HET RAPPORT BETREFFENDE DE ZAAK OSS. Vreeselijk vliegongeluk op het strand te Vlissingen. M.V. Fin. ij. „Zesianfe" Soes Dagblad voor de Provincie Zeeland GELD De uitspraak van de Commissie van onderzoek. Reacties op dit rapport. Vliegtuig stort neer. Drie dooden. EERSTE BLAD. MAANDAG 12 JUNI 1939 53e JAARGANG - No. 213 Zooals wij Zaterdag reeds hebben gemeld, stelt de meerderheid (vier van de vijf leden) van de Kamercommissie in wier handen de zaak-Oss was gesteld aan de Kamer voor uit te spreken, dat de feiten en omstandigheden, welke den Minister van Justitie hebben geleid tot het nemen van den maatregel van 1 April 1938 ten aanzien van de brigade Oss der Koninklijke Marechaussee, dien maatregel niet rechtvaardigen, terwijl aan hetgeen nadien is gebleken in elk geval geen motiveering voor dien maatregel kan worden ontleend. „Een consilium abeundi". „Voor den minister vrijwel vernietigend". Belangrijkste Nieuws. beschikbaar voor den aankoop van een Automobiel Uitgave: N. V. Uitgevers - Maatschappij „Luctor et Emergo" ter exploitatie van het blad „De Zeeuw" Bureaux Lange Vorststraat 7 0, Goes Postrekening 44455 Telefoon 11 bijkantoor Middelburg: Fa. Boekhandel J. J. F A N O Y, Lange Burg 40. Telefoon 28 Abonnementepriji 12.60 per kwartaal Weekabonnementen voor Middelburg Goes en Vlissingen f 0.20 Losse nummers 5 cent Directeur - HoofdredacteurR. ZUIDEMA Advertentiën 30 cent per regel Ingezonden mededeelingen 00 cent per regel Kleine Advertentiën Dinsdags en Vrijdags f 0.75 bij vooruitbetaling Advertentiën onder letter of motto 10 cent extra Bij contract belangrijke korting Verschillende bladen geven reeds een voorloopigen indruk van het Zaterdag ge publiceerde rapport der Tweede-Kamer commissie over de zaak-Oss. Enkele uitspraken laten wij hier vol gen. Het „A1 g. H d b 1." wijst er op, dat het rapport de goede trouw van den Minister buiten twijfel stelt. Maar het beleid van Minister Go- seling blijkt het tegendeel van gelukkig te zijn geweest. Met een overmaat van energie en voort varendheid zijn hier beslissingen gefor ceerd, welke na rustig overleg stellig an ders uitgevallen zouden zijn. Men moet nu afwachten, hoe dit Os- sche geval zich verder parlementair en politiek ontwikkelen zal. De minister moge voor zichzelf de overtuiging hebben, recht te hebben gedaan, daarmede is een plotselinge en, zooals nu blijkt, ongemoti veerde krachtsontplooiing nog niet goed gepraat. In het stadium, waarin de zaak thans gekomen is, blijft als resultante de eindindruk van „haastigen spoed". De N. R o 11. G r t. betoogt: De inhoud en de conclusies van dit rapport, onder schreven door vertegenwoordigers van vier politieke partijen, waaronder twee van de regeeringscombinatie, hebben voor den Minister de beteekenis van een con silium abeundi (de raad om heen te gaan), indien het door de Tweede Ka mer i waaraan intusschen geen twijfel behoeft te bestaan zal worden aan vaard. Een nader onderzoek op den grcndslag van het parlementaire enquête recht acht de commissie niet eens nood zakelijk, mede omdat 'het tekort aan gege vens kaars inziens niet van zooveel ge wicht is, dat omtrent de hoofdzaak, n.l. het beleid van den Minister, thans van een uitspraak der Kamer zou moeten wor den afgezien. Reden waarom zij het in aanhef dezes genoemde voorstel tot af keuring van dat beleid doet, onder toe voeging, dat de ministerieele Nota van 31 Januari voor kennisgeving wordt aange nomen. Wat hiervan de gevolgen zouden zijn voor 'het Kabinet in zijn geheel, moet worden afgewacht. Niet alleen, dat de houding van de R.-K. Staatspartij en de andere r.