MET OUITSCHLANO. GOLD <TAR Het bezoek van Z.H.H. Prins Bernhard aan Zeeland. 'N KNOOP IN Een opmerkelijk De resultaten van de reis Duitsch geluid. van Minister Steenberghe. De Prinses Beatrix te water gelaten. Uit de Provincie. De electriciteitsvoo ZEEUWSCH den invoer van tuinbouwproducten en vis- scherijproducten in België-Luxemburg, door welke herziening de nationale markt van deze producten in bepaalde perioden van het jaar beter wordt beschermd. Om hun verzoek te steunen hebben de Belgi sche onderhandelaars gewezen op het nieuwe element, dat is ontstaan door de jongste verhooging der Nederlandsche douanetarieven, waardoor een groot aan tal artikelen van den Belgischen uitvoer wordt getroffen en waarvoor de Belgische regeering tot nu toe nog geen verzachting heeft weten te verkrijgen. De Belgische delegatie heeft de Neder landsche delegatie een aantal voorstellen voorgelegd, welke deze met de vertegen woordigers van het desbetreffende orga nisme zal bestudeeren. Vermoedelijk zullen de besprekingen onmiddellijk na Pasohen te 's-Gravenha- ge worden voortgezet. SCHOOLREISJES PER SPOOR. Extratreinen voor verre afstanden. Op vele scholen bestaat de gewoonte, er eens per jaar met de leerlingen der hoogere klassen een dag op uit te trek ken. Een steeds terugkeerende moeilijk heid is echter hierbij veelal het opstel len van een behoorlijk programma. De geldmiddelen zijn beperkt en de mogelijk heden dus begrensd. Het terrein is daar door veelal „wat afgegraasd". Alleszins verklaarbaar is het dan ook, dat velen het verlangen koesteren, eens wat verder van honk te trekken, de kin deren eens een geheel ander deel van het land te laten zien. Thans bestaat daar toe de gelegenheid, dank zij een nieuw systeem voor schoolreizen, dat de Ned. Spoorwegen ontworpen hebben. Op onderwijsgebied hebben zich name lijk in verschillende deelen van het land commissies gevormd, die er naar streven, in samenwerking met de Nederlandsche Spoorwegen aantrekkelijke en goedkoope schoolreizen te organinseeren. Zoo brachten het afgeloopen jaar dui zenden kinderen uit Groningen, Friesland en Twente voor het eerst van hun leven een bezoek aan Amsterdam, Rotterdam en 's-Gravenhage. Kinderen uit deze ste den gingen naar Limburg en Brabant en kinderen uit Limburg naar Zeeland. De tallooze betuigingen van Instemming en het steeds stijgende aantal der deel nemers toonen wel aan, hoezeer deze uit stapjes in den smaak vallen. Gedurende den afgeloopen zomer hebben voor dit doel meer dan dertig extra treinen ge- Ioopen. De reis naar het gestelde doel geschiedt n.l. per extra trein. Dit geeft het voordeel, dat aan tusschengelegen stations niet be hoeft te worden gestopt, zoodat de verre afstand snel wordt afgelegd. Economisch wordt de reis daardoor, dat men groote groepen tegelijk vervoert, die dan op be paalde punten in verschillende richtin gen worden verspreid en ook weer ver zamelen. TIJDELIJKE VERRUIMING BACON- UITVOER. Van bevoegde zijde deelt men mede, dat onze uitvoer van baconvarkens naar En geland in de eerstkomende weken aan merkelijk zal kunnen worden opgevoerd. In verband daarmede wordt het uit de markt nemen van zware varkens door de Nederlandsche veehouderijcentrale bin nenkort gestaakt. Na 25 Maart zullen derhalve geen zware varkens meer aan deze centrale ter levering kunnen worden aangeboden. De op dat tijdstip reeds opgegeven zware varkens zullen echter wel worden afgeno men. POOLSCH-NEDERLANDSCHE HANDELSBESPREKINGEN. De regeeringspersdienst meldt: Diaar de besprekingen te 's Gravenhage tusschen een Nederlandsche en een Poolsche dele gatie inzake het wederzijdsche handelsver