Ons Zeeuwsche hoekje. Kruiend ijs bedreigt wegen en dijken. Gemengd Nieuws. Ingezonden Stukken Telegramm°n. LOOP DER BEVOLKING. aliasing van den gemeenteraad in 'beroep bij Gedep. Staten met 'het gevolg, dat het laatstgenoemd College het beroepschrift ongegrond verklaarde. Ged. Staten gingen met het standpunt van den Gemeenteraad acooord en overwogen verder, dat de kos ten van 'het aanschaffen en het onder houd van brandblusch-apparten ten dien ste van het Openbaar L. O. te Vlissingen steeds zijn gebracht ten laste van den post der gemeentebegroting „Kosten voor het gewoon onderhoud van schoolgebouwen, alsmede van terreinen voor het onderwijs in lichamelijke oefening" en dat dienten gevolge de uit dezen hoofde gedane uit gaven zijn opgenomen in de berekening van de vergoeding per leerling (vergoe ding exploitatiekosten) aan de besturen der bijzondere lagere scholen. Ongekend zware ijsgang. Een twee nieter dikke ijsmassa bedreigt brug bij Zwolle. Uit Arnhem werd gisteravond' gemeld: Na ruim veertien dagen in den ban van het ijs te hebben gezeten, is de R ij n thans voor een groot gedeelte van het drijfijs verlost. In dien loop van den dag zijn vandaag verschillende gedeelten van den Rijn ijsvrij geworden, de vorming van ijsdammen in de rivier walst oorzaak, dat het „kruien" zoo langen tijd op zicth liet wachten. Het voortdurend wassende wa ter 'heeft enkele ijsdammen d'oien bezwij ken, Om 12 uur zette de groote ijsvlakte bij Eek en Wiel zich in beweging, waar door de noordelijke oever van den Rijn t'hans ijsvrij' is geworden. Van Arnhem af is de rivier dus tot Eek en Wiel vrij voor de scheepvaart. Enkele kilometers vóór Wijk bij Duur stede heeft 'het ijs zich weer vastgezet. De Lek zit nog vast tot bij' Vreeswijk. Op dit gedeelte vein de rivier zijn alle overtochten gestremd. De 'laatste uren is het water tot stilstand gekomen, alhoewel het nog lVa meter te hoog is volgens den stand van Keulen. De kaden van de Schipbeek in de omgeving van Neede, zijn de laatste da gen ernstig door groote massa's drijfsijs bedreigd. Vooral 'bij: de sluis bij den vroegeren Markveldsohen watermolen op de grens van Neede en Diepenheim was de toe stand gedurende eenige uren critiek. Hier zat het ijs vrijwel tot op den bodem van de twintig meter breede beek over een lengte van 500 meter ivast. Toen de ijsmassa's eenmaal begonnen te draaien en te schuiven, werd door de jjssc'hotsen over een lengte van twintig meter een gat bijna dwars door de Ooste lijk© kade geslagen. Geluikkig slaagde men er in een doorbraak te voorkomen. In tientallen jaren heeft men 'hier niet zulk een zwaren en dreigenden ijsgang gekend. De O v e r ij s s e 1 s c h e Vecht ver toont mede zwanen, ijsgang. Groote hoe veelheden schotsen vullen de rivier en de uiterwaarden, en drijven als een hec'hte massa stroomaf naar het Zwarte Water. De ijsmassa bedreigt de oude houten Berkumerbrug, en ophaalbrug, waarover het geheele verkeer van Zwolle met cen traal Overijssel gaat en ook de rails van de Dedemsvaartsche stoomtram loopien. Met geweld stroomt het water, dat een stand van vijf meter heeft bereikt, met een verval van 20 cm. onder de brug door, een ijsmuur van 1 a 2 meter dikte met zich voerende. D'e brug ilsi reeds 30 centimeter verzakt, waardoor het