BEPERK
Onderwijs
Gemengd Nieuws
Rechtszaken
Radioprogramma.
H
der Om;
DOND1
52e JA.
Dhr H a m e 1 i n k (s.d.) betoogt, dat er,
ale het om wegsverbetering, enz. ging,
gevochten moest worden tegen allerlei po
tentaatjes. Centralisatie als wordt voor
gesteld acht Spr. broodnoodig. De aan
wezigheid van die vele kleine poldertjes
is niet in het algemeen belang. In de ar
gumentatie der tegenstanders zit veel dat
elkaar tegenspreekt. Wat is het belang
van de hedendaagsche centralisatie? Men
is in W.Z.V1. tegen het voorstel omdat
men er tegen is. Spr. wil over alle ge-
voeligheidjes heenstappen en het voorstel
aannemen. Tegen een commissie voor na
der onderzoek is Spr. niet. Dan wordt
volle recht aan alle bezwaren gedaan. Spr.
is vast van meening, dat men later over
deze samenvoeging dankbaar zal zijn.
Dhr V i e n i n g s (R.K.) vraagt of het
voorstel van Gedep. Staten de moeilijk
heden zal oplossen. Spr. bepleit een or
ganische ontwikkeling der natuurlijke
deelen van het Staatsbestel. Moet in W.
Z.-Vlaanderen het natuurlijke worden
vervangen door het kunstmatige? Is het
er rot, is het een janboel? Volgens Spr.
niet. Spr. is geen aanbidder van centrali
satie. Ze moet noodzakelijk zijn. Tegen een
commissie heeft Spr. geen bezwaar.
Dhr M o e 1 k e r (V.B.) is ook niet voor
deze centralisatie. Zeeuwsch-Vlaanderen
is niet achterlijk. De waterafvoer is er
goed. Gezien de sterke tegenstand in de
streek zal Spr. tegen stemmen.
Dhr J. A. Dekker acht dit voorstel
niet rijp voor behandeling. We moeten
afgaan op het advies van deskundigen.
Daarom is Spr. voor een commissie van
deskundigen.
(Dhr v. 't H o f f: Dat is het eerste ver
standige woord, dat hij zegt.)
Dhr Van Mazijik wil eerst beslissen
over de vraag: moet er al dan niet een
commissie komen? Zoo ja, welke com
missie? Spr. wil een commissie van Sta
tenleden met enkele deskundigen.
Dhr Kodde eveneens.
Dhr Adriaanse pleit ook voor een
oommissie van deskundigen.
Dhr B o u w e n s wil ook de be
langhebbenden een deskundige doen be
noemen in die commissie.
Dhr v. d. Zande is tegen een commis
sie. Spr. voorziet, dat de.,polders in dien
tijd niets aan de wegen zullen doen.
Dhr D i e 1 e m a n (Ged. Staten) verde
digt de commissie. Omdat de tijd voor be
studeering wat kort was, is uitstel tot de
najaarsvergadering zeker noodig. Spr. ge
looft niet, dat de betrokken polders de
werken zullen verwaarloozen. Integendeel,
ze zullen toonen, dat ze voor hun werk
capabel zijn. De commissie zal haar rap
port in de a.s. najaarszitting moeten in
dienen. Spr. wil geen politieke maar een
deskundige commissie, waarin zoowel
Statenleden als niet-Statenleden zitting
zullen hebben. Het voorstel van Ged. Sta
ten acht Spr. in overeenstemming met de
gewijzigde omstandigheden en de Water
staatswet en is niet ingediend omdat de
toestanden in West Zeeuwsch-Vlaanderen
zoo slecht zijtn.
D'hr Onderdijk stelt voor de discus
sies te sluiten. Dit wordt aangenomen
met 34 tegen 6 st.
Het voorstel van Ged.
Staten tot aanhouding van
het voorstel en instellen
van een commissie wordt
aangenomen met 34 tegen
6 s t.
Wijziging reglement polder- en
waterschapsambtenaren.
Wordt aangehouden.
Tertiair wegenplan.
Dhr de Pauw (s.d.) verdedigt de rij
wielpaden, waarover Ged. Staten zoo wei
nig positief zijn. Verschillende tertiaire
wegen zullen, als ze verbeterd zijn, drukke
wegen worden. Daarom zijn rijwielpaden
noodig.
