Dagblad voor de Provincie Zeeland De „Sliedrecht" door een Duitsche duikboot tot zinken gebracht. Britsche kruiser Belfast beschadigd. Groot aantal mijnen aan Engeland's Oostkust aangespoeld - De nieuwe Duitsche valscherm mijnen - Activiteit in de lucht. EERSTE BLAD. Belangrijkste Nieuws. PUROL in huis! ZATERDAG 25 NOV. 1939 54e JAARGANG - No. 48 Van de 31 opvarenden kwamen tot nu toe slechts 5 aan land. Een week lang In open roeiboot op den Atlantlschen Oceaan. Duitschers werpen lichte drijvende mijnen omlaag. Is dit het door Hitier aange kondigde nieuwe wapen? Men bereidt te Londen de „Order in Council" voor. Uitgave: N. V. Uitgevers - Maatschappij „Luctor et Emergo" ter exploitatie van het blad „De Zeeuw" t Bureaux Lange Vorststraat 7 0, Goes Postrekening 44453 Telefoon 2438 jijkantoor Middelburg: Fa. Boekhandel J, J. FANOY, Lange Burg 40. Telefoon 28 Directeur - Hoofdredacteur: R. ZUIDEMA Abonnementsprijs f2.60 per kwartaal Weekabonnementen voor Middelburg Goes en Vlissingen f 0.20 Losse nummers 5 cent Advcrtentiën 30 cent per regeï Ingezonden mcdcdceüngcn 60 sent per rege! Kleine Advcrtcntlüli Dinsdags en Vrijdags f 0.75 bij vooruitbetaling Advertentiën onder letter of motto 10 cent extra Bij contract belangrijke korting Vijf opvarenden van het Nederlandsche motortankschip „Sliedrecht" zijn aan land gegaan in een Engelsche haven, waar zij verklaarden, dat zij een week geleden door een Duitsche duikboot waren aangehouden, die hun schip vervolgens tot zinken had gebracht. Een de overlevenden vertelde onder meer: „Op den Atlantischen Oceaan hield een duikboot de „Sliedrecht" aan en de commandant gaf opdracht, de scheepspapieren in een kleine boot voor onderzoek naar de duikboot toe te zenden. Hierop gaf de commandant van de duikboot te kennen, dat hij de „Sliedrecht" tot zinken moest brengen. Hij gaf ons een half uur om het schip te verlaten. WIJ vertelden den commandant van de duikboot, dat wij een neutraal schip waren, op weg naar een neutrale haven, maar hij hield desondanks vol, dat hij ons tot zinken moest brengen. Toen vroegen wij, ons aan boord van de duikboot te nemen, maar dat weigerde hij met de verklaring, dat hl) daarvoor geen plaats had. Hij waarschuwde ons voorts, dat, indien wij een noodsignaal zouden uitzenden, wanneer wij weer van de duikboot aan boord van ons eigen schip zouden zijn gekomen, hij ons zonder verdere waarschuwing in den grond zou boren. Spoedig daarna torpedeerde de duikboot de „Sliedrecht", die weldra in de golven verdween". De „Sliedrecht" is een schroefmotortankschip, toebehoorende aan de Motor schip-Mij. „Sliedrecht" (Phs. v. Ommeren, R'dam). Het schip is in 1924 gebouwd bij de Rotterdamsche Droogdok-Mij. en mat 5133 br. ton (netto 2935). EINDELIJK OPGEPIKT DOOR EEN TREILER. De vijf overlevenden van de „Slie drecht" blijken met een Engelschen trei- ler aan land te zijn gebracht. Zij vertel len van een week van ontzettende ontbe ringen, doorgebracht in een open red dingsboot. De eerste stuurman, Pieter Brons, deed in het hospitaal, waar hij te bed ligt, nog het volgende verhaal: „De onderzeeboot hield ons 's avonds aan. Toen de commandant van den on derzeeër naar onze papieren vroeg, zet ten wij' een kleine boot uit en met ons vijven roeiden wij naar den onderzeeër toe. „De zee was woelig en het duurde lan gen tijd voordat wij langszij konden ko men. De commandant zei, dat hij' ons schip tot zinken moest brengen. Daarna gaf hij .ons toestemming, terug te kee- ren, maar de zeeën waren zóó hoog, dat wij bijna een half uur noodig hadden om terug te roeien. Wij riepen onze kamera den aan boord van de „Sliedrecht" toe, dat het schip tot zinken zou worden ge bracht en dat de mannen daarom in de reddingsbooten moesten gaan". „De 26 andere opvarenden lieten toen onmidddeliyk een