Rotterdamsche Lloyd. N.V.Hendrikse&C= Bank Soes eerste blad. Dagblad voor de Provincie Zeeland DONDERDAG 27 APRIL 1939 53e JAARGANG - No. 176 Oproep tot de werkgevers. Wijziging Motorrijtuigen- belastingwet. door de eerste kamer aangenomen. Buitenland. Dienstplicht voorgesteld in Engeland. chamberlain motiveert het regeeringsbesluit. Nieuwe dienstregeling Spoorwegen. betere verbindingen en aan sluitingen voor zeeland. Belangrijkste Nieuws. Agentschap; Uitgave: N. V. Uitgevers - Maatschappij „Luctor et Emergo" ter exploitatie van het blad „De Zeeuw" Bureaux Lange Vorststraat 7 0, Goes Postrekening 44455 Telefoon 11 bijkantoor Middelburg: Fa. Boekhandel J. J. F A N O Y, Lange Burg 40. Telefoon 28 Directeur-Hoofdredacteur: R. ZU1DEMA Abonnementsprijs paf ikv/art*a3 Weekabonnementen voor Middelburg Goes en Vlissingen f 0.20 Losse nu«r.mors 5 cent Advertentifen 40 rent per regel Ingexcouten mededeeiino'en 40 rent per regfi' Kleine Adverteniiën Dinsdags en Vrijdags f 0.75 bij vooruitbetaling Advertentiën onder letter of motto 10 cent extra Bij contract belangrijke korting „De V r ij h e i d" (lib.) plaatst den volgenden oproep tot de liberale* werkge vers, die wij- gaarne tot den onzen maken: „Zorgt er voor dat degenen, die thans opgeroepen worden voor den militairen dienst, hun plaats op uw kantoor, in uw fabriek of werkplaats niet bezet vinden door anderen, wanneer zij terug komen na beëindiging hunner militaire plichten. Neemt tijdelijke krachten in dienst!" Dit nummer bestaat uit 2 bladen. In de Eerste Kamer kwam gisteren aan de orde het wetsontwerp tot wijziging van de motorrijtuigenbelastingwet (verdubbe ling van de motorrijtuigenbelasting voor auto's met andere dan benzinemotoren). De beer Van Voorst tot Voorst (R.K.) betreurt, dat het wetsontwerp de mogelijkheid opent om ook de houtgas- tractie in deze belasting te betrekken. Er zijn in ons land nog slechts 5 a 6 auto's, welke met houtgas worden voortbewogen, doch in het buitenland heeft men er al veel meer en het komt spreker niet juist voor, deze ontwikkelingsmogelijkheid thans reeds te belemmeren. Men dient het inlandsche hout niet op één lijn te stellen met de buitenlandsche dieselolie. Door vrijstelling van houtgas van de dubbele motorrijtuigbelasting ware een mogelijkheid geschapen om onzen hout- stand te verbeteren. De heer V a n G i 11 e r s (A.R.) acht het wetsontwerp principieel niet in orde. Het belast extra alle Dieselautotractie, doch laat de stationnaire Dieselmotoren en de Dieselrailtractie vrij. Het is niet billijk een bepaalde groep van Dieselmotoren speciaal te belasten. Met het gebruik van den weg heeft de onderhavige verdubbe ling van motorrijtuigenbelasting niets te maken. Hier zit een stuk coördinatie in immers de spoorwegen blijven er buiten dat onafhankelijk van het verband met de overige takken van verkeer wordt be handeld. Het gebruik van de lucht is nog vrij, doch spr. vraagt zich af, hoelang nog. Spreker onderschrijft de bezwaren van den heer Van Voorst tot Voorst in het belang van de bebossching. Wil men de Dieselmotoren belasten, dan moet men het in een algemeene regeling doen zooals deze voor de benzine geldt, doch men moet niet uitsluitend de Diesel auto's treffen. De heer von Bönninghausen (N.S.B.) wijst op de hooge lasten, waar door het motorwegverkeer reeds wordt getroffen. Dé heer de Zeeuw (S.D.) betoogt, dat deze belasting een extra-verzwaring beteekent voor de gemeenten, die gebruik j maken van autobussen metDieseltractie. Indien de gemeentelijke wegen betrok ken werden in de rijkszorg, wat de belas ting op motorrijtuigen betreft, dan ware er gelijkheid. Thans moeten de gemeen ten, die zelf busdiensten exploiteeren, ex tra bijdragen voor de buitenwegen, die zij niet berijden. D'e Minister van Finan ciën, Mr de Wilde, antwoordt, dat de bedoeling van het ontwerp alleen is de bestaande onbillijkheid op te heffen, dat de benzine-auto's wel belasting voor de trekkracht betalen en de Diesel-auto's niet. Spreker ontkent, dat de kleine bedrijfs autohouders door dit wetsontwerp worden