A 3% Bataafscha Petralaum Mij N.V. Hendrikse C= Bank Goes H Tewaterlating van de in Emma" p ii Dagblad voor de Provincie Zeeland EERSTE BLAD. n &r af 1b pj> MAANDAG 16 JAN. 1939 53 e JAARGANG - No. 91 Pechmlddag voor de Kon. MIJ. „De Schelde". Eerst om vijf uur gleed de boot van stapel. Dankbetuiging van H.M. de Koningin. Belangrijkste Nieuws. Buitenland. In Brittannia. Buitenland. Chamberlain weer terug te Londen. a, (B 2 I'»" PS 3 3. 11 CO «- CO 'SSS I-71 3- sr 5" yCT5 5 p u 2 p3 L 3 CD i 3d M CO (KJ 2- cr 3^ CO CO w CD O '1 g g CO aq 2- CO CL 3 p sal iW Êl8* m M S3 g3 a ST^g- C. P ES 1H3 2 o P 3 rn a 2L o. rn S S* £L O JD sT s- 5T 3 a er o - s£h Eg s CO i 3 P 9 co 2 3 g Si a CD s 3 CD CD CD CD V) o co CD er cd' a. n oi Ej' Hj s e g n n O crq C~+" 2aq 3d co CD r£ 2 5 C w S- o G i a§ 5 p p p B'S 3 73' O i_ g o E§ N co CO CO 3 5 e+ 3" P P 2 *1 «5- O- 2 CD 3 CD CD 3 *&o P 05 S3§ CD 3 I p CD HJ P U 6 5' 3 »J5 a l_ a a a 5 a o S ss (J!3 «O o- -S 3 K' a a p a? Para sr. S p 3 S 3 «3: Pag >o «*3 6. i3 g- S.S I i*Cfq CD tr b-S 0 2 5' 3 P CD CD E3 •1 CO &sr 3 a p 3 SLp co o 3d |l' 9? 3 31 0q >3 «3- CD 3 v» Stgg^ öq J"3 <d 2 CD 3 CD CO CD Na 5 c 3 a a r CD p 3 £- CD a g L a 1 5. '"T 3 W 3 P p ni ?r. P B CD B?' 9? O SIT W. 3 to N S T- p £- ®- 3 a p P aq i ra a- S CD O a pfi m a 3 r 03 CP CP a tr a a a§ B S H- 1 fe^a- af-. a M a a.S@t pB P Q 5 Eë M- H 55 Orq 3 CD H-. O D B oq 2 w- 3 P3 p g CLQj^ 53 <1 e. s" aw S .T" N 5'OP M. H. OObo '1^ 2 É3 s w 5^ C: <4 P H g p crq HJ i - P- O CD P p 3 3* £L w a w ST P co i—i p- p a a V PnH O K" r* p* P ip a a- w gw-2.® 1 f I p I I td o g; cd" CD 3 Z o W CD a* C! a a a ïd -e CD <-i a p Uitgave: N. V. Uitgevers - Maatschappij „Luctor et Emergo" ter exploitatie van het blad „De Zeeuw" Bureaux Lange Vorststraat 7 0, Qoes Postrekening 44455 Telefoon 11 Bijkantoor Middelburg: Fa. Boekhandel J. J. F A N O Y, Lange Burg 40. Telefoon 28 Abonnementsprijs ??.Ï0 per kwartaal Weekabonnementen voor Middelburg Qoes en Vlisslngen f 0.20 Losse nummers 5 cent Directeur HoofdredacteurR. ZUIDEMA Advertentlën 30 cent per regei Ingezonden mededeelüngsn 60 cent per regel Kleine Advertentiën Dinsdags en Vrijdags f 0.75 bij vooruitbetaling Advertentiën onder letter of motto 10 cent extra Bij contract belangrijke korting Dit nummer bestaat uit 2 bladen H Vlisslngen en de beide maatschappijen, De Schelde en de Zeeland, hadden Zater dagmiddag niet over te kort aan belang stelling te klagen. Een groote schare van genoodigden, van nabij en ver gekomen, wilde tegenwoordig zijn bij de te water lating van het nieuwe motorpassagiers schip „Koningin Emma" van de Mij' Zee land. Twee groote tribunes aan weerszijt- den van de met guirlandes en vlaggen ge tooide boot gebouwd, waren bezet met da mes en heeren, die getuige wilden zijn van dit heugelijk, feit. Klosten nooh moeite wa ren gespaard, om alle gasten zoo goed mogelijk te ontvangen. Een extra-trein bracht velen van buiten Zeeland te even voor twaalf uur in de Soheldestad, wier belangen zoo nauw samenhangen met die van de Zeeland en De Schelde. Ze werden in autobussen naar de werf vervoerd. Wij zagen o.m. vice-admiraal Fürstner, als vertegenwoordiger van den minister van (Defensie; Mr Spitzen, secretaris-ge neraal van Waterstaat, vertegenwoordiger van den minister van Waterstaat; G. F. Feppema, vertegenwoordiger van den mi nister van Economische Zaken; B. J. de Leeuw, wnd. tbes.