SCHUDT UW LEVER WAKKER R00DE STER Hij is er wèg van! Binnenland. Uit de Provincie Öe kleine of Gasthuiskerk te Goes. NIEMEIJER'S testeerd. Volgen# 'het blad was het inci dent geheim gehouden, doch het is bekend geworden na de aankomst van de Sauer- land te Sjanghai. N. S. B.-LANDDAG TE LUNTEREN. Gisteren heeft de N. S. B. te Lunteren haar jaarlijksche hagespraak gehouden, die door eenige tienduizenden bezocht •werd. Het woord werd gevoerd door de heeren Roskam, Ten Hoorn en Van Geelkerken. Na de pauze werd het woord gevoerd door Ir A. A. Mussert. In den aan vang van zijn rede wees spr. er op, hoe z.i. de andere partijen zioh beijveren om het programma der N. S. B. punt voor punt over te nemen en het als product van eigen vinding den volke voor te hou den. Bij de laatste verkiezingen bleeik, vol gens den heer Mussert, de N. S. B. onwan kelbaar vast te staan. (Het aantal stem men daalde sinds 1935 van 294.596 tot 159.872, het percentage van 7.94 tot 3.89 en het aantal zetels van 44 tot 21!) De deelnemers defileerden tenslotte voor den heer Mussert. DE NEDERLANDSCHE VISSCHERS IN DUITSCHLAND. Van 1 Juli af mag slechts 60 pet. van het loon werden overgemaakt. De Nederlandsche visschers, die op de Duitsche trailers varen, mogen op het oogenblik van hun loon 85 pet. naar Ne derland overmaken aan hun gezin. In ver reweg de meeste gevallen komt dit echter neer op 30 R.M., dus volgens den huidi- gen koers van de mark ongeveer f22 per week. Op 1 Juli a.s. zal een nieuwe en voor de visschers ongunstige regeling in wer king treden. Volgens deze nieuwe rege ling zullen de visschers uit Duitschland voortaan n.l. niet meer dan 60 pet. van hun loon mogen overmaken naar hun ge zin in Nederland. De overige 40 pet. zul len zij in Duitschland moeten verteren. Ook bij terugkomst zullen zij van deze 40 pet. niets mogen medenemen, behalve de gewone toegestane 10 R.M. Ten hoogste zullen zij een deel van het overschietende loon in natura, in den vorm van kleeding of dergelijke mogen meenemen. DRUKTE BIJ HET VEER TE ZWIJNDRECHT. Gisteravond werd de verkeersstroom de capaciteit van het veer te machtig. Gisteren vertoonde de omgeving van hot Zwijndrechtsche veer het van ouds beken de beeld van de lange files auto's en mo torfietsen, twee af en aan varende vol- beladen ponten, honderden kijkers en hard werkend veerpersoneel. Bij een zoo geweldige drukte als die van gisteravond kon het niet uitblijven, dat wachttijden van 20 a 30 minuten werden genoteerd. ■Het 's Gravendeelsche veer intusschen heeft zijn Zwijndrechtsche collega gehol pen en veel van het autovervoer voor zijn rekening genomen. Omstreeks 10 uur gisteravond liep het mis. De file van voor het Zwijndrechtsche veer wachtende voertuigen strekte zich tot ver in de binnenstad en dat duurde tot middernacht. Toen kwamen wachttijden van een uur en langer voor. Do automobilisten kunnen zich troosten met de gedachte, dat deze verkeersmisère voor de laatste keer den tocht naar het Zuiden gehinderd heeft. ZEEUWSCHE VEREENIGING VOOR LUCHTVAART. Algi. vergadering te Vlissingen. De jaarlijksche algemeene vergadering van de Zeeuwsche Vereeniging voor Luchtvaart werd Zaterdag in hotel „Brit- tannia" te Vlissingen gehouden, onder leiding van den heer C. A. van Woel- deren. Bericht van verhindering was ingekomen van Jhr Quarles van Ufford, de burgemeesters van Goes en Zierikzee en van den vertegenwoordiger der K.L.M. Hoewel de vergadering niet druk bezocht was, waren alle afdeelingen vertegen woordigd. Uit het jaarverslag van den heer R. J. van Hoëvell bleek, dat de afd. Wal- V. Keeren wij intusschen terug tot het jaar 1838. In October was bij B. en W. van Goes bericht ontvangen van den gou verneur der provincie, dat Zeeland een aandeel zou kunnen verkrijgen in de leve ring van katoenen stoffen voor Indië, met de vraag of alhier de mogelijkheid be stond aan de fabricage