Vleest zuinig met tie benzine! A6&tftecd U De ietuw Kerknieuws Predikbeurten. Onderwijs Gemengd Nieuws. Duitsche berekeningen. Rechtszaken Finantiëele Berichten. Burgerlijke Stand Telegrammen. WALCHEREN. SCHOUWEN-DUIVELAND. PRIJSVERHOOGIIMG. Ook niet-automobilisten kunnen meewerken. Het incident met het Nederlandsch marine-vliegtuig. Houdt U op de hoogte met wat er in de wereld gebeurt! Vanaf heden gratis in dien U per 1 October a.s een abonnement neemt. A Door geld of spelen, tafels, stoelen, enz. beschikbaar te stellieni zal het zeker mo gelijk zijn onze mannen, die reeds zooveel moeten missen aan huiselijkheid, een te huis te verschaffen. Benoemd tot opzichter-teekenaar bij de Aa-werken, standplaats 's-Hertogen- bosdh, dhr C. ie Ciercq, alhier. Kapelle. Gevonden een bos met sleutels terug te bekomen bij de Rijkspolitie te Biezelinge. (Belangeloos bericht.) Arnemuiden. Benoemd tot volontair ter gemeente-secretarie Mej. J. J. van Maëlsaëke, alhier. Zierikzee. Dhr A. v. d. Houten J. Jz. alhier is benoemd tot directeur van het distributiebedrijf Duiveland. Ned. Herv. Kerk. Drietal te Arnhem (vac.-A. Drost), Th. E. v. d. Brug te Harlingen; A. G. ten Kate te Brussel; D. J. Vossers te Vlissingen. Beroepen te Goevorden (N. H. Evang.), W. Glashouwer, cand.-hulppr. te Zwaag- westeinde; te Havelte (toez.), D. Oos ten te Waaxens-Brandgum. Bedankt voor Blokzijl, H. Nobel te Reisum c.a. Emeritaat. Ds H. Meijering, Geref. predikant te Katwijk aan den Rijn, heeft tegen het einde van dit jaar eervol emeritaat aangevraagd. Op 30 October a.s. zal het 47 jaar ge leden zijn, dat Ds Meijering het predik ambt te Loppersum aanvaardde. Vervolgens diende hij de Geref. Ker ken van Winsum-Obergum en van Kat wijk aan den Rijn. De laatste gemeente vanaf 1900. ZONDAG 17 SEPTEMBER 1939. Op Zuid- en Noord-Beveland. Ned. Herv. Kerk. Baarland, vm. en nm, ds Dagevos. Biezelinge, vm. en nm. ds v. Steenbergen. Borsselen, vm. en nm. ds Bunjes. Colijnsplaat, vm. en nm. ds Kluiver. Driewagen, vm. ds de Willigen. Ellewoutsdijk, vm. ds v. Willens waard. Geersdijk, vm. en nm. dhr Kraak. 's-Gravenpolder, 's-Heerenhoek, geen d. 's-H. Abtskenke, 9.30 u. O.T. ds Hansen, 2 u. O.T. ds Drost. Heinkenszand, 10 u. ds v. Burgeier, 2.30 u. ds de Willigen. 's-H. Hendrikskinderen, 9.30 en 2 u. ds Zandee 's-Heer Arendslcerke, vm. en nm. ds v. d. Waa. Hoedekenskerke, vm. en nm. ds Hulsbergen. Yerseke, vm. en nm. ds Bons. Kapelle, vm. en nm. dr Schmidt. Kamperland, vm. en nm. ds Tonsbeek. Kattendijke, 10 u. ds Lammers, 2.30 u. geen d. Kats, 2 u. dr Hansen. Krabbendijke, vm. en nm. ds Lekkerkerker te Oosterwolde._ Kortgene, vm. en nm. ds v. d. Most v. Spijk. Kloetinge, vm. en nm. ds Boersma. Kruiningen, 10 en 2.30 u. ds Mortier. Nieuwdörp, vm, ds Homburg, nm. dhr Smit. Nisse, nm. ds v. Burgeler. Oudelande, vm. ds Matzer v. Blois. Ovezande, nm. ds Matzer van Blois. Rilland, vm. en nm. ds Sickesz. Sohore, vm. geen d., 1.30 u. O.T. ds Postma. Waarde, vm. en nm. ds Hoogenraad. Wemeldinge, 1.30 u. ds Lammers. Wissenkerke, vm. en nm. ds Louwerse. Wolf aartsdijk, vm. en nm. ds van Dijk. Op Walcheren. Aagtekerke, 9.30 u. ds Kelder. Arnemuiden, 9.30 en 6 u. dhr v. d. Kolf, 2 u. ds Dippel. Biggekerke, vm. en nm. ds de Ru. Domburg, 9.30 u. cand. Emous, 2 u. ds v. Woerden. Gapinge, 2 u. ds van Duyne. Grijpskerke, 9.30 en 2 u. ds v. Loon. Kleverskerke, vm. ds Fagel. Koudekerke, 9.30 u. ds v. Voorst Vader, 2 u. ds Vossers. Meliskerke, 9.30 en 2 u. ds Bakker. N.