SCHUDT UW LEVER WAKKER SCHEEPJESM1L Vcor beier breiwerk betere wol, dus: Gemengd Nieuws De taalstrijd in België. Biezelinge, 9.30 en 2 u. ds v. Steenbergen. Dinsdagav. 7 u. ds v. Steenbergen (Bijbel lezing). Borsselen, vm. leesd., nm. ds de Willigen. Colijnsplaat, vm. dhr Louwerse, nm. ds v. Dijk. Driewegen, nm. ds v. Burgeler. Ellewoutsdijk, vm. ds v. Willenswaard. Geersdijk, vm. dr Hansen, nm. leesd. 's-Gravenpolder, vm. en av. 6 u. ds v. Hoog straten (H. Av.). 's-Heerenhoek, nm. ds Wagner. Heinkenszand, 9.30 en 6 u. ds de Willigen. 's-Heer Hendrikskinderen, 's-H. Arendskerke, 9.30 en 2 u. ds v. d. Waa. 's-Heer Abtskerke, 10 en 2 u. ds Drost (n.m. Voorber. H. Av.). Hoedekenskerke, vm. ds Hulsbergen, nm, ds Boersma. Ierseke, 9.30 en 2 u. ds Bons. Kapelle, 9.30 en 2 u. dr Schmidt. Kamperland, 9.30 en 2 u. ds Tonsbeek. Kattendijke, 9.30 en 2 u. ds Lammers. Kats, 2 u. dr Hansen. Krabbendijke, vm. en nm. ds Baarslag. Kortgene, vm. en nm. ds v. d. Most v. Spijk Kloetinge, vm. ds Boersma, nm. ds Huls bergen. Kruiningen, vm. en nm. ds Mortier. Nieuwdorp, vm. ds Wagner (H. Av.), nm. ds Hietkamp. Nisse, nm. ds Matzer van Blois. Oudelande, vm. ds Matzer van Blois. Ovezande, vm. ds de Vries. Rilland, vm. en nm. ds Sickesz (H. Doop). Schore, vm. en nm. ds Postma. Waarde, vm. en nm. ds Hoogenraad. Wemeldinge, 9.30 en 1.30 u. ds de Bruijn. Wissenkerke, vm. en nm. ds Louwerse. Wolfaartsdijk, vm. ds v. Dijk (H. Av.), 2 u. dhr Kraak (Dankz.), 5.30 u. ds Vossers (Jeugddienst). Wilhelminadorp, Op Walcheren. Aagtekerke, vm. en nm. ds Panhuise. Arnemuiden, 9.30 en 6 u. dhr Luitjes, 2 u. ds Simoons. Biggekerke, 9.30 en 2 u. ds de Ru (nm. H. Doop). Domburg, 9.30 u. ds Nicolai, 7 u. ds War ners (Jeugddienst). Gapinge, 2 u. ds v. Duyne. Grijpskerke, 9.30 en 2 u. ds v. Loon. Kleverskerke, 2 u. ds Fagel. Koudekerke, 9.30 u ds v. Kooten (H. Av.), 2 u. ds Kelder (Dankz.). Meliskerke, 9.30 en 2 u. ds Bakker. N.- en St Joosland, 9.30 en 2 u. ds Burger. Oostkapelle, 9.30 en 2 u. ds Don. Ritthem, 9.30 en 2 u. ds Bartlema (H. Av.). Serooskerke, 9.30 en 2 u. ds Warners. St. Laurens, vm. ds Simoons (Voorber. H. Av.), 2 u. geen dienst. Oost-Souburg, 9.30 en 2 u. ds Spijkerboer. (H. Av.). Veere, 9.30 u. ds Fagel. Vrouwepolder, 9.30 u. ds v. Duyne. West-Sou'burg, geen dienst. Westkapelle, vm. en nm. ds Reus. Zoutelande, 9.30 en 2 u. ds Oosthoek, 't Zand, 10 u. ds Dippel, 2 u. ds v. Kooten (H. Doop). Middelburg (Geref. Bond), Vrijzinnige kerk. 2 u. dhr Luytjes te Leiden. Geref. Kerken. Arnemuiden, 9.30 en 2 u. ds Scholing. Baarland, 9.30 en 2 u. ds Leene, Borsrelen, 9.30 en 2 u. ds Fransen. Driewegen, 9.30 en 2 u. leesdienst. Domburg, 9.30 u. leesdienst, 2 u. ds Visser. Gapinge, 9.30 en 2 u. cand. Jongeling te Rot terdam (Voorber. H. Av.). Goes, 9.30 en 5.30 u. ds v. d. Vegt. (H. Av. en Dankz.). 