boot neer en klomfhen er in. Nadat de „Sliedrecht" was gezonken, verloren wij door de duisternis de andere sloep uit het oog en hoewel wij bij de plaats bleven waar het schip was gezon ken, in de hoop, dat wij door een ander vaartuig zouden worden opgepikt, heb ben wij de anderen niet meer gezien. Daar het weer den volgenden dag slecht begon te worden, hebben we toen zoo goed mogelijk koers gezet naar het Oos ten, in de hoop, land te bereiken. Onze levensmiddelen slonken onrust barend, en hoewel wij' jassen hadden, bo den zij weinig bescherming tegen het koude weer. We hebben voortdurend wa ter uit de boot moeten scheppen, daar de golven zeer hoog waren. Na een week slaagden wij er in een zeil te maken van twee jassen en wij vervolgden onzen weg met den wind uit het Westen. Te ongeveer zeven uur dien avond za gen wij het licht van een vuurtoren en stuurden er op aan. Toen wij naderbij' ge komen land zagen, bleven wij liggen waar we waren tot het aanbreken van den dag om niet op een rots te loopen. Des morgens zagen wij tot onze groote blijdschap een treiler in de nabijheid en met wat wii' nog aan kracht over hadden gilden en schreeuwden wij tot wij ten slotte de aandacht van den treiler trok ken. Toen deze langszij kwam en ons aan boord nam, waren wij uitgeput en be vroren door de koude, maar wij leefden nog. Wij' hadden alle hoop opgegeven en wachtten op het einde". De overlevenden zijn in het ziekenhuis opgenomen. WEER EEN ENGELSCHE KRUISER IN DE FIRTH OF FORTH BESCHADIGD. Officieel wordt medegedeeld, dat de kruiser „Belfast" Dinsdag j.l. in de Firth of Forth door een torpedo of een mijn beschadigd is. Twintig opvarenden zijn gewond. De beschadiging geschiedde, zoo meldt Reuter nader, in de omgeving van eiland May. Het schip is reeds in reparatie. Marinevaartuigen snelden de „Belfast" te hulp. Vijf der gekwetsten hebben ver wondingen aan het hoofd. Zij' zijn in een ziekenhuis opgenomen. Geen van hen is ernstig gewond. De andere gewonden werden in het marine-hospitaal verzorgd. Gemeld wordt de de „Belfast" de Firth of Forth Dinsdag te 9 uur verliet, tezamen met een aantal andere oorlogs schepen en te 3 uur terugkeerde. De „Belfast", een van de modernste lichte kruisers van 10.000 ton, liep in 1938 van stapel. GROOT AANTAL MIJNEN AANGESPOELD. BRITSCH SCHIP GEZONKEN. Van zeer betrouwbare zijde wordt medegedeeld, dat aan de kust van Yorks hire meer dhn tweehonderd Duitsche mijnen zijn aangespoeld. Het 8886 ton metende Brit sche schip „M a n g a 1 o r e" i s voor de Oostkust van Enge land, terwijl het voor an ker lag, door een mijn getrof- I fen en gezonken. De geheel e bemanning, be staande uit 77 koppen, is ge red. Een groot aantal personen, dat zich op de kust 'bevond, zag de „Man galore" zinken, nadat 'het schip geraakt was door een drijvende mijn. Voorts 'kan nog worden gemeld, dat nog zeven overlevenden van het Londen- sche s.s. „Arlington Court", dat op 16 November j,l. in den Atlantischen Oce aan werd getorpedeerd, in een haven van Kent aan land zijn gebracht, door een Noorsch motorschip, dat hen had opgepikt, nadat zij zes dagen lang in een open boot -op zee hadden rondgezwalkt. Van vier leden der bemanning' heeft men nog niets gehoord. De zeven thans geredden hadden alle bevroren voeten. Naar de Londensche correspondent van de „Paris Soir" meldt, is het thans onomstootelijk bewezen, dat Duitschland H. M. de Koningin bracht Vrijdag een bezoek, aan Zeeland ter inspectie van eenige legeronderdeelen. De aankomst der vorstin in Vlissingen. lichte drijvende mijnen door vliegtuigen en vliegbooilem omlaag! doetf werpen. De Engelschen hebben deze mijnen den naam gegeven van „zeebel-mijnen". Zij zijn bevestigd aan parachutes, welke de vliegtuigen,, die zeer laag vliegen, op de oppervlakte der zee doen