HEIIN
3
Autovervoer voor personen.
Gil!
li
eüll
Dagblad voor de Provincie Zeeland
3ARDT
NSAP
NSCHOOL
EERSTE BLAD
De mechanisatie.
Buitenland.
Londens bezorgdheid om
Csntraal-Europa.
De strijd in Spanje.
De strijd in China.
„Geuzenbloed".
Nederland in een ring van
vreugdevuren.
Binnenland.
ES
7 Augustus
:zig.
i 24 Augustus
September.
ESCH
J WE
cent
2 pondspakken
6 of 22 ct.
I RIJVEN
2el, dat
el heeft
bewe-
eekens
VRIJDAG 26 AUG. 1938
52e JAARGANG - No. 277
Belangrijkste Nieuws
en wij onzen har
de vele blijken
ondervonden na
onzen geliefden
ruwd- en Groot-
TILROE.
er naam:
ROE—TORBIJN
1938.
ijken van belang
den op 20 dezer,
hartelijken dank.
Fam. KOSTER,
igustus 1938.
fARTS
WEEK
met Rijst
uideniersbe drijf
zland
'ertentiën in an-
r eenige prijsver
blad „De Zeeuw"
lefoon 231.
ior geslaagden
ven.
:n prospectus.
BLIEK.
Telefoon 231.
ir
Uitgave: N. V. Uitgevers-Maatschappij
„Luctor et Emergo" ter exploitatie van
het blad „De Zeeuw"
Bureaux Lange Vorstgtraat 7 0, Goes
Postrekening 44488 Telefoon 11
Bijkantoor Middelburg: Fa. Boekhandel
J. J. F A N O Y, Lange Burg 40. Telefoon 28
Directeur - Hoofdredacteur: R. ZUIDEMA
Abonnementsprijs f2.50 per kwartaal
Weekabonnementen voor Middelburg
Goes en Vllssingen f 0.20
Losse nummers 5 cent
Advertentlün 30 cent per regel
Ingezonden nicdcdcclingsn 00 cent per regel
Kleine Advertentlün Dinsdags en Vrijdags
f 0.75 bij vooruitbetaling
Advertentlün onder letter of motto
10 cent extra
Bij contract belangrijke korting
Dit nummer bestaat uit 2 bladen-
Hoe over de mechanisatie te oordee-
len?
Er 'zijn nog altijd in ons land eenige
honderdduizenden werkloozen en ondanks
alles wat gedaan wordt om dit euvel te
bestrijden, ziet het er niet naar uit dat
het aantal werkloozen in afzienbaren
tijd een normaal peil zal hebben bereikt.
En intusscben breidt de mechanisatie
zich uit en wordt de rationalisatie van
de industrie nog meer doorgevoerd.
Is dit toelaatbaar? Zou het niet veel
beter zijn de mechanisatie eenvoudig stop
te zetten
Er is over dit vraagstuk reeds veel ge
schreven, gerefereerd en gediscussieerd,
maar een afdoend antwoord is nog niet
gegeven. 'En uit den aard der zaak zuilen
wij: het ook niet kunnen geven.
Er is waarschijnlijk niemand die de
mechanisatie zonder meer durft veroor-
deelen. Wel is er over het geheel een nei
ging om op de bezwaren er van, vooral
in dezen tijd, volle nadruk te leggen.
Het trok onze aandacht, dat in een
artikel van Prof. Ir Dresden in het F i -
nancieel-Economisch kwar
taaloverzicht van De Amster-
damsche Bank N.V. de zaak van
een andere zijde wordt belicht.
De schrijver is van oordeel, dat de
rationalisatie in onze industrie voor ons
land als geheel een economisch voordeel
moet beteekenen en niet de schuld kan
zijn van ellende.
Ter toelichting wordt dan het volgende
opgemerkt:
„Wanneer een gezin twee dienstboden
heeft en er worden middelen aangeschaft
om het werk te vereenvoudigen, centrale
verwarming, stofzuiger, mechanische
hulpmiddelen in de keuken, enz., zullen
die dienstboden minder per dag behoeven
te werken, meer vrije middagen krijgen
en dan zal niemand zeggen, dat dat een
groot nadeel is voor dat gezin of de
dienstboden; wanneer als gevolg daarvan
één dienstbode wordt ontslagen, is dat
nog altijd voor het gezin geen nadeel, wel
echter voor de dienstbode. 'Of het voor
de dienstbode al dan niet een nadeel is,
hangt niet af van de techniek. Als de
voordeelen worden aangewend ten eigen
bate en daardoor anderen lijden, heeft
dat met de techniek niets te maken.
