De K. L. NI. maakt goede zaken. Beiangrijkste Nieuws DONDERDAG 5 AUGUSTUS 1937 DAGBLAD VOOR DE PROVINCIE ZEELAND 51e JAARGANG No, 258 Minister J. J. C. van Dijk. Buitenland. Het conflict tusschen China en Japan. De oorlog in Spanje. Toenadering tusschen Engeland en Italië. De Britsche Vloot- versterking. Binnenland üitg.: N.V. Uitgevers-Maatschappij „Luctor et Emergo" ter exploitatie van het blad „De Zeeuw" Bureaux Lange Vorststraat 70, Goes. Telefoonnummer 11. Postchèque en Girorekening 44455. Bijkantoor Middelburg: Fa BOEKHANDEL J. J. FANOY, Lange Burg 40, Tel. 28. Directeur-Hoofdredacteur: R. ZUIDEMA. Abonnementsprijs f2.50 per kwartaal, weekabonnementen voor Middelburg, Goes en VSissingen f 0.20. Losse nummers 5 cent, Advortoniiön 30 cent pe? regel. Ingezonden mededeeiingen 60 cent per regel. Kleine Advertentiën Dinsdags en Vrijdags f 0.75,- bij vooruitbetaling. Onder letter of motto fü.85. Bij contract belangrijke korting. „Wederom opbouw van wat door allerlei omstandigheden verloren is gegaan." In het Augustus-nummer van „Ons Leger", het officieel orgaan van de Kon. Nederlandsche Veieen. „Ons Leger", is een brief opgenomen van den minister van Defensie, ,den heer J. J. G. van Dijk, waarin deze aan het bestuur der vereeni ging mededeelt, dat hij zich genoopt ziet, zoowel zijn functie van voorzitter, als die van bestuurslid neer te leggen. „Ik be hoef u nauwelijks te verzekeren, dat dit afscheid van de Vereeniging, waarvan ik sedert November 1925 het voorzitter schap heb mogen vervullen, mijl niet ge makkelijk valt." De minister eindigt met de woorden: „Moge de Vereeniging krachtig voortgaan de weerbaarheidsge dachte in ons volksleven te versterken." De redactie van „Ons Leger" teekent hierbij, het volgende aan: „Het ligt voor de hand, dat dit heen gaan de medebestuursleden die® heeft ge troffen. Natuurlijk was er vreugde onder ons over de zeer eervolle benoeming tot mi nister van Defensie, waarmee wijl Zijne Excellentie onze eerbiedige gelukwen- scben aanbieden. Er was ook groote voldoening ,over deze benoeming, die in breede kringen met groote ingenomenheid is begroet. Vooraanstaande personen in handel en industrie, die den nieuw benoemden minister in de jaren, die achter ons lig gen, van nabij hebben leeren kennen uit de bijeenkomsten, waarin hij als voorzit ter van onze vereeniging heldere uiteen zettingen gaf omtrent de taak van onze weermacht te land en ter zee in Neder land en Nederlandsch-Indië, hebben ons blijk gegeven van die ingenomenheid. Wij meenen te weten, dat deze bijeenkomsten zeer veel hebben bijgedragen tot een groo- tere waardeering der weermaobt. De keerzijde van deze benoeming is bet verlies dat de vereeniging lijldt in een voorzitter, die moeilijk te vervangen is. Tal van vergaderingen en bijeenkomsten zijn bijlzonder wel geslaagd onder zijn tactvolle, krachtige leiding. Mede is aan zijn initiatief en leiding te danken dat samenwerking werd verkregen tusschen verschillende organisaties, die zich bewe gen o® het gebied van propaganda voor de weermacht. Onze Vereeniging dankt aan deze lei ding de plaats, welke zij te midden van die organisaties inneemt. Het dagelijksch bestuur, dat geregeld met den voorzitter samen kwam, zal den opgewekten, zaakkundigen leider zeer missen. Wij verwachten voor de weermacht zelve een tijdperk van opbloei en reor ganisatie, waarin het den minister gege ven zal zijn weer op te bouwen, wat door allerlei omstandigheden verloren is ge gaan. De gedachtei, dat zijn optreden voor de weermacht van het grootste belang is te achten, is dan ook als een pleister op de wonde, geslagen door het aftreden als voorzitter. Moge het Zijhe Excellentie