de meuwe koers der Ned. Spoorwegen Poolsche Duikboot te ;tie N. tegen den stroom 3 7T O O 3 Uit ae Provmcts. Invoering van een regelmatigen twee-uur-dienst. weer Droste voed- jeellgl lit Blad de >gen ïze >0-50 pCt. jratis bij aankoop Vlissingen te water gelaten. VLISSINGEN. WALCHEREN. iö turn pc v*n IVapndaa 17 Januari 1938 - Tweede Blad Verhooging van de rijsnelheid. >MI Ig De Nederlandsche Spoorwegen staan aan den vooravond van 'veranderingen, zooals zij 'die in hun bijkans honderd jarige geschiedenis niet gekend hebben. Ilooweü mot leedwezen, hebben de Spoorwegen moeten afzien van een deel van het „lcleinvervoer". De omstandig heden zijn nu eenmaal zoodanig, dat de auto on de autobus dat verkeer beter dan do spoorwegen kunnen 'bedienen. Boven dien bleek, dat op de meeste baanvakken het reizigersverkeer op de stoplijnen van jaar tot jaar verminderde, terwijl de be zetting der sneltreinen zich kon handha ven, Dit gaf den spoorwegen aanleiding tot het maken van een studie over de mogelijkheid van de opheffing der stop treinen, welke het verkeer op korten af stand bedienen. Doze studie heeft er toe geleid, dat tot opheffing van 148 kleinere stations zul worden overgegaan, zonder dat daar door de bedrijfsuitkomsten zullen dalen. Daarmede hebben de spoorwegen het ,,groote verkeer" voor hun rekening. Wanneer de autobussen dan voor het kloino verkeer zorgen, komen beide ver voermiddelen meer tot hun recht. Hier mede ia een belangrijke stap gezet in de richting wan de verkeerscoördinatie, welke tot uiting komt in den reisgids, die 15 Mei a.s, van kracht wordt en waarin zoowol de trein- als de bus verbindingen zullen worden ver meld. Door de opheffing der 148 stations kan de frequentie der sneltreinen worden op gevoerd en hierdoor kan het aantai sneltrein verbinding en over het geheele net belangrijk worden uitgebreid. Een tweede punt van overweging was na te gaan of het mogelijk zou zijn d e snelheid op de hoofd baanvak ken op te voeren en of ook bij1 verhoo ging der snelheid een dienstregeling kon worden opgebouwd, welke aan hooge eischen zou voldoen. De opvoering der snelheid was drin gend noodig, omdat de gemiddelde snel heid 'van de auto op de openbare wegen in vele gevallen reeds hooger is dan die, welke met de sneltreinen werd bereikt. Voor de reizigers beteekent de opvoe ring van de snelheid een belangrijke tijdsbesparing. Op de thans reeds met electrische tractie bereden baanvakken Amsterdam HaarlemRotterdam, Amsterdam—Alk maar, Amsterdam—Uitgeest etc.-- zal de snelheid slechts gering verhoogd kunnen worden. De treinen zullen in plaats van met 95 km. 'per uur worden gereden met 100 kin. per uur. Op het middennet, dat ingaande 15 Mei' geëlectrificeerd wordt, zullen de uit modern, nieuw materiaal samengestelde treinen worden ingelegd met een snelheid van 120 km. per uur. De daardoor vrij komende Bieseleleetrische eenheden zul len worden gebruikt op de baanvakken AmsterdamDen HaagRotterdam, naar Groningen en Twente, en Dordrecht Maastricht. Deze laatste verkrijgen dan te^ Eindhoven aansluiting met de elec- I trische treinen naar en van Utrecht. D'e Bieselelectrische treinen zullen eveneens f^an rijden met een snelheid van 120 "km. er uur, terwijl de met stoomtractie op de betreffende trajecten vervoerde snel treinen een snelheid van 100 km. per uur zullen bereiken, leneinde een beeld te geven van de erkregen bekortingen van den reisduur kunnen de volgende vergelijkingen die nen De reisduur van Amsterdam W.P. naar Arnhem is in de thans bestaande dienstregeling 1 uur en 17 minuten en wordt 1 uur en 1 minuut: tijdwinst 16 minutenvan Amsterdam W.P. naar 1 n d h o v e n is thans 1 en 44 minu- FEUILLETON door E. R. G a r r a t t. Uit het Engelseh. -o ipoord, waardoor het illement. 