-k. ministers daarop invloed zal uitoefenen, mede kunnen daarbij een ro) spelen de omstandigheden, welke tot het aftreden van den Minister van financiën hebben geleid en welke de positie van het Kabinet ook reeds hebben verzwakt." „De Rotterdammer" kan tot geen andere conclusie komen, dan dat de Marechaussees te Oss onrechtvaar- d i g zijn bejegend. Zij hebben wel enkele louten begaan, maar de straf want als zoodanig moesten zij de maatregelen wel beschouwenstond in geen verhou ding tot de feiten. ^e,er.. op ^eer de commissie na drukkelijk vast, dat de minister met een waarschuwing en nader overleg had kun nen volstaan en zeer streng keurt de ge- e commissie op één na, het optreden van den procureur-generaal te Dten Boscn a die zich niet ontzag na een scherpe ntiek op de voornaamste leden der bri lde te schrijven: „Over de vijf andere e en dezer brigade heb ik geen gegevens, 'J zijn ec'hter gevormd in deze school en z°° zij no,g nig|. zyn bedorven, 0p weg om zulks te worden. anneer ambtenaren aan zoo'n chef ergeleverd zijn, dan wordt elke fout als een doodzonde aangerekend." 6ti ac'lt ket laatste woord in deze onverkwikkelijke affaire dan ook nog niet gesproken en concludeert: „Of er bepaal- consequnenties zullen worden getrok ken moet worden afgewacht. Zonder er zal de minister deze zeer duidelijke nota kwalijk bij zich kunnen neerleg gen." Het ütr. Dagbl. (Lib.) ziet in het rapport een afkeuring van 'het regeerings- Leleid en vervolgt: „Zal hiermee de zaak-Oss een einde nemen? Of zullen er nog parlementaire en, eventueel ministerieele consequenties uit voortvloeien? De TWeede Kamer zal in deze het laat ste woord spreken. Zullen, met name, de ministers van Justitie en van Defensie op grond van de nog te vallen uitspraak van de Tweede Kamer heengaan? Het zijn vragen, die wij thans nog niet kunnen be antwoorden, doch waarop het antwoord door het geheele Nederlandsche volk met spanning wordt verbeid. Het oordeel van de Kamer-commissie is voor de regeering en inzonderheid voor den minister van justitie weinig vleiend. Doch een weinig vleiend oordeel van een Kamer-commis sie behoeft nog geen reden te zijn voor moeilijkheden binnen of voor het Kabi net. Ernstiger zou de zaak worden, in dien de Kamer het oordeel der commis sie tot 'het hare zou maken en een afkeu rend oordeel zou uitspreken over het re- geeringsbeleid inzake Oss." De .Avondpost" (Lib.) geeft als haar oordeel te kennen dat het algemeene resultaat er van voor den Minister v r ij- wel vernietigend is. Er is slechts één mogelijkheid, welke dit effect kan wegnemen, en wel deze, dat een meerderheid in de Tweede Kamer de conclusies, het voorstel, der Commissie zou verwerpen. De Minister zelf zal er zich niet al te veel illusies over maken. Wanneer in een zaak, die zoo ontzaglijk veel deinig 'heeft doen ontstaan, en die van de zijde" der roomsch-katholieken zoo is opgeblazen en opgeschroefd als een eere-zaak voor hun geheele partij, om niet te zeggen voor hun kerk; een zaak bovendien, die onmiskenbaar tot centra- len inzet had de vraag der rechtszeker heid voor den staatsburger in het alge meen èn voor den ambtenaar in het bij zonder, wanneer in zulk een zaak een officieele parlementaire Commissie tot zulk een Rapport komt, dan is dit voor den betrokken Minister inderdaad ver nietigend. De „T e 1 e g r." noemt het rapport voor 't staatsmansbeleid van Mr Goseling vernietigend. „Zijn de gevolgen er van ernstig, dan zal Minister Goseling het geheel en al aan zich zelf te wijten hebben. Reeds bij zijn optreden begroet met lofuitingen, die hem de ooren moesten doen trillen, en die in zijn antecedenten toch eigenlijk nog maar weinig rechtvaardiging vonden, heeft hij, die ongetwijfeld een. bekwaam man is, door een onrechtvaardig en overhaast op treden getoond niet over het beleid te be schikken, dat voor een bewindsman on ontbeerlijk is. Dit kon wel eens blijken voor zijn ge-a heele verdere loopbaan fnuikend te zijn geweest. ENGELAND HEEFT BINNENKORT 750.000 MAN ONDER DE WAPENEN. De E'ngelsche minister van oorlog, Hore Belisha, heeft te Plymouth een redevoe ring uitgesproken, waarin 'hij1 o.m. zeide: „In de volgende maanden zullen wij 750.000 man onder de wapenen hebben. Wij worden