MET OUITSCHLANO.
GOLD <TAR
Het bezoek van Z.H.H. Prins
Bernhard aan Zeeland.
'N KNOOP IN
Een opmerkelijk
De resultaten van de reis
Duitsch geluid.
van Minister Steenberghe.
De Prinses Beatrix te water
gelaten.
Uit de Provincie.
De electriciteitsvoo
ZEEUWSCH
den invoer van tuinbouwproducten en vis-
scherijproducten in België-Luxemburg,
door welke herziening de nationale markt
van deze producten in bepaalde perioden
van het jaar beter wordt beschermd. Om
hun verzoek te steunen hebben de Belgi
sche onderhandelaars gewezen op het
nieuwe element, dat is ontstaan door de
jongste verhooging der Nederlandsche
douanetarieven, waardoor een groot aan
tal artikelen van den Belgischen uitvoer
wordt getroffen en waarvoor de Belgische
regeering tot nu toe nog geen verzachting
heeft weten te verkrijgen.
De Belgische delegatie heeft de Neder
landsche delegatie een aantal voorstellen
voorgelegd, welke deze met de vertegen
woordigers van het desbetreffende orga
nisme zal bestudeeren.
Vermoedelijk zullen de besprekingen
onmiddellijk na Pasohen te 's-Gravenha-
ge worden voortgezet.
SCHOOLREISJES PER SPOOR.
Extratreinen voor verre afstanden.
Op vele scholen bestaat de gewoonte,
er eens per jaar met de leerlingen der
hoogere klassen een dag op uit te trek
ken. Een steeds terugkeerende moeilijk
heid is echter hierbij veelal het opstel
len van een behoorlijk programma. De
geldmiddelen zijn beperkt en de mogelijk
heden dus begrensd. Het terrein is daar
door veelal „wat afgegraasd".
Alleszins verklaarbaar is het dan ook,
dat velen het verlangen koesteren, eens
wat verder van honk te trekken, de kin
deren eens een geheel ander deel van het
land te laten zien. Thans bestaat daar
toe de gelegenheid, dank zij een nieuw
systeem voor schoolreizen, dat de Ned.
Spoorwegen ontworpen hebben.
Op onderwijsgebied hebben zich name
lijk in verschillende deelen van het land
commissies gevormd, die er naar streven,
in samenwerking met de Nederlandsche
Spoorwegen aantrekkelijke en goedkoope
schoolreizen te organinseeren.
Zoo brachten het afgeloopen jaar dui
zenden kinderen uit Groningen, Friesland
en Twente voor het eerst van hun leven
een bezoek aan Amsterdam, Rotterdam
en 's-Gravenhage. Kinderen uit deze ste
den gingen naar Limburg en Brabant
en kinderen uit Limburg naar Zeeland.
De tallooze betuigingen van Instemming
en het steeds stijgende aantal der deel
nemers toonen wel aan, hoezeer deze uit
stapjes in den smaak vallen. Gedurende
den afgeloopen zomer hebben voor dit
doel meer dan dertig extra treinen ge-
Ioopen.
De reis naar het gestelde doel geschiedt
n.l. per extra trein. Dit geeft het voordeel,
dat aan tusschengelegen stations niet be
hoeft te worden gestopt, zoodat de verre
afstand snel wordt afgelegd. Economisch
wordt de reis daardoor, dat men groote
groepen tegelijk vervoert, die dan op be
paalde punten in verschillende richtin
gen worden verspreid en ook weer ver
zamelen.
TIJDELIJKE VERRUIMING BACON-
UITVOER.
Van bevoegde zijde deelt men mede, dat
onze uitvoer van baconvarkens naar En
geland in de eerstkomende weken aan
merkelijk zal kunnen worden opgevoerd.
In verband daarmede wordt het uit de
markt nemen van zware varkens door de
Nederlandsche veehouderijcentrale bin
nenkort gestaakt.
Na 25 Maart zullen derhalve geen
zware varkens meer aan deze centrale ter
levering kunnen worden aangeboden.
De op dat tijdstip reeds opgegeven zware
varkens zullen echter wel worden afgeno
men.
POOLSCH-NEDERLANDSCHE
HANDELSBESPREKINGEN.
