Veilig stellen Niks voor de Zeeuwen. Is de Antirevolutionaire partij democratisch In de schaduw van het kruis. H. van Hazijk De wijze, waarop we onze verkiezingsactie voeren. „Ik kom op voor die gestadige betrekking tusschen de staatsmagten en de bevolking, waarin alleen de waardij en de levenskracht ligt van den constituti- onelen staatsvorm." (Groen van Prinsterer.) dezer erer.) No. 1 van lijst 2 Uitpersing van het Zeeuwsche volk. H. VAN MAZIJK Maakt rood het hokje vóór Het resultaat van onze verkiezingsactie. jiten die wij m is er een n is, n.l. zoo van de men- ,king koimen. ring van de- end mee om- at. Maar als ise hoop op in ons leven ad. Immers den Booze? n, Duivel, De en zoo wor- zijn. Is niet iwilliige ver band willen historie vol ichaduw, die booze daad. ijn, de smart taar wel het degenen met jik tegenstre- oidanks strijd dit telkens em tegen dit >ns werkt als n geluk. Die 1 l. Die de te- •oept. Maar langrijipen de zelf niet be- gen wiji in Sn Geest. De t, miaakt ons er voor ons :t ons geluik- ns weer uit- kaar strijden, ook geihoor- eest ons her- ,n willen wij t. Niet ud k i n d o - leksteen voor i.p met ande- ger, de ver ing. de heugenis inbevredigen- ts ontbreekt, :an oolk nim- d inleven. :h Gods aain- innige ziele- eren Hem te sens bij' hemi- ?econstateerd ïeer we moe- jg getrouw te facet aan dat r verschillen- aarin die ge- meer wer- and tuissohen t. Neen,'inte- h.te Gods, die vernieuwd m fundament vrede. enge geziins- ds verstoord, 3t die levens- Ik ennen. dezelfde god- Is alles daar- s een onver- elijke wet. ilke gemeen- :s persoonlijk rik maar ook Ja, juist dan oor den geest in het stem- ot U, is ook n de godde- 311S leven dat iet zien. Brnr- ons dan den ing. Zoo ook dat we juist taam moeten er wel op de ens veel meer Is 't, gemeen- i'Oms waarom wdt ons de iplegt oolk de t iin gehoor- Nliet wij al- egemeen- bepaalt en ze ook alle- rondtoon van H. oor ons cn •svereenigin- tie, hetgeen werktuigelijk :h blijft ook ge geestdrift wezenlijk de zijn mag; en voelt aange- stembusactie Dr Kuyper.) Onder dit opschrift wordt het in de laatst gehouden zitting der Provinciale Staten aangenomen voorstel tot belasting verlaging gehekeld in het verkiezings blaadje „Zeeuwsche Stroom" van de N. S. B. Zooals bekend is, hebben Gedeputeerde Stalen onzer Provincie een financiëele po litiek gevoerd, waardoor het mogelijk was allerlei sociale en cultureele belangen te behartigen en waardoor de toestand van de Provinciale financiën op ten gezonde basis werden gesteld. Men had echter ook nog een ander doel, n.l. om te komen tot verlaging van de maximum belastingen. Men kon hiertoe echter niet eerder over gaan, dan nadat de noodige maatregelen waren getroffen, dat andere belangen niet zouden moeten worden achtergesteld. Ook moest er eenige zékerheid bestaan, dat een belastingverlaging gehandhaafd zou kun nen blijven. Reeds zes jaren geleden wer den door Ged. Staten de lijnen uitgestip peld, waarlangs zij de Provinciale finan ciën wi'ldeni do'en gaan, in de hoop, dat het jaar 1939, mede als gevolg van het uitvoeren van dat financieel werkplan, verlaging van belasting zou brengen. Eet plan is verwezenlijkt en een zoo noodige en gewensohte belastingverlaging werd bij de begrooting 1939 aanvaard. En hoe stelt de N. S. B. het nu voor in haar blaadje „Zeeuwsche Stroom"? Als of dit voorstel ingegeven was door.de ophanden zijnde verkiezingen. Ieder, die op de hoogte is van de wijize waarop onze Provinciale huishouding ge financierd wordt, weet, dat deze belas ting verlaging een der resultaten is van jaren van moeizamen arbeid, weet, dat hoewel reeds jaren geleden in uitzicht ge steld, het niet eerder mogelijk was. Met die belastingverlaging was een be drag van ongeveer f 22.000 gemoeid. Wat