De „Prinses Beatrix" maakt
haar officieelen proeftocht
van Rotterdam naar
Vlissingen.
Uit de Provincie
Kerkr
Ond
I
STAATSBEDRIJF VOOR WERKVER
RUIMING.
E«n adres van het Verhond van Prot.
Christelijke werkgevers.
Het Verbond van protestantsoh-ohris-
telijke Werkgevers in Nederland heeft in
verband met het wetsontwerp tot ver
hooging van 't crediet voor werkverrui
ming een adres gericht aan de Tweede
Kamer, Hierin wordt er op gewezen, dat
het bestuur van dit verbond groot be
zwaar heeft tegen de instelling van een
staatsbedrijf en van meening is, dat een
rijksdienst met inschakeling van de uit
het bedrijfsleven zelf voortgekomen orga
nen verre de voorkeur zal verdienen.
Het bestuur teekent daarbij aan, dat
de thans ingestelde rijksdienst in meer
dan een opzicht niet voldoet aan de
eischen, die aan een zoodanigen rijks
dienst gesteld moeten en kunnen wor
den.
Het bestuur maant voorts tot groote
voorzichtigheid en bedachtzaamheid,
waar 't betreft de uitvoering van cultuur
technische werken en van productieve
werken op het gebied van nijverheid en
verkeer.
OPHEFFING VELDPOST.
Met ingang van 1 Juli.
Met ingang van 1 Juli a.s. zal de veld
post worden opgeheven. Hel adres „Veld
post" moet daarna niet meer worden ge
bruikt. Aan de militairen is opgedragen,
hun correspondenten in te lichten om
trent de wijze, waarop van 1 Juli af
moet worden geadresseerd, met aandui
ding van de plaata van bestemming.
Brieven enz., welke in den overgangs
tijd nog van de aanduiding veldpost zijn
voorzien en geen plaats van bestemming
dragen zullen vertraging in de bestelling
ondervinden.
DE BELASTING VAN VENNOOT
SCHAPPEN.
Het ontwerp tot heffing van een natio
nale inkomsten- en winstbelasting heeft
het hoofdbestuur der Ned. Maatschappij
voor Nijverheid en Handel aanleiding ge
geven zich tot de Tweede Kamer te wen
den met een opmerking over de voorge
stelde belasting van vennootschappen.
Be verzwakking van de economische
ikraoht van het bedrijfsleven tengevolge
van den wensch van den fiscus om ook
een aandeel in de voor reserveering en af
schrijving bestemde winst der onderne
mingen voor zich op te eischen, moet
leiden tot verzwakking van de economi
sche weerstandskracht van ons volk. Dat
ook andere Staten deze methode reeds
veelal toepassen, houdt geenerlei argu
ment in om haar voor ons volk als ge-
wenscht to aanvaarden.
Overtuigd van de gevaren, dat dit
voorstel in dit opzicht inhoudt, verzoekt
adr. de Kamer haar goedkeuring aan het
ontwerp in dezen vorm te onthouden.
DE HEER H. AMELINK GAAT HEEN
ALS REDACTEUR VAN „DE GIDS".
Na deze functie precies 20 jaar te heb
ben bekleed, heeft de heer H. Amelink,
lid van de Tweede Kamer en secretaris
van het Chr. Nat. Vakverbond, zijn func
tie als redacteur van „De Gids", het or
gaan van het C.N.V. neergelegd.
Het verzoek van het C.N.V.-bestuur, dat
hem heeft verzocht zijn tijd te willen
beschikbaar stellen voor het teboek stel
len van de geschiedenis van het C.N.V.,
dat het bestuur gaarne met eenige jaren
gereed zou zien. heeft hij ingewilligd.
PROPAGANDA ONDER NEDER-
LANDSCHE ARBEIDERS IN
DUITSCHLAND.
