Nieuwe Motorboot voor de Wester-Scheide. Het K.L.M. vlietuig „Nachte gaal" maakt een noodlanding. N.yendrih&FBankGoes Dagblad voor de Provincie Zeeland Chamberlain over de ramp van de Thetis. Buitenland. Belangrijkste Nieuws. 4 OBLIGATIE-LEENING voor Diaconessearbeid in Dordrecht, Aanslag op de Hertogin van Kent? Italiaansche medezeggen schap in Suez-kanaal? DINSDAG 6 JUNI 1939 53e JAARGANG - No. 208 Aan de Kon. Mij „De Schelde" opdracht gegeven een ontwerp te maken. Bij een botsing met een loods een militair doodelijk gewond. Uitgave: N. V. Uitgevers - Maatschappij „Luctor et Emergo" ter exploitatie van het blad „De Zeeuw" Bureaux Lange Vorststraat 7 0, Goes Postrekening 44455 Telefoon 11 bijkantoor Middelburg: Fa. Boekhandel J. J. F A N O Y, Lange Burg 40. Telefoon 28 Directeur - Hoofdredacteur: R. ZUIDEMA Abonnementsprijs f2.00 per kwartaal Weekabonnementen voor Middelburg Goes en Vlissingen f 0.20 Losse nummers 5 cent Advertentiën 30 cent per regel Ingezonden mededeelingen 60 cent per regel Klelno Advertentiën Dinsdags en Vrijdags f 0.75 bij vooruitbetaling Advertentiën onder letter of motto 10 cent extra Bij contract belangrijke korting DE KOSTEN GERAAMD OP f 1.325.000. EEN VEERDIENST VLISSINGEN— BRESKENS? O.a. biji de aanbieding van de Prov. be grooting voor 1939, hebben Gedep. Staten medegedeeld, dat binnen afzienbaren tijd tpt den bouw van een nieuwe motorboot ten behoeve van den Prov. Stoomboot- dienst op de Wester-Schèlde zou moeten worden overgegaan. Sindsdien hebben zij den eventueelen bouw van een nieuw schip in studie genomen en voorbereid. Na herhaaldelijk overleg te hebben ge pleegd met de Regeering, zijn zij thans in staat een voorstel te doen om tot dien bouw te besluiten. De redenen, welke ben nopen bet voorstel te doen, zijn: a. bet ontbreken van een voldoende reserve aan schepen met koplading; b. bet spoedig in gebruik nemen van de veerhavens aan den Perkpolder en onder Kruiningen; c. de in een bepaald opzicht geringer gewor den vervoerscapaciteit van de bestaande ferrybooten en d. bet toenemen van bet vervoer. De iWester-Scbelde-dienst beschikt over drie schepen met koplading. Hiermede worden de lijnen VlissingenBreskens en HansweertWalsoorden bediend. Op drukke dagen wordt de eerstgenoemde lijn door twee schepen en op zeer drukke dagen door drie schepen bevaren. In dit laatste geval werd tot dusver de lijn HansweertWalswoorden onderhouden unlet een motorschip met zijlading. Be halve op die drukke dagen ligt er een ferryboot binnen, doch niet zoozeer als reserve, doch in reparatie. Als er dan bijl een der andere booten een geval van mo torstoornis voordoet, is herhaaldelijk een wezenlijik tekort aan reserve aan bet licht getreden. Alsdan werd de eene nog be schikbare ferryboot gebruikt voor de lijn VlissingenBreskens. Teneinde den drenst overigens gaande te houden moest meermalen een verwisseling van schepen plaats vinden. Een schip met zijlading voer op de lijn HansweertWalsoorden; meermalen bleek bet noodig daarvoor de dienstboot van de lijn NeuzenHoede- kenskerke te gebruiken. Het stoomschip „Schouwen" van de lijn VlissingenNeu zen werd alsdan' gedirigeerd naar Neuzen Hoedekenskerke, terwijl de lijn Vlissin genNeuzen werd bevaren door het alge meen reserve-schip „Luctor et Emergo". Dit resultaat was met name voor bet auto-vervoer, zeer gebrekkig. Na bet ingebruik nemen van de veer haven aan den Perkpolder mag, mede in verband met het toegenomen vervoer, de meest oostelijke lijn naar bet oordeel van Ged. Staten niet anders dan door een schip met koplading worden bevaren. Deze veerhaven zal hoogst waarschijnlijk aan bet eind van 1939 of in bet begin van 1940 in gebruik kunnen wo r d e n genomen. Eenigen tijd daarna zal dat ook kun nen geschieden met die on der Kruiining e n. Alsdan zullen alle soorten auto's te allen tijde met deze lijn Ikunnen worden vervoerd. Als in bet drukke seizoen maar twee der ferryboo ten op de lijn VlissingenBreskens kun nen varen, dan kan bet vervoer niet wor den verwerkt. Alleen daarom een schip te doen bouwen, zou in economisch opzicht niet wel te verdedigen tijn. Teneinde den dienst aan de moderner eiscben van het verkeer aan te passen zagen