- en St Joosland, 10 en 2.30 u. cand. v. d. Graaf. Oostkapelle, 9.30 en 2 u. ds Don. Ritthem, vm. ds Tjebbes, nm. ds Visbeek. St Laurens, vm. en nm. ds Simoons. Serooskerjce, 9.30 en 2 u. ds Visser. Oost-Souburg, 9.30 en 2 u. ds Spijkerboer. Veere, nm. ds Fagel. Vrouwenpolder, 9.30 u. ds van Duyne. Westlcapelle, 9.30 en 2 u. ds Reus. West-Souburg, geen dienst. Zcratelande, 9.30 en 2 u. ds Oosthoek. 't Zand, 10 u. ds Visbeek, 2 u. geen d. Middelburg (Geref. Bond), Vrijzinnige kerk, 2 u. dhr v. d. Kolf te Dubbeldam. Geref. Kerken. Arnemuiden, 9.30 en 2 u. ds Scholing. Baarland, 9.30 en 2 u. ds Leene. Borsselen, 9 en 2 u. ds Fransen. Driewegen, 9.30 en 2 u. leesdienst. Domburg, 9.30 u. leesd., 2 u. ds Visser. Gapinge, 9.30 u. leesd., 7 u. ds de Vries. Goes, 9.30 en S.30 u. ds Kuiper te Arnhem (veldpred.) (Voorber. H. Av.). s-Gravenpolder, 9.30 en 2 u. leesdienst. Grijpskerke, 9.30 en 2 u. ds Kraan. Heinkenszand, 10 en 2.30 u. ds Booy. Yerseke, vm. en nm. ds v. Egmond. Kapelle, vm. ds Koolstra, nm. ds Scheele. Krabbendijke, vm. en nm. ds Ros. Kamperland, 10, 3 en 7 u. ds Goudappel, em.- pred. te Velp. Kruiningen, 10 u. ds Hofland, veld-pred., 2.30 u. ds Koolstra. St Laurens, 9.3Ó en 2 u. ds Koning. Meliskerke, 9.30 en 2 u. ds Vreugdenhil. Nieuwdörp, vm. en nm. ds Beukema. Oostkapelle, 9.30 en 2.30 u. cand. Marseille te Den Haag. Rilland, 10 en 2.30 u. ds v. Herwijnen. Schoondijke, 10 en 3 u. ds de Vries (H. Av. en Dankz.). Serooskerke, vm. en nm. ds de Groot te Poortugaal'. Souburg, 9.30 en 2 u. ds Bos te Hoogersmilde. Veere, vm., nm. en 7 u. ds Smitt. Westkapelle, 9.30 u. ds Visser, 2 u. leesd. Wemeldinge, vm. en nm. ds v. Dijk. Wissenkerke, 9.30 en 2 u. ds Oostenbrink. Wolfaartsdijk, 10 en 2.30 u. ds v. Heiningen. Geref. Gemeenten. Aagtekerke, 9.30, 2 en 6 u. leesd. Biezelinge, vm., nm. en av. leesd. Goes, 9.30, 2 en 6 u. leesd. 's-Gravenpolder, 9, 1.30 en 5.30 u. leesd. Yerseke, vm., nm. en av. leesd. Krabbendijke, vm. en nm. ds v. d. Berg. Rilland, 9, 1.30 en 5.30 u. ds v. Neerbos. Chr. Geref. Kerk. Biezelinge, vm. en nm. leesd. Middelburg (Gasthuiskerk), 10 en 6 u. ds Janssen, leger- en vlootpred. Vlissingen, 9.30 en 5 u. leesd. Vrije Evang. Gemeenten. Goes, 9.30 en 6 u. ds v. d. Vis. Wemeldinge, 9.30 en 2 u. ds Werges. Yerseke, vm. en nm. ds Mooij. Bath, 10.30 en 3 u. dhr Verboom. Geref. Kerk (H. V.) Middelburg, 10 en 6 u. ds v. d. Hooff. Doopsgez. Gem. Goes, 10.15 u. ds Koekebakker. Leger des Heils. Goes, 7.30 u. bidstond, 10 u. heiligingsdienst, 4 u. openluchtmeeting, 8 u. verlossings samenkomst. Leider Kapt. Beekhuis. Middelburg, Goes. Te