Wijziging van de Vestigingswet. Onderwijs Gemengd Nieuws. Kerknieuws Vliegtuig dreigt gevaarlijke concurrent voor de scheep vaart te worden. Fina itiëele derichten. Burgerlijke Stand Telegrammen. De zwerftochten van Kees. Stukken voor de Provinciale Staten van Zeeland. evindt zich hier |n. ïen niet, dat er contact tusschen jrigade Oss heeft Het optreden Jr is niet in alle Den opzichte van [werd door den Jerlijke houding [emt niet weg dat soms zeer on- |en heer Goseling aanmerking te Is moge aanwijs- [ben gehad, de en zeer onge- en zijin daardoor I Kamer zal doen. Ills zeker dat de lerheid der Ka ïn aangeno- liet het aftreden olge hebben. De jle trouw" bracht faalk dat hij zich vernietigd zuivere en van de Kamer, llijikt,, welke leden pn hem niet Rost van Ton- el een motie in spraak mogelijk eslissing vallen. I-crisis zal [voortkomen. tscriais en? Boogesteger is aber 1939 eervol imanuensis-con- ilhier, WALCHEREN. 1 n t e r a a d de raad. De 11e leden geluk Llen gebleken is, [indien bij: afwe ns in de gewone lervangend amb- [Stand op de se- Vlden B. en W. ïaren ter secre- ioossens en B. tot onbezoldigd gerl. Stand. Uit it werden beide het Burg. Arm- dier voege, dat dat jaar werd 2220. '38 werd even- ttter verwachtte, Ibatig saldo zal febrachte begin- De kosten voor ïverleening en en samen onge- eidie der kleine 1000. |bedrijf geen ver- Ie de geraamde te worden. Na ivallers" zal er saldo van plm. Juli a.a. de ta ling een weinig ;en in de over- teurd. Het voor- [draagt ongeveer et ontwerp voor ening, waarin ig, dat hiervoor functie van ge- discussie, waar- teen van gevoe- giyneentewerk- ten begeerd zal ook waarschijn- zijn, die voor de den gemeenta- erd het voorstel net de stem van n schrijven van Volksgezondheid, an bedsteden in gen, achtten de nd het bouwen steden duurder ïeer Geldof be- ie heer Elout heer De Pagter grijpen van hoo- ht een wijziging maar wou dit i financiëele re- nspecteur werd oorstel van den sloten was hem te toonen, dat gen voor de be- wijziging. sitter mede, dat de heer J. W. zag ontheven inger. Waar hij tekerke is, moet de avonduren, van zijn werk bij Kon. besluit s en ontvanger gecombineerd, alleen ontslag rj0 N. Pr Gr. Crt. merkt in verband e. de voorgestelde wijziging van de Ves tigingswet op, dat onze middenstands organisaties zich er voor moeten hoeden, dat niet concurrentie-vrees de drijfveer wordt maar alleen de begeerte het be drijf zelve te dienen en te vemeffen. Vanuit dat standpunt wordt bezien do wijziging die de 'minister wil invoeren in zake den spertijd. Wij hebben zegt het biad den spertijd nooit fraai gevonden Haar naar onze meenmg is deze <n elk geval reeds lang genoeg. Eerst zes maan den en dan nog eens zes maanden. Do minister wil er nog eens zes maanden bij doen. Wat neeiikomt op een stopzetting der vestiging voor anderhalf jaar. Wij hebben den indruk gekregen, dat het bij sommiger dwaang tot invoering van de vestigingswet vooral am deze stopzet ting te doen is. Dat zou een verkeerd mo tief zijn. De minister zegt nu, dat de goede voor bereiding veel tijd vergt. Naar onze meening moet een organisa tie zulke voorbereiding voor een goed deel reeds getroffen hebben vóór men zich tot de regeering wendt met het verzoek om toepassing van de vestigingswet. Men moet dan zeker van zijin zaak wezen. En als dat zoo is, heeft imien aan zes maanden