Dagblad voor de Provincie Zeeland
erpachtingen
EERSTE BLAD
Oe strijd in China.
VRIJDAG 2 7 MEI 1938
52e JAARGANG - No. 200
in;
De regeeringspolitiek
inzake bestrijding der
werkloosheid.
0e toestand in Tsjecho-
Slovakije.
Wijziging Bedrijfsradenwet
Belangrijkste Nieuws
kwintet 9.40
Kerkd, 10.40
ito. 11.35 Or-
Blaasooncert
norkest. 1.50
Salon-orkest.
[10 en 10.30—
0 Zang. 11.05
11.50 Verv.
Orkest. 1.30
30 Gram. 3.35
Orkest. 8.20
9.20 „Le cha-
—12.20 Gram.
1571 M.
Kleinorkest
piano. 12.20
>38.
en 415.5 M.
le KRO. 8.00
is uit Boeda-
12.15 KRO-
>0 Orgel. 3.00
o. 4.20—4.40
est. 6,00 land-
m. 6.30 KRO-
ist. 7.00 Ber.
luchtelingen-
er. ANP. 8.15
KRO-ofkest.
10.30—10.40
m.
8.00 VARA,
12.00 AVRO,
VARA, 10.40
100 Morgen-
oello' en pi
ll.30 orgel.
het Kova.cs
kniples. 2.30
5.00 kinder-
;el. 6.30 pol.
0 liter, cause-
7,35 „Lezen
Piano. 8.30
ers. 9.30 gra-
van solisten,
ondw. 11.00
512.00 gra-
4011.60 pi-
:k White en
erie „Flying
listenooncert.
0 Mandoline-
ariété-orkest.
35 B BC-koor
disten.
orkest. 1.50
8.20 gram.
L.20 gram.
orkest. 1.50
n gram. 5.55
10 kleinorkest
am.
1571 m. 7.30
soliste. 8.3ö
piano. 11.20
t.202.20 po-
i
latten,
im.
Woonhuizen,
.eWilde en
r
der ij en, v. d.
en meubi-
en Weilan
en Timmer-
iram.
enz., Blau- ,ac5
nlï
ns- en Met-
meubilair,
de Kok.
i Erf, v. d.
ïhuis en In-
en Landb.-
d. Harst,
m Weil., v.
10 u.
aeï
s'r
Uitgave: N. V. Uitgevers - Maatschappij
„Luctor et Emergo" ter exploitatie van
het blad „De Zeeuw"
Bureaux Lange Vorststraat 7 0, Ooes
Postrekening 44455 Telefoon 11
Bijkantoor Middelburg: Fa. Boekhandel
J. J. F A N O Y, Lange Burg 40. Telefoon ZR
Directeur - Hoofdredacteur: R. ZUIDEMA
Abonnementsprijs I2.S0 per kwartaal
Weekabonnementen voor Middelburg
Goes en Vlissingen t 0.20
Losse nummers 8 cent
Advertentiën 30 cent per regeï
Ingezonden mededcellngen 00 cent per regel
Kleine Advertentiën Dinsdags en Vrijdags
f0.75 bij vooruitbetaling
Advertentiën onder letter of motto
10 cent extra
Bij contract belangrijke korting
I u.: 763.
Dit nummer bestaat uit 2 bladen.
DE REGEERING ZIET IN OPENBARE
WERK EN-POLITIEK NIET DE ECO
NOMISCHE REMEDIE. WERKGE
LEGENHEID IN BEDRIJFSLEVEN
BLIJFT PRIMAIR.
Meer samenhang van werkverschaffing
en Werkfonds.
In de Tweede Kamer was Woensdag
aan de orde het ontwerp verhooging cre-
diet voor werkverruiming en de interpel
latie-Van Gelderen over de werkloosheid.
De heer Van Gelderen (S.D.) zegt,
dat in alle kringen van ons volk de kreet
om werk wordt gehoord.
Spr. zegt, dat de cijfers over het ver
loop van de werkloosheid bij den langen
duur der werkloosheid aan statistische
zuiverheid boeten. Het aantal bij de
werkloozenkassen ingeschrevenen be
draagt slechts 5000 minder dan verleden
jaar. De verbetering, die verleden jaar
scheen te zullen komen, is dus geheel
tot staan gebracht. Ook acht spr. het
aantal bij de organen der arbeidsbemid
deling ingeschrevenen (370.000) veel lager
dan den werkelijken omvang der werk
loosheid. Het aantal niet-ingeschrevenen
moet op 100.000 worden geschat.
