!4i WèétM Gemengd Nieuws. Land- en Tuinbouw Burgerlijke Stand Het Vrouwenhoekje De zwerftochten van Kees. ming om in de nauwe postkoets, als ha ringen in een ton gepakt, gedurende vele uren per dag over de erbarmelijk slechte wegen van Nederland te worden dooreen geschud. Een zakenreis in dien tijd was geen grapje en in de kronieken dier da gen is het aantal klachten over het zeer slechte verkeer en over de slechte be handeling van de postmeesters legio. Het reizen was bovendien duur. En toch, men reisde graag, omdat het trekken den menschen nu eenmaal in het bloed zit. Maar bij alle vooruitstrevendheid van den enkeling, blijft de massa conserva tief en verzet zich tegen nieuwigheden. Hoewel men allerminst tevreden kon zijn met den verkeerstoestand anno 1830, legde men er zich eenvoudig bij neer. Hoe sterk dat conservatisme wel was, zouden eenige mannen met een nuchte- ren vooruitzienden blik en ook Koning Willem I ondervinden. Het eerste vuurpaard van den ijzeren weg. Zooals bekend had George Stephens- son de eerste bruikbare locomotief ge construeerd en daarmede een dienst ge opend tusschen Stockholm en Darlington In 1825 „ijlde" langs deze route de eerste trein ter wereld met de ontzag wekkende snelheid van even 30 km per uur! Stephenson was een voorzichtig man en de ongelukken die de verschrikte lieden langs de lijn voorspelden hadden niet plaats. Het voorbeeld vond overal navolging. België volgde, Duitschland volgde, maar in Nederland moest er nog heel wat water naar de zee vloeien vóór de eerste trein kon gaan rijden. In de eer ste plaats wilde de Staat niets weten van het initiatief om spoorwegen aan te leggen, om nog maar niet te spreken van staatsexploitatie. Koning Willem I daarentegen was een warm voorstander, niet alleen van den spoorweg, maar hij' wilde ook, dat de Staat den aanleg en de exploitatie ter hand zou nemen. Een desbetreffend voor stel in de Kamer werd echter met een verpletterende meerderheid van stem men verworpen. 'tZag er naar uit, dat het driemanschap Serrurier, Le Che valier en Brade, Amsterdamsche han delslieden de gevraagde concessie niet zou krijgen. De Nederlander zag de nood zaak van spoorwegen eenvoudig niet in. Men had immers zijn kanalen en rivieren en dan natuurlijk de hotsende en botsen de diligence. Er werd evenwel een commissie be noemd om te onderzoeken of de conces sie gegeven moest woi en of niet. Na rijp beraad van enkele maanden werd geadviseerd, de concessie te verstrekken aangezien men het nuttig oordeelde dat de menschen vertrouwd zouden raken met het reizen per spoor, hoewel de noodzaak daarvan niet werd ingezien en men verval van het verkeer te water vreesde. Eindelijk rijdt de eerste trein! De concessie werd derhalve verstrekt, evenwel alleen voor stoomkracht en niet voor paardentrekkracht, zooals het trio ook gevraagd had. Was oorspronkelijk een lijn AmsterdamHaarlemRotter dam geprojecteerd, voorloopig zou al leen het traject Amsterdam—Haarlem worden aangelegd, welk gedeelte moest dienen als een soort proefkonijn. Hoe zou het publiek reageeren? Dit was een probleem dat slechts opgelost zou kun nen worden door de werkelijkheid. Toen men eenmaal met den aanleg van de baan was begonnen, vlotte het werk flink. Maar het zou toch 20 September 1839 worden voordat de eerste trein, onder het schetteren van de trompetten der plaatselijke harmonie, van het nood- station de .Eenhonderd Roe" bij Haar lemmerpoort, even buiten Amsterdam, getrokken door de twee locomotieven, „Snelheid" en „Arend", koers zette naar Haarlem. Dat men het klappen van de zweep nog niet kende, blijkt wel hieruit, dat aanvankelijk slechts èèn lo comotief besteld was, de „Snelheid". Op het laatste oogenblik moesten nog en kele in Engeland bijbesteld worden, die begin September te Amsterdam arri- v erden. Dat waren „De Leeuw", „De Hoop" en „De Arend", welk laatste stoompaard, met zijn potsierlijk langen schoorsteen, men kan zien op de Spoor wegtentoonstelling in Amsterdam. Ook de wagons moesten uit het buitenland komen: België en Duitschland waren hier de leveranciers. Feitelijk waren het niet veel meer dan diligences op spoor- wielen, de zoogenaamde eerste klasserij tuigen, waarin niet gerookt mocht wor den en waarin men „gedurende den over- togt" stil moest blijven zitten; de an dere rijtuigen waren de beruchte „Chars-a-banes", open rijtuigen, waarin men moest staan. 