Soes Verruiming echtscheidings mogelijkheden. Uit de Provincie. Levensverzekering en Rentedaling. Onderwijs. Aan het Zoeklicht. MIDDELBURG. WALCHEREN. ZUID-BEVELAND. SCHOUWEN-DUIVELAND. Kerknieuws. vargroot het weerstands vermogen tegen verkoud heid, griep en andere Infec tieziekten. Levertraan met geijkt vltamlnengehaltel In Apotheken en Drogisterijen A I. 0.75 per flesch. van treinen, die voor het publiek een ma ximum aan comfort opleveren. De laatste jaren heeft men geleidelijk de verouderde treinsoorten laten vervallen en de wagons gesloopt. Dit systeem moet er toe leiden modern materieel aan te schaffen. De verstellen zullen zoowel den aankoop van moderne stalen rijtuigen betreffen, die geschikt zijn een groote snelheid te ontwikkelen, zoodat men ze in de bui- 'enlandsche treinen kan gebruiken, als mede een groot aantal gestroomlijnde mo torrijtuigen voor binnenlandsch gebruik. Het is nog niet zeker, welk bedrag commissarissen zullen voteeren, maar dat met de nieuwe order gToote sommen gelds gemoeid zijn is voor ieder duidelijk. SPOORWEGONTVANGSTEN GESTEGEN. De geschatte ontvangsten van de Ne- derlandsche Spoorwegen over de maand December 1937 bedragen: reizigers f 4.219.300, bagage f 46.600, brief- en pakketpost 220,000, goederen 2.660.600, levende dieren en lijken f 16.260, diversen f 168.000. Totaal f 7.510.760. Totaal ont vangst van 1 Januari af: f99.216.749.37 (1937), f95.576.502.12 (1936). Dus ont vangst per dagkilometer f80.11 (1937), f 76.34 1936). UIT HET B0EKDRUKKERS8EDRIJF. De in het voorjaar van 1936 afgesloten collectieve arbeidsovereenkomst in de ty pografie en het rasterdiepdrukbedrijf loopt op 9 April a.s. af. De cohtractee- rende patroons- en werknemersorganisa ties hadden afgevaardigden aangewezen voor de onderhandelingacommiaaie, welke haar eerste vergadering te Amsterdam heeft gehouden. Tot voorzitter van de onderhandelinga- eommissie werd gekozen de heer Jos. A. M. Cleerdin, te 's Hertogenbosch; tot secretaris van werkgeverszijde mr P. Borst en tot secretaris van werknemers zijde de heer H. Korte Jr. UITBREIDING VAN DE DIESEL- ELECTRISCHE TRACTIE BIJ DE SPOORWEGEN. Plannen tot aankoop van nieuw materieel voor meer dan f 1.006.000. Naar het Hdbl. vernam, zijn bij de Nederlandsche spoorwegen plannon in voorbereiding tot verdere uitbreiding van de serie diesel-electrische treinen onge veer volgens het type, dat nu dienst doet op het z.g. middennet. Tevens overweegt men den aankoop van nog eenige nieuwe rijtuigen voor den internationalen dienst. Al dit materieel zal geschikt zijn voor het gebruik met groote snelheid, zooals dat den laatsten tijd steeds het geval is geweest. In totaal zal met deze bestelling meer dan een millioen gemoeid zijn. Hiermede vervolgen de spoorwegen den weg. die reeds eenigen tijd geleden werd ingeslagen. Uitbreiding van de stoom- tractie geschiedt niet meer. De spoor wegen hebben de laatste jaren geen nieu we stoomlocomotieven besteld, en ook voor de toekomst bestaan daarvoor geen plannen meer. De gestroomlijnde motor- of electrische tractie is bezig de stoomtractie geheel te verdringen cn thans ook is het dit mate rieel v arop de keuze is gevallen. Daar- naven' tal het materieel voor de buiten- la verbindingen verder worden ge- moL,o...