„Koningin tmma" De bemanning van de Thetis omgekomen. Een bioscoop-theater verbrand. M.V. Hendrikse C= flank Boes Dagblad voor de Provincie Zeeland IS IN DE VAART Negen-en-negentig menschen vonden den dood. EERSTE BLAD. MAANDAG 5 JUNI 1939 53c JAARGANG No. 207 De Belastingontwerpen. 1 Baas in eigen huis. 70 dooden en 150 gewonden Belangrijkste Nieuws. 4 OBLIGATIE-LEENING voor Diaconessearbeid in Dordrecht, Uitgave: N. V. Uitgevers - Maatschappij „Luctor et Emergo" ter exploitatie van het blad „De Zeeuw" Bureaux Lange Vorststraat 7 0, Qaes Postrekening 44455 Telefoon 11 .ijkantoor Middelburg: Fa. Boekhandel J. F A N O Y, Lange Burg 40. Telefoon 28 Abonntmcntsprlja f3.00 per kwartaal Weekabonnementen voor Middelburg Goes en Vlissingen f 0.20 Losse nummers 5 cent Directeur-Hoofdredacteur: R. ZUIDEMA Advertentiën 30 cent per regel Ingezonden mcdedeelingen 00 cent per regel Kleine Advertentiën Dinsdags en Vrijdags f 0.75 bij vooruitbetaling Advertentiën onder letter of motto 10 cent extra Bij contract belangrijke korting Geem behandeling van de bolasJiny-ontworpeni voor hei Kamerreces te verwachten. Hoogst waarschijnlijk zal er van open- here behandeling van de belasting-ont werpen door de Tweede Kamer, eer dezo met zomervacantie uiteen gaat, niets meer komen. Ofschoon op den derden Dinsdag van September 1938 de Millioenennota de indiening van de ontwerpen aankondigde, is de Regeering hiertoe pas overgegaan op 2 Mei j.l. Reeds drie weken later, op 23 Mei, vond het afdeelings-onderzoek plaats. Dat was eigenlijk al buitengewoon vlug, aangezien 't hier een gansche schare van zeer belangrijke, diep ingrijpende wets voorstellen betreft. Vandaar dan ook, dat met het bijeen brengen van bij' het afdeelingsonderzoek op den voorgrond gekomen opmerkingen, het werk van de commissie van voorberei ding nog allerminst gereed is. Zij zal, ge lijk gebruikelijk, zelf ook wel het noodige aan nog in haar midden rijzende gedach ten hebben te verwerken en voorts zal naar alle waarschijnlijkheid bovendien nog nader overleg met de Regeering ge- wensoht blijken te zijn. Alles te zamen genomen, zal dan ook zeker wel niet veel eerder dan tegen het eind van deze maand het voorloopig ver slag over de belastingontwerpen het licht kunnen zien. Er zit immers aan den ar beid die voor zulk een verslag over ont werpen als de onderhavige noodig is, zoo veel last, dat het eer verbazingwekkend zou wezen, indien het V. V. vóór, dan pas na eind Juni gereed zou komen. Daarop is het de beurt van de Regee ring, die natuurlijk evenzeer een paar we ken zal behoeven voor haar memorie van antwoord; men kan er van op aan, dat zij een lijvig en heel wat problemen aanroe rend verslag te beantwoorden zal krijgen, terwijl zij zich zeker van een materie als deze niet met een Jantje van Leiden er af zal kunnen noch willen maken. Uit een en ander volgt derhalve, dat er van openbare behandeling van de belas ting-ontwerpen door de Tweede Kamer, vóór deze met vacantie gaat, geen sprake zal kunnen wezen. Tenzij men zou mee- nen, dat het parlementaire debat over deze wetsvoorstellen best in de hondsdagen kan plaats vinden! En zoo ligt het dus voor de hand, dal de Kamer van honderd pas in het nieuwe zittingsjaar aan de openbare behandeling van de ontwerpen zal toekomen. Doet zij dat in den loop van October, dan kan zeer zeker ook de afdoening door ae Eerste Kamer nog tijdig genoeg geschieden om de ontwerpen met 1 Januari 1940 rechts kracht te doen hebben. Bij' deze aan de „Nieuw© Rottterdam- sche Crt" ontleende beschouwingen is uit gegaan van de gedachte, dat Minister Co- lijn, die tijdelijk de plaats van den afge treden Minister van Financiën inneemt, de ingediende wetsontwerpen in hoofd zaak ongewijzigd zal handhaven. Ook wat dit betreft bevinden wij ons echter nog „in den mist". 