Aspirin Dreigend tekort aan petroleum De zomerdien! MM. Op Iccftijd+o Slê f «>'p; S-: - Binnenland. Het nieuwe handelsverdrag met Duitschland. Uit de Provincie Hoofdpijn, Kle| heb je heel wat ondervonden. Dan ben je niet meer zoo goedgeloovig. Dan blijf je bij datgene, wat je in al die jaren het best heeft geholpen en neem je bij hoofd pijn, verkoudheid of rheumatiek één of twee Aspirintjes. HEI PRODUCT VAN VERTROUWEN! slechts kunnen worden geopend, indien Italië de verzekering geeft, dat de drie door Mussolini genoemde punten alle Ita- liaansche eischen omvatten en slechts ge wettigde concessies beoogen en geen ge- biedsafstand. Men acht een Fransch-Italiaansch ac- coord over het Suezkanaal en den spoor weg Addis Abeba-Djiboeti niet buitenge woon moeilijk. Niet uitgesloten is even wel, dat de Tuniskwestie moeilijkheden zal opleveren, aangezien de rechten, die Mussolini eventueel voor de Italianen in Tunis zal opeisohen, voor Frankrijk ge vaarlijk zouden kunnen zijn. Aangezien Frankrijk juist wenscht te bereiken, dat er meer Franschen dan Italianen in Tunis wonen, zal het evenmin toestemmen in een onbeperkte immigratie der Italianen. H. M. DE KONINGIN NAAR LUIK? Voor een bezoek aan de internat, tentoonstelling van het water. Naar uit Brussel wordt gemeld, is het niet uitgesloten, dat H. M. Koningin Wil- helmina tijdens haar officieel bezoek aan België op 2326 Mei a.s., zich op 25 Mei met Koning Leopold naar Luik zal bege ven, om aldaar een bezoek te brengen aan de internationale tentoonstelling van het water waar, zooals men weet, zich ook een belangrijk Nederlandsch paviljoen be vindt, aan welks afwerking men momen teel druk bezig is teneinde het tegen bo- vengenoemden datum volledig gereed te hebben. WIJZIGING VAN DE MOTOR RIJTUIGENBELASTING. Noodzakelijk om onbillijkheden weg: te nemen. Aan de memorie van antwoord aan de Eerste Kamer over het omtworp van wet tot wijziging Main| de motorrijtuigenbe lasting is het volgende ontleend: De strekking van het wetsontwerp is de onbillijkheid weg te nemen of althans te temperen, welke is gelegen in 'het ver schil in belastingdruk ten aanzien van motorrijtuigen, die benzine gebruiken, en andere, en daardoor mede zooveel moge lijk tegen te gaan, dat motorrijtuigen van dieselmotoren worden voorzien uitslui tend ter vermijding van het betalen van benzinebelas,ting. Hiet zou in strijd zijn met dezen opzet,, mede belasting te gaan heffen van dieselmotoren, resp. diesel olie, waardoor andere brandstoffen dan benzine worden vervangen. De voorgestelde verhooging van de motorrijtuigenbelasting zal inderdaad zwaar drukken op de gemeenten, die autobusdienisten exploiteeren en die daartoe een belangrijk aantal dieselbus sen in gebruik hebben. Deze gemeenten staan daarin echter gelijk met particu liere ondernemers van busdiensten. Het zou onbillijk zijn en tevens in strijd met de uitdrukkelijke bedoeling van de mo- I torrijtuigenbelastigwet, zooals deze uit de i geschiedenis van de totstandkoming van die wet blijkt, publieke lichamen en semi-publieke lichamen ten deze boven particuliere ondernemers te bevoor- deelen. DORNIERS VOOR DE INDISCHE MARINE. Niet op tijd klaar. Naar uit Batavia wordt gemeld, onder vindt de levering van Dorniervliegbooten voor de Indische marine ernstige vertra ging. Volgens het contract tusschen 'de regeering en de Kon. Mij. „De Schelde", welke deze vliegbooten in licentie in Ne derland Ijouwt, zou de eerste vliegboot half Februari moeten proefvliegen. Daar van is niets gekomen. Waarschijnlijk zal de eerste proef vlucht 'begin Mei worden gehouden, het- geen drie maanden te laat is. j Naar aanleiding van dit telegram ver- I nemen wij, zegt de Telegraaf, dat er i inderdaad eenige vertraging is geconsta teerd bij den bouw der Dorniervliegboo ten, bestemd voor de marine in Indië. Maar deze is, naar ons van bevoegde zijde wordt medegedeeld, gemotiveerd door min of meer ingrijpende verande ringen, die door Marine of Dornier wer den opgedragen. 