van den eenen dag op den anderen een groote militaire mogend heid." Voorts wees de minister op het succes der dienstnemingen bij het territoriale le ger, dat thans reeds 86 pet. van zijn nieuwe effectief bezit. „Sindsdien hebben wij de militie gevormd. Die zal ons bo vendien 800.000 man opleveren in den loop van de eerstvolgende drie jaren. Eir werd Zaterdagmiddag heerlijk ge noten op het Vlissingsche strad. Het was er druk, want het was ideaal strandweer. Wreed werd eohter te ongeveer vier uur die prettige stemming verstoord. Wat wel meer wordt gewaagd boven bebouwde kommen en badstranden, ge beurde ook nu: een vliegtuig verscheen boven de krioelende mensobenmassa en maakte, laag vliegend, enkele rondjes. Wat de gevolgen daarvan kunnen zijin, is au gebleken, al moeten we er direot bij opmerken, dat deze minder ernstig wa ren, dan ze hadden kunnen zijn. Het is nu, wonder boven wonder, zoo geloopen, dat alleen de inzittenden van het vliegtuig omkwamen. Men moet er niet aan den ken, hoeveel vreeselijiker nog de ramp zou geweest zijn, als het toestel enkele tien tallen meters verder was neergeploft. Ziji, die op het strand waren, zijn wonderlijk bewaard. Zaterdagmiddag waren twee in oplei ding voor verkeersvlieger zijnde 19-jarige personen, n.l. de heeren G. Faber en R. v a n T ij e n, eerstgenoemde uit Am sterdam, de tweede uit Vlissingen afkom stig, met het sportvliegtuig PH-AKJ (Krekel) een Koolhoven FK 43, op Haamstede aangekomen en daar ontvan gen door den 25-jarigen rijikshavenmees- ter van deze luchthaven, den heer A. de Visser, die ongeveer 6 maanden gele den in het huwelijk trad met mej. Gilissen te Vlissingen, waaT ook hiji 'heeft ge woond. De heer de Visser, die vooral ook in de korfbalwereld een bekend en gezien persoon was, moest naar Walcheren om Zaterdagavond te Souburg een vergade ring van het Bestuur van den Zeeuw- schen Korfbalbond, waarvan hij secreta ris was, bij te wonen. Zijn echtgenoote was Vrijdagavond reeds per KLM naar Vlissingen gegaan en nu maakte de heer V. gebruik van de gelegenheid omi met de twee heeren naar Vlissingen te vliegen. Wat er boven besproken is, of men al of niet direct op het vliegveld wilde neer strijken, of eerst een tochtje boven stad en strand maken, zal nimmer meer be kend worden, maar een feit is, dat bet vliegtuig om ruim vier uut boven den Boulevard zeer laag vloog en bijl bet ne men van een bocht zoo weggleed, dat het plotseling boven het strand, waar vooral kinderen spelen, met den kop naar voren op het strand neersloeg en met een harde klap op het strand neerkwam. Het is niet mogelijk den schrik te be schrijven, die zich van het publiek mees ter maakte. Het toestel gleed rakelings over de hoofden der op het strand zit tende bezoekers en kwam toevallig juist terecht op een plek, waar zich niemand bevond. Was de machine honderd meter verder neergestort, dan was de ramp niet te overzien geweest, daar ze dan midden tusschen de strandstoelen was gevallen. Hiet mag een groot wonder worden ge noemd, dat niemand door ihet neerstor tende toestel werd getroffen. Van alle zijden 'renden de mensohen naar de plaats waar het toestel, dat onmiddellijk na het neerstorten in brand was gevlogen, te recht was gekomen. Met zand trachtten de badgasten, omstanders, matrozen, sol daten en politie het gevaar van ontplof fing trotseerend, het hoog oplaaiende vuur te dooven, doch aanvankelijk bleven deze pogingen zonder het gewensohte re sultaat, omdat de vlammen een zoo groote hitte verspreidden, dat de brandende wrakstukken bijtna niet waren te naderen. E'nkele dapperen trotseerden echter het vuur omi te trachten de inzittenden uit het wrak te trekken, doch hoe moedig zij hierbij ook te werk gingen, steeds dreven de vlammen hen weer terug. Daarbij kwam nog, dat de inzittenden in het toe stel vast bleken te zitten. Terwijl de on middellijk gewaarschuwde brandweer van Vlissingen zich naar