Ons Zeeuwsche hoekje.
Kruiend ijs bedreigt wegen
en dijken.
Gemengd Nieuws.
Ingezonden Stukken
Telegramm°n.
LOOP DER BEVOLKING.
aliasing van den gemeenteraad in 'beroep
bij Gedep. Staten met 'het gevolg, dat het
laatstgenoemd College het beroepschrift
ongegrond verklaarde. Ged. Staten gingen
met het standpunt van den Gemeenteraad
acooord en overwogen verder, dat de kos
ten van 'het aanschaffen en het onder
houd van brandblusch-apparten ten dien
ste van het Openbaar L. O. te Vlissingen
steeds zijn gebracht ten laste van den post
der gemeentebegroting „Kosten voor het
gewoon onderhoud van schoolgebouwen,
alsmede van terreinen voor het onderwijs
in lichamelijke oefening" en dat dienten
gevolge de uit dezen hoofde gedane uit
gaven zijn opgenomen in de berekening
van de vergoeding per leerling (vergoe
ding exploitatiekosten) aan de besturen
der bijzondere lagere scholen.
Ongekend zware ijsgang. Een twee
nieter dikke ijsmassa bedreigt brug bij
Zwolle.
Uit Arnhem werd gisteravond' gemeld:
Na ruim veertien dagen in den ban
van het ijs te hebben gezeten, is de R ij n
thans voor een groot gedeelte van het
drijfijs verlost. In dien loop van den dag
zijn vandaag verschillende gedeelten van
den Rijn ijsvrij geworden, de vorming van
ijsdammen in de rivier walst oorzaak, dat
het „kruien" zoo langen tijd op zicth liet
wachten. Het voortdurend wassende wa
ter 'heeft enkele ijsdammen d'oien bezwij
ken, Om 12 uur zette de groote ijsvlakte
bij Eek en Wiel zich in beweging, waar
door de noordelijke oever van den Rijn
t'hans ijsvrij' is geworden. Van Arnhem af
is de rivier dus tot Eek en Wiel vrij
voor de scheepvaart.
Enkele kilometers vóór Wijk bij Duur
stede heeft 'het ijs zich weer vastgezet.
De Lek zit nog vast tot bij' Vreeswijk.
Op dit gedeelte vein de rivier zijn alle
overtochten gestremd. De 'laatste uren is
het water tot stilstand gekomen, alhoewel
het nog lVa meter te hoog is volgens den
stand van Keulen.
De kaden van de Schipbeek in de
omgeving van Neede, zijn de laatste da
gen ernstig door groote massa's drijfsijs
bedreigd.
Vooral 'bij: de sluis bij den vroegeren
Markveldsohen watermolen op de grens
van Neede en Diepenheim was de toe
stand gedurende eenige uren critiek. Hier
zat het ijs vrijwel tot op den bodem van
de twintig meter breede beek over een
lengte van 500 meter ivast.
Toen de ijsmassa's eenmaal begonnen
te draaien en te schuiven, werd door de
jjssc'hotsen over een lengte van twintig
meter een gat bijna dwars door de Ooste
lijk© kade geslagen. Geluikkig slaagde men
er in een doorbraak te voorkomen.
In tientallen jaren heeft men 'hier niet
zulk een zwaren en dreigenden ijsgang
gekend.
De O v e r ij s s e 1 s c h e Vecht ver
toont mede zwanen, ijsgang. Groote hoe
veelheden schotsen vullen de rivier en de
uiterwaarden, en drijven als een hec'hte
massa stroomaf naar het Zwarte Water.
De ijsmassa bedreigt de oude houten
Berkumerbrug, en ophaalbrug, waarover
het geheele verkeer van Zwolle met cen
traal Overijssel gaat en ook de rails van
de Dedemsvaartsche stoomtram loopien.
Met geweld stroomt het water, dat een
stand van vijf meter heeft bereikt, met
een verval van 20 cm. onder de brug
door, een ijsmuur van 1 a 2 meter dikte
met zich voerende. D'e brug ilsi reeds 30
centimeter verzakt, waardoor het brugdek
een diepe kuil vertoont. Alle verkeer over
de brug is stopgezet.
