Soes
Verruiming echtscheidings
mogelijkheden.
Uit de Provincie.
Levensverzekering en
Rentedaling.
Onderwijs.
Aan het Zoeklicht.
MIDDELBURG.
WALCHEREN.
ZUID-BEVELAND.
SCHOUWEN-DUIVELAND.
Kerknieuws.
vargroot het weerstands
vermogen tegen verkoud
heid, griep en andere Infec
tieziekten. Levertraan met
geijkt vltamlnengehaltel In
Apotheken en Drogisterijen
A I. 0.75 per flesch.
van treinen, die voor het publiek een ma
ximum aan comfort opleveren. De laatste
jaren heeft men geleidelijk de verouderde
treinsoorten laten vervallen en de wagons
gesloopt. Dit systeem moet er toe leiden
modern materieel aan te schaffen. De
verstellen zullen zoowel den aankoop
van moderne stalen rijtuigen betreffen,
die geschikt zijn een groote snelheid te
ontwikkelen, zoodat men ze in de bui-
'enlandsche treinen kan gebruiken, als
mede een groot aantal gestroomlijnde mo
torrijtuigen voor binnenlandsch gebruik.
Het is nog niet zeker, welk bedrag
commissarissen zullen voteeren, maar dat
met de nieuwe order gToote sommen gelds
gemoeid zijn is voor ieder duidelijk.
SPOORWEGONTVANGSTEN
GESTEGEN.
De geschatte ontvangsten van de Ne-
derlandsche Spoorwegen over de maand
December 1937 bedragen: reizigers
f 4.219.300, bagage f 46.600, brief- en
pakketpost 220,000, goederen 2.660.600,
levende dieren en lijken f 16.260, diversen
f 168.000. Totaal f 7.510.760. Totaal ont
vangst van 1 Januari af: f99.216.749.37
(1937), f95.576.502.12 (1936). Dus ont
vangst per dagkilometer f80.11 (1937),
f 76.34 1936).
UIT HET B0EKDRUKKERS8EDRIJF.
De in het voorjaar van 1936 afgesloten
collectieve arbeidsovereenkomst in de ty
pografie en het rasterdiepdrukbedrijf
loopt op 9 April a.s. af. De cohtractee-
rende patroons- en werknemersorganisa
ties hadden afgevaardigden aangewezen
voor de onderhandelingacommiaaie, welke
haar eerste vergadering te Amsterdam
heeft gehouden.
Tot voorzitter van de onderhandelinga-
eommissie werd gekozen de heer Jos. A.
M. Cleerdin, te 's Hertogenbosch; tot
secretaris van werkgeverszijde mr P.
Borst en tot secretaris van werknemers
zijde de heer H. Korte Jr.
UITBREIDING VAN DE DIESEL-
ELECTRISCHE TRACTIE BIJ DE
SPOORWEGEN.
Plannen tot aankoop van nieuw
materieel voor meer dan f 1.006.000.
Naar het Hdbl. vernam, zijn bij de
Nederlandsche spoorwegen plannon in
voorbereiding tot verdere uitbreiding van
de serie diesel-electrische treinen onge
veer volgens het type, dat nu dienst doet
op het z.g. middennet.
Tevens overweegt men den aankoop
van nog eenige nieuwe rijtuigen voor den
internationalen dienst. Al dit materieel
zal geschikt zijn voor het gebruik met
groote snelheid, zooals dat den laatsten
tijd steeds het geval is geweest. In totaal
zal met deze bestelling meer dan een
millioen gemoeid zijn.
Hiermede vervolgen de spoorwegen den
weg. die reeds eenigen tijd geleden werd
ingeslagen. Uitbreiding van de stoom-
tractie geschiedt niet meer. De spoor
wegen hebben de laatste jaren geen nieu
we stoomlocomotieven besteld, en ook
voor de toekomst bestaan daarvoor geen
plannen meer.
De gestroomlijnde motor- of electrische
tractie is bezig de stoomtractie geheel te
verdringen cn thans ook is het dit mate
rieel v arop de keuze is gevallen. Daar-
naven' tal het materieel voor de buiten-
la verbindingen verder worden ge-
moL,o...^eerd. De jaarbegrooting voor het
materieel zal in hoofdzaak uit deze uit
breiding bestaan.
