voor inme. I De Duitsche Land- en Tuinbouw Het spellingvraagstuk. Gemengd Nieuws Burgerlijke Stand EE RS De stri DONDE 52e JAA Uitgave: N „Luctor et Zeeuwach-Vlaanderen van don calamiteu- zen Hoofdplaatpolder; van een doel van don weg van Scherpenisse naar St. Maar tensdijk van het waterschap St. Maar tensdijk en van een deel van denzelfden weg van de gemeente Scherpenisse. Overdracht weg. De Staten vereenigden zich ook met het voorstel om ongeveer 702 M. van den Prov. weg WalzoordenHulst over te dragen aan de gemeente Hulst. Bestrijding Wolhandkrab. Het volgende voorstel was om aan de Commissie tot bestrijding van de wol handkrab van de Hoofdafdeeling „Zoet- watervisscherij" der Nederlandsche Hei demaatschappij in de kosten ter beproe ving van een in Duitschland ontworpen vangapparaat een subsidie voor éénmaal uit de Provinciale Kas te verleenen van f 100. Z.h.ft. aangenomen. Grondverbeteringsmaatschappij. Ged. Staten stelden voor mede te wer ken tot de oprichting der stichting „Zeeuwsche Grondverbeteringsmaatschap pij" en daartoe aanvankelijk in het kapi taal dier stichting deel te nemen voor een bedrag van f 500. Dhr v. G o r s s e 1 zou graag gezien hebben, dat de provincie deze taak op zich zou hebben genomen. De Z.L.M is er op uit de belangen der boeren te behartigen. Bovendien worden werken in werkverschaffing uitgevoerd (b.v. verzwa ring van zeedijken), die toch zouden moe ten worden uitgevoerd. De loonen daarbij zijn echter lager dan bij normale werken. Dhr Ko d d e noemt deze Mij. iets half slachtigs. Het is geen Overheids- en geen particuliere instelling. Allerlei hetero gene elementen werken hierin samen. Dte ervaringen met dergelijke halfslachtige ondernemingen zijn niet bepaald bemoe digend. Het doel (werkverschaffing) juicht Spr. toe, het middel echter niet. Wat is primair: de werkverschaffing of de grondverbetering? Van de 17 bestuurs leden zijn er maar 5 uit den landbouw. Ook Spr. voc.lt er meer voor, dat deze zaak door de provinoie wordt aan gepakt. De controle wordt nu weer onttrokken aan de publieke opinie. Dhr Meertens wil over de bezwaren heenstappen en zal voorstemmen. Dhr Vogelaar (Ged. St.) erkent, dat er bezwaren zijn, maar die zijn er overal. De Z.L.M. heeft wel het initiatief geno men, maar nu nemen alle landbouworga nisaties er aan deel. Overheid en particu liere organisaties werken hier samen. Dhr v. G o r s e 1 blijft er bij, dat wer ken als dijkverhoogingen hierbij niet thuis hooren. Dit is oneerlijke concurren tie met de aannemers. Ook dhr Kodde handhaaft zijn be zwaren. De klein-landbouwer zal in vele gevallen de kosten der grondverbetering niet kunnen betalen. Na verdediging van de heeren de Mil- liano en Vogelaar wordt het voorstel aan genomen (tegen dhr Kodde). Bootdiensten op de Wester-Schelde over 1936. Vastgesteld werd het tekort op de ex ploitatie van de Prov. Stoombootdiensten op de Wester-Schelde over 1936 op f 182.507.33. Bootdienst op de Oosterschelde over 1936. Voor den dienst op de Oosterschelde werd een tekort van f 33.746.11 vastge steld. Weoenoriderhoudsfonds van Zeeland. Overeenkomstig het voorstel werd de balans van het Prov. Wegenonderhouds- fonds per 31 December 1936 in activa en passiva vastgesteld op f316.912.61 en de baten en lasten van dat fonds over 1936 op f85.290.66. BEGROOTING 1938. Begrooting bootdienst Wester-Schelde. Dhr Goossens bespreekt den dienst VlissingenNeuzen, waarvoor een tekort van f 16.000 is geraamd, dat wel aan den hoogen kant is. Spr. dient een