GEBRACHT. Bij de HollandAmerika Lijn is van haar agent uit Londen bericht ontvan gen, dat de geredden in goeden toestand aan land zijn gebracht. Maatregelen zijn getroffen om hen zoo spoedig mogelijk naar Londen te laten vertrekken. DE VEERTIG GEREDDEN TE LONDEN. Het relaas van de ramp. De correspondent te Londen van het „Vaderland" meldde de volgende bijzon derheden Voor de tweede maal binnen korten tijd heeft 't Nederl. Bangor Hotel te Londen zijn deuren moeten open zetten voor de overlevenden van een op een mijn geloopen Nederlandsch koopvaar dijschip. De veertig overlevenden van de Spaarndam, die er in twee omnibussen uit Sheerness aankwamen, boden geluk kig een heel wat minder meelijwek- kenden aanblik dan het geval was met de schipbreukelingen van de Simon Bo livar. De officieren waren allen in hun uni formen, die geen enkel spoor droegen van de beproeving, die de mannen twaalf uur geleden hadden moeten doorstaan en ook de bemanning zou men het nau welijks hebben aangezien, dat zij 's och tends om 9 uur het slachtoffer van een scheepsramp waren geworden. Uit de verklaringen, die zij ons afleg den, treedt het volgende beeld naar vo ren: EEN GEWELDIGE SLAG. De Spaarndam, die op de thuisreis van New-Orleans naar Rotterdam was, had, na veertig dagen in de Duins en acht dagen te Londen te hebben gelegen, op Vrijdag toestemming tot voortzetting van de reis gekregen. Daar het om ver schillende redenen onmogelijk was Tilbu ry reeds op Zaterdag te verlaten, ver trok het schip in den loop van Zondag. De Maandagochtend brak aan met stormachtig weer. De bemanning van de Spaarndam trok zich daar echter niets van aan, en het scheepsleven ging zijn gewonen gang, toen om negen uur plot seling een geweldige slag ergens onder het voorschip weerklonk, en, zooals een van de overlevenden mij vertelde, „alles om onze ooren vloog". Het luik op het ruim van het voorschip vloog de lucht in en de ijzeren binten, waarop het dek rust, kwam gekromd naar boven te staan. Gelukkig bevond er zich op het oogenblik van de ramp niemand op het voorschip, hetgeen te danken i.3 aan een bevel, dat de kapitein met het oog op het gevaar van mijnen, voor het vertrek van het schip had uitgevaardigd. Bij de eigenlijke ontploffing heeft dan ook slechts een lid van de bemanning het leven verloren. Het was de 17-jarige koksmaat Mikkelsen, die op weg naar het sloependek was en daar in het hoofd getroffen werd door een stuk ijzer, dat door de lucht vloog. Naar de kapitein vertelde, lijdt het geen twijfel, dat de ongelukkige op slag dood was. De rest van de bemanning ondervond, dank zij de voorzorgsmaatregelen van den kapitein, geen letsel v?,n de ontplof fing, zoodat de verscheping in de red dingbooten dan ook zonder moeilijkhe den kon plaats hebben. Er was ruimte genoeg, daar de Spaarndam, dat vroeger een passagiersschip is geweest, acht red dingbooten, elk plaats biedend aan veer tig personen, aan boord had, en de totale bemanning van het schip op deze reis niet meer dan 46 personen bedroeg. EEN DER REDDINGBOOTEN ONKLAAR GERAAKT. Drie van de reddingbooten waren met goed gevolg gestreken en van het schip losgekomen, toen de vierde in moeilijk heden kwam. Deze boot hing nog slechts een halven meter boven het water, toen een hooge zee haar plotseling opnam en naar boven smeet. Een seconde later was de golf langs het schip weggeloo- pen en viel de boot in haar takels terug. Daarbij is toen iets verkeerd gegaan, doordat een van de mannen aan boord, die de boot moesten vieren, haar aan den voorkant te ver heeft laten door schieten. Misschien is ook de takel door den smak onklaar geworden. In ieder geval kwam de boot aan een takel vrijwel verticaal te hangen, met het gevolg, dat de inzittenden er allen uitvielen. Ik zelf, aldus een der slacht offers, dreef in mijn zwemvest op het water en heb zoo veertig minuten rond gedreven, totdat de loodsboot, waarvan wij nog slechts een half uur geleden af scheid hadden genomen, en die dus nog in de buurt was, mij en een aantal an dere inzittenden van de onklaar geraak te reddingboot kwam oppikken. In die veertig minuten heb ik echter vreese- lijke dingen doorgemaakt. Vlak nadat ik in het water viel, klampt^ een andere drenkeling, die geen reddingvest aan had, zich aan mij vast. Ik heb hem zoo lang mogelijk drijvende trachten te hou den, wat niet meeviel bij de hooge zeeën, die er liepen, maar op het laatst liet hij los en verdween in de diepte. Dat was het einde van Willem van der Vis, een bediende op de Spaarndam. Tezelfdertijd deed de 18-jarige steward De Boer wanhopige pogingen om de eenige passagier te redden. Het was de 74-jarige mevrouw Steffen, die met zes leden van de bemanning in de veronge lukte reddingboot had gezeten en even eens in het water was gevallen. De Boer zwom naar haar toe, maar de in doods angst verkeerende vrouw, die voortdu rend „ik sterf, ik sterf" riep, worstelde zoo hevig, dat hij haar ten langen leste moest laten gaan. Hoe de overblijvende twee van de vijf verongelukte schipbreukelingen zijn om gekomen is niet bekend. DE VOORZORGSMAATREGELEN VAN DEN KAPITEIN. De kapitein, die reeds 27 jaar in de vaart is, vertelde nog, dat de betrekke lijk goede afloop van het geval gedeel telijk te danken is aan de voorzorgs maatregelen, die voor het vertrek uit Tilbury waren genomen. Niet alleen had hij order gegeven, dat niemand zich ge durende de reis door het gevaarlijke ge bied op het voordek mocht begeven, maar ook had hij de ruiten van de offi ciershutten op de brug met strepen pa pier laten beplakken. Hoe krachtig de ontploffing is ge weest, vervolgde de kapitein, moge blij ken uit het feit, dat er over de heele hoogte van het voorschip een overlang- sche scheur is geslagen. Niettemin be hoeft het schip nog niet geheel opgege ven te worden. Het staat nog niet vast of het ook werkelijk in tweeën is ge broken en daar het in ondiep water is gezonken, is de mogeiykheid van ber ging niet uitgesloten.

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1939 | | pagina 1