Veilig stellen
Niks voor de Zeeuwen.
Is de Antirevolutionaire partij
democratisch
In de schaduw van het kruis.
H. van Hazijk
De wijze, waarop we onze
verkiezingsactie voeren.
„Ik kom op voor die gestadige betrekking tusschen de staatsmagten en de
bevolking, waarin alleen de waardij en de levenskracht ligt van den constituti-
onelen staatsvorm." (Groen van Prinsterer.)
dezer
erer.)
No. 1 van lijst 2
Uitpersing van het
Zeeuwsche volk.
H. VAN MAZIJK
Maakt rood
het hokje vóór
Het resultaat van onze
verkiezingsactie.
jiten die wij
m is er een
n is, n.l. zoo
van de men-
,king koimen.
ring van de-
end mee om-
at. Maar als
ise hoop op
in ons leven
ad. Immers
den Booze?
n, Duivel, De
en zoo wor-
zijn. Is niet
iwilliige ver
band willen
historie vol
ichaduw, die
booze daad.
ijn, de smart
taar wel het
degenen met
jik tegenstre-
oidanks strijd
dit telkens
em tegen dit
>ns werkt als
n geluk. Die 1
l. Die de te-
•oept. Maar
langrijipen de
zelf niet be-
gen wiji in
Sn Geest. De
t, miaakt ons
er voor ons
:t ons geluik-
ns weer uit-
kaar strijden,
ook geihoor-
eest ons her-
,n willen wij
t. Niet
ud k i n d o -
leksteen voor
i.p met ande-
ger, de ver
ing.
de heugenis
inbevredigen-
ts ontbreekt,
:an oolk nim-
d inleven.
:h Gods aain-
innige ziele-
eren Hem te
sens bij' hemi-
?econstateerd
ïeer we moe-
jg getrouw te
facet aan dat
r verschillen-
aarin die ge-
meer wer-
and tuissohen
t. Neen,'inte-
h.te Gods, die
vernieuwd
m fundament
vrede.
enge geziins-
ds verstoord,
3t die levens-
Ik ennen.
dezelfde god-
Is alles daar-
s een onver-
elijke wet.
ilke gemeen-
:s persoonlijk
rik maar ook
Ja, juist dan
oor den geest
in het stem-
ot U, is ook
n de godde-
311S leven dat
iet zien. Brnr-
ons dan den
ing. Zoo ook
dat we juist
taam moeten
er wel op de
ens veel meer
Is 't, gemeen-
i'Oms waarom
wdt ons de
iplegt oolk de
t iin gehoor-
Nliet wij al-
egemeen-
bepaalt en
ze ook alle-
rondtoon van
H.
oor ons cn
•svereenigin-
tie, hetgeen
werktuigelijk
:h blijft ook
ge geestdrift
wezenlijk de
zijn mag; en
voelt aange-
stembusactie
Dr Kuyper.)
Onder dit opschrift wordt het in de
laatst gehouden zitting der Provinciale
Staten aangenomen voorstel tot belasting
verlaging gehekeld in het verkiezings
blaadje „Zeeuwsche Stroom" van de N.
S. B.
Zooals bekend is, hebben Gedeputeerde
Stalen onzer Provincie een financiëele po
litiek gevoerd, waardoor het mogelijk was
allerlei sociale en cultureele belangen te
behartigen en waardoor de toestand van
de Provinciale financiën op ten gezonde
basis werden gesteld. Men had echter ook
nog een ander doel, n.l. om te komen tot
verlaging van de maximum belastingen.