spertijd meer dan genoeg. Bij enkele be drijven, die dus de zaak blijkbaar goed hebben voorbereid, was men na twee maanden reeds klaar. Een van de be drijven had 12 maanden noodig. De stopzetting van de vestiging voot anderhalf jaar Ikomt ons wel heel ernstig voor. De minister zegt nu wel, dat hij inzake de verzoeken, die dan tot hem inkomen en die dan nader wonden getoetst redelijk zal zijn en op de belangen van de betrok kenen zal letten, maar het feit blijft dan toch maar, dat men afhankelijk wordt van het oordeel der regeering, of men een bedrijf ai dan niet mag oprichten. Het bezwaar tegen den spertijd wordt grooter, naarmate deze langer kan duren. En miooht het geval zich voordoen, dat men meer op 'het voordeel van een slui ting van het bedrijf let dan op de belan gen van het bedrijf in unieer idieelen zin genomen, de opvoering van het bedrijf en de sterking der bedrijfsgenooten door be tere voorbereiding voot den strijd, dan treedt dit bezwaar wel heel erg op den voorgrond. Het komt ons voor, dat de volksvertegenwoordiging dit voorstel wel zeer grondig mag overwegen. Ook gezien de gegevens door den mi nister verstrekt izien wij de noodzakelijk heid der verlenging van den spertijd niet in. Wij nemen aan, dat het de regeering er om te doen zal zijn dien spertijd zoo kort mogelijk te doen duren, maar het is mo gelijk dat er zijin, die in tegengestelde richting werken. De mogelijkheid eener verkeerde ten- denz is bij deze op zich 'zelf toe te juichen regeling der vestiging niet uitgesloten en deze tendenz behoort oi. geen versterking te vinden. Zoowel bij de organisaties als bijl de Te- geering dient op den voorgrond te staan, dat de sluiting van het bedrijf zoo kort mogelijk dure. als ontvanger te verleenen. Nu stelden B. en W. voor aan de Kroon te vragen dit Besluit in te trekken onder toezegging, dat de functie van ontvanger gecombi neerd zal worden met die van ambtenaar ter secretarie voor algemeene zaken. Dit voorstel werd m. a.s. aangenomen. Do heer Geldof vroeg strenger toezicht op het delven van slooten terwille van 't intrekken der wegen. Aangelanden zullen aangeschreven worden. Een verbodsbe paling zal worden overwogen tegen auto's op binnenwegen met te1 zware vrachten. ZEEUWSCH-VLAANDEREN. Zaamslagi Gemeenteraad. In de Maandagmiddag gehouden raads vergadering was dhr Hamelink afwezig. Onder de ingekomen stukken was een schrijven van den Minister van Ouderwijs enz. houdende een beschikking op het verzoek van het bestuur der bijzondere lagere school te Zaamslag, Othene, om ten behoeve van deze school de vergoe ding bedoeld in art. 101 der L.O.-wet 1920, over het jaar 1939 op een hooger bedrag per leerling vast te stellen. Het bedrag was vastgesteld op f 8,15. Ver zocht is een verhooging tot f 16. De mi nister heeft goedgevonden de vergoeding vast te stellen op f 11. Op voorstel van B. en W. werd hiermede accoord gegaan. De maximumsnelheid voor motorrijtui gen enz. wordt vastgesteld op 45 K.M. Enkele leden achtten die snelheid te hoog en wijken er tevens op dat er geen reke ning mee wordt gehouden, want dat men soms 8090 K.M. rijdt. Verzocht wordt controle te doen houden, hetgeen volgens den voorzitter gesohiedt. Van de besturen van de vereeniging voor Chr. Volksonderwijs en de vereen, tot bevordering van Geref Lager Onder is zijn verzoeken ingekomen om be schikbaarstelling van gelden uit de ge meentekas overeenkomstig iart. 72 der L. O.