SCHUDT UW LEVER
WAKKER
R00DE STER
Hij is
er wèg van!
Binnenland.
Uit de Provincie
Öe kleine of Gasthuiskerk
te Goes.
NIEMEIJER'S
testeerd. Volgen# 'het blad was het inci
dent geheim gehouden, doch het is bekend
geworden na de aankomst van de Sauer-
land te Sjanghai.
N. S. B.-LANDDAG TE LUNTEREN.
Gisteren heeft de N. S. B. te Lunteren
haar jaarlijksche hagespraak gehouden,
die door eenige tienduizenden bezocht
•werd.
Het woord werd gevoerd door de heeren
Roskam, Ten Hoorn en Van Geelkerken.
Na de pauze werd het woord gevoerd
door Ir A. A. Mussert. In den aan
vang van zijn rede wees spr. er op, hoe
z.i. de andere partijen zioh beijveren om
het programma der N. S. B. punt voor
punt over te nemen en het als product
van eigen vinding den volke voor te hou
den.
Bij de laatste verkiezingen bleeik, vol
gens den heer Mussert, de N. S. B. onwan
kelbaar vast te staan. (Het aantal stem
men daalde sinds 1935 van 294.596 tot
159.872, het percentage van 7.94 tot 3.89
en het aantal zetels van 44 tot 21!)
De deelnemers defileerden tenslotte voor
den heer Mussert.
DE NEDERLANDSCHE VISSCHERS
IN DUITSCHLAND.
Van 1 Juli af mag slechts 60 pet. van het
loon werden overgemaakt.
De Nederlandsche visschers, die op de
Duitsche trailers varen, mogen op het
oogenblik van hun loon 85 pet. naar Ne
derland overmaken aan hun gezin. In ver
reweg de meeste gevallen komt dit echter
neer op 30 R.M., dus volgens den huidi-
gen koers van de mark ongeveer f22 per
week.
Op 1 Juli a.s. zal een nieuwe en voor
de visschers ongunstige regeling in wer
king treden. Volgens deze nieuwe rege
ling zullen de visschers uit Duitschland
voortaan n.l. niet meer dan 60 pet. van
hun loon mogen overmaken naar hun ge
zin in Nederland. De overige 40 pet. zul
len zij in Duitschland moeten verteren.
Ook bij terugkomst zullen zij van deze 40
pet. niets mogen medenemen, behalve de
gewone toegestane 10 R.M. Ten hoogste
zullen zij een deel van het overschietende
loon in natura, in den vorm van kleeding
of dergelijke mogen meenemen.
DRUKTE BIJ HET VEER TE
ZWIJNDRECHT.
Gisteravond werd de verkeersstroom de
capaciteit van het veer te machtig.
Gisteren vertoonde de omgeving van hot
Zwijndrechtsche veer het van ouds beken
de beeld van de lange files auto's en mo
torfietsen, twee af en aan varende vol-
beladen ponten, honderden kijkers en
hard werkend veerpersoneel. Bij een zoo
geweldige drukte als die van gisteravond
kon het niet uitblijven, dat wachttijden
van 20 a 30 minuten werden genoteerd.
■Het 's Gravendeelsche veer intusschen
heeft zijn Zwijndrechtsche collega gehol
pen en veel van het autovervoer voor zijn
rekening genomen.
Omstreeks 10 uur gisteravond liep het
mis. De file van voor het Zwijndrechtsche
veer wachtende voertuigen strekte zich tot
ver in de binnenstad en dat duurde tot
middernacht. Toen kwamen wachttijden
van een uur en langer voor.
Do automobilisten kunnen zich troosten
met de gedachte, dat deze verkeersmisère
voor de laatste keer den tocht naar het
Zuiden gehinderd heeft.
ZEEUWSCHE VEREENIGING VOOR
LUCHTVAART.
Algi. vergadering te Vlissingen.