'Zooals wij reeds meld den, werd op 26 Januari 1.1. de eerste vleugel door de Kon. Mij. „De Schelde" aan „Aviolanda" verzonden. DE KWESTIE DER „LAND VERHUIZERS" TE ANTWERPEN. Hun vervoer over Vlissingen. De scheepvaart maatschappij „Red Star Line" heeft een schrijven gericht aani het gemeentebestuur van Antwer pen, om 'te protesteeren tegen het feit dat vele van haar passagiers politieke vluchtelingen, 'die naar Amerika uitwij ken verplicht zijin, zioh naar Vlis singen te begeven om 'aldaar zich in te schepen. Naar het schijnt, hebben gedurende de laatste maanden niet minder dan 1100 van deze „landverhuizers" por vliegtuig, auto of op ander© wijze naar de Neder- landsche haven moeten reizen, ten einde daar aan boord te komten van een der booten dezer maatsohappij, die, zooals men Weet, regelmatige passagiersdienh sten met Antwerpen naar Amerika on derhoud. Deze stand van zaken is het gevolg van de Belgische wet van 1876 betreffen de de landverhuizing via Antwerpen, waarin o.m. bepaald wordt, dat de land verhuizers verplicht zijn te Antwerpen in „quarantaine" te gaan voor een ge neeskundig onderzoek. De scheepvaartmaatschappij had zich reeds tot de Belgische regeering gewend en betoogd, dat de personen, welke zij vervoerde, politieke vluchtelingen waren en geen „landverhuizers", De regeering was daarentegen van an dere meening en verklaarde, dat ook op deze passagiers de betreffende wetgeving van toepassing was, zoo dat deze zoo tmiaar niet zonder meer zich te Antwer pen konden inschepen. Daarop heeft de „Red Star Line" do hulp van het Antwerpsche gemeentebe stuur ingeroepen dat thans stappen heeft gedaan bij' de Brusselsche regeering en er op gewezen heeft, hoeveel sohade de toe passing van deze wet aan Antwerpen veroorzaakt. (Msb.) DREIGEND CONFLICT IN DEN SCHEEPSBOUW. In de gisteren onder leiding van den rijksbemiddelaar Prof. Mr A. G. Josephus Jitta gehouden vergadering van partijen, betrokken bij het dreigend conflict op de vier scheepswerven te Rotterdam en te Schiedam, is overeenstemming tusschen partijen bereikt. Vastgesteld zijn bepalingen voor de ploegenregeling, de vacantie, de betaling van overuren en algemeene loonregelin gen voor de jongere arbeiders. Besloten is tot een bespreking omtrent de werkwijze van het register. Besloten werd een scheidsrechterlijke uitspraak uit te lókken omtrent de volgen de geschilpunten: a. Was de weigering van de werkgevers tot verhooging van het loonpeil van de werknemers, behoorende tot de leeftijds groep a redelijk? b. Was een algemeene loonsverhooging voor deze groep, als door de metaalbewer- De reddingsbrigade, die de slachtoffers van de lawine-catastrophe nabij Foix (Fr.) moesten bergen, hadden het zwaar te verantwoorden, daar de plaats des onheils onbereikbaar was door de sneeuwmassa's. Het droef transport, kersbonden gevraagd, redelijk? c. Indien het onder b. genoemde beves tigend wordt beantwoord, in hoever dient dan aan het voorstel van de metaalbewer kersbonden te worden voldaan? Indien het scheidsgerecht een verhoo ging van de loonen voor leeftijdsgroep a. als redelijk zou erkennen, zal een daaruit voortvloeiende verbooging voor leeftijds groep a. evenredig doorwerking vinden op. de reeds vastgestelde loonregelingen voor leeftijdsgroep b. Van