keer nog niet ten einde zijn gekomen, is voorloopig besloten, dat de bestaande re gelingen, welke na 31 Maart a.s. zouden vervallen, over en weer nog gedurende een maand na dien datum zullen worden toegepast. IN OESTERDORP. Zaterdagmorgen bracht Z.K.H. Prins Bernhard een bezoek aan Ierseke ter be zichtiging van de oester- en mosselcul tures. Aan het begin van de kom van het dorp werd Z.K.H. verwelkomd door den Burgemeester van Ierseke, den heer H. C. J. Gunning, waarna de stoet zich in beweging stelde en door het dorp naar de oesterputten reed. Van heinde en ver waren de Zeeuwen naar Ierseke gekomen en hadden zich langs de straten geschaard om den Hoo- gen Bezoeker toe te juichen. Onder groote geestdrift en luide toe gejuicht, reed de Prins via Dam, Dam straat, alwaar voor het tehuis van ouden van dagen „Vredelust" de schoolkinde ren van alle scholen, getooid met vlag gen en Oranje, waren opgesteld. In zeer langzaam tempo werd hier voorbij ge reden. Vervolgens ging het door Noord zandstraat, Kerkplein, Vierstraat, Hoek van Lieven, naar de oesterloods van de Fa Meulemeester Co. Het muziek gezelschap „Mozart" stond hier opgesteld en speelde het Wilhelmus, dat onder groote stilte werd aangehoord, waarna een ware ovatie losbarstte. In de loods werden de Wethouders, Secretaris en leden van den Gemeente- Onder het opschrift: „Is er in den han del tuschen Nederland en het Rijk een opleving mogelijk?" houdt „Der Wirt- schaftsring", een van de toonaangevende nationaal-socialistische tijdschriften, zich bezig met het goederenvervoer tusschen beide landen. Deze beschouwing is van bijzonder be lang, omdat ze zich kenmerkt door haar objectief karakter. „Het goederenverkeer tusschen Neder land en het Rijk zoo heet het in het artikel heeft in het afgeloopen jaar niet onder een gunstige ster gestaan. De Duit- sche invoer in Nederland, welke in 1937 ongeveer f 327 millioen had bedragen, daalde in 1938 met 8 pet. tot f 301 milli oen, en de Nederlandsche uitvoer naar het Rijk daalde van f 176 tot f 154 milli oen, dus met niet minder dan 12.5 pet. j Dat de oorzaken voor den achteruit gang van het Duitsch-Nederlandsche goe derenverkeer hoofdzakelijk aan Neder landsche zijde liggen is slechts tot een ze keren graad juist. Men moet bedenken dat omvang en samenstelling van den Neder- landschen goedereninvoer uit buitenland zich in hoofdzaak ontplooien onder de vrije uitwerking van de conjunctuur, dus noodzakelijkerwijze alle schommelingen meemaken, welke van de ontwikkeling der algemeene economische situatie uitgaan. Het jaar 1938 met zijn dalende conjunc tuur moest derhalve belemmeringen ver oorzaken, in het bijzonder wat betreft den invoer uit 't Rijk, omdat deze overwegend bestaat uit kapitaalgoederen en fabricaten van hooge waarde, die bij uitstek onder hevig zijn aan depressies. Daarbij komt nog, dat het Nederland sche streven naar industrialisatie, hoe langzaam en gematigd 't ook moge voort schrijden, langzamerhand toch op bepaal de gebieden de eigen productie zoover om hoog heeft gebracht, dat het buitenlandsch fabricaat alle moeite had zich daarnaast te handhaven. Wie bijvoorbeeld de zoo juist gesloten Utrechtsche Jaarbeurs heeft bezocht, zal er opnieuw door verrast zijn geweest, welke opmerkelijke prestaties van enkele Nederlandsche industrieën glas, porcelein, houtbewerking, huishoudelijke artikelen enz. hij daar kon ontdekken. Dat is een ontwikkeling, die steeds rui mer vormen aanneemt en waarvoor men de oogen niet mag sluiten. Anderzijds aldus gaat het artikel voort moet men zich evenwel afvragen of niet ook aan Duiteche zijdei fouten wor den gemaakt, die1 