l Gemengd Nieuws. fgga Radioprogramma. WALCHEREN Dinsdag 9 u. 22 min. Ook de lieu ren Ooetheer en v. d. Vliet zeiden zich niet met 't voorstel te kunnen vereenigen. Le voorzitter zette uiteen om welke reden B. en W. den raad adviseeren deel te nemen. Volgens hem zal het toch aan de gemeente worden opgelegd. Dhr Lindenbergh wil afwachten. Het platte land dient, wat zijn woningbouw betreft, anders bekeken te worden dan Goes. Het voorstel van B. en W. werd verworpen met de stemmen van Lindenbergh, Goet- heer, v. "Wel en v. Vliet tegen; voor het voorstel dhrn Boot, Luikenaar en v. Oeveren. De verkoopprijis van het bouwterrein aan de Prinses Julianaweg werd vastge steld op f 1,75 per vierk. M., met uitzon dering van de strook ter grootte van 4 Are, 'grenzende aan den Molendijk, welke strook f 2,per vierk. M. zal moeten opbrengen. Op een verzoek van W. Bruyne om een strook bouwterrein van bedoelden grond te kunnen koopen werd gunstig beschikt. Het overige bouwterrein werd bijl in schrijving verpacht. Op voorstel van B. en "W. werd beslo ten lid te worden van de Ned. Htide- M)aatschappij. Besloten werd deel te nemen aan de extra steuiru B voor werkloozen en kleine boeren, van yvelke laatste er slechts één in aanmerking komt. Bij de rondvraag vroeg dhT Goetheer of het huisje aan de Prinses Julianaweg waar de lijkwagen in wordt geborgen, niet op een andere plaats zou kunnen worden gezet.; volgens spreker ontsiert het de omgeving ter plaatse. De voorzitter zeide dat B. en W. deze zaak nader zullen bezien. Hierna sluiting. Westkapello. Gemeenteraad. Vrijdagavond vergaderde de Raad vol tallig. Naar aanleiding van een schrijven van het gemeentebestuur van Oostkapeile, waarin voor het financieel beheer van den Keuringskring „Oostkapeile" op de noodzakelijkheid gewezen werd tot het heffen van invoerkeurloonen, ontspon zich een uitvoerige gedachtenwisseling, waarin het voor en tegen naai' voren ge bracht werd van het blijvend bestaan van den kring „Oostkapeile, waarbij o.a. ook gewezen werd op de mogelijkheid van de stichting van een abattoir te Middelburg. Ook werd er op gewezen, dat de dienst voor Westkapelle (met zijn grooter aan tal slachtingen dan andere gemeenten) vroeger altijd een batig saldo opleverde, in den laatsten tijd een nadeelig. Op voorstel van den heer L. Minder- houd werd besloten het voorstel: invoer keurloonen aan te houden tot een volgen de vergadering, waarin de voorz. hoopte nadere gegevens te kunnen verstrekken. Besloten werd daarop voor 1939 we der gelden ter beschikking te stellen voor extra hulp aan werkloozen, n.l. f 2 per werklooze; het Rijk geeft dan f 3,78 per persoon. Aan de orde kwam daarop een verzoek van den heer J. Stoel tot het plaatsen van een houten schutting ter hoogte van 1.60 M. De heer Stoel had reeds eenigen tijd geleden een schutting geplaatst ter hoogte van 1.80 M. Door wethouder Hui- bregtse werd opgemerkt, dat Stoel op last van B. en W. deze schutting heeft moeten afbreken, daar deze geplaatst was zonder vergunning van B. en W. Naar aanleiding van ingewonnen ad vies van den inspecteur van de Volks huisvesting stellen B. en W. thans voor de gevraagde vergunning te verleenen evenwel ter hoogte van 1.20 M. De heer Polderman stelde voor de hoogte te stel len op 1.40 M. Het voorstel van B. en W. werd ver worpen: 5 tegen, 2 voor (de wethouders). Het voorstel van den