De regeeringspersdienst meldt: Diaar de
besprekingen te 's Gravenhage tusschen
een Nederlandsche en een Poolsche dele
gatie inzake het wederzijdsche handelsver
keer nog niet ten einde zijn gekomen, is
voorloopig besloten, dat de bestaande re
gelingen, welke na 31 Maart a.s. zouden
vervallen, over en weer nog gedurende
een maand na dien datum zullen worden
toegepast.
IN OESTERDORP.
Zaterdagmorgen bracht Z.K.H. Prins
Bernhard een bezoek aan Ierseke ter be
zichtiging van de oester- en mosselcul
tures.
Aan het begin van de kom van het
dorp werd Z.K.H. verwelkomd door den
Burgemeester van Ierseke, den heer H.
C. J. Gunning, waarna de stoet zich in
beweging stelde en door het dorp naar
de oesterputten reed.
Van heinde en ver waren de Zeeuwen
naar Ierseke gekomen en hadden zich
langs de straten geschaard om den Hoo-
gen Bezoeker toe te juichen.
Onder groote geestdrift en luide toe
gejuicht, reed de Prins via Dam, Dam
straat, alwaar voor het tehuis van ouden
van dagen „Vredelust" de schoolkinde
ren van alle scholen, getooid met vlag
gen en Oranje, waren opgesteld. In zeer
langzaam tempo werd hier voorbij ge
reden. Vervolgens ging het door Noord
zandstraat, Kerkplein, Vierstraat, Hoek
van Lieven, naar de oesterloods van de
Fa Meulemeester Co. Het muziek
gezelschap „Mozart" stond hier opgesteld
en speelde het Wilhelmus, dat onder
groote stilte werd aangehoord, waarna
een ware ovatie losbarstte.
In de loods werden de Wethouders,
Secretaris en leden van den Gemeente-
Onder het opschrift: „Is er in den han
del tuschen Nederland en het Rijk een
opleving mogelijk?" houdt „Der Wirt-
schaftsring", een van de toonaangevende
nationaal-socialistische tijdschriften, zich
bezig met het goederenvervoer tusschen
beide landen.
Deze beschouwing is van bijzonder be
lang, omdat ze zich kenmerkt door haar
objectief karakter.
„Het goederenverkeer tusschen Neder
land en het Rijk zoo heet het in het
artikel heeft in het afgeloopen jaar niet
onder een gunstige ster gestaan. De Duit-
sche invoer in Nederland, welke in 1937
ongeveer f 327 millioen had bedragen,
daalde in 1938 met 8 pet. tot f 301 milli
oen, en de Nederlandsche uitvoer naar
het Rijk daalde van f 176 tot f 154 milli
oen, dus met niet minder dan 12.5 pet.
j Dat de oorzaken voor den achteruit
gang van het Duitsch-Nederlandsche goe
derenverkeer hoofdzakelijk aan Neder
landsche zijde liggen is slechts tot een ze
keren graad juist. Men moet bedenken dat
omvang en samenstelling van den Neder-
landschen goedereninvoer uit buitenland
zich in hoofdzaak ontplooien onder de
vrije uitwerking van de conjunctuur, dus
noodzakelijkerwijze alle schommelingen
meemaken, welke van de ontwikkeling der
algemeene economische situatie uitgaan.
Het jaar 1938 met zijn dalende conjunc
tuur moest derhalve belemmeringen ver
oorzaken, in het bijzonder wat betreft den
invoer uit 't Rijk, omdat deze overwegend
bestaat uit kapitaalgoederen en fabricaten
van hooge waarde, die bij uitstek onder
hevig zijn aan depressies.
Daarbij komt nog, dat het Nederland
sche streven naar industrialisatie, hoe
langzaam en gematigd 't ook moge voort
schrijden, langzamerhand toch op bepaal
de gebieden de eigen productie zoover om
hoog heeft gebracht, dat het buitenlandsch
fabricaat alle moeite had zich daarnaast
te handhaven. Wie bijvoorbeeld de zoo
juist gesloten Utrechtsche Jaarbeurs heeft
bezocht, zal er opnieuw door verrast zijn
geweest, welke opmerkelijke prestaties van
enkele Nederlandsche industrieën glas,
porcelein, houtbewerking, huishoudelijke
artikelen enz. hij daar kon ontdekken.
Dat is een ontwikkeling, die steeds rui
mer vormen aanneemt en waarvoor men
de oogen niet mag sluiten.
Anderzijds aldus gaat het artikel
voort moet men zich evenwel afvragen
of niet ook aan Duiteche zijdei fouten wor
den gemaakt, die1 tot verscherping van den
achteruitgang van hei goederenvervoer
leiden.
