UMêEËTJ ES" üeirujdwi U van pijnen- H
Dagblad voor de Provincie Zeeland
HHBÏÏ
EERSTE
Belangrijkste
Nieuws
DONDERDAG 7 APRIL 1938
52c JAARGANG - No. 160
Waterstaat, Verkeersfonds
en Staatsmijnen.
stuks
cent.
BLAD
Uitgave: N. V. Uitgever» - Maatichappi]
„Luctor et Emergo" ter exploitatie van
het blad „De Zeeuw"
Bureaux Lange Vorst»traat 7 0, Qoei
Postrekening 44455 Telefoon 11
Bijkantoor Middelburg: Fa. Boekhandel
J, J. F A N O Y, Lange Burg 40, Telefoon 28
Directeur Hoofdredacteur: R. ZUIDEMA
Abonnementsprijs f2.50 per kwsriss!
Weekabonnementen voor Mlddefourg
Qoes en Vlissingen t 0.30
Losse nummers 9 cent
Advertentiën 30 cent per regel
Ingezonden mededeeïingen óG cent per regel
Kleine Advertentiën Dinsdags en Vrijdags
10.75 bij vooruitbetaling
Advertentiën onder Setter of nsotto
10 cent extra
Bij contract belangrijke korting
De memorie van antwoord aan de
Eerste Kamer.
Aan de memorie van antwoord over de
ontwerpen van wet tot vaststelling van
hoofdstuk IX (departement van water
staat) der Rijfcsbegrooting ivoor 1938, de
begrooting van het Verkeersfonds en die
van de Staatsmijnen in Limburg voor het
dienstjaar 1938 is het volgende ontleend
Coördinatie van het vervoerwezen.
Van de beschouwingen in verschillen
den zin omtrent dit veelomvattend onder
werp nam de minister met belangstelling
kennis. De minister meent thans te kun
nen volstaan met de verzekering, dat het
tijdens de ivoorbereiding van de te tref
fen maatregelen niet wel mogelijk is in
meer bijzonderheden te treden dan de
memorie van antwoord aan de andere
Kamer bevatte.
Opheffing; van station».
De bewaren tegen sluiting met ingang
van 15 Mei, van een aantal tussehensta-
tions der Ned. Spoorwegen voor reizi-
gersvervoer 'doen den minister in de
eerste plaats opmerken, dat 'het hier al
lerminst een nieuwe zaak betreft, doch
veeleer een belangrijke stap in een rich
ting, welke reeds jaren geleden is inge
slagen. Aan locale venvoerverzorging per
i - kleefden in meer dan één opzicht
roote en onvermijdelijke bezwaren,
wel'e zich bij' vervoer per autobus niet
eel minder doen gevoelen. Het na
tuurlijk 'gevolg was, dat na de snelle op
komst van de autobus ten plattelands 'het
publiek aan het nieuwe Vervoermiddel
meer en meer de voorkeur gaf, 'hetgeen
sterken achteruitgang van het reizigers-
vervoer op de spoorwegstations veroor
zaakte.
Juist omdat de autobus nieuwe moge
lijkheden schiep en 'het platteland veelal
aan de autobus de voorkeur gaf, bestaat
geen goede grond voor beduchtheid, dat
het door den maatregel wezenlijk wordt
geschaad of daarvan 'het slachtoffer zou
worden. De ervaring, welke tot dusver
met het sluiten van stations en halten
voor reizigersvervoer werd opgedaan, be
vestigt 'dit. Immers van ernstige klachten
of bezwaren is vrijwel niet gebleken en
de autobus bleek het vrijkomende vervoer
bevredigend te kunnen overnemen.
Onbewaakte overwegen.
D'e vrees, dat het gevaar, aan onbe
waakte overwegen verbonden, dreigt toe
te nemen door uitbreiding van het spoor
wegverkeer met electrische en dieseltrei-
nen en doordat men die beide soorten
treinen veel minder goed van verre kan
zien en hooren naderen dan die van het
oude type, schijnt niet voldoende ge
grond. De grootere snelheid der treinen
behoeft op zich zelf nog geen reden te
zijn om de bestaande uitzichtsnormen
voor de onbewaakte overwegen te 'her
zien; de gezichtsvelden langs den spoor
weg zijn ruim.
