Dagblad voor de Provincie Zeeland
De „Sliedrecht" door een Duitsche
duikboot tot zinken gebracht.
Britsche kruiser Belfast beschadigd.
Groot aantal mijnen aan Engeland's
Oostkust aangespoeld - De nieuwe
Duitsche valscherm mijnen - Activiteit
in de lucht.
EERSTE BLAD.
Belangrijkste Nieuws.
PUROL in huis!
ZATERDAG 25 NOV. 1939
54e JAARGANG - No. 48
Van de 31 opvarenden kwamen tot nu toe
slechts 5 aan land.
Een week lang In open roeiboot op den
Atlantlschen Oceaan.
Duitschers werpen lichte drijvende
mijnen omlaag.
Is dit het door Hitier aange
kondigde nieuwe wapen?
Men bereidt te Londen de „Order
in Council" voor.
Uitgave: N. V. Uitgevers - Maatschappij
„Luctor et Emergo" ter exploitatie van
het blad „De Zeeuw"
t
Bureaux Lange Vorststraat 7 0, Goes
Postrekening 44453 Telefoon 2438
jijkantoor Middelburg: Fa. Boekhandel
J, J. FANOY, Lange Burg 40. Telefoon 28
Directeur - Hoofdredacteur: R. ZUIDEMA
Abonnementsprijs f2.60 per kwartaal
Weekabonnementen voor Middelburg
Goes en Vlissingen f 0.20
Losse nummers 5 cent
Advcrtentiën 30 cent per regeï
Ingezonden mcdcdceüngcn 60 sent per rege!
Kleine Advcrtcntlüli Dinsdags en Vrijdags
f 0.75 bij vooruitbetaling
Advertentiën onder letter of motto
10 cent extra
Bij contract belangrijke korting
Vijf opvarenden van het Nederlandsche motortankschip „Sliedrecht" zijn aan
land gegaan in een Engelsche haven, waar zij verklaarden, dat zij een week geleden
door een Duitsche duikboot waren aangehouden, die hun schip vervolgens tot
zinken had gebracht.
Een de overlevenden vertelde onder meer:
„Op den Atlantischen Oceaan hield een duikboot de „Sliedrecht" aan en de
commandant gaf opdracht, de scheepspapieren in een kleine boot voor onderzoek
naar de duikboot toe te zenden. Hierop gaf de commandant van de duikboot te
kennen, dat hij de „Sliedrecht" tot zinken moest brengen. Hij gaf ons een half uur
om het schip te verlaten.
WIJ vertelden den commandant van de duikboot, dat wij een neutraal schip
waren, op weg naar een neutrale haven, maar hij hield desondanks vol, dat hij
ons tot zinken moest brengen.
Toen vroegen wij, ons aan boord van de duikboot te nemen, maar dat weigerde
hij met de verklaring, dat hl) daarvoor geen plaats had. Hij waarschuwde ons
voorts, dat, indien wij een noodsignaal zouden uitzenden, wanneer wij weer van de
duikboot aan boord van ons eigen schip zouden zijn gekomen, hij ons zonder
verdere waarschuwing in den grond zou boren. Spoedig daarna torpedeerde de
duikboot de „Sliedrecht", die weldra in de golven verdween".
De „Sliedrecht" is een schroefmotortankschip, toebehoorende aan de Motor
schip-Mij. „Sliedrecht" (Phs. v. Ommeren, R'dam). Het schip is in 1924 gebouwd
bij de Rotterdamsche Droogdok-Mij. en mat 5133 br. ton (netto 2935).
EINDELIJK OPGEPIKT DOOR EEN
TREILER.
De vijf overlevenden van de „Slie
drecht" blijken met een Engelschen trei-
ler aan land te zijn gebracht. Zij vertel
len van een week van ontzettende ontbe
ringen, doorgebracht in een open red
dingsboot.
De eerste stuurman, Pieter Brons, deed
in het hospitaal, waar hij te bed ligt, nog
het volgende verhaal:
„De onderzeeboot hield ons 's avonds
aan. Toen de commandant van den on
derzeeër naar onze papieren vroeg, zet
ten wij' een kleine boot uit en met ons
vijven roeiden wij naar den onderzeeër
toe.
„De zee was woelig en het duurde lan
gen tijd voordat wij langszij konden ko
men. De commandant zei, dat hij' ons
schip tot zinken moest brengen. Daarna
gaf hij .ons toestemming, terug te kee-
ren, maar de zeeën waren zóó hoog, dat
wij bijna een half uur noodig hadden om
terug te roeien. Wij riepen onze kamera
den aan boord van de „Sliedrecht" toe,
dat het schip tot zinken zou worden ge
bracht en dat de mannen daarom in de
reddingsbooten moesten gaan".
