Het grensincident bij ïenlo. Kou op de borst Duitsche waarschuwingen aan ons adres. De neutralen en de blokkade-bepalingen. Uitbreiding van hetDuitsche mijnen veld onder de Zweedsche kust. De luchtoorlog. Binnenland. De Posterijen en het platteland. Luitenant Klop gedood. Het nieuwe Belastingontwerp. de bestemming uit de Lobitobaai in Por- tugeesch West-Afrika, waar het een toe vlucht had gezocht by het uitbreken van den oorlog, was vertrokken, is door de bemanning tot zinken gebracht, aange zien z\j wilde voorkomen, dat het schip in vijandelijke handen zou vallen. De geheele bemanning en 35 passa giers, onder wie 18 vrouwen, is door een Engelsch oorlogsschip gered. De Woermann had eerst een Engelsch koopvaardijschip aangehouden en de Duitsche prijsbemanning zou juist over stappen, toen een Engelsch oorlogs schip naderde op het draadloos sein van den kapitein van het Engelsche schip. In een ommzien nam de Duitsche kapitein het besluit zijn schip tot zin ken te brengen, aan welk bevel zoo vlug gevolg gegeven werd, dat de opvarenden nauwelijks tijd hadden zich in veiligheid te brengen. Een telegram uit Bayonne meldt, dat een Fransche treiler door een Duitsche duikboot is getorpedeerd. De bemanning werd door Spaansche visschers aan boord genomen. Uit Marseille wordt gemeld, dat een neutraal schip naar deze havenstad is opgebracht. Onder de talrijke passagiers, die zich aan boord bevonden, waren 250 Duit- schers. Hiervan is een honderdtal van boord gehaald, om naar een concentra tiekamp te worden gebracht. De postzakken, met voor Duitschland bestemde post, werden eveneens van boord gehaald en zijn in beslag geno men. DE DUITSCHE KRUISER TOT ZINKEN GEBRACHT? Volgens de „Sunday Times" verluidde in goedingelichte scheepvaartkringen op het continent en in de Vereenigde Staten, dat het Duitsche vestzak-slag schip „Deutschland", door een Britschen kruiser tot zinken zou zijn gebracht. Men gelooft, dat de „Deutschland" slaags raakte met een Britsch schip en na een zwaar bombardement trachtte weg te stoomen, daarbij gebruik makend van zijn grootere snelheid, toen een tweede Britsch oorlogsschip ter plaatse kwam en de „Deutschland" met succes met torpedo's en granaatvuur aanviel. Te Londen was geen bevestiging van bovenstaand bericht te verkrijgen. SCHEPEN VERGAAN. Naar Reuter meldt is de Sussex, een schip van 11.066 ton met koelinrichting in het Kanaal op een mijn geloopen. Het werd licht beschadigd en kon in de Theems gesleept worden. De Sussex is in 1937 gebouwd. Het Londensche stoomschip Hookwood (5926 ton), is Donderdagavond op een Duitsche mijn geloopen en gezonken. Twee opvarenden worden vermist. De rest der bemanning is aan de Noord oostkust van Engeland aan land ge bracht. Volgens een bericht van het D.N.B. uit Kopenhagen is het Engelsche s.s. Bord- field op 12 Nov. bij Leith op een mijn ge loopen en gezonken. Een uur later liep daar ook de Dryburgh op een mijn en werd daarna in zinkenden toestand op het strand gezet. Volgens Zweedsche be richten, aldus het D.N.B., liggen in den mond van de Humber niet minder dan 26 wrakken. Vernomen werd, dat drie man verlo ren zijn gegaan toen een stoomschip, waarvan de naam niet bekend is, j.l. Donderdag op een mijn liep en zonk aan de kust van Kent. Een oorlogsschip be gaf zich naar de plek des onheils en pikte bijj het licht van lantaarns 14 over levenden op. LONDENSCHE HAVEN WEER OPENGESTELD. De Londensche haven is weer openge steld voor het verkeer, nadat zij gedeel telijk gesloten is geweest, teneinde de mijnen, die door vliegtuigen in de Theems waren geworpen, op te ruimen. MIDDEL TEGEN MAGNETISCHE MIJNEN? De „Sunday Dispatch" publiceert on der den kop „Engeland heeft het ant woord gevonden op de magnetische mij nen" op zijn