De heer Van der Goes van Naters heeft
de volgende vragen gericht tot den mi
nister van Sociale Zaken:
1. Is het den minister hekend, dat in
de barakken en de cantine van het lager
10 der „Hermann Goeringwerke" te
Hallendorf (D.), waar tusschen 500 en
800 Nederlandsche door den rijksdienst
uitgezonden arbeiders verblijf houden,
propaganda voor de nationaal-socialis-
tische beweging wordt toegelaten en be
vorderd, o.a. doordat een door een aan
hanger dier beweging gehouden lezing
over „De Nederlandsche arbeiders in het
buitenland en de N. S. B." aldaar werd
geafficheerd, zulks terwijl propaganda
voor elke andere partij in welken vorm
ook, verboden is?
2. Is de minister bereid, zoolang der
gelijke propaganda voor een in Neder
land voor ambtenaren verboden ver-
eeniging in Duitschland aldus wordt be
vorderd, althans niet gelijk alle overige
propaganda wordt tegengegaan, de uit
zending van Nederlandsche arbeiders
door den rijksdienst niet verder te doen
plaats vinden?
ZESTIG VLEERMUIZEN MET DE
K. L. M. OP REIS.
Sinds drie jaren is in Nederland een
onderzoek gaande naar de leefwijze der
inlandsche vleermuizen. Do voorloopige
uitkomsten hiervan wijzen er sterk op,
dat sommige dezer dieren „trekken", ter
wijl andere daarentegen hun heele leven
in dezelfde omgeving blijven. De laatste
zouden dus te vergelijken zijn met stand
vogels, de eerste met trekvogels.
Om nu andere bijzonderheden te weten
te komen over hun riohtings- en oriënta
tiezin zijn vorige week zestig rosse vleer
muizen (Nyctalus noctula) uit den Haar
lemmerhout met medewerking van de
K.L.M. per vliegtuig naar Vlissingen en
Eindhoven verzonden.
Al deze vleeruizen, die van een rin
getje als merkteeken voorzien waren, zijn
op genoemde plaatsen losgelaten.
De bedoeling van deze proef was te we
ten te komen, of deze dieren nu den weg
naar Haarlem weer terug zouden kunnen
vinden.
Uit beide plaatsen rijn reeds enkele
dieren in de Haarlemmerhout terugge
keerd. Dit was ook het geval met dieren,
die in Den Haag losgelaten werden, Van
de 29 zijn er reeds 13 teruggekeerd, waar
van twee binnen vier en twintig uur.
Waar zijn echter de overige gebleven?
Het Zoölogisch Museum zou het interes
sant vinden, hierover iets naders te ver
nemen en verzoekt daarom een ieder, die
een gemerkte vleerhuis vindt, hiervan
opgave te doen aan het Zoölogisch Mu
seum, Janskerkhof 3 te Utrecht.
Het tweede nieuwe schip voor den dienst
Vlissingen-Harwich, de „Prinses Beatrix"
dat op 25 Maart zoo vlot van stapel liep,
maakte Zaterdag zijn officieelen proef
tocht, om tijdens dien tocht door de Mij
Zeeland overgenomen te worden van de
Kon. Mij De Schelde, die het 'bouwde.
De Prinses Beatrix lag Zaterdagmor
gen aan de Parkkade te Rotterdam, ge
reed om de talrijke genoodigden te ont
vangen. Ook was bekend, dat Z. K. H.
Prins Bernhard, die het schip te water
had. gelaten, den tocht zou meemaken.
Geen wonder, dat er op de Parkkade, on
danks den regen, vrij groote belangstel
ling was, temeer, omdat een uur te voren,
even verder, ook het Prinselijk jacht de
„Piet Hein" was gearriveerd.
Te ruim elf uur kwam de Prins, ver
gezeld van zijn particulier secretaris, Jhr
Mr G. Dedel, per hofauto aan. Z. K. H.
zag er gebruind en sportief uit. Hij was
gekleed in een blauw costuum, droeg een
witte zeilpet en liohte schoenen en had
zijn oliejas over den arm.
Aan den wal werd hij verwelkomd door
Jhr Mr J. W. Quarles van Ufford, Com
missaris der Koningin in de Provincie
Zeeland, en de heeren Th. de Meester,
president-commissaris van de Mij „Zee
land" en J. Smit, commissaris der Kon
Mij „De Schelde".
