Dagblad voor de Provincie Zeeland erpachtingen EERSTE BLAD Oe strijd in China. VRIJDAG 2 7 MEI 1938 52e JAARGANG - No. 200 in; De regeeringspolitiek inzake bestrijding der werkloosheid. 0e toestand in Tsjecho- Slovakije. Wijziging Bedrijfsradenwet Belangrijkste Nieuws kwintet 9.40 Kerkd, 10.40 ito. 11.35 Or- Blaasooncert norkest. 1.50 Salon-orkest. [10 en 10.30— 0 Zang. 11.05 11.50 Verv. Orkest. 1.30 30 Gram. 3.35 Orkest. 8.20 9.20 „Le cha- —12.20 Gram. 1571 M. Kleinorkest piano. 12.20 >38. en 415.5 M. le KRO. 8.00 is uit Boeda- 12.15 KRO- >0 Orgel. 3.00 o. 4.20—4.40 est. 6,00 land- m. 6.30 KRO- ist. 7.00 Ber. luchtelingen- er. ANP. 8.15 KRO-ofkest. 10.30—10.40 m. 8.00 VARA, 12.00 AVRO, VARA, 10.40 100 Morgen- oello' en pi ll.30 orgel. het Kova.cs kniples. 2.30 5.00 kinder- ;el. 6.30 pol. 0 liter, cause- 7,35 „Lezen Piano. 8.30 ers. 9.30 gra- van solisten, ondw. 11.00 512.00 gra- 4011.60 pi- :k White en erie „Flying listenooncert. 0 Mandoline- ariété-orkest. 35 B BC-koor disten. orkest. 1.50 8.20 gram. L.20 gram. orkest. 1.50 n gram. 5.55 10 kleinorkest am. 1571 m. 7.30 soliste. 8.3ö piano. 11.20 t.202.20 po- i latten, im. Woonhuizen, .eWilde en r der ij en, v. d. en meubi- en Weilan en Timmer- iram. enz., Blau- ,ac5 nlï ns- en Met- meubilair, de Kok. i Erf, v. d. ïhuis en In- en Landb.- d. Harst, m Weil., v. 10 u. aeï s'r Uitgave: N. V. Uitgevers - Maatschappij „Luctor et Emergo" ter exploitatie van het blad „De Zeeuw" Bureaux Lange Vorststraat 7 0, Ooes Postrekening 44455 Telefoon 11 Bijkantoor Middelburg: Fa. Boekhandel J. J. F A N O Y, Lange Burg 40. Telefoon ZR Directeur - Hoofdredacteur: R. ZUIDEMA Abonnementsprijs I2.S0 per kwartaal Weekabonnementen voor Middelburg Goes en Vlissingen t 0.20 Losse nummers 8 cent Advertentiën 30 cent per regeï Ingezonden mededcellngen 00 cent per regel Kleine Advertentiën Dinsdags en Vrijdags f0.75 bij vooruitbetaling Advertentiën onder letter of motto 10 cent extra Bij contract belangrijke korting I u.: 763. Dit nummer bestaat uit 2 bladen. DE REGEERING ZIET IN OPENBARE WERK EN-POLITIEK NIET DE ECO NOMISCHE REMEDIE. WERKGE LEGENHEID IN BEDRIJFSLEVEN BLIJFT PRIMAIR. Meer samenhang van werkverschaffing en Werkfonds. In de Tweede Kamer was Woensdag aan de orde het ontwerp verhooging cre- diet voor werkverruiming en de interpel latie-Van Gelderen over de werkloosheid. De heer Van Gelderen (S.D.) zegt, dat in alle kringen van ons volk de kreet om werk wordt gehoord. Spr. zegt, dat de cijfers over het ver loop van de werkloosheid bij den langen duur der werkloosheid aan statistische zuiverheid boeten. Het aantal bij de werkloozenkassen ingeschrevenen be draagt slechts 5000 minder dan verleden jaar. De verbetering, die verleden jaar scheen te zullen komen, is dus geheel tot staan gebracht. Ook acht spr. het aantal bij de organen der arbeidsbemid deling ingeschrevenen (370.000) veel lager dan den werkelijken omvang der werk loosheid. Het aantal niet-ingeschrevenen moet op 100.000 worden geschat. Hel keerpunt van hel probleem ligt in den internationalen toestand, welke Luiten het bereik der regeering ligt. Een der oorzaken van de slechte om standigheden is ook de gevolgde mone taire politiek hier te lande gedurende de crisisjaren. Spr. onderschat niet het geen de regeering ter leniging van den nood gedaan heeft. Maar het ingrijpen betrof slechts de leniging van den meest nijpenden nood. De aanpassingspolitiek bracht de economie in een neerwaartsche schroefbeweging. De daling van de bedragen der ge meentelijke aanbestedingen hebben