Wijziging van de Vestigingswet.
Onderwijs
Gemengd Nieuws.
Kerknieuws
Vliegtuig dreigt gevaarlijke
concurrent voor de scheep
vaart te worden.
Fina itiëele derichten.
Burgerlijke Stand
Telegrammen.
De zwerftochten van Kees.
Stukken voor de Provinciale Staten
van Zeeland.
evindt zich hier
|n.
ïen niet, dat er
contact tusschen
jrigade Oss heeft
Het optreden
Jr is niet in alle
Den opzichte van
[werd door den
Jerlijke houding
[emt niet weg dat
soms zeer on-
|en heer Goseling
aanmerking te
Is moge aanwijs-
[ben gehad, de
en zeer onge-
en zijin daardoor
I Kamer zal doen.
Ills zeker dat de
lerheid der Ka
ïn aangeno-
liet het aftreden
olge hebben. De
jle trouw" bracht
faalk dat hij zich
vernietigd
zuivere en
van de Kamer,
llijikt,, welke leden
pn hem niet
Rost van Ton-
el een motie in
spraak mogelijk
eslissing vallen.
I-crisis zal
[voortkomen.
tscriais
en?
Boogesteger is
aber 1939 eervol
imanuensis-con-
ilhier,
WALCHEREN.
1 n t e r a a d
de raad. De
11e leden geluk
Llen gebleken is,
[indien bij: afwe
ns in de gewone
lervangend amb-
[Stand op de se-
Vlden B. en W.
ïaren ter secre-
ioossens en B.
tot onbezoldigd
gerl. Stand. Uit
it werden beide
het Burg. Arm-
dier voege, dat
dat jaar werd
2220.
'38 werd even-
ttter verwachtte,
Ibatig saldo zal
febrachte begin-
De kosten voor
ïverleening en
en samen onge-
eidie der kleine
1000.
|bedrijf geen ver-
Ie de geraamde
te worden. Na
ivallers" zal er
saldo van plm.
Juli a.a. de ta
ling een weinig
;en in de over-
teurd. Het voor-
[draagt ongeveer
et ontwerp voor
ening, waarin
ig, dat hiervoor
functie van ge-
discussie, waar-
teen van gevoe-
giyneentewerk-
ten begeerd zal
ook waarschijn-
zijn, die voor de
den gemeenta-
erd het voorstel
net de stem van
n schrijven van
Volksgezondheid,
an bedsteden in
gen, achtten de
nd het bouwen
steden duurder
ïeer Geldof be-
ie heer Elout
heer De Pagter
grijpen van hoo-
ht een wijziging
maar wou dit
i financiëele re-
nspecteur werd
oorstel van den
sloten was hem
te toonen, dat
gen voor de be-
wijziging.
sitter mede, dat
de heer J. W.
zag ontheven
inger. Waar hij
tekerke is, moet
de avonduren,
van zijn werk
bij Kon. besluit
s en ontvanger
gecombineerd,
alleen ontslag
rj0 N. Pr Gr. Crt. merkt in verband
e. de voorgestelde wijziging van de Ves
tigingswet op, dat onze middenstands
organisaties zich er voor moeten hoeden,
dat niet concurrentie-vrees de drijfveer
wordt maar alleen de begeerte het be
drijf zelve te dienen en te vemeffen.
Vanuit dat standpunt wordt bezien do
wijziging die de 'minister wil invoeren in
zake den spertijd.
Wij hebben zegt het biad den
spertijd nooit fraai gevonden
Haar naar onze meenmg is deze <n elk
geval reeds lang genoeg. Eerst zes maan
den en dan nog eens zes maanden. Do
minister wil er nog eens zes maanden bij
doen. Wat neeiikomt op een stopzetting
der vestiging voor anderhalf jaar.
Wij hebben den indruk gekregen, dat
het bij sommiger dwaang tot invoering van
de vestigingswet vooral am deze stopzet
ting te doen is. Dat zou een verkeerd mo
tief zijn.
De minister zegt nu, dat de goede voor
bereiding veel tijd vergt.
