Britsche represailles aangekondigd. HALF TARIEF De verscherping der Britsche controle. Dagblad voor de Provincie Zeeland EEN ST. NIGOlflflSPAKKET Wat beoogt Rusland met Finland? De aanslag te Miinchen opgehelderd. EERSTE BLAD. Belangrijkste Nieuws. WOENSDAG 22NOV. 1939 54e JAARGANG - No. 45 Exporten van Duitschen oorsprong zullen op zee in beslag genomen worden. De schendingen van de Haagsche conventie over het gebruik van mijnen. Artillerievuur in de Vogezen. De Provinciale Stoombootdiensten. De scheepvaart wordt nog meer beperkt. Een klap voor neutraal Nederland. Uitgave: N. V. Uitgevers - Maatschappij „Luctor et Emergo" ter exploitatie van het blad „De Zeeuw" 8urcaux Lange Vorststraat 7 0, does Postrekening 44455 Telefoon 2438 bijkantoor Middelburg: Fa. Boekhandel j. J. F A N O Y, Lange Burg 40. Telefoon 28 Directeur - Hoofdredacteur: R. ZUIDEMA Abonnementsprijs f2.60 per kwartaal Weekabonnementen voor Middelburg Goes en Vlissingen f 0.20 Losse nummers 5 cent Advcrtentiën 30 cent per regel Ingezonden niedcdccliiigcn 60 cent per regel Kleine AJverlentlUïi Dinsdags en Vrijdags f 0.75 bij vooruitbetaling Advertentiën onder letter of motto 10 cent extra Bij contract belangrijke korting veran- „De belemmering van den Duitschen export over de neutrale havens, zooals door Minister Chamberlain aangekon digd, zal voor de scheepvaart van de neutrale landen in het algemeen en dus ook voor Nederland ongetwijfeld zeer schadelijke gevolgen hebben," aldus kan men het oordeel van gezaghebbende Rot- terdamsche scheepvaartkringen over den voorgenomen maatregel van de En- gelsche regeering samenvatten. Men vreest te Rotterdam algemeen, dat de toch reeds zoo sterk geslonken scheepvaart daar opnieuw een gevoeli- gen klap door zal krijgen. Zoowel reede- rljen en oargadoorsbedrljven als handels huizen zullen het reeds sterk gereduceer de terrein van hun activiteit opnieuw in geperkt zien, terwijl ook de havenbedrij ven en in het algemeen alles wat met de scheepvaart samenhangt, de nadeelige gevolgen zullen ondervinden. Ook moet men vreezen, dat de werk gelegenheid in de havens van Rotterdam en Amsterdam opnieuw in belangrijke mate zal afnemen. Het oordeel omtrent de Engelsche plannen is te Rotterdam zeer pessimis tisch. Men acht de voorgenomen belem meringen van de neutrale scheepvaart een ernstige klap voor de neutrale lan den. Ook in den vorigen oorlog heeft Enge land dergelijke maatregelen genomen, doch dat was pas na enkele jaren en ook toen is tegen dit optreden krachtig ge protesteerd. Men hoopt dan ook in scheepvaartkringen te Rotterdam, dat de neutralen zich niet zonder meer bij het Engelsche besluit zullen neerleggen, daar hier voor alle neutralen zeer groote belangen mee gemoeid zijn. Omtrent den omvang van de schade, welke voor Nederland uit de Engelsche maatregelen zal voortvloeien, is het moeilijk zich een juist denkbeeld te vor men, daar de uitwerking eerst in de practijk ten volle zal blijken. De Duitsche export over de neutrale havens was nog vrij omvangrijk en zij maakte een niet onbelangrijk deel uit van het zoo sterk geslonken Nederland- sche scheepvaartverkeer. Het gevaar is thans groot, dat het transitoverkeer zoo niet geheel dan grootendeels zal komen te vervallen, in dien althans Engeland bij deze maatre gelen volhardt. Het Duitsche export goed ging tot nu toe ongestoord over neutrale havens naar vele neutrale be stemmingen, zooals Zuid- en Noord- Amerika, Italië, Spanje, Portugal, Scan dinavië, Nederlandsch-Indië en groote deelen