's-Gravenpolder, 930 en 2 u. leesdienst. Grijpskerke, 9.30 en 2 u. ds Hofland. Heinkenszand, 9.30 en 2 u. ds Booij. Ierseke, vm. en nm. ds v. Egmond. Kapelle, vm. en nm. ds Scheele. Krabbendijke, vm. en nm. ds Ros. Kamperland, vm. en nm. ds v. d. Ende, 6 u. leesd. Kruiningen, 9.30 en 2 u. ds Koolstra. St Laurens, vm. en nm. ds Koning. Meliskerke, 9.30 en 2 u. ds Vreugdenhil. Nieuwdorp, vm. en nm. ds Beukema. Oostkapelle, 9.30 en 2 u. leesdienst. Rilland, 9.30 en 2 u. ds v. Herwijnen. Schoondijke, 9.30 en 2 u. ds de Vries. Serooskerke, vm. en nm. ds Lindeboom. Souburg, 9.30 en 2 u. ds Bavinck. Veere, 9.30 en 2 u. ds Stnitt. Westkapelle, 9.30 u. ds Visser, 2 u. leesd. Wemeldinge, vm. en nm. ds v. Dijk. Wirsenkerke, 9.30 en 2 u. ds Oostenbrink. Wolfaartsdijk, 9.30 en 2 u. ds v. Heiningen. Geref. Gemeenten. Aagtekerke, 9.30, 2 en 6 u. leesd. Biezelinge, vm., nm. en av. leesd. Goes, 9.30, 2 en 6 u. leesd. 's-Gravenpolder, vm., nm. en av. leesd. Ierseke, vm., nm. en av. leesd. Kraibbendijke, vm., nm. en av. ds v. d. Berg. Rilland, 9, 1.30 en 5.30 u. ds v. Neerbos. Chr. Geref. Kerk. Biezelinge, 9.30 en 2 u. ds Franssen. (H. Av. en Dankz.). Middelburg (Gasthuiskerk), 10 en 2 u leesd. Woensdag 7.30 u. ds Dubois te Oud-Beijer- land. Vrije Evang. Gemeenten. Goes, 7.30 u. bidst., 9.30 en 6 u. ds v. d. Vis. Wemeldinge, 9.30 en 2 u. ds Werges. Ierseke, vm. en nm. ds Mooij. Bath, 9.30 en 2 u. dhr Verboom. Geref. Kerk (H. V.) Middelburg, 10 en 6 u. ds v. d. Hooff. ZONDER SCHADELIJKE LAXEERMIDDELEN en U zult 's morgéns „kiplekker" uit bed springen. lederen dag moet Uw lover minstens een liter gal ln Uw Ingewanden doen stroomen. Wanneer deze stroom van gal onvoldoende ls, verteert Uw voedsel niet, het bederft. U voelt U opgeblazen, U raakt verstopt. Uw lichaam is vergiftigd en U bent humeurig, voelt U ellendig en ziet alles somber in. De meeste laxeermiddelen zijn slechts lapmiddelen. U moet CARTER'S LEVERPILLETJES nemen om een liter gal vrij te doen stroomen en U zult weer geheel fit zijn. Onschadelijk, plantaardig, zacht, on overtroffen om de gal te doen stroomen. Eischt Carter's Leverpilletjes bij apothekers en drogisten, f. 0.76. Doopsgez. Gem. Goes, 10.15 u. geen dienst. Oud-Geref. Kerk. Colijnsplaat, 9,30 en 6 u. ds Franke. Leger des Heiig. Goes, 7.30 u. bidstond, 10 u. heiligingsdienst, 3.30 u. verblijdingsmeeting, 8 u. verlos singssamenkomst. Leidster kapt. Westra. DOOR DE SYNODE DER GEREF. KERKEN AANGEWEZEN DEPUTATEN VRAGEN RADIO-ZENDTIJD. Namens de Gereformeerde Kerken in Nederland heeft het door de Synode be noemde college van deputaten voor radio uitzendingen dier Gereformeerde Kerken, bij den minister van Binnenlandsche Zaken een aanvrage ingediend om zend tijd, voor het verzorgen van speciaal gereformeerde uitzendingen, op denzelf den voet als aan de vereeniging „De Ne- derlandsch-Hervormde Radio Omroep" mocht worden toegestaan. Adressanten betoogen, dat zij zich, ten einde het groote Christelijk belang te dienen en de eenheid der orthodox-pro- testanten niet in gevaar te brengen, bij de samenwerking met de Nederlandsch- Christelijke Radio Vereeniging tot nu toe verschillende beperkingen hebben ge troost, doch dat zij, nu de Nederlandsch- Hervormde Radio Omroep zendtijd vraagt, het zich tot een plicht rekenen, te zor gen, dat de Gereformeerde Kerken niet bij de Hervormden worden achtergesteld. Dit klemt aldus het adres te ster ker, omdat ons