De K. L. NI. maakt goede zaken.
Beiangrijkste Nieuws
DONDERDAG 5 AUGUSTUS 1937
DAGBLAD VOOR DE PROVINCIE ZEELAND
51e JAARGANG No, 258
Minister J. J. C. van Dijk.
Buitenland.
Het conflict tusschen
China en Japan.
De oorlog in Spanje.
Toenadering tusschen
Engeland en Italië.
De Britsche Vloot-
versterking.
Binnenland
üitg.: N.V. Uitgevers-Maatschappij „Luctor et
Emergo" ter exploitatie van het blad „De Zeeuw"
Bureaux Lange Vorststraat 70, Goes.
Telefoonnummer 11.
Postchèque en Girorekening 44455.
Bijkantoor Middelburg: Fa BOEKHANDEL
J. J. FANOY, Lange Burg 40, Tel. 28.
Directeur-Hoofdredacteur: R. ZUIDEMA.
Abonnementsprijs f2.50 per kwartaal,
weekabonnementen voor Middelburg, Goes en
VSissingen f 0.20. Losse nummers 5 cent,
Advortoniiön 30 cent pe? regel. Ingezonden
mededeeiingen 60 cent per regel. Kleine
Advertentiën Dinsdags en Vrijdags f 0.75,- bij
vooruitbetaling. Onder letter of motto fü.85.
Bij contract belangrijke korting.
„Wederom opbouw van wat door allerlei
omstandigheden verloren is gegaan."
In het Augustus-nummer van „Ons
Leger", het officieel orgaan van de Kon.
Nederlandsche Veieen. „Ons Leger", is
een brief opgenomen van den minister
van Defensie, ,den heer J. J. G. van Dijk,
waarin deze aan het bestuur der vereeni
ging mededeelt, dat hij zich genoopt ziet,
zoowel zijn functie van voorzitter, als die
van bestuurslid neer te leggen. „Ik be
hoef u nauwelijks te verzekeren, dat dit
afscheid van de Vereeniging, waarvan ik
sedert November 1925 het voorzitter
schap heb mogen vervullen, mijl niet ge
makkelijk valt." De minister eindigt met
de woorden: „Moge de Vereeniging
krachtig voortgaan de weerbaarheidsge
dachte in ons volksleven te versterken."
De redactie van „Ons Leger" teekent
hierbij, het volgende aan:
„Het ligt voor de hand, dat dit heen
gaan de medebestuursleden die® heeft ge
troffen.
Natuurlijk was er vreugde onder ons
over de zeer eervolle benoeming tot mi
nister van Defensie, waarmee wijl Zijne
Excellentie onze eerbiedige gelukwen-
scben aanbieden.
Er was ook groote voldoening ,over deze
benoeming, die in breede kringen met
groote ingenomenheid is begroet.
Vooraanstaande personen in handel
en industrie, die den nieuw benoemden
minister in de jaren, die achter ons lig
gen, van nabij hebben leeren kennen uit
de bijeenkomsten, waarin hij als voorzit
ter van onze vereeniging heldere uiteen
zettingen gaf omtrent de taak van onze
weermacht te land en ter zee in Neder
land en Nederlandsch-Indië, hebben ons
blijk gegeven van die ingenomenheid. Wij
meenen te weten, dat deze bijeenkomsten
zeer veel hebben bijgedragen tot een groo-
tere waardeering der weermaobt.
De keerzijde van deze benoeming is bet
verlies dat de vereeniging lijldt in een
voorzitter, die moeilijk te vervangen is.
Tal van vergaderingen en bijeenkomsten
zijn bijlzonder wel geslaagd onder zijn
tactvolle, krachtige leiding. Mede is aan
zijn initiatief en leiding te danken dat
samenwerking werd verkregen tusschen
verschillende organisaties, die zich bewe
gen o® het gebied van propaganda voor
de weermacht.
Onze Vereeniging dankt aan deze lei
ding de plaats, welke zij te midden van
die organisaties inneemt.
Het dagelijksch bestuur, dat geregeld
met den voorzitter samen kwam, zal den
opgewekten, zaakkundigen leider zeer
missen.
Wij verwachten voor de weermacht
zelve een tijdperk van opbloei en reor
ganisatie, waarin het den minister gege
ven zal zijn weer op te bouwen, wat door
allerlei omstandigheden verloren is ge
gaan.
De gedachtei, dat zijn optreden voor de
weermacht van het grootste belang is te
achten, is dan ook als een pleister op de
wonde, geslagen door het aftreden als
voorzitter.
Moge het Zijhe Excellentie gegeven zijn
te verwezenlijken wat hij! zich heeft voor
gesteld in het belang van Weermacht en
Volk."
Gevechten ten Zuiden van Tientsin.
Voortdurende troepenbewegingen.
Volgens een bericht uit Nanking zijn bij
Foelintsin, 35 km ten Zuiden van Tient
sin, Ghineescbe en Japansche troepen
slaags geraakt. In Ghineescbe kringen
maakt men hieruit op, dat de Japanners
hun linies naar het Zuiden willen ver
plaatsen.
D'e Japansche generale staf te Tientsin
meldt, dat vliegtuigen Ghineesche troepen
die uit Kalgan kwamen en naar Hopei
trokken, hebben gebombardeerd en tot
staan gebracht. Verscheidene treinen wer
den getroffen door bommen, welke vele
slachtoffers maakten. Twee Ghineesche
regimenten zijn aangekomen te Patio-ei',
60 km ten Zuiden van Natsjang, waar
zich de troepen samen trekken, die Tient
sin en Tangkoe ontruimd hebben. Tus-
schen Peiping en Tientsin rijdt dagelijks
één trein.
Volgens Ghineescbe persberichten zijn
in Kobe en omgeving opnieuw 60.000 re
servisten aangekomen. Naar Formosa zijn
groote hoeveelheden wapens en munitie
verscheept voor het geval, dat 'het in Zuid
Ohina tot botsingen zou komen.
Geruchten afkomstig uit Japansche
kringen doen vermoeden, dat Japan bij
eventueele onderhandelingen demilitari
seering van het gebied tusschen Peking
en Tientsin zal eischen, alsmede erken
ning van Mantsjoekwo. Indien dit juist is,
dan valt wel te verwachten, dat Nanking
niet in onderhandelingen zal treden. De
militaire leiders, ook die van Kwangsi,
Sjantoeng, Sjaasi, Kanton en Hoenan, zijn
allen te Nanking bijeen om met maar
schalk Tsjiang Kai-sjek te confereeren
over den toestand in China en om plan
nen te maken voor tegenstand.
„CHINA MOET JAPAN UITPUTTEN".
In een radiotoespraak heeft het lid van
den politieken raad van Hopei en Tsja-
'har, Wang Tsjing-wei o.a. verklaard:
„Wij zullen ten strijde moeten trekken.
Indien een sterk land een aanval doet en
op een snelle overwinning hoopt dan moet
China, als zwak land, het heil zoeken in
een uitputtingsoorlog. China moet er voor
zorgen, dat de strijd zal duren tot zijn
tegenstanders uitgeput zullen zijn.
Wang Tsjing-wei besloot zijn rede met
er op te wijzen, dat China alleen op zich
zelf moet rékenen in dezen verdedigings
oorlog. De overige mogendheden, zelfs de
vrienden en zij, die het recht willen ver
dedigen, zullen aarzelen op te treden, al
leen om een mogendheid, welke wordt
aangevallen, te helpen.
Brunete weer heroverd?
Generaal 'Miaja heeft in tegenwoor
digheid van buitenlandsche journalisten
een overzicht gegeven van de gevechten
tijdens de laatste drie weken aan het
front van Madrid. Hij zei, dat de kracht
van het regeeringsoffensief was gebleken
uit de bezetting van de dorpen Brunete,
Quijorna, Villanueva de la Canada en
Villanueva del Pardillo.
Weliswaar zijn de rebellen er in ge
slaagd Brunete te heroveren, maar de
regeeringstroepen zijn over een front van
zestien kilometer opgerukt. De rebellen
verloren meer dan 20.000 dooden. De re
geeringstroepen maakten 2000 gevange
nen en schoten tal van vliegtuigen naar
beneden.
Door het offensief, besloot Miaja, heb
ben wij vliegtuigen en artillerie van an
dere fronten naar Madrid kunnen over
brengen. D'e opmarscb van den vijand in
het noorden is tot staan gekomen en
daar hebben wij onze troepen kunnen re-
organiseeren en tenslotte zijn de rebel
lentroepen, die van andere fronten naar
Madrid werden overgeplaatst, vernietigd.
Van de zijde der opstandelingen wordt
echter gemeld:
Troepenafdeelingen van Franco zijn
gisteren de provincie Guenca binnenge
rukt. Men beschouwt dit in rebellenkrin-
gen als een van de grootste successen.
In minder dan twintig dagen zijn de op
standelingen hier 45 kilometer opgerukt.
De provincie Guenca ligt ongeveer mid
den tusschen Madrid en Valencia.
De rebellen hebben laten weten, dat
schepen, die levensmiddelen enz. hebben
aangebracht voor -de Spaansche regee
ringstroepen, niet de haven van Bilbao
mogen binnenkomen.
„Belangrijke stap vooruit tot opklaring
van de atmosfeer", zegt Ciano.
In een interview met een buitenland-
scben journalist, dat door de Italiaansche
ambassade te Londen is gepubliceerd,
heeft de Italiaansche minister van bui
tenlandsche zaken, Giano, als zijn oordeel
te kennen gegeven, dat een belangrijke
stap voorwaarts is gedaan o® den weg
naar opklaring van de atmosfeer en het
wegnemen van wederzijdsöhe achterdocht
en wantrouwen.
Hijl zeide, dat de jongste redevoeringen
van Eden en Duff Cooper het terrein ge-
effend hadden voor een zeer belangrijke
briefwisseling tusschen den duce en den
eersten minister Chamberlain.
Er bestaat thans, aldus Giano, de op
rechte wensch tot overeenstemming te
komen, te meer daar beide partijen eens
gezind bleken in -de erkenning, dat de
belangen van Eh geland en Italië noch in
de Middellandsche Zee noch elders met
elkaar in botsing komen.
Giano was integendeel zelfs van mee
ning, dat de belangen der beide landen
elkaar aanvullen.
De Britsche bladen melden, dat op de
Italiaansche ambassade verklaard werd,
dat Italië vastbesloten is, oprecht te stre
ven naar wederzijldsch begrijpen, als bij
drage voor den Europeeschen vrede.
De verklaring van Ciano wordt alge
meen te Londen beschouwd als een nieuw
bewijs voor de verbetering in den toe
stand.
Men is er zeer over voldaan, dat de
meening van Giano overeenstemt met de
opvatting, die Eden in het Lagerhuis
heeft uiteengezet.
Bovendien waardeert men het, dat Ita
lië begrijpt, dat geen enkele verbetering
in de Britsch-Indisohe betrekkingen ten
koste van de verhouding tusschen Londen
en Parijs zal tot stand komen.
Uit Rome wordt nog gemeld: In een
commentaar op het onderhoud dat Giano
aan de „Universal Service" heeft ver
leend, tracht de „Giornale d'Italia" te be
wijzen, dat er tusschen Italië en Enge
land geen enkel interessen-conflict be
staat:
„Beide mogendheden hebben er een
zelfde belang bij, bun verbindingswegen
te beschermen in de Middellandsche Zee
en in de Roode Zee.
De ontwikkeling van Ethiopië, verre
van de Britsche belangen te schaden, kan
niet anders dan voordeelig zijn voor de
naburige Engelsche (kolonies.
"Wat Spanje betreft, kunnen Italië en
Engeland slechts één belang hebben en
dat is, dat de Spaansche staat sterk en
gezond, worde en zich te bevrijden weet
van de communistische revolutionaire
besmetting."
Het tempo zal in 1938 worden
volgehouden.
Naar Hector Bywater, de maritieme
correspondent van de Daily Telegraph
schrijft, zal het vlootprogramma voor '38
waarschijnlijk niet bij dat voor dit jaar
ten achter staan, hoe uitgebreid dit ook
moge zijn. Men verwacht het op stapel
zetten van drie of vijf linieschepen, zes
of zeven kruisers en de noodige torpedo-
bootjagers, duikhooten en andere kleine
schepen.
Ook zal men het personeel nog verder
uitbreiden, tot ten minste 125.000 man.
Voorts zal het aantal vliegtuigen op de
vloot d.w.z., op speciale vliegtuigschepen
en op schepen met een catapult van 230
o® 550 gebracht worden.
Het aantal vliegtuigen op vliegtuig
moederschepen en catapultschepen zal in
de komende vier jaar vermeerderd wor
den van 230 tot rond 550.
Eind 1937 zullen nieuwe oor
logsschepen in aanbouw zijn
met een totale tonnage van
664.000 ton. Dit cijfer is, naar men ge
looft, een record voor vredestijd.
Het bouwprogram omvat -de volgende
schepen: vijf slagschepen van elk 35.000
ton, vijf vliegtuigmoederschepen, een van
22.000 ton en vier van 23.000 ton, acht
kruisers van 9000 tot 10.000 ton, vijf
kruisers (van 8000 ton en 7 kruisers van
5300 ton, voorts 16 torpedojagers van
1650 ton, 18 onderzeeërs van 540 tot 1520
ton en nog een aantal kleinere schepen.
OOK AMERIKA MODERNISEERT
ZIJN MARINE.
Ook het Amerikaansche departement
van Marine is voornemens de vloot het
volgende jaar in een nog sneller tempo
uit te breiden.
Admiraal William Leahy heeft den
journalisten medegedeeld, dat het depar
tement in de volgende zitting van het
Congres suppletoire credieten zal vragen
voor den bouw van twee pantser
schepen en twee lichte 'krui
sers. Dé admiraal zeide, dat het de be
doeling is, voort te gaan met den houw
Van oorlogsschepen tot de grenzen van
het oude vlootverdrag van Londen bereikt
-zijn en tevens oudere oorlogsschepen, die
niet meer aan de moderne eischen vol
doen, door nieuwere te vervangen.
'Bovengenoemde twee nieuwe pantser
schepen zullen evenals de twee andere
pantsersehepen, welker bouw onlangs
door het Congres werd goedgekeurd, de
oudste vier van de zeven pantserschepen,
die de leeftijdsgrens gepasseerd zijn, ver
vangen.
De Amerikaansche oorlogsvloot zal
steeds de beschikking hebben over vijf
tien pantserschepen, het maximum, dat
door het vlootverdrag werd toegestaan.
TEGEN DE VALUTAWINSTEN IN
BELGIë.
Verplichte opgave van alle transacties.
De Nationale Bank in België, de par
ticuliere banken en de effectenmakelaars
hebben van het departement van finan
ciën onderricht ontvangen in verband
met de toepassing van de wet op
de devaluatiewinsten. Alle aankoopen
van goud, en van buitenlandsche devie
zen, die plaats hebben gehad van 1 No
vember 1934 tot 29 Maart 1935, moeten
binnen 14 dagen opgegeven worden met
vermelding van naam en adres van
cliënten.
Het katholieke dagblad La 1 ibre
B e 1 g i q u e verzekert in dit verband,
dat deze onderrichtingen in de finan-
ciëele kringen groote beroering hebben
verwekt en dat de leiders van de bank
instellingen eerlang zullen beraadslagen
over wat zij beschouwen als een poging
tot schending van het beroepsgeheim. Ook
Records op de binnenlandsche lijnen.
In de maand Juli vervoerde de K. L.
M. 1121 passagiers van en naar Haam
stede. Een booger aantal werd tot nu
toe op deze lijn in één maand nog niet
bereikt.
Bijna 1200 luchtreizigers in één maand
beteekent een gemiddeld vervoer van 40
passagiers per dag.
Dat bet binnenlandsche vervoer zich
sterk ontwikkelt moge voorts blijken uit
bet vervoersrecord van Zaterdag j.l., toen
de K.L.M. op haar lijnen naar Vlis-
singen (Knocke), Eindhoven, Twente,
Groningen en Texel 354 passagiers mede-
nam. Van dit hooge aantal nam de
Zeelandlijn 145 voor haar rekening,
terwijl Texel, waarheen Zaterdag 6 extra
toestellen vertrokken, in dit vervoer een
aantal van 134 reizigers had.
in beurskringen zou men ongerust zijn.
Vooral de verplichting ook opgave te
doen van de verrichtingen van cliënten
van buitenlandsche nationaliteit, zou op
verzet stuiten.
De belasting in kwestie bedraagt 20
pet. Zij slaat onder meer niet op aan
koopen van goud of deviezen, die tot doel
hadden beroepsrisico's te dekken, noch
op soortgelijke aankoopen, die voor 29
Maart 1935 door verkoopen ongedaan zijn
gemaakt.
DE ONBEWAAKTE OVERWEG.
Een Fransche uitvinding.
Een Fransch ingenieur, Montagné ge-
heeten, heeft een vernuftig toestel uitge
vonden, waarmee te Parijs proeven zijn
genomen ter waarschuwing van automo
bilisten tegen een (onbewaakten) over
weg. Dit procédé werkt des te sterker
naarmate de trein grooter snelheid heeft
en dies meer moeite moet ondervinden
om vaart te minderen. De seinen zijn ach
tereenvolgens vier vertikale gloei'buizen,
op 400 m afstands een welving in het
wegdek, 100 m verder een lichtende paal,
op 200 m van den overweg een tweede
welving en eindelijk op 100 m van den
overweg een vertikaal gericht en bijna
verblindend licht, dat zelfs den slaperig-
sten chauffeur doet remmen of stoppen.
Dit alles gaat van waarschuwende ge-
luidsseinen gepaard.
Mocht eindelijk een auto op de rails
een panne krijgen, dan moet de zwaarte
van den wagen zelf een naderenden trein
automatisch tot staan brengen.
ENGELSCH VLIEGTUIG
VERONGELUKT.
Aantal dooden bij R.A.F. thans 81.
Een lestoestel van de Engelsche mili
taire luchtmacht is bijl Sutton Bridge in
Cambridgeshire gevallen en vernield.
De twee inzittenden kwamen om het
leven.
Dit is het 52ste ongeluk bijl de lucht
macht in dit jaar: 81 menschen hebben
sedert 1 Jan. den dood gevonden.
HEVIG ONWEER BOVEN LONDEN.
Eén hevig onweer, dat verscheidene
uren duurde, heeft gistermiddag boven
het Noordelijke deel van groot-Londen
gewoed en heeft ernstige schade aange
richt aan de telefoonlijnen en de electri-
citeitsleidingen.
SLACHTOFFERS VAN MIJNRAMP
GEVONDEN.
Zes lijken van slachtoffers van de mijn
ramp, die zich o® 1 Oct. 1936 te La Bou-
verie bij Bergen bad voorgedaan, zijn pas
gisteren uit de mijn opgehaald. Toen de
ramp plaats had zag men zich genood
zaakt in de mijn een muur op te trékken
daar men den brand niet meester kon
worden. Zoo bleven op een diepte van
950 meter acht lijken over. Gisteren wer
den 6 dier lijken teruggevonden. Zij: wa
ren niet verkoold, maar zagen er uit als
mummies. Het blijkt dus, dat de slacht
offers aan verstikking overleden zijh.
REUSACHTIG DUITSCH VLIEGTUIG
GEREED.
Kajuit grooter dan de restauratiewagen
van een trein.
Naar gemeld wordt, is in de Junker-
fabrieken thans voltooid de Ju 90, pro
totype van een viermotorig verkeersvlieg
tuig, dat waarschijnlijk in een nabije
toekomst op alle voorname luchtlijnen
der Deutsche Lufthansa gebruikt zal
worden.
Het toestel heeft afmetingen, die groo
ter zijn dan die van een spoorwegwagon.
De grootste afmetingen van de Ju 90
cabine zijn namelijk 3X10 M„ de inhoud
is 55 kub. meter.
Deze enorme ruimte kan op verschil-
Binnenland.
E'en groote dag voor de Jamboree.
Radio-telefoonverkeer met Indië.
Kapitein Koppen in ons land terugge
keerd.
Buitenland.