Op grond van eigen ervaringen schijnt
het ons, dat de Duitsche export-industrie
in vele gevallen niet voldoende rekening
houdt met de veranderde toestanden op de
Nederlandsche markt en iets te veel vast-
houdt aan haar eenmaal verkregen rech
ten, die in den vorm der contingenteerin-
gen in zekeren zin officieel zijn gesanctio
neerd.
De overeenkomst van Keulen van 1938
omvat 120 contingentenposten ten gunste
van het rijk, en het is niet onbelangrijk
uit het rapport van de Duitsche KameT
van Koophandel voor Nederland te erva
ren, dat er daarvan in het afgeloopen jaar
slechts tien in vollen omvang zijn uitgeput
of overschreden. Dit resultaat is in hooge
mate betreurenswaardig, vooral omdat
telkens weer kan worden vastgesteld, dat
de invoergrenzen van andere landen in
de meeste gevallen tot den laatsten gulden
worden bereikt, ja, dat dikwijls ook nog
(gewoonlijk vergeefs) aangedrongen wordt
op extra-contingenten.
De behoefte aan uitvoer als zoodanig
is dus dikwijls wel voorhanden en wan
neer om haar te bevredigen van bestaan
de open betalingswaarden van Duitsch-
land geen gebruik wordt gemaakt, dan
wijst dat er op, dat de leveranciers in het
rijk aan den export naar Nederland niet
voldoende aandacht schenken, zij het wat
de kwaliteit betreft, zij bet wat de prijzen
of de leveringstermijnen aangaat.
In dit verband wordt verder gewezen
op de herziening der Nederlandsche dou
anetarieven.
De publicaties over de nieuwe Neder
landsche invoerrechten toonen helaas aan
dat de Duitsche uitvoer naar Nederland
het leeuwenaandeel van de verhooging
der invoerrechten zal hebben te dragon.
Het zou echter volkomen verkeerd zijn,
wanneer de Duitsohe exporteurs daarin
alleen maar een nieuwen slag van het
noodlot zouden zien, welke ten gevolge
zal hebben dat hun omzet op de Nederland
sche markt verder zal dalen.
Maximumtarieven van 18 en in afzon
derlijke gevallen van 20 pet.* zooals Ne
derland ze thans heeft ingevoerd, moeten
overwonnen kunnen worden, te meer daar
zij niet meer dan 68 pet. boven de thans
geldende tarieven liggen.
Overigens mag niet vergeten worden,
dat groote groepen van Duitsche leverin
gen allerlei chemicaliën, een groot aan
tal speciale machines, optische en mecha
nische instrumenten om er slechts een
paar te noemen door de nieuwe invoer
rechten niet worden getroffen.
Het bezoek van den Nederlandschen
minister van economische Zaken aan het
Rijk heeft in dit opzicht ook vele verkeer
de voorstellingen opgehelderd, geheel af
gezien daarvan, dat het blijkbaar ook op
het gebied van concrete transacties (land
bouwmachines voor Indië, en pantserpla
ten voor de beide nieuwe Nederlandsche
kruisers) niet zonder succes is geweest.
raad aan Z.K.H. voorgesteld nadat de Prins
eerst was begroet door den heer C. J. C.
Verhaart, directeur der maatschappij.
Daarna bezichtigde de Prins het afste
ken en het sorteeren der oesters, waarbij
de heer Verhaart van voorlichting diende.
De Prins was zeer geïnteresseerd en
vroeg verschillende bijzonderheden. Na
den rondgang werden enkele oesters door
hem geconsumeerd.
Hierna bracht de Prins een bezoek aan
het kantoor van den heer Iz. Willemsen,
dat voor deze gelegenheid aan den in
gang was versierd met groen en Oranje.
Hier werd de pracht-verzameling schel
pen enz. in oogenschouw genomen. Z.K.H.
toonde groote belangstelling voor de pro
ducten, voortkomende uit de Zeeuwsche
Stroomen.
Vervolgens maakte de Prins een wan
deling langs de 'oesterputten, die met
vlaggetjes waren versierd, onderwijl
steeds toegejuicht door de duizenden, die
zich langs den dijk hadden opgesteld,
om dan een bezoek te brengen aan de
mosselknipperij van den heer Jan Prins,
die in volle bedrijf was.