„De 26 andere opvarenden lieten toen
onmidddeliyk een boot neer en klomfhen
er in.
Nadat de „Sliedrecht" was gezonken,
verloren wij door de duisternis de andere
sloep uit het oog en hoewel wij bij de
plaats bleven waar het schip was gezon
ken, in de hoop, dat wij door een ander
vaartuig zouden worden opgepikt, heb
ben wij de anderen niet meer gezien.
Daar het weer den volgenden dag slecht
begon te worden, hebben we toen zoo
goed mogelijk koers gezet naar het Oos
ten, in de hoop, land te bereiken.
Onze levensmiddelen slonken onrust
barend, en hoewel wij' jassen hadden, bo
den zij weinig bescherming tegen het
koude weer. We hebben voortdurend wa
ter uit de boot moeten scheppen, daar de
golven zeer hoog waren. Na een week
slaagden wij er in een zeil te maken van
twee jassen en wij vervolgden onzen weg
met den wind uit het Westen.
Te ongeveer zeven uur dien avond za
gen wij het licht van een vuurtoren en
stuurden er op aan. Toen wij naderbij' ge
komen land zagen, bleven wij liggen waar
we waren tot het aanbreken van den
dag om niet op een rots te loopen.
Des morgens zagen wij tot onze groote
blijdschap een treiler in de nabijheid en
met wat wii' nog aan kracht over hadden
gilden en schreeuwden wij tot wij ten
slotte de aandacht van den treiler trok
ken. Toen deze langszij kwam en ons aan
boord nam, waren wij uitgeput en be
vroren door de koude, maar wij leefden
nog. Wij' hadden alle hoop opgegeven en
wachtten op het einde".
De overlevenden zijn in het ziekenhuis
opgenomen.
WEER EEN ENGELSCHE KRUISER
IN DE FIRTH OF FORTH
BESCHADIGD.
Officieel wordt medegedeeld, dat de
kruiser „Belfast" Dinsdag j.l. in de Firth
of Forth door een torpedo of een mijn
beschadigd is. Twintig opvarenden zijn
gewond.
De beschadiging geschiedde, zoo meldt
Reuter nader, in de omgeving van eiland
May. Het schip is reeds in reparatie.
Marinevaartuigen snelden de „Belfast"
te hulp. Vijf der gekwetsten hebben ver
wondingen aan het hoofd. Zij' zijn in een
ziekenhuis opgenomen. Geen van hen is
ernstig gewond. De andere gewonden
werden in het marine-hospitaal verzorgd.
Gemeld wordt de de „Belfast" de
Firth of Forth Dinsdag te 9 uur verliet,
tezamen met een aantal andere oorlogs
schepen en te 3 uur terugkeerde.
De „Belfast", een van de modernste
lichte kruisers van 10.000 ton, liep in
1938 van stapel.
GROOT AANTAL MIJNEN
AANGESPOELD.
BRITSCH SCHIP GEZONKEN.
Van zeer betrouwbare zijde wordt
medegedeeld, dat aan de kust van Yorks
hire meer dhn tweehonderd Duitsche
mijnen zijn aangespoeld.
Het 8886 ton metende Brit
sche schip „M a n g a 1 o r e" i s
voor de Oostkust van Enge
land, terwijl het voor an
ker lag, door een mijn getrof-
I fen en gezonken.
De geheel e bemanning, be
staande uit 77 koppen, is ge
red.
Een groot aantal personen, dat zich
op de kust 'bevond, zag de „Man galore"
zinken, nadat 'het schip geraakt was door
een drijvende mijn.
Voorts 'kan nog worden gemeld, dat
nog zeven overlevenden van het Londen-
sche s.s. „Arlington Court", dat op 16
November j,l. in den Atlantischen Oce
aan werd getorpedeerd, in een haven
van Kent aan land zijn gebracht, door
een Noorsch motorschip, dat hen had
opgepikt, nadat zij zes dagen lang in een
open boot -op zee hadden rondgezwalkt.
Van vier leden der bemanning' heeft
men nog niets gehoord.
De zeven thans geredden hadden alle
bevroren voeten.
Naar de Londensche correspondent
van de „Paris Soir" meldt, is het thans
onomstootelijk bewezen, dat Duitschland
H. M. de Koningin bracht Vrijdag een bezoek, aan Zeeland ter inspectie van
eenige legeronderdeelen. De aankomst der vorstin in Vlissingen.
lichte drijvende mijnen door vliegtuigen
en vliegbooilem omlaag! doetf werpen.