Aan boord werd de Prins ontvangen
door de directieleden van „De Schelde"
en de Mij. „Zeeland". Direct begaf Prins
Bernhard zich in gezelschap van de gast-
heeren naar den deksalon 1ste klasse,
waar de commissarissen van beide ge
noemde Maatschappijen, alsmede ver
schillende gasten aan Z. K. H. werden
voorgesteld.
Te ruim kwart over elf werden de tros
sen losgemaakt en in korten tijd kwam
er beweging in het schip.
De Prins was naar de commandobrug
gegaan en sloeg daar, na eerst kennis ge
maakt te hebben met den kapitein, W. L.
G. v. d. Plank, het vertrek gade.
Een aardige attentie was het, dat de
bemanning van een Joego-Slavisch oplei
dingsschip, dat naast de Prinses Beatrix
gemeerd lag, bij het vertrek op het dek in
de houding stond. Prins Bernhard, wiens
standaard in top was geheschen, beant
woordde dezen groet.
Spoedig zat er vaart in het schip en
voeren we den Waterweg op. Zoo'n tocht
langs Rotterdam, Schiedam, Vlaardingen,
Maassluis en Hoek van Holland biedt al
tijd rijke afwisseling. Jammer, dat het
weer den geheelen middag niet meewerk
te. Het bleef grauw en koud en een mie
zerige motregen gaf aan het festijn, dat
een tocht met een boot als deze is, een
onprettig begin. Ook later, toen we in
volle zee waren, wilde er maar geen zon
op het water komen. Het was dan ook
geen wonder, dat de beschutte plekjes het
meest gezocht waren.
We konden nu eohter constateeren, dat
bij den bouw van de boot er voor gezorgd
is, dat ook bij weersomstandigheden als
deze de passagiers het prettig aan boord
hebben. Ook vanuit de salons met de
groote ramen heeft men een heerlijk uit
zicht en zelfs een deel van het dek door
ramen afgesloten kon nog worden
benut.
Iets over het schip zelf.
Tijdens den tocht konden we ons volop
overtuigen van de voortreffelijke eigen
schappen van dit nieuwe schip, dat den
naam van onze Nederlandsche scheeps-
bouw-industrie hoog houdt.
Vele technische bijzonderheden zullen
we niet vermelden. Die hebben we voor
het meerendeel reeds verteld bij gelegen
heid van de te water lating.
Bijna 110 m lang met een bruto inhoud
van 5140 registerton is het in staat door
middel van de twee Sohelde-Sulzer moto
ren van 12.500 pk een snelheid van 23 mijl
of 42.5 km te ontwikkelen, wat de groot
ste snelheid is, die een Nederlandsch han
delsschip kan ontwikkelen. Bovendien is
het schip uitgerust met de nieuwste vin
dingen op scheepvaartkundig en naviga-
tiegebied.
Een zeer belangrijke verbetering is ook
de installatie, die eventueele brand in de
ruimen moet bestrijden. Deze Koolzuur
Brandblusch-installatie met rookmelder
geeft niet alleen dadelijk aan als er in een
der ruimen brand is, maar bestrijdt die
brand ook dadelijk door het inblazen van
koolzuur in de automatisch gesloten rui
men. Verder is het schip uitgerust met
een Sprinklerinstallatie, zooals die op
andere schepen is.
Niet minder dan 1800 passagiers kan
de Prinses Beatrix verroeren. De zeer ge
riefelijke, ruime salons zijn jpuist daar
gebouwd, waar het sohip het minste last
van de golven heeft, salons op buitenge
woon gezellige wijze gemeubileerd. Trou
wens het geheele schip is inderdaad
kunstvol afgewerkt.
Overal op de vijf dekken zijn prettige
zitjes; er is een fraaie eetzaal en boven
dien zijn er voor hen, die de overtoobt
slapende willen maken, nog 121 hutten
aan boord. En als bijzonderheid gelden
de op zeer kiesohe wijze met den naam
rustsalons aangeduide verblijven met 90
bedden, waar men rustig op een bed kan
gaan liggen als men zich niet al te lekker
voelt.
Een novum is verder de naast de groo
te, geheel electrisch ingerichte keuken ge
legen garage, welke plaats biedt aan 20
22 auto's, die daar keurig naast elkaar
verankerd, de overtocht kunnen maken,
zonder dat ze beschadigd worden. Door
een groote deur in de scheepswand kun
nen de wagens naar binnen rijden.