gegeven zijn te verwezenlijken wat hij! zich heeft voor gesteld in het belang van Weermacht en Volk." Gevechten ten Zuiden van Tientsin. Voortdurende troepenbewegingen. Volgens een bericht uit Nanking zijn bij Foelintsin, 35 km ten Zuiden van Tient sin, Ghineescbe en Japansche troepen slaags geraakt. In Ghineescbe kringen maakt men hieruit op, dat de Japanners hun linies naar het Zuiden willen ver plaatsen. D'e Japansche generale staf te Tientsin meldt, dat vliegtuigen Ghineesche troepen die uit Kalgan kwamen en naar Hopei trokken, hebben gebombardeerd en tot staan gebracht. Verscheidene treinen wer den getroffen door bommen, welke vele slachtoffers maakten. Twee Ghineesche regimenten zijn aangekomen te Patio-ei', 60 km ten Zuiden van Natsjang, waar zich de troepen samen trekken, die Tient sin en Tangkoe ontruimd hebben. Tus- schen Peiping en Tientsin rijdt dagelijks één trein. Volgens Ghineescbe persberichten zijn in Kobe en omgeving opnieuw 60.000 re servisten aangekomen. Naar Formosa zijn groote hoeveelheden wapens en munitie verscheept voor het geval, dat 'het in Zuid Ohina tot botsingen zou komen. Geruchten afkomstig uit Japansche kringen doen vermoeden, dat Japan bij eventueele onderhandelingen demilitari seering van het gebied tusschen Peking en Tientsin zal eischen, alsmede erken ning van Mantsjoekwo. Indien dit juist is, dan valt wel te verwachten, dat Nanking niet in onderhandelingen zal treden. De militaire leiders, ook die van Kwangsi, Sjantoeng, Sjaasi, Kanton en Hoenan, zijn allen te Nanking bijeen om met maar schalk Tsjiang Kai-sjek te confereeren over den toestand in China en om plan nen te maken voor tegenstand. „CHINA MOET JAPAN UITPUTTEN". In een radiotoespraak heeft het lid van den politieken raad van Hopei en Tsja- 'har, Wang Tsjing-wei o.a. verklaard: „Wij zullen ten strijde moeten trekken. Indien een sterk land een aanval doet en op een snelle overwinning hoopt dan moet China, als zwak land, het heil zoeken in een uitputtingsoorlog. China moet er voor zorgen, dat de strijd zal duren tot zijn tegenstanders uitgeput zullen zijn. Wang Tsjing-wei besloot zijn rede met er op te wijzen, dat China alleen op zich zelf moet rékenen in dezen verdedigings oorlog. De overige mogendheden, zelfs de vrienden en zij, die het recht willen ver dedigen, zullen aarzelen op te treden, al leen om een mogendheid, welke wordt aangevallen, te helpen. Brunete weer heroverd? Generaal 'Miaja heeft in tegenwoor digheid van buitenlandsche journalisten een overzicht gegeven van de gevechten tijdens de laatste drie weken aan het front van Madrid. Hij zei, dat de kracht van het regeeringsoffensief was gebleken uit de bezetting van de dorpen Brunete, Quijorna, Villanueva de la Canada en Villanueva del Pardillo. Weliswaar zijn de rebellen er in ge slaagd Brunete te heroveren, maar de regeeringstroepen zijn over een front van zestien kilometer opgerukt. De rebellen verloren meer dan 20.000 dooden. De re geeringstroepen maakten 2000 gevange nen en schoten tal van vliegtuigen naar beneden. Door het offensief, besloot Miaja, heb ben wij vliegtuigen en artillerie van an dere fronten naar Madrid kunnen over brengen. D'e opmarscb van den vijand in het noorden is tot staan gekomen en daar hebben wij onze troepen kunnen re- organiseeren en tenslotte zijn de rebel lentroepen, die van andere fronten naar Madrid werden overgeplaatst, vernietigd. Van de zijde der opstandelingen wordt echter gemeld: Troepenafdeelingen van Franco zijn gisteren de provincie Guenca binnenge rukt. Men beschouwt dit in rebellenkrin- gen als een van de grootste successen. In minder dan twintig dagen zijn de op standelingen hier 