Aspirin
Dreigend tekort aan petroleum
De zomerdien!
MM.
Op Iccftijd+o
Slê
f «>'p;
S-: -
Binnenland.
Het nieuwe handelsverdrag
met Duitschland.
Uit de Provincie
Hoofdpijn, Kle|
heb je heel wat ondervonden. Dan ben
je niet meer zoo goedgeloovig. Dan blijf
je bij datgene, wat je in al die jaren het
best heeft geholpen en neem je bij hoofd
pijn, verkoudheid of rheumatiek één of
twee Aspirintjes.
HEI PRODUCT VAN VERTROUWEN!
slechts kunnen worden geopend, indien
Italië de verzekering geeft, dat de drie
door Mussolini genoemde punten alle Ita-
liaansche eischen omvatten en slechts ge
wettigde concessies beoogen en geen ge-
biedsafstand.
Men acht een Fransch-Italiaansch ac-
coord over het Suezkanaal en den spoor
weg Addis Abeba-Djiboeti niet buitenge
woon moeilijk. Niet uitgesloten is even
wel, dat de Tuniskwestie moeilijkheden
zal opleveren, aangezien de rechten, die
Mussolini eventueel voor de Italianen in
Tunis zal opeisohen, voor Frankrijk ge
vaarlijk zouden kunnen zijn. Aangezien
Frankrijk juist wenscht te bereiken, dat
er meer Franschen dan Italianen in Tunis
wonen, zal het evenmin toestemmen in
een onbeperkte immigratie der Italianen.
H. M. DE KONINGIN NAAR LUIK?
Voor een bezoek aan de internat,
tentoonstelling van het water.
Naar uit Brussel wordt gemeld, is het
niet uitgesloten, dat H. M. Koningin Wil-
helmina tijdens haar officieel bezoek aan
België op 2326 Mei a.s., zich op 25 Mei
met Koning Leopold naar Luik zal bege
ven, om aldaar een bezoek te brengen
aan de internationale tentoonstelling van
het water waar, zooals men weet, zich ook
een belangrijk Nederlandsch paviljoen be
vindt, aan welks afwerking men momen
teel druk bezig is teneinde het tegen bo-
vengenoemden datum volledig gereed te
hebben.
WIJZIGING VAN DE MOTOR
RIJTUIGENBELASTING.
Noodzakelijk om onbillijkheden weg:
te nemen.
Aan de memorie van antwoord aan de
Eerste Kamer over het omtworp van wet
tot wijziging Main| de motorrijtuigenbe
lasting is het volgende ontleend:
De strekking van het wetsontwerp is
de onbillijkheid weg te nemen of althans
te temperen, welke is gelegen in 'het ver
schil in belastingdruk ten aanzien van
motorrijtuigen, die benzine gebruiken, en
andere, en daardoor mede zooveel moge
lijk tegen te gaan, dat motorrijtuigen van
dieselmotoren worden voorzien uitslui
tend ter vermijding van het betalen van
benzinebelas,ting. Hiet zou in strijd zijn
met dezen opzet,, mede belasting te gaan
heffen van dieselmotoren, resp. diesel
olie, waardoor andere brandstoffen dan
benzine worden vervangen.
De voorgestelde verhooging van de
motorrijtuigenbelasting zal inderdaad
zwaar drukken op de gemeenten, die
autobusdienisten exploiteeren en die
daartoe een belangrijk aantal dieselbus
sen in gebruik hebben. Deze gemeenten
staan daarin echter gelijk met particu
liere ondernemers van busdiensten. Het
zou onbillijk zijn en tevens in strijd met
de uitdrukkelijke bedoeling van de mo-
I torrijtuigenbelastigwet, zooals deze uit de
i geschiedenis van de totstandkoming van
die wet blijkt, publieke lichamen en
semi-publieke lichamen ten deze boven
particuliere ondernemers te bevoor-
deelen.
DORNIERS VOOR DE INDISCHE
MARINE.
Niet op tijd klaar.
Naar uit Batavia wordt gemeld, onder
vindt de levering van Dorniervliegbooten
voor de Indische marine ernstige vertra
ging. Volgens het contract tusschen 'de
regeering en de Kon. Mij. „De Schelde",
welke deze vliegbooten in licentie in Ne
derland Ijouwt, zou de eerste vliegboot
half Februari moeten proefvliegen. Daar
van is niets gekomen.
