l
Gemengd Nieuws.
fgga
Radioprogramma.
WALCHEREN
Dinsdag 9 u. 22 min.
Ook de lieu ren Ooetheer en v. d. Vliet
zeiden zich niet met 't voorstel te kunnen
vereenigen. Le voorzitter zette uiteen om
welke reden B. en W. den raad adviseeren
deel te nemen. Volgens hem zal het toch
aan de gemeente worden opgelegd. Dhr
Lindenbergh wil afwachten. Het platte
land dient, wat zijn woningbouw betreft,
anders bekeken te worden dan Goes. Het
voorstel van B. en W. werd verworpen
met de stemmen van Lindenbergh, Goet-
heer, v. "Wel en v. Vliet tegen; voor het
voorstel dhrn Boot, Luikenaar en v.
Oeveren.
De verkoopprijis van het bouwterrein
aan de Prinses Julianaweg werd vastge
steld op f 1,75 per vierk. M., met uitzon
dering van de strook ter grootte van 4
Are, 'grenzende aan den Molendijk, welke
strook f 2,per vierk. M. zal moeten
opbrengen.
Op een verzoek van W. Bruyne om een
strook bouwterrein van bedoelden grond
te kunnen koopen werd gunstig beschikt.
Het overige bouwterrein werd bijl in
schrijving verpacht.
Op voorstel van B. en "W. werd beslo
ten lid te worden van de Ned. Htide-
M)aatschappij.
Besloten werd deel te nemen aan de
extra steuiru B voor werkloozen en kleine
boeren, van yvelke laatste er slechts één
in aanmerking komt.
Bij de rondvraag vroeg dhT Goetheer
of het huisje aan de Prinses Julianaweg
waar de lijkwagen in wordt geborgen,
niet op een andere plaats zou kunnen
worden gezet.; volgens spreker ontsiert
het de omgeving ter plaatse.
De voorzitter zeide dat B. en W. deze
zaak nader zullen bezien. Hierna sluiting.
Westkapello. Gemeenteraad.
Vrijdagavond vergaderde de Raad vol
tallig.
Naar aanleiding van een schrijven van
het gemeentebestuur van Oostkapeile,
waarin voor het financieel beheer van
den Keuringskring „Oostkapeile" op de
noodzakelijkheid gewezen werd tot het
heffen van invoerkeurloonen, ontspon
zich een uitvoerige gedachtenwisseling,
waarin het voor en tegen naai' voren ge
bracht werd van het blijvend bestaan van
den kring „Oostkapeile, waarbij o.a. ook
gewezen werd op de mogelijkheid van de
stichting van een abattoir te Middelburg.
Ook werd er op gewezen, dat de dienst
voor Westkapelle (met zijn grooter aan
tal slachtingen dan andere gemeenten)
vroeger altijd een batig saldo opleverde,
in den laatsten tijd een nadeelig.
Op voorstel van den heer L. Minder-
houd werd besloten het voorstel: invoer
keurloonen aan te houden tot een volgen
de vergadering, waarin de voorz. hoopte
nadere gegevens te kunnen verstrekken.
Besloten werd daarop voor 1939 we
der gelden ter beschikking te stellen voor
extra hulp aan werkloozen, n.l. f 2 per
werklooze; het Rijk geeft dan f 3,78 per
persoon.
Aan de orde kwam daarop een verzoek
van den heer J. Stoel tot het plaatsen
van een houten schutting ter hoogte van
1.60 M.
De heer Stoel had reeds eenigen tijd
geleden een schutting geplaatst ter
hoogte van 1.80 M. Door wethouder Hui-
bregtse werd opgemerkt, dat Stoel op
last van B. en W. deze schutting heeft
moeten afbreken, daar deze geplaatst
was zonder vergunning van B. en W.
Naar aanleiding van ingewonnen ad
vies van den inspecteur van de Volks
huisvesting stellen B. en W. thans voor
de gevraagde vergunning te verleenen
evenwel ter hoogte van 1.20 M. De heer
Polderman stelde voor de hoogte te stel
len op 1.40 M.
Het voorstel van B. en W. werd ver
worpen: 5 tegen, 2 voor (de wethouders).