De diesel-electrische treinen zullen met
ingang van den nieuwen zomerdienst van
het middennet verdwijnen, hetwelk dan
met de nieuwe electrische tractie zal wor
den bereden. Zoo als men weet, zullen de
dieseltreinen dan worden gebruikt voor
de sneltreinverbinding met Groningen,
Enschede en Maastricht. Hiervoor is het
aantal beschikbare treinstellen nog niet
geheel voldoende, zoodat de dienst zal
worden afgewisseld met stoomtreinen.
Deze rijden evenwel niet harder dan 100
km. per uur in tegenstelling met de die
seltreinen, die 120 km. per uur kunnen
rijden. Hierdoor ontstaat een onregel
matigheid in den overigens regelmatigen
dienst op deze lijnen, die de oorzaak is
van aanmerkelijk verschil in de rijtijden.
Op den duur zullen deze verschillen
verdwijnen. De spoorwegen streven naar
algeheele invoering van diensten met die-
Bel-electrische treinen en om dit te kun
nen doen moet de bestelling dienen waar
van hierboven sprake ia. Na de eerste
kinderziekten heeft deze soort van tractie
uitstekend voldaan. Gebreken hebben zich
den laatsten tijd niet meer voorgedaan,
en de treinen kunnen met groote regel
maat den dienst uitvoeren. Het is dam
ook begrijpelijk, dat op den eens ingesla
gen weg zal worden voortgegaan, en dat
op dezelfde wijze de moderniseering van
het spoorwegmateriaal «al worden voort
gezet.
TRANSPORT VAN SLUISDEUREN.
Een moeilijke slesptochL
Het transport voor de groote sluisdeu
ren bestemd voor Wijk bij Duurstede,
door het Merwedekanaal, van Zeeburg
nau Vreeswijk, heeft groote moeilijk-
In een te Haarlem gehouden vergade
ring is definitief besloten tot de oprich
ting van een vereeniging tot verruiming
van echtscheidingsmogelijkheden.
De voorzitter van het voorloopige co
mité, de heer L. B. van Muyzenberg uit
Voorburg, gaf een toelichting over de ver
eeniging. Hij zeide, dat er strijd gevoerd
zal moeten worden van verstand tegen
geloofsstelling a n en dat uiter
aard met veel tact tewerk moet worden
gegaan. Ongetwijfeld zal de vereeniging
voor vele moeilijkheden komen te staan,
doch de leden mogen daardoor niet wor
den afgeschrikt. Spr. merkte op dat het
doel is de maatschappij te verlossen van
de bepalingen in de wet, waardoor vele
ongelukkigen getroffen worden. Eigenlijk
maakt de wet zich schuldig aan struis
vogelpolitiek, aldus spr., want het komt
immers vaak voor, dat een huwelijk in
werkelijkheid geen huwelijk is.
Spr. merkte op, dat het aantal zelf
moorden groot is; ook hebben velen bui
tenechtelijke relaties; het aantal buiten
echtelijke kinderen wordt op 3000 per
jaar geschat. Niettemin worden de echt-
soheidingsbepalingen door christelijke
kringen geprezen.
Spr. besloot zijn rede met een verzoek
en opwekking tot medewerking om ver
andering in de bepalingen te verkrijgen.
Na deze rede werden de statuten vast
gesteld, waarin de volgende doelstellin
gen zijn opgenomen:
1. krankzinnigheid moet ala echtschei
dingsgrond in de wet worden opgenomen;
2. regeling van de scheiding van tafel
en bed moet dusdanig worden gewijzigd,
dat de niet schuldige partij drie jaar en
de schuldige partij vijf jaar nadat de
scheiding is uitgesproken, eenzijdig, dus
ongeacht den wil van de andere partij,
ontbinding van het huwelijk zal kunnen
verkrijgen;
3. opneming in de wet van echtschei
ding door overeenkomst;
4. behartiging van de belangen van
degenen, die door deze echtscheidingsre
geling gedupeerd zijn (aandacht zal on
der andere worden besteed aan buiten
echtelijke kinderen, wier rechtspositie
zeer gering is).
De voorzitter deelde mede, dat er aan
groote propaganda-actie gevoerd zal wor
den.
Een bericht als dit behoeft weinig
commentaar.
Het spreekt voor zichzelf.
Hier is een georganiseerd pogen om
de christelijke grondslagen van onze
samenleving te ondermijnen.