Waarschijnlijk zal de eerste proef
vlucht 'begin Mei worden gehouden, het-
geen drie maanden te laat is.
j Naar aanleiding van dit telegram ver-
I nemen wij, zegt de Telegraaf, dat er
i inderdaad eenige vertraging is geconsta
teerd bij den bouw der Dorniervliegboo
ten, bestemd voor de marine in Indië.
Maar deze is, naar ons van bevoegde
zijde wordt medegedeeld, gemotiveerd
door min of meer ingrijpende verande
ringen, die door Marine of Dornier wer
den opgedragen. 'Zooals wij reeds meld
den, werd op 26 Januari 1.1. de eerste
vleugel door de Kon. Mij. „De Schelde"
aan „Aviolanda" verzonden.
DE KWESTIE DER „LAND
VERHUIZERS" TE ANTWERPEN.
Hun vervoer over Vlissingen.
De scheepvaart maatschappij „Red
Star Line" heeft een schrijven gericht
aani het gemeentebestuur van Antwer
pen, om 'te protesteeren tegen het feit dat
vele van haar passagiers politieke
vluchtelingen, 'die naar Amerika uitwij
ken verplicht zijin, zioh naar Vlis
singen te begeven om 'aldaar zich in
te schepen.
Naar het schijnt, hebben gedurende de
laatste maanden niet minder dan 1100
van deze „landverhuizers" por vliegtuig,
auto of op ander© wijze naar de Neder-
landsche haven moeten reizen, ten einde
daar aan boord te komten van een der
booten dezer maatsohappij, die, zooals
men Weet, regelmatige passagiersdienh
sten met Antwerpen naar Amerika on
derhoud.
Deze stand van zaken is het gevolg
van de Belgische wet van 1876 betreffen
de de landverhuizing via Antwerpen,
waarin o.m. bepaald wordt, dat de land
verhuizers verplicht zijn te Antwerpen
in „quarantaine" te gaan voor een ge
neeskundig onderzoek.
De scheepvaartmaatschappij had zich
reeds tot de Belgische regeering gewend
en betoogd, dat de personen, welke zij
vervoerde, politieke vluchtelingen waren
en geen „landverhuizers",
De regeering was daarentegen van an
dere meening en verklaarde, dat ook op
deze passagiers de betreffende wetgeving
van toepassing was, zoo dat deze zoo
tmiaar niet zonder meer zich te Antwer
pen konden inschepen.
Daarop heeft de „Red Star Line" do
hulp van het Antwerpsche gemeentebe
stuur ingeroepen dat thans stappen heeft
gedaan bij' de Brusselsche regeering en er
op gewezen heeft, hoeveel sohade de toe
passing van deze wet aan Antwerpen
veroorzaakt. (Msb.)
DREIGEND CONFLICT IN DEN
SCHEEPSBOUW.
In de gisteren onder leiding van den
rijksbemiddelaar Prof. Mr A. G. Josephus
Jitta gehouden vergadering van partijen,
betrokken bij het dreigend conflict op de
vier scheepswerven te Rotterdam en te
Schiedam, is overeenstemming tusschen
partijen bereikt.
Vastgesteld zijn bepalingen voor de
ploegenregeling, de vacantie, de betaling
van overuren en algemeene loonregelin
gen voor de jongere arbeiders. Besloten
is tot een bespreking omtrent de werkwijze
van het register.
Besloten werd een scheidsrechterlijke
uitspraak uit te lókken omtrent de volgen
de geschilpunten:
a. Was de weigering van de werkgevers
tot verhooging van het loonpeil van de
werknemers, behoorende tot de leeftijds
groep a redelijk?
b. Was een algemeene loonsverhooging
voor deze groep, als door de metaalbewer-
De reddingsbrigade, die de slachtoffers van de lawine-catastrophe nabij Foix (Fr.)
moesten bergen, hadden het zwaar te verantwoorden, daar de plaats des onheils
onbereikbaar was door de sneeuwmassa's. Het droef transport,
kersbonden gevraagd, redelijk?
c. Indien het onder b. genoemde beves
tigend wordt beantwoord, in hoever dient
dan aan het voorstel van de metaalbewer
kersbonden te worden voldaan?
Indien het scheidsgerecht een verhoo
ging van de loonen voor leeftijdsgroep a.
als redelijk zou erkennen, zal een daaruit
voortvloeiende verbooging voor leeftijds
groep a. evenredig doorwerking vinden
op. de reeds vastgestelde loonregelingen
voor leeftijdsgroep b.
