Het vertrek van het K.L.M.-vliegtuig „Reiger" van Schiphol voor een speciale vlucht naar Zuid-Afrika ter gelegenheid van den lOOsten Dingaansdag.
Gemengd Nieuws.
Land- en Tuinbouw
Ingezonden Stukken.
Radioprogramma.
beveiliging van soldaten, maar ook van
vliegtuigmotoren en oorlogsschepen tel
gen mitrailleurvuur en granaten, die
hierdoor hun uitwerking zouden missen.
In tegenspraak met de gerchten als
zou een te Sas van Gent woonachtig
monteur de uitvinder zijn, kan worden
gemeld, dat nauwe samenwerking tus-
schen een inwoner van Terneuzen en
een te Sas van Gent gevestigd deskun
dige tot het inmiddels verkregen resul
taat heeft geleid. Om thans reeds van
een „Dullaert"-pantser te spreken, is op
zijn minst genomen voorbarig en boven
dien onjuist. Deze aanduiding komt zelfs
niet in aanmerking en wordt door de
uitvinders als onjuist afgewezen.
Op de vinding waarvoor ook in het
buitenland groote belangstelling bestaat
is inmiddels octrooi verkregen. Ver
schillende proefnemingen hebben haar
waarde als middel tot doeltreffende be
veiliging tegen geweer- en revolverkogels
■reeds aangetoond. Deze proefnemingen
worden thans in samenwerking met de
uitvinders voortgezet. Op tal van wijzen
kan bet pantser ter beveiliging worden
aangewend, bijvoorbeeld als borstpantser,
maar ook ter bescherming van de moto
ren van vliegtuigen en automobielen.
KALENDERS.
P.Z.E.M.-kalender 1939.
De N.V. Provinciale Zeeuwsche Elec-
triciteits Maatschappij heeft evenals,
vorige jaren weer een fraaie kalender het
licht 'doen zien.
Hadden de groote platen vein den ka
lender voor 'het jaar 1938 betrekking op
Nederlandsch landschapsohoon, die van
den kalender-1939 illustreeren Neder
landsch stedenschoon. Het eerste blad
brengt het beroemde Middelburgsche stad
huis in beeld. De aquarellen, naar welke
deze platen werden gereproduceerd, zijn
speciaal voor den! electriciteitskalender
vervaardigd door den Haagschen schil
der Gees B'oldingh, die tevens ook het
schild heeft ontworpen. Op de maandbla
den zijn op bescheiden wijze toepassingen
der electriciteit in de (huishouding in
beeld gebracht.
De uitvoering is weer geschied door de
Grafische Inrichting Joh. Enschedé
Zonen te Haarlem.
Kalender Nederlandsche Spoorwegen.
De kalender van de Nederlandsche
Spoorwegen voor 1939 staat in het tee-
ben van het eeuwfeest, dat, naar een vet
rood cijfer aangeeft, op 20 September zal
worden gevierd.
dn 12 'kleurige acquarellen laat Jacob
Jansma de ontwikkeling van het Neder
landsche spoorwegbedrijf in deze hon
derd jaar zien: van de opening van de
eerste lijn AmsterdamHaarlem af tot
op de stroomlijn electrische treinen die
in 1938 in dienst gesteld zijn.
Er is ook op 'dit gebied veel veranderd.
Evenals bij de kleeding van het publiek,
zooals de teekenaar duidelijk laat zien.
Een kalender die gezien mag worden.
Angstige o ogenblikken in
een Engelsch verkeers
vliegtuig. Groot alarm werd Dinsdag
op Groyden bij Londen geslagen, toen een
der nieuwste vliegtuigen van Imperial
Airways, de De Havilland Erobisher, op
weg van Parijs naar Londen seinde niet
te kunnen landen, omdat het intrekbaar
landingsstel vast zat. Dertien passagiers
waren aan boord en een bemanning van
vier koppen.
Brandweer en andere hulpdiensten wer
den gealarmeerd, terwijl het groote passa
gierstoestel rond het vliegveld vloog. D'e
brandweerlieden maakten de schuim-
bluschapparaten gereed en trokken as-
bestkleeding aan om bij brand dadelijk te
kunnen ingrijpen.
Intusschen werd ook in het toestel hard
gewerkt. D'e vloer werd opengebroken om
bij' bet uitdraaimechanisme te komen. Na
veel zoeken slaagde de werktuigkundige
erin de wielen met hand'kracht naar bui
ten te draaien.
Op het vliegveld ging een zucht van
verlichting op toen gezagvoerder Oliver
liet seinen, dat hij landen ging,
De passagiers verklaarden allen rustig
te zijn gebleven,
Ernstig ongeluk bij Rijs-
wijk. Eén doode. Gistermiddag om
streeks vijf uur beeft op den rijksweg Den
HaagRotterdam tusschen het vliegveld
Ypenburg en de Hoornbrug onder de ge
meente Rijswijk een ernstig ongeluk
plaats gehad, waarbij een autobestuurder
het leven liet.
Met groote snelheid kwam uit de rich
ting Rotterdam een personenauto aanrijd
den, bestuurd door den 26-jarigen H.,
woonachtig te Rotterdam. De bestuurder
trachtte eenige voor hem uit rijdende
auto's te passeeren, doch kwam daarbij
waarschijnlijk te veel op 'het linkerweg
gedeelte.
Uit de richting Hoornbrug naderde op
dat oogenblik juist een tweetal beladen
vrachtauto's, de eerste bestuurd door den
29-jarigen v. G. uit Rotterdam en de
tweede door den 38-jarigen L. uit Den
Haag.
De met groote snelheid rijdende auto
van H. greep eerst het onderstel van den
■door iv. G. bestuurde vrachtwagen en
rukte dat geheel onder den wagen weg.
Daarna botste zij tegen den tweeden
vrachtwagen en werd daardoor geheel
verbrijzeld. De bestuurder H. was op slag
dood.
L., de chauffeur van de tweede vracht
auto was ernstig gewond.
De chauffeur van den anderen vracht
wagen (kwam er met den schrik en eenige
ontvellingen af.
ALG. VERGADERING ZEEUWSCHE
LANDBOUW MIJ.
(Slot.)
De heer Bekius kwam in zijn inlei
ding over de moeilijkheden bij den uit
voer van pootaardappelen tot de con
clusie, dat verbetering al
leen dan te bereiken is,
als de boer een groot deel
van z iji n v r ij b e i d wil op
offeren. Per saldo beeft
de boer zelf de beslissing
in handen.
Dhr J. Klom P' e (Wolfaartsdijk) wil
een minimumprijs voor het pootgoed
vaststellen.
Dhr Bekius acht dit een goed mid
del. Daarmee is in Friesland een proef
genomen, maar na een week bleek al dat
het stelsel was mislukt, dank zij de boe
ren zelf. Spr. heeft toen geconcludeerd:
geen minimumprijzen meer.
Dhr L. v. D ij k e (Groede) wil den po-
tersteun verdubbelen en een uitvoerrecht
heffen.
Dhr Bekius merkt op„ dat de ex
portheffing niet te hoog kan gemaakt
worden, want dan dreigt het gevaar,
dat Frankrijk weer tegenmaatregelen
neemt en elders gaat koopen.
Ir Dorst (secr. Z.L.M.) vraagt of de
totale oppervlakte aardappelen moet
worden ingekrompen (zoo ja hoeveel?),
of dat dit alleen bepaalde soorten geldt.
Dhr Bekius antwoordt: We hebben
van alle soorten te veel. In de eene pro
vincie is de teelt veel sterker uitgebreid
dan in de andere,, zoodat dus voor alle
provincies niet eenzelfde percentage van
inkrimping zou kunnen gelden.
Voor Bintjes zou wel 15 pet. beperking
kunnen worden ingevoerd.
De hoofdzaak is, dat de onrust hier en
de rust in Frankrijk weg moet.
Ir Siebenga (N.A.K.) onderschrijft
dit laatste. Als er geen afgerond plan van
verbetering is te geven, als de boer zijn
vrijheid wil behouden, dan zal de weg
zijn meerdere risico voor
den boer. Hoe dit moet, dat zal in
Den Haag worden uitgemaakt. Maar
men moet er niet op rekenen, dat de toe
stand van nu bestendigd zal blijven.
Rondvraag. Dhr V a e 1 (St. Jan
steen) wil vanwege de lage opbrengst een
bietensteun van f 13,50 a f 14,
Ue voorzitter noemt dit een ge-
gecompliceerd vraagstuk. Het zal in de
vergadering van het Dagel. Bestuur wor
den besproken.
Dhr Gastel betoogt, dat de bieten-
opbrengst slechts 60 ii 65 pot. is van die
van vorig jaar.
Dhr v. Vloten 'herinnert er aan, dat
door de regeering is toegestaan, dat 1575
millioen kg bieten mogen worden ver
bouwd.
Volgens inlichtingen, die Spr. kreeg,
is biervan 1515 millioen kg verwerkt. Dit
verschil is niet zoo groot (4 pet.). Spr.
kan begrijpen, dat de regeering dit een
normaal bedrijfsrisico zal noemen.
De voorzitter wil wel vragen deze
60 millioen kg volgend jaar te mogen ge
bruiken.
Dhr D i e 1 e m a n wil verhooging der
richtprijzen, gezien de loonen, die door
middel van arbitrage worden vastgesteld.
Spr wil contact zoeken met andere land-
bouwmaatschappjjien. Volgens Spr. gaat
de landbouw langzamerhand te gronde.
De voorzitter herhaalt, dat deze
kwestie de aandacht van het Dagel. Be
stuur heeft.
Spr. verwijst ook naar 't rapport over
landbouw-ordening.
Ook volgens spr. zijn de richtprijzen
te laag.
De heer Bonthuis (vertegenwoor
diger van den Minister van Economische
Zaken) verzekert, dat de Minister prijs
stelt op goede verhouding tusschen de
regeering en de organisaties.
Wat betreft de sluiting van de Belgi
sche grensstations zegt Spr. met nadruk,
dat dit een daad geweest is uitsluitend
van de Belgische regeering. De Ne
derlandsche regeering heeft daartegen
herhaaldelijk bezwaar gemaakt. Het
heette, dat de Belgische douane dit werk
niet meer aan kon. Maar het is wel op
merkelijk, dat een van de Belgische land-
bouw-Kamerleden den Minister voor
deze sluiting dank bracht. Men was blijk
baar dankbaar, dat de invoer van Neder
landsche landbouwproducten in België
werd bemoeilijkt en ziet daar liever deze
producten niet ingevoerd.
Verder motiveert Spr. het besluit, dat
de Nederl. regeering heeft genomen ten
opzicht van de Fransche aardappelen,
omi den Colorado-kever te weren. De re
geering was daartoe verplicht, om onzen
uitvoer naar Engeland te redden.
De Commissaris der Konin-
g i n, Jhr. Mr. Quarles van Ufford, ge
tuigt van de belangstelling van bet
Prov. Bestuur met den landbouw. Dat
Bestuur heeft een open oog voor de land
bouwbelangen en stelt grooten prijs op
contact met de organisaties. Spr. hoopt,
dat de eerste en tweede voorzitter spoe
dig herstellen mogen en prijist de leiding
van den heer Leenhouts. Spr. biedt den
Zeeuwschen landbouw voor 1939 zijn
beste wenschen aan. Laat de Zeeuwsche
landbouw dankba'ar zijn, dat hij het
groote voorrecht heeft te mogen leven
onder het zegenrijk bestuur van H. M.
de Koningin, dat behoud van vrijheid
van geloof en geweten waarborgt, dat
kostelijke kleinood ons van de vaderen
overgeleverd.
Graaf van Lynden van
Sandenburg verzekert, dat het Kon.
Ned. Landbouw Comité prijs stelt op per
soonlijk contact met de aangesloten or
ganisaties en hare leden.
In aansluiting aan wat de heer Diele-
man heeft betoogd, zegt Spr. dat het
K.N.L.G. voortdurend tracht artikelen in
de groote pers over landbouwaangelegen-
Aeden geplaatst te krijgen, maar vaak
zonder resultaat.
Nadat de burgemeester van Goes, de
heer Mr Van D' u s s e 1 d o r p, de Z.L.
M. zijn beste wenschen heeft aangeboden
en haar heeft gelukgewenscht met haar
leiding, volgt na een dankbaar slotwoord
van den voorzitter sluiting.
DE CENTRALE LANDBOUW
ORGANISATIES.
De dagelijk'sohe besturen van de cen
trale landbouworganisaties hebben te
's-jGravenhage vergaderd en o.m. de vol
gende besluiten genomen
Men zal bij het college van regeerings-
commissarissen de wenischelijkheid be
pleiten zouters en indien noodza
kelijk ook zware varkens in be
langrijk aantal uit de markt te nemen;
verder dezen verzoeken, met het oog op
den onvoldoenden prijs der klei-aard-
appelen, den denaturatietoeslag reeds
vóór 1 Februari te doen ingaan.
Waar in bet algemeen kalveren
slechts kunnen worden toegewezen aan
fokkers, dus aan bezitters van melkkoeien
geeft dit aanleiding tot moeilijkheden, o.a.
in ontginningsgebieden, waar jonge boe
ren vaak geen geld hebben om eerst goede
melkkoeien aan te schaffen en wel gaar
ne vaarskaliveren zouden willen bezitten'.
Men zal er daarom bij regeeringscommis-
sarissen op aandringen om naast de reeds
bestaande z.g.n. ontginningsbiggen ook
extra ontginningskalveren toe te wijzen.
Ook zal men aandringen op een voor
ziening met het oog op het mond- en
klauwzeer. Er zal n.l. bij' de teeltregeling
rekening gehouden' moeten worden met
het groote aantal sterfgevallen; veehou
ders zullen gedwongen zijn hun sterk ge-
havenden veestapel aan te vullen.
De verplichte arbitrages in
loon geschillen maken den in
druk, dat de arbiters zich niet stellen op
den grondslag van 'de regeeringspolitiek
ten behoeve van den landbouw en geen
rekening 'houden met het vrijwel con
stante peil waarop de prijzen' der agra-
tische 'producten zijn afgestemd. Men zal
dit 'onder de aandacht brengen van den
minister van oeconomische zaken en hem
tevens verzoeken te willen bevorderen,
dat arbiters een breede motiveering van
hun uitspraak geven.
BELEGGING RIJKSFONDSGELDEN.
Verdere uitbreiding dan de voorgestelde
grenzen acht de regeering niet gewenscht.
In het wetsontwerp tot wijziging van de
wet inzake regeling van de belegging van
gelden van rijksfondsen, hebben de minis
ters Dte Wilde, Yan Boeijen en Romme
een voorstel opgenomen, dat tot verrui
ming van het beleggingsveld zal leiden,
daar de belegging van de fondsgelden in
de tegenwoordige omstandigheden wordt
bemoeilijkt.
Dé uitbreiding blijft beperkt tot de ca
tegorie van schuldbrieven van binnenland-
sche maatschappijen. Tegen belegging in
aandeelen van Nederlandsche Maatschap
pijen, in schuldbrieven van buitenlandsche
ondernemingen of van publiekrechtelijke
lichamen en in onroerende goederen, in
Nederland gelegen, hebben de ministers,
blijkens hun memorie van antwoord no
pens het wetsontwerp overwegende be
zwaren. De beleggingsraad zou normen
kunnen stellen, waaraan de rendabiliteit
moet voldoen van de maatschappijen, wel
ker schuldbrieven voor belegging van
fondsgelden in aanmerking kunnen ko
men. Elke belegging behoeft bovendien
goedkeuring van deze raad.
Dat de centrale beleggingsraad te een
zijdig is samengesteld, omdat daarin een
vertegenwoordiger van de arbeiders-orga
nisaties ontbreekt, ontkennen de minis
ters. In dit college zitten personen, die op
beleggingsgebied deskundig zijn.
Buiten verantwoordelijkheid der Redactie
Arme schippers te Wemeidinge.
Hooggeachte Redactie,
Zou u onderstaand stuk een plaatsje
willen geven in „De Zeeuw"? Bij voor
baat betuig ik u mijn vriendelijken dank.
Evenals vorige jaren hebben wij het
voornemen met Kerstmis aan arme
schippers kleeren uit te reiken. Hun toe
stand is nog verre van gunstig. Weken
lang moeten zij soms wachten op een
vracht en de prijs valt soms zoo laag
uit, dat er niet veel overblijft voor levens
onderhoud, als de vele onkosten (haven
gelden, liggeden, onderhoud van het
schip, olie, benzine, enz.) er afgetrokken
zijn. Daarom zou ik de lezers van uw
blad willen verzoeken deze menschen te
helpen. Ik weet biji voorbaat niet tever
geefs een beroep op hen te doen, daarom
bij voorbaat mijn dank. Adres waarheen
do goederen verstuurd kunnen worden:
J. Hoogerbeide, Bierweg, Wemeidinge.
M. P. VAN DIJK.
Wemeidinge, 6 December 1938.
P.S. Ook restanten of resten van fla
nel, katoen en wol zijn zeer bruikbaar,
omdat de naaikrans ze tot kleedingstuk-
ken verwerkt.
Vrijdag 9 December 1938.
HILVERSUM I. 1875 en 415 5. Algem.
Progr., verz. door de KRO.
8.00—9.15 Gram. 8.15 Ber. 10.00 Gram.
11.30 Bijbelsche causerie. 12.00 ber. 12.15
KRO-Melod. en solist. 1.001.20 gram.
2.003.00 Gram. 3.05 Orgel, en gram.
circa 4.00 Ber. 4.00 KRO-Kamer-oikest
.en solist. 4.45 Gram. 5.00 KRO-orkest.
5.45 Gram. 6.00 Land- en tuinbouwcau-
serie. 6.20 Gram. circa 6.30 Ber. 7.00
Ber. 7.15 Luchtvaartcauserie. 7.30 Mu-
sica Catholica. 8.00 Ber. ANP. 8.15 Rot-
terd. Philharm. orkest en solist. 9.15
Progr., gew. aan Neerl. Weermacht. 10.30
Ber. ANP. 10.40 Bela Kiss en zjjn Hon-
gaarsch orkest. 11.00 KBO-Boys en so
list. 11.2011.30 en 11.5012.00 gram.
HILVERSUM II. 301.5 m. 8.00 VARA
10.00 VPRO. 10.20 VARA. 12.00 AVRO.
4.00 VARA. 7.30 VPR0.9.00 VARA. 10.40
'VPRO. 11.00—12.00 VARA.
8.00 Gram. circa 8.16 Berichten. 10.00
Mcrgenw. 10.20 Viool en piano. 10.50
declam. 11.10 VARA-orkest. 12.00 De Pal-
ladians (circa 12.15 Ber.) 12.45 Gram.
1.15 AVRO Amusem. orkest. 2.00 Voordr.
2.25 Aeolian-orkest (opn.) 3.00 Cabaret-
progr. 4.00 Gram. 5.00 Voor de kinde
ren. 5.30 Orgel. 6.00 „Esmeralda". 6.28
Ber. 6.35 Liter, causerie. 6.55 Gram.
7.00 VARA-Kalender. 7.05 Causerie over
Goya en Daumier. 7.23 Ber. ANP. 7.30
Causerie „Morgen komt de nieuwe Psal
men- en Gezangenbundel van de Ned.
Herv. Kerk uit". 7.40 Causerie „Wat en
hoe gelooven wij?" 8.00 Zang en piano.
8.30 Ber. 8.35 Causerie „Advent en
Kerstmis in andere landen: I. Zweden.
9.00 De Ramblers en solist. 9.30 „Syl
via". 10.00 „Esmeralda" en soliste. 10.30
Ber. ANP. 10.40 Avond w. 11.00 Cello en
piano. 11.30 Jazzmuziek, gram. pl. 11.55
12.00 Gram.
TELEGRAFISCH WEERBERICHT.
De weerstoestand van hedenmorgen
7.20 uur was: weer: Vlissingen lichte
motregen; wind: Z.O. krachtig; tempera
tuur: 6; minimum hedennacht: 6; neer-
siag afgeloopen etmaal 0.
Verwachtig geldig van hedenavond tot
morgenavond ongeveer 19 uur: Voor de
kuststreek: krachtige tot matige Z. tot
W. wind, betrokken tot zwaar bewolkt,
waarschijnlijk eenige regen, zachter.
Voor het binnenland: meest matige Z.
tot Z.W. wind, betrokken tot zwaar be
wolkt, waarschijnlijk eenige regen, iets
zachter.
Stand van hedenmiddag 3 u.:
Licht op voor fietsers:
Vrijdag 4 u. 16 min.
L. Tijdens de rede van den Zuid-Afrikaanschen gezant, Z.Exc. dr ET. D'. van Broekhuizen. Daarachter v.l.n.r.: wethouder Kropman, minister mr J. A. N. Patijn, Z.K.'H. Prins Bernhard, minister
president dr H. Golijn, en jhr mr F. Beelaerts van Blokland, die als vertegenwoordiger der Nederlandsche regeering de reis naar Zuid-Afrika meemaakt. 2, Overzicht van het vertrek. 3. Een
laatst vaarwel V.l,n,r,: wethouder Kropman, havenmeester Thomson en Z.K.H. Prins Bernhard.