Vleest zuinig met tie benzine!
A6&tftecd U
De ietuw
Kerknieuws
Predikbeurten.
Onderwijs
Gemengd Nieuws.
Duitsche berekeningen.
Rechtszaken
Finantiëele Berichten.
Burgerlijke Stand
Telegrammen.
WALCHEREN.
SCHOUWEN-DUIVELAND.
PRIJSVERHOOGIIMG.
Ook niet-automobilisten
kunnen meewerken.
Het incident met het Nederlandsch
marine-vliegtuig.
Houdt U op de hoogte
met wat er in de
wereld gebeurt!
Vanaf heden gratis in
dien U per 1 October
a.s een abonnement
neemt. A
Door geld of spelen, tafels, stoelen, enz.
beschikbaar te stellieni zal het zeker mo
gelijk zijn onze mannen, die reeds zooveel
moeten missen aan huiselijkheid, een te
huis te verschaffen.
Benoemd tot opzichter-teekenaar bij
de Aa-werken, standplaats 's-Hertogen-
bosdh, dhr C. ie Ciercq, alhier.
Kapelle. Gevonden een bos met sleutels
terug te bekomen bij de Rijkspolitie te
Biezelinge. (Belangeloos bericht.)
Arnemuiden. Benoemd tot volontair
ter gemeente-secretarie Mej. J. J. van
Maëlsaëke, alhier.
Zierikzee. Dhr A. v. d. Houten J. Jz.
alhier is benoemd tot directeur van het
distributiebedrijf Duiveland.
Ned. Herv. Kerk.
Drietal te Arnhem (vac.-A. Drost),
Th. E. v. d. Brug te Harlingen; A. G.
ten Kate te Brussel; D. J. Vossers te
Vlissingen.
Beroepen te Goevorden (N. H. Evang.),
W. Glashouwer, cand.-hulppr. te Zwaag-
westeinde; te Havelte (toez.), D. Oos
ten te Waaxens-Brandgum.
Bedankt voor Blokzijl, H. Nobel te
Reisum c.a.
Emeritaat. Ds H. Meijering,
Geref. predikant te Katwijk aan den
Rijn, heeft tegen het einde van dit jaar
eervol emeritaat aangevraagd.
Op 30 October a.s. zal het 47 jaar ge
leden zijn, dat Ds Meijering het predik
ambt te Loppersum aanvaardde.
Vervolgens diende hij de Geref. Ker
ken van Winsum-Obergum en van Kat
wijk aan den Rijn. De laatste gemeente
vanaf 1900.
ZONDAG 17 SEPTEMBER 1939.
Op Zuid- en Noord-Beveland.
Ned. Herv. Kerk.
Baarland, vm. en nm, ds Dagevos.
Biezelinge, vm. en nm. ds v. Steenbergen.
Borsselen, vm. en nm. ds Bunjes.
Colijnsplaat, vm. en nm. ds Kluiver.
Driewagen, vm. ds de Willigen.
Ellewoutsdijk, vm. ds v. Willens waard.
Geersdijk, vm. en nm. dhr Kraak.
's-Gravenpolder,
's-Heerenhoek, geen d.
's-H. Abtskenke, 9.30 u. O.T. ds Hansen, 2 u.
O.T. ds Drost.
Heinkenszand, 10 u. ds v. Burgeier, 2.30 u. ds
de Willigen.
's-H. Hendrikskinderen, 9.30 en 2 u. ds Zandee
's-Heer Arendslcerke, vm. en nm. ds v. d.
Waa.
Hoedekenskerke, vm. en nm. ds Hulsbergen.
Yerseke, vm. en nm. ds Bons.
Kapelle, vm. en nm. dr Schmidt.
Kamperland, vm. en nm. ds Tonsbeek.
Kattendijke, 10 u. ds Lammers, 2.30 u. geen d.
Kats, 2 u. dr Hansen.
Krabbendijke, vm. en nm. ds Lekkerkerker te
Oosterwolde._
Kortgene, vm. en nm. ds v. d. Most v. Spijk.
Kloetinge, vm. en nm. ds Boersma.
Kruiningen, 10 en 2.30 u. ds Mortier.
