Het verkeersvraatjstuk in Zeeland. De Britsche oorlogsbegrooting. GELD Nl Fin. ij. „Zeelandia" Does Dagblad voor de Provincie Zeeland De strijd in Spanje- EERSTE BLAD. DONDERDAG 9 MAART 1939 53c JAARGANG - No. 136 Een onderhoud met den Rijks inspecteur voor het verkeer zand erdoor bet niet lopper. aat het e pool om een ïeemaf. zonder erende nstante arbij in veel die een 48, Goes zakbijbels Buitenland. Belangrijkste Nieuws. beschikbaar voor den aankoop van een Automobiel Binnenland. Uitgave: N. V. Uitgevers-Maatschappij „Luctor et Emergo" ter exploitatie van het biad „De Zeeuw" Bureaux Lange Vorststraat 7 0, Goes Postrekening 44455 Telefoon 11 Bijkantoor Middelburg: Fa. Boekhandel J. J. F A N O Y, Lange Burg 40. Telefoon 28 Directeur - Hoofdredacteur: R. ZUIDEMA Abet.#tiffliei»frIji pv- Weekabonnementen veer Middsióurg Goes en Vlissingen f 0.20 Losse nummers 5 cent Advertenties 30 cent per regel Ingezonden mcdedeelingen 00 csr.t per regel Kleins Advertantlün Dinsdags en Vrijdags f 0.75 bij vooruitbetaling Advertentiën onder letter of motto 10 cent extra Bij contract belangrijke korting worden er veel :mee van de firma gedachte om aan voeringen toe te nl, raden wij aan Ook de boek' hedenavond tot uur: -meest krachtige, ijk stormachtige v bewolkt tot be- ooral in het N., rdag weinig ver- ddag 3 u ag 3 u.: 767. etsers: Men weet, dat de Rijksverkeersinspec tie vanaf 1 Januari 1937, dus ruim twee jaar, functionneert. Waar dat toen een geheel nieuwe talk van 's rijks dienst was en dus ongetwijfeld in deze paar jaar tal van ervaringen zijn opgedaan, meenden wij eens een praatje te moeten gaan maken met den heer Ir Meyer te Middelburg, den rijksinspecteur voor het verkeer, die, zooals dezer dagen werd gemeld, onze provincie gaat verlaten. Het gevraagde onderhoud werd ons bereidwillig toegestaan. Daarbij bleek ons, dat er op het bu reau van een verkeersinispecteur buiten gewoon veel omgaat. Het is daar het cen trum van allerlei verkeersaangelegen- heden. Stel u voor,, wat er aan het verkeer in Zeeland zoo al vastzit. Wat een wirwar van allerlei verkeersmiddelen. Wat een wenschen en verlangens van hen, die van deze vervoergelegenheden gebruik moe ten maken! D'e notulen vaa de verkeers- conferenties, die voorheen elk jaar te Middelburg werden gehouden, 'bevatten lange lijsten van allerlei verzoeken, waarvan sommige konden worden inge willigd, maar waarivan andere moesten worden afgewezen en nu weer werden onderworpen aan het oordeel van de rijksinspectie. Daarover echter straks. Eerst willen we iets vertellen van het werk der verkeersinspectie. Aan haar werd opgedragen het toe zicht op de huurauto's, taxi's en auto bussen, het uitreiken van de daarvoor benoodigde vergunningen, het goedkeu ren der dienstregelingen en tarieven, de controle op de dienst-en rusttijden van het personeel, het verleenen van toerwa- gen-vergunningen, enz. Zooals men ziet, een aardig lijstje. Het keuringswerk. De keuring varu h u u r-a u t o's e n taxi's kunnen de gemeentebesturen zelf ter band nemen. Maar 90 pet der Zeeuw- sohe gemeenten laat dit door de Rijks inspectie doen. Alleen 10 ;pct. (hoofdza kelijk gemeenten in West-Zeeuwsch- Vlaanderen) doet hieraan niet mee. Men begrijpt, dat door een keuring vanwege de rijksinspectie meer uniformi teit wordt verkregen. Deze keuring, die om de drie maanden geschiedt, en f 10 per jaar kost, betreft alleen de veilig heid, niet de deugdelijkheid. Een groo'tere waarde mag men dus ook bij verkoop van een 'auto aan deze keuring niet toekennen! Twee keurimigsambtenaren zijn eiken dag op pad voor dit werk. Wij vernamen, dat hun steeds op het hart wordt ge bonden, om de autoverhuurders met wel willendheid te behandelen. Natuurlijk moeten de keuringseisohen stiipt worden nagekomen. Maaï het maakt een groot verschil of men optreedt als knecht van St. Bureaucratius of als humaaini ambtenaar. Zoo worden om maar iets te noe men de auto's in de garages en niet op enkele centrale punten gekeurd. Het is dan vaalk mogelijk