Het Japansch-Ghineesehe conflict.
De verhouding tusschen Engeland en
Italië.
Vlootversterking door Engeland en Ame
rika.
lende wijzen ingericht worden; bij het
prototype is zij verdeeld in vijf eabines
voor acht passagiers elk, met „rookcou-
pé's" voorin, die met een deur van de
afdeelingen niet rooken gescheiden zijn.
Voorts zijn er: garderobe, keuken, vracht
en bagageruimen, twee toiletten enz.
De spanwijdte van het toestel bedraagt
35 M„ het vleugeloppervlak is 184 vierk.
meter. Het totaal gewicht is 20 ton, waar
van vier ton nuttige last.
Het toestel is gebouwd voor vier mo
toren van 800 of meer P.K, elk; afhan
kelijk van het vermogen der motoren,
bedraagt de maximum snelheid 350380
K.M. per uur,
GODLOOZEN-CONFERENTIE TE
MOSKOU.
Nieuwe plannen voor een versterkte actie
Dinsdag is te Moskou een conferentie
begonnen van officieel door den Sovjet
staat aangewezen agitatoren van den
bond der godloozen.
De leider der godloozen-organisaties,
Jaroslawski-Gubelmann, heeft een rede
gehouden over nieuwe plannen voor een
versterkte godloozenpropaganda.
Aan de conferentie nemen meer dan
duizend functionarissen der godloozen-
beweging deel.
LONDEN RUIM ACHT MILLI0EN
INWONERS.
Volgens de jongste volkstelling, waar
van het resultaat thans bekend is ge
maakt, telde Groot-Londen op 30 Juni
j.l. acht millioen 203.942 zielen.
GROOTE DRUKTE BIJ DE
SPOORWEGEN.
Duizenden vacantiegangers naar
Zwitserland.
De laatste dagen van Juli en de eerste
van Augustus is er op de Spoorwegen
buitengewoon druk gereisd. Zaterdag en
Zondag j.l. zijn tienduizenden naar de
Jamboree getrokken, terwijl in de afge-
loopen week de uittocht naar Zwitser
land wel zijn hoogtepunt bereikte.
Niet minder dan 4200 reizigers ver
trokken Vrijdag, Zaterdag en Zondag
met het Zwitsersche Hotelplan met
extra-treinen van Den Haag naar Basel.
Te Utrecht werden aan het Centraal
Station Zaterdag en Zondag j.l. ingeza
meld resp. 15.400 en 13.200 plaatsbewij
zen, zoodat aldaar in twee dagen een
kleine dertigduizend reizigers aankwa
men, behalve nog de abonné's.
ONZE SCHEPEN IN DE SPAANSCHE
WATEREN.
Aflossing van de „Johan Maurifs van
Nassau".
Naar wij vernemen komt Hr Ma
mijnenveger „Willem van E!wijck" van
daag te Den Helder om de po-
litie-inspectie van de visscherij te aan
vaarden.
Dit staat in verband met het vertrek
van Hr Ms mijnenlegger „Nautilus" naar
de Spaansche wateren om daar tijdelijk
Hr Ms „Johan Manrits van Nassau" af
te lossen.
TOEZICHT OP DEN INVOER VAN
DRUKWERKEN IN SURINAME.
De gouverneur van Suriname heeft een
ontwerp-verordening ingediend, houden
de bepalingen omtrent drukwerken. De
bedoeling is den toevloed van gezagson
dermijnende drukwerken, welke onge-
wenscht grooten omvang aanneemt, voor
namelijk uit Nederland afkomstig en al
daar gedrukt, aan banden te leggen. De
gonvernenr acht ongebreidelden invoer
van dergelijke twijfelachtige lectuur niet
langer duldbaar.
Naar gemeld wordt, zou de oorzaak
zijn een onlangs aangehouden partij ge
schriften van de vereeniging Rusland van
Heden.
Het Instructiebataljon.
Naar verluidt, zouden bij bet Depar
tement van Defensie in verband met het
te verwachten tekort aan kader bij de
a.s. legerorganisatie plannen in voorbe
reiding zijn, het eenige jaren geleden
opgeheven instructiebataljon opnieuw in
jj