tot verscherping van den achteruitgang van hei goederenvervoer leiden. Op grond van eigen ervaringen schijnt het ons, dat de Duitsche export-industrie in vele gevallen niet voldoende rekening houdt met de veranderde toestanden op de Nederlandsche markt en iets te veel vast- houdt aan haar eenmaal verkregen rech ten, die in den vorm der contingenteerin- gen in zekeren zin officieel zijn gesanctio neerd. De overeenkomst van Keulen van 1938 omvat 120 contingentenposten ten gunste van het rijk, en het is niet onbelangrijk uit het rapport van de Duitsche KameT van Koophandel voor Nederland te erva ren, dat er daarvan in het afgeloopen jaar slechts tien in vollen omvang zijn uitgeput of overschreden. Dit resultaat is in hooge mate betreurenswaardig, vooral omdat telkens weer kan worden vastgesteld, dat de invoergrenzen van andere landen in de meeste gevallen tot den laatsten gulden worden bereikt, ja, dat dikwijls ook nog (gewoonlijk vergeefs) aangedrongen wordt op extra-contingenten. De behoefte aan uitvoer als zoodanig is dus dikwijls wel voorhanden en wan neer om haar te bevredigen van bestaan de open betalingswaarden van Duitsch- land geen gebruik wordt gemaakt, dan wijst dat er op, dat de leveranciers in het rijk aan den export naar Nederland niet voldoende aandacht schenken, zij het wat de kwaliteit betreft, zij bet wat de prijzen of de leveringstermijnen aangaat. In dit verband wordt verder gewezen op de herziening der Nederlandsche dou anetarieven. De publicaties over de nieuwe Neder landsche invoerrechten toonen helaas aan dat de Duitsche uitvoer naar Nederland het leeuwenaandeel van de verhooging der invoerrechten zal hebben te dragon. Het zou echter volkomen verkeerd zijn, wanneer de Duitsohe exporteurs daarin alleen maar een nieuwen slag van het noodlot zouden zien, welke ten gevolge zal hebben dat hun omzet op de Nederland sche markt verder zal dalen. Maximumtarieven van 18 en in afzon derlijke gevallen van 20 pet.* zooals Ne derland ze thans heeft ingevoerd, moeten overwonnen kunnen worden, te meer daar zij niet meer dan 68 pet. boven de thans geldende tarieven liggen. Overigens mag niet vergeten worden, dat groote groepen van Duitsche leverin gen allerlei chemicaliën, een groot aan tal speciale machines, optische en mecha nische instrumenten om er slechts een paar te noemen door de nieuwe invoer rechten niet worden getroffen. Het bezoek van den Nederlandschen minister van economische Zaken aan het Rijk heeft in dit opzicht ook vele verkeer de voorstellingen opgehelderd, geheel af gezien daarvan, dat het blijkbaar ook op het gebied van concrete transacties (land bouwmachines voor Indië, en pantserpla ten voor de beide nieuwe Nederlandsche kruisers) niet zonder succes is geweest. raad aan Z.K.H. voorgesteld nadat de Prins eerst was begroet door den heer C. J. C. Verhaart, directeur der maatschappij. Daarna bezichtigde de Prins het afste ken en het sorteeren der oesters, waarbij de heer Verhaart van voorlichting diende. De Prins was zeer geïnteresseerd en vroeg verschillende bijzonderheden. Na den rondgang werden enkele oesters door hem geconsumeerd. Hierna bracht de Prins een bezoek aan het kantoor van den heer Iz. Willemsen, dat voor deze gelegenheid aan den in gang was versierd met groen en Oranje. Hier werd de pracht-verzameling schel pen enz. in oogenschouw genomen. Z.K.H. toonde groote belangstelling voor de pro ducten, voortkomende uit de Zeeuwsche Stroomen. Vervolgens maakte de Prins een wan deling langs de 'oesterputten, die met vlaggetjes waren versierd, onderwijl steeds toegejuicht door de duizenden, die zich langs den dijk