HEIIN 3 Autovervoer voor personen. Gil! li eüll Dagblad voor de Provincie Zeeland 3ARDT NSAP NSCHOOL EERSTE BLAD De mechanisatie. Buitenland. Londens bezorgdheid om Csntraal-Europa. De strijd in Spanje. De strijd in China. „Geuzenbloed". Nederland in een ring van vreugdevuren. Binnenland. ES 7 Augustus :zig. i 24 Augustus September. ESCH J WE cent 2 pondspakken 6 of 22 ct. I RIJVEN 2el, dat el heeft bewe- eekens VRIJDAG 26 AUG. 1938 52e JAARGANG - No. 277 Belangrijkste Nieuws en wij onzen har de vele blijken ondervonden na onzen geliefden ruwd- en Groot- TILROE. er naam: ROE—TORBIJN 1938. ijken van belang den op 20 dezer, hartelijken dank. Fam. KOSTER, igustus 1938. fARTS WEEK met Rijst uideniersbe drijf zland 'ertentiën in an- r eenige prijsver blad „De Zeeuw" lefoon 231. ior geslaagden ven. :n prospectus. BLIEK. Telefoon 231. ir Uitgave: N. V. Uitgevers-Maatschappij „Luctor et Emergo" ter exploitatie van het blad „De Zeeuw" Bureaux Lange Vorstgtraat 7 0, Goes Postrekening 44488 Telefoon 11 Bijkantoor Middelburg: Fa. Boekhandel J. J. F A N O Y, Lange Burg 40. Telefoon 28 Directeur - Hoofdredacteur: R. ZUIDEMA Abonnementsprijs f2.50 per kwartaal Weekabonnementen voor Middelburg Goes en Vllssingen f 0.20 Losse nummers 5 cent Advertentlün 30 cent per regel Ingezonden nicdcdcclingsn 00 cent per regel Kleine Advertentlün Dinsdags en Vrijdags f 0.75 bij vooruitbetaling Advertentlün onder letter of motto 10 cent extra Bij contract belangrijke korting Dit nummer bestaat uit 2 bladen- Hoe over de mechanisatie te oordee- len? Er 'zijn nog altijd in ons land eenige honderdduizenden werkloozen en ondanks alles wat gedaan wordt om dit euvel te bestrijden, ziet het er niet naar uit dat het aantal werkloozen in afzienbaren tijd een normaal peil zal hebben bereikt. En intusscben breidt de mechanisatie zich uit en wordt de rationalisatie van de industrie nog meer doorgevoerd. Is dit toelaatbaar? Zou het niet veel beter zijn de mechanisatie eenvoudig stop te zetten Er is over dit vraagstuk reeds veel ge schreven, gerefereerd en gediscussieerd, maar een afdoend antwoord is nog niet gegeven. 'En uit den aard der zaak zuilen wij: het ook niet kunnen geven. Er is waarschijnlijk niemand die de mechanisatie zonder meer durft veroor- deelen. Wel is er over het geheel een nei ging om op de bezwaren er van, vooral in dezen tijd, volle nadruk te leggen. Het trok onze aandacht, dat in een artikel van Prof. Ir Dresden in het F i - nancieel-Economisch kwar taaloverzicht van De Amster- damsche Bank N.V. de zaak van een andere zijde wordt belicht. De schrijver is van oordeel, dat de rationalisatie in onze industrie voor ons land als geheel een economisch voordeel moet beteekenen en niet de schuld kan zijn van ellende. Ter toelichting wordt dan het volgende opgemerkt: „Wanneer een gezin twee dienstboden heeft en er worden middelen aangeschaft om het werk te vereenvoudigen, centrale verwarming, stofzuiger, mechanische hulpmiddelen in de keuken, enz., zullen die dienstboden minder per dag behoeven te werken, meer vrije middagen krijgen en dan zal niemand zeggen, dat dat een groot nadeel is voor dat gezin of de dienstboden; wanneer als gevolg daarvan één dienstbode wordt ontslagen, is dat nog altijd voor het gezin geen nadeel, wel echter voor de dienstbode. 