deden nu de heeren Dekker en Van Gor- sel in de Staten? Zij1 'dienden een motie in om dit bedrag niet voor verlaging van be lasting te besteden, doch om het te ver strekken aan werkloozen en anderen, welke in nooddruft verlkeeren. Als de N, S. B. belastingverlaging en verkiezingen met elkaar in verband brengt, is dit uit de officiëele stukken duidelijk te weerleggen. Geldt hier soms: zoo de waard is, vertrouwt hij zijta. gas ten? Met andere woorden, moet er bij hun voorstel om die f 22.000,— aan de werkloozen en andere behoeftigen te ver strekken verband worden gezocht met de op handen zijnde verkiezingen? Het zou ons te ver voeren om op alles wat zij over dit onderwerp schreef, in te gaan, ook b.v. op wat zij schrijft over de geringe beteekenis van de verlaging. In de couranten heeft men indertijd alles uitvoerig kunnen lezen en aan de hand daarvan een oordeel kunnen vormen. Men heeft daaruit ook kunnen opmerken, dat de twee N.-S. B. statenleden nog maar heel weinig inzicht hebben in de Provin ciale financiën, in elk geval veel te wei nig om er zich een goed oordeel over te kunnen vormen.. 't Is een erg goedkoope reclame met die 22000.voor de werkloozen en andere n'ooddruftigen. Hebben zij wel eens berekend, hoe luttel de uitkeering is, die een ieder daarvan zou krijgen? Wij laten dit gaarne aan hen over, want we willen niet meedoen aan bespotting van ben, die niet voor de eerste maal ge bruikt worden voor verkiezingspropa ganda. De Anti-Revolutioinaire Statenfractie heeft niet alleen de financiëele problemen der Provincie ernstig bestudeerd, maar als resultaat daarvan bij de begrooting een uitvoerig zakelijk betoog gehouden, waarbij duidelijk uitkwam, hoe men, ook met medewerking van de A.R. Statenle den, geleidelijk tot een gefundeerde fi- nancieele politiek en als gevolg daarvan tot verlaging van belasting is gekomen. „Zoodra dit goddelijk regt der o ver heid (droit divin), zoodra de souvereiniteit bij de gratie Gods wordt geloochenddan is er tegen de Revolutie, ook in baar uitersten waanzin, geen slagboom." (Groen van Prinsterer.) Binnen enkele weken geniet het Neder- landsche Volk weer het groote voorrecht, dat het zich, door middel van het stem biljet, vrij kan uitspreken over de man nen, die de eerstvolgende vier jaar de verschillende vrijgekomen zetels bezetten zullen, een voorrecht, dat men niet ge noeg waardeeren kan, en daarom veilig stellen moet. Stemmen is een zeer ernstige zaak, niet eenvoudig het rood maken van een punt, maar doelbewust zich uitspreken over de wijze waarop men het bestuur der provincie wil uitgeoefend zien. Daarvoor is noodig persoonlijke over tuiging, inzicht en verantwoordelijkheid. Stemmen plaatst de kiezers voor de vraag of de gevolgen van hun daad in het belang der provincie zijn, en in overeenstemming met beginsel, dat voor den christen uitsluitend berusten moet op Gods Woord. De daad van het stem men is alzoo uitdrukking geven aan het inzicht, de verantwoordelijkheid èn de persoonlijke overtuiging. De A.-R. partij vraagt van u, vóór ge uwe stem uitbrengt, ernstige bezinning, omdat er bij deze verkiezing groote be langen op het spel staan. Aan leuzen is er geen gebrek. Het Koninklijke Woord over geestelijke en moreele herbewapening wordt mis bruikt, zoowel om noodzakelijke scheids lijnen te verdoezelen, als om eigen be langen te dienen. Tot éénheid wordt geroepen om de democratie veilig te stellen, ook door groepen, die vreezen tusschen hamer en aambeeld te komen als de N.S.B. sterker wordt, en wier politiek verleden aan leiding geeft tot bezinning over de vraag in hoeverre de democratie bij haar veilig is geweest Eenheid door Democratie is een leuze van heterogene groepen, die geen naambindend beginsel hebben, en daarom de N.S.B. in haar diepste wezen niet bestrijden kan. De strijd gaat zoowel tegen de mach ten, die streven naar den totalitairen staat, als tegen hen, die klassestrijd pre diken; in het algemeen tegen het begin sel, dat geen rekening wil houden met „Er staat geschreven" en „Er is ge schied". De A.