eerste pagina een bericht van een medewerker, die verklaart, dat electro-chemische deskundigen van de admiraliteit zeer spoedig een middel hebben gevonden, om een krachtig elec- tro-magnetisch veld te ontwikkelen, eenige honderden voeten vóór de mijnen vegers, met het gevolg, dat de mijnen, zonder schade aan te richten, explodee- ren. DE PILSUDSKI GEZONKEN. Het Poolsche schip Pilsudski dat 14300 ton meet, is aan de Noord-West kust van Engeland gezonken. Volgens de eerste berichten is het schip getorpe deerd, volgens latere berichten op mij nen geloopen. Een Britsche torpedojager heeft 103 overlevenden van de Pilsudski aan land gebracht en een Britsche treiler heeft 68 schipbreukelingen aan boord geno men. Vele Polen zijn gewond, anderen lijden ernstig door koude en ontbering. De overlevenden verhaalden, dat een vreeselijke ontploffing het schip naar stuurboord deed overhellen. Twee minu ten later vernielde een tweede ontplof fing het schip geheel. De kapitein gaf toen bevel het schip te verlaten, waarop de booten snel uitgezet werden. Men ge looft, dat het schip op twee mjjnen is geloopen. Men vreest, dat zeven opvarenden van de Pilsudski vermist worden. De kapitein, Stankiewieck, die het laatst het schip heeft verlaten, is om het leven gekomen. De Pilsudski, een van de modernste schepen van de Poolsche handelsvloot, was in 1935 gebouwd. Het schip was door de Engelschen ge charterd. ZWEDENS SCHEEPVAART BEDREIGD De Duitsche mijnversperring voor de Sont in Noordelijke richting is uitge breid, waardoor de acht meter vaargeul bezuiden, Falstorbo is afgesloten. De Zweedsche regeering zal onmiddellijk te Berlijn protesteeren. Duitschland erkent thans, in tegenstel ling tot wat in den vorigen oorlog het geval was, Zwedens vier mijls-zone niet langer. Er zijn mijnen gelegd in door Zweden sedert ongeveer twee eeuwen als Zweedsch territorium beschouwde wate ren. Nadat Duitschland eenige weken gele den dezen maatregel had aangekondigd, 'hebben verschillende Zweedsche bladen hem reeds bij voorbaat als een uiterst onvriendelijke idaad jegens Zweden en als een ernstigen slag voor de Zweed sche scheepvaart en handel gekarakteri seerd. Blijkbaar heeft Duitschland zich hier aan niet gestoord. Men verwacht, dat nu van een voort zetting van de Duitsch-Zweedsche han delsonderhandelingen geen sprake zal kunnen zijn. De uitbreiding van de mijnenversper- ring beteekent niet alleen ernstige be zwaren voor den Zweedschen invoer en uitvoer, maar ook dat grootere Zweed sche oorlogsschepen niet meer van de oostkust naar de westkust of omgekeerd kunnen komen. Het commando van de Duitsche weer macht deelde gisteren mede: Op 25 November hebben af deelingen van de Duitsche luchtmacht Britsche zee- strijdkrachten in het noorden van de Noordzee aangevallen. Er werden vier volle treffers geplaatst, waarvan een op een kruiser van de Aurora-klasse. De verkenningsactie der luchtmacht strekte zich gisteren wederom uit tot boven de Shetland-eilanden. De vijand trachtte gisteren over Helgo land naar Noord-West-D'uitschland te vliegen, doch hij werd bij de Noordzee kust door het Duitsche afweervuur ge dwongen terug te keeren. Het Duitsche luchtwapen heeft geen verliezen geleden. Reuter meldt uit Londen: Een aantal vliegtuigen werd Zaterdag waargenomen nabij ide Orkaden. De sirenes loeiden en het luchtalarm duurde 35 minuten. De vliegtuigen deden geen poging bo ven het eigenlijke gebied der eilanden te komen. Nadat zij gedurende bijna drie kwartier gehoord waren, zakte 'het geluid der motoren geleidelijk af. De menschen aan de kust dachten, dat ide toestellen mijnen in zee zouden laten vallen. Men beeft de machines niet kunnen zien. Het Britsche ministerie van luchtvaart deelt mede, dat Britsche militaire vlieg tuigen een succesvolle vlucht boven N.