45 kilometer opgerukt. De provincie Guenca ligt ongeveer mid den tusschen Madrid en Valencia. De rebellen hebben laten weten, dat schepen, die levensmiddelen enz. hebben aangebracht voor -de Spaansche regee ringstroepen, niet de haven van Bilbao mogen binnenkomen. „Belangrijke stap vooruit tot opklaring van de atmosfeer", zegt Ciano. In een interview met een buitenland- scben journalist, dat door de Italiaansche ambassade te Londen is gepubliceerd, heeft de Italiaansche minister van bui tenlandsche zaken, Giano, als zijn oordeel te kennen gegeven, dat een belangrijke stap voorwaarts is gedaan o® den weg naar opklaring van de atmosfeer en het wegnemen van wederzijdsöhe achterdocht en wantrouwen. Hijl zeide, dat de jongste redevoeringen van Eden en Duff Cooper het terrein ge- effend hadden voor een zeer belangrijke briefwisseling tusschen den duce en den eersten minister Chamberlain. Er bestaat thans, aldus Giano, de op rechte wensch tot overeenstemming te komen, te meer daar beide partijen eens gezind bleken in -de erkenning, dat de belangen van Eh geland en Italië noch in de Middellandsche Zee noch elders met elkaar in botsing komen. Giano was integendeel zelfs van mee ning, dat de belangen der beide landen elkaar aanvullen. De Britsche bladen melden, dat op de Italiaansche ambassade verklaard werd, dat Italië vastbesloten is, oprecht te stre ven naar wederzijldsch begrijpen, als bij drage voor den Europeeschen vrede. De verklaring van Ciano wordt alge meen te Londen beschouwd als een nieuw bewijs voor de verbetering in den toe stand. Men is er zeer over voldaan, dat de meening van Giano overeenstemt met de opvatting, die Eden in het Lagerhuis heeft uiteengezet. Bovendien waardeert men het, dat Ita lië begrijpt, dat geen enkele verbetering in de Britsch-Indisohe betrekkingen ten koste van de verhouding tusschen Londen en Parijs zal tot stand komen. Uit Rome wordt nog gemeld: In een commentaar op het onderhoud dat Giano aan de „Universal Service" heeft ver leend, tracht de „Giornale d'Italia" te be wijzen, dat er tusschen Italië en Enge land geen enkel interessen-conflict be staat: „Beide mogendheden hebben er een zelfde belang bij, bun verbindingswegen te beschermen in de Middellandsche Zee en in de Roode Zee. De ontwikkeling van Ethiopië, verre van de Britsche belangen te schaden, kan niet anders dan voordeelig zijn voor de naburige Engelsche (kolonies. "Wat Spanje betreft, kunnen Italië en Engeland slechts één belang hebben en dat is, dat de Spaansche staat sterk en gezond, worde en zich te bevrijden weet van de communistische revolutionaire besmetting." Het tempo zal in 1938 worden volgehouden. Naar Hector Bywater, de maritieme correspondent van de Daily Telegraph schrijft, zal het vlootprogramma voor '38 waarschijnlijk niet bij dat voor dit jaar ten achter staan, hoe uitgebreid dit ook moge zijn. Men verwacht het op stapel zetten van drie of vijf linieschepen, zes of zeven kruisers en de noodige torpedo- bootjagers, duikhooten en andere kleine schepen. Ook zal men het personeel nog verder uitbreiden, tot ten minste 125.000 man. Voorts zal het aantal vliegtuigen op de vloot d.w.z., op speciale vliegtuigschepen en op schepen met een catapult van 230 o® 550 gebracht worden. Het aantal vliegtuigen op vliegtuig moederschepen en catapultschepen zal in de komende vier jaar vermeerderd wor den van 230 tot rond 550. Eind 1937 zullen nieuwe oor logsschepen in aanbouw zijn met een totale tonnage van 664.000 ton. Dit cijfer is, naar men ge looft, een record voor vredestijd. Het bouwprogram omvat -de volgende schepen: vijf slagschepen van elk 35.000 ton, vijf vliegtuigmoederschepen, een van 