Hel gebeurde met de „Mees".
stel 0
aantal stati
meer voldoe
Kerknieuws
Onderwijs
Gemengd Nieuws
Rechtszaken
Telegrammen.
ct&fo
Burgerlijke Stand
Marktberichten
Prijzen en voorraden.
Voor vasthouden van rogge geen
reden aanwezig.
ZUINIG ZIJN MET BENZINE!
Kwajongenswerk?
ÏLAND.
DUITSCHE UITVLUCHTEN.
Inzake het incident nabg Helgoland,
waarbij de „Mees" van de K. L. M, op
de route MalrnöAmsterdam door een
Duitsche militaire machine werd aange
schoten, hebben de gezanten van Neder
land en Zweden in de Wilhelmstrasse
geprotesteerd. Een formeele Duitsche di
plomatieke verontschuldiging schijnt
echter niet in de bedoeling te liggen.
Men staat in Duitsche regeeringskrin-
gen op het standpunt, aldus het Algem.
Hbld, dat bij zulke incidenten, d.w.z. als i
Duitsche militaire vliegtuigen plotseling
neutrale militaire of burgerlijke machi
nes in de lucht ontdekken, de Duitsche
piloten het recht hebben het vuur tot
eigen verdediging onmiddellijk te openen
en het pas moeten staken als daarna
blijkt, dat men niet met een vijandelijke
machine te doen heeft. In dit bijzondere
geval, redeneert men in Duitsche be
voegde kringen aldus: „Het traject
MalmöAmsterdam gaat hier en daar
dwars door feitelijk oorlogsterrein.
Een plotseling opduiken van een Ne-
derlandsch vliegtuig, dat zijn komst niet
aan de Duitsche weermacht heeft mee
gedeeld, en dat niet op zeer opvallende
wijze als neutraal herkenbaar is,1) loopt
nu eenmaal het risico voor een vijande
lijke machine te worden gehouden, voor
al als het zich, gelijk hier is geschied,
door wegduiken in de wolken aan een
vervolging schijnt te willen onttrekken.
Men mag den Duitschen militairen vlie
ger, die zich in oorlog bevindt, niet kwa
lijk nemen dat hij èèrst zijn eigen leven
verdedigt in de veronderstelling dat het
gevaar loopt. Het is zeer te betreuren als
hij daarbij een neutrale machine treft en
noncombattanten het leven verliezen,
maar zijn schuld is het niet".
Aldus zoo ongeveer de Duitsche op
vatting. Het was echter in Duitschland
wel degelijk bekend gemaakt, dat de K.
L. M. de route naar Zweden had opgeno
men. Daarentegen is toen niet van offi-
cieele Duitsche zijde er op gewezen, dat
deze route over gevaarlijke gevechtster
reinen loopt en dus ook niet den raad
gegeven de route niet te bevliegen.
(De koeien van letters op het vlieg
tuig, die „Holland" aangeven, zijn blijk
baar niet zeer opvallend! Red. Z.)
THOLEN
EN SINT PHILIPSLAND
Tholem. D'oor de duisternis misleid is
de filiaalhouHster der firma S. de "Wit
al'hier, zoodanig gevallen, dat zij een been
brak. Per auto is •zij' naar Bergen, otp
Zoom vervoerd.
Geref. Kerken.
Beroepen te Westbroek H. J. Banga,
cand. te Zeist.
Aangenomen naar Schoonrewoerd, H.
Herder, cand. te Garijp.
Geref. Gem.
Bedankt voor Middelharnis J. D.
Barth te Dordrecht.
DsC. Reflnierse. A.s. Zondag
herdenkt ds C. Reijnierse, em.-predikant
te Ellecom, den dag, waarop hij voor
40 jaar het predikambt in de Ned. Herv.
Kerk aanvaardde.
Cornelis Reijnierse werd 17 Maart
1872 te Koudekerke (Z.) ge
boren. Hij' bezocht het gymnasium te
Middelburg en studeerde aan de R. U.
te Utrecht theologie. In 1899 werd hij
candidaat in Drente en 1 Oct. van dat
jaar deed hij zijn intrede in zijn eerste
gemeente te Wilhelminadorp
(Z.). In 1907 vertrok hij naar Vollen-
hove om 23 Juni 1918 door ds M. W.
Snoep van Haaften in zijn laatste ge
meente te Vorden te worden bevestigd.