Naar onze meening moet een organisa
tie zulke voorbereiding voor een goed deel
reeds getroffen hebben vóór men zich tot
de regeering wendt met het verzoek om
toepassing van de vestigingswet. Men
moet dan zeker van zijin zaak wezen. En
als dat zoo is, heeft imien aan zes maanden
spertijd meer dan genoeg. Bij enkele be
drijven, die dus de zaak blijkbaar goed
hebben voorbereid, was men na twee
maanden reeds klaar. Een van de be
drijven had 12 maanden noodig.
De stopzetting van de vestiging voot
anderhalf jaar Ikomt ons wel heel ernstig
voor.
De minister zegt nu wel, dat hij inzake
de verzoeken, die dan tot hem inkomen
en die dan nader wonden getoetst redelijk
zal zijn en op de belangen van de betrok
kenen zal letten, maar het feit blijft dan
toch maar, dat men afhankelijk wordt
van het oordeel der regeering, of men een
bedrijf ai dan niet mag oprichten.
Het bezwaar tegen den spertijd wordt
grooter, naarmate deze langer kan duren.
En miooht het geval zich voordoen, dat
men meer op 'het voordeel van een slui
ting van het bedrijf let dan op de belan
gen van het bedrijf in unieer idieelen zin
genomen, de opvoering van het bedrijf en
de sterking der bedrijfsgenooten door be
tere voorbereiding voot den strijd, dan
treedt dit bezwaar wel heel erg op den
voorgrond. Het komt ons voor, dat de
volksvertegenwoordiging dit voorstel wel
zeer grondig mag overwegen.
Ook gezien de gegevens door den mi
nister verstrekt izien wij de noodzakelijk
heid der verlenging van den spertijd
niet in.
Wij nemen aan, dat het de regeering er
om te doen zal zijn dien spertijd zoo kort
mogelijk te doen duren, maar het is mo
gelijk dat er zijin, die in tegengestelde
richting werken.
De mogelijkheid eener verkeerde ten-
denz is bij deze op zich 'zelf toe te juichen
regeling der vestiging niet uitgesloten en
deze tendenz behoort oi. geen versterking
te vinden.
Zoowel bij de organisaties als bijl de Te-
geering dient op den voorgrond te staan,
dat de sluiting van het bedrijf zoo kort
mogelijk dure.
als ontvanger te verleenen. Nu stelden B.
en W. voor aan de Kroon te vragen dit
Besluit in te trekken onder toezegging,
dat de functie van ontvanger gecombi
neerd zal worden met die van ambtenaar
ter secretarie voor algemeene zaken.
Dit voorstel werd m. a.s. aangenomen.
Do heer Geldof vroeg strenger toezicht
op het delven van slooten terwille van 't
intrekken der wegen. Aangelanden zullen
aangeschreven worden. Een verbodsbe
paling zal worden overwogen tegen auto's
op binnenwegen met te1 zware vrachten.
ZEEUWSCH-VLAANDEREN.
Zaamslagi Gemeenteraad.
In de Maandagmiddag gehouden raads
vergadering was dhr Hamelink afwezig.
Onder de ingekomen stukken was een
schrijven van den Minister van Ouderwijs
enz. houdende een beschikking op het
verzoek van het bestuur der bijzondere
lagere school te Zaamslag, Othene, om
ten behoeve van deze school de vergoe
ding bedoeld in art. 101 der L.O.-wet
1920, over het jaar 1939 op een hooger
bedrag per leerling vast te stellen. Het
bedrag was vastgesteld op f 8,15. Ver
zocht is een verhooging tot f 16. De mi
nister heeft goedgevonden de vergoeding
vast te stellen op f 11. Op voorstel van B.
en W. werd hiermede accoord gegaan.
De maximumsnelheid voor motorrijtui
gen enz. wordt vastgesteld op 45 K.M.
Enkele leden achtten die snelheid te hoog
en wijken er tevens op dat er geen reke
ning mee wordt gehouden, want dat men
soms 8090 K.M. rijdt. Verzocht wordt
controle te doen houden, hetgeen volgens
den voorzitter gesohiedt.