de zijde van den Metaalbond was de voorwaarde gesteld dat de scheidsrech terlijke uitspraak zou kunnen worden ge geven door de Regeering. Van werkne merszijde zou men er de voorkeur aan geven, dat de uitspraak zal worden gege ven door-een of meer arbiters, door den ministerraad aan te wijzen. De ministerraad, die over dit punt door den rijksbemiddelaar is geraadpleegd, heeft zich niet bereid verklaard, zelf die scheidsrechterlijke uitspraak te doen, om dat hij dit een gevaarlijk precedent acht- te. De Metaalbond, kennis genomen heb bende van de mededeelingen van de Re geering, dat zij niet bereid was, zelve als arbiter op te treden, heeft zich, gezien de zeer bijzondere omstandigheden, bereid verklaard arbitrage te aanvaarden door een of meer arbiters, door de Regeering aan te wijzen. Partijen zijn overeen gekomen zoo spoe dig mogelijk te onderhandelingen over een collectief contract. DE HEER DE RAAD NIET NAAR INDIE? Uit Utrecht wordt aan bet N. v. d. D. gemeld: Zijn wij goed ingelicht, dan is de heer G. de Raad, voorzitter van de Christelijke Staatspartij in Indië en gekozen lid van den Volksraad, thans opgenomen in een zenuwinrichting hier te lande. Men zal zich herinneren, dat de heer De Raad langen tijd door zijn familie ver mist werd, bij wie hij1 te Utrecht als In disch verlofganger verbleef. Op 10 Febru ari j.l. heeft bij zich, na eenige omzwer vingen, te Brussel bij' een predikant aan gemeld, waarna hij weer in den families- kring terugkeerde en zich in 'tGooi ge vestigd heeft. Vermoedelijk zal van een terugkeer van den heer De Raad naar Indië niets kun nen komen. J. v. d. Steen, t Te Voorburg is in den ouderdom van 57 jaar overleden de heer J. v. d. Steen, vice-voorzitter van den Ned. Bond van Chr. Fabrieks- en Transportarbeiders, voorzitter van de vakgroep zeelieden van uien bond en tot aan de fusie in 1931 voorzitter van den Chr. Zeeliedenbond. Een kleine advertentie in de rubriek „Vraag en Aanbod" kost slechts 75 cenl bij vooruitbetaling. DE OLIEBRONNEN VAN ROEMENIE ZOUDEN BINNEN TIEN JAAR UITGEPUT ZIJN. Diverse vakbladen geven voortdurend bijzonderheden over het dreigend tekort aan petroleum. Het gebruik neemt steeds toe, moet steeds toenemen, zoodat men met bezorgdheid denkt aan den tijd waar in het eens zal ontbreken aan deze zoo belangrijke ruwe grondstof. Zoo ver zijn wij echter nog niet. „Die Umschau" geeft een overzicht, waaruit blijkt, dat de oude voorraadsgebieden eens uitgeput zullen zijn. In andere streken zullen dan echter weer nieuwe bronnen aangeboord kunnen worden. In de Ver- eenigde Staten- heeft men de productie eenigszins beperkt. Wat Roemenië betreft, wanneer men hetzelfde zal blijven eischen, wordt ver wacht dat de oliebronnen binnen 10 jaar uitgeput zullen zijn. De oude velden bren gen minder op en de nieuwe gebieden ge ven nog geen bevredigende resultaten. In 1936 werd 8.7 millioen ton gewonnen; in 1937 nog slechts 7.2 millioen. Aldus een achteruitgang van 17.6 pet. Ook in 1938 verwacht men dat de opbrengst terug zal loop en. In Polen is de toestand eveneens on gunstiger geworden. Er kon in 1938 bijna geen petroleum uitgevoerd worden. De be zittingen van de groote oliemaatschappij en in Zuid-Amerika, Nederlandsch-Indië enz. schijnen volgens „Die Umschau" ook steeds minder op te leveren. En landen zooals Brazilië, Peru en Argentinië be stemmen de olie die zij kunnen winnen voor eigen gebruik. Daar staat tegenover, dat in andere Europeescbe landen, zooals Hongarije en Joego-Slavië nieuwe vondsten van waar de werden gedaan. En Rusland heeft stel lig nog zeer groote voorraden pertroleum. Dit land zou zelfs een derde