^eerd. De jaarbegrooting voor het materieel zal in hoofdzaak uit deze uit breiding bestaan. De diesel-electrische treinen zullen met ingang van den nieuwen zomerdienst van het middennet verdwijnen, hetwelk dan met de nieuwe electrische tractie zal wor den bereden. Zoo als men weet, zullen de dieseltreinen dan worden gebruikt voor de sneltreinverbinding met Groningen, Enschede en Maastricht. Hiervoor is het aantal beschikbare treinstellen nog niet geheel voldoende, zoodat de dienst zal worden afgewisseld met stoomtreinen. Deze rijden evenwel niet harder dan 100 km. per uur in tegenstelling met de die seltreinen, die 120 km. per uur kunnen rijden. Hierdoor ontstaat een onregel matigheid in den overigens regelmatigen dienst op deze lijnen, die de oorzaak is van aanmerkelijk verschil in de rijtijden. Op den duur zullen deze verschillen verdwijnen. De spoorwegen streven naar algeheele invoering van diensten met die- Bel-electrische treinen en om dit te kun nen doen moet de bestelling dienen waar van hierboven sprake ia. Na de eerste kinderziekten heeft deze soort van tractie uitstekend voldaan. Gebreken hebben zich den laatsten tijd niet meer voorgedaan, en de treinen kunnen met groote regel maat den dienst uitvoeren. Het is dam ook begrijpelijk, dat op den eens ingesla gen weg zal worden voortgegaan, en dat op dezelfde wijze de moderniseering van het spoorwegmateriaal «al worden voort gezet. TRANSPORT VAN SLUISDEUREN. Een moeilijke slesptochL Het transport voor de groote sluisdeu ren bestemd voor Wijk bij Duurstede, door het Merwedekanaal, van Zeeburg nau Vreeswijk, heeft groote moeilijk- In een te Haarlem gehouden vergade ring is definitief besloten tot de oprich ting van een vereeniging tot verruiming van echtscheidingsmogelijkheden. De voorzitter van het voorloopige co mité, de heer L. B. van Muyzenberg uit Voorburg, gaf een toelichting over de ver eeniging. Hij zeide, dat er strijd gevoerd zal moeten worden van verstand tegen geloofsstelling a n en dat uiter aard met veel tact tewerk moet worden gegaan. Ongetwijfeld zal de vereeniging voor vele moeilijkheden komen te staan, doch de leden mogen daardoor niet wor den afgeschrikt. Spr. merkte op dat het doel is de maatschappij te verlossen van de bepalingen in de wet, waardoor vele ongelukkigen getroffen worden. Eigenlijk maakt de wet zich schuldig aan struis vogelpolitiek, aldus spr., want het komt immers vaak voor, dat een huwelijk in werkelijkheid geen huwelijk is. Spr. merkte op, dat het aantal zelf moorden groot is; ook hebben velen bui tenechtelijke relaties; het aantal buiten echtelijke kinderen wordt op 3000 per jaar geschat. Niettemin worden de echt- soheidingsbepalingen door christelijke kringen geprezen. Spr. besloot zijn rede met een verzoek en opwekking tot medewerking om ver andering in de bepalingen te verkrijgen. Na deze rede werden de statuten vast gesteld, waarin de volgende doelstellin gen zijn opgenomen: 1. krankzinnigheid moet ala echtschei dingsgrond in de wet worden opgenomen; 2. regeling van de scheiding van tafel en bed moet dusdanig worden gewijzigd, dat de niet schuldige partij drie jaar en de schuldige partij vijf jaar nadat de scheiding is uitgesproken, eenzijdig, dus ongeacht den wil van de andere partij, ontbinding van het huwelijk zal kunnen verkrijgen; 3. opneming in de wet van echtschei ding door overeenkomst; 4. behartiging van de belangen van degenen, die door deze echtscheidingsre geling gedupeerd zijn (aandacht zal on der andere worden besteed aan buiten echtelijke kinderen, wier rechtspositie zeer gering is). De voorzitter deelde mede, dat er aan groote propaganda-actie gevoerd zal wor den. Een bericht als dit behoeft weinig commentaar. Het spreekt voor zichzelf. Hier