van Afrika-en Japan. Intusschen zal de uitwerking van de Engelsche maatregelen grootendeels af hangen van de vraag, welke uitlegging j men aan het begrip „goederen van Duit- I sche origine" wil hechten. Wanneer men daaronder verstaat, alle goederen, die uit Duitschland komen, dan wordt de Duitsche export en dus ook het vervoer daarvan, practisch geheel onmogelijk. De over het algemeen geldende opvat ting is echter, dat Duitsche goederen, welke in een neutraal land verwerkt zijn, niet meer als goederen van Duitsche ori gine moeten worden beschouwd. Deze opvatting is ook bij het opmaken van certificaten van oorsprong de gebruike lijke. In semi-officieele kringen te Brussel legt men er den nadruk op het feit, dat de nieuwe Britsche maatrelegen buiten gewoon ernstige gevolgen voor de kleine neutrale landen als Nederland en België zullen hebben. Men vraagt zich in politieke kringen af, wat Duitschlands houding zal zijn ten opzichte van de neutrale landen. Chamberlain's verklaring wordt dan ook als buitengewoon ernstig beschouwd zoowel in politiek als in economisch op zicht. Daardoor immers zal de scheep vaart in de Noordzee zoo goed als lam gelegd worden. ITALIë VOORZIET UITBREIDING VAN HET CONFLICT. Uit gewoonlijk goed ingelichte Italiaan- sche kringen wordt vernomen, dat men daar in het geheel niet verwonderd is over de verklaring van Chamberlain, dat de Duitsche exporten aangehouden zullen worden. Ondertusschen laakt de Italiaansche pers deze blokkademaatregelen, wijl ze uitbreiding van het conflict in de hand werken. Ciano's blad „Telegrafo di Livorno" schrijft o.a.Het blokkade-probleem is niet langer meer economisch, doch ook van politieken aard, het bereidt den weg tot ernstiger gevaren. De oorlogvoerende landen, die van deze blokkade te ljjden hebben en deze zullen breken, zouden daardoor gedwongen kunnen worden om het veld van hun militaire operaties uit te breiden tegen elk neutraal land, dat zich vrijwillig of tegen zijn wil neerlegt en samenwerkt met de blokkade, het hoofd buigend voor de gewetenlooze Britsche eischen. DRIE DUITSCHE VLIEGTUIGEN NEERGESCHOTEN. Het Fransche legerbericht van gister avond luidt: „De dag werd gekenmerkt door artillerievuur ten Oosten van de Saar, alsmede ten Oosten van de Voge zen. Aan beide zijden was de luchtmacht actief. Een vijandelijk verkenningsvlieg tuig is binnen de Fransche linies omlaag geschoten. Twee jachtvliegtuigen zijn bo ven de vijandelijke linies in brand ge schoten. Al onze vliegtuigen zijn op hun bases teruggekeerd." Havas meldt nog, dat op verscheiden plaatsen achter het front luchtalarm is gegeven. Geallieerde jachtvliegtuigen zijn opgestegen en hebben een Heinkel 3 en vermoedelijk nog twee andere toestel len van dit type aangevallen. Ook wer den de toestellen door het luchtafweer geschut beschoten. SLOWAKIJE KRIJGT EEN STUK POOLSCH GEBIED. Het verdrag wordt vandaag geteekend. Uit Berlijn meldt D.N.B.: Naar on langs werd bekend gemaakt, heeft de Führer aan de Slowaaksche regeering de toezegging gedaan, dat Duitschland de door de Slowaaksche regeering uitge sproken wensch in zake de hereeniging van de door den vroegeren Poolschen staat in 1920, 1924 en 1938 in bezit ge nomen gebiedsdeelen met Slowakije zal vervullen en dat de wederinlijving der gebieden door een verdrag tusschen Duitschland en de Slowaaksche repu bliek zal worden geregeld. Dit verdrag is intusschen gereed ge maakt en zal vandaag op het ministe rie van Buitenlandsche Zaken worden onderteekend door den rijksminister