'Of het voor de dienstbode al dan niet een nadeel is, hangt niet af van de techniek. Als de voordeelen worden aangewend ten eigen bate en daardoor anderen lijden, heeft dat met de techniek niets te maken. In gevallen van concurrentie is ratio nalisatie (veelal een noodmaatregel, waar toe de ondernemer gedwongen wordt wil hij de concurrentie en zijn bedrijf kunnen behouden. Doet de ondernemer dat niet dan kan hij zijn onderneming Sluiten, in dien hij: er niet in slaagt het loonpeil van de menschen, die bij hem blijven, zoo danig te verlagen als voor zijn concur rentie noodig is. Ons land als geheel, dat niet „selfcon- tained" is, dat niet alles bezit, wat het voor zijn leven noodig heeft, moet lijden, wanneer het buitenland minder voor onze producten over heeft, b.v. wanneer an dere leveranciers tegen lageren prijs aan bieden. D'aaraan ontkomt niemand. In eerste instantie is de keuze van de betrokkenen óf een levenspeil, een 'kootp'- kracht van het loon, dat overeenkomt net dat van den concurreerenden buiten lander of werklools. Dit is één van de grootste oorzaken van de werkloosheid. Die werkloosheid is dus niet ontstaan door mechanisatie in °ns land. Die mechanisatie is één van de noodzakelijke tegenmaatregelen, die men neemt; wanneer men die niet neemt, ont staat zeker ook werkloosheid en wel waarschijnlijk op grootere schaal. De oorzaak daarvan is dus de internationale structuur van de maatschappij." en Aanbod" nummer f 0.85 Zaterdag een rede van Simon? Naar verluidt, Iheeft Lord Halifax al vorens naar Yorkshire terug te keeren, son onderhoud gehad met den Fransohen zaakgelastigde. In Fransche kringen te onden wijst men er op, dat met het oog P een nauwe Fransch-Engelsohe samen- erking een uitwisseling van gedachten, P een oogenblik, waarop de.spanning in ^iiaden-jEuropa en in Spanje zich meer en eer doet gevoelen, niet anders dan ver- *acht kan worden. Sir John Simon zal, Zaterdag te La- rau l6!1 v^evoering uitspreken. In ge- ghebbende kringen verklaart men, dat 1 van deze gelegenheid gebruik zal ma ken, om te spreken over den toestand in Europa. Men ontkent niet, dat het oentrale punt van bezorgd- heidte Londende toestand inMidden-Europa is. O f - sehoo'n niets is gebeurd, waardoor deze toestand plotseling is gewijzigd, erkent men toch, dat despan- ning toeneemt, hoe langer een oplossing uitgesteld wordt. Niet alleen de Duitsohe manoeuvres, maar ook de wijze, waarop de Duitsche pers tegen de Tsjechen te keer gaat en Runciman'a taak bemoeilijkt, hebben de Engelscbe regeering met zorg vervuld. Qhamberlain en Halifax hebben dan ook reeds een week lang de mogelijkheid over wogen, nieuwe stappen te doen, welke den dreigenden loop van zaken zou kunnen stuiten. In goed ingelichte kringen heeft men de conclusie getrokken, dat de ministers bij hun besprekingen den hoofdinhoud hebben bepaald van de rede, welke Simon Zaterdag zal houden. Deze gelegenheid zal worden gebruikt, om de waarschuwing te laten hooren, dat Engeland nog steeds de zelfde houding aanneemt als te voren, n.l. dat het, in geval Frankrijk door zijn ver dragsverplichtingen in een oorlog over Tsjecha-slowakije zou worden verwikkeld, naar alle waarschijnlijkheid niet afzijdig zal kunnen blijven. LUCHTBOMBARDEMENTEN EN -GEVECHTEN. De luchtmacht der opstandelingen heeft bommen geworpen en mitrailleur- vuur gericht op bet kustplaats je Torre- vieja, dat op 40 k.m. ten Zuid-Westen van Alicante is gelegen. Er vielen 25 doo- den en 70 gewonden. Sinds drie dagen worden aan het Gan- desafront luchtgevechten geleverd, waar aan door talrijke vliegtuigen, soms zelfs een vijftigtal, wordt deelgenomen. De toe stellen der regeeringsluchtmacht zijn al tijd