Stijgt het water nog meer, waarvoor
alle kans hestaat, dan zal de oude brug
niet behouden kunnen worden.
De snelle dooi 'heeft in verschillende
dalkommen van Zuid-Limburg wa
terlast veroorzaakt. D'e heken 'hebben, na
tuurlijk ©en abnormaal groot© hoeveelheid
water te verwerken gekregen en hier en
daar zelfs, 'zoo-als in den omtrek van
Noorheek de wegen overstroomd of door
afgebrokkelde 'grondlagen gedeeltelijk ver
sperd.
De Geleenbeek is buiten haar oevers
getreden en heeft rond om den Kartba-
germoteni een meer gevormd. Ook om
Zeeland heeft veel aan de
autobussen te danken. De
oudste busdienst in 't zilver.
Wie de Zeeuwsche reisgids, uitgege
ven door enkele samenwerkende dagbla
den, met medewerking der rijksverkeers
inspectie, raadpleegt, vindt daar op blz.
40, alleen in de provincie Zeeland, niet
minder dan 71 autobusdiensten vermeld.
Zuid-Beveland haalt het record met
evenveel diensten als het alphabeth let
ters telt. Dan volgt 'Oostelijk Zeeuwsch-
Vlaanderen met 24, Walcheren met 6,
Ivoord-Beveland en West-Zeeuwsch-
vlaanderen ieder met 4, Tho'len met 3,
behouwen en Duiiveland en St, Philips-
land ieder met 2.
Eén en zeventig autohusdiensitien voor
een 'provincie met ruim 250.000 inwo
ners. Het is geen 'kleinigheid. Het is te
vens een bewijs van de groote beteekenis,
uie de autobus in het verkeer in ons ge
west verkregen heeft.
Men vergete oo'k niet, dat dit groote
getal is bereikt 'onder (of, wil men on
danks) het concessie-stelsel. Er zal wel
een tijd geweest zijn, toen er een wilde
concurrentiestrijd woedde, dat dit aantal
nog na overschreden.
GEMEENTE
1 Januari 1938
Geboren
Gevestigd
Huwel. I
Overleden
Vertrokken
1 Januari 1939
M.
V.
Totaal
M.
Vr.
T.
M.
Vr.
Tot.
M.
Vr.
Tot.
M.
Vr.
Tot.
M.
Vr.
Totaal
Sint-Maartensdijk
1384
1383
2767
23
31
54
35
39
74
22
13
15
28
42
53-
95
1387
1385
2772
Stavenisse
936
887
1823
22
11
33
9
9
18
16
8
9
17
18
19
37
941
889
1830
Domburg
652
647
1299
7
8
15
28
26
54
20
4
2
6
24
32
56
659
647
1306
Ritthem
340
332
672
8
6
14
14
20
34
2
3
5
23
21
44
337
334
671
Wemeldinge
1205
1171
2376
23
23
46
62
74
136
18
18
15
33
43
67
110
1229
1186
2415
Aardenburg
2066
10
12
22
41
62
103
14
12
26
65
74
139
982
1044
2026
Biggekerke
485
473
958
17
8
25
16
16
32
5
4
9
15
14
29
498
479
977
Waarde
522
513
1035
10
10
20
4
9
13
7
1
1
2
11
21
33
524
510
1034
Nieuwerkerk
989
950
1939
17
11
28
25
32
57
12
5
2
7
35
42
77
991
949
1940
Eikerzee
279
286
565
4
4
8
17
12
29
3
3
0
3
14
15
29
283
287
570
Kapel le
1516
1454
2970
29
21
50
50
80
130
19
19
14
33
51
81
132
1525
1460
2985
Driewegen
313
306
619
6
2
8
4
11
15
8
3
2
5
21
15
36
299
302
601
Duivendijke
269
237
506
2
4
6
21
25
46
3
0
3
9
19
28
180
247
527
Serooskerke (Sch.)