Nadat deze was bezichtigd, wenschte
Z.K.H. nog even terug te keeren naar de
putten om de oesters, die voor consump
tie gereed staan, in oogenschouw te
nemen en zich te doen voorlichten.
Daarna begaf hij zich naar de gereed
staande auto's, om onder gejuich der
menigte te ongeveer kwart over elf, zijn
bezoek te beëindigen en via Varkensdijk
en Dam, naar Vlissingen te vertrekken.
Met groote geestdrift heeft Ierseke Prins
Bernhard ontvangen. Er werd druk ge
vlagd. Algemeen hoopt men, dat dit be
zoek aan de cultures, waarvoor hij zoo
veel belangstelling toonde, van dien aard
i3 geweest, dat het nog eens zal worden
herhaald.
Terug te Middelburg.
Te 10 minuten voor 12 waren de auto's
weer aan den spoorwegovergang. In de
stad werd de snelheid gematigd en kon
den zij. die in de Stationsstraat, de Ka
den, de St.-Janstraat, de Langedelft, de
Burg en de Balans, naar buiten waren
gekomen of speciaal naar die straten wa
ren gekomen, opnieuw den hoogen gast
een groet brengen.
Toen de Prins te kwart voor één, thans
gekleed in het zwart en met hoogen hoed,
uit de woning van den Commissaris der
Koning, naar buiten kwam, was het aan
tal personen in de Abdij nog toegenomen
en ook onder weg door St.-Pieterstraat,
Korte Delft, Nieuwstraat, Kaden, Sta
tionsstraat, Blauwendijk en Vlissingschen
Singel, waren op" verschillende plaatsen
velen, die blijk gaven van medeleven met
het Vorstenhuis.
Naar Vlissingen.
Het was te begrijpen, dat ook de bewo
ners van den Nieuwen Vlissingschen weg
voor een groot, deel wilden gebruik ma
ken van de gelegenheid om Z. K. H. te
zien en te begroeten. Zij zullen het zeker
op prijs hebben gesteld, dat niet te hard
werd gereden, zoodat velen een glimlach
en een bewijs van dank van den Prins
konden opvangen.
Bij den ingang van het vliegveld werd
gestopt en kwam de burgemeester van
Vlissingen, de heer C. A. van Woelderen,
den Prins bij de auto welkom heeten in
Vlissingen.
Voorafgegaan door de auto met den
burgemeester, werd spoedig doorgereden
en hoe dichter men bij de stad kwam,
hoe meer de vaart werd verminderd.
EEN VOORSPOEDIG VERLOOP.
Onder groote belangstelling van de
zijde der regeering, van tal van andere
autoriteiten en van de Vlissingsche be
volking is Zaterdagmiddag het tweede
motormailschip van de Mij „Zeeland"!,
de „Prinses Beatrix", op de werf van de
Kon. Mij „De Schelde" te Vlissingen te
water gelaten.
Voorspoedig te water gelaten. Zoo
teleurstellend als de loop van zaken bij
het van stapel loopen van de „Koningin
Emma" was, zoo vlot ging nu alles.
De stad had een feestkleed aangetrok
ken. Overal vlaggen, vaandels, buurt-
vereenigingen op marsch, padvinders,
muziek, enz.
Toen we te ruim half een op het ter
rein arriveerden, was de toeloop van het
publiek al buitengewoon druk. De tribu
nes waren reeds voor een groot deel ge
vuld met genoodigden. Vanuit het
„kraaiennest", dat men op een hijsch-
kraan voor de pers had gereed gemaakt
in de onmiddellijke nabijheid van de
tribune van Z. K. H. Prins Bernhard,
had men een mooi overzicht over de
drukte in en om de werf. De tribunes
aan weerszijden van het schip zaten vol
met 450 genoodigden, die wij reeds
Zaterdag noemden.
Te even over één was het te merken,
dat de hooge gast in aantocht was.
Uit de verte hoorden we gejuich. De
auto's reden het terrein op en onder een
baldakijn had de begroeting plaats. Het
Wilhelmus werd gespeeld. Film-appara
ten snorden, camera's klikten en onder
een druilerig motregentje marcheerde
Prins Bernhard, vergezeld van de auto
riteiten als de Commissaris der Konin
gin, de burgemeester van Vlissingen en
de directies van „De Schelde" en „de
Zeeland" over de lange loopbrug naar
de hoog-gelegen eere-tribune.