7ZX9 Het nieuwe motorschip voor den DAGDIENST VLISSINGEN-HARWICH v.v. der MAATSCHAPPIJ „ZEELAND" Steeds sterker woidt het streven naar zooveel mogelijk herstel van de gemeen telijke zelfstandigheid die als gevolg van de crisis niet weinig in de knel is ge raakt. Hervan getuigt ook wat wij lezen in het Mei-nummer van „De Magistratuur", Anti-revolutionair maandschrift voor Ge meentepolitiek: „Het toezicht van Ged. Staten op de gemeentefinanciën, met name door hun goedkeuringsrecht ten opzichte van de gemeentebegerooting heeft in den loop der jaren al heel wat aanleiding gegeven tot klacht. Een van de meest recente bezwaren tegen dit goedkeuringsrecht betreft de wijze, waarop het, althans gedurende de laatste jaren, met betrekking tot vel© ge meenten wordt toegepast. Wij bedoelen bet toezenden van de ontwerp-gemeente- begrooting aan het college van Ged. Sta ten, vóórdat de begrooting nog door den Raad is behandeld. Uit practische overwegingen mag er voor een dergelijke handelwijze in dozen bijzonderen tijd wat te zeggen zijn, dit neemt toch niet weg, dat deze practijk de strekking heeft om de voogdij aan Ged. staten over de gemeentebesturen zeer aanmerkelijk uit te breiden. En het mag daarom nog wel eens wor den gezegd, dat het in het belang van de gemeentelijke zelfstandigheid wensche- njk moet worden geacht om hoe eer hoe liever aan deze practijk een einde te maken^ en weer terug te keeren tot do. wettelijke gedragslijn, d.w.z. tot het pas ter goedkeuring zenden van de gemeente- begrooting aan Ged. Staten, nadat de uaad de begrooting heeft vastgesteld." Door de werf Cammell l.aird werd Zaterdag officieel me degedeeld, dat men de hoop heeft opgegeven, 'het leven der nog in de duikboot „T h e t i s" aanwezige opvarenden te red den. Pogingen zullen in het werk worden gesteld, de boot te bergen. Naar de meening van de maatschappij, zijn de man nen aan boord omgekomen door chloorgas, waarvan een groote hoeveelheid aan boord was en dat door den schee ven stand van het vaartuig he eft kunnen ontsnappen. Te half vijf Zaterdagmiddag 'heeft het ministerie van marine een verklaring ge publiceerd, welke als Volgt luidt: „Het ministerie van marine betreurt te moeten meedeelen, dat de hoop om het leven van nog iemand der opvarenden van de „Thetis" te redden, niet langer gerechtvaardigd is. Het reddingswerk j wordt evenwel voortgezet. De admiraliteit heeft medegedeeld, dat j zic'h in de gezonken duikboot ook zeven I civiele ambtenaren van het departement 'van marine bevinden. Bij de vroegere op sommingen waren deze menschen niet medegeteld. Uit Edenburg wordt gemeld, dat de fir ma 'Brown Brothers heeft medegedeeld, dat ook een van haar employé's aan boord van de „Thetis" was, zoodat 103 personen aan boord waren. Er zijn dus 99 menschen om-ekomen. Het reddingswerk duurt voort. Het kan echter nog eenigen tijd duren, al vorens het schip aan de oppervlakte is gebracht, aldus wordt medegedeeld in een verklaring die de admiraliteit heeft uitgegeven. Tevens wordt daarin gemeld, dat een volledig onderzoek Zoo spoedig mogelijk zal worden ingesteld. De koning 'heeft een telegram gezon den aan den eersten lord der admirali teit, waarin hij verzoekt zijn sympathie te betuigen aan de verwanten der om gekomenen. Hit'ler heeft den koning van Engeland mede namens het Duitsche volk telegra fisch zijn deelneming betuigd met de ramp van de Thetis. 'Ook de Fransche minister van marine heeft den Franschen marine-attac'hé te L'onden telegrafisch verzocht, uiting te geven aan de deelneming der Fran'sche marine met de ramp van de.Thetis. Alle schepen der vloot, die naar de p'aats van dar. ondergang der Thetis waren ge -aan. zullen andaag naar hun 'bases teru^ke^ren. De birgingswerkzaam- heden zullen door de Ganmoll Laird- werf verzorgd worden. De duiker, die het eerste contact tot stand 'had gebracht met den onderzeeër, heeft de volgende 'verklaring af0elegd aan de pers: „Toen ik der bodem 'bereikte, die met kiezel bedekt was, vond ik den onder zeeër en 'begon 'op den wand te kloppen. Ik kreeg onmiddellijk antwoord. Maar de slagen schenen te worden gegeven door mannen, die spoedig uitgeput raakten. Ik werd door de zee voortdurend van de duikboot