-wet 1920 voor den aanleg van wa terleiding. Dhr de Jonge merkt op dat nier geen bedragen zijin genoemd. Hijl zou gaarne zien dat voor het werk dat even tueel zal moeten worden uitgevoerd, aan besteding zou plaats vinden onder de in woners. De voorzitter zegt dat in eerste instantie geen bedragen behoeven te wor den genoemd. Dhr Haak vertrouwt dat er geen on- Geslaagd voor het tweede gedeelte examen Gemeente-financiën, J. Cijsouw te Wemeldinge, J. v. d. Ende te Middel burg en L. Evertse te Oudelande. Geslaagd voor examen voorberei dend onderwijs ('kleuteronderwijs) mej. G. J. E'ntink te Middelburg. R. H. B. S te Goes. Na gehouden examen zijn toegelaten tot de le klasse der R.H.B. School: Aa. Ja. Bedet, G. v. d. Berg, A. van der Ende, Da. Ga. Geense, J. Geensen, G. Gillissen, J. D. Jonkers, A. W. J. Kakebeeke, Wy. van Krieken, M. E. Nordlohne, D. Oran je, Ga. Phaff, H. M. Planteijdt, Aa. Wa. Wattez, J. M. J. Wortman, allen te Goes; J. J. van Arenthals te Kats; J. de Bart te Heinkenszand; C. M. Bierens te Nieuw- dorp; F. J. de Boo te Kwadendamme; Mtje. Trimpe Burger en P. M. Felius te Kloetinge; Joh. Dekker te 's Heeren- hoek; P. de Pagter te Wemeldinge; M. Goud te Schore; W. F. Jansen Verplanke, G. E. Kostense, Ma. Mtje. Ga. Polder man, Ca. Wa. Ver brugge, P. Verhage te Kruiningen; La. Maas, Kolijnsplaat, H. Nieuwenhuize te Kapelle bij Goes; L. W. Provoost en J. Smith te Iiansweert; Mtje. Jte. Traas te Waarde; J. J. Allaart te Krabbendijke; J. Staal te Wilhelmina- dorp. Herexamen 3. DE KRAKATAU WERKT WEER. Zooals reeds gemeld vertoont de vul kaan Krakatau in Ned.-Indië een hevige werking, terwijl bovendien in de omge ving van Gheribon en Batavia aardschok ken zijn gevoeld. Het eiland Krakatau is gelegen tus- sc'hen Sumatra en Java in de Straat Soenda. In de huurt van dit eiland liggen eenige kleinere eilanden, als Veriaten- Eiland en Lang-Eiland, op' welk laatste eiland zich bijna voortdurend een waar nemingspost bevindt, welke bezet wordt door een mantri van den vulcanologi- schen dienst. De meest ernstige ramp door de Kra katau veroorzaakt, is voorgevallen in 'bet jaar 1883 toen ruim vijf en dertig dui zend inlanders en 37 Europeanen om het leven kwamen als gevolg van het ont staan van hooge golven in de zee, welke de lage landen langs de nabijzijnde kust van Java en Sumatra overstroomden. Sinds de groote ramp tot 1927 zijn geen uitbarstingen meer voorgevallen. Al gemeen 'beschouwde men de vulkaan na de geweldige eruptie van 1883, als uit gedoofd. Einde December 1927 verschenen plotseling erupties uit zee. Groote fon teinen van donkere modder, vulkanische asch en blokken gesteente werden van uit zee opgeslingerd. 'De werking werd in midden 1930 ster ker. Eruptiezuilen bereikten toen een hoogte van bijna 1500 m. In 1931 nam de activiteit nog toe. De erupties werden hooger, de hoogste bereikte 7900 meter. Gloeiende blokken gesteente werden 'om hoog geslingerd en harstten met hevig geknal uiteen. In deze perio-de is de bevolking, zooals ook thans, meerdere malen gewaar schuwd. Tot ernstiger gevolgen is het toen echter niet gekomen. Wanneer men echter terugblikt over de jaren 1927 en verder, blijkt dat de kracht der erupties is gestegen. noodige uitgaven zullen worden gedaan, f Het voorstel van