brugdek een diepe kuil vertoont. Alle verkeer over de brug is stopgezet. Stijgt het water nog meer, waarvoor alle kans hestaat, dan zal de oude brug niet behouden kunnen worden. De snelle dooi 'heeft in verschillende dalkommen van Zuid-Limburg wa terlast veroorzaakt. D'e heken 'hebben, na tuurlijk ©en abnormaal groot© hoeveelheid water te verwerken gekregen en hier en daar zelfs, 'zoo-als in den omtrek van Noorheek de wegen overstroomd of door afgebrokkelde 'grondlagen gedeeltelijk ver sperd. De Geleenbeek is buiten haar oevers getreden en heeft rond om den Kartba- germoteni een meer gevormd. Ook om Zeeland heeft veel aan de autobussen te danken. De oudste busdienst in 't zilver. Wie de Zeeuwsche reisgids, uitgege ven door enkele samenwerkende dagbla den, met medewerking der rijksverkeers inspectie, raadpleegt, vindt daar op blz. 40, alleen in de provincie Zeeland, niet minder dan 71 autobusdiensten vermeld. Zuid-Beveland haalt het record met evenveel diensten als het alphabeth let ters telt. Dan volgt 'Oostelijk Zeeuwsch- Vlaanderen met 24, Walcheren met 6, Ivoord-Beveland en West-Zeeuwsch- vlaanderen ieder met 4, Tho'len met 3, behouwen en Duiiveland en St, Philips- land ieder met 2. Eén en zeventig autohusdiensitien voor een 'provincie met ruim 250.000 inwo ners. Het is geen 'kleinigheid. Het is te vens een bewijs van de groote beteekenis, uie de autobus in het verkeer in ons ge west verkregen heeft. Men vergete oo'k niet, dat dit groote getal is bereikt 'onder (of, wil men on danks) het concessie-stelsel. Er zal wel een tijd geweest zijn, toen er een wilde concurrentiestrijd woedde, dat dit aantal nog na overschreden. GEMEENTE 1 Januari 1938 Geboren Gevestigd Huwel. I Overleden Vertrokken 1 Januari 1939 M. V. Totaal M. Vr. T. M. Vr. Tot. M. Vr. Tot. M. Vr. Tot. M. Vr. Totaal Sint-Maartensdijk 1384 1383 2767 23 31 54 35 39 74 22 13 15 28 42 53- 95 1387 1385 2772 Stavenisse 936 887 1823 22 11 33 9 9 18 16 8 9 17 18 19 37 941 889 1830 Domburg 652 647 1299 7 8 15 28 26 54 20 4 2 6 24 32 56 659 647 1306 Ritthem 340 332 672 8 6 14 14 20 34 2 3 5 23 21 44 337 334 671 Wemeldinge 1205 1171 2376 23 23 46 62 74 136 18 18 15 33 43 67 110 1229 1186 2415 Aardenburg 2066 10 12 22 41 62 103 14 12 26 65 74 139 982 1044 2026 Biggekerke 485 473 958 17 8 25 16 16 32 5 4 9 15 14 29 498 479 977 Waarde 522 513 1035 10 10 20 4 9 13 7 1 1 2 11 21 33 524 510 1034 Nieuwerkerk 989 950 1939 17 11 28 25 32 57 12 5 2 7 35 42 77 991 949 1940 Eikerzee 279 286 565 4 4 8 17 12 29 3 3 0 3 14 15 29 283 287 570 Kapel le 1516 1454 2970 29 21 50 50 80 130 19 19 14 33 51 81 132 1525 1460 2985 Driewegen 313 306 619 6 2 8 4 11 15 8 3 2 5 21 15 36 299 302 601 Duivendijke 269 237 506 2 4 6 21 25 46 3 0 3 9 19 28 180 247 527 Serooskerke (Sch.) 123 121 244 5 3 8 8 11 19 2 3 5 14 17 31 220 115 235 Gulpen 'heeft de Gulp, die buiten haar oevers trad', groote uitgestrektheden wei land onder water gezet. In Bocholtz lie pen op sommige punten eerst de straten en daarna de 'kelders! vol met sneeuw water, dat 'bovendien nog ijsschotsen meevoerde. 'Op de Maas b ij Maastricht functioneert de scheepvaart weer nor maal. 