de Staten zich eenige jaren geleden genoopt te be sluiten op korten termijn vrijwel de ge- beele vloot ,te vernieuwen. Sedert de fer rybooten zijn gebouwd is de lengte van de automobielen toegenomen. Tractoren met aanhangwagens, vrachtauto's, touring cars enz. van een lengte als vroeger niet gekend, worden thans regelmatig overge zet; de personenauto's met tiun voor- en achterbumpers nemen gemiddeld per een- beid meer plaats in dan voor eenige ja ren het geval was. Het vervoer van auto mobielen met groote afmetingen is sterker toegenomen, dan van gewone personen- auto's. De ervaring leert dat bet moder- niseeren van aanlegplaatsen en vervoer middelen bij den Westerscheldedienst leidt tot een sterke toeneming van het vervoer. Van 1925 tot 1938 steeg het aan tal passagiers op de lijn Vlissingen Breslkens van 195.480 op 342.276. Men verwacht ook extratoename op bet veer Kruinimjgem;Perfcpolder, Trouwens, het vervoer Hansweert Walsoorden neemt ook reeds sterk toe. Het ingebruik nemen van de nieuwe ha vens, gepaard aan een vermeerdering van het aantal vaarten, waartoe door de kor tere route de mogelijkheid wordt verkre gen, zal het vervoer een verderen stimu lans bieden. Voor de lijb VlissingenBres- kens wordt voorshands geen toeneming verwacht, doch wel moet met een verdere toeneming van bet aantal automobielen in ons land rekening worden gehouden. Resumeerende zijn Ged. Staten van oor deel, dat voor de toekomst met een ver meerdering van bet vervoer moet worden rekening gehouden. Men bad liever met belangrijke nieuwe investeeringen ge wacht tot een grooter bedrag dan thans nog bet geval is op de vernieuwde vloot enz. was afgeschreven. De te bouwen mo torboot zal gedurende ten minste 20 jaar in de vaart moeten blijven en gedurende dit groote aantal jaren aan de eiscben van bet verkeer moeten beantwoorden. Het meer varen op de lijm Vlissingen Breskens zou een tweede nieuwe boot noödig maken mlet een volledige equipa ge, wat bijna alle kosten zou verdubbe len. Daarom moet er naar gestreefd wor den deze lijn zoo lang mogelijk met één sobip te bevaren. Maar wel is vermeerde ring van bet aantal vaarten te bereiken door vergrooting van de vaarsnelheid en wel zoo, dat een uurdienst kan worden gevaren. Voor snel laden en lossen is er reke ning mede gehouden, dat de passagiers niet via bet rijdek, doch rechtstreeks via op de toegangsbruig aan te brengen ver hoogde trottoirs de boot bereiken en ver laten. Ged. Staten zijn tot de conclusie ge komen, dat bet nieuwe schip irn den zo- mler op de lijn „VlissingenBreskens" onafgebroken in de vaart moet kunnen blijlven. Daarom hebben zij aan de ont werpers tevens den eisch gesteld, dat het schip onafgebroken zes maanden in de vaart moet kunnen Mijlven. Het aantal vaarten kan in den zomer worden uitge breid, doch daaraan bestaat in den win ter voorsbands geen behoefte Gedurende den zomerdienst zouden dan kunnen dienst doen op VlissingenBres kens bet nieuwe sobip en op drukke da gen zoo noodig ook „Prinses Juliana". De vervoerscapaciteit van deze beide schepen is voor deze lijn grooter, dan die van do thans reeds in dienst zijnde ferry-booten gezamenlijk. En op KruiningenPerkpolder de Prins Hendrik met als reserve-schip de Koningin Wilhelmlina of omgekeerd. Voor den iwinterdienst op de lijn Vlis singen1Breskens de motorboot Prinses Juliana met als reserve schip de Konin gin "Wilbelmina of het nieuwe schip', en op de lijn Kruiningen'Perkpolder de motorboot „Prins Hendrik" met als re serve schip de motorboot Koningin Wilhelmina of omgekeerd. In overleg met de regee ring is aan de Komi. Mij. „B e Schelde" te Vlissingen op dracht gegeven een ont werp voor bet te bouwen schip te maken. Na gezette stu die en het nemen van sleepproeven zijn de deskundigen dezer maatschappij geko men tot een schip, dat grooter is dan bet grootste schip vami de huidige vloot. Het voordeel van de grootere lengte is vooral van belang voor bet vervoer van automo bielen. AMSTERDAM. Vanmorgen ongeveer half tien is bij; 'Schiphol een ongeval ge beurd, waarbij, hoewel bet betrekkelijk goed is afgeloopen, twee militairen ern stig en twee licht zijn gewond. Het K.L.M.