Van de zijde van den Metaalbond was
de voorwaarde gesteld dat de scheidsrech
terlijke uitspraak zou kunnen worden ge
geven door de Regeering. Van werkne
merszijde zou men er de voorkeur aan
geven, dat de uitspraak zal worden gege
ven door-een of meer arbiters, door den
ministerraad aan te wijzen.
De ministerraad, die over dit punt door
den rijksbemiddelaar is geraadpleegd,
heeft zich niet bereid verklaard, zelf die
scheidsrechterlijke uitspraak te doen, om
dat hij dit een gevaarlijk precedent acht-
te.
De Metaalbond, kennis genomen heb
bende van de mededeelingen van de Re
geering, dat zij niet bereid was, zelve als
arbiter op te treden, heeft zich, gezien de
zeer bijzondere omstandigheden, bereid
verklaard arbitrage te aanvaarden door
een of meer arbiters, door de Regeering
aan te wijzen.
Partijen zijn overeen gekomen zoo spoe
dig mogelijk te onderhandelingen over een
collectief contract.
DE HEER DE RAAD NIET NAAR
INDIE?
Uit Utrecht wordt aan bet N. v. d. D.
gemeld:
Zijn wij goed ingelicht, dan is de heer
G. de Raad, voorzitter van de Christelijke
Staatspartij in Indië en gekozen lid van
den Volksraad, thans opgenomen in een
zenuwinrichting hier te lande.
Men zal zich herinneren, dat de heer
De Raad langen tijd door zijn familie ver
mist werd, bij wie hij1 te Utrecht als In
disch verlofganger verbleef. Op 10 Febru
ari j.l. heeft bij zich, na eenige omzwer
vingen, te Brussel bij' een predikant aan
gemeld, waarna hij weer in den families-
kring terugkeerde en zich in 'tGooi ge
vestigd heeft.
Vermoedelijk zal van een terugkeer van
den heer De Raad naar Indië niets kun
nen komen.
J. v. d. Steen, t
Te Voorburg is in den ouderdom van
57 jaar overleden de heer J. v. d. Steen,
vice-voorzitter van den Ned. Bond van
Chr. Fabrieks- en Transportarbeiders,
voorzitter van de vakgroep zeelieden van
uien bond en tot aan de fusie in 1931
voorzitter van den Chr. Zeeliedenbond.
Een kleine advertentie in de rubriek
„Vraag en Aanbod" kost slechts 75 cenl
bij vooruitbetaling.
DE OLIEBRONNEN VAN ROEMENIE
ZOUDEN BINNEN TIEN JAAR
UITGEPUT ZIJN.
Diverse vakbladen geven voortdurend
bijzonderheden over het dreigend tekort
aan petroleum. Het gebruik neemt steeds
toe, moet steeds toenemen, zoodat men
met bezorgdheid denkt aan den tijd waar
in het eens zal ontbreken aan deze zoo
belangrijke ruwe grondstof.
Zoo ver zijn wij echter nog niet. „Die
Umschau" geeft een overzicht, waaruit
blijkt, dat de oude voorraadsgebieden eens
uitgeput zullen zijn. In andere streken
zullen dan echter weer nieuwe bronnen
aangeboord kunnen worden. In de Ver-
eenigde Staten- heeft men de productie
eenigszins beperkt.
Wat Roemenië betreft, wanneer men
hetzelfde zal blijven eischen, wordt ver
wacht dat de oliebronnen binnen 10 jaar
uitgeput zullen zijn. De oude velden bren
gen minder op en de nieuwe gebieden ge
ven nog geen bevredigende resultaten. In
1936 werd 8.7 millioen ton gewonnen; in
1937 nog slechts 7.2 millioen. Aldus een
achteruitgang van 17.6 pet. Ook in 1938
verwacht men dat de opbrengst terug zal
loop en.
In Polen is de toestand eveneens on
gunstiger geworden. Er kon in 1938 bijna
geen petroleum uitgevoerd worden. De be
zittingen van de groote oliemaatschappij
en in Zuid-Amerika, Nederlandsch-Indië
enz. schijnen volgens „Die Umschau" ook
steeds minder op te leveren. En landen
zooals Brazilië, Peru en Argentinië be
stemmen de olie die zij kunnen winnen
voor eigen gebruik.
Daar staat tegenover, dat in andere
Europeescbe landen, zooals Hongarije en
Joego-Slavië nieuwe vondsten van waar
de werden gedaan. En Rusland heeft stel
lig nog zeer groote voorraden pertroleum.