'De waterstand is geleidelijk geste gen en hoewel de Maas nog een weinig aan 't wassen is, ziet het er wel naar uit dat de uit de Ardennen te verwachten watermassa's ditmaal zoo geleidelijk, zul len afkomen, dat ze voor de scheepvaart geen hinder zullen veroorzaken, zoo-dat de Maas althans geen wateroverlast in Limburg veroorzaakt. URK BEGINT GEBREK TE KRIJGEN. Bewoners van hei eiland gedeeltelijk op rantsoen gesteld. Het eiland Urk voelt zijn isolement thans meer dan ooit. He K. L. M. noch de sportvliegers 'hebhen het eiland de laatste dagen bezocht. Een verbinding per boot is nog niet tot stand gekomen en de tocht over het ijs is niet meer mogelijk. 'Suiker is er niet meer te 'krijgen; de hoeveelheid melk, die door de aanwezige koeien wordt geleverd wordt broederlijk onder de eilandbewoners verdeeld en vooral verstrekt aan de 'gezinnen, waar kleine kinderen zijn. Geen appel, peer of sinaasappel iis. meer voorhanden. Ook de \ijftig zakken post, die zich nog aan boord van de „Von 'Geusau" bevinden, hebben vandaag Urk niet bereikt. De- mannen van de ijsvlet, die gistermorgen om elf uur n-aar de boot zijn vertrokken, geraakten als spoedig in een dichten sneeuwstorm, -die urenlang aanhield; zij konden daardoor de boot niet toereiken. Na een zeer moeilijken tocht keerden zij;, juist toen de duisternis inviel, verslagen en moe op het eiland terug. Ótok de ex peditie, die was uitgetrokken, om levens middelen van de boot te halen, is m.et ■de ijsvlet onverrichterza'ke teruggekeerd. De isolatie van het eiland is tha-ns dus volkomener dan ooit. D'e postboot „Von Geusau" bevindt zich n'o-g steeds in het ijs nabij Schokland. De boot seinde gister middag, dat het ijs niet te verbreken was en dat de (vorderingen vrijwel nihil wa ren. EEN FRIESCHE MELKKNECHT IN DUITSCHLAND. Een Friesehe melkknecht in Duitsch- land vertelt in het ,,W e e k b l a d v. d. Friesche Mij', van Land bouw" over zijn ervaringen. Over de landbouwbedrijven in Rijnland schrijft hij het volgen-de: „Deze landbouwbedrijven zijn over het algemeen plaatsen van 100 tot 200 Duit- sohe morgen (25 tot 50 h.ia.), waarvan de hoofdzaak uit bouwland bestaat. Als personeel heeft men meest inwonenden; gehuwden ziet men niet veel bij' een boer. Het werk op het land en met de paarden wordt door den boer met de paarden- iknechten gedaan, terwijl de koeien en varkens geheel aan den melker zijn over gelaten. Stallen van 12 tot 20 koeien met ongeveer 4050 varkens en gewoonlijk nog wiat jongvee, zijn voor één man be rekend. Het loon bedraagt tegenwoordig plus kost en inwoning ongeveer 5 mark We mogen dus wel aannemen, dat al deze busdiensten, dank zij het wakend oog der verkeersinspectie, in een werke lijke verkeersbe'hoefte voorzien. Het platteland heeft dan ook heel veel aan de autobus te danken. Het is er door uit zijn isolement verlost. Immers tal van plaatsen 'konden nu eenmaal niet door boot, trein of tram worden bereikt. D'e verkeerstoestand in een groot aantal dorpen zou nu zonder de autobussen in 1939 nog zijn als in de zeer weinige plaatsen, in onze provincie, waar men zelfs nu nog aangewezen is om per paedes apostolorum, per fiets of met een particuliere auto te reizen. De bus heeft ook mede hierom zoo spoedig klandizie gekregen, omdat men bij wij'ze van spréken vóór het huis 'kon in- en uitstappen, terwijl de dichtstbijzijnde halte van spoor of tram soms kilometers ver weg was gelegen. Nu