Omtrent het minder goed zichbaar zijn
van dieseltreinen werden nimmer klach
ten vernomen. Integendeel blijkt uit
ambtsrapporten, dat deze treinen zeer
goed en beter zelfs dan stoomtreinen
waarneembaar zijn. Het 'hoorbaar zijn
van treinen is een te onbetrouwbare fac
tor, dan dat daaraan veel gewicht kan
worden gehecht.
Met het plaatsen van automatische
seinen wordt, waar dit noodig wordt ge
oordeeld, voortgegaan; in 'hoofdzaak wor
den z;t aangebracht bij die overwegen,
welke thans nog bewaakt zijn en waar
van afsluiting en bewaking na het aan
brengen van de seininriehting kunnen
vervallen.
Dieseltreinen.
De aanvankelijke bezrwaren van 'het
diesetelectrisch materieel zijn thans na
genoeg overwonnen. Zoo zijn of worden
de ventilatie en de loop der rijtuigen ge
leidelijk verbeterd en is van oliereuk niet
veel meer te bemerken. Naar het voor
komt, waardeert het publiek de diesel-
electrisc'he treinen meer en meer.
Lintbebouwing.
Omtrent de vraag,- in 'hoeverre de ver
keerswet tegen lintbebouwing op andere
wegen van het rijkswegenplan -dan rijks
wegen van toepassing zal moeten worden
verklaard, is van de verschillende daarbij
betrokken diensten advies gevraagd. De
berichten zijn nog niet alle ingekomen.
Spoedig zal, naar verwacht wordt, in
deze zaak een beslissing genomen kun
nen worden.
Motorrijtuigen- en rijwielbelasting.
Volgens vanwege den minister van
financiën ontvangen inlichtingen beloo-
pen de inningskosten -van den belasting
dienst gemiddeld 4 pet. van de door den
belastingdienst geïnde bedragen.
DE DREIGENDE KABINETSCRISIS
IN FRANKRIJK.
De debatten in de Fransehe kamer
over het financieele ontwerp van Blum
zijn gisteravond op ongewone wijze be
ëindigd. Op aandringen van den voor
zitter, Harriot, zagen de afgevaardigden,
die nog niet gesproken hadden, af van
het woord en werd het ontwerp terstond
in stemming gebracht. De socialisten en
communisten stemden voor, doch bij de
radicalen heerso'hte groote verdeeldheid.
Slechts een deel 'hunner gaf zijn stem
aan het ontwerp, terwijl vele anderen
zich onthielden of tegen stemden. De pre
mier 'behaalde dientengevolge slechts een
kleine meerderheid (311 tegen 250), het
geen voor de socialistische minister aan
leiding was, 'om terstond den t'hans ge
schapen toestand te bespreken.
Blum zelf zou aarzelen, nu nog met
het ontwerp in den senaat te komen,
doch verscheidene van zijn collega's ver
langen, dat hij; 'dit toch -zal doen. Intus-
schen verwacht men algemeen den val
van de regeering.
Het opperbevel wil nu eerst de „zak
ken)" doen verdwijnen en het pas ver
overde gebied zuiveren.
De rechtsohen hebben 'het stadje Bala-
guer, 25 km. te noord-oosten van Lerida
gelegen, genomen. Hierlangs loopen a'lle
kabels van de electrische kraohtstations
naar Gatalonië.
50 km. noordelijker bevinden de natio
nalisten zich op 5 km. afstand van
Tromp, waar de centrale is gelegen, wel
ke Gatalonië van electrische stroom
voorziet.
Op vijf en twintig kilometer ten NooTd-
Oostien van Lerida hebben de opstande
lingen de stad Balaguer bezet, waardoor
alle hoogspanningsleidingen loopen van
de 'hydro-electrische centrales naar de
verschillende dealen van Catalonië, Vijf
tig kilometer verder Noordwaarts bevon
den zij zich op vijf kilometer afstand van
T'remp, waar zich de voornaamste hydro-
electrische centrale bevindt, die Cata
lonië van stroom voorziet.