de plaats van de ramp spoedde, trachtten de omstanders nog een wanhopige poging te doen het vliegtuig om te gooien. Zou dat lukken, dan was het misschien mogelijk de inzit tenden te bevrijden. Inderdaad slaagde men er in het verongelukte en nog steeds brandende toestel gedeeltelijk om te trek ken. Nu bleek het mogelijk te zijn één der inzittenden Van Tijen uit het vlieg tuig te trekken. Hij bleek reeds overleden te zijn. Intusschen was de Vlissingsche brandweer gearriveerd. Nu waren de vlammen spoedig geMuscht en konden ook de lijken van de twee andere inzitten den uit de wrakstukken worden bevrijd. Met bijlen beeft men de stukken van het vliegtuig uit elkaar moeten slaan om ook de twee anderen uit. ihet toestel te kunnen halen. Zij waren ernstig verminkt en moeten op slag gedood zijn. 'Groot was de ontroering, welke zich van de honderden, die het ongeluk voor hun oogen hadden zien gebeuren, mees ter had gemaakt, doch deze ontroering werd dubbel groot, toen kwam vast te staan, dat twee der verongelukten Vlis- singers waren: Van Tijen en De Visser. De heer Van Tijen is een zoon van den hoofdingenieur van de Schelde van dien naam en de heer de Visser is de stiefzoon van den beer F. v. d. Velde, den directeur der Vlissingsche Courant. R. van Tijen, geboren 5 December 1919, te Vlissingen en G. Faber geboren 13 Fe bruari 1920 te Amsterdam, waren leer lingen van de rijksopleiding voor ver keersvliegers. Reeds gerudmen tijd waren zij in het bezit van het vliegbrevet A en zij zouden binnenkort hun opleiding voor verkeersvlieger hebben volbracht. Zij maakten Zaterdagmiddag een oefen- vluobt. De lijken van de slachtoffers werden in een eerste hulppost binnengebracht en Dit nummer bestaat uit 2 bladen. Binnenland. Vreeselijk vliegongeluk te Vlissingen. Drie dooden. Drama op een kasteel te Meerssen. Memorie van Antwoord over het ontwerp autovervoer van personen. Beschouwingen over het rapport-Oss. Buitenland. De spanning in Tsjecho-Slowakije. Het Britsohe koningspaar te New-York. Duitsche belangstelling voor Spanje. op gemakkelijke betalingsvoor waarden, Vraagt Inllohtingen. later naar het ziekenhuis Bethesda ver voerd. De wrakstukken van het vliegtuig, dat geheel is vernield, werden onder bewa king gesteld, totdat deskundigen zouden zijn gearriveerd om een onderzoek in te stellen. De politie hield, toen de brand was ge Muscht en de lijken waren geborgen, urenlang de drommen publiek op een af stand en liet alles onaangeroerd op de plaats des onheils, in afwachting van het deskundig onderzoek. Des avonds 9 uur arriveerde de Rijks inspecteur van de Luchtvaart, de heer J. v. d. Heijiden, die in tegenwoordigheid van burgemeester Van Woölderen en den Commissaris van Politie een onderzoek instelde. Over de oorzaak van de ramp worden verschillende lezingen gegeven. Vragen als waarom mm niet van Haamstede rechtstreeks naar het vliegveld, maar eerst over stad en strand vloog, waarom zoo allergevaarlijkst laag werd gevlogen enz. zullen wel niet meer beantwoord worden. Het gebeurde moge een les voor alle piloten zijn, om boven de bebouwde wereld niet beneden een te verantwoorden hoogte te vliegen. Verder verluidt, dat bet vliegtuig over belast is geweest. Gebleken is n.l. 'dat er ballast, aan boord was voor een bezetting met twee personen. Toen de heer de Visser te Haamstede instapte had dus ballast over boord moeten worden gezet, doch dit is waarschijnlijk vergeten. Het is niet zeker, of Van Tijen dan wel Faber ais bestuurder gefungeerd beeft. Zaterdagavond half twaalf werd de machine door de politie vrij gegeven en is terstond met het opruimingswerk be gonnen. II j jp rn Het ernstig ongeluk met het K.L.M.-vliegtuig „Krekel" op 'het strand te Vlissingen heeft aan de drie inzittenden het leven gekost. Dé ruïne van het toestel op de plaats waar het neerstortte en verbrandde.

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1939 | | pagina 1