neerdalen. Woensdag j.l., tijdens een Duitsche luchtraid, heeft een visscher te Southend voor het eerst een soort „zwarte flesch", waaraan een 'valscherm was bevestigd, op zee zien drijven. Dat was een „zeebel- mijn". Weldra vond men een tweede en vervolgens een derde op een afstand van circa achthonderd meter. En terwijl de onderzoekingen nog voortgingen, weer klonk een hevige explosie: dat was de vierde mijn, die ontplofte in het midden van de Theemsmonding nabij een groot aantal voor anker liggende schepen. Woensdagavond volgde 'Opnieuw een Duitsche luchtraid hoven de monding van 'de Theems en een man, die van den oever af de Duitsche vliegtuigen ga desloeg, verhaalt het volgende: „Twee vijandelijke vliegtuigen verschenen plot seling in het maanlicht, komende uit de richting van de Noordzee. Zij vlogen zeer snel en tamelijk laag. Weldra waren zij gevangen in de stralen der schijnwer pers en: het luchtdoelgeschut opende het vunr op ze. Ik zag, vervolgde deze zegs man, de vliegtuigen zich in de richting van Londen verwijderen, toen ik tegelijk kertijd het gedreun van motoren hoorde. Ik draaide me om en zag een derde nazi vliegtuig, dat bijna recht boven me vloog. Het was een reusachtig driemotorig wa- tervlieguig, dat op een; hoogte van twin tig a dertig meter boven het water vloog. Het koerste zoo dicht langs de kust, dat ik het licht in de cabine van het toe stel kon zien, evenals de silhouetten van de leden der bemanning. Plotseling maakte zich iets los van het toestel en viel in zee. Het voorwerp deed het water hoog opspuiten, doch er vond geen ont ploffing plaats". De militaire medewerker van het D'een- sche blad „Politiken" schrijf, naar Reu ter uit Kopenhagen meldt, dat de zoo genaamde Valschermmijnen slechts doel hebben, als alle andere middelen blijken te hebben gefaald. „Valschermmijnen" al dus schrijft hij, „zijn bijvoorbeeld slechts nuttig in nauwe kanalen, waarin duik- boo'teni of aan de oppervlakte varende oorlogsschepen niet kunnen doordrin gen". Het leggen van valschermmijnen is bovendien, volgens1 den militairen mede werker, zeer kostbaar, daar elk van deze mijnen tusschen de honderd en tweehon derd kilogram weegt. Een vliegtuig kan derhalve -slechts hoog-stens tien of twin tig van deze mijnen meenemen en is daarbij gedwongen, op geringe hoogte te vliegen. „Ongetwijfeld, aldus verneemt Reuter in welingelichte kringen, doelde Hitier, toen hij zinspeelde op het geduchte wa pen, dat niet tegen hem gebruikt kon worden, op de valschermmijn. Men wijst er in deze kringen op, dat de methode uiterst weerzinwekkend en in strijd met alle beginselen van beschaafde oorlogsvoering is. Het is ook een maat staf voor de mislukking van de duikboot actie. De Duitschers zagen zich daarom ge noopt, hun technische kunde, waaraan niet te twijfelen valt, te concentreeren op oorlogsmachines, die zonder veel ge vaar voor henzelf, aangebracht kunnen worden, doch geen onderscheid tusschen oorlogvoerenden en neutralen, oorlogs- en koopvaardijschepen maken. Er schijnen twee soorten mijnen te zijn: het oude, verankerde type en het nieuwe, zeer krachtige en gevoelige type. Dat laatste is Hitiers geheime wapen. Het nieuwe mijntype kan door duik- booten gelegd worden en bovendien met behulp van parachutes uit vliegtuigen worden geworpen. Ten minste driemaal heeft men Duitsche vliegtuigen met dit werk bezig gezien. Het oude mijnentype schijnt op buiten gewoon kwistige wijze buiten de territo riale wateren gestrooid te zijn. Daar deze mijnenvelden niet bekend zijn gemaakt, staat men hier voor een nieuwe schen ding van de Haagsche conventie. Visschers en treilers doen prachtig werk bij het vrijmaken der vaargeulen, hoewel dit eenige menschenlevens gekost heeft. Ook de Duitsche avondbladen van gis teren houden zich bezig met de, door