De jubilaris diende de gemeente van
Vorden tot aan zijn emeritaat, dat hem
1 Oct. 1937 om gezondheidsredenen eer
vol verleend werd.
Hulppredikers. Tot
hulpprediker zijn benoemd: bij de Geref.
Kerk te Arnhem, cand. L. Zielhuis te
Hattem; bij de Geref. Kerk te Amster
dam-Noord, cand. F. W. Tjadens te Wa
tergraafsmeer; bij de Geref. Kerk van
Bloemendaal cand. D. van Swigchem te
Middelburg.
zij een beenbreuk en een ernstige hoofd
wonde kreeg. In zorgwekkenden toe
stand is zij naar het ziekenhuis te Breda
overgebracht.
Café door brand ver
woest. Het café „De Roskam" te Eist
(G.) is door tot nog toe onbekende oor
zaak in brand geraakt en geheel door
het vuur vernield. De brand greep zoo
snel om zich heen, dat het niet mogelijk
bleek iets te redden.
Het geheele café met woonhuis is
verloren gegaan.
Rechtskundige aange
houden. De 43-jarige rechtskundige
I. de J. te Rotterdam is door de politie
aangehouden en in bewaring gesteld
omdat hij zich had schuldig gemaakt
aan oplichting en verduistering tot een
totaal bedrag van f 4000 ten nadeele
van een muziekhandelaar.
In het begin van 1938 kreeg de rechts
kundige opdracht om in een civiele zaak
tegen een firma in België op te treden.
Op grond daarvan vroeg De J. regel
matig voorschotten en onder valsche
voorwendsels verlangde hij bedragen
o.a. voor het maken van reizen naar
België. Op deze manier kwam de rechts
kundige in het bezit van een bedrag van
f 2500. Toen het proces gewonnen was,
en betaling door de Belgische firma
moest volgen, zijn aan den rechtskun
dige De J. door bemiddeling van de
zaakgelastigde van de tegenpartij in
Antwerpen verschillende bedragen, be
stemd voor den muziekhandelaar, ter
hand gesteld. Onder valsche voorspie
gelingen heeft De J. dit geld onder zich
gehouden en niet afgedragen.
Arnemuider». Ingaande 26 Sept. j.l. is
tot tijdelijk onderwijzer aan de O. L.
school (kom) alhier, benoemd de heer
P. Haayman te Middelburg.
Op haar verzoek is eervol ontslag
verleend als kweekelinge met akte aan
de O. L. school aan Mej. C. H. de Pree,
zulks ingaande 18 Sept. j.l.
Ritthem. Benoemd tot kweekelinge met
akte aan de Ohr. School mej. S. J. de
Meij, alhier.
Meisje door auto ge-
grepen. Gistermiddag heeft zich
°P den Oosterhoutschenweg onder de
gemeente Teteringen een ernstig onge
val voorgedaan. Het tienjarig dochtertje
van den heer Th. van den B. aldaar
werd, bij het oversteken van den weg,
tegenover de ouderlijke woning, door
een auto gegrepen, tengevolge waarvan
In verband met het stil vermoeden
dat hier en daar met voorraden ver
stoppertje wordt gespeeld, merkt „De
Tyd" o.m. op:
„Het is inderdaad mogelijk, dat op
verschillende plaatsen de voorraden snel
geslonken zijn, terwijl de gelegenheid om
ze even snel weer aan te vullen ont
breekt, en het is dan begrijpelijk, dat de
kooplust van het publiek niet door een
even grooten verkooplust van den win
kelier wordt verwelkomd. Dit
neemt niet weg, dat een
strenge controle van
overheidswege hier op
haar plaats is. De prijzencon-
trole is bij eenige gelegenheid met voor
beeldige strengheid doorgevoerd; het
onttrekken van bestaande voorraden
aan den verkoop zoo dit inderdaad ge
schiedt, is echter een vergrijp van de
zelfde orde en voor den consument zelfs
nog ergerlijker. Hier wordt een
schaarschte voorgewend, die in werke
lijkheid niet bestaat, en de winkelier, die
zich tot zulk een camouflage laat verlei
den, verzaakt zjjn beroep.