Amsterdam slaagde onze 'vroe gere stadgenoot 'C. J. Moerman voor Eta- leur-laksohrijver, leerling van de E. N. V. E. R. aldaar (Eerste Nedexlandsche vak school voor Etalage en Reclame). Krabbendijke. Mej. Verhage van Ber gen op Zoom is benoemd als tijdelijk on derwijzeres aan de Herv. School alhier. Machiniste n-e x a m e n s. Ge slaagd voor voorloopig diploma: J. J. v. Luijck, Schoondijke; S. Vreeke, Grijps kerke en A. J. Kootstra, Middelburg. Gezelschap van vijf Nederlanders zoek. De po litie is in kennis gesteld van de raadsel achtige verdwijning van een taxi, toebe- hoorende aan een onderneming uit Deurne bij Antwerpen. De taxi-chauf feur, L. B. uit Borgerhout, kreeg in den ochtend van 11 September opdracht een gezelschap Nederlanders, bestaande uit drie dames, een bejaarden heer en een jongmensch, dit uit Parijs kwamen, naar Amsterdam te brengen. Het gezelschap vertrok om half drie. Sindsdien is niets meer van de inzitten den van de taxi vernomen. Men vreest, dat een ongeluk geschied is. ALS POLEN EENMAAL VEROVERD ZAL ZIJN. Te Berlijn worden reeds schattingen gemaakt, wat Polen voor Duitschland kan opleveren. Conservatieve handelB1- specialisten zijn, volgens Un. Pres®, van meening, dat Polen waarschijnlijk een deel van den Duitschen 'handel met Scan dinavië en Rusland, zoolang althans1 geen blokkade in de Oostzee is ingesteld en de wel over de Baltische statten open blijft, Op zich kan nemen. Een deel 'van de '28 millioen ton kolen, die jaarliiks1 werden geproduceerd in het vroegere Poolsche industrie-district van 'Silezië zou kunnen gaan naar de Sdhandinavische landjeni, Italië en sommige Donau-landen, in ruil voor Duitsche aankoopen. Vooral de leve ranties van steenkolen aan Zweden, den besten leverancier van ijzererts aan Duitschland, zijn van belang. 'De Poolsche 'krijgsgevangenen kunruen voor het rijk van belang zijn bdj (het nijpend gebrek aan arbeidskrachten, of schoon er een groot verschil bestaat tus- techen de Poolsche krijgsgevangenen van thans en de Russische van 1914'18, die in de Duitse'he mijnen 'hebben gewerkt. Duitschland zal den export naar al zijn nog overgebleven markten moeten forcee- ren, want door de Britsch-Eransche oor logsverklaring en de 'blokkade beeft bet rijk ongeveer 50 procent van zijn buiten- landschen 'handel verloneni. Engelanld' 'en Frankrijk namen in totaal 18 procent van DUitschlands export af en voorzagen bet voor 20 procent van zijn import. De lan den overzee, die nu van Duitsebland 'ge ïsoleerd zijn, namen 23 procent van den Duitschen export af en leverden 30 pro cent van den import. De voornaamste ruwe grondstoffen, die thanis voor bet rijk niet meer te krijgen zijn, zijn katoen, rubber, tin en nikkel. Het is niet te verwachten, dat Rusland katoen zal 'gaan leveren, want de Russi sche katoenuitvoer bedraagt slechts 30.000 baleni, dat is 2Vs procent van Duitschlahds verbruik. Wel zal Rusland in staat zijn hout en mangaanerts te leve ren. De Poolsche industrie is zeer goed uit gerust, om aan de vraag van de