B. en W. ami de ge vraagde medewerking te verleenen wordt met alg. stemmen aangenomen. Ook wordt overeenkomstig het voorstel van B. en W. besloten om de openbare lagere school en het gemeentehuis met conciër gewoning aan de waterleiding te doen aansluiten. De raixiing der kosten .voor de openbare school bedraagt f 375, voor gemeentehuis enz. plm. f 300. Dhr Haak wijst bij de rondvraag op de sloot langs de tramlijn in de Terneuzen- sche straat, behoorende aan de Z.V.T.M Hij zou gaarne deze vuilboel opgeruimd willen zien. De voorzitter antwoordt dat reeds meermalen een verzoek, tot de di rectie der maatschappij is gericht om de slooten te zuiveren. O'ok hij acht het een ongewensdhte toestand en wil trachten hierin verandering te 'krijgen. Dhr Maas zegt te hebben vernomen, dat men de slang die gebruikt was bij het bespuiten der aardappelen met lood- arsenaat uitgespoeld heeft in de welput opi de Poonhaven, waaruit de bewoners water 'halen. De voorzitter zegt onderzoek toe. Dhr Florussen wijst op de vele papie ren en verder vuil die men 's Zondags morgens aantreft op het dorpsplein. Hij zou gaarne zien dat daar b.v. mandjes voor werden aangebracht. De voorz. hoopt in die richting iets te kunnen doen. Ned. Herv. Kerk. Beroepen te Utrecht, J. F. Wolfens- berger te Sneek. Aangenomen naar Lisse, J. Th. van Veenen te Vroomshoop. Geref. Kerken. Aangenomen naar Hardenberg, R. J. W. Nijkamp, hulppr. aldaar Chr. Geref. Kerk. Beroepen te Oosterbeek, N. Brandsma te Wildervank. DRAMA TE AMSTERDAM. In een benedenhuis aan het Barentszplein te Amsterdam heeft zich gistermiddag een drama afgespeeld. Een onge veer 40-jarige vrouw, die in behoeftige financiëele omstan digheden verkeerde en daar door den laats ten tijd aan zwaarmoedigheid leed, heeft zich in tegenwoordigheid van haar bejaarde moeder in de polsen gesneden. De oude vrouw schrikte zoodanig, dat zij dood bleef. De dochter werd na verbon den te zijn naar het Wilhel- mina-gasthuis vervoerd. 227. Kees luisterde ademloos toe. In ge dachten zag hij al die oerdieren passeeren, zag hij al die monsterachtige beesten elkaar bekampen, en daartusschen de oermenschen leven, elkander, en de monsters bestrijdend. 228. Lord Dufresne was echter een weinig sceptisch gestemd, en vroeg den professor, of hij dacht, den oermensch, mits hij dien vond, de beschaving te brengen zooals voor dien immer door de blanken was gebracht, n.l. met wapens, doch de Belgische profes sor ontkende dit heftig. Neen, hij wilde dezen mensch bestudeeren, hem kennen en zijn vertrouwen winnen, om aldus zijn stu diën te kunnen maken van een lang ver leden tijdperk. GEWELDIGE BRAND IN LONDEN. Acht pakhuizen door het vuur aangetast. Alle beschikbare brandweerimiateriaal van Londen is gisteravond uitgerukt tot bestrijding van een geweldigen brand, die in het hart van de stad was uitgebroken in een uit vijf verdiepingen bestaand pak huis op den hoek van de Barbican en de New Zeeland Avenue. Geweldige water massa's werden in het vuur geworpen, dat reeds spoedig acht groote pakhuizen had aangetast, waarvan er vier reeds spoedig uitgebrand waren. In korten tijd stond het water een voet hoog in de Aldersgatestreet. Groote vlam men sloegen van gebouw naar gebouw over, terwijl een zware rookmassa tot hoog boven de City opsteeg. Het postkan toor in Barbican werd zelfs bedreigd. Toen het