Wij hebben hierboven reeds te ken
nen gegeven, dat er in vele gevallen,
waar zich een schaarschte voordoet,
billijke gronden en onvermijdelijke oor
zaken aanwezig zullen zijn. Waar dat
echter niet het geval zou zijn, dient
krachtig opgetreden te worden, en de
consument zelf zal goed doen, de over
heid daarop opmerkzaam te maken.
Het apparaat van economische con
trole, waarover de overheid sedert den
crisistijd beschikt, is ongetwijfeld sterk
genoeg om methoden, die den consu
ment op onrechtmatige wijze verontrus
ten en benadeelen tegen te gaan."
Tot zoover „De Tijd".
Wij erkennen, dat scherpe controle op
sommige winkeliers noodig kan zijn.Maar
niet minder noodig is, dat men van re-
geeringswege ook „de hoogere etages"
terdege aan controle onderwerpt. Wij
hebben den indruk, dat daar in sommige
branches voorraden worden vastgehou
den.
Roekeloos vliegen.
In den afgeloopen zomer zijn er her
haalde malen hoven de Hoog Kaanpwijk
te Arnhem halsbrekende vliegtui'gma-
noeuvres uitgevoerd, welke de bewoners
van die wijlk met vrees voor ongelukken
vervuilden.
Naar aanleiding daarvan is1 een ver
volging ingesteld tegen een marconist van
de K.L.M., behoonende tot de militaire
luchtmaohtreserve, die door het Lucht
verdedigingsfonds in de gelegenheid werd
gesteld te leeren vliegen.
Zijn zaak werd gisteren door den kan
tonrechter te Arnhem berecht. Het vlieg
tuig was zóó laag, dat Ide toeschouwers
voor ongelukken vreesden; het maakte een
duikvlucht en daarna een stunt, zóó 'ge
waagd, dat men dacht, dat het toestel
zou neerstorten.
De ambtenaar van het O.M. achtte be
wezen, dat de verdachte roékeloos en ge
vaarlijk heeft gevlogen, iets wat te ern
stiger is, daar het geen sportvlieger,
maar een beroepsvlieger geldt. De eisc'h
luidde f 40 boete subsidiair 15 dagen
hechtenis.
De waarnemend-kantonreohter veroor
deelde verdachte overeenkomstig dien
eisc'h, onder opmerking, dat het Lucht-
verdediginigsfonds niet is ingesteld om
gelegenheid te geven tot het doen van
roekelooze vluchten.
Wie iets wil verkoopen adverteert.
Dat is logisch.
Wie adverteeren wil gebruikt daarvoor
„DE ZEEUW".
Dat is verstandig.
BEURSBERICHTEN.
SlotLoersen van de Amster-
damsche Effectenbeurs, ons
medegedeeld door Van Heel
Go. N.V. te Goes.
heden vor. koers
H. V. A. 381
N. I. Hand. 111
Philipslampen 127
Unilever 93
A. K. U. 27Va
Amst. Rubb. 200
Kon. Olie 290Va
Kon. Boot 118
Seheepv. Unie 121
Deli Mij. 15072
3 pet. Ned. '37 79
3 pet. Ned. '38 84
U. S. Steel 59
Anac. Copper 265/s
Bethl. Steel 695/s
North Am. Cy. 177a
Cont. Oil 22V2
Shell Union 12
Kennec. Copp. 32%
Radio Corp.
Americ. Enka
5
30
Am. C. F. 27%
Tidewater
Mid. C. Petr.
Rep. Steel
Am. Waterw.
Gen. Motors
lOVs
I2V2
21Vs
10
39%
373
110
126-Va
89%-90
27%
191-2
284
115%
117%
150
79%
84%
57V2-5/8
267s
68%
18%
21%-2
ll5/a
32%
4%
2972
2772
107e
12
21%
10
39%
De beurs was flauw. Er ging
weinig om, maar er waren
toch meer verkooporders dan
men verwacht had, zoodat de
eerste koersen laag ingezet
werden. Op dit verlaagde ni
veau ontwikkelde zich eenige
vraag, waardoor de koersen
opliepen. Toch waren enkele
Hoofdfondsen als Kon. Olie,
HVA en Amst. Rubber 67
lager. Unilever 3 lager.
Philips onveranderd. Scheep
vaart ook iets lager.
Ook de Amerikanen waren
eerst flauw en onder pariteit,
doch later vrij sterk oploo
pend. Staatsfondsen weinig
veranderd, doch eerder iets
beter.