van Buitenlandsche Zaken v. Ribbentrop en den Slowaakschen gezant te Berlijn, Cer- nak. BRITSCH OORLOGSSCHIP IN ACTIE BIJ IJSLAND. Duitsche boot getroffen? Eerst thans worden nadere bijzonder heden bekend omtrent het schip, dat Maandagavond aan de kust van IJsland in brand is geschoten. Naar United Press verneemt, was het een vracht schip, dat door een Britsch oorlogsschip werd aangevallen. Men vermoedt, dat het vrachtschip van Duitsche nationaliteit was, alhoe wel het onder een vreemde vlag voer. Na veertien kanonschoten schonk het schip brandend in de golven. De beman ning zou tevoren door het Britsche oor logsschip aan boord zijn genomen. Wrakstukken zijn op een eenzame plek aan de kust gevonden. MILITAIRE CONFERENTIES TE BERLIJN. De chef van het opperbevel, generaal Keitel, de opperbevelhebber van de ma rine, groot-admiraal Raeder en andere generaals en admiraals hebben gisteren een bezoek gebracht aan.de rijkskanse larij. Hitier heeft de laatste dagen in de kanselarij tal van conferenties gehouden met de militaire chefs o.w. Göring, Kei tel, Raeder en von Brauchitsch en met eenige hooggeplaatste partijfunctiona rissen. Sommige conferenties duurden eenige uren. DRIE BRITSCHE, TREILERS DOOR DUIKBOOT TOT ZINKEN GEBRACHT De Britsche treiler „Thomas Hankins" is door een Duitsche duikboot tot zin- VERZONDEN AAN HEIT VE.LÖ POSTADRES W EEN MJUTAJR BENEDEN DEN RANG VAN OFFICIER MNGEBODEN TUSSCHEN 27 EN 30* NOVEMBER,MET 2. EIKAAR &Ny- DE.NDE LyNEN OVER HET ADRES», ken gebracht. Na twaalf uur roeien is de bemanning door een anderen treiler aan boord genomen en gisteren in Noord-Ierland aan wal gezet. Een tweede treiler, de „Seasweeper", groot 329 ton, is eveneens door een Duitsche duikboot tot zinken gebracht. De bemanning, die ook hier uit 12 kop pen bestond, is door een passeerend stoomschip aan boord genomen. De Britsche Admiraliteit heeft mede gedeeld, dat ook de treiler „Delphine" tot zinken is gebracht. Alle 13 opvaren den zijn gered. DE RUSSISCHE VLOOT LIGT GEREED! De Russische Oostzee-vloot aldus de „Comsomolskaija" ligt gereed en wacht op een bevel van de regeering om ieder oogenblik uit te varen. Bekend is, schrijft het blad, dat Rus land vriendschappelijke betrekkingen met Finland wenscht. Ongelukkigerwijs schermt Finland met de wapenen en de Finsche politici, die het gezonde verstand hebben verloren en niet langer den volksgeest vertegenwoordigen roepen tot een oorlog tegen Rusland op. De Finsche regeerders spelen hierdoor slechts in de kaart van de oorlogshitsers die van Finland een oorlogsbasis tegen Rusland willen maken. Doch geen hin derpalen zullen er Rusland van kunnen weerhouden een duurzame vrede in de Finsche Golf te vestigen. Ook de „Prawda" en de „Iswestia" wijzen op Finland's onverzoenlijke hou ding en voorspellen, dat dit op een eco nomische ramp voor Finland moet uit- loopen. DE DADER, DIE IN DEN NACHT VAN 8 OP 9 NOVEMBER WERD GEARRESTEERD, HEEFT EEN BE KENTENIS AFGELEGD. Himmler, de chef van de Duitsche politie deelt mede, dat de dader van den aanslag, op 8 November in de Bürger braukeller gepleegd, de 36-jarige George Eiser is, die gevangen genomen is bij een poging om naar Zwitserland de wijk te nemen. Hij is gevangen genomen in den nacht van 8 op 9 November toen hij beproefde op illegale wijze bij Constanz de Duitsch-Zwitsersche grens te over schrijden. Op 14 November heeft hij een volledige bekentenis afgelegd. Volgens deze bekentenis is het plan tot den aanslag reeds opgevat in den zo mer van 1938. De ten