is een georganiseerd pogen om de christelijke grondslagen van onze samenleving te ondermijnen. Duidelijk blijkt hieruit waar het heen gaat, als ons christelijk volksdeel niet waakzaam is en blijft. Onze nieuwe minister van Sociale Za ken toont zich zeer actief. Moge ook de minister van Justitie groote activiteit betrachten bij de uitwer king van de bekende toezegging in de Troonrede "Werkdadige zorg voor een gezonde ontplooiing van het huwelijks- en gezinsleven. heden opgeleverd, welke dank zij de bui tengewoon gunstige weersomstandigheden en de vakkundigheid van het bedienend personeel konden worden overwonnen. Het is het gelukt de sluisdeuren te bren gen tot een paar honderd meter voorbij Utrecht, ter hoogte van de Liesbosch, onder de gemeente Jutphaas. Zaterdagavond zijn de sluisdeuren door de sluizen te Zeeburg in het Merwede kanaal gesleept, waarna men in de duis ternis doorvoer tot Nigtevecht, waar men den nacht doorbracht. Zondagochtend te half zeven zette men den tocht voort en weldra bleek het, dat het passeeren van de verschillende draaibruggen grootere moeilijkheden zouden opleveren, dan men had verwacht. Te Loenersloot o.a. vor derde de passage door de draaibrug meer dan een half uur, waardoor het verkeer over den Amsterdamschestraatweg ern stige stagnatie ondervond. Het kostte veel moeite om de sluisdeu ren, welke 13.98 metere breed zijn, door den 14 meter breede vaargeul te sleepen. Daarbij kwam, dat men te Utrecht nog minder ruimte had, want hier zag men zich genoodzaakt om bij een overruimte van slechts zeven milimeter te manoeu vreeren. Nadat de draaibrug in den Jutphaasche- weg was gepasseerd, verankerde men de sluisdeuren, teneinde den nacht door te brengen. Vandaag hoopt men Vreeswijk te kunnen bereiken. Op den verderen tocht naar Vreeswijk zal men gebruik maken van den nieuwen zijtak van het Merwedekanaal, daar de oude sluizen in Vreeswijk te smal zijn om deze sluisdeuren door te laten. Men verwacht, dat het transport niet vóór Dinsdagavond te Wijk bij Duurstede zal aankomen. VAL VAN 15 METER. En toch ongedeerd. De arbeider W., uit St. Laurens, ie tijdens zijn werkzaamheden aan boord van het motorschip „Ruya" liggende aan de werf der Kon. Mij. „De Schelde" te Vliesingen, in een 15 m. diep ruim ge vallen. Zijn mede-arbeiders vreesden na tuurlijk het ergste, doch de man bleek wel versuft, doch oogenaohijnlijk onge deerd te zijn. Hij werd naar het zieken huis ter observatie overgebracht, doch ook daar werd geconstateerd dat W., be houdens een pijnlijk zitvlak, geen letsel had hekomen. Besmettelijke ziekten. In de week van 9 tot en met 15 Janu ari kwamen in onze provincie 3 gevallen van roodvonk voor, n.l. één in ieder der gemeenten 's Heer Abtskerke, Heinkens- zand en Westdorpe. Op 66-jarigen leeftijd is te Leeuwar den overleden de heer J. L. Oosterhof, van 19041907 burgemeester van Westdonge- radeel en tot aan zijn dood voor de G.-H. Unie lid der Prov. Staten van Friesland. De overledene was van 19001901 ge meente-secretaris van Arnemuiden en van 19011904 idem van Terneu- z e n. Lijk aangespoeld. Donderdagmiddag werd aan het bu reau van politie te Overveen medegedeeld dat aan het Bloemendaalsche strand een lijk was aangespoeld. Uit het door de politie ingesteld onder zoek bleek het een lijk te zijn van een man. Het lijk was in verren staat van ontbinding. In de kleeding waren enkele briefjes aanwezig, welke er op wezen, dat het een persoon uit Breskens moest zijn. De politie heeft zich in verbinding ge steld met den burgemeester van Bres kens, die mededeelde, dat inderdaad in het begin van December van het vorig jaar een inwoner van zijn gemeente, een zekere J. J., overeenkomende met het geen op het lijk gevonden is, verdronken was. Wordt er te snel gevaren op de Westerschelde? Onlangs plaatsten wij een bericht be treffende het aan den grond varen op 12 Januari op de Westerschelde van het Duitsohe passagiersschip „Gneisenau". De heer L. Kruyt, kapiteiu van het m.fl. „A F. de Savornin Lohman", die terzelfder tijd van het ongeval de route Terneuzen-Hansweert voer, schrijft thans aau de „Tel.", dat de „Gneisenau" zijn schip en andere schepen niet in matige vaart, doch wel met een snelheid van 25 km voorbijschoot en nabij Hansweert tus- schen een aantal binnenschepen terecht kwam. De „Gneisenau" had toen te kie zen of te dealen: slachtoffers maken of zelf slachtoffer worden. Deze schepen, zegt kapitein Kruyt, ma ken dezen vaarweg onveilig door hun voor dit trajact veel te groote snelheid. Hij vraagt zich dan ook af, wanneer de wa- terstaatsoverheid hier een8 paal en perk aan zal stellen. Er zijn reeds vele slacht offers door deze booten gemaakt en nog steeds wordt er voortgejakkerd. De Nederlandscbe overheid kan hier helaas niets tegen doen. In het tractaat 19301931 tusschen Nederland en Bel gië is verzuimd een bepaling omtrent de snelheid op te nemen. Schepen vastgevaren op de Schelde. Het Du its eh e s.s. „Glückauf" is Zater dag op de Westerschelde in de zgn. „Bie- zelingisehe Ham" omhoog gevaren. Om, streeks vijf uur 's middags is het schip zonder sleepboothulp vlot gekomen. Het heeft geen schade opgeloopen en is door gevaren naar Antwerpen. Ter hoogte van Borsselen is tengevolge van den mist het Deensche s.s. „Svava" aan den gr,ond gevaren. In den loop van den middag is ook dit schip vlot gekomen. Scheepsongevallen. Het Elngelsche stoomschip „Bobde" is nabij het gat van Temeuzen met een defect aan de machine voor anker ge komen. Sleepboothulp is geweigerd, men ver wacht de schade zelf te kunnen her stellen. Tijdens de vaart op de Westerschelde heeft een Zuid-Slavisch stoomschip, ver moedelijk de „Timok", een anker met ketting verloren. Ankervisschers zullen pogen het anker te bergen. Het Engelsche stoomschip „Minnie de Larrinaga", komende van Antwerpen, is op de Westerschelde in aanvaring ge komen met het Belgische stoomschip „Elizabeth België". Beide schepen kre gen lichte averij. Wethouder Onderdijk. „Het Volksbl." verneemt, dat de gezondheids toestand van wethouder J. Onderdijk goed vooruitgaat. Al moet hij zich voorloopig wat in acht nemen, hij kon Vrijdag toch reeds een gedeelte van de vergadering van B. en W. bijwonen. Over de bewaarscholen. Met één stem meerderheid werd eenige jaren geleden de gemeentebewaarschool door den raad opgeheven. De gemeente sub- sidiëert thans nog twee bewaarscholen van het „Nut" en een Christelijke bewaar school. Deze subsidies zijn echter op bevel van hoogerhand belangrijk verminderd; vooral de scholen van het „Nut" ver- keeren daardoor in een noodlijdende fi- nanciëele positie, zoodat, wanneer daar in geen verandering komt, het gevaar, dat de twee bewaarscholen moeten wor den opgeheven, niet uitgesloten is. Thans is door verschillende organisa ties een commissie gevormd, teneinde te trachten middelen te vinden om die opheffing te voorkomen. Het verkeer op den nieu wen. Kaïn a al weg. Hedenmorgen is het snelverkeer over den nieuwen Ka naalweg naar beide zijden vrij gegeven en is aan