Dhr Bosselaar (A.R.) dankt Ged.
Staten voor hun voorstel. Spr. vraagt ech
ter of Ged. Staten de eischen niet wat te
hoog stellen. Het zal heel wat kosten om
tertiaire wegen die nu 3 of 3 Y> M. breed
zijin op 4V2 M. te brengen. Beter zou zijn
3^ M. bestrating en een rijwielpad. Dit
zou ook wat goedikooper zijn.
Dhr B o u w e n s zou niet graag wegen
zien van 3V2 M. breedte. Het verkeer
wordt steeds drukker. Wel wil Sipr. aan
weerszijden een fietspad.
Dhr Kodde wil rekening houden met
het rijwielverkeer, .maar ook met de kos
ten. De kruisbreedte moet voldoende zijn.
Voor wat Walcheren betreft, wil Spr. het
streekplan doen aansluiten aan het ter
tiair wegenplan.
Dhr v. d. F e 11 z wijist ook op het enor
me belang van rijwielpaden.
In antwoord op deze en andere sprekers
zegt Mjr D i e 1 e m a n, dat Ged. Staten
niet remmend zullen werken wat de rij-
rijwielipaden betreft. Maar dwingend op
leggen zullen zij ze ook niet. Immers vele
tertiaire wegen zijn in onderhoud bij klei
ne polders met zwakke financiën.
Een breedte van 4V2 M. als regel is niet
te veel, gezien de breedte van vele voertui
gen. Zou men een smalleren weg nemen,
dan zal men b.v. wisselplaatsen moeten
aanleggen. En dat kost ook geld. De
breedte van een weg met rijwielpad
zal nog nader worden aangegeven. Met
de streekplannen zal rekening worden ge
houden.
Dhr de Pauw wil aan de wegen met
rijwielpaden voorkeur geven bij de uitvoe
ring.
D'hr D i e 1 e m a n zegt overweging hier
van toe.
Het voorstel wordt aangenomen.
Verordening betreffende tertiaire
wegen.
Dhr Mes vraagt, of he1 in de bedoeling
ligt dat voor wegen, die reeds verbeterd
zijd, niets wordt vergoed. Spr. voorziet,
dal de eerste aanvragen juist zullen ko
men >oor wegen, die mu met kleine be
dragen aan het reglement zal kunnen
laten voldoen.
Wat de overgangsbepaling betreft, wil
Spr. den „vooravond", die Ged. Staten op
iü a 2 jaar willen bepalen, wat ruimer
nemen, m.a.w. dat vergoeding wordt ge
geven voor wegen, die aan het reglement
voldoen.
Dhr Kodde huldigt ook Ged. Staten
voor hun voorstel. Daar is eenige moed
voor noodig, gezien de financieele capa
citeit der provincie. De provinciale reke
ning 1936 sluit voor het eerst feitelijk met
een tekort. We zijn ongeveer aan de grens
van ons kunnen. Voor sommige polders
zal 't een bezwaar zijn de 35 pet. bij te dra
gen. Het is voor Spr. niet mogelijk, dat de
onderhoudsplichtigen verplicht worden
tot fondsvorming voor het onderhoud.
Daarom ontraadt Spr. direct de volle bij
drage door de provincie te geven. We
moeten voorzichtig zijn. Spr. bepleit daar
om een andere financiering die per jaar
minder aan de provincie zal kosten.
Ook wil hij, dat de provincie den on
derhoudsplicht niet overneemt. Men
kan in vele gevallen een ander lichaam
daarmee belasten.
Dhr de Pauw betoogt, dat het tempo
van uitvoering zal worden versneld als
hier meer wordt gecentraliseerd. Hiermee
kunnen groote belangen worden gediend.
Men zou dan den onderhoudsplicht bij de
provincie moeten brengen.
Dhr Dekker juicht het plan wel toe,
maar het zal wel niet voldoende zijn.
Het zal veel eerder uitgevoerd moeten
zijn dan in 1954, want het verkeer zal
veel intensiever worden, als de belastin
gen op auto's wat lager zijn.