Nieuwdörp, vm, ds Homburg, nm. dhr Smit.
Nisse, nm. ds v. Burgeler.
Oudelande, vm. ds Matzer v. Blois.
Ovezande, nm. ds Matzer van Blois.
Rilland, vm. en nm. ds Sickesz.
Sohore, vm. geen d., 1.30 u. O.T. ds Postma.
Waarde, vm. en nm. ds Hoogenraad.
Wemeldinge, 1.30 u. ds Lammers.
Wissenkerke, vm. en nm. ds Louwerse.
Wolf aartsdijk, vm. en nm. ds van Dijk.
Op Walcheren.
Aagtekerke, 9.30 u. ds Kelder.
Arnemuiden, 9.30 en 6 u. dhr v. d. Kolf, 2 u.
ds Dippel.
Biggekerke, vm. en nm. ds de Ru.
Domburg, 9.30 u. cand. Emous, 2 u. ds v.
Woerden.
Gapinge, 2 u. ds van Duyne.
Grijpskerke, 9.30 en 2 u. ds v. Loon.
Kleverskerke, vm. ds Fagel.
Koudekerke, 9.30 u. ds v. Voorst Vader, 2 u.
ds Vossers.
Meliskerke, 9.30 en 2 u. ds Bakker.
N.- en St Joosland, 10 en 2.30 u. cand. v. d.
Graaf.
Oostkapelle, 9.30 en 2 u. ds Don.
Ritthem, vm. ds Tjebbes, nm. ds Visbeek.
St Laurens, vm. en nm. ds Simoons.
Serooskerjce, 9.30 en 2 u. ds Visser.
Oost-Souburg, 9.30 en 2 u. ds Spijkerboer.
Veere, nm. ds Fagel.
Vrouwenpolder, 9.30 u. ds van Duyne.
Westlcapelle, 9.30 en 2 u. ds Reus.
West-Souburg, geen dienst.
Zcratelande, 9.30 en 2 u. ds Oosthoek.
't Zand, 10 u. ds Visbeek, 2 u. geen d.
Middelburg (Geref. Bond), Vrijzinnige kerk,
2 u. dhr v. d. Kolf te Dubbeldam.
Geref. Kerken.
Arnemuiden, 9.30 en 2 u. ds Scholing.
Baarland, 9.30 en 2 u. ds Leene.
Borsselen, 9 en 2 u. ds Fransen.
Driewegen, 9.30 en 2 u. leesdienst.
Domburg, 9.30 u. leesd., 2 u. ds Visser.
Gapinge, 9.30 u. leesd., 7 u. ds de Vries.
Goes, 9.30 en S.30 u. ds Kuiper te Arnhem
(veldpred.) (Voorber. H. Av.).
s-Gravenpolder, 9.30 en 2 u. leesdienst.
Grijpskerke, 9.30 en 2 u. ds Kraan.
Heinkenszand, 10 en 2.30 u. ds Booy.
Yerseke, vm. en nm. ds v. Egmond.
Kapelle, vm. ds Koolstra, nm. ds Scheele.
Krabbendijke, vm. en nm. ds Ros.
Kamperland, 10, 3 en 7 u. ds Goudappel, em.-
pred. te Velp.
Kruiningen, 10 u. ds Hofland, veld-pred., 2.30
u. ds Koolstra.
St Laurens, 9.3Ó en 2 u. ds Koning.
Meliskerke, 9.30 en 2 u. ds Vreugdenhil.
Nieuwdörp, vm. en nm. ds Beukema.
Oostkapelle, 9.30 en 2.30 u. cand. Marseille
te Den Haag.
Rilland, 10 en 2.30 u. ds v. Herwijnen.
Schoondijke, 10 en 3 u. ds de Vries (H. Av.
en Dankz.).
Serooskerke, vm. en nm. ds de Groot te
Poortugaal'.
Souburg, 9.30 en 2 u. ds Bos te Hoogersmilde.
Veere, vm., nm. en 7 u. ds Smitt.
Westkapelle, 9.30 u. ds Visser, 2 u. leesd.