kleine gebreken di rect te herstellen. Bij met-goedkeuring beeft gratis 'herkeuring plaats. Deze keuring van huur-auto's en taxi's heeft Teeds vanaf Sept. 1937 plaats. °p. anize vraag of veel gebreken aan het licht gekomen zijm, werd ons geant woord, dat deze keuring wel zeer nood zakelijk is gebleken. Vooral in het begin is veel gevonden, wat niet in orde was. j Vele onderdeelen moesten worden ver nieuwd. De eerste keuringen kostten ook veel tijd (ongeveer een uur), terwijl men nu meer ingeschoten is en met een half uur kan volstaan. Binnenkort komen zooals bekend voor deze keuring algemeene, voor net geheele land geldende, voorschriften, die samengesteld zijn op grond van de ïdj de verschillende provincies opgedane ervaringen. De keuring van autobussen, die °'m de drie maanden plaats heeft, en fer jaar kost, terwijl voor herkeu- ring f 2,50 wordt bereikend, geschiedt vanaf 1 Januari 1937 wel naar alge meen rijlksvoorschrift. We herinneren beu d°^' vroe®eT Provincia3-! ge~ k)er wordt vooral ten opzichte van Q'bedrijf zijnde autobussen met soepel heid opgetreden. hof00 wordei1 de voorschriften voor wat aantal zitplaatsen betreft, in volle ^strengheid alleen bij aanschaffing van 'euwe of aankoop van gebruikte bus sen toegepast. Pe rijksverkeersinspectie is ook inge- keld bij de concessiekwestie. Wel be drit de verkeersoo'immissie over het °t niet toekennen van de concessie, maar de stukken liggen op de inspectie ter inzage, adviezen moeten worden ge geven, enz. De hooge tarieven. Bij de bespreking van de tarieven stel den we de vraag of er hier niet wat meer uniformiteit zou kunnen komen. De al- gemeene klacht is, dat het reizen per bus in Zeeland (enkele uitzonderingen daargelaten) zoo duur is en dat er enkele trajecten zijn, waar het tarief per K.M. buitengewoon hoog is. Ir Meyer gaf dit toe. Maar men moet met de practijk rekening houden. Er zijn provincies en streken in ons land, waar de vervoerscijfers voor de bussen veel boo- ger zijn dan hier. Zeeland is nu eenmaal dun bevolkt. De autobus is voor ons Ge west van zeer groot belang. Ze Is voor tal van dorpen het eenige publieke ver keersmiddel. Maar als men weet, hoe weinig passagiers op sommige lijnen per dag worden vervoerd, als men op de hoog te is van de weinig gunstige exploitatie- uitkomsten van sommige ondernemingen., 'dan moét men erkennen, dat er van ver- schilende tarieven geen cent af kan. Men moet hierin voorzichtig te werk gaan. Zou er redelijke verwachting zijn, dat door een lager tarief het vervoer zou toenemen, dan stond de zaak anders. Maar zoo is het meestal niet. Naar concentratie Was er één groote onderneming, die het verlies op een bepaald lijntje kon goedmaken uit de winst op andere, dan was het ook weer een ander geval. Maar we hebben in Zeeland op dit ge bied nog weinig concentratie. Toch zal het hiertoe in de toekomst wel moeten komen. Immers de concessies loopen tot 1 Jan. 1941. Vóór dien tijd moeten alle conces sie-aanvragen dus opnieuw worden be keken. En het zal daarbij wel moeten komen tot meer verkeers-coördinatie. Als de fusie tusschen de Zeeuwsch- Vlaamsche Tramweg-maatschappij en de BreskensMaldeghem tot stand komt, is het zeker mogelijk om de vraag onder het oog te zien of het niet daarheen is te leiden, dat de Z.V.T.M. het geheele verkeer in Zeeuwsch-Vlaanderen te ver zorgen krijgt. Natuurlijk dient dan eerst onderhandeld te worden met de exploi tanten der kleine busdiensten, die er nu nog zijn. Zou deze concentratie daar tot stand komen, dan zou aan tal van wenschen betreffende het onderling correspondee- ren van de buslijnen en de aansluiting op de booten en op België voldaan kun nen worden. Voor Walcheren zou een dergelijke toe stand ook bereikt kunnen worden, als de „Stoomtram Walcheren" met haar bus sen bier bet geheele verkeer voot haar rekening kreeg. Voor Zuid-Beveland zou men wellicht niet zoover kunnen gaan (hier zou men zich moeten bepalen tot b.v. drie of vier groepen), maar voor Noord-Beveland en Tholen is dat ideaal