In gevallen van concurrentie is ratio
nalisatie (veelal een noodmaatregel, waar
toe de ondernemer gedwongen wordt wil
hij de concurrentie en zijn bedrijf kunnen
behouden. Doet de ondernemer dat niet
dan kan hij zijn onderneming Sluiten, in
dien hij: er niet in slaagt het loonpeil van
de menschen, die bij hem blijven, zoo
danig te verlagen als voor zijn concur
rentie noodig is.
Ons land als geheel, dat niet „selfcon-
tained" is, dat niet alles bezit, wat het
voor zijn leven noodig heeft, moet lijden,
wanneer het buitenland minder voor onze
producten over heeft, b.v. wanneer an
dere leveranciers tegen lageren prijs aan
bieden. D'aaraan ontkomt niemand.
In eerste instantie is de keuze van de
betrokkenen óf een levenspeil, een 'kootp'-
kracht van het loon, dat overeenkomt
net dat van den concurreerenden buiten
lander of werklools.
Dit is één van de grootste oorzaken
van de werkloosheid. Die werkloosheid is
dus niet ontstaan door mechanisatie in
°ns land. Die mechanisatie is één van de
noodzakelijke tegenmaatregelen, die men
neemt; wanneer men die niet neemt, ont
staat zeker ook werkloosheid en wel
waarschijnlijk op grootere schaal. De
oorzaak daarvan is dus de internationale
structuur van de maatschappij."
en Aanbod"
nummer f 0.85
Zaterdag een rede van Simon?
Naar verluidt, Iheeft Lord Halifax al
vorens naar Yorkshire terug te keeren,
son onderhoud gehad met den Fransohen
zaakgelastigde. In Fransche kringen te
onden wijst men er op, dat met het oog
P een nauwe Fransch-Engelsohe samen-
erking een uitwisseling van gedachten,
P een oogenblik, waarop de.spanning in
^iiaden-jEuropa en in Spanje zich meer en
eer doet gevoelen, niet anders dan ver-
*acht kan worden.
Sir John Simon zal, Zaterdag te La-
rau l6!1 v^evoering uitspreken. In ge-
ghebbende kringen verklaart men, dat
1 van deze gelegenheid gebruik zal ma
ken, om te spreken over den toestand in
Europa.
Men ontkent niet, dat het
oentrale punt van bezorgd-
heidte Londende toestand
inMidden-Europa is. O f -
sehoo'n niets is gebeurd,
waardoor deze toestand
plotseling is gewijzigd,
erkent men toch, dat despan-
ning toeneemt, hoe langer
een oplossing uitgesteld
wordt.
Niet alleen de Duitsohe manoeuvres,
maar ook de wijze, waarop de Duitsche
pers tegen de Tsjechen te keer gaat en
Runciman'a taak bemoeilijkt, hebben de
Engelscbe regeering met zorg vervuld.
Qhamberlain en Halifax hebben dan ook
reeds een week lang de mogelijkheid over
wogen, nieuwe stappen te doen, welke den
dreigenden loop van zaken zou kunnen
stuiten.
In goed ingelichte kringen heeft men
de conclusie getrokken, dat de ministers
bij hun besprekingen den hoofdinhoud
hebben bepaald van de rede, welke Simon
Zaterdag zal houden. Deze gelegenheid zal
worden gebruikt, om de waarschuwing te
laten hooren, dat Engeland nog steeds de
zelfde houding aanneemt als te voren, n.l.
dat het, in geval Frankrijk door zijn ver
dragsverplichtingen in een oorlog over
Tsjecha-slowakije zou worden verwikkeld,
naar alle waarschijnlijkheid niet afzijdig
zal kunnen blijven.
LUCHTBOMBARDEMENTEN EN
-GEVECHTEN.
De luchtmacht der opstandelingen
heeft bommen geworpen en mitrailleur-
vuur gericht op bet kustplaats je Torre-
vieja, dat op 40 k.m. ten Zuid-Westen
van Alicante is gelegen. Er vielen 25 doo-
den en 70 gewonden.