heer Polderman werd daarop aangenomen met 5 voor, 2 tegen (de wethouders). B. en W. stelden voor, voor het per soneel van den luchtbeschermingsdienst een ongevallenverzekering te sluiten bij N.V. „Fatum" voor te houden oefeningen in vredestijd. Alzoo besloten met de stem van den heer H. Cijsouw tegen. Bij de rondvraag vestigde de heer L. Minderhoud de aandacht op den buiten gewoon slechten toestand waarin de D'om- burgsche weg zich bevindt, welke in on derhoud is van Domburg. D'e voorzitter deed toezegging daarover met bet gemeentebestuur van Domburg te zullen correspondeeren. N.- en St. Joosland. Vrijdag vond de jaarvergadering plaats der a£d. van den Ghr. Landarbeidersbond. Door verhinde ring van den voorz. dihr P. v. Eenennaam stond de vergadering onder leiding van den eerevoorzitter. Hij heette o.a. het hoofdbestuurslid den heer Vingerling welkom en bedank te hem en met hem ook het hoofdbestuur voor het vele, dat in het 'afgeloopen jaar weer voor deze afdeeling was gedaan. ECet jaarverslag van den penningmees ter, dhr M. Haartsen, bewees dat er een druik vereendigingsjaar is voorbijgegaan. Het ledental was met vijf toegenomen. Het jaarverslag van den penningmeester wees een batig slot aan van f 105,68. Vervolgens hield de heer L. Sluimer een inleiding over „Rechten en plichten in de maatschappij". Hierna werd de nieuwe arbitrage-over eenkomst met de werkgevers besproken. Tot slot sprak de heer Vingerling de vergadering toe naar aanleiding van het woord uit Psalm 16: „Gijl onderhoudt ons lot". Koudekerke. In het belang van een vlugge en goede brandblussching stellen B. en W. voor hen te machtigen, de plaatsing van een brandkraan, ongeveer ii midden an de Ier lioo estiant te o ei ster f(.vergoeding f er ja^r;. Uitbreidingsplan. Overeen komstig de afspraalk, gemaakt in een be spreking na afloop eener raadsvergade ring in het vorig jaar gehouden, is het plan van uitbreiding gewijzigd, Daardoor is aan alle door Gedep. Sta ten gemaakte bedenkingen tegemoet ge komen, behalve voor het perceel van den heer de Kroo aan de Vlissingschestraat. Een tweetal bezwaarschriften tegen het plan zijn ingekomen, namelijk van den heer Jhr Mr J. C. Schorer te Culemborg en van de N.V. Maatschappij tot exploi tatie an landgoederen en gronden Too- ren liedt te Culemborg. Het ontmoet be zwaren, ze in gunstige overweging te nemen. De ingediende bezwaarschriften zijn gericht op de vrees, dat verwachte voor- deelen bij eventueele grondverkoop zul len verloren gaan. De betrokken gronden zijn echter uitsluitend gebruikt en altijd bestemd geweest voor land- en tuinbouw, zoodat, wanneer een beperkte 'bebouwing daarop wordt toegestaan, er allorminst van schade sprake kan zijn. Inwilliging der bezwaarschriften zou afbreuk doen. Aankoop rijdendebaar. D'e begrafenissen op 'het dorp hebben vrijwel algemeen nog plaats door middel van een boerenwagen. Daarvoor wordt beslag gelegd op één landbouwer, die tengevolge van het feit, dat dit gebruik jaren bestaat, uit gevoe lens van piëteit, geen 'vrijmoedigheid kan vinden, zijn gevraagde diensten, die hij zoo goed als altijd kosteloos moet ver richten, te weigeren. Genoemde wijze van begraven is echter voor een gemeente als de onze te primi tief. tan de aanschaffing van een lijkwa den zijn echter groote moeilijkheden ver bonden. B. en W. geven de voorkeur aan een rijdende baar. De aanschaffingskosten bedragen f 250. Personeels belasting. Een aantal bewoners van den Oude Vlissing- scheweg wendden zich tot den Raad met een adres, waarin wordt verzocht, ten opzichte van de classificatie voor de hef fing der Personeele Belasting gelijkge steld te worden met 't Zand en de Nieu we Vlissingscheweg. De Oude Vlissing scheweg is voor de heffing der perso neele belasting naar de eerste twee grondslagen ingedeeld in de achtste klas se, terwijl zoowel 't Zand als de Nieuwe Vlissingscheweg in de zesde klasse zijn gerangschikt. Het Middelburgsch gedeelte van den Ouden Vlissingscheweg behoort tot de 5e het Souburgsche gebied tot de 6e klasse. B. en W. meenen zich op het standpunt te moeten stellen, dat voor het gedeelte dat tot onze gemeente behoort, de acht ste klasse niet op redelijke gronden kan worden gehandhaafd. KAMER VAN KOOPHANDEL EN FABRIEKEN VOOR ZEEUWSCH- VLAANDEREN. In de Zaterdagmiddag te Terneuzen gehouden vergadering van de Kamer van Koophandel en Fabrieken voor Zeeuwsch- Vlaanderen, heeft de voorzitter, de heer J. A. van Rompu in een uitvoerige rede een beeld gegeven van den toestand waar in handeL en bedrijf in dit deel des lands zich bevinden. Dat beeld moest in vele gevallen in sombere kleuren geschilderd worden. Al lereerst moest geconstateerd worden, dat de daling van het bevolkingscijfer van Zeeuwsch-Vlaanderen ook in 1938 is voortgeschreden; slechts in 3 gemeenten nam het bevolkingscijfer met meer dan 30 personen toe. Volgens de inschrijvin gen bij de arbeidsbeurzen was de werk loosheid lager dan voorheen. Een zaak van gewicht voor het gebied van de Kamer, de verbetering van het kanaal TerneuzenGent op Nederlandsch gebied en bouw van een nieuwe zeesluis te Terneuzen, kwam nog niet tot oplos sing. Wel zijn er teekenen, die er naar wijzen, dat de Minister van Buitenland- sche zaken wil streven naar een oplos sing van de nog aanhangige geschillen tusschen Nederland en België inzake herziening van het verdrag van 1839, zoo dat ongetwijfeld ook deze voor Zeeuwsch- Vlaanderen zoo belangrijke kwestie aan de orde zal komen. De nieuwe kanaalhaven in den Zeve- naarpolder te Terneuzen werd in 1938 voltooid. Het blijft echter een nadeel, dat daar de outillage met kranen, voor den overslag van goederen, ontbreekt. Het verkeer in de haven van Terneu zen is teruggeloopen. Te Terneuzen (met inbegrip van Sluiskil) kwamen binnen 218 zeeschepen met een inhoud van 272.289 netto reg. tonnen, terwijl 358 zee schepen, metende 322.192 netto reg. ton nen uitvoeren. 73 zeeschepen hebben Ter neuzen aangedaan om te bunkeren. Met bestemming naar Gent passeerden te Terneuzen 1865 zeeschepen met een in houd van 1.929.619 netto reg. tonnen, tegen 2240 zeeschepen met 1.887.246 netto reg. tonnen een jaar tevoren. De scheepswerven in Zeeuwsch-Vlaan deren maakten bevredigende zaken. Te Terneuzen werd een nieuw droogdok in gebruik genomen. In de spiegelglasindustrie was de toe stand minder gunstig te noemen; voor het binnenland kon eenige verbetering in den omzet worden bereikt, de export daarentegen bleef onbeduidend. Door de inkrimping van het bieten areaal met 30 °/o konden de campag nes uan de suikerfabrieken slechts kort van duur zijn, hetgeen zeer tot schade is voor de werkgelegenheid in Zeeuwsch- Vlaanderen. Dat de bietenoogst in Z. Vlaanderen zeer slecht was, had even eens een ongunstigen invloed. Het bedrijf der N.V. Stijfsel- en Glucose- fabriek te Sas van Gent moest in 1938 in vergelijking met de voorafgaande jaren belangrijk worden ingekrompen. De vooruitzichten voor 1939 zijn niet gunstig. Voor de in Zeeuwsch-Vlaanderen ge vestigde textielindustrieën waren de resultaten op een enkele uitzondering na niet gunstig. Wat de landbouwbedrijven in Z. Vlaanderen betreft mag worden aange stipt, dat, zoodra met de bewerking van het gewas-1938 kon worden begonnen, in de vlasindustrie goede winsten werden behaald. Voor den aankoop van het vlas wordt nog steeds concurrentie van Belgische zijde ondervonden. Voor den oogst-1938 werd geen bewerkingspremie verleend. De onder de gemeente Koewacht gebouw de warmwaterroterij kon in Augustus in bedrijf worden gesteld. Hierna volgt verkiezing van een voor zitter. De heer J. A. van Rompu wordt met 10 van de 12 uitgebrachte stemmen gekozen. Tot voorzitter en plaatsvervan gend voorzitter van de afdeeling Groot bedrijf, worden gekozen de heeren P. A. Neeteson en I. van Melle; tot voorzitter en plaatsvervangend voorzitter van de afdeeling Kleinbedrijf de heeren J. M. Oggel en A. de Vrieze. Postvervoer. Terzake van het postvervoer van en door Zeeuwsch-Vlaanderen is een schrij ven ontvangen van den inspecteur der P.T.T. te Middelburg, zulks in antwoord op de klachten, die door de Kamer be treffende het postvervoer en de bestel ling in enkele gemeenten in Zeeuwsch- Vlaanderen te zijner kennis waren ge bracht. Een gedeelte der voor oostelijk Z. Vlaanderen bestemde postzendingen arri veert per trein te 's-Hertogenbosch, een ander deel te Roosendaal. Vandaar ge schiedt het vervoer per auto naar de haven van Hansweert, waar de post per speciaal vaartuig naar Walsoorden wordt gebracht. Vanuit Walsoorden geschiedt de distributie per auto in twee richtin gen. Het vervoer per boot en per auto brengt echter mede, dat men afhankelijk is van verschillende factoren, die stag natie kunnen bezorgen in de ontvangst; men kan dit overmacht noemen. Voor Sas van Gent zou een bespoediging van circa een half uur in de ontvangst der postzending kunnen worden verkregen, doch dit zou voor de gemeenten Hoek en Philippine een vertraging beteekenen zoodat van een verandering in dezen geest om practische redenen geen sprake kan zijn. Aangezien de voor de postverzending gekozen vervoerwijze (per auto) naast voordeelen ook nadeelen heeft (vertra ging b.v.), zal men naar het oordeel der Kamer hierin moeten berusten. Wel wordt soms het pleit gevoerd voor postverzen dingen via België, doch hiervan is geen bespoediging te verwachten. Men vergeet te dikwijls, dat sedert den vooroorlog- schen tijd met betrekking tot de verzen dingen en de bestellingen heel wat ver anderd is, zoodat van deze verzendwijze thans geen groot voordeel te wachten is. Toerritten per autobus. Met betrekking tot de toerritten per autobus uit Zeeuwsch-Vlaanderen naar de Jaarbeurs te Utrecht, kan worden opgemerkt, dat ditmaal de extra treinen van Vlissingen af vanuit Zeeuwsch-Vlaan deren bereikbaar waren. Er waren maat regelen getroffen om ook vanuit de land waarts gelegen gemeenten aldaar aan sluiting te geven, zoowel des morgens voor het vertrek als des avonds na de aankomst. Echter is slechts door een be perkt aantal personen van deze reis gelegenheid per trein gebruik gemaakt; voor Zeeuwsch-Vlaanderen heeft deze reisroute per trein niet die beteekenis, welke het vervoer per autobus steeds heeft getrokken. Het voordeel, dat door de Spoorwegen met een en ander is be haald, moet dan ook wat Zeeuwsch- Vlaanderen betreft, uiterst gering zijn. Over het staken van reizigersvervoer via den spoorweg tusschen Terneuzen en Zelzate bestond bij de leden der Kamer weinig bewondering. Het vervallen van den treindienst wordt als een ernstig ver lies gezien. Als men nagaat welke tekor ten de Nederlandsche spoorwegen heb ben, had men met een gering bedrag toch ook iets voor dezen spoorweg kun nen doen, teneinde hem voor het per sonenvervoer te behouden. Nu het rei zigersvervoer via den spoorweg in de richting Zelzate vervallen is, kan men alleen met een autobus reizen; voor Z. Vlaanderen zal dit een aanzienlijk ge ringer vervoer uit België met zich brengen. Inderdaad was het vervoer via den spoorweg aanzienlijk gedaald, doch door den spoorweg was ook niets gedaan om het reizend publiek te trekken. In een vorige vergadering werd steun verleend aan een adres tot beteugeling van het cadeaustelsel. Zeven Kamers hebben zich vóór de verzending van een gemeenschappelijk adres uitgesproken, 10 Kamers hebben zich onthouden, 11 Kamers hebben zich in uiteenloopenden zin geuit, 14 Kamers hebben geantwoord momenteel geen heil van een adres te verwachten. Gezien dezen uitslag, ver zocht de Kamer van Koophandel te Veen- dam zich ontslagen te mogen achten van de opdracht om thans een adres over het cadeaustelsel te ontwerpen. Besloten wordt, dat namens de Kamer aan den Minister de gedachte tot beteugeling van het cadeaustelsel opnieuw zal worden voorgelegd. Bij de rondvraag worden enkele wegs- verbeteringen bepleit. Een verschrikkelijk on geluk, Zondagavond, omstreeks tien uur, is op den nieuwen rijksweg Utrecht- Vianen een ernstig verkeersongeluk ge beurd, waarbij de 21-jarige mej. Loos uit Badhoevedorp, op slag werd gedood en twee personen vrij ernstig werden ge wond. Een groep motorrijders uit Amsterdam, was op den terugweg, toen van een der motorfietsen vermoedelijk de zuiger vast liep, waardoor de machine ging slinge ren. De daarop volgende motorrijder kon zijn voorganger niet meer ontwijken en botste tegen hem op. Beiden kwamen te vallen, evenals mej. L., die 'op de tweede motorfiets als passagiere meereed. Een derde motorrijder had evenmin ruimte om te passeeren en reed mej. L. zoodanig aan, dat zij op slag werd gedood. De derde motorrijder kwam daarbij ook te vallen evenals zijn vrouw, die op de duo zat. De tweede motorrijder, wiens duopas- sagiere om bet leven kwam, werd zelf vrij ernstig aan het 'hoofd gewond, even- a'la de vrouw van den derden motorrijder. Deze beiden werden naar het ziekenhuis te Utrecht vervoerd. Zand auto door treiin gegrepen. Zaterdagmorgen ongeveer elf uur is o® den anbewaakten overweg te Heiloo een zandiauto door een trein ge grepen. Een zan'dauto van de firma Castricum te Baklkum stak den overweg over, juist op het oogenb'lik, dat een sneltrein na derde. De auto werd 'gegrepen en tootaal vernield. De chauffeur, de 24-jarige G. v. Gastricum uit Bakkum werd op slag ge dood. Waarom de chauffeur de naderende trein niet heeft opgemerkt, is niet ge bleken. Het uitzicht ter plaatse is goed. De trein had een vaart van 100 km en hoewel de wagenvoerder onmiddellijk krachtig remde, kwam) hij eerst eenige tientallen meters verder tot stilstand. D e dooiende stroo m. Vrij- daglmlorgen was vrouw G. te Gulpen bezig met het doen van de wasch met een elec- trisdhe wasehmachine. Hiertooe had zij den Ikabel uit de woning gelegd naar de machine, die buiten stond. De kabel is in contact gekomen met een drooglijini waar door deze onder stroom kwam te staan. Bij het ophangen van de wasch kwam de vrouw in aanraking met de onder stroom staande lijm, met het noodlottig gevolg, dat zij tegen den grond werd gesmakt. In haar val sohijint zij de drooglijn te hebben vastgegrepen, waardoor zij' brandwonden opliep aan hals en handen. De vrouw werd door den stroom gedood. Zijl was gehuwd en moeder van tien kinderen. D'uitsche zweefvlieger b ij: Z u t f e n geland. Zondagna middag omstreeks kwart over 6 is te Zut- fen een Duitsch zweefvliegtuig geland, dat bestuurd werd door H. W. uit Hameln. D'eze was om 11 uur gisterochtend ie Hannover opgestegen als deelnemer aan een zweefvliegtuig-wedstrijd. Bij zijn lan ding inleende hij in de buurt van de Eems te zijn. Bij de landing schoot de neus onder prikkeldraad door, tengevolge waarvan de inzittende vrij ernstig aan het hoofd werd gewond. Het vliegtuig is, na onder zoeik door de militaire autoriteiten vrijge geven. Drie kleine kinderen verdronken. Zondagavond is het 6- jarig dochtertje Geertje van den schipper Graver, die met zijn schip ligplaats heeft in de Buitenhaven te Delfzijl, bij' het spe len in de nabijheid van het schip in een onbewaakt oogenblik te water geraakt en verdronken. Zondagavond is aan den rand van 's Hertogenh'O'SCh het zesjarig zoontje van de familie van der Leest, aldaar, bij het spelen in een langs de spoorlijn loopende sloot gevallen en verdronken. Zaterdagmiddag geraakte het vierjarig dochtertje van de faimilie Schoonder- woerd onder Reeuwijik voor de woning in de sloot. Toen de vader naar huis kwam, zag hij het kind in de sloot liggen. Hij sprong onmiddellijk te water en bracht het kind op het droge. Langdurige kunst matige ademhaling had geen resultaat. 1 jy w rrrjBBff BUITENGEWONE ERNSTIGE BESCHADIGINGEN DER LANDBOUW GEWASSEN. De beschadigingen der landbouwgewas sen in Zeeland nemen dit jaar wel bui tengewone afmetingen aan. Algemeen had men gedacht, dat na den strengen winter zeer veel ongedierte zou verdwe nen zijn; het tegendeel is eerder waar. Buitengewoon groot is het aantal ritnaal- den (koperwormen) en evenredig daar aan is vanzelf ook de schade, die door deze practisch niet te bestrijden insec ten wordt aangericht. Het eenige middel dat nog wel eens helpen wil, is vroeg van het land verdwijnende gewassen ver bouwen, waardoor in den nazomer het land herhaaldelijk kan worden geploegd en geëgd. De insecten kunnen n.l. niet al te best tegen een flinke bestraling door de zon, terwijl ook tijdens het ploe gen en eggen de vogels bij het opruimen goede hulp verleenen, Ook het aantal aardvloolen, bladrand- kevers en bietenkevertjes is buitengewoon groot. Deze insecten laten zich, hoewel alle niet even gemakkelijk, nog met che mische middelen bestrijden. Zeer druk is men dan ook met de besproeiing of bestuiving der gewassen in de weer en voor duizenden guldens aan bestrijdings middelen worden er thans aangewend. Buitengewoon groot is ook de thrips- aantasting (onweersbeestjes). De schade door deze zoo nietige insecten aangericht, is van dien aard, dat heele perceelen vlas hierdoor zoo goed als waardeloos kunnen worden. Opmerkelijk is, dat de schade, welke de Thrips lini Lad. aan vlas veroorzaakt, zich bijna uitsluitend bepaalt tot het Zuid-Westelijk deel van ons land, n.l. Zeeland en West-Noordbrabant. Het vorige jaar zijn onder de leiding van de beide toen in Zeeland werkzame Rijkslandbouwconsulenten, belangwek kende proeven verricht op het gebied der thripsbestrijding. Men besproeide al naar mate zulks noodig bleek, het gewas twee of driemaal in Mei met een derrisprepa- raat en het succes was boven verwach ting. Algemeen was men de overtuiging toegedaan, hierin het middel gevonden te hebben om gezond vlas te kunnen kweeken. Dit jaar echter, nu de bespul- tingen zeker nog meer algemeen en ook zeker niet minder intensief door de prac- tijk worden toegepast, blijkt het derris- preparaat weinig of geen resultaat te geven. Niet mogelijk is, dat het koude weer, dat tot nu toe heeft geheerscht, de bestrijding tegenwerkt. Wanneer het namelijk warm is, is de thrips ook veel levendiger en komt deze uit de vlaskop jes te voorschijn, waar ze overigens In verblijf houden. Sproeit men dan meteen insecticide als derris, wat een contactgif is, dan ligt het voor de hand, dat het effect veel grooter zal zijn dan wanneer de insecten zich schuil houden. Vermoo- delijk ook wordt de werking van het in secticide na betrekkelijk korten tijd op geheven. Tijdens het besprooien in 1938 was het warm weer, waardoor men ver moedelijk toen meer succes had dan thans. Intusschen verkeert de bestrijding van thrips nog geheel in het beginstadium en zal men daarmede nog veel meer ervaringen moeten opdoen alvorens aan de practijk een afdoend advies kan wor den gegeven. Niet alleen komt thrips dit jaar op vlas voor, doch ook verschillende uienvelden hebben ervan te lijden, een verschijnsel, tot nu toe niet waargenomen. Het zeer verdienstelijke, baanbrekende werk, dat door de rijkslandbouwconsu lenten Droogendijk en Ovinge is verricht op het gebied der thripsbestrijding, zal nog verder moeten worden beproefd. Dinsdag 23 Mei 1939. HILVERSUM I. 1875 en 415,5 M. KR0- Uitz. 8,000,15 Gram. Om 8,15 Ber, 10,00 Gram. 11,30 Godsd. halfuur. 12,00 Ber. 12,15 KRO-orkest. 1,00—1,20 Gram. 2,00 Vrouwenuur. 3,00 Gram. 4,00 De KR0- Melod. en solist. 4,45 Reportage van de aankomst van H. M. de Koningin te Brussel. 5,15 Verv. KRO-Melod. 5,45 6,05 Felicitatiebezoek. 6,35 Ber,, sportpr. 7,00 Ber. 7,15 Causerie over Portugal. 7,35 Gram. 7,50 Causerie „Zwemmen ie noodzakelijk". 8,00 Ber. ANP., meded. 8,15 Het Sted. orkest van Maastricht. 9,00 Gram. 9,30 R.K. Oratorium-Vereen. Haarlem, de Haarl. orkestvereen. en so list, 10,15 Herh. van de uitz. van 4,45. 10,30 Ber. ANP. 10,40 Reportage bezoek van H. M. de Koningin aan België. 11,00 John Kristel en zijn orkest. 11,40—12,00 Gram. TELEGRAFISCH WEERBERICHT. L'e weerstoestand van hedenmorgen 7.20 uur te Vlissingen: weer: licht be wolkt; wind: zwak W.-N.W.; temperatuur 13; minimum hedennacht 8; neerslag af geloopen etmaal 0. Verwachting gedlig van hedenavond tot morgenavond ongeveer 19 uur; Voor het geheele land: gedeeltelijk be wolkt, droog weer, weinig verandering in temperatuur, meest zwakke verander lijke wind Stand van hedenmiddag 3 u.: Stand van Zaterdagmorgen 10 uur: 761. Licht op voor fietsers:

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1939 | | pagina 6