- West-Duitschland hebben gemaakt. De Royal Air Force voert gestadig ver kenningsvluchten uit boven de Duitsche versterkingen, spoorwegen, wegen, vlieg velden en fabrieken. D'e meeste vluchten geschieden zonder eenig verlies en de verkregen, inlichtingen en foto's zijn van vitaal belang. Onlangs hebben Britsche machines bo ven Willhelmshaven gevlogen en, ondanks het he'vige afweergeschut, zonder verlies hun werk verricht. VERLIEZEN DER DUITSCHE LUCHTMACHT. Het D. N. B. meldt uit Berlijn: Nu een nauwkeurig rapport is ontvan gen over iden strijd op 23 November j.l. kan worden medegedeeld, dat bij lucht gevechten in de omgeving van Zweibrüc- ken tusscben Messerschmidttoestellen en Fransche Morane-vliegtuigen, nog twee Fransche toestellen omlaag zijn gescho ten, zoodat in totaal op 23 November vijf Fransche vliegtuigen zijn neergeschoten. Van de Duitsche vliegtuigen, die ver kenningsvluchten hebben gemaakt boven West-Frankrijk zijn vier boven Fransch gebied omlaag geschoten, twee moesten op Franscfe gebied een noodlanding ma ken en een zevende toestel wordt vermist. DS NIEMÖLLER. De meest fantastische geruchten blij ven de ronde doen met betrekking tot ds Niemöller. Eenigen tjjd geleden werd gemeld, dat hjj had verzocht weer het commando over een duikboot op zich te mogen ne men, zooals hij dat in den vorigen oor log had gedaan. Volgens den correspondent van de „Neue Züricher Zeitung" zou Niemöller thans uit het concentratiekamp Sach- senhausen tot rijkskanselier Hitier het verzoek hebben gericht, dienst te mogen nemen bij de weermacht en aan het front te mogen strijden. Hitier zou het verzoek hebben verworpen. De correspondent van genoemd blad geeft verder bijzonderheden over het le ven van den gevangene, die, vergeleken met andere gevangenen, zekere gunsten zou genieten. Hij leest veel. Hij zou de depressie te boven zijn gekomen, waar onder hy een zekeren tijd geleden heeft. Zijn familie woont nog steeds in Dahlem. Wrijf deze krachtige zalf op keel, bont en rug. Ze werkt als pappleister en door de genees krachtige dampen, die U inademt. Verwijdert' .congestie, vergemakkelijkt ademhaling en helpt de meeste kou in één nacht. 1 EEN NIEUW SCHIP VAN DEN ROTTERDAMSCHEN LLOYD. Een zusterschip van de Japara en de Bantam. Naar wij vernemen heeft de Rotter- damsche Lloyd aan de machinefabriek en scheepswerf van P. Smit Jr. te Rot terdam opdracht gegeven tot den bouw van een motorvrachtschip, dat 12.000 ton zal meten. Het schip is bestemd voor den dienst op Indië. Het wordt een zusterschip van de Japara en de Ban tam. Onvoorziene omstandigheden voor behouden zal het schip in April 1941 in de vaart worden gebracht. DE WEGENTROEPEN. In het eindverslag over het wetsont werp tot het onder de wapenen blijven van dienstplichtigen wordt gezegd, dat het ongewenscht geacht wordt, dat de wegentroepen in het geheel niet zyn ge wapend. Aangedrongen wordt op het be vorderen van de spoedige instelling van een lichte bewapening voor deze troepen. DE NIEUWE LEIDERS VAN HET LEGER DES HEILS IN ONS LAND Zaterdagavond te Amsterdam aangekomen. De nieuwe leiders van het leger des heils in Nederland, kommandant Alfred J. Benwell en mevrouw E. BenwellAn dersen zijn Zaterdagavond met den extra- trein uit Vlissingen, die voor de gered den van Simon Bolivar was ingelegd, in de hoofdstad aangekomen. Toen kommandant en mevrouw Ben- will den trein hadden verlaten, leidde luit.