Zuid- Oostelijke Europeesche staten te voldoen. Hetzelfde is het geval met den handel op de kleine 'Baltische staten. Het Duitsche rijk zal echter een. ge deelte van de Poolsch-Silezische produc tie voor eigen gebruik noodig hebben. De voorziening van ijzererts zal nog eeni probleem blijven. Vijf en veertig pro cent van bet door Duitschland verlangde ijzererts werd' door Frankrijk en Marokko geleverd. De Hermann Goeringwerke, die de minder goede ertsen uit Salzkammer- gut zullen verwerken, kunnen eerst in het volgende voorjaar in bedrijf komen. Op verhooging der prijzen van een aantal goederen zal men wel moeten re kenen, schrijft Patrimonium. De scheepsvrachten stijgen, in verband met de verhoogde risicopremie. Ook de gages der schepelingen, die aan ernstige gevaren bloot staan, zullen accresseeren. Een en ander heeft uiteraard op de prij zen van de van overzee aangevoerde producten een beteekenenden invloed. Er werken ook andere factoren: de enorme behoeften der legers, de beper king van den goederen-ruil, de neiging om producten, waarnaar men een stijgen de vraag verwacht, nog even vast te houden, de monetaire maatregelen, etc. Altemaal prijsverhoogende tendenzen. Teger» kunstmatige en onredelijke ver hoogingen behoort evenwel zooveei mo gelijk gewaakt te worden. De prijsopdrijving, die in extra-winst begeerte haar oorzaak vindt, moet ook door de Overheid streng worden tegen gegaan. Zij beschikt over de daarvoor noodige wettelijke bevoegdheden. Er is zorg in vele gezinnen. Menigeen gaat door de mobilisatie belangrijk in inkomen achteruit, al zijn er natuurlek ook, die daardoor tijdelijk in wat betere conditie komen. Maar er zijn daarnaast vele werkloozen. En de oorlogsomstan digheden oefenen op den gang van vele bedrijven een zeer nadeeligen invloed. Altemaal redenen om te waken tegen een onnoodige verzwaring van veler moeilijk heden door niet wel gemotiveerde prijs- verhoogingen. Wij hebben evenwel den indruk, dat er thans gelukkig veel minder misbrui ken zijn te signaleeren dan in 1914. De positie is bovendien, dank zij' den land bouwsteun, etc. ook een andere. Rechtbank te Middelburg. Zitting van 15 Sept. 1939. M. C. W., 42 j., winkelier te Souburg, was in hooger beroep gekomen van een vonnis van den kantonrechter te Mid delburg van 17 Mei j.l. waarbij hij we gens als hoofd en bestuurder van een winkel gedurende den tijd dat een winkel voor het publiek gesloten moet zijn, van het bij dien winkel behoorende winkel huis uit voorwerpen ter aflevering aan het publiek uitzenden, werd veroordeeld tot een geldboete van f 20 of 10 d. h. Verdachte was verschenen. Nadat de Off. van Justitie bevestiging van het vonnis waarvan hooger beroep had ge- eischt, verzocht de verdachte om een ge ringere geldboete. H. V., 59 j., landbouwer te Aagteker ke, was in hooger beroep gekomen van een vonnis van den Kantonrechter te Middelburg, waarbij hij wegens overtr. van de Landbouwcrisiswet werd veroor deeld tot een geldboete van f 7,50 of 5 d. h. Hij heeft n.l. op 7 Febr. 1939 te Aagtekerke