De jaarlijksche algemeene vergadering
van de Zeeuwsche Vereeniging voor
Luchtvaart werd Zaterdag in hotel „Brit-
tannia" te Vlissingen gehouden, onder
leiding van den heer C. A. van Woel-
deren. Bericht van verhindering was
ingekomen van Jhr Quarles van Ufford,
de burgemeesters van Goes en Zierikzee
en van den vertegenwoordiger der K.L.M.
Hoewel de vergadering niet druk bezocht
was, waren alle afdeelingen vertegen
woordigd.
Uit het jaarverslag van den heer R. J.
van Hoëvell bleek, dat de afd. Wal-
V.
Keeren wij intusschen terug tot het
jaar 1838. In October was bij B. en W.
van Goes bericht ontvangen van den gou
verneur der provincie, dat Zeeland een
aandeel zou kunnen verkrijgen in de leve
ring van katoenen stoffen voor Indië, met
de vraag of alhier de mogelijkheid be
stond aan de fabricage daarvan deel te
nemen. Later werd het bedrag waarvoor
geleverd kon worden vastgesteld op
f 50,000. Het stadsbestuur moest berich
ten, dat hier wel geen „fabriekmatige in
richting" was, maar het besloot do zaak
ter hand te nemen en naar een geschikt
gebouw uit te zien. Tegelijk overlegde men
met het armbestuur en dit stelde zich in
verbinding met de firma G. en H. S'alo-
monson, fabrikanten te Almelo, om hen
over de inrichting der fabriek te raad
plegen. Ook informeerde het armbestuur
in Middelburg, waar een zelfde geval zich
voordeed en vernam, dat aldaar de stad
alleen voorzag in het benoodigde lokaal
„en de vereischte behoeftigen om den ar
beid aan te leeren en vervolgens te ver
richten" en dat de heeren Salomonaon de
cheren op vlieggebied het meest actief
was.
De 5e Scheldevlucht is geslaagd, even
als de vliegkampweek op Schouwen.
Door de verlaging der tarieven heeft
de Zeeuwsche luchtlijn 15062 passagiers
vervoerd in 1938 tegen 9353 in 1937, wat
een stijging beteekent van 61De aan
tallen zijn voor Vlissingen 6151 en 3353
en voor Haamstede 8837 en 5359; op 1
Juni werd hier de 30.000e passagier ver
voerd. Het vrachtvervoer liep echter van
61.835 K.G. terug tot 42.313 K.G.
De vliegkampweek op Schouwen lever
de de conclusie, dat hier zoomin als op
Walcheren lange thermische zweefvluch
ten (opstijgen in warme opwaartsche
luchtstroomingen) te verwachten zijn in
verband met de geographische ligging en
de bodemgesteldheid.
Het vliegveld te Vlissingen zal belang
rijk uitgebreid worden. Dank zij het
Luchtverdedigingsfonds kwam de Natio
nale Luchtvaartschool hier regelmatig
onderricht geven. Drie personen zijn in
het bezit van het M-brevet
De Walchersche Zweefvlieg-Club, waar
van 7 leden in het bezit van een zweef-
vliegbewijs zijn, was zeer actief. Twee
leden worden opgeleid op kosten van
het Fokkerfonds.
De K.L.M. bracht ter kennis van het
gemeentebestuur van Haamstede, dat het
vliegveld van 36 H.A. tot 64 H.A. vergroot
moet worden en van nachtverlichting
voorzien, daar anders de Winterdienst
1939/40 hier zal vervallen.
Blijkens het verslag van den heer
Kruyder is de stand der financiën
gunstig.
De voorzitter deelde nu mede,
dat de 6e Scheldevlucht op
Zaterdag 5 Aug. a.s. gehouden
zal worden vanuit Vlissingen
met tusschenlanding te Haam
stede. Behalve Soesterberg en de oplei
ding der K.L.M. zal waarschijnlijk ook
de Marine deelnemen.
Voorts kwam in bespreking weer een
eigen orgaan: „De Vliegende Leeuw" te
doen verschijnen, met medewerking der
K.L.M., o.a. om de jeugd voor de vlieg
sport te animeeren.