wel te bereiken. Natuurlijk mag men niet rücksichtlos menschen uit hun brood stooten, maar allicht is, eer het Januari 1941 is, door onderhandelen veel te bereiken. Schouwen-Duiveland is wel het lastig ste van alle. Daar hebben we te maken met de R.T.M., die bovendien ook het veer ZijpeAnna Jacoba Polder in exploi tatie heeft. Voortdurend regent het hier klachten over het verkeer. De R.T.M. zal moeten zorgen voor be hoorlijke verkeersuitoefening door middel van bussen of anders zal de oplossing moeten worden gezocht in één gezamen lijke busonderneming van hen, die thans hier enkele kleine lijntjes exploiteeren. Schouwen-Duiveland meent de R.T.M. voor het vervoer van land- en tuinbouw producten niet te kunnen missen. Maar dan staat daar toch tegenover, dat ook een onderneming, die practisch het monopolie heeft, ook voor een behoorlijk verkeer heeft te zorgen. Wij zouden de bewoners van dit eiland gaarne toewenschen, dat zij spoedig een beter veer en behoorlijke busdiensten kregen. Dit eiland is nu op verkeersgebied werkelijk misdeeld. Er zou dan ook voor betere aansluitingen met de Prov. booten gezorgd kunnen worden. Ook deze laten veel te wenschen over. Ten slotte bespraken we nog even de dienst- en rusttijden van het personeel van huur-auto's en bussen. Hiervoor is i een controleur dagelijks op den weg. Mocht het rijtijden-besluit nog vóór het a.s. zomer-seizoen in werking treden (men verwacht, dat dit inderdaad en wel om streeks Mei het geval zal zijn), dan zullen ook voor chauffeurs van toer- wagens en vrachtautos' de scherpe rijks- voorschriften gelden. Als, men hoort, welke arbeidsdagen deze chauffeurs soms moeten maken, kan dit terwille van de veiligheid op den weg niet anders dan toegejuicht worden. Wij willen hiermee ons verkeerspraatje beëindigen en spreken alleen den wensch uit, dat de nieuwe verkeersinspecteur ook iemand moge zijn, die met evenveel tact en voorzichtigheid leiding geeft aan het verkeerswezen in Zeeland als de heer Meyer het deed. Toestand te Madrid blijft verward. Uit Madrid wordt gemeld Het door den defensieraad per radio tot de op standige militairen gerichte ultimatum, dat zij zich voor het middaguur moesten overgeven, is, naar het schijnt, aanvaard, daar na half twaalf niet meer het geluid van schoten werd gehoord. 'Op straat was. het rustig. Er liepen maar enkele trams en ieder die niet uit huis moest voor dringende zaken, begaf zich niet op straat. Later werd gemeld, dat de communistische troepen zich overgaven aan den defensie raad. Mitrailleurs 'zijn op de strategische punten opgesteld, tanks rijden over de groote boulevards. Volgens andere berichten zou het even eens rustig zijn in Valencia, Almeria en de voornaamste centra. Volledige onzekerheid echter heerscht over den toestand in Giudad Real, met welke stad tot dusver geen verbinding kon worden tot stand gebracht. 'Blijkbaar zijn daar nog hevige gevechten tusschen de met elkaar wedijverende groepen aan den gang. Alle toegangswegen naar Madrid wor den bewaakt, 'hoofdzakelijk met het doel te voorkomen, dat communisten van het front zich naar de stad zullen begeven. In de voorsteden van Madrid bestaan nog haarden van verzet. Volgens den Parijschen correspondent van de „D'aily Telegraph" zouden Franco en Miajo thans over de voorwaarden van overgave der republikeinsche strijdkrach ten. onderhandelen. De defensieraad te Madrid wenscht een wapenstilstand van twintig dagen, gedurende welken tijd per sonen, die als gecompromitteerd worden beschouwd, 'het linksóhe Spanje zouden kunnen verlaten. Intusschen wordt van andere zijde vernomen, dat de Italianen er hij Franco op aandringen Madrid stormenderhand te nemen en niet toe te stemmen in een wapenstilstand, tenzij de Madrileensche verdedigingsraad bereid is het geheele linksche gebied onmiddellijk aan 'de rechtsc'hen over te dragen. VORMING VAN EEN EUROPEESCH EXPEDITIE-LEGER. De Engelsche Minister Hore Belisha heeft bij het Lager huis de legerbegrooting inge diend en daarbij o. m. gezegd, dat