consumptiemelk verhandeld door die melk in bepaalde hoeveelheden aan eenige personen te leveren zonder daartoe vergunning te hebben. De Officier van Justitie eischte beves tiging van het vonnis waartegen hooger beroep. P. A. B., 45 jaar, landbouwer te Ar nemuiden, was in hooger beroep geko men van een vonnis van den kantonrech ter te Middelburg d.d. 12 Juli 1939, waar bij hij wegens het door een dier noode- loos arbeid doen verrichten op pijnlijke wijze, werd veroordeeld tot een geldboe te van f 25 of 10 d. h. Verd. heeft n.l. op 27 April 1.1. te Arnemuiden, misbruik makende van zijn gezag, last gegeven aan zijn zoon, een paard arbeid te doen ver richten op een stuk bouwland in den Kleverskerkschen polder, daar dat dier een eg door dat land te doen trekken, terwijl dat paard op de reehterschoft, een bloedende wond had waarop het ga reel tijdens het trekken drukte, en het dier eenigszins kreupel was. De Officier van Justitie eischte niet- ontvankelijk verklaring van den verdach te in zijn hooger beroep. (Speciale V.P.B.-reportage.) Nu in verschillende landen reeds strenge distributie van benzine plaats heeft, en alleen het militaire verkeer nog onbeperkt over den voorraad kan beschikken naast enkele andere dringen de groepen, zooals bijvoorbeeld de me dici, en in andere landen zelfs alle parti culiere auto-verkeer door het verbod van benzinegebruik is stopgezet, terwijl ook in ons land-van-belofte met distri butie gedreigd wordt, indien wij ons niet vrijwillig de uiterste zelfbeperking op leggen, is momenteel op den groo- ten weg en in onze straten van ver mindering van het verkeer weinig te merken. De Deensche kroonprins heeft een fiets gekocht en zijn auto op stal gezet: voorwaar een prachtig voorbeeld. Indien wij niet inzien, dat het den weg van veel sterker beperking uit vrijen wil op moet, staat te vreezen, dat binnenkort aan de maatschappij in haar geheel een nieuwe zware slag zal moeten worden toege bracht door sterke beperking van boven af, of wat nog erger zou zijn door verbod van alle niet strikt noodzakelijke gebruik van motoren. Het zijn niet al leen de auto-bezitters die kunnen mee werken, om dit te voorkomen door ver standig, zuinig en zoo weinig mogelijk te rijden, ook de voetgangers, de wielrij ders, de karrevoerders hebben hier een taak. Een onderhoud op het kantoor van de Koninklijke Nederlandsche Automo biel Club inspireerde ons tot de volgen de adviezen aan alle soorten gebruikers van den weg. Luxe-rijders dienen in dezen tijd eens opnieuw de andere voertuigen en derzel- ver voordeelen te gaan ontdekken: er zyn nog treinen, fietsen, trams, autobus sen en ge hebt een prachtig en ge zond vervoermiddel voor kleine afstan den, uw twee beenen. Wie in dit opzicht niet meewerkt zoo veel hij kan, handelt onmaatschappelijk. De niet-automobilist, die van den grooten weg gebruik maakt, kan helpen aan het besparen van benzine. Dat lijkt vreemd, toch is het waar. Voor zoover zij geen verstand hebben van automobie len en chauffeurskunst, zij hun gezegd, dat