de zijde van het Stationsplein een vaste politiepost geplaatst óm vooral ook als de brug open is, het verkeer daar te regelen, zoolang de bestratingswerken op het plein nog niet gereed zijn. Schoorsteenbrand. In den nacht van Zaterdag op Zondag werd De aankondiging van de groote 3 pet. conversieleening door den staat is het voor een ieder zichtbaar teeken, dat het renteniveau in Nederland een aanmerke lijke daling heeft ondergaan. Daar het verzekeringsbedrijf met zijn enorme te beleggen kapitalen ten nauw ste bij den algemeenen rentevoet is be trokken, mag het artikel, dat prof. dr A. 0. Holwerda, directeur der Nationale Levensverzekerings-Bank te Rotterdam, in de „Telegraaf" aan de positie der le vensverzekeringsmaatschappijen in dit verband wijdt, op de belangstelling van eiken polishouder en wie is dat niet aanspraak maken. Prof. Holwerda's conclusie is, dat de levensverzekering in ons land, bij wat er tot nu toe op beleggingsgebied en de rente gebeurd is, in geen enkel opzicht is geschokt. brand ontdekt ten huize van Verheul in de Kuiperspoort. Een politie-agent spoed de zich van het bureau daarheen. Het bleek, dat een schoorsteenbrand was ont staan, doordat roet op een kachelplaat vlam had gevat. Een tweetal intusschen ook ter plaatse gekomen brandweerlie den hebben de plaat verwijderd en het vuur gebluscht. Ritthem. Dé landbouwvereeniging „Ge meenschappelijk Belang", afd. yan de Z. L. M., hield Vrijdagavond een algemeene vergadering. Do heer Ovinge, rijksland- bouwconsulent te Goes, sprak over de nieuwe pachtwet, die vermoedelijk April а.s. in werking zal treden. Door verschil lende leden werden vragen gesteld, die afdoende werden beantwoord. Mellskerke. Heden is het 25 jaar gelo den, dat de heer D. Louws, thans woon achtig te Zoutelande, werd benoemd als organist der Ned. Herv. Kerk, alhier. Nlsse. Op den avond van den nationa- len Feestdag wordt alhier des avonds б.30 uur een dankdienst gehouden in de Ned. Herv. Kerk, aldaar, met mede werking van orgel en bazuinen. Hansweert. Alhier kreeg Zeelandia I Madjou I uit Vlissingen op bezoek. De Zuid-Bev. club won met 6—0. Heinikenszand. Door den Rijksveld wachter v. d. Zande alhier zijn op hee- terdaad betrapt wegens het opsporen van wild met kunstlicht, een zekere v. D. en B. Tegen beiden is proces-verbaal opge maakt. Jachtgeweer en lichtbak werden in beslag genomen. Korfbal Z. K. B. Goes. Togo van hier kreeg Swift I uit Middelburg op bezoek voor een te spelen korfbalwedstrijd. De Goesenaren verloren met 3—1 Bruinisse. Vrijdagavond vergaderde de A. R. kiesvereeniging in gecombineerde vergadering met de Arja onder leiding van Dö J. P. Unger. Burgemeester Hage hield een referaat over: „De Coalitie", waarop een geani meerde bespreking volgde. Ned. Herv. Kerk. Beroepen te Beers-Jellum, C. H. Ruij- tenberg te Surhuisterveen. Te Oostwold, P. Niermeijer te Garmerswolde. Geref. Kerken. Aangenomen naar Stad aan 't Haring vliet, A. A. v. d. Hoorn, cand. en hulppr. te Middelburg. Cbr. Geref. Kerk. Tweetal te Groningen, M. W. Nieuwen- huijze te Franeker en J. Tamminga te Harderwijk. Bedankt voor Klundert, P. Zwier te Schiedam. -Bevestiging en intrede. Ds A. M. W. Odé, Ned. Herv. predikant te Koudekerk a. d. Rijn, beroepen te Goes, hoopt aldaar intrede te doen op Zondag 27 Maart a.s. Bevestiger zal zijn zijn zwager Ds J. Hengeveld te Stedum. i Geslaagd voor het examen Boek houden, afgenomen vanwege de Vereen. Mercurius en de Vereen, van Leeraren in de Handelswetenschappen, dhrn J. Nieuwenhuijse Gz. te Nisse en G. Abra- hamse te Ovezand. Prof. B. D. Eerdmans. Bij K.B. van 21 Jan. is aan dr B. D. Eerdmans, hoogleeraar aan de rijksuniv. te Leiden, op zijn verzoek, eervol ontslag als zooda nig verleend, met dankbetuiging voor de belangrijke in deze betrekking bewezen diensten. Hei schoolbestuur kreeg gelijk. Iedere R.K. parochie in het bisdom Haarlem heeft zijn bouwkundig inspeo- teur, die tegen een vast bedrag de kerke lijke eigendommen controleert en toe zicht houdt op alles wat met het onder houd daarvan in verband staat. Het kerkbestuur te Middelburg had 'n gedeelte der jaarlijlksche vergoeding van dezen inspecteur, zijnde f 40, op den staat gezet der school-uitgaven, die voor de exploitatie-vergoeding, krachtens art. 101 der L.O.-wet in aanmerking komen. De Chr. Nat. Actie, onder leiding van Prof. Hugo Visscher is begonnen met de uitgifte van een maandblad. In een van de bladen las ik een uit treksel uit het hoofdartikel van Prof. Vis scher, waarin het o.m. heet; „Ons doel is niet en was niet de stich ting eener nieuwe partij. Er zijn eer te veel dan te weinig partijen. Doch dit sluit niet uit, dat wij overal onze afdeelingen oprichtten om mede te werken tot de ver lichting der consciëntie van velen, die nu gedachteloos meeloopen met politieke be wegingen, waaraan zij overigens vreemd zijn". Deze uitspraak deed mij denken aan wat Japan in China doet. Ér wordt daar op een verschrikkelijke manier gevochten, nu reeds maandenlang, maar, zoo kan men telkens lezen: het doel van Japan is niet en was niet een oorlog te beginnen. De Chr. Nat. Actie is een gewone po litieke organisatie; zij tracht over al afdeelingen op te richten; zij heeft een eigen orgaan en bij de Kamerverkiezingen is zij met een eigen 1 ij s t uitgekomen. Maar het doel is niet en was niet het stichten van een nieuwe partij Ik vraag mij af wat er dan gaat ge beuren als Prof. Visscher eens wèl een eigen partij gaat stichten. OPMERKER. De raad van Middelburg wenschte evenwel dit bedrag niet uit te betalen. Het schoolbestuur ging van deze be slissing in beroep bij Gedep. Staten, welk college zich, bij besluit van 11 Juni 1937, ook achter den raad stelde. Het kerkbestuur ging in beroep bij de Kroon. De raadsman van 't schoolbestuur voerde bij den Raad v. State tegen de mee ning der Middelburgsohe vroedschap aan, dat de bouwkundige inspectie in de eerste plaats dient om zeker te zijn dat het ge bouw behoorlijk onderhouden wordt en op de tweede plaats om te voorkomen, dat door het niet tijdig verrichten van repa raties het schoolbestuur voor onnoodige uitgaven komt te staan. De Kroon besliste dat de bedoelde fit) als kosten van instandhouding aange merkt konden worden en vernietigde het afwijzend besluit van Ged. Staten. Het schoolbestuur kreeg dus gelijk. WERKLOOZE ONDERWIJZERS. Hei plan van Mr Terpsira. In „De School met den Bijbel" schrijft J. N. over bovengenoemd onderwerp: In het nummer van 17 October 1935 heb ik gewezen op het feit, dat de Regie ring duizenden jonge menschen aan werk helpt: timmerlieden, metselaars, electn- ciens, scheepsbouwers, enz. Door en uit bet Werkfonds werden een 60 millioen gulden beschikbaar gesteld. En voor onze jonge onderwijzers? Niets! Dat is nu reeds langer dan twee jaren geleden. In bet nummer van 12 November 1930 heb ik een en ander nog eens herhaald. De gemeente Amsterdam bad toen juist besloten om een 22-tal werken te laten uitvoeien door jeugdige werkloozen bene den den leeftijd van 25 jaar. Van