is het een feit, dat niets vlugger went dan gemak. Voor ons besef is het, alsof de autobussen er altijd zijn ge weest, alsof de dorpsbewoners sedert on heugelijke tijden vijf of meer keeren per dag hun woonplaats konden verlaten of bereiken. Zoo is het echter niet. De oudste auto- busdienst in Goes is pas Dinsdag a.s. vijf en twintig jaar oud. per melkkoe per maand. Ik heb hier 16 melkkoeien en mijn loon is derhalve 80 mark, of wel bijna f 700 per jaar. Daar bij komt echter nog al een en ander te doen. Men moet het dan zelf geheel met den koestal klaar weten te spelen; dan heeft mien zoo'in 50 varkens en een 20 stuks jongvee. Hiet loom kan men voor 75 pet. door middel van de Arbeidsbeurs over de clea ring naar Nederland overmaken, terwijl men tegenwoordig dan 72 cent per mark krijgt. De val van den gulden heeft daar voor twee jaar een mooie verbetering in gebracht. Toch wordt dit oversturen van -geld er den laatsten tijd niet beter op, ten eerste omdat de Arbeidsbeurs voor elke geldzending verlangt (en bovendien 't -liefst niet meer dan de helft van het loon verstuurt), dat deze van een ver klaring van den boer vergezeld gaat, als bewijs dat men dat -geld eerlijk verdiend en gespaard heeft. Het duurt dan onge veer drie weken voor het goed en wel op zijn plaats is. Wat het leven verder betreft, dat is een groot verschil, hiji dat van mijin collega's in Friesland. Zoodra hier een hoer ziet, diat alles behoorlijk goed gaat, laat hij je verder geheel je eigen gang gaan, in tegenstelling met de paardenknechten, die -gewoonlijk veel krijgen te hooren. De kost hier in Rijnland is goed, veel beter dam in Westfalen. Gemeenschap in huis kent men echter nergens; tusschen boer en personeel bestaat in dit opzicht een groot onderscheid, dat zich aan tafel 't beste kenteeken-t. Aan de Duitsche knech ten heeft men weinig; zij' zijn over het algemeen dom en onontwikkeld, terwijl hun levenswijze, vooral in de nabijheid der groote s-teden, bedenkelijke vormen aanneemt, -zoodat men zich liever niet dan wel in hun gezelschap ophoudt. Over het algemeen zijn Nederlanders hier zeer gewild in landb-ouw en veehou derij. Het beroep vajn melkknecht staat hier niet in hoog aanzien, -en het is, als mjen de Duitschers hoort, voor hen onbegrijpelijk, -dat wij lust daarin heb ben. Hoe groot hun tegenzin in dat werk is, kan men het beste zien op bedrijven tot 10 koei-en. Geen man of zoon zal daar ook maar een koe melken; al het werk wordt door vrouwen gedaam. Hier is veel te zien -en -te leeren en ik kan dan ook ieder aanraden, kom zelf eens een half jaar naar hier, gijl zult daarvan geen spijt hebben." Eenige dagen geleden heeft het blus- scherscorps zich nogmaals tot het ge meentebestuur gewend. Als aam dit laat ste verzoek geen gevolg werd gegeven, zouden de brandweerlieden staken. Het verzoek werd iniet ingewilligd dit had de „staking" tengevolge. Moeder door dronken zoon neergeschoten. Te Giromagny, een 'kleine gemeente nabij Belfort '(Frankrijk) heeft -zich een tragisch drama afge speeld. De 26Jjarige Marcel 'Guenot, die dron ken was thuisgekomen, is na een twist met zijn vader over hun hond naar de schuur gelo-open en heeft er een 'kara bijn gegrepen. Op het oogenblik, dat zijn moeder naar buiten kwam, loste 'hij een