Dit land zou zelfs een derde van den olie
voorraad ter wereld bezitten. Wegens de
reusachtige afstanden en allerlei andere
moeilijkheden zal men dezen voorraad
echter voorloopig nog niet kunnen aan-
sprQ'ksn j
Men heeft buiten Europa vooral hoop
op China, dat vele geologen zien als het
olieland van de toekomst. Weer anderen
hebben hoop op de grooto gebieden in Z.
Amerika. Hoe dit echter ook zij: binnen
niet al te langen tijd zijn eenige veran
deringen te wachten, de nieuwe gebieden
liggen veel ongunstiger dan de oud© cen
tra, zoodat de prijzen zullen stijgen. Men
legt zich dus met-ijver toe op de nieuwe
methode om olie op synthetische wijze te
verkrijgen.
NADERE BIJZONDERHEDEN OVER
DEN INHOUD.
Dr Hirschfeld niet pessimistisch.
Zaterdag 25 dezer is te Berlijn het nieu
we Nederlandsch-Duitsche verdrag betref
fende de regeling van het goederenverkeer
geteekend, dat van 1 April 1939 tot 31 De
cember 1940 zal gelden.
Langdurige en vaak moeilijke onder
handelingen, eerst te 's-Gravenhage, daar
na gedurende 14 dagen te Berlijn, zijn
hieraan vooraf gegaan en wanneer men
rekening houdt met alle, ten deze een rol
spelende factoren, is het resultaat nog
niet eens zoo erg onbevredigend te noe
men.
Dr H. M. Hirschfeld, directeur-
generaal van Handel en Nijverheid, hoofd
van de Nederlandsche onderhandelings
delegatie, heeft na zijn terugkeer uit Ber
lijn een verduidelijkende toelichting gege-,
ven aan de hand van de bereikte resulta
ten.
Hieraan is het volgende ontleend:
Het is van den beginne af de vraag ge
weest 'hoe men in leidende Duitsche krin
gen zou reageeren op het nieuwe tarief
van invoerrechten, dat op 1 Maart j.l. van
kracht is geworden. Volgens Dr Hirsch
feld heeft dit nieuwe tarief een „zekeren
invloed" gehad op de onderhandelingen.
Tot dusverre had Nederland zich bij het
afsluiten der 'handelsverdragen zijn be
wegingsvrijheid t.a.v. invoerrechten voor
behouden. Nu Nederland zijn tarief had
verhoogd, wilde Duitschland voor de toe
komst evenwel meer zekerheid en zoo kent
het nieuwe verdrag thans ook van Neder
landsche zijde een consolidatie van tarie
ven.
Op verscheidene punten wijkt het ver
drag af van de verdragen, die tot dusver
werden afgesloten.
In de eerste plaats betreffen deze wij
zigingen den uitvoer uit Ne
derland naar Duitschland.
Voor een aantal Nederlandsche producten
bestaat een geconsolideerd tarief, dat la
ger is dan het autonome tarief. De lijst
van producten waarvoor die tarieven gel
den wordt nu echter verkleind. De tarief-
consolidaties zullen o.a. vervallen voor:
lo. P o O t a a r d a p p e 1 e n. Hier
voor bestond tot dusver een verdragsta
rief van 4 R.M. per 100 kg voor de periode
van 1 September tot 31 Maart. Dit zal dus
nu vervallen. Volgens Dr Hirschfeld zal
dit echter niet zoo veel beteekenen, daar
het autonome tarief voor de periode van
1 September15 Februari eveneens 4 RM
bedraagt en de invoer toch voornamelijk
vóór 15 Februari plaats vindt.
2o. T o m a t n, n.l. alleen voor de pe
riode 114 November.
3o. SI a, alleen voor de perioden 1 Juni
30 September en 130 November.
In het hoofdseizoen blijven evenwel de
tarieven voor sla en tomaten onveranderd.
Een tweede nadeel voor ons land betee-
kent de verhooging van de
verdragstarieven voor de na
volgende artikelen:
l.Spruitkool, voor de periode van
1 Januari tot 31 Maart en van 1 Novem
ber tot 31 December van 57 R.M.
2. Spinazie van 56 R.M.
3. Bloembollen van 2025 R.M.
4. Boomkweekerij-artike-
1 e n. De rechten der met 10 R.M. belas
te artikelen werden verhoogd van 12.50
R.M.; die welke met 12.50 R.M. waren
belast werden tot 15.50 R.M. verhoogd en
die met 20 R.M. belast waren werden tot
25 R.M. verhoogd. De verhoudingen voor
deze artikelen zullen op 1 Juni a.s. in wer
king treden.