74.) Zou op 't 00g was zjj, omstreeks dertig J ar oud. Zij had licht, kroezig haar, dat ■er onordelijk over haar voorhoofd hing. Knuf g®'aat was niet Prettig om te zien. narme huiverde toen plotseling haar keek oogen °Pen<fe ea haar aan- 'nuV8 voor geluid?" vroeg zij. zii n ^at^arine al verwonderd, dat den Tet eer^er bad gevraagd. De woe- te hooS*" VaU '3U^eQ "wa,ren- duidelijk ernan^ er op"' antwooTdde ze, „of een wetr - meQschen, die van hun werk op Is TZ1Jn naar buis, wat erg druk zijn. 't kiinnmS verbazend, zooveel drukte als zij tonnen maken." bevredigen™01^ sclleei1 de vraagster te beHet ÏWiS het-?" vroeg ze thans' "Ik belnnf,] ^ace verteld, maar Amos tniddarf ,Te' ^at wanneer ik haar van- drutfc 4 gaan zonde oir hp' raam urnkte te maiken of te e e ne ten en wordt 1 uur en 27 minuten tijd winst 17 minuten; Den HaagArn hem is 1 uur e'n 44 minuten en wordt 1 uur en 80 minuten, tijdwinst 14 minu ten; Den H a a gE indho'ven is 2 uur 11 minuten en wordt 1 uur 50 min,, tijdwinst 15 minuten, Voor AmsterdamGroningen geldt thans 3 uur 16 minuten 3 uur 25 minuten. Deze tijd wordt voor alle dieselelèctrisohe treinen 2 uur 25 minu ten en voor alle snelle stoomtreinen 2 u. 55 minuten. De tijdwinst wordt onder scheidenlijk 5100 minuten en 21—30 minuten. Voor Den HaagGroningen staat thans 3 uur 57 minuten 4 uur 1 minuut. Dit wordt voor alle dieseleleo- trische treinen 2 uur 55 minuten en voor alle snelle stoomtreinen 8 uur 80 minu ten. Do tijdwinst wordt onderscheidenlijk 02—88 minuten en 27—81 minuten, Voor G r o n 1 n g e n—V11 s e i a g e n la de kortste reisduur thans 6 uur 52 minuten. Deze wordt nieuw 5 uur 55 minuten, een tijdwinst van 57 minuten. 'Zooals reeds gezegd, is de frequentie van de sneltreinen belangrijk uitgebreid. Zoo loopen tusschen Amsterdam—Rot terdam—Den Haag en Groningen thans 7 paar sneltreinen, Dit worden ingaande 1'5 Mei 5 paar diesel-electrische treint-: en 6 paar snelle stoomtreinen. Tusschen AmsterdamRotterdamDen Haag en Twente zijn deze cijfers resp, 6, 5 en 6. Het aantal sneltreinverbindingen tus schen Amsterdam en Maastricht is thans 6 paar. Dit wordt 8 paar snelle stoom treinen, 5 paar electrische-dieselelectri- sche treinen en 2 paar electrische snelle stoomtreinen. Tusschen Leeuwarden en Roo sendaal loopen thans 6 paar sneltrei nen, dit wordt 11 paar. Tusschen A r n h em-N ijmegen en Roosendaal bestaan thans: 8 paar snelverbindingen; het aantal wordt uit gebreid tot 15 jaar. Het opheffen van de 148 stations en halten maakt het noodig over te gaan tot de uitgifte van een reisgids, welke niet alleen de binnenlandsche dienstregeling der Nederlandsche 'Spoorwegen, doch ook de dienstregeling der trams en autobus sen tusschen de spoorwegstations en de niet of niet meer door den spoorweg be diende plaatsen bevat. Hiermede wordt bereikt, dat de reizi ger kan zien, hoe hij op de snelste Wijze een niet door een spoorweg bediende plaats kan bereiken per spoor, tram en autobusverbinding. Door