daarvan deel te nemen. Later werd het bedrag waarvoor geleverd kon worden vastgesteld op f 50,000. Het stadsbestuur moest berich ten, dat hier wel geen „fabriekmatige in richting" was, maar het besloot do zaak ter hand te nemen en naar een geschikt gebouw uit te zien. Tegelijk overlegde men met het armbestuur en dit stelde zich in verbinding met de firma G. en H. S'alo- monson, fabrikanten te Almelo, om hen over de inrichting der fabriek te raad plegen. Ook informeerde het armbestuur in Middelburg, waar een zelfde geval zich voordeed en vernam, dat aldaar de stad alleen voorzag in het benoodigde lokaal „en de vereischte behoeftigen om den ar beid aan te leeren en vervolgens te ver richten" en dat de heeren Salomonaon de cheren op vlieggebied het meest actief was. De 5e Scheldevlucht is geslaagd, even als de vliegkampweek op Schouwen. Door de verlaging der tarieven heeft de Zeeuwsche luchtlijn 15062 passagiers vervoerd in 1938 tegen 9353 in 1937, wat een stijging beteekent van 61De aan tallen zijn voor Vlissingen 6151 en 3353 en voor Haamstede 8837 en 5359; op 1 Juni werd hier de 30.000e passagier ver voerd. Het vrachtvervoer liep echter van 61.835 K.G. terug tot 42.313 K.G. De vliegkampweek op Schouwen lever de de conclusie, dat hier zoomin als op Walcheren lange thermische zweefvluch ten (opstijgen in warme opwaartsche luchtstroomingen) te verwachten zijn in verband met de geographische ligging en de bodemgesteldheid. Het vliegveld te Vlissingen zal belang rijk uitgebreid worden. Dank zij het Luchtverdedigingsfonds kwam de Natio nale Luchtvaartschool hier regelmatig onderricht geven. Drie personen zijn in het bezit van het M-brevet De Walchersche Zweefvlieg-Club, waar van 7 leden in het bezit van een zweef- vliegbewijs zijn, was zeer actief. Twee leden worden opgeleid op kosten van het Fokkerfonds. De K.L.M. bracht ter kennis van het gemeentebestuur van Haamstede, dat het vliegveld van 36 H.A. tot 64 H.A. vergroot moet worden en van nachtverlichting voorzien, daar anders de Winterdienst 1939/40 hier zal vervallen. Blijkens het verslag van den heer Kruyder is de stand der financiën gunstig. De voorzitter deelde nu mede, dat de 6e Scheldevlucht op Zaterdag 5 Aug. a.s. gehouden zal worden vanuit Vlissingen met tusschenlanding te Haam stede. Behalve Soesterberg en de oplei ding der K.L.M. zal waarschijnlijk ook de Marine deelnemen. Voorts kwam in bespreking weer een eigen orgaan: „De Vliegende Leeuw" te doen verschijnen, met medewerking der K.L.M., o.a. om de jeugd voor de vlieg sport te animeeren. Daar het gevaar dreigt, dat de geheele Zeeuwsche luchtlijn 's winters bij gebrek aan passagiers zal vervallen, zijn er op Walcheren, de Beve,landen en Schouwen propaganda-comité's op gericht, om dezen eenigen binnenland- schen winterdienst in stand te houden. Oost-Zeeuwseh-V laanderen heeft volgens den heer Tellegen nog geen propaganda-comité, ofschoon wel contact gezocht wordt. De middenstand heeft niet veel interesse voor de luchtvaart, zoolang daar geen eigen vliegveld is. In West-Zeeuwsch-Vlaande- ren heeft de heer Wagtho contact ge zocht en is de commissie in oprichting. Jhr Roëll, burgemeester van Haam stede, maakte er op opmerkzaam, dat de vergrooting van het vliegveld en de nachtverlichting hooge kosten vergt. Ook ducht men bij vergrooting druk bezoek van militaire toestellen en door het ge raas vermindering van 't aantal toeristen. Er wordt naar een oplossing gezocht door een mobiele verlichting en een tijdelijke vergrooting. Bij de rondvraag werden verschillende wenschen besproken, zooals een lateren laatsten dienst ten behoeve van de zaken- menschen, de aansluiting van boot of bus uit Breskens of de Bevelanden op 't vertrekuur te Vlissingen, en de instel ling van een dagretour met het recht den volgenden dag terug te keeren. De vliegtuigbouw van „De Schelde". 