Daar het gevaar dreigt, dat de geheele
Zeeuwsche luchtlijn 's winters bij gebrek
aan passagiers zal vervallen, zijn er op
Walcheren, de Beve,landen en
Schouwen propaganda-comité's op
gericht, om dezen eenigen binnenland-
schen winterdienst in stand te houden.
Oost-Zeeuwseh-V laanderen
heeft volgens den heer Tellegen nog geen
propaganda-comité, ofschoon wel contact
gezocht wordt. De middenstand heeft
niet veel interesse voor de luchtvaart,
zoolang daar geen eigen vliegveld is.
In West-Zeeuwsch-Vlaande-
ren heeft de heer Wagtho contact ge
zocht en is de commissie in oprichting.
Jhr Roëll, burgemeester van Haam
stede, maakte er op opmerkzaam, dat de
vergrooting van het vliegveld en de
nachtverlichting hooge kosten vergt. Ook
ducht men bij vergrooting druk bezoek
van militaire toestellen en door het ge
raas vermindering van 't aantal toeristen.
Er wordt naar een oplossing gezocht door
een mobiele verlichting en een tijdelijke
vergrooting.
Bij de rondvraag werden verschillende
wenschen besproken, zooals een lateren
laatsten dienst ten behoeve van de zaken-
menschen, de aansluiting van boot of
bus uit Breskens of de Bevelanden op
't vertrekuur te Vlissingen, en de instel
ling van een dagretour met het recht
den volgenden dag terug te keeren.
De vliegtuigbouw van „De Schelde".
's Middags werd een excursie gemaakt
naar de afdeeling Vliegtuigbouw van de
Kon. Mij „De Schelde". Het was voor het
eerst, dat ook de pers hier werd toegela
ten. In verband met militaire geheimen
kan echter niet in bijzonderheden worden
getreden.
De constructeur, de heer T. E. Slot,
leidde het gezelschap eerst rond in de
montage-hal aan den Singelweg. Met
enkele personen begonnen is het bedrijf
nu gegroeid tot een fabriek met 500 man
personeel, die, dank zij de opdrachten
van het Departement van Defensie, nog
twee jaar werk heeft.
Deze hal is natuurlijk modern geoutil
leerd, met air-condition ten behoeve van
het materiaal, een luchtspoortje en over
al boven- en ondergrondsche lucht- en
verdere inrichting voor hun rekening
namen.
Er werd berekend, dat een leverantie
van f 50.000 werk zou geven aan 50 weef
getouwen en bet armbestuur drong er
dan ook sterk op aan, dat de stad haar
hulp zou verleenen in het verschaffen van
een gebouw, want, schreven zij1: „Het is
voor deze stad een alleszins wenschelijke
zaak te deelen in deze gunstige gelegen
heid om de arbeidende volksklasse een
nieuw middel van bestaan te verschaf
fen". Zoo werd het ook door het stadsbe
stuur gevoeld en het heeft zich geen moei
te gespaard de zaak in orde te krijgen.
Uit den raad werd een commissie be
noemd om met de heeron Salomonson te
onderhandelen. De stad zou kosteloos een
geschikt locaal verschaffen en met de
firma werd een contract gesloten tot uit
voering van de verkregen concessie tot
het leveren van katoenstoffen voor Indië.
Toen werd naar een geschikt gebouw
omgezien en het oog viel op het Oude
Manhuis. Dit zou plaats bieden voor 60
a 75 getouwen; toch gaf men dit plan op
als ongeschikt. Het feit, dat dit huis door
hot armbestuur in huur werd gehouden
van het Fonds voor Kazerneering, zal er
wel toe bijgedragen hebben, dat men naar
een minder moeilijk te verkrijgen gebouw
uitzag en zoo viel de keuze op de oude
stroomleidingen. Hier staan op beton-
stellingen verscheidene vleugels van Dor-
nier-vliegbooten voor de Ned.-Indische
marine in verschillende stadia van be
werking of afwerking. Als zij voltooid
zijn worden de imposante gevaarten naar
de „Aviolanda" te Papendrecht vervoerd,
om daar op de vliegboot te worden ge
monteerd. Zoo'n gestroomlijmde vleugel
met de motoren in de gondels lijkt van
buiten vrij eenvoudig, maar is van bin
nen een vernuftig samenstel van spanten,
stangen, leidingen en reservoirs. Van
iederen klinknagel b.v. is zorgvuldig de
plaats, de dikte en de onderlinge afstand
berekend. En ze staan heusch niet pre
cies op een rijtje!