Duidelijk blijkt hieruit waar het heen
gaat, als ons christelijk volksdeel niet
waakzaam is en blijft.
Onze nieuwe minister van Sociale Za
ken toont zich zeer actief.
Moge ook de minister van Justitie
groote activiteit betrachten bij de uitwer
king van de bekende toezegging in de
Troonrede
"Werkdadige zorg voor een
gezonde ontplooiing van het
huwelijks- en gezinsleven.
heden opgeleverd, welke dank zij de bui
tengewoon gunstige weersomstandigheden
en de vakkundigheid van het bedienend
personeel konden worden overwonnen.
Het is het gelukt de sluisdeuren te bren
gen tot een paar honderd meter voorbij
Utrecht, ter hoogte van de Liesbosch,
onder de gemeente Jutphaas.
Zaterdagavond zijn de sluisdeuren door
de sluizen te Zeeburg in het Merwede
kanaal gesleept, waarna men in de duis
ternis doorvoer tot Nigtevecht, waar men
den nacht doorbracht. Zondagochtend te
half zeven zette men den tocht voort en
weldra bleek het, dat het passeeren van
de verschillende draaibruggen grootere
moeilijkheden zouden opleveren, dan men
had verwacht. Te Loenersloot o.a. vor
derde de passage door de draaibrug meer
dan een half uur, waardoor het verkeer
over den Amsterdamschestraatweg ern
stige stagnatie ondervond.
Het kostte veel moeite om de sluisdeu
ren, welke 13.98 metere breed zijn, door
den 14 meter breede vaargeul te sleepen.
Daarbij kwam, dat men te Utrecht nog
minder ruimte had, want hier zag men
zich genoodzaakt om bij een overruimte
van slechts zeven milimeter te manoeu
vreeren.
Nadat de draaibrug in den Jutphaasche-
weg was gepasseerd, verankerde men de
sluisdeuren, teneinde den nacht door te
brengen. Vandaag hoopt men Vreeswijk
te kunnen bereiken.
Op den verderen tocht naar Vreeswijk
zal men gebruik maken van den nieuwen
zijtak van het Merwedekanaal, daar de
oude sluizen in Vreeswijk te smal zijn
om deze sluisdeuren door te laten.
Men verwacht, dat het transport niet
vóór Dinsdagavond te Wijk bij Duurstede
zal aankomen.
VAL VAN 15 METER.
En toch ongedeerd.
De arbeider W., uit St. Laurens, ie
tijdens zijn werkzaamheden aan boord
van het motorschip „Ruya" liggende aan
de werf der Kon. Mij. „De Schelde" te
Vliesingen, in een 15 m. diep ruim ge
vallen. Zijn mede-arbeiders vreesden na
tuurlijk het ergste, doch de man bleek
wel versuft, doch oogenaohijnlijk onge
deerd te zijn. Hij werd naar het zieken
huis ter observatie overgebracht, doch
ook daar werd geconstateerd dat W., be
houdens een pijnlijk zitvlak, geen letsel
had hekomen.
Besmettelijke ziekten.
In de week van 9 tot en met 15 Janu
ari kwamen in onze provincie 3 gevallen
van roodvonk voor, n.l. één in ieder der
gemeenten 's Heer Abtskerke, Heinkens-
zand en Westdorpe.
Op 66-jarigen leeftijd is te Leeuwar
den overleden de heer J. L. Oosterhof, van
19041907 burgemeester van Westdonge-
radeel en tot aan zijn dood voor de G.-H.
Unie lid der Prov. Staten van Friesland.
De overledene was van 19001901 ge
meente-secretaris van Arnemuiden
en van 19011904 idem van Terneu-
z e n.
Lijk aangespoeld.
Donderdagmiddag werd aan het bu
reau van politie te Overveen medegedeeld
dat aan het Bloemendaalsche strand een
lijk was aangespoeld.
Uit het door de politie ingesteld onder
zoek bleek het een lijk te zijn van een
man. Het lijk was in verren staat van
ontbinding. In de kleeding waren enkele
briefjes aanwezig, welke er op wezen, dat
het een persoon uit Breskens moest zijn.
De politie heeft zich in verbinding ge
steld met den burgemeester van Bres
kens, die mededeelde, dat inderdaad in
het begin van December van het vorig
jaar een inwoner van zijn gemeente, een
zekere J. J., overeenkomende met het
geen op het lijk gevonden is, verdronken
was.
Wordt er te snel gevaren op de
Westerschelde?
Onlangs plaatsten wij een bericht be
treffende het aan den grond varen op 12
Januari op de Westerschelde van het
Duitsohe passagiersschip „Gneisenau".
De heer L. Kruyt, kapiteiu van het
m.fl. „A F. de Savornin Lohman", die
terzelfder tijd van het ongeval de route
Terneuzen-Hansweert voer, schrijft thans
aau de „Tel.", dat de „Gneisenau" zijn
schip en andere schepen niet in matige
vaart, doch wel met een snelheid van 25
km voorbijschoot en nabij Hansweert tus-
schen een aantal binnenschepen terecht
kwam. De „Gneisenau" had toen te kie
zen of te dealen: slachtoffers maken of
zelf slachtoffer worden.
Deze schepen, zegt kapitein Kruyt, ma
ken dezen vaarweg onveilig door hun voor
dit trajact veel te groote snelheid. Hij
vraagt zich dan ook af, wanneer de wa-
terstaatsoverheid hier een8 paal en perk
aan zal stellen. Er zijn reeds vele slacht
offers door deze booten gemaakt en nog
steeds wordt er voortgejakkerd.
De Nederlandscbe overheid kan hier
helaas niets tegen doen. In het tractaat
19301931 tusschen Nederland en Bel
gië is verzuimd een bepaling omtrent de
snelheid op te nemen.
Schepen vastgevaren op de Schelde.
Het Du its eh e s.s. „Glückauf" is Zater
dag op de Westerschelde in de zgn. „Bie-
zelingisehe Ham" omhoog gevaren. Om,
streeks vijf uur 's middags is het schip
zonder sleepboothulp vlot gekomen. Het
heeft geen schade opgeloopen en is door
gevaren naar Antwerpen.
Ter hoogte van Borsselen is tengevolge
van den mist het Deensche s.s. „Svava"
aan den gr,ond gevaren. In den loop van
den middag is ook dit schip vlot gekomen.
Scheepsongevallen.
Het Elngelsche stoomschip „Bobde"
is nabij het gat van Temeuzen met een
defect aan de machine voor anker ge
komen.
Sleepboothulp is geweigerd, men ver
wacht de schade zelf te kunnen her
stellen.
Tijdens de vaart op de Westerschelde
heeft een Zuid-Slavisch stoomschip, ver
moedelijk de „Timok", een anker met
ketting verloren. Ankervisschers zullen
pogen het anker te bergen.
Het Engelsche stoomschip „Minnie de
Larrinaga", komende van Antwerpen, is
op de Westerschelde in aanvaring ge
komen met het Belgische stoomschip
„Elizabeth België". Beide schepen kre
gen lichte averij.
Wethouder Onderdijk. „Het
Volksbl." verneemt, dat de gezondheids
toestand van wethouder J. Onderdijk goed
vooruitgaat. Al moet hij zich voorloopig
wat in acht nemen, hij kon Vrijdag toch
reeds een gedeelte van de vergadering
van B. en W. bijwonen.
Over de bewaarscholen. Met
één stem meerderheid werd eenige jaren
geleden de gemeentebewaarschool door
den raad opgeheven. De gemeente sub-
sidiëert thans nog twee bewaarscholen
van het „Nut" en een Christelijke bewaar
school. Deze subsidies zijn echter op bevel
van hoogerhand belangrijk verminderd;
vooral de scholen van het „Nut" ver-
keeren daardoor in een noodlijdende fi-
nanciëele positie, zoodat, wanneer daar
in geen verandering komt, het gevaar,
dat de twee bewaarscholen moeten wor
den opgeheven, niet uitgesloten is.
Thans is door verschillende organisa
ties een commissie gevormd, teneinde
te trachten middelen te vinden om die
opheffing te voorkomen.
Het verkeer op den nieu
wen. Kaïn a al weg. Hedenmorgen is
het snelverkeer over den nieuwen Ka
naalweg naar beide zijden vrij gegeven
en is aan de zijde van het Stationsplein
een vaste politiepost geplaatst óm vooral
ook als de brug open is, het verkeer daar
te regelen, zoolang de bestratingswerken
op het plein nog niet gereed zijn.
Schoorsteenbrand. In den
nacht van Zaterdag op Zondag werd
De aankondiging van de groote 3 pet.
conversieleening door den staat is het
voor een ieder zichtbaar teeken, dat het
renteniveau in Nederland een aanmerke
lijke daling heeft ondergaan.
Daar het verzekeringsbedrijf met zijn
enorme te beleggen kapitalen ten nauw
ste bij den algemeenen rentevoet is be
trokken, mag het artikel, dat prof. dr
A. 0. Holwerda, directeur der Nationale
Levensverzekerings-Bank te Rotterdam,
in de „Telegraaf" aan de positie der le
vensverzekeringsmaatschappijen in dit
verband wijdt, op de belangstelling van
eiken polishouder en wie is dat niet
aanspraak maken.
Prof. Holwerda's conclusie is, dat de
levensverzekering in ons land, bij wat er
tot nu toe op beleggingsgebied en de
rente gebeurd is, in geen enkel opzicht
is geschokt.
brand ontdekt ten huize van Verheul in
de Kuiperspoort. Een politie-agent spoed
de zich van het bureau daarheen. Het
bleek, dat een schoorsteenbrand was ont
staan, doordat roet op een kachelplaat
vlam had gevat. Een tweetal intusschen
ook ter plaatse gekomen brandweerlie
den hebben de plaat verwijderd en het
vuur gebluscht.
Ritthem. Dé landbouwvereeniging „Ge
meenschappelijk Belang", afd. yan de Z.
L. M., hield Vrijdagavond een algemeene
vergadering. Do heer Ovinge, rijksland-
bouwconsulent te Goes, sprak over de
nieuwe pachtwet, die vermoedelijk April
а.s. in werking zal treden. Door verschil
lende leden werden vragen gesteld, die
afdoende werden beantwoord.
Mellskerke. Heden is het 25 jaar gelo
den, dat de heer D. Louws, thans woon
achtig te Zoutelande, werd benoemd als
organist der Ned. Herv. Kerk, alhier.
Nlsse. Op den avond van den nationa-
len Feestdag wordt alhier des avonds
б.30 uur een dankdienst gehouden in de
Ned. Herv. Kerk, aldaar, met mede
werking van orgel en bazuinen.
Hansweert. Alhier kreeg Zeelandia I
Madjou I uit Vlissingen op bezoek. De
Zuid-Bev. club won met 6—0.
Heinikenszand. Door den Rijksveld
wachter v. d. Zande alhier zijn op hee-
terdaad betrapt wegens het opsporen van
wild met kunstlicht, een zekere v. D. en
B. Tegen beiden is proces-verbaal opge
maakt. Jachtgeweer en lichtbak werden
in beslag genomen.
Korfbal Z. K. B.
Goes. Togo van hier kreeg Swift I uit
Middelburg op bezoek voor een te spelen
korfbalwedstrijd. De Goesenaren verloren
met 3—1
Bruinisse. Vrijdagavond vergaderde de
A. R. kiesvereeniging in gecombineerde
vergadering met de Arja onder leiding
van Dö J. P. Unger.
Burgemeester Hage hield een referaat
over: „De Coalitie", waarop een geani
meerde bespreking volgde.
Ned. Herv. Kerk.
Beroepen te Beers-Jellum, C. H. Ruij-
tenberg te Surhuisterveen. Te Oostwold,
P. Niermeijer te Garmerswolde.
Geref. Kerken.
Aangenomen naar Stad aan 't Haring
vliet, A. A. v. d. Hoorn, cand. en hulppr.
te Middelburg.
Cbr. Geref. Kerk.
Tweetal te Groningen, M. W. Nieuwen-
huijze te Franeker en J. Tamminga te
Harderwijk.
Bedankt voor Klundert, P. Zwier te
Schiedam.
-Bevestiging en intrede. Ds
A. M. W. Odé, Ned. Herv. predikant te
Koudekerk a. d. Rijn, beroepen te Goes,
hoopt aldaar intrede te doen op Zondag
27 Maart a.s. Bevestiger zal zijn zijn
zwager Ds J. Hengeveld te Stedum.
i Geslaagd voor het examen Boek
houden, afgenomen vanwege de Vereen.
Mercurius en de Vereen, van Leeraren
in de Handelswetenschappen, dhrn J.
Nieuwenhuijse Gz. te Nisse en G. Abra-
hamse te Ovezand.