-R. partij plaatst op 19 April a.s. bij vernieuwing haar vaandel, waarop geschreven staat: „Tegen de Re volutie het Evangelie", met de belijdenis, dat de democratie alleen veilig kan ge steld worden, wanneer deze zich laat beheerschen door den Christus. Wanneer gij, kiezer, overtuigd zijt, dat alleen dat beginsel leiding gevend moet zijn in ons staatkundig bestel, dan is uw keuze gedaan. Dan stemt ge mannen, die getoond hebben voor die beginselen pal te staan, mannen, die een staat van dienst kunnen overleggen, dan stemt ge op 19 April de Antirevolutionaire lijst, dan stemt ge M. d. H. Neen en jal Neen in den letterlijken zin van het woord; want democratie beteekent: volksregeering, volkssouvereiniteit. Neen in den zin, waarin Communis ten, Socialisten, Liberalen, etc. democra tisch zijn; want zij willen, leren tenmin ste, de souvereiniteit van den mensch en van het volk. Neen want de antirevolutionair belijdt: „Daar is geen macht dan van God, en de machten, die daar zijn, die zijn van God geordineerd", niet van het volk of van den mensch. Ja in de afgeleide beteekenis van het woord; want het wordt vaak ge bezigd in den zin van: bij het regeeren rekening houden met volksbelangen, met volksrechten en -vrijheden. Ja in den zin, waarin alle christe nen democraten moeten zijn, want zij leeren de souvereiniteit van God, over alles en allen waardoor willekeurige achteruitzetting of negeeren van sommi gen in principe is uitgesloten. Ja want in 't bijzonder de anti-revo lutionair belijdt naar Gods Woord het beginsel van de souvereiniteit in eigen kring, dat alle ondemocratische gedachte en handeling uitsluit; dat immers alle volkskringen en -rechten eerbiedigt in hun innerlijke structuur en in hun ver houding tot de andere. „Weest ruim van blik; breed van opvatting; onverzettelijk in wilskracht; en komt niet aanstrompelen achter anderen, maar loopt zelf die anderen, bij het licht der profetie, bij den glans van het Maranatha vooruit." (Dr Kuyper.) In deze verkiezingsdagen kan het geen kwaad om tegenover de Jodenvervolging in de totalitaire landen er op te wijzen, dat in Nederland de Joden niet alleen ge duld worden, maar dat er nog een breede schare Nederlanders zijn die de Joden noemen de beminden om der vaderen wille, het volk waaruit onze Heiland is geboren, de natie waaruit onze zaligheid kwam. Wij hebben als Christenen een eere schuld aan de Joden. Een schuldigen plicht om hun het Evangelie dat ze ver werpen met alle zachtheid maar ook met alle aandrang te prediken. Zijn bloed, het bloed van den beloofde der vaderen, kome over hen en over hunne kinderen, maar dan tot zaligheid. Maar ook een eereschuld wegens het leed dat de eeuwen door het Christendom de Joden heeft aangedaan en nog aan doet. Het is opmerkelijk hoevele Christenen veel spoediger bewogen worden om mede te werken een zwarte, bruine of gele Hei den het Evangelie te brengen, dan de Jo den tot hun Messias te leiden. Immers bet spreekt zoo tot ons als we acht slaan op de legende dat Jezus op den kruisweg van Gabatha na Gtolgotha begeerde een oogen- blik te rusten op den dorpel van Ahasve- rus, maar dat deze hem die rustplaats weigerde en ruw wegstiet met de woor den: „Voort, Godslasteraar, geen rust voor U, voort, voort!" Wij stemmen soms zoo gaarne in met de woorden die Jezus zou geantwoord hebben: „Van nu aan zal er voor u geen rust zijn; gij zult niet ster ven!" Het is een ingeroeste meening, dat de Joodsche natie hiermede als