staatsrecht het begrip „Staatskerk" niet kent, en verzoekers de Gereformeerde Kerken op de meest offi- ciëele wijze vertegenwoordigen, terwijl de Nederlandsch-Hervormde Omroep slechts een particuliere vereeniging is, die, hoe wel Nederlandsch-Hervormde leden tel lende, toch geenerlei mandaat van de Nederlandsch-Hervormde Kerk zelf ont ving. WEU D. S. VAN SCHUPPEN - VEENE-NDAAll. "ch {flokfleuaMm' Dierenmishandeling. Een boer uit Zegveld had zich gisteren voor het gerechtshof te Amsterdam te verant woorden wegens een ernstig geval van dierenmishandeling, des te ernstiger om dat dergelijke mishandelingen, in de streek waar verdachte woont, herhaalde lijk schijnen voor te komen. De waakhond van den boer, een trouw en mooi dier, had één gebrek: hij toonde te veel belangstelling voor de schapen. Hij joeg achter de beesten aan en zoo nu en dan pleegde hij thuis te komen met een bek vol schapenwol. De man, die thans in het verdactenbankje zit, was bang, dat het beest of zijn eigen schapen of die van zijn buurman zou doodbijten. Om aan deze liefhebberij een eind te maken, gebruikte hij een afschu welijk middel. Hij duwde een gloeiende kool, gewikkeld in natte schapenwol in den nek van het dier, wiens snuit hij dicht hield. De vreeselijke pijn, de reuk en de smaak van de schroeiende wol zou den den hond volgens het in die streek heerschende volksgeloof afkeerig van schapen maken. De boer vond het pijnigen van den hond blijkbaar niet zoo erg, minder was hij te spreken over het vonnis van den politierechter, die hem tot drie maan den gevangenisstraf had veroordeeld, te meer, daar dit nog een maand hooger was dan den eisch van den officier van justitie. In hooger beroep vorderde de procu- Na wapenstilstand met de regeering „oorlogstoestand" weer ingetreden. GRAMMENS VERTELTI Brussel, 17 Januari 1939. Men heeft het reeds in de rubriek der nieuwsberichten kunnen lezen: Grammens, de leider van den „Raad der Daad", is te Leuven gearresteerd wegens het overschilderen van offi cieels opschriften, die in strijd met de wet van 1932 nog altijd in de Fransche taal zijn gesteld. Dezer da gen hadden wij juist een langdurig onderhoud met deze ongetwijfeld zeer interessante persoonlijkheid, die in den strijd van het Vlaamsche volk zoo'n belangrijke taak vervult. Vele zijner uitlatingen zullen den Neder- landschen lezer een beter inzicht doen krijgen in de problemen, die het stamverwante Vlaamsche volk bezig houden. De Vlaamsche kwestiel In Vlaanderen: alles Nederlandschl Ziedaar een kwestie, waarvan wij in Nederland om zoo te zeg gen uitsluitend den buitenkant kennen. Ondanks de onmiskenbare sympathie wel ke het stamverwate volk, de Vlamingen, in Nederland in breede kringen ontmoet, Florimont Grammens, de leider van de „Raad der Daad". wordt op het innerlijk wezen van de zaak veel te weinig ingegaan, ondanks de cul tureels banden, welke de beide volksdeo- len binden. Men moet echter het voorrecht, het ger luk hebben, zooals wij dat hadden, om den heer Grammens te ontmoeten, om een helder inzicht te krijgen in wat daar leeft en woelt en strijdt in den boezem van het Vlaamsche