's Middags werd een excursie gemaakt naar de afdeeling Vliegtuigbouw van de Kon. Mij „De Schelde". Het was voor het eerst, dat ook de pers hier werd toegela ten. In verband met militaire geheimen kan echter niet in bijzonderheden worden getreden. De constructeur, de heer T. E. Slot, leidde het gezelschap eerst rond in de montage-hal aan den Singelweg. Met enkele personen begonnen is het bedrijf nu gegroeid tot een fabriek met 500 man personeel, die, dank zij de opdrachten van het Departement van Defensie, nog twee jaar werk heeft. Deze hal is natuurlijk modern geoutil leerd, met air-condition ten behoeve van het materiaal, een luchtspoortje en over al boven- en ondergrondsche lucht- en verdere inrichting voor hun rekening namen. Er werd berekend, dat een leverantie van f 50.000 werk zou geven aan 50 weef getouwen en bet armbestuur drong er dan ook sterk op aan, dat de stad haar hulp zou verleenen in het verschaffen van een gebouw, want, schreven zij1: „Het is voor deze stad een alleszins wenschelijke zaak te deelen in deze gunstige gelegen heid om de arbeidende volksklasse een nieuw middel van bestaan te verschaf fen". Zoo werd het ook door het stadsbe stuur gevoeld en het heeft zich geen moei te gespaard de zaak in orde te krijgen. Uit den raad werd een commissie be noemd om met de heeron Salomonson te onderhandelen. De stad zou kosteloos een geschikt locaal verschaffen en met de firma werd een contract gesloten tot uit voering van de verkregen concessie tot het leveren van katoenstoffen voor Indië. Toen werd naar een geschikt gebouw omgezien en het oog viel op het Oude Manhuis. Dit zou plaats bieden voor 60 a 75 getouwen; toch gaf men dit plan op als ongeschikt. Het feit, dat dit huis door hot armbestuur in huur werd gehouden van het Fonds voor Kazerneering, zal er wel toe bijgedragen hebben, dat men naar een minder moeilijk te verkrijgen gebouw uitzag en zoo viel de keuze op de oude stroomleidingen. Hier staan op beton- stellingen verscheidene vleugels van Dor- nier-vliegbooten voor de Ned.-Indische marine in verschillende stadia van be werking of afwerking. Als zij voltooid zijn worden de imposante gevaarten naar de „Aviolanda" te Papendrecht vervoerd, om daar op de vliegboot te worden ge monteerd. Zoo'n gestroomlijmde vleugel met de motoren in de gondels lijkt van buiten vrij eenvoudig, maar is van bin nen een vernuftig samenstel van spanten, stangen, leidingen en reservoirs. Van iederen klinknagel b.v. is zorgvuldig de plaats, de dikte en de onderlinge afstand berekend. En ze staan heusch niet pre cies op een rijtje! De heer Slot vertelde tal van détails, waardoor o.a het verschil in constructie met den bouw der vleugels van de Dou- glasmachines der K.L.M. opviel, die hier lichte herstellingen ondergaan. In een ander fabrieksgebouw wordt het materiaal, meest dur-aluminium, ge keurd, gehard, geoxydeerd of bewerkt. Hier staan de machines, waarmee de tienduizenden onderdeelen, die voor een enkele vleugel benoodigd zijn, worden vervaardigd en daarna gelascht, gebogen, gestuikt, enz. Het bedrijf is zoo gespe cialiseerd en gerationaliseerd, dat het grootendeels ongeschoolde personeel alle bewerkingen kan uitvoeren. Natuurlijk vraagt dit een uitgebreide organisatie en intensieve controle. Maar alles is dan ook betrouwbaar en tot op de m.M. nauwkeu rig, zoodat de heer Slot de verantwoorde lijkheid volkomen op zich kan nemen, ook voor de reparatie-onderdeelen, die naar Indië gezonden worden. Tevens stonden hier de nieuwste typen sportvliegtuigen van „De Schelde", die volgens nieuwe ideeën van den heer Slot worden geconstrueerd. Deze nieuwe Zeeuwsche industrie is dus veelzijdig en heeft nog vele pers pectieven. De demonstratie op het vliegveld bleef door het ongunstige weer beperkt tot een enkele zweefvlucht van den heer Kake- beeke met de „Roenkel", die naar boven gesleept werd door de Ph.APA. ZONDER