de wan delende Jood wordt aangeduid, voor wie eigenlijk noch zaligheid nooht rust te ver krijgen is. Als we denken aan de Kruistochten en de wreedheden toen den Joden aangedaan dan moet nog het schaamrood onze ka ken kleuren. Toen hebben zij, die er zich op beriepen in het licht des kruises te leven en de Joden het toeven in de scha duw van dat kruis tot een hel gemaakt. Reeds in Frankrijk begon bet met de Joden in de kerken samen te drijven en hun met het zwaard op de borst onder het aanheffen van den kreet: „De dood of de doop!" hun te dwingen het Joodsche geloof te verzaken. Veel verschrikkelijker maakten de kruis vaarders het in Duitsehland. In Trier wierpen twee Joodsche meisjes, zich in de Moezel. Dra volgden moeders met kinde>- ren aan de borst, die liever wilden ster ven dan in handen der Christenen vallen. Deze gevallen van massa zelfmoord vin- den we ook in Worms, in Mainz en an dere Duitsche steden. Daaraan ging voor af marteling op marteling, die de men- sohen tot vertwijfeling bracht. Ook de Roomsche Kerk beeft in het verleden den Joden menig onrecht en vervolging aangedaan. Was het niet Jan van Aragon die er ziich op beroemde 5000 Joden te hebben omgebracht. Ander halve eeuw later drijven Ferdinand en Isabella 600.000 Joden uit bun land. 'tls alsof de haat tegen het Jodendom herleeft. Eerst in Duitsehland, later in Italië worden allerlei vervolgingen tegen de Joden ontketend. Nauwelijks heeft Duitsehland een mandaatgebied er bij ge nomen of een der eerste daden is het ont- kleeden en daarna verdrijven van de Jo den. Ook in ons land laait af en toe fel anti- Semietisme op. Als Mussert of Zwart Fdont het voor het zeggen hadden moes^- ten alle Joden worden uitgebannen. Ge lukkig zal Mussert niet winnen. Daarom moet het ons een éér zijn mede te strijden voor de koesterende warmte, die wij Israël bieden in de schaduw van het Kruis. V. H. Dat resultaat ligt vast. Is het: toeneming van ons aantal leden in de Staten en daardoor misschien in de Eerste Kamer? We weten het niet. DAt resultaat ligt niet vast. Is het misschien een negatief resultaat, tengevolge van mogelijke ontevredenheid over een en ander bij dezen en genen; is het: achteruitgang in invloed? Natuurlijk weten we ook dit niet. DAt resultaat ligt ook niet vast. Wat vast ligt is het resultaat, dat uit gedrukt wordt in het woord van Christus: Gij zijt het zout der aarde. Onze actie als christenen, welke ook, is een werktuig als van het zout, dat, volgens 't verband, waarin de Heere Jezus dit woord spreekt, allereerst smake lijk maakt (b.v. de spijs). Dit staat vast; Christus constateert het. En de historie bewijst hel De samenleving wordt door het Chris tendom, als het echt is, genietbaar. Let maar op de resultaten van het in het begin onzer jaartelling voortdringend en doordringend christelijk geloof. De posi tie der vrouw wordt verbeterd; de slaver nij verdwijnt; het leven wordt ingetoge ner. En telkens als het christendom in zinkt in kracht of slinkt in omvang, wordt het leven, de samenleving minder genietbaar. Let maar op onzen tijd: Duitsehland. Italië, Rusland. Terwijl toch ons land, waar 't Christendom nog altijd een grooten invloed heeft, zóó, dat zelfs linksche partijen aandringen op hand having van het Christelijk karakter van onze actie, een veel genietbaarder volks leven laat zien. Onze verkiezingsactie, zooals al onze acties als christenen, zAl ook een werking zijn als die van het zout af gezien van alle directe resultaten. Hoe sterker actie, hoe „zoutender" het zout zal zijn. Zij zal ons volksleven ten goede komen! God geve: ook door directe resul taten. Dat het zout maar niet „smakeloos" blijke in deze dagen! Geen flauwheid, geen bederf, maar „smaak" zij er in ons geloofsleven! De Heere Jezus