Het voorstel van den heer Polderman
werd daarop aangenomen met 5 voor, 2
tegen (de wethouders).
B. en W. stelden voor, voor het per
soneel van den luchtbeschermingsdienst
een ongevallenverzekering te sluiten bij
N.V. „Fatum" voor te houden oefeningen
in vredestijd. Alzoo besloten met de stem
van den heer H. Cijsouw tegen.
Bij de rondvraag vestigde de heer L.
Minderhoud de aandacht op den buiten
gewoon slechten toestand waarin de D'om-
burgsche weg zich bevindt, welke in on
derhoud is van Domburg.
D'e voorzitter deed toezegging daarover
met bet gemeentebestuur van Domburg
te zullen correspondeeren.
N.- en St. Joosland. Vrijdag vond de
jaarvergadering plaats der a£d. van den
Ghr. Landarbeidersbond. Door verhinde
ring van den voorz. dihr P. v. Eenennaam
stond de vergadering onder leiding van
den eerevoorzitter.
Hij heette o.a. het hoofdbestuurslid
den heer Vingerling welkom en bedank
te hem en met hem ook het hoofdbestuur
voor het vele, dat in het 'afgeloopen jaar
weer voor deze afdeeling was gedaan.
ECet jaarverslag van den penningmees
ter, dhr M. Haartsen, bewees dat er een
druik vereendigingsjaar is voorbijgegaan.
Het ledental was met vijf toegenomen.
Het jaarverslag van den penningmeester
wees een batig slot aan van f 105,68.
Vervolgens hield de heer L. Sluimer
een inleiding over „Rechten en plichten
in de maatschappij".
Hierna werd de nieuwe arbitrage-over
eenkomst met de werkgevers besproken.
Tot slot sprak de heer Vingerling de
vergadering toe naar aanleiding van het
woord uit Psalm 16: „Gijl onderhoudt ons
lot".
Koudekerke. In het belang van een
vlugge en goede brandblussching stellen
B. en W. voor hen te machtigen, de
plaatsing van een brandkraan, ongeveer
ii midden an de Ier lioo estiant te
o ei ster f(.vergoeding f
er ja^r;.
Uitbreidingsplan. Overeen
komstig de afspraalk, gemaakt in een be
spreking na afloop eener raadsvergade
ring in het vorig jaar gehouden, is het
plan van uitbreiding gewijzigd,
Daardoor is aan alle door Gedep. Sta
ten gemaakte bedenkingen tegemoet ge
komen, behalve voor het perceel van den
heer de Kroo aan de Vlissingschestraat.
Een tweetal bezwaarschriften tegen het
plan zijn ingekomen, namelijk van den
heer Jhr Mr J. C. Schorer te Culemborg
en van de N.V. Maatschappij tot exploi
tatie an landgoederen en gronden Too-
ren liedt te Culemborg. Het ontmoet be
zwaren, ze in gunstige overweging te
nemen.
De ingediende bezwaarschriften zijn
gericht op de vrees, dat verwachte voor-
deelen bij eventueele grondverkoop zul
len verloren gaan. De betrokken gronden
zijn echter uitsluitend gebruikt en altijd
bestemd geweest voor land- en tuinbouw,
zoodat, wanneer een beperkte 'bebouwing
daarop wordt toegestaan, er allorminst
van schade sprake kan zijn.
Inwilliging der bezwaarschriften zou
afbreuk doen.
Aankoop rijdendebaar. D'e
begrafenissen op 'het dorp hebben vrijwel
algemeen nog plaats door middel van
een boerenwagen.
Daarvoor wordt beslag gelegd op één
landbouwer, die tengevolge van het feit,
dat dit gebruik jaren bestaat, uit gevoe
lens van piëteit, geen 'vrijmoedigheid kan
vinden, zijn gevraagde diensten, die hij
zoo goed als altijd kosteloos moet ver
richten, te weigeren.
Genoemde wijze van begraven is echter
voor een gemeente als de onze te primi
tief.
tan de aanschaffing van een lijkwa
den zijn echter groote moeilijkheden ver
bonden.
B. en W. geven de voorkeur aan een
rijdende baar. De aanschaffingskosten
bedragen f 250.