-kolonel Estill hen naar de eerste klasse wachtkamer; mevrouw kolonel Bakker, de echtgenoote van den leider van het eigendommen-departement van het hoofdkwartier, bood mevrouw Ben- will bloemen aan. De aanwezige officieren van het Leger des Heils zongen hierna den nieuwen leider de zegenbede „Dat 's Heeren zegen op u daal" toe. Luitenant-kolonel Estill sprak vervolgens namens de officieren een kort welkomstwoord, waarin hij kom mandant en mevrouw Benwell welkom heette in Nederland en in Amsterdam. God dankte, dat hij hen veilig had over gebracht naar hun nieuwe bestemming. Hij sprak den wensch uit, dat God hun arbeid in Nederland rijkelijk zal zegenen. Kommandant Benwell dankte voor de hartelijke ontvangst en maakte zijn ver ontschuldiging, dat hij- het Leger des Heils in Nederland zoo lang heeft laten wachten. Maar wij hebben aldus de kommandant een recordreis gemaakt: van Engeland naar Nederland in vier dagen. Met ons geheele hart willen wij ons aan en voor het werk in Nederland geven en aldus besloot spr. moge God onze pogingen zegenen. Zooals bekend is de plechtige en feeste lijke ontvangst, die heilssoldaten hun nieuwen leiders bij aankomst aan het Centraal station wilden bereiden, afge last, omdat deze de reis maakten gelijk met de geredden van de Simon Bolivar. Toch was er bij de stationsuitgang nog veel publiek, dat kommandant en me vrouw Benwell hartelijk verwelkomde. HET PEIL VAN RADIO-UIT ZENDINGEN. In het voorloopig verslag van de Eer ste Kamer over de begrooting van het Staatsbedrijf der P.T.T. voor '40, wordt de wensch uitgesproken, dat niet naar verdere vergrooting van de winst zal worden gestreefd langs den weg van ver hooging van tarieven. Ook werd van meer dan een kant aandacht gevraagd voor de keerzijde der medaille van de zoo gunstige financieele uitkomsten. Zoo werden klachten geuit over de bediening van het publiek ten plattelande en de te lage bezoldiging van een deel van het personeel. Eenige leden bepleitten afschaffing van het vijfcentstarief, verschuldigd bij opneming van gelden uit het eigen post girosaldo. Enkele leden achtten een scherpe con trole op de radiouitzendingen noodig, in het bijzonder met het oog op de handha ving van Nederlands neutraliteit ten aanzien van het huidige Europeesche conflict. Ook wenschten zij een nauwkeuriger toezicht ter verhooging van het bescha vingspeil der uitzendingen, waaronder er zijn, vooral indien zij voor soldaten worden gegeven welke niet aan rede- lijke eischen voldoen. GEEN OOG VOOR DEN ERNST VAN EEN DUITSCHEN OVERVAL OP ONS GRONDGEBIED. In de Nachtausgabe maakt de heer Kriegk, die tot gezaghebbende kringen in goede betrekking staat, zich vrooljjk over de „sprookjes", welke het bureau van Havas (blikbaar, zoo zegt de heer Kriegk op bevel van het Engelsche leu genministerie) heeft verteld over impe rialistische plannen van Duitschland en over op het laatste oogenblik weer af gelaste bevelen om Nederland (op 12 November) en Zwitserland aan te val len. Het opschrift van dit artikel luidt: „Havas verzint Duitsche oorlogsplannen. Hoe Frankrijk's ophitsers hun volk mis leiden. Sprookjes over den aanval op Nederland en Zwitserland." Dit opschrift zal mogelijk lieden, die zich ongerust hebben gemaakt of nog maken, geruststellend in de ooren klin ken. Dit kan echter niet worden ge zegd van de taal, welke de Diplomatisch- Politische Korrespondenz wederom te gen ons land laat hooren. „De neutrale staten", zoo leest men in dit orgaan van de Wilhelmstrasse, „wor den als de geschiktste immers veilig ste plaats beschouwd om de veilig heid van Duitschland te bedreigen en te ondermijnen. In bepaalde plaatsen is het daarbij reeds zoover gekomen, dat daar de wilskracht niet meer bestaat om de dingen zoo te zien, als zij zijn en dien overeenkomstig zoo te handelen als noodzakelijk zal wezen". Nadat zij er nog eens den nadruk op heeft gelegd hoezeer men te Berlin de pogingen euvel duidt om de werkzaamheden van de twee Engelsche agenten op Nederlandsch gebied te verbloemen en hen zelfs als een soort vredesapostels