Men kon hiertoe echter niet eerder over
gaan, dan nadat de noodige maatregelen
waren getroffen, dat andere belangen niet
zouden moeten worden achtergesteld. Ook
moest er eenige zékerheid bestaan, dat een
belastingverlaging gehandhaafd zou kun
nen blijven. Reeds zes jaren geleden wer
den door Ged. Staten de lijnen uitgestip
peld, waarlangs zij de Provinciale finan
ciën wi'ldeni do'en gaan, in de hoop, dat
het jaar 1939, mede als gevolg van het
uitvoeren van dat financieel werkplan,
verlaging van belasting zou brengen. Eet
plan is verwezenlijkt en een zoo noodige
en gewensohte belastingverlaging werd bij
de begrooting 1939 aanvaard.
En hoe stelt de N. S. B. het nu voor in
haar blaadje „Zeeuwsche Stroom"? Als
of dit voorstel ingegeven was door.de
ophanden zijnde verkiezingen.
Ieder, die op de hoogte is van de wijize
waarop onze Provinciale huishouding ge
financierd wordt, weet, dat deze belas
ting verlaging een der resultaten is van
jaren van moeizamen arbeid, weet, dat
hoewel reeds jaren geleden in uitzicht ge
steld, het niet eerder mogelijk was.
Met die belastingverlaging was een be
drag van ongeveer f 22.000 gemoeid. Wat
deden nu de heeren Dekker en Van Gor-
sel in de Staten? Zij1 'dienden een motie in
om dit bedrag niet voor verlaging van be
lasting te besteden, doch om het te ver
strekken aan werkloozen en anderen,
welke in nooddruft verlkeeren.
Als de N, S. B. belastingverlaging en
verkiezingen met elkaar in verband
brengt, is dit uit de officiëele stukken
duidelijk te weerleggen. Geldt hier soms:
zoo de waard is, vertrouwt hij zijta. gas
ten? Met andere woorden, moet er bij
hun voorstel om die f 22.000,— aan de
werkloozen en andere behoeftigen te ver
strekken verband worden gezocht met de
op handen zijnde verkiezingen?
Het zou ons te ver voeren om op alles
wat zij over dit onderwerp schreef, in te
gaan, ook b.v. op wat zij schrijft over de
geringe beteekenis van de verlaging. In
de couranten heeft men indertijd alles
uitvoerig kunnen lezen en aan de hand
daarvan een oordeel kunnen vormen. Men
heeft daaruit ook kunnen opmerken, dat
de twee N.-S. B. statenleden nog maar
heel weinig inzicht hebben in de Provin
ciale financiën, in elk geval veel te wei
nig om er zich een goed oordeel over te
kunnen vormen..
't Is een erg goedkoope reclame met
die 22000.voor de werkloozen en
andere n'ooddruftigen. Hebben zij wel
eens berekend, hoe luttel de uitkeering is,
die een ieder daarvan zou krijgen? Wij
laten dit gaarne aan hen over, want we
willen niet meedoen aan bespotting van
ben, die niet voor de eerste maal ge
bruikt worden voor verkiezingspropa
ganda.
De Anti-Revolutioinaire Statenfractie
heeft niet alleen de financiëele problemen
der Provincie ernstig bestudeerd, maar
als resultaat daarvan bij de begrooting
een uitvoerig zakelijk betoog gehouden,
waarbij duidelijk uitkwam, hoe men, ook
met medewerking van de A.R. Statenle
den, geleidelijk tot een gefundeerde fi-
nancieele politiek en als gevolg daarvan
tot verlaging van belasting is gekomen.
„Zoodra dit goddelijk regt der o ver
heid (droit divin), zoodra de
souvereiniteit bij de gratie Gods
wordt geloochenddan is er tegen
de Revolutie, ook in baar uitersten
waanzin, geen slagboom."
(Groen van Prinsterer.)
Binnen enkele weken geniet het Neder-
landsche Volk weer het groote voorrecht,
dat het zich, door middel van het stem
biljet, vrij kan uitspreken over de man
nen, die de eerstvolgende vier jaar de
verschillende vrijgekomen zetels bezetten
zullen, een voorrecht, dat men niet ge
noeg waardeeren kan, en daarom veilig
stellen moet.