met name een funesten invloed op de bedrij vigheid gebracht. De algemeene gezind heid van bezuinigingen heeft, na een jaar van voorbijgaand herstel, tot paradoxale verhoudingen geleid. De Nederlandsche budgetaire politiek is averechtsch, het is de politiek van de mooie kamer, die intact moet blijven, terwijl het gezin in de keuken moet wonen. De regeering moet voorgaan en stimu- leeren. Zij heeft eerst de crisis veroor zakende gevolgen van haar politiek over het hoofd gezien en onderschat thans weer het crisisverminderende gevolg van een stimuleeringspolitiek. Men kan hetgeen de regeering thans voorstelt geenszins voldoende achten. Er zijn grootere offers vereischt. De uitgaven, welke de regeering voor stelt te doen, blijven een stevig stuk be neden de grens van het noodige. Spr. onderschrijft, dat in de eerste plaats naar verruiming van werkgelegen heid in het particuliere bedrij f s- leven moet worden gestreefd. Maar daarnaast moet de conjunctuurstimulee- ring consequent worden aangedurfd. Wat het Werkfonds betreft, is van belang te letten op het verwerkte en niet op het geblokkeerde bedrag. Uit de dezen middag rondgedeelde stuk ken blijkt, dat het maandgemiddelde der verwerking, zooals dat in de eerste vier maanden van dit jaar heeft gegolden, niet eens zal worden aangehouden. Wat wordt er dan eigenlijk versneld? De verwerking zal dit jaar eigenlijk niet eens zooveel zijn, als de eerste maanden zouden doen verwachten. Spr. erkent, dat de regeering eenigen tijd noodig zal hebben voor het treffen van haar maatregelen. Er zijn echter eenige werken, die onmiddellijk kunnen worden aangepakt. Spr. noemt hervatting van vernieuwing en onderhoud van open bare gebouwen, opruiming van krotwonin gen, wij ken verbetering. Dit alles zijn maatregelen, die het be drijfsleven direct stimuleeren. Spr. vraagt waarom de inpoldering van den zuidwest polder niet reeds thans wordt aangevat? Van de maatschappij voor industrie financiering verneemt spr. weinig goeds. Dit verwondert hem niet. Men drasgl aan geheelonthouders niet het be heer van de voornaamste Schiedamsche industrie op. Spr. dringt aan op verbetering van het o n d e r w ij s. Het financiëele argument moet hier bezien worden in het licht der werkverruiming. Verlaging van leerlingenschaal en verlenging van leerplicht is noo dig. De mogelijkheid tot verkorting van arbeidstijd wordt door nationale grenzen beperkt. Er is echter plaats voor een ernstig onderzoek. De 40-uren-week zou sociale en economische voordeelen heb ben en de werkgelegenheid bevorderen. De bevordering van den export blijft dringende eisch. Het lijkt spr. met name verantwoord den export van textielarti kelen naar Indië te stimuleeren door het prijsverschil tusschen onze goederen en buitenlandsche goederen bij te passen. Spr. vat tenslotte zijn betoog samen in een aantal vragen. De Minister van Alge,meene Zaken, de heer C o 1 ij n, dankt de Kamer voor de gelegenheid, aan de regee ring geboden, om haar politiek te ver dedigen. Spr. kan niet op alle détails, welke de interpellant heeft aangevoerd, ingaan. De gedachtengang van den interpellant is aldus samen te vatten: „De regeering heeft te weinig geld be schikbaar gesteld." Als spr. den interpel lant goed begrepen heeft, zijn vele hon derden millioenen gemoeid met de uitvoe ring van alles, wat de interpellant heelt opgesomd. De interpellant heeft op het verschil tusschen de verwerking van de werkfonds- gelden en de blokkeering er van gewezen. Spr. zegt dat dit verschil verklaard wordt uit het tijdsverschil tusschen blokkeering en verwerking. Er zijn soms jaren mee gengoeid. Tegenover de algemeene beschouwin gen van den interpellant wil spr. de ge volgde regeeringspolitiek uiteen zetten. Spr. laat de maatregelen tot steun aan den landbouw, aan de scheepvaart enz. buiten beschouwing. Hij merkt op, dat aan open bare werken in 5 jaar 773 mil- lioen gulden is besteed. Trekt men de normale werken van Waterstaat daar af, dan blijft over f443 millioen (de normale uitgaven van Waterstaat zijn f65 millioen). Trekt men het nog niet bestede deel dezer gelden af, dan resteeren f 385 millioen die in 5 jaar extra zijn uitge geven. Terwijl de normale uitgaven voor Wa terstaat f65 millioen zijn, zullen zij dit jaar f103 millioen zijn; terwijl aan de fensie-uitgaven f60 millioen meer zal worden uitgegeven dan het gemid delde van de laatste vijf jaar. Aan de werkverschaffing zal dit jaar (1938) 10 millioen meer worden uitge geven. Met het Werkfonds mee beteekent dit f125 millioen méér. Nu wil dhr v. Gelderen nog f 150.000.000 meer besteden dan de f200.000.000, welke de regeering reeds aan werkverruiming be steedt. Dit zou zeer mooi zijn, als er voldoende objecten waren, die voldoen aan den eisch, dat zij na voltooiing een zekere werkgelegenheid achter laten en dus geen verschuiving naar de toekomst beteekenen. Spr. moet het van de hand wij- zen, dat de regeering zou zijn overgeloopen naar het ka mp van hen, die in de openbare werken politiek de economi sche remedie zien. De werk gelegenheid in het bedrijfs- leven blijft voor de regeering primair. De openbare werken- politiek kan nooit de oplos sing brengen. Dit volgt uit den aard der uit te voe ren objecten, welke schuldvermeerdering en verhooging der lasten op de bevolking meebrengen. Spr. wijst op de ervaring in de Ver- eenigde Staten opgedaan. Daar is in 5 jaar de nationale schuld van 21 milliard dollar tot 38 milliard gestegen. Aan het einde is het werkloosheidscijfer grooter dan in het begin! Tijdens den duur der openbare werkenpolitiek is er wel op leving geweest, maar het is heel moeilijk te zeggen, waar deze aan te danken was. In Engeland, waar bijna niet, in Finland, waar in het geheel niet, en in Zweden, waar volgens de laatste gegevens zeer weinig aan openbare werken is gedaan, is er toch een opleving geweest. Spr. meent, dat de openbare werken politiek geen oplossing kan zijn. Indien de crisis een cyclisch karakter droeg en het ging over de overbrugging van de diepte tusschen twee hoogtebruggen, dan zou voor eén politiek van openbare wer ken heel veel te zeggen zijn. Met een cyclische crisis hebben wij hier echter niet te maken. In hoofdzaak is deze crisis van structureelen aard. Zeventien jaar geleden heeft spr. reeds daarop gewezen. Aanvankelijk heeft spr. daarbij niet veel steun gevonden. Maar tegenwoordig worden deze structureele verschijnselen algemeen erkend, al ver zuimen sommigen de consequenties te trekken, welke zijn, dat openbare wer ken de genezing niet brengen, doch het bedrijfsleven streven moet naar aanpas sing aan de gewijzigde omstandigheden. Heel wat van onze productie acht spr. b 1 ij vend verloren. Ge streefd moet worden naar bestaansbron- nen, die daarvoor in de plaats komen. Waarom zou het onbereikbaar zijn? Zijn onze ingenieurs en onze arbeiders min der dan in andere landen? Het kapitaal, noodig voor de aanschaffing van nieuwe productiemiddelen, is voorhanden. In deze aanpassing ligt het terrein, waarop de activiteit moet zijn gericht. Het geld, daaraan besteed, is productief. Spr. kent de moeilijkheden