de vraag, welke het Huis zich in de eerste plaats stelt, is, in welke mate Groot-Brit- tannië in geval van een oor log bereid moet zijn met land- strijdkrachten te interven i- eeren op het vasteland van Europa. De grondslag der Britsche strategie is ;een voldoenden waarborg voor onze ge bieden te verschaffen door luchtstrijd krachten in samenwerking met onze zee macht. In het moederland hebben wij een troepensterkte, welke in normale tijden gebruikt wordt voor de aflossing van garnizoenen overzee; zij wordt een stra tegische reserve, welke in staat is in ge val van nood een stoottroep te ver schaffen. Ten aanzien van het luchtwapen wordt langzaam voortgang gemaakt in de richting van een herstel der mili taire aspecten van de verdediging van het moederland tot de vroegere opper heerschappij. Teneinde de verdediging van overzee- sche havens te versterken, hebben wij in dit jaar kernen gevormd voor een extra strategische reserve in het Midden-Oos ten, waarvan thans in Palestina twee divisies zijn gestationeerd. Hore Belisha herhaalde de op 11 Febr. door Chamberlain afgelegde verklaring inzake de belangengemees chap met Frankrijk, waarmede Engeland zoodanig vereenigd is, dat iedere bedreiging der vitale belangen van Frankrijk, van welke zijde ook, een onmiddel lijke samenwerking met Enge land zal te voorschijn roepen. Deze verklaring legt ons den plicht op, voor zekere gebeurlijkheden te over wegen hoe ons veldleger moet worden voorbereid. De besprekingen tusschen ons en de Franschen hebben ons in dit opzicht niet gebonden, doch verstandige menschen dienen gereed te zijn voor iedere gebeurlijkheid. Indien wij in een oorlog betrokken zouden worden, zou onze bijdrage niet halfslachtig zijn, noch ge baseerd op eenige theorie' van beperkte verplichting. Hore Belisha legde er den nadruk op, dat de besprekingen steeds betrekking hebben gehad op plannen voor de verdediging en niet voor den aanval. Frankrijk verwelkomde op harte lijke wijze de verklaring van Hore Belisha inzake de uitzending van een veldleger voor krijgsdienst op het vasteland. Dit heeft groote opluchting gegeven, daar gevreesd werd, dat Frankrijk maan denlang zou zijn blootgesteld aan aan vallen, terwijl Groot-Brit'tanje een strijd macht voor het continent oefende en uit rustte. Terwijl de Britsche pogingen ter zee en in de lucht ten zeerste werden ge waardeerd, was men in Frankrijk tot nu toe van gevoelen, dat Groot-Brittan je bij zijn defensieve voorbereidingen te wei nig aandacht besteedde aan het leger. Te Berlijn bestaat zeer groote be langstelling voor de Britsdie militaire plannen. Het aantal divisies wordt „een tame lijk formidabel leger genoemd, dat het voordeel heeft, dat de manschappen mi litaire ervaring in de koloniën hebben opgedaan". DE ITALIAANSCHE STRIJDMACHT IN LIBYE. Uitbreiding met 30.000 man. De Engelsche Minister Butler heeft in het Lagerhuis in antwoord op een vraag gezegd, dat „de inlichtingen, waarover de minister van 'buitenlandsche zaken be schikt, er op wijzen, dat de Itali an nsche regeering 'haar be sluit de in Libye geetation- neer'de troepenmacht met 30.000 man uit te breiden, ten uitvoer breng t". Fletcher vroeg wat de nauwkeurige waarde is van deze clausule der Eh- gelsch-Italiaansche overeenkomst. Butler antwoordde 'hierop in Februari gezegd te hebben, dat deze strijdkrachten waren verminderd in overeenstemming met de Engelsch-Italiaansche overeen komst. 