Hel keerpunt van hel probleem ligt
in den internationalen toestand, welke
Luiten het bereik der regeering ligt.
Een der oorzaken van de slechte om
standigheden is ook de gevolgde mone
taire politiek hier te lande gedurende
de crisisjaren. Spr. onderschat niet het
geen de regeering ter leniging van den
nood gedaan heeft. Maar het ingrijpen
betrof slechts de leniging van den meest
nijpenden nood. De aanpassingspolitiek
bracht de economie in een neerwaartsche
schroefbeweging.
De daling van de bedragen der ge
meentelijke aanbestedingen hebben met
name een funesten invloed op de bedrij
vigheid gebracht. De algemeene gezind
heid van bezuinigingen heeft, na een jaar
van voorbijgaand herstel, tot paradoxale
verhoudingen geleid.
De Nederlandsche budgetaire politiek
is averechtsch, het is de politiek van de
mooie kamer, die intact moet blijven,
terwijl het gezin in de keuken moet
wonen.
De regeering moet voorgaan en stimu-
leeren. Zij heeft eerst de crisis veroor
zakende gevolgen van haar politiek over
het hoofd gezien en onderschat thans weer
het crisisverminderende gevolg van een
stimuleeringspolitiek.
Men kan hetgeen de regeering thans
voorstelt geenszins voldoende achten. Er
zijn grootere offers vereischt.
De uitgaven, welke de regeering voor
stelt te doen, blijven een stevig stuk be
neden de grens van het noodige.
Spr. onderschrijft, dat in de eerste
plaats naar verruiming van werkgelegen
heid in het particuliere bedrij f s-
leven moet worden gestreefd. Maar
daarnaast moet de conjunctuurstimulee-
ring consequent worden aangedurfd.
Wat het Werkfonds betreft, is van
belang te letten op het verwerkte en
niet op het geblokkeerde bedrag.
Uit de dezen middag rondgedeelde stuk
ken blijkt, dat het maandgemiddelde der
verwerking, zooals dat in de eerste vier
maanden van dit jaar heeft gegolden,
niet eens zal worden aangehouden.
Wat wordt er dan eigenlijk versneld?
De verwerking zal dit jaar eigenlijk niet
eens zooveel zijn, als de eerste maanden
zouden doen verwachten.
Spr. erkent, dat de regeering eenigen
tijd noodig zal hebben voor het treffen
van haar maatregelen. Er zijn echter
eenige werken, die onmiddellijk kunnen
worden aangepakt. Spr. noemt hervatting
van vernieuwing en onderhoud van open
bare gebouwen, opruiming van krotwonin
gen, wij ken verbetering.
Dit alles zijn maatregelen, die het be
drijfsleven direct stimuleeren. Spr. vraagt
waarom de inpoldering van den zuidwest
polder niet reeds thans wordt aangevat?
Van de maatschappij voor industrie
financiering verneemt spr. weinig
goeds. Dit verwondert hem niet. Men
drasgl aan geheelonthouders niet het be
heer van de voornaamste Schiedamsche
industrie op.
Spr. dringt aan op verbetering van het
o n d e r w ij s. Het financiëele argument
moet hier bezien worden in het licht der
werkverruiming.
Verlaging van leerlingenschaal
en verlenging van leerplicht is noo
dig.
De mogelijkheid tot verkorting van
arbeidstijd wordt door nationale grenzen
beperkt. Er is echter plaats voor een
ernstig onderzoek. De 40-uren-week zou
sociale en economische voordeelen heb
ben en de werkgelegenheid bevorderen.
De bevordering van den export blijft
dringende eisch. Het lijkt spr. met name
verantwoord den export van textielarti
kelen naar Indië te stimuleeren door het
prijsverschil tusschen onze goederen en
buitenlandsche goederen bij te passen.
Spr. vat tenslotte zijn betoog samen in
een aantal vragen.
De Minister van Alge,meene
Zaken, de heer C o 1 ij n, dankt de
Kamer voor de gelegenheid, aan de regee
ring geboden, om haar politiek te ver
dedigen.
Spr. kan niet op alle détails, welke de
interpellant heeft aangevoerd, ingaan.