De heer Slot vertelde tal van détails,
waardoor o.a het verschil in constructie
met den bouw der vleugels van de Dou-
glasmachines der K.L.M. opviel, die hier
lichte herstellingen ondergaan.
In een ander fabrieksgebouw wordt
het materiaal, meest dur-aluminium, ge
keurd, gehard, geoxydeerd of bewerkt.
Hier staan de machines, waarmee de
tienduizenden onderdeelen, die voor een
enkele vleugel benoodigd zijn, worden
vervaardigd en daarna gelascht, gebogen,
gestuikt, enz. Het bedrijf is zoo gespe
cialiseerd en gerationaliseerd, dat het
grootendeels ongeschoolde personeel alle
bewerkingen kan uitvoeren. Natuurlijk
vraagt dit een uitgebreide organisatie en
intensieve controle. Maar alles is dan ook
betrouwbaar en tot op de m.M. nauwkeu
rig, zoodat de heer Slot de verantwoorde
lijkheid volkomen op zich kan nemen,
ook voor de reparatie-onderdeelen, die
naar Indië gezonden worden.
Tevens stonden hier de nieuwste typen
sportvliegtuigen van „De Schelde", die
volgens nieuwe ideeën van den heer Slot
worden geconstrueerd.
Deze nieuwe Zeeuwsche industrie is
dus veelzijdig en heeft nog vele pers
pectieven.
De demonstratie op het vliegveld bleef
door het ongunstige weer beperkt tot een
enkele zweefvlucht van den heer Kake-
beeke met de „Roenkel", die naar boven
gesleept werd door de Ph.APA.
ZONDER SCHADELIJKE LAXEERMIDDELEN
en U zult 's morgens „kiplekker"
uit bed springen.
Iederen dag moet Uw lever minstens een liter gal
ln Uw ingewanden doen stroomen. Wanneer deze
stroom van gal onvoldoende ls, verteert Uw voedsel
niet, het bederft. U voelt U opgeblazen, U raakt
verstopt. Uw lichaam is vergiftigd en U bent
humeurig, voelt U ellendig en ziet alles somber in.
De meeste laxeermiddelen zijn slechts lapmiddelen.
U moet CARTER'S LEVERPILLETJES nemen om
een liter gal vrij te doen stroomen en U zult weer
geheel fit zijn. Onschadelijk, plantaardig, zacht, on
overtroffen om de gal te doen stroomen.
Eischt Carter's Leverpilletjes by apothekers en
drogisten, f, u.7.i.
ZEEUWSCHE WANDELCLUBS
BEHALEN MOOIE RESULTATEN.
Bij de gisteren te Dordrecht gehou-
wandeltochten liepen twee Zeeuwsche
groepen mede, die beiden een mooi resul
taat boekten. „Noad" te Vlissingen won
den wisselbeker met 235 punten, dat was
de hoogste eerste prijs. Van de zes ver-
eenigingen, die een tweeden prijs behaal
den, was „Arvéö" uit Middelburg met 208
punten de hoogste. Er waren n.l. zes 2e
prijzen, waarvoor minstens 190 p. noodig
waren. „Arvée" ontving dus behalve een
diploma een zijden vaantje met verzil
verde medaille.
„Noad" behaalde ook een prijs voor de
verstkomende groep en haar leider won
den extra prijs voor den besten leider.
OPLICHTING DOOR EEN SOLDAAT.
Te Roermond aangehouden.
De 30-j. bouwkundige Rouleau uit Hulst
die als soldaat in Vlissingen in garnizoen
lag, beeft onlangs op een valsche bon,
zoogenaamd ten behoeve van het rijk bij
een garagehouder te Middelburg
een personenauto gerequireerd. Eenige
weken lang heeft bij met de auto goede
sier gemaakt. Bij verschillende garages
kocht bijl benzine, waarvoor hij eveneens
valsche bons afgaf.
