de meuwe koers der Ned. Spoorwegen Poolsche Duikboot te
;tie
N.
tegen den stroom
3
7T
O
O
3
Uit ae Provmcts.
Invoering van een regelmatigen twee-uur-dienst.
weer
Droste
voed-
jeellgl
lit Blad
de
>gen
ïze
>0-50 pCt.
jratis bij aankoop
Vlissingen te water gelaten.
VLISSINGEN.
WALCHEREN.
iö
turn
pc v*n IVapndaa 17 Januari 1938 - Tweede Blad
Verhooging van de rijsnelheid.
>MI
Ig
De Nederlandsche Spoorwegen staan
aan den vooravond van 'veranderingen,
zooals zij 'die in hun bijkans honderd
jarige geschiedenis niet gekend hebben.
Ilooweü mot leedwezen, hebben de
Spoorwegen moeten afzien van een deel
van het „lcleinvervoer". De omstandig
heden zijn nu eenmaal zoodanig, dat de
auto on de autobus dat verkeer beter dan
do spoorwegen kunnen 'bedienen. Boven
dien bleek, dat op de meeste baanvakken
het reizigersverkeer op de stoplijnen van
jaar tot jaar verminderde, terwijl de be
zetting der sneltreinen zich kon handha
ven, Dit gaf den spoorwegen aanleiding
tot het maken van een studie over de
mogelijkheid van de opheffing der stop
treinen, welke het verkeer op korten af
stand bedienen.
Doze studie heeft er toe geleid, dat
tot opheffing van 148 kleinere stations
zul worden overgegaan, zonder dat daar
door de bedrijfsuitkomsten zullen dalen.
Daarmede hebben de spoorwegen het
,,groote verkeer" voor hun rekening.
Wanneer de autobussen dan voor het
kloino verkeer zorgen, komen beide ver
voermiddelen meer tot hun recht. Hier
mede ia een belangrijke stap gezet in de
richting wan de verkeerscoördinatie,
welke tot uiting komt in den reisgids, die
15 Mei a.s, van kracht wordt en waarin
zoowol de trein- als de bus
verbindingen zullen worden ver
meld.
Door de opheffing der 148 stations kan
de frequentie der sneltreinen worden op
gevoerd en hierdoor kan het aantai
sneltrein verbinding en over het
geheele net belangrijk worden uitgebreid.
Een tweede punt van overweging was
na te gaan of het mogelijk zou zijn d e
snelheid op de hoofd baanvak
ken op te voeren en of ook bij1 verhoo
ging der snelheid een dienstregeling kon
worden opgebouwd, welke aan hooge
eischen zou voldoen.
De opvoering der snelheid was drin
gend noodig, omdat de gemiddelde snel
heid 'van de auto op de openbare wegen
in vele gevallen reeds hooger is dan die,
welke met de sneltreinen werd bereikt.
Voor de reizigers beteekent de opvoe
ring van de snelheid een belangrijke
tijdsbesparing.
Op de thans reeds met electrische
tractie bereden baanvakken Amsterdam
HaarlemRotterdam, Amsterdam—Alk
maar, Amsterdam—Uitgeest etc.-- zal de
snelheid slechts gering verhoogd kunnen
worden. De treinen zullen in plaats van
met 95 km. 'per uur worden gereden met
100 kin. per uur.
Op het middennet, dat ingaande 15
Mei' geëlectrificeerd wordt, zullen de uit
modern, nieuw materiaal samengestelde
treinen worden ingelegd met een snelheid
van 120 km. per uur. De daardoor vrij
komende Bieseleleetrische eenheden zul
len worden gebruikt op de baanvakken
AmsterdamDen HaagRotterdam, naar
Groningen en Twente, en Dordrecht
Maastricht. Deze laatste verkrijgen dan
te^ Eindhoven aansluiting met de elec-
I trische treinen naar en van Utrecht. D'e
Bieselelectrische treinen zullen eveneens
f^an rijden met een snelheid van 120 "km.
er uur, terwijl de met stoomtractie op
de betreffende trajecten vervoerde snel
treinen een snelheid van 100 km. per uur
zullen bereiken,
leneinde een beeld te geven van de
erkregen bekortingen van den reisduur
kunnen de volgende vergelijkingen die
nen
De reisduur van Amsterdam W.P.
naar Arnhem is in de thans bestaande
dienstregeling 1 uur en 17 minuten en
wordt 1 uur en 1 minuut: tijdwinst 16
minutenvan Amsterdam W.P. naar
1 n d h o v e n is thans 1 en 44 minu-
FEUILLETON
door E. R. G a r r a t t.
Uit het Engelseh.
-o
ipoord, waardoor het
illement.
74.)
Zou op 't 00g was zjj, omstreeks dertig
J ar oud. Zij had licht, kroezig haar, dat
■er onordelijk over haar voorhoofd hing.
Knuf g®'aat was niet Prettig om te zien.
narme huiverde toen plotseling haar
keek oogen °Pen<fe ea haar aan-
'nuV8 voor geluid?" vroeg zij.
zii n ^at^arine al verwonderd, dat
den Tet eer^er bad gevraagd. De woe-
te hooS*" VaU '3U^eQ "wa,ren- duidelijk
ernan^ er op"' antwooTdde ze, „of een
wetr - meQschen, die van hun werk op
Is TZ1Jn naar buis, wat erg druk zijn. 't
kiinnmS verbazend, zooveel drukte als zij
tonnen maken."
bevredigen™01^ sclleei1 de vraagster te
beHet ÏWiS het-?" vroeg ze thans' "Ik
belnnf,] ^ace verteld, maar Amos
tniddarf ,Te' ^at wanneer ik haar van-
drutfc 4 gaan zonde oir hp' raam
urnkte te maiken of te e e ne
ten en wordt 1 uur en 27 minuten tijd
winst 17 minuten; Den HaagArn
hem is 1 uur e'n 44 minuten en wordt
1 uur en 80 minuten, tijdwinst 14 minu
ten; Den H a a gE indho'ven is 2
uur 11 minuten en wordt 1 uur 50 min,,
tijdwinst 15 minuten,
Voor AmsterdamGroningen
geldt thans 3 uur 16 minuten 3 uur
25 minuten. Deze tijd wordt voor alle
dieselelèctrisohe treinen 2 uur 25 minu
ten en voor alle snelle stoomtreinen 2 u.
55 minuten. De tijdwinst wordt onder
scheidenlijk 5100 minuten en 21—30
minuten.
Voor Den HaagGroningen
staat thans 3 uur 57 minuten 4 uur
1 minuut. Dit wordt voor alle dieseleleo-
trische treinen 2 uur 55 minuten en voor
alle snelle stoomtreinen 8 uur 80 minu
ten. Do tijdwinst wordt onderscheidenlijk
02—88 minuten en 27—81 minuten,
Voor G r o n 1 n g e n—V11 s e i a g e n
la de kortste reisduur thans 6 uur 52
minuten. Deze wordt nieuw 5 uur 55
minuten, een tijdwinst van 57 minuten.
'Zooals reeds gezegd, is de frequentie
van de sneltreinen belangrijk uitgebreid.
Zoo loopen tusschen Amsterdam—Rot
terdam—Den Haag en Groningen thans
7 paar sneltreinen, Dit worden ingaande
1'5 Mei 5 paar diesel-electrische treint-:
en 6 paar snelle stoomtreinen. Tusschen
AmsterdamRotterdamDen Haag en
Twente zijn deze cijfers resp, 6, 5 en 6.
Het aantal sneltreinverbindingen tus
schen Amsterdam en Maastricht is thans
6 paar. Dit wordt 8 paar snelle stoom
treinen, 5 paar electrische-dieselelectri-
sche treinen en 2 paar electrische snelle
stoomtreinen.
Tusschen Leeuwarden en Roo
sendaal loopen thans 6 paar sneltrei
nen, dit wordt 11 paar.
Tusschen A r n h em-N ijmegen en
Roosendaal bestaan thans: 8 paar
snelverbindingen; het aantal wordt uit
gebreid tot 15 jaar.
Het opheffen van de 148 stations en
halten maakt het noodig over te gaan tot
de uitgifte van een reisgids, welke niet
alleen de binnenlandsche dienstregeling
der Nederlandsche 'Spoorwegen, doch ook
de dienstregeling der trams en autobus
sen tusschen de spoorwegstations en de
niet of niet meer door den spoorweg be
diende plaatsen bevat.
Hiermede wordt bereikt, dat de reizi
ger kan zien, hoe hij op de snelste Wijze
een niet door een spoorweg bediende
plaats kan bereiken per spoor, tram en
autobusverbinding.
Door de 'bijzondere wijze van inbinden
'kan de kooper den gids desgewenscht
splitsen in de door hem benoodigde dee-
len. de deelen worden niet afzonderlijk
verkrijgbaar gesteld. Het deel, dat de
binnenlandsche treindienstregeling bevat,
zal niet dikker worden dan de thans be
staande kleinere gids.
Wat betreft de nieuwe dienstregeling
kan nog het volgende worden opgemerkt.
Met ingang van 15 Mei zal een regel
matige dienst welke thans reeds op het
middennet bestaat op het geheele net
worden ingevoerd.
Over alle lijnen zal dus een regelmatige
twee-uursdienst worden gereden, op de
baanvakken, waar de verkeersdichtheid
zulks wettigt, wordt deze twee-uursdienst
over den geheelen dag of o'ver een ge
deelte daarvan uitgebreid tot een regel
matigen uurdienst.
Verwacht wordt, dat reeds den eersten
dag van het verschijnen meer dan
200.000 exemplaren van het spoorboekje
zullen worden verkocht. De oude boekjes,
welke vroeger nog wel eens dienst deden
ook al was de nieuwe dienst al lang in
gegaan, hebben nu in verband met de be
langrijke en ingrijpende veranderingen
absoluut geen waarde meer.
straks wat moois zou meebrengen. Je
weet wat dat is," voegde z,e er met een
geheimzinnigen lach aan toe, Katharine
onderzoekend aankijkend.
Katharine glimlachte flauwtjes. Ze
voelde zich niets op haar gemak.
,,'t Verwondert me, dat Eüstace je toe
liet om mij' te bezoeken," zei haar gezel
lin, „hij wil niet hebben, dat me iemand
bezoekt, en onmiddellijk wanneer de zus
ters iets voor me koopen, dat ik graag
wil hebben, zend hij! ze weg. Maar met
dat-al brengen ze me vaak wat uit Sto-
nely mee, wat ze dan onder haar bleeren
verbergen je weet hoe gemakkelijk dat
is en dan ben ik gelukkig. Ik hoop, dat
zuster Amos vandaag ook wat voor mij
meeneemt. Ze beloofde mij mijn vriendin
te bezoeken, die daar woont. Ken je Sto-
nely?"
„Ja, ik ga er vaak heen".
„O, dan ken je mijn vriendin ook wel,
naar ik denk. Zij komt veel in de „Geor
ge"; 'tzijtn daar aardige menschen. Naar
'k denk komt je er ook wel," vroeg ze
gretig.
„Neen, ik ben nooit in de „George"
geweest," zei Katharine, voelend, dat het
't beste zou zijn, haar gezellin gunstig te
stemmen, „is 'ter prettig?"
„Ja, en de menschen zijn altijd aardig.
Zij luisteren naar alles wat ik vertel en
ze zorgen zoo goed voor me. Ze weten,
hoe ik hem haat, en hoe hij me hier ge
vangen houdt. Wel je hebt het hem nu
Groote belangstelling van Poolsche en
Nederlandsche autoriteiten.
In tegenwoordigheid van vele Neder
landsche en Pooische autoriteiten is Za
terdagmiddag de voor rekening van den
Pooisohen Bond voor Zeevaart en Kolo
niën door de Koninklijke Maatschappij
„De Schelde" voor de Poolsche marine
hes temde duikboot „Orzel" (in het Na-
derlandsoh: „Arend") te water gelaten.
Van Nederlandsche zijde gaven van
hun belangstelling o.m. blijk vice-admi-
raal J. Th. Fürstner namens den minis
ter van Defensie, de heer J. A. Lagos
van de af deeling Nijverheid van het de
partement van Economische Zaken als
vertegenwoordiger van minister Steen-
berghe, oud-minister mr L. N. Deckers,
de commissaris der Koningin in de pro
vincie Zeeland jhr mr J. W. Quarles van
Ufford, de burgemeester van Vlissingen,
de directeur van het loodswezen R. H.
Arntzenius, de commandant van de ma
rechaussee H. A. J. G. Kaasjager, het
Tweede Kamerlid ir M. 0. E. Bongaerts,
de directeur van de maatschappij „Zee
land" G. J. Bensink en de hoofdinge
nieur-directeur van den Rijkswaterstaat
ir J. P. Walland.
Met den trein van 12.88 kwamen de
meeste gasten te Vlissingen aan. Zij bega
ven zich onmiddellijk naar het kantoor
gebouw van de Koninklijke Maatschap
pij „De Schelde", waar het gezelschap
door de directie werd begroet.
Vervolgens begaf men zich naar de
tribune voor de eeregasten, welke op de
met groen en bloemen en vlaggedoek ver
sierde werf was opgesteld.
Voorop het schip woei de Nederland
sche driekleur, achterop de vlag van de
werf, terwijl uit den commandotoren
reeds de stok mot de Poolsche vlag om
hoogstak, geëscorteerd door één der Pool
sche marine-officieren. Ook de Marineka
pel uit D'en Helder was voor deze gele
genheid overgekomen en stond onder lei
ding van kapelmeester Leistikow langszij
van de „„Orzel" opgesteld, terzijde van de
eerewacht, bestaande uit een gewapend
detachement van het wachtschip „Noord-
Brabant".
D'e plechtigheid begon met een kerke
lijke ceremonie, welke verricht werd door
den hoofdaalmoezenier der Poolsche
mijnwerkers in Limburg, pater Hoffmann.
Vervolgens zou mevrouw Sosn-
kowski, de echtgenoote van generaal
Sosnkowski, voorzitter van het Fonds
voor Maritieme Verdediging in Polen,
de doopplechtigheid' „verrichten.
Precies 1 uur 42 hakte mevr. S. met
het daarvoor bestemde bijltje den span
ningsdraad door, de Marinekapel zette
het Poolsche Volkslied in, vervolgens het
Wilhelmus, maarde onderzeeër
bleef rustig staan. Ex zat geen bewe
ging in.
Nu gebeurt zoo iets wel eens meer. De
„Tromp" in Amsterdam b.v. luisterde ook
niet aanstonds naar het teeken van H.M.
de Koningin om in het water te plonsen.
Doch hier streken de minuten voorbij',
zonder dat er iets geschiedde. D'e oorzaak
van deze stagnatie was waarschijnlijk te
zoeken in de verharding van de smeer-
laag, welke zich onder de slee bevindt,
tengevolge van de vorst in de laatste we
ken. Het was wel een heel pijnlijke si
tuatie. Aangezien het schip los stond, kon
het ieder oogenblik afglijden.. Alles moest
in gereedheid blijven voor het moment,
dat zulks zou geschieden.
Dit moment heeft echter ruim een uur
op zich laten wachten. Ondertusschen
doodde men eenerzijds den tijd met vroo-
lijke marschmuziek van de Marinekapel
en dan weer van de VUssingsche har
monie „Ons Genoegen", anderzijds met
allerlei pogingen het schip over zijn doode
punt heen te krijgen. De sleepboot „En
Avant" trachtte het schip met trossen in
beweging te krijgen. Doch ook dit bleef
zonder resultaat. Sindelijk te kwart voor
zoo pas weer hooren doen, tenminste", zei
ze, plotseling opstaande en naar de deur
kijkend, „ik veronderstel, dat hij het niet
vergeten heeft. Als hij het deed, wel jij
en ik, we zouden gemakkelijk, heel ge
makkelijk kunnen ontsnappen. Ik zal
eens zien," voegde ze er fluisterend aan
toe, terwijl ze opstond, en vlug gleed ze
door de kamer naar de deur terwijl ze
de kruk omdraaide. „Neen, ze is gesloten;
Eustace vergeet het nooit. Hij heeft het
i nog nooit vergeten. Elmily, mijn vroe
gere verpleegster, vergat het nog wel eens
en dan ontsnapte ik voor een heelen mid
dag, maar hij „Eustace de man", siste ze,
i „vond me en bracht mie terug. Toen Elmily
het later nog eens vergat, zond hij haar
i weg. Hoe zou jij het vinden hier dag aan
I dag opgesloten te zitten, dag aan dag,
week aan week, jaar op jaar."
„Het moet wel droef voor je zij'in," zei
Katharine, maar laat ons over wat an
ders praten. Het moet je ongelukkig ma
ken daar over te denken. Zal ik je een
verhaal vertellen?"
„O, wat 'ben ik ellendig," klaagde
Clara, „wat ben ik ellendig!" terwijl ze
nog eens weer aan de deurknop duwde
in de hoop, dat de deur zou open gaan,
„hij vergeet het nooit en Amos vergeet
het nooit; miaar," voegde ze er aan toe,
plotseling van de deur terugkeerend en
weer haar stoel innemend, „Amos komt
straks terug en ze zal iets voor me meene
men. Ik zal het je laten zien, als je 't graag
drie, slaagden twee zware locomotieven
er in tot resultaat te komen.
Mevrouw S., die al dien tijd haar post
op de tribune niet had verlaten, zorgde
er voor, dat in elk geval de traditioneele
doop van het schip met champagne
prachtig verliet. Statig gleed het breeae
stalen monster te water onder de natio
nale hymne van Polen.
Na een uur beraad had de Poolsche
adelaar dan toch maar besloten om ziju
stalen nest te verlaten en zee-arend te
worden.
Na afloop van de plechtigheid vereenig-
den dt leden van de directie van de Ko
ninklijke Maatschappij „De Schelde" en
de gasten zich aan een lunch in hotel
Brittania.
Namens de directie van de Koninklijke
Mij, „De Schelde" heeft do heer mr J.
Smit Azn., gedelegeerd commissaris van
de maatschappij, de gasten welkom ge-
heeten. In een uitvoerige rede wees hij op
de beteekeuis van de opdracht, welke zijn
maatschappij heeft mogen uitvoeron.
Aan bet. slot van zijn rede bood hij me
vrouw Sasnkowski, die de doopplechtig
heid had verricht, namens de maatschap
pij een geschenk als herinnering aan de
zen dag aan.
Als voorzitter van den Pooisohen Bond
voor Zeevaart en Koloniën, welke de
duikboot aan de Poolsche regeeriag heeft
aangeboden sprak vervolgens generaal
KasniöWftki.
De heer J. A, Lagas, van de afdeeling
Nijverheid van het Departement van Eco
nomische Zaken, voerde vervolgens na
mens minister Steenberghe, het woord.
Daarop was het woord aan den Pooi
sohen gezant te Den Haag, de heer W.
Babinski, wiens rede gevolgd werd door
een antwoord van vice-admiraal J. Th.
Fürstner namens den minister van De
fensie.
Vervolgens werd nog bet woord ge
voerd door admiraal Swirskin, namens
de Poolsche marine, door den commissa
ris der Koningin in de provincie Zeeland
jhr mr J. W. Quarles van Ufford en den
burgemeester van Vlissingen den heer G.
A. van Woelderen.
Generaal Kwasniewski dankte de di
rectie der maatschappij voor de vriende
lijke uitnoodiging voor deze plechtigheid
en voor het werk, door de maatschappij
gedaan ten bate van de Poolsche defen
sie ter zee.
De burgerbevolking heeft dit schip be
kostigd en de bond heeft de gelden daar
voor verzameld.
De generaal wees op de vredelievende
gezindheid van zijn land en op de vriend
schappelijke samenwerking tusschen Po
len en Nederland.
Spr. verzekerde, dat Polen zal voort
gaan op den weg naar verovering van de
oude vrijheid, naar Nederlandsch voor
beeld, en eindigde zijn toespraak met een:
„Leve Hare Majesteit Koningin Wilhel-
minal"
De gezant van Polen, dr W. Babinski,
wees erop, dat Polen, nadat het een tijd
perk van pijnlijke ondervinding heeft
medegemaakt, de waarde van de verbin
dingen over zee en een vrijen toegang tot
de zee hoog weet aan te slaan. Het be
schouwt deze dingen als onmisbare voor
waarden voor de ontwikkeling van een
volk. Polen is zich het feit bewust, dat
een machtige vloot zoowel handels- als
oorlogsmarine evenals goed ingerichte
havens, een conditio sine qua non vor
men voor een gTOot volk, om in vredestijd
profijt te kunnen trekken van zijn gewone
verbindingen met de rest van de wereld.
Is het niet Nederland, dat de geheele
wereld bewezen heeft, welke resultaten
men op de zeeën en de oceanen kan be
halen door het tonnen van 'moed, vol
harding, onverschrokkenheid?
Deze samenwerking met de roemvolle
Nederlandsche marine kan ons aldus
spreker slechts vervullen met vol
doening en vreugde. Ik heb de sterke
overtuiging, clat die samenwerking de
vriendschapsbanden, die gelukkig tus
schen onze beide landen bestaan, zal be
vestigen en nog nauwer zal aanhalen.
MIDDELBURG.
Schaakwedstrijden. Vrij
dagavond speelde Middelburg I tegen
wilt."
„Dat is aardig van je," zei Katharine
rustig.
'0, wanneer zou dit leed voorbij zijn!
Wat gebeurde er beneden? Daar heerschte
nu een ongewone stilte. De kreten en het
lawaai waren verstorven, en in de duis
ternis kon Katharine niets anders hoo
ren, dan het ti'kken van de klok en niets
anders zien, dan de vage gestalte van
het meisje in den armstoel.
'De minuten geleken wel uren. Was het
een bange droom? Zoo ja, wanneer zou
zij er uit ontwaken? Hoe lang nog zou
den haar zenuwen het kunnen uithou
den? Plotseling vulde een luid geijuich
de lucht, Katharine en Clara sprongen
beiden op.
HOOFDSTUK XXVII.
Tyran of held
Toen mijnheer D'elacot zoo haastig de
torenkamer verliet, was hij vol zorg of hij
wel op tijd daar zou zijn waar hij zijn
bezoekers wenschte te ontmoeten. Hij be
reikte de 'voordeur op het oogenblik, dat
de oprijlaan reeds geheel gevuld was met
mannen en vrouwen, van wie velen luid
schreeuwden, joelden, ophitsten en met
fakkels zwaaiden.
De verschijning van mijnheer Delacot,
terwijl hij plotseling voor de menigte
stond, blootshoofds en onbevreesd, was
het teeken voor een nieuwe uitbarsting en
1 ophitsingen.
Goes I met den volgenden uitslag: H.
StroobandA. J. G. Nordlohne remise;
W. de GraafJ. Bonnet afgebroken; D.
de ZeeuwL. G. van Vijven 01; J. M.
MulliéA. Looyen 10; A. M. de Klein
A. Zwaan 10; H. J. KraakH. Ver
beek 10; J. LavooyW. G. van Hartes-
veld remise; J. van NoppenH. Olieman
01. Voorloopige uitslag Middelburg 4,
Goes 3 punten en een afgebroken partij!.
Middelburg III speelde tegen Goes II.
Hiervan was de uitslag: D. VosJ. van
Ouwerkerk afgebroken; G. J. StoelA. J.
Vermet 01; I. DaniëlseJ. van Zwee-
den remise; L, J. van FlierenburgF,
Looyen Jr. 0—1; H. G. Gujé—J. J.
Vermet 01; J. de BaarsK. Flips©
remise; J. Sinke—A. Dootjes 10; N.
J. de BaareA. Haeck 01. Voorloopige
uitslag Middelburg III 2, Goes II 5 pun
ten en een afgebroken partij.
Heden werd in do onderoffi
cierskantine door den luitenant-
kolonel G. Berghuiijs, commandant der
S.Ü.O.A., het onderscheidingsteeken voor
24-jargen trouwen dienst uitgereikt aan
den sergeant der 1© klasse G. 8wier« van
de S.D.O.A.
Dwars door Vlissingen,
Zaterdag werd de nationale loop „Dwars
door Vlissingen" gehouden, waarbij d@
senioren tweemaal en de junioren eon
maal het parcours moesten loopen.
Van de senioren waren 1. Lacor
van Maraton, Vlissingen I in 10 min, 2,3
sec.; 2. D. van IJzeren van D.O.S. Rotter
dam 10 min. 12 sec.; 8. P. van Rijn van
Trekvogels, den Haag 10 min. 14 sec,; 4.
H, Kalkman van Trekvogels 10 min. 20,4
sec.; 5. D'. Slegt van P.S.V., Eindhoven
10 min. 33 sec., en 6. P. Dronkers van
Marathon 10 min. 34 sec.