's Winters zat men in de kou. Niet onvermakelijk is het uitgebreid ceremonieel, waarmede het vertrek van een trein in die dagen gepaard ging. Een kwartier vóór het vertrek werd de wachtkamer gesloten en de verkoop van plaatsbewijzen gestaakt; de reizi gers dienden dan op het perron aanwe zig te zijn. De verkooper van de plaats- kaarten, die het „rekenpligtig" beheer voerde en tevens de functie van stations chef vervulde, luidde de bel ongeveer tien minuten tevoren. Twee minuten voor het vertrekuur werd de bel op nieuw geluid, nu in sneller tempo, de conducteur blies een complete taptoe op den signaalhoorn en langzaam zette de trein zich in beweging. Vooral des win ters was het reizen per spoor geen on verdeeld genoegen. Voor de leuze: vlug, veilig, voordeelig en verwarmd bestond vooralsnog geen aanleiding. In het eer ste jaar moest men het geheel zonder verwarming stellen; later schafte de maatschappij een veertigtal koperen flesschen aan, die, met warm water ge vuld, op verzoek verstrekt werden, maar alleen aan eerste klasse passagiers; de overigen bleven voorloopig in de kou zitten. Wacht U voor „hersenziekte". Het duurde nog een heelen tijd voor dat men den ijzeren spoorweg zonder vooroordeel aanvaardde. Mr Dr J. H. Jonckers Nieboer heeft in zijn uitste kend boek „Geschiedenis van de Neder- landsche Spoorwegen" (Uitg. Nygh van Ditmar.R'dam) die grieven kort sa mengevat en wij veroorloven ons deze hier over te nemen: „Geen zegeningen zou de ijzeren weg brengen, maar schade en gevaar. Schade aan de onder nemers der postwagendiensten, voerlie den, landbouwers, paardenfokkers, steenfabrikanten, aandeelhouders in straatwegen en zoovele anderen; gevaar zou ontstaan voor de reizigers, die door de snelheid zouden stikken of door het geraas een hersenziekte zouden krijgen, wanneer zij niet het leven verloren door ontsporingen of ketelontploffingen, de paarden zouden er door schrikken, in èèn woord, de rampen waren niet te overzien. Men was het er roerend over eens, dat de spoorweg geen ander resultaat op zou leveren „dan snelheid alleen". De prak tijk heeft anders geleerd, maar er waren jaren van strijd voor noodig vóór men tot dat inzicht kwam. Al wat nieuw is, is vreemd en wat vreemd is, wordt door gaans veroordeeld. Reeds spoedig bleek, dat de lijn Am sterdamHaarlem voldeed aan de ge stelde verwachtingen. Er werd van den trein een vrij druk gebruik gemaakt. Niet langer stond men zoo schrikachtig tegenover het moderne vervoermiddel. De schutting, die over een afstand van enkele honderden meters bij den overweg te Halfweg langs de baan geplaatst moest worden, kon verdwijnen; het was gebleken dat de vonken uit den schoor steen geen brand veroorzaakten men had zelfs gevreesd dat de te velde staan de oogst in vlammen zou opgaan; er hadden geen ketelontploffingen plaats, waarvan de menschen zouden kunnen schrikken. De spoorweg-op-proef had uitstekend voldaan en men sloeg nu de hand aan den ploeg om het geprojecteer de traject naar Rotterdam verder uit te voeren. Daarbij deden zich vele moeilijk heden voor. In de eerste plaats kon men niet zoo vlot stukken grond voor den aanleg onteigenen, zooals dat sinds de onteigeningswet in 's lands belang ge schiedde. Een typisch voorbeeld daarvan is het bekende geval van Het Kromme Lijntje te Delft. Van de talloos vele processen, die de Spoorwegmaatschappijen in Nederland hebben moeten voeren, was het bekend ste dat bij een zekeren Van der Gaag, die de zaak zoolang had weten te rekken dat het onmogelijk werd nog langer te wachten. Aan weerszijden van het ge bied van Van der Gaag niet meer dan een laantje lag de spoorweg Haarlem Rotterdam te wachten op aansluiting. Vastbesloten, niet aan de overdreven eischen van den bezitter toe te geven, legde de spoorwegmaatschappij voorloo- HET m.s. „ORANJE" VER TREKT WAARSCHIJNLIJK EERDER. De directie der Stoomvaart- Mij „Nederland" deelt mede, dat alle passagiers voor het motorschip „Oranje" naar ha vens verder dan Port Said te Amsterdam zullen moeten in schepen. Verder moet men rekening houden met de mogelijkheid, dat het schip eerder dan Woensdag a.s. van Amster dam zal varen, wellicht zelfs reeds Maandag a.s. Passagiers wordt verzocht, contact te hou den met de maatschappij of haar agenten. In verband hiermede is de maatschappij genoodzaakt, al le passages naar Southamp ton, Genua en Port Said, te laten vervallen. 