Benige malen verhuurde hij de auto
ook aan officieren en toen deze con>ruec-
Gasthuiskerk. Deze zou van stadswege
worden ingericht en opgebouwd. De fir
ma Salomonson stelde zich voor „om met
een of onderscheidene timmerlieden in ac-
coord te treden over het maken der be
noodigde weefgetouwen". Hierdoor zou
dis ook de inrichting der fabriek werk
verschaffen aan ingezetenen en hot Bur-
geilijk Armbestuur kon tevreden zijn; bet
had met nadruk op aanvaarding der con
cessie aangedrongen opdat „niet voor deze
stad verloren ga eene zoo gunstige ge
legenheid om jongens en meisjes van 12
tot 18 jaren, die thans genoegzaam niets
verdienen, aan eenen nuttigen arbeid te
gewennon en tot steun der huisgezinnen
te doen verstrekken'"
Wij moderne menschon mogen ons ver
wonderen over de woordenkeus, n.l. dat
de stad zal zorgen voor de „vereischte be
hoeftigen", wij mogen den arbeid aan het
handweefgetouw niet direct geschikten
arbeid vinden voor het twaalfjarige kind
uit de arme gezinnen en wij mogen de
zen arbeid geenszins beschouwen als een
middel tot „aankweeken van lust tot
werkzaamheid en het vormen van nuttige
leden voor de burgerlijke maatschappij"
wat het kind betreft, zooals het armbe
stuur dat meende, wij mogen ook niet
vergeten dat wij allen kinderen van onzen
tijd sijn. Ook de heeren van het armbe-
ties eenmaal waren gemaakt, ontzag bij
zich niet bij de echtgenooten van enkele
reserve-officieren geld te leenen.
Sedert Donderdagavond was de man
verdwenen. De politie stelde direct pogin
gen in bet werk om hem op te sporen.
Zaterdagmiddag werd via de radio een
verzoek tot aanhouding de aet'her inge
zonden. En al spoedig met resultaat. Hij
ie Zondagavond met de auto, die hij fbij
den garagehouder Louiisse te Middelburg
had weten te 'bemachtigen, te Roermond
aangehouden.
Van Middelburg was hij gereden in de
richting van de Duitsdhs grens. Tegen in
levering van 'vervalschte benzinebons van
het Departement van Defensie, wist 'hij
op frauduleuze wijze onderweg verschil
lende malen benzine te krijgen.
Hij blijkt inderdaad te Aken geweest
te zijn. Hij had de auto bij de grens ach
tergelaten en was bij de ipiolitie in Alken
gekomen met het verzoek hem een ver
blijfsvergunning te verleenen. Daar de
man in uniform was en geen middelen
van bestaan had, werd dit geweigerd en
zoo keerde bij weer op Nederlandsclh
grondgebied terug. Nu probeerde 'hij
langs een landweg 'het Derde Rijk 'hei
melijk binnen te dringen, doch de grens
wacht stuurde 'hem nu terug.
Zondagavond om zeven uur werd hij
op het Stationsplein te Roermond ge
pakt.
Gisteren is hij' door de Rijksveldwac'ht
in den zelfden auto naar 'Middelburg
overgebracht. Nadat hij 'hier door de
politie gehoord zal zijn, zal hij aan den
opperwachtmeester der marechaussee te
Vlissingen worden overgeleverd, die hem,
naidat het onderzoek zijnerzijds voldoen
de is gevorderd, ter beschikking van de
militaire autoriteiten zaJi stellen.
Centrale Werkloozenzorg.
De collecte voor „Jong Holland snakt
naar werk" bracht te 's-H. Arends-
kerke f 65.60 op (vorig jaar f 73.65).
Dammen.
Simultaan Séance.