Hier werden de Zaterdag reeds gepu
bliceerde redevoeringen uitgesproken
door de heeren Ruys (Mij „De Schelde")
en de Meester (Mij „Zeeland").
Ir Wesseling, een van de Schelde-direc-
teuren, verzocht nu Z. K. H. de laatste
beletselen weg te nemen en overhandig
de Hem daartoe het zilveren bijltje.
Commando's klonken, het werd een
lawaai van weggesmeten blokken, enz.
Een belletje klonk: het teeken, dat alles
gereed was.
De Prins onder de champagne.
Met een forschen slag hakte de Prins
den kabel door en met een krach tigen
zwaai slingerde hij de flesch met cham
pagne tegen het schip; zóó flink, dat de
Prins den inhoud van de flesch voor
een deel over zijn jas kreeg. Z. K. H.
had er zelf wel het meest plezier om. Ook
enkele andere heeren werden besproeid.
De spanning bereikte nu haar hoogte
punt. Wat zou de „Prinses Beatrix" doen?
Even hardnekkig weigeren als de „Ko
ningin Emma", waarbij men eenige uren
heeft moeten zwoegen om ze in haar
element te krijgen?
Er kwam flink vaart in het schip. Een
tiental Meters gleed het van de helling,
maar toen kwam er vertraging. Dat dreig
de weer denzelfden kant uit te gaan.
Maar er was op dezen onwil nu beter
gerekend dan den vorigen keer. Enkele
machines gingen direct hevig puffen. Er
werd een krachtige duw gegeven (boven
dien was ook de glijkant van de slee
wat smaller gehouden, terwijl de boot nu
ook wat verder op de helling zat, zoodat
de vaart grooter was) en daar gleed de
nieuwste aanwinst van onze handels- en
passagiersboot feestelijk versierd met
slingers van groen en van vlaggen voor
zien, onder geloei van sirenes en gejuich
van de menigte plechtig te water. Altijd
weer een imposant gezicht.
De „Prins Beatrix" is in alle opzichten
gelijk aan de „Koningin Emma", waar
over wij, bij haar tewaterlating de bij
zonderheden uitvoerig hebben vermeld.
Het ligt in het voornemen de „Konin
gin Emma" tegen 1 Juni in dienst te stel
len en de „Prinses Beatrix" tegen 1 Juli
zoodat in het a.s. zomerseizoen de dage
lij ksche dienst geheel door nieuw mate
riaal zal worden uitgevoerd.
De „Koningin Emma" zal reeds op 18
April a.s. een proeftocht naar Schotland
maken.
Naar Brittannia.
Direct na de tewaterlating vertrok de
Prins weer, om zich per auto naar het
hoofdgebouw van „De Schelde" te be
geven.
Na vertrek van Z. K. H. werden de
ministers met hun dames met afzonder
lijke auto's en de overige genoodigden
met autobussen naar Hotel Britannia
gebracht.
Z. K. H. Prins Bernhard werd aan den
ingang van het hoofdgebouw ontvangen
door den directeur van de werf, den heer
Wesseling, die Z. K. H. naar de commis
sariskamer geleidde, alwaar zich ook be
vonden de heeren Ruys, De Meester, J.
Smit, Alberts, Van Manen, Silvergieter
Hoogstad, Lodeizen, Bensink en de dames
Smit, Lodeizen, Bensink en Bron.
Behalve deze dames en heeren werden
nog aan Z. K. H. voorgesteld kapt. ter
zee Arntzenius, directeur Nederl. Loods
wezen; kapt. ter zee v. d. Stad, comman
dant van de Maritieme Middelen in Zee
land, majoor Haarman, garnizoenscom
mandant, de leden van Gedeputeerde
Staten, de griffier der Staten en het Dag.
Bestuur der gemeente Vlissingen.
In de commissariskamer werden ver-
verschingen aangeboden.
Z. K. H. werd daarop door den heer
Wesseling wederom uitgeleide gedaan,
waarna de stoet via Aagje Dekenstraat
en Badhuisstraat naar Grand Hotel Bri
tannia reed.
Onderweg klonken telkens weer de
hartelijke toejuichingen van't publiek op.