van den olie voorraad ter wereld bezitten. Wegens de reusachtige afstanden en allerlei andere moeilijkheden zal men dezen voorraad echter voorloopig nog niet kunnen aan- sprQ'ksn j Men heeft buiten Europa vooral hoop op China, dat vele geologen zien als het olieland van de toekomst. Weer anderen hebben hoop op de grooto gebieden in Z. Amerika. Hoe dit echter ook zij: binnen niet al te langen tijd zijn eenige veran deringen te wachten, de nieuwe gebieden liggen veel ongunstiger dan de oud© cen tra, zoodat de prijzen zullen stijgen. Men legt zich dus met-ijver toe op de nieuwe methode om olie op synthetische wijze te verkrijgen. NADERE BIJZONDERHEDEN OVER DEN INHOUD. Dr Hirschfeld niet pessimistisch. Zaterdag 25 dezer is te Berlijn het nieu we Nederlandsch-Duitsche verdrag betref fende de regeling van het goederenverkeer geteekend, dat van 1 April 1939 tot 31 De cember 1940 zal gelden. Langdurige en vaak moeilijke onder handelingen, eerst te 's-Gravenhage, daar na gedurende 14 dagen te Berlijn, zijn hieraan vooraf gegaan en wanneer men rekening houdt met alle, ten deze een rol spelende factoren, is het resultaat nog niet eens zoo erg onbevredigend te noe men. Dr H. M. Hirschfeld, directeur- generaal van Handel en Nijverheid, hoofd van de Nederlandsche onderhandelings delegatie, heeft na zijn terugkeer uit Ber lijn een verduidelijkende toelichting gege-, ven aan de hand van de bereikte resulta ten. Hieraan is het volgende ontleend: Het is van den beginne af de vraag ge weest 'hoe men in leidende Duitsche krin gen zou reageeren op het nieuwe tarief van invoerrechten, dat op 1 Maart j.l. van kracht is geworden. Volgens Dr Hirsch feld heeft dit nieuwe tarief een „zekeren invloed" gehad op de onderhandelingen. Tot dusverre had Nederland zich bij het afsluiten der 'handelsverdragen zijn be wegingsvrijheid t.a.v. invoerrechten voor behouden. Nu Nederland zijn tarief had verhoogd, wilde Duitschland voor de toe komst evenwel meer zekerheid en zoo kent het nieuwe verdrag thans ook van Neder landsche zijde een consolidatie van tarie ven. Op verscheidene punten wijkt het ver drag af van de verdragen, die tot dusver werden afgesloten. In de eerste plaats betreffen deze wij zigingen den uitvoer uit Ne derland naar Duitschland. Voor een aantal Nederlandsche producten bestaat een geconsolideerd tarief, dat la ger is dan het autonome tarief. De lijst van producten waarvoor die tarieven gel den wordt nu echter verkleind. De tarief- consolidaties zullen o.a. vervallen voor: lo. P o O t a a r d a p p e 1 e n. Hier voor bestond tot dusver een verdragsta rief van 4 R.M. per 100 kg voor de periode van 1 September tot 31 Maart. Dit zal dus nu vervallen. Volgens Dr Hirschfeld zal dit echter niet zoo veel beteekenen, daar het autonome tarief voor de periode van 1 September15 Februari eveneens 4 RM bedraagt en de invoer toch voornamelijk vóór 15 Februari plaats vindt. 2o. T o m a t n, n.l. alleen voor de pe riode 114 November. 3o. SI a, alleen voor de perioden 1 Juni 30 September en 130 November. In het hoofdseizoen blijven evenwel de tarieven voor sla en tomaten onveranderd. Een tweede nadeel voor ons land betee- kent de verhooging van de verdragstarieven voor de na volgende artikelen: l.Spruitkool, voor de periode van 1 Januari tot 31 Maart en van 1 Novem ber tot 31 December van 57 R.M. 2. Spinazie van 56 R.M. 3. Bloembollen van 2025 R.M. 4. Boomkweekerij-artike- 1 e n. De rechten der met 10 R.M. belas te artikelen werden verhoogd van 12.50 R.M.; die welke met 12.50 R.M. waren belast werden tot 15.50 R.M. verhoogd en die met 20 R.M. belast waren werden tot 25 R.M. verhoogd. De