Prof. B. D. Eerdmans. Bij K.B.
van 21 Jan. is aan dr B. D. Eerdmans,
hoogleeraar aan de rijksuniv. te Leiden,
op zijn verzoek, eervol ontslag als zooda
nig verleend, met dankbetuiging voor de
belangrijke in deze betrekking bewezen
diensten.
Hei schoolbestuur kreeg gelijk.
Iedere R.K. parochie in het bisdom
Haarlem heeft zijn bouwkundig inspeo-
teur, die tegen een vast bedrag de kerke
lijke eigendommen controleert en toe
zicht houdt op alles wat met het onder
houd daarvan in verband staat.
Het kerkbestuur te Middelburg had 'n
gedeelte der jaarlijlksche vergoeding van
dezen inspecteur, zijnde f 40, op den staat
gezet der school-uitgaven, die voor de
exploitatie-vergoeding, krachtens art.
101 der L.O.-wet in aanmerking komen.
De Chr. Nat. Actie, onder leiding van
Prof. Hugo Visscher is begonnen met de
uitgifte van een maandblad.
In een van de bladen las ik een uit
treksel uit het hoofdartikel van Prof. Vis
scher, waarin het o.m. heet;
„Ons doel is niet en was niet de stich
ting eener nieuwe partij. Er zijn eer te
veel dan te weinig partijen. Doch dit sluit
niet uit, dat wij overal onze afdeelingen
oprichtten om mede te werken tot de ver
lichting der consciëntie van velen, die nu
gedachteloos meeloopen met politieke be
wegingen, waaraan zij overigens vreemd
zijn".
Deze uitspraak deed mij denken aan
wat Japan in China doet. Ér wordt daar
op een verschrikkelijke manier gevochten,
nu reeds maandenlang, maar, zoo kan
men telkens lezen: het doel van Japan is
niet en was niet een oorlog te beginnen.
De Chr. Nat. Actie is een gewone po
litieke organisatie; zij tracht over
al afdeelingen op te richten; zij
heeft een eigen orgaan en bij de
Kamerverkiezingen is zij met een eigen
1 ij s t uitgekomen.
Maar het doel is niet en was niet het
stichten van een nieuwe partij
Ik vraag mij af wat er dan gaat ge
beuren als Prof. Visscher eens wèl een
eigen partij gaat stichten.
OPMERKER.
De raad van Middelburg wenschte
evenwel dit bedrag niet uit te betalen.
Het schoolbestuur ging van deze be
slissing in beroep bij Gedep. Staten, welk
college zich, bij besluit van 11 Juni 1937,
ook achter den raad stelde.
Het kerkbestuur ging in beroep bij de
Kroon. De raadsman van 't schoolbestuur
voerde bij den Raad v. State tegen de mee
ning der Middelburgsohe vroedschap aan,
dat de bouwkundige inspectie in de eerste
plaats dient om zeker te zijn dat het ge
bouw behoorlijk onderhouden wordt en
op de tweede plaats om te voorkomen, dat
door het niet tijdig verrichten van repa
raties het schoolbestuur voor onnoodige
uitgaven komt te staan.
De Kroon besliste dat de bedoelde fit)
als kosten van instandhouding aange
merkt konden worden en vernietigde het
afwijzend besluit van Ged. Staten.
Het schoolbestuur kreeg dus gelijk.
WERKLOOZE ONDERWIJZERS.
Hei plan van Mr Terpsira.
In „De School met den Bijbel" schrijft
J. N. over bovengenoemd onderwerp:
In het nummer van 17 October 1935
heb ik gewezen op het feit, dat de Regie
ring duizenden jonge menschen aan werk
helpt: timmerlieden, metselaars, electn-
ciens, scheepsbouwers, enz.
Door en uit bet Werkfonds werden een
60 millioen gulden beschikbaar gesteld.
En voor onze jonge onderwijzers?
Niets!
Dat is nu reeds langer dan twee jaren
geleden.
In bet nummer van 12 November 1930
heb ik een en ander nog eens herhaald.
De gemeente Amsterdam bad toen juist
besloten om een 22-tal werken te laten
uitvoeien door jeugdige werkloozen bene
den den leeftijd van 25 jaar.
Van dat bedrag betaalde de gemeente
22 pet., terwijl het Rijk 78 pet. van de
kosten bijdroeg.