op dit ter rein en de enorme moeilijkheden voor den uitvoer. Het vraagstuk is ingewik keld, maar toch zullen regeering en volk zich er met kracht achter moeten zetten om de oplossing te vinden. Daar afzet markt niet zoo gemakkelijk te vinden is zal het een lange weg zijn, waarlangs de aanpassing zal gaan. De politiek van in dustrialisatie is van langen adem, maar daarom is ook de openbare werkenpoli tiek van langen adem. Indien men op dit gebied met een term ij n, korter dan tien jaren, rekent, dan is men we 1 een onverbeterlijke optimist. Indien men nu weet, dat de openbare werken ons nog tien jaar zullen verge zellen, dient men zich toch te bezinnen op het bedrag, dat per jaar zal kunnen worden besteed. Zonder een gezonden financiëelen opzet loopt elke politiek vast. Men moet thans niet de middelen uit putten, welke de werkloosheid later zul len kunnen verminderen. Wij zouden het thans op prijs stellen, indien er in de na-oorlogsche jaren wat minder aan wo ningbouw ware gedaan. Men moet niet alleen met het oogenblik, maar ook met de toekomst rekenen, gelijk het vorige kabinet ook gedaan heeft. Spr. doet thans eenige mededeeling over de plannen der regeering. Er komt meer samenhang tusschen werkfonds en werkverschaffing. Spr. zal zelf de coördinatie van de werkzaam-* heden der verschillende departementen tot bestrijding der werkloosheid leiden; nagegaan zal worden of de regeering meer bevoegdheden noodig heeft tot opvoering van het tempo van de uitvoering van de werkfondswerken en tot het bereiken van de arbeidsspreiding. Onderzocht wordt de mogelijkheid van activeering der productie, waarbij de ar beidersorganisaties worden betrokken; ernstige aandacht wordt besteed aan scholing en herscholing van werkloozen. De minister beantwoordt dan punt voor punt de vragen van den heer Van Gel deren, waarna de vergadering wordt ver daagd tot Dinsdag a.s. WAT DE LEIDER DER DUITSCHERS WIL. D'e leider der Sudetenduitsche partij, Henlein, beeft te Praag aan den specia- len correspondent van de „Daily Mail", Ward Price, een interview toegestaan. 'De politieke gisting in Tsjechoslowa- kije, aldus Henlein, vergiftigt den gehee- len toestand in Midden-Europa. Wanneer deze staat van zaken voortduurt, zal er een oorlog uit voortkomen, die voor alle partijen zoo verwoestend zal zijn, dat de overlevende Europeanen niets anders zou overblijven dan bananen te gaan zoeken in Afrika. „Ik doe op het oogenblik, aldus Hen lein, een uiterste poging om tot een rege ling te komen door middel van recht- streékscbe onderhandelingen met de Tsje chische regeering. Mijn aanbod aan de Tsjechen is: loyale samenwerking van de Duitsche bevolking in deze kunstmatige staat op een basis van algeheele autonomie in de gebieden, waar de bevolking van Duitsch ras de meerderheid heeft. Wanneer deze auto nomie wordt toegekend, zullen de huidige Tsjechoslowaaksche grenzen ongewijzigd blijven en zal een centrale regeering ge zag uitoefenen op alle gebieden, die de staatsgemeenschap in haar geheel be treffen. Het autonome Sudetenduitsche gebied zou een bijna ononderbroken gebieds- strook omvatten langs de grens en zich naar het binnenland uitstrekken tot een De Tweede Kamer heeft Woensdag het wetsontwerp tot wijziging van de Be drijfsradenwet aangenomen. Dle bedoeling van de voorgestelde wij ziging is vast te leggen de bevoegdheid van de Bedrijfsraden om ook over be- drijfsaangelegenheden van economischen aard aan derden van advies te dienen. Met name van liberale zijde was tegen dit ontwerp nogal bezwaar gemaakt. Eén gevolg waarschijnlijk biervan, dat de leiding der productie in de afzonder lijke onderneming verward werd, met de algemeene economische vraag stukken die betrekking hebben op de politiek van de gezamenlijke onderne mingen, het b e d r ij f. Tegen het ontwerp verklaarden zich alleen Mevr. MackayKats en de N. S. B.-ers, de heeren Woudenberg, Dieters en Marchant d'Ansembourg. diepte van 50 km op het breedste deel. Tevens zou bet een of twee „taaieiland jes" in het binnenland van westelijk Tsje- ohoslowakije omvatten. Wanneer de regeering deze oplossing verwerpt, zouden wij onze toevlucht moe ten nemen tot een andere. Wij zouden dan hetrecht moeten verlangen zelf te beslissen over ons lot. Wij zullen er op aandringen, dat een volks stemming wordt georganiseerd onder in ternationale controle, teneinde een vrije raadpleging der kiezers te veroorlooven. Onder die omstandigheden zou de vraag, welke aan de Sudetenduitschers zou moe ten worden gesteld, als volgt luiden: „W ilt gij onderdaan zijn van TsjjBQhoslowakije of van Duitschland?" Het resul taat van een dergelijke volksstemming zou zijn een meerderheid van 98 pet. ten gun ste van aansluiting bij Duitschland. Er is nog een derde, een voudiger oplossing, aldus Henlein: „W anneer de Tsje chische onderdrukking voortduurt, zouden de Su detenduitschers, hande lend onder invloed vaneen alles overheerschend ge voel van haat tegen de ver- volging, op een goeden dag de Duitsche regeering kun- nen dwingen rechtstreeks op te treden en hen terug te 'brengen binnen d e gren zen van bet Duitsche rij k". Tot slot verklaarde Henlein, dat hij er niet zeker van was, steeds de opwinding zijner partijgenooten in bedwang te kun nen houden. Dit interview 'heeft te Praag het groot ste opzien gewekt. De A-zet verklaart, dat wanneer Henlein een en ander werkelijk mocht hebben gezegd, er alle aanleiding is om een proces wegens hoogverraad je gens hem te openen. Het blad constateert tevens dat Henlein's verklaring indruischt tegen de verzekering van Duitschland, dat het geen agressieve plannen tegen Tsje- cho Slowakije koestert. Enkele uren na het verschijnen van de A-zet liet Henlein een demendi publicee- ren, volgens hetwelk 't interview onjuist is weergegeven. Bij navraag bij de Sude- ten-Duitsche partij wordt verklaard, dat hetgeen Ward Price als interview weer gaf, alleen maar het karakter droeg van een particulier gesprek!! D'e Tsjecho Slowaaksohe regeering heeft haar leedwezen betuigd over grenssc'hen- dingen door Tsjechische vliegtuigen, die, hetgeen bij het vliegen boven het grens gebied vrijwel onvermijdelijk is, boven Duitsch gebied zijn gekomen. Om djrge- lijke incidenten te voorkomen heeft het Tsjecho Slowaaksche opperbevel een ver bod uitgevaardigd voor de luchtmacht om binnen 5 km van de grens te vliegen. Van Tsjechische zijde klaagt men ook over schendingen van de grens door Duitsche vliegtuigen; een lijst van 17 van derge lijke schendingen in vijf dagen is overge legd. Chineezen door de Japansche linies gebroken. De vertegenwoordiger van het Ghinee- sche blad Takoeng Pau bericht, dat het leger van generaal Tang erin geslaagd is door de Japansche linies been te bre ken. Nader wordt gemeld, dat ongeveer 300.000 Ghineesche soldaten door de Ja^ pansche liniën rondom Soetsjau gebro ken zijn. Sommige afdeelingen mar cheerden 65 kilometer per dag. De Chi- neesche troepen doen thans heftige aan vallen op de Japansche afdeelingen. Het Chineesche nieuwsbureau beves tigt thans, dat de Duitsche regeering bij de autoriteiten van Hangau den wensch beeft kenbaar gemaakt, dat den Duit- Binnenland. Interpellatie over de werkloosheid in de Tweede Kamer. Het gouden jubileum van den Bond van Jongel. Vereen, op G. G. De bomaanslag te Rotterdam draagt een internationaal tintje. Drama te St. Maartensdijk. Buitenland. Wat de Sudeten-Düitschers in Tsjecho- Slowakije willen. Bommen op Alicante. echen militairen adviseurs wordt toege staan, bun contracten met de Ghineesche rogeering te verbreken en naar Duitsch land terug te keeren. Het verzoek der Duitsche regeering wordt gemotiveerd met de neutraliteitspolitiek, waaraan Duitschland zich sedert het begin der vij- dMijkheden met China gehouden heeft. De aanwezigheid van Duitsche officieren inin een der oorlogvoerende landen is hiermede onvereenigbaar en zou den indruk in de wereld kunnen wekken, als of zij een werkzaam aandeel in de krijgsverrichtingen hebben. Deze Duitsche officieren waren in paiticulieren dienst in China. Van Chineesche zijde te Berlijn weigert mén commentaar te leveren op den maat regel van de Duitsche regeering. DE VOLKSAUTO VAN HITLER. In tegenwoordigheid van 70.000 men- schen heeft te Fallersleben Hitier den eersten steen gelegd voor een fabriek voor volksauto's gelegd. In een rede zei- de dr Lafferentz, Reichsamtsleiter, dat rond deze fabriek een nieuwe stad zal verrijzen. Verder deelde spr. mede, dat de nieuwe volksauto een lengte zal hebben van 4.200 M. bij een hoogte van 1.55 M. Het gewicht zal 650 kg. bedragen en de maximum snelheid zal ongeveer 100 km. per uur zijn. In den auto zullen vier of vijf personen kunnen zitten. De prijs van den auto zal 990 mark bedragen. Korte Berichten. In het hoofdkwartier van de natio nalistische beweging te Belfast is een bom ontploft. Het gebouw werd bescha digd, doch slachtoffers zijn niet te be treuren. D'e Britsche minister-president heetf gisteren de leden van den algemeenen raad van vakvereenigingen ontvangen. Zij verzochten hem uit naam van de ar beidersklasse de herbewapening te be spoedigen. CLEARING-VERKEER MET OOSTENRIJK. Onderhandelingen hebben tot een accoord geleid. De onderhandelingen, die tusschen Duitschland en Nederland gevoerd zijn over opneming van het Neder- landscb-Oostenrijksche economisch ver keer in de Duitsch-Nederlandsche eco nomische verdragen, hebben tot een ac coord geleid. Het Duitsch-Nederlandsche clearing- Vbrdrag van 18 December 1937 zal reeds met ingang van 1 Juni op het verkeer tusschen het land Oostenrijk en Neder land van toepassing zijn. De kwesties ven het kapitaalverkeer zullen nader geregeld worden. WIJZIGING VAN DE VLEESCH- KEURINGSWET. Nog slechts in voorbereiding. De regeeringspersdienst meldt: Naar aanleiding van bet dagbladbericht, dat een voorontwerp voor een nieuwe Vleescbkeuringswet gereed zou zijn, het welk kort na bet zomerreces bij de Tweede Kamer zou worden ingediend, kan worden medegedeeld, dat een der gelijk wetsontwerp wel in voorbereiding, doch nog allei minst gereed is. Omtrent de verschillende onderdeelen, waarover in genoemd bericht met groote stelligheid mededeelingen worden gedaan, staat dan ook nog niets vast. SCHERPER TOEZICHT OP IMMIGRATIE IN INDIg. Met de opening van het Indische im migratie-kantoor te Singapore is een scherper toezicht ingeluid op de immi gratie. Binnenkort wordt een strengere controle ingesteld op de binnenkomst van vreemdelingen in de kleinere Indi sche havens, terwijl voorts de herziening van de toelatingsbepalingen in studie is genomen.

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1938 | | pagina 1