de geringste in aantal, maar zij zoe ken den strijd. In twee dagen tijds heb- ben zij 33 machines der opstandelingen neergehaald. Al deze toestellen werden bestuurd door Italiaansche of Duitsche piloten. De Italiaansche ambassadeur bij Franco licht gewond. Op de auto van den Italiaanschen am bassadeur bij de Franco-regeering' zijn door een politie-patrouille eenige schoten gelost te San Sebastian. Het incident beeft zich Maandagavond j.l. voorgedaan. Twee leden van de civiele garde gaven een teeken, dat de wagen moest stoppen, de ambassadeur reed echter door, ervan overtuigd, dat bet teeken niet voor hem bestemd was, omdat de auto het ken merk van het diplomatieke corps droeg. De beambten losten daarop verschei dene schoten en de ambassadeur en zijn echtgenoote liepen lichte verwondingen op door glasscherven. GEBRUIK VAN GIFGASSEN DOOR JAPAN? De Cbineescbe ambassadeur te Londen heeft aan Halifax mededeelingen ver strekt over het gebruik van gifgassen door de Japansche troepen in het Noorden van Kiangsi. De Japanneezen zouden zich o.m. bediend hebben van gifgassen op 22 Aug. j.l. in de omgeving van Hoetsjoeang in Kiangsi om een Chineeschen aanval af te slaan. Alle officieren en soldaten der beide bataillons die aan den aanval deel namen op drie na, kwamen om het leven. Na den val van Joeitsjang. Japansche militaire kringen zijn van meening, dat na den val van Joeitsjang iedere verbinding is afgesneden tusschen de Cbineescbe divisies, die opgesteld lig gen langs den spoorweg NantsjangTsje- kiang en de Chineesche troepen, die een deel van den Noordwestelijken sector be zetten. D'e Chineesche militairen verklaren, dat Joeitsjang nog in Chineesche handen is. Ook na verovering van Hankau geen vrede. De woordvoerder van het Japansche departement van binnenlandsche zaken heeft in een conferentie van provinciale politie-commissarissen van Oost-Japan een toespraak gehouden, waarin bij zeide: Het is volstrekt onmogelijk, het Cbinee scbe incident te beëindigen, nu de ver overing van Hankau ieder oogenblik ge schieden kan. Het is mogelijk dat de ver overing van deze stad een definitief sta dium in de militaire operaties beteekent, doch zoowel op politiek als economisch gebied zal een langdurig herstel- en op bouwwerk noodzakelijk zijn. De woordvoerder keurde het af, dat er over gesproken wordt, dat wellicht vrede zal kunnen komen na de verovering van Hankau, De vooruitzichten voor een ein de van het Chineesche incident zijn nog ver af. DUITSCHLANDS LEGER PARADEERT TER EERE VAN HORTHY. Gisteren is de grootste parade van het Duitsche leger sedert den oorlog gehouden 1 in tegenwoordigheid van den „Fuhrer" en den Hongaarschen rijksregent, Horthy. Aam de parade werd deelgenomen door 28 troependeelen, in totaal 16.000 man, met 1500 voertuigen, waaronder meer dan 400 pantserwagen, en meer dan 300 stuk ken geschut, benevens 150 vliegtuigen. Na de parade der marine heeft Horthy als vroegere vlootcommandant van de Oos- tenrijksch-Hongaarsche marine een zeer hartelijke toespraak gehouden, waarin hij' o.m. sprak over de daden der Duitsche ma rine tijdens den wereldoorlog. Korte Berichten. Officieel wordt meegedeeld, dat bij de onlusten te Burma 149 personen ge dood werden en 537 gewond. Van Japansche zijde wordt gemeld: Het Chineesche vliegtuig, dat door Ja pansche vliegtuigen is aangevallen en tot een landing gedwongen, is door de Japanners voor een bombardementsvlieg tuig aangezien. Toen de militaire bestuur ders hun fout inzagen, staakten zij het bombardeeren. Deze fout is dan blijkbaar pas ingezien, toen de machine was neer gehaald en de inzittenden in de rivier door mitrailleurs waren beschoten, Wel wat laatl Het vliegtuigongeluk, waarbiji in de voorstad van Tokio Amori een fabriek in brand vloog, beeft in totaal 36 dooden ge- eisch, Onder de dooden bevindt zich de eigenaar van de fabriek. In het orgaan van de C.D.U. wordt er met dankbaarheid van gewaagd, dat de C.D.U.