-generaal van Finan ciën; A. Duynstee, hoofdinspecteur P. T. T.; de directeuren der Spoorwegen Hup- kes en v. Ryckevorsel en voorts een groot aantal militaire en burgerlijke autoritei ten. Ook radio (N. G. R. V.) en film (Po lygoon) waren present. De feestvreugde was in Vlissingen nog intenser door het feit, dat M. de Koningin de doopplechtigheid zou ver richten. Tegen het middaguur begon dan ook op straat de drukte groot te worden. Buurt verenigingen met haar vaandels stelden zich op. Overal hingen vlaggen. Ook het weer werkte mee om velen op straat te brengen. Alles beloofde in elk opzicht een feestdag te worden. De verschillende schepen in de marine haven waren gepavoisseerd en zoowel hel terrein als de hooge mechanische werk tuigen van de werf waren rijk bevlagd. Op het terrein van „D'e Schelde" heerschte hoogspanning. Alles werd nog eens ge- inspecteerd. De Koningin komt Met den mailtrein van 12.37 arriveerde H. M. de Koningin, die gekleed was in een grijze bontmantel, op 't station, waar zij begroet werd door den Commissaris der Koningin in Zeeland, burgemeester van Woelderen en den commissaris van politie, dhr Gasinjet; ook jhr v. Teylingen Zeeuwsch Kamerheer, was aanwezig. Het dochtertje van den burgemeester, Heleen tje van Woelderen, bood de Koningin bloemen aan. Terstond hierop begaven allen zich naar de gereedstaande auto's, om via de Prins Hendrikweg, Koninginneweg en Aagje Dekenstraat naar de werf te rij den. Duizenden menschen stonden langs den weg en juichten. Ook de matrozen lie ten zich niet onbetuigd. In de Aagje De kenstraat stonden tal van buurtvereni gingen en andere corporaties met vaan dels en vlaggen. Vóór de statietrap, toegang gevend tot de koninklijke tribune, was een baldakijn opgericht en hier werd H. M. ontvangen door dhrn Ruys en De Meester, resp. pre sident-commissarissen van De Schelde en de Zeeland, alsmede door de directie van Schelde en Zeeland. Hier mocht Anneke Smit de Koningin een bloemstuk aanbie den. P® harmonie „Ons Genoegen" zette nu het Wilhelmus in. De Koninklijke stan daard werd geheschen en spoedig ver toonde H. M. zich voor de ramen van de tribune. Rede van den heer Ruys. De heer Ruys sprak nu de volgende rede uit: Majesteit, Het zij mij als President-Commissaris ij Koninklijke Maatschappij „De «melde", mede uit naam van de Stoom- naar i^aatschappij „Zeeland" vergund, Lwe Majesteit van harte welkom te heeten ®P de werf, die ik moge het kort in herinnering 'brengen haar ont staan te danken heeft aan oninklijk initiatief, de eruitziende blik Uwer l^jesteits Vader, onze be- 11 inde wijlen Koning W i 1 - i e m III. Zijne Majesteit bezocht in 1873 deze gemeente om de voltooide havenwerken in te wijden. Het was toen, dat hij de bevol king verblijdde met een koninklijk woord; „D'e oude verlaten Marinewerf zal weder in gebruik gesteld worden. Ik wenscb, dat een groote scheepsbouwwerf met werktui- genfabriek hier worde tot stand gebraent" Gesteund door deze woorden, zette wij len Arie Smit zich aan het werk en hij mocht erin slagen dit bedrijf in 1875 te stichten. Majesteit, namens Bestuurderen van de Koninklijke Maatschappij „De Schelde" zeg ik U eerbiedig en met groote waar deering dank, dat U gevolg hebt willen geven aan de uitnoodiging, dit schip, dat met Uwe toestemming den naam zal dra gen van Uwe onvergetelijke en zoo zeer beminde Moeder, Koningin Emma, aan zijn element toe te vertrouwen. Groot was de voldoening en de vreugde, toen de mare door de gemeente ging, dat Uwe Majesteit zich bereid verklaard had, de plechtigheid te verrichten. Wij en de bevolking, wier wel en wee zoo zeer van „De Schelde" afhankelijk is, zien daarin opnieuw een bewijs van Uwe belangstel ling in de voor Nederland zoo 'belangrijke scheepsbouwindustrie. De Schelde heeft tot in 1941 volop werk. En tenslotte kan Ik U de verheugende mededeelingi doem dat, dank zi] de zeer belangrijke opdrachten van Uwe Maje- steits reigeering voor Uwe Majesteit's Ma rine en de belangrijke opdracht van den Rotterdamschen Lloyd