-vliegtuig „Nachtegaal" wordt gebruikt als lesvliegtuig om den piloten van de K.L.M. met het besturen van de D. G. II vliegtuigen vertrouwd te maken. Vanmorgen werd een lesvlucht ge maakt onder leiding van den K. IM.- piloot Snitslaar, waarbij o.a. bet vliegen op eén motor werd beoefend. Dicht bijl Schiphol sloeg de motor af en de piloot slaagde er in de machine neer te zetten in een 'bouwland. Helaas kon niet worden voorkomen, dat bet vliegtuig een houten loods welke als schuilhut voor militairen in gebruik is, raakte. Het vliegtuig werd zwaar beschadigd en de loods in elkaar gedrukt, met bet ge volg, dat van de militairen, die zich erin bevonden, twee zware verwondingen op liepen en twee andere licht werden ge wond. Nader wordt gemeld: Het trof slecht, dat zich juist op de plaats waar de „Nachtegaal" een nood landing maakte, een bouten loods bevond, die aan een aantal soldaten tot slaap plaats diende. Toen de eene motor weigerde, had het toestel te weinig hoogte om nog boven het vliegveld te landen, doch de bestuur der zou er nog in geslaagd zijn de ma chine met een duikvlucht tot stilstand te brengen. Ongelukkigerwijze bevond zich op die plaats echter de keet, waar de „Nachtegaal" dwars doorheen schoot. Het dak werd daarbij geheel weggerukt. Van de zes soldaten die zich in de loods bevonden werden twee ernstig, en twee minder ernstig gewond, terwijl de beide anderen slechts licht gekwetst werden. Een der slachtoffers, de milicien W. Leusink, die een ernstige sohedelbasis- fractuur had opgeloopen, is kort na aan komst in het ziekenhuis overleden. De an dere gewonden zijin de miliciens W. Kwaks, die een zware hersenschudding heeft opgeloopen, J. Tamboer, die rib- fracturen en een builkperforatie heeft ge kregen, en Prinsi, die teen onderbeen- fractuur opliep. De toestand van Kwaks is zeer ernstig. De bemanning van de „Nachtegaal" is er wonder boven wonder zonder eenig letsel afgekomen. Het toestel zelf is ern stig beschadigd. De kosten van het te bonwen schip worden geraamd op f 1.325.000. Sedert de in dienst zijnde schepen werden gebouwd, zijin de mlateriaal-prijizen zeer belangrijk gestegen. Gedep. Staten berekenen, dat het tekort, met f33.050 wordt verhoogd, waarvan ruimi f 6500 voor rekening der provincie blijft. D'e rente daarentegen daalt elk jaar met -rond f7000 en bijl Mijivende stijging van het vervoer zal het tekort na enkele jaren, weer tot het huidige niveau zijn gedaald. Minister-president Ghamberlain heeft gisteren in het Lagerhuis de 'vragen, wel ke over de ramp van de „Thetis" werden gesteld, persoonlijk beantwoord en daar bij de aangekondigde verklaring over de vermoedelijke oorzaken van dit ontzet tende ongeluk afgelegd. Tijdens het duiken is het water een der boeg-torpedo lanceerbuizen binnen gestroomd, waarschijnlijk tengevolge van het feit, dat het voorsluitstuk niet dicht was. Door tot nu toe onbekende redenen is daarop het aöhtersluitstuk van ge noemde buis open gegaan of door do bemanning geopend, met het gevolg, dat het water met groote kracht naar binnen spoot. De 'bemanning was niet meer in staat het eerste waterdichte schot te slui ten, zoodat de twee voorste compartimen ten ivol liepen. Weliswaar werden de groote ballast- tanks met behulp van samengeperste lucht onmiddellijk leeggepompt, met het doel de „Thetis" weer naar de opper vlakte te brengen, doch de duikende be weging werd hierdoor niet tot stilstand gebracht, integendeel het schip zonk steeds dieper en wel met den boeg naar beneden. Op ongeveer 40 m. diepte stootte de duikboot daarop in een hoek van 35 gr. zachtjes tegen den bodem, in welken stand zij bleef zweven. Tengevol ge van dezen stoot werd het signaal apparaat vernield, zoodat de bemanning niet in staat was met schepen aan de oppervlakte in verbinding te treden. Wel werden boeien losgelaten en rooksignalen gegeven, doch deze werden niet onmid dellijk opgemerkt. Ghamberlain verklaarde vervolgens, dat de bemanning van de „Thetis" alles had gedaan om de duikboot weer te doen rijzen en dit gelukte in zooverre, dat Vrijdagmorgen vroeg een deel van het achterschip hoven water kwam. Doch in dezen stand was het voor Me opvarenden niet mogelijk gebleken zich op betrekke lijk gemakkelijke wijze in veiligheid te brengen. Vermoedelijk, aldus de premier, zijn drie personen omgekomen, toen zij met behulp van Davistoestellen, de „The tis" trachtten te verlaten. Hun lijken zijn d'aarop door de anderen weer binnen gehaald. 