volk. Het is een voorrecht, dozen voorvechter van de Vlaamsche zaak de kwestie te hooren uiteenzetten en ver dedigen, die geheel zijn bestaan, zijn ge heels leven vult, waarvoor hij zich uit zijn functie van Provinciaal Inspecteur bij het Technisch Onderwijs heeft zien ontzetten, waarvoor hij zooals ook dit keer weer menigmaal gevangenisstraf heeft ondergaan! Men voelt, wanneer men dezen, overigens zoo kalmen man, in vnur ziet geraken, dat het verneder- landschen ^an Vlaanderen voor hem een levensdoel, een heilige taak is, waarvoor hij bereid is, elk offer te brengen en waar aan hij al zijn krachten zal blijven wijden, onvermoeid en onversaagd. De achteruitzetting der Vlamingen. Hier volgt beknopt weergegeven, wat de heer Grammens ons vertelde: De oorzaak van de achteruitzetting der Vla mingen? Deze is in eenige woorden opge helderd. Na de scheiding tusschen Noord- on Zuid-Nederland in 1830 oriënteerde de Belgische regeering zich geheel naar Frankrijk; en dat is zoo gebleven tot voor korten tijd. Voor den onpartijdigen be- oordeelaar is het wel een zonderlinge toe stand, dat een volksgroep van 5.4 millioen zielen de Vlamingen zich bijna een eeuw lang de voogdijschap heeft moeten laten welgevallen van een kleinere volks groep: de Walen, op het oogenblik niet meer dan 3.5 milioen zielen tellend. Hoe is dit mogelijk geweest? Laten wij het openlijk erkennen, dat het vraagstuk van het dagelijksch brood daarbij een groote rol heeft gespeeld. Geen enkele Vla ming, die hoopte of wenschte een open bare functie te bekleeden, had eenige kans om die hoop of dien wensch in vervulling te zien gaan, als hij niet bereid was den nek te buigen onder het Fransche juk. Jaren kwamen en gingen, zonder dat er verandering kwam in deze tergende toestanden. De Vlamingen lieten zich veel, zeer veel, véél te veel welgevallen. Maar konden zij anders, wanneer men het bo venstaande in aanmerking neemt? Geest van verzet groeit'. Toch groeide gestadig en taai bij de Vlamingen het inwendig verzet tegen hun achteruitzetting. Van de regeering, van ouder op ouder Franschgezind, hadden zij weinig te verwachten, zoolang er geen druk op hen werd uitgeoefend, sterk ge noeg om haar te doen zwichten. Om het zoo ver te kunnen brengen, moest het Vlaamsche volk worden wakker geschud, tot erkenning gebracht van zijn staat van onverdiende vernedering. Den Vlamingen zelf moest worden geleerd te werken en te strijden voor hun rechten. En zoo ver is het gekomen. Het zou ons te ver voeren in het kader van dit artikel de geheele geschiedenis van deze ontwik keling, die de heer Grammens ons ver haalde, weer te geven. Genoeg zij te zeg gen, dat de Vlamingen onder het brengen van de zwaarste offers: broodroof, gevan genschap, vrijheidsberooving, gemis van het gezinsleven enz. ten slotte bereikten, waar zij recht op hadden de verneder- landsching van Vlaanderen, d. w. z. de jure. Dat men daar echter in feite nog geenszins aan toe is, zullen wij dadelijk zien. In 1925 vond dé halve vernederland- sching van de Gentsohe hoogesohool plaats, in 1930 de volledige; in 1932 volg de de wet op het algemeen onderwijs, de