hadden opgesteld, om dan een bezoek te brengen aan de mosselknipperij van den heer Jan Prins, die in volle bedrijf was. Nadat deze was bezichtigd, wenschte Z.K.H. nog even terug te keeren naar de putten om de oesters, die voor consump tie gereed staan, in oogenschouw te nemen en zich te doen voorlichten. Daarna begaf hij zich naar de gereed staande auto's, om onder gejuich der menigte te ongeveer kwart over elf, zijn bezoek te beëindigen en via Varkensdijk en Dam, naar Vlissingen te vertrekken. Met groote geestdrift heeft Ierseke Prins Bernhard ontvangen. Er werd druk ge vlagd. Algemeen hoopt men, dat dit be zoek aan de cultures, waarvoor hij zoo veel belangstelling toonde, van dien aard i3 geweest, dat het nog eens zal worden herhaald. Terug te Middelburg. Te 10 minuten voor 12 waren de auto's weer aan den spoorwegovergang. In de stad werd de snelheid gematigd en kon den zij. die in de Stationsstraat, de Ka den, de St.-Janstraat, de Langedelft, de Burg en de Balans, naar buiten waren gekomen of speciaal naar die straten wa ren gekomen, opnieuw den hoogen gast een groet brengen. Toen de Prins te kwart voor één, thans gekleed in het zwart en met hoogen hoed, uit de woning van den Commissaris der Koning, naar buiten kwam, was het aan tal personen in de Abdij nog toegenomen en ook onder weg door St.-Pieterstraat, Korte Delft, Nieuwstraat, Kaden, Sta tionsstraat, Blauwendijk en Vlissingschen Singel, waren op" verschillende plaatsen velen, die blijk gaven van medeleven met het Vorstenhuis. Naar Vlissingen. Het was te begrijpen, dat ook de bewo ners van den Nieuwen Vlissingschen weg voor een groot, deel wilden gebruik ma ken van de gelegenheid om Z. K. H. te zien en te begroeten. Zij zullen het zeker op prijs hebben gesteld, dat niet te hard werd gereden, zoodat velen een glimlach en een bewijs van dank van den Prins konden opvangen. Bij den ingang van het vliegveld werd gestopt en kwam de burgemeester van Vlissingen, de heer C. A. van Woelderen, den Prins bij de auto welkom heeten in Vlissingen. Voorafgegaan door de auto met den burgemeester, werd spoedig doorgereden en hoe dichter men bij de stad kwam, hoe meer de vaart werd verminderd. EEN VOORSPOEDIG VERLOOP. Onder groote belangstelling van de zijde der regeering, van tal van andere autoriteiten en van de Vlissingsche be volking is Zaterdagmiddag het tweede motormailschip van de Mij „Zeeland"!, de „Prinses Beatrix", op de werf van de Kon. Mij „De Schelde" te Vlissingen te water gelaten. Voorspoedig te water gelaten. Zoo teleurstellend als de loop van zaken bij het van stapel loopen van de „Koningin Emma" was, zoo vlot ging nu alles. De stad had een feestkleed aangetrok ken. Overal vlaggen, vaandels, buurt- vereenigingen op marsch, padvinders, muziek, enz. Toen we te ruim half een op het ter rein arriveerden, was de toeloop van het publiek al buitengewoon druk. De tribu nes waren reeds voor een groot deel ge vuld met genoodigden. Vanuit het „kraaiennest", dat men op een hijsch- kraan voor de pers had gereed gemaakt in de onmiddellijke nabijheid van de tribune van Z. K. H. Prins Bernhard, had men een mooi overzicht over de drukte in en om de werf. De tribunes aan weerszijden van het schip zaten vol met 450 genoodigden, die wij reeds Zaterdag noemden. Te even over één was het te merken, dat de hooge gast in aantocht was. Uit de verte hoorden we gejuich. De auto's reden het terrein op en onder een baldakijn had de begroeting plaats. Het Wilhelmus werd gespeeld. Film-appara ten snorden, camera's klikten en onder een druilerig motregentje marcheerde Prins Bernhard, vergezeld van de auto riteiten als de