Dhr L. Goedbloed Jr. uit Vlissingen
speelde te Koudekerke voor de aldaar ge
vestigde damclub een simultaan-séance,
waaraan werd deelgenomen door 20 spe
lers. Dhr Goedbloed won 12 partijen,
speelde er twee remise en verloor zes par
tijen. Hij behaalde 26 punten of 65 pet.
van het totaal «niet een speeltijd van 6%
minuut per partij, Een mooi resultaat.
MIDDELBURG.
Begin van brand.
Zondagmorgen werd de hulp van de
brandweer ingeroepen voor een begin van
brand, dat was ontdekt in een der ver
trekken van het pand Nieuwe Haven,
waar de heer K. J. L. Smit een Ikappers-
zaak en winkel heeft. De oorzaak was het
vlamvatten van de slang van een gas-
comifooi', waardoor ook het behang was
aangetast.
Een miinimax was voldoende om het
vuur te blusschen.
Twee meisjes aangerand.
Vannacht zijn twee Arnemuidsche
meisjes, die per rijwiel naar haar woon
plaats terugkeerden op den Kanaalweg
te ongeveer kwart over één door een tot
nu toe onbekenden man aangehouden met
minder eerbare bedoelingen. De meisjes
zijn in het brugwachtershuisje gevlucht
en na op verhaal te zijn gekomen, onder
politiegeleide naar Arnemuiden vertrok
ken. Naar den dader wordt een onder
zoek ingesteld.
WALCHEREN
DE ONREGELMATIGHEDEN BIJ HET
„GROENE KRUIS" TE N.- EN
ST. JOOSLAND.
Zooals wij' reeds meldden, is er in de
afdeeling Nieuw- en Sint-Joosland van
het Groene Kruis iets niet in orde met de
financiën. Op de Donderdagavond gehou
den vergadering is het warm toegegaan.
Het betreft bier twee geheel verschil
lende zaken, en wel de volgende.
In 1938 besloot de vergadering van het
Groene Kruis een spaarbankboekje aan te
schaffen teneinde de kasgelden daarop te
storten. De penningmeester, de 78-jarige
C- L., timmerman te Nieuw- en Sint-Joos-
land, beweerde telkens wanneer de aan
vrage voor een spaarbankboekje ter
sprake werd gebracht, dat er zulk een
stuur waren het, zij oordeelden niet an
ders dan bun tijd en die zag in dit zware
werk voor kinderen nog geen euvel. De
menscb van heden roeme niet te veel op
zijn „verlichting", hij betuige niet te sterk
dat een slechte toestand nooit weer zal
keeren, omdat de moderne mensch daar
voor te boog is komen te staan. Ziet niet
juist deze tijd toestanden weerkeeren, die
men als duister en „middeleeuwsch" had
leeren zien en waartegen men machteloos
staat. Ook in dien tijd zullen er zijn ge
weest die dezen zwaren kinderarbeid af
keurden, maar er machteloos tegenover
stonden. De tijd kende het nog niet an
ders.
Nog voor het jaar 1838 verstreken was,
was een reglement opgemaakt.
D'e werkuren waren, behoudens een
rust- en schafttijd van 2 uren, in den
zomer van 5 uur 's morgens tot 8 uur
'a avonds, des winters van 7 uur 's mor
gens tot 9 uur 's avonds, in voor- en na
jaar van 6 u. 's morgens tot 9 u. 's avonds
(art. 1).
Er werd boete geheven voor te laat ko
men (art. 3). Wie wegbleef zonder reden
of waarschuwing verloor zijn plaats (art.