motie in, waarin een evenredige tariefsverlaging voor dezen dienst wordt gevraagd. Dan zal het vervoer op dezen dienst wel toe nemen. Dhr E r a s m u s zet het belang van den dienst VlissingenBreskens uiteen. De tarieven dienen hier zoo laag mogelijk te zijn. Spr. komt op tegen den overlast, die de bootreizigers van de taxi-chauffeurs ondervinden. Dhr de Pauw bepleit de bespreking van diensttijd-kwesties in het georgani seerd overleg. D!e diensten, die er nu zijn op de Wester-Schelde, dienen behouden te blijven. Voor een ander systeem van bootdiensten voelt Spr. niets. Een dienst NeuzenEllewoutsdijk is niet mogelijk. Een dienst SaeftingeBrabant is nog niet behoorlijk voorbereid. De dienst VlissingenNeuzen mag geen stiefkind zijn. Waarom hier geen tariefs verlaging en op de andere lijnen wel? D'aardoor heeft de dienst Vlissingen Neuzen geleden en daarvan heeft de lijn N euzenHoedekenskerke geprofiteerd. Gaarne zou Spr. iets willen weten van de plannen voor den dienst Vlissingen Neuzen. Spr. bepleit een onderzoek van „De Schouwen" door de scheepvaart-in spectie en overlegging van het rapport daarvan. Dhr M o e 1 k e r wijst er op, dat de te korten van den dienst VlissingenNeu zen geheel voor rekening der provincie komen. Zoolang „de Schouwen" kan blij ven varen, heeft Spr. geen bezwaar tegen voortzetting, maar de zaak wordt an ders, als er eens een nieuwe boot voor dezen dienst noodig mocht zijn. „Avlolanda" en „Schelde" bouwen samen achttien Dorniers. In de vergadering van de Tweede Ka mer heeft Minister van Dijk, Dinsdag avond 7 dezer, enkele mededeelingen ge daan over den bouw van vliegtuigen hier te lande. De minister heeft bij deze gele genheid gezegd, dat alles gedaan wordt om de Nederlandsche industrie orders te geven en Z. E. voegde hier aan toe: Er is een samenwerking tot stand ge komen tusschen de Nederlandsche vlieg tuig-industrieën. Een accoord met de regeering is zoo goed als tot stand gekomen. Er wordt zooveel mogelijk gehandeld alsof het er al is. Sindsdien zijn bijzonderheden bekend geworden (afkomstig van de Dornier- vliegtuigenfabrieken te Friedrichshafen) over de drie-motorige Dornier Do-24 vliegboot die in opdracht van de Neder landsche regeering ontwikkeld werd en waarvan een serie is besteld. De „Vlissingsche Grt." weet omtrent deze order thans nadere mededeelingen te doen. Het blad meldt o.m., dat zes van de voor de Koninklijke marine in Ned.- Indië benoodigde Dorniervliegbooten in Friedrichshafen worden gebouwd en niet minder dan 18 stuks hier te lande. Deze vliegbooten worden in licente gebouwd door de N.V. „Aviolanda" te Papen- drecht en de N.V. Kon. Mij. „De Schelde" te Vlissingen. De beide betrokken vliegtuigfabrieken vervaardigen niet elk voor zich volledige vliegbooten, maar werken in nauw ver band samen. Te Vlissingen hoopt men in Maart van het volgend jaar met de werkzaamheden te kunnen beginnen. Voor dit bijzondere werk zijp namelijk verschillende machines noodig, die op het oogenblik in bestelling zijn en die men in Maart a.s. opgesteld verwacht te hebben. De moeilijkheden biji de voorbereiding beperken zich echter niet tot de benoo digde machine-installaties. In niet min dere mate heeft men te kampen met ge brek aan geschoold personeel. Om hierin te voorzien zal „de Schelde" zelf de noodige menschen opleiden, waarbijl speciaal timmerlieden zullen worden uitgekozen. Werkt de vliegtuigafdeeling thans met ongeveer vijftig menschen, hier zullen er (geleidelijk minstens honderd bijkomen, .want men rekent, dat deze order alleen in Vlissingen reeds twee jaar werk betee- kent voor op zijln minst 150 man. Verschillende menschen van de vlieg tuigafdeeling zijn sinds eenigen tijd in Duitschland om bij de Dornier-fabrieken te Friedrichshafen met de fabricage der vliegbooten vertrouwd te raken. Een de zer dagen vertrekken anderen met het zelfde doel. Bovendien worden eenige ge bouwen van „De Schelde" gewijzigd en zal de werkplaats van het voormalige fijnwerk b.v. worden uitgebreid; enkele garages moeten hiertoe worden afgebro ken. De vrijkomende ruimte zal worden gebruikt om er een nieuw fabrieksge- deelte te plaatsen. Dhr B o u w e n s pleit voor een verbin ding NeuzenEllewoutsdijk. Een haven is te Ellewoutsdijk zeer wel mogelijk. Dat zou een groote besparing geven en er zou een veel grooter aantal vaarten mogelijk zijn tegen een laag tarief. Men zou dan in een uur van Neuzen naar Goes of Mid delburg kunnen. Dat zou ook voor Goes en Middelburg voordeelig zijn. Nu moet men lang varen van Neuzen naar Vlissingen. Daar moet men soms naar de sluis loopen. Gister avond heeft Spr. er nog zijn voet ver stuikt. (Gelach). Ook bepleit spreker een veerdienst bij Saeftinge. De Zeeuwsch-Vlamingen wil len graag gauw over. Het gaat voor Z. Vlaanderen om een groot belang. Nie mand die goederen vervoert, gaat voor zijn pleizier door België en toch gebeurt het vaak. Uit moreel oogpunt is dat ook niet toe te juichen. Naar Spr. meent, zal een veer bij Saef tinge rendabel zijn. Aan de groote ver liezen op de booten moet een eind ko men. Spr. doet een beroep op Ged. Sta ten om Zeeuwsch-Vlaanderen uit zijn iso lement te verlossen. (Deze rede veroor zaakte meermalen groote hilariteit') Dhr Bosselaar vraagt, of de tijd nog niet gekomen is voor opheffing der lijn VlissingenNeuzen, vooral nu er gesproken wordt over een nieuwe boot. Dhr v. d. Feltz bespreekt ook den dienst Vlissingen-Neuzen. Opheffing daar van zou Spr. geen onoverkomenlijk be zwaar vinden. Wel zou dan de d'ienst Neuzen-H'oedekenskerke nog wat verbe terd moeten worden en men bv. autobussen moeten laten rijden van Hoedekenskerke naar richting Kruiningen en naar Goes- Middelburg-Vlissingen. Dhr Kodde juicht het toe, dat er weer stemmen opgaan voor centralisatie der bootdiensten. Spr. is voor opheffing der lijn Neuzen-Vlissingen, maar dan zul len eerst in Zeeuwsch-Vlaanderen nog enkele wegen moeten worden verbeterd, die het meerdere verkeer moeten op vangen. We moeten zoo weinig mogelijk, maar goede veerdiensten hebben. We moeten er propaganda voor maken, dat dit r ij k s zaak wordt. Onze provincie moet worden ontlast en de belastingen moe<- ten verlaagd. Spr. is verder tegen de muziek op de booten. Dat is verkapte bedelarij. Spr. is verontrust door uitbreiding van de bootdiensten op Zondag. Dit is helaas gebeurd op aandrang van den Minister. We moeten ons met kracht en klem daar tegen verzetten. Ten slotte vraagt Spr. den heer Bou- wens niet langer Gods Naam in deze vergadering te misbruiken. Dhr Goossens verdedigt den dienst VlissingenNeuzen. Valt deze weg, dan zouden verschillende vaste lasten ko men voor de andere bootdiensten. Ook enkele personeelsuitgaven. En dan be denke men, dat de bezwaren voor velen groot zullen zijn. Tariefsverlaging zal tot meer vervoer leiden. Dhr Adriaanse maant nog tot groote voorzichtigheid met de Saeftinge-plan- nen. Die gronden zijn nog niet rijp voor indijking. Opheffing van den dienst Vlis singen-Neuzen zou alleen mogelijk zijn, als er een sneldienst kwam