uitvoerlegging van i het plan begon echter eerst in Augustus Onder de tegenwoordige omstandighe den hebben Gedeputeerde Staten het nogmaals noodig geoordeeld, zich er van te vergewissen dat de Provinciale Stoom bootdiensten op de Wester- en Ooster- Schelde op den bestaanden voet gehand haafd kunnen blijven. Blijkens van militair-deskundige zijde verkregen inlichtingen, levert het uitoe fenen van de verschillende diensten op de wijze als tot dusverre geschiedt, noch voor de passagiers, noch voor het perso neel vooralsnog eenig gevaar op. 1939. De wekker van de helsche machine was gesteld op zes dagen of 144 uren. Het is den dader niet zeer gemakkelijk gevallen om de lont er in te krijgen. Dit is hem eerst drie of vier dagen voor den aanslag gelukt. In den nacht van 7 op 8 November is de dader nogmaals in de Bürgerbraukeller geweest om te hoo- ren of de wekker van de helsche ma chine nog liep. Dit bleek het geval te zijn, maar het tikken was tamelijk luid. De man heeft toen den wekker zoo ge steld, dat hij iets zachter tikte. Als geldgever heeft de dader genoemd de Engelsche Intelligence Service, als organisator heeft hij echter Otto Stras- ser aangegeven, de bekende uitgewezen leider van het z.g. Zwarte Front. De mededeeling van Himmler. De rijksleider van de S. S. en chef van de Duitsche politie maakt bekend: „Onmiddellijk na den snooden aanslag in den Bürgerbraukeller, op 8 November, zijn maatregelen getroffen, welke voor de opheldering van het misdrijf noodig leken en konden leiden tot arrestatie van dader of daders. Bij deze opspo ringsmaatregelen ging men onverwijld over tot sluiting van de geheele Duit sche grens en een verscherpte grens controle. Onder de nog in dienzelfden nacht ge arresteerden bevond zich een man, die trachtte langs illegalen weg naar Zwit serland te vluchten. Het was de 36-ja rige Georg Eiser, laatstelijk wonende te München. Onder den last van het be wijsmateriaal, dat de speciale commissie op de plaats van de misdaad en in de in tusschen bekend geworden sehuilplaat- Dit nummer bestaat uit 2 bladen. Binnenland. De verstrekking van gasmaskers. Vergadering Provinciale Staten. De Tweede Kamer over Binnenlandsche Zaken. Het scheepvaartverkeer met Indië. Memorie van Antwoord Sociale Zaken. Buitenland. De aanslag te München opgehelderd. Japansch schip op een mijn geloopen. Britsche represailles aangekondigd. Russische actie tegen Finland? sen van Eiser verzameld had, alsmede na verscheidene confrontaties, legde Ei ser, die eerst hardnekkig ontkende, op 14 November een volledige bekentenis af. Op een wijze, die in de geschiedenis der criminologie eenig is, had hij in een arbeid, welke wekenlang duurde, in een der pilaren van den Bürgerbraukeller een tijdbom aangebracht, waarvan het uurwerk op zes dagen of 144 uren was gesteld. Het ontwerpen van de misdaad gaat terug tot September resp. October 1938, in Augustus 1939 werd de ruimte voor de helsche machine gereed Jge- maakt. De lading bracht Alser op den zeven den dag voor de bijeenkomst in den Bürgerbraukeller aan en enkele dagen later kreeg hij gelegenheid zijn helsche machine te plaatsen. Hij vertrok daarna onmiddellijk om zich over Stuttgart naar Zwitserland te begeven, waar zijn opdrachtgevers reeds op hem wacht ten. Om zekere redenen keerde hij in den middag van den zevenden nog eens naar München terug. Hij slaagde er in in den nacht van 7 op 8 November opnieuw in den Bürgerbraukeller binnen te drin gen om zich nogmaals van het tikken van het uurwerk te overtuigen. In