voor inme.
I De Duitsche
Land- en Tuinbouw
Het spellingvraagstuk.
Gemengd Nieuws
Burgerlijke Stand
EE RS
De stri
DONDE
52e JAA
Uitgave: N
„Luctor et
Zeeuwach-Vlaanderen van don calamiteu-
zen Hoofdplaatpolder; van een doel van
don weg van Scherpenisse naar St. Maar
tensdijk van het waterschap St. Maar
tensdijk en van een deel van denzelfden
weg van de gemeente Scherpenisse.
Overdracht weg.
De Staten vereenigden zich ook met het
voorstel om ongeveer 702 M. van den
Prov. weg WalzoordenHulst over te
dragen aan de gemeente Hulst.
Bestrijding Wolhandkrab.
Het volgende voorstel was om aan
de Commissie tot bestrijding van de wol
handkrab van de Hoofdafdeeling „Zoet-
watervisscherij" der Nederlandsche Hei
demaatschappij in de kosten ter beproe
ving van een in Duitschland ontworpen
vangapparaat een subsidie voor éénmaal
uit de Provinciale Kas te verleenen van
f 100.
Z.h.ft. aangenomen.
Grondverbeteringsmaatschappij.
Ged. Staten stelden voor mede te wer
ken tot de oprichting der stichting
„Zeeuwsche Grondverbeteringsmaatschap
pij" en daartoe aanvankelijk in het kapi
taal dier stichting deel te nemen voor
een bedrag van f 500.
Dhr v. G o r s s e 1 zou graag gezien
hebben, dat de provincie deze taak
op zich zou hebben genomen. De Z.L.M
is er op uit de belangen der boeren te
behartigen. Bovendien worden werken in
werkverschaffing uitgevoerd (b.v. verzwa
ring van zeedijken), die toch zouden moe
ten worden uitgevoerd. De loonen daarbij
zijn echter lager dan bij normale werken.
Dhr Ko d d e noemt deze Mij. iets half
slachtigs. Het is geen Overheids- en geen
particuliere instelling. Allerlei hetero
gene elementen werken hierin samen. Dte
ervaringen met dergelijke halfslachtige
ondernemingen zijn niet bepaald bemoe
digend. Het doel (werkverschaffing)
juicht Spr. toe, het middel echter niet.
Wat is primair: de werkverschaffing of
de grondverbetering? Van de 17 bestuurs
leden zijn er maar 5 uit den landbouw.
Ook Spr. voc.lt er meer voor, dat deze
zaak door de provinoie wordt aan
gepakt.
De controle wordt nu weer onttrokken
aan de publieke opinie.
Dhr Meertens wil over de bezwaren
heenstappen en zal voorstemmen.
Dhr Vogelaar (Ged. St.) erkent, dat
er bezwaren zijn, maar die zijn er overal.
De Z.L.M. heeft wel het initiatief geno
men, maar nu nemen alle landbouworga
nisaties er aan deel. Overheid en particu
liere organisaties werken hier samen.
Dhr v. G o r s e 1 blijft er bij, dat wer
ken als dijkverhoogingen hierbij niet
thuis hooren. Dit is oneerlijke concurren
tie met de aannemers.
Ook dhr Kodde handhaaft zijn be
zwaren. De klein-landbouwer zal in vele
gevallen de kosten der grondverbetering
niet kunnen betalen.
Na verdediging van de heeren de Mil-
liano en Vogelaar wordt het voorstel aan
genomen (tegen dhr Kodde).
Bootdiensten op de Wester-Schelde
over 1936.
Vastgesteld werd het tekort op de ex
ploitatie van de Prov. Stoombootdiensten
op de Wester-Schelde over 1936 op
f 182.507.33.
Bootdienst op de Oosterschelde
over 1936.
Voor den dienst op de Oosterschelde
werd een tekort van f 33.746.11 vastge
steld.
Weoenoriderhoudsfonds van Zeeland.
Overeenkomstig het voorstel werd de
balans van het Prov. Wegenonderhouds-
fonds per 31 December 1936 in activa en
passiva vastgesteld op f316.912.61 en de
baten en lasten van dat fonds over 1936
op f85.290.66.
BEGROOTING 1938.
Begrooting bootdienst Wester-Schelde.
Dhr Goossens bespreekt den dienst
VlissingenNeuzen, waarvoor een tekort
van f 16.000 is geraamd, dat wel aan den
hoogen kant is. Spr. dient een motie in,
waarin een evenredige tariefsverlaging
voor dezen dienst wordt gevraagd. Dan
zal het vervoer op dezen dienst wel toe
nemen.
Dhr E r a s m u s zet het belang van den
dienst VlissingenBreskens uiteen. De
tarieven dienen hier zoo laag mogelijk te
zijn. Spr. komt op tegen den overlast, die
de bootreizigers van de taxi-chauffeurs
ondervinden.
Dhr de Pauw bepleit de bespreking
van diensttijd-kwesties in het georgani
seerd overleg. D!e diensten, die er nu zijn
op de Wester-Schelde, dienen behouden
te blijven. Voor een ander systeem van
bootdiensten voelt Spr. niets. Een dienst
NeuzenEllewoutsdijk is niet mogelijk.
Een dienst SaeftingeBrabant is nog
niet behoorlijk voorbereid.
De dienst VlissingenNeuzen mag geen
stiefkind zijn. Waarom hier geen tariefs
verlaging en op de andere lijnen wel?
D'aardoor heeft de dienst Vlissingen
Neuzen geleden en daarvan heeft de lijn
N euzenHoedekenskerke geprofiteerd.
Gaarne zou Spr. iets willen weten van de
plannen voor den dienst Vlissingen
Neuzen. Spr. bepleit een onderzoek van
„De Schouwen" door de scheepvaart-in
spectie en overlegging van het rapport
daarvan.
Dhr M o e 1 k e r wijst er op, dat de te
korten van den dienst VlissingenNeu
zen geheel voor rekening der provincie
komen. Zoolang „de Schouwen" kan blij
ven varen, heeft Spr. geen bezwaar tegen
voortzetting, maar de zaak wordt an
ders, als er eens een nieuwe boot voor
dezen dienst noodig mocht zijn.
„Avlolanda" en „Schelde" bouwen samen
achttien Dorniers.
In de vergadering van de Tweede Ka
mer heeft Minister van Dijk, Dinsdag
avond 7 dezer, enkele mededeelingen ge
daan over den bouw van vliegtuigen hier
te lande. De minister heeft bij deze gele
genheid gezegd, dat alles gedaan wordt
om de Nederlandsche industrie orders te
geven en Z. E. voegde hier aan toe:
Er is een samenwerking tot stand ge
komen tusschen de Nederlandsche vlieg
tuig-industrieën.
Een accoord met de regeering is zoo
goed als tot stand gekomen. Er wordt
zooveel mogelijk gehandeld alsof het er
al is.
Sindsdien zijn bijzonderheden bekend
geworden (afkomstig van de Dornier-
vliegtuigenfabrieken te Friedrichshafen)
over de drie-motorige Dornier Do-24
vliegboot die in opdracht van de Neder
landsche regeering ontwikkeld werd en
waarvan een serie is besteld.
De „Vlissingsche Grt." weet omtrent
deze order thans nadere mededeelingen
te doen. Het blad meldt o.m., dat zes van
de voor de Koninklijke marine in Ned.-
Indië benoodigde Dorniervliegbooten in
Friedrichshafen worden gebouwd en niet
minder dan 18 stuks hier te lande. Deze
vliegbooten worden in licente gebouwd
door de N.V. „Aviolanda" te Papen-
drecht en de N.V. Kon. Mij. „De Schelde"
te Vlissingen.
De beide betrokken vliegtuigfabrieken
vervaardigen niet elk voor zich volledige
vliegbooten, maar werken in nauw ver
band samen.
Te Vlissingen hoopt men in Maart van
het volgend jaar met de werkzaamheden
te kunnen beginnen.
Voor dit bijzondere werk zijp namelijk
verschillende machines noodig, die op
het oogenblik in bestelling zijn en die
men in Maart a.s. opgesteld verwacht te
hebben.
De moeilijkheden biji de voorbereiding
beperken zich echter niet tot de benoo
digde machine-installaties. In niet min
dere mate heeft men te kampen met ge
brek aan geschoold personeel.
Om hierin te voorzien zal „de Schelde"
zelf de noodige menschen opleiden,
waarbijl speciaal timmerlieden zullen
worden uitgekozen.
Werkt de vliegtuigafdeeling thans met
ongeveer vijftig menschen, hier zullen er
(geleidelijk minstens honderd bijkomen,
.want men rekent, dat deze order alleen in
Vlissingen reeds twee jaar werk betee-
kent voor op zijln minst 150 man.
Verschillende menschen van de vlieg
tuigafdeeling zijn sinds eenigen tijd in
Duitschland om bij de Dornier-fabrieken
te Friedrichshafen met de fabricage der
vliegbooten vertrouwd te raken. Een de
zer dagen vertrekken anderen met het
zelfde doel. Bovendien worden eenige ge
bouwen van „De Schelde" gewijzigd en
zal de werkplaats van het voormalige
fijnwerk b.v. worden uitgebreid; enkele
garages moeten hiertoe worden afgebro
ken. De vrijkomende ruimte zal worden
gebruikt om er een nieuw fabrieksge-
deelte te plaatsen.
Dhr B o u w e n s pleit voor een verbin
ding NeuzenEllewoutsdijk. Een haven
is te Ellewoutsdijk zeer wel mogelijk. Dat
zou een groote besparing geven en er zou
een veel grooter aantal vaarten mogelijk
zijn tegen een laag tarief. Men zou dan in
een uur van Neuzen naar Goes of Mid
delburg kunnen.
Dat zou ook voor Goes en Middelburg
voordeelig zijn. Nu moet men lang varen
van Neuzen naar Vlissingen. Daar moet
men soms naar de sluis loopen. Gister
avond heeft Spr. er nog zijn voet ver
stuikt. (Gelach).
Ook bepleit spreker een veerdienst bij
Saeftinge. De Zeeuwsch-Vlamingen wil
len graag gauw over. Het gaat voor Z.
Vlaanderen om een groot belang. Nie
mand die goederen vervoert, gaat voor
zijn pleizier door België en toch gebeurt
het vaak. Uit moreel oogpunt is dat ook
niet toe te juichen.
Naar Spr. meent, zal een veer bij Saef
tinge rendabel zijn. Aan de groote ver
liezen op de booten moet een eind ko
men. Spr. doet een beroep op Ged. Sta
ten om Zeeuwsch-Vlaanderen uit zijn iso
lement te verlossen. (Deze rede veroor
zaakte meermalen groote hilariteit')
Dhr Bosselaar vraagt, of de tijd
nog niet gekomen is voor opheffing der
lijn VlissingenNeuzen, vooral nu er
gesproken wordt over een nieuwe boot.
Dhr v. d. Feltz bespreekt ook den
dienst Vlissingen-Neuzen. Opheffing daar
van zou Spr. geen onoverkomenlijk be
zwaar vinden. Wel zou dan de d'ienst
Neuzen-H'oedekenskerke nog wat verbe
terd moeten worden en men bv. autobussen
moeten laten rijden van Hoedekenskerke
naar richting Kruiningen en naar Goes-
Middelburg-Vlissingen.
Dhr Kodde juicht het toe, dat er
weer stemmen opgaan voor centralisatie
der bootdiensten. Spr. is voor opheffing
der lijn Neuzen-Vlissingen, maar dan zul
len eerst in Zeeuwsch-Vlaanderen nog
enkele wegen moeten worden verbeterd,
die het meerdere verkeer moeten op
vangen.
We moeten zoo weinig mogelijk, maar
goede veerdiensten hebben. We moeten
er propaganda voor maken, dat dit
r ij k s zaak wordt. Onze provincie moet
worden ontlast en de belastingen moe<-
ten verlaagd.
Spr. is verder tegen de muziek op de
booten. Dat is verkapte bedelarij.
Spr. is verontrust door uitbreiding van
de bootdiensten op Zondag. Dit is helaas
gebeurd op aandrang van den Minister.
We moeten ons met kracht en klem daar
tegen verzetten.
Ten slotte vraagt Spr. den heer Bou-
wens niet langer Gods Naam in deze
vergadering te misbruiken.
Dhr Goossens verdedigt den dienst
VlissingenNeuzen. Valt deze weg, dan
zouden verschillende vaste lasten ko
men voor de andere bootdiensten. Ook
enkele personeelsuitgaven. En dan be
denke men, dat de bezwaren voor velen
groot zullen zijn. Tariefsverlaging zal tot
meer vervoer leiden.
Dhr Adriaanse maant nog tot groote
voorzichtigheid met de Saeftinge-plan-
nen. Die gronden zijn nog niet rijp voor
indijking. Opheffing van den dienst Vlis
singen-Neuzen zou alleen mogelijk zijn,
als er een sneldienst kwam van de tram
Neuzen-Breskens.
Muziek op de boot vindt Spr. wel
gezellig.
Tot den heer Kodde zegt Spr., dat
deze zeer voorzichtig moet zijn met de
vraag wat Gods gebod is.
Dhr de Fe ij ter verdedigt de motie-
Goossens. Ook deze Spr. bepleit behoud
van de lijn Vlissingen-Neuzen.
Dhr Bouwens verdedigt nogmaals
hartstochtelijk een vlugge bootverbinding
tusschen Zeeuwsch-Vlaanderen en Zuid-
Beveland, via Ellewoutsdijk, alsmede een
verbinding via Saeftinge.
Spr. wil een commissie uit de Staten,
die dit eens grondig onderzoekt.
Dhr de M i 11 i a n o wil verlaging der
boottarieven voor landbouwproducten.
Dhr Dekker wil ook de plannen-Bou-
wens serieus doen onderzoeken. De moor
dende concurrentie der A. T. 0. kan
misschien worden tegengegaan door voor
vrachtwagens en zoo mogelijk personen
wagens een lager tarief in te voeren.
Ten slotte dient Spr. een motie in, ge
richt tegen het vrij vervoer van de Sta
tenleden op de Prov. booten.
Dhr V i e n i n g s waarschuwt de leden
zich niet achter dit paradepaard der
N. S. B. te stellen. De taktiek der N.S.
B.'ers is de publieke colleges uit te hollen
en het vertrouwen in deze colleges to
ondermijnen. Er is niets onbehoorlijks
in deze vrijkaarten.
Dhr Sonke gaat niet accoord met
de bewoordingen der motie, maar is
tegen de bedoelde vrijkaarten.
Dhr Dekker vindt zijn motie een
voudig. Waarom vrij bootvervoer en niet
vrij electriciteit, gas en water?
Dhr van Vloten (Ged. St.) bespreekt
den dienst Vlissingen-Neuzen en verde
digt de tarieven op deze boot. De d'ienst
werd in 1933 alleen bestendigd, mits de
tegenwoordige tarieven zouden gelden.
Wanneer deze dienst zou worden op
geheven, zou inderdaad een deel der
vaste kosten overgaan naar de andere
lijnen.
Gaat men de tarieven verlagen, dan
kost dit geld en is het maar de vraag,
of dit gecompenseerd zal worden door
meer vervoer. Spr. is hieromtrent niet
optimistisch gestemd. Daarom staan Ged.
Staten afwijzend tegenover de motie-
Goossens.
Ged. Staten nemen het standpunt in,
dat de lijn Vlissingen-Neuzen zal bljjven
gehandhaafd tot de tegenwoordige boot
zal zijn versleten. En dat is nog lang
niet het geval.
Dhr v. Rompu (Ged. St.) zegt, dat
de „Schouwen" een zeer goed schip is.
Vele schepen zijn minder goed zeewaar
dig. De scheepvaartinspectie ondorzoékt
ze geregeld. De boot is even goed als de
andere Prov. booten.
Wat een dienst Neuzen-Ellewoutsdijk
betreft, het is altijd onmogelijk gebleken
van Ellewoutsdijk een aanloophaven te
maken. En dat is nog zoo.
Het verdronken land van Saeftinge is
nog niet rijp voor indijking. Ook be
hoort een deel der goede gronden aan
particulieren.
Het verdere deel van Sprékers betoog
is voor de pers geheel onverstaanbaar.
Dhr Bouwens verdedigt nog nader
de indijking van Saeftinge op grond van
het algemeen belang. Bij de Zuiderzee
heeft men ook niet gevraagd of de gron
den rijp waren.
Wat Ellewoutsdijk betreft, heeft Spr.
andersluidende inlichtingen van deskun
digen.
Spr. dient daarna een motie in, waar
in een onderzoek wordt gevraagd naar
goede, economische en snelle bootver
bindingen met Zeeuwsch-Vlaanderen.
De m o t i e-G oossens (verlaging
tarieven boot Vlissingen-Neu-
zen) wordt aangenomen met 20
tegen 11 st.
De m o t i e-D e'kker (afschaffing
gratis vervoer op de booten
voor Statenleden) wordt ver
worpen met 21 tegen 10 st.
De motie-Bouwens (onderzoek naar
bootdiensten voor Zeeuwsch-Vlaanderen)
wordt aangenomen met 19 tegen 12 st.
De leden dezer commissie zullen morgen
worden benoemd.
Verschillende leden hadden reeds de
vergadering verlaten.
Te 6 u. 15 wordt de vergadering ver
daagd tot Woensdagmorgen 10 uur.
Een jaar immuun voor
mond- en klauwzeer?
Het ministerie van 'Landbouw van
Ecuador heeft officieel aan de academie
van wetenschappen in Frankrijk, Duitsch
land, Engeland en de V. S. van Amerika
doen weten, dat er een vaccin is gevon
den, welke het vee een jaar lang immuun
maakt voor mond- en klauwzeer.
De Tweede Kamer vraagt algemeene
uitvoering van de speiling-1934.
In de Tweede Kamei was gistermiddag
aan de orde de motie-Moller betreffende
oplossing van het spellingvraagstuk.
Deze motie luidde:
„De Kamer,
overwegende dat de instelling van een
nieuwe commissie die aan de regeering
wederom advies zal uitbrengen over de
schrijfwijze van de Nederlandsche taal,
overbodig geacht moet worden,
van oordeel, dat thans de eenige aan
vaardbare oplossing van het spelling
vraagstuk gelegen is in de algemeene
doorvoering, ook in de regeeringsstuk-
ken, van de spelling 1934;
gaat over tot de orde van den dag".
De heer M o 11 e r (R.K.) bracht in
deze motie een splitsing aan, daar de be
zwaren tegen de twee leden ervan bij
verschillende Kamerleden verschillend
zijn.
De eerste motie (het eerste lid der oude
motie) werd aangenomen met 67 te
gen 28 stemmen (tegen de A.-R., Chr.-
Hist., N.S.B.).
De tweede motie (2de lid der oude
motie) werd aangenomen met 57 tegen
38 stemmen (tegen de A.-R., de Chr.-
Hist. (behalve de heer Krijger), van de
R.-K. de heeren Ruys de Beerenbrouck,
Loerakker, Bagch, Groen, Sweens,
Deckers en Bongaerts, de Lib., N.S.B. en
S.G.P.
Landbouwschuur afge
brand. Gistermorgen is brand ontstaan
in een strooberg op het erf van de boer
derij tevens uitspanning van den heer
Schors te Oud-Milligen (gemeente Apel
doorn).
De Apeldoornsche vrijwillige brand
weer had bij haar blusschingswcrk de be
schikking over slechts een kleine hoeveel
heid water, dat zij gebruikt heeft om het
rieten dak van het huis nat te houden.
Drie stroobergen en twee schuren moest
zij door watergebrek tot den grond toe
laten afbranden, waarna zij de resten met
zand heeft gedoofd.
De boerderij bleef door het vuur on
aangetast.
Ongeveer 120.000 K.G. stroo, 75 H.L.
aardappelen en talrijke landbouwgereed
schappen vielen den vlammen ten prooi.
Ook kwamen vijf varkens in het vuur
om. De oorzaak van den brand is on
bekend.
Doodelijk ongeluk bij Wil
ton Feijenoord. Gisteren is op het
terrein van de werf Wilton-Feijenoord
een ongeluk met doodelijken afloop ge
beurd. Werklieden waren bezig om op
een lorrie ijzeren platen te vervoeren.
Doordat de platen glad waren ging de
lading schuiven met het gevolg, dat de
lorrie dompte en plotseling achteruit reed.
De er achter loopende 19-jarige C. v.
H. kon niet snel genoeg uit den weg
'komen en kwam onder de lorrie terecht.
Hij is onmiddellijk per ziekenauto na.ar
het ziekenhuis overgebracht, waar hij bij
aankomst is overleden.
Man spoorloos verdwenen.
Eenige weken geleden verdween te Lat-
trop nabij Ootmarsum (gem. Denekamp)
een eenigszins zonderlinge man, van wien
men sindsdien niets meer heeft verno
men, en van wien men geen enkel spoor
kan vinden, dat tot zijn aanhouding zou
kunnen leiden. Wel moet hij er af en toe
op gezinspeeld hebben, dat hij naar
Spanje zou vertrekken. Da.ar hij echter
niet in het bezit was van de daartoe
1 benoodigde grens document en, hechtte
men daar echter weinig waarde aan.
Thans doet in zijn buurtschap het ge
rucht de ronde, dat hij voor Spanje ge
ronseld zou zijn.
Griezelige vondst. Een ja
ger heeft in een bosch bij Dij on een ge
raamte gevonden dat met ketenen om
handen, voeten en hals aan drie ver
schillende boomen was bevestigd. Ver
moedelijk bevond het lijk zich daar reeds
vijf h zes jaar. Men vond een paar Fran-
sche, Duitsche en Zweedsche geldstuk
ken bij het lijk, de sleutels van de
boeien en een visitékaartje. Men denkt,
dat het lijk van een Zweed afkomstig
is. Hoewel moord niet geheel uitgesloten
moet worden geacht, gelooven de auto
riteiten toch eerder met een geval van
zelfmoord te doen te hebben.
Ingebroken bij' z ij' n
schoonvader. Verleden week in den
nacht van Woensdag op Donderdag werd
in het gehucht Vossebelt (gem. Dalen) in
gebroken ten huize van den arbeider B„
kort nadat deze een paar varkens had
verkocht en daardoor wat geld in huis
had. Vermist werd o.m. een kistje met
een bedrag van f 86.
De politie vond na haar onderzoek
aanleiding tot het aanhouden van een
schoonzoon van den bestolene, zekeren
M. te Coevorden, die echter hardnekkig
ontkende. Maandag vond de politie even
wel ten huize van den verdachte in het
keukenfornuis resten van metalen voor
werpen, die mede in het kistje hadden
gezeten, terwijl verborgen in de kap van
de woning van M. een tabaksdoos werd
gevonden, waarin zich vrijwel het ge-
heele gestolen bedrag bevond.
M. heeft een bekentenis afgelegd en is
thans in arrest gesteld.
Ongeluk op onbewaak-
ten overweg. Op den onbewaak-
ten overweg bij Bad-Boekelo is gister-
mid dag een ongeluk gebeurd, dat gezien
de omstandigheden, nog betrekkelijk goed
is afgeloopen,
Fan met 200 zakken zout beladen
vr,u htauio, bMtunfd 4po» den 1
Slnotheer uil f scWdó, nader;1,.-, dec.
Overweg, terwijl een rangoerlocu uuiio::
kwam aanrijden. De machinist, gaf sig
nalen, doch daze scheen de chauffeur
niet gehoord te hebben. Met groote snel
heid reed de locomotief op de vrachtauto
in, met het gevolg, dat de wagen in twee
ën werd gespleten. De tractor kwam aan
den linkerkant tegen een schutting te
recht, terwijl de aanhangwagen van de
spoorbaan naar rechts in een sloot werd
geworpen.
De chauffeur sloeg uit de auto en liep
verwondingen aan het hoofd op. Naast
hem was nog in den wagen gezeten de
heer R. Heuten, eveneens uit Enschedé.
Deze kwam er wonder boven wonder zon
der eenige verwonding af. De vrachtauto
is vrijwel totaal versplinterd, terwijl de
locomotief van voren zoodanig bescha
digd werd, dat zijl door een andere loco
motief moest worden weggesleept. De
schutting is over een lengte van zeven
meter vernield. De auto had slechts met
een vaart van 15 km gereden.
WINTERVOEDERING VAN VOGELS.
Nu het tijdstip weer gekomen is, waar
hij vogelvoedering door het invallen van
strenge koude noodzakelijk is, wekken de
ondergeteekenden, namens 't Comité voor
wintervoedering van vogels, allen, die er
toe willen bijdragen een zoo uitgebreid
mogelijken vogelstand gedurende het on
gunstige jaargetijde in het leven te hou
den, op, hunne maatregelen daarvoor te
nemen.
Evenals verleden jaar vestigt de com
missie de aandacht op de brochure over
dit onderwerp, waarin aanwijzingen voor
zeer eenvoudige wintervoedering, die door
iedereen uitvoerbaar is, te vinden zijn. Do
brochure is op aanvrage kosteloos ver
krijgbaar bij het secretariaat der Neder
landsche Vereeniging tot Bescherming
van Dieren, Prinses Mariestraat 40,
's Gravenhage, en bij het secretariaat der
Nederlandsche Vereeniging tot Bescher
ming van Vogels, Heerengracht 540, Am
sterdam.
Van 310 Dec.
TERNEUZEN. Huwelijks-aangiften: 10,
Joos Blok, 21 j. jm. en Anthonia Andries-
sen, 21 j. jd.; Theophilus Alouis Domini-
cus de Ridder, 23 j. jm.. en Adriana Jo
anna de Rijke, 22 j. jd.
Gehuwd: 9, Frans van Hoeve, 35 j. jm.
en Maria Huijssen, 30 j. jd.
Geboren: 3, Lizette Jozef Marie, d. v.
C. N. M. Meerschaert en A. P. Bauwens;
4, Anna Emma Alfred, d. v. A. D. F. van
Mossevelde en G. P. Baert; 5, Catharina,
d. v. J. G. de Rijk en A. J. Doorns; Maria
Suzanna, d. v. J. G. Eekman en G. M. de
Feijler; 8, Annie Alfons Maria, d. v. R.
A. F. E. Guilliet en E. A. M. van Hout
(wonende te Philippine); 10, Maria Loui
sa, d. v. G. Louwerse en A. A. C. de
T'heije; 11, Rosalia Margaretha, d. v. P.
A. de Bruijn en M. Verlinden (wonende
ie Hontenisse); Jan Johannes, z. v. P. K
van Langevelde en J. M. Kempe (wo
nende te Axel).
Overleden: 7, Charles Petrus Eugenia
Maria Verschraegen (van Koewacht), 6
j.; 8, Jan van Drongelen, 78 j., echtg. van
Maatje van Overdulve.
Over de maand Nov.
HOEK. Gehuwd: 16, Jacobus Pladdet,
43 j. jm. en Janna Hamelink, 40 j. jd.
Geboren: 6, Johanna Maria, d. v. H,
Remijnsen en G. T. de Bree: 13, Johan
nes Jacobus, z. v. J. J. Dieleman en T.
Verpoorte 14, Adriana, d.v. L. de Braai
en J. de Jonge; 21, Cornelis, z.v. G. Maas
en E. H. Meertens; 25, Anna Wilhelmina,
d. v. I. P. Leenhouts en A. H. Boven-
kamp.
Overleden: 15, Maria Riemens, 61 j.,
ongeh. (T. C.
GOLIJNSPLAAT. Geboren: 4, Maria
Maatje d.v. Dingenis Serier en Catharina
Maria de Looff; 7, Abraham Gerard z.v.
Gerard de Waard en Elisabeth Visser.
Ondertrouwd: 2, Johannes Verburg 26-
j. jm. te Wissenkerke en Christiana Hui-
ge 24 j. jd.
(N. B.)
TELEGRAFISCH WEERBERICHT.
Verwachting tot den avond van 16 Dec.:
Matige tijdelijk toenemende Z.W. tot
N.W. wind, zwaar bewolkt met tijdelijke
opklaringen, kans op regen of natte
sneeuwbuien, iets kouder.
Stand van hedenmiddag 3 uur:
h
Bureaux L a
Postrekening
Bijkantoor IV
J. J. F A N O
Directeur - H
Hit nummer
Stand van gistermiddag 3 u.: 737.
Licht op voor fietsen:
Donderdag 4 u. 20 min.
Tsjang Kal
De Ghineescl
deelt mede, dat
Sjek een verkil
waarin hij bevi
sloten is den s
voort te zetten,
van Nanking.
„De terugtoch
Tsjang Kai Sjei
tegenstand der
panschen aanva
De vastberaden
strijd voort te
toegenomen.
Een telegram,
ambassade uit
meldt, dat „de v
ten van Nanking
ber begonnen is
heeft, in welken,
pen heldhaftige
vijand zware ve
aantal slachtoffe
aanzienlijk. De
hebben tot Maai
dat oogenblik ga
ding bevel, teru
alle verdediging
vige Japansche
waren.
Uit Hankau v
zeer groote C
voor deze stad
DE STRIJD W
Nieuwe Chinee
Uit Hankau w
neesche troepen
hoe een nieuwe
bevormd, die he
Loekang op 20 k
toe, waar zij c
aet versche Ghi
fijke militaire
Jlankau ten uit'
dedigingswerken,
len, zijn terstond
en de tweelingste
HOUDING V
TEGENOVER
DE
Geen sprake van
Uit Washingto:
Sell Hull, de Ami
puitenlandsche Z
Jaard heeft, da
Beering nooit eer
Jnonstratie of eei
verband met de i
heeft overwogen.
I Van gezaghebl
verklaard, dat de
■Staten met betr
naar een oplossi
het Verre Oosten
^aseerd geweest,
f Reuter meldt i
Sat de voor Ma
kaansche vlootm:
r ai en Samoa vt
pier worden tege
wordt er op gewe
ie oefeningen rei
poor het conflict
gon.
IN DE FR,
BEJ
He Fransche
>egonnen met de
"rooting van het
amens de socia
R'iene Bloch c
jhouding ten aanz
»oniale eischen u
Spreker zou iedei
het verraad aan
!'en heeft Frank
twaalf mandaten
Het Kamerlid
'evolkingen van
'elijk hebben dc
aan Hitier wensc
•perd.
Louis Marin, v
,an de republil
fterkste fractie va