123
121
244
5
3
8
8
11
19
2
3
5
14
17
31
220
115
235
Gulpen 'heeft de Gulp, die buiten haar
oevers trad', groote uitgestrektheden wei
land onder water gezet. In Bocholtz lie
pen op sommige punten eerst de straten
en daarna de 'kelders! vol met sneeuw
water, dat 'bovendien nog ijsschotsen
meevoerde.
'Op de Maas b ij Maastricht
functioneert de scheepvaart weer nor
maal. 'De waterstand is geleidelijk geste
gen en hoewel de Maas nog een weinig
aan 't wassen is, ziet het er wel naar uit
dat de uit de Ardennen te verwachten
watermassa's ditmaal zoo geleidelijk, zul
len afkomen, dat ze voor de scheepvaart
geen hinder zullen veroorzaken, zoo-dat
de Maas althans geen wateroverlast in
Limburg veroorzaakt.
URK BEGINT GEBREK TE KRIJGEN.
Bewoners van hei eiland gedeeltelijk op
rantsoen gesteld.
Het eiland Urk voelt zijn isolement
thans meer dan ooit. He K. L. M. noch
de sportvliegers 'hebhen het eiland de
laatste dagen bezocht.
Een verbinding per boot is nog niet
tot stand gekomen en de tocht over het
ijs is niet meer mogelijk.
'Suiker is er niet meer te 'krijgen; de
hoeveelheid melk, die door de aanwezige
koeien wordt geleverd wordt broederlijk
onder de eilandbewoners verdeeld en
vooral verstrekt aan de 'gezinnen, waar
kleine kinderen zijn. Geen appel, peer of
sinaasappel iis. meer voorhanden. Ook de
\ijftig zakken post, die zich nog aan
boord van de „Von 'Geusau" bevinden,
hebben vandaag Urk niet bereikt. De-
mannen van de ijsvlet, die gistermorgen
om elf uur n-aar de boot zijn vertrokken,
geraakten als spoedig in een dichten
sneeuwstorm, -die urenlang aanhield; zij
konden daardoor de boot niet toereiken.
Na een zeer moeilijken tocht keerden zij;,
juist toen de duisternis inviel, verslagen
en moe op het eiland terug. Ótok de ex
peditie, die was uitgetrokken, om levens
middelen van de boot te halen, is m.et
■de ijsvlet onverrichterza'ke teruggekeerd.
De isolatie van het eiland is tha-ns dus
volkomener dan ooit. D'e postboot „Von
Geusau" bevindt zich n'o-g steeds in het
ijs nabij Schokland. De boot seinde gister
middag, dat het ijs niet te verbreken was
en dat de (vorderingen vrijwel nihil wa
ren.
EEN FRIESCHE MELKKNECHT IN
DUITSCHLAND.
Een Friesehe melkknecht in Duitsch-
land vertelt in het ,,W e e k b l a d v.
d. Friesche Mij', van Land
bouw" over zijn ervaringen. Over de
landbouwbedrijven in Rijnland schrijft hij
het volgen-de:
„Deze landbouwbedrijven zijn over het
algemeen plaatsen van 100 tot 200 Duit-
sohe morgen (25 tot 50 h.ia.), waarvan
de hoofdzaak uit bouwland bestaat. Als
personeel heeft men meest inwonenden;
gehuwden ziet men niet veel bij' een boer.
Het werk op het land en met de paarden
wordt door den boer met de paarden-
iknechten gedaan, terwijl de koeien en
varkens geheel aan den melker zijn over
gelaten. Stallen van 12 tot 20 koeien met
ongeveer 4050 varkens en gewoonlijk
nog wiat jongvee, zijn voor één man be
rekend. Het loon bedraagt tegenwoordig
plus kost en inwoning ongeveer 5 mark
We mogen dus wel aannemen, dat al
deze busdiensten, dank zij het wakend
oog der verkeersinspectie, in een werke
lijke verkeersbe'hoefte voorzien.
Het platteland heeft dan ook heel veel
aan de autobus te danken. Het is er door
uit zijn isolement verlost. Immers tal van
plaatsen 'konden nu eenmaal niet door
boot, trein of tram worden bereikt. D'e
verkeerstoestand in een groot aantal
dorpen zou nu zonder de autobussen in
1939 nog zijn als in de zeer weinige
plaatsen, in onze provincie, waar men
zelfs nu nog aangewezen is om per
paedes apostolorum, per fiets of met een
particuliere auto te reizen.
De bus heeft ook mede hierom zoo
spoedig klandizie gekregen, omdat men bij
wij'ze van spréken vóór het huis 'kon in-
en uitstappen, terwijl de dichtstbijzijnde
halte van spoor of tram soms kilometers
ver weg was gelegen.
Nu is het een feit, dat niets vlugger
went dan gemak. Voor ons besef is het,
alsof de autobussen er altijd zijn ge
weest, alsof de dorpsbewoners sedert on
heugelijke tijden vijf of meer keeren per
dag hun woonplaats konden verlaten of
bereiken.
Zoo is het echter niet. De oudste auto-
busdienst in Goes is pas Dinsdag a.s. vijf
en twintig jaar oud.
per melkkoe per maand. Ik heb hier 16
melkkoeien en mijn loon is derhalve 80
mark, of wel bijna f 700 per jaar. Daar
bij komt echter nog al een en ander te
doen. Men moet het dan zelf geheel met
den koestal klaar weten te spelen; dan
heeft mien zoo'in 50 varkens en een 20
stuks jongvee.
Hiet loom kan men voor 75 pet. door
middel van de Arbeidsbeurs over de clea
ring naar Nederland overmaken, terwijl
men tegenwoordig dan 72 cent per mark
krijgt. De val van den gulden heeft daar
voor twee jaar een mooie verbetering in
gebracht. Toch wordt dit oversturen van
-geld er den laatsten tijd niet beter op,
ten eerste omdat de Arbeidsbeurs voor
elke geldzending verlangt (en bovendien
't -liefst niet meer dan de helft van het
loon verstuurt), dat deze van een ver
klaring van den boer vergezeld gaat, als
bewijs dat men dat -geld eerlijk verdiend
en gespaard heeft. Het duurt dan onge
veer drie weken voor het goed en wel op
zijn plaats is.
Wat het leven verder betreft, dat is een
groot verschil, hiji dat van mijin collega's
in Friesland. Zoodra hier een hoer ziet,
diat alles behoorlijk goed gaat, laat hij
je verder geheel je eigen gang gaan, in
tegenstelling met de paardenknechten,
die -gewoonlijk veel krijgen te hooren. De
kost hier in Rijnland is goed, veel beter
dam in Westfalen. Gemeenschap in huis
kent men echter nergens; tusschen boer
en personeel bestaat in dit opzicht een
groot onderscheid, dat zich aan tafel 't
beste kenteeken-t. Aan de Duitsche knech
ten heeft men weinig; zij' zijn over het
algemeen dom en onontwikkeld, terwijl
hun levenswijze, vooral in de nabijheid
der groote s-teden, bedenkelijke vormen
aanneemt, -zoodat men zich liever niet
dan wel in hun gezelschap ophoudt.
Over het algemeen zijn Nederlanders
hier zeer gewild in landb-ouw en veehou
derij. Het beroep vajn melkknecht staat
hier niet in hoog aanzien, -en het is,
als mjen de Duitschers hoort, voor hen
onbegrijpelijk, -dat wij lust daarin heb
ben. Hoe groot hun tegenzin in dat werk
is, kan men het beste zien op bedrijven
tot 10 koei-en. Geen man of zoon zal daar
ook maar een koe melken; al het werk
wordt door vrouwen gedaam. Hier is veel
te zien -en -te leeren en ik kan dan ook
ieder aanraden, kom zelf eens een half
jaar naar hier, gijl zult daarvan geen
spijt hebben."
Eenige dagen geleden heeft het blus-
scherscorps zich nogmaals tot het ge
meentebestuur gewend. Als aam dit laat
ste verzoek geen gevolg werd gegeven,
zouden de brandweerlieden staken. Het
verzoek werd iniet ingewilligd dit had de
„staking" tengevolge.
Moeder door dronken zoon
neergeschoten. Te Giromagny, een
'kleine gemeente nabij Belfort '(Frankrijk)
heeft -zich een tragisch drama afge
speeld.
De 26Jjarige Marcel 'Guenot, die dron
ken was thuisgekomen, is na een twist
met zijn vader over hun hond naar de
schuur gelo-open en heeft er een 'kara
bijn gegrepen. Op het oogenblik, dat zijn
moeder naar buiten kwam, loste 'hij een
schot, dat de ongelukkige in den buik
trof. Zij is na enkele uren overleden.
De dader werd aangehouden en in de
gevangenis opgesloten.
Watering sche brand
weer in staking. De Watering-
sche brandweer is, uitgezonderd de com
mandant, in. de contramine. De brand
weerlieden hebben opi het raadhuis hun
uniformen en attributen ingeleverd en
weigeren verder nog iets te doen ter be
strijding van eventueele branden, voordat
hun eischen omtrent een alarmsysteem
zijn ingewilligd.
Drie jaar geleden hebben zij zich tot
het gemeentebestuur gewend met het ver
zoek om een alarmstelsel (bijvoorbeeld
met schellen) aan te leggen. Op de be-
grootin-g voor 1938 had men er aanvan
kelijk f 2-50 voor uitgetrokken. Toen ech
ter het boventgrondsche electrische net
werd veranderd in een kabelnet, raamde
men de kosten op f 700 en dit was een te
hooge post v-oor de Wat-eringsche begroo-
ting, zoodat zij werd geschrapt.
Op Maandag 10 Januari 1914, een dag
van ijzel en sneeuw, opende n.l. de heer
J. C. Krijger te Goes- met subsidie van
provincie en gemeenten, een autobus
dienst van Goes naar W'olfaartsdijksche
veer. Een novum in Zeeland.
De paardebus, die een paar maal per
dag van Go-es naar het veer vice versa
had gereden was Zaterdags te voren
stop- gezet en de „wagen zonder paar
den" deed zijn intree.
Begonnen werd met een wagentje
gekocht voor f 800, dat plaats bood aan
zes passagiers en dat drie ritten per dag
maakte.
Al spoedig bleek er zooveel belangstel
ling voor te bestaan, dat er in het busje
i voor ons, menschen van 1939', nu
een museum-vehikel in plaats van zes
wel eens twaalf passagiers „zaten". D'e
controle op de verkeersmiddelen was toen
nog niet zoo strengl
Zoo werd van Januari tot Augustus
de dienst uitgeoefend met een bus- en en
kele luxe wagens, waarbij het woord
•luxe toen natuurlijk, gold volgens de be
grippen van 1914.
Toen 1 Aug. 1914 werd echter de
mobilisatie afgekondigd. En dat 'bracht
groote moeilijkheden voor alle verkeers
middelen, die op benzine aangewezen
waren. De beer Krijger beeft dan ook la-
Buiten verantwoordelijkheid der Redactie
Parkeerplaatsen.
Mijnheer de Hoofdredacteur,
Alle automobilisten zullen met groot
genoegen uit het in Uw blad opgenomen
schrijven van den A.N.W.B. vernomen
hebben, dat in het belang van de veilig
heid ook op het Rijksweggedeelte Krui-
ningenGoes een aantal parkeerplaatsen
zal worden aangebracht.
Waarom worden in Zeeland die par
keerplaatsen niet aangeduid door een
bord, waarop een groote P, zooals in an
dere provinciën, zoodat men op grooten
afstand ziet, dat men een parkeerplaats
nadert?
Op den Rijksweg MiddelburgGoes zijn
tal van parkeerplaatsen, doch een aandui
ding als bovenbedoeld ontbreekt, met ge
volg, dat zij te laat ontdekt worden om er
gebruik van te maken.
Hoogachtend,
JOH. PILAAR.
Goes, 5 Januari 1939.
HET VLUCHTELINGENKAMP TE
HOEK VAN HOLLAND.
De commandant met ziekteverlof.
D'e afgetreden commandant van 't kamp
te Hoek van Holland, kapitein Jansen,
thans met ziekenverlof, deelde aan een
redacteur van het „Volksblad" mede, dat
er voortdurend strubbelingen waren tus
schen de kampleiding en de Rotterdam-
sche politie. Hij heeft zich hieromtrent
met het departement van Binnenlandsche
Zaken in verbinding gesteld.
Dat er fraude zou zijn gepleegd, achtte
kapitein Jansen belachelijk. Volgens een
bericht in „De Telegraaf", zou deze fraude
hebben bestaan in het verduisteren van
een gedeelte van een bedrag van f 100.
Hierover deelde hij' het volgende mee.
Toen de vluchtelingen in het kamp ar
riveerden, heb ik hen ingedeeld in ver
schillende barakken. In iedere barak stel
de ik een commandant aan. Alle regelin
gen voor den goeden gang van zaken in
een zoo groot huishouden werden getrof
fen. Spoedig bleek, dat er velen in bet
kamp waren, die absoluut geen geld had
den. Zij- konden zelfs geen postzegel koo-
pen. Ik heb toen tot ben, die wèl geld be
zaten de opwekking gericht om eenig geld
ten rijden met benzine van diverse kleu-
ren en moest zelfs nog enkele maanden
zijn dienst geheel stopzetten en terugkee-
i ren tot paard en -rijtuig.
Na November 1918 werd alles spoedig
weer normaal. Successievelijk werden
moderne bussen aangeschaft,
j In 1920 opende de heer Krijger ook
een busdienst op Katsche Veer (ook hier
moest eveneens de paardenbus het loodje
leggen), in hetzelfde jaar werd een
wachtkamer voor de busreizigers inge
richt, in 1922 volgde een dienst Bergen
I op Zoomieiland Tholen, in 1924 Mid
delburgWolfaartsdij'ksche Veer, terwijl
■ook nog eenigen tijd een lijmt naar den zak
van Zuid-Beveland werd geëxploiteerd.
Van deze jaren dateert ook de wilde
concurrentiestrijd op feutobusgebied,
waaraan het ooncessiestelsel in 1925 een
eind -ging maken.
Maar omstreeks, dat jaar begon ook
een zware strijd voor behoud van
den busdienst GoesWolfaartsdijksche
Veer. Immers de lokaalspoor Zuid-Beve-
land was in aataleg en hoewel de heer
Krijger vanaf 1914 het verkeer op deze
lijn had verzorgd, en ondanks bet feit,
dat Gedep. 'Staten verschillende malen
aan hem concessie verleenden, ontnam
de Kroon hem deze en kreeg de lokaal-
spoor hier het monopolie.
te verstrekken voor een z.g. kamppot. Ver
schillende, meestal kleine bedragen wer
den gestort. De bankiers Arnhold en Merz-
baoh uit Berlijn gaven een vrij groot be
drag, n.l. een bankbiljet van f 20.
Toen deze heeren op 24 December j.l.
uit het kamp ontslagen werden, stelden
zij mij wederom een bankbiljet te hand.
Ik meende, dat het een biljet van R.M. 100
was, omdat er vrijwel uitsluitend Duitsch
papier in omloop was. Ik heb het biljet
opgevouwen bij mij gestoken en de ont
vangst aangeteekend op een bloc-note, die
ik steeds bij mij1 droeg, om het later in 't
kasboek in te schrijven.
Donderdagavond kwamen de regeerings-
gemachtigden, de heeren Mr Smeets uit
Nijmegen, Sieperda en generaal Praag,
uit Den Haag. Deze heeren kwamen een
bespreking voeren inzake kampaangele-
genheden. Als onderdeel hiervan werd de
kamppot besproken, omdat dit iets nieuws
was.
Vrijdagmiddag bij het opmaken vau de
kas en het natellen van het geld, kwam
ik tot de ontdekking, dat het va© de Ber-
lijnsche kassiers ontvangen biljet er één
van f 100 was. Hiervan heb ik onmiddel
lijk den heer Rothfusz, lid van bet vluch
telingencomité, op de hoogte gebracht.
Met den heer Rothfusz besprak ik alle
steunacties en be-b ik ook besproken de
mogelijkheid, om namens het steuncomité
iederen armen kampbewoner een zakgeld
van f 0,40f 0.50 te verstrekken. Deze
regeling zou Maandag j.l. ingaan. Zater
dagmorgen is ook de beer Sieperda op
de hoogte gesteld van het biljet van f 100.
iDeze achtte het beter, dat een zoo -groot
bedrag niet in de kamppot kwam, doch in
het fonds voor Joodsche vluchtelingen
werd gestort.
Dat het mij- niet te doen is geweest om
mijzelf te bevoordeelen - aldus kapitein
Jansen zal mogen blijken uit het feit,
dat een door mij' persoonlijk ontvangen
bedrag van f 25 als representatiegeld even
eens in genoemd fonds is gestort. De ont
vangst van dit representatiegeld had ik
Donderdagavond aan de regeeringsge-
machtigden medegedeeld. Tenslotte deelde
kapitein Jansen nog mede, dat verschil
lende faciliteiten aan vluchtelingen wor
den toegestaan en de- leiding van het kamp
volledig in handen wordt gebracht van
den militairen kampcommandant.
DE POST VOOR URK.
KAMPEN. Volgens ontvangen berich
ten is de ijsvlet die met post naar de
von Geusau is vertrokken aldaar aange
komen. Na de uitwisseling van de post
zal de von Geusau die ongeveer 6 K.M.
van Urk in het ijs is blijven steken naar
Kampen terugkeeren.
Vanmorgen om ongeveer 5 uur is van
Kampen de motorsleepboot Zeeleeuw met
post voor Urk vertrokken. Men zal trach
ten met de boot door het ijs heen te bre
ken en zoo Urk te bereiken.
VILLA AFGEBRAND.
Vannacht is door tot nu toe nog onbe
kende oorzaak de houten villa van den
heer Klop aan den straatweg te Nieuw
Hellevoet tot den grond toe afgebrand.
Van den inboedel kon niets worden ge
red. Verzekering dekt de schade.
DE REACTIES OP DE REDE VAN
ROOSEVELT IN DE HOOFDSTEDEN.
LONDEN. D'e grondtoon van de voor
naamste Europeesche reacties op de door
Roosevelt te houden redevoering wasvol
doening te Parijs, stilte te Rome en be
roering en toorn te Berlijn.
TARRAGONA WEER GEBOMBAR
DEERD.
SARRAGOSSA. Vliegtuigen der opstan
delingen hebben boven Tarragona gevlo
gen en een convooi van groote vracht
schepen gebombardeerd. Eén der schepen
werd getroffen. Een ander heeft averij
opgeloopen. D'e schepen vervoerden
naar de vliegers meldden troepen en
oorlogsmateriaal.
JEUGDIGE DIEVENBENDE.
EINDHOVEN. De politie heeft een
bende van zes jeugdige dieven, allen plm.
18 jaar oud, weten te arresteeren. Ze
werkten onder leiding van een 23-jarigen
hoofdman en hadden verscheidene in-
Toen echter na eenige jaren bleek, dat
ook dit lijntje, evenals nog andere op Zuid-
Beveland, niet rendeerde, werd het per
sonenvervoer hierop stopgezet en kreeg
de heer Krijger weer concessie.
Het zilveren jubileum van dezen oud
sten Zeeuwschen busdienst zal, zooals de
traditioneele term; luidt, Dinsdag niet
onopgemerkt voorbijgaan. De reizigers op
alle lijinen, door den heer Krijiger geëx
ploiteerd, zullen dien dag vrij vervoer
hebben en des avonds zullen de beide
G-oesche muziekgezelschappen in de zalen
van -den beer Krijger een concert geven.
Wij meenden dat dit jubileum een on
gezochte gelegenheid was om met waar-
deering te wijzen op wat het particulier
initiatief deed ter verbetering van de
verkeerstoestand-en op het platteland.
De autobusondernemers hebben na
tuurlijk niet uit philantropie gehandeld.
Ze hadden zakelijke bedoelingen. Maar
aan den anderen kant mag toch ook niet
verzwegen, dat hierdoor het algemeen
belang krachtig is bevorderd.
Dat mag bij' deze gelegenheid wel eens
openlijk worden uitgesproken.
LÜCTOR.