vuur uitbrak, bevonden zich ongeveer 100 mannen en vrouwen imi de verschillende gebouwen. Velen slaagden er in over de daken te vluchten. Men vreest dat de groote brand een schade zal aanrichten, welke tot een mil- .lioen pond sterling zal stijgen. Een hon derdtal brandspuiten van allerlei soort, met in 'het geheel 400 brandweerlieden, waren ter bestrijding van de vuurzee naar de brandende gebouwen gedirigeerd, het grootste aantal, dat ooit in Londen voor de bestrijding van één brand gebruikt is. Oneerlijke winkeljuf frouw gearresteerd. De politie te Kerkrade heeft gearresteerd een 21- jarige filiaalhoudster en een 29-jarige gehuwde vrouw, heiden wonende te Kerk rade, verdacht van verduistering en he ling. De filiaalhoudster was leidster van een filiaal van De Kleine Winst. Of schoon de eigenaar in zijn zaak en in zijn filialen een omzet 'had van 80.000 gulden, bracht het filiaal te Kerkrade geen winst op. Bij onderzoek bleeik hem, dat uit het filiaal een aanzienlijke partij goederen was verdwenen, zonder dat daarvoor één cent was ontvangen. D'e filiaalhoudster sprong al te royaal met de goederen van haar patroon 'om. In de middaguren kwam de gehuwde vrouw geregeld in den winkel; zij verliet dan de zaak met een massa g'oederen, haar door de filiaal'houdster ter hand gesteld. In de woning van de vrouw heeft de po litie voor een waarde van 800 gulden aan goederen in beslag genomen. Vermoed wordt, aldus 'het Handelsblad, dat in den loop van dit jaar voor circa 3800 gulden uit het filiaal aan manufacturen enz. zijn verdwenen en dat de eigenaar gedurende de laatste drie jaren voor 4 a 6000 gul den aan goederen heeft gemist. „YANKEE CLIPPER" TEGEN „QUEEN MARY" EN NOR MAND IE". Groote rödderijera moeten nieuwe politiek voeren. Bij den laats ten tocht van den Yankoe Clipper over den Oceaan konden brieven, die in New-York gepost waren, reeds 20 uren later in Londen en Parijs bezorgd worden. Daarmee treedt thans de concur rentie tusschen scheepvaart en luchtvaart in een ernstig stadium en men moet zien afvragen, of niet de vliegboot spoedig hel postvervoer der groote schepen geheel aan zich zal trekken. Columbus, die op 3 Augustus 1492 met de „Santa Maria" de „Pinta" en de „Ni- na" in zee stak, landde op 12 October op de Bahama-eilanden. De overtocht had dus zeventig dagen geduurd. In 1839 leg de het stoomschip „Britannia" de reis in 14 dagen af. In 1870 eindelijk reduceer de het stoomschip „Washington" met zijn 6390 ton den duur van de reis tot acht dagen, door met een snelheid van 14 knoopen per uur te varen. Sindsdien zijn er ten aanzien van de snelheid niet meer zoo enorme vorderingen gemaakt. Slechts de tonnemaat der schepen is veel en veèl grooter geworden. In 1907 bereikte het 31.000 ton schip „Mauretania" een snel heid van 25 knoopen; in 1914 bereikte de „Majestic" dezelfde snelheid, hoewel zij 56.627 ton mat; in 1936 ten slotte kon de „Normandië" met haar 75.000 ton den tocht Le HavreNew-York met een snel heid van 30 knoopen in vier dagen ma ken. .Ondanks den vooruitgang van de scheepsbouwkunst kan men nauwelijks meer hopen, dat de snelheid der oceaan- OVERBRUGGING VAN DE ZANDKREEK. Ged. Staten ontvingen van het Minis terie van Binnenl. Zaken een schrijd ven, waaraan wij het volgende ontleenen. Ik heb de eer uw college te berichten, dat bij mij, in beginsel, geen bedenkingen