afgedreven ep toen mijn kame raden en ik weer naar beneden gingen, konden we geen enkele verbinding tot stand brengen. Verslagenheid is onbeschrijfelijk. D© indruk, die deze ramp heeft ver oorzaakt, was onbeschrijfelijk. Wie deze dagen heeft doorgebracht temidden van de menschen, die in Birkenhead nutteloos wachtten, in martelende spanning om trent het lot van 'hen, die hun lief wa ren, draagt een onuitwisc'hbare herinne ring mee aan de diepe verslagenheid van die menschen, meldt Un. Press. Voordat de verklaring van de admira liteit werd bekend gemaakt, zeide men reeds op werf: „Al lang voor midder nacht hadden wij alle hoop opgegeven, voor allen. Aan boord bevindt zich een buitengewoon groot aantal batterijen, en 'onder den hoek, waaronder de „Thetis" lag, moesten die groote 'hoeveelheden chloorgas afgeven." Temidden van deze diepe neerslachtig heid werken de duikers -met bovenmen- schefijke inspanning verder. Meer kabels moeten onder de „Thetis" worden ge bracht, om het schip aan de oppervlakte te halen, ook al heeft men nu geen hoop meer, dat iemand daardoor gered wordt. De „Thetis" is gekanteld door de zware zeeën en door een ongewoon sterke stroo ming. Deze strooming belemmert ook het duikerswerk, zoodat men slechts nu en dan, als de stroom afneemt, omlaag kan gaan. D'e zee is hier als het ware bezaaid met vaartuigen. Ten westen liggen negen kleine vaartuigen; een duikboot en vijf torpedojagers liggen oostelijk van het wrak. Wat er precies is gebeurd aan boord van het gezonken schip is nog altijd niet bekend. De vier overlevenden worden Uit Mexico wordt gemeld, dat te Za- catepec in den staat Morelos bij een film voorstelling in een bioscoop-theater, brand is uitgebroken, met het noodlottig gevolg, dat tal van personen werden ge dood of gewond. Nader wordt gemeld, dat het bioscoop theater reeds 7 minuten na het uitbreken van den brand geheel in vlammen stond. Fr zouden toen de brand uitbrak on geveer 800 bezoekers in het gebouw zijn geweest. Onder het publiek ontstond een paniek. Verschrikkelijke tooneelen speelden zich af. Er zouden niet minder dan 70 dooden en 150 gewonden zijn. Dit nummer bestaat uit 2 bladen. Binnenland. Weer nieuwe spellingsvoorschriften. Geen 'behandeling van de 'belastingont werpen vóór het a.s. Kamer-recès? Buitenland. De ramp met de Thetis, 99 slachtoffers. Redevoeringen van Daladier en Hitier. Polen en de eischen van Danzig, in stukken van flOOO, f500. en flOO.— ad 100 "L. Inschrijvingen worden gaarne aangenomen door angstvallig in afzondering gehouden en dit draagt er niet toe bij, de rust te doen weerkeeren. Wat zich op de werf afspeelde op het oogenblik van het bekend worden van het laatste en verpletterende communiqué, laat zich nauwelijks beschrijven. Het ru moer verstomde, een doodsche stilte viel, toen de onheilvolle woorden klonken. Hier en daar begaven een enkele vrouw of moe der de krachten. Vrienden stonden haar bij. In stilte, ©en diepe stilte, weenden de anderen. Geen hoop meer Scherpe crit'iek. En dan, als tot allen de volle zwaarte van dit alles is doorgedrongen, wordt het rumoer herboren, Critiek is er nu, critiek in overvloed, critiek in scherpe woorden. Niets is er gedaan, al dien langen tijd, zegt men. Slechts half ingelicht en ge schokt door dez© smart na de martelende onzekerheid, is men gereed tot schimpen, en een stem zegt plotseling: „De mannen zijn opgeofferd voor het schip". Onder d© wachtenden is de vader van een der machinisten. William Allen heet hij' en hij vertelt wat er vroeger is gebeurd „De „Thetis" 'leek een ongeluksschip Bij de eerste snelheidsproeven deed zij het niet. Den tweeden keer weigerde ze te dui ken door een mankement aan de machi nerie. De apparatuur, waarmee ze moest rijzen, was defect en als ze toen was ge doken, was ze nooit meer boven gekomen. Maar al was de duikboot nu in orde, dan was het nog dwaasheid te duiken op een plaats, waar iedereen weet, dat een massa wrakken op den bodem liggen. Die wrak ken zijn nog uit den oorlog en