Commissaris der Konin gin, de burgemeester van Vlissingen en de directies van „De Schelde" en „de Zeeland" over de lange loopbrug naar de hoog-gelegen eere-tribune. Hier werden de Zaterdag reeds gepu bliceerde redevoeringen uitgesproken door de heeren Ruys (Mij „De Schelde") en de Meester (Mij „Zeeland"). Ir Wesseling, een van de Schelde-direc- teuren, verzocht nu Z. K. H. de laatste beletselen weg te nemen en overhandig de Hem daartoe het zilveren bijltje. Commando's klonken, het werd een lawaai van weggesmeten blokken, enz. Een belletje klonk: het teeken, dat alles gereed was. De Prins onder de champagne. Met een forschen slag hakte de Prins den kabel door en met een krach tigen zwaai slingerde hij de flesch met cham pagne tegen het schip; zóó flink, dat de Prins den inhoud van de flesch voor een deel over zijn jas kreeg. Z. K. H. had er zelf wel het meest plezier om. Ook enkele andere heeren werden besproeid. De spanning bereikte nu haar hoogte punt. Wat zou de „Prinses Beatrix" doen? Even hardnekkig weigeren als de „Ko ningin Emma", waarbij men eenige uren heeft moeten zwoegen om ze in haar element te krijgen? Er kwam flink vaart in het schip. Een tiental Meters gleed het van de helling, maar toen kwam er vertraging. Dat dreig de weer denzelfden kant uit te gaan. Maar er was op dezen onwil nu beter gerekend dan den vorigen keer. Enkele machines gingen direct hevig puffen. Er werd een krachtige duw gegeven (boven dien was ook de glijkant van de slee wat smaller gehouden, terwijl de boot nu ook wat verder op de helling zat, zoodat de vaart grooter was) en daar gleed de nieuwste aanwinst van onze handels- en passagiersboot feestelijk versierd met slingers van groen en van vlaggen voor zien, onder geloei van sirenes en gejuich van de menigte plechtig te water. Altijd weer een imposant gezicht. De „Prins Beatrix" is in alle opzichten gelijk aan de „Koningin Emma", waar over wij, bij haar tewaterlating de bij zonderheden uitvoerig hebben vermeld. Het ligt in het voornemen de „Konin gin Emma" tegen 1 Juni in dienst te stel len en de „Prinses Beatrix" tegen 1 Juli zoodat in het a.s. zomerseizoen de dage lij ksche dienst geheel door nieuw mate riaal zal worden uitgevoerd. De „Koningin Emma" zal reeds op 18 April a.s. een proeftocht naar Schotland maken. Naar Brittannia. Direct na de tewaterlating vertrok de Prins weer, om zich per auto naar het hoofdgebouw van „De Schelde" te be geven. Na vertrek van Z. K. H. werden de ministers met hun dames met afzonder lijke auto's en de overige genoodigden met autobussen naar Hotel Britannia gebracht. Z. K. H. Prins Bernhard werd aan den ingang van het hoofdgebouw ontvangen door den directeur van de werf, den heer Wesseling, die Z. K. H. naar de commis sariskamer geleidde, alwaar zich ook be vonden de heeren Ruys, De Meester, J. Smit, Alberts, Van Manen, Silvergieter Hoogstad, Lodeizen, Bensink en de dames Smit, Lodeizen, Bensink en Bron. Behalve deze dames en heeren werden nog aan Z. K. H. voorgesteld kapt. ter zee Arntzenius, directeur Nederl. Loods wezen; kapt. ter zee v. d. Stad, comman dant van de Maritieme Middelen in Zee land, majoor Haarman, garnizoenscom mandant, de leden van Gedeputeerde Staten, de griffier der Staten en het Dag. Bestuur der gemeente Vlissingen. In de commissariskamer werden ver- verschingen aangeboden. Z. K. H. werd daarop door den heer Wesseling wederom uitgeleide gedaan, waarna de stoet via Aagje Dekenstraat en Badhuisstraat naar Grand Hotel Bri tannia reed. Onderweg klonken telkens weer de hartelijke toejuichingen van't publiek op. Aan de lunch in „Britannia" zaten aan de tafel van den Prins aan: de ministers dr H. Colijn, mr J. A. de Wilde en mr dr ir J. A. M. van Buuren met hun dames, de directeuren van beide maatschappijen, de heeren B. E. Ruys en Th. de Meester, de Commissaris der Koningin in de pro vincie Zeeland, jhr mr Quarles van Uf- ford, de burgemeester van Vlissingen de heer C. A. van Woelderen, en andere autoriteiten. 