Aan de lunch in „Britannia" zaten aan
de tafel van den Prins aan: de ministers
dr H. Colijn, mr J. A. de Wilde en mr
dr ir J. A. M. van Buuren met hun dames,
de directeuren van beide maatschappijen,
de heeren B. E. Ruys en Th. de Meester,
de Commissaris der Koningin in de pro
vincie Zeeland, jhr mr Quarles van Uf-
ford, de burgemeester van Vlissingen de
heer C. A. van Woelderen, en andere
autoriteiten. 1
Tijdens de lunch heeft de heer Th. de
Meester Prins Bernhard welkom gehee-
ten en gedankt voor zijn tegenwoordig
heid bij de tewaterlating. Daarna ^werd
een dronk uitgebracht op H. M. de Ko
ningin, Prinses Juliana en Prinses Bea
trix. Vervolgens deelde de heer De Mees
ter mede, dat een telegram was gezonden
aan H. M. de Koningin en Prinses
Juliana, waarin de vlotte tewaterlating
van de „Prinses Beatrix" werd vermeld.
Na den gezelligen maaltijd bleven allen
nog geruimen tijd in de andere zalen bij
een. Ongedwongen bewoog Prins Bern
hard zich tusschen het groote gezelschap.
Om half vijf vervoerden de bussen de
genoodigden naar den extra-trein; even
voor vijf uur volgden de Prins en zijn
gevolg dit voorbeeld. Weer was de be
langstelling langs de genomen route
groot.
Tegenover hen, met wie de Prins zich
onderhield, heeft Z. K. H. zijn groote be-
Vooral niet vergeten: als het einde
van Uw pakje Gold Star Shag in zicht
is, dan full speed naar den winkel om
verschen voorraad! De hoogfijne,
zacht-aromatische GOLD STAR Shag
is en blijft de favoriet van de kennersl
'n Extra Tractatie: Gold Star de Luxe, 12 ct
wondering uitgesproken over het prach
tige uitzicht op de Schelde, maar ook zijn
dank voor de hartelijke ontvangst in het
mooie Zeeland, dat hij gaarne spoedig
nog eens weer hoopt te bezoeken.
Vooral ook de oesters hadden zijn be
langstelling opgewekt.
„Ik heb", zei hij, „in Parijs dikwijs
oesters gegeten, maar nooit kreeg ik er
lekkerder dan de Zeeuwsche."
Zooals gezegd, stonden velen langs den
weg geschaard, om den Prins bij zijn
vertrek een afscheidsgroet te brengen.
Hr. Ms. wachtschip „Noord-Brabant
dat tegenover het station gemeerd ligt
was gepavoiseerd, terwijl de bemanning
langs boord en in het want was opge
steld. Zij bracht den Prins de eerbev.;
zen. Op het hoofdperron stond een wa<
van Padvinderswelpen opgesteld, terv
tegenover het rijtuig van den trein, wan
in de Prins zou plaats nemen, de
sturen van verschillende buurtvereeni
gingen met hun vaandels een vaanfkl-
groet brachten onder het spelen van het
Wilhelmus.
De Prins nam daarna zoowel van der.
Commissaris der Koningin als van den
burgemeester afscheid.
Onder hartelijk gejuich, dat door den
Prins glimlachend en buigend voor het
geopende venster in ontvangst werd ge
nomen, zette de trein zich in beweging
en hiermede nam het tweedaagsche be
zoek van Prins Bernhard aan Zeeland
een einde.
MIDDELBURG.
DE VOLGORDE DER LIJSTEN BIJ DE
STATENVERKIEZING.
In verband met de bepaling, dat de
partijen, die reeds zitting hebben in een
openbaar college, bij de verkiezingen in
gevolge periodieke aftreding, voor de
nummering der lijsten op het stembiljet
aan hun aantal afgevaardigden bij de
eindigende samenstelling, rechten kun
nen gelden voor de volgorde, kan nu
reeds worden gemeld, dat de Chr.-Histo-
rischen, die met 8 leden de grootste frac
tie vormen, no. 1 op het stembiljet zijn,
de A.-R. en de R.-K. krijgen ieder met
7 zetels, 2 of 3; de S.D.A.P. met 6 zetels
no. 4; de V.B. met 5 zetels no. 5; de St.-
Geref. met 4 zetels no. 6; de V.D. en de
N.S.B., ieder met 2 zetels, 7 of 8 en de
lijst Bauwens, die geen aanvrage deed
en die der Herv. Staatspartij 9 of 10.
De drie lotingen, die dus moeten plaats
hebben, geschieden in een openbare zit
ting van het centraal-stembureau op a.s.
Woensdag.
Liberale Staatspartij.