277. Hoe was het inmiddels met Robertson, de piloot van het verongelukte vliegtuig gegaan? Terwijl hij het vliegtuig bestuurde in den cockpit gezeten, had hij niets van den brand bemerkt, voordat het vliegtuig neerstortte. 278. Terwijl de machine in stukken op het water uiteenviel, gelukte het hem den cock pit te verlaten. pig een hulpspoor in hoefijzervorm om het betreffende stuk land heen, zoodat aansluiting van de beide trajecten v/erd verkregen en de lijn op 3 Juni 1847 voor het verkeer kon worden opengesteld. Heel spoedig daarna ging Van der Gaag in op een schikking, zoodat de directe verbinding aangelegd kon worden. Wan neer men in die dagen sprak over het Kromme Lijntje, had men echter daarbij nog 'n bijbedoeling. De heer Van Wicke- voort Crommelin, burgemeester van Zandvoort, had namelijk tijdens de strub belingen beslag weten te leggen op het stukje grond en meende op deze wijze de H. S. M. te kunnen dwingen de ge- wenschte halte aan de Zandvoorterlaan te krijgen. Dit is slechts één anecdote uit een groot aantal. Wie zich in de belang wekkende wordingsgeschiedenis van de Nederlandsche Spoorwegen verdiept, zal daarin nog menig humoristisch geval aantreffen. Eindelijk staatsexploitatie. Het heeft lang geduurd voordat het eigenlijke staatsbedrijf der Ned. Spoor wegen door fusie van de bestaande, par ticuliere maatschappijen tot stand kwam Het was een beslissende schrede voor waarts op spoorweggebied. Men kon nu, dank zij de bereikte eenheid, alle aan dacht schenken aan een goede service; en dat het daarop aankomt, daarvan is de huidige directie meer dan ooit door drongen. Wie, zooals wij, een week op reportage is geweest door de bedrijven der N. S., heeft wel met eigen oogen kunnen waarnemen hoeveel er ten goede veranderd is; er waait een nieuwe fris- sche wind door de duffe atmosfeer van weleer. Ieder spoorwegman is er thans van doordrongen, dat de klant koning is. Een wagenvoerder formuleerde het zoo treffend: Vroeger hadden de menschen de spoorwegen noodig, nu hebben de spoorwegen de menschen noodig. Op den twintigsten September sluit het bedrijf der N. S. een periode van honderd jaar af, den blik gericht op de toekomst. Het modernste materiaal wordt in gebruik genomen er werd o.a. gefluisterd over directe verbinding van Maastricht naar Groningen met nieu we in aanbouw zijnde vijf-wagen-Diesel- treinen. Wij hebben de regelmatige dienstregeling gekregen, die in de heele wereld geldt als een unicum. De Spoor wegen passen zich met sprongen aan bij het moderne leven, met zijn speciale eischen wat snelheid en comfort betreft. „DE DOODENDE DRAAD". Men meldt uit den Achterhoek: Het volkeer met Duitschland is thans ernstig belemmerd. De grenspassage hij 's-iHee- renberg is nog uitsluitend open voor grensverkeer. Personen, 'die verder willen reizen dan Emmerik, kunnen de grens alleen passeeren via Babberich. Een herinnering aan den tijd van de bezetting van België in den wereldoor log is ook weer levendig geworden. Werd het verkeer tusschen ons land en België toen onmogelijk gemaakt door de zwaar electrisöh geladen 'draadversperring, welke langs geheel de grens liep en vele dooden heeft gekost, thans is ock hier aan de Oostgrens de draadversper ring, welke de laatste dagen doGr de Duitsche militairen is in orde gemaakt, electrisch geladen. In den volksmond geeft men als reden hiervan aan, dat men op deze afdoende wijze desertie wil voorkomen. (Msb.) Doodelijke trap van een paard. In het kazernement van de ca