besturen en het gerecht en in 1938 die op het leger. Wat de Vlaamsche beweging eveneens als een succes mag aanmerken: ook in het koninklijk huis ia een groote verande ring merkbaar. Men heeft in Nederland bij 's koningsbezoek met groote voldoening geconstateerd, dat Koning Leopold zich met een zeker gemak van de Nederland- sche taal bedient. Maar de voorschriften bleven i een doode letter. Nu zou men misschien geneigd zijn te spreken van een succes over de geheele linie. Dat dit echter niet zoo is, hebben wij reeds aangeduid: er is immers een verschil tusschen het maken der wetten en het toepassen daarvan. Ook op het oogenblik moeten wij erkennen, dat de nieuwe voorschriften veelal een doode let ter gebleven zijn. Het feit deed zich voor, dat de leden van de Kamer, die tevens de functie vervulden van burgemeester in dorpen of steden en voor de aanneming van bedoelde wetten hadden gestemd, op grond van politieke overwegingen in hun eigen gemeenten deze wetten niet toepas ten! Juist tegen deze afkeerigheid van het toepassen van de wettelijke voor schriften is de actie van den heer Gram mens en zijn medewerkers gericht. De heer Grammens, die reeds jaren strijd voerde op de volks- en taalgrens, die dwars door België heen loopt van Oost- naar West, ondervond vooral, hoe al die wetten niet werden toegepast, waar het juist zoo noodig was om de Nederland- sche cultuur te beschermen tegen de ver dringing door de Fransche. Hij voelde zich daardoor verplicht op eigenmachtige wijze in te grijpen en wel dra werd hij dan ook de leider van een beweging over Vlaanderen onder de benaming „Raad der Daad" die zich buiten alle politieke groepen houdt en eigenmachtig optreedt, om de Nederland- sche cultuur aldaar de alleenheerschappij te bezorgen, zooals dit het geval is met de Fransche in Wallonië. Zij strijden slechts met oirbare midde len. Zelfs de ergste vijanden van Gram mens en zijn medewerkers zullen hen nooit kunnen beschuldigen van verzet tegen de gestelde machten. Wanneer men meent, tot aanhouding te zijn gerechtigd, laten zij zich kalm arresteeren, wetende, dat de politie, door hen aan te houden, slechts haar plicht doet. Hier bij zij opgemerkt, dat de hoogere rangen in politiekringen nog steeds in handen zijn van Walen of Franskiljons. Maar evenmin toonen zij, die strijden voor Vlaanderens taalvrijheid, zich berouw volle zondaars, als zij voor het gerecht verschijnen. Zij weten, dat zij slechts voor hun recht en dat van hun volk opkomen. Zoo heeft de heer Grammens dan ook, evenals nu weer, de gevange nisdeuren herhaaldelijk ach ter zich hooren dichtvallen. Wat kan men Grammens en zijn medewerkers eigen lijk ten laste leggen? Dat zij de uitvoering der langs vol komen wettelijken weg tot stand gekomen voorschriften zelf zijn gaan toepassen, toen zij, die daartoe krachtens hun ambt geroepen waren, dit achterwege lieten? Kan men hun dit als een misdaad aan rekenen? Neen, zeggen zij. In millioenen exemplaren verspreidden zij drukwerken, waarin zij op de miskenning der wetten wezen, doch zon der gevolg. Eerst toen zij moesten ervaren, dat til hun pogingen