de uitbreiding van de Engelsche blokkade maatregelen tot den Duitschen export, veroorzaakte verscherping van den oor log ter zee en stellen daarbij nogmaals de gevolgen van deze maatregelen voor de neutralen vast. De „Nachtaugabe" brengt de reactie der neutrale staten op het Engelsche op treden ter sprake, waarbij het een zekere critiek op hun houding laat doorscheme- Dit nummer bestaat uit 2 bladen. Binnenland. De Sliedrecht door een Duitsche duik boot tot zinken gebracht. Het incident te Venlo. Buitenland. Britsche kruiser Belfast beschadigd. De nieuwe Duitsche valscherm-mijnen. Activiteit in de lucht. Bij Brand- en Snijwonden, Pijnlijke Kloven, Ruwe handen en Schrale huid. ren. „De Europeesche neutralen hebben, zoo schrijft het blad, in de kranten pro testen tegen de Engelsche maatregelen medegedeeld. Een aanzienlijk deel van de neutrale scheepvaart naar Engeland is voorloopig stilgelegd. De Regeering der Vereen. Staten heeft officieel tegen de maatregelen geprotesteerd. Zij heeft ech ter voorloopig toegelaten, dat zich som mige exporteurs onderwierpen aan de dictatuur van den Engelschen consul en dat zij door tevoren hun scheepspapieren aan dezen consul te overhandigen, heb ben mogen vragen, om de genade van Engeland bij' het vervoer van Amerikaan- sche goederen naar de Europeesche ha vens". DUITSCHE DREIGEMENTEN. De „Deutsche diplomatisch-politische Korrespondenz" heeft aangekondigd, dat Duitschland de Britsche blokkade-maat regelen zal beantwoorden met „tegen maatregelen waarvan de uitwerking stel lig niet geringer zal zijn". „Duitschland, dat den vernietigings oorlog tegen zijn vrouwen en kinderen ziet ontketenen, zal den Britschen hand schoen opnemen, waar hij neervalt. Anderen zullen goed doen zich buiten het strijdperk te houden en vooral te zor gen, dat zij niet als schild dienen voor oorlogsmaatregelen gericht tegen het le ven van het Duitsche volk". AMER1KAANSCHE STAPPEN TE BERLIJN. De regeering van de Vereenigde Sta ten heeft bij de regeering te Berlijn stappen gedaan, ten einde de vrijlating te verkrijgen van niet-Amerikaansche neutrale schepen, voornamelijk Finsche, die door Duitschland in beslag waren genomen bn een voor de Vereenigde Sta ten bestemde lading vervoerden. De lading bestaat voornamelijk uit pulp voor de papiervervaardiging. De schepen werden vrijgegeven, nadat de verzekering was ontvangen, dat de lading niet voor de geallieerden bestemd was. Men verwacht, dat de „Order in Coun cil", waardoor de controle op den Duit schen export in werking zal treden, tij dens het weekend zal worden uitgevaar digd. Op het ministerie van economische oorlogvoering is een versterkt personeel enkele dagen bezig, om de voorbereidin gen te treffen» De techniek van de nieuwe controle zal dezelfde zijn als die van de bestaan de contrabande-controle. De Britsche consuls in alle neutrale landen zullen certificaten kunnen afge ven, ten bewijze, dat een scheepslading uitsluitend bestaat uit in dat land ge produceerde artikelen of uit artikelen, afkomstig uit een ander neutraal land. Indien de schepen geen certificaten, gel dig voor de geheele lading bezitten, zul len zij ter onderzoek naar de controle havens worden gebracht. Bij de neutrale scheepvaart zal er op worden aange drongen, zich zooveel mogelijk van cer tificaten te voorzien, teneinde een lang durige vertraging te voorkomen. Naar Un. Press verneemt, zal de „Or der in Council" den uitvoer verbieden van goederen, geïmporteerd uit Duitsch land en in bepaalde mate van Duitschen oorsprong. Deze zullen als „vijandelijke waren" worden beschouwd. Aan de neutrale scheepvaart zal geen vergoeding worden gegeven, indien door haar vervoerde Duitsche goederen in be slag worden genomen.

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1939 | | pagina 1