voor den bouw van een snel mailschip van ongeveer 22.000 ton, „De Schelde" thans tot in 1941 zoo zeer bezet is mot werk, dat wij mogen ver trouwen, het bouwprogramma zooveel te kunnen uitbreiden, dat 3000 werklieden en 300 ambtenaren aan den arbeid zullen kunnen blijven. Nog een redevoering. De heer De Meester sprak nu als volgt: Het zij mij', als President-Commissaris van de Stoomvaart Maatschappij' Zeeland vergund, eveneens enkele woorden tot Uwe Majesteit te richten. Dat het Uwe Majesteit heeft behaagd ons toestemming te verleenen ons nieuwe schip den naam „Koningin Emma" te ge ven, stemt ons tot groote dankbaarheid. Steeds heeft bij het Bestuur der Maat schappij „Zeeland" den wensch voorgeze ten, den naam van de Hoogvereerde Vor stin, die zooveel doorslaande bewijzen van Hoogstderzelver medeleven in het lief en leed van onze Maatschappij gaf, levendig te houden en deze wensch zal thans in vervulling gaan, nu het schip, dat straks door Uwe Majesteit aan zijn element zal worden toevertrouwd, den naam „Konin gin Emma" zal mogen dragen. Van de oprichting van de Maatschappij af heeft deze steeds de belangstelling mo gen ondervinden van 't Koninklijke Huis, getuige de namen „Koningin Re- ge n t e s", „Koningin W i 1 h e 1- m i n a", „Prinses Julian a", en „M e o k 1 e n b u r g", die vroegere stoomschepen van onze Maatschappij dra gen mochten. Deze vier schepen ging he laas gedurende den wereldoorlog verloren en aan de daarna nieuw gebouwde twee stoomschepen mochten wederom de na men „P r i n s e s J u 1 i a n a" en „M e o k 1 e n b u r g" worden gegeven. Doch ook op andere wijze kwam de be langstellende steun van het Koninklijke Huis tot uiting. Zijne Koninklijke Hoog heid Prins Hendrik, de Zeevaarder, nam een zeer actief aandeel in de voorberei dingen tot en in de oprichting van de Maatschappij in 1875. Ook daarna nam Zijne Koninklijke Hoogheid als eere voorzitter een daadwerkelijk aandeel in het Bestuur van de Maatschappij'. Ook Zijne Majesteit Koning Willem III gaf overtuigende bewijzen van zijn be langstelling, terwijl wij van 1910 tot 1934 het voorrecht hadden Zijne Koninklijke Hoogheid, Prins Hendrik der Nederlan den Beschermheer van onze Maatschappij te mogen noemen. Groot is onze erkentelijkheid steeds ge weest voor deze Vorstelijke belangstelling en groot is ook onze erkentelijkheid je gens Uwe Majesteit, dat Uwe Majesteit on^ de hooge eer heeft willen bewijzen persoonlijk naar Vlissingen te komen, teneinde ons nieuwe schip den naam „Ko ningin Emma" te geven en de laatste be letselen voor het te water loopen weg te nemen. Namens Commissarissen en Directie van de Stoomvaart Maatschappij „Zee land" moge ik Uwe Majesteit daarvoor onzen eerbiedigen dank betuigen. De Koningin spreekt. Alvorens H. M. de Koningin voldeed aan het verzoek van den heer Wesseling, een van de directeuren van „De Schelde", om de laatste beletselen weg te nemen, hield zij' de volgende toespraak: „Mijnheer de president-commissaris van de maatschappij „De Schelde". Voor uwe woorden van welkom betuig ik mijn oprechten dank. Gaarne zal ik aan het verzoek, om dit schip te water te laten, voldoen. Ik doe dit met ware vreug de, waar het schip den naam draagt mij ner geliefde Moeder, die- steeds bewezen heeft een open oog te hebben voor de groote belangen van ons volk en met name de nationale scheepsbouw en scheepvaart een warm hart toedroeg. Ook u, mijnheer de president-commis saris der Stoomvaart Maatschappij „Zee land", dank ik voor uwe tot mij gesproken woorden. Moge dit schip ten allen tijde getuigenis afleggen van het kunnen van onzen Nederlandschen scheepsbouw en moge 'het gedurende een lange reeks van jaren een sieraad zijn van onze vader- landsche