Wemeldinge, vm. en nm. ds v. Dijk.
Wissenkerke, 9.30 en 2 u. ds Oostenbrink.
Wolfaartsdijk, 10 en 2.30 u. ds v. Heiningen.
Geref. Gemeenten.
Aagtekerke, 9.30, 2 en 6 u. leesd.
Biezelinge, vm., nm. en av. leesd.
Goes, 9.30, 2 en 6 u. leesd.
's-Gravenpolder, 9, 1.30 en 5.30 u. leesd.
Yerseke, vm., nm. en av. leesd.
Krabbendijke, vm. en nm. ds v. d. Berg.
Rilland, 9, 1.30 en 5.30 u. ds v. Neerbos.
Chr. Geref. Kerk.
Biezelinge, vm. en nm. leesd.
Middelburg (Gasthuiskerk), 10 en 6 u. ds
Janssen, leger- en vlootpred.
Vlissingen, 9.30 en 5 u. leesd.
Vrije Evang. Gemeenten.
Goes, 9.30 en 6 u. ds v. d. Vis.
Wemeldinge, 9.30 en 2 u. ds Werges.
Yerseke, vm. en nm. ds Mooij.
Bath, 10.30 en 3 u. dhr Verboom.
Geref. Kerk (H. V.)
Middelburg, 10 en 6 u. ds v. d. Hooff.
Doopsgez. Gem.
Goes, 10.15 u. ds Koekebakker.
Leger des Heils.
Goes, 7.30 u. bidstond, 10 u. heiligingsdienst,
4 u. openluchtmeeting, 8 u. verlossings
samenkomst. Leider Kapt. Beekhuis.
Middelburg,
Goes. Te Amsterdam slaagde onze 'vroe
gere stadgenoot 'C. J. Moerman voor Eta-
leur-laksohrijver, leerling van de E. N. V.
E. R. aldaar (Eerste Nedexlandsche vak
school voor Etalage en Reclame).
Krabbendijke. Mej. Verhage van Ber
gen op Zoom is benoemd als tijdelijk on
derwijzeres aan de Herv. School alhier.
Machiniste n-e x a m e n s. Ge
slaagd voor voorloopig diploma: J. J. v.
Luijck, Schoondijke; S. Vreeke, Grijps
kerke en A. J. Kootstra, Middelburg.
Gezelschap van vijf
Nederlanders zoek. De po
litie is in kennis gesteld van de raadsel
achtige verdwijning van een taxi, toebe-
hoorende aan een onderneming uit
Deurne bij Antwerpen. De taxi-chauf
feur, L. B. uit Borgerhout, kreeg in den
ochtend van 11 September opdracht een
gezelschap Nederlanders, bestaande uit
drie dames, een bejaarden heer en een
jongmensch, dit uit Parijs kwamen, naar
Amsterdam te brengen.
Het gezelschap vertrok om half drie.
Sindsdien is niets meer van de inzitten
den van de taxi vernomen. Men vreest,
dat een ongeluk geschied is.
ALS POLEN EENMAAL VEROVERD
ZAL ZIJN.
Te Berlijn worden reeds schattingen
gemaakt, wat Polen voor Duitschland
kan opleveren. Conservatieve handelB1-
specialisten zijn, volgens Un. Pres®, van
meening, dat Polen waarschijnlijk een
deel van den Duitschen 'handel met Scan
dinavië en Rusland, zoolang althans1 geen
blokkade in de Oostzee is ingesteld en
de wel over de Baltische statten open blijft,
Op zich kan nemen. Een deel 'van de '28
millioen ton kolen, die jaarliiks1 werden
geproduceerd in het vroegere Poolsche
industrie-district van 'Silezië zou kunnen
gaan naar de Sdhandinavische landjeni,
Italië en sommige Donau-landen, in ruil
voor Duitsche aankoopen. Vooral de leve
ranties van steenkolen aan Zweden, den
besten leverancier van ijzererts aan
Duitschland, zijn van belang.
'De Poolsche 'krijgsgevangenen kunruen
voor het rijk van belang zijn bdj (het
nijpend gebrek aan arbeidskrachten, of
schoon er een groot verschil bestaat tus-
techen de Poolsche krijgsgevangenen van
thans en de Russische van 1914'18, die
in de Duitse'he mijnen 'hebben gewerkt.