voor te stellen, schrijft de Diplo verder: „Zulke be lachelijke uitvluchten om niet van medeplichtigheid te spreken wekken niet op tot scherts, maar nopen tot ern stig nadenken. Want, zooals nu de staat van zaken is, brengen zij symptomen aan het licht, waar Duitschland niet achteloos aan kan voorbijgaan maar die veeleer het Duit- Hoewel van officieele zijde geen mede- deeling werd verstrekt, verneemt de Telegraaf, dat de eerste luitenant D. Klop, wonende te Den Haag, bij den overval op de auto in de buurt van Venlo, gepleegd op Nederlandsch grondgebied door acht Duitschers, is ge dood. Luitenant Klop bracht zijn jeugd door in Nieuw Helvoet en bezocht de R.H. B.S. te Den Briel. Na zqn eindexamen, omstreeks 1920, trad hij in dienst bij een cargadoorsfir ma te Antwerpen; eenige jaren later kreeg hij een functie by Philips te Eind hoven. Intusschen had hij al eens gesol liciteerd om by de weermacht te kunnen dienen. Tien jaar geleden ongeveer werd door Defensie het verzoek tot hem ge richt, af hij alsnog bereid was in den militairen dienst te treden, op welk ver zoek hij terstond inging. Het liefst wilde hij bij de luchtmacht worden ingedeeld. Dit verlangen sproot voort uit een ze kere zucht naar avontuur, waarvan hij reeds als jongen diverse malen biyk had gegeven. Eenigen tyd geleden werd hy geplaatst bij den generalen staf. Aangaande den overval deelt ge noemd blad nog mede Op den bewusten datum, eenigen tijd voordat de oVerval geschiedde, kwam uit de richting Gladbach aan het Duitsche douanekantoor een vrachtauto met zit plaatsen zooals de militairen in Duitsch land veelal gebruiken, waarin zich een aantal personen bevond, die volgens hun kleeding tot den arbeidsdienst behoor den. De auto draaide hier. Het bleken ambtenaren van de Duitsche geheime politie te zijn. Voor den vorm liepen en kelen met schoppen rond, doch achter het douanekantoor kleedden zij zich in burger. Voor dien tijd waren de dienst doende S.S. en de Duitsche douane-be ambten geïnstrueerd, dat zij op het ge ven van een teeken, de slagboomen moesten openen, want er was „ueber die Grenze etwas zu schaffen". Het teeken zou zijn een opvallend afnemen van den hoed door den leider van de Gestapo, die in Dusseldorp gestationneerd is. Toen de Nederlandsche auto stopte en de Gesta- po-leider met den hoed zwaarde, storm den de beambten de Nederlandsche grens over, terwijl de Duitsche vrachtauto achterwaarts eveneens op Nederlandsch gebied kwam. De doode en de gewonde zijn in de Nederlandsche auto gesleept, waarop deze aan de vrachtauto werd vastgemaakt. Hierop reed men Duitsch land weer binnen, zonder aan het Duit sche douane-kantoor nog te stoppen. De beide Engelschen zijn niet gewond. De auto reed rechtstreeks naar Dusseldorp. Verder vernemen wij nog, dat luite nant Klop, die de Engelschen vergezelde, door het eerste schot, dat by den over val werd gelost, doodeiyk is getroffen. Ook is de chauffeur Lemmens gewond. Twee vreemdelingen, Engelschen, en twee Nederlanders, waaronder een offi cier in burger, zijn dus door Duitschers aangevallen op Nederlandsch gebied en over de grens gevoerd, terwijl dit alles zoo snel en zoo geraffineerd in zijn werk ging, dat geen Nederlandsche douane of sche rijk dwingen om er zyn aller ernstigste „ernsteste" aan dacht aan te wyden." Een ander officieus correspondentie- bureau vestigt eveneens de aandacht op de mogeiykheid, welke de kringen, die het op de veiligheid van het Duitsche Ryk hebben voorzien, in neutrale landen hebben gevonden om min of meer onge stoord hun activiteit aldaar te ontwik kelen. De ernst van de waarschuwingen die de Diplo laat hooren kan, zoo zeggen deze twee officieuze correspondentiebu- reaux, nauwelijks worden onderschat. Deze beschouwingen van