koopvaardijvloot en van de maatschappij, wier vlag het voert. Een gelukkige vaart zij het beschoren". In spanning. H. M. kwam nu naar voren. Nog groo- ter werd de spanning. Commando's klon ken. Een bombardement van vallende halken hoorden we. Het technisch personeel van de Schelde gaf bevelen aan de werklieden. H. M. de Koningin verrichtte Zaterdagmiddag te Vlissingen de plechtigheid der tewaterlating van het nieuwe motorpassagiersschip „Koningin Emma" van de Stoomvaart Mij. „Zeeland". Aan de ingezetenen van Middelburg. Hare Majesteit de Koningin heeft mij ter gelegenheid van Hoogstderzelver be zoek op Zaterdag 14 Januari, bij herha ling Hare groote ingenomenheid betuigd, met de warme en geestdriftige ontvangst Hare Majesteit door de bevolking van Middelburg zoo spontaan bereid, Hare Majesteit heeft mij opgedragen aan alle particulieren en organisaties die, in welken vorm ook, het hunne daartoe hebben bijgedragen, Haren bijzonderen clank daarvoor over te brengen. Het Is mij een voorrecht, me bij deze van de mij verstrekte opdracht te kwij ten. Dë Burgemeester van Middelburg, M. FERNH0TJT. 11 Januari 1939. De directeur van deze Mij. vertelde H. M. eenige bijzonderheden. Elke man, die noodig was, was op zijn post. Nog even wachten. Nog intenser 'de spanning. Ein delijk een belletje. H. M. hakte met twee forsche slagen het staaldraad door. Het schip kwam in beweging, de champagne- flesch sloeg tegen den neus van het schip stuik. Het Wilhelmus werd ge speeld. „Langzaam begon het schip te glijden onder luide toejuichingen van alle aan wezigen, dan steeds sneller en eenige oo'genblikken later bevond de „Koningin Eïmma" 'zicih in z'n element." Zoo meldden het Zaterdagavond enkele iet-wat voorbarige bladen, die buiten Zee land verschijnen en die er leelffk invlo gen. Maar zoo gebeurde het juist niet. Het schip gleed niet verder dan 2 m. en bleef toen stok-stijf zitten. Groote teleurstelling! Personeel van de Schelde was 'onmiddellijk in actie en liep af en aan. Hydraulische kracht werd aangewend, maar het vorderde slechts decimeter voor decimeter, zoo ongeveer (als we goed hebben uitgerekend) 1 M. per (kwartier. Een pijnlijke situatie voor de directie van. de Schelde. Onder 'hoogspanning werd gewerkt, maar men schoot weinig op. H. M. was echter onvermoeid. Ze had meer geduld, dan velen op de tribunes, wien dat wachten al spoedig begon te vervelen. Steeds 'kwam ze weer naar voren, om door Ir Wesseling voorgelicht te worden en om alles nauwkeurig op te nemen. Niets ontging haar. Deze tegenslag heeft natuurlijk een streep gehaald door het feestprogramma van den dag. Toen het wachten steeds langer duur de, 'heeft men de ververschingen, die in het kantoorgebouw der Schelde gereed stonden naar de Kon. tribune doen over brengen en zijn de Commissarissen van de beide 'betrokken maatschappijen, en kele dames en andere autoriteiten, o.w. de ontwerper van het schip, Ir Blokland Visser, in plaats van in 'het kantoorge bouw, hier aan de Koningin voorgesteld. 'Het bezoek aan 't kantoorgebouw ver viel hiermede. „On's 'Genoegen" gaf zoo nu en dan, om de stemming er in te houden, een num mertje ten beste. Was het de bedoeling geweest, dat H. M. te ongeveer twee uur te Middelburg zou arriveeren, het werd drie uur, eer zij' uit Vlissingen vertrok. D'e burgemeester en de heeren van de SchJde en de Zeeland deden haar en 't gevolg, waaronder ook de Commissaris der Koningin uitgeleide, het Wilhelmus werd weer gespeeld, en vlug werd toen tussc'hen de duizenden langs den weg naar (Middelburg gereden voor het bezoek aan de ambtswoning van den Commis saris in de Abdij'. In een minimum van tijd stroomden toen ook de tribunes leeg en begaven de gasten, van