van de tram Neuzen-Breskens. Muziek op de boot vindt Spr. wel gezellig. Tot den heer Kodde zegt Spr., dat deze zeer voorzichtig moet zijn met de vraag wat Gods gebod is. Dhr de Fe ij ter verdedigt de motie- Goossens. Ook deze Spr. bepleit behoud van de lijn Vlissingen-Neuzen. Dhr Bouwens verdedigt nogmaals hartstochtelijk een vlugge bootverbinding tusschen Zeeuwsch-Vlaanderen en Zuid- Beveland, via Ellewoutsdijk, alsmede een verbinding via Saeftinge. Spr. wil een commissie uit de Staten, die dit eens grondig onderzoekt. Dhr de M i 11 i a n o wil verlaging der boottarieven voor landbouwproducten. Dhr Dekker wil ook de plannen-Bou- wens serieus doen onderzoeken. De moor dende concurrentie der A. T. 0. kan misschien worden tegengegaan door voor vrachtwagens en zoo mogelijk personen wagens een lager tarief in te voeren. Ten slotte dient Spr. een motie in, ge richt tegen het vrij vervoer van de Sta tenleden op de Prov. booten. Dhr V i e n i n g s waarschuwt de leden zich niet achter dit paradepaard der N. S. B. te stellen. De taktiek der N.S. B.'ers is de publieke colleges uit te hollen en het vertrouwen in deze colleges to ondermijnen. Er is niets onbehoorlijks in deze vrijkaarten. Dhr Sonke gaat niet accoord met de bewoordingen der motie, maar is tegen de bedoelde vrijkaarten. Dhr Dekker vindt zijn motie een voudig. Waarom vrij bootvervoer en niet vrij electriciteit, gas en water? Dhr van Vloten (Ged. St.) bespreekt den dienst Vlissingen-Neuzen en verde digt de tarieven op deze boot. De d'ienst werd in 1933 alleen bestendigd, mits de tegenwoordige tarieven zouden gelden. Wanneer deze dienst zou worden op geheven, zou inderdaad een deel der vaste kosten overgaan naar de andere lijnen. Gaat men de tarieven verlagen, dan kost dit geld en is het maar de vraag, of dit gecompenseerd zal worden door meer vervoer. Spr. is hieromtrent niet optimistisch gestemd. Daarom staan Ged. Staten afwijzend tegenover de motie- Goossens. Ged. Staten nemen het standpunt in, dat de lijn Vlissingen-Neuzen zal bljjven gehandhaafd tot de tegenwoordige boot zal zijn versleten. En dat is nog lang niet het geval. Dhr v. Rompu (Ged. St.) zegt, dat de „Schouwen" een zeer goed schip is. Vele schepen zijn minder goed zeewaar dig. De scheepvaartinspectie ondorzoékt ze geregeld. De boot is even goed als de andere Prov. booten. Wat een dienst Neuzen-Ellewoutsdijk betreft, het is altijd onmogelijk gebleken van Ellewoutsdijk een aanloophaven te maken. En dat is nog zoo. Het verdronken land van Saeftinge is nog niet rijp voor indijking. Ook be hoort een deel der goede gronden aan particulieren. Het verdere deel van Sprékers betoog is voor de pers geheel onverstaanbaar. Dhr Bouwens verdedigt nog nader de indijking van Saeftinge op grond van het algemeen belang. Bij de Zuiderzee heeft men ook niet gevraagd of de gron den rijp waren. Wat Ellewoutsdijk betreft, heeft Spr. andersluidende inlichtingen van deskun digen. Spr. dient daarna een motie in, waar in een onderzoek wordt gevraagd naar goede, economische en snelle bootver bindingen met Zeeuwsch-Vlaanderen. De m o t i e-G oossens (verlaging tarieven boot Vlissingen-Neu- zen) wordt aangenomen met 20 tegen 11 st. De m o t i e-D e'kker (afschaffing gratis vervoer op de booten voor Statenleden) wordt ver worpen met 21 tegen 10 st. De motie-Bouwens (onderzoek naar bootdiensten voor Zeeuwsch-Vlaanderen) wordt aangenomen met 19 tegen 12 st. De leden dezer commissie zullen morgen worden benoemd. Verschillende leden hadden reeds de vergadering verlaten. Te 6 u. 15 wordt de vergadering ver daagd tot Woensdagmorgen 10 uur. Een jaar immuun voor mond- en klauwzeer? Het ministerie van 'Landbouw van Ecuador heeft officieel aan de academie van wetenschappen in Frankrijk, Duitsch land, Engeland en de V. S. van Amerika doen weten, dat er een vaccin is gevon den, welke het vee een jaar lang immuun maakt voor mond- en klauwzeer. De Tweede Kamer vraagt algemeene uitvoering van de speiling-1934. In de Tweede Kamei was gistermiddag aan de orde de motie-Moller betreffende oplossing van het spellingvraagstuk. Deze motie luidde: „De Kamer, overwegende dat de instelling van een nieuwe commissie die aan de regeering wederom advies zal uitbrengen over de schrijfwijze van de Nederlandsche taal, overbodig geacht moet worden, van oordeel, dat thans de eenige aan vaardbare oplossing van het spelling vraagstuk gelegen is in de algemeene doorvoering, ook in de regeeringsstuk- ken, van de spelling 1934; gaat over tot de orde van den dag". De heer M o 11 e r (R.K.) bracht in deze motie een splitsing aan, daar de be zwaren tegen de twee leden ervan bij verschillende Kamerleden verschillend zijn. De eerste motie (het eerste lid der oude motie) werd aangenomen met 67 te gen 28 stemmen (tegen de A.-R., Chr.- Hist., N.S.B.). De tweede motie (2de lid der oude motie) werd aangenomen met 57 tegen 38 stemmen (tegen de A.-R., de Chr.- Hist. (behalve de heer Krijger), van de R.-K. de heeren Ruys de Beerenbrouck, Loerakker, Bagch, Groen, Sweens, Deckers en Bongaerts, de Lib., N.S.B. en S.G.P. Landbouwschuur afge brand. Gistermorgen is brand ontstaan in een strooberg op het erf van de boer derij tevens uitspanning van den heer Schors te Oud-Milligen (gemeente Apel doorn). De Apeldoornsche vrijwillige brand weer had bij haar blusschingswcrk de be schikking over slechts een kleine hoeveel heid water, dat zij gebruikt heeft om het rieten dak van het huis nat te houden. Drie stroobergen en twee schuren moest zij door watergebrek tot den grond toe laten afbranden, waarna zij de resten met zand heeft gedoofd. De boerderij bleef door het vuur on aangetast. Ongeveer 120.000 K.G. stroo, 75 H.L. aardappelen en talrijke landbouwgereed schappen vielen den vlammen ten prooi. Ook kwamen vijf varkens in het vuur om. De oorzaak van den brand is on bekend. Doodelijk ongeluk bij Wil ton Feijenoord. Gisteren is op het terrein van de werf Wilton-Feijenoord een ongeluk met doodelijken afloop ge beurd. Werklieden waren bezig om op een lorrie ijzeren platen te vervoeren. Doordat de platen glad waren ging de lading schuiven met het gevolg, dat de lorrie dompte en plotseling achteruit reed. De er achter loopende 19-jarige C. v. H. kon niet snel genoeg uit den weg 'komen en kwam onder de lorrie terecht. Hij is onmiddellijk per ziekenauto na.ar het ziekenhuis overgebracht, waar hij bij aankomst is overleden. Man spoorloos verdwenen. Eenige weken geleden verdween te Lat- trop nabij Ootmarsum (gem. Denekamp) een eenigszins zonderlinge man, van wien men sindsdien niets meer heeft verno men, en van wien men geen enkel spoor kan vinden, dat tot zijn aanhouding zou kunnen leiden. Wel moet hij er af en toe op gezinspeeld hebben, dat hij naar Spanje zou vertrekken. Da.ar hij echter niet in het bezit was van de daartoe 1 benoodigde grens document en, hechtte men daar echter weinig waarde aan. Thans doet in zijn buurtschap het ge rucht de ronde, dat hij voor Spanje ge ronseld zou zijn. Griezelige vondst. Een ja ger heeft in