heeft geconstateerd, w a t we zullen zijn in 't openbare, dus ook in 't politieke leven. Hij zegt ook, h o e we moeten wezen „Gij zijt het licht der wereld". Dat wil niet allereerst zeggen: Gij geeft voorlichting; gij hebt de waarheid, die ge prediken moet. Want direct op het beeld van het licht volgt dat van de stad boven op een berg liggende, die niet verborgen kan zijn. En later volgt er: „Laat uw licht alzóó schijnen voor de menschen, dat zij uwe goede werken zien, en Uwen Va der die in de hemelen is, verheerlijken." Het wil zaggen: Gij kunt niet verborgen blijven in de menschenwereld, maar wees daarin dan een voorbeeld, wees een Chris ten in heel uw optreden, zóó, dat de men schen om uwoptreden uw God gaan prijzen, die zulke volgelingen door Zijn Geest vormt. Wees een „lichtend voor beeld". Wat houdt dat in voor onze verkie zingsactie? D&t liefde ons spreken en handelen bestuurt, want: „God is liefde". Liefde tot provincie en land, tot mede- èn tegenstander (wat natuurlijk niet wil zeggen: tot het principe van den tegen stander). Dut rechtvaardigheid uit onze houding spreekt, want: „de Heere heeft de rechtvaardigen lief". Rechtvaar digheid in onze beoordeeling van mede- èn tegenstanders. Dat oo t m o e d ons kleed is, want de Schrift zegt: „Zijt met de ootmoedig heid bekleed; want God wederstaat de hoovaardigen". Ootmoed bij 't bedenken van de gebreken ook in onze gelederen en bij' hot zien van veel onmacht, ook bij onze mannen, om verbeteringen aan te brengen. Dat gestage verkiezings- arbeid, voor zooveel we daartoe ge legenheid hebben, ons bezig houdt, want de Heere prijst als volgt: „Gij hebt, om Mijns Naams wil gearbeid, en zijt niet moede geworden". Dat bezieling, geestdrift (niet uitbundigheid!) onze stuwkracht is, want Paulus zegt: „Zijt niet traag in het benaarstigen. Zijt vurig van geest." Als we zóó ons werk doen in deze da gen, dan kunnen we, met dank aan God, op den stemdag onzen arbeid rustig in Zijn hand geven. Doen we hst niet zoo, dan kan ons geweten niet rustig zijn. „Wat zou cr voor den Christen heerlijker kunnen zijn, dan iets te mogen gevoelen van het „de ijver uwes huizes heeft mij verteerd!" dan eenigszins, met toepassing op eigen levensbesteding, de eenvoudig-verhe- ven beeldspraak der Benedictijnen, de brandende kaars met het opschrift Terar dum prosim (laat ik ver teerd worden, mag ik slechts van nut zijn) te verstaan!" (Groen van Prinsterer.) Nog niet lang geleden heeft een mede weker aan het „Utrechtsch Dagblad" een gesprek gehad met een zakenman in het Derde Rijk, die aan het hoofd staat van een groote onderneming met een aan tal filialen, over den tegenwoordigen toe stand in Duitsehland en over de naaste toekomst. Wat was diens conclusie? Hoor. Onder de meedoogenlooze vuist der dic tatuur woedt een strijd van allen tegen allen en ieder tracht te redden wat hij kan. Wij zijn allen laf geworden. Ik ook. Anders zou ik U niet om duizend voor- zichtigheidsmaatregelen bij het gebrui ken van dit gesprek verzoeken. Waar moet dan de val van Hitier vandaan komen, als allen zoo vreesachtig zijn als ik. En zoo bevreesd zijn de meesten. „Stormen van overzee tarten drie waardenDe eerste is de gods dienst, het is de bron van de beide andere, democratie en internationaal goed vertrouwen." (President Roosevelt.) Heerlijk zulke toestanden. Net wat voor onze ronde, vrije Zeeuwen! Ze zullen dan ook allemaal hun uiterste best doen om Dekker met een flinken aanhang weer in de Provinciale Staten te brengen. Immers dan worden we hier ook spoedig gemuilkorfd. Als Mussert maar wint! Natuurlijk zullen er in Zeeland tal van ontevredenen zijn, die uit zuivere baloo- righeid op de N.S.B. stemmen. Maar uit eerlijke overtuiging die beweging steu nen, omdat men overtuigd