Wie er waren.
Behalve de reeds genoemde heeren
maakten o.a. dien tocht mede: de burge
meester van Vlissingen C. A. van Woel-
deren; vertegenwoordigers van de minis
ters van Economische Zaken en Finan
ciën, de Schout bij Nacht H. Jolles, Ir
J. Volkers van den Rijkswaterstaat, de
heer W. Berdenis van Berlekom namens
de Kamer van Koophandel te Middelburg,
vertegenwoordigers van de spoorwegen,
Mr H. J. Silvergieter Hoogstad, regee-
ringscommissaris Stoomvaart Mij Zee
land, Ir J. J. v. Leeuwen, hoofdingenieur
Prov. Waterstaat van Zeeland, H. J. v.
d. Stad, commandant maritieme midde
len te Vlissingen, kapitein A. J. W. J. L.
Losecaat van Nouhuys, districtscomman
dant Kon. Marechaussee, Dr A. F. Phi
lips van de N. V. Philips' Gloeilampen
fabrieken, een aantal Engelsche en Duit-
sohe autoriteiten, baron Krayenhoff van
de A. N. V. V., verschillende heeren com
missarissen en directieleden van bevrien
de relaties en reederijen, alsmede vele ver
tegenwoordigers van reisbureaux.
Da overdracht.
Toen de Prinses Beatrix zich ongeveer
een kwartier buitengaats bevond, had in
intiemen kring de overdracht van het
schip plaats.
Ir H. G. Wesseling van de Kon. Mij.
„De Schelde" droeg het schip over aan
den heer Th. de Meester, president-com
missaris van de Stoomvaart-Mij Zeeland,
die op zijn beurt aan Z. K. H. Prins
Bernhard verzocht de reederij-vlag te
hijschen aan welke uitnoodiging de Prins
gaarne gevolg gaf.
Deze plechtigheid werd vanwege het
gure weer, in een snel tempo afgewerkt.
De maaltijd.
De aanwezigen begaven zich nu naar
de eetzalen. De president-commissaris van
de Zeeland, de heer Th. de Meester heeft
bij den aanvang van den maaltijd alle
gasten hartelijk welkom geheeten en ia
het bijzonder Z. K. H. Prins Bernhard.
Hij dankte den Prins hartelijk voor de
vele bewijzen van meeleven met den bouw
van de Prinses Beatrix. Drie maanden ge
leden vonden wij Z. K. H. bereid de doop
plechtigheid van ons tweede nieuwe mo
torschip te verrichten, en thans is ons de
groote eer te beurt gevallen den Prins in
ons midden te zien, om met ons den dag
te vieren van de overname van het schip.
Spr. zeide overtuigd te zijn, dat Z. K. H.
met belangstelling zal hebben kennis ge
nomen van wat de Mij De Schelde heeft
gepresteerd.
Daarna richtte Spr. zich achtereenvol
gens in het Engelsch en Duitsch tot de
buitenlandsche gasten.
De eerste dronk werd gewijld aan
het geluk en het welzijn van ons Konink
lijk Huis: „Leve Prinses Beatrix".
De gasten reageerden met een driewerf
„hoeral"
De heer J. Smit, commissaris van de
Kon. Mij. De Schelde, heeft bij afwezig
heid van den president-commissaris, den
heer Ruys op deze toespraak geantwoord.
Ook hij zeide den Prins dank voor zijn
komst om de proefvaart mee te maken.
Spr. wees op de cordiale samenwerking
tusschen de technici van werf en reederij,
door welke samenwerking een zoo schoon
geheel is tot stand gekomen.
Spr. eindigde zijn speech met de ver
wachting uit te spreken, dat het schip de
„Prinses Beatrix" even gelukkig zal va
ren als zijn voorgangers onder de huidige
leiding van de Mij. Zeeland.
Aan het einde van den maaltijd, die
zich uitstekend liet smaken en weer een
bewijs was van de fijne keuken van de
Mij. Zeeland, heeft de president-commis
saris van de Zeeland, de heer Th. de
Meester, andermaal het woord gevoerd.