Personeels belasting. Een
aantal bewoners van den Oude Vlissing-
scheweg wendden zich tot den Raad met
een adres, waarin wordt verzocht, ten
opzichte van de classificatie voor de hef
fing der Personeele Belasting gelijkge
steld te worden met 't Zand en de Nieu
we Vlissingscheweg. De Oude Vlissing
scheweg is voor de heffing der perso
neele belasting naar de eerste twee
grondslagen ingedeeld in de achtste klas
se, terwijl zoowel 't Zand als de Nieuwe
Vlissingscheweg in de zesde klasse zijn
gerangschikt.
Het Middelburgsch gedeelte van den
Ouden Vlissingscheweg behoort tot de 5e
het Souburgsche gebied tot de 6e klasse.
B. en W. meenen zich op het standpunt
te moeten stellen, dat voor het gedeelte
dat tot onze gemeente behoort, de acht
ste klasse niet op redelijke gronden kan
worden gehandhaafd.
KAMER VAN KOOPHANDEL EN
FABRIEKEN VOOR ZEEUWSCH-
VLAANDEREN.
In de Zaterdagmiddag te Terneuzen
gehouden vergadering van de Kamer van
Koophandel en Fabrieken voor Zeeuwsch-
Vlaanderen, heeft de voorzitter, de heer
J. A. van Rompu in een uitvoerige rede
een beeld gegeven van den toestand waar
in handeL en bedrijf in dit deel des lands
zich bevinden.
Dat beeld moest in vele gevallen in
sombere kleuren geschilderd worden. Al
lereerst moest geconstateerd worden, dat
de daling van het bevolkingscijfer van
Zeeuwsch-Vlaanderen ook in 1938 is
voortgeschreden; slechts in 3 gemeenten
nam het bevolkingscijfer met meer dan
30 personen toe. Volgens de inschrijvin
gen bij de arbeidsbeurzen was de werk
loosheid lager dan voorheen.
Een zaak van gewicht voor het gebied
van de Kamer, de verbetering van het
kanaal TerneuzenGent op Nederlandsch
gebied en bouw van een nieuwe zeesluis
te Terneuzen, kwam nog niet tot oplos
sing. Wel zijn er teekenen, die er naar
wijzen, dat de Minister van Buitenland-
sche zaken wil streven naar een oplos
sing van de nog aanhangige geschillen
tusschen Nederland en België inzake
herziening van het verdrag van 1839, zoo
dat ongetwijfeld ook deze voor Zeeuwsch-
Vlaanderen zoo belangrijke kwestie aan
de orde zal komen.
De nieuwe kanaalhaven in den Zeve-
naarpolder te Terneuzen werd in 1938
voltooid. Het blijft echter een nadeel, dat
daar de outillage met kranen, voor den
overslag van goederen, ontbreekt.
Het verkeer in de haven van Terneu
zen is teruggeloopen. Te Terneuzen (met
inbegrip van Sluiskil) kwamen binnen
218 zeeschepen met een inhoud van
272.289 netto reg. tonnen, terwijl 358 zee
schepen, metende 322.192 netto reg. ton
nen uitvoeren. 73 zeeschepen hebben Ter
neuzen aangedaan om te bunkeren. Met
bestemming naar Gent passeerden te
Terneuzen 1865 zeeschepen met een in
houd van 1.929.619 netto reg. tonnen, tegen
2240 zeeschepen met 1.887.246 netto reg.
tonnen een jaar tevoren.
De scheepswerven in Zeeuwsch-Vlaan
deren maakten bevredigende zaken. Te
Terneuzen werd een nieuw droogdok in
gebruik genomen.
In de spiegelglasindustrie was de toe
stand minder gunstig te noemen; voor
het binnenland kon eenige verbetering
in den omzet worden bereikt, de export
daarentegen bleef onbeduidend.
Door de inkrimping van het bieten
areaal met 30 °/o konden de campag
nes uan de suikerfabrieken slechts kort
van duur zijn, hetgeen zeer tot schade is
voor de werkgelegenheid in Zeeuwsch-
Vlaanderen. Dat de bietenoogst in Z.