verhoudingen voor deze artikelen zullen op 1 Juni a.s. in wer king treden. Deze artikelen zijn voor onzen uitvoer van belang. De uitvoer over 1938 bedroeg 4.9 millioeir R.M. Daar de verhoegingen evenwel binnen beperkte grenzen zijn ge bleven, meende Dr Hirschfeld te mogen veronderstellen^ gezien ook het Duitsche prijspeil, dat een beperking van onzen uit voer door deze verhoogingen niet behoeft te worden gevreesd. De andere tariefconcessies van Duitsche zijde, welke het grootste gedeelte van de tarieflijst omvatten, werden onveranderd in het nieuwe vedrag opgenomen. Dr Hirschfeld heeft, om een duidelijk beeld te geven, ook gewezen op den in vloed van de op 1 Maart ingevoerde ver hooging van het Nederlandsohe tarief van invoerx-echten. Hij deelde mede, dat de verhoogde tarieven 21.6 procent van den Duitschen invoer in Nederland bestrijken. Dit zou voor bet jaar 1938 berekend op den grondslag van de waarde van den in voer uit de Groot-Duitsche gebieden overeen gekomen zijn met een bedrag van f 71.6 millioen. Het zou intusschen ver keerd zijn, hieruit al te stringente con clusies te trekken ten aanzien van de te verwachten vermindering van den invoer uit Duitschland, aangezien men in het complex van de Nederlandsche handels politiek moeilijk kan aangeven, welke ge volgen de maatregelen te weeg zouden brengen. Geen tarief af spraken werden gemaakt met betrekking tot de artikelen, waarvoor het tarief van invoerrechten bij; Kon. be sluit met ingang van 1 Maart j.l. werd verhoogd. Het nieuwe verdrag heeft dus geen enkelen invloed op het tariefontwerp dat thans aanhangig ia. De contingenten voor de Duitsche artikelen, waar van de invoer in Nederland aan contin- genteering is onderworpen, zullen vanaf 1 April ook de artikelen omvatten, afkom stig uit Oostenrijk en het Sudetengebied. In verband met de zwakke positie van som mige Duitsche producten op de Neder landsche markt, welke in sommige geval len een gevolg was van de laatste verhoo ging van invoerrechten in ons land, zijn voor eenige artikelen de contingenten verhoogd. De positie van de Nederland sche kun stzij de-industrie is thans niet gemakkelijk en daar de uit voer van garens naar het Sudetengebied van bijzondere 'beteekenis was, is in het nieuwe verdrag een regeling inzake dezen uitvoer opgenomen, welke met deze belan gen rekening houdt. Voor den invoer van verpakkings glas werd een nieuwe regeling overeen gekomen, waardoor in belangrijke mato rekening werd gehouden met de positi van de Nederlandsche glasindustrie. De regelingen inzake den in- en uitvoer van steenkolen bleven geheel on veranderd. Belgische excursie naar lerseke en Goes. Naar de N. R. Crt. meldt, organiseert de Nederlandsche Kamer van Koophan del voor België en Luxemburg tegen Zaterdag 15 April een „gastronomische excursie" naar lerseke en Goes. De ver- eeniging tot bevordering van het oester- bedrijf zal de leden van de Kamer met 'hun dames ontvangen en rondleiden. Na de bezichtiging van de 'oesterperceelen en een lunch in hotel Nolet te lerseke, wordt nog een tocht gemaakt naar Goes. Even als te lerseke zullen de deelnemers aan de excursie ook daar door den burge meester ten stadhuize worden ontvangen. MIDDELBURG. Het plakken van verkiezingsreclame. Nu op de groene borden, geplaatst van wege de gemeente, voor het gratis aan plakken van verkiezingsreclame, de eerste papieren zijn verschenen, komt het ons goed voor in het kort te herinneren aan den inhoud van art. 20 der politieveror dening. Dit artikel verbiedt het plaatsen, bevestigen, schilderen of aanbrengen op particuliere eigendommen, openbare ge bouwen, openbare