-ers nog veel geuzenbloed in de aderen hebben. Wij hebben anders nooit gehoord, zegt Fr. Dagbl., dat de geuzen de weerloos heid predikten en van oordeel waren, dat de Prins van Oranje zondigde, omdat hij „als een held opgezeten" met kracht van wapenen het geweld van Alva weerstond. De geuzen hebben die actie van den Prins niet als onchristelijk en ongeloovig veroordeeld. Dat de C.D.U. het geuzenbloed harer leden roemt, is vap haar standpunt een bedenkelijk atavisme. HET RAPPORT DER COMMISSIE-OUD. „Autobussen en toerwagens gaan nog grootere ontwikkeling tegemoet." Verschenen is het rapport van de Com missie voor het Autovervoer Personen, onder voorzitterschap van den heer Mr P. J. Oud, ingesteld door den Bond van Bedrijfsautohouders in Nederland (Com missie-Oud). Aan dit rapport is het volgende ont leend: De commissie is van oordeel, dat een viertal vervoersvormen te onv derscheiden is en wel de autobusdien sten, de autobusdiensten met be perkten vervoersplicht, de regelmatig wederkeerende toerwagenritten. Intus schen meent de commissie, rlat deze verschillen niet neergelegd dienen te worden in een wettelijke regeling, maar dat deze onderscheidingen moeten wor den uitgemaakt door de desbetreffende organen. De commissie ex artikel 5 van het B.A.P. beslist" op dit oogenblik alleen over de aanvragen om vergunningen voor autobusdiensten. De commissie-Oud is tot de conclusie gekomen, dat het gewenscht is, dat de commissie ook voor andere ver- voerssoorten als het vergunning- gevend gezag wordt ingesteld, waarbij zij denkt aan het huurauto- en taxibedrijf en aan het verhuurbedrijf zonder chauf feur, en dat het aantal leden van de commissie voor de vergunningen uitge breid dient te worden. De commissie-Oud meent, dat het ge wenscht is, dat zoowel de commissie voor de vergunningen als de Rijksver keersinspectie voorgelicht wordt door een bedrijfscommissie. Zij stelt zich voor, dat de leden van deze commissie door den minister benoemd worden op voordracht van de organisaties, terwijl de wensche- lijkheid naar voren treedt, dat ook een bedrijfseconoom in deze commissie be noemd wordt. Als algemeene regel gelden zoowel bij het verleenen eener geregelde als eener tijdelijke vergunning, dat niet meer dan één ondernemer hetzelfde traject bedient, tenzij de exploitatie van dien onderne mer aanleiding is, om ook nog een ander tot het vervoer op het reeds bezette tra ject toe te laten. Bezwaar bestaat tegen het beroeps- recht van den Rijksinspecteur. Het controleerend gezag, zooals voor auto bussen de Rijksverkeersinspectie wordt gezien, ontvangt hier te groote bevoegd heid. In het licht der behandeling van het beroep wordt dit beroepsrecht van den inspecteur te meer ongewenscht. De chef van dien inspecteur, de inspecteur- generaal, toch brengt aan den Minister van Waterstaat advies uit op het inge stelde beroep. Het lijkt onjuist, dat dit advies door den Rijksinspecteur als in- steller van het beroep zou kunnen wor den beïnvloed en zeker nog onjuister, dat de inspecteur-generaal zijn ondergeschik ten inspecteur tot een appèl zou kun nen animeeren, omdat de beslissing der commissie dien hoofdambtenaar niet juist lijkt. De commissie meent, dat niet alleen de autobussen, maar ook de toerwagens nog een groo tere ontwikkeling tegemoet zullen gaan. Beide zijn immers vervoersmiddelen bij' uitnemendheid voor de lieden met smal le beurzen" en de toerwagenondernemers zijn zich er van bewust, dat de toerwagen in hooge mate het nationale en het cul- tureele leven van ons volk dient Nu alom het bezwaar wordt gehoord, dat richtlijnen voor de Rijksinspecteurs ontbreken, wordt voorgesteld, dat na ad vies van de bedrijfscommissie de alge meene richtlijnen worden vastgesteld, vol gens welke de Rijksinspecteurs deze ver gunning moeten geven. Zoowel bij organisatieritten, als bij de z.g. gezelschapsritten wordt den laatsten tijd wel afwijzend beschikt. Dit standpunt is volgens de commissie onjuist, omdat het streng doorgedacht alle groo te toerwagenritten onmoge lijk maakt. Dat het R.A.P. ten aanzien van de rege ling van het vervoer per taxi en huur auto weinig bevrediging heeft geschon ken, is een feit, dat in de bedrijfskringen overbekend verondersteld mag worden. Ongetwijfeld is dit een gevolg van de te vage bepalingen van het R.A.P. en van de groote bevoegdheid van B. en W. als gevolg van het ontbreken van bindende richtlijnen in het R.A.P. De artt. 17 en 18 geven aanleiding tot de opmerking, dat hier geen enkele eisch gesteld wordt aan den aanvrager van de vergunningen zelf. De commissie zou het op prijs stellen, dat bij het verleenen van een vergunning ook aandacht geschonken i wordt aan den aanvrager en den onder- nemingsvorm. De commissie meent een suggestie naar voren te moeten brengen inzake het weren van die bedrijfsvormen, welke zich kun nen onttrekken aan alle sociale voor schriften, zooals chauffeurs-combinaties. Het komt de commissie gewenscht voor, dat op de een of andere wijze per onder neming een minimum aantal wagens wordt voorgeschreven in verband met de grootte van de gemeente, waar het be drijf wordt uitgeoefend. De bepalingen inzake de keuring, zoo- als deze thans bestaan en worden uitge voerd, hebben groote moeilijkheden ge bracht, welke opgeheven kunnen worden door uniforme, voor het geheele land aan genomen regelen. In het R.A.P. komen geen bepalingen voor over den „verhuur zonder chauffeur". De B.B.N. heeft als onderdeel van zijn commissie voor het beroepspersonenver- voer een commissie voor het verhuurbe drijf zonder chauffeur ingesteld, welke commissie reeds verschillende maatrege len heeft getroffen. Reeds heeft een aantal ondernemers zich aan deze keuring onderworpen en de B.B.N. heeft besloten, dat aan deze ondernemers een bord zal worden uitge reikt met den tekst „verhuur zonder chauffeur", erkend door en onder con trole van den B.B.N. Door plaatsing van dit bord is de onder nemer gebonden al zijn wagens aan een regelmatige keuring te doen onderwer pen, terwijl dit bord alleen wordt uitge reikt, indien de ondernemer kan aantoo- nen, dat zijn wagens tegen wettelijke aan sprakelijkheid zijn verzekerd. Voorts meent de commissie, dat ver- keersveiligheidseischen dienen te worden vastgelegd, waarbij het gewenscht is de eischen van periodieke keuring Binnenland, Rapport autovervoer voor personen. Vreugdevuren op 5 September. De strijd tusschen spoor en bus. Buitenland. Spanning in Centraal Europa. Luchtbombardementen in Spanje. Gebruikt Japan gifgassen? alsmede de verzekering tegen wettel