bestaan tegen het gestelde sub HI van hot daarbij gevoegd Statenbesluit van 20 De cember 1938. Niettemin kan ik thans nog niet de goedkeuring van bedoeld onder deel bevorderen, omdat de in onderdeel lid, waarnaar onderdeel UI verwijst, ge noemde aflossingstermijn niet juist is. Blijkens het financieringsschema im mers, gehecht aan de concept-overeen komst, betreffende de credietverleening ten behoeve van het Werkfondsplan, zal bedoeld CTediet moeten worden afgelost in 23 jaren. Ik teeken hierbij aan, dat in bedoeld schrijven eveneens een misstel ling is geschied, in zooverre daarin wordt gesproken van een aflossingstermijn van 22 jaren. Gaarne zal ik zien, dat uw Col lege bevordert, dat de Staten onder in trekking van het, in den aanhef dezes bedoeld besluit, een nieuw besluit nemen, waarin met het vorenstaande rekening is gehouden. Van de gelegenheid, dat de Staten een nieuw besluit nemen ware tevens gebruik te maken om enkele oneffenheden in be doeld besluit weg te nemen. Ged. Staten stellen voor hieraan te vol doen. reuzen nog aanzienlijk verhoogd kao worden. Met de vliegtuigen daarentegen is het anders en reeds op het oogenblik kunnen zij zich vijf maal sneller voort bewegen dan het snelste schip. Slechts Groette vlit>ar.<uig©n zijn rendabel. Het vliegtuig heeft dus in den concur rentiestrijd met het schip een grooten voorsprong. Andere voordeelen komen daar no>g bijl. Zelfs hij' een .zeer snelle amortisatie is het luxe schip minder eco nomisch dan de vliegboot. Het brandstof- fenverbruik per passagier is op een vlieg boot 2 tot 3 maal geringer dan op een schip. Het vliegtuig loopt ook nauwelijks het gevaar, met leege plaatsen te reizen en zelfs in dit geval is het deficiet klein, wijl de postdienst in ieder geval de ex ploitatie der lijn zonder geldverlies ga randeert. Ten slotte kan het vliegtuig, welks levensduur kort is, steeds gebruik maken van de nieuwste vorderingen op het gebied van vliegtuigconstructie, ter wijl een oceaanschip, dat zeker 25 jaren dienst moet doen, op den duur ouder- wetsch wordt en de concurrentie van de nieuwere schepen moeilijk verdragen kan. Desondanks kunnen de vliegbooten slechts dan een aanzienlijk deel van het scheepsverkeer tot zich trekken, wanneer zij in staat zijn een groot aantal passa giers te vervoeren. De „Yankee Clipper" kan slechts 30 passagiers medenemen. Reeds thans echter is men van plan vliegtuigen te bouwen, die honderd per sonen bij een snelheid van 300 km per uur zullen kunnen vervoeren. Dat zou den dan reeds ware vliegende schepen zijn! Nieuwe oceaanreuzen In aanbouw. Voor het zeetransport over het noor delijk deel van den Atlantischen Oceaan staan op het oogenblik twee luxe schepen ter beschikking, de „Queen Mary" en de „Normandië". Daarbij wordt echter con currentie tusschen de Engelsche en Fransche maatschappij vermeden door een overeenkomst, volgens welke de bei de schepen afwisselend de wekelijksche snelverbinding tusschen Europa en Ame rika tot stand brengen. Intusschen zal de Cunard White Star in 1940 een nieuw schip, de „Queen Elisabeth", in dienst stellen. Daarmede krijgen de Britsche reeders dan een groot voordeel, wijl zij dan iedere week een snelverbinding tot stand kunnen brengen, terwijl de „Nor mandië" slechts twee reizen per maand maakt. Derhalve heeft ook de Cie Géné rale Transatlantique besloten, een