Van de besturen van de vereeniging
voor Chr. Volksonderwijs en de vereen,
tot bevordering van Geref Lager Onder
is zijn verzoeken ingekomen om be
schikbaarstelling van gelden uit de ge
meentekas overeenkomstig iart. 72 der
L. O.-wet 1920 voor den aanleg van wa
terleiding. Dhr de Jonge merkt op dat
nier geen bedragen zijin genoemd. Hijl zou
gaarne zien dat voor het werk dat even
tueel zal moeten worden uitgevoerd, aan
besteding zou plaats vinden onder de in
woners. De voorzitter zegt dat in eerste
instantie geen bedragen behoeven te wor
den genoemd.
Dhr Haak vertrouwt dat er geen on-
Geslaagd voor het tweede gedeelte
examen Gemeente-financiën, J. Cijsouw
te Wemeldinge, J. v. d. Ende te Middel
burg en L. Evertse te Oudelande.
Geslaagd voor examen voorberei
dend onderwijs ('kleuteronderwijs) mej.
G. J. E'ntink te Middelburg.
R. H. B. S te Goes.
Na gehouden examen zijn toegelaten
tot de le klasse der R.H.B. School: Aa.
Ja. Bedet, G. v. d. Berg, A. van der Ende,
Da. Ga. Geense, J. Geensen, G. Gillissen,
J. D. Jonkers, A. W. J. Kakebeeke, Wy.
van Krieken, M. E. Nordlohne, D. Oran
je, Ga. Phaff, H. M. Planteijdt, Aa. Wa.
Wattez, J. M. J. Wortman, allen te Goes;
J. J. van Arenthals te Kats; J. de Bart te
Heinkenszand; C. M. Bierens te Nieuw-
dorp; F. J. de Boo te Kwadendamme;
Mtje. Trimpe Burger en P. M. Felius
te Kloetinge; Joh. Dekker te 's Heeren-
hoek; P. de Pagter te Wemeldinge; M.
Goud te Schore; W. F. Jansen Verplanke,
G. E. Kostense, Ma. Mtje. Ga. Polder
man, Ca. Wa. Ver brugge, P. Verhage te
Kruiningen; La. Maas, Kolijnsplaat, H.
Nieuwenhuize te Kapelle bij Goes; L. W.
Provoost en J. Smith te Iiansweert; Mtje.
Jte. Traas te Waarde; J. J. Allaart te
Krabbendijke; J. Staal te Wilhelmina-
dorp. Herexamen 3.
DE KRAKATAU WERKT WEER.
Zooals reeds gemeld vertoont de vul
kaan Krakatau in Ned.-Indië een hevige
werking, terwijl bovendien in de omge
ving van Gheribon en Batavia aardschok
ken zijn gevoeld.
Het eiland Krakatau is gelegen tus-
sc'hen Sumatra en Java in de Straat
Soenda. In de huurt van dit eiland liggen
eenige kleinere eilanden, als Veriaten-
Eiland en Lang-Eiland, op' welk laatste
eiland zich bijna voortdurend een waar
nemingspost bevindt, welke bezet wordt
door een mantri van den vulcanologi-
schen dienst.
De meest ernstige ramp door de Kra
katau veroorzaakt, is voorgevallen in 'bet
jaar 1883 toen ruim vijf en dertig dui
zend inlanders en 37 Europeanen om het
leven kwamen als gevolg van het ont
staan van hooge golven in de zee, welke
de lage landen langs de nabijzijnde kust
van Java en Sumatra overstroomden.
Sinds de groote ramp tot 1927 zijn
geen uitbarstingen meer voorgevallen. Al
gemeen 'beschouwde men de vulkaan na
de geweldige eruptie van 1883, als uit
gedoofd.
Einde December 1927 verschenen
plotseling erupties uit zee. Groote fon
teinen van donkere modder, vulkanische
asch en blokken gesteente werden van
uit zee opgeslingerd.
'De werking werd in midden 1930 ster
ker. Eruptiezuilen bereikten toen een
hoogte van bijna 1500 m. In 1931 nam
de activiteit nog toe. De erupties werden
hooger, de hoogste bereikte 7900 meter.
Gloeiende blokken gesteente werden 'om
hoog geslingerd en harstten met hevig
geknal uiteen.
In deze perio-de is de bevolking, zooals
ook thans, meerdere malen gewaar
schuwd. Tot ernstiger gevolgen is het
toen echter niet gekomen. Wanneer men
echter terugblikt over de jaren 1927 en
verder, blijkt dat de kracht der erupties
is gestegen.
noodige uitgaven zullen worden gedaan, f
Het voorstel van B. en W. ami de ge
vraagde medewerking te verleenen wordt
met alg. stemmen aangenomen. Ook
wordt overeenkomstig het voorstel van B.
en W. besloten om de openbare lagere
school en het gemeentehuis met conciër
gewoning aan de waterleiding te doen
aansluiten.
De raixiing der kosten .voor de openbare
school bedraagt f 375, voor gemeentehuis
enz. plm. f 300.
Dhr Haak wijst bij de rondvraag op de
sloot langs de tramlijn in de Terneuzen-
sche straat, behoorende aan de Z.V.T.M
Hij zou gaarne deze vuilboel opgeruimd
willen zien. De voorzitter antwoordt dat
reeds meermalen een verzoek, tot de di
rectie der maatschappij is gericht om de
slooten te zuiveren. O'ok hij acht het een
ongewensdhte toestand en wil trachten
hierin verandering te 'krijgen.
Dhr Maas zegt te hebben vernomen,
dat men de slang die gebruikt was bij
het bespuiten der aardappelen met lood-
arsenaat uitgespoeld heeft in de welput
opi de Poonhaven, waaruit de bewoners
water 'halen. De voorzitter zegt onderzoek
toe.
Dhr Florussen wijst op de vele papie
ren en verder vuil die men 's Zondags
morgens aantreft op het dorpsplein. Hij
zou gaarne zien dat daar b.v. mandjes
voor werden aangebracht. De voorz.
hoopt in die richting iets te kunnen doen.
Ned. Herv. Kerk.
Beroepen te Utrecht, J. F. Wolfens-
berger te Sneek.
Aangenomen naar Lisse, J. Th. van
Veenen te Vroomshoop.
Geref. Kerken.
Aangenomen naar Hardenberg, R. J.
W. Nijkamp, hulppr. aldaar
Chr. Geref. Kerk.
Beroepen te Oosterbeek, N. Brandsma
te Wildervank.
DRAMA TE AMSTERDAM.
In een benedenhuis aan het
Barentszplein te Amsterdam
heeft zich gistermiddag een
drama afgespeeld. Een onge
veer 40-jarige vrouw, die in
behoeftige financiëele omstan
digheden verkeerde en daar
door den laats ten tijd aan
zwaarmoedigheid leed, heeft
zich in tegenwoordigheid van
haar bejaarde moeder in de
polsen gesneden. De oude
vrouw schrikte zoodanig, dat
zij dood bleef.
De dochter werd na verbon
den te zijn naar het Wilhel-
mina-gasthuis vervoerd.
227. Kees luisterde ademloos toe. In ge
dachten zag hij al die oerdieren passeeren,
zag hij al die monsterachtige beesten elkaar
bekampen, en daartusschen de oermenschen
leven, elkander, en de monsters bestrijdend.
228. Lord Dufresne was echter een weinig
sceptisch gestemd, en vroeg den professor,
of hij dacht, den oermensch, mits hij dien
vond, de beschaving te brengen zooals voor
dien immer door de blanken was gebracht,
n.l. met wapens, doch de Belgische profes
sor ontkende dit heftig. Neen, hij wilde
dezen mensch bestudeeren, hem kennen en
zijn vertrouwen winnen, om aldus zijn stu
diën te kunnen maken van een lang ver
leden tijdperk.
GEWELDIGE BRAND IN LONDEN.
Acht pakhuizen door het vuur aangetast.
Alle beschikbare brandweerimiateriaal
van Londen is gisteravond uitgerukt tot
bestrijding van een geweldigen brand, die
in het hart van de stad was uitgebroken
in een uit vijf verdiepingen bestaand pak
huis op den hoek van de Barbican en de
New Zeeland Avenue. Geweldige water
massa's werden in het vuur geworpen,
dat reeds spoedig acht groote pakhuizen
had aangetast, waarvan er vier reeds
spoedig uitgebrand waren.
In korten tijd stond het water een voet
hoog in de Aldersgatestreet. Groote vlam
men sloegen van gebouw naar gebouw
over, terwijl een zware rookmassa tot
hoog boven de City opsteeg. Het postkan
toor in Barbican werd zelfs bedreigd.