Wij hebben het voorrecht gehad, aldus
spr., dat, toen de vlag van de werf werd
neergehaald, de reederij-vlag werd gehe
schen door Z. K. H. Prins Bernhard. Dit
was voor ons een gelukkig moment. Wij
zijn nu op ons eigen schip. 25Maart is hei
van stapel geloopen en op 24 Juni, drie
maanden later, is het kant en klaar afge
leverd, in den gecontracteerden tijd dus
Spr. prees den ontwerper van het schip,
ir J. Blokland Visser. Het schip slingert
niet de passagiers worden gewiegd. Hij
bracht lof aan den heer ir van Tijen,
hoofdingenieur van „De Schelde", voor
de uitmuntende machine-installaties en
huldigde tenslotte al degenen, die in
nauwe samenwerking een schip hebben
afgeleverd, dat de toets der critiek kan
doorstaan. Niet alleen wij, aldus eindigde
spr. zijn toespraak, zijn dankbaar voor
het werk, dat door „De Schelde" is af
geleverd, maar ook de passagiers zullen
ongetwijfeld ons nieuw motorschip de
„Prinses Beatrix" ten zeerste waardeeren.
Namens alle gasten heeft de heer dr
A. F. Philips van de N.V. Philips Gloei
lampenfabrieken de directies van „De
Zeeland" en „De Schelde" dank gezegd
voor hun gastvrijheid. Spr. zeide dit met
des te meer genoegen te doen, omdat hij
reeds 46 jaren contracteert met „De Zee
land". De bediening van de lading is
steeds buitengewoon goed geweest. Hij
wenschte de directie van „De Zeeland"
geluk met de nieuwe aanwinst.
De gasten begaven zich nu naar de
salons, waar de koffie werd geserveerd
en waar een uitstekende stemming
heerschte.
Ook Prins Bernhard onderhield zich
hier met verschillende heeren.
Al spoedig kwam nu de mooie Walcher-
sche kust in 't zicht. Langs de geheel
verlaten stranden van Domburg, West-
kapelle en Zoutelande koersten we naar
Vlissingen, waar we nog vóór vijven
meerden.
Prins Bernhard had nog geen haast.
Het was ongeveer half zes, toen hij de
boot verliet. Niet in één der hof-auto's
maar in de bekende grijze two-seater
L 13 nam Z. K. H. (natuurlijk aan het
stuur) plaats om daarmee de reis naar
Soestdijk te maken.
De „Prinses Beatrix" komt Maandag 3
Juli voor het eerst in den dienst tusschen
Vlissingen en Harwich (Londen).
De overtocht naar Engeland zal er heel
prettig door zijn. En misschien zullen
velen het zelfs betreuren, dat ze na 5y2
uur varen alweer van boord moeten.
De Mij „Zeeland" is nu in het bezit
van twee keurige schepen, waarvan men
moeilijk te veel goeds kan zeggen. Wij
wenschen deze Mij, waarop Zeeland
trotsch is, gaarne een voorspoedige pe
riode met de „Koningin Emma" en de
„Prinses Beatrix" toe.
„KERSENTREIN."
De Spoorwegen hebben het plan om op
9 Juli weer een extra trein te laten rij
den, een z.g. „Kersentrein". De naam
zegt reeds dat aan dit uitstapje een be
zoek aan de kersenbongerds verbonden
zal zijn.
Rijksverkeersinspectie.
Met iimgang van 1 Juli a.s. is de heeT
A. Meyer te Middelburg ontheven van
zijn funotie als Rijksinspecteur van het
Verkeer in het District Zeeland en be
last met den dienst in het District
Friesland; met ingang van bovenge-
noemden datum is de Adjunct-Inspec
teur ir J. A. Chr. Oudemans belast met
den dienst in het District Zeeland.
MIDDELBURG.
De Lamgeviele Buitenbrug is we
gens werkzaamheden aam de trambaan
voor bet rijverkeer gesloten.
GOES.
Op de groote tweedaagsche vakwed
strijden op 13 en 14 Juni j.l. te Steen-
wijk behaalde de heer G. Goeman een len
prijs en de heer L. Goeman een 4en prijs
beiden voor melkbusbrood.