De gedachtengang van den interpellant
is aldus samen te vatten:
„De regeering heeft te weinig geld be
schikbaar gesteld." Als spr. den interpel
lant goed begrepen heeft, zijn vele hon
derden millioenen gemoeid met de uitvoe
ring van alles, wat de interpellant heelt
opgesomd.
De interpellant heeft op het verschil
tusschen de verwerking van de werkfonds-
gelden en de blokkeering er van gewezen.
Spr. zegt dat dit verschil verklaard wordt
uit het tijdsverschil tusschen blokkeering
en verwerking. Er zijn soms jaren mee
gengoeid.
Tegenover de algemeene beschouwin
gen van den interpellant wil spr. de ge
volgde regeeringspolitiek uiteen zetten.
Spr. laat de maatregelen tot steun aan
den landbouw, aan de scheepvaart enz.
buiten beschouwing.
Hij merkt op, dat aan open
bare werken in 5 jaar 773 mil-
lioen gulden is besteed. Trekt
men de normale werken van Waterstaat
daar af, dan blijft over f443 millioen (de
normale uitgaven van Waterstaat zijn
f65 millioen). Trekt men het nog
niet bestede deel dezer gelden
af, dan resteeren f 385 millioen
die in 5 jaar extra zijn uitge
geven.
Terwijl de normale uitgaven voor Wa
terstaat f65 millioen zijn, zullen zij dit
jaar f103 millioen zijn; terwijl aan de
fensie-uitgaven f60 millioen meer
zal worden uitgegeven dan het gemid
delde van de laatste vijf jaar. Aan de
werkverschaffing zal dit jaar
(1938) 10 millioen meer worden uitge
geven. Met het Werkfonds mee beteekent
dit f125 millioen méér.
Nu wil dhr v. Gelderen nog f 150.000.000
meer besteden dan de f200.000.000, welke
de regeering reeds aan werkverruiming be
steedt. Dit zou zeer mooi zijn, als er
voldoende objecten waren, die voldoen
aan den eisch, dat zij na voltooiing een
zekere werkgelegenheid achter laten en
dus geen verschuiving naar de toekomst
beteekenen.
Spr. moet het van de hand wij-
zen, dat de regeering zou zijn
overgeloopen naar het ka mp
van hen, die in de openbare
werken politiek de economi
sche remedie zien. De werk
gelegenheid in het bedrijfs-
leven blijft voor de regeering
primair. De openbare werken-
politiek kan nooit de oplos
sing brengen.
Dit volgt uit den aard der uit te voe
ren objecten, welke schuldvermeerdering
en verhooging der lasten op de bevolking
meebrengen.
Spr. wijst op de ervaring in de Ver-
eenigde Staten opgedaan. Daar is in 5
jaar de nationale schuld van 21 milliard
dollar tot 38 milliard gestegen. Aan het
einde is het werkloosheidscijfer grooter
dan in het begin! Tijdens den duur der
openbare werkenpolitiek is er wel op
leving geweest, maar het is heel moeilijk
te zeggen, waar deze aan te danken was.
In Engeland, waar bijna niet, in Finland,
waar in het geheel niet, en in Zweden,
waar volgens de laatste gegevens zeer
weinig aan openbare werken is gedaan,
is er toch een opleving geweest.
Spr. meent, dat de openbare werken
politiek geen oplossing kan zijn. Indien
de crisis een cyclisch karakter droeg en
het ging over de overbrugging van de
diepte tusschen twee hoogtebruggen, dan
zou voor eén politiek van openbare wer
ken heel veel te zeggen zijn. Met een
cyclische crisis hebben wij hier echter
niet te maken. In hoofdzaak is deze crisis
van structureelen aard.
Zeventien jaar geleden heeft spr. reeds
daarop gewezen. Aanvankelijk heeft spr.
daarbij niet veel steun gevonden. Maar
tegenwoordig worden deze structureele
verschijnselen algemeen erkend, al ver
zuimen sommigen de consequenties te
trekken, welke zijn, dat openbare wer
ken de genezing niet brengen, doch het
bedrijfsleven streven moet naar aanpas
sing aan de gewijzigde omstandigheden.
Heel wat van onze productie
acht spr. b 1 ij vend verloren. Ge
streefd moet worden naar bestaansbron-
nen, die daarvoor in de plaats komen.