Toen het vuur uitbrak, bevonden zich
ongeveer 100 mannen en vrouwen imi de
verschillende gebouwen. Velen slaagden
er in over de daken te vluchten.
Men vreest dat de groote brand een
schade zal aanrichten, welke tot een mil-
.lioen pond sterling zal stijgen. Een hon
derdtal brandspuiten van allerlei soort,
met in 'het geheel 400 brandweerlieden,
waren ter bestrijding van de vuurzee naar
de brandende gebouwen gedirigeerd, het
grootste aantal, dat ooit in Londen voor
de bestrijding van één brand gebruikt is.
Oneerlijke winkeljuf
frouw gearresteerd. De politie
te Kerkrade heeft gearresteerd een 21-
jarige filiaalhoudster en een 29-jarige
gehuwde vrouw, heiden wonende te Kerk
rade, verdacht van verduistering en he
ling. De filiaalhoudster was leidster van
een filiaal van De Kleine Winst. Of
schoon de eigenaar in zijn zaak en in
zijn filialen een omzet 'had van 80.000
gulden, bracht het filiaal te Kerkrade
geen winst op. Bij onderzoek bleeik hem,
dat uit het filiaal een aanzienlijke partij
goederen was verdwenen, zonder dat
daarvoor één cent was ontvangen. D'e
filiaalhoudster sprong al te royaal met
de goederen van haar patroon 'om. In
de middaguren kwam de gehuwde vrouw
geregeld in den winkel; zij verliet dan
de zaak met een massa g'oederen, haar
door de filiaal'houdster ter hand gesteld.
In de woning van de vrouw heeft de po
litie voor een waarde van 800 gulden aan
goederen in beslag genomen. Vermoed
wordt, aldus 'het Handelsblad, dat in den
loop van dit jaar voor circa 3800 gulden
uit het filiaal aan manufacturen enz. zijn
verdwenen en dat de eigenaar gedurende
de laatste drie jaren voor 4 a 6000 gul
den aan goederen heeft gemist.
„YANKEE CLIPPER" TEGEN „QUEEN
MARY" EN NOR MAND IE".
Groote rödderijera moeten nieuwe politiek
voeren.
Bij den laats ten tocht van den Yankoe
Clipper over den Oceaan konden brieven,
die in New-York gepost waren, reeds 20
uren later in Londen en Parijs bezorgd
worden. Daarmee treedt thans de concur
rentie tusschen scheepvaart en luchtvaart
in een ernstig stadium en men moet zien
afvragen, of niet de vliegboot spoedig hel
postvervoer der groote schepen geheel
aan zich zal trekken.
Columbus, die op 3 Augustus 1492 met
de „Santa Maria" de „Pinta" en de „Ni-
na" in zee stak, landde op 12 October op
de Bahama-eilanden. De overtocht had
dus zeventig dagen geduurd. In 1839 leg
de het stoomschip „Britannia" de reis in
14 dagen af. In 1870 eindelijk reduceer
de het stoomschip „Washington" met zijn
6390 ton den duur van de reis tot acht
dagen, door met een snelheid van 14
knoopen per uur te varen. Sindsdien zijn
er ten aanzien van de snelheid niet meer
zoo enorme vorderingen gemaakt. Slechts
de tonnemaat der schepen is veel en veèl
grooter geworden. In 1907 bereikte het
31.000 ton schip „Mauretania" een snel
heid van 25 knoopen; in 1914 bereikte
de „Majestic" dezelfde snelheid, hoewel
zij 56.627 ton mat; in 1936 ten slotte kon
de „Normandië" met haar 75.000 ton den
tocht Le HavreNew-York met een snel
heid van 30 knoopen in vier dagen ma
ken. .Ondanks den vooruitgang van de
scheepsbouwkunst kan men nauwelijks
meer hopen, dat de snelheid der oceaan-
OVERBRUGGING VAN DE
ZANDKREEK.
Ged. Staten ontvingen van het Minis
terie van Binnenl. Zaken een schrijd
ven, waaraan wij het volgende ontleenen.