22.000 ton en vier van 23.000 ton, acht kruisers van 9000 tot 10.000 ton, vijf kruisers (van 8000 ton en 7 kruisers van 5300 ton, voorts 16 torpedojagers van 1650 ton, 18 onderzeeërs van 540 tot 1520 ton en nog een aantal kleinere schepen. OOK AMERIKA MODERNISEERT ZIJN MARINE. Ook het Amerikaansche departement van Marine is voornemens de vloot het volgende jaar in een nog sneller tempo uit te breiden. Admiraal William Leahy heeft den journalisten medegedeeld, dat het depar tement in de volgende zitting van het Congres suppletoire credieten zal vragen voor den bouw van twee pantser schepen en twee lichte 'krui sers. Dé admiraal zeide, dat het de be doeling is, voort te gaan met den houw Van oorlogsschepen tot de grenzen van het oude vlootverdrag van Londen bereikt -zijn en tevens oudere oorlogsschepen, die niet meer aan de moderne eischen vol doen, door nieuwere te vervangen. 'Bovengenoemde twee nieuwe pantser schepen zullen evenals de twee andere pantsersehepen, welker bouw onlangs door het Congres werd goedgekeurd, de oudste vier van de zeven pantserschepen, die de leeftijdsgrens gepasseerd zijn, ver vangen. De Amerikaansche oorlogsvloot zal steeds de beschikking hebben over vijf tien pantserschepen, het maximum, dat door het vlootverdrag werd toegestaan. TEGEN DE VALUTAWINSTEN IN BELGIë. Verplichte opgave van alle transacties. De Nationale Bank in België, de par ticuliere banken en de effectenmakelaars hebben van het departement van finan ciën onderricht ontvangen in verband met de toepassing van de wet op de devaluatiewinsten. Alle aankoopen van goud, en van buitenlandsche devie zen, die plaats hebben gehad van 1 No vember 1934 tot 29 Maart 1935, moeten binnen 14 dagen opgegeven worden met vermelding van naam en adres van cliënten. Het katholieke dagblad La 1 ibre B e 1 g i q u e verzekert in dit verband, dat deze onderrichtingen in de finan- ciëele kringen groote beroering hebben verwekt en dat de leiders van de bank instellingen eerlang zullen beraadslagen over wat zij beschouwen als een poging tot schending van het beroepsgeheim. Ook Records op de binnenlandsche lijnen. In de maand Juli vervoerde de K. L. M. 1121 passagiers van en naar Haam stede. Een booger aantal werd tot nu toe op deze lijn in één maand nog niet bereikt. Bijna 1200 luchtreizigers in één maand beteekent een gemiddeld vervoer van 40 passagiers per dag. Dat bet binnenlandsche vervoer zich sterk ontwikkelt moge voorts blijken uit bet vervoersrecord van Zaterdag j.l., toen de K.L.M. op haar lijnen naar Vlis- singen (Knocke), Eindhoven, Twente, Groningen en Texel 354 passagiers mede- nam. Van dit hooge aantal nam de Zeelandlijn 145 voor haar rekening, terwijl Texel, waarheen Zaterdag 6 extra toestellen vertrokken, in dit vervoer een aantal van 134 reizigers had. in beurskringen zou men ongerust zijn. Vooral de verplichting ook opgave te doen van de verrichtingen van cliënten van buitenlandsche nationaliteit, zou op verzet stuiten. De belasting in kwestie bedraagt 20 pet. Zij slaat onder meer niet op aan koopen van goud of deviezen, die tot doel hadden beroepsrisico's te dekken, noch op soortgelijke aankoopen, die voor 29 Maart 1935 door verkoopen ongedaan zijn gemaakt. DE ONBEWAAKTE OVERWEG. Een Fransche uitvinding. Een Fransch ingenieur, Montagné ge- heeten, heeft een vernuftig toestel uitge vonden, waarmee te Parijs proeven zijn genomen ter waarschuwing van automo bilisten tegen een (onbewaakten) over weg. Dit procédé werkt des te sterker naarmate de trein grooter snelheid heeft en dies meer moeite moet ondervinden om vaart te minderen. De seinen zijn ach tereenvolgens vier vertikale gloei'buizen, op 400 m afstands