pil van regeeringswege Dagblad voor de Provincie Zeeland EERSTE BLAD. De strijd in Spanje. DONDERDAG 29 DEC 1938 53c JAARGANG - No. 76 Buitenland. Uitgave: N. V. Uitgevers - Maatschappij „Luctor et Emergo" ter exploitatie van het blad „De Zeeuw" Bureaux Lange Vorststraat 7 0, does Postrekening 44455 Telefoon 11 Bijkantoor Middelburg: Fa. Boekhandel J. J. F A N O Y, Lange Burg 40. Telefoon 28 Directeur - Hoofdredacteur: R. ZUIDEMA Abonnementsprijs f2.50 per kwartaal Weekabonnementen voor Middelburg Goes en Viissingen f 0.20 Losse nummers 5 cent Advertentlën 30 cent per regel Ingezonden mededeelingen 60 cent per regel Kleine Advertentlën Dinsdags en Vrijdags f0.75 bij vooruitbetaling Advertentlën onder letter of motto 10 cent extra Bij contract belangrijke korting Dit nummer bestaat uit 2 bladen. Ingediend zijn: Algemeene Vor- deringswet 1939, Bodemproduc- tiewet, Distributiewet, Prijsop- drijvings- en Hamsterwet, Zee- schepenivorderirigswet, Wet be houd scheep9ruimte en Zee- en Luchtvaartverzekeringiswet. Bij de Tweede Kamer zijn acht wets ontwerpen ingediend, houdende regelen met betrekking tot de voorbereiding van voorzieningen in geval van oorlog, oor logsgevaar of andere buitengewone om standigheden in de behoeften van volks huishouding en landsverdediging. Medewerking verdedigingsvoor- bereiding. In de toelichting tot het eerste wetsont werp (medewerking verdedigingsvoorbe reiding) schrijft de regeering o.m.: Het ontwerp heeft ten doel de werking der bij de wet Economische verdedigings voorbereiding 1938 gestelde regelen te be stendigen. (De behoefte, ter verzekering van de veiligheid des lands maatregelen voor te bereiden, die niet alleen van militairen, doch ook van economischen aard zijn, vindt haar oorzaak in den aard van den modernen oorlog, welke steeds meer hel karakter van een totalitairen oorlog schijnt te zullen aannemen. In den modernen oorlog is het verloop van den strijd in hooge mate afhankelijk van het economische aanpassings- en uit houdingsvermogen van een land. Het zeer groote materiaalverbruik door de weer macht maakt deze steeds meer afhankelijk van de mogelijkheid om in haar behoef ten te voorzien. Een ongekende vraag naar grondstoffen zal ontstaan, die in vele gevallen het aanbod verre zal over troffen. Een en ander zal er ongetwijfeld toe leiden, dat in het bijzonder de oorlog voerende mogendheden de in haar bezit zijnde voorraden niet of slechts onder zeer bezwarende voorwaarden ten uitvoer zul len toelaten. Wordt de aanvoer uit het buitenland in het algemeen hierdoor in geval van oorlog reeds hoogst onzeker, nog sterker geldt dit voor den aanvoer van overzee door de groote gevaren, die in oorlogstijd ook de neutrale scheepvaart bedreigen. Deze omstandigheden hebben voor Ne derland verschillende consequenties, waarmede de regeering reeds thans ter dege rekening moet houden, zoowel voor het geval dat ons land in een oorlog zou worden betrokken, als voor het geval, dat het opnieuw er in mocht slagen zijn neu traliteit te handhaven. Mocht ons land in een conflict worden betroken, dan kan, naar de meening van de regeering, althans in de eerste periode met aanstonds op den steun van eventu- eele bondgenooten worden gerekend. Bij een neutraliteitspositie zal men er van moeten uitgaan, dat ons Jand tijdens den goheelen duur daarvan in nog sterker mate op zichzelf zal zijn aangewezen. Men denke ook aan het wapen der economi sche blokkade dat, naar de ervaring uit de jaren 19141918 heeft geleerd, mede gebruikt kan worden om druk uit te oefe nen op neutrale mogendheden. Ten einde tijdens een oorlog, waarin ons land al dan niet betrokken is, in de behoeften van weermacht en burgerbevol king te kunnen voorzien, dient eenerzijds debinnenlandsohe voort brenging te worden gericht op het geen het meest noodig is, en anderzijds het verbruik te worden beperkt tot de be vrediging der meest dringende behoeften. Ingrijpen van regeeringswege in de pro ductie en de distributie, zoowel van ge bruiksartikelen en halffabrikaten als van grondstoffen zal derhalve in vele gevallen noodzakelijk izijn. Hetzelfde geldt voor de prijsvorming. Behalve de genoemde problemen op het gebied van de productie, de distributie, de prijsvorming en den internationalen han del moeten nog worden vermeld die be treffende de financiering, de buitenscheep vaart, het binnenlandsche transport, kort om betreffende al die onderwerpen, die met het functionneeren der volkshuishou ding onder bedoelde buitengewone om standigheden verband houden. In het bovenstaande werd een over zicht gegeven van de maatregelen ten be- °eve van de economische verdediging, welke, in geval van oorlog of oorlogsge vaar of andere buitengewone omstandig- eden getroffen zullen moeten worden, ■tiet onderhavige wetsontwerp beoogt der regeering een bevoegdheid te verleenen, welke zij reeds in vredestijd noodig heeft om deze maatregelen op doeltreffende wijze te kunnen voorbereiden, de bevoegd- beid namelijk, om de bij die voorberei ding noodzakelijke medewerking van het bedrijfsleven te verlangen en, zoo noodig, af te dwingen. Ten slotte zij nog gewezen op de nood zakelijkheid reeds thans de organen in bet leven te roepen, die in vredestijd de regeering zullen adviseeren over de in tijden van nood te treffen maatregelen en die in oorlogstijd met de uitvoering daar van zullen worden belast. Kernen van zoodanige organen, waarin vertegenwoor digers van en deskundigen uit het be drijfsleven zijn opgenomen, zijn voor de meest essentieele takken van industrie en handel reeds gevormd, dan wel verkee- ren in een ver gevorderd stadium van voorbereiding. Algemeene vorderingswet. Ter toelichting tot het tweede wetsont werp (Algemeene vorderingswet 1939) zegt de regeering o.a.: Aangezien de ontwikkeling van buiten gewone omstandigheden, als die, welke de thans ingediende wetsontwerpen op het oog hebben, een onverwijld ingrijpen van regeeringswege noodzakelijk kan maken, komt het onvermijdelijk voor, in de on derhavige wetten voorschriften op te ne men, krachtens welke zij bij Kon. be sluit in werking gesteld kunnen worden zij het ook achteraf door de Staten- Generaal wordt bevestigd. Bodemproductiewet. Het derde ontwerp is de „Bodempro ductiewet 1939". Aangezien het voor een goede uitvoe ring der wet wenschelijk is, dat reeds thans een regeeringscommissaris en een advies-commissie voor de bodemproduc tie worden aangewezen, is bepaald, dat de desbetreffende artikelen dadelijk na afkondiging in werking zullen treden. De inhoud van het ontwerp verschilt slechts weinig van dien der bodempro ductiewet 1938. Distributiewet. Het vierde ontwerp is de „Distributie wet 1939". Zooals reeds werd uiteengezet in de memorie van toelichting bij het ontwerp- D'istributiewet 1938 vormt een regeling der goederendistributie een onmisbaren schakel in de reeks van maatregelen, die in buitengewone omstandigheden, met het oog op de economische weerbaarheid des lands noodzakelijk zullen zijn. Het thans aangeboden ontwerp komt in het algemeen met de Distributiewet 1938 overeen. Voorzien is de mogelijkheid, distribu tievoorschriften te geven, eenerzijds voor goederen van huishoudelijk gebruik, an derzijds voor de overige goederen, waar bij in de eerste plaats te denken valt aan grondstoffen en half-fabrikaten. De uitvoering dient in handen te wor den gelegd van die organen, welke hier toe door kennis van plaatselijke toestan den en omstandigheden het meest ge- eigend zijn, in casu de gemeentebesturen. De leiding van de uitvoering eener dis tributieregeling berust in den regel in eiken distributiekring bij den burgemees ter. De ministers stellen zich voor, dat bij de uitvoering der onderhavige regelen de I bestaande organisatie van den handel zooveel mogelijk zal worden intact gela ten, Bij een eventueele distributieregeling zullen derhalve zoowel de winkeliers als de grossiers en andere tusschenpersonen, waar mogelijk, worden ingeschakeld. Hierdoor zal het doelmatige functionnee ren van het distributieapparaat ten zeer ste worden bevorderd, terwijl bovendien voorkomen zal worden, dat de uitvoering der regeling onnoodig kostbaar wordt. Prijsopdrijving en hamsteren. Als vijfde ontwerp volgt de „Prijsop- drijvings- en hamsterwet 1939". Dat de regeering in omstandigheden, als bovenbedoeld, inderdaad de beschik king moet hebben over bevoegdheden, welke haar in staat stellen prijsregelend op te treden en met name prijsopdrijving te voorkomen, is eens te meer in Sep tember j.l. gebleken. In die dagen van spanning is opnieuw uitgekomen, hoe bet publiek, zoodra een internationaal conflict dreigt, de neiging heeft voorraden aan te leggen van alle verbruiksgoederen, welker §chaarschte terecht of ten onrechte als gevolg van het uitbreken van een oorlog gevreesd wordt. Het behoeft geen betoog, dat de sterke vraag, die zich ten gevolge van deze neiging tot „hamsteren" op de markt ontwikkelt, een uitgezochte gelegenheid tot prijsopdrijving biedt. Ter bestrijding van deze laatste is het dus allereerst noodig, dat de regeering de bevoegdheid verkrijgt om wanneer de omstanighe- den daartoe aanleiding geven onver wijld een hamsterverbod uit te vaardi gen. Het is om deze redenen, dat in het onderhavige wetsontwerp wordt voorge steld der regeering middelen te verschaf fen om zoowel tegen prijsoprijving als tegen het zoogenaamde hamsteren op te treden. Scheepsruimte. Ontwerp no. 6 is de „Zeeschepenvor- dering&wet 1939". De inhoud van het ontwerp komt in hoofdzaak overeen met dien van de Sche- penvorderingswet 1938. „Wet behoud scheepsruimte 1939" is aanhaaltitel van het zevende ontwerp. De inhoud verschilt slechts weinig van dien der Sohepenuitvoerwet 1938. Ten slotte: de zee- en luchtvaartverze keringswet 1939, waarvan de inhoud slechts weinig verschilt van dien van de O'orlogszee- en luchtvaartverzekerings wet 1938. HET VRAAGSTUK ITALIE-FRANKRIJK. Rome's standpunt nader gepreciseerd. In een hoofdartikel geeft de „Giornale d'Italia antwoord op de Fransche bewe- l ringen, volgens welke de Italiaanscbe eischen nopens Tunis een wijziging zou den dreigen te brengen in den status quo in de Middellandsche Zee en bijgevolg een inbreuk zouden vormen op de Britsch- Italiaansche overeenkomsten, waarin juist de onaantastbaarheid van de Middelland sche Zee werd bevestigd. Het blad schrijft, dat dit eenvoudig een manoeuvre is, die ten doel heeft, bond genooten te zoeken voor de verdediging van een moeilijke zaak. De Italiaansche eischen, aldus verklaart het blad, bren gen geenerlei wijziging in den status quo in de Middellandsche Zee met zich mede. Het blad doet het verder uitkomen, dat Frankrijk er naar streeft, om met alle middelen de 130.000 Italianen in Tunis te denationaliseeren en verscheidene tien duizenden Italianen, die gedwongen zijn geweest, zich te laten naturaliseeren, te ver-Franschen, terwijl Italië vastbesloten is. tot iederen prijs zijn zonen te bescher men. Italië heeft 't controlerecht van Frank rijk op Tunis in den vorm van een pro tectoraat slechts erkend in ruil voor een erkenning van Fransche zijde van het recht der Italianen in Tunis. Frankrijk echter heeft de overeenkomsten met Italië geschonden en stelt zich bovendien ten doel, de politieke autonomie van Tunis op te heffen door het protectoraat in een Fransche bezitting te veranderen. Het hoofdartikel van de Giornale d'Ita lia heeft te Londen een zeer diepgaande en gunstige reactie teweeg gebracht. Men wijst met nadruk erop, dat dit ar tikel de atmosfeer zuivert van de tenden- tieuse geruchten van den laatsten tijd. DE PALESTIJNSCHE CONFERENTIE EINDE JANUARI BIJEEN. In welingelichte kringen te Londen ver wacht men, dat de Palestijnsche confe rentie in de voorlaatste weck van Januari bijeengeroepen zal worden. De voor de Kerstvancantie aangevangen besprekin gen tusschen de Britsche autoriteiten en den Arabisohen Hoogen Raad te Jeruzar lom betreffende de Arabische vertegen woordigingen uit Palestina, zijn practisch geëindigd. De delegatie zal uit zes leden bestaan, die alle Palestijnsche Arabische partijen vertegenwoordigen. Palestijnsche Arabische kringen te Lon den verwachten de aankomst der delega tie tegen 10 of 12 Januari. Men meent te weten, dat het ontwerp regeling voor het Palestijnsche vraagstuk zou uitgaan van het volgende algemeene beginsel: Den Arabieren de zekerheid geven, dat zij inderdaad definitief thuis zijn in Pa lestina, zonder dat Groot-Brittannië ver plicht zou zijn terug te komen op de Bal- four-verklaring. De Joodsche immigratie zou noch opgeschort, noch verboden worg den, maar slechts gekanaliseerd. Inplaats van een immigratie over een onbepaald tijdperk, zou men 'n politieke immigratie stellen over een vrij korte periode van eenige jaren en met een omvang, die op vastgestelde tusschenpoozen herzien zou kunnen worden. Tevens zou een wetgeven de raad worden ingesteld op een paritaire Verwacht moet worden, dat de confe rentie vrij lang zal duren. PLOTSELING STERFGEVAL IN SENAAT VAN BELGIE. De zitting van den Belgischen Senaat werd gister 'op tragische wijze onderbro ken. De 47-jarige nexist Rhodius uit Na men voerde het woord over een kwestie van vergoeding aan de oud-strijders, toen hij: eensklaps ineenzakte en dood neer viel. Een geneesheer, die op de publieke tribune zat, snelde toe, en stelde vast, In tegenwoordigheid van jhr mr F. Beelaerts van Blokland (rechts), vertegenwoo rdigerder Nederlandsche Regeering, werd de eerste steen gelegd voor het voortrekkers-monument bij de viering van den lOOsten Dingaansdag in Zuid-Afrika. Het offensief van Franco tot staan gebracht? Volgens te Londen ontvangen berich ten is het offensief van Franco aan het Ebro-front het grootste, dat hij ooit heeft ingezet. De omvang van de manoeuvres, waarvan de voorbereiding eenige maan den heeft gevergd, is een der redenen van de schijnbare vertraging in het ont ketenen van het offensief. In berichten van welingelichte zijde wordt het totaal der opstandelingen thans gesteld op 800.000 man, die een front moeten dekken ter lengte van 800 K.M. De troepen, die aan het Ebro-front aanvallen, zijn, naar men gelooft, min stens 200.000 man sterk en hiertoe be- hooren volgens betrouwbare berichten ongeveer 25.000 man Italiaansche troe pen, d.w.z. vrijwel alle Italiaansche landstrijdkrachten in Spanje. Een bericht uit Valencia spreekt van een poging der opstandelingen om aan het centrale front in de streek van Gua dalajara een aanval te doen op de stel ling van Albanades. Gedekt door de duis ternis naderden zijl de linies der regee- ringstroepen en bonden den strijd aan, die twee uur duurde. Ten slotte werden de opstandelingen teruggedreven; in wanorde trokken zij naar hun linies te rug.. Uit het regeeringscommuniqué blijkt, dat het met man en macht ingezette offen sief van Franco voorloopig tot stilstand is gebracht. D'e strijd om de vlakte van Lerida, het punt, waar de opstandelingen een doorbraak forceerden, verplaatst zich meer naar het zuiden, daar in de rich ting van Borjas Blancas Franco's aan vallen zijn doodgeloopen. In het zuiden stuiten de Italiaansche troepen op de versterkte posities van de regeering in de uitloopers van het Llena-gebergte. Vol gens nog onbevestigde berichten hebben de regeeringstroepen in dezen sector ver scheidene kilometers terrein heroverd. dat de heer Rhodius door een beroerte was getroffen. De ochtendzitting van den Senaat werd na dit tragisch ongeval ten teeken van rouw geschorst. GROOTE AMERIKAANSCHE MANOEUVRES. ZIJ zullen vijf maanden duren. Het eerste contingent van de Ameri- kaansche Zuid-zeevloot, bestaande uit een twintigtal hulpschepen, is van San Pedro in Californië naar de Garaibische Zee vertrokken, waar in Januari hoogst belangrijke vloot- en luohtmanoeuvres zullen beginnen, die vijf maanden zullen duren. De rest van de vloot, bestaande uit 140 oorlogsschepen, zal waarschijtalijk 4 Ja nuari van San Pedro en San Diego ver trekken. In de daarop volgende week zul len de strijdkrachten ter sterkte van naar schatting vijfhonderd vliegtuigen hun bases verlaten om zich naar de aangewe zen plaatsen in het gebied der Kleine Antillen te begeven. Het onlangs gevormde Atlantische es kader zal eveneens aan deze manoeuvres deelnemen. JAPANSCHE VREDESVOORWAARDEN NIET AANVAARDBAAR, ZEGT TSJANG KAI SJEK. Tlsjang Kai Sjeik heeft veridaard, dat de vredesvoorwaarden van prins Konoje, 'zooals deze uiteengezet zijn in de ver klaring van 22 December, geheel on aanvaardbaar zijn. Hij voegde hier aan toe, dat dit een volledige overgave van China zou heteekenen. Tsjang Kai Sjeik heeft er o.a. nog op ge wezen, dat de voorwaarden van 'Konoje omvattender tem strenger waren dan die, welke China voor het uitbreken der vijan delijkheden waren voorgelegd en hij voeg de hieraan toe: Als de vroegere voorwaar den reeds voor China onaanvaardbaar waren, boe kan 'het land dan na acht tien maanden van vechten en lijden de thans gestelde eischieni inwilligen? Waar voor hebben wij gestreden? Sedert het begin der vijandelijkheden zijn, naar medegedeeld wordt, 300.000 Ghineezen gedood en 550.000 gewond. Het totaal der dooden en gewonden aan Ja- pansc'he zijde wordt op 650.000 geschat. DE NIEUWE KOUDEGOLF IN DE VER. STATEN. De strengste koudegolf van dezen win ter strekt zich thans over de Oostelijke kust der Ver. Staten tot diep naar het Zuiden uit. Er zijn reeds 15 slachtoffers van de koude in het geheele land te betreuren. Een intensieve koude heerscht er in de vlakten van de Missouri en Mississippi en Ohioriviervalleien en in het district

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1938 | | pagina 1