ZUID-BEVELAND
Kruiningen. Zaterdag had alhier de
wegwedstrijd plaats „De Ronde van Krui-
ninigen", georganiseerd door de wieler
club „Rentoe". Om drie uur loste burge-
unleester B. G. de Mul het startschot,
waarop 110 K.M. (30 ronden) werden ge
reden door onafhankelijken en professio
nals.
Uitslag: 1. K. Pellenaars te Ter Heide,
le prijis f 65 en f 23 sprinbpremies; 2. A.
Gijlsen te Putte; 3. J. Douws te Baren-
drecht; 4. Eug. Jacobs te Schilde; 5. M.
Buuron, Bergen op Zoom; 6. A. v. d.
Heijde, Wouw; 7. van Tichelt, Zundert; 8.
B. van Krimpen, Zwijndrecht; 9. A.
Kloosterman, Biezelinge; 10. A. Overweel,
MÜiddelharnis. Om 7 uur had in de Ko
renbeurs de prijsuitreiking plaats.
De Kruiningsche E.H.B.O. was intact
doch behoefde geen dienst te doen.
Ondanks bet regenachtige weer was er
nogal belangstellend publiek. De deelna
me (18) was niet groot.
WALCHEREN.
BURGEMEESTER SIMONSE VIERT
ZIJN 25-JAlRIG AMBTSJUBILEUM.
Blgigielkerke. Vrijdag had de feestelijke
herdenking plaats van het 25-jarig jubi
leum van den burgemeester. Des morgens
maakte het muziekkorps een Tondgang
door de gemeente en bracht den burge
meester een serenade. De schoolkinderen
der beide scholen brachten een zanghul-
de. De mondorgelvereen. bracht 's mid
dags eveneens een serenade. Met de
schoolkinderen werd in het schoolgebouw
feestgevierd. Door volwassenen werd een
ringrijiderij te paard gehouden. Des mid
dags werd de burgemeester met zijn echt-
genoote van zijn woning afgehaald, voor
afgegaan door het muziekkorps. Aan het
gemeentehuis werden zij ontvangen door
den voorzitter van de OranjeveTeen. dhr
I. A. de Moor. Aan mevr. Sdmonse wer
den bloemen aangeboden. Vervolgens
werd door dbr de Moor een toespraak
gehouden.
Na een welkomstwoord constateerde
spr. met bijlzondere voldoening dat de
juiste verhouding tusschen bevolking en
burgemeester in deze gemeente aanwezig
is. De burgemeester had liever dit jubi
leum in alle stilte gevierd in den „Sonne-
hoeok" bij den Molenweg. De bevolking
wilde echter dezen mijlpaal in het leven
van burgemeester Simonse tot een hoogte
punt imaken door eens openlijlk haar sym
pathie en warme genegenheid, die zij voor
den jubilaris heeft, te laten blijken en om
de dankbaarheid en waardeering te too-
nen voor de wijze waarop deze gedurende
25 jaren de gemeente heeft bestuurd en
als burger vader de belangen harer in
woners heeft gediend. De inwoners ziju
niet minder erkentelijk dan. 'het gemeente
bestuur voor hetgeen onder leiding van
burgemeester Simonse tot stand is geko
men. Ook in tal van vereenigingen en in
stellingen in deze gemeente en daar bui
ten verricht de jubilaris o.m. als be
stuurslid veel en nuttig werk. God heeft u
met rijke talenten gezegend, aldus spr., en
u hebt ze niet verborgen maar ei mee ge
woekerd. Biggekerke rekent het zich tot
een eer zulk een burgemeester te mogen
hebben, iemand die een groote plaats in
•het leven inneemt, ook en vooral door het
boerencostuum dat hij met eere draagt
en moet blijven dragen als een waardig
ambtsgewaad. Tenslotte bood spr. namens
de bevolking den jubilaris een schrijfbu
reau aan. Mej. G. Jobse, die het levens
licht aanschouwde op den dag, dat de
benoeming van den burgemeester vóór 25
jaar bekend werd, nam het kleed weg dat
het geschenk aan het oog had onttrok
ken.
