Douglas DC3 Ijsvogel bii Schiphol verongelukt
EERSTE BLAD.
DINSDAG 15 NOV. 1938
53e JAARGANG No. 39
Volkshuishouding
Dit nummer bestaat uit 2 bladen.
en Staatshuishouding.
Twee damespassagiers en vier leden der
bemanning omgekomen.
Enkele zwaar- en verscheidene lichtgewonden.
Uitgave: N. V. Uitgevers - Maatschappij
Luctor et Emergo" ter exploitatie van
het blad „De Zeeuw"
.iureaux Lange Vorststraat 7 0, Goes
Postrekening 44455 Telefoon 11
Bijkantoor Middelburg: Fa. Boekhandel
J, J. F A N O Y, Lange Burg 40. Telefoon 28
DirecteurHoofdredacteur: R, ZUIDEMA
Abonnementsprijs f2.50 per kwartaal
Weekabonnementen voor Middelburg
Goes en Vlissingen f 0.20
Losse nummers 5 cent
Adverténtiën 30 cent per regel
Ingezonden mededeelingen 60 cent per regel
Kleine Advertentiën Dinsdags en Vrijdags
fö.75 bij vooruitbetaling
Advertentiën onder letter of motto
10 cent extra
Bij contract belangrijke korting
Hierboven: Zes dooden en verschillende gewonden zijn
vliegtuig „Ijsvogel", dat Maandagavond nabij1
Hiernaast: D:e totaal vernielde
te betreuren bij1 het ontzettende ongeluk van het K.L.M.-
Schiphol neerstortte. i Het vernielde toestel,
voorzijde van het vliegtuig.
Kapitein W. van Gemeren, tweede be
stuurder van het verongelukte K.L.M.-
vliegtuig „Ijsvogel" vond den dood bij het
tragische ongeval.
in echter met behulp van lichten van
auto's was geslaagd, stond men voor een
vreeselijk schouwspel.
Het wrak lag tegen een breede trek
sloot. Bij een smalle sloot, een eind daar
voor, vond men een motor en een deel
van den rechtervleugel. Alleen het staart
stuk was nog intact. Het was afgebro
ken en over de kajuit heengeslagen.
Verscheidene opvarenden waren uit het
toestel geslingerd; anderen zaten bekneld
in het wrak.
Van alle kanten schoot hulp toe, tech
nisch personeel van Schiphol en eerste
hulpdiensten uit Amsterdam. Met spoed
werden de slachtoffers naar de zieken
huizen gebracht.
Aanvankelijk had men geen overzicht
van hen, die weggebracht waren. Eerst
later in den avond bleek, dat do gezag
voerder, Duimelaar, nog niet gevonden
was.
Laat in den avond is het stoffelijk over
schot van gezagvoerder Duimelaar ge
vonden.
Het bleek te liggen tusschen de onder
het achterstuk van den romp terecht
gekomen resten van de cockpit.
Dit ongeluk is het 14de bij de K.L.M.
Het voorgaande betrof de DC 3, die te
Palembang verongelukt is.
J. J. E. Duimelaar werd 27 Sep
tember 1895 te Asperen (Z.H.) geboren.
Hij ving zijn luchtvaartcarrière aan in
November 1916 als chauffeur-monteur bij
de Luchtvaartafdeeling te Soesterberg.
Op 9 April 1922 trad hij in dienst der
K.L.M.
De heer Duimelaar bezit het onderschei-
dingsteeken voor 12%-jarigen dienst bij
de K.L.M. Hij maakte 25 Indische vluch
ten, waarvan 24 als gezagvoerder.
Kapitein-vlieger W. van Gemeren
was 43 jaar oud. Als commandant van
de vliegschool volgde hij majoor Ver-
steegh op. Hij diende nu bij de K.L.M. om
zich in de practijk te bekwamen op
tweemotorige toestellen en in navigatie
Naar aanleiding van een door den
heer Teulings bij het begrootingsdebat
gemaakte opmerking, dat een gezonde
volkshuishouding voorwaarde is voor
een gezonde Staatshuishouding, ver
klaarde minister Colijin:
Deze stelling onderschrijf ik volkomen.
Maar ik laat er dit op volgen: mits
men altijd maar voor oogen houdt dat
een verkeerd geleide Staatshuishouding
op den duur ook tot ontwrichting van de
volkshuishouding leiden kan en dat men
daarom op beide kanten van de zaak
moet letten.
Dat doet de Regeering.
Dat doet zij. in haar zorg voor het eco
nomisch leven, dat doet zij door haar so
ciale maatregelen, maar dat doet zijl ook
door te letten op den budgetairen toe
stand.
D'e werktuigkundige "W. J. van Huut, die
by de ramp van het K.L.M.-vliegtuig
„Ijsvogel" om het leven is gekomen.
met het oog op de komst van tweemoto
rige bommenwerpers.
Willem Johannes van Huut is
geboren te Enschedé op 26 April 1907.
Zes jaar was hij gedetacheerd op de
vliegkampen de Kooy en de Mok als bur-
gervliegtuigmaker. Op 13 April 1931 kwam
hij in dienst bij de K.L.M.
De marconist Cornelis Jan Sur-
b e r werd geboren op 1 Juli 1912 te Rot
terdam. Hij heeft als derde stuurman
op de groote vaart gevaren. In 1935 kwam
hij als telegrafist bij de K.L.M. in oplei
ding en op 16 April 1936 ontving hij zijn
aanstelling bij deze maatschappij.
Een der gewonden verklaarde, niet
te weten, hoe het ongeluk zich heeft toe
gedragen. Alles is zoo snel in zijn werk
gegaan, dat de passagiers geen oogenblik
gelegenheid hebben gehad zich te reali-
seeren, dat zij zich in gevaar bevonden.
Voor verschillenden hunner is de dood
dan ook even plotseling als onverwachts
geweest.
Op Schiphol werd meegedeeld, dat
Duimelaar eerst geprobeerd heeft om
daar te landen, maar dat hij, den ver
keersdienst op Schiphol dit voornemen
kenbaar makend, het verzoek kreeg om
nog even in de lucht te blijven, omdat
de Oeverzwaluw zoo juist geland was.
De IJsvogel bleef toen in draadloos con
tact met don verkeersdienst, totdat deze
plotseling niets meer van hem vernam
en het contact verbroken was. Even voor
dien tijd had hij nog gevraagd om op
het radiobaken te landen wegens don
mist en den motregen.
Er is nog niet de minste zekerheid of
Duimelaar een noodlanding heeft willen
maken dan wel of hij misleid door den
mist en den motregen te laag gevlogen
heeft.
De geneeskundige dienst was spoedig
ter plaatse al heeft het den ambulance
auto's veel moeite gekost dwars over het
hobbelige weiland, waar de wielen meer
malen slipten in het slijk en waar men
nauwelijks kon zien, waar men reed,
hun weg te vinden naar de plek des on-
heils.
Omstreeks half negen was men zoo
ver gevorderd, dat althans alle gewonden
geborgen waren en naar het Wilhelmina-
gasthuis konden worden overgebracht.
Tegen negen uur werden de laatste lij
ken uit de totaal verwoeste cabine te
voorschijn gehaald.
Uiteraard heeft het vreeselijke onge
luk, waarvan een der bekendste en
meest betrouwbare vliegtuigbestuurders
van de K.L.M. mede- het slachtoffer is
geworden groote ontsteltenis veroor
zaakt. Men was er bijzonder van onder
den indruk, dat de IJsvogel letterlijk in
het zicht van de haven is vergaan.
De mogelijkheid bestaat ook, dat ten
gevolge van storing aan een der motoren,
de bestuurder verplicht is geweest op
korten afstand van Schiphol een nood
landing te maken. Hierbij is de machine
ongelukkig terecht gekomen.
Het is niet uitgesloten, dat de IJsvogel
motorstoring heeft gekregen.
Van Schiphol uit heeft men het in de
nabijheid van het vliegveld op geringe
hoogte zien cirkelen. Blijkbaar was de
piloot op zoek naar een plaats, waar hij
zou kunnen landen.
De plek, waar de machine is neerge
komen, ligt zeer afgelegen, minstens 500
meter van den nieuwen weg naar Den
Haag. In heel de omgeving, die uit niets
anders bestaat dan moeilijk begaanbare
weilanden, die in dezen tijd van het jaar
drassig zijn en die van elkaar gescheiden
zijn door breede slooten, brandt geen
enkele lantaarn. Er loopt ook geen weg
door de weilanden heen.
Dat het een noodlanding is geweest,
maakt men op uit het feit, dat men het
vliegtuig zeer laag heeft zien cirkelen
en voorts ook uit het feit, dat klaarblij
kelijk de motoren waren afgezet, toen
het toestel den grond raakte. Indien dit
niet ware gebeurd, zou de ramp waar
schijnlijk nog veel grootere afmetingen
Wederom heeft een vreeselijke ramp
met een K.L.M.-toestel plaats gehad.
Bij Schiphol is n.I. gisteravond om ruim
7 uur oen Douglas DC 3 van do K.L.M.
verongelukt. Aan boord waren 14 passa
giers en 5 koppon bemanning.
Onder de passagiers waren geen Neder
landers; tien hunner, zouden doorgaan
naar Londen. Er waren 9 Duitschers, 4
Engelschen en 1 Tsjech aan boord.
De bemanning bestond uit: gezagvoer
der Duimelaar; kapitein-vlieger van Ge
meren, chef van de Vliegschool te Soes
terberg; marconist G. J. W. Surber;
werktuigk. W. J. van Huut; steward
D. Eijs.
Overleden is mevrouw Silberstein, van
Duitsche nationaliteit, die zich met haar
echtgenoot in het toestel bevond; de heer
Silberstein werd zwaar gewond en een
dochtertje van 7 jaar licht gewond. Het
tweede slachtoffer onder de passagiers
was de Duitsche mevr. Schneider-Desnitz-
ki. Zwaar gewond werd mevr. Cleymen,
een Engelsche uit Nieuw-Zeeland. Even
eens ernstig gewond werd de Engelsch-
man Miller, de Engelschman Ingram
werd met een beenbreuk opgenomen. Van
de Duitsche familie Weidemann, bestaan
de uit drie personen, is de man ernstig
gewond. De vrouw en de dochter werden
licht gewond. De Duitsche mej. Zimmer-
mann en de Engelschman Fairclough
werden eveneens licht gewond. Al deze
passagiers waren op weg naar Londen.
Licht gewond werden twee Tsjechen,
die te Amsterdam wonen. De Duitsche
mej, Müllenkeim, die eveneens op weg
was naar Amsterdam, werd ook licht
gewond.
Van de bemanning zijn omgekomen:
Gezagvoerder Duimelaar, kapitein W. v.
Gemeren, de marconist C. J. W. Surber
en de werktuigkundige W. J. van Huut.
De steward Eys kreeg slechts een wond
achter het linkeroor.
In totaal dus 2 dooden onder de pas
sagiers en 4 onder de bemanning.
De Douglas, IJsvogel genaamd, is een
der nieuwste vliegtuigen van de vloot
der K.L.M. Het kwam uit Berlijn. Om
ruim 7 uur bevond het zich boven Schip
hol, waar op den verkeerstoren de letters
QBI te lezen waren, het codewoord, dat
aanduidt, dat de mistvoorschriften van
kracht zijn. Toch zat het vliegveld niet,
wat men noemt, dicht. Zooals dat des
avonds in het late najaar zoo dikwijls
voorkomt, hing nu eens een lage nevel
boven het veld en was deze damp dan
weer eens weg, zoodat het zicht voldoen
de zou zijn geweest voor een landing.
Zeker leverde de weersgesteldheid voor
een ervaren bestuurder als Duimelaar
geen bijzondere moeilijkheden op.
Reeds lang voor Schiphol bereikt was,
had de marconist van de IJsvogel ver
binding met den Rijksweerberichten-
dienst op den verkeerstoren. Er hing een
laag wolkendek boven het vliegveld.
Een der laatste berichten, die tusschen
het vliegtuig en den verkeerstoren wer
den gewisseld was de vraag van do IJs
vogel, of met het oog op de lage bewol
king een bakenlanding kon worden uit
gevoerd. Hierop werd bevestigend geant
woord. 1-Iet vliegtuig verwijderde zich in
de richting der stad, om op de lijn van
het radiobaken op het vliegveld aan te
vliegen.
Even buiten de bakenlijn, wat bij de
De bekende piloot J. J. Duimelaar, die
biji het ongeluk van het K.L.M.-vliegtuig
„IJsvogel" nabij Schiphol om het leven
is gekomen.
groote afmetingen van Schiphol geen be
zwaar is, koerste de IJsvogel op het
vliegveld aan. Het is ongeveer op
deze lijn, tusschen Marathon
toren en Schiphol, dat het toe
stel, voordat het op het vlieg
terrein was aangekomen, den
grond raakte.
De bewoners van den Riekepolder en
omgeving hoorden twee hevige klappen.
Tegelijkertijd zweeg het gedreun van
motoren, dat men op dat oogenblik had
waargenomen. Er bestond geen zweem
van twijfel er was een vliegtuig tegen
den grond geslagen.
Onmiddellijk werd Schiphol gealar
meerd, waar men evenwel reeds bespeurd
had, datj er met het landende toestel
iets niet in orde was. Het was niet ge
makkelijk in de donkere weilanden ter
stond de plaats waar de machine was
neergekomen, te vinden. Toen men daar-