dat bedrag betaalde de gemeente 22 pet., terwijl het Rijk 78 pet. van de kosten bijdroeg. Ik heb toen gevraagd, of zoo'n regeling of iets soortgelijks nu ook niet te treffen ware voor de kweekelingen. Helaas tot nu toe is niets bereikt ge worden. Ook op deze wijze niet. Nu beeft Mr Terpstra in December 1937 in de Tweede Kamer een plan ontwikkeld. E en plan, waaraan in de pers veel te wei nig aandacht is geschonken. Het komt neer op het volgende: De Regeering, die den arbeid voor jeugdige werkloozen op zoo loffelijke wijze steunt, verleene ook steun aan hetgeeD door de onderwijzersorganisaties gedaaD wordt ten behoeve der werklooze onder wijzers. De regeering verleene, binnen de gren zen van een totaal beschikbaar gesteld bedrag, in een bepaalde verhouding toe slag op wat comité's als V.O.J.O. e.a. bij eenbrengen. Om de particuliere activiteit te prikke len, zou, evenals ten aanzien van de werk kampen is bepaald, als regel moeten wor den aangenomen, dat bij het bepalen van bet bedrag van het Rijkssubsidie alleen rekening gehouden moet worden met het geen een comité uit particuliere beurzen, dus niet hetzij direct, hetzij indirect via een Schoolbestuur, uit een Overheidskas ontvangen heeft. Dé Minister zou aan da comité's enkele richtlijnen voor hun ar beid kunnen meegeven, ze overigens (be houdens accountantscontrole) veel vrij heid latend in hun bewegingen. Het voordeel van een dergelijken steun is, dat hij rechtstreeks gericht is op de kwaal, bij afname der werkloosheid ver mindert, de rechtspositie en salarisposi tie der onderwijzers niet bederft en bin nen redelijke financieele grenzen blijft en dus ook thans uitvoerbaar is. Het is bekend, dat de Vereen, van Onr. Onderwijzers reeds herhaaldelijk voor di doel stappen bij de Regeering gedaan heeft. Mr Terpstra wees er op, dat het Bc- stuur van den eenen Minister naar den anderen gestuurd werd: van OnderWiJ5 naar Sociale Zaken en van Sociale Zaken naar Onderwijs. Ten laatste kwam de toenmalige V:" nister Slingenherg met het illuster P»aD 1 Prinses Ji Gistermt ses Julian Armgard, ten bet pei terzijde, vi Veenhuizer van Soeste: Prinses Ju achter het De Zone ochtendblad worden, vt 'a Nami Amsterdan van Soeste auto's, die voor het 'p het kruispi waar gren. aan den str verleend. vele inwon staarden u Er deed voor met e( stak om ee renpaar op loop van d andere ge\ voor de alg stelling 'ha Hij werd rijksveldwa tijdelijken p aan de ov Terwijl hij ten zijn cc hem. Later -bit misverstan dent je was tuige. Des mor hij in zijn naast zijn too'ht in d maken. Om rug, juist c graaf, tuss< naar het b Tengevol ontstaan, x publiek, da tant, zijn b vende, kiek' bemerkte ei dus werd den Prins, toekeek, na leis voorvk juich op, met de ba Even lat< een blauw wachter he in het gezi letten wildt De officie ben order buitenmodel n.l. voorkox betreffende op een tijd geen dienst zouden moe de saluutba men bijvoor thee-uurtje hotel de off mooie, don moeten in d gebeurtenis, dm 'de we werkkamp i den zij ond nen studeer uurtje kunr tuur En nu de maker de B v. Antwoorc „De onde; ten met zijn ken overleg Rijkswege t gedaan." Mr Terps Minister ter nietszeggend Het plan, hand gedaa hjmd. Het is Endi Wie neeml Mr Terpst Of de Mi: Of. .en nii „En de za We hebbe: gedeeld om den troep n nieuwe veld Nu deze troep zijn i daaromltrent modellen, w< oordeelen, zi 1. Een ve maar met la oe kraag. D biezen, doch Jiöf op de kr huidige zaki zakken.

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1938 | | pagina 2