valerie aan de Paardenmarktte Delft heeft een ongeluk plaats gehad met doo- delijken afloop. Een 28-jarige huzaar, die bezig was met het roskammen van een paard, werd, i terwijl hij zich op een gegeven moment bukte, door het schichtig geworden paard van zijn buurman, dat begon te slaan, getroffen. De boef trof den ongelukkige aan den slaap. Hij' was op slag dood. D'e I man laat een vrouw en een kin'd achter. Brand stichting te Rotter dam door middel van een tijd- 1 b o m. Donderdagavond laat heeft in j pand 140 aan den Statenweg te Rotter dam een zeer felle brand gewoed, welke i onder wel zeer verdachte omstandigheden is uitgebroken. Alle verklaringen van de diverse getuigen duiden er op, dat deze brand is gesticht, met behulp van een tijdbom. De huurder van 'de woning, had het pand nog niet betrokken, maar er wat meubelen in laten brengen, vermoedelijk tegelijk met den bom. Er is een verdachte gearresteerd. De brandweer beeft den brand met vier stralen gebluscht. Een doffen slag, dééd de deuren en ruiten trillen. Kort daarna ontdekte men, dat een felle brand woedde op de tweede etage van pand 140 aan dien weg. De meubelen waren in de achterkamer geplaatst en voorts waren 'de deuren opengezet, teneinde het vuur gelegenheid te geven zich snel over de verdieping te verplaatsen. Dadelijk na de explosie brandde ook 'vrijwel de geheele etage. Bij het onderzoek zijn restanten gevon den, welke inderdaald van een tijdbom af komstig kunnen zijn. De man, die kort voor het uitbreken van den brand het pand ijlings beeft verlaten, is vrij kort na het uitbreken van den brand gearres teerd en naar bet hoofdbureau van poli tie overgebracht. Vermoedelijk heeft hij den bran'd gesticht, om zioh in het bezit te stellen van de verzekeringspenningen. Het is de 35-jarige schilder P. B. Chr. Landbouwwinterschool te Haarlemmermeer. Jongens van 16 jaar en ouder, die la ter graag zelf een boerderij willen be- heeren, kunnen zich voor die toekom stige taak niet beter voorbereiden dan door het onderwijs aan een Landbouw winterschool te volgen (Zie de adver tentie in dit no.). Het onderlinge contact van leerlin gen uit de beste landbouwstreken van ons land heeft op zichzelf ook al waar de. Het leerplan komt overeen met dat van de Rijkslandbouwwinterseholen, verder wordt getracht zoowel het on derwijs als de geest op de school met terdaad christelijk te doen. MIDDELBURG. Ondertrouwd: P. C. Jansen 23 j. jm. en A. M. J. Verrijk 24 j. jd.D. Coppoolse 27 j. jm. en J. J. Vogel 24 j. jd.; C. Post 26 j. jm. en L. J. Ilmer 23 j. jd.J. van Loo 26 j. jm. en J. J. Leijnse 24 j. jd. Getrouwd: P. Moeleker 29 j. jm. en J. J. M. Geschiere 27 j. jd.; J Jakobsen 25 j. jm. en P. Pouwelse 22 j. jd. Bevallen: J. M. de Wolf geb. Geense z.P. M. Suurland geb. Kesteloo d.J. Hibels geb. Schinkel d.; P. Schoonaard geb. Roeda d. Overleden: C. C. Akkerman 80 j., man van G. C. Adranissen; J. den En gelsman 70 j., weduwn. van S. Kooman. (M. C.) O.- EN W.-SOUBURG. Bevallen: G. W. G. Imrig geb. Talland d.; W. P. Cal jouw geb. De Wijze d. (Nwsbld.) Haarverven wordt modern. Men schrijft ons: Wat beteekent het, als wij onze eerste grijze haren ontdekken? Dat we voor een onafwendbaar feit staan en dat er spoe dig meerdere zullen volgen. Vooral voor vrouwen beteekenen de eerste grijze ha ren een ramp: „Ik word oud en begin af te takelen". Maar dit gevoel is niet ge rechtvaardigd. Zeker: grijze haren heb ben meestal iets te maken met den leef tijd, maar bun verschijning hoeft niet ge paard te gaan met vermindering der le venskracht. Integendeel: al te vroeg grijs worden kan vaak iets erfelijks zijn, zoo- als het vroegtijdig kaal worden, wat veel bij mannen voorkomt. Is het zoover, dat anderen over ons grijs haar gaan spreken, dan moeten wij ons wennen aan de gedachte, dat de bui tenwereld onzen leeftijd, onze prestaties nu meer dan vroeger naar ons uiterlijk beoordeelt. Niemand vindt het evenwel prettig voor ouder aangezien te worden dan men is. Is het noodig, dat men ons voor ouder houdt dan wij zijn? Neen, integendeell Hiertegen bestaat een zeer eenvoudig middel: het haarverven. Nu zijn er menschen, die beweren, dat het verven van bet haar tegennatuur lijk is. De natuur wil nu eenmaal, dat het haar op een bepaalden leeftijd grijs wordt en daarbij moet de mensch zich neerleg gen. Deze opvatting is echter beslist on juist. Dan zouden we ons haar ook niet mogen laten onduleeren, watergolven of knippen; de mannen zouden zich dan niet mogen scheren of hun haar laten knippen. Neen, deze zienswijze is in elk opzicht dwaas te noemen. Alle nieuwe dingen, die goed blijken te zijn, worden ten slotte erkend. U denkt misschien „Wat zullen mijn kennissen zeggen, als mijn haar ge verfd is." Het is echter niet eens noodig, dat Uw vrienden en kennissen er iets van mer ken. Maar dan moet U ook niet wachten, tot U heelemaal grijs is. Zoodra zich de eerste grijze haren vertoonen, moot U naar Uw kapper gaan en hem om raad vragen. Zij zal U precies zeggen, wanneer U, zonder op te vallen, Uw haar aan een verfbehandeling moet onderwerpen. Honderden vrouwen laten tegenwoor dig het haar verven, zonder dat haar om geving er ook maar het flauwste vermoe den van heeft zoo natuurlijk lijkt het resultaat. De moderne haarverf-techniek is, ver geleken bij vroeger aanmerkelijk verbe terd. De moderne haarverven zijn beter geschikt voor het bereiken van een gelijk matige kleur, omdat zij meestal een dik vloeibare zeep als basis hebben. Ook wordt aan de opleiding van den vakman bijzonder veel zorg besteed. Het mooiste is wel, dat tegenwoordig ook in ons land cursussen in haarverven voor kappers worden gegeven, zoo daLdezen zelf met meer behoeven te experimenteeren. Na met goed gevolg een haarverf-cursus te hebben doorloopen, ontvangen de kappers een diploma van het haarverf-instituut. De kapper met diploma is een prima haarverfdeskundige, op de hoogte van alle bijzonderheden van de moderne haar verf-techniek. Vraag zulk een kapper eens om raad Zulk een deskundige is in staat om Uw haar onfeilbaar de oorspronkelijke kleur weer terug te geven, of zelfs een andere nuance, waarnaar U misschien vaak ver langd heeft. Een nieuw recept voor aardappel koeken. Op vele manieren kunnen we van ge kookte aardappelen een smakelijk ge recht maken, b.v. door ze te bakken, maar afkokers zijn daarvoor niet zoo geschikt tenminste, op de gewone ma. nier. Volgens onderstaand recept gaat het echter wel, met als resultaat een nieuw en smakelijk gerecht. Deze aard appelkoeken kunnen met sla gepresen teerd worden, we hebben er dan een vol- ledigen maaltijd aan. Het recept luidt (voor 4 personen): 1 kg. gekookte aardappelen, 1 of 2 eie ren, 200 gram geraspte belegen kaas, ongeveer liter melk, zout, nootmus kaat, boter. Maak de aardappelen fijn (dit gaat het gemakkelijkst als ze warm zijn) en vermeng ze met de andere ingrediënten tot niet de droge puree. Smelt een lepel boter in de koeken pan doe hierin de helft van de puree en strijk deze glad uit. Bak hiervan een koek, die met behulp van een deksel wordt omgekeerd. Bak de rest van de puree op dezelfde wijze. Presenteer de aardappelkoeken warm en geef er sla bij (bijv. van kropsla, tomaten en komkom mer). Uit de Modebladen. De vrouw weet thans, wat de herfst- mode voor haar in petto houdt. Het Septembernummer van „Beyer's Mode für Alle" verstrekt haar alle inlichtin gen. De omslag brengt al meteen iets nieuws op het gebied van mantels; een mantel met een ouderwets aandoende koetsierscape. Deze cape is gegarneerd met astrakan, waarvan ook het bijpas sende mofje gemaakt is. Bovendien zijn op de omslag eenige modekleuren aan gegeven. Bij het doorbladeren van het nieuwe nummer blijkt al spoedig, dat de mode haar belofte ingelost heeft; zelden za gen we zulke gracieuze modellen. Wijde rokken, inhaaksels, smockwerk, drapeeringen, strikken of kant maken zelfs van de eenvoudigste jurk een char mant toiletje. Een aparte pagina is gewijd aan zelf te maken trekkers voor ritssluitingen. Aan de herfsthoeden is eveneens de noodige aandacht besteed, terwijl ook practische kinderkleeding niet verge ten is.

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1939 | | pagina 6