schot, dat de ongelukkige in den buik trof. Zij is na enkele uren overleden. De dader werd aangehouden en in de gevangenis opgesloten. Watering sche brand weer in staking. De Watering- sche brandweer is, uitgezonderd de com mandant, in. de contramine. De brand weerlieden hebben opi het raadhuis hun uniformen en attributen ingeleverd en weigeren verder nog iets te doen ter be strijding van eventueele branden, voordat hun eischen omtrent een alarmsysteem zijn ingewilligd. Drie jaar geleden hebben zij zich tot het gemeentebestuur gewend met het ver zoek om een alarmstelsel (bijvoorbeeld met schellen) aan te leggen. Op de be- grootin-g voor 1938 had men er aanvan kelijk f 2-50 voor uitgetrokken. Toen ech ter het boventgrondsche electrische net werd veranderd in een kabelnet, raamde men de kosten op f 700 en dit was een te hooge post v-oor de Wat-eringsche begroo- ting, zoodat zij werd geschrapt. Op Maandag 10 Januari 1914, een dag van ijzel en sneeuw, opende n.l. de heer J. C. Krijger te Goes- met subsidie van provincie en gemeenten, een autobus dienst van Goes naar W'olfaartsdijksche veer. Een novum in Zeeland. De paardebus, die een paar maal per dag van Go-es naar het veer vice versa had gereden was Zaterdags te voren stop- gezet en de „wagen zonder paar den" deed zijn intree. Begonnen werd met een wagentje gekocht voor f 800, dat plaats bood aan zes passagiers en dat drie ritten per dag maakte. Al spoedig bleek er zooveel belangstel ling voor te bestaan, dat er in het busje i voor ons, menschen van 1939', nu een museum-vehikel in plaats van zes wel eens twaalf passagiers „zaten". D'e controle op de verkeersmiddelen was toen nog niet zoo strengl Zoo werd van Januari tot Augustus de dienst uitgeoefend met een bus- en en kele luxe wagens, waarbij het woord •luxe toen natuurlijk, gold volgens de be grippen van 1914. Toen 1 Aug. 1914 werd echter de mobilisatie afgekondigd. En dat 'bracht groote moeilijkheden voor alle verkeers middelen, die op benzine aangewezen waren. De beer Krijger beeft dan ook la- Buiten verantwoordelijkheid der Redactie Parkeerplaatsen. Mijnheer de Hoofdredacteur, Alle automobilisten zullen met groot genoegen uit het in Uw blad opgenomen schrijven van den A.N.W.B. vernomen hebben, dat in het belang van de veilig heid ook op het Rijksweggedeelte Krui- ningenGoes een aantal parkeerplaatsen zal worden aangebracht. Waarom worden in Zeeland die par keerplaatsen niet aangeduid door een bord, waarop een groote P, zooals in an dere provinciën, zoodat men op grooten afstand ziet, dat men een parkeerplaats nadert? Op den Rijksweg MiddelburgGoes zijn tal van parkeerplaatsen, doch een aandui ding als bovenbedoeld ontbreekt, met ge volg, dat zij te laat ontdekt worden om er gebruik van te maken. Hoogachtend, JOH. PILAAR. Goes, 5 Januari 1939. HET VLUCHTELINGENKAMP TE HOEK VAN HOLLAND. De commandant met ziekteverlof. D'e afgetreden commandant van 't kamp te Hoek van Holland, kapitein Jansen, thans met ziekenverlof, deelde aan een redacteur van het „Volksblad" mede, dat er voortdurend strubbelingen waren tus schen de kampleiding en de Rotterdam- sche politie. Hij heeft zich hieromtrent met het departement van Binnenlandsche Zaken in verbinding gesteld. Dat er fraude zou zijn gepleegd, achtte kapitein