remmen, stoppen, opnieuw optrek ken, in het kort: alle wijzigingen in de snelheid van een wagen, vooral als dat op bruuske wijze plaats heeft, benzine kosten. Zjj dienen dus rekening te hou den met de moeilijkheden, waarvoor een chauffeur zich door onnadenkendheid van anderen plotseling geplaatst kan zien. Zeg niet, dat gij van distributie van benzine (en van olie kan hetzelfde wor den gezegd), geen nadeel zult ondervin den. Het geheele economische leven zou eronder lijden. Steek niet nog gauw voor een auto den weg over, zoodat die met groote kracht moet remmen. En nu de automobilisten. Wie fatsoen lijk rijdt, rijdt ook zuinig. Voor alle ver keersregels gaat in dezen tijd beschaafd heid, de bereidheid eens van zijn rechten op voorrang, inhalen enz., af te stappen. Wees niet alleen zelf zuinig, help ook anderen dat te doen. Rijdt niet op top snelheid, neem genoegen met een vaart van 6080 km per uur. Sneller rijden kost immers veel meer benzine en be spaart u toch ten slotte heel weinig tijd. Doet niet zoo gewichtig, alsof het lot van Europa ervan zou afhangen, dat gij uw voorligger inhaalt. Houdt meer dan ooit nauwkeurig rechts, houdt bij kruis punten tijdig in, voorkomt, dat gij'zelf of op collega plotseling moet remmen. Werkt mee tot de vlotte afwikkeling van het verkeer, denkt altijd ook aan anderen. Rydt niet langer op de lage versnellingen, dan noodzakelijk is. Laat uw motor niet onnoodig stationnair loo- pen, gebruikt de choke zoo weinig mo gelijk. Al deze dingen komen er in nor malen tijd niet zoo erg op aan; nu zyn ze van invloed op het gebruik van ben zine door een paar honderd duizend luxe en vrachtwagens. Is het volkomen in orde met uw ontsteking, uw carburatie en uw compressie? Als ge het zelf niet kunt, laat uw motor dan eens goed na zien door een deskundige. Woont, of komt ge in Den Haag, laat al deze din gen dan eens controleeren op het proef station van de K. N. A. C., waar men u gaarne van advies zal dienen. Alle on volkomenheden, zelfs het rijden op slappe banden, kosten benzine en olie. Vraagt bij de K. N. A. C. het vlugschrift „Zui nig met benzine". (Nadruk verboden.) (Auteursrecht V. P. B.) BEURSBERICHTEN. Slotkoersen van de Amsterdamsche Effectenbeurs, ons medegedeeld door Van Heel Co. N.V. te Goes. vorige koers heden H. V. A. 427 420 Ned. Ind. Handelsbank 127 124 Philips 1467a 140 Unilever 1047a 10314 A. K. U. 29Va 29% Amsterdam Rubber 227 2297a Kon. Olie 3397a 32614 Kon. Boot 136 134 Scheepv. Unie 132 Va 131 Deli Mij. 179 174% Nederland 1937 81Va 807a Nederland 1938 85% 84% U. S. Steel 57Va 597a Anaconda 27% 2814 Bethl. Steel 697a 707s North Am. CCy. 18 18 Cont. Oil 23 22% Shell 128/s 12% Kennecott 34Va 345/s Radio 57 a 5% Am. Enka 31 31 Car Foundry 243/s 25% Tidewater 117s ll6/is Midpetco 13 127a Rep. Steel 217s 22Vs Waterworks 9 9% Gen. Motors 407» 40 De 'beurs stond onder den druk van de Pondenkoers, die tot beneden 7 gld. teruggeloopen was. Het hierdoor ont stane aanbod werd slechts schoorvoetend opgenomen, zoodat de koersen