faalden, gingen zij er toe over om de wetten zelf toe te passen, hoewel zij daartoe niet waren aange steld. Taalgrens russchtn uw* nfierlandjo' en ksatcch Rijksgrens Provimciegrens De Nederlandsdh-Fransche taalgrens. Na den wapenstilstand opnieuw oorlog? Het speciale terrein, waarop de heer Grammens zijn actie begon (begin 1937) was dus de grens, waar de Nederland- sche en de Fransche cultuur op elkaar botsten. Men weet het: eerst werkte men met de verfkwast, later met den hamer. In de gemeentehuizen drong men door en vernietigde er de Fransche voorschriften, die daar niet meer thuis behoorden, om dat de Nederlandsche taal van hooger- hand was voorgeschreven. Dit optreden sloeg geweldig inl Nadat dit eenigen tijd had voortge duurd, kwam er een wapenstilstand, een soort accoord, tot stand tusschen de re geering en de Vlaamsche cultuurvereeni- Een pamflet, dat door de medewerkers van Grammens bij millioenen in België verspreid wordt. gingen, die, vrij van alle politiek, in Vlaanderen sinds tientallen jaren strijd voeren op hun speciaal terrein. De punten van dezen z.g. wapenstil stand waren de volgende: 1. Alle processen tegen deelnemers aan de Vlaamsche actie worden stopgezet. 2. De belofte wordt gedaan, dat een volstrekte eentaligheid voor Vlaanderen wordt gewaarborgd. 3. Dfe belofte wordt gedaan, dat amnes tie zal worden verleend aan allen, die op grond van hun Vlaamsche, eigenmachti ge actie zijn veroordeeld. Maar ondanks deze belofte van de re geering: gemeentebesturen als van Oosten de, Tienen, Edingen, Knokke enz. blijven weerbarstig. Zij deponeeren de wetsbe sluiten, waaraan zij zich niet wenschen te houden, in de papiermand. En weer moet Grammens zijn actie hervatten en deze brengt hem opnieuw in de gevangenis, waar hij weigert eenig voedsel van bui ten te ontvangen en de kost der gewone gedetineerden eet, d.w.z. droog brood, aardappelen en chicorei-sap. Is de actie van Grammens na de af spraken met de regeering gerechtvaar digd? Men oordeele. Van vele zijner me dewerkers ontving Grammens dezer da gen stukken, waarbij dezen werden aan gemaand oude boetes te betalen. Het staat dus vast, dat op het oogenblik, dat de cultuurvereenigingen door minister president Spaak werden ontvangen en hernieuwde beloften ontvingen, toen reeds de beslissing was getroffen de vroegere vonnissen uit te voeren. De overeenkomst de oude straffen niet uit te voeren, werd dus niet geëerbiedigd. Aldus is de wa penstilstand wederom in een oorlog ont aard. Hoe de afloop daarvan zal zijn? Grammens is er de man niet naar, den strijd op te geven. Hij heeft met zijn ac tie reeds vele successen kunnen boeken en tegenslagen zullen hem niet weerhou den op den eenmaal ingeslagen weg voort te gaan. Hij weet het: de vernederland- sching van Vlaanderen, alsook het ver vangen van Waalsche ambtenaren en be ambten in dat gebied door Vlamingen is niet meer tegen te houden. Het Vlaam sche volk is ontwaakt, het weet waar het recht op heeft en het is geenszins van plan zich nogmaals in slaap te laten sussen. (Nadruk verboden.)

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1939 | | pagina 2