SCHADELIJKE LAXEERMIDDELEN en U zult 's morgens „kiplekker" uit bed springen. Iederen dag moet Uw lever minstens een liter gal ln Uw ingewanden doen stroomen. Wanneer deze stroom van gal onvoldoende ls, verteert Uw voedsel niet, het bederft. U voelt U opgeblazen, U raakt verstopt. Uw lichaam is vergiftigd en U bent humeurig, voelt U ellendig en ziet alles somber in. De meeste laxeermiddelen zijn slechts lapmiddelen. U moet CARTER'S LEVERPILLETJES nemen om een liter gal vrij te doen stroomen en U zult weer geheel fit zijn. Onschadelijk, plantaardig, zacht, on overtroffen om de gal te doen stroomen. Eischt Carter's Leverpilletjes by apothekers en drogisten, f, u.7.i. ZEEUWSCHE WANDELCLUBS BEHALEN MOOIE RESULTATEN. Bij de gisteren te Dordrecht gehou- wandeltochten liepen twee Zeeuwsche groepen mede, die beiden een mooi resul taat boekten. „Noad" te Vlissingen won den wisselbeker met 235 punten, dat was de hoogste eerste prijs. Van de zes ver- eenigingen, die een tweeden prijs behaal den, was „Arvéö" uit Middelburg met 208 punten de hoogste. Er waren n.l. zes 2e prijzen, waarvoor minstens 190 p. noodig waren. „Arvée" ontving dus behalve een diploma een zijden vaantje met verzil verde medaille. „Noad" behaalde ook een prijs voor de verstkomende groep en haar leider won den extra prijs voor den besten leider. OPLICHTING DOOR EEN SOLDAAT. Te Roermond aangehouden. De 30-j. bouwkundige Rouleau uit Hulst die als soldaat in Vlissingen in garnizoen lag, beeft onlangs op een valsche bon, zoogenaamd ten behoeve van het rijk bij een garagehouder te Middelburg een personenauto gerequireerd. Eenige weken lang heeft bij met de auto goede sier gemaakt. Bij verschillende garages kocht bijl benzine, waarvoor hij eveneens valsche bons afgaf. Benige malen verhuurde hij de auto ook aan officieren en toen deze con>ruec- Gasthuiskerk. Deze zou van stadswege worden ingericht en opgebouwd. De fir ma Salomonson stelde zich voor „om met een of onderscheidene timmerlieden in ac- coord te treden over het maken der be noodigde weefgetouwen". Hierdoor zou dis ook de inrichting der fabriek werk verschaffen aan ingezetenen en hot Bur- geilijk Armbestuur kon tevreden zijn; bet had met nadruk op aanvaarding der con cessie aangedrongen opdat „niet voor deze stad verloren ga eene zoo gunstige ge legenheid om jongens en meisjes van 12 tot 18 jaren, die thans genoegzaam niets verdienen, aan eenen nuttigen arbeid te gewennon en tot steun der huisgezinnen te doen verstrekken'" Wij moderne menschon mogen ons ver wonderen over de woordenkeus, n.l. dat de stad zal zorgen voor de „vereischte be hoeftigen", wij mogen den arbeid aan het handweefgetouw niet direct geschikten arbeid vinden voor het twaalfjarige kind uit de arme gezinnen en wij mogen de zen arbeid geenszins beschouwen als een middel tot „aankweeken van lust tot werkzaamheid en het vormen van nuttige leden voor de burgerlijke maatschappij" wat het kind betreft, zooals het armbe stuur dat meende, wij mogen ook niet vergeten dat wij allen kinderen van onzen tijd sijn. Ook de heeren van het armbe- ties eenmaal waren gemaakt, ontzag bij zich niet bij de echtgenooten van enkele reserve-officieren geld te leenen. Sedert Donderdagavond was de man verdwenen. De politie stelde direct pogin gen in bet werk om hem op te sporen. Zaterdagmiddag werd via de radio een verzoek tot aanhouding de aet'her inge zonden. En al spoedig met resultaat. Hij ie Zondagavond met de auto, die hij fbij den garagehouder Louiisse te Middelburg had weten te 'bemachtigen, te Roermond aangehouden. Van Middelburg was hij gereden in de richting van de Duitsdhs grens. Tegen in levering van 'vervalschte benzinebons van het Departement van Defensie, wist 'hij op frauduleuze wijze onderweg verschil lende malen benzine te krijgen. Hij blijkt inderdaad te Aken geweest te zijn. Hij had de auto bij de grens