Ik heb de eer uw college te berichten,
dat bij mij, in beginsel, geen bedenkingen
bestaan tegen het gestelde sub HI van hot
daarbij gevoegd Statenbesluit van 20 De
cember 1938. Niettemin kan ik thans nog
niet de goedkeuring van bedoeld onder
deel bevorderen, omdat de in onderdeel
lid, waarnaar onderdeel UI verwijst, ge
noemde aflossingstermijn niet juist is.
Blijkens het financieringsschema im
mers, gehecht aan de concept-overeen
komst, betreffende de credietverleening
ten behoeve van het Werkfondsplan, zal
bedoeld CTediet moeten worden afgelost
in 23 jaren. Ik teeken hierbij aan, dat in
bedoeld schrijven eveneens een misstel
ling is geschied, in zooverre daarin wordt
gesproken van een aflossingstermijn van
22 jaren. Gaarne zal ik zien, dat uw Col
lege bevordert, dat de Staten onder in
trekking van het, in den aanhef dezes
bedoeld besluit, een nieuw besluit nemen,
waarin met het vorenstaande rekening is
gehouden.
Van de gelegenheid, dat de Staten een
nieuw besluit nemen ware tevens gebruik
te maken om enkele oneffenheden in be
doeld besluit weg te nemen.
Ged. Staten stellen voor hieraan te vol
doen.
reuzen nog aanzienlijk verhoogd kao
worden. Met de vliegtuigen daarentegen
is het anders en reeds op het oogenblik
kunnen zij zich vijf maal sneller voort
bewegen dan het snelste schip.
Slechts Groette vlit>ar.<uig©n zijn
rendabel.
Het vliegtuig heeft dus in den concur
rentiestrijd met het schip een grooten
voorsprong. Andere voordeelen komen
daar no>g bijl. Zelfs hij' een .zeer snelle
amortisatie is het luxe schip minder eco
nomisch dan de vliegboot. Het brandstof-
fenverbruik per passagier is op een vlieg
boot 2 tot 3 maal geringer dan op een
schip. Het vliegtuig loopt ook nauwelijks
het gevaar, met leege plaatsen te reizen
en zelfs in dit geval is het deficiet klein,
wijl de postdienst in ieder geval de ex
ploitatie der lijn zonder geldverlies ga
randeert. Ten slotte kan het vliegtuig,
welks levensduur kort is, steeds gebruik
maken van de nieuwste vorderingen op
het gebied van vliegtuigconstructie, ter
wijl een oceaanschip, dat zeker 25 jaren
dienst moet doen, op den duur ouder-
wetsch wordt en de concurrentie van de
nieuwere schepen moeilijk verdragen kan.
Desondanks kunnen de vliegbooten
slechts dan een aanzienlijk deel van het
scheepsverkeer tot zich trekken, wanneer
zij in staat zijn een groot aantal passa
giers te vervoeren. De „Yankee Clipper"
kan slechts 30 passagiers medenemen.
Reeds thans echter is men van plan
vliegtuigen te bouwen, die honderd per
sonen bij een snelheid van 300 km per
uur zullen kunnen vervoeren. Dat zou
den dan reeds ware vliegende schepen
zijn!
Nieuwe oceaanreuzen In aanbouw.
Voor het zeetransport over het noor
delijk deel van den Atlantischen Oceaan
staan op het oogenblik twee luxe schepen
ter beschikking, de „Queen Mary" en de
„Normandië". Daarbij wordt echter con
currentie tusschen de Engelsche en
Fransche maatschappij vermeden door
een overeenkomst, volgens welke de bei
de schepen afwisselend de wekelijksche
snelverbinding tusschen Europa en Ame
rika tot stand brengen. Intusschen zal
de Cunard White Star in 1940 een nieuw
schip, de „Queen Elisabeth", in dienst
stellen. Daarmede krijgen de Britsche
reeders dan een groot voordeel, wijl zij
dan iedere week een snelverbinding tot
stand kunnen brengen, terwijl de „Nor
mandië" slechts twee reizen per maand
maakt. Derhalve heeft ook de Cie Géné
rale Transatlantique besloten, een zuster
schip van de „Normandië", de „Bretagne"
te laten bouwen.