Duitsche zij de geven de„N. R. Ct." aanleiding tot de opmerking, dat, indien de Nederland sche regeering van iets overtuigd is, het wel is de bescherming en handhaving van onze strikte neutraliteit. Mocht der halve op ons grondgebied een activiteit van vreemdelingen worden opgemerkt, welke met onze neutraliteit onvereenig- baar is, dan zal onze regeering voorze ker niet aarzelen daaraan een einde te maken. Trouwens, uit de taak van den Nederlandschen officier bij het bezoek van de Engelschen Best en Stevens aan de NederlandschDuitsche grens blijkt reeds de zorg onzerzijds om te voorko men, dat zich op Nederlandsch grondge bied ongewenscht practijken zouden voordoen. Overigens wordt in de Duitsche be schouwingen klaarbiykelyk geen aan dacht geschonken aan het ern stige feit, dat het op Ne derlandsch grondgebied was, dat op de twee Engel schen en de hen verge zellende Nederlanders een kennelgk georgani seerde overval geschied de, met als resultaat den dood van een Nederlandsch officier en de ontvoering van de anderen naar Duitschland. De ernst van deze omstandigheden zouden in de beschouwingen van de Di plo meer dan een waardig pendant heb ben kunnen vormen tegenover den „ernst van waarschuwingen", welke het: Duitsche orgaan doet hooren. grenswacht er iets aan kon verhinderen Daar ontwijfelbaar vaststaat, dat een en ander geschiedde op Nederlandsch gebied, hebben wij hier te doen met een grove schending van onze neutraliteit. RECHT OP SCHADELOOSSTELLING. In de „Libre Belgique" wijdt mr Paul Struye een uitvoerig artikel aan de ver scherping der Engelsche blokkadebepa lingen. Daarin raadt hij de neutralen aan hun krachten vooral te richten op het ver krijgen van schadeloosstelling en compen satie. Het klaarblijkelijk overdreven lang ophouden van hun schepen geeft hun reeds volgens het volkenrecht op schade loosstelling. En wat de nieuwe schade betreft, die voortvloeit op het embargo op Duitsch* exportgoederen, verwijst hij naar een ana loog geval, waarin art. 16 van het Vei kenbondspact voorzag. In geval var. col lectieve sancties, die sedert 1919 in het volkenrecht opgenomen werden, moesten de leden van den Volkenbond maatrege len nemen om de verliezen en nadeelen die voortvloeien uit de toepassing dier sancties, tot een minimum te beperken. Wel kan dit artikel, juridisch gespro ken althans, niet te hulp geroepen wor den, maar feitelijk dwingen de geallieer den tegenwoordig de neutralen deel te nemen aan een soort sanctie. Het minste dat de neutralen dns than - kunnen eischen, is, dat men, zooals in 1919 werd bepaald, tot een minimum de verliezen beperkt, welke men ze dwingt te lijden. Van oorlogswinstbelasting vooralsnog niet veel te verwachten. Verschenen is de Memorie van Ant woord aan de Eerste Kamer op het voor loopig verslag over het ontwerp van wet houdende tijdelijke voorzieningen tot ver sterking van de middelen tot dekking van de uitgaven des Rijks. Naar aanleiding van de bezwaren, die sommige leden vooralsnog hebben tegen het financieele kader, waarin het onder- werpelijke wetsvoorstel is geplaatst, merkt minister de Geer op, dat het ontwerp inderdaad niet anders beoogt dan, teza men met de in uitzicht gestelde vervan ging van de dividend- en tantièmebelas ting door een winstbelasting, de midde len te verschaffen tot dekking van het voor 1940 geraamde begrootingstekort. Gegeven de urgentie van deze voorzie ning, was het den minister onmogelijk, daaraan te verbinden het nemen van maatregelen tot dekking van de buiten gewone uitgaven. Dat van de opbrengst van een oorlogs winstbelasting ten deze in de gegeven omstandigheden niet te veel mag worden verwacht, is ook de meening van den minister.

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1939 | | pagina 2