Dte heer De Moor eindigde daarop met
het aanbieden van de gelukwensohen na
mens de gemeente.
Wethouder Coppoolse wees op het vele
goede dat de burgemeester in het belang
der gemeente mocht tot stand brengen.
Hij dankte hem voor al dezen verrichtten
arbeid en sprak den wensch uit, dat de
burgemeester nog meerdere gelukkige ja
ren in den gemeentelijken arbeid mag
doorbrengen.
Namens de Herv. gemeente en kerke-
raad sprak ds G. de Ru en namens de
Geref. Kerk te Mieliskerke, waar de ju
bilaris lid is, Ds M. Vreugdenhil.
Dhr G. Polderman voerde het woord
namens de sohoolvereen. voor Geref.
schoolonderwijs. Daarna sprak de burge
meester.
Spr. begon met een woord van. hartelij-
ken danlk voor de groote belangstelling
die hij op dezen dag van de bevolking
imiocht ondervinden.
Hij had deze dagen met eenigen
schroom tegemoet gezien. Bij een jubi
leum wordt de persoon in kwestie niet
altijd voorgesteld zooals hij zich in de
praktijk van het leven heeft doen kennen.
•Spr. was roeds wat tevreden gesteld
door den voorzitter van deze bijeenkomst,
collega De Moor, die hem had toegezegd,
dat met de geopperde bezwaren rekening
zou worden gehouden en soberheid zou
worden betracht.
In het eerst had spT. geen begeerte om
zijn vader als burgemeester op te volgen,
vandaar dat hij aanvankelijk niet wilde
solliciteeren. Spr. had een vrij groot be
drijf, een vrij groot gezin, een vader (oud-
burgeimieester met 30-jarige ervaring), die
het eveneens ontried. Bovendien was ook
de geldelijke vergoeding zeer matig. De
bevolking bracht spr. tot andere gedach
ten. Onder het oog werd gezien of het
geen roeping kon zijn, te solliciteeren.
Spr. heeft dit ernstig overdacht en een
bezoek van zijn vader, die 'hem mededeel
de zich gedrongen te voelen zijn vroeger
gegeven advies te herzien, deed spr. be
sluiten den sollicitatiebrief aan H. M. de
Koningin te zenden.
Een benoeming met ingang van 10
Juli was het gevolg.
Spr. heeft bij zdjin installatie o.a. ge
zegd: „bedenkt dat giji in plaats van een
bejaard, ervaren man een jeugdig, oner
varen persoon aan het hoofd der ge
meente ziet geplaatst"; ook: „laat ons ge
meenschappelijk het goede voor onze ge
meente, voor het meerendeel de plaats
onzer geboorte, zoeken en behartigen".
Voorts merkte spr. op: „fouten zullen
worden gemaakt, menschenwerk is onvol
komen".
Spr. meende te mogen constateeren, dat
hij als jong ambtenaar in 1914 en ook
de latere jaren buitengewoon welwillend
is ontvangen, zoowel door den raad, als de
ambtenaren, doch eveneens ook door het
gros der bevolking. Men heeft hem eigen
lijk een beetje verwend en het is spr. veel
al niet duidelijk geweest hoe het kwam
dat zoo spoedig het vertrouwen kon wor
den geschonken.
Hij braoht daarvoor hartelijk dank.
D'e aansporing om de belangen der ge
meente te zoeken is in vele opzichten na
gevolgd. Dat ondanks dat alles fouten
zouden worden gemaakt, was in 1914 ge
makkelijk te voorsnellen; in 1939 even ge
makkelijk te constateeren. God heeft ech
ter Zijn zegen op den arbeid gegeven.
Samenvattend kwam spr. tot de conclu
sie dat er op dezen dag reden is dank
baar te zijn jegens God, die hem kracht
heeft geschonken om het opgelegde ambt
met niet al te veel bezwaren te doen
waarnemen.
Spr. vroeg de bevolking als voorheen
medewerking te verleenen.
De burgemeester eindigde met de hoop
uit te spieken dat een betere toekomst ons
deel zal zijn.