Dhr vanVloten (Ged. St.) antwoordt,
dat als er gedeeltelijk verbeterde wegen
zijn, die op het tertiair plan staan, en
die de onderhoudsplichtigen geheel wil
len laten voldoen aan de nieuwe eischen,
deze wegen alsnog voor een bijdrage voot
verbetering en onderhoud in aanmerking
komen.
Het bepalen van de grens van „den nieu
wen dag" (in Zeeland 1 Jan. 1937, in
Zuid-Holland 1932) is altijd willekeurig.
Ged. Staten kunnen om financiëele rede
nen niet verder gaan dan 1 Jan. 1937.
Wat de verplichte fondsvorming door
onderhoudsplichtigen betreft, dat is inder-
daad een zwak punt. Maar het idee-
Kodde komt op hetzelfde neer. Fonds
vorming door onderhoudsplichtigen kost
evenveel als door de provincie.
Ged. Staten hebben echter een sterk
wapen in de hand om te zorgen, dat de
wegen behoorlijk worden onderhouden.
I De onderhoudsplicht blijft bij de be-
1 trokkenen. Alleen kan een privaatrechte
lijke overeenkomst worden getroffen, dat
de provincie zorgt voor het onderhoud,
maar de plicht blijft bij de onder
houdsplichtigen. Ged. Staten zijn in 't al
gemeen genegen bij overeenkomst het
onderhoud over te nemen.
Over de illusies van den heer Dekker
zal spr. niet uitweiden. Ged. Staten kun
nen niet verder gaan dan zij hebben voor
gesteld. Zij hebben weinig beloofd, maar
wat zij beloven, geven ze ook. (Gelach.)
D'hr Kodde wil het onderhoud bij de
betrokkenen laten en niet bij de provin
cie brengen. Spr. wil de uitgaven voor
de provincie de eerste jaren wat minder
doen zijn.
Dhr Van Vloten meent, dat het
onderhoud bij de provincie in betere han
den zal zijn dan bij de belanghebbenden.
De verordening wordt aangenomen.
Wijziging provinciaal wegenplan.
Z.h.st. aangenomen.
Wijziging brugtarief Tolen.
Dhr Moelker drukt er zijn spijt over
uit, dat deze verbetering niet algemeen
gewaardeerd wordt. Toen de brug niet be
stond, hoorde men niet klagen over de
tarieven, wel over de kou en de gevaren
van den overtocht. Nu is de brug er en
klaagt men over de tarieven. Die klach
ten komen echter vooral van de andere
gemeenten op het eiland Tolen, niet van
overig Zeeland. Maar die bedoelde ge
meenten weigerden destijds deel te ne
men in de N.V., zoodat Tolen het uit
eigen middelen deed. De gemeente Tolen
is steeds van goeden wil geweest. Men
kon haar niet dwingen, want ze heeft
een eeuwigdurend veerrecht. De brug
eischt een groot bedrag aan onderhoud
en aflossing. Eerst werden de tarieven
vastgesteld voor vijf jaar. Nu zou het
voor drie jaar zijn, maar Ged. Staten ne
men nu helaas een voorstel over om het
voor één jaar te doen. Spr. stelt voor dit
weer op drie jaar te brengen.
D'hr S o n k e dankt Ged. Staten voor
hun bemoeiingen. Er waait thans een an
dere wind bij Ged. Staten. Spr. was van
plan te komen met een voorstel tot af
schaffing van de brugrechten, wat kan te
gen schadeloosstelling, ondanks Philips
van Bourgondië met zijn eeuwigdurende
veerrecht.
Subsidiair had Spr. willen voorstellen
om abonnementen beschikbaar te willen
stellen. Deze brugrechten vormen een
zware last voor vele menschen, waarvan
Spr. verschillende bedragen noemt. Et
wordt per jaar f 70.000 aan brugrechten
ontvangen. Verlaging van tarief beteekent
volgens Spr. toeneming van verkeer. Spr.
zou een proef voor een jaar met abonne
menten willen nemen.
Een derde voorstel betreft het verkrijg
baar stellen van 10-ritten kaartjes met
20 pet. verlaging.
Tolen is volgens Spr. een der minst-
bedeelde eilanden van Zeeland. Spr vraagt
Ged. Staten met bekwamen spoed aan het
werk te gaan en te komen tot een vrije
brug.