wie velen als versteven wa ren van de kou, zich per autobus naar hotel Brittannia, om daar op verbaal te komen. De oorzaken van den tegenslag. Wij hebben aan dezen en gene ge vraagd, wat de oorzaak van het niet van stapel l'oapien kon 'zijn. Wij 'hoorden, dat de vorst in den nacht van Vrijdag op Za.terdag het vet op de slede barder had gemaakt dan gewensebt was. Een andere hypothese is, dat de 'hel ling te kort en niet steil 'genoeg zou zijn geweest, waardoor het schip te weinig vaart had, om den weerstand van het water te overwinnen. Ook schenen de hydraulische persen te weinig capaciteit te bezitten. Binnenland. De tewaterlating van de Koningin Emma te Vlissingen. Hr. Ms. Tromp aangevaren. SchipbreuJlfl bij Vlissingen. Uitvoer van land- en tuinbouwproducten. Franco bezet Tarragona. Chamberlain te Londen terug, UITGIFTE lOOVa PCt. rustige en solide geldbelegging. Insohrljvlngen worden tot uiterlijk Donderdag 19 Jan. aangenomen door Volgens sommigen had men beter ge daan door spoediger sleepboothulp in te. roepen. Daartegenover hoorden wij, dat dat niet onder alle omstandigheden zon der gevaar moet zijn. Hoe het zij', te ongeveer v ij f uur zakte de Koningin Emma eindelijk de 'helling af, het water in. Na ruim vier uur zwoegen had men toch succes. Zooals reeds 'gemeld, hadden te ruim drie uur alle genoodigden zich naar Brit tannia begeven, waar 'hun een wel laat, maar toch uitstekend verzorgd noenmaal wachtte. De heer De Meester, presi'dent-com- missaris van de Zeeland riep allen het welkom toe en de heer Posthumus Meyes, van de Ned. Spoorwegen, deelde mee, dat de extra-trein inplaats van om 5 uur pas om 6.12 vertrekken zou. Even over vij'f barstte het enthousiast me los in de zalen, omdat toen de tij'ding binnenkwam, 'dat de Emma eindelijk van de belling af was. Eind goed, al goed. Ten slotte deden wij; nog mede, dat de Koningin Emma tegen 1 Juni in dienst zal worden gesteld. Een technische be schrijving van dit moderne sohip gaven wij ree'ds. Het zusterschip, dat den naam zal krij gen van „Prinses Beatrix", zal op 25 Maart a.s. te water worden gelaten. Het ligt in de bedoeling dit schip tegen 1 Juli a.s. in de vaart te brengen, zoodat in het komende zomerseizoen de dagelijkscbe dienst van de „Zeeland" op Engeland door deze twee nieuwe schepen zal kun nen worden uitgevoerd. EEN HARTELIJK AFSCHEID TE ROME. Chamberlain is gisteren, blijkbaar met een opgewekt gezicht, te Londen terug ge keerd. Het afscheid te Rome is hartelijk ge weest. Minister Halifax is naar Genève ver trokken, om daar o.m. zijn Fransohen col lega, Bonnet, te ontmoeten. Chamberlain heeft de terugreis te Pa rijs niet onderbroken. Het is intusschen niet uitgesloten, dat het Britseh- Italiaansc'he contact spoe dig 'hernieuwd zal worden. De Italiaansche minister van Buiten- landsche Zaken, graaf Ciano, heeft n.l. aan een specialen verslaggever van de „Daily Mail" verklaard, dat hij binnen kort een bezoek aan Londen 'hoopt te brengen. Ciano zeide „zeer voldaan" te zijn over bet resultaat van de besprekingen, die bij „allerhartelijkst" noemde. Mussolini zou voorts aan Chamberlain verklaard heb ben: „Ik geefu mijn eerewoord, dat ik voornemens ben, de letter en den geest der Britscb-Italiaansche over eenkomst in acht te nemen. De „Star" maakt zich tot tolk van het gerucht, volgens hetwelk Mussolini in het a.s. voorjaar naar Londen zou kunnen komen. „Als hij er den moed toe heeft", voegt het blad er aan toe. Volgens gezaghebbende bron „is de uit noodiging daartoe gedaan", zegt het blad. „De onmiddellijke reactie van Mussolini daarop was, dat bij zich afvroeg, of hij wel veilig zou zij n".

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1939 | | pagina 1