ij ke aansprakelijkheid algemeen te stellen, terwijl verder eischen gesteld moeten worden, welke direct cor- respondeeren met de betrouwbaarheid van de voertuigen uit het oogpunt van algemeen belang voor de bevolking. De commissie heeft zich beraden of het gewenscht is, het eigen vervoer vrij te stellen van inschrijving; zij meent ech ter, dat het aanbeveling verdient de in schrijving te behouden. De inschrijving voor het uitvoeren van eigen vervoer geschiede op daartoe tot de commissie voor de vergunningen ge richte aanvraag ingevolge besluit van die commissie. Op 5 September 's avonds 9 uur. Zooals men weet, zullen op den avond van den vijfden September door de Neder- landsche jeugd, ter gelegenheid van het regeeringsjubileum van H.M. de Koningin, langs de geheele Nederlandsche grens en kust en in de provinciale hoofdsteden vreugdevuren worden ontstoken als een sein, dat de dag van den zesden Septem ber, de nationale feestdag, op welken dag ook des avonds de hulde van de Neder landsche jongeren aan de Koningin plaats heeft, nadert. Deze vuren zullen des avonds om negen uur worden ontstoken en wel in de navol gende gemeenten: Den Heluder, Callantsoog, Petten, Schoorl, Bergen, Egmond aan Zee, Gastricum, "Wijk aan Zee, Anna Paulowna, Velsen, Zand- voort, Noord wijk, Katwijk, Wassenaar, 's Gravenhage, Monster, Hoek van Hol land, Oostvoorne, Rockanje, Goedereede, Ouddorp, Elkersee, Renesse, Haamstede, Wissekerke, Vrouwenpolder, Domburg, Westkapelle, Cadzand, Sluis, Eede, Sint Kruis, IJzendijke, Philippine, Sas van Gent, Koewacht, St. Jansteen, Hulst, Os- sendrecht, Putte, Heijbergen, Roosendaal, en Nispen, Rucphen en Vorenseinde, Zun- dert, Rijsbergen, Ghaam, Baarle-Nassau, Goirle, H'ilvarenbeek, Hoog en Laag Mier de, Reusel, Bladel en Netersel, Bergeijk, Valkenswaard, Budel, Weert, Stamproy, Neeritter, Ittervoort, Stevensweert, Ohe, Roosteren, Papenhoven, Urmond, Stein, Elsloo, Bunde, Borgharen, Maastricht, Eysden, Mheer, Noor beek, Snenaken, Vaals, Wittem, Bodholtz, Kerkrade, Ubach over Worms, Brunssum, Schinveld, Ja- heek, Broeksittard, Nieuwe Stad, Echt, Posterholt, St. Odeliënberg, Melick en Herkenbosoh, Maasniel, Swalmen, Beesel, Belfield, Venlo, Arcen- en Velden, Bergen, Mook en Middelaar, Nijmegen, Ubbergen, Millingen, Herwen en Aerdt, Zevenaar, Bergh, Gendringen, Dinxperloo, Aalten, Winterswijk, Eibergen, Haaksbergen, En schedé, Losser, Denekamp, Tubbergen, Vriezenveen, Hardenberg, Gramsbergen, Goevorden, Nieuw Schoonebeek, Emmen, Vlachtwedde, Bellingwolde, Nieuwe Schans, Beerta, Nieuw Wolde, Termunten, Delfzijl, Blerum, 't Zandt, Uithuizermee- den, Uithuizen, Usguert, Eenrum, Kloos terburen, Ulrum, Kollumerland. 0'ostdon- geradeel, Westdongeradeel, Ferweradeel, St. Anna. Parochie, Barradeel, Harlingen, Wonseradeel en op den afsluitdijk. OPLEIDING VAANDRIGS TOT BEROEPSOFFICIEREN. Een cursus van twee jaar aan K. M'. A. noodig gebleken. Van deskundige militaire zijde wordt het „Hdbld." verzekerd, dat de proef om reser ve-officieren in één jaar tot beroepsoffi cier op te leiden, als mislukt moet worden beschouwd. Het bleek niet mogelijk, den vaandrigs in dat korte tijdsbestek die wetenschap en geoefendheid bij te brengen, evenwaardig aan die van een beroepsofficier. Men heeft daarom besloten dat de zeventig vaandrigs van de scholen voor reserve-officieren die in Obtober a.s. naar de K. M. A. zullen gaan om een cursus te volgen voor be-

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1938 | | pagina 1