inzakten. Kon. Petroleum opende 335, 'daarna 324, vervolgens 328 pot. H.V.A. liep te rug van 428 naar 420. De Scheepvaart- aandeelen waren niet veel lager; Japan- lijnen circa 3 pet. Overigens waren de vertsöhillen beperkt tot 1.52 pet. D'e Rubberaandeelen, die doorgaans nogal op de Pondenkoers reageeren, wa ren voor sommige wat lager maar hiel den zich verder goed. Tabakken iets flau wer voor Deli Batavia. De Amerikanen waren in verhouding tot de New-Yorkische koersen tamelijk vast geopend, doch liepen later iets terug. Evenwel waren de koersen boven die van gisteren. De Beleggingsmarkt was iets zwakker. De leening 1938 werd 85 geadviseerd. Wisselkoersen. Amsterdam, 15 Sept., 2.30 u. Berlijn 73.00—74.00. Londen 6.886.92. Parijs 3.943.98. Brussel 32.15—32.227a. New-York 1.88%—1,887a. GOES. Geboren: Peter Marius, z. van Adriaan 'Oornelis Johan Verwijs len Abra- hamina Antihonetfca Nieuwenhuij'zen te Yerseke; Pieter, z .van AEde Postma en Sijke Boomsma te Sc'hore; Pieter Hen drik, z. van Adriaan Marinus de Dreu en Janna Reijerse. Van 1113 September. VLISSINGEN. Ondertrouwd: M. F. Rouw 19 j. en W. Goedhart 16 j.; P. W. van Reijmerdal 23 j. en E. de Noojjer 19 j.; P. A. Mulders 24 j. en A. M. Lente 26 j.; J. Marijs 27 j. en D. Maas 21 j.; P. C. Roose 26 j. en M. Davidse 22 j.A. T. Polvliet 26 j. en M. Schout 22 j.P. van Stee 23 j. en T. Sohier 22 j. Bevallen: V. Swennen geb.. Legs d. M. J. van Reems geb. Vlegels d.G. van Meenen geb. Tunderman d. Overleden: J. C. van Dorsser de Haas 69 j., vrouw van J. B. Eekman. (VI. C.) DEN HAAG. De regeeringspersdienst meldt nog de volgende bijzonderheden over het vergaan van het Nederlandsche Marine-vliegtuig De bemanning van de R. 5, hetwelk door een Duitsoh militair vliegtuig werd aangevallen na tot 'daling te zijn gedwon gen, is gisteravond te Delfzijl aangeko men. Uit 'het verhoor is komen vast te staan dat het incident zich heeft afgespeeld buiten onze territoriale wateren op on geveer 5 mijl benoorden het licht Hel ium. Het Duitsche vliegtuig bleek het Ne derlandsche vliegtuig met mitrailleur- vuur te hebben aangevallen. Het instru mentenbord werd versplinterd en de rech ter bakboorddrijver weggeschoten. Als gevolg hiervan sloeg het vliegtuig bij' de landing over den kop. De beman ning werd opgepikt door het Duitsche vliegtuig, meegevoerd naar Norderney en daar in het hospitaal opgenomen!. D'e lui tenant ter zee derde klas der Marine reserve van Rijn kreeg een schampschot aan de rechterhand en twee schampsoho- ten achter het linkeroor. D'e sergeant- vlieger F. Buynink kreeg twee schamp schoten door de linker groote teen. De korporaals Goudswaard en van Winger den bleven ongedeerd. Allen bevinden zich naar omstandigheden in goeden wel stand. Het vliegtuig is het laatst gezien met de drijvers boven water. Mr J. A. DE WILDE IN DE TWEEDE KAMER. DEN HAAG. D'e oud-minister Mr J. A. 'de Wilde heeft zijn benoeming tot lid der Tweede Kamer in de vacature-Bottenberg aangenomen.

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1939 | | pagina 3