den nacht van 8 op 9 November trachtte hij in de nabijheid van Con stanz over de Zwitsersche grens te ko men. Het algemeene alarm, dat intus schen gemaakt gemaakt was, verijdelde deze poging echter en leidde tot zijn ar restatie. In een verklaring over het Duitsche mijnenveld, waar de laatste dagen zoo veel schepen den ondergang vonden, heeft minister-president Chamberlain gis teren in het Lagerhuis het volgende gezegd: De Britsche regeering zal niet lijdelijk toezien bij deze methoden van oorlogvoe ring. De Duitsche aanvallen op koop vaardijschepen wettigen représaille maatregelen en wel deze, dat exporten van Duitschen oorsprong op zee in be slag worden genomen. Vele schendingen van het internatio nale recht, zoo voegde Chamberlain hier aan toe, en de meedoogenlooze grofheid van de Duitsche methoden hebben ons doen besluiten, thans zulk een koers te volgen. De verklaring werd afgelegd, in ant woord op een interpellatie van Attlee, die gevraagd had, of „de regeering voor nemens was, maatregelen te nemen met het oog op het feit, dat het zonder waar schuwing leggen van mijnen op de scheep vaartroutes in strijd is met het interna tionale recht?" Attlee herinnerde daar bij aan den ondergang van de „Simon Bolivar". Chamberlain zeide nog: „Het zal het huis bekend zijn, dat de laatste drie dagen meer dan tien schepen, waaronder, zes neutrale, door Duitsche mijnen tot zin ken zijn gebracht en dat daarbij zeer ern stige verliezen aan menschenlevens zijn te betreuren. De Haagsche conventie, welke door Duitschland is onderteekend, bepaalt, dat bij het gebruik van verankerde mijnen alle mogelijke voorzorgsmaatregelen voor de veiligheid der vreedzame scheepvaart moeten worden genomen. Dit is juist het kardinale punt der conventie, daar de mijn geen onderscheid maakt tusschen oor logs- en koopvaardijschepen, tusschen oorlogvoerenden en neutralen. De conventie eischt in het bijzonder, dat wanneer de mijnen niet langer onder controle van hen, die ze gelegd hebben, staan, de gevaarlijke zóne bekend ge maakt wordt, zoodra de militaire behoef ten dat toelaten. Bij het leggen van de mijnen, welke de door mij genoemde verliezen veroor zaakt hebben, heeft de Duitsche regeering geen dezer bepalingen in acht genomen Deze nieuwe gewelddaad is een hoogte punt in de reeks verdragsschendingen, waaraan Duitschland zich heeft schuldig gemaakt. Ik behoef slechts te herinneren aan hel tot zinken brengen van de „Athenia", waarbij 110 menschenlevens verloren gin gen, en de daarop volgende vernietiging van Britsche, gealliëerde of neutrale sche pen door middel van mijnen, torpedo's of kanonvuur. Deze aanvallen zijn vaak zonder waar schuwing ondernomen en meer en meer met volkomen veronachtzaming van het door Duitschland geteekende protocol over den duikbootoorlog en de meest ele mentaire wetten van menschelijkheid. De Britsche regeering is niet voor nemens toe te laten, dat deze methodes van oorlogvoering voortduren zonder ver geldingsmaatregelen (bijval). Ik moge het huis er aan herinneren, dat geduren- de den vorigen oorlog bij wijze van ge rechtvaardigde represaille voor de duik- bootaanvallen op koopvaardijschepen ex porten van Duitschen oorsprong of van Duitsche eigenaars op zee in beslag zijn genomen. De vele schendingen van hel internationale recht en de meedoogen looze ruwheid der Duitsche methoden hebben ons er toe doen besluiten thans een dergelijken koers te volgen." (Luide bijval.)

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1939 | | pagina 1