Deze artikelen zijn voor onzen uitvoer
van belang. De uitvoer over 1938 bedroeg
4.9 millioeir R.M. Daar de verhoegingen
evenwel binnen beperkte grenzen zijn ge
bleven, meende Dr Hirschfeld te mogen
veronderstellen^ gezien ook het Duitsche
prijspeil, dat een beperking van onzen uit
voer door deze verhoogingen niet behoeft
te worden gevreesd.
De andere tariefconcessies van Duitsche
zijde, welke het grootste gedeelte van de
tarieflijst omvatten, werden onveranderd
in het nieuwe vedrag opgenomen.
Dr Hirschfeld heeft, om een duidelijk
beeld te geven, ook gewezen op den in
vloed van de op 1 Maart ingevoerde ver
hooging van het Nederlandsohe tarief van
invoerx-echten. Hij deelde mede, dat de
verhoogde tarieven 21.6 procent van den
Duitschen invoer in Nederland bestrijken.
Dit zou voor bet jaar 1938 berekend op
den grondslag van de waarde van den in
voer uit de Groot-Duitsche gebieden
overeen gekomen zijn met een bedrag van
f 71.6 millioen. Het zou intusschen ver
keerd zijn, hieruit al te stringente con
clusies te trekken ten aanzien van de te
verwachten vermindering van den invoer
uit Duitschland, aangezien men in het
complex van de Nederlandsche handels
politiek moeilijk kan aangeven, welke ge
volgen de maatregelen te weeg zouden
brengen.
Geen tarief af spraken werden gemaakt
met betrekking tot de artikelen, waarvoor
het tarief van invoerrechten bij; Kon. be
sluit met ingang van 1 Maart j.l. werd
verhoogd. Het nieuwe verdrag heeft dus
geen enkelen invloed op het tariefontwerp
dat thans aanhangig ia.
De contingenten voor
de Duitsche artikelen, waar
van de invoer in Nederland aan contin-
genteering is onderworpen, zullen vanaf
1 April ook de artikelen omvatten, afkom
stig uit Oostenrijk en het Sudetengebied.
In verband met de zwakke positie van som
mige Duitsche producten op de Neder
landsche markt, welke in sommige geval
len een gevolg was van de laatste verhoo
ging van invoerrechten in ons land, zijn
voor eenige artikelen de contingenten
verhoogd.
De positie van de Nederland
sche kun stzij de-industrie
is thans niet gemakkelijk en daar de uit
voer van garens naar het Sudetengebied
van bijzondere 'beteekenis was, is in het
nieuwe verdrag een regeling inzake dezen
uitvoer opgenomen, welke met deze belan
gen rekening houdt.
Voor den invoer van verpakkings
glas werd een nieuwe regeling overeen
gekomen, waardoor in belangrijke mato
rekening werd gehouden met de positi
van de Nederlandsche glasindustrie.
De regelingen inzake den in- en uitvoer
van steenkolen bleven geheel on
veranderd.
Belgische excursie naar lerseke en Goes.
Naar de N. R. Crt. meldt, organiseert
de Nederlandsche Kamer van Koophan
del voor België en Luxemburg tegen
Zaterdag 15 April een „gastronomische
excursie" naar lerseke en Goes. De ver-
eeniging tot bevordering van het oester-
bedrijf zal de leden van de Kamer met
'hun dames ontvangen en rondleiden. Na
de bezichtiging van de 'oesterperceelen en
een lunch in hotel Nolet te lerseke, wordt
nog een tocht gemaakt naar Goes. Even
als te lerseke zullen de deelnemers aan
de excursie ook daar door den burge
meester ten stadhuize worden ontvangen.
MIDDELBURG.
Het plakken van verkiezingsreclame.