Vlaanderen zeer slecht was, had even
eens een ongunstigen invloed.
Het bedrijf der N.V. Stijfsel- en Glucose-
fabriek te Sas van Gent moest in 1938
in vergelijking met de voorafgaande
jaren belangrijk worden ingekrompen.
De vooruitzichten voor 1939 zijn niet
gunstig.
Voor de in Zeeuwsch-Vlaanderen ge
vestigde textielindustrieën waren de
resultaten op een enkele uitzondering na
niet gunstig.
Wat de landbouwbedrijven in Z.
Vlaanderen betreft mag worden aange
stipt, dat, zoodra met de bewerking van
het gewas-1938 kon worden begonnen, in
de vlasindustrie goede winsten werden
behaald.
Voor den aankoop van het vlas wordt
nog steeds concurrentie van Belgische
zijde ondervonden. Voor den oogst-1938
werd geen bewerkingspremie verleend.
De onder de gemeente Koewacht gebouw
de warmwaterroterij kon in Augustus in
bedrijf worden gesteld.
Hierna volgt verkiezing van een voor
zitter. De heer J. A. van Rompu wordt
met 10 van de 12 uitgebrachte stemmen
gekozen. Tot voorzitter en plaatsvervan
gend voorzitter van de afdeeling Groot
bedrijf, worden gekozen de heeren P. A.
Neeteson en I. van Melle; tot voorzitter
en plaatsvervangend voorzitter van de
afdeeling Kleinbedrijf de heeren J. M.
Oggel en A. de Vrieze.
Postvervoer.
Terzake van het postvervoer van en
door Zeeuwsch-Vlaanderen is een schrij
ven ontvangen van den inspecteur der
P.T.T. te Middelburg, zulks in antwoord
op de klachten, die door de Kamer be
treffende het postvervoer en de bestel
ling in enkele gemeenten in Zeeuwsch-
Vlaanderen te zijner kennis waren ge
bracht.
Een gedeelte der voor oostelijk Z.
Vlaanderen bestemde postzendingen arri
veert per trein te 's-Hertogenbosch, een
ander deel te Roosendaal. Vandaar ge
schiedt het vervoer per auto naar de
haven van Hansweert, waar de post per
speciaal vaartuig naar Walsoorden wordt
gebracht. Vanuit Walsoorden geschiedt
de distributie per auto in twee richtin
gen. Het vervoer per boot en per auto
brengt echter mede, dat men afhankelijk
is van verschillende factoren, die stag
natie kunnen bezorgen in de ontvangst;
men kan dit overmacht noemen. Voor
Sas van Gent zou een bespoediging van
circa een half uur in de ontvangst der
postzending kunnen worden verkregen,
doch dit zou voor de gemeenten Hoek
en Philippine een vertraging beteekenen
zoodat van een verandering in dezen
geest om practische redenen geen sprake
kan zijn.
Aangezien de voor de postverzending
gekozen vervoerwijze (per auto) naast
voordeelen ook nadeelen heeft (vertra
ging b.v.), zal men naar het oordeel der
Kamer hierin moeten berusten. Wel wordt
soms het pleit gevoerd voor postverzen
dingen via België, doch hiervan is geen
bespoediging te verwachten. Men vergeet
te dikwijls, dat sedert den vooroorlog-
schen tijd met betrekking tot de verzen
dingen en de bestellingen heel wat ver
anderd is, zoodat van deze verzendwijze
thans geen groot voordeel te wachten is.
Toerritten per autobus.
Met betrekking tot de toerritten per
autobus uit Zeeuwsch-Vlaanderen naar
de Jaarbeurs te Utrecht, kan worden
opgemerkt, dat ditmaal de extra treinen
van Vlissingen af vanuit Zeeuwsch-Vlaan
deren bereikbaar waren. Er waren maat
regelen getroffen om ook vanuit de land
waarts gelegen gemeenten aldaar aan
sluiting te geven, zoowel des morgens
voor het vertrek als des avonds na de
aankomst. Echter is slechts door een be
perkt aantal personen van deze reis
gelegenheid per trein gebruik gemaakt;
voor Zeeuwsch-Vlaanderen heeft deze
reisroute per trein niet die beteekenis,
welke het vervoer per autobus steeds
heeft getrokken. Het voordeel, dat door
de Spoorwegen met een en ander is be
haald, moet dan ook wat Zeeuwsch-
Vlaanderen betreft, uiterst gering zijn.
