Om het Wereldkampioenschap
Dammen.
De Wijziging van de Tariefs
machtigingswet 1934.
Uit de Provincie
teschenkenhuTs
Kerknieuws.
Predikbeurten.
Onderwijs.
Gemengd Nieuws.
De Duitsche schuld enorm
gestegen.
GOES.
TOLEN
EN ST. FILIPSLAND.
ZEEUWSCH-VLAANDEREN.
Preclseering gevraagd over de wijze
waarop de Staten-Generaal zich
principieel zou moeten uitspreken over
een tarief van beschermend karakter.
Aan het verslag van de commissie van
rapporteurs uit de Tweede Kamer betref
fende het wetsontwerp tot wijziging vau
de tariefmachtigingswet ontleenen wij:
In de memorie van antwoord zet de re
geering uiteen, dat zij destijds heeft toe
gezegd, van de bevoegdheden haar in art.
1 van de Tariefmachtigingswet 1934 ver
leend, geen gebruik te zullen maken ten
aanzien van tariefwijzigingen van pro-
tectionistischen aard. Thans echter is zij,
blijkens die memorie, van oordeel, dat het
noodzakelijk is, van deze bevoegdheden
gebruik te maken ter vergemakkelijking
van de invoering van een tariefwijziging
van matig beschermend karakter.
Zij verklaart nu, dit niet te willen doen
alvorens de Staten Generaal zich hebben
uitgesproken over hun principieele be
reidheid om aan een tarief wijziging van
dezen aard mede te werken. Een zoodani
ge uitspraak zou dan, begrijpt de com
missie van rapporteurs de bedoeling der
regeering goed, moeten plaats hebben ter
gelegenheid van de behandeling van het
ontwerp, m.a.w. zij zou moeten vooraf
gaan aan de behandeling en zelfs aan de
indiening van het wetsontwerp, waarin
de bedoelde tarief herziening in bescher
menden zin zelve zal worden belichaamd,
daar het anders zeer moeilijk zou zijn on-
gewenschten voorinvoer tegen te gaan. De
commissie zal het op prijs stellen, indien
de regeering nader zou willen aangeven,
in welken vorm zulk een uitspraak van de
Staten-Generaal haars inziens zal kunnen
plaats1 hebben.
LUCHTBESCHERMING IN ZEELAND.
Donderdagmiddag was te Middelburg
door den Commissaris der Koningin in
Zeeland, Jhr Mr J. W. Quarles van üf-
ford, een vergadering belegd van alle
burgemeesters ten hoofden van den lucht
beschermingsdienst in Zeeland ter voor
bereiding van de luchtbeschermingsoefe
ning voor deze provincie, welke op 27 de
zer zal worden gehouden.
Op deze zeer druk bezochte bijeenkomst
waren o.a. ook aanwezig de inspecteur
van de luchtbescherming, de inspecteur
van de scheepvaart, een vertegenwoordi
ger van de Nederlandsche Spoorwegen
en de commandanten van de marechaus
see en van de Rijksveldwacht.
Nadat de Commissaris der Koningin,
die deze vergadering leidde, in zijn wel
komstwoord, op de noodzakelijkheid van
een goed-georganiseerde luchtbescher
ming had gewezen en speciaal ook de be
voegdheid naar voren had gebracht, die
de wet van 1936 aan de burgemeesters
ten dezen toekent, spraken nog respectie
velijk de inspecteur van de luchtbescher
ming en van de scheepvaart en de verte
genwoordiger der spoorwegen, die met
betrekking tot de te houden oefening ver
schillende informaties verstrekten. Daar
op kregen de aanwezigen gelegenheid om
vragen te stellen, waarvan druk gebruik
werd gemaakt.
Schippersknecht overheard geslagen.
Gistermiddag is de 58-jarige 'schip
persknecht J. Schoenmaker uit Brui-
nis s e, werkzaam op het mosselvaartuig
Bru 85, schipper W. Hoogerheide, op
het Volkerak nabij1 D'intelsas over boord
geslagen en verdronken. Het schip was
met mosselen op weg naar Rotterdam.
Het slachtoffer was gehuwd.
De Bru 58 is gisteravond in Willem
stad binnengeloopen. Men was er niet in
geslaagd het lijk van den verdronken
knecht te vinden. Het ongeluk gebeurde
op een oogenblik, dat de schipper even
in de kombuis vertoefde. Tot zijn ontstel
tenis zag hij plotseling den knecht voor
bij drijven. Pogingen om hem te redden
faalden.
Het benzine-laadstation van Gebr.
de Baar aan de Wilhelminastraat is
niet gebouwd onder architectuur van den
heer Van Houten, zooals abusief werd
gemeld, maar van den heer Jac. J. van
den Hout.
Uit Polen komen deze prachtige bonbon-,
koek- en fruitschalen, uit hout gesneden.
Zuiver handwerk. Vanaf 0.45 tot 5.50.
■Hl'f iliM'MBIF.I' ilWPIM"' M"l
(Adv.)
Tolen. Zooals wij indertijd melden, is
het groote z.g. gruttershui3 aan de Da-
lemschestraat alhier voor afbraak ver
kocht aan den heer Is. Lindbout, welke
daar ter plaatse twee middenstandswo
ningen wil bouwen. Waar de voorgevel,
uit zandsteen opgebouwd, reeds eerder
de aandacht had van monumentenzorg,
zal deze geheel intact mooien blijven.
Men zal dezen antieken gevel geheel la
ten restaureeren.
Door het stormachtige weer is deze
week geen enkele botvisscher uitgevaren,
zoodat er geen aanvoer van bot is ge
weest.
De mosselverzending van deze week
was bijzonder goed. Er werden ruim
5000 ton of 500.000 kg verzonden voor
België, Parijte en Holland. De verzending
van geschoonde mosselen neemt ook ge
regeld toe, zoodat reeds in een viertal
loodsen op volle capaciteit wordt ge
werkt. Momenteel zijn daardoor geen
werkloozen in deze gemeente.
Met de oesterverzending blijft het
misère. Engeland neemt nog steeds zeer
weinig af, waardoor de concurrentie
naar andere landen grooter wordt met
als gevolg dat de prijs dalende is.
Aksel. Het laatste gedeelte van den ver
keersweg van Aksel naar de Belgische
grens is thans voor het verkeer openge
steld, waardoor een groote verbetering is
tot stand gekomen in het snelverkeer met
België. Langs den weg wordt ook een
fietspad gelegd, hetgeen eveneens zijn
voltooiing nadert. Ook de verbreeding
van de beide bruggen in dit wegvak is
een groote verbetering voor 'het verkeer
op dezen drukken weg van Zeeuwsch-
Vlaanderen naar België.
De 50-jarige landbouwer J. v. G.
werd Woensdag op zijn erf plotseling on
wel met het gevolg, dat hij door zijn fa
milie dood werd opgenomen.
Ned. Herv. Kerk.
Beroepen te Haaften, P. Bouw te Ben
schop.
Bedankt voor Harmeien, J. F. Door
nenbal te Woubrugge.
'Afscheid DsD. Bremmer die
het beroep naar Rijssen aannam hoopt
op 20 November a.s. afscheid te nemen
van de Geref. Kerk te Middelburg.
D s A. W. M. O d Naar de Ne
derlander verneemt, zal Ds Odé, Ned.
Herv. predikant te Goes, die onlangs uit
het Diaconessenhuis te Leiden is terug
gekeerd, eerst nog eenigen tijd te Rhenen
vertoeven om daar geheel en al te her
stellen en op krachten te komen. Daarna
hoopt hij zijn pastoralen arbeid weer op
te vatten, al zal hij! ook dan nog eenige
beperking in acht moeten nemen.
Z.Eerw. hoopt half Nov. met de ca
techisaties te beginnen.
Ned. Herv. Kerk.
Goes, vm. ds de Vries (H. Av.), nm. ds
iSteinz (H. Av.), av. ds Drost te 's-H.
Abtskerke (Dankz.).
Lokaal 'Ghr. Bewaarschool, 9.30 uur
leesdienst.
Wilhelminadorp, 9.30 u. ds Steinz, 5.30
u. ds de Vries (H. Av. en Dankz.).
Wissekerke, vm. dhr Blum te Amster
dam, nm. ds Louwerse.
Hansweert, 9.30 en 6.30 u. ds Plagge-
mars '(H. Av.).
Hulpprediker. Cand. W.
O'orthuys te Scheveningen, heeft voor de
benoeming tot hulpprediker in de Ned.
Herv. Gemeente te O.- e n W.-S o e b u r g
bedankt.