ach tergelaten en was bij de ipiolitie in Alken gekomen met het verzoek hem een ver blijfsvergunning te verleenen. Daar de man in uniform was en geen middelen van bestaan had, werd dit geweigerd en zoo keerde bij weer op Nederlandsclh grondgebied terug. Nu probeerde 'hij langs een landweg 'het Derde Rijk 'hei melijk binnen te dringen, doch de grens wacht stuurde 'hem nu terug. Zondagavond om zeven uur werd hij op het Stationsplein te Roermond ge pakt. Gisteren is hij' door de Rijksveldwac'ht in den zelfden auto naar 'Middelburg overgebracht. Nadat hij 'hier door de politie gehoord zal zijn, zal hij aan den opperwachtmeester der marechaussee te Vlissingen worden overgeleverd, die hem, naidat het onderzoek zijnerzijds voldoen de is gevorderd, ter beschikking van de militaire autoriteiten zaJi stellen. Centrale Werkloozenzorg. De collecte voor „Jong Holland snakt naar werk" bracht te 's-H. Arends- kerke f 65.60 op (vorig jaar f 73.65). Dammen. Simultaan Séance. Dhr L. Goedbloed Jr. uit Vlissingen speelde te Koudekerke voor de aldaar ge vestigde damclub een simultaan-séance, waaraan werd deelgenomen door 20 spe lers. Dhr Goedbloed won 12 partijen, speelde er twee remise en verloor zes par tijen. Hij behaalde 26 punten of 65 pet. van het totaal «niet een speeltijd van 6% minuut per partij, Een mooi resultaat. MIDDELBURG. Begin van brand. Zondagmorgen werd de hulp van de brandweer ingeroepen voor een begin van brand, dat was ontdekt in een der ver trekken van het pand Nieuwe Haven, waar de heer K. J. L. Smit een Ikappers- zaak en winkel heeft. De oorzaak was het vlamvatten van de slang van een gas- comifooi', waardoor ook het behang was aangetast. Een miinimax was voldoende om het vuur te blusschen. Twee meisjes aangerand. Vannacht zijn twee Arnemuidsche meisjes, die per rijwiel naar haar woon plaats terugkeerden op den Kanaalweg te ongeveer kwart over één door een tot nu toe onbekenden man aangehouden met minder eerbare bedoelingen. De meisjes zijn in het brugwachtershuisje gevlucht en na op verhaal te zijn gekomen, onder politiegeleide naar Arnemuiden vertrok ken. Naar den dader wordt een onder zoek ingesteld. WALCHEREN DE ONREGELMATIGHEDEN BIJ HET „GROENE KRUIS" TE N.- EN ST. JOOSLAND. Zooals wij' reeds meldden, is er in de afdeeling Nieuw- en Sint-Joosland van het Groene Kruis iets niet in orde met de financiën. Op de Donderdagavond gehou den vergadering is het warm toegegaan. Het betreft bier twee geheel verschil lende zaken, en wel de volgende. In 1938 besloot de vergadering van het Groene Kruis een spaarbankboekje aan te schaffen teneinde de kasgelden daarop te storten. De penningmeester, de 78-jarige C- L., timmerman te Nieuw- en Sint-Joos- land, beweerde telkens wanneer de aan vrage voor een spaarbankboekje ter sprake werd gebracht, dat er zulk een stuur waren het, zij oordeelden niet an ders dan bun tijd en die zag in dit zware werk voor kinderen nog geen euvel. De menscb van heden roeme niet te veel op zijn „verlichting", hij betuige niet te sterk dat een slechte toestand nooit weer zal keeren, omdat de moderne mensch daar voor te boog is komen te staan. Ziet niet juist deze tijd toestanden weerkeeren, die men als duister en „middeleeuwsch" had leeren zien en waartegen men machteloos staat. Ook in dien tijd zullen er zijn ge weest die dezen zwaren kinderarbeid af keurden, maar er machteloos tegenover stonden. De tijd kende het nog niet an ders. Nog voor het jaar 1838 verstreken was, was een reglement opgemaakt. D'e werkuren waren, behoudens een rust- en schafttijd van 2 uren, in den zomer van 5 uur 's morgens tot 8 uur 'a avonds, des winters van 7 uur 's mor gens tot 9 uur 's avonds, in voor- en na jaar van 6 u. 's morgens tot 9 u. 