Waarom zou het onbereikbaar zijn? Zijn
onze ingenieurs en onze arbeiders min
der dan in andere landen? Het kapitaal,
noodig voor de aanschaffing van nieuwe
productiemiddelen, is voorhanden. In
deze aanpassing ligt het terrein, waarop
de activiteit moet zijn gericht. Het geld,
daaraan besteed, is productief.
Spr. kent de moeilijkheden op dit ter
rein en de enorme moeilijkheden voor
den uitvoer. Het vraagstuk is ingewik
keld, maar toch zullen regeering en volk
zich er met kracht achter moeten zetten
om de oplossing te vinden. Daar afzet
markt niet zoo gemakkelijk te vinden is
zal het een lange weg zijn, waarlangs de
aanpassing zal gaan. De politiek van in
dustrialisatie is van langen adem, maar
daarom is ook de openbare werkenpoli
tiek van langen adem.
Indien men op dit gebied met
een term ij n, korter dan tien
jaren, rekent, dan is men we 1
een onverbeterlijke optimist.
Indien men nu weet, dat de openbare
werken ons nog tien jaar zullen verge
zellen, dient men zich toch te bezinnen
op het bedrag, dat per jaar zal kunnen
worden besteed. Zonder een gezonden
financiëelen opzet loopt elke politiek vast.
Men moet thans niet de middelen uit
putten, welke de werkloosheid later zul
len kunnen verminderen. Wij zouden het
thans op prijs stellen, indien er in de
na-oorlogsche jaren wat minder aan wo
ningbouw ware gedaan. Men moet niet
alleen met het oogenblik, maar ook met
de toekomst rekenen, gelijk het vorige
kabinet ook gedaan heeft.
Spr. doet thans eenige mededeeling
over de plannen der regeering.
Er komt meer samenhang tusschen
werkfonds en werkverschaffing. Spr. zal
zelf de coördinatie van de werkzaam-*
heden der verschillende departementen
tot bestrijding der werkloosheid leiden;
nagegaan zal worden of de regeering meer
bevoegdheden noodig heeft tot opvoering
van het tempo van de uitvoering van de
werkfondswerken en tot het bereiken van
de arbeidsspreiding.
Onderzocht wordt de mogelijkheid van
activeering der productie, waarbij de ar
beidersorganisaties worden betrokken;
ernstige aandacht wordt besteed aan
scholing en herscholing van werkloozen.
De minister beantwoordt dan punt voor
punt de vragen van den heer Van Gel
deren, waarna de vergadering wordt ver
daagd tot Dinsdag a.s.
WAT DE LEIDER DER DUITSCHERS
WIL.
D'e leider der Sudetenduitsche partij,
Henlein, beeft te Praag aan den specia-
len correspondent van de „Daily Mail",
Ward Price, een interview toegestaan.
'De politieke gisting in Tsjechoslowa-
kije, aldus Henlein, vergiftigt den gehee-
len toestand in Midden-Europa. Wanneer
deze staat van zaken voortduurt, zal er
een oorlog uit voortkomen, die voor alle
partijen zoo verwoestend zal zijn, dat de
overlevende Europeanen niets anders zou
overblijven dan bananen te gaan zoeken
in Afrika.
„Ik doe op het oogenblik, aldus Hen
lein, een uiterste poging om tot een rege
ling te komen door middel van recht-
streékscbe onderhandelingen met de Tsje
chische regeering.
Mijn aanbod aan de Tsjechen is: loyale
samenwerking van de Duitsche bevolking
in deze kunstmatige staat op een basis
van algeheele autonomie in de gebieden,
waar de bevolking van Duitsch ras de
meerderheid heeft. Wanneer deze auto
nomie wordt toegekend, zullen de huidige
Tsjechoslowaaksche grenzen ongewijzigd
blijven en zal een centrale regeering ge
zag uitoefenen op alle gebieden, die de
staatsgemeenschap in haar geheel be
treffen.
Het autonome Sudetenduitsche gebied
zou een bijna ononderbroken gebieds-
strook omvatten langs de grens en zich
naar het binnenland uitstrekken tot een
De Tweede Kamer heeft Woensdag
het wetsontwerp tot wijziging van de Be
drijfsradenwet aangenomen.
Dle bedoeling van de voorgestelde wij
ziging is vast te leggen de bevoegdheid
van de Bedrijfsraden om ook over be-
drijfsaangelegenheden van economischen
aard aan derden van advies te dienen.
Met name van liberale zijde was tegen
dit ontwerp nogal bezwaar gemaakt.
Eén gevolg waarschijnlijk biervan, dat
de leiding der productie in de afzonder
lijke onderneming verward werd,
met de algemeene economische vraag
stukken die betrekking hebben op de
politiek van de gezamenlijke onderne
mingen, het b e d r ij f.
Tegen het ontwerp verklaarden zich
alleen Mevr. MackayKats en de N. S.
B.-ers, de heeren Woudenberg, Dieters
en Marchant d'Ansembourg.
diepte van 50 km op het breedste deel.
Tevens zou bet een of twee „taaieiland
jes" in het binnenland van westelijk Tsje-
ohoslowakije omvatten.
Wanneer de regeering deze oplossing
verwerpt, zouden wij onze toevlucht moe
ten nemen tot een andere.
Wij zouden dan hetrecht
moeten verlangen zelf te
beslissen over ons lot. Wij
zullen er op aandringen, dat een volks
stemming wordt georganiseerd onder in
ternationale controle, teneinde een vrije
raadpleging der kiezers te veroorlooven.
Onder die omstandigheden zou de vraag,
welke aan de Sudetenduitschers zou moe
ten worden gesteld, als volgt luiden:
„W ilt gij onderdaan zijn
van TsjjBQhoslowakije of
van Duitschland?" Het resul
taat van een dergelijke volksstemming zou
zijn een meerderheid van 98 pet. ten gun
ste van aansluiting bij Duitschland.
Er is nog een derde, een
voudiger oplossing, aldus
Henlein: „W anneer de Tsje
chische onderdrukking
voortduurt, zouden de Su
detenduitschers, hande
lend onder invloed vaneen
alles overheerschend ge
voel van haat tegen de ver-
volging, op een goeden dag
de Duitsche regeering kun-
nen dwingen rechtstreeks
op te treden en hen terug
te 'brengen binnen d e gren
zen van bet Duitsche rij k".
Tot slot verklaarde Henlein, dat hij er
niet zeker van was, steeds de opwinding
zijner partijgenooten in bedwang te kun
nen houden.
Dit interview 'heeft te Praag het groot
ste opzien gewekt. De A-zet verklaart, dat
wanneer Henlein een en ander werkelijk
mocht hebben gezegd, er alle aanleiding
is om een proces wegens hoogverraad je
gens hem te openen. Het blad constateert
tevens dat Henlein's verklaring indruischt
tegen de verzekering van Duitschland, dat
het geen agressieve plannen tegen Tsje-
cho Slowakije koestert.
Enkele uren na het verschijnen van de
A-zet liet Henlein een demendi publicee-
ren, volgens hetwelk 't interview onjuist
is weergegeven. Bij navraag bij de Sude-
ten-Duitsche partij wordt verklaard, dat
hetgeen Ward Price als interview weer
gaf, alleen maar het karakter droeg van
een particulier gesprek!!
D'e Tsjecho Slowaaksohe regeering heeft
haar leedwezen betuigd over grenssc'hen-
dingen door Tsjechische vliegtuigen, die,
hetgeen bij het vliegen boven het grens
gebied vrijwel onvermijdelijk is, boven
Duitsch gebied zijn gekomen. Om djrge-
lijke incidenten te voorkomen heeft het
Tsjecho Slowaaksche opperbevel een ver
bod uitgevaardigd voor de luchtmacht om
binnen 5 km van de grens te vliegen. Van
Tsjechische zijde klaagt men ook over
schendingen van de grens door Duitsche
vliegtuigen; een lijst van 17 van derge
lijke schendingen in vijf dagen is overge
legd.
Chineezen door de Japansche linies
gebroken.
De vertegenwoordiger van het Ghinee-
sche blad Takoeng Pau bericht, dat het
leger van generaal Tang erin geslaagd
is door de Japansche linies been te bre
ken.
Nader wordt gemeld, dat ongeveer
300.000 Ghineesche soldaten door de Ja^
pansche liniën rondom Soetsjau gebro
ken zijn. Sommige afdeelingen mar
cheerden 65 kilometer per dag. De Chi-
neesche troepen doen thans heftige aan
vallen op de Japansche afdeelingen.
Het Chineesche nieuwsbureau beves
tigt thans, dat de Duitsche regeering bij
de autoriteiten van Hangau den wensch
beeft kenbaar gemaakt, dat den Duit-
Binnenland.
Interpellatie over de werkloosheid in de
Tweede Kamer.
Het gouden jubileum van den Bond van
Jongel. Vereen, op G. G.
De bomaanslag te Rotterdam draagt een
internationaal tintje.
Drama te St. Maartensdijk.
Buitenland.
Wat de Sudeten-Düitschers in Tsjecho-
Slowakije willen.
Bommen op Alicante.
echen militairen adviseurs wordt toege
staan, bun contracten met de Ghineesche
rogeering te verbreken en naar Duitsch
land terug te keeren. Het verzoek der
Duitsche regeering wordt gemotiveerd
met de neutraliteitspolitiek, waaraan
Duitschland zich sedert het begin der vij-
dMijkheden met China gehouden heeft. De
aanwezigheid van Duitsche officieren
inin een der oorlogvoerende landen is
hiermede onvereenigbaar en zou den
indruk in de wereld kunnen wekken, als
of zij een werkzaam aandeel in de
krijgsverrichtingen hebben.
Deze Duitsche officieren waren in
paiticulieren dienst in China.
Van Chineesche zijde te Berlijn weigert
mén commentaar te leveren op den maat
regel van de Duitsche regeering.
DE VOLKSAUTO VAN HITLER.
In tegenwoordigheid van 70.000 men-
schen heeft te Fallersleben Hitier den
eersten steen gelegd voor een fabriek
voor volksauto's gelegd. In een rede zei-
de dr Lafferentz, Reichsamtsleiter, dat
rond deze fabriek een nieuwe stad zal
verrijzen.
Verder deelde spr. mede, dat de
nieuwe volksauto een lengte zal hebben
van 4.200 M. bij een hoogte van 1.55 M.
Het gewicht zal 650 kg. bedragen en de
maximum snelheid zal ongeveer 100 km.
per uur zijn. In den auto zullen vier of
vijf personen kunnen zitten.
De prijs van den auto zal 990 mark
bedragen.
Korte Berichten.
In het hoofdkwartier van de natio
nalistische beweging te Belfast is een
bom ontploft. Het gebouw werd bescha
digd, doch slachtoffers zijn niet te be
treuren.
D'e Britsche minister-president heetf
gisteren de leden van den algemeenen
raad van vakvereenigingen ontvangen.
Zij verzochten hem uit naam van de ar
beidersklasse de herbewapening te be
spoedigen.
CLEARING-VERKEER MET
OOSTENRIJK.
Onderhandelingen hebben tot een
accoord geleid.
De onderhandelingen, die tusschen
Duitschland en Nederland gevoerd
zijn over opneming van het Neder-
landscb-Oostenrijksche economisch ver
keer in de Duitsch-Nederlandsche eco
nomische verdragen, hebben tot een ac
coord geleid.
Het Duitsch-Nederlandsche clearing-
Vbrdrag van 18 December 1937 zal reeds
met ingang van 1 Juni op het verkeer
tusschen het land Oostenrijk en Neder
land van toepassing zijn. De kwesties
ven het kapitaalverkeer zullen nader
geregeld worden.
WIJZIGING VAN DE VLEESCH-
KEURINGSWET.
Nog slechts in voorbereiding.
De regeeringspersdienst meldt: Naar
aanleiding van bet dagbladbericht, dat
een voorontwerp voor een nieuwe
Vleescbkeuringswet gereed zou zijn, het
welk kort na bet zomerreces bij de
Tweede Kamer zou worden ingediend,
kan worden medegedeeld, dat een der
gelijk wetsontwerp wel in voorbereiding,
doch nog allei minst gereed is. Omtrent
de verschillende onderdeelen, waarover
in genoemd bericht met groote stelligheid
mededeelingen worden gedaan, staat dan
ook nog niets vast.
SCHERPER TOEZICHT OP
IMMIGRATIE IN INDIg.
Met de opening van het Indische im
migratie-kantoor te Singapore is een
scherper toezicht ingeluid op de immi
gratie. Binnenkort wordt een strengere
controle ingesteld op de binnenkomst
van vreemdelingen in de kleinere Indi
sche havens, terwijl voorts de herziening
van de toelatingsbepalingen in studie is
genomen.