Nu op de groene borden, geplaatst van
wege de gemeente, voor het gratis aan
plakken van verkiezingsreclame, de eerste
papieren zijn verschenen, komt het ons
goed voor in het kort te herinneren aan
den inhoud van art. 20 der politieveror
dening. Dit artikel verbiedt het plaatsen,
bevestigen, schilderen of aanbrengen op
particuliere eigendommen, openbare ge
bouwen, openbare wegen, walkanten, van
gemeentewege gestelde aanplakborden of
zuilen of andere gemeente-eigendommen,
tenzij met vergunning van den eigenaar
of gebruiker, van bekendmakingen, af
beeldingen, drukwerken, geschriften, cij
fers, letters, figuren of teekens. Verder
is 'het verboden tusschen 10 uur des na
middags en 6 uur des voormiddags op
den openbaren weg te vervoeren of hij
zich te hebben eenig aanplakbiljet, eenig
plakmiddel of plakgereedschap, teer, krijt,
of eenige andere kleur- of verfstof, tenzij
kan worden aangetoond, dat deze voor
werpen of stoffen niet zijn gebezigd, noch
bestemd voor handelingen als in de t" r-
ste alinea bedoeld.
In het kort is dus het plakken en
schilderen op andere plaatsen dan de
groene borden verboden.
Maar dit artikel verbiedt ook 'het we
derrechtelijk bekladden, onleesbaar maken
VASTE BEMANNI
LIJN I
Naar gemeld word
diensten der K. L. M.
rijke wijzigingen to<
plaats krijgen verschei
te bemanning, die ged
tijd slechts die lijn zal I
zooals tot nu toe, val
morgen naar Londen
overmorgen naar Stoc|
De dienst Amsterc
zal in één dag word<
Praag voorloopig niet
daan. De lijn Amstei
via Neurenberg, waar
Nieuw zijn de lijnen
holm-Helsinki en Ai
gen-Oslo; de geprojec
dam-Londen-Lissabon
verband met de onge
vliegveld bij Lissabon.
De lijn Amsterdam-
derom dezen zomer ge
ding bij Doncaster woi
ohester wordt op deze
leden jaar, aangedaan
Met het herstel van den IJsseldijk nabij den nieuwen veerstal te Gouda waarvan
de vorige week een groot gedeelte verzakte, is een aanvang gemaakt.
altijd een poeder o< i
Mijnhardt'a Poeders per
Cachers. genaamd „Mi|nharJ
of afscheuren van
met toestemming vanl
op particuliere eigendej
bekendmakingen. Dit
en dient streng te wol
wij het toch over dit f
het wellicht zijn nut
aan te herinneren,
op den openbaren
het publiek te hoi!
streeks, hetzij door
strument of toestel, bJ
baar maken van muz|
sohelijke stem, tenzij
den burgemeester.
Landbouv
Maandagavond wer
Gravenstraat alhier c
eindles gegeven aan
cursus, le jaar, geor
G. B. T. B.
Tegenwoordig war'
bouwleeraar te Goes,
Toezicht en enkele bel
Dhr Mesu reikte
woord de rapporten
- D'e navolgende leerll
derd naar het 2e leer|
P. A. Vader, J. H.
schiere, P. S. Geschil
Francke, K. Dingemj
Wisse en P. Louw er
kerke; J. Marijs, K.
te Meliskerke; J. Loo
se te Gapinge; A. Rie:
J. Kwekkëboom te N,
G. Dekker te Kleversh
Na een toespraak v
burgemeester te Aagt
lingen en onderwijze
door dhr A. P. Koste
dankzegging gesloten.
VLISSINGEN.
Een aardige attentie
Op den dag van de
de „Koningin Emma
van Mr v. d. S. aang
autobussen, welke d(
het Grand Hotel „Br:
Het knaapje werd da:
naar 't St Josephzieki
Juist j.l. Zaterdag kw
zen in de ouderlijke
voorval werd door Mq
ford aan Z. K. H. mq
stelde hierin zooveel
auto vóór de woning!
de Badhuisstraat dej
tot voor den trottoir!
en het knaapje, dat
stond om naar den si
oogen'blikken vriendel
welk door den opgetog
tig beantwoord werdi
Na eenige minuten I
auto weer verder.
Des middags na hi
dhr en mevr. v. d. S.|
voor deze vriendelijke
Z. K. H. antwoord!
zelf reeds verschillen'!
kenhuis had doorgebl
zelf vader was, kon hij
dit voor de ouders
één hunner kinderer
werd verpleegd.
Het talrijke publiel
siast over deze aard
Prins.
Domburg. „Het u
Maandagavond baar
g&dering van dit jaai
in verband met de
Thans wend de mini
f 0,50 op f 1 gebrach
ding als lid der vere
daartoe door ziekte
f 5 voor het eerste ja
ten worden. Vroeger i
Verder werd vastgl
ouiesebestrijiding ten
aan ieder, ongeacht
tiieke gezindte, volge:
verband met de subs
Besloten werd de
keuring wederom