Van de D-klassers was 1. F. v. d.
Heiden van het regiment kustartillerie 12
min. 16.8 sec.
Van de juniores: 1. G. Dobbelaar© van
Marathon 4 min. 47,6 see.; 2. J. de Buck,
A. V. '35, Vlissingen 4 m.50,8 seo,; 3. K,
Barentsen, van E.M.M., Middelburg 4 m.
54.4 sec.; 4. H. Höfor, van Marathon 5 m.
4,1 sec.; 5. A. Scheijbeler, A. V. '35, Vlis
singen 5 m. 7 sec.; 6. D. Roelse, A. V. '35,
5 m. 12 sec.; 7. I. Meijer, Marathon 5 m.
12.4 sec.
Veere. De geitenfokvereen. 'hield Vrij
dag haar alg. vergadering. Uit de versla
gen bleek, dat er een batig saldo is. Als
bokhouder werd dhr J. Janse weer be
noemd. Het dekgeld werd vastgesteld op
f 0,60 en contributie idem.
Bij de bespreking over de geitenvellet
jes was de meerderheid voor vrije han
del. Het bestuur kreeg machtiging om
over f 5 te beschikken voor een te houden
keuring in dezen zomer.
Biggekerke. Vrijdagavond hield de af-
dt-eling; van den Chr. Boeren- en Tuin-
dersbond onder leiding van haar voor
zitter dhr M. Houtekamer haar jaarver
gadering. Besloten werd voor een bedrag
van f 1 begunstiger te worden van het
musschengilde. Verkend werden de vol
gende subsidies f 2.50 voor een te houden
veekeuring en f 1.50 voor een te houden
1 loegwbdstrijd. De secretaris-penning
meester dhr C. Polderman deelde in zijn
jaarverslag mede, dat het ledental 26 is;
dat de inkomsten waren f 77.12, de uitga
ven f 63.88, batig saldo f 13.24. Hierna
werd een inleiding gehouden over „De
Pachtwet", waarop een drukke bespre
king volgde.
Aacjtekerke. In verband met de te ver
wachten blijde gebeurtenis heeft de ker-
keraad der Ned. Herv. Gemeente besloten
een dankstond te beleggen in de Ned.
Herv. Kerk. Wanneer het feit vóór 3 u. be
kend wordt, dan zal de kerkdienst nog
denzelfden avond om 6 uur plaats hebben
en anders den daarop volgenden avond
om 6 uur. In dezen dienst zal voorgaai
de plaatselijke predikant Ds J. G. Pan-
huise.
Serooskerke. (W.) Donderdagavond 1.1.
vergaderde de C.J.B.T.O. Dhr Ad. Won-
dergem sprak over: „Het boerleven voor
heen en thans". We moeten op het boe
renleven zooals dit was op Walcheren in
de 2de helft der 19de eeuw niet uit de
„Sla hem neer," riepen zij woedend
„dood met den wreedaard I"
„Nu pak aan; eindelijk zal hij zijn ver
diende loon 'krijgen."
„Waar is de gevangene? Wijs ons den
weg naar de torenkamer, monster; we
willen de vrouw redden en dan den boel
uitbranden."
Mijnheer Delacot, recht op, bleek maar
resoluut, stond tegenover hen en keek hen
'kalm aan. Hij was zich er van bewust,
dat een bevreesde houding alles zou be
derven. Hij kende nu de oorzaak van hun
verontwaardiging. Dat er praatjes o er
hem rondgestrooid waren, wist hij al
sinds eenigen tijd, maar hij had geen
moeite gedaan om den oorsprong er van
te vinden. Hij 'had geweten uit tal van
anonieme dreigbrieven, dat de menschen
boos waren omdat hij zijn park gewei
gerd had voor een politieke demonstratie,
maar hij had geen verdere aandacht aan
.deze anonieme brieven geschonken. Ze
waren het niet waard; maar nu hij hun
booze uitroepen hoorde en zich de woor
den van Katharine 'van zoo juist herin
nerde, werd hij zich er ten volle van be
wust, dat hij alleen tegen deze overmacht
niets vermocht, en dat slechts Hooger
Hand hun woede kon beteugelen.
(Wordt vervolgd.)