Sinds drie dagen worden aan het Gan-
desafront luchtgevechten geleverd, waar
aan door talrijke vliegtuigen, soms zelfs
een vijftigtal, wordt deelgenomen. De toe
stellen der regeeringsluchtmacht zijn al
tijd de geringste in aantal, maar zij zoe
ken den strijd. In twee dagen tijds heb-
ben zij 33 machines der opstandelingen
neergehaald. Al deze toestellen werden
bestuurd door Italiaansche of
Duitsche piloten.
De Italiaansche ambassadeur bij
Franco licht gewond.
Op de auto van den Italiaanschen am
bassadeur bij de Franco-regeering' zijn
door een politie-patrouille eenige schoten
gelost te San Sebastian.
Het incident beeft zich Maandagavond
j.l. voorgedaan.
Twee leden van de civiele garde gaven
een teeken, dat de wagen moest stoppen,
de ambassadeur reed echter door, ervan
overtuigd, dat bet teeken niet voor hem
bestemd was, omdat de auto het ken
merk van het diplomatieke corps droeg.
De beambten losten daarop verschei
dene schoten en de ambassadeur en zijn
echtgenoote liepen lichte verwondingen
op door glasscherven.
GEBRUIK VAN GIFGASSEN DOOR
JAPAN?
De Cbineescbe ambassadeur te Londen
heeft aan Halifax mededeelingen ver
strekt over het gebruik van gifgassen door
de Japansche troepen in het Noorden
van Kiangsi. De Japanneezen zouden zich
o.m. bediend hebben van gifgassen op 22
Aug. j.l. in de omgeving van Hoetsjoeang
in Kiangsi om een Chineeschen aanval af
te slaan. Alle officieren en soldaten der
beide bataillons die aan den aanval deel
namen op drie na, kwamen om het leven.
Na den val van Joeitsjang.
Japansche militaire kringen zijn van
meening, dat na den val van Joeitsjang
iedere verbinding is afgesneden tusschen
de Cbineescbe divisies, die opgesteld lig
gen langs den spoorweg NantsjangTsje-
kiang en de Chineesche troepen, die een
deel van den Noordwestelijken sector be
zetten.
D'e Chineesche militairen verklaren, dat
Joeitsjang nog in Chineesche handen is.
Ook na verovering van Hankau
geen vrede.
De woordvoerder van het Japansche
departement van binnenlandsche zaken
heeft in een conferentie van provinciale
politie-commissarissen van Oost-Japan
een toespraak gehouden, waarin bij zeide:
Het is volstrekt onmogelijk, het Cbinee
scbe incident te beëindigen, nu de ver
overing van Hankau ieder oogenblik ge
schieden kan. Het is mogelijk dat de ver
overing van deze stad een definitief sta
dium in de militaire operaties beteekent,
doch zoowel op politiek als economisch
gebied zal een langdurig herstel- en op
bouwwerk noodzakelijk zijn.
De woordvoerder keurde het af, dat er
over gesproken wordt, dat wellicht vrede
zal kunnen komen na de verovering van
Hankau, De vooruitzichten voor een ein
de van het Chineesche incident zijn nog
ver af.
DUITSCHLANDS LEGER PARADEERT
TER EERE VAN HORTHY.
Gisteren is de grootste parade van het
Duitsche leger sedert den oorlog gehouden
1 in tegenwoordigheid van den „Fuhrer" en
den Hongaarschen rijksregent, Horthy.
Aam de parade werd deelgenomen door
28 troependeelen, in totaal 16.000 man,
met 1500 voertuigen, waaronder meer dan
400 pantserwagen, en meer dan 300 stuk
ken geschut, benevens 150 vliegtuigen.
Na de parade der marine heeft Horthy
als vroegere vlootcommandant van de Oos-
tenrijksch-Hongaarsche marine een zeer
hartelijke toespraak gehouden, waarin hij'
o.m. sprak over de daden der Duitsche ma
rine tijdens den wereldoorlog.
Korte Berichten.
Officieel wordt meegedeeld, dat bij
de onlusten te Burma 149 personen ge
dood werden en 537 gewond.