Wisselkoersen.
A'dam, 28 Sept., 2.30 u.
Berlijn 74.50—75.50
Londen 7.537.57.
Parijs 4.264.30.
Brussel 31.70—31.75.
New-York 1.87—1.88.
Wie op de hoogte wil blijven van de internationale toestand - en
wie wil dat niet - kan niet buiten een modern radiotoestel. Hij
moet alle stations kunnen beluisteren, ook en vooral op de kortste
golven. De nieuwe Erres toestellen garanderen dat. Zij zijn
voorzien van alle technische nieuwigheden en gebouwd in fraaie
notenhouten kasten, ook het goedkoopste van slechts f 106.-
N.V. HANDELMIJ. R. S. STOKVIS ZONEN
ERRIS TOESTELLEN voor GOES bij:
J. PLATTEEUW - KREUKELMARKT 5, GOES TEL. 2085.
DEN HAAG. Men meldt ons van be
voegde zijde:
De Minister van Economische Zaken
heeft kort geleden den prijs, welken de
boeren bij' inlevering van rogge in 1939
ontvangen, reeds thans bepaald op f 8
per 100 kg.
Het schijnt, dat sommige landbouwers
er de voorkeur aan geven de rogge vast
te houden in de hoop, dat de Minister een
hoogeren prijs zal bepalen.
Voor deze handeling is geen enkele re
den aanwezig. Zal in den loop van 1939
'40 vóór 1 April door thans nog niet
te voorziene omstandigheden een nieuwe
prijsve'rhooging noodig blijken, dan zal
deze verhooging ook nog worden uitge
keerd aan hen, die hun rogge reeds heb
ben ingeleverd.
Een vasthouden van de rogge in de
hoop er een hoogeren prijs voor te krij
gen dan thans is vastgesteld, is volko
men overbodig.
HET FRANSCHE LEGERBERICHT.
PARIJS. Het legerbericht van van
morgen luidt:
Aan het geheele front was het van
nacht kalm. Een vijandelijke aanval ten
Westen van Saarbrücken is mislukt.
Ter zee:
De handelsscheepvaart ter zee is in
regelmatig tempo hervat daiik zij het
convooysysteem en het patrouilleeren
van watervliegtuigen in de lucht.
In den middag van 27 September heeft
de Fransche en Engelsche luchtmacht
verscheidene jachtvliegtuigen omlaagge-
schoten.
Onze verkenningsvliegtuigen waren
gedurende den nacht actief.
DISCONTO-VERLAGING.
LONDEN. De Engelsche Bank ver
laagt haar disconto van 4 op 3 pet.
HET DUITSCHE LEGERBERICHT.
BERLIJN. Het opperbevel van de
weermacht maakt o.a. bekend:
In het Oosten heeft de hoofdmacht
van onze troepen stelselmatig de demar
catielijn overschreden.
De stad Warschau, welke zich giste
ren onvoorwaardelijk heeft overgegeven,
zal, na afwikkeling der noodzakelijke
voorbereidingen, waarschijnlijk Vrijdag
worden bezet.
Vanmorgen heeft ook de commandant
van Modlin de overgave van deze ves
ting aangeboden.
In het Westen waren geen wezenlijke
gevechtshandelingen.
DE NEUTRALITEIT VAN AMERIKA.
WASHINGTON. Voor de radio heeft
Pittmann, de president der Senaatscom
missie voor Buitenlandsche Zaken een
Plezierritjes zijn nü zeker uit den
tijdl Elk ongemotiveerd gebruik van
de auto dient men na te laten, want
het landsbelang eischt:
pleidooi gehouden voor zijn voorstel om
het wapen-embargo op te heffen. Presi
dent Roosevelt is vast besloten om al
het mogelijke te doen Amerika buiten
den oorlog te houden. Zijn voorstel is een
veel betere bescherming tegen het oor
logsgevaar voor Amerika dan de be
staande wet.
CANADEESCH PASSAGIERSSCHIP
VERMIST.
TOKIO. De Express of Russia, een
Canadeesch passagiersschip, dat reeds
twee dagen geleden in Yokohama werd
verwacht is nog steeds niet aangekomen.
Draadlooze verbinding kon niet worden
verkregen. Het is mogelijk, dat dit schip
over tijd is, omdat het zigzag heeft moe
ten varen en dat het geen seinen geeft
om zijn positie niet te verraden.