Duitschland zal den export naar al zijn
nog overgebleven markten moeten forcee-
ren, want door de Britsch-Eransche oor
logsverklaring en de 'blokkade beeft bet
rijk ongeveer 50 procent van zijn buiten-
landschen 'handel verloneni. Engelanld' 'en
Frankrijk namen in totaal 18 procent van
DUitschlands export af en voorzagen bet
voor 20 procent van zijn import. De lan
den overzee, die nu van Duitsebland 'ge
ïsoleerd zijn, namen 23 procent van den
Duitschen export af en leverden 30 pro
cent van den import.
De voornaamste ruwe grondstoffen, die
thanis voor bet rijk niet meer te krijgen
zijn, zijn katoen, rubber, tin en nikkel.
Het is niet te verwachten, dat Rusland
katoen zal 'gaan leveren, want de Russi
sche katoenuitvoer bedraagt slechts
30.000 baleni, dat is 2Vs procent van
Duitschlahds verbruik. Wel zal Rusland
in staat zijn hout en mangaanerts te leve
ren.
De Poolsche industrie is zeer goed uit
gerust, om aan de vraag van de Zuid-
Oostelijke Europeesche staten te voldoen.
Hetzelfde is het geval met den handel op
de kleine 'Baltische staten.
Het Duitsche rijk zal echter een. ge
deelte van de Poolsch-Silezische produc
tie voor eigen gebruik noodig hebben.
De voorziening van ijzererts zal nog
eeni probleem blijven. Vijf en veertig pro
cent van bet door Duitschland verlangde
ijzererts werd' door Frankrijk en Marokko
geleverd. De Hermann Goeringwerke, die
de minder goede ertsen uit Salzkammer-
gut zullen verwerken, kunnen eerst in het
volgende voorjaar in bedrijf komen.
Op verhooging der prijzen van een
aantal goederen zal men wel moeten re
kenen, schrijft Patrimonium.
De scheepsvrachten stijgen, in verband
met de verhoogde risicopremie. Ook de
gages der schepelingen, die aan ernstige
gevaren bloot staan, zullen accresseeren.
Een en ander heeft uiteraard op de prij
zen van de van overzee aangevoerde
producten een beteekenenden invloed.
Er werken ook andere factoren: de
enorme behoeften der legers, de beper
king van den goederen-ruil, de neiging
om producten, waarnaar men een stijgen
de vraag verwacht, nog even vast te
houden, de monetaire maatregelen, etc.
Altemaal prijsverhoogende tendenzen.
Teger» kunstmatige en onredelijke ver
hoogingen behoort evenwel zooveei mo
gelijk gewaakt te worden.
De prijsopdrijving, die in extra-winst
begeerte haar oorzaak vindt, moet ook
door de Overheid streng worden tegen
gegaan. Zij beschikt over de daarvoor
noodige wettelijke bevoegdheden.
Er is zorg in vele gezinnen. Menigeen
gaat door de mobilisatie belangrijk in
inkomen achteruit, al zijn er natuurlek
ook, die daardoor tijdelijk in wat betere
conditie komen. Maar er zijn daarnaast
vele werkloozen. En de oorlogsomstan
digheden oefenen op den gang van vele
bedrijven een zeer nadeeligen invloed.
Altemaal redenen om te waken tegen een
onnoodige verzwaring van veler moeilijk
heden door niet wel gemotiveerde prijs-
verhoogingen.
Wij hebben evenwel den indruk, dat
er thans gelukkig veel minder misbrui
ken zijn te signaleeren dan in 1914. De
positie is bovendien, dank zij' den land
bouwsteun, etc. ook een andere.
Rechtbank te Middelburg.
Zitting van 15 Sept. 1939.
M. C. W., 42 j., winkelier te Souburg,
was in hooger beroep gekomen van een
vonnis van den kantonrechter te Mid
delburg van 17 Mei j.l. waarbij hij we
gens als hoofd en bestuurder van een
winkel gedurende den tijd dat een winkel
voor het publiek gesloten moet zijn, van
het bij dien winkel behoorende winkel
huis uit voorwerpen ter aflevering aan
het publiek uitzenden, werd veroordeeld
tot een geldboete van f 20 of 10 d. h.