Stemmen is een zeer ernstige zaak,
niet eenvoudig het rood maken van een
punt, maar doelbewust zich uitspreken
over de wijze waarop men het bestuur
der provincie wil uitgeoefend zien.
Daarvoor is noodig persoonlijke over
tuiging, inzicht en verantwoordelijkheid.
Stemmen plaatst de kiezers voor de
vraag of de gevolgen van hun daad in
het belang der provincie zijn, en in
overeenstemming met beginsel, dat voor
den christen uitsluitend berusten moet
op Gods Woord. De daad van het stem
men is alzoo uitdrukking geven aan het
inzicht, de verantwoordelijkheid èn de
persoonlijke overtuiging.
De A.-R. partij vraagt van u, vóór ge
uwe stem uitbrengt, ernstige bezinning,
omdat er bij deze verkiezing groote be
langen op het spel staan.
Aan leuzen is er geen gebrek.
Het Koninklijke Woord over geestelijke
en moreele herbewapening wordt mis
bruikt, zoowel om noodzakelijke scheids
lijnen te verdoezelen, als om eigen be
langen te dienen.
Tot éénheid wordt geroepen om de
democratie veilig te stellen, ook door
groepen, die vreezen tusschen hamer en
aambeeld te komen als de N.S.B. sterker
wordt, en wier politiek verleden aan
leiding geeft tot bezinning over de vraag
in hoeverre de democratie bij haar veilig
is geweest Eenheid door Democratie is
een leuze van heterogene groepen, die
geen naambindend beginsel hebben, en
daarom de N.S.B. in haar diepste wezen
niet bestrijden kan.
De strijd gaat zoowel tegen de mach
ten, die streven naar den totalitairen
staat, als tegen hen, die klassestrijd pre
diken; in het algemeen tegen het begin
sel, dat geen rekening wil houden met
„Er staat geschreven" en „Er is ge
schied". De A.-R. partij plaatst op 19
April a.s. bij vernieuwing haar vaandel,
waarop geschreven staat: „Tegen de Re
volutie het Evangelie", met de belijdenis,
dat de democratie alleen veilig kan ge
steld worden, wanneer deze zich laat
beheerschen door den Christus.
Wanneer gij, kiezer, overtuigd zijt, dat
alleen dat beginsel leiding gevend moet
zijn in ons staatkundig bestel, dan is uw
keuze gedaan. Dan stemt ge mannen,
die getoond hebben voor die beginselen
pal te staan, mannen, die een staat van
dienst kunnen overleggen, dan stemt ge
op 19 April de Antirevolutionaire lijst,
dan stemt ge
M.
d. H.
Neen en jal
Neen in den letterlijken zin van
het woord; want democratie beteekent:
volksregeering, volkssouvereiniteit.
Neen in den zin, waarin Communis
ten, Socialisten, Liberalen, etc. democra
tisch zijn; want zij willen, leren tenmin
ste, de souvereiniteit van den mensch en
van het volk.
Neen want de antirevolutionair
belijdt: „Daar is geen macht dan van
God, en de machten, die daar zijn, die
zijn van God geordineerd", niet van het
volk of van den mensch.
Ja in de afgeleide beteekenis van
het woord; want het wordt vaak ge
bezigd in den zin van: bij het regeeren
rekening houden met volksbelangen, met
volksrechten en -vrijheden.
Ja in den zin, waarin alle christe
nen democraten moeten zijn, want zij
leeren de souvereiniteit van God, over
alles en allen waardoor willekeurige
achteruitzetting of negeeren van sommi
gen in principe is uitgesloten.
Ja want in 't bijzonder de anti-revo
lutionair belijdt naar Gods Woord het
beginsel van de souvereiniteit in eigen
kring, dat alle ondemocratische gedachte
en handeling uitsluit; dat immers alle
volkskringen en -rechten eerbiedigt in
hun innerlijke structuur en in hun ver
houding tot de andere.