is, dat zij alleen het bij het rechte eind heeft, neen dat getal zal klein zijn. Veronderstel, dat een Zeeuwsche zaken man zou moeten zeggen als zijn klanten klagen over de slechte kwaliteit en de hooge prijzen der goederen: „Ja maar daarvoor hebben wij nu ook een sterk leger en worden in de wereld gerespec teerd!" Wij mogen gerust aannemen, dat een Zeeuw met zijn drang naar goede waar en royale behandeling, spoedig in verzet zou komen. Maar in Duitsehland mag men zich niet verzetten. Mopperen en klagen is zelfs niet toegestaan. Klopjachten organi seert men tegen prijsopdrijving, maar ondertusschen wordt het op de kwaliteit teruggewonnen. Er is immers gebrek. De kleine middenstand vooral heeft het dub bel slecht En dan de verborgen corruptie. Boven aan vindt men reuzen salarissen, maar de lagere functionarissen werken „voor de eer". Heeft niet Göring behalve zijn kasteelen in Duitsehland, een kasteeltje op Capri? Göbbels heeft een pracht land goed, verschillende luxe woningen, een luxe jacht enz. Vier jaren geleden was Dr Ley nog dood arm. Nu heeft hij voor 300.000 Mark een landgoed gekocht bij Keulen. Net wat voor de Zeeuwen. Als Mussert, Dekker c.s. winnen, krijgen we hier ook de zegeningen van de dictatuur met... gelegenheid tot corruptie. En dan de sociale verhoudingen. De Duitsche zakenman zeide daarvan het- volgende: De positie van den ondernemer is veel sterker dan vroeger onder een vorig regime. Hij zou dan ook tevreden kun nen zijn met het systeem, wanneer het aan het kapitaal eenige zekerheid zou bieden en er voldoende waren voorhanden waren. Daarop bestaat echter geen uit zicht en daarom zijn ook de ondernemers ontevreden. In het bedrijf is iedere onder nemer thans dictator, wanneer hij er voor zorgt, op goeden voet te staan met de vertrouwenslieden der partij in het be drijf, wanneer hij bij bedrijfsfeesten en bedrijfsvergaderingen, de joviale vriend der arbeiders speelt en de aanwijzingen opvolgt van het arbeidsfront, dat nooit een loonsverhooging of werktijdverkor ting nastreeft. De „sociale-eere-rechtbank" voor onder nemers hebben eigenlijk slechts Joden te vreezen, alsmede ondernemers, die zich vroeger al te zeer politiek hebben bloot gegeven. Een voorbeeld. Een onder nemer kreeg 450 M. boete, omdat hij in zijn bedrijf verscheidene dagen 19 uur had laten werken om een order snel af te werken. De voorgeschreven maximum arbeidstijd bedraagt slechts 10 uur. De man verdiende aan deze leverantie min stens 10.000 M. Dan valt een extra on- kostenrekening van 450 M. best te dragen. Fraaie toestanden! Inderdaad net iets voor de Zeeuwen! Het stemmenaantal op de N.S.B.-lijst zal in 1939 wel stijgen. Maar we zijn er nog niet. Ook aan werknemerszijde groeit een voorbeeldig type arbeider op. Hoor maar. De slechte eigenschappen van een onder drukt en onopgevoed proletariaat breken door. Jalouzie tegen klassegenooten. Krui perij voor superieuren. Likkerij als men overuren kan maken. Pogingen om elkaar voorbij te streven en voorman of meester knecht te worden. Er komt weer de oude knechtengeest in de Duitsche arbeiders klasse van voor eenige tientallen jaren. Des te grooter is de tragiek der werke lijk goed sociaal aangelegde arbeiders. Bijkans het land van belofte aan de overzijde van onze oostgrens! In ernst, zou er nu nog een zijn die, volkomen logisch redeneerend, zijn stem op de N.S.B.-lijst uitbrengt? Neen hoor, niks voor de Zeeuwen! V. H. „Het Calvinismeis een begin sel, dat eerst allengs zijn kracht open baart, voor elke eeuw een eigen ge dachte heeft, in elk land een eigen vorm weet aan te nemen, en juist in deze rustelooze gedaantewisseling zijn ontwikkelingsproces voortzet." (Dr Kuyper.)

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1939 | | pagina 7