Verdachte was verschenen. Nadat de
Off. van Justitie bevestiging van het
vonnis waarvan hooger beroep had ge-
eischt, verzocht de verdachte om een ge
ringere geldboete.
H. V., 59 j., landbouwer te Aagteker
ke, was in hooger beroep gekomen van
een vonnis van den Kantonrechter te
Middelburg, waarbij hij wegens overtr.
van de Landbouwcrisiswet werd veroor
deeld tot een geldboete van f 7,50 of 5
d. h. Hij heeft n.l. op 7 Febr. 1939 te
Aagtekerke consumptiemelk verhandeld
door die melk in bepaalde hoeveelheden
aan eenige personen te leveren zonder
daartoe vergunning te hebben.
De Officier van Justitie eischte beves
tiging van het vonnis waartegen hooger
beroep.
P. A. B., 45 jaar, landbouwer te Ar
nemuiden, was in hooger beroep geko
men van een vonnis van den kantonrech
ter te Middelburg d.d. 12 Juli 1939, waar
bij hij wegens het door een dier noode-
loos arbeid doen verrichten op pijnlijke
wijze, werd veroordeeld tot een geldboe
te van f 25 of 10 d. h. Verd. heeft n.l.
op 27 April 1.1. te Arnemuiden, misbruik
makende van zijn gezag, last gegeven aan
zijn zoon, een paard arbeid te doen ver
richten op een stuk bouwland in den
Kleverskerkschen polder, daar dat dier
een eg door dat land te doen trekken,
terwijl dat paard op de reehterschoft,
een bloedende wond had waarop het ga
reel tijdens het trekken drukte, en het
dier eenigszins kreupel was.
De Officier van Justitie eischte niet-
ontvankelijk verklaring van den verdach
te in zijn hooger beroep.
(Speciale V.P.B.-reportage.)
Nu in verschillende landen reeds
strenge distributie van benzine plaats
heeft, en alleen het militaire verkeer
nog onbeperkt over den voorraad kan
beschikken naast enkele andere dringen
de groepen, zooals bijvoorbeeld de me
dici, en in andere landen zelfs alle parti
culiere auto-verkeer door het verbod
van benzinegebruik is stopgezet, terwijl
ook in ons land-van-belofte met distri
butie gedreigd wordt, indien wij ons niet
vrijwillig de uiterste zelfbeperking op
leggen, is momenteel op den groo-
ten weg en in onze straten van ver
mindering van het verkeer weinig te
merken.
De Deensche kroonprins heeft een
fiets gekocht en zijn auto op stal gezet:
voorwaar een prachtig voorbeeld. Indien
wij niet inzien, dat het den weg van veel
sterker beperking uit vrijen wil op moet,
staat te vreezen, dat binnenkort aan de
maatschappij in haar geheel een nieuwe
zware slag zal moeten worden toege
bracht door sterke beperking van boven
af, of wat nog erger zou zijn door
verbod van alle niet strikt noodzakelijke
gebruik van motoren. Het zijn niet al
leen de auto-bezitters die kunnen mee
werken, om dit te voorkomen door ver
standig, zuinig en zoo weinig mogelijk te
rijden, ook de voetgangers, de wielrij
ders, de karrevoerders hebben hier een
taak. Een onderhoud op het kantoor van
de Koninklijke Nederlandsche Automo
biel Club inspireerde ons tot de volgen
de adviezen aan alle soorten gebruikers
van den weg.
Luxe-rijders dienen in dezen tijd eens
opnieuw de andere voertuigen en derzel-
ver voordeelen te gaan ontdekken: er
zyn nog treinen, fietsen, trams, autobus
sen en ge hebt een prachtig en ge
zond vervoermiddel voor kleine afstan
den, uw twee beenen.
Wie in dit opzicht niet meewerkt zoo
veel hij kan, handelt onmaatschappelijk.