DE ROOMSCH-KATHOLIEKEN IN
OOSTENRIJK EN HET NATIONAAL-
SOCIALISME.
De O'sservatore Romano publiceert den
tekst van een verklaring, welke kardi
naal Innitzer, de aartsbisschop van Wee-
non, noodig heeft geacht te publiceeren
ten einde den indruk van tweeslachtig-
Per speciaien trein zijn in de afge-
loopen dagen 780 leden van de Duitsche
minderheid in Joego-Slavië naar
Duitschland vertrokken. D'e mannen, die
allen boeren zijn, zullen te werk gesteld
worden als landbouwers in verschillende
deelen van Duitschland, waar zij een
speciaien opleidingscursus zullen volgen.
EERSTE KAMER.
De marechaussee te Oss.
De heer Van Vessem heeft den mi
nister van justitie de volgende vragen
gesteld:
1. Bteeft de minister kennis genomen
van de mededeeling in de Nieuwe Rot-
terdamsehe Courant, van 5 April, och
tendblad, volgens welke aan de 'brigade
Koninlklijlke Marechaussee te Oss hare
bevoegdheden zijn ontnomen en van de
daarbij gegeven toelichtingl
2. Heeft de minister opgemerkt den
pijnlijken indruk, die zulks in den lande
heeft gewekt, vooral daar genoemde bri
gade destijds voor haar waardig optreden
tegen bepaalde wantoestanden door Hare
Majesteit de Koningin is onderscheiden?
3. Is de minister bereid onverwijld de
UIT OOSTENRIJK.
De bewaking van Schuschnigg verzacht.
Dle bewaking van den ivroegeren Oos-
tenrjjksohen bondskanselier, Sc'husch-
nigg, is verzacht. In of voor zijn huis
bevinden zich thans geen geüniformde
beambten meer: van een oud gebouw bij
het huis uit verzorgen ©enige politie
ambtenaren de bewaiking op onopvallen
de wijze. Men kan eonstateeren, dat
Schuschnigg vaak zijn radio-toestel in
schakelt. Hij' ontvangt al zijn post, waar
onder buitenlandsohe bladen.
Naar het concentratiekamp.
Onder zeer zware bewaking zijn Zon
dag zeventig vooraanstaande politieke
gevangenen in drie spoorwagons naar het
concentratiekamp van Dachau nabij
München gebracht.
'Onder de getransporteerden zouden
zidh bevinden: Richard Schmitz, eens
'burgemeester van Weenen; Robert Dan-
neberg, eens socialistisch raadslid, die er
van beschuldigd wordt met Schmitz en
het leger met de extremistische arbeiders
onderhandeld te hebben over 'het bieden
van verzet tegen het Duitsche leger; ge
neraal Wilhelm Zehner, de laatste secre
taris van defensie onder Schuschnigg; de
vroegere minister van defensie, prins
Aloys Schoenhurg-Hartenstein; ex-kanse
lier en minister van defensie, generaal
Carl Vaugion, die het laatst president
van de 'federale spoorwegen was; voorts
majoor Alexander Eisier, organisator van
den Schutzbund; de chef der gendarme
rie, generaal Zellburg; de vroegere be
drijfsleider der federale spoorwegen, An
ton Söhoepfe.
Ex-president Miklas is gisteren uit
Weenen vertrokken met onbekende be
stemming.
HET TEKORT OP DE BELGISCHE
BEGROOTING.
Ter dekking van het tekort op de be
grooting zal voor een bedrag van 1.350
mi'llioen franosi aan nieuwe belastingen
worden geheven. 'O.a. zullen de belastin
gen op bier, benzine en tabak worden
verhoogd.
Op de gewone begrooting zal 100 mil-
lioen bezuinigd worden en op de buiten
gewone begrooting 600 millioen. Een
speciale belasting zal géheven worden op
bepaalde monopolies, o.a. op de verze
keringsmaatschappijen.