„Weest ruim van blik; breed van
opvatting; onverzettelijk in wilskracht;
en komt niet aanstrompelen achter
anderen, maar loopt zelf die anderen,
bij het licht der profetie, bij den glans
van het Maranatha vooruit."
(Dr Kuyper.)
In deze verkiezingsdagen kan het geen
kwaad om tegenover de Jodenvervolging
in de totalitaire landen er op te wijzen,
dat in Nederland de Joden niet alleen ge
duld worden, maar dat er nog een breede
schare Nederlanders zijn die de Joden
noemen de beminden om der vaderen
wille, het volk waaruit onze Heiland is
geboren, de natie waaruit onze zaligheid
kwam.
Wij hebben als Christenen een eere
schuld aan de Joden. Een schuldigen
plicht om hun het Evangelie dat ze ver
werpen met alle zachtheid maar ook met
alle aandrang te prediken. Zijn bloed, het
bloed van den beloofde der vaderen, kome
over hen en over hunne kinderen, maar
dan tot zaligheid.
Maar ook een eereschuld wegens het
leed dat de eeuwen door het Christendom
de Joden heeft aangedaan en nog aan
doet.
Het is opmerkelijk hoevele Christenen
veel spoediger bewogen worden om mede
te werken een zwarte, bruine of gele Hei
den het Evangelie te brengen, dan de Jo
den tot hun Messias te leiden. Immers bet
spreekt zoo tot ons als we acht slaan op de
legende dat Jezus op den kruisweg van
Gabatha na Gtolgotha begeerde een oogen-
blik te rusten op den dorpel van Ahasve-
rus, maar dat deze hem die rustplaats
weigerde en ruw wegstiet met de woor
den: „Voort, Godslasteraar, geen rust voor
U, voort, voort!" Wij stemmen soms zoo
gaarne in met de woorden die Jezus zou
geantwoord hebben: „Van nu aan zal er
voor u geen rust zijn; gij zult niet ster
ven!" Het is een ingeroeste meening, dat
de Joodsche natie hiermede als de wan
delende Jood wordt aangeduid, voor wie
eigenlijk noch zaligheid nooht rust te ver
krijgen is.
Als we denken aan de Kruistochten en
de wreedheden toen den Joden aangedaan
dan moet nog het schaamrood onze ka
ken kleuren. Toen hebben zij, die er zich
op beriepen in het licht des kruises te
leven en de Joden het toeven in de scha
duw van dat kruis tot een hel gemaakt.
Reeds in Frankrijk begon bet met de
Joden in de kerken samen te drijven en
hun met het zwaard op de borst onder
het aanheffen van den kreet: „De dood of
de doop!" hun te dwingen het Joodsche
geloof te verzaken.
Veel verschrikkelijker maakten de kruis
vaarders het in Duitsehland. In Trier
wierpen twee Joodsche meisjes, zich in de
Moezel. Dra volgden moeders met kinde>-
ren aan de borst, die liever wilden ster
ven dan in handen der Christenen vallen.
Deze gevallen van massa zelfmoord vin-
den we ook in Worms, in Mainz en an
dere Duitsche steden. Daaraan ging voor
af marteling op marteling, die de men-
sohen tot vertwijfeling bracht.
Ook de Roomsche Kerk beeft in het
verleden den Joden menig onrecht en
vervolging aangedaan. Was het niet Jan
van Aragon die er ziich op beroemde
5000 Joden te hebben omgebracht. Ander
halve eeuw later drijven Ferdinand en
Isabella 600.000 Joden uit bun land.
'tls alsof de haat tegen het Jodendom
herleeft. Eerst in Duitsehland, later in
Italië worden allerlei vervolgingen tegen
de Joden ontketend. Nauwelijks heeft
Duitsehland een mandaatgebied er bij ge
nomen of een der eerste daden is het ont-
kleeden en daarna verdrijven van de Jo
den.
Ook in ons land laait af en toe fel anti-
Semietisme op. Als Mussert of Zwart
Fdont het voor het zeggen hadden moes^-
ten alle Joden worden uitgebannen. Ge
lukkig zal Mussert niet winnen.
Daarom moet het ons een éér zijn mede
te strijden voor de koesterende warmte,
die wij Israël bieden in de schaduw van
het Kruis.
V. H.
Dat resultaat ligt vast.
Is het: toeneming van ons aantal
leden in de Staten en daardoor misschien
in de Eerste Kamer? We weten het niet.
DAt resultaat ligt niet vast.
Is het misschien een negatief resultaat,
tengevolge van mogelijke ontevredenheid
over een en ander bij dezen en genen;
is het: achteruitgang in invloed?
Natuurlijk weten we ook dit niet. DAt
resultaat ligt ook niet vast.
Wat vast ligt is het resultaat, dat uit
gedrukt wordt in het woord van Christus:
Gij zijt het zout der aarde.
Onze actie als christenen, welke ook,
is een werktuig als van het zout, dat,
volgens 't verband, waarin de Heere
Jezus dit woord spreekt, allereerst smake
lijk maakt (b.v. de spijs). Dit staat vast;
Christus constateert het.
En de historie bewijst hel
De samenleving wordt door het Chris
tendom, als het echt is, genietbaar. Let
maar op de resultaten van het in het
begin onzer jaartelling voortdringend en
doordringend christelijk geloof. De posi
tie der vrouw wordt verbeterd; de slaver
nij verdwijnt; het leven wordt ingetoge
ner. En telkens als het christendom in
zinkt in kracht of slinkt in omvang,
wordt het leven, de samenleving minder
genietbaar. Let maar op onzen tijd:
Duitsehland. Italië, Rusland. Terwijl toch
ons land, waar 't Christendom nog altijd
een grooten invloed heeft, zóó, dat zelfs
linksche partijen aandringen op hand
having van het Christelijk karakter van
onze actie, een veel genietbaarder volks
leven laat zien.
Onze verkiezingsactie, zooals al
onze acties als christenen, zAl ook een
werking zijn als die van het zout af
gezien van alle directe resultaten. Hoe
sterker actie, hoe „zoutender" het zout
zal zijn. Zij zal ons volksleven ten goede
komen! God geve: ook door directe resul
taten.
Dat het zout maar niet „smakeloos"
blijke in deze dagen! Geen flauwheid,
geen bederf, maar „smaak" zij er in ons
geloofsleven!
De Heere Jezus heeft geconstateerd,
w a t we zullen zijn in 't openbare, dus ook
in 't politieke leven. Hij zegt ook, h o e we
moeten wezen „Gij zijt het licht der
wereld".
Dat wil niet allereerst zeggen: Gij geeft
voorlichting; gij hebt de waarheid, die ge
prediken moet. Want direct op het beeld
van het licht volgt dat van de stad boven
op een berg liggende, die niet verborgen
kan zijn. En later volgt er: „Laat uw
licht alzóó schijnen voor de menschen, dat
zij uwe goede werken zien, en Uwen Va
der die in de hemelen is, verheerlijken."
Het wil zaggen: Gij kunt niet verborgen
blijven in de menschenwereld, maar wees
daarin dan een voorbeeld, wees een Chris
ten in heel uw optreden, zóó, dat de men
schen om uwoptreden uw God gaan
prijzen, die zulke volgelingen door Zijn
Geest vormt. Wees een „lichtend voor
beeld".
Wat houdt dat in voor onze verkie
zingsactie?
D&t liefde ons spreken en handelen
bestuurt, want: „God is liefde".
Liefde tot provincie en land, tot mede-
èn tegenstander (wat natuurlijk niet wil
zeggen: tot het principe van den tegen
stander).
Dut rechtvaardigheid uit
onze houding spreekt, want: „de Heere
heeft de rechtvaardigen lief". Rechtvaar
digheid in onze beoordeeling van mede-
èn tegenstanders.
Dat oo t m o e d ons kleed is, want
de Schrift zegt: „Zijt met de ootmoedig
heid bekleed; want God wederstaat de
hoovaardigen". Ootmoed bij 't bedenken
van de gebreken ook in onze gelederen en
bij' hot zien van veel onmacht, ook bij onze
mannen, om verbeteringen aan te brengen.
Dat gestage verkiezings-
arbeid, voor zooveel we daartoe ge
legenheid hebben, ons bezig houdt, want
de Heere prijst als volgt: „Gij hebt, om
Mijns Naams wil gearbeid, en zijt niet
moede geworden".
Dat bezieling, geestdrift
(niet uitbundigheid!) onze stuwkracht is,
want Paulus zegt: „Zijt niet traag in het
benaarstigen. Zijt vurig van geest."
Als we zóó ons werk doen in deze da
gen, dan kunnen we, met dank aan God,
op den stemdag onzen arbeid rustig in
Zijn hand geven. Doen we hst niet zoo,
dan kan ons geweten niet rustig zijn.
„Wat zou cr voor den Christen
heerlijker kunnen zijn, dan iets te
mogen gevoelen van het „de ijver
uwes huizes heeft mij verteerd!" dan
eenigszins, met toepassing op eigen
levensbesteding, de eenvoudig-verhe-
ven beeldspraak der Benedictijnen, de
brandende kaars met het opschrift
Terar dum prosim (laat ik ver
teerd worden, mag ik slechts van nut
zijn) te verstaan!"
(Groen van Prinsterer.)
Nog niet lang geleden heeft een mede
weker aan het „Utrechtsch Dagblad" een
gesprek gehad met een zakenman in het
Derde Rijk, die aan het hoofd staat van
een groote onderneming met een aan
tal filialen, over den tegenwoordigen toe
stand in Duitsehland en over de naaste
toekomst.
Wat was diens conclusie? Hoor.
Onder de meedoogenlooze vuist der dic
tatuur woedt een strijd van allen tegen
allen en ieder tracht te redden wat hij
kan. Wij zijn allen laf geworden. Ik ook.
Anders zou ik U niet om duizend voor-
zichtigheidsmaatregelen bij het gebrui
ken van dit gesprek verzoeken. Waar
moet dan de val van Hitier vandaan
komen, als allen zoo vreesachtig zijn als
ik. En zoo bevreesd zijn de meesten.
„Stormen van overzee tarten drie
waardenDe eerste is de gods
dienst, het is de bron van de beide
andere, democratie en internationaal
goed vertrouwen."
(President Roosevelt.)
Heerlijk zulke toestanden. Net wat voor
onze ronde, vrije Zeeuwen! Ze zullen dan
ook allemaal hun uiterste best doen om
Dekker met een flinken aanhang weer
in de Provinciale Staten te brengen.
Immers dan worden we hier ook spoedig
gemuilkorfd. Als Mussert maar wint!
Natuurlijk zullen er in Zeeland tal van
ontevredenen zijn, die uit zuivere baloo-
righeid op de N.S.B. stemmen. Maar uit
eerlijke overtuiging die beweging steu
nen, omdat men overtuigd is, dat zij
alleen het bij het rechte eind heeft, neen
dat getal zal klein zijn.
Veronderstel, dat een Zeeuwsche zaken
man zou moeten zeggen als zijn klanten
klagen over de slechte kwaliteit en de
hooge prijzen der goederen: „Ja maar
daarvoor hebben wij nu ook een sterk
leger en worden in de wereld gerespec
teerd!" Wij mogen gerust aannemen, dat
een Zeeuw met zijn drang naar goede
waar en royale behandeling, spoedig in
verzet zou komen.