4). Wie zijn plaats verloor, behoorde alle
aanspraak te verliezen op bedeeling of
ondersteuning van stedelijke inrichtingen
van weldadigheid (art. 13). Allen moei-
Geen wonder, dat een rooker
„wèg" is van zoo'n smakelijk pijpje
Roode Ster Tabak 1 De geurigste,
lekkerste rooktabak 1
6|10on per
13 et half ons
ZELDZAAM ZACHT EN LICHT IN DE PIJP!
boekje niet was. Verschillende bestuurs
leden twijfelden hieraan. Toen ook in een
der laatste vergadering de penningmees
ter bleef volhouden, dat zich geen spaar
bankboekje met de kasmiddelen van het
Groene Kruis in zijn bezit bevond, werd
hem een afschrift getoond van een spaar
bankboekje dat ten name van het Groene
Kruis door L. bij de Nutsspaarbank reeds
in 1932 was aangevraagd en waarop het
geld der vereeniging was gestort. Toen
moest L, wel bekennen. Ook gaf hij daar
op toe, dat de in den loop der jaren ge
kweekte rente, bedragende f 107 door hem
ten eigen bate was aangewend. Bovendien
kwam aan het licht dat de gelden bij de
Nutsspaarbank door hem in December
reeds geheel waren opgevraagd.
D'e heer L. kon dan ook niet anders
doen dan de veiligste weg kiezen en de
f 107 betalen.
Een en ander bracht met zich mede,
dat de penningmeester op aandrang der
vergadering als zoodanig bedankte.
Er werd dus oen nieuwe penningmees
ter benoemd, die de boeken van L. over
nam. Echter bij het doorloopen der boe
ken bleek, dat er ook een onregelmatig
heid was geschied bij de uitbetaling van
de bijdragen door het Groene Kruis aan
de Zeeuwsche Hervormde Diaconessenin-
richting te Nieuw- en Sint-Joosland. Vol
gens de rekening van den penningmeester
van deze plaatselijke afdeeling der diaco-
nesseninrichting, was er in 1929, 1930 en
1931 geen bijdrage van bet Groene Kruis
ontvangen. Evenwel gaven de boeken van
den penningmeester aan, dat in 1930 wèl
een bijdrage aan de diaconesseninrichting
was verleend, groot f 100. De penning
meester van de plaatselijke afd. der dia
conesseninrichting blijft ontkennen ooit
in 1930 een bijdrage van f 100 van L. te
hebben ontvangen. Dbch deze op zijn
beurt houdt vol, dat de f 100 wel betaald
zijn. Toen L. daarop gevraagd werd de
kwitantie te toonen, verklaarde hij, dat hij
deze verbrand had. Toen in 1930 de reke
ning van den penningmeester door de
vergadering van het Groene Kruis werd
nagezien, moet een kwitantie zijn ge
toond. Welke kwitantie blijft echter de
groote vraag.
De heer L. werd alsnog eenige malen in
de gelegenheid gesteld een en ander in
der minne te schikken, te bekennen of
aan zijn verplichtingen te voldoen, maar
hij bleef telkens weigeren.
Toen heeft de buitengewone vergade
ring besloten te trachten langs justitieelen
weg recht te verkrijgen. (Midd.. Crt.)
Grijpskerke. Gemeenteraad.
Zaterdag vergaderde de Raad dezer ge-
ten zindelijk gekleed zijn en het werk zoo
net mogelijk behandelen (art. 6). Er waa
een verbod om te pruimen (ar. 7), stel
lig een maatregel om het gewevene goed
schoon te kunnen houden. Ieder moest
de „opzichters „met alle bescheidenheid"
bejegenen en „de noodige gehoorzaam
heid" betoonen (art. 8). Vechtpartijen
zouden voor een competenten rechter ko
men (art. 9).
Art. 10 en 11 bepaalde het weefloon,
en een minimum aan werk van 3 stukken
a 2272 el per week. Wie niet meer dan
1 stuk per week kon afleveren, moest de
fabriek verlaten. Het weefloon varieerde
van 75 ct. tot f 1,35 per stuk van 2272 el
al naar de breedte.
De conditiën waaraan de calicots moes
ten voldoen, werden in Januari 1839 door
de N. H. M. vastgesteld. Zij beschrijven
aantal en breedte der stukken en het aan
tal draden voor elke breedte. De stukken
moesten franco aan hot magazijn te Am
sterdam worden afgeleverd en daar ge
keurd. Onvoldoende gekeurde stukken
moesten vervangen worden, mindere qua-
liteiten werden in een lagere, 2e klasse
opgenomen.
(Wordt vervolgd.)