een welving in het wegdek, 100 m verder een lichtende paal, op 200 m van den overweg een tweede welving en eindelijk op 100 m van den overweg een vertikaal gericht en bijna verblindend licht, dat zelfs den slaperig- sten chauffeur doet remmen of stoppen. Dit alles gaat van waarschuwende ge- luidsseinen gepaard. Mocht eindelijk een auto op de rails een panne krijgen, dan moet de zwaarte van den wagen zelf een naderenden trein automatisch tot staan brengen. ENGELSCH VLIEGTUIG VERONGELUKT. Aantal dooden bij R.A.F. thans 81. Een lestoestel van de Engelsche mili taire luchtmacht is bijl Sutton Bridge in Cambridgeshire gevallen en vernield. De twee inzittenden kwamen om het leven. Dit is het 52ste ongeluk bijl de lucht macht in dit jaar: 81 menschen hebben sedert 1 Jan. den dood gevonden. HEVIG ONWEER BOVEN LONDEN. Eén hevig onweer, dat verscheidene uren duurde, heeft gistermiddag boven het Noordelijke deel van groot-Londen gewoed en heeft ernstige schade aange richt aan de telefoonlijnen en de electri- citeitsleidingen. SLACHTOFFERS VAN MIJNRAMP GEVONDEN. Zes lijken van slachtoffers van de mijn ramp, die zich o® 1 Oct. 1936 te La Bou- verie bij Bergen bad voorgedaan, zijn pas gisteren uit de mijn opgehaald. Toen de ramp plaats had zag men zich genood zaakt in de mijn een muur op te trékken daar men den brand niet meester kon worden. Zoo bleven op een diepte van 950 meter acht lijken over. Gisteren wer den 6 dier lijken teruggevonden. Zij: wa ren niet verkoold, maar zagen er uit als mummies. Het blijkt dus, dat de slacht offers aan verstikking overleden zijh. REUSACHTIG DUITSCH VLIEGTUIG GEREED. Kajuit grooter dan de restauratiewagen van een trein. Naar gemeld wordt, is in de Junker- fabrieken thans voltooid de Ju 90, pro totype van een viermotorig verkeersvlieg tuig, dat waarschijnlijk in een nabije toekomst op alle voorname luchtlijnen der Deutsche Lufthansa gebruikt zal worden. Het toestel heeft afmetingen, die groo ter zijn dan die van een spoorwegwagon. De grootste afmetingen van de Ju 90 cabine zijn namelijk 3X10 M„ de inhoud is 55 kub. meter. Deze enorme ruimte kan op verschil- Binnenland. E'en groote dag voor de Jamboree. Radio-telefoonverkeer met Indië. Kapitein Koppen in ons land terugge keerd. Buitenland. Het Japansch-Ghineesehe conflict. De verhouding tusschen Engeland en Italië. Vlootversterking door Engeland en Ame rika. lende wijzen ingericht worden; bij het prototype is zij verdeeld in vijf eabines voor acht passagiers elk, met „rookcou- pé's" voorin, die met een deur van de afdeelingen niet rooken gescheiden zijn. Voorts zijn er: garderobe, keuken, vracht en bagageruimen, twee toiletten enz. De spanwijdte van het toestel bedraagt 35 M„ het vleugeloppervlak is 184 vierk. meter. Het totaal gewicht is 20 ton, waar van vier ton nuttige last. Het toestel is gebouwd voor vier mo toren van 800 of meer P.K, elk; afhan kelijk van het vermogen der motoren, bedraagt de maximum snelheid 350380 K.M. per uur, GODLOOZEN-CONFERENTIE TE MOSKOU. Nieuwe plannen voor een versterkte actie Dinsdag is te Moskou een conferentie begonnen van officieel door den Sovjet staat aangewezen agitatoren van den bond der godloozen. De leider der godloozen-organisaties, Jaroslawski-Gubelmann, heeft een rede gehouden over nieuwe plannen voor een versterkte godloozenpropaganda. Aan de conferentie nemen meer dan duizend functionarissen der godloozen- beweging deel. LONDEN RUIM ACHT MILLI0EN INWONERS. Volgens de jongste volkstelling, waar van het resultaat thans bekend is ge maakt, telde Groot-Londen op 30 Juni j.l. acht millioen 203.942 zielen. GROOTE DRUKTE BIJ DE SPOORWEGEN. Duizenden vacantiegangers naar Zwitