DE ZEEUW tweede blad Het eeuwfeest van den Groeten Trek in Zuid-Afrika. De rechts- en staatsop vattingen van de Zuid- Afrikaans he Voortrekkers. Uit de Provincie. ZUID-BEVELAND, WALCHEREN Souburg. Gisteravond hield alhier de afd. van den Chr. Metaalbewerkersbond een filmavond. Als eerste film werd ver toond „Als de zee roept", waarna neg 2 natuurfilms volgden. Als spreker trad op Dhr Markering, hoofdbestuurder. Deze besprak de noodzakelijkheid van den uit bouw en gToei der organisatie. Gunstige verwachtingen voor het bedrijfsleven? VAN DINSDAG 13 DEC. 1938, Nr 63. Vierduizend ruiters In de veldkleedlj leggen kransen op graven van voortrekkers. De voorbereidingen ter viering van bet eeuwfeest van den grooten trek zijn tbans gereed. De feestelijkheden zullen haar hoogtepunt hereiken op Vrijdag 16 De cember, d.w.z. precies honderd jaar na den slag biji de Bloedrivier, waar een kleine boorenmacht de Zoeloes versloeg en daarmede het Noorden des lands open legde voor de blanke kolonisten. Dien dag zal de eerste steen gelegd worden voor een gedenkteeken, waarvoor een fonds ten bedrage van 130.000 pond bij>- eengebracht is. De steenlegging zal wor den verricht door de vrouwelijke af stammelingen van de oorspronkelijke voortrekkers. De plechtigheid zal voorts worden bijgewoond door ruim 100.000 Zuid-Afrikanen, gekleed in historische costuums. Het officieele program begint Dinsdag met een godsdienstoefening en een film voor kinderen. Dien dag zullen de „Osse- wa", die vier maanden geleden hun her denkingstrek in Kaapstad en andere ste den aanvingen, aankomen en op groot- sche en feestelijke wijze worden ontvan gen. Des avonds zullen fakkeldragers uit Kaapstad en Dingaansstad aankomen. Van de verdere schouwspelen, die de eeuwfeesten zullen bieden, kan nog ge noemd worden de colonne gewapende burgers te paard, die bestaat uit 4000 man, gekozen uit alle burgertroepen der Unie, en die de grootste concentratie dier troepen in vredestijd in Zuid-Afrika zal vormen. De colonne zal kransen leggen op de graven der voortrekkers Andries Pretorius en Hendrik Potgieter, op het oude kerkhof van Pretoria, in den mid dag van Dingaansdag. De deelnemers aan deze colonne zullen in veldkleedij: ge huld zijn, gelijk de boerentroep-en droe gen in de dagen der republiek. Zwijgend zullen de ruiters zich op en om het kerkhof scharen, terwijl de kransen op de gTaven worden gelegd. De stilte zal verbroken worden door een salvo van honderd schoten, gelost na het leggen der kransen. Denzelfden dag zal eveneens een in drukwekkende plechtigheid gehouden worden te Natal, op de plaats waar de slag aan de Bloedrivier geleverd werd. Een colonne ossewa, die tegelijk met de reeds genoemde uit Kaapstad is vertrok ken, zal dien dag hier aankomen. Bij de plechtigheid zal de gelofte, die door de voortrekkers werd afgelegd vóór den slag, herhaald worden. De gelofte behelsde, dat wanneer God den boeren de overwinning schonk, de zestiende December altijd een dag van nationaal dankbetoon zou blijven. Ter herinnering aan „die Groot Trek en die smarte en heldedade en die barens wee wat daarmee in verband staan", ver scheen van het maandblad „Zuid- Afrika" een speciaal Voortrekkers nummer. Aan een daarin voorkomend artikel van Dr A. Wypkema, met bovenstaand onderwerp, is het volgende ontleend: „Evenals in de Kaapkolonie was ook in de Voortrekkersrepublieken de Bijbel een belangrijke richtsnoer op rechts- en staats- gebied. De Calvinistiese inslag van Zuid- Afrika was de oorzaak daarvan. Daarom hebben de Voortrekkers er altijd voor gezorgd, dat hun Gereformeerde gods dienstleer op traditionele grondslag be waard bleef. Anna Steenkamp schrijft in haar gedenkschrift van 1843, dat de Trek kers hun geboorteland verlieten, „om des te beter hun geloof en de leer in zuiver heid te behouden". De eedsformule van Piet Retief gaf dan ook voldoende waar borg, dat de verhouding tussen kerk en staat zou berusten op Christelike grond slag en gefundeerd zijn in het verleden, namelik zoals deze in Art. 36 van de Nederl. Gereformeerde geloofsbelijdenis was uitgedrukt. Voor de Voortrekkersleiders was de oude Dordtse Bijbel de leidraad zowel bij de rechtsuitoefening als in regerings zaken. Wat een krachtige bron de Hei lige Schrift voor de Boeren geweest is, blijkt duidelik uit hun herhaalde aan zoeken, om de Bijbel of de Mozaïese wet ten als richtsnoer voor hun wetgeving te gebruiken. Toen de wetsontwerpers volgens de mening van Paul Kruger geen voldoende rekening met de Christelike grondslag van wet en recht gehouden hadden, wees hij hen op Gods Woord om daarnaar te handelen. De godsdienstover tuiging van de rechter zou zich weer spiegelen in zijn rechtspraak. Daarom koos het volk dan ook zijn rechters uit „mannen, die niet alleen in Mozes' wet ten geoefend zijn, maar die deze wetten en het Evangelie met een kostelike aan dacht beproeven en dageliks onderzoe- Den volgenden dag, Woensdag, zullen nabij de plaats van het gedenkteeken vijftig jonge paren door predikanten van de Hervormde Kerk in den echt worden verbonden. Alle bruidsparen zullen ge kleed zijn in voortrekkerscostuum. De bruiden zullen geen schoonheidsmiddelen mogen gebruiken en lang haar moeten dragen onder hun „kappies". De bruidegoms moeten een baard dra gen, en overigens geheel in voortrek kerscostuum, met „veldslkoene" en groote hoeden gekleed zijn. Een prachtige familiebijbel, gedrukt in Dordrecht in 1750, zal door den burge meester van Johannesburg aan J. H, Klopper, den leider van de voortrekkers, die met de ossewagens den grooten trek nadoet, worden aangeboden. De burge meester ontving den bijbel van een Ein- gelsch soldaat, die hem tijdens den Boe renoorlog in handen had gekregen. Al zijn nasporingen naar den eigenaar ble ven zonder resultaat. Wanneer vóór Din gaansdag de eigenaar niet opdaagt, zal het kostbare stuk dus weggeschonken worden, Rllland-Bath. Tot volontair ter ge meente-secretarie te Huibergen is be noemd de heer L. J. J. Steur, thans als zoodanig werkzaam alhier. Biezelinge. De vergadering van bet Streekverband „Zuid-Beveland" van de ARJA-clubs werd gehouden in de Ghr. Geref. Kerk alhier. De voorzitter Ds A. M. Eranssen heette de aanwezigen hartelijlk welkom, inzon derheid den voorzitter van het Prov. Comité, dhr J. A. Dominicus, de hoof den der Ghr. Scholen, dhrn F. P. de Graaf van Kapelle-Biezelinge en dhr Fraanje te Lewedorp en dhr Slabbekoorn, voorz. van de A.R. Kiesvereen. Spr. spoorde aan tot geestdriftig voortgaan vol geloofsvertrouwen. Dhr G. Maas van Oostdijk bracht ver slag uit van den Toogdag der AHJA te Zwolle. Meegedeeld werd dat de propaganda krachtig zal worden gevoerd. Een bro chure daartoe is opgesteld. In de pauze werden in de vacature's ontstaan door het bedanken van den vice-voorzitter dhr C. Haverhoek en den secretaris dhr W. Boogaards, gekozen de heeren Ghr. Maas als secretaris en P. Smallegange als vice-voorz. Dhr Maas meende hiervoor te moeten bedanken. Dhr Bogaards werd bereid gevonden deze functie alsnog aan te houden. Vervolgens sprak dhr W. Meijer van Schore over de Chr. Democratische Unie, waarop een drukke bespreking volgde. Dhr Dominicus sprak een opwekkend slotwoord en eindigde met dankgebed. Oudelande. Maandagavond vergaderde de afd. Oudelande van de Vereen, voor Luchtbescherming. Voorzitter de burge meester. De vereeniging telt 144 leden. Een huishoudelijk reglement werd vast gesteld. Als bestuursleden werden geko zen: voorzitter dhr Dees, secr. dhr L. Joosse, penningm. L. Evertse, G. Mol en L. West veer. lerseke. Maandagavond was de 58-ja- rige ongehuwde schipper Jan Jumelet ken". Wanneer de memorialisten van de Voortrekkersrepublieken schrijven, „Idat het Bijbelboek als een wet voor het land" aangenomen behoort te worden, laten zij direkt daarop volgen „om onder deze wet rechters aan te stellen". Op verschillende zaken in de Voor trekkersmaatschappij gaf de Bijbel dan ook voldoende licht. Vooral met betrek king tot de gewone rechtszaken in het dageliks leven, zoals die welke het huis- houdelike, plaatselike en familieleven raakten, was de Heilige Schrift een vruchtbare rechtsbron. Daarenboven wor den vele zaken in verband met het straf recht, zoals moord, manslag, verregaan de onzedelikheid en overspel, en op ge bied van het burgerlik recht: huweliks- kwesties en -transakties, in de Bijbel op ongeveer dezelfde wijze beslist als de uit spraken, welke door het oud-Hollandse recht op dit punt worden gegeven. De rol, welke Gods Woord in de uit oefening van de rechtspraak in de Voor trekkersrepublieken gespeeld heeft, blijkt duidelik uit de rechtsrollen. In de rech- terlike uitspraken wordt herhaaldelik een beroep gedaan op de „goddelike wet ten", met variaties als de „geboden en de ordonnantiën Godts", de „wet Gods", de „Heilige Bladen", en worden zelfs de „Mozaïese Boeken en Wetten", of „Mozes en de Profeten" aangehaald, teneinde zuivere rechtsgronden te vinden voor de beslissingen van de vierschaar. Hoewel de doodstraf aan een moordenaar opge legd, op grond van het Bijbelwoord: „die bloed vergiet, diens bloed zal ook ver goten worden", aan Jacobus Stuart de vraag op de lippen legt, of de Nederlan ders meer van zulk een Christelike rechts pleging gehoord hebben, was zodanige rechtspraak voor een ingewijde van vroe gere dagen iets heel gewoons onder de Voortrekkers. De Voortrekkerrechter grondde zijn veroordeling wegens dief stal, moord, onzedelikheid, overspel en meer dergelike misdaden en overtredin gen zeer dikwijls op Bijbel-uitspraken. Voegen wij hieraan toe, dat in de Boe rensamenleving rechtszaken, buiten de bovengenoemde, sporadies voorkwamen, dan kunnen wij goed begrijpen, welk een vruchtbare en doelmatige rechtsbron de Heilige Schrift voor de godsdienstige Boer t moet geweest zijn, te meer daar dit Boek van Bruinisse bezig op de verwaterplaats met het lossen van mosselen uit zijn vaartuig BRU 147, toen hij plotseling in zijn ruim levenloos neerviel. Dr Polder man, te hulp1 geroepen, kon niet anders dan den dood constateeren. Een hartver lamming had aan zijn leven een einde gemaakt. Zijn stoffelijk overschot werd per vaar+uig naar zijn woonplaats ver voerd. Koudekerke. Gemeentere ad. Gisteren vergaderde de gemeenteraad. Gisteren vergaderde de gemeenteraad'. De met het overlijden van zyn vrouw. Het voorstel van B. en W. om eenige perceeltjes grond aan den Braamweg te verhuren wordt goedgekeurd. Verlenging van de huur der enderwig- zerswoning voor een tg'dvak van 5 jaar wordt aangenomen. Aangegaan wordt een geldleening groot f 13000 ten behoeve van den vernieuw den straatweg KoudekerkeVlissingon. Eveneens het voorstel tot uitbreiding van de straatverlichting aan den Ouden Vlisslngschen weg. Aankoop van een loods van de N.V. Stoomtram „Walcheren", teneinde deze in te richten voor brandweerkazerne op 'tZand. Deze loods is te koop voor f300 Dhr Kameraad <Iringt aan om de huur van het weiland, waar de loods op ge plaatst moet worden, voor een aantal ja ren aan te gaan. Dhr de Kroo meent, dat men beter nieuw materiaal kan aan schaffen dan deze oude loods te koopen. De voorzitter zegt: de huur van de thans bestaande bergplaats vervalt. De huurkosten van het weiland waar de Loods geplaatst moet worden, zijn gelijk aan die van thans, zoodat geen hoogere bosten de gemeente drukken. De bouw meester heeft berébend, dat een nieuwe loods f 1150 zal kosten. De bedoelde loods is een zeer goede. Het voorstel wordt hierna met .alg. st. aangenomen. Tot het bijplaatsen van een brand- fcraan in den Lagen weg wordt besloten. Idem tot het huren van een brandput van den hiper Chr. Flipse, liggende nabij den idriespxong Vlissingsche straatB>e- atrixlaan. Voorstel om den voorzitter een blanco orediet te verstrekken hetzij voor dit, hetzij voor het volgend jaar, voor de outillage van den luchtbeschermings dienst. Dhr Kameraad is in principe te gen een blanco crediet, doch zal er zich in dit geval mede vereenigen. Het komt Spr. gewenscht voor om aan hen, die bij de Iuchtbescbermmgsoefening enz. hun arbeidstijd hebben gegeven een kleine vergoeding te geven. Dhr Sanderse had gaarne gezien, dat B. en W. meer uitvoerig mededeeling had den gedaan. Hoe staat het nu met de luchtbescherming? In September hebben wij gezien, dat het in Nederland hiermee nog allesbehalve in orde is. Ook andere leden stellen nog enkele vragen. De voorzitter zegt: de algemeene ver duisteringsproef is goed geslaagd, doch er moet nog geleerd worden. Niet naar bed gaan gelijk verschillenden deden, doch gewoon het werk doen en vooral letten op de 'kiertjes waar het licht doorheen valt. Wat de kwestie van het blanco crediet betreft, de bezwaren hier tegen zijn begrijpelijk. Spr. zou een be drag kunnen noemen van bijv. f 500, doch het kan ook wel f 600 of f 700 zijn. We moeten een sirene hebben. Voor het ge bruik van gasmaskers moeten cursussen worden georganiseerd. Verschillende patroons hebben hnn mensehen, die bij de luchtbescherminga- oefening moesten helpen, doorbetaald. De wet op de luchtbescherming houdt in ,dat de arbeid daarvoor gratis moet worden gedaan. Om nu enkelen te ver goeden zou onbillijk zijn en tegen den geest der wet. Dhr Sanderse liet zich wel wat af schrikken door schuilplaatsen en loop graven. Er is beproefd om bij den bouw van de Electriciteitsgebouwen te Middel burg een schuilplaats aan te brengen, doch de Minister meende, d:at het ver keer niet voldoende is om daar een schuilplaats aan te brengen. Mitsdien is dit voor deze plattelandsgemeente niet noodzakelijk. Wij zullen alles zoo goed koop mogelijk doen. Voorstel van B. en W. wordt hierna met alg. st. aangenomen. Aangenomen wordt het voorstel om wederom ten behoeve der steuntrelckan- den een Kerstgave beschikbaar te stel len. Evenzoo om te besluiten, dat de in standhouding der Openbare school wordt gevorderd. Benoeming van twee leden van het Burg. Armbestuur, ontstaan door bet be danken van dbr A. Tange en wegens pe riodieke aftreding van dhr P. Verhage, Aanbeveling voor de vac.-A. Tange. 1. S, Moens en nr. 2 C. Huiszoon, voor de vac.- P. Verhage nr 1 P. Verbage, nr 2 Jac. Simonse Jz. Dhr Sanderse had graag gezien dat voor deze functie een arbeider was ge- candideerd. De voorz. zegt medewerking bij een volgende vacature toe, doch men heeft, gezien de moeilijkheid voor een arbeider, daar de commissie meestal des middags vergadert, daar niet op kunnen ingaan. Benoemd wordt C. Huiszoon met 6 en P. Verhage met 10 st. Dhr Moens had 5 st. en Simonse 1 st. op zich vereenigd. De voorz. deelt mede dat de beplanting van den Nieuwe weg wordt voortgezet. Aan matigen prijs heeft men plantmate- riaal verkregen. Een cursus in koken voor de vrouwen, die reeds veel belangstelling trekt, wordt gegeven. De voorzitter deelt mede dat het vroon in de duinen en de weilanden op 't Zand verpacht moeten worden. Voorstel om een nieuwe schrijfmachine aan te schaffen wordt goedgevonden. Dhr W. Goedhard krij'gt ontslag als ophaler van huisvuil. Zijn zoon wordt hiervoor benoemd. Voorstel tot intrekking van de wijzi ging der schoolgeldverordening wordt goedgekeurd. Nu volgt het uitbreidings plan. Dhr Sanderse betreurt het dat Gedep. Staten gehoor hebben gegeven aan de hun door deskundigen toegezon den adviezen. De zelfstandigheid van den Raad in eigen gemeente is hiermede ge heel zoek. Gedep. Staten leggen nu van bovenaf op. Spr. wil wel afzien van be- Teekenen van een beginnend herstel. Toeneming ook van den kleinhandel. Uit Londen wordt gemeld: Op een door de National Union of Ma nufacturers aangeboden lunch beeft de kanselier van de Britsche Schatkist, sir John Simon, het woord gevoerd. Sir John liet zich in optimistischen zin uit over de vooruitzichten van het economische leven van Engeland, „De schaal gaat thans doorslaan naar de zijde van het economisch herstel. Ge zien den onzekeren internationalen toe stand is ieder teeken van een economisch herstel, hoe klein bet ook mag zijn, van groote beteekenis en zeer bemoedigend te achten. Ongetwijfeld zijn deze teeke nen thans aanwezig." Sir John Simon besprak vervolgens de stijging van de metaalprijzen tusschen Juni en October. Hij verklaarde, dat deze stijging geenszins alleen het gevolg was van de flauwe houding van het pond. De voortdurende verhooging van het indexcijfer voor de industrieele bedrijvig heid in de Ver. Staten beteekent meer dan een stijging van de aandeelenkoer- sen. Het algemeen economisch herstel wordt bespoedigd en het kan niet an ders, of de gebeele wereldhandel zal hiervan de reactie ondervinden. Enge land begint thans ook als gezegd van'bet herstel te profiteeren. Dit blijkt uit de cij fers der Engelscbe bedrijvigheid. Ook is het een bemoedigend verschijn sel, dat de kleinhandelsverkoopen tot nu toe ongeveer 2% pet. gro-oter waren dan in de overeenkomstige periode van ver leden jaar. roep op de Kroon, doch wil geenszins in alles berusten, maar door overleg be proeven om aan de bezwaren met name van de Kroo, Mr Loef en dhr Aarnoutse alsnog tegemoet te komen. Dhr Lorier spreekt in denzelfden geest. Nu is werkelijkheid geworden dat niet de Raad van Koudekerke, doch dat Gedep Staten met anderen regeeren. Iemand die heel'emaal niet in beroep is gekomen krijgt alles wat Hij verlangt. Dit is ons zeer onsympathiek. De voorzitter wil aan de bezwaren van Gedep. Staten tegemoet komen. Ten aan zien van dhr de Kroo, die een zeer bij zondere positie inneemt, zal worden be proefd de noodige wijziging te verkrij gen. Ook dit punt wordt aangenomen met alg. st. R'o n d v r a a g. Dhr Sanderse zegt dat biji den ingang van den Lage weg haast een ongeluk is gebeurd. Het is gewenscht om daar het houtgewas te verwijderen Ook vraagt Spr. inlichtingen over de verbetering van den Breeweg en over opruiming van het vuil. Dhr Kameraad vraagt naar de water leidingplannen en verbetering van den Groeneweg, een en ander in overleg met Souburg. Dhr de Lange dringt aan op verbete ring van het Bokswegje. Dhr Lorier vraagt verbetering van de putten in den Lageweg met name die van de gas- en waterleiding. Er wordt aan dezen weg veel moeite Goddelike wetten te regeren, was een wijsheid, zooals dié van Koning Salomo nodig. In deze geest schrijft Piet Retief aan Stockenstrom, als hij zegt: „God wens ik zal UEdelen, gelijk Salomo, met wijs heid zegenen, en dat Zijn Heilig Woord Uw raadsman zal zijn, opdat het volk aan UEdele toevertrouwd, regvaardiglik ge regeerd moge worden". Eén ding spreekt sterk bij de Voortrek kers, en dit was ook het logies gevolg van hun vertrek uit het land van vreem de overheersing naar het onbekende ge bied van vrijheid, namelik dat zij zich zeiven terug wilden vinden in dezelfde toestand, als waarin hun Vaderen ver keerd hadden. Dit is de reden, waarom deze Volksschare zich voornamelik ging oriënteren naar het Recht, de rechtsprose- dure en naar de instellingen van de Kaap, toen de Hollandse vlag daar nog woei. Immers, de Voortrekkerleiders waren al len nog onder Nederlandse vlag geboren. Hun harten klopten nog warm voor het Vaderland van de Mist en Janssens. Naast de Dordtse Bijbel werden tevens de oud-Hollandse rechthoeken meege voerd naar het land der vrijheid. Van der Linden was een richtsnoer bij uit nemendheid, doch wanneer aanvulling nodig was, werden tevens de bekende werken van Simon van Leeuwen en Hugo de Groot geraadpleegd. De Romeins-Hol landse rechtsbasis, in 'n „gematigde stijl vorm" en overeenkomstig het gebruik van Zuid-Afrika, paste zich volkomen aan bij de volksbehoeften en omstandigheden der Voortrekkers. Dit buigzame rechtsstelsel, uit het volk geboren en door het volk opgebouwd, was op zijn plaats in een pri mitieve maatschappij. Aangezien de rech ter en wetgever in de Nederlanden en ook in Zuid-Afrika dichter bij het volk stonden, zoowel door afkomst als door wijze van benoeming of verkiezing, kan in het algemeen vastgesteld worden, dat in de Hollandse Republiek zowel als in de Voortrekkersrepublieken de volksin vloed op de rechtsvorming door middel van rechtspraak en wetgeving groter was dan in andere landen. Inderdaad heeft de volksovertuiging een voorname rol ge speeld in de rechtsvorming van deze vrijheidsstaten, waar de oppermacht van de permanente volkswil de dominerende faktor was." op kerkelik en staatsterrein het richt snoer bij uitnemendheid was. Daarbij moeten wij ook niet vergeten, dat de Bijbel, en de Bijbelverklaringen als aan vulling, over het algemeen in die tijd de enige lees- en studiebron van Zuid- Afrika was, terwijl bovendien de oude Romeins-Hollandse tekstboeken, met hun Latijnse zinsneden en rechtstermen, moei lik te volgen waren voor de onopgeleide Boeren-rechters. Ook in de Bijbelverkla ringen werden nuttige wenken aan de hand gegeven, die bij de strafvordering van dienst konden zijn. In een oude reis beschrijving wordt melding gemaakt van het feit, dat ook in Zuid-Afrika volgens Mozaïese wet de straf van veertig geesel- slagen toegediend werd. Aangezien echter volgens van der Palm de Israëlieten steeds negen-en-dertig slagen uitdeelden uit vrees voor vergissing, werd ook onder de Boerenbevolking dit voox'beeld ge trouw nagevolgd. Er is echter nog een andere reden, waarom de Bijbel zo dikwijls de plaats van de Hollandse rechtsboeken innam, namelik het grote verschil tussen de Bijbel en het Romeins-Hollandse recht met be trekking tot hun bindende kracht. Zo heeft de Bijbel zijn bindende kracht van binnen, n.l. in het geweten van de mens, terwijl de normen, welke het Recht be heersen, buiten -de mens liggen. De ge- scheidenis leert ons, dat de godsdienstige Boeren er niet van hielden gebonden te zijn door machten, die hun gezag niet aan Gods Woord ontleenden. Dit moet vooral toegeschreven worden aan het Calvinisme, dat in Zuid-Afrika veel meer dan een kerkleer, ja, inderdaad een alles omvattende levensleer was. Voor het Voor trekkersvolk was het ganse leven, in al zijn vertakkingen, zonder enige uitzon dering, godsdienst. Voor hen was ten slotte alles bestemd tot verheerliking van God, de Schepper. Spesiaal in de 19de eeuw, toen in Zuid-Afrika kerk en staat nog niet zo zeer van elkaar gescheiden waren, als tans het geval is, hebben de godsdienstidealen grote betekenis gehad voor de rechts- en staatsopvattingen. Te meer geldt dit voor de gemeenschap van de Voortrekkersbevolking, welke als een geheel nog een betrekkelike eenheid vormde. Het is niet onmogelik, dat deze vaste geloofsovertuiging nog versterkt werd door het feit, zoals Krabbe dit in zijn staatsteorie uitgewerkt heeft, dat voor al in gemeenschappen van een herders- en landbouwersbevolking, die in nauw kontakt met de natuur leeft, het rechts bewustzijn van de mens erkend wordt als de enige bron van al de uitwendige macht. Dit brengt ons nu tot de vraag, of de Bijbel, behalve op grond van voor- vaderlike traditie en als voornaamste lees-, studie- en etiese bron van de ge- isoleerde Boerenbevolking, nog om 'n an dere reden de rechtsbron bij uitnemend heid kon worden. Er bestaat nog een groot onderscheid tussen het Heilige Recht en het recht door mensen ingesteld. De Heilige Schrift is de „Waarheid", want hieraan ligt ten grondslag de on- veranderlikheid als kenmerk van de eeuwige dingen. „Jezus Christus is giste ren, heden en tot in eeuwigheid dezelfde en bij de Vader is er geen verandering of schaduw van omkering". Tegenover de Waarheid, of m.a.w. het onveranderlike Recht, staat de wereldse rechtsbedeling als een veranderlike, menselike instel ling. In zoverre als de laatste niet steunt op Gods Woord, is dit recht aan een voortdurende verandering onderhevig. Dit hebben de Voortrekkers blijkbaar ge voeld. Zo treedt bij het Volksbesluit van Andries Ohrigstad de gedachte aan de soevereiniteit van Gods Woord, als een vaste levensregel, naar voren, wanneer vastgesteld wordt: „Aangaande de wetten waarnaar wij' geregeerd moeten worden, zalgeinformeerd worden naar de soeve reine regel van Gods Woord, die regel van ons leven is, en waarin wij nimmermeer dwalen kunnen". Duidelik komt ook de te genstelling van de Bijbel als vaste basis tegenover de zich steeds wijzigende en veranderende wereldse wetten uit in een volksmemorie, waarbij aan de Regeering het verzoek wordt gedaan, „dat het Bijbel boek als een vaste wet voor het land be noemd zal worden, terwijl dat toch geen (ander) wet kan staande blijven". Voor waar, de Christelike moraal, het ideaal om Gods Woord tot algemene levens regel aan te nemen, heeft wel diep wor tel geschoten in Afrikaanse bodem. De Bijbel was voor de Voortrekkers een vast richtsnoer in het rechterlike en staat kundige leven, en om het volk volgens

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1938 | | pagina 5