LICHT-AGGREGATEN SNEL VAN TUBERGEN FRED. J. KEMPER Weer een luchtbeschermings- oefening in Zeeland op 27 October a.s. PUROL tegen kloven in de han- imp enz SCHIEDAM bij de Spoorbrug - TELEF. 68630 Burgerlijke Stand. Bieten rooien Marktberichten Middagoefening In alle gemeenten, avondoefening verplicht In gemeen ten Ie en 2e gevarenklaaae, overal vordulaterlng. Zooals reeds 'bekend, zal op Donder- i dag 27 Oct. a.s. in geheel Zeeland weer een luchtbeschermingsoefening worden gehouden, waarbij alle gemeenten zijn be trokken. In verband hiermede werd gis teren in het gebouw van het Prov. be stuur te Middelburg een bijeenkomst met persvertegenwoordigers gehouden, waar bij de Commissaris der Koningin in onze provincie, Jhr Mr Quarles van Ufford en de adjunct-inspecteur van den rijks luchtbeschermingsdienst, kapitein J. H. van Riesen inlichtingen verstrekten. De Commissaris der Koningin herin nerde aan de op 26 Mei 1936 gehouden oefening in Brabant en Zeeland, die toen vrij goed slaagde, ad werden hier en daar wel enkele foutjes gemaakt. De verduiste ring gelukte toen uitstekend. Wij herin neren er aan, dat het vliegtuig 's avonds Goes zelfs niet kon vinden. De oefening van 27 October a.s. zal al leen in Zeeland gehouden worden. Sinds 1936 hebben zij, die voor de luchtbescherming in de eerste plaats ver antwoordelijk zijn, niet stilgezeten. In verschillende plaatsen zijn onder leiding van den Commissaris der Konin gin vergaderingen met burgemeesters enz. gehouden. Yóór 1 Mei j.l. moest in elke gemeente een plan voor luchtbescherming zijn ingediend. Verschillende dezer plan nen zijn reeds goedgekeurd, over andere wordt nog gecorrespondeerd. Ook voor de aanstaande oefening moet in elke gemeente een plan worden opge maakt. Een dergelijke oefening is noodig, zoowel voor de betrokken luchtbescher- inings- en overheidsdiensten als voor de burgerij', die dan daarbij constateeren kan, dat er voor haar veiligheid wordt gewaakt. Dat geeft vertrouwen. En juist dat is in critieke omstandigheden noodig. De middagoefenina op 27 October is verplichtend in alle gemeenten van Zee land, de avondoefening in leder geval in d'e gemeenten ingedeeld In de eerste (Vlissingen en Vere) en in de tweede ge- varenklasse (Middelburg en Soeburgi). Wat de avond-oefening betreft, zijn dus de overige gemeenten vrij, maar wei moet men overal dien avond verduisteren. In verband met deze oefening is reeds vergaderd met alle burgemeesters en hoofden van luchtbeschermingsdiensten. Er is een groot verschil tusschen de oefening in 1936 en die van 27 October a.s. De luchtbescbermingswet is inmid dels in volle werking getreden. Daardoor hebben de burgemeesters groote bevoegd heid gekregen en kunnen zij' met ge strengheid naleving van de voorschriften eischen. 'Zij zu'llen in elke gemeente een publicatie afkondigen, zoodat de burgerij weet, waaraan ze zich te houden heeft. Een modél hiervan is aan alle burge meesters verstrekt, maar in sommige ge meenten zal men misschien verder gaan en b.v. verbieden, dat men zich tijdens de oefening zonder reden op straat bevindt. De oefening zal niet gelden voor Oos- ter- en Wester-Schelde zulks met het oog op de internationale scheepvaart, wel voor kanalen, vaarten en havens, waar dus alle lichten behalve eenige met name genoemde zullen worden gedoofd. De lich ten van de K.L.'M. en die der vuurtorens blijven branden. De Middagoefening. De middagoefening, die van 2.454.15 uur n.m. duurt, zal laten uitkomen welke beschermende maatregelen speciaal door de 'Overheid en de van baar uitgaande diensten tegen de gevolgen van luchtaan vallen kunnen worden genomen. D'aarbij wordt medewerking verleend door de Directie der P. T. en T. die den zakelijken omroep '(radio Scheveningen) ter beschikking stelt en door de Lucht vaart-af deeling te Soesterberg. Verschillende vliegtuigen in patrouille- formatie zullen 'boven nagenoeg alle ge meenten van Zeeland vliegen en boven de le en 2e kfas gemeenten een paar sein-patronen afschieten,, die bommen voorstellen. D'e veronderstelling is, dat de vliegtuigen uit het Oosten komen. Door den radiozender te Scheveningen (golflengte 1205 M.) word'en vanaf 14.45 de waarschuwingsseinen en -berichten betreffende het overschrijden van de grens en bet passeeren van verschillende luchtwachtposten door de „vijandelijke" luchtstrijdkrachten aan de hoofden van den luchtbeschermingsdienst in de ge meenten medegedeeld, die in verband daarmede, zoodra hun zulks noodig voor komt, het signaal „Luchtalarm" doen geven door middel van sirenes, stoomflui ten, claxonneerende auto's of motorrij wielen e.d. Bij' een werkelijken luchtaan val is dit het teeken voor de bevolking om zich in veiligheid te stellen, d.w.z. de openbare en de particuliere schuilplaat sen op te zoeken. In de gemeenten worden allerlei onge vallen geënsceneerd, waarbij' wordt aan genomen, dat bommen gevallen zijn, waarop de verschillende hulpdiensten in werking komen tot het vervoeren en be handelen van gewonden en gaszieken, het 'verrichten van opruimingen en herstellin gen, het blusschen van branden enz. Wanneer de vliegtuigen worden geacht de gemeente te hebben verlaten worden de klokken geluid ten teeken dat het „lucht alarm geëindigd" is en dat de bevolking haar schuilplaatsen kan verlaten. De hulpdiensten werken door tot hun taak is geëindigd. Uit deze oefening zal de 'burgerij dus kunnen concludeeren, dat zij zooveel als doenlijk is van Overheidswege wordt be schermd tegen de gevolgen van luchtaan vallen. Zij wordt daardoor dan tevens aangespoord tot zelfbescherming. Dit spreekt nog duidelijker bij de avondoefening. Des middags is de burgerbevolking, voor zoover niet ingedeeld bij een of an deren dienst, passief. Des avonds heb ben allen een positie ve taak, n.l. te zorgen, dat een zoo absoluut mogelijke verduistering plaats heeft. Aan deze avondoefening, die van 8 uur tot 10 uur n.m. wordt gehouden, wordt ook door de Nederlandsche 'Spoorwegen, de Rijks'- en provinciale waterstaat, het Roode Kruis, tram- en autobus-ondernemingen enz. medegewerkt. Des avonds heeft geen radio-uitzending plaats. Ook vliegen er geen patrouilles van 'vliegtuigen. Vóór 20.00 treedt in alle gemeenten de „verduistering" in; aan alle inwoners wordt bij openbare bekendmaking gelast te zorgen dat geen licht uit woningen en gebouwen kan uitstralen. De straatver lichting wordt gedoofd, met uitzondering van de lampen, die voor het verkeer ab soluut noodig zijn en die afgeschermd worden. Stations en spoortreinen van de Nederlandsche Spoorwegen nemen aan de verduistering deel, evenals de andere openbare middelen van vervoer. Bestuur ders 'van auto's, motorrijwielen e.a. riji- of voertuigen worden opgedragen de lam pen met donkerblauw papier of doek af te schermen, terwijl berijders of geleiders van rijwielen (bakfietsen er onder begre pen) verplicht zijn de daarop aange brachte verlichting geheel te dooven. De verduistering wordt uit de lucht ge controleerd vanuit een vliegtuig, maar ook vanaf den grond. Het spreekt vanzelf, dat de verduiste ring niet kan slagen zonder de medewer king van de geheele bevolking. Een enkeling, die b.v. licht onder of boven de gordijnen naar buiten laat stralen of die de deur opent, zonder te zorgen, dat eerst in de gang het licht wordt gedoofd, kan in oorlogstijd een ge heele gemeente in gevaar brengen, door dat ze door een vlieger wordt ontdekt. Oefeningen als deze zijn daarom van zoo groot belang. Niemand kan zeggen of en wanneer ook ons land aan lucht aanvallen zal blootstaan. Het spreekt vanzelf, dat zoodra er eenig gevaar voor een luchtaanval dreigt, onmiddellijk het bevel tot verduistering zal worden gege ven. Welnu, dan moet de geheele bevol king hierin paraat en getraind zijn. We doen daarom een krachtig en drin gend beroep op allen, om op 27 October aan de verduistering, aan deze zelfbe scherming, zoo intensief mogelijk mee te werken. Als bezwaar, vooral tegen de middag oefening, zou men kunnen aanvoeren, dat deze niet op Zaterdag, maar op Don derdag plaats heeft. Het geval zal zich nu natuurlijk voordoen, dat sommigen worden ingedeeld bijl eenigen tak van dienst of hulpverleening en dus des mid dags een paar uur uit hun werk worden gehaald. Daar staat echter tegenover, dat tegen een oefening op' Zaterdag, vooral op Za terdagavond, van de zijde van den mid denstand, zeer ernstige bezwaren kunnen worden ingebracht. Waar het hier echter een taak betreft, die in het algemeen belang moet worden verricht, mag worden verwacht, dat ieder hieraan zonder eenig bezwaar zal willen medewerken en dat niet één werkgever zoo onssociaal zal handelen door het te derven loon van zijn onder geschikten die week in te houden. Zulke werkgevers dienen o.i. publiek gemaakt te gorden, evenals zijl, die een werknemer bij mobilisatie ontslag zou den verleenen. Wij vestigen er ten slotte de aandacht op, dat overtreding van de voorschriften op de luchtbescherming betrekking heb bende, als een m i s d r ij' f wordt be schouwd, zoodat daarop een strenge straf staat. Geenerlei aansprakelijkheid wordt aanvaard voor schade, welke uit de di verse voorschriften kan voortvloeien. Ieder die zich gedurende de oefening op straat bevindt;, doet dit geheel voor eigen risico. Het politiecorps wordt voor dien dag uitgebreid met een aantal „onbezoldigd rijksveldwachters voor één dag". Overal electricltelt voor Licht, Kracht en Radio JOHNSON JOHNSON IRON HORSE EG-2 12 V. 300 W. DC EG-50 0 32 V. 500 W. DC EG-80 0 32 V. 800 W. DC JOHNSON CHORE HORSE COMBINATION MODELS 6 V. 200 W. DC 11QV. 300 W.AC 32 V. 300 W. DC of 110 V. 300 W.AC 13-D-62 of 13-D-323 CONTINENTAL CONTINENTAL TINY TIM Junior 6 V. 150 W. DC model 60 6 V. 240 W. DC model 120 12 V 300 W. DC model 32 0 32 V. 300 W. DC DC gelijkstroom AC wisselstroom 60 perioden CONTINENTAL-WESTINGHOUSE 20 modellen Levering uil voorreed ES-2 EB-A EB-1 IB-A IB-1 IB-3-A IN-32-A IN-2-32-A IN-1-32 IS-A IS-2-A 32 V 800 W. DC 32 V. 850 W. DC 32 V. 850 W. DC 32 V. 1500 W. DC 32 V. 1500 W. DC 110 V. 2000 W. DC 115 V. 2000 W. DC 115 V. 2000 W. DC 115 V. 2000 W. DC 115 V. 2000 W.'DC 115 V. 2000 W. DC Voor de verlichting van woonhuizen, boerderijen, kippenstallen, landhuizen, buitengelegenheden. En van woonwagens, aanhangwagens, demonstratie (expositie)-wagens. Voor de electrlsche verlichting van schepen. Kust-, rivier- en binnenvaart. Pleziervaartuigen: motor- lachten en zellbooten. Woonschepen. Voor de verlichting van vacantieoorden, kampeer plaatsen, tentenkampen, kermistenten, tentoon stellingen. Voor het opladen van batterijen In garages, radio- centrales en op vaartuigen met scheepszenders, en richtingzoekers. Voor luidspreker-installaties, reportagewagens, autobussen, touringcars. Voor Overheidsdiensten. Voor Leger en Vloot. Voor vliegveldverllchting. Voor de verlichting van kazematten en voor den luchtbeschermingsdienst (schuilkelders) Voor noodverlichting In