Over het staken van reizigersvervoer
via den spoorweg tusschen Terneuzen
en Zelzate bestond bij de leden der Kamer
weinig bewondering. Het vervallen van
den treindienst wordt als een ernstig ver
lies gezien. Als men nagaat welke tekor
ten de Nederlandsche spoorwegen heb
ben, had men met een gering bedrag
toch ook iets voor dezen spoorweg kun
nen doen, teneinde hem voor het per
sonenvervoer te behouden. Nu het rei
zigersvervoer via den spoorweg in de
richting Zelzate vervallen is, kan men
alleen met een autobus reizen; voor Z.
Vlaanderen zal dit een aanzienlijk ge
ringer vervoer uit België met zich brengen.
Inderdaad was het vervoer via den
spoorweg aanzienlijk gedaald, doch door
den spoorweg was ook niets gedaan om
het reizend publiek te trekken.
In een vorige vergadering werd steun
verleend aan een adres tot beteugeling
van het cadeaustelsel. Zeven Kamers
hebben zich vóór de verzending van een
gemeenschappelijk adres uitgesproken,
10 Kamers hebben zich onthouden, 11
Kamers hebben zich in uiteenloopenden
zin geuit, 14 Kamers hebben geantwoord
momenteel geen heil van een adres te
verwachten. Gezien dezen uitslag, ver
zocht de Kamer van Koophandel te Veen-
dam zich ontslagen te mogen achten van
de opdracht om thans een adres over het
cadeaustelsel te ontwerpen. Besloten
wordt, dat namens de Kamer aan den
Minister de gedachte tot beteugeling van
het cadeaustelsel opnieuw zal worden
voorgelegd.
Bij de rondvraag worden enkele wegs-
verbeteringen bepleit.
Een verschrikkelijk on
geluk, Zondagavond, omstreeks tien
uur, is op den nieuwen rijksweg Utrecht-
Vianen een ernstig verkeersongeluk ge
beurd, waarbij de 21-jarige mej. Loos uit
Badhoevedorp, op slag werd gedood en
twee personen vrij ernstig werden ge
wond.
Een groep motorrijders uit Amsterdam,
was op den terugweg, toen van een der
motorfietsen vermoedelijk de zuiger vast
liep, waardoor de machine ging slinge
ren. De daarop volgende motorrijder kon
zijn voorganger niet meer ontwijken en
botste tegen hem op. Beiden kwamen te
vallen, evenals mej. L., die 'op de tweede
motorfiets als passagiere meereed. Een
derde motorrijder had evenmin ruimte
om te passeeren en reed mej. L. zoodanig
aan, dat zij op slag werd gedood. De
derde motorrijder kwam daarbij ook te
vallen evenals zijn vrouw, die op de duo
zat.
De tweede motorrijder, wiens duopas-
sagiere om bet leven kwam, werd zelf
vrij ernstig aan het 'hoofd gewond, even-
a'la de vrouw van den derden motorrijder.
Deze beiden werden naar het ziekenhuis
te Utrecht vervoerd.
Zand auto door treiin
gegrepen. Zaterdagmorgen ongeveer
elf uur is o® den anbewaakten overweg
te Heiloo een zandiauto door een trein ge
grepen.
Een zan'dauto van de firma Castricum
te Baklkum stak den overweg over, juist
op het oogenb'lik, dat een sneltrein na
derde. De auto werd 'gegrepen en tootaal
vernield. De chauffeur, de 24-jarige G. v.
Gastricum uit Bakkum werd op slag ge
dood.
Waarom de chauffeur de naderende
trein niet heeft opgemerkt, is niet ge
bleken. Het uitzicht ter plaatse is goed.
De trein had een vaart van 100 km en
hoewel de wagenvoerder onmiddellijk
krachtig remde, kwam) hij eerst eenige
tientallen meters verder tot stilstand.