In een dezer gehouden ledenvergade
ring van de afdeeling Middelburg van
de Liberale Staatpartij is wegens het
aanstaande vertrek van den voorzitter,
den heer A. Meijer naar Friesland, bij
enkele candidaatstelling tot diens opvol
ger gekozen, de heer S. S. Smeding.
Een aanrijding op den Nieuwlandschen
weg.
Toen in den nacht van Zaterdag op
Zondag te ongeveer kwart voor één de
26-jarige motorrijder C., wonende onder
Middelburg, langs den Nieuwlandschen
weg in de richting Nieuwland huiswaarts
reed, kwam van de andere richting een
auto. Daarvoor dempte C. zijn licht. H'J
heeft vermoedelijk daarbij niet voldoende
gelet op een drietal jonge Nieuwlanders
die te voet naar hun gemeente gingen-
Ter hoogte van het gebouwtje van de
Fruitteelt-Mij, heeft hij'met zijn stuur den
meest links loopenden van het drieta.,
den 24-jarigen K., aangereden. Deze ze®*
wel als de motorrijder, kwamen te val-
Concentratie van e.ec
afhankelijk van de
De Nederlandsche
tants hield de vorige
wetenschappelijke sai
samenkomsit werd
voerd door prof. J. vt
electriciteitsvoorziendn
In zijn inleiding ga
nen de ontwikkeling
voorziening in ons lai
Het is niet de overl
gonnen is met de sti<
teitsibedrijven, imlaar
tuljeren igeweest
eersten stoot hebben
het vraagstuk der
rung in Nederland re
stolling der regeerin,
lende s-taatsoommissii
die hebben gewijld, z;
lijk© regelingen, deze
fende, pas vastgestel
teitswet 1938.
Spr. ging verder
van electriciteit zich
de stroom behalve vt
ook voor motorische
brieken werd benut,
tal personen, werk®
landsche electriciteit
9500, blijkt, behoort
tot de loonintensieve
De Nederlandsche
ming is op enkele uil
heel in handen van
o h a m e n De
land is historisch al
de grootere gemeente
distribueeren, eventu
omliggende gemeente
ciale bedrijven, hetzij
meenten, 't zij en -dett
meenten wonende pt
soher stroom leverei
Vaak hoort men
gen ,dat de provinci;
len. C. bleek een pc
ken en K. had ver
hoofd. Laatstgenoem
in het gasthuis opf
stelt een onderzoek
schuld sprake zijn zi
Z1
's Gravenpolder.
de werkvers
Mlen schrijft ons:
Zaterdagmiddag de
verschaffing te Scho-i
stelden van hier eer
minuten voor 1 uur
als gewoonlijk, last
kruiwagen mochten
Opeens kwam -daar
spectie, maakte daa
dreigde met straf. De
op zichzelf aan
werkmenschen warei
dit baatte niet. De n
bleef bijl de straf: ee
Thans hebben B.
ingelaten en bevolen
uitgestotenen meer
voor deze zaak in o-r
verschaffing dient oi
ree! -op te heffen. D
heele week in mod
heeft en men krijgt
den, met bovendien
gerecht, dan koimien
van dankbaarheid
Deze zaak zal eers
te worden,
Arnemuiden. Door
stuurinrichting niet
kon Zaterdagmiddag
ke uit de richting
bocht niet neanen bi
reed eenige betonnen
overzijde van -den
na kwam de wagen
aldaar voor het ve
strade, welke gedeel
De auto was van voï
van achteren flinke
serie waren. De inzi
der en damies kwami
met den schrik vrij
werd de auto naar
heer Adriaanse te
gen thuisbehoorde,
Hoek. Zaterdag
het Groene Kruis al
dering. Voorzitter Mi
Uit de jaarversla
een 'gunstig jaar vo
geweest. Vele bezoek
wijkverpleegster afg
tiebureau voor zuige
tig werk en een cu
ongelukken werd de
weer gehouden.
Het ledental kloi
batig slot.
In dit jaar zal i
voorbereiding om)
stichten van een G
waarin de wijkveri
waar het materiaal
gen enz.
Een bestuursvoo
bestuursleden van v
gen werd met groo
worpen. Het was d
mogelijk alle gezindt
nemen. Thans is b
samengesteld, terwijl
lijk is gemaakt hiei
verandering te brei
der verschillende
©en ideaal dat voi
verwezenlijken is. J: