Het vertrek van het K.L.M.-vliegtuig „Reiger" van Schiphol voor een speciale vlucht naar Zuid-Afrika ter gelegenheid van den lOOsten Dingaansdag. Gemengd Nieuws. Land- en Tuinbouw Ingezonden Stukken. Radioprogramma. beveiliging van soldaten, maar ook van vliegtuigmotoren en oorlogsschepen tel gen mitrailleurvuur en granaten, die hierdoor hun uitwerking zouden missen. In tegenspraak met de gerchten als zou een te Sas van Gent woonachtig monteur de uitvinder zijn, kan worden gemeld, dat nauwe samenwerking tus- schen een inwoner van Terneuzen en een te Sas van Gent gevestigd deskun dige tot het inmiddels verkregen resul taat heeft geleid. Om thans reeds van een „Dullaert"-pantser te spreken, is op zijn minst genomen voorbarig en boven dien onjuist. Deze aanduiding komt zelfs niet in aanmerking en wordt door de uitvinders als onjuist afgewezen. Op de vinding waarvoor ook in het buitenland groote belangstelling bestaat is inmiddels octrooi verkregen. Ver schillende proefnemingen hebben haar waarde als middel tot doeltreffende be veiliging tegen geweer- en revolverkogels ■reeds aangetoond. Deze proefnemingen worden thans in samenwerking met de uitvinders voortgezet. Op tal van wijzen kan bet pantser ter beveiliging worden aangewend, bijvoorbeeld als borstpantser, maar ook ter bescherming van de moto ren van vliegtuigen en automobielen. KALENDERS. P.Z.E.M.-kalender 1939. De N.V. Provinciale Zeeuwsche Elec- triciteits Maatschappij heeft evenals, vorige jaren weer een fraaie kalender het licht 'doen zien. Hadden de groote platen vein den ka lender voor 'het jaar 1938 betrekking op Nederlandsch landschapsohoon, die van den kalender-1939 illustreeren Neder landsch stedenschoon. Het eerste blad brengt het beroemde Middelburgsche stad huis in beeld. De aquarellen, naar welke deze platen werden gereproduceerd, zijn speciaal voor den! electriciteitskalender vervaardigd door den Haagschen schil der Gees B'oldingh, die tevens ook het schild heeft ontworpen. Op de maandbla den zijn op bescheiden wijze toepassingen der electriciteit in de (huishouding in beeld gebracht. De uitvoering is weer geschied door de Grafische Inrichting Joh. Enschedé Zonen te Haarlem. Kalender Nederlandsche Spoorwegen. De kalender van de Nederlandsche Spoorwegen voor 1939 staat in het tee- ben van het eeuwfeest, dat, naar een vet rood cijfer aangeeft, op 20 September zal worden gevierd. dn 12 'kleurige acquarellen laat Jacob Jansma de ontwikkeling van het Neder landsche spoorwegbedrijf in deze hon derd jaar zien: van de opening van de eerste lijn AmsterdamHaarlem af tot op de stroomlijn electrische treinen die in 1938 in dienst gesteld zijn. Er is ook op 'dit gebied veel veranderd. Evenals bij de kleeding van het publiek, zooals de teekenaar duidelijk laat zien. Een kalender die gezien mag worden. Angstige o ogenblikken in een Engelsch verkeers vliegtuig. Groot alarm werd Dinsdag op Groyden bij Londen geslagen, toen een der nieuwste vliegtuigen van Imperial Airways, de De Havilland Erobisher, op weg van Parijs naar Londen seinde niet te kunnen landen, omdat het intrekbaar landingsstel vast zat. Dertien passagiers waren aan boord en een bemanning van vier koppen. Brandweer en andere hulpdiensten wer den gealarmeerd, terwijl het groote passa gierstoestel rond het vliegveld vloog. D'e brandweerlieden maakten de schuim- bluschapparaten gereed en trokken as- bestkleeding aan om bij brand dadelijk te kunnen ingrijpen. Intusschen werd ook in het toestel hard gewerkt. D'e vloer werd opengebroken om bij' bet uitdraaimechanisme te komen. Na veel zoeken slaagde de werktuigkundige erin de wielen met hand'kracht naar bui ten te draaien. Op het vliegveld ging een zucht van verlichting op toen gezagvoerder Oliver liet seinen, dat hij landen ging, De passagiers verklaarden allen rustig te zijn gebleven, Ernstig ongeluk bij Rijs- wijk. Eén doode. Gistermiddag om streeks vijf uur beeft op den rijksweg Den HaagRotterdam tusschen het vliegveld Ypenburg en de Hoornbrug onder de ge meente Rijswijk een ernstig ongeluk plaats gehad, waarbij een autobestuurder het leven liet. Met groote snelheid kwam uit de rich ting Rotterdam een personenauto aanrijd den, bestuurd door den 26-jarigen H., woonachtig te Rotterdam. De bestuurder trachtte eenige voor hem uit rijdende auto's te passeeren, doch kwam daarbij waarschijnlijk te veel op 'het linkerweg gedeelte. Uit de richting Hoornbrug naderde op dat oogenblik juist een tweetal beladen vrachtauto's, de eerste bestuurd door den 29-jarigen v. G. uit Rotterdam en de tweede door den 38-jarigen L. uit Den Haag. De met groote snelheid rijdende auto van H. greep eerst het onderstel van den ■door iv. G. bestuurde vrachtwagen en rukte dat geheel onder den wagen weg. Daarna botste zij tegen den tweeden vrachtwagen en werd daardoor geheel verbrijzeld. De bestuurder H. was op slag dood. L., de chauffeur van de tweede vracht auto was ernstig gewond. De chauffeur van den anderen vracht wagen (kwam er met den schrik en eenige ontvellingen af. ALG. VERGADERING ZEEUWSCHE LANDBOUW MIJ. (Slot.) De heer Bekius kwam in zijn inlei ding over de moeilijkheden bij den uit voer van pootaardappelen tot de con clusie, dat verbetering al leen dan te bereiken is, als de boer een groot deel van z iji n v r ij b e i d wil op offeren. Per saldo beeft de boer zelf de beslissing in handen. Dhr J. Klom P' e (Wolfaartsdijk) wil een minimumprijs voor het pootgoed vaststellen. Dhr Bekius acht dit een goed mid del. Daarmee is in Friesland een proef genomen, maar na een week bleek al dat het stelsel was mislukt, dank zij de boe ren zelf. Spr. heeft toen geconcludeerd: geen minimumprijzen meer. Dhr L. v. D ij k e (Groede) wil den po- tersteun verdubbelen en een uitvoerrecht heffen. Dhr Bekius merkt op„ dat de ex portheffing niet te hoog kan gemaakt worden, want dan dreigt het gevaar, dat Frankrijk weer tegenmaatregelen neemt en elders gaat koopen. Ir Dorst (secr. Z.L.M.) vraagt of de totale oppervlakte aardappelen moet worden ingekrompen (zoo ja hoeveel?), of dat dit alleen bepaalde soorten geldt. Dhr Bekius antwoordt: We hebben van alle soorten te veel. In de eene pro vincie is de teelt veel sterker uitgebreid dan in de andere,, zoodat dus voor alle provincies niet eenzelfde percentage van inkrimping zou kunnen gelden. Voor Bintjes zou wel 15 pet. beperking kunnen worden ingevoerd. De hoofdzaak is, dat de onrust hier en de rust in Frankrijk weg moet. Ir Siebenga (N.A.K.) onderschrijft dit laatste. Als er geen afgerond plan van verbetering is te geven, als de boer zijn vrijheid wil behouden, dan zal de weg zijn meerdere risico voor den boer. Hoe dit moet, dat zal in Den Haag worden uitgemaakt. Maar men moet er niet op rekenen, dat de toe stand van nu bestendigd zal blijven. Rondvraag. Dhr V a e 1 (St. Jan steen) wil vanwege de lage opbrengst een bietensteun van f 13,50 a f 14, Ue voorzitter noemt dit een ge- gecompliceerd vraagstuk. Het zal in de vergadering van het Dagel. Bestuur wor den besproken. Dhr Gastel betoogt, dat de bieten- opbrengst slechts 60 ii 65 pot. is van die van vorig jaar. Dhr v. Vloten 'herinnert er aan, dat door de regeering is toegestaan, dat 1575 millioen kg bieten mogen worden ver bouwd. Volgens inlichtingen, die Spr. kreeg, is biervan 1515 millioen kg verwerkt. Dit verschil is niet zoo groot (4 pet.). Spr. kan begrijpen, dat de regeering dit een normaal bedrijfsrisico zal noemen. De voorzitter wil wel vragen deze 60 millioen kg volgend jaar te mogen ge bruiken. Dhr D i e 1 e m a n wil verhooging der richtprijzen, gezien de loonen, die door middel van arbitrage worden vastgesteld. Spr wil contact zoeken met andere land- bouwmaatschappjjien. Volgens Spr. gaat de landbouw langzamerhand te gronde. De voorzitter herhaalt, dat deze kwestie de aandacht van het Dagel. Be stuur heeft. Spr. verwijst ook naar 't rapport over landbouw-ordening. Ook volgens spr. zijn de richtprijzen te laag. De heer Bonthuis (vertegenwoor diger van den Minister van Economische Zaken) verzekert, dat de Minister prijs stelt op goede verhouding tusschen de regeering en de organisaties. Wat betreft de sluiting van de Belgi sche grensstations zegt Spr. met nadruk, dat dit een daad geweest is uitsluitend van de Belgische regeering. De Ne derlandsche regeering heeft daartegen herhaaldelijk bezwaar gemaakt. Het heette, dat de Belgische douane dit werk niet meer aan kon. Maar het is wel op merkelijk, dat een van de Belgische land- bouw-Kamerleden den Minister voor deze sluiting dank bracht. Men was blijk baar dankbaar, dat de invoer van Neder landsche landbouwproducten in België werd bemoeilijkt en ziet daar liever deze producten niet ingevoerd. Verder motiveert Spr. het besluit, dat de Nederl. regeering heeft genomen ten opzicht van de Fransche aardappelen, omi den Colorado-kever te weren. De re geering was daartoe verplicht, om onzen uitvoer naar Engeland te redden. De Commissaris der Konin- g i n, Jhr. Mr. Quarles van Ufford, ge tuigt van de belangstelling van bet Prov. Bestuur met den landbouw. Dat Bestuur heeft een open oog voor de land bouwbelangen en stelt grooten prijs op contact met de organisaties. Spr. hoopt, dat de eerste en tweede voorzitter spoe dig herstellen mogen en prijist de leiding van den heer Leenhouts. Spr. biedt den Zeeuwschen landbouw voor 1939 zijn beste wenschen aan. Laat de Zeeuwsche landbouw dankba'ar zijn, dat hij het groote voorrecht heeft te mogen leven onder het zegenrijk bestuur van H. M. de Koningin, dat behoud van vrijheid van geloof en geweten waarborgt, dat kostelijke kleinood ons van de vaderen overgeleverd. Graaf van Lynden van Sandenburg verzekert, dat het Kon. Ned. Landbouw Comité prijs stelt op per soonlijk contact met de aangesloten or ganisaties en hare leden. In aansluiting aan wat de heer Diele- man heeft betoogd, zegt Spr. dat het K.N.L.G. voortdurend tracht artikelen in de groote pers over landbouwaangelegen- Aeden geplaatst te krijgen, maar vaak zonder resultaat. Nadat de burgemeester van Goes, de heer Mr Van D' u s s e 1 d o r p, de Z.L. M. zijn beste wenschen heeft aangeboden en haar heeft gelukgewenscht met haar leiding, volgt na een dankbaar slotwoord van den voorzitter sluiting. DE CENTRALE LANDBOUW ORGANISATIES. De dagelijk'sohe besturen van de cen trale landbouworganisaties hebben te 's-jGravenhage vergaderd en o.m. de vol gende besluiten genomen Men zal bij het college van regeerings- commissarissen de wenischelijkheid be pleiten zouters en indien noodza kelijk ook zware varkens in be langrijk aantal uit de markt te nemen; verder dezen verzoeken, met het oog op den onvoldoenden prijs der klei-aard- appelen, den denaturatietoeslag reeds vóór 1 Februari te doen ingaan. Waar in bet algemeen kalveren slechts kunnen worden toegewezen aan fokkers, dus aan bezitters van melkkoeien geeft dit aanleiding tot moeilijkheden, o.a. in ontginningsgebieden, waar jonge boe ren vaak geen geld hebben om eerst goede melkkoeien aan te schaffen en wel gaar ne vaarskaliveren zouden willen bezitten'. Men zal er daarom bij regeeringscommis- sarissen op aandringen om naast de reeds bestaande z.g.n. ontginningsbiggen ook extra ontginningskalveren toe te wijzen. Ook zal men aandringen op een voor ziening met het oog op het mond- en klauwzeer. Er zal n.l. bij' de teeltregeling rekening gehouden' moeten worden met het groote aantal sterfgevallen; veehou ders zullen gedwongen zijn hun sterk ge- havenden veestapel aan te vullen. De verplichte arbitrages in loon geschillen maken den in druk, dat de arbiters zich niet stellen op den grondslag van 'de regeeringspolitiek ten behoeve van den landbouw en geen rekening 'houden met het vrijwel con stante peil waarop de prijzen' der agra- tische 'producten zijn afgestemd. Men zal dit 'onder de aandacht brengen van den minister van oeconomische zaken en hem tevens verzoeken te willen bevorderen, dat arbiters een breede motiveering van hun uitspraak geven. BELEGGING RIJKSFONDSGELDEN. Verdere uitbreiding dan de voorgestelde grenzen acht de regeering niet gewenscht. In het wetsontwerp tot wijziging van de wet inzake regeling van de belegging van gelden van rijksfondsen, hebben de minis ters Dte Wilde, Yan Boeijen en Romme een voorstel opgenomen, dat tot verrui ming van het beleggingsveld zal leiden, daar de belegging van de fondsgelden in de tegenwoordige omstandigheden wordt bemoeilijkt. Dé uitbreiding blijft beperkt tot de ca tegorie van schuldbrieven van binnenland- sche maatschappijen. Tegen belegging in aandeelen van Nederlandsche Maatschap pijen, in schuldbrieven van buitenlandsche ondernemingen of van publiekrechtelijke lichamen en in onroerende goederen, in Nederland gelegen, hebben de ministers, blijkens hun memorie van antwoord no pens het wetsontwerp overwegende be zwaren. De beleggingsraad zou normen kunnen stellen, waaraan de rendabiliteit moet voldoen van de maatschappijen, wel ker schuldbrieven voor belegging van fondsgelden in aanmerking kunnen ko men. Elke belegging behoeft bovendien goedkeuring van deze raad. Dat de centrale beleggingsraad te een zijdig is samengesteld, omdat daarin een vertegenwoordiger van de arbeiders-orga nisaties ontbreekt, ontkennen de minis ters. In dit college zitten personen, die op beleggingsgebied deskundig zijn. Buiten verantwoordelijkheid der Redactie Arme schippers te Wemeidinge. Hooggeachte Redactie, Zou u onderstaand stuk een plaatsje willen geven in „De Zeeuw"? Bij voor baat betuig ik u mijn vriendelijken dank. Evenals vorige jaren hebben wij het voornemen met Kerstmis aan arme schippers kleeren uit te reiken. Hun toe stand is nog verre van gunstig. Weken lang moeten zij soms wachten op een vracht en de prijs valt soms zoo laag uit, dat er niet veel overblijft voor levens onderhoud, als de vele onkosten (haven gelden, liggeden, onderhoud van het schip, olie, benzine, enz.) er afgetrokken zijn. Daarom zou ik de lezers van uw blad willen verzoeken deze menschen te helpen. Ik weet biji voorbaat niet tever geefs een beroep op hen te doen, daarom bij voorbaat mijn dank. Adres waarheen do goederen verstuurd kunnen worden: J. Hoogerbeide, Bierweg, Wemeidinge. M. P. VAN DIJK. Wemeidinge, 6 December 1938. P.S. Ook restanten of resten van fla nel, katoen en wol zijn zeer bruikbaar, omdat de naaikrans ze tot kleedingstuk- ken verwerkt. Vrijdag 9 December 1938. HILVERSUM I. 1875 en 415 5. Algem. Progr., verz. door de KRO. 8.00—9.15 Gram. 8.15 Ber. 10.00 Gram. 11.30 Bijbelsche causerie. 12.00 ber. 12.15 KRO-Melod. en solist. 1.001.20 gram. 2.003.00 Gram. 3.05 Orgel, en gram. circa 4.00 Ber. 4.00 KRO-Kamer-oikest .en solist. 4.45 Gram. 5.00 KRO-orkest. 5.45 Gram. 6.00 Land- en tuinbouwcau- serie. 6.20 Gram. circa 6.30 Ber. 7.00 Ber. 7.15 Luchtvaartcauserie. 7.30 Mu- sica Catholica. 8.00 Ber. ANP. 8.15 Rot- terd. Philharm. orkest en solist. 9.15 Progr., gew. aan Neerl. Weermacht. 10.30 Ber. ANP. 10.40 Bela Kiss en zjjn Hon- gaarsch orkest. 11.00 KBO-Boys en so list. 11.2011.30 en 11.5012.00 gram. HILVERSUM II. 301.5 m. 8.00 VARA 10.00 VPRO. 10.20 VARA. 12.00 AVRO. 4.00 VARA. 7.30 VPR0.9.00 VARA. 10.40 'VPRO. 11.00—12.00 VARA. 8.00 Gram. circa 8.16 Berichten. 10.00 Mcrgenw. 10.20 Viool en piano. 10.50 declam. 11.10 VARA-orkest. 12.00 De Pal- ladians (circa 12.15 Ber.) 12.45 Gram. 1.15 AVRO Amusem. orkest. 2.00 Voordr. 2.25 Aeolian-orkest (opn.) 3.00 Cabaret- progr. 4.00 Gram. 5.00 Voor de kinde ren. 5.30 Orgel. 6.00 „Esmeralda". 6.28 Ber. 6.35 Liter, causerie. 6.55 Gram. 7.00 VARA-Kalender. 7.05 Causerie over Goya en Daumier. 7.23 Ber. ANP. 7.30 Causerie „Morgen komt de nieuwe Psal men- en Gezangenbundel van de Ned. Herv. Kerk uit". 7.40 Causerie „Wat en hoe gelooven wij?" 8.00 Zang en piano. 8.30 Ber. 8.35 Causerie „Advent en Kerstmis in andere landen: I. Zweden. 9.00 De Ramblers en solist. 9.30 „Syl via". 10.00 „Esmeralda" en soliste. 10.30 Ber. ANP. 10.40 Avond w. 11.00 Cello en piano. 11.30 Jazzmuziek, gram. pl. 11.55 12.00 Gram. TELEGRAFISCH WEERBERICHT. De weerstoestand van hedenmorgen 7.20 uur was: weer: Vlissingen lichte motregen; wind: Z.O. krachtig; tempera tuur: 6; minimum hedennacht: 6; neer- siag afgeloopen etmaal 0. Verwachtig geldig van hedenavond tot morgenavond ongeveer 19 uur: Voor de kuststreek: krachtige tot matige Z. tot W. wind, betrokken tot zwaar bewolkt, waarschijnlijk eenige regen, zachter. Voor het binnenland: meest matige Z. tot Z.W. wind, betrokken tot zwaar be wolkt, waarschijnlijk eenige regen, iets zachter. Stand van hedenmiddag 3 u.: Licht op voor fietsers: Vrijdag 4 u. 16 min. L. Tijdens de rede van den Zuid-Afrikaanschen gezant, Z.Exc. dr ET. D'. van Broekhuizen. Daarachter v.l.n.r.: wethouder Kropman, minister mr J. A. N. Patijn, Z.K.'H. Prins Bernhard, minister president dr H. Golijn, en jhr mr F. Beelaerts van Blokland, die als vertegenwoordiger der Nederlandsche regeering de reis naar Zuid-Afrika meemaakt. 2, Overzicht van het vertrek. 3. Een laatst vaarwel V.l,n,r,: wethouder Kropman, havenmeester Thomson en Z.K.H. Prins Bernhard.

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1938 | | pagina 6