D e dooiende stroo m. Vrij-
daglmlorgen was vrouw G. te Gulpen bezig
met het doen van de wasch met een elec-
trisdhe wasehmachine. Hiertooe had zij
den Ikabel uit de woning gelegd naar de
machine, die buiten stond. De kabel is in
contact gekomen met een drooglijini waar
door deze onder stroom kwam te staan.
Bij het ophangen van de wasch kwam de
vrouw in aanraking met de onder stroom
staande lijm, met het noodlottig gevolg,
dat zij tegen den grond werd gesmakt. In
haar val sohijint zij de drooglijn te hebben
vastgegrepen, waardoor zij' brandwonden
opliep aan hals en handen. De vrouw
werd door den stroom gedood. Zijl was
gehuwd en moeder van tien kinderen.
D'uitsche zweefvlieger
b ij: Z u t f e n geland. Zondagna
middag omstreeks kwart over 6 is te Zut-
fen een Duitsch zweefvliegtuig geland, dat
bestuurd werd door H. W. uit Hameln.
D'eze was om 11 uur gisterochtend ie
Hannover opgestegen als deelnemer aan
een zweefvliegtuig-wedstrijd. Bij zijn lan
ding inleende hij in de buurt van de Eems
te zijn.
Bij de landing schoot de neus onder
prikkeldraad door, tengevolge waarvan
de inzittende vrij ernstig aan het hoofd
werd gewond. Het vliegtuig is, na onder
zoeik door de militaire autoriteiten vrijge
geven.
Drie kleine kinderen
verdronken. Zondagavond is het 6-
jarig dochtertje Geertje van den schipper
Graver, die met zijn schip ligplaats heeft
in de Buitenhaven te Delfzijl, bij' het spe
len in de nabijheid van het schip in een
onbewaakt oogenblik te water geraakt en
verdronken.
Zondagavond is aan den rand van
's Hertogenh'O'SCh het zesjarig zoontje van
de familie van der Leest, aldaar, bij het
spelen in een langs de spoorlijn loopende
sloot gevallen en verdronken.
Zaterdagmiddag geraakte het vierjarig
dochtertje van de faimilie Schoonder-
woerd onder Reeuwijik voor de woning in
de sloot. Toen de vader naar huis kwam,
zag hij het kind in de sloot liggen. Hij
sprong onmiddellijk te water en bracht
het kind op het droge. Langdurige kunst
matige ademhaling had geen resultaat.
1
jy
w
rrrjBBff
BUITENGEWONE ERNSTIGE
BESCHADIGINGEN DER LANDBOUW
GEWASSEN.
De beschadigingen der landbouwgewas
sen in Zeeland nemen dit jaar wel bui
tengewone afmetingen aan. Algemeen
had men gedacht, dat na den strengen
winter zeer veel ongedierte zou verdwe
nen zijn; het tegendeel is eerder waar.
Buitengewoon groot is het aantal ritnaal-
den (koperwormen) en evenredig daar
aan is vanzelf ook de schade, die door
deze practisch niet te bestrijden insec
ten wordt aangericht. Het eenige middel
dat nog wel eens helpen wil, is vroeg
van het land verdwijnende gewassen ver
bouwen, waardoor in den nazomer het
land herhaaldelijk kan worden geploegd
en geëgd. De insecten kunnen n.l. niet
al te best tegen een flinke bestraling
door de zon, terwijl ook tijdens het ploe
gen en eggen de vogels bij het opruimen
goede hulp verleenen,
Ook het aantal aardvloolen, bladrand-
kevers en bietenkevertjes is buitengewoon
groot. Deze insecten laten zich, hoewel
alle niet even gemakkelijk, nog met che
mische middelen bestrijden. Zeer druk
is men dan ook met de besproeiing of
bestuiving der gewassen in de weer en
voor duizenden guldens aan bestrijdings
middelen worden er thans aangewend.
Buitengewoon groot is ook de thrips-
aantasting (onweersbeestjes). De schade
door deze zoo nietige insecten aangericht,
is van dien aard, dat heele perceelen
vlas hierdoor zoo goed als waardeloos
kunnen worden.
Opmerkelijk is, dat de schade, welke
de Thrips lini Lad. aan vlas veroorzaakt,
zich bijna uitsluitend bepaalt tot het
Zuid-Westelijk deel van ons land, n.l.
Zeeland en West-Noordbrabant.
Het vorige jaar zijn onder de leiding
van de beide toen in Zeeland werkzame
Rijkslandbouwconsulenten, belangwek
kende proeven verricht op het gebied der
thripsbestrijding. Men besproeide al naar
mate zulks noodig bleek, het gewas twee
of driemaal in Mei met een derrisprepa-
raat en het succes was boven verwach
ting. Algemeen was men de overtuiging
toegedaan, hierin het middel gevonden
te hebben om gezond vlas te kunnen
kweeken. Dit jaar echter, nu de bespul-
tingen zeker nog meer algemeen en ook
zeker niet minder intensief door de prac-
tijk worden toegepast, blijkt het derris-
preparaat weinig of geen resultaat te
geven. Niet mogelijk is, dat het koude
weer, dat tot nu toe heeft geheerscht,
de bestrijding tegenwerkt. Wanneer het
namelijk warm is, is de thrips ook veel
levendiger en komt deze uit de vlaskop
jes te voorschijn, waar ze overigens In
verblijf houden. Sproeit men dan meteen
insecticide als derris, wat een contactgif
is, dan ligt het voor de hand, dat het
effect veel grooter zal zijn dan wanneer
de insecten zich schuil houden. Vermoo-
delijk ook wordt de werking van het in
secticide na betrekkelijk korten tijd op
geheven. Tijdens het besprooien in 1938
was het warm weer, waardoor men ver
moedelijk toen meer succes had dan
thans. Intusschen verkeert de bestrijding
van thrips nog geheel in het beginstadium
en zal men daarmede nog veel meer
ervaringen moeten opdoen alvorens aan
de practijk een afdoend advies kan wor
den gegeven.
Niet alleen komt thrips dit jaar op vlas
voor, doch ook verschillende uienvelden
hebben ervan te lijden, een verschijnsel,
tot nu toe niet waargenomen.
Het zeer verdienstelijke, baanbrekende
werk, dat door de rijkslandbouwconsu
lenten Droogendijk en Ovinge is verricht
op het gebied der thripsbestrijding, zal
nog verder moeten worden beproefd.
Dinsdag 23 Mei 1939.
HILVERSUM I. 1875 en 415,5 M. KR0-
Uitz.
8,000,15 Gram. Om 8,15 Ber, 10,00
Gram. 11,30 Godsd. halfuur. 12,00 Ber.
12,15 KRO-orkest. 1,00—1,20 Gram. 2,00
Vrouwenuur. 3,00 Gram. 4,00 De KR0-
Melod. en solist. 4,45 Reportage van de
aankomst van H. M. de Koningin te
Brussel. 5,15 Verv. KRO-Melod. 5,45
6,05 Felicitatiebezoek. 6,35 Ber,, sportpr.
7,00 Ber. 7,15 Causerie over Portugal.
7,35 Gram. 7,50 Causerie „Zwemmen ie
noodzakelijk". 8,00 Ber. ANP., meded.
8,15 Het Sted. orkest van Maastricht. 9,00
Gram. 9,30 R.K. Oratorium-Vereen.
Haarlem, de Haarl. orkestvereen. en so
list, 10,15 Herh. van de uitz. van 4,45.
10,30 Ber. ANP. 10,40 Reportage bezoek
van H. M. de Koningin aan België. 11,00
John Kristel en zijn orkest. 11,40—12,00
Gram.
TELEGRAFISCH WEERBERICHT.
L'e weerstoestand van hedenmorgen
7.20 uur te Vlissingen: weer: licht be
wolkt; wind: zwak W.-N.W.; temperatuur
13; minimum hedennacht 8; neerslag af
geloopen etmaal 0.
Verwachting gedlig van hedenavond tot
morgenavond ongeveer 19 uur;
Voor het geheele land: gedeeltelijk be
wolkt, droog weer, weinig verandering
in temperatuur, meest zwakke verander
lijke wind
Stand van hedenmiddag 3 u.:
Stand van Zaterdagmorgen 10 uur: 761.
Licht op voor fietsers: