Om het Wereldkampioenschap Dammen. De Wijziging van de Tariefs machtigingswet 1934. Uit de Provincie teschenkenhuTs Kerknieuws. Predikbeurten. Onderwijs. Gemengd Nieuws. De Duitsche schuld enorm gestegen. GOES. TOLEN EN ST. FILIPSLAND. ZEEUWSCH-VLAANDEREN. Preclseering gevraagd over de wijze waarop de Staten-Generaal zich principieel zou moeten uitspreken over een tarief van beschermend karakter. Aan het verslag van de commissie van rapporteurs uit de Tweede Kamer betref fende het wetsontwerp tot wijziging vau de tariefmachtigingswet ontleenen wij: In de memorie van antwoord zet de re geering uiteen, dat zij destijds heeft toe gezegd, van de bevoegdheden haar in art. 1 van de Tariefmachtigingswet 1934 ver leend, geen gebruik te zullen maken ten aanzien van tariefwijzigingen van pro- tectionistischen aard. Thans echter is zij, blijkens die memorie, van oordeel, dat het noodzakelijk is, van deze bevoegdheden gebruik te maken ter vergemakkelijking van de invoering van een tariefwijziging van matig beschermend karakter. Zij verklaart nu, dit niet te willen doen alvorens de Staten Generaal zich hebben uitgesproken over hun principieele be reidheid om aan een tarief wijziging van dezen aard mede te werken. Een zoodani ge uitspraak zou dan, begrijpt de com missie van rapporteurs de bedoeling der regeering goed, moeten plaats hebben ter gelegenheid van de behandeling van het ontwerp, m.a.w. zij zou moeten vooraf gaan aan de behandeling en zelfs aan de indiening van het wetsontwerp, waarin de bedoelde tarief herziening in bescher menden zin zelve zal worden belichaamd, daar het anders zeer moeilijk zou zijn on- gewenschten voorinvoer tegen te gaan. De commissie zal het op prijs stellen, indien de regeering nader zou willen aangeven, in welken vorm zulk een uitspraak van de Staten-Generaal haars inziens zal kunnen plaats1 hebben. LUCHTBESCHERMING IN ZEELAND. Donderdagmiddag was te Middelburg door den Commissaris der Koningin in Zeeland, Jhr Mr J. W. Quarles van üf- ford, een vergadering belegd van alle burgemeesters ten hoofden van den lucht beschermingsdienst in Zeeland ter voor bereiding van de luchtbeschermingsoefe ning voor deze provincie, welke op 27 de zer zal worden gehouden. Op deze zeer druk bezochte bijeenkomst waren o.a. ook aanwezig de inspecteur van de luchtbescherming, de inspecteur van de scheepvaart, een vertegenwoordi ger van de Nederlandsche Spoorwegen en de commandanten van de marechaus see en van de Rijksveldwacht. Nadat de Commissaris der Koningin, die deze vergadering leidde, in zijn wel komstwoord, op de noodzakelijkheid van een goed-georganiseerde luchtbescher ming had gewezen en speciaal ook de be voegdheid naar voren had gebracht, die de wet van 1936 aan de burgemeesters ten dezen toekent, spraken nog respectie velijk de inspecteur van de luchtbescher ming en van de scheepvaart en de verte genwoordiger der spoorwegen, die met betrekking tot de te houden oefening ver schillende informaties verstrekten. Daar op kregen de aanwezigen gelegenheid om vragen te stellen, waarvan druk gebruik werd gemaakt. Schippersknecht overheard geslagen. Gistermiddag is de 58-jarige 'schip persknecht J. Schoenmaker uit Brui- nis s e, werkzaam op het mosselvaartuig Bru 85, schipper W. Hoogerheide, op het Volkerak nabij1 D'intelsas over boord geslagen en verdronken. Het schip was met mosselen op weg naar Rotterdam. Het slachtoffer was gehuwd. De Bru 58 is gisteravond in Willem stad binnengeloopen. Men was er niet in geslaagd het lijk van den verdronken knecht te vinden. Het ongeluk gebeurde op een oogenblik, dat de schipper even in de kombuis vertoefde. Tot zijn ontstel tenis zag hij plotseling den knecht voor bij drijven. Pogingen om hem te redden faalden. Het benzine-laadstation van Gebr. de Baar aan de Wilhelminastraat is niet gebouwd onder architectuur van den heer Van Houten, zooals abusief werd gemeld, maar van den heer Jac. J. van den Hout. Uit Polen komen deze prachtige bonbon-, koek- en fruitschalen, uit hout gesneden. Zuiver handwerk. Vanaf 0.45 tot 5.50. ■Hl'f iliM'MBIF.I' ilWPIM"' M"l (Adv.) Tolen. Zooals wij indertijd melden, is het groote z.g. gruttershui3 aan de Da- lemschestraat alhier voor afbraak ver kocht aan den heer Is. Lindbout, welke daar ter plaatse twee middenstandswo ningen wil bouwen. Waar de voorgevel, uit zandsteen opgebouwd, reeds eerder de aandacht had van monumentenzorg, zal deze geheel intact mooien blijven. Men zal dezen antieken gevel geheel la ten restaureeren. Door het stormachtige weer is deze week geen enkele botvisscher uitgevaren, zoodat er geen aanvoer van bot is ge weest. De mosselverzending van deze week was bijzonder goed. Er werden ruim 5000 ton of 500.000 kg verzonden voor België, Parijte en Holland. De verzending van geschoonde mosselen neemt ook ge regeld toe, zoodat reeds in een viertal loodsen op volle capaciteit wordt ge werkt. Momenteel zijn daardoor geen werkloozen in deze gemeente. Met de oesterverzending blijft het misère. Engeland neemt nog steeds zeer weinig af, waardoor de concurrentie naar andere landen grooter wordt met als gevolg dat de prijs dalende is. Aksel. Het laatste gedeelte van den ver keersweg van Aksel naar de Belgische grens is thans voor het verkeer openge steld, waardoor een groote verbetering is tot stand gekomen in het snelverkeer met België. Langs den weg wordt ook een fietspad gelegd, hetgeen eveneens zijn voltooiing nadert. Ook de verbreeding van de beide bruggen in dit wegvak is een groote verbetering voor 'het verkeer op dezen drukken weg van Zeeuwsch- Vlaanderen naar België. De 50-jarige landbouwer J. v. G. werd Woensdag op zijn erf plotseling on wel met het gevolg, dat hij door zijn fa milie dood werd opgenomen. Ned. Herv. Kerk. Beroepen te Haaften, P. Bouw te Ben schop. Bedankt voor Harmeien, J. F. Door nenbal te Woubrugge. 'Afscheid DsD. Bremmer die het beroep naar Rijssen aannam hoopt op 20 November a.s. afscheid te nemen van de Geref. Kerk te Middelburg. D s A. W. M. O d Naar de Ne derlander verneemt, zal Ds Odé, Ned. Herv. predikant te Goes, die onlangs uit het Diaconessenhuis te Leiden is terug gekeerd, eerst nog eenigen tijd te Rhenen vertoeven om daar geheel en al te her stellen en op krachten te komen. Daarna hoopt hij zijn pastoralen arbeid weer op te vatten, al zal hij! ook dan nog eenige beperking in acht moeten nemen. Z.Eerw. hoopt half Nov. met de ca techisaties te beginnen. Ned. Herv. Kerk. Goes, vm. ds de Vries (H. Av.), nm. ds iSteinz (H. Av.), av. ds Drost te 's-H. Abtskerke (Dankz.). Lokaal 'Ghr. Bewaarschool, 9.30 uur leesdienst. Wilhelminadorp, 9.30 u. ds Steinz, 5.30 u. ds de Vries (H. Av. en Dankz.). Wissekerke, vm. dhr Blum te Amster dam, nm. ds Louwerse. Hansweert, 9.30 en 6.30 u. ds Plagge- mars '(H. Av.). Hulpprediker. Cand. W. O'orthuys te Scheveningen, heeft voor de benoeming tot hulpprediker in de Ned. Herv. Gemeente te O.- e n W.-S o e b u r g bedankt. Beroepbaar. Tot proponenten bij de Ev. Luth. Kerk zijn bevorderd de candidaten Mej. M. E. Monsees te Hil versum en de heeren J. Hallewas te Hil versum, G. Fafié te Rotterdam en G. F. S. Stegenga te Amsterdam. Dé vrijwilligers van het Britsche Legioen, die naar Tsjecho-SIowakije vertrekken, ontvangen hun uitrusting. Geslaagd voor maohinisten-examen diploma A: de heeren K. Siera, Bigge- kerke; G. G. van Eekelen, Vlissingen en K. Pik te Goes. Geslaagd voor examen R.K. Politie bond, H. Kamphuis te Vlissingen. Hoe smokkelaars in de val liepen. Rijks- en gemeente politie te Loenen a. d. Vecht, in samen werking met ambtenaren der invoerrech ten en accijnzen, is het mogen gelukken een tweetal beruchte smokkelaars aan te houden, meldt de Telegr. De a.uto, waarmede de smokkelaars hun waren vervoeren, bleek bij onder zoek geheel voor dit bedrijf te zijn inge richt. Niet minder dan ruim 6000 pakjes sigarettenpapier bleken in de auto ver borgen te zijn. Gisternacht vervoegden zich bij een garagehouder aldaar twee mannen, die naar Amsterdam gebracht wilden wor den. De garagehouder voldeed hieraan en tijdens de reis naar de hoofdstad vroe gen zij den chauffeur de politie te zeg gen, dat zij hun auto ter zijde van den rijksstraatweg hadden neergezet, in ver band met het feit, dat de wagen onklaar was geraakt. Tevens vroegen zijl den chauffeur er voor zorg te dragen, dat hun auto zoo spoedig mogelijk werd ge repareerd. Vroeg in den morgen trok dus een ta kelwagen er op uit, om het onklaar ge raakte voertuig op te halen. Bij1 het opta kelen van het defect geraakte voertuig kwam een veldwachter kijken. Alles ging naar wensch, totdat de veldwachter „halt" commandeerde. De lier werd bui ten werking gesteld en de veldwachter opende het portier. Het bleek, dat een der kussens van den wagen tijdens het optakelen was verschoven en een rood pakje was zichtbaar geworden. Dit was verdacht en de bekleeding werd eenigs- zins losgetornd. Even later kwam een pakje te voorschijn. Bij opening bleek 't pakje 100 boekjes sigarettenpapier te bevatten. Er viel niet aan te twijfelen: men had met een smokkelauto te doenl De auto werd naar de garage gebracht en enkele veldwachters en commiezen stelden zich verdekt op. Even vóór 12 uur kwamen twee personen, die, na de reparatie betaald te hebben, in de auto plaats namen. Nauwelijks had de wagen een vijftal meters afgelegd of de veld wachters sprongen te voorschijn. De twee inzittenden van de auto sprongen er uit, doch te laat. Het tweetal werd ingerekend. Beiden bekenden het sigarettenapier uit België te hebben gesmokkeld. Na ver hoor werden zij1 op vrije voeten gesteld. De aangehoudenen bleken te zijn de 35- jarige G. P. en L. B., beiden uit Leeu warden. Nu werd de auto aan een nader onderzoek onderworpen. Niet minder dan 6000 pakjes sigarettenpapier kwa men er uit te voorschijn. Slachtoffer van den blik sem overleden. De 25-jarige K. te Hoogmade, die Donderdagmorgen, toen hij met een juk over de schouders in de weide liep, door den bliksem werd getrof fen, is in 't Ziekenhuis te Leiden zonder tot bewustzijn te zijn gekomen aan de bekomen brandwonden overleden. Het vergaan van de „Ma ria II". Zooals gemeld is tijdens den storm der afgeloopen dagen op 't Braas- semermeer de motorboot „Maria II" uit Rotterdam omgeslagen, terwijl van de twee opvarenden geen spoor meer werd ontdekt. Het bergingsbedrijf iv. d. Graaf en Koe- leman uit 'Rotterdam is er in geslaagd, de boot weer boven water te brengen. Toen het schip was leeggepompt bleek bij1 onderzoek, dat de lijken der omgeko men opvarenden zich niet aan boord be vonden, zoodat aangenomen kan worden dat zij in het woelige water zijn wegge slagen. De Zuiderzeewerken in den storm. Schade aan den d ij k N. O.-p older zeer groot. Eerst thans is het mogelijk Aan de beschouwingen in „De Maas bode" over de Duitsche schulden ontlee nen wij nog: De Duitsche schuld is in een tijd van vier jaren met een fenomenaal bedrag ge stegen. De cijfers, welke wij hierover heb ben gegeven, hebben evenwel slechts be trekking op de vaste schuld. De vlottende schuld doet, wat de stij ging betreft, hiervoor echter geenszins onder. Hierover is het echter uiterst moei lijk nauwkeurige en juiste cijfers te krij gen. De vlottende schuld van het Duitsche rijk was einde Juni 3502 millioen en ein de Juli 3889 millioen mark, volgens de gegevens, welke wij ontleend hebben ae(n het statistische overzicht van de Dresde- ner Bank. Dit bedrag geeft evenwel een volkomen onzuiver beeld van den stand van de vlottende schuld. Het is moeilijk te achterhalen, wat men verstaat onder dit soort vlottende schuld. "Waarschijnlijk echter behelst dit bedrag niet meer dan de uitstaande schatkistwissels, welke van tijd tot tijd voor consolidatie in aanmerking komen. Hiernaast staat echter nog een vlottende schuld, welke vele malen groo ter is dan dit bedrag, n.l. een schuld in den vorm van wissels van het Duitsche rijk, welke bij alle mogelijke crediet-instel- tingen, bij spaarbanken en zelfs bij ge wone ondernemingen zijn ondergebracht. In den officieelen post „vlottende schuld" heeft men dit bedrag ec'hter maar achter wege gelaten. 'De totale Duitsche rijksschuld bedroeg einde Juli 1938 22.455 milliard tegen 21.593 milliard mark einde Mei. Sinds Hitler in 1933 het bewind over nam is de stijging van de rijksschuld (zonder Neubesitzanleihe) gestegen van 12.000 tot 22.455 milliard marken. In de eerste twee jaren was de stijging nog maar heel matig. Men begon de za ken te financieren met wissels, zoodat al leen de vlottende schuld reeds aanstonds een opmerkelijke stijging onderging. De laatste jaren is de vaste schuld echter in steeds sneller tempo gestegen als gevolg van de machtige consolidatie-leeningen. Met inbegrip van de nieuwe leening, wel ke thans is aangekondigd ten bedrage van 1.5 milliard mark, en in aanmerking ge nomen, dat regelmatig voor vrij' aanzien lijke bedragen obligatiën onderhands ge plaatst worden, komt men tot een totale schuld van circa 25 milliard per einde October. Men ziet dus dat de schuld in een periode van 3.5 jaar verdubbeld is. En Hitler is nog op geen stukken na au bout de son latin. Reusachtige bedra gen zijn dit jaar aangewend voor allerlei bewapeningsdoeleinden. Milliarden zijn hieraan volgens Hitier zelf besteed en nog steeds gaat men voort op dezen weg. De financiering geschiedt in eersten aanleg door kortloopend crediet, maar de erva ring Van de laatste jaren heeft geleerd, dat dit kortloopende crediet voor steeds grootere bedragen moet geconverteerd worden in langer loopende leeningen. Oos tenrijk en het thans verworven Sudeten- land zullen volgens officieel© Duitteche uitlatingen nog groote bedragen opeischen Men mag dus veilig aannemen, dat nog vele milliarden geconverteerd zullen moe ten worden en dat nog vele milliarden noodig zijn voor de „opbouw" van groot DuitsChland. Het plaatsen van dergelijke groote be dragen nieuwe obligatiën ten laste van 't Duitsche rijk is slechts mogelijk geweest op de kapitaalmarkt, doordat deze prac- tisch geheel gereserveerd werd en mobiel gemaakt was voor de overheidsleeningen. (Wij laten hier nog buiten beschouwing de middelen, welke in den vorm van kort loopend crediet voor reusachtige bedra gen zijn opgenomen bij allerlei soorten credietstellingen en waarvoor nog geen beroep op de kapitaalmarkt is gedaan.) De industrie kon slechts bij uitzondering een beroep doen op de 'kapitaalmarkt, terwijl de pandbrieven eveneens vrijwel geheel geweerd werden. De particuliere ondernemingen waren aangewezen op zelf-financiering voor de uitbreidingen, welke vooral in verband met het vier- jaren-plan noodzakelijk waren en waar voor groote sommen werden vereischt. De kapitaalmarkt bleef voor de industrie echter gesloten. Ook thans duurt de „Emissionssperre", het emissie-embargo ivoort, hoewel reeds herhaaldelijk van vele zijden, door Duit sche hypotheekbanken, de industrie, de scheepvaart en niet het minst door de banken zelf aangedrongen is op een ge heel© of gedeeltelijke opheffing van dit embargo. Bij den huidigen stand van de staatsconjunctuur in Duitscbland kan een dergelijk embargo echter niet gemist wor den. De kapitaalmarkt moet in dienst staan van de groote overheidsfinancierin gen, wil de regeering haar groote plan nen ten uitvoer brengen en niet tot over de ooren komen vast te zitten in kortloo pend crediet. Immers, ook in de toekomst zal de regeering steeds weer opnieuw tot consolidates van de vlottende schuld moeten overgaan en de kapitaalmarkt zal hierop voorbereid moeten blijven. de schade aan den nieuwen dijk van den N.'O.-polder en aan het materiaal, ont staan door den jongsten storm in oogen- schouw te nemen. Naar het Handbl. ver nam, is zij zeer groot. Baggerbakken zit ten her en der verspreid in den grond of tegen den dijk omhoog; van het groote materiaal, de kranen en machines, is een deel gezonken. Een der kranen zit half onder water. Doch niet slechts het materiaal heeft het zwaar te verantwoorden gehad; ook aan den dijk zelve is groote schade aan gericht. Het onbekleede deel, dat de laatste dagen boven den waterspiegel was gebracht, is verdwenen; van het ge deelte van het dit jaar opgeworpen stuk ter lengte van plm. 4 km. is de beklee ding, bestaande uit z.g. Belgische basalt blokken, cementblokken of klinkers, ge heel weggeslagen, zoodat als het ware geen steen op zijn plaats is gebleven. De schade is dus zeer groot; wij hoo- ren een som noemen van een ton. Daar bij komt dan de schade wegens stagnatie, het boven water brengen en het herstel len van het materieel. Thans kan van voortzetting van de werkzaamheden geen sprake zijn, omdat men geen materieel heeft. Het staat dan ook te bezien of dit jaar nog weer zal worden voortgegaan. Deze storm is voor de aannemers iets te vroeg gekomen; nog vier weken en het gedeelte dijkvak zou boven water zijn ge bracht. Thans is door een slag het werk van vel9 weken als vernietigd. Gif 536-- Snel en 9°ed riep, ff%OU, helpen hierbij altijd een poeder of cachet van Mijnhard!. Mijnhardt's Poeders'per stuk 8 ct. Doos 45 ct. Cachets,genaamd,,Mi)nhardtjes"2st. 1 Oct DoosSOct, Levend verbrand. Te Ro- deresch (Gr.) vond de buurvrouw van den 79-jarigen J. U., die den ouden man iederen morgen een kopje koffie brengt, dezen Donderdagmorgen, overdekt met brandwonden, dood voor de deur van zijn woning. De oude, alleenwonende man, heeft vermoedelijk met zijn rug naar het vuur van een open stookplaats gestaan, om zich te warmen, daar hij' altijd klaagde over een kouden rug, en is toen achter over in het vuur gevallen. Naar men vermoedt, is hij er nog in geslaagd met brandende kleeren naar buiten te loopen, doch bij' de deur is hij ineen gezakt en zeer korten tijd daarna overleden. De 5de> partij tusschen Raichenbach en Keiler is remise geworden. De stand i9 nu: 55. Gisteravond is te Hoorn de vijfde partij gespeeld van den wedstrijd KeilerRai- Het 1400 ton metende motorschip „Bandjermasin", voor rekening van de Kon. Paketvaart Mij", op de scheepswerf Gebr. Pot te Bolnes gebouwd, is Donderdag te water gelaten. Het schip kiest zijn element.

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1938 | | pagina 2