een bosch bij Dij on een ge raamte gevonden dat met ketenen om handen, voeten en hals aan drie ver schillende boomen was bevestigd. Ver moedelijk bevond het lijk zich daar reeds vijf h zes jaar. Men vond een paar Fran- sche, Duitsche en Zweedsche geldstuk ken bij het lijk, de sleutels van de boeien en een visitékaartje. Men denkt, dat het lijk van een Zweed afkomstig is. Hoewel moord niet geheel uitgesloten moet worden geacht, gelooven de auto riteiten toch eerder met een geval van zelfmoord te doen te hebben. Ingebroken bij' z ij' n schoonvader. Verleden week in den nacht van Woensdag op Donderdag werd in het gehucht Vossebelt (gem. Dalen) in gebroken ten huize van den arbeider B„ kort nadat deze een paar varkens had verkocht en daardoor wat geld in huis had. Vermist werd o.m. een kistje met een bedrag van f 86. De politie vond na haar onderzoek aanleiding tot het aanhouden van een schoonzoon van den bestolene, zekeren M. te Coevorden, die echter hardnekkig ontkende. Maandag vond de politie even wel ten huize van den verdachte in het keukenfornuis resten van metalen voor werpen, die mede in het kistje hadden gezeten, terwijl verborgen in de kap van de woning van M. een tabaksdoos werd gevonden, waarin zich vrijwel het ge- heele gestolen bedrag bevond. M. heeft een bekentenis afgelegd en is thans in arrest gesteld. Ongeluk op onbewaak- ten overweg. Op den onbewaak- ten overweg bij Bad-Boekelo is gister- mid dag een ongeluk gebeurd, dat gezien de omstandigheden, nog betrekkelijk goed is afgeloopen, Fan met 200 zakken zout beladen vr,u htauio, bMtunfd 4po» den 1 Slnotheer uil f scWdó, nader;1,.-, dec. Overweg, terwijl een rangoerlocu uuiio:: kwam aanrijden. De machinist, gaf sig nalen, doch daze scheen de chauffeur niet gehoord te hebben. Met groote snel heid reed de locomotief op de vrachtauto in, met het gevolg, dat de wagen in twee ën werd gespleten. De tractor kwam aan den linkerkant tegen een schutting te recht, terwijl de aanhangwagen van de spoorbaan naar rechts in een sloot werd geworpen. De chauffeur sloeg uit de auto en liep verwondingen aan het hoofd op. Naast hem was nog in den wagen gezeten de heer R. Heuten, eveneens uit Enschedé. Deze kwam er wonder boven wonder zon der eenige verwonding af. De vrachtauto is vrijwel totaal versplinterd, terwijl de locomotief van voren zoodanig bescha digd werd, dat zijl door een andere loco motief moest worden weggesleept. De schutting is over een lengte van zeven meter vernield. De auto had slechts met een vaart van 15 km gereden. WINTERVOEDERING VAN VOGELS. Nu het tijdstip weer gekomen is, waar hij vogelvoedering door het invallen van strenge koude noodzakelijk is, wekken de ondergeteekenden, namens 't Comité voor wintervoedering van vogels, allen, die er toe willen bijdragen een zoo uitgebreid mogelijken vogelstand gedurende het on gunstige jaargetijde in het leven te hou den, op, hunne maatregelen daarvoor te nemen. Evenals verleden jaar vestigt de com missie de aandacht op de brochure over dit onderwerp, waarin aanwijzingen voor zeer eenvoudige wintervoedering, die door iedereen uitvoerbaar is, te vinden zijn. Do brochure is op aanvrage kosteloos ver krijgbaar bij het secretariaat der Neder landsche Vereeniging tot Bescherming van Dieren, Prinses Mariestraat 40, 's Gravenhage, en bij het secretariaat der Nederlandsche Vereeniging tot Bescher ming van Vogels, Heerengracht 540, Am sterdam. Van 310 Dec. TERNEUZEN. Huwelijks-aangiften: 10, Joos Blok, 21 j. jm. en Anthonia Andries- sen, 21 j. jd.; Theophilus Alouis Domini- cus de Ridder, 23 j. jm.. en Adriana Jo anna de Rijke, 22 j. jd. Gehuwd: 9, Frans van Hoeve, 35 j. jm. en Maria Huijssen, 30 j. jd. Geboren: 3, Lizette Jozef Marie, d. v. C. N. M. Meerschaert en A. P. Bauwens; 4, Anna Emma Alfred, d. v. A. D. F. van Mossevelde en G. P. Baert; 5, Catharina, d. v. J. G. de Rijk en A. J. Doorns; Maria Suzanna, d. v. J. G. Eekman en G. M. de Feijler; 8, Annie Alfons Maria, d. v. R. A. F. E. Guilliet en E. A. M. van Hout (wonende te Philippine); 10, Maria Loui sa, d. v. G. Louwerse en A. A. C. de T'heije; 11, Rosalia Margaretha, d. v. P. A. de Bruijn en M. Verlinden (wonende ie Hontenisse); Jan Johannes, z. v. P. K van Langevelde en J. M. Kempe (wo nende te Axel). Overleden: 7, Charles Petrus Eugenia Maria Verschraegen (van Koewacht), 6 j.; 8, Jan van Drongelen, 78 j., echtg. van Maatje van Overdulve. Over de maand Nov. HOEK. Gehuwd: 16, Jacobus Pladdet, 43 j. jm. en Janna Hamelink, 40 j. jd. Geboren: 6, Johanna Maria, d. v. H, Remijnsen en G. T. de Bree: 13, Johan nes Jacobus, z. v. J. J. Dieleman en T. Verpoorte 14, Adriana, d.v. L. de Braai en J. de Jonge; 21, Cornelis, z.v. G. Maas en E. H. Meertens; 25, Anna Wilhelmina, d. v. I. P. Leenhouts en A. H. Boven- kamp. Overleden: 15, Maria Riemens, 61 j., ongeh. (T. C. GOLIJNSPLAAT. Geboren: 4, Maria Maatje d.v. Dingenis Serier en Catharina Maria de Looff; 7, Abraham Gerard z.v. Gerard de Waard en Elisabeth Visser. Ondertrouwd: 2, Johannes Verburg 26- j. jm. te Wissenkerke en Christiana Hui- ge 24 j. jd. (N. B.) TELEGRAFISCH WEERBERICHT. Verwachting tot den avond van 16 Dec.: Matige tijdelijk toenemende Z.W. tot N.W. wind, zwaar bewolkt met tijdelijke opklaringen, kans op regen of natte sneeuwbuien, iets kouder. Stand van hedenmiddag 3 uur: h Bureaux L a Postrekening Bijkantoor IV J. J. F A N O Directeur - H Hit nummer Stand van gistermiddag 3 u.: 737. Licht op voor fietsen: Donderdag 4 u. 20 min. Tsjang Kal De Ghineescl deelt mede, dat Sjek een verkil waarin hij bevi sloten is den s voort te zetten, van Nanking. „De terugtoch Tsjang Kai Sjei tegenstand der panschen aanva De vastberaden strijd voort te toegenomen. Een telegram, ambassade uit meldt, dat „de v ten van Nanking ber begonnen is heeft, in welken, pen heldhaftige vijand zware ve aantal slachtoffe aanzienlijk. De hebben tot Maai dat oogenblik ga ding bevel, teru alle verdediging vige Japansche waren. Uit Hankau v zeer groote C voor deze stad DE STRIJD W Nieuwe Chinee Uit Hankau w neesche troepen hoe een nieuwe bevormd, die he Loekang op 20 k toe, waar zij c aet versche Ghi fijke militaire Jlankau ten uit' dedigingswerken, len, zijn terstond en de tweelingste HOUDING V TEGENOVER DE Geen sprake van Uit Washingto: Sell Hull, de Ami puitenlandsche Z Jaard heeft, da Beering nooit eer Jnonstratie of eei verband met de i heeft overwogen. I Van gezaghebl verklaard, dat de ■Staten met betr naar een oplossi het Verre Oosten ^aseerd geweest, f Reuter meldt i Sat de voor Ma kaansche vlootm: r ai en Samoa vt pier worden tege wordt er op gewe ie oefeningen rei poor het conflict gon. IN DE FR, BEJ He Fransche >egonnen met de "rooting van het amens de socia R'iene Bloch c jhouding ten aanz »oniale eischen u Spreker zou iedei het verraad aan !'en heeft Frank twaalf mandaten Het Kamerlid 'evolkingen van 'elijk hebben dc aan Hitier wensc •perd. Louis Marin, v ,an de republil fterkste fractie va

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1937 | | pagina 6