Jansen belachelijk. Volgens een bericht in „De Telegraaf", zou deze fraude hebben bestaan in het verduisteren van een gedeelte van een bedrag van f 100. Hierover deelde hij' het volgende mee. Toen de vluchtelingen in het kamp ar riveerden, heb ik hen ingedeeld in ver schillende barakken. In iedere barak stel de ik een commandant aan. Alle regelin gen voor den goeden gang van zaken in een zoo groot huishouden werden getrof fen. Spoedig bleek, dat er velen in bet kamp waren, die absoluut geen geld had den. Zij- konden zelfs geen postzegel koo- pen. Ik heb toen tot ben, die wèl geld be zaten de opwekking gericht om eenig geld ten rijden met benzine van diverse kleu- ren en moest zelfs nog enkele maanden zijn dienst geheel stopzetten en terugkee- i ren tot paard en -rijtuig. Na November 1918 werd alles spoedig weer normaal. Successievelijk werden moderne bussen aangeschaft, j In 1920 opende de heer Krijger ook een busdienst op Katsche Veer (ook hier moest eveneens de paardenbus het loodje leggen), in hetzelfde jaar werd een wachtkamer voor de busreizigers inge richt, in 1922 volgde een dienst Bergen I op Zoomieiland Tholen, in 1924 Mid delburgWolfaartsdij'ksche Veer, terwijl ■ook nog eenigen tijd een lijmt naar den zak van Zuid-Beveland werd geëxploiteerd. Van deze jaren dateert ook de wilde concurrentiestrijd op feutobusgebied, waaraan het ooncessiestelsel in 1925 een eind -ging maken. Maar omstreeks, dat jaar begon ook een zware strijd voor behoud van den busdienst GoesWolfaartsdijksche Veer. Immers de lokaalspoor Zuid-Beve- land was in aataleg en hoewel de heer Krijger vanaf 1914 het verkeer op deze lijn had verzorgd, en ondanks bet feit, dat Gedep. 'Staten verschillende malen aan hem concessie verleenden, ontnam de Kroon hem deze en kreeg de lokaal- spoor hier het monopolie. te verstrekken voor een z.g. kamppot. Ver schillende, meestal kleine bedragen wer den gestort. De bankiers Arnhold en Merz- baoh uit Berlijn gaven een vrij groot be drag, n.l. een bankbiljet van f 20. Toen deze heeren op 24 December j.l. uit het kamp ontslagen werden, stelden zij mij wederom een bankbiljet te hand. Ik meende, dat het een biljet van R.M. 100 was, omdat er vrijwel uitsluitend Duitsch papier in omloop was. Ik heb het biljet opgevouwen bij mij gestoken en de ont vangst aangeteekend op een bloc-note, die ik steeds bij mij1 droeg, om het later in 't kasboek in te schrijven. Donderdagavond kwamen de regeerings- gemachtigden, de heeren Mr Smeets uit Nijmegen, Sieperda en generaal Praag, uit Den Haag. Deze heeren kwamen een bespreking voeren inzake kampaangele- genheden. Als onderdeel hiervan werd de kamppot besproken, omdat dit iets nieuws was. Vrijdagmiddag bij het opmaken vau de kas en het natellen van het geld, kwam ik tot de ontdekking, dat het va© de Ber- lijnsche kassiers ontvangen biljet er één van f 100 was. Hiervan heb ik onmiddel lijk den heer Rothfusz, lid van bet vluch telingencomité, op de hoogte gebracht. Met den heer Rothfusz besprak ik alle steunacties en be-b ik ook besproken de mogelijkheid, om namens het steuncomité iederen armen kampbewoner een zakgeld van f 0,40f 0.50 te verstrekken. Deze regeling zou Maandag j.l. ingaan. Zater dagmorgen is ook de beer Sieperda op de hoogte gesteld van het biljet van f 100. iDeze achtte het beter, dat een zoo -groot bedrag niet in de kamppot kwam, doch in het fonds voor Joodsche vluchtelingen werd gestort. Dat het mij- niet te doen is geweest om mijzelf te bevoordeelen - aldus kapitein Jansen zal mogen blijken uit het feit, dat een door mij' persoonlijk ontvangen bedrag van f 25 als representatiegeld even eens in genoemd fonds is gestort. De ont vangst van dit representatiegeld had ik Donderdagavond aan de regeeringsge- machtigden medegedeeld. Tenslotte deelde kapitein Jansen nog mede, dat verschil lende faciliteiten aan vluchtelingen wor den toegestaan en de- leiding van het kamp volledig in handen wordt gebracht van den militairen kampcommandant. DE POST VOOR URK. KAMPEN. Volgens ontvangen berich ten is de ijsvlet die met post naar de von Geusau is vertrokken aldaar aange komen. Na de uitwisseling van de post zal de von Geusau die ongeveer 6 K.M. van Urk in het ijs is blijven steken naar Kampen terugkeeren. Vanmorgen om ongeveer 5 uur is van Kampen de motorsleepboot Zeeleeuw met post voor Urk vertrokken. Men zal trach ten met de boot door het ijs heen te bre ken en zoo Urk te bereiken. VILLA AFGEBRAND. Vannacht is door tot nu toe nog onbe kende oorzaak de houten villa van den heer Klop aan den straatweg te Nieuw Hellevoet tot den grond toe afgebrand. Van den inboedel kon niets worden ge red. Verzekering dekt de schade. DE REACTIES OP DE REDE VAN ROOSEVELT IN DE HOOFDSTEDEN. LONDEN. D'e grondtoon van de voor naamste Europeesche reacties op de door Roosevelt te houden redevoering wasvol doening te Parijs, stilte te Rome en be roering en toorn te Berlijn. TARRAGONA WEER GEBOMBAR DEERD. SARRAGOSSA. Vliegtuigen der opstan delingen hebben boven Tarragona gevlo gen en een convooi van groote vracht schepen gebombardeerd. Eén der schepen werd getroffen. Een ander heeft averij opgeloopen. D'e schepen vervoerden naar de vliegers meldden troepen en oorlogsmateriaal. JEUGDIGE DIEVENBENDE. EINDHOVEN. De politie heeft een bende van zes jeugdige dieven, allen plm. 18 jaar oud, weten te arresteeren. Ze werkten onder leiding van een 23-jarigen hoofdman en hadden verscheidene in- Toen echter na eenige jaren bleek, dat ook dit lijntje, evenals nog andere op Zuid- Beveland, niet rendeerde, werd het per sonenvervoer hierop stopgezet en kreeg de heer Krijger weer concessie. Het zilveren jubileum van dezen oud sten Zeeuwschen busdienst zal, zooals de traditioneele term; luidt, Dinsdag niet onopgemerkt voorbijgaan. De reizigers op alle lijinen, door den heer Krijiger geëx ploiteerd, zullen dien dag vrij vervoer hebben en des avonds zullen de beide G-oesche muziekgezelschappen in de zalen van -den beer Krijger een concert geven. Wij meenden dat dit jubileum een on gezochte gelegenheid was om met waar- deering te wijzen op wat het particulier initiatief deed ter verbetering van de verkeerstoestand-en op het platteland. De autobusondernemers hebben na tuurlijk niet uit philantropie gehandeld. Ze hadden zakelijke bedoelingen. Maar aan den anderen kant mag toch ook niet verzwegen, dat hierdoor het algemeen belang krachtig is bevorderd. Dat mag bij' deze gelegenheid wel eens openlijk worden uitgesproken. LÜCTOR.

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1939 | | pagina 3