Van Japansche zijde wordt gemeld:
Het Chineesche vliegtuig, dat door Ja
pansche vliegtuigen is aangevallen en
tot een landing gedwongen, is door de
Japanners voor een bombardementsvlieg
tuig aangezien. Toen de militaire bestuur
ders hun fout inzagen, staakten zij het
bombardeeren. Deze fout is dan blijkbaar
pas ingezien, toen de machine was neer
gehaald en de inzittenden in de rivier
door mitrailleurs waren beschoten, Wel
wat laatl
Het vliegtuigongeluk, waarbiji in de
voorstad van Tokio Amori een fabriek in
brand vloog, beeft in totaal 36 dooden ge-
eisch, Onder de dooden bevindt zich de
eigenaar van de fabriek.
In het orgaan van de C.D.U. wordt er
met dankbaarheid van gewaagd, dat de
C.D.U.-ers nog veel geuzenbloed in de
aderen hebben.
Wij hebben anders nooit gehoord, zegt
Fr. Dagbl., dat de geuzen de weerloos
heid predikten en van oordeel waren, dat
de Prins van Oranje zondigde, omdat hij
„als een held opgezeten" met kracht van
wapenen het geweld van Alva weerstond.
De geuzen hebben die actie van den
Prins niet als onchristelijk en ongeloovig
veroordeeld.
Dat de C.D.U. het geuzenbloed harer
leden roemt, is vap haar standpunt een
bedenkelijk atavisme.
HET RAPPORT DER COMMISSIE-OUD.
„Autobussen en toerwagens gaan nog
grootere ontwikkeling tegemoet."
Verschenen is het rapport van de Com
missie voor het Autovervoer Personen,
onder voorzitterschap van den heer Mr
P. J. Oud, ingesteld door den Bond van
Bedrijfsautohouders in Nederland (Com
missie-Oud).
Aan dit rapport is het volgende ont
leend:
De commissie is van oordeel, dat een
viertal vervoersvormen te onv
derscheiden is en wel de autobusdien
sten, de autobusdiensten met be
perkten vervoersplicht, de regelmatig
wederkeerende toerwagenritten. Intus
schen meent de commissie, rlat
deze verschillen niet neergelegd dienen
te worden in een wettelijke regeling, maar
dat deze onderscheidingen moeten wor
den uitgemaakt door de desbetreffende
organen.
De commissie ex artikel 5 van het
B.A.P. beslist" op dit oogenblik alleen over
de aanvragen om vergunningen voor
autobusdiensten.
De commissie-Oud is tot de conclusie
gekomen, dat het gewenscht is, dat de
commissie ook voor andere ver-
voerssoorten als het vergunning-
gevend gezag wordt ingesteld, waarbij
zij denkt aan het huurauto- en taxibedrijf
en aan het verhuurbedrijf zonder chauf
feur, en dat het aantal leden van de
commissie voor de vergunningen uitge
breid dient te worden.
De commissie-Oud meent, dat het ge
wenscht is, dat zoowel de commissie
voor de vergunningen als de Rijksver
keersinspectie voorgelicht wordt door een
bedrijfscommissie. Zij stelt zich voor, dat
de leden van deze commissie door den
minister benoemd worden op voordracht
van de organisaties, terwijl de wensche-
lijkheid naar voren treedt, dat ook een
bedrijfseconoom in deze commissie be
noemd wordt.
Als algemeene regel gelden zoowel bij
het verleenen eener geregelde als eener
tijdelijke vergunning, dat niet meer dan
één ondernemer hetzelfde traject bedient,
tenzij de exploitatie van dien onderne
mer aanleiding is, om ook nog een ander
tot het vervoer op het reeds bezette tra
ject toe te laten.
Bezwaar bestaat tegen het beroeps-
recht van den Rijksinspecteur.
Het controleerend gezag, zooals voor auto
bussen de Rijksverkeersinspectie wordt
gezien, ontvangt hier te groote bevoegd
heid. In het licht der behandeling van
het beroep wordt dit beroepsrecht van
den inspecteur te meer ongewenscht. De
chef van dien inspecteur, de inspecteur-
generaal, toch brengt aan den Minister
van Waterstaat advies uit op het inge
stelde beroep. Het lijkt onjuist, dat dit
advies door den Rijksinspecteur als in-
steller van het beroep zou kunnen wor
den beïnvloed en zeker nog onjuister, dat
de inspecteur-generaal zijn ondergeschik
ten inspecteur tot een appèl zou kun
nen animeeren, omdat de beslissing der
commissie dien hoofdambtenaar niet juist
lijkt.
De commissie meent, dat niet
alleen de autobussen, maar
ook de toerwagens nog een groo
tere ontwikkeling tegemoet
zullen gaan.
Beide zijn immers vervoersmiddelen bij'
uitnemendheid voor de lieden met smal
le beurzen" en de toerwagenondernemers
zijn zich er van bewust, dat de toerwagen
in hooge mate het nationale en het cul-
tureele leven van ons volk dient
Nu alom het bezwaar wordt gehoord,
dat richtlijnen voor de Rijksinspecteurs
ontbreken, wordt voorgesteld, dat na ad
vies van de bedrijfscommissie de alge
meene richtlijnen worden vastgesteld, vol
gens welke de Rijksinspecteurs deze ver
gunning moeten geven.
Zoowel bij organisatieritten, als bij de
z.g. gezelschapsritten wordt den laatsten
tijd wel afwijzend beschikt.
Dit standpunt is volgens de
commissie onjuist, omdat het
streng doorgedacht alle groo
te toerwagenritten onmoge
lijk maakt.
Dat het R.A.P. ten aanzien van de rege
ling van het vervoer per taxi en huur
auto weinig bevrediging heeft geschon
ken, is een feit, dat in de bedrijfskringen
overbekend verondersteld mag worden.
Ongetwijfeld is dit een gevolg van de te
vage bepalingen van het R.A.P. en van
de groote bevoegdheid van B. en W. als
gevolg van het ontbreken van bindende
richtlijnen in het R.A.P.
De artt. 17 en 18 geven aanleiding tot
de opmerking, dat hier geen enkele eisch
gesteld wordt aan den aanvrager van de
vergunningen zelf. De commissie zou het
op prijs stellen, dat bij het verleenen van
een vergunning ook aandacht geschonken
i wordt aan den aanvrager en den onder-
nemingsvorm.
De commissie meent een suggestie naar
voren te moeten brengen inzake het weren
van die bedrijfsvormen, welke zich kun
nen onttrekken aan alle sociale voor
schriften, zooals chauffeurs-combinaties.
Het komt de commissie gewenscht voor,
dat op de een of andere wijze per onder
neming een minimum aantal wagens
wordt voorgeschreven in verband met de
grootte van de gemeente, waar het be
drijf wordt uitgeoefend.
De bepalingen inzake de keuring, zoo-
als deze thans bestaan en worden uitge
voerd, hebben groote moeilijkheden ge
bracht, welke opgeheven kunnen worden
door uniforme, voor het geheele land aan
genomen regelen.
In het R.A.P. komen geen bepalingen
voor over den „verhuur zonder
chauffeur".
De B.B.N. heeft als onderdeel van zijn
commissie voor het beroepspersonenver-
voer een commissie voor het verhuurbe
drijf zonder chauffeur ingesteld, welke
commissie reeds verschillende maatrege
len heeft getroffen.
Reeds heeft een aantal ondernemers
zich aan deze keuring onderworpen en
de B.B.N. heeft besloten, dat aan deze
ondernemers een bord zal worden uitge
reikt met den tekst „verhuur zonder
chauffeur", erkend door en onder con
trole van den B.B.N.
Door plaatsing van dit bord is de onder
nemer gebonden al zijn wagens aan een
regelmatige keuring te doen onderwer
pen, terwijl dit bord alleen wordt uitge
reikt, indien de ondernemer kan aantoo-
nen, dat zijn wagens tegen wettelijke aan
sprakelijkheid zijn verzekerd.
Voorts meent de commissie, dat ver-
keersveiligheidseischen dienen te worden
vastgelegd, waarbij het gewenscht is de
eischen van periodieke keuring
Binnenland,
Rapport autovervoer voor personen.
Vreugdevuren op 5 September.
De strijd tusschen spoor en bus.
Buitenland.
Spanning in Centraal Europa.
Luchtbombardementen in Spanje.
Gebruikt Japan gifgassen?
alsmede de verzekering tegen
wettel ij ke aansprakelijkheid
algemeen te stellen, terwijl verder eischen
gesteld moeten worden, welke direct cor-
respondeeren met de betrouwbaarheid
van de voertuigen uit het oogpunt van
algemeen belang voor de bevolking.
De commissie heeft zich beraden of het
gewenscht is, het eigen vervoer vrij te
stellen van inschrijving; zij meent ech
ter, dat het aanbeveling verdient de in
schrijving te behouden.
De inschrijving voor het uitvoeren van
eigen vervoer geschiede op daartoe tot
de commissie voor de vergunningen ge
richte aanvraag ingevolge besluit van die
commissie.
Op 5 September 's avonds 9 uur.
Zooals men weet, zullen op den avond
van den vijfden September door de Neder-
landsche jeugd, ter gelegenheid van het
regeeringsjubileum van H.M. de Koningin,
langs de geheele Nederlandsche grens en
kust en in de provinciale hoofdsteden
vreugdevuren worden ontstoken als een
sein, dat de dag van den zesden Septem
ber, de nationale feestdag, op welken dag
ook des avonds de hulde van de Neder
landsche jongeren aan de Koningin plaats
heeft, nadert.
Deze vuren zullen des avonds om negen
uur worden ontstoken en wel in de navol
gende gemeenten:
Den Heluder, Callantsoog, Petten, Schoorl,
Bergen, Egmond aan Zee, Gastricum, "Wijk
aan Zee, Anna Paulowna, Velsen, Zand-
voort, Noord wijk, Katwijk, Wassenaar,
's Gravenhage, Monster, Hoek van Hol
land, Oostvoorne, Rockanje, Goedereede,
Ouddorp, Elkersee, Renesse, Haamstede,
Wissekerke, Vrouwenpolder, Domburg,
Westkapelle, Cadzand, Sluis, Eede, Sint
Kruis, IJzendijke, Philippine, Sas van
Gent, Koewacht, St. Jansteen, Hulst, Os-
sendrecht, Putte, Heijbergen, Roosendaal,
en Nispen, Rucphen en Vorenseinde, Zun-
dert, Rijsbergen, Ghaam, Baarle-Nassau,
Goirle, H'ilvarenbeek, Hoog en Laag Mier
de, Reusel, Bladel en Netersel, Bergeijk,
Valkenswaard, Budel, Weert, Stamproy,
Neeritter, Ittervoort, Stevensweert, Ohe,
Roosteren, Papenhoven, Urmond, Stein,
Elsloo, Bunde, Borgharen, Maastricht,
Eysden, Mheer, Noor beek, Snenaken,
Vaals, Wittem, Bodholtz, Kerkrade, Ubach
over Worms, Brunssum, Schinveld, Ja-
heek, Broeksittard, Nieuwe Stad, Echt,
Posterholt, St. Odeliënberg, Melick en
Herkenbosoh, Maasniel, Swalmen, Beesel,
Belfield, Venlo, Arcen- en Velden, Bergen,
Mook en Middelaar, Nijmegen, Ubbergen,
Millingen, Herwen en Aerdt, Zevenaar,
Bergh, Gendringen, Dinxperloo, Aalten,
Winterswijk, Eibergen, Haaksbergen, En
schedé, Losser, Denekamp, Tubbergen,
Vriezenveen, Hardenberg, Gramsbergen,
Goevorden, Nieuw Schoonebeek, Emmen,
Vlachtwedde, Bellingwolde, Nieuwe
Schans, Beerta, Nieuw Wolde, Termunten,
Delfzijl, Blerum, 't Zandt, Uithuizermee-
den, Uithuizen, Usguert, Eenrum, Kloos
terburen, Ulrum, Kollumerland. 0'ostdon-
geradeel, Westdongeradeel, Ferweradeel,
St. Anna. Parochie, Barradeel, Harlingen,
Wonseradeel en op den afsluitdijk.
OPLEIDING VAANDRIGS TOT
BEROEPSOFFICIEREN.
Een cursus van twee jaar aan K. M'. A.
noodig gebleken.
Van deskundige militaire zijde wordt het
„Hdbld." verzekerd, dat de proef om reser
ve-officieren in één jaar tot beroepsoffi
cier op te leiden, als mislukt moet worden
beschouwd.
Het bleek niet mogelijk, den vaandrigs
in dat korte tijdsbestek die wetenschap en
geoefendheid bij te brengen, evenwaardig
aan die van een beroepsofficier. Men heeft
daarom besloten dat de zeventig vaandrigs
van de scholen voor reserve-officieren die
in Obtober a.s. naar de K. M. A. zullen
gaan om een cursus te volgen voor be-