Hoe grooter de tonnemaat van een
schip is, des te goedkooper wordt de
vrachtprijs per passagier. Deze rekening
klopt echter slechts dan, wanneer alle
plaatsen werkelijk bezet zijn. Daar dit
echter niet steeds het geval is, geven de
scheepvaartmaatschappijen tegenwoordig
de voorkeur aan een voorzichtiger poli-
tiek. Engeland vervangt de vroegere
i „Mauretania" door een schip van slechts
35.000 t.; Duitschland bouwt op het oogen
blik schepen van dezelfde tonnemaat.
Men gaat er dus thans toe over, de totale
tonnage over een grooter aantal schepen
te verdeelen. Daardoor kan men dan later
de eenheden over grootere gebieden ex-
ploiteeren, indien op een of andere lijn
de concurrentie van het vliegtuig te
scherp wordt.
Overigens bestaan er natuurlijk ook
voor het overzeesche luchtverkeer bepaal
de moeilijkheden. In het bijzonder in den
winter zullen de luchtreizen over den
oceaan gevaarlijker zijn dan die per
j schip. Anderzijds neemt het aantal passa
giers nog steeds toe, zoodat de schepen
steeds voldoende reizigers zullen vinden.
Aldus kan men verwachten, dat het vlieg
tuig de stoomschepen niet verdringen,
maar zich parallel met deze in volle har
monie ontwikkelen zal.
(Auteursrecht V.P.B.)
BEURSBERICHTEN.
Slotkoersen van de Amsterdamscho
Effectenbeurs, ons medegedeeld door
Van Heel Go. N.V. te Goes.
vorige koers heden
H. V. A. 402 395
Nod. Ind. Handelsbank 116 116
Philips 204 203V«
Unilever 131% 131
A. K. U. 34 34V»
Amsterdam Rubber 186 183%
Kon. Olie 302 300
Kon. Boot 106 106
Scheepv. Unie 107Vs 106
Deli Mij. 191 193
Nederland 1937 9lVs 91%
Nederland 1938 95% 95%
U. S. Steel 35% 35
Anaconda 18 18
Bethl. Steel 411/* 4lVs
North Am. Cy. 16% 16%
Int. Nickel 36V8 36Va
Gont. Oil 16% 167/a
Shell 8% 8'/«
Kennecott 24% 241/»
Radio 47/s 47/s
Am. Enka 2lVs 22
Car Foundry 16s/s 16%
Tidewater 9Va 9
Midpetco 91/» 95/s
Rep. Steel lle/i» llVs
Waterworks 7 7Vs
Gen. Motors 33 33%
De beurs was slap en nog wat terugloo
pend; de berichten uit China waren wat
geruststellender maar de Europeesche
toestand werd weer wat somberder inge
zien. Kon. Petroleum kwam even onder
300 pet.; HVA werden 393 na 400. Phi-
lipslampen liepen terug van 206% naar
203, alles bij zeer gering aanbod waar
tegenover bijna geen vraag stond.
Overigens waren de verschillen niet
groot: Amsterdam Rubber verloor 2 pet.,
de andere rubberaandeelen waren 12
pet. lager. In Tabakken ging weer niets
om en er waren geen betrouwbare koer
sen te krijgen; ook Schepen waren wei
nig veranderd
De Anierikaansche aandeelen openden
op de slotkoersen van gisteren, doch lie
pen later nog iets terug.
Van de Nederl. Staatsfondsen werd de
leening 1937 iets lager geadviseerd; voor
Gemeenteleeningen bestond weinig aan
bod.
Wisselkoersen
Amsterdam, 28 Juni, 2.30 u.
Berlijn 75.4575.60.
Londen 8.8IV28.82%.
Parijs 4.98%4.99%.
Brussel 32.02—32.07.
New-York 1.87%1.88%.
GOES. Geboren: Jan Koenraad z. v. Jan
Oüwerkerk en Jacoba Platteschor; Jo-
sina Martha d. v. Johannes Marti-
nus de Bruine en Geiardina Sophia Pau-
lowna van Proosdij.
OMHOOG GEVAREN.
VLISSINGEN. Het Engelsche stoom
schip Rallus is nabij Hansweert omhoog
gevaren, maar is omstreeks den middag
vlot gdkomen en 'heeft zijn reis naar Ant
werpen voortgezet.