staan op alle kaarten. D© duikerklok, die men in Amerika ge bruikt is blijkbaar beter dan het Davis- apparaat. Maar er moesten 99 menschen verdrinken om dat te bewijzen". Uit de vele critiek, komen de volgende vragen naar voren: lo. Waarom maakte de duikboot een oefentocht zonder escorte van andere vaartuigen, vooral daar er vooraf reeds twee kleine ongevallen waren voorgeko men? 2o. Waarom waren er 102 menschen aan boord, o.w. twee proviandmeesters, terwijl normaal de bemanning uit 53 kop pen bestaat? De nieuwe burgemeester vanMiddelburg, mr dr J. van Walrè de Bordes, is Vrijdag plechtig geïnstalleerd. De nieuwe burgervader en zijn echtgenoote bij aankomst aan het oude stadhuis. 3o. Waarom was hel niet mogelijk een gat in den romp te snijden, hoewel het achterschip Vrijdag twaa.f uur lang bo ven water heeft uitgestoken? 4o. Waarom was geen duikklok beschik baar, zcoals gebruikt werd bij' de Ameri- kaansche duikboot „Squalus"? De Londensche avondbladen voegen daaraan nog ©enige min of meer bedekte beschuldigingen toe. Er wordt beweerd, dat het voor de redding benoodigde mate riaal niet snel genoeg ter plaatse was en dat o.a. de snijapparaten pas Vrijdag avond om 9 uur arriveerden. Er wordt zelfs beweerd, dat de autoriteiten hebben getracht zoowel -de duikboot als de levens der inzittenden te redden. I In antwoord op bovenstaande critiek ia van d© zijd© der admiraliteit reeds geant woord, dat al het mogelijke is gedaan, om de opvarenden Van de „Thetis" te redden. Duikbooten worden bij proeftochten nooit door bergingsschepen vergezeld. Algemeen werd het Davistoestel als ©en voldoende besoherming beschouwd, zoodat aanschaf fing van andere toestellen niet noodig ge acht werd. Sommige deskundigen geven toe, dat er te veel menschen in de „The tis" w'aren, anderen zeggen, dat daardoor het risico niet werd vergroot. De duikboot stak niet ver genoeg 'boven water, om er een gat in te maken, waardoor menschen konden ontsnappen. De duikboot lag ver der zoo ongunstig, dat men toch geen duikklok had kunnen gebruiken. Er wordt verder op gewezen, dat de cri tiek dikwijls zeer ondeskundig is. Zoo is de vraag gesteld, waarom juist Oram, die den rang van kapitein heeft, de duikboot verliet. Dat is juist een daad van buiten gewonen heldenmoed geweest. Kapitein Oram heeft zich vrijwillig gemeld om als levende 'boei te fungeeren, immers toen hij de „Thetis" verliet, wisten de opvarenden nog in het geheel niet, of zich reeds sche pen in de nabijheid bevonden. Dit is de grootste ramp, welke in de historie der duikbooten zal geboekstaafd worden. Tot nog toe was de ondergang Van den Franschen onderzeeër „Promo- thée", welke in 1932 verging en waarbij 62 menschen het leven verloren, de groot ste. Eén der geredden' vertelt1. De heer Shaw, de employé van de scheepswerf Cammell Laird and Gy, die de „Thetis" 'heeft kunnen verlaten, heeft afin een vertegenwoordiger van de „Daily Express" medegedeeld, dat, toer hij den onderzeeër verliet, de lucht daar reeds zeer slecht was. Sommigen lagen reeds uitgestrekt op den bodem. Schijnbaar waren zij den dood nabij. Anderen liepen in het donker op en neer om een uitweg te zoeken. Weer an deren zouden in de handen van hun ka meraden gestorven zijn. Mededeelinpen in het Lagerhuis. Morgen zal minister Geoffrey Shakes peare in het Lagerhuis enkele mededee- lingen doen over de ramp, zoowel als over het aanstaande onderzoek. Met het oog op zekere constructiegeheimen, zal het getuigenverhoor geheel of gedeelte lijk achter gesloten deuren moeten plaats vinden, maar de conclusies van het on derzoek zullen in ieder geval openbaar worden gemaakt en in het parlement kunnen worden behandeld. Volgens de eerste mededeelingen der overlevenden is de ramp te wijten ge weest niet aan een botsing met een ob* stakel onder water, maar aan het open staan van een luik in het voorschip. Zooals reeds gemeld, meende men, dat de bemanning zou zijn om het leven

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1939 | | pagina 1