1 Tijdens de lunch heeft de heer Th. de Meester Prins Bernhard welkom gehee- ten en gedankt voor zijn tegenwoordig heid bij de tewaterlating. Daarna ^werd een dronk uitgebracht op H. M. de Ko ningin, Prinses Juliana en Prinses Bea trix. Vervolgens deelde de heer De Mees ter mede, dat een telegram was gezonden aan H. M. de Koningin en Prinses Juliana, waarin de vlotte tewaterlating van de „Prinses Beatrix" werd vermeld. Na den gezelligen maaltijd bleven allen nog geruimen tijd in de andere zalen bij een. Ongedwongen bewoog Prins Bern hard zich tusschen het groote gezelschap. Om half vijf vervoerden de bussen de genoodigden naar den extra-trein; even voor vijf uur volgden de Prins en zijn gevolg dit voorbeeld. Weer was de be langstelling langs de genomen route groot. Tegenover hen, met wie de Prins zich onderhield, heeft Z. K. H. zijn groote be- Vooral niet vergeten: als het einde van Uw pakje Gold Star Shag in zicht is, dan full speed naar den winkel om verschen voorraad! De hoogfijne, zacht-aromatische GOLD STAR Shag is en blijft de favoriet van de kennersl 'n Extra Tractatie: Gold Star de Luxe, 12 ct wondering uitgesproken over het prach tige uitzicht op de Schelde, maar ook zijn dank voor de hartelijke ontvangst in het mooie Zeeland, dat hij gaarne spoedig nog eens weer hoopt te bezoeken. Vooral ook de oesters hadden zijn be langstelling opgewekt. „Ik heb", zei hij, „in Parijs dikwijs oesters gegeten, maar nooit kreeg ik er lekkerder dan de Zeeuwsche." Zooals gezegd, stonden velen langs den weg geschaard, om den Prins bij zijn vertrek een afscheidsgroet te brengen. Hr. Ms. wachtschip „Noord-Brabant dat tegenover het station gemeerd ligt was gepavoiseerd, terwijl de bemanning langs boord en in het want was opge steld. Zij bracht den Prins de eerbev.; zen. Op het hoofdperron stond een wa< van Padvinderswelpen opgesteld, terv tegenover het rijtuig van den trein, wan in de Prins zou plaats nemen, de sturen van verschillende buurtvereeni gingen met hun vaandels een vaanfkl- groet brachten onder het spelen van het Wilhelmus. De Prins nam daarna zoowel van der. Commissaris der Koningin als van den burgemeester afscheid. Onder hartelijk gejuich, dat door den Prins glimlachend en buigend voor het geopende venster in ontvangst werd ge nomen, zette de trein zich in beweging en hiermede nam het tweedaagsche be zoek van Prins Bernhard aan Zeeland een einde. MIDDELBURG. DE VOLGORDE DER LIJSTEN BIJ DE STATENVERKIEZING. In verband met de bepaling, dat de partijen, die reeds zitting hebben in een openbaar college, bij de verkiezingen in gevolge periodieke aftreding, voor de nummering der lijsten op het stembiljet aan hun aantal afgevaardigden bij de eindigende samenstelling, rechten kun nen gelden voor de volgorde, kan nu reeds worden gemeld, dat de Chr.-Histo- rischen, die met 8 leden de grootste frac tie vormen, no. 1 op het stembiljet zijn, de A.-R. en de R.-K. krijgen ieder met 7 zetels, 2 of 3; de S.D.A.P. met 6 zetels no. 4; de V.B. met 5 zetels no. 5; de St.