Ik heb toen gevraagd, of zoo'n regeling
of iets soortgelijks nu ook niet te treffen
ware voor de kweekelingen.
Helaas tot nu toe is niets bereikt ge
worden. Ook op deze wijze niet.
Nu beeft Mr Terpstra in December 1937
in de Tweede Kamer een plan ontwikkeld.
E en plan, waaraan in de pers veel te wei
nig aandacht is geschonken. Het komt
neer op het volgende:
De Regeering, die den arbeid voor
jeugdige werkloozen op zoo loffelijke wijze
steunt, verleene ook steun aan hetgeeD
door de onderwijzersorganisaties gedaaD
wordt ten behoeve der werklooze onder
wijzers.
De regeering verleene, binnen de gren
zen van een totaal beschikbaar gesteld
bedrag, in een bepaalde verhouding toe
slag op wat comité's als V.O.J.O. e.a. bij
eenbrengen.
Om de particuliere activiteit te prikke
len, zou, evenals ten aanzien van de werk
kampen is bepaald, als regel moeten wor
den aangenomen, dat bij het bepalen van
bet bedrag van het Rijkssubsidie alleen
rekening gehouden moet worden met het
geen een comité uit particuliere beurzen,
dus niet hetzij direct, hetzij indirect via
een Schoolbestuur, uit een Overheidskas
ontvangen heeft. Dé Minister zou aan da
comité's enkele richtlijnen voor hun ar
beid kunnen meegeven, ze overigens (be
houdens accountantscontrole) veel vrij
heid latend in hun bewegingen.
Het voordeel van een dergelijken steun
is, dat hij rechtstreeks gericht is op de
kwaal, bij afname der werkloosheid ver
mindert, de rechtspositie en salarisposi
tie der onderwijzers niet bederft en bin
nen redelijke financieele grenzen blijft en
dus ook thans uitvoerbaar is.
Het is bekend, dat de Vereen, van Onr.
Onderwijzers reeds herhaaldelijk voor di
doel stappen bij de Regeering gedaan
heeft.
Mr Terpstra wees er op, dat het Bc-
stuur van den eenen Minister naar den
anderen gestuurd werd: van OnderWiJ5
naar Sociale Zaken en van Sociale Zaken
naar Onderwijs.
Ten laatste kwam de toenmalige V:"
nister Slingenherg met het illuster P»aD
1
Prinses Ji
Gistermt
ses Julian
Armgard,
ten bet pei
terzijde, vi
Veenhuizer
van Soeste:
Prinses Ju
achter het
De Zone
ochtendblad
worden, vt
'a Nami
Amsterdan
van Soeste
auto's, die
voor het 'p
het kruispi
waar gren.
aan den str
verleend.
vele inwon
staarden u
Er deed
voor met e(
stak om ee
renpaar op
loop van d
andere ge\
voor de alg
stelling 'ha
Hij werd
rijksveldwa
tijdelijken p
aan de ov
Terwijl hij
ten zijn cc
hem.
Later -bit
misverstan
dent je was
tuige.
Des mor
hij in zijn
naast zijn
too'ht in d
maken. Om
rug, juist c
graaf, tuss<
naar het b
Tengevol
ontstaan, x
publiek, da
tant, zijn b
vende, kiek'
bemerkte ei
dus werd
den Prins,
toekeek, na
leis voorvk
juich op,
met de ba
Even lat<
een blauw
wachter he
in het gezi
letten wildt
De officie
ben order
buitenmodel
n.l. voorkox
betreffende
op een tijd
geen dienst
zouden moe
de saluutba
men bijvoor
thee-uurtje
hotel de off
mooie, don
moeten in d
gebeurtenis,
dm 'de we
werkkamp i
den zij ond
nen studeer
uurtje kunr
tuur
En nu de
maker de B
v. Antwoorc
„De onde;
ten met zijn
ken overleg
Rijkswege t
gedaan."
Mr Terps
Minister ter
nietszeggend
Het plan,
hand gedaa
hjmd. Het is
Endi
Wie
neeml
Mr Terpst
Of de Mi:
Of. .en nii
„En de za
We hebbe:
gedeeld om
den troep n
nieuwe veld
Nu deze
troep zijn i
daaromltrent
modellen, w<
oordeelen, zi
1. Een ve
maar met la
oe kraag. D
biezen, doch
Jiöf op de kr
huidige zaki
zakken.