'Onlang!», zoo zeide 'hij1 verder, hebben wij tot onzen spijt moeten vernemen, dat zij waren uitgebreid. Fletcher vroeg hierop, of deze clausule ■derhalve als waardeloos moet worden beschouwd, waarop Butler zeide niet zoo ver te willen gaan en dat te zeggen. H ij voegde er aan toe, dat wan neer de Italiaansche s t r ij d- krac'hten in Libye 'de aan gegeven uitbrei'ding zouden hebben ondergaan, haar to taal ongeveer gelijk zou z ij n aan dat van vóór de onder teek ening der Engelsch-Ita liaansche overeenkomst. DE BESPREKINGEN INZAKE PALESTINA. Definitieve Britsche voorstellen in voorbereiding. Van gezaghebbend ezijde werd verno men, dat de Britsche regeering thans de finitieve voorstellen overweegt inzake Pa lestina, welke voorstellen aan de Arabi sche en de Joodsche delegaties begin vol gende week zouden worden overhandigd. Het verluidt, dat de Britsche ïegeering zich thans een juist beeld heeft gevormd van den indruk, welken haar voorstellen op de Arabische en Joodsche delegaties hebben gemaakt, hoewel toch nog zekere bijzonderheden moeten worden overwo gen. GEEN STEUN VAN RUSLAND AAN POLEN EN RGEMENIë? Het bericht van „D'aily" Express" dat Moskou volledigen steun beloofd zou heb ben aan Polen en Roemenië ingeval van een aanval uit het Westen wordt in Sow- jetkringen te Moskou tegengesproken Rusland heeft altijd samenwerking tus schen de Unie, Roemenië en Polen gepre dikt, doch Polen houdt vast aan zijn poli tiek van evenwicht tusschen Duitschland Dit nummer bestaat uit 2 bladen. Binnenland. De Eerste Kamer over de Justitie-be- grooting. Rijtijdenbesluit [komt spoedig af. Belastingplannen hij' den Raad van State. Bet noodweer van gisteren. D'e uitvoering van het plan-Westhoff. Afschaffing van personeele belasting voor motorrijtuigen. Buitenland. Toestand te Madrid verward. De Einigelsche defensieplannen. De Italiaansche strijdmacht in Lybie. op gemakkelijke betallngsvoor* waarden. Vraagt inlichtingen. en Rusland en de houding van Roemenië is niet anders. Men gelooft dus niet, dat een aanbod, als door het betreffende bericht genoemd, gedaan is. DE BELASTINGPLANNEN. Thans bij den Raad van State. Naar wij' vernemen heeft het complex van belastingvoorstellen (waartoe o m. de nationale inkomsten- en winstbelasting en de herziening van eenige accijnzen be hoort), dat in de miliioenennota voor het eerst 'door den minister van financiën is aangekondigd, het departement verlaten. D'e ontwerpen berusten thans hij' den Raad van State. MINISTER VAN DIJK BEZOEKT DE HEMBRUG. D'e minister van Defensie, Dr J. J. C. van D'ijk, heeft gister een bezoek gebracht aan de artillerie-inrichting aan de Hem- brug. De minister was vergezeld van zij'n waarnemenden adjudant, kapitein Mr H. J. Kruis, den president-directeur van het staatsbedrijf der artillerie-inrichtingen Ir A. Groothoff, het hoofd van de vierde afd. R (artillerie der landmacht) van zijn de partement, luitenant-kolonel G. A. Hart- mans', en van den waarnemenden regee- ringsoommissaris voor de industrieels verdedigingsvoorbereiding, Ir F. A. Bege- mann. PARTICULIERE LUCHTVERDEDIGING Bescherming van Dordrecht tegen luchtaanvallen. Enkele dagen geleden heeft een bijeen komst plaats gehad van Dordtsche groot- industrieelen, teneinde te komen tot een bescherming van Dordrecht en omgeving tegen luchtaanvallen. Hiertoe zou noodig zijn het opstellen van afweergeschut waarvan de kosten geschat worden op f 700 000. Dit bedrag zou door de groote industrieën gefourneerd worden. Daar ook de gemeente Dordrecht zelf eigenaresse is van belangrijke industrieën als de electrische centrale, is berekend dat het gemeentelijk aandeel in de kosten ongeveer f 70.000 a f 80.000 zou bedragen. Verwacht wordt, dat eerstdaags den Raad een voorstel in dezen geest bereiken zal. SPOORWEGEN EN VERVOER TE WATER IN GRONINGEN. Het Tweede-Kamerlid, de heer Duy- maer van Twist, heeft aan den minister van Waterstaat de volgende vragen ge richt: 1. Is het juist, dat een concurrentie strijd gaande is tusschen de Nederland- sche Spoorwegen en 't Groningsch beurt- vaartbedrijf benevens de Groningsche binnenvaart als gevolg van de sterke ver laging der vrachttarieven van de spoor wegen? 2. Zoo deze vraag bevestigend beant woord wordt, kan de minister dan mede- deelen, of de Nederlandsche spoorwegen met de verlaagde tarieven beneden den kostprijs gaan, en zoo dit het geval mocht zijn, of daarvan niet het gevolg zal zijn, dat het beurtvaartbedrijf en de binnen vaart van het vervoer van goederen wor den uitgeschakeld?

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1939 | | pagina 1