Douglas DC3 Ijsvogel bii Schiphol verongelukt EERSTE BLAD. DINSDAG 15 NOV. 1938 53e JAARGANG No. 39 Volkshuishouding Dit nummer bestaat uit 2 bladen. en Staatshuishouding. Twee damespassagiers en vier leden der bemanning omgekomen. Enkele zwaar- en verscheidene lichtgewonden. Uitgave: N. V. Uitgevers - Maatschappij Luctor et Emergo" ter exploitatie van het blad „De Zeeuw" .iureaux Lange Vorststraat 7 0, Goes Postrekening 44455 Telefoon 11 Bijkantoor Middelburg: Fa. Boekhandel J, J. F A N O Y, Lange Burg 40. Telefoon 28 DirecteurHoofdredacteur: R, ZUIDEMA Abonnementsprijs f2.50 per kwartaal Weekabonnementen voor Middelburg Goes en Vlissingen f 0.20 Losse nummers 5 cent Adverténtiën 30 cent per regel Ingezonden mededeelingen 60 cent per regel Kleine Advertentiën Dinsdags en Vrijdags fö.75 bij vooruitbetaling Advertentiën onder letter of motto 10 cent extra Bij contract belangrijke korting Hierboven: Zes dooden en verschillende gewonden zijn vliegtuig „Ijsvogel", dat Maandagavond nabij1 Hiernaast: D:e totaal vernielde te betreuren bij1 het ontzettende ongeluk van het K.L.M.- Schiphol neerstortte. i Het vernielde toestel, voorzijde van het vliegtuig. Kapitein W. van Gemeren, tweede be stuurder van het verongelukte K.L.M.- vliegtuig „Ijsvogel" vond den dood bij het tragische ongeval. in echter met behulp van lichten van auto's was geslaagd, stond men voor een vreeselijk schouwspel. Het wrak lag tegen een breede trek sloot. Bij een smalle sloot, een eind daar voor, vond men een motor en een deel van den rechtervleugel. Alleen het staart stuk was nog intact. Het was afgebro ken en over de kajuit heengeslagen. Verscheidene opvarenden waren uit het toestel geslingerd; anderen zaten bekneld in het wrak. Van alle kanten schoot hulp toe, tech nisch personeel van Schiphol en eerste hulpdiensten uit Amsterdam. Met spoed werden de slachtoffers naar de zieken huizen gebracht. Aanvankelijk had men geen overzicht van hen, die weggebracht waren. Eerst later in den avond bleek, dat do gezag voerder, Duimelaar, nog niet gevonden was. Laat in den avond is het stoffelijk over schot van gezagvoerder Duimelaar ge vonden. Het bleek te liggen tusschen de onder het achterstuk van den romp terecht gekomen resten van de cockpit. Dit ongeluk is het 14de bij de K.L.M. Het voorgaande betrof de DC 3, die te Palembang verongelukt is. J. J. E. Duimelaar werd 27 Sep tember 1895 te Asperen (Z.H.) geboren. Hij ving zijn luchtvaartcarrière aan in November 1916 als chauffeur-monteur bij de Luchtvaartafdeeling te Soesterberg. Op 9 April 1922 trad hij in dienst der K.L.M. De heer Duimelaar bezit het onderschei- dingsteeken voor 12%-jarigen dienst bij de K.L.M. Hij maakte 25 Indische vluch ten, waarvan 24 als gezagvoerder. Kapitein-vlieger W. van Gemeren was 43 jaar oud. Als commandant van de vliegschool volgde hij majoor Ver- steegh op. Hij diende nu bij de K.L.M. om zich in de practijk te bekwamen op tweemotorige toestellen en in navigatie Naar aanleiding van een door den heer Teulings bij het begrootingsdebat gemaakte opmerking, dat een gezonde volkshuishouding voorwaarde is voor een gezonde Staatshuishouding, ver klaarde minister Colijin: Deze stelling onderschrijf ik volkomen. Maar ik laat er dit op volgen: mits men altijd maar voor oogen houdt dat een verkeerd geleide Staatshuishouding op den duur ook tot ontwrichting van de volkshuishouding leiden kan en dat men daarom op beide kanten van de zaak moet letten. Dat doet de Regeering. Dat doet zij. in haar zorg voor het eco nomisch leven, dat doet zij door haar so ciale maatregelen, maar dat doet zijl ook door te letten op den budgetairen toe stand. D'e werktuigkundige "W. J. van Huut, die by de ramp van het K.L.M.-vliegtuig „Ijsvogel" om het leven is gekomen. met het oog op de komst van tweemoto rige bommenwerpers. Willem Johannes van Huut is geboren te Enschedé op 26 April 1907. Zes jaar was hij gedetacheerd op de vliegkampen de Kooy en de Mok als bur- gervliegtuigmaker. Op 13 April 1931 kwam hij in dienst bij de K.L.M. De marconist Cornelis Jan Sur- b e r werd geboren op 1 Juli 1912 te Rot terdam. Hij heeft als derde stuurman op de groote vaart gevaren. In 1935 kwam hij als telegrafist bij de K.L.M. in oplei ding en op 16 April 1936 ontving hij zijn aanstelling bij deze maatschappij. Een der gewonden verklaarde, niet te weten, hoe het ongeluk zich heeft toe gedragen. Alles is zoo snel in zijn werk gegaan, dat de passagiers geen oogenblik gelegenheid hebben gehad zich te reali- seeren, dat zij zich in gevaar bevonden. Voor verschillenden hunner is de dood dan ook even plotseling als onverwachts geweest. Op Schiphol werd meegedeeld, dat Duimelaar eerst geprobeerd heeft om daar te landen, maar dat hij, den ver keersdienst op Schiphol dit voornemen kenbaar makend, het verzoek kreeg om nog even in de lucht te blijven, omdat de Oeverzwaluw zoo juist geland was. De IJsvogel bleef toen in draadloos con tact met don verkeersdienst, totdat deze plotseling niets meer van hem vernam en het contact verbroken was. Even voor dien tijd had hij nog gevraagd om op het radiobaken te landen wegens don mist en den motregen. Er is nog niet de minste zekerheid of Duimelaar een noodlanding heeft willen maken dan wel of hij misleid door den mist en den motregen te laag gevlogen heeft. De geneeskundige dienst was spoedig ter plaatse al heeft het den ambulance auto's veel moeite gekost dwars over het hobbelige weiland, waar de wielen meer malen slipten in het slijk en waar men nauwelijks kon zien, waar men reed, hun weg te vinden naar de plek des on- heils. Omstreeks half negen was men zoo ver gevorderd, dat althans alle gewonden geborgen waren en naar het Wilhelmina- gasthuis konden worden overgebracht. Tegen negen uur werden de laatste lij ken uit de totaal verwoeste cabine te voorschijn gehaald. Uiteraard heeft het vreeselijke onge luk, waarvan een der bekendste en meest betrouwbare vliegtuigbestuurders van de K.L.M. mede- het slachtoffer is geworden groote ontsteltenis veroor zaakt. Men was er bijzonder van onder den indruk, dat de IJsvogel letterlijk in het zicht van de haven is vergaan. De mogelijkheid bestaat ook, dat ten gevolge van storing aan een der motoren, de bestuurder verplicht is geweest op korten afstand van Schiphol een nood landing te maken. Hierbij is de machine ongelukkig terecht gekomen. Het is niet uitgesloten, dat de IJsvogel motorstoring heeft gekregen. Van Schiphol uit heeft men het in de nabijheid van het vliegveld op geringe hoogte zien cirkelen. Blijkbaar was de piloot op zoek naar een plaats, waar hij zou kunnen landen. De plek, waar de machine is neerge komen, ligt zeer afgelegen, minstens 500 meter van den nieuwen weg naar Den Haag. In heel de omgeving, die uit niets anders bestaat dan moeilijk begaanbare weilanden, die in dezen tijd van het jaar drassig zijn en die van elkaar gescheiden zijn door breede slooten, brandt geen enkele lantaarn. Er loopt ook geen weg door de weilanden heen. Dat het een noodlanding is geweest, maakt men op uit het feit, dat men het vliegtuig zeer laag heeft zien cirkelen en voorts ook uit het feit, dat klaarblij kelijk de motoren waren afgezet, toen het toestel den grond raakte. Indien dit niet ware gebeurd, zou de ramp waar schijnlijk nog veel grootere afmetingen Wederom heeft een vreeselijke ramp met een K.L.M.-toestel plaats gehad. Bij Schiphol is n.I. gisteravond om ruim 7 uur oen Douglas DC 3 van do K.L.M. verongelukt. Aan boord waren 14 passa giers en 5 koppon bemanning. Onder de passagiers waren geen Neder landers; tien hunner, zouden doorgaan naar Londen. Er waren 9 Duitschers, 4 Engelschen en 1 Tsjech aan boord. De bemanning bestond uit: gezagvoer der Duimelaar; kapitein-vlieger van Ge meren, chef van de Vliegschool te Soes terberg; marconist G. J. W. Surber; werktuigk. W. J. van Huut; steward D. Eijs. Overleden is mevrouw Silberstein, van Duitsche nationaliteit, die zich met haar echtgenoot in het toestel bevond; de heer Silberstein werd zwaar gewond en een dochtertje van 7 jaar licht gewond. Het tweede slachtoffer onder de passagiers was de Duitsche mevr. Schneider-Desnitz- ki. Zwaar gewond werd mevr. Cleymen, een Engelsche uit Nieuw-Zeeland. Even eens ernstig gewond werd de Engelsch- man Miller, de Engelschman Ingram werd met een beenbreuk opgenomen. Van de Duitsche familie Weidemann, bestaan de uit drie personen, is de man ernstig gewond. De vrouw en de dochter werden licht gewond. De Duitsche mej. Zimmer- mann en de Engelschman Fairclough werden eveneens licht gewond. Al deze passagiers waren op weg naar Londen. Licht gewond werden twee Tsjechen, die te Amsterdam wonen. De Duitsche mej, Müllenkeim, die eveneens op weg was naar Amsterdam, werd ook licht gewond. Van de bemanning zijn omgekomen: Gezagvoerder Duimelaar, kapitein W. v. Gemeren, de marconist C. J. W. Surber en de werktuigkundige W. J. van Huut. De steward Eys kreeg slechts een wond achter het linkeroor. In totaal dus 2 dooden onder de pas sagiers en 4 onder de bemanning. De Douglas, IJsvogel genaamd, is een der nieuwste vliegtuigen van de vloot der K.L.M. Het kwam uit Berlijn. Om ruim 7 uur bevond het zich boven Schip hol, waar op den verkeerstoren de letters QBI te lezen waren, het codewoord, dat aanduidt, dat de mistvoorschriften van kracht zijn. Toch zat het vliegveld niet, wat men noemt, dicht. Zooals dat des avonds in het late najaar zoo dikwijls voorkomt, hing nu eens een lage nevel boven het veld en was deze damp dan weer eens weg, zoodat het zicht voldoen de zou zijn geweest voor een landing. Zeker leverde de weersgesteldheid voor een ervaren bestuurder als Duimelaar geen bijzondere moeilijkheden op. Reeds lang voor Schiphol bereikt was, had de marconist van de IJsvogel ver binding met den Rijksweerberichten- dienst op den verkeerstoren. Er hing een laag wolkendek boven het vliegveld. Een der laatste berichten, die tusschen het vliegtuig en den verkeerstoren wer den gewisseld was de vraag van do IJs vogel, of met het oog op de lage bewol king een bakenlanding kon worden uit gevoerd. Hierop werd bevestigend geant woord. 1-Iet vliegtuig verwijderde zich in de richting der stad, om op de lijn van het radiobaken op het vliegveld aan te vliegen. Even buiten de bakenlijn, wat bij de De bekende piloot J. J. Duimelaar, die biji het ongeluk van het K.L.M.-vliegtuig „IJsvogel" nabij Schiphol om het leven is gekomen. groote afmetingen van Schiphol geen be zwaar is, koerste de IJsvogel op het vliegveld aan. Het is ongeveer op deze lijn, tusschen Marathon toren en Schiphol, dat het toe stel, voordat het op het vlieg terrein was aangekomen, den grond raakte. De bewoners van den Riekepolder en omgeving hoorden twee hevige klappen. Tegelijkertijd zweeg het gedreun van motoren, dat men op dat oogenblik had waargenomen. Er bestond geen zweem van twijfel er was een vliegtuig tegen den grond geslagen. Onmiddellijk werd Schiphol gealar meerd, waar men evenwel reeds bespeurd had, datj er met het landende toestel iets niet in orde was. Het was niet ge makkelijk in de donkere weilanden ter stond de plaats waar de machine was neergekomen, te vinden. Toen men daar-

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1938 | | pagina 1