getroffen, want zij gebruiken over het al gemeen geen D'ieselauto's. Inderdaad zal bijv. de Geldersche tram f 100.000 meer belasting moeten betalen, doch indien de Dieselolie op denzelfden grondslag werd belast als de benzine, dan zou zij niet f 100.000, doch f 250.000 meer belasting moeten betalen. Deze belasting komt niet te vroeg, doch is veeleer aan den laten kant. Spr. is niet bevreesd voor den Nederlandschen hout stand. Het hout komt voor het meerendeel uit het buitenland. Voor de gemeenten, die zelf bussen ex ploiteeren, zal dit wetsontwerp geen bij zondere lasten meebrengen. De gemeente lijke wegenzorg wordt per saldo betaald door de particuliere bedrijven die belas ting betalen. Spr. wijst er verder op, dat het wets ontwerp de mogelijkheid opent om de coördinatie beter tot haar recht te bren gen. Het wetsontwerp wordt z.h.st. aange nomen met aanteekening, dat de Nat.- Socialisten geacht worden te hebben te gengestemd Minister-president Chamberlain heeft tliistorero in hef Enjolstche Lagerhuis het regiocringsbeoluit, cm den dienstplicht in Engelland in te voeren bekend gemaakt. De deshei treffende wet zal volgende week bijl het parlemeni'J werden ingediend Zij zal del rcgceringi de bevoegdheid gov en alle mannen van 20 tof 21 jaar voor een militaire oefening! van zes maanden op te roepen. Na afloop van dozen diensttijd kunnen ze fca'.redem tot hot territoriale leger voor den f.jd van drie en een half jaar. Volgens schakingen zal het aantal re- cfuten, dat tengevolge van deze dienst plichtwet inderdaad in dienst zal moeten treden, 250.000300.000 bedragen. De- thans gevolgde procedure voor het mobiliseeren der strijdmacht, aldus de premier, is verouderd en niet meer in overeenstemming met de moderne toestan den, daar zij is gebaseerd op de veronder stelling, dat een oorlog alleen zou kunnen komen na een waarschuwingsperiode, welke tijd zou laten om van vredes- op oorlogsvoet te geraken. Op "grond hiervan heeft de regeering besloten een wetsontwerp in te dienen, getiteld', de „reserve- en hulptroepenwet", waardoor de procedure zal worden ver eenvoudigd en de koning in staat zal'ge steld worden, de verschillende departe menten te machtigen iedere klasse of soort reserve- en hulptroepen op te roepen. Deze wet inzake de reserve- en hulp troepen zal een tijdelijk karakter dragon. Na voltooiing hunner opleiding zullen de opgeroepen jongemannen in de gele genheid worden gesteld, voor 3Vs jaar dienst te nemen in het territoriale leger. Doen zij dat niet, dan gaan ze over naar een speciale reserve van het staand leger. Voor het geregelde leger, de vloot en de luchtmacht zal het vrijwillige karakter van de dienstneming gehandhaafd wor den. De regeering is verder voornemens, om nieuwe maatregelen te nemen tot beper king van oorlogs-winstmakerij. •In zijn motiveering van het besluit der regeering, den dienstplicht in te voeren, wees Chamberlain er vervolgens nog op, dat ieder ander land in Europa reeds be voegdheden heeft, welke de Britsche re geering thans vraagt en dat de regeering rekening heeft moeten houden met de nieuwe verplichtingen, die zij' in Europa op zich heeft genomen. Wiji kunnen, aldus Ghamberlain, niets anders 'dan de juistheid erkennen van het standpunt, door andere democratieën, in het bijzonder door onze vrienden in Euro pa, ingenomen, dat ondanks de ontzag lijke krachtsinspanning die ons land reeds verricht heeft, op het gebied der bewape ning, niets de wereld zoozeer zou overtui gen van den vasten wil van Engeland, zich krachtig te verzetten tegen ieder stre ven naar algemeene overheersching als de aanvaarding van het beginsel van den militairen dienstplicht, dat op het vaste land algemeen regel is. Chamberlain herinnerde er in dit ver band aan, dat hij indertijd verklaard had, dat in vredestijd geen dienstplicht zou worden ingevoerd. ,,W' ij z ij n zeide hij thans wel niet in oor log, doch niemand kan be weren, dat dit eenvredes- t iji d is in den zin, waarin dit' woord met recht kan worden gebruikt. Het ligt in de bedoeling, dat de be voegdheden op grond van de