MIDDELBURG. Bevallen: F. S. Bal-
jeu geb. Joosse z.
Overleden: J. N. van Keulen 8 d.H.
van Keulen 10 d. (M. C.)
MIDDELBURG, 27 Sept. Spinazie 5-
12, Postelein 515, Augurken 615,
Suikerboonen 619, Snijboonen 619,
Peen 11.5, Uien 34, Savoyekool 3
j 6, Roodekool 13, Prei 35, alles per
kg.; Peen 13, Rapen 13, Kroten 1
2, Selderie 0.51.5, Rammenas 11.5,
alles per bos; Andijvie 0.51.5, Krop
sla 0.51, Komkommers 11.5, alles
stuk.
MIDDELBURG. 28 September 1939.
Aangevoerd door boerinnen:
Boter 7IV2 ct., kipeieren 6, poelje-eie
ren 4, eendeieren 5.50, kalkoen-eieren 7.
Aangevoerd door handelaren:
Boter 68 ct., kipeieren 5.75, poelje
eieren 3.25, eendeieren 5.
Part. prijs v. d. Marktzetter: Boter 80
ct., kipeieren 7, poelje-eieren 5, eendeie
ren 6.50 per 100 st.
Part. prijs voor den handel: Boter
771/2 ct., kipeieren 6.50, poeljeeieren
4.35, eendeieren 4.85, kalkoen-eieren 6
per 100 stuks.
Veilingsvereen. Walcheren. Aanvoer
14.000 eieren.
Witte: 36-38 kg f 2,50, 40-42 kg f2,80
42-44 kg f 3,08, 44-46 kg 3,60, 46-48 kg
f3,87, 48-50 kg f4,42, 50-52 kg f4,40,
52-54 kg f 4,57, 54-56 kg f 4,76-4,88, 56-
5'8 kg f 5,21-5,31, 58-60 kg f 5,71-5,75,
60-62 kg 5,95-6,04, 62-64 kg f 5,93-6,05,
64-66 kg f 5,91-5,94, 66-68 kg f 6,04, 68-
70 kg f 6,02, 70-72 kg f 6,49.
Bruine52-54 kg f 4,29, 54-56 kg f 4,59
56-58 kg f 5,30, 58-60 kg 5,68, 60-62 kg
f 5,77, 62-64 kg f 5,91, 64-66 kg 5,97, 68-
70 kg f 6,12.
Eendeneieren f 4,04, kalkoeneieren f 5.
We lezen in Friesch Dagblad:
Op klaarlichten dag wordt een passa
giersvliegtuig, dat èn door zyn uiterlijk,
èn door zijn kenteekenen, èn door zijn
koers duidelijk kenbaar is als een neu
traal lijnvliegtuig, onder vuur genomen.
Het is waarlijk niet aan dezen luchtpi-
raat te danken, dat het vliegtuig nog be
houden is weergekeerd. De beschieting
heeft plaats gehad vele mijlen ten Wes
ten van Helgoland boven de vrije zee,
waar niemand het vliegen kan verbieden.
Dit optreden is erger dan een vergis
sing.
Het kan in den oorlog voorkomen dat
'n betreurenswaardige vergissing plaats
heeft. Maar reeds enkele dagen geleden
werd een Nederlandsch oorlogsvliegtuig
neergeschoten, hoewel de aanvallers de
kenteekenen hadden gezien. Zij dachten
dat het wel eens een Engelsch vliegtuig
kon wezen, dat zich van de Nederland-
sche kenteekenen had voorzien. Zelfs
znlke gezochte verontschuldigingen zijn
hier niet mogelijk.
Waarschijnlijk is dit incident te ver
klaren door het feit, dat, zooals reeds
herhaaldelijk gebleken is, gevechtsvlieg
tuigen worden gecommandeerd door jon
gens van nog geen twintig jaar. Hun
tactiek bestaat in het beschieten van al
les, wat zij onder schot kunnen krijgen.
Wanneer dergelijke incidenten niet op
de meest nadrukkelijke wijze worden ge
redresseerd, dan verdient het misschien
aanbeveling onze lijnvliegtuigen, zoolang
zij boven de vrije zee vliegen, te doen
vergezellen van een escadrille luchtkrui-
sers. Een convooisysteem in de lucht.