wegen, walkanten, van gemeentewege gestelde aanplakborden of zuilen of andere gemeente-eigendommen, tenzij met vergunning van den eigenaar of gebruiker, van bekendmakingen, af beeldingen, drukwerken, geschriften, cij fers, letters, figuren of teekens. Verder is 'het verboden tusschen 10 uur des na middags en 6 uur des voormiddags op den openbaren weg te vervoeren of hij zich te hebben eenig aanplakbiljet, eenig plakmiddel of plakgereedschap, teer, krijt, of eenige andere kleur- of verfstof, tenzij kan worden aangetoond, dat deze voor werpen of stoffen niet zijn gebezigd, noch bestemd voor handelingen als in de t" r- ste alinea bedoeld. In het kort is dus het plakken en schilderen op andere plaatsen dan de groene borden verboden. Maar dit artikel verbiedt ook 'het we derrechtelijk bekladden, onleesbaar maken VASTE BEMANNI LIJN I Naar gemeld word diensten der K. L. M. rijke wijzigingen to< plaats krijgen verschei te bemanning, die ged tijd slechts die lijn zal I zooals tot nu toe, val morgen naar Londen overmorgen naar Stoc| De dienst Amsterc zal in één dag word< Praag voorloopig niet daan. De lijn Amstei via Neurenberg, waar Nieuw zijn de lijnen holm-Helsinki en Ai gen-Oslo; de geprojec dam-Londen-Lissabon verband met de onge vliegveld bij Lissabon. De lijn Amsterdam- derom dezen zomer ge ding bij Doncaster woi ohester wordt op deze leden jaar, aangedaan Met het herstel van den IJsseldijk nabij den nieuwen veerstal te Gouda waarvan de vorige week een groot gedeelte verzakte, is een aanvang gemaakt. altijd een poeder o< i Mijnhardt'a Poeders per Cachers. genaamd „Mi|nharJ of afscheuren van met toestemming vanl op particuliere eigendej bekendmakingen. Dit en dient streng te wol wij het toch over dit f het wellicht zijn nut aan te herinneren, op den openbaren het publiek te hoi! streeks, hetzij door strument of toestel, bJ baar maken van muz| sohelijke stem, tenzij den burgemeester. Landbouv Maandagavond wer Gravenstraat alhier c eindles gegeven aan cursus, le jaar, geor G. B. T. B. Tegenwoordig war' bouwleeraar te Goes, Toezicht en enkele bel Dhr Mesu reikte woord de rapporten - D'e navolgende leerll derd naar het 2e leer| P. A. Vader, J. H. schiere, P. S. Geschil Francke, K. Dingemj Wisse en P. Louw er kerke; J. Marijs, K. te Meliskerke; J. Loo se te Gapinge; A. Rie: J. Kwekkëboom te N, G. Dekker te Kleversh Na een toespraak v burgemeester te Aagt lingen en onderwijze door dhr A. P. Koste dankzegging gesloten. VLISSINGEN. Een aardige attentie Op den dag van de de „Koningin Emma van Mr v. d. S. aang autobussen, welke d( het Grand Hotel „Br: Het knaapje werd da: naar 't St Josephzieki Juist j.l. Zaterdag kw zen in de ouderlijke voorval werd door Mq ford aan Z. K. H. mq stelde hierin zooveel auto vóór de woning! de Badhuisstraat dej tot voor den trottoir! en het knaapje, dat stond om naar den si oogen'blikken vriendel welk door den opgetog tig beantwoord werdi Na eenige minuten I auto weer verder. Des middags na hi dhr en mevr. v. d. S.| voor deze vriendelijke Z. K. H. antwoord! zelf reeds verschillen'! kenhuis had doorgebl zelf vader was, kon hij dit voor de ouders één hunner kinderer werd verpleegd. Het talrijke publiel siast over deze aard Prins. Domburg. „Het u Maandagavond baar g&dering van dit jaai in verband met de Thans wend de mini f 0,50 op f 1 gebrach ding als lid der vere daartoe door ziekte f 5 voor het eerste ja ten worden. Vroeger i Verder werd vastgl ouiesebestrijiding ten aan ieder, ongeacht tiieke gezindte, volge: verband met de subs Besloten werd de keuring wederom

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1939 | | pagina 2