De niet-automobilist, die van den
grooten weg gebruik maakt, kan helpen
aan het besparen van benzine. Dat lijkt
vreemd, toch is het waar. Voor zoover
zij geen verstand hebben van automobie
len en chauffeurskunst, zij hun gezegd,
dat remmen, stoppen, opnieuw optrek
ken, in het kort: alle wijzigingen in de
snelheid van een wagen, vooral als dat
op bruuske wijze plaats heeft, benzine
kosten. Zjj dienen dus rekening te hou
den met de moeilijkheden, waarvoor een
chauffeur zich door onnadenkendheid
van anderen plotseling geplaatst kan
zien. Zeg niet, dat gij van distributie van
benzine (en van olie kan hetzelfde wor
den gezegd), geen nadeel zult ondervin
den. Het geheele economische leven zou
eronder lijden. Steek niet nog gauw voor
een auto den weg over, zoodat die met
groote kracht moet remmen.
En nu de automobilisten. Wie fatsoen
lijk rijdt, rijdt ook zuinig. Voor alle ver
keersregels gaat in dezen tijd beschaafd
heid, de bereidheid eens van zijn rechten
op voorrang, inhalen enz., af te stappen.
Wees niet alleen zelf zuinig, help ook
anderen dat te doen. Rijdt niet op top
snelheid, neem genoegen met een vaart
van 6080 km per uur. Sneller rijden
kost immers veel meer benzine en be
spaart u toch ten slotte heel weinig tijd.
Doet niet zoo gewichtig, alsof het lot
van Europa ervan zou afhangen, dat gij
uw voorligger inhaalt. Houdt meer dan
ooit nauwkeurig rechts, houdt bij kruis
punten tijdig in, voorkomt, dat gij'zelf of
op collega plotseling moet remmen.
Werkt mee tot de vlotte afwikkeling
van het verkeer, denkt altijd ook aan
anderen. Rydt niet langer op de lage
versnellingen, dan noodzakelijk is. Laat
uw motor niet onnoodig stationnair loo-
pen, gebruikt de choke zoo weinig mo
gelijk. Al deze dingen komen er in nor
malen tijd niet zoo erg op aan; nu zyn
ze van invloed op het gebruik van ben
zine door een paar honderd duizend luxe
en vrachtwagens. Is het volkomen in
orde met uw ontsteking, uw carburatie
en uw compressie? Als ge het zelf niet
kunt, laat uw motor dan eens goed na
zien door een deskundige. Woont, of
komt ge in Den Haag, laat al deze din
gen dan eens controleeren op het proef
station van de K. N. A. C., waar men u
gaarne van advies zal dienen. Alle on
volkomenheden, zelfs het rijden op slappe
banden, kosten benzine en olie. Vraagt
bij de K. N. A. C. het vlugschrift „Zui
nig met benzine".
(Nadruk verboden.)
(Auteursrecht V. P. B.)
BEURSBERICHTEN.
Slotkoersen van de Amsterdamsche
Effectenbeurs, ons medegedeeld door
Van Heel Co. N.V. te Goes.
vorige koers heden
H. V. A.
427
420
Ned. Ind. Handelsbank
127
124
Philips
1467a
140
Unilever
1047a
10314
A. K. U.
29Va
29%
Amsterdam Rubber
227
2297a
Kon. Olie
3397a
32614
Kon. Boot
136
134
Scheepv. Unie
132 Va
131
Deli Mij.
179
174%
Nederland 1937
81Va
807a
Nederland 1938
85%
84%
U. S. Steel
57Va
597a
Anaconda
27%
2814
Bethl. Steel
697a
707s
North Am. CCy.
18
18
Cont. Oil
23
22%
Shell
128/s
12%
Kennecott
34Va
345/s
Radio
57 a
5%
Am. Enka
31
31
Car Foundry
243/s
25%
Tidewater
117s
ll6/is
Midpetco
13
127a
Rep. Steel
217s
22Vs
Waterworks
9
9%
Gen. Motors
407»
40
De 'beurs stond onder den druk van
de Pondenkoers, die tot beneden 7 gld.
teruggeloopen was. Het hierdoor ont
stane aanbod werd slechts schoorvoetend
opgenomen, zoodat de koersen inzakten.