Dhr Dekker is daar ook voor. Spr.
keurt het af, dat de Brabantsche buurt
spoorweg een veel lager tarief heeft voor
zijn auto's dan anderen en dat burgemees
ter, secretaris en raadsleden van Tolen
vrij brugverkeer hebben. Ook staat op de
brugrekening veel, wat er niet op hoort.
Spr. hoopt, dat Ged. Staten deze zaak
grondig zullen onderzoeken.
Dhr Boender is ook voor een vrije
brug en voor verlaging van bruggelden.
D'e onbillijke tolheffing moet, als het mo
gelijk is, spoedig verdwijnen.
Spr. vraagt of de verkorting van den
termijn van drie op één jaar is voorgesteld
in overleg met het gemeentebestuur van
Tolen. Het bevreemdt Spr., dat Ged. Sta
ten direct hebben geluisterd naar de in
sinuaties van een Statenlid in een der af-
deelingen. Werden deze insinuaties in
't publiek herhaald, dan zou hij, die ze
uitsprak, wel met de justitie kennis ma-
kon.
Spr. zet uiteen waarom aan de B.B.A.
reductie is verleend. Dit was zakelijk. De
vrijbiljetten aan de Raadsleden zijn ver
strekt bij een officieel Raadsbesluit in
1931. Dit staat geheel buiten de Prov.
Staten.
Tolen heeft een eeuwigdurend veerrecht
in 1462 gekregen van Philips van Bour
gondië. Als zakelijk recht is dit veerrecht
onaantastbaar. Spr. herinnert er aan, dat
de Prov. Staten destijds toestemming heb
ben verleend tot aanvulling en verhooging
van het tarief. Deze machtiging moet nu
weer worden verlengd. Spr. vindt deze
verlenging billijk, temeer, omdat er een
verlaging wordt toegepast. De brug is
voor Tolen geen melkkoetje. Het moet het
gemeentebestuur wel pijnlijk treffen, dat
Ged. Staten den termijn op één jaar wil
len brengen.
Waar de fietsen nu vrij zijn, stelt Spr.
voor, daarin ook de scholieren en arbei
ders, die een abonnement hebben, te doen
deelen.
Dhr Moelker heeft geen bezwaar te
gen afschaffing der tarieven, als de scha
deloosstelling billyk is.
Dhr R 0 r ij e steunt het voorstel van
Ged. Staten om de tarieven voor één jaar
vast te stellen. Eenige willekeur is zeker
gebleken.
Dhr S o n k e noemt het een fabel, dat
de gemeenten op Tolen zijn gevraagd, sa
men een brug te bouwen. Daar is geen
bewijs van. Er is alleen gevraagd garant
te zijn voor f 7000. Het verstrekken van
vrijbiljetten aan de T'oolsche raadsleden
noemt Spr. iets onrechtmatigs. Even
eens de reductie aan de B.B.A.
Spr. houdt vol, dat de brug voor Tolen
een melkkoetje is.
Te kwart over zes wordt de zitting ver
daagd tot vanmorgen half tien.
(Zie voor vervolg Eerste Blad)
R. H. B. S. te Middelburg.
Van de eerste naar de tweede 'klasse
zijn bevorderd: A J. Allewijn, R. Andries-
sen, Soeburg; A. Engelsma, Koudekerke;
J. Gh. Hendriks, G. van Holthuijzen, J.
Mj. W. Hoogesteger, B. Leijnse, J. P. G.
van Maelsacke, Arnemuiden, W. Maas, F.
Ort (m.), N. Ruitenbeek (m), Koudekerke;
A. D. Smaardijk, A. Sluimer, N. en St.
Joosland; H. G. Teeuwen, Koudekerke; A.
Vos; J. D. Waage, K. van Westreenen; B
H, A. J. Bal jet, A. N. de Boer, K.
Büchli, Koudekerke, M. G. Geldof, Vere;
L. E. Groosman, E'. Hondius (m), L. A.
Kampman, W. Keller, P. G. Kodde (m),
E. A. Koopman (m), J. J. van Leeuwen
(voorwaardelijk), H. J. L. Maas, Koude
kerke; B. Oldeman, M. J. G. Pie-
terse (m), J. M. H. Pouleijn; A.
R. Reijders Schilt, Serooskerke; H. J. F.
Schneider, Koudekerke; S. Schouten, J.
'rimmerman (m); J. D. de Voogd, Vere; P.
J. I. van Waesberghe; G. J. W. Weeda;
H. F. A. Elslander, Koudekerke.
Niet bevorderd 9 leerlingen (A 8, B 1).
Van de tweede naar de derde klasse:
A: P. J. Eiff, I. Engelsma (m), Koude
kerke; H. J. Entink, G. A. H. G. Gieben;
L. W. Heijboer; K. K. Jacobson; F. D. de
Jong; W. J. Notebaert; E. L. Meijboom
(m), Koudekerke; A. R. de Muijnck, A. W.
S. van Nieuwenhuijzen (m), S. E. van
Randwijck (m); B: A. van Aalst (m); F.
Andriessen, J. de Baare, S. M. A. Bogaart
(m); P. G. v. d. Bosse; L. F. Dert, J. W.
A. Deijnen, M. R. A. van Etsen (m);J. W.
Jansen, Meliskerke; K. G. Kaan, Koude
kerke; F. Klaver, K. Maartense, J. Nieuw-
dorp, Ph. Sakko, Koudekerke; R. van
Veen, Vere; J. de Wolf, Meliskerke; E. M.
Zandstra (m).
Niet bevorderd 10 leerlingen (A 6, B 4).
Van de derde naar de vierde klasse: A:
P. Allewijh, P. E. Bosdijk (m), D. G. M. J.
van Dalsum (m); K. Dellebeeke, Hein-
kenszand; M. Jansen, J. Klarenbeek, P.
Minderhout, J. Minet, A. Moens, Koude
kerke; A. Mos (m), Koudekerke; F. J.
Repko, Vere; C. S. Sloover (m); A. de
Stoppelaar, Biggekerke, G. Tellegen, A. J.
Verheijden, B: J. Cornelis, St. Laurens;
K. Dekker, Aagtekerke; P. C. Dronkers, G.
E. Griep (m); A. J. Groosman, F. J.
Hoek; F. J. Hoofstadt, J. Kwekikeboom,
Aagtekerke; P. G. van Leeuwen (m); A. F.
A. Parren, M. N. M. J. van Riet (m);
Th. Rivière (m,) J. C. de Rijk, R. de Steur,
J. Theune, Arnemuiden; P. M. Vaane, St.
Laurens; T. A. Verheijiden (m), M. J. de
With (m).
Niet bevorderd 11 leerlingen (A 7, B 4).
Van de 4e naar de 5e kl.: A: G. G. Akker
man (m), A. W. Bastiaanse, H. M. J. Bie-
kaert (m); H. Dekker; S. v. d. Einde (m),
St. Laurens; S. Francike, Oostkapelle; A.
J. Gillissen; J. G. M. van Keulen (m);
M. H. Kröller (m); P. J. Louwerse (m),
J. J van Maelsacke (m) te Arnemuiden;
A. Minnaar, G. M. Sinke, P. Sliggers; M.
E P. Weisfeit (m); B: J. van Aalst, G.
Annot, Oostkapelle; J. G. C. do Buisouje
(m); J. Gornelissen, Oostkapelle; J. van
Dalsum; W. A. Feenstra; W. Fontijne; A.
A. Geuze, Koudekerke; Gh, Keller (m), J.
Klaver, M. Knieriem (m); A. Lamain,
A. O. van Niel, M. J. Pluijmers, G. Roe-
lands, T. van Roon, A. P. Schat, Valke-
nisse, G. A. Stenger, J. L. Strooband; A.
E. Tazelaar (m), P. E. Vos (m), Nieuw-
dorp, J. A. v. d. Wielen.
Niet bevorderd 10 leerlingen (1 en 9).
Tot de derde klasse zijin toegelaten A.
M. P. van der Grinten (m) en A. Bijloo
(m) en tot de vijfde klasse S. Heij, Kou
dekerke.
De leerlingen, bij wier namen geen
woonplaats wordt genoemd, wonen te
Middelburg.
AUTO IN BRAND GEVLOGEN.
Drie Hagenaars in België om het
leven gekomen.
Nabij Braine-le-Gomte op den weg in
het bosch van Salmon-Sart, op de grens
van de provincies Henegouwen en Bra
bant, is een Nederlandsche auto, die op
weg was van Parijs naar Den Haag, ver
ongelukt. De wagen sloeg over den kop
en 'van de vier inzittenden zijn drie om
het leven gekomen, -doordat de auto in
brand vloog. De vierde kon zich redden.
Bij het ongeval zijn omgekomen de 62-
jarige D. van den Bergh, koopman te
Scheveningen en zijn 64-jarige echtge-
noolo mevr. A. van den Bergh-Meerloo.
Het derde slachtoffer is mevr. E. Joëls,
57 jaar oud.
'Gered is alleen de heer M. Joëls, lid
van den gemeenteraad van Den Haag.
De lijken der slachtoffers zijn naar het
'lijkenhuis vervoerd.
Nader vernemen wij, dat de oorzaak
moet worden gezocht in het springen van
een band van een der achterwielen van
de auto, waarna de wagen kantelde.
D'e lijken van mevr. Van den Bergh-
Meerloo en mevr. Joëls zijn geheel ver
koold uit den wagen gehaald.
Het stoffelijk overschot der slachtof
fers zal naar 's-Gravenhage worden over
gebracht.
Over de grens gevlucht.
Twee 'Duitsche- militairen zijn gisternaent
te Winterswijk over de grens gekomen.
Nadat zij zekerheid hadden verkregen,
dat zij zich op Nederlandsc'h grondgebied
bevonden, vervoegden zij zich bij den
landbouwer K. in de buurtschap Woold,
waar zij om eten vroegen. Zij vertelden,
uit het Duitsche grensstadje Bocholt te
zijn gevlucht. Eén van hen had zich on
derweg van burgerkleeding weten te voor
zien.
De gemeentepolitie van Winterswijk
heeft onmiddellijk maatregelen genomen,
om de beide vluchtelingen op te sporen,
tot nu toe echter zonder resultaat.
Door auto gedood. Gister
avond omstreeks half zes is de 69-jarige
wielrijder Schoen, wonende te Uitgeest,
toen een wie-lrijdster hem passeerde en te
snel naar rechts zwenkte, de macht over
zijn stuur kwijtgeraakt. Hij kwam met
zijn rijwiel op het linkerweggedeelte en
werd gegrepen door een van de tegen
overgestelde richting komende vracht
auto. De man werd op slag gedood.
M'otor in botsing met auto
Op den Rijksweg Hengelo—.Delden is gis-
lernamiddag een ernstig motorongeluk
geschied. Een motorrijder uit Rotterdam
kwam uit een zijweg den hoofdweg oprij
den en botste in volle vaart tegen een
D'eenschen personenauto. De bestuurder
van -den motor en een op de duo gezeten
dame werden van het voertuig geslingerd
en bleven bewusteloos op den weg liggen.
De toestand van beide slachtoffers is
zorgwekkend. Vooral voor het leven van
den motorrijder wordt gevreesd.
Noodlottige val. Te Wijhe
is een ernstig ongeval gebeurd. Het 11-
jarig zoontje van den landbouwer G. van
K. te Heren viel biji het spelen op de deel
der boerderij, en kwam daarbij zoo onge
lukkig terecht, dat hij met het hoofd in
een paardentuig verward raakte. Hij kon
zich daaruit niet meer losmaken, zoodat
hij: door verstikking om het leven kwam.
Eenigen tijd later vonden de huisgenooten
het jongetje.
Geneeskundige hulp werd onmiddellijk
ingeroepen, doch de levensgeesten bleken
reeds te zijn geweken.
Kantongerecht te Middelburg.
De Kantonrechter te Middelburg heeft
veroordeeld wegens:
Overtreding van de Motor- en Rijwiel-
wet en/of het Motor- en Rijwielreglement,
etc.: K. E. v. G. te Vlissingen f0.50 b of
1 d. h.; M. J. de J. te Goes f20 b. of 10
d. h.; F. J. V. te St Laurens geen straf;
J. S. te Kattendijke en G. H. te Kloetinge,
ieder f 7,50 of 5 d. h.; M. de K. te Aksel
f 25 of 10 d. h.; F. W. te Serooskerke f 1
of 1 w. t.sch.; G. H. te 's H. Abtskerke
f 5 of 5 d. h.; S. L. te Rotterdam f 15 of
15 d. 'h..; P. Th. de B. te Borssele f 5 of
5 d. h.; P. G. de J. te Rotterdam, M. v.