ziekenhuizen, bankgebou wen, warenhuizen, hotels, gebouwen van overheids diensten, kazernes, hospitalen, enz. Voor Flood Light. Voor den telefoondienst. Voor brandweerdoeleinden. Voor de bouwwereld (keeten) voor de industrie en voor het transportwezen. Voor het opwekken van stroom voor de meest uiteenloopende doeleinden, o.a. voor transportabele zenders, kino-apparaten, enz. enz. De aggregaten van grootere en groote capaciteit voor de verlichting van kerken, scholen, etc. Vele honderden insta'la ies in Nederland reeds in bedrijf. In onze showroomtien compleei uitgevoerde installaties van tien verschillende aggregaten. Uitvoerig drukwerk In de Nederlandsche taal. In aanvragen s.v.p. steeds opgeven doel, waar voor de Installatie zou moeten dienen, en model(len), waarop event, wordt gereflecteerd. ALLEEN VERTEG EN WOORDIGING JOHNSON - CONTINENTAL - CONTINENTAL-WESTINGHOUSE Llcht-Aggregaten NIC. WITSENKADE 45 AMSTERDAM (C.) TELEF. 34645 TELEGR.: MOTORSNELCO DISTRIBUTOR ZUID-HOLLAND EN ZEELAND JOHNSON CONTINENTAL CONTINENTAL-WEST INGHOUSE Llcht-Aggregaten leur beeft onverwachts een ontploffing plaats gehad, waarbij twee personen ern stig aan de banden werden gewond. Na aan boord voorloopig verbonden te zijn, werden zij met een motorsloep naar Den Helder gebracht en in het Marinehospi taal opgenomen. Van sergeant-mariniet Kops moest de rechterhand en van den marinier Meyer moest de linkerhand worden geampu teerd. Vanmorgen was de toestand van beide slachtoffers redelijk wel. PRINS BERNHARD WIJST OP EEN GEVAAR. Toen Z. K. H. Prins Bernhard, komen de van de Amersfoortsche Rijschool den Zuidsingel te Amersfoort passeerde, viel het hem op, dat de daar geparkeerd staande auto's een gevaarlijke verkeers- belemmering vormden. Z. K. H. stopte bij den agent op het Stationsplein en wees hem op het gevaar dat de op den Zuidsingel geparkeerde auto's opleverden, met het verzoek deze klacht aan zijn superieuren te willen overbrengen. De agent heeft zulks prompt gedaan. Boferncteerino. De boternoteering Kopenhagen is he den vastgesteld op f 0,87. Fabrieksbrand. DEURNE. Vannacht heeft een zware brand, die in de fabrieken der N. V. De Wits deken-indusirie te Deurne heeft ge woed, 'het oude gedeelte der fabrxek, waar in de zoogenaamde voorbereidingsafdee- ling en het kantoor waren ondergebracht, grootendeels verwoest. Vele belangrijke bescheiden van het kantoor gingen ver loren. Ook verschillende machines zijn totaal onbruikbaar geworden. De schade in den voorraad grondstoffen is ook buiten gewoon groot en loopt in de duizenden. Voorloopig is de fabriek stop gezet, waar door ongeveer 300 arbeiders en arbeid sters gedupeerd zijn. De oorzaak is vermoedelijk kortsluiting. DUITSCHLAND EN DE KOLONIËN LONDEN. De Daily Tel. meldt van ge zaghebbende zijde te Berlijn: Het is niet de bedoeling de Duitsohe vloot uit te brei den tot boven de grenzen, in de Engelsch- Duitsche vlootovereenkomst vastgesteld, zelfs indien Duitschland weer een groote koloniale mogendheid zou worden. In de verwachting, dat de koloniale kwestie spoedig ten gunste van Duitsehland zal worden geregeld, heeft de president van de Rijksbank een speciale afdeeling inge steld, belast met de bestudeering van de vraagstukken, verband houdend met de nieuwe koloniale valuta. GOES. Gehuwd: Bernardus de Koning, 32 j. jm. en Kornelia van Houte, 20 j. jd. te Waarde. Geboren: Anthonie Frans, z. van Ja cob Bakker en Hendrika Pieternella Ver- meule. Overleden: Gatharina Rijk, 63 jaar; Adriana van den Boomgaard, 52 j. te Kruiningen; Leendert de Jonge, 79 j., wedn. van Jannetje Kole. MIDDELBURG. Bevallen: P. Faasse geb. van Moolenbroek, z.; W. P. D. Die- rikx geb. de Voogd, d. O'verleden: S. van Beek, 6 j. jd. Ondertrouwd: J. B. W. van Ommen, 24 j. jm. en M. Bosschaart, 23 j. jd. (M. G.) •den. Doos 30, Tube 45 ct. Bij Apoth. en Drogisten. (Adv.) Middelburg, 13 Oct. Op de graanmarkt was de aanvoer ruim. Schokkers 10,5011,50, lange bruine boonen 2324, gelezen ronde br. boonen 3335, ongelezen witte boonen 25,5027, gelezen witte boonen 27,50 28,50, Maanzaad 2324 gld. Een enkel partijtje iets meer betaald. Aangevoerd door boerinnen: boter 83,5 ct., kippieren f 5,50, poelje-eieren f 3,75, eendeieren f 5. Aangevoerd door handelaren: boter 79 ct., kipeieren f 5,50, poelje-eieren f 3,50. Part. prij's van den marktzetter: boter 91 ct., kipeieren f 6.50, poelje-eieren f 4,75, eendeieren f 6. Part. prijs van den handel: boter 87,5 ct., kipeieren f 6,15, poelje-eieren f 4, eendeieren f 6,30. Veilingsvereen. Wlalcheren. Aanvoer 10.000 eieren. Witte kipeieren 4244 kg f2,77, 44—46 kg 3,04, 46—48 kg 3,41— 3,45, 48—50 kg 3.72, 56—58 kg 4.96, 58—60 kg 5,28—5,41, 60—62 kg 5,39— 5,45, 62—64 kg 5,46—5,65, bruine 60— 62 5,53, eendeieren 5,50, kalkoeneieren 6 gld. alles per 100 stuks MIDDELBURG, 12 Oct. Groentenvei- ling. Postelein 25, Suikerboonen 51 11, Stoksnijboonen 516, Stokprincës- senboonen 820, Stamprincessenboo- nen 713, Spruiten 617, Koolrapen 1.52.5, Andijvie 25, Uien 13.5, Sa- voyekool 27, Roodekool 2-5, Witte- kool 1.52.5, Prei 5'8 ct., alles pier kg.; Peen 2.54.5, Rapen 14, Kroten 1.4—4, Selderie 14, Rammenas 1.5 3 ct., alles per bos; Bloemkool 28, An dijvie 12, Kropsla 0.51.5, Komkom mers 1 ct., alles per stuk. GOES. Veilingsvereen. Zuid-Beveland. Groentenveiling van 12 Oct. 1938. Stamsnij'boonen 36.50, Dubb. Prin- cesseboonen 4.5016, Stokprincesse- boonen 16, Gele Boonen 3, Breekpeen 3, Spinazie 4.505.50, Uien 12.50, Aardappels 13.50, Roodekool 3.504, Groene Savoyekool 26, Wittekool 1.50 2, Postelein 9.5011, Prei 44.50, alles per 10O kg.; Wortelen 1.505.50, Rapen 48, Kroten 2.505, Selderij 2, alles per 100 bos; Bloemkool 1.50—>8, Kropsla 11.40, Komkommers 1, An dijvie (breedblad) 0.501.70, Andijvie (krul) 1, Knolselderij 1.302, alles per 100 bos. Diversen: Blauwe Druiven 2035, .Tomaten 48.50 per 100 kg.; Meloenen 25 per 100 stuks. TOLElN. Rijnsburger Grove Uien 2.38, id. Gewone 2.36, id. Drielingen 1.51, Picklers 4.99, Bruine Uien 4.90. Alles per 100 kg. Veilingsvereen. „B'e Eendracht". Fruitveiling. Sterappel 815, Goudrei- netten 817, Groninger Kroon 814, Grauwzoete 814, Ganzevellen 1116, Ermgaard 1415, Bentheimerzoet 89, Appels val 710, Nouveau Poiteau 10, Jodenpeer 612, Bergamotten 10, Com- tesse de Paris 16, Kleipeer 10, Louwtjes 7, alles per kg.; Bloemkool 23 ct. per stuk. Koudekerke. Notaris Mr P. Loeff heeft Woensdagmiddag ten verzoeke van Abr. Dingemanse in het openbaar verkocht: 1. 0.26.30 H.A. (201 R.) bouwland ge legen nabij den Dishoekschen Keiweg. Kooper Jacs. Koppejan Jz. Jr. voor f795. 2. 0.52.87 H.A. (1 G. 104 R.) bouwland en sprink aan bet Slobberduinsche Pad en de Baan naar den Dishoekschen straatweg. Kooper P. de Witte Jac.z. voor f 1425. Beide koopers wonen te Koudekerke. De perceelen 1 en 2 werden ingehou- •den. Tolen. Door B. en W. dezer gemeente werd Woensdagmorgen in het gemeente huis aanbesteed de verbouw der waag, afbraak van twee huizen en bouwen van een brandweerkazerne met gas en bom vrije kelder. Inschrijvers waren: A. v. Boom, Tolen voor f 3220; C. Bijl te Tolen voor f 3046.50, G.' BurgersJ. Vos te To len voor f2986; G. van Noort te Tholen voor f 2744. Alles in massa. Gunning volgt later.

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1938 | | pagina 3