De Engelschen hebben deze mijnen den
naam gegeven van „zeebel-mijnen". Zij
zijn bevestigd aan parachutes, welke de
vliegtuigen,, die zeer laag vliegen, op de
oppervlakte der zee doen neerdalen.
Woensdag j.l., tijdens een Duitsche
luchtraid, heeft een visscher te Southend
voor het eerst een soort „zwarte flesch",
waaraan een 'valscherm was bevestigd,
op zee zien drijven. Dat was een „zeebel-
mijn". Weldra vond men een tweede en
vervolgens een derde op een afstand van
circa achthonderd meter. En terwijl de
onderzoekingen nog voortgingen, weer
klonk een hevige explosie: dat was de
vierde mijn, die ontplofte in het midden
van de Theemsmonding nabij een groot
aantal voor anker liggende schepen.
Woensdagavond volgde 'Opnieuw een
Duitsche luchtraid hoven de monding
van 'de Theems en een man, die van
den oever af de Duitsche vliegtuigen ga
desloeg, verhaalt het volgende: „Twee
vijandelijke vliegtuigen verschenen plot
seling in het maanlicht, komende uit de
richting van de Noordzee. Zij vlogen zeer
snel en tamelijk laag. Weldra waren zij
gevangen in de stralen der schijnwer
pers en: het luchtdoelgeschut opende het
vunr op ze. Ik zag, vervolgde deze zegs
man, de vliegtuigen zich in de richting
van Londen verwijderen, toen ik tegelijk
kertijd het gedreun van motoren hoorde.
Ik draaide me om en zag een derde nazi
vliegtuig, dat bijna recht boven me vloog.
Het was een reusachtig driemotorig wa-
tervlieguig, dat op een; hoogte van twin
tig a dertig meter boven het water vloog.
Het koerste zoo dicht langs de kust, dat
ik het licht in de cabine van het toe
stel kon zien, evenals de silhouetten van
de leden der bemanning. Plotseling
maakte zich iets los van het toestel en
viel in zee. Het voorwerp deed het water
hoog opspuiten, doch er vond geen ont
ploffing plaats".
De militaire medewerker van het D'een-
sche blad „Politiken" schrijf, naar Reu
ter uit Kopenhagen meldt, dat de zoo
genaamde Valschermmijnen slechts doel
hebben, als alle andere middelen blijken
te hebben gefaald. „Valschermmijnen" al
dus schrijft hij, „zijn bijvoorbeeld slechts
nuttig in nauwe kanalen, waarin duik-
boo'teni of aan de oppervlakte varende
oorlogsschepen niet kunnen doordrin
gen".
Het leggen van valschermmijnen is
bovendien, volgens1 den militairen mede
werker, zeer kostbaar, daar elk van deze
mijnen tusschen de honderd en tweehon
derd kilogram weegt. Een vliegtuig kan
derhalve -slechts hoog-stens tien of twin
tig van deze mijnen meenemen en is
daarbij gedwongen, op geringe hoogte te
vliegen.
„Ongetwijfeld, aldus verneemt Reuter
in welingelichte kringen, doelde Hitier,
toen hij zinspeelde op het geduchte wa
pen, dat niet tegen hem gebruikt kon
worden, op de valschermmijn.
Men wijst er in deze kringen op, dat
de methode uiterst weerzinwekkend en in
strijd met alle beginselen van beschaafde
oorlogsvoering is. Het is ook een maat
staf voor de mislukking van de duikboot
actie.
De Duitschers zagen zich daarom ge
noopt, hun technische kunde, waaraan
niet te twijfelen valt, te concentreeren
op oorlogsmachines, die zonder veel ge
vaar voor henzelf, aangebracht kunnen
worden, doch geen onderscheid tusschen
oorlogvoerenden en neutralen, oorlogs-
en koopvaardijschepen maken.
Er schijnen twee soorten mijnen te
zijn: het oude, verankerde type en het
nieuwe, zeer krachtige en gevoelige type.
Dat laatste is Hitiers geheime wapen.
Het nieuwe mijntype kan door duik-
booten gelegd worden en bovendien met
behulp van parachutes uit vliegtuigen
worden geworpen. Ten minste driemaal
heeft men Duitsche vliegtuigen met dit
werk bezig gezien.
Het oude mijnentype schijnt op buiten
gewoon kwistige wijze buiten de territo
riale wateren gestrooid te zijn. Daar deze
mijnenvelden niet bekend zijn gemaakt,
staat men hier voor een nieuwe schen
ding van de Haagsche conventie.