Beroepbaar. Tot proponenten
bij de Ev. Luth. Kerk zijn bevorderd de
candidaten Mej. M. E. Monsees te Hil
versum en de heeren J. Hallewas te Hil
versum, G. Fafié te Rotterdam en G. F.
S. Stegenga te Amsterdam.
Dé vrijwilligers van het Britsche Legioen, die naar Tsjecho-SIowakije vertrekken,
ontvangen hun uitrusting.
Geslaagd voor maohinisten-examen
diploma A: de heeren K. Siera, Bigge-
kerke; G. G. van Eekelen, Vlissingen en
K. Pik te Goes.
Geslaagd voor examen R.K. Politie
bond, H. Kamphuis te Vlissingen.
Hoe smokkelaars in de
val liepen. Rijks- en gemeente
politie te Loenen a. d. Vecht, in samen
werking met ambtenaren der invoerrech
ten en accijnzen, is het mogen gelukken
een tweetal beruchte smokkelaars aan te
houden, meldt de Telegr.
De a.uto, waarmede de smokkelaars
hun waren vervoeren, bleek bij onder
zoek geheel voor dit bedrijf te zijn inge
richt. Niet minder dan ruim 6000 pakjes
sigarettenpapier bleken in de auto ver
borgen te zijn.
Gisternacht vervoegden zich bij een
garagehouder aldaar twee mannen, die
naar Amsterdam gebracht wilden wor
den. De garagehouder voldeed hieraan
en tijdens de reis naar de hoofdstad vroe
gen zij den chauffeur de politie te zeg
gen, dat zij hun auto ter zijde van den
rijksstraatweg hadden neergezet, in ver
band met het feit, dat de wagen onklaar
was geraakt. Tevens vroegen zijl den
chauffeur er voor zorg te dragen, dat
hun auto zoo spoedig mogelijk werd ge
repareerd.
Vroeg in den morgen trok dus een ta
kelwagen er op uit, om het onklaar ge
raakte voertuig op te halen. Bij1 het opta
kelen van het defect geraakte voertuig
kwam een veldwachter kijken. Alles
ging naar wensch, totdat de veldwachter
„halt" commandeerde. De lier werd bui
ten werking gesteld en de veldwachter
opende het portier. Het bleek, dat een
der kussens van den wagen tijdens het
optakelen was verschoven en een rood
pakje was zichtbaar geworden. Dit was
verdacht en de bekleeding werd eenigs-
zins losgetornd. Even later kwam een
pakje te voorschijn. Bij opening bleek 't
pakje 100 boekjes sigarettenpapier te
bevatten. Er viel niet aan te twijfelen:
men had met een smokkelauto te doenl
De auto werd naar de garage gebracht
en enkele veldwachters en commiezen
stelden zich verdekt op. Even vóór 12
uur kwamen twee personen, die, na de
reparatie betaald te hebben, in de auto
plaats namen. Nauwelijks had de wagen
een vijftal meters afgelegd of de veld
wachters sprongen te voorschijn. De
twee inzittenden van de auto sprongen
er uit, doch te laat.
Het tweetal werd ingerekend. Beiden
bekenden het sigarettenapier uit
België te hebben gesmokkeld. Na ver
hoor werden zij1 op vrije voeten gesteld.
De aangehoudenen bleken te zijn de 35-
jarige G. P. en L. B., beiden uit Leeu
warden. Nu werd de auto aan een nader
onderzoek onderworpen. Niet minder
dan 6000 pakjes sigarettenpapier kwa
men er uit te voorschijn.
Slachtoffer van den blik
sem overleden. De 25-jarige K. te
Hoogmade, die Donderdagmorgen, toen
hij met een juk over de schouders in de
weide liep, door den bliksem werd getrof
fen, is in 't Ziekenhuis te Leiden zonder
tot bewustzijn te zijn gekomen aan de
bekomen brandwonden overleden.
Het vergaan van de „Ma
ria II". Zooals gemeld is tijdens den
storm der afgeloopen dagen op 't Braas-
semermeer de motorboot „Maria II" uit
Rotterdam omgeslagen, terwijl van de
twee opvarenden geen spoor meer werd
ontdekt.
Het bergingsbedrijf iv. d. Graaf en Koe-
leman uit 'Rotterdam is er in geslaagd,
de boot weer boven water te brengen.
Toen het schip was leeggepompt bleek
bij1 onderzoek, dat de lijken der omgeko
men opvarenden zich niet aan boord be
vonden, zoodat aangenomen kan worden
dat zij in het woelige water zijn wegge
slagen.
De Zuiderzeewerken
in den storm. Schade aan
den d ij k N. O.-p older zeer
groot. Eerst thans is het mogelijk
Aan de beschouwingen in „De Maas
bode" over de Duitsche schulden ontlee
nen wij nog:
De Duitsche schuld is in een tijd van
vier jaren met een fenomenaal bedrag ge
stegen. De cijfers, welke wij hierover heb
ben gegeven, hebben evenwel slechts be
trekking op de vaste schuld.
De vlottende schuld doet, wat de stij
ging betreft, hiervoor echter geenszins
onder. Hierover is het echter uiterst moei
lijk nauwkeurige en juiste cijfers te krij
gen.
De vlottende schuld van het Duitsche
rijk was einde Juni 3502 millioen en ein
de Juli 3889 millioen mark, volgens de
gegevens, welke wij ontleend hebben ae(n
het statistische overzicht van de Dresde-
ner Bank. Dit bedrag geeft evenwel een
volkomen onzuiver beeld van den stand
van de vlottende schuld. Het is moeilijk
te achterhalen, wat men verstaat onder
dit soort vlottende schuld. "Waarschijnlijk
echter behelst dit bedrag niet meer dan de
uitstaande schatkistwissels, welke van tijd
tot tijd voor consolidatie in aanmerking
komen. Hiernaast staat echter nog een
vlottende schuld, welke vele malen groo
ter is dan dit bedrag, n.l. een schuld in
den vorm van wissels van het Duitsche
rijk, welke bij alle mogelijke crediet-instel-
tingen, bij spaarbanken en zelfs bij ge
wone ondernemingen zijn ondergebracht.
In den officieelen post „vlottende schuld"
heeft men dit bedrag ec'hter maar achter
wege gelaten.
'De totale Duitsche rijksschuld bedroeg
einde Juli 1938 22.455 milliard tegen
21.593 milliard mark einde Mei.
Sinds Hitler in 1933 het bewind over
nam is de stijging van de rijksschuld
(zonder Neubesitzanleihe) gestegen van
12.000 tot 22.455 milliard marken.
In de eerste twee jaren was de stijging
nog maar heel matig. Men begon de za
ken te financieren met wissels, zoodat al
leen de vlottende schuld reeds aanstonds
een opmerkelijke stijging onderging. De
laatste jaren is de vaste schuld echter in
steeds sneller tempo gestegen als gevolg
van de machtige consolidatie-leeningen.
Met inbegrip van de nieuwe leening, wel
ke thans is aangekondigd ten bedrage van
1.5 milliard mark, en in aanmerking ge
nomen, dat regelmatig voor vrij' aanzien
lijke bedragen obligatiën onderhands ge
plaatst worden, komt men tot een totale
schuld van circa 25 milliard per einde
October. Men ziet dus dat de
schuld in een periode van
3.5 jaar verdubbeld is.
En Hitler is nog op geen stukken na
au bout de son latin. Reusachtige bedra
gen zijn dit jaar aangewend voor allerlei
bewapeningsdoeleinden. Milliarden zijn
hieraan volgens Hitier zelf besteed en nog
steeds gaat men voort op dezen weg. De
financiering geschiedt in eersten aanleg
door kortloopend crediet, maar de erva
ring Van de laatste jaren heeft geleerd,
dat dit kortloopende crediet voor steeds
grootere bedragen moet geconverteerd
worden in langer loopende leeningen. Oos
tenrijk en het thans verworven Sudeten-
land zullen volgens officieel© Duitteche
uitlatingen nog groote bedragen opeischen
Men mag dus veilig aannemen, dat nog
vele milliarden geconverteerd zullen moe
ten worden en dat nog vele milliarden
noodig zijn voor de „opbouw" van groot
DuitsChland.
Het plaatsen van dergelijke groote be
dragen nieuwe obligatiën ten laste van 't
Duitsche rijk is slechts mogelijk geweest
op de kapitaalmarkt, doordat deze prac-
tisch geheel gereserveerd werd en mobiel
gemaakt was voor de overheidsleeningen.
(Wij laten hier nog buiten beschouwing
de middelen, welke in den vorm van kort
loopend crediet voor reusachtige bedra
gen zijn opgenomen bij allerlei soorten
credietstellingen en waarvoor nog geen
beroep op de kapitaalmarkt is gedaan.)
De industrie kon slechts bij uitzondering
een beroep doen op de 'kapitaalmarkt,
terwijl de pandbrieven eveneens vrijwel
geheel geweerd werden. De particuliere
ondernemingen waren aangewezen op
zelf-financiering voor de uitbreidingen,
welke vooral in verband met het vier-
jaren-plan noodzakelijk waren en waar
voor groote sommen werden vereischt. De
kapitaalmarkt bleef voor de industrie
echter gesloten.
Ook thans duurt de „Emissionssperre",
het emissie-embargo ivoort, hoewel reeds
herhaaldelijk van vele zijden, door Duit
sche hypotheekbanken, de industrie, de
scheepvaart en niet het minst door de
banken zelf aangedrongen is op een ge
heel© of gedeeltelijke opheffing van dit
embargo. Bij den huidigen stand van de
staatsconjunctuur in Duitscbland kan een
dergelijk embargo echter niet gemist wor
den. De kapitaalmarkt moet in dienst
staan van de groote overheidsfinancierin
gen, wil de regeering haar groote plan
nen ten uitvoer brengen en niet tot over
de ooren komen vast te zitten in kortloo
pend crediet. Immers, ook in de toekomst
zal de regeering steeds weer opnieuw tot
consolidates van de vlottende schuld
moeten overgaan en de kapitaalmarkt zal
hierop voorbereid moeten blijven.
de schade aan den nieuwen dijk van den
N.'O.-polder en aan het materiaal, ont
staan door den jongsten storm in oogen-
schouw te nemen. Naar het Handbl. ver
nam, is zij zeer groot. Baggerbakken zit
ten her en der verspreid in den grond
of tegen den dijk omhoog; van het groote
materiaal, de kranen en machines, is
een deel gezonken. Een der kranen zit
half onder water.
Doch niet slechts het materiaal heeft
het zwaar te verantwoorden gehad; ook
aan den dijk zelve is groote schade aan
gericht. Het onbekleede deel, dat de
laatste dagen boven den waterspiegel
was gebracht, is verdwenen; van het ge
deelte van het dit jaar opgeworpen stuk
ter lengte van plm. 4 km. is de beklee
ding, bestaande uit z.g. Belgische basalt
blokken, cementblokken of klinkers, ge
heel weggeslagen, zoodat als het ware
geen steen op zijn plaats is gebleven.
De schade is dus zeer groot; wij hoo-
ren een som noemen van een ton. Daar
bij komt dan de schade wegens stagnatie,
het boven water brengen en het herstel
len van het materieel.
Thans kan van voortzetting van de
werkzaamheden geen sprake zijn, omdat
men geen materieel heeft. Het staat dan
ook te bezien of dit jaar nog weer zal
worden voortgegaan.
Deze storm is voor de aannemers iets
te vroeg gekomen; nog vier weken en het
gedeelte dijkvak zou boven water zijn ge
bracht. Thans is door een slag het werk
van vel9 weken als vernietigd.
Gif 536-- Snel en 9°ed
riep, ff%OU, helpen hierbij
altijd een poeder of cachet van Mijnhard!.
Mijnhardt's Poeders'per stuk 8 ct. Doos 45 ct.
Cachets,genaamd,,Mi)nhardtjes"2st. 1 Oct DoosSOct,
Levend verbrand. Te Ro-
deresch (Gr.) vond de buurvrouw van
den 79-jarigen J. U., die den ouden man
iederen morgen een kopje koffie brengt,
dezen Donderdagmorgen, overdekt met
brandwonden, dood voor de deur van
zijn woning.
De oude, alleenwonende man, heeft
vermoedelijk met zijn rug naar het vuur
van een open stookplaats gestaan, om
zich te warmen, daar hij' altijd klaagde
over een kouden rug, en is toen achter
over in het vuur gevallen. Naar men
vermoedt, is hij er nog in geslaagd met
brandende kleeren naar buiten te loopen,
doch bij' de deur is hij ineen gezakt en
zeer korten tijd daarna overleden.
De 5de> partij tusschen Raichenbach en
Keiler is remise geworden.
De stand i9 nu: 55.
Gisteravond is te Hoorn de vijfde partij
gespeeld van den wedstrijd KeilerRai-
Het 1400 ton metende motorschip „Bandjermasin", voor rekening van de Kon.
Paketvaart Mij", op de scheepswerf Gebr. Pot te Bolnes gebouwd, is Donderdag
te water gelaten. Het schip kiest zijn element.