Maar in Duitsehland mag men zich
niet verzetten. Mopperen en klagen is
zelfs niet toegestaan. Klopjachten organi
seert men tegen prijsopdrijving, maar
ondertusschen wordt het op de kwaliteit
teruggewonnen. Er is immers gebrek. De
kleine middenstand vooral heeft het dub
bel slecht
En dan de verborgen corruptie. Boven
aan vindt men reuzen salarissen, maar
de lagere functionarissen werken „voor
de eer". Heeft niet Göring behalve zijn
kasteelen in Duitsehland, een kasteeltje
op Capri? Göbbels heeft een pracht land
goed, verschillende luxe woningen, een
luxe jacht enz. Vier jaren geleden was
Dr Ley nog dood arm. Nu heeft hij voor
300.000 Mark een landgoed gekocht bij
Keulen.
Net wat voor de Zeeuwen. Als Mussert,
Dekker c.s. winnen, krijgen we hier ook
de zegeningen van de dictatuur met...
gelegenheid tot corruptie.
En dan de sociale verhoudingen. De
Duitsche zakenman zeide daarvan het-
volgende:
De positie van den ondernemer is veel
sterker dan vroeger onder een vorig
regime. Hij zou dan ook tevreden kun
nen zijn met het systeem, wanneer het
aan het kapitaal eenige zekerheid zou
bieden en er voldoende waren voorhanden
waren. Daarop bestaat echter geen uit
zicht en daarom zijn ook de ondernemers
ontevreden. In het bedrijf is iedere onder
nemer thans dictator, wanneer hij er voor
zorgt, op goeden voet te staan met de
vertrouwenslieden der partij in het be
drijf, wanneer hij bij bedrijfsfeesten en
bedrijfsvergaderingen, de joviale vriend
der arbeiders speelt en de aanwijzingen
opvolgt van het arbeidsfront, dat nooit
een loonsverhooging of werktijdverkor
ting nastreeft.
De „sociale-eere-rechtbank" voor onder
nemers hebben eigenlijk slechts Joden
te vreezen, alsmede ondernemers, die
zich vroeger al te zeer politiek hebben
bloot gegeven. Een voorbeeld. Een onder
nemer kreeg 450 M. boete, omdat hij in
zijn bedrijf verscheidene dagen 19 uur
had laten werken om een order snel af
te werken. De voorgeschreven maximum
arbeidstijd bedraagt slechts 10 uur. De
man verdiende aan deze leverantie min
stens 10.000 M. Dan valt een extra on-
kostenrekening van 450 M. best te dragen.
Fraaie toestanden! Inderdaad net iets
voor de Zeeuwen!
Het stemmenaantal op de N.S.B.-lijst
zal in 1939 wel stijgen.
Maar we zijn er nog niet. Ook aan
werknemerszijde groeit een voorbeeldig
type arbeider op. Hoor maar.
De slechte eigenschappen van een onder
drukt en onopgevoed proletariaat breken
door. Jalouzie tegen klassegenooten. Krui
perij voor superieuren. Likkerij als men
overuren kan maken. Pogingen om elkaar
voorbij te streven en voorman of meester
knecht te worden. Er komt weer de oude
knechtengeest in de Duitsche arbeiders
klasse van voor eenige tientallen jaren.
Des te grooter is de tragiek der werke
lijk goed sociaal aangelegde arbeiders.
Bijkans het land van belofte aan de
overzijde van onze oostgrens!
In ernst, zou er nu nog een zijn die,
volkomen logisch redeneerend, zijn stem
op de N.S.B.-lijst uitbrengt?
Neen hoor, niks voor de Zeeuwen!
V. H.
„Het Calvinismeis een begin
sel, dat eerst allengs zijn kracht open
baart, voor elke eeuw een eigen ge
dachte heeft, in elk land een eigen
vorm weet aan te nemen, en juist in
deze rustelooze gedaantewisseling zijn
ontwikkelingsproces voortzet."
(Dr Kuyper.)