Door de weinige plaatsrujmite konden
slechts familieleden en deputaties op het
gemeentehuis worden toegelaten, doch
door middel van luidsprekers kon het ge
sprokene buiten gevolgd worden.
Des middags werd een optocht gehou
den, voorstellende den arbeid der ver
schillende vereenigingen en enkele takken
van bedrijf zooals zij vroeger en nu zijn.
Verder bevatte bet programma volks
spelen, een concert door muziek- en
mondorgelvereeniging, benevens een film
voorstelling.
Vermeldenswaard is wel dat tot hen,
die den burgemeester persoonlijk felici
teerden behoorden de minister van Bin-
nenlandsche Zaken en diens secretaris
generaal. Deze 'heeren passeerden per
auto het dorp en de reden van de feest
viering vernemende, kwamen ook zij hun
gelukwensohen aanbieden.
EN
ltsse. viyui
•zitterschap
29ste _1'
het
Stavenlsse.
der voorzi""
gendijk de
b ouden van
alhier.
In zijn
voorzitter
e nt rale Bank
leden had, d~
voorzitter en
ling.
Over het
van l'lm. f 14
reserve bijna
Het aftrede
idem van den
de 'heeren M.
Az. werden
SIN1
Vrijdaj
ap v
alg.
de Go
openings1
geve
in het
het
den sec
door
boekjaar
.000 gt
f30.00
aftredend lid
Raad
van
herkozen
Voel
voetbal v
een v
van K
Ka-ts. De
Zaterdagavond
gen D.V.O II
bestaan uit jongeren
Ruststand 11
He
i'l
C
va:
Ned.
Viertal te Groninj
Visser): dr H. van
W. Smit te Zwolle,
Hoogkeik, I. P.
gelo.
Beroepen te
kingen.
Aangenomen
H. de Boer te
Compagnie. Naar
van Dijk, cand. te
SpTa:
naa:
Rotti
CJ
V
Gei
Chr.
Bedankt voor
pmn te MÜddelharni
Geref.
Beroepen te D'intc
Utrecht.
Ha
A f s c h e id
Zondag in den imlid
B. Bavinck afsoheic
te O. en W. Souburj
vertrek naar Kamp
o ok nu nog, zoo als
weest, te willen pre
gegromd in, de lief
Eerw had tot teks
en 19 en stond in
bij de volgende punt
le Welken omvf
Christus 'heeft;
2e Waar de vers
de wordt gezooht;
3e Doel van deze
Aan het einde
de scheidende leer;
vaardigden der vers
classis, tot Ds Heiji,
Classis, den Kerker
de gemeente.
Ouderling H. M.
Bavinck voor al den
te verricht. Noode,
gaan, maar ook in
Gods wil.
Ten slotte sprak
Classis; op zijn vei
denden leeraar sta
bede uit Ps. 121 ve
Het kerkgebouw
H u 1 p p r
J. Rook, theol. ca
heen hulppr. te 14
noemd tot hulppr.
Aalten.
Bruinisse. Gekc
kerkvoogd der Ned.
B. J. -van Oeveren)
ALG. SYNODE I
Haar sa
De jaarlijksche
Algemeene Synode
die 19 Juli a.s. te
vangen, zal als vo
Primi de predika
res te Apeldoorn;
ningen; Dr G.
Ds F. W. J. v.
D r W. H. Wee
Ds P. de Bruyn
Hoekstra te Tema
Tzum; Ds L. S. v
H. H. Brucherus
stum; Ds J. W.
J. Boonstra te
maert te Mi d
Breems te 's-Grav
node en de ouderl
Swaan te Velp;
oud-ouderling
Wolffensperger
oud-ouderling te
Prisse, oud-ouder!
Dr J. Fetlaar te J
Als prae-adviseei
ting nemen
M. J. A. de
Dr F. W. A.
Ooi
d.
i d
J.
Ir
te
te
G:
de
Vrije:
Korf
Middelburg. Ges
ma Meisjesschool:
öedecker; A. M. A
'er, G. H. J. Kui
^Tg; J. w. Dekke
'trien te N. en St.
Geslaagd te
sohe Hoogeschool
tisch examen sche
m te Vlissingei
r.