- Geref. met 4 zetels no. 6; de V.D. en de N.S.B., ieder met 2 zetels, 7 of 8 en de lijst Bauwens, die geen aanvrage deed en die der Herv. Staatspartij 9 of 10. De drie lotingen, die dus moeten plaats hebben, geschieden in een openbare zit ting van het centraal-stembureau op a.s. Woensdag. Liberale Staatspartij. In een dezer gehouden ledenvergade ring van de afdeeling Middelburg van de Liberale Staatpartij is wegens het aanstaande vertrek van den voorzitter, den heer A. Meijer naar Friesland, bij enkele candidaatstelling tot diens opvol ger gekozen, de heer S. S. Smeding. Een aanrijding op den Nieuwlandschen weg. Toen in den nacht van Zaterdag op Zondag te ongeveer kwart voor één de 26-jarige motorrijder C., wonende onder Middelburg, langs den Nieuwlandschen weg in de richting Nieuwland huiswaarts reed, kwam van de andere richting een auto. Daarvoor dempte C. zijn licht. H'J heeft vermoedelijk daarbij niet voldoende gelet op een drietal jonge Nieuwlanders die te voet naar hun gemeente gingen- Ter hoogte van het gebouwtje van de Fruitteelt-Mij, heeft hij'met zijn stuur den meest links loopenden van het drieta., den 24-jarigen K., aangereden. Deze ze®* wel als de motorrijder, kwamen te val- Concentratie van e.ec afhankelijk van de De Nederlandsche tants hield de vorige wetenschappelijke sai samenkomsit werd voerd door prof. J. vt electriciteitsvoorziendn In zijn inleiding ga nen de ontwikkeling voorziening in ons lai Het is niet de overl gonnen is met de sti< teitsibedrijven, imlaar tuljeren igeweest eersten stoot hebben het vraagstuk der rung in Nederland re stolling der regeerin, lende s-taatsoommissii die hebben gewijld, z; lijk© regelingen, deze fende, pas vastgestel teitswet 1938. Spr. ging verder van electriciteit zich de stroom behalve vt ook voor motorische brieken werd benut, tal personen, werk® landsche electriciteit 9500, blijkt, behoort tot de loonintensieve De Nederlandsche ming is op enkele uil heel in handen van o h a m e n De land is historisch al de grootere gemeente distribueeren, eventu omliggende gemeente ciale bedrijven, hetzij meenten, 't zij en -dett meenten wonende pt soher stroom leverei Vaak hoort men gen ,dat de provinci; len. C. bleek een pc ken en K. had ver hoofd. Laatstgenoem in het gasthuis opf stelt een onderzoek schuld sprake zijn zi Z1 's Gravenpolder. de werkvers Mlen schrijft ons: Zaterdagmiddag de verschaffing te Scho-i stelden van hier eer minuten voor 1 uur als gewoonlijk, last kruiwagen mochten Opeens kwam -daar spectie, maakte daa dreigde met straf. De op zichzelf aan werkmenschen warei dit baatte niet. De n bleef bijl de straf: ee Thans hebben B. ingelaten en bevolen uitgestotenen meer voor deze zaak in o-r verschaffing dient oi ree! -op te heffen. D heele week in mod heeft en men krijgt den, met bovendien gerecht, dan koimien van dankbaarheid Deze zaak zal eers te worden, Arnemuiden. Door stuurinrichting niet kon Zaterdagmiddag ke uit de richting bocht niet neanen bi reed eenige betonnen overzijde van -den na kwam de wagen aldaar voor het ve strade, welke gedeel De auto was van voï van achteren flinke serie waren. De inzi der en damies kwami met den schrik vrij werd de auto naar heer Adriaanse te gen thuisbehoorde, Hoek. Zaterdag het Groene Kruis al dering. Voorzitter Mi Uit de jaarversla een 'gunstig jaar vo geweest. Vele bezoek wijkverpleegster afg tiebureau voor zuige tig werk en een cu ongelukken werd de weer gehouden. Het ledental kloi batig slot. In dit jaar zal i voorbereiding om) stichten van een G waarin de wijkveri waar het materiaal gen enz. Een bestuursvoo bestuursleden van v gen werd met groo worpen. Het was d mogelijk alle gezindt nemen. Thans is b samengesteld, terwijl lijk is gemaakt hiei verandering te brei der verschillende ©en ideaal dat voi verwezenlijken is. J:

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1939 | | pagina 2