wet voor drie jaar gelden, doch als op een vroege- ren datum de regeering van oordeel zou zijn, dat de omstandigheden zoodanig ge wijzigd zijn, dat de bevoegdheden niet lan ger noodig zijn, dan kunnen zij door den geheimen raad worden opgeheven. Daar entegen kan de geldigheidsduur van de wet door het parlement van jaar tot jaar verlengd worden. Ten besluite verklaarde Chamberlain nog, dat alle maatregelen, die den laat- sten tijd waren genomen met betrekking tot de landsverdediging, in hoofdzaak slechts één doel hadden, n.l. Engeland in staat te stellen, de aangegane verplichtin gen na te komen, in het geloof, dat daar door de vrede in Europa het best verze kerd kan worden. Oppositie aan het woord. Na Chamberlain nam Attlee bet woo-rd, die o.a. verklaarde, dat het besluit der regeering verdeeldheid in de gelederen zou zaaien en op krachtig verzet zou stui ten. Spreker eischte een spoedig debat. Chamberlain stelde voor vandaag de debatten te houden. De leider der liberale oppositie, Sinclair vroeg, waarom er geen overleg met de oppositie is gepleegd, alvorens de belofte van Chamberlain, om in vredestijd geen dienstplicht in te voeren, herzien werd. Ghamberlain gaf Sinclair de verzeke ring, dat het niet de bedoeling was ge weest, onhoffelijk te zijn, of de gebruike lijke vormen te verwaarloozen, doch er was geen tijd om meer te doen dan den leider der oppositie en de leden van het vakvereenigingscongres van de voorstel len, in kennis te stellen. Mo Govern (onafh. axb. partij) stelde voor, het voorstel te onderwerpen aan een referendum of er de kiezers uitspraak over te laten doen. Hierop antwoordde de premier niet. Toen Lansbury en Bevan de gedachte opperden, het debat langer dan een dag te doen duren, verklaarde de premier, dat er deze week nog andere gebeur tenissen plaats grijpen en dat hij een spoedige beslis- Het belangrijkste nieuws, dat de dienstregeling der Ned. Spoorwegen op 15 Mei zal brengen is gelegen in het feit, 'ldiat er op het geëlectrificeerde midden-net een halfuursdienst zal worden gereden. Dit houdt belangrijke wijzigingen in: o.a. dat Vlissingen een aantal betere verbin dingen krijgt, terwijl Roosendaal een aan tal aansluitingen ziet verbeterd. Zeeland zal voortaan -niet meer te kla gen hebben over het overstappen in Roo sendaal. Een aantal (nieuwe treinen werd inge legd, o.a. een paar directe treinen met doorgaande rijtuigen VlissingenAm sterdam C.S. en terug en we-1 trein 410 Vlissingen v. 10.50, Roosendaal A 12.00, Rotterdam D.P. A 12.54, Dien Haag H.S. A 13.18, Amsterdam C.S. A 14.11. Te Roosendaal krijgt deze trein aan sluiting aan den eveneens nieuw ingeleg d-en trein 221, Roosendaal v. 12 06, 's Her- togenbosch A 13.08, welke hier aansluit aan den electrischen trein 633, Utrecht C.S. A 13.52. Trein 443 Amsterdam C.S'. v. 15.50, D'en Haag H.S. v. 16.50, Rot terdam D.P. v. 17.1-8, Roosendaal v. 18.12, en Vlissingen A 19.25. Deze trein heeft te Roosendaal aanslui ting van den vtum Groningen en Leeuwar den komenden trein 220 Roosendaal A. 17.54. Nieuw werd ingelegd trein 792 's Her- togenbosck v. 15.52, Roosendaal A 16.54. Te 's Hertogenbosch heeft deze trein aan sluiting van trein 641 van Utrecht (v. 15.10) en te Roosendaal o-p trein 415 (v. 17.00) naar Vlissingen (A 18.13). Door het inleggen van den nieuwen sneltrein 443 werd de bestaande stop trein 3027 een uur later gelegd. Deze ver trekt in den vervolge van Roosendaal te 19 00, -waardoor een nieuwe verbinding met Zeeland tot stand komt, van de rioh- tünig Dordrecht, met trein 1-111 Amster dam C.S. v. 16.58, Den Haag H.S. v. 17.32, Rotterdam DtP. v. 17.55, Dordrecht A 18.16 en vandaar imiet trein 3027 Dor drecht v. 18.26, Vlissingen a. 20.28. Trein 3027 heeft te Roosendaal eveneens aan sluiting mn -de richting Den Bosch met trein 794, Roosendaal A 18.54. sing van 'tHuis gewenscht achtte. Teksl defr regeeringsmotie. Namens den minister-president is daar op de volgende motie ingediend, waarover vandaag in het Lagerhuis- gedebatteerd zal worden: „Het Lagerhuis hecht zijn goedkeuring aan 'bet voorstel