de 'bijzondere wijze van inbinden 'kan de kooper den gids desgewenscht splitsen in de door hem benoodigde dee- len. de deelen worden niet afzonderlijk verkrijgbaar gesteld. Het deel, dat de binnenlandsche treindienstregeling bevat, zal niet dikker worden dan de thans be staande kleinere gids. Wat betreft de nieuwe dienstregeling kan nog het volgende worden opgemerkt. Met ingang van 15 Mei zal een regel matige dienst welke thans reeds op het middennet bestaat op het geheele net worden ingevoerd. Over alle lijnen zal dus een regelmatige twee-uursdienst worden gereden, op de baanvakken, waar de verkeersdichtheid zulks wettigt, wordt deze twee-uursdienst over den geheelen dag of o'ver een ge deelte daarvan uitgebreid tot een regel matigen uurdienst. Verwacht wordt, dat reeds den eersten dag van het verschijnen meer dan 200.000 exemplaren van het spoorboekje zullen worden verkocht. De oude boekjes, welke vroeger nog wel eens dienst deden ook al was de nieuwe dienst al lang in gegaan, hebben nu in verband met de be langrijke en ingrijpende veranderingen absoluut geen waarde meer. straks wat moois zou meebrengen. Je weet wat dat is," voegde z,e er met een geheimzinnigen lach aan toe, Katharine onderzoekend aankijkend. Katharine glimlachte flauwtjes. Ze voelde zich niets op haar gemak. ,,'t Verwondert me, dat Eüstace je toe liet om mij' te bezoeken," zei haar gezel lin, „hij wil niet hebben, dat me iemand bezoekt, en onmiddellijk wanneer de zus ters iets voor me koopen, dat ik graag wil hebben, zend hij! ze weg. Maar met dat-al brengen ze me vaak wat uit Sto- nely mee, wat ze dan onder haar bleeren verbergen je weet hoe gemakkelijk dat is en dan ben ik gelukkig. Ik hoop, dat zuster Amos vandaag ook wat voor mij meeneemt. Ze beloofde mij mijn vriendin te bezoeken, die daar woont. Ken je Sto- nely?" „Ja, ik ga er vaak heen". „O, dan ken je mijn vriendin ook wel, naar ik denk. Zij komt veel in de „Geor ge"; 'tzijtn daar aardige menschen. Naar 'k denk komt je er ook wel," vroeg ze gretig. „Neen, ik ben nooit in de „George" geweest," zei Katharine, voelend, dat het 't beste zou zijn, haar gezellin gunstig te stemmen, „is 'ter prettig?" „Ja, en de menschen zijn altijd aardig. Zij luisteren naar alles wat ik vertel en ze zorgen zoo goed voor me. Ze weten, hoe ik hem haat, en hoe hij me hier ge vangen houdt. Wel je hebt het hem nu Groote belangstelling van Poolsche en Nederlandsche autoriteiten. In tegenwoordigheid van vele Neder landsche en Pooische autoriteiten is Za terdagmiddag de voor rekening van den Pooisohen Bond voor Zeevaart en Kolo niën door de Koninklijke Maatschappij „De Schelde" voor de Poolsche marine hes temde duikboot „Orzel" (in het Na- derlandsoh: „Arend") te water gelaten. Van Nederlandsche zijde gaven van hun belangstelling o.m. blijk vice-admi- raal J. Th. Fürstner namens den minis ter van Defensie, de heer J. A. Lagos van de af deeling Nijverheid van het de partement van Economische Zaken als vertegenwoordiger van minister Steen- berghe, oud-minister mr L. N. Deckers, de commissaris der Koningin in de pro vincie Zeeland jhr mr J. W. Quarles van Ufford, de burgemeester van Vlissingen, de directeur van het loodswezen R. H. Arntzenius, de commandant van de ma rechaussee H. A. J. G. Kaasjager, het Tweede Kamerlid ir M. 0. E. Bongaerts, de directeur van de maatschappij „Zee land" G. J. Bensink en de hoofdinge nieur-directeur van den Rijkswaterstaat ir J. P. Walland. Met den trein van 12.88 kwamen de meeste gasten te Vlissingen aan. Zij bega ven zich onmiddellijk naar het kantoor gebouw van de Koninklijke Maatschap pij „De Schelde", waar het gezelschap door de directie werd begroet. Vervolgens begaf men zich naar de tribune voor de eeregasten, welke op de met groen en bloemen en vlaggedoek ver sierde werf was opgesteld. Voorop het schip woei de Nederland sche driekleur, achterop de vlag van de werf, terwijl uit den commandotoren reeds de stok mot de Poolsche vlag om hoogstak, geëscorteerd door één der Pool sche marine-officieren. Ook de Marineka pel uit D'en Helder was voor deze gele genheid overgekomen en stond onder lei ding van kapelmeester Leistikow langszij van de „„Orzel" opgesteld, terzijde van de eerewacht, bestaande uit een gewapend detachement van het wachtschip „Noord- Brabant". D'e plechtigheid begon met een kerke lijke ceremonie, welke verricht werd door den hoofdaalmoezenier der Poolsche mijnwerkers in Limburg, pater Hoffmann. Vervolgens zou mevrouw Sosn- kowski, de echtgenoote van generaal Sosnkowski, voorzitter van het Fonds voor Maritieme Verdediging in Polen, de doopplechtigheid' „verrichten. Precies 1 uur 42 hakte mevr. S. met het daarvoor bestemde bijltje den span ningsdraad door, de Marinekapel zette het Poolsche Volkslied in, vervolgens het Wilhelmus, maarde onderzeeër bleef rustig staan. Ex zat geen bewe ging in. Nu gebeurt zoo iets wel eens meer. De „Tromp" in Amsterdam b.v. luisterde ook niet aanstonds naar het teeken van H.M. de Koningin om in het water te plonsen. Doch hier streken de minuten voorbij', zonder dat er iets geschiedde. D'e oorzaak van deze stagnatie was waarschijnlijk te zoeken in de verharding van de smeer- laag, welke zich onder de slee bevindt, tengevolge van de vorst in de laatste we ken. Het was wel een heel pijnlijke si tuatie. Aangezien het schip los stond, kon het ieder oogenblik afglijden.. Alles moest in gereedheid blijven voor het moment, dat zulks zou geschieden. Dit moment heeft echter ruim een uur op zich laten wachten. Ondertusschen doodde men eenerzijds den tijd met vroo- lijke marschmuziek van de Marinekapel en dan weer van de VUssingsche har monie „Ons Genoegen", anderzijds met allerlei pogingen het schip over zijn doode punt heen te krijgen. De sleepboot „En Avant" trachtte het schip met trossen in beweging te krijgen. Doch ook dit bleef zonder resultaat. Sindelijk te kwart voor zoo pas weer hooren doen, tenminste", zei ze, plotseling opstaande en naar de deur kijkend, „ik veronderstel, dat hij het niet vergeten heeft. Als hij het deed, wel jij en ik, we zouden gemakkelijk, heel ge makkelijk kunnen ontsnappen. Ik zal eens zien," voegde ze er fluisterend aan toe, terwijl ze opstond, en vlug gleed ze door de kamer naar de deur terwijl ze de kruk omdraaide. „Neen, ze is gesloten; Eustace vergeet het nooit. Hij heeft het i nog nooit vergeten. Elmily, mijn vroe gere verpleegster, vergat het nog wel eens en dan ontsnapte ik voor een heelen mid dag, maar hij „Eustace de man", siste ze, i „vond me en bracht mie terug. Toen Elmily het later nog eens vergat, zond hij haar i weg. Hoe zou jij het vinden hier dag aan I dag opgesloten te zitten, dag aan dag, week aan week, jaar op jaar." „Het moet wel droef voor je zij'in," zei Katharine, maar laat ons over wat an ders praten. Het moet je ongelukkig ma ken daar over te denken. Zal ik je een verhaal vertellen?" „O, wat 'ben ik ellendig," klaagde Clara, „wat ben ik ellendig!" terwijl ze nog eens weer aan de deurknop duwde in de hoop, dat de deur zou open gaan, „hij vergeet het nooit en Amos vergeet het nooit; miaar," voegde ze er aan toe, plotseling van de deur terugkeerend en weer haar stoel innemend, „Amos komt straks terug en ze zal iets voor me meene men. Ik zal het je laten zien, als je 't graag drie, slaagden twee zware locomotieven er in tot resultaat te komen. Mevrouw S., die al dien tijd haar post op de tribune niet had verlaten, zorgde er voor, dat in elk geval de traditioneele doop van het schip met champagne prachtig verliet. Statig gleed het breeae stalen monster te water onder de natio nale hymne van Polen. Na een uur beraad had de Poolsche adelaar dan toch maar besloten om ziju stalen nest te verlaten en zee-arend te worden. Na afloop van de plechtigheid vereenig- den dt leden van de directie van de Ko ninklijke Maatschappij „De Schelde" en de gasten zich aan een lunch in hotel Brittania. Namens de directie van de Koninklijke Mij, „De Schelde" heeft do heer mr J. Smit Azn., gedelegeerd commissaris van de maatschappij, de gasten welkom ge- heeten. In een uitvoerige rede wees hij op de beteekeuis van de opdracht, welke zijn maatschappij heeft mogen uitvoeron. Aan bet. slot van zijn rede bood hij me vrouw Sasnkowski, die de doopplechtig heid had verricht, namens de maatschap pij een geschenk als herinnering aan de zen dag aan. Als voorzitter van den Pooisohen Bond voor Zeevaart en Koloniën, welke de duikboot aan de Poolsche regeeriag heeft aangeboden sprak vervolgens generaal KasniöWftki. De heer J. A, Lagas, van de afdeeling Nijverheid van het Departement van Eco nomische Zaken, voerde vervolgens na mens minister Steenberghe, het woord. Daarop was het woord aan den Pooi sohen gezant te Den Haag, de heer W. Babinski, wiens rede gevolgd werd door een antwoord van vice-admiraal J. Th. Fürstner namens den minister van De fensie. Vervolgens werd nog bet woord ge voerd door admiraal Swirskin, namens de Poolsche marine, door den commissa ris der Koningin in de provincie Zeeland jhr mr J. W. Quarles van Ufford en den burgemeester van Vlissingen den heer G. A. van Woelderen. Generaal Kwasniewski dankte de di rectie der maatschappij voor de vriende lijke uitnoodiging voor deze plechtigheid en voor het werk, door de maatschappij gedaan ten bate van de Poolsche defen sie ter zee. De burgerbevolking heeft dit schip be kostigd en de bond heeft de gelden daar voor verzameld. De generaal wees op de vredelievende gezindheid van zijn land en op de vriend schappelijke samenwerking tusschen Po len en Nederland. Spr. verzekerde, dat Polen zal voort gaan op den weg naar verovering van de oude vrijheid, naar Nederlandsch voor beeld, en eindigde zijn toespraak met een: „Leve Hare Majesteit Koningin Wilhel- minal" De gezant van Polen, dr W. Babinski, wees erop, dat Polen, nadat het een tijd perk van pijnlijke ondervinding heeft medegemaakt, de waarde van de verbin dingen over zee en een vrijen toegang tot de zee hoog weet aan te slaan. Het be schouwt deze dingen als onmisbare voor waarden voor de ontwikkeling van een volk. Polen is zich het feit bewust, dat een machtige vloot zoowel handels- als oorlogsmarine evenals goed ingerichte havens, een conditio sine qua non vor men voor een gTOot volk, om in vredestijd profijt te kunnen trekken van zijn gewone verbindingen met de rest van de wereld. Is het niet Nederland, dat de geheele wereld bewezen heeft, welke resultaten men op de zeeën en de oceanen kan be halen door het tonnen van 'moed, vol harding, onverschrokkenheid? Deze samenwerking met de roemvolle Nederlandsche marine kan ons aldus spreker slechts vervullen met vol doening en vreugde. Ik heb de sterke overtuiging, clat die samenwerking de vriendschapsbanden, die gelukkig tus schen onze beide landen bestaan, zal be vestigen en nog nauwer zal aanhalen. MIDDELBURG. Schaakwedstrijden. Vrij dagavond speelde Middelburg I tegen wilt." „Dat is aardig van je," zei Katharine rustig. '0, wanneer zou dit leed voorbij zijn! Wat gebeurde er beneden? Daar heerschte nu een ongewone stilte. De kreten en het lawaai waren verstorven, en in de duis ternis kon Katharine niets anders hoo ren, dan het ti'kken van de klok en niets anders zien, dan de vage gestalte van het meisje in den armstoel. 'De minuten geleken wel uren. Was het een bange droom? Zoo ja, wanneer zou zij er uit ontwaken? Hoe lang nog zou den haar zenuwen het kunnen uithou den? Plotseling vulde een luid geijuich de lucht, Katharine en Clara sprongen beiden op. HOOFDSTUK XXVII. Tyran of held Toen mijnheer D'elacot zoo haastig de torenkamer verliet, was hij vol zorg of hij wel op tijd daar zou zijn waar hij zijn bezoekers wenschte te ontmoeten. Hij be reikte de 'voordeur op het oogenblik, dat de oprijlaan reeds geheel gevuld was met mannen en vrouwen, van wie velen luid schreeuwden, joelden, ophitsten en met fakkels zwaaiden. De verschijning van mijnheer Delacot, terwijl hij plotseling voor de menigte stond, blootshoofds en onbevreesd, was het teeken voor een nieuwe uitbarsting en 1 ophitsingen. Goes I met den volgenden uitslag: H. StroobandA. J. G. Nordlohne remise; W. de GraafJ. Bonnet afgebroken; D. de ZeeuwL. G. van Vijven 01; J. M. MulliéA. Looyen 10; A. M. de Klein A. Zwaan 10; H. J. KraakH. Ver beek 10; J. LavooyW. G. van Hartes- veld remise; J. van NoppenH. Olieman 01. Voorloopige uitslag Middelburg 4, Goes 3 punten en een afgebroken partij!. Middelburg III speelde tegen Goes II. Hiervan was de uitslag: D. VosJ. van Ouwerkerk afgebroken; G. J. StoelA. J. Vermet 01; I. DaniëlseJ. van Zwee- den remise; L, J. van FlierenburgF, Looyen Jr. 0—1; H. G. Gujé—J. J. Vermet 01; J. de BaarsK. Flips© remise; J. Sinke—A. Dootjes 10; N. J. de BaareA. Haeck 01. Voorloopige uitslag Middelburg III 2, Goes II 5 pun ten en een afgebroken partij. Heden werd in do onderoffi cierskantine door den luitenant- kolonel G. Berghuiijs, commandant der S.Ü.O.A., het onderscheidingsteeken voor 24-jargen trouwen dienst uitgereikt aan den sergeant der 1© klasse G. 8wier« van de S.D.O.A. Dwars door Vlissingen, Zaterdag werd de nationale loop „Dwars door Vlissingen" gehouden, waarbij d@ senioren tweemaal en de junioren eon maal het parcours moesten loopen. Van de senioren waren 1. Lacor van Maraton, Vlissingen I in 10 min, 2,3 sec.; 2. D. van IJzeren van D.O.S. Rotter dam 10 min. 12 sec.; 8. P. van Rijn van Trekvogels, den Haag 10 min. 14 sec,; 4. H, Kalkman van Trekvogels 10 min. 20,4 sec.; 5. D'. Slegt van P.S.V., Eindhoven 10 min. 33 sec., en 6. P. Dronkers van Marathon 10 min. 34 sec. Van de D-klassers was 1. F. v. d. Heiden van het regiment kustartillerie 12 min. 16.8 sec. Van de juniores: 1. G. Dobbelaar© van Marathon 4 min. 47,6 see.; 2. J. de Buck, A. V. '35, Vlissingen 4 m.50,8 seo,; 3. K, Barentsen, van E.M.M., Middelburg 4 m. 54.4 sec.; 4. H. Höfor, van Marathon 5 m. 4,1 sec.; 5. A. Scheijbeler, A. V. '35, Vlis singen 5 m. 7 sec.; 6. D. Roelse, A. V. '35, 5 m. 12 sec.; 7. I. Meijer, Marathon 5 m. 12.4 sec. Veere. De geitenfokvereen. 'hield Vrij dag haar alg. vergadering. Uit de versla gen bleek, dat er een batig saldo is. Als bokhouder werd dhr J. Janse weer be noemd. Het dekgeld werd vastgesteld op f 0,60 en contributie idem. Bij de bespreking over de geitenvellet jes was de meerderheid voor vrije han del. Het bestuur kreeg machtiging om over f 5 te beschikken voor een te houden keuring in dezen zomer. Biggekerke. Vrijdagavond hield de af- dt-eling; van den Chr. Boeren- en Tuin- dersbond onder leiding van haar voor zitter dhr M. Houtekamer haar jaarver gadering. Besloten werd voor een bedrag van f 1 begunstiger te worden van het musschengilde. Verkend werden de vol gende subsidies f 2.50 voor een te houden veekeuring en f 1.50 voor een te houden 1 loegwbdstrijd. De secretaris-penning meester dhr C. Polderman deelde in zijn jaarverslag mede, dat het ledental 26 is; dat de inkomsten waren f 77.12, de uitga ven f 63.88, batig saldo f 13.24. Hierna werd een inleiding gehouden over „De Pachtwet", waarop een drukke bespre king volgde. Aacjtekerke. In verband met de te ver wachten blijde gebeurtenis heeft de ker- keraad der Ned. Herv. Gemeente besloten een dankstond te beleggen in de Ned. Herv. Kerk. Wanneer het feit vóór 3 u. be kend wordt, dan zal de kerkdienst nog denzelfden avond om 6 uur plaats hebben en anders den daarop volgenden avond om 6 uur. In dezen dienst zal voorgaai de plaatselijke predikant Ds J. G. Pan- huise. Serooskerke. (W.) Donderdagavond 1.1. vergaderde de C.J.B.T.O. Dhr Ad. Won- dergem sprak over: „Het boerleven voor heen en thans". We moeten op het boe renleven zooals dit was op Walcheren in de 2de helft der 19de eeuw niet uit de „Sla hem neer," riepen zij woedend „dood met den wreedaard I" „Nu pak aan; eindelijk zal hij zijn ver diende loon 'krijgen." „Waar is de gevangene? Wijs ons den weg naar de torenkamer, monster; we willen de vrouw redden en dan den boel uitbranden." Mijnheer Delacot, recht op, bleek maar resoluut, stond tegenover hen en keek hen 'kalm aan. Hij was zich er van bewust, dat een bevreesde houding alles zou be derven. Hij kende nu de oorzaak van hun verontwaardiging. Dat er praatjes o er hem rondgestrooid waren, wist hij al sinds eenigen tijd, maar hij had geen moeite gedaan om den oorsprong er van te vinden. Hij 'had geweten uit tal van anonieme dreigbrieven, dat de menschen boos waren omdat hij zijn park gewei gerd had voor een politieke demonstratie, maar hij had geen verdere aandacht aan .deze anonieme brieven geschonken. Ze waren het niet waard; maar nu hij hun booze uitroepen hoorde en zich de woor den van Katharine 'van zoo juist herin nerde, werd hij zich er ten volle van be wust, dat hij alleen tegen deze overmacht niets vermocht, en dat slechts Hooger Hand hun woede kon beteugelen. (Wordt vervolgd.)

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1938 | | pagina 5