zuster schip van de „Normandië", de „Bretagne" te laten bouwen. Hoe grooter de tonnemaat van een schip is, des te goedkooper wordt de vrachtprijs per passagier. Deze rekening klopt echter slechts dan, wanneer alle plaatsen werkelijk bezet zijn. Daar dit echter niet steeds het geval is, geven de scheepvaartmaatschappijen tegenwoordig de voorkeur aan een voorzichtiger poli- tiek. Engeland vervangt de vroegere i „Mauretania" door een schip van slechts 35.000 t.; Duitschland bouwt op het oogen blik schepen van dezelfde tonnemaat. Men gaat er dus thans toe over, de totale tonnage over een grooter aantal schepen te verdeelen. Daardoor kan men dan later de eenheden over grootere gebieden ex- ploiteeren, indien op een of andere lijn de concurrentie van het vliegtuig te scherp wordt. Overigens bestaan er natuurlijk ook voor het overzeesche luchtverkeer bepaal de moeilijkheden. In het bijzonder in den winter zullen de luchtreizen over den oceaan gevaarlijker zijn dan die per j schip. Anderzijds neemt het aantal passa giers nog steeds toe, zoodat de schepen steeds voldoende reizigers zullen vinden. Aldus kan men verwachten, dat het vlieg tuig de stoomschepen niet verdringen, maar zich parallel met deze in volle har monie ontwikkelen zal. (Auteursrecht V.P.B.) BEURSBERICHTEN. Slotkoersen van de Amsterdamscho Effectenbeurs, ons medegedeeld door Van Heel Go. N.V. te Goes. vorige koers heden H. V. A. 402 395 Nod. Ind. Handelsbank 116 116 Philips 204 203V« Unilever 131% 131 A. K. U. 34 34V» Amsterdam Rubber 186 183% Kon. Olie 302 300 Kon. Boot 106 106 Scheepv. Unie 107Vs 106 Deli Mij. 191 193 Nederland 1937 9lVs 91% Nederland 1938 95% 95% U. S. Steel 35% 35 Anaconda 18 18 Bethl. Steel 411/* 4lVs North Am. Cy. 16% 16% Int. Nickel 36V8 36Va Gont. Oil 16% 167/a Shell 8% 8'/« Kennecott 24% 241/» Radio 47/s 47/s Am. Enka 2lVs 22 Car Foundry 16s/s 16% Tidewater 9Va 9 Midpetco 91/» 95/s Rep. Steel lle/i» llVs Waterworks 7 7Vs Gen. Motors 33 33% De beurs was slap en nog wat terugloo pend; de berichten uit China waren wat geruststellender maar de Europeesche toestand werd weer wat somberder inge zien. Kon. Petroleum kwam even onder 300 pet.; HVA werden 393 na 400. Phi- lipslampen liepen terug van 206% naar 203, alles bij zeer gering aanbod waar tegenover bijna geen vraag stond. Overigens waren de verschillen niet groot: Amsterdam Rubber verloor 2 pet., de andere rubberaandeelen waren 12 pet. lager. In Tabakken ging weer niets om en er waren geen betrouwbare koer sen te krijgen; ook Schepen waren wei nig veranderd De Anierikaansche aandeelen openden op de slotkoersen van gisteren, doch lie pen later nog iets terug. Van de Nederl. Staatsfondsen werd de leening 1937 iets lager geadviseerd; voor Gemeenteleeningen bestond weinig aan bod. Wisselkoersen Amsterdam, 28 Juni, 2.30 u. Berlijn 75.4575.60. Londen 8.8IV28.82%. Parijs 4.98%4.99%. Brussel 32.02—32.07. New-York 1.87%1.88%. GOES. Geboren: Jan Koenraad z. v. Jan Oüwerkerk en Jacoba Platteschor; Jo- sina Martha d. v. Johannes Marti- nus de Bruine en Geiardina Sophia Pau- lowna van Proosdij. OMHOOG GEVAREN. VLISSINGEN. Het Engelsche stoom schip Rallus is nabij Hansweert omhoog gevaren, maar is omstreeks den middag vlot gdkomen en 'heeft zijn reis naar Ant werpen voortgezet.

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1939 | | pagina 3