T. te Middelburg, L. A. G. te Middelburg,
ieder f 1 of 1 d. h.; G. P. J. L. te Vlissin
gen, G. P. te 's H. Arendskerke ieder 'f 2
of 2 d. h.; J. v. B. te Arnemuiden f 2 of
1 w. t.sch.; F. J. v. S. te Ierseke f3 of 3
d. h.; J v. W. te Driewegen f 1 of 1 d. h.:
Th. de K te 's Gravenpolder, A. M. W.
v. L. te Halsteren ieder f 2 of 2 d. h.; G.
B. te Dordrecht f0.50 of 1 d. h.
Wanneer zijn hond schadelijk gedierte
zoekt en vervolgt op gronden waarop hij
niet bevoogd is, hom niet terugroopen ol
ophalen: P. de W. te Koudekerke f 15 üf
10 d. h.
Ovortreding Jachtwet: A. de W. te Kou-
dekerke f 15 of 10 d.
Een vuurwapen voorhanden 'hebbon,
tweemaal gepleegd en munitie voorlum.
den hebben: J, v. D. te Wemeldinge 2
maal f2 b. en 1 maal f 1 b. of 2 maal 2
en 1 maal 1 d. 'h.
Niet vertonnen ivan het dekbewijs be-
treffende een merrie, die een veulen bad
geworpen, waarvan hij eigenaar is: P. p
te Vrouwenpolder f 5 b. of 5 d. h.
Als hoofd van het bedrijf in een loco-
liteit waarvoor een verlof A is verleend
sterken drank aanwezig 'hebben: J. C t'
te Vlissingen f 15 b. of 10 d. h., met ver
beurdverklaring van 'het in beslag ge.
nomene.
Dronkenschap op den openbaren weg;
J. v. d. B. te Middelburg f 10 b. of IQ
d. 'h.
Te Middelburg zonder 'vergunning van
den burgemeester oip den openbaren weg
een openbare vermakelijkheid -geven: S,
G. V. te Enschedé: f 1 'b. of 1 d. h.; 0. V.
te 's-Gravenhage f 1 b. of 1 d. h.
Overtreding ventverbod: M. J. W. te
Rotterdam f 1 b. of 1 d. h.D'. J. S. te
Middelburg f3 b. of 3 d. 'h.; J. H. te
Rucp'hen f 2 b of 2 d. 'h.
Te Vlissingen zich tusschen het voor
sluiting bepaalde uur en 5.00 uur des
morgens bevinden in een vergunnin./ lo
caliteit: (H. A. K. te Haarlem f 3 b. of 3
d. h.
Te Vlissingen in een vergunningsloca-
liteit bezoekers te hebben gedurende den
tijd tusschen bet voor sluiting bepaalde
uur en 5 uur des morgens: L. d. V. te
Vlissingen f3 b. of 3 d. h.
Juli.
22 Hoedekenskerke, Afbraak, Heijbu.jr
23 Biezelinge, huis, Kram.
25 Middelburg, Afbraak, Heijboer.
25 Kapelle, Boomgaarden en Bouw ud,
Jonkers.
26 Meliskerke, verhuring Bouw- en
Weil., Loeff.
27 Ovezand, Woonhuis, Erf, Bouwl.,
Jonkers.
27 St. Laurens, Woonhuis, v. d. Harst.
27 Kapelle, Bouwland, Kram.
28 Kloetinge, Inboedel, Kippenhokken
en Timmermansgereedschap, Jon
kers.
29 Soeburg, Bouwl., Blaupot.
30 Arnemuiden, Woonhuis, Blaupot
Donderdag 21 Juli 1938.
HILVERSUM I. 1875 en 415.5 M.
A VR O-Ui tzen d ing.
8.00 Gram. Om 8.30 Ber. 10.00 Morgen
wijding. 10.15 Gew. muz. (Gram.). 1030
Gram. 11.00 Declam. 11.20 Orgel en alt
viool. 12.00 Carel Alberts' ensemble. Om
ca. 12.15 Ber. 1.45 Omroeporkest.. 2.30
Solistenconcert en radiotooneel. 4.00
kenhalfuur. 4.30 Piano. 5.00 Voor de kin
deren. 5.30 „The Romancers". 6.30 Sport-
praatje. 7.00 Viool met piano. 7.30 Cau
serie „Neerl. Industrie en Handel demon-
streeren bij het Regeeringsjubileum" "0
Ber. ANP. Meded. 8.15 Omroeporke 1 en
solisten. 9.05 Reportage. 9.30 Verv. con
cert. 10.15 Het Renova-kwintet. 11.00
Ber. ANP, hierna tot 12.00 Bert v
teren's ensemble en „The Jolly Britaune-
ders".
HILVERSUM II. 301.5 M. 8.00-9.15
KRO. 10.00 NCRV. 11.00 KRO. 2.00-
12.00 NCRV.
8.009.15 Gram Om ca. 8.15 Ber. 1000
Gram, 10.15 Morgend. 10.45 Gram. 11.30
Godsd. halfhur. 12.00 Ber. 12.15 Gram
12.30 KRO-Orkest. 1.00 Gram. C.a 1-15
Ber. 1.20 Vervolg concert. 2.00 Hand-
werkuur. 3.00 Gram. 3.4-5 Bijbellezing.
4.4-5 Gram. 5.00 Cursus handenarbeid
5.30 Orgel. 6.30 Gram. 6.45 Causerie „l'o
nationale zanghulde". 7.00 Ber. 715
Boekbespr. 7.458.00 Reportage, event,
gram. 8.05 Ber. ANP., herh. SOS-Ber
8.15 Arnh. Orkestvereen. 9.00 Causerie
„Zaken doen met brieven". 9.30 Verv.
conc, m.m.v. solist. 10.001005 Ber
ANP. 10.30 Gram. 10.45 Gymnastiekles
11.00 Gram. Ca. 11.50—12.00 Schrift).
TELEGRAFISCH WEERBERICHT.
Verwachting tot den avond van 21 Juli:
Zwakke tot matige wind uit W. richtin
gen, nevelig tot betrokken met weinig of
geen neerslag, tijdens den nacht en :n
den ochtend, overdag gedeeltelijk be
wolkt, droog, vrij warm weer.
Stand van hedenmiddag 3 uur:
Uitgave:
„Luctor et
Bureaux Li
Postrekcnln
Bijkantoor
J. J. F A N
Directeur
Verschenen
der Tweede Ki
tot wijziging en
22 April 1855,
der uitoefening
ging en vergad
mede verband
Wetboeken van
ring.
Verscheidene
van de noodzak
in voorgestelde
overtuigd ware
worden ingeliö
op de regeerinj
ontwerp gekom
Voor een zo<
deze moeten to<
wel zeer klemm
den aangevoert
ten-Generaal
daarvan kunne
Met name mt
twijfelen, of eoi
pressief toezie
omvang als th;
de feiten gewei
Tegen twee va
ten van het on
van vreemdelin
staatkundige vt
lijk is, en dat
dage vereenigin
niet tot het bi
breiden, haddei
zwaar, integen
dachten wel als
Reeds dadelij
wijzen, 'dat de
zijn uitgewerkt
tot zoo groote
werp op deze
niet ongewijzigi
heven.
Voorts verkla
te hebben tegei
ding van de be
tegen het in he
strekte verbod
woord te voerei
in uitsluitend
staatkunde won
Vele andere
van dit wetson
groet.
Zij waren va
van vereenigin
zij op zichzelf
schouwen, besc
De
Minister
druk op
Stand van gistermiddag 3 u.: 766.
Licht op voor fietsers:
Donderdag 9 u. 38 min.
In de Memor
Eerste Kamer 1
van wet tot bei
lastingwet 1933
meene wet van i
minister van I
te zijn met de 1c
dat de omzetbel
op dat deel dei
druk het minstt
Verschillende
voorzieningen 1
strekking, om b
mogelijke, -den
minder draagki
tot dien op het c
te verlichten.
Het ontwerp
bet verlangen 0
van een aantal t
kere ongelijkbed
mist bijl een beh
mke, door haar
concurrentieverh
voor handel en i
Voor zoover d
gevoerde critiek
de voorgestelde v
heidsduur der
eenigt de minist
vaa oordeel zijn,
belasting door 's
met kan worden
Het onderhav
belst inderdaad