's avonds (art. 1). Er werd boete geheven voor te laat ko men (art. 3). Wie wegbleef zonder reden of waarschuwing verloor zijn plaats (art. 4). Wie zijn plaats verloor, behoorde alle aanspraak te verliezen op bedeeling of ondersteuning van stedelijke inrichtingen van weldadigheid (art. 13). Allen moei- Geen wonder, dat een rooker „wèg" is van zoo'n smakelijk pijpje Roode Ster Tabak 1 De geurigste, lekkerste rooktabak 1 6|10on per 13 et half ons ZELDZAAM ZACHT EN LICHT IN DE PIJP! boekje niet was. Verschillende bestuurs leden twijfelden hieraan. Toen ook in een der laatste vergadering de penningmees ter bleef volhouden, dat zich geen spaar bankboekje met de kasmiddelen van het Groene Kruis in zijn bezit bevond, werd hem een afschrift getoond van een spaar bankboekje dat ten name van het Groene Kruis door L. bij de Nutsspaarbank reeds in 1932 was aangevraagd en waarop het geld der vereeniging was gestort. Toen moest L, wel bekennen. Ook gaf hij daar op toe, dat de in den loop der jaren ge kweekte rente, bedragende f 107 door hem ten eigen bate was aangewend. Bovendien kwam aan het licht dat de gelden bij de Nutsspaarbank door hem in December reeds geheel waren opgevraagd. D'e heer L. kon dan ook niet anders doen dan de veiligste weg kiezen en de f 107 betalen. Een en ander bracht met zich mede, dat de penningmeester op aandrang der vergadering als zoodanig bedankte. Er werd dus oen nieuwe penningmees ter benoemd, die de boeken van L. over nam. Echter bij het doorloopen der boe ken bleek, dat er ook een onregelmatig heid was geschied bij de uitbetaling van de bijdragen door het Groene Kruis aan de Zeeuwsche Hervormde Diaconessenin- richting te Nieuw- en Sint-Joosland. Vol gens de rekening van den penningmeester van deze plaatselijke afdeeling der diaco- nesseninrichting, was er in 1929, 1930 en 1931 geen bijdrage van bet Groene Kruis ontvangen. Evenwel gaven de boeken van den penningmeester aan, dat in 1930 wèl een bijdrage aan de diaconesseninrichting was verleend, groot f 100. De penning meester van de plaatselijke afd. der dia conesseninrichting blijft ontkennen ooit in 1930 een bijdrage van f 100 van L. te hebben ontvangen. Dbch deze op zijn beurt houdt vol, dat de f 100 wel betaald zijn. Toen L. daarop gevraagd werd de kwitantie te toonen, verklaarde hij, dat hij deze verbrand had. Toen in 1930 de reke ning van den penningmeester door de vergadering van het Groene Kruis werd nagezien, moet een kwitantie zijn ge toond. Welke kwitantie blijft echter de groote vraag. De heer L. werd alsnog eenige malen in de gelegenheid gesteld een en ander in der minne te schikken, te bekennen of aan zijn verplichtingen te voldoen, maar hij bleef telkens weigeren. Toen heeft de buitengewone vergade ring besloten te trachten langs justitieelen weg recht te verkrijgen. (Midd.. Crt.) Grijpskerke. Gemeenteraad. Zaterdag vergaderde de Raad dezer ge- ten zindelijk gekleed zijn en het werk zoo net mogelijk behandelen (art. 6). Er waa een verbod om te pruimen (ar. 7), stel lig een maatregel om het gewevene goed schoon te kunnen houden. Ieder moest de „opzichters „met alle bescheidenheid" bejegenen en „de noodige gehoorzaam heid" betoonen (art. 8). Vechtpartijen zouden voor een competenten rechter ko men (art. 9). Art. 10 en 11 bepaalde het weefloon, en een minimum aan werk van 3 stukken a 2272 el per week. Wie niet meer dan 1 stuk per week kon afleveren, moest de fabriek verlaten. Het weefloon varieerde van 75 ct. tot f 1,35 per stuk van 2272 el al naar de breedte. De conditiën waaraan de calicots moes ten voldoen, werden in Januari 1839 door de N. H. M. vastgesteld. Zij beschrijven aantal en breedte der stukken en het aan tal draden voor elke breedte. De stukken moesten franco aan hot magazijn te Am sterdam worden afgeleverd en daar ge keurd. Onvoldoende gekeurde stukken moesten vervangen worden, mindere qua- liteiten werden in een lagere, 2e klasse opgenomen. (Wordt vervolgd.)

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1939 | | pagina 2