HITLER'S KOMENDE REIS NAAR
ITALIË.
Het vertrek van Hitier naar Itadië is
op 2 Mei a.s. 'bepaald.
Hitier zal eerst twee dagen te Rome
verblijven, voor een dag naar Napels
vertrekken en na zijn terugkeer te Rome
weer twee dagen aldaar blijven.
Gedurende Hitler's verblijf te Rome
zullen op twee avonden twee groote de
monstraties plaats hebben.
DE OPMARSCH DER SPAANSCHE
OPSTANDELINGEN.
Er 'heerscht een betrekkelijke rust aam
het Oostelijke 'front, dat van Morella tot
de Pyreneeën loopt. Deze toestand is om
strategische redenen noodzakelijk. Het
nationalistische front is over een afstand
van 250 km. zeer snel van het Oosten
naar het Westen verplaatst
beid weg te nemen, welke in de openbare
meening is ontstaan na zijn jongste uit
eenzettingen en gestes.
In de verklaring wordt gezegd
1. De plechtige verklaring der Oosten-
rijksc'he bisschoppen van 27 Maart j.l.
wilde natuurlijk op geen enkele wijze een
•goedkeuring tot uiting brengen met het
geen 'onvereenigbaar was of is met de
wet van God, met de vrijheid en met de
rechten der katholieke kerk. Voorts kan
deze verklaring niet worden uitgelegd
noch gebezigd voor propaganda-doelein-
den door staat of partij' als een druk op
het geweten der geloovigen.
2. Ten aanzien van de toekomst eischen
de 'Oostenrijksche bisschoppen
a. geen enkele wijziging van om het
even welke kwestie betreffende 'het Oos
tenrijksche concordaat zonder vooraf
gaande 'overeenstemming met den Heili
gen Stoel
b. in het bijzonder een behandeling
van alle school- en onderwijsaangelegen-
heden, zoomede iedere leiding van de
jeugd onder waarborging der rechten
vam de ouders en der grondslagen van
het 'katholieke geloof;
c. een verbod van om het even welke
propaganda, welke vijandig is aan gods
dienst en kerk;
d. het recht der katholieken het katho
lieke geloof en de Christelijke beginselen
te manifesteeren, te verdedigen en open
lik te belijden op ieder gebied van
het leven en met alle middelen, welke
door de moderne beschaving worden ter
beschikking gesteld.
In de kringen van het Vaticaan vat
men deze verklaring van Innitzer op als
een intrekking van de 'aanbevelingen van
het Oostenrijksche episcopaat ten aan
zien van de houding der geloovigen te
genover het nationaal-socialisme en een
bevestiging van 'het standpunt van den
Paus.
HET JOODEN-VRAAGSTUK IN
WEENEN.
Dr Neubacher, de burgemeester van
Weenen 'heeft als zijn meening te kennen
gegeven, dat het probleem der Weensc'he
Joden niet 'kan worden opgelost zonder
de hulp van andere landen. Volgens hem'
zijn er meer dan 170.000 Joden in Wee
nen en velen ivan gemengd bloed, welker
aamtal hij' op circa 300.000 schatte.
„Wat mij' betreft, aldus verklaarde
Neubacher o.a., ik ben er van overtuigd,
dat 'het onmogelijk is, dit probleem met
hailve maatregelen op te lossen.
De groote Westersche democratieën
moeten een conferentie bijeenroepen om
methodes te bespreken, ten einde de Jo
den in hun landen op te nemen."
Korte Berichten.
Uit Hankau wordt gemeld, dat in
den avond van den vierden April twee
treinen met elkaar in botsing zijn ge
komen te Yengtsjeng.
Hierbij! werden 74 personen allen
vluchtelingen gedood en 150 ernstig
gewond.
Te Tripolis in Syrië is gisteren een
vechtpartij' ontstaan tusschen Libanee-
sche jagers en winkeliers alls gevolg van
een geschil oiver bedorven vleesch. Bij
dit incident, waaraan troepen een einde
maakten, werden vijftien personen ge
wond.
noodige maatregelen te nemen, opdat niet
de indruk zou kunnen worden gevestigd,
als zouden hier te lande misdadige krin
gen bestaan, die over zooveel macht be
schikken, dat zelfs politie-autoriteiten
niet zonder gevaar voor eigen positie
hun plicht tegenover hen 'kunnen ver
vullen?