'Onmiddellijk na het 'bericht van de vermissing kregen de „Brazen" en acht andere torpedojagers, alsmede zes mij nenvegers, twee duikb'ooten en een ber gingsvaartuig order zich naar het gebied te hegeven, waar de ramp geschied was om daar naar de „Thetis" te zoeken. Een escadrille vliegtuigen nam aan de opspo ringswerkzaamheden deel. Toen, aldus Chamberlain, de „Thetis" gevonden was, heeft men gepoogd het achterschip hooger uit het water te lich ten, ten einde op een geschikte plaats een gat in den romp te branden, waardoor de opvarenden gered konden worden. In angstige spanning wachtten zeer velen na voor de scheepswerf van Cammell Laird te Birkenhead op de laatste berichten de ramp van den Ehgelschen onderzeeër „Thetis". Binnenland. Raadsverkiezing en werkverschaffing. Beteugeling van het cadeaustelsel. Nieuwe motorboot voor den Wester- Scheldediensb K.L.M.-vliegtuig maakt noodlanding. Buitenland. Chamberlain over de ramp van de „Thetis". Italië en het Suëz-kanaal. In stukken van f1000.<~, f500,— en flOO.ad IOO Inschrijvingen worden gaarne aangenomen door Dit gelukte echter niet, door dat de trossen, welke onder het schip waren geschoven, knapten. Ook heeft men ge poogd de „Thetis" met behulp van pontons te lichten, doch het schip gleed uit de kabels. Tenslotte verklaarde de premier, dat thans nog met geen mogelijkheid kan wor den gezegd, wanneer de „The tis" gelicht zal kunnen wor den. Het onderzoek naar de oorzaak van de ramp zal te Portsmouth worden gehou den. De commissie, welke daarmede he iast wordt, zal haar zittingen niet in het Openhaar houden. Eventueel wordt na af loop van het onderzoek waarmede men pas kan beginnen, wanneer het schip gelicht is een rapport gepubli ceerd, doch het is mogelijk, dat hiervan om bijzondere redenen afgezien moet worden. Chamberlain besloot zijn verklaring met namens de regeering en namens het geheele iHuis uiting te geven aan de diepe droefheid, welke in het geheele land over het verlies van een zoo groot aantal kost bare menschenlevens heerseht en aan zijn diepe sympathie voor de achterblijven- den. Niemand getroffen. Men meent te weten, dat gisteravond een aanslag is gepleegd op de Hertogin van Kent, op het oogenblik, waarop zij haar woning aan de Belgrave Square verliet Er werd een schot op haar gelost, waar door zij echter niet werd geraakt. Er is een arrestatie verricht. Op het oogenblik, dat het schot werd afgevuurd, had de Hertogin van Kent juist plaats genomen in haar auto, ver gezeld door Lady Port Arlington. De Hertogin gaf er zich geen rekenschap van, dat er op haar gevuurd was en haar auto werd ook in het geheel niet be schadigd. De beide dames begaven zich naar een bioscoop en eerst na de voorstelling wer den zij op de hoogte gebracht van wat er gebeurd was. Nader wordt gemeld dat toen het schot was afgevuurd, vier politiemannen zich op een man wierpen die in de nabijheid stond. Na een korte worsteling werd de man overmeesterd en maar het politie bureau overgebracht. Later werd in de omgeving een geweer gevonden. Het bleek dat het slechts één patroon bevatte. Na het incident werden drie politie mannen voor het huis geplaatst, die iedereen die het huis naderde aanhielden. EEN GEBAAR JEGENS ITALIë. De Suez-Kanaalmaatschappij heeft gis teren haar jaarlij ksche algemeene verga dering gehouden. De president van den Raad van Beheer, de markies de Vogue, laakte in scherpe bewoordingen de door Italië op touw gezette campagne, waar van, naar hij verklaarde, het doel was, voor Italië zetels in den raad van beheer te verkrijgen, verlaging van de kanaal rechten en tenslotte het beheer te doen overgaan op een internationale commis sie. Sedert 1883 hebben vertegenwoordigers van de landen, die van het kanaal ge bruik maken, aandeel gekregen in het beheer der onderneming. Zeven zetels zijn toegewezen aan vertegenwoordigers van de Britsche reeders, andere aan die

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1939 | | pagina 1