Kon. Petroleum opende 335, 'daarna
324, vervolgens 328 pot. H.V.A. liep te
rug van 428 naar 420. De Scheepvaart-
aandeelen waren niet veel lager; Japan-
lijnen circa 3 pet. Overigens waren de
vertsöhillen beperkt tot 1.52 pet.
D'e Rubberaandeelen, die doorgaans
nogal op de Pondenkoers reageeren, wa
ren voor sommige wat lager maar hiel
den zich verder goed. Tabakken iets flau
wer voor Deli Batavia.
De Amerikanen waren in verhouding
tot de New-Yorkische koersen tamelijk
vast geopend, doch liepen later iets terug.
Evenwel waren de koersen boven die van
gisteren.
De Beleggingsmarkt was iets zwakker.
De leening 1938 werd 85 geadviseerd.
Wisselkoersen.
Amsterdam, 15 Sept., 2.30 u.
Berlijn 73.00—74.00.
Londen 6.886.92.
Parijs 3.943.98.
Brussel 32.15—32.227a.
New-York 1.88%—1,887a.
GOES. Geboren: Peter Marius, z. van
Adriaan 'Oornelis Johan Verwijs len Abra-
hamina Antihonetfca Nieuwenhuij'zen te
Yerseke; Pieter, z .van AEde Postma en
Sijke Boomsma te Sc'hore; Pieter Hen
drik, z. van Adriaan Marinus de Dreu
en Janna Reijerse.
Van 1113 September.
VLISSINGEN. Ondertrouwd: M. F.
Rouw 19 j. en W. Goedhart 16 j.; P. W.
van Reijmerdal 23 j. en E. de Noojjer
19 j.; P. A. Mulders 24 j. en A. M.
Lente 26 j.; J. Marijs 27 j. en D. Maas
21 j.; P. C. Roose 26 j. en M. Davidse
22 j.A. T. Polvliet 26 j. en M. Schout
22 j.P. van Stee 23 j. en T. Sohier
22 j.
Bevallen: V. Swennen geb.. Legs d.
M. J. van Reems geb. Vlegels d.G. van
Meenen geb. Tunderman d.
Overleden: J. C. van Dorsser de Haas
69 j., vrouw van J. B. Eekman. (VI. C.)
DEN HAAG. De regeeringspersdienst
meldt nog de volgende bijzonderheden
over het vergaan van het Nederlandsche
Marine-vliegtuig
De bemanning van de R. 5, hetwelk
door een Duitsoh militair vliegtuig werd
aangevallen na tot 'daling te zijn gedwon
gen, is gisteravond te Delfzijl aangeko
men.
Uit 'het verhoor is komen vast te staan
dat het incident zich heeft afgespeeld
buiten onze territoriale wateren op on
geveer 5 mijl benoorden het licht Hel
ium.
Het Duitsche vliegtuig bleek het Ne
derlandsche vliegtuig met mitrailleur-
vuur te hebben aangevallen. Het instru
mentenbord werd versplinterd en de rech
ter bakboorddrijver weggeschoten.
Als gevolg hiervan sloeg het vliegtuig
bij' de landing over den kop. De beman
ning werd opgepikt door het Duitsche
vliegtuig, meegevoerd naar Norderney en
daar in het hospitaal opgenomen!. D'e lui
tenant ter zee derde klas der Marine
reserve van Rijn kreeg een schampschot
aan de rechterhand en twee schampsoho-
ten achter het linkeroor. D'e sergeant-
vlieger F. Buynink kreeg twee schamp
schoten door de linker groote teen. De
korporaals Goudswaard en van Winger
den bleven ongedeerd. Allen bevinden
zich naar omstandigheden in goeden wel
stand.
Het vliegtuig is het laatst gezien met
de drijvers boven water.
Mr J. A. DE WILDE IN DE
TWEEDE KAMER.
DEN HAAG. D'e oud-minister Mr J. A.
'de Wilde heeft zijn benoeming tot lid der
Tweede Kamer in de vacature-Bottenberg
aangenomen.