der regeering tot zoo spoedig mogelijke invoering van een stel sel van verplichte militaire oefening, zoo als aangekondigd op 26 April. Het be schouwt een dergelijk stelsel als noodza kelijk voor de veiligheid van bet land en Hierboven: Er was veel belangstelling voor Sir John Simon bij diens vertrek naar het Engelsche parlement, waar hij deze week de begrooting indiende. Hiernaast: Sir John Simon met het beroemde koffertje op weg naar het parlement ter indiening van de nieuwe Engelsche begrooting. Binnenland. Wijziging motorrijtuigenbelastingwet door Eerste Kamer aangenomen. Nieuwe dienstregeling Spoorwegen. De Tweede Kamer over de W.A.P. Aanvulling Vestigingswet. Het recht van vereeniging en vergadering. Buitenland. Chamberlain stelt dienstplicht, in Enge land voor. Chineesche sucessen. Engelsch-Roomeensche besprekingen. de nakoming der verbintenissen, die En geland jegens zekere Europeesche landen op zich heeft genomen. Het juic'ht het -toe dat de regeering met dit voorstel nieuwe legislatieve 'bevoegdheden verbindt ter beperking van de winst der ondernemin gen welke in hoofdzaak voor de bewape ning werkzaam zijn, en dat, ter verzeke ring van dit doel, in oorlogstijd straffen op winstmaken gesteld kunnen worden en de vergrooting van persoonlij-ken rijkdom tengevolge van oorlogsomstandigheden voorkomen worden". Van morgen zal een gemeenschappelijke vergadering van de labourfractie, van de labourpartij en van den algemeenen raad van het vakvereenigingscongres worden gehouden, ten einde een 'beslissing te ne men omtrent de voorstellen der regeering. Fel verzet te duchten. Het Schotsche vakvereenigingscongres, dat te Rut'hesay vergaderde, heeft giste ren zijn arbeid plotseling onderbroken, toen het bekend werd, dat de regeering besloten had, een dienstplichtontwerp in te dienen. De president van de „Amalgamated Engineering Union" 'heeft tegenover de pers verklaard: „Alsdienstplicht in een of anderen vorm zou worden aanvaard, zouden wanordelijkheden in de werkplaatsen niet uitblij- v e n". Het Schotsche vakvereenigingscongres heeft een motie aangenomen, waarin het verklaart, vijandig -te staan tegenover el- ken vorm van verplichten militairen dienst. De Britsche legerstehkte. Naar schatting zal Engeland, na de invoering van den -dienstplicht, zelfs in den door Chamberlain aangekondigden vorm, beschikken over een militaire macht Van meer dan een millioen man. Hierbij zijn niet gerekend de Engelsche troepen in Britsch-Indië en Burma. Vernomen wordt, dat de, in verband met de invoering van den dienstplicht noodige toebereidselen reeds zoover ge reed -zijn, dat binnen 'n paar dagen na aanvaarding van de wet door bet parle ment, de eerste contingenten recruten kunnen worden opgeroepen. BERLIJN LAAT ZICH NIET INTIMIDEEREN. Het invoeren van den militairen dienst plicht in Engeland wordt in Duitschland besdhouwd als een poging van de demo cratieën, het dynamimse van de totalitaire staten in te dammen. Men neemt den wil van Engeland, om eventueel oorlog te voeren, niet ernstig op, evenmin als de onmiddellijke resultaten van den dienst plicht. In politieke Duitsche kringen acht men het belachelijk, zich door wat ook te laten intimideeren. De Engelsche dienstplicht wordt, naar het D. N. B. meldt, door de Duitsche pers in 'hoofdzaak beschouwd als een „geste", welke voornamelijk ten doel heeft, de po litieke stemming in Europa te-beïnvloeden De „Lokalanzeiger" spreekt van een schier paniekachtig besluit. De indruk te Rome. Het nieuws, dat de Engelsche regeering besloten 'heeft, den dienstplicht in Groot- Brittannië in te voeren heeft in Rome diepen indruk gemaakt. In politieke kringen te Rome is men van meening, dat dit besluit een dubbele betee-kenis heeft. Op de eerste plaats is het een concessie aan Frankrijk en ver volgens zou het verband houden met den terugkeer van den Britschen ambassadeur naar Berlijn en de aanstaande rede van Hitier. In sommige kringen beschouwt men het besluit van het Britsche Kabinet bo-

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1939 | | pagina 1