LEIDSCHE FABRIEK BELASTERD.
D'e „Leidsche Courant" maakt uitvoerig
melding van een geval van belastering,
waaraan het „Nationale Dagblad" debet
is. Dit laatstgenoemde blad had een ar
tikel geplaatst over schandalen op zede
lijk gebied in een zeepfabriek te Leiden.
D'aar zouden meisjes, die niet voldoende
stukwerk konden leveren door werkba
zen gedwongen zijn zich te leenen voor
oneerbare handelingen, wilden zij niet
ontslagen worden. De directie ging ech
ter volgens het „Nationale D'agblad" vrij
uit, daar zij de justitie de zaak in ham
den gaf.
In verband met dit artikel heeft de
directeur van de zeepfabriek Sanders en
Co. te Leiden, de eenige, welke hier be
doeld kon zijn het „Nationale Dagblad"
opgebeld, waarop hem beloofd werd, dat
de schrijver van het artikel bij1 hem zou
komen. Dit gebeurde inderdaad, maar
met een dag vertraging. De directeur
deelde den man mede, dat er noch stuk
werk op zijn fabriek werd verricht noch
aangiften als door schrijver bedoeld
door hem aan de justitie werden gedaan.
D'e goed geïnformeerde schrijver van het
„Nationale Dagblad" bood toen zijn ex
cuus aan, maar bet „Nationale Dagblad"
zelf bleef daarmee dralen.
DE GIFTEN VOOR DE DEFENSIE.
Een opwekking der jonge liberalen.
Het hoofdbestuur van den Bond van
Jong-Liberalen, diep doordrongen van de
noodzakelijkheid van een zoo krachtig
mogelijke weermacht ter waarborging van
onze cultuur en onafhankelijkheid, heeft
tot de leden van dezen 'bond een circu
laire gericht, waarin deze worden opge
wekt, voor zoover zij zulks nog niet deden
een bijdrage te storten voor onze defensie.
RIJTIJDENWET 1938.
Naar verwacht wordt, zal het Rijtijden
besluit binnen enkele maanden tot stand
kunnen komen en dus de Rijtijdenwet
1936 in werking kunnen treden. De be
doeling is bet besluit voor alle bestuur
ders vam motorrijtuigen te doen gelden,
zij het dat de voorschriften niet voor al
len dezelfde zullen zijn.
TE WERK STELLING VAN NEDERL.
ARBEIDERS IN DUITSCHLAND.
Het eerbiedigen van principieele
bezwaren.
Op de vragen van het Tweede Kamer
lid D r e e s betreffende het eerbiedigen
van principieele bezwaren van Neder-
landsche arbeiders, die voor werk in
Duitschland worden aangewezen, heeft de
minister van sociale zaken geantwoord,
dat zijtn opvatting nog steeds is, dat de
principieele bezwaren behooren te wor
den geëerbiedigd.
Op de vraag of 'het dan niet wensche-
lijk ware geweest in de dezer dagen aan
de gemeentebesturen gezonden circulaire
waarin wordt medegedeeld, dat bij
Dit nummer bestoet uit 2 bladen.
Binnenland.
Het wetsontwerp tot belastingverhoo-
ging in verband met de defensie aan
genomen,
Memorie van Antwoord inzake de Y/ater-
staats-begrooting.
Strengere keuring van bestuurders van
motorrijtuigen,
Buitenland.
De dreigende kabinetscrisis in Frankrijk.
Duitsche spiounage in Zwitserland.
weigering tot het aanvaarden van aan
geboden arbeid in Duitschland de betrok
ken arbeiders, die steun ontvangen of bij
een werkverschaffing zijn geplaatst, voor
dergelijke overheidszorg voorloopig niet
meer in aanmerking dienen te komen,
terwijl ingeval hun uitkeering uit een
werkloo'zenkas wordt verstrekt, daartegen
bezwaar behoort te worden gemaakt, een
en ander tenzij door den minister anders
wordt beslist van dit standpunt te
doen blijken, en of de minister bereid is
aan de gemeentebesturen in vervolg op
de bedoelde circulaire een mededeeling
in dezen geeist te doen, zegt de minister,
dat bedoelde wenschelijkbeid niet aamwei-
zig is of was, en dat nadere mededeeïin
gen, als bedoeld, overbodig mogen wor
den geacht.
Immers, terwijl de eerbiediging van
werkelijke principieele bezwaren een van
zelfsprekendheid is, is de beoordeeling
van het al dan niet bestaan ervan slechts
geval voor geval na te gaan, waartoe in
de aan de gemeentebesturen gezonden
circulaire is opgenomen het voorbehoud
van een van den regel afwijkende beslis
sing door of vanwege den minister.
Dat slechts bij uitzondering principi
eele bezwaren i waartoe de minister re
kent de onmogelijkheid van de beleving
der godsdienstige overtuiging aan de
orde komen, is uit de ervaring, welke ten
vorigen jare terzelfder tijd ia opgedaan
gebleken. (Hiermede stemt ook overeen het
zidh thans voordoende verschijnsel, dat
uit vele gemeenten, waaruit het vorige
jaar arbeiders in Duitschland zijn gaan
werken, nu een aanbod van werkkrach
ten komt, hetwelk dat van het vorig jaar
belangrijk overtreft.
De minister maakt van deze gelegen
heid nog gebruik mede te deelen, dat om
trent de toepassing van de bedoelde circu
laire vanwege zijn departement overleg is
gepleegd met de drie grootste ten onzent
bestaande organisaties van landarbeiders,
bij welk overleg omtrent de wijze van toe
passing overeenstemming is bereikt.
KRINGHUIS VAN DE N. S. B. ALS
DUITSCHE PASSENCENTRALE.
Men meldt uit Bussum aan de N. R. C.:
De Duitsche en voormalige Oostenrijk
sche dienstmeisjes te Bussum en Naar-
den, ongeveer 900 in getal, 'hebben een
oproep gekregen hun passen, die zij' voor
den verkiezingsdag 'noodig hebben, te
doen afstempelen aan het kringhuis van
den N. S. B. aan de Koninginnelaan te
Bussum. D'aar zitten Duitsche 'beambten,
die de verschuldigde f 1,80 in ontvangst
nemen en de formaliteiten verrichten.
NIEUWE VEERVERBINDING MET
GOEREE EN OVERFLAKKEE.
Op 11 April a.s. zal de opening plaats
vinden van een nieuwe veerverbinding
tusschen Numansdorp en Dén Bommel,
waardoor wederom een belangrijke stap
zal zijn gedaan om het ei'land Goeree en
OverflaJkkee uit zijn isolement te verlos
sen, schrijft ons de K.N.A.C. Tot voor
eenige jaren bestond de eenige verbin
ding met het eiland uit het veer Helle-
voeMuüs'Mjddelharnis, Idat in beheer
is bij de Rotterdamsche Tramweg Maat
schappij'. Niettegenstaande deze maat
schappij zeer zwaar uit openbare kassen
werd gesteund, waren de tarieven voor
het overzetten van auto's uiterst hoog,
terwijl de gebruikte veerboot slechts
plaats bood voor enkele kleine wagens,
zoodat voor zwaardere vrachtauto's het
eiland onbereikbaar was.
In Mei 1935 werd door de opening van
het veer Dintelsas'Gaiat'hesche Haven
een nieuwe verbinding geschapen tus
schen het eiland en het vasteland van
Noord-Brabant. Dit particuliere veer van
Üe N.V. (Reederiji van der Schuyt ge
bruikte een boot met dekruimte voor 14
personenauto's en kon ook zeer zware
vrachtautocombinatie's berbergen. De
lage tarieven 'hier hadden tot gevolg, dat
eindelijk ook de buitensporig hooge tarie
ven van den R.T.M.-veerdi'enst Middel-