Visschers en treilers doen prachtig
werk bij het vrijmaken der vaargeulen,
hoewel dit eenige menschenlevens gekost
heeft.
Ook de Duitsche avondbladen van gis
teren houden zich bezig met de, door de
uitbreiding van de Engelsche blokkade
maatregelen tot den Duitschen export,
veroorzaakte verscherping van den oor
log ter zee en stellen daarbij nogmaals
de gevolgen van deze maatregelen voor
de neutralen vast.
De „Nachtaugabe" brengt de reactie
der neutrale staten op het Engelsche op
treden ter sprake, waarbij het een zekere
critiek op hun houding laat doorscheme-
Dit nummer bestaat uit 2 bladen.
Binnenland.
De Sliedrecht door een Duitsche duik
boot tot zinken gebracht.
Het incident te Venlo.
Buitenland.
Britsche kruiser Belfast beschadigd.
De nieuwe Duitsche valscherm-mijnen.
Activiteit in de lucht.
Bij Brand- en Snijwonden, Pijnlijke
Kloven, Ruwe handen en Schrale huid.
ren. „De Europeesche neutralen hebben,
zoo schrijft het blad, in de kranten pro
testen tegen de Engelsche maatregelen
medegedeeld. Een aanzienlijk deel van de
neutrale scheepvaart naar Engeland is
voorloopig stilgelegd. De Regeering der
Vereen. Staten heeft officieel tegen de
maatregelen geprotesteerd. Zij heeft ech
ter voorloopig toegelaten, dat zich som
mige exporteurs onderwierpen aan de
dictatuur van den Engelschen consul en
dat zij door tevoren hun scheepspapieren
aan dezen consul te overhandigen, heb
ben mogen vragen, om de genade van
Engeland bij' het vervoer van Amerikaan-
sche goederen naar de Europeesche ha
vens".
DUITSCHE DREIGEMENTEN.
De „Deutsche diplomatisch-politische
Korrespondenz" heeft aangekondigd, dat
Duitschland de Britsche blokkade-maat
regelen zal beantwoorden met „tegen
maatregelen waarvan de uitwerking stel
lig niet geringer zal zijn".
„Duitschland, dat den vernietigings
oorlog tegen zijn vrouwen en kinderen
ziet ontketenen, zal den Britschen hand
schoen opnemen, waar hij neervalt.
Anderen zullen goed doen zich buiten
het strijdperk te houden en vooral te zor
gen, dat zij niet als schild dienen voor
oorlogsmaatregelen gericht tegen het le
ven van het Duitsche volk".
AMER1KAANSCHE STAPPEN TE
BERLIJN.
De regeering van de Vereenigde Sta
ten heeft bij de regeering te Berlijn
stappen gedaan, ten einde de vrijlating
te verkrijgen van niet-Amerikaansche
neutrale schepen, voornamelijk Finsche,
die door Duitschland in beslag waren
genomen bn een voor de Vereenigde Sta
ten bestemde lading vervoerden.
De lading bestaat voornamelijk uit
pulp voor de papiervervaardiging.
De schepen werden vrijgegeven, nadat
de verzekering was ontvangen, dat de
lading niet voor de geallieerden bestemd
was.
Men verwacht, dat de „Order in Coun
cil", waardoor de controle op den Duit
schen export in werking zal treden, tij
dens het weekend zal worden uitgevaar
digd.
Op het ministerie van economische
oorlogvoering is een versterkt personeel
enkele dagen bezig, om de voorbereidin
gen te treffen»
De techniek van de nieuwe controle
zal dezelfde zijn als die van de bestaan
de contrabande-controle.
De Britsche consuls in alle neutrale
landen zullen certificaten kunnen afge
ven, ten bewijze, dat een scheepslading
uitsluitend bestaat uit in dat land ge
produceerde artikelen of uit artikelen,
afkomstig uit een ander neutraal land.
Indien de schepen geen certificaten, gel
dig voor de geheele lading bezitten, zul
len zij ter onderzoek naar de controle
havens worden gebracht. Bij de neutrale
scheepvaart zal er op worden aange
drongen, zich zooveel mogelijk van cer
tificaten te voorzien, teneinde een lang
durige vertraging te voorkomen.
Naar Un. Press verneemt, zal de „Or
der in Council" den uitvoer verbieden
van goederen, geïmporteerd uit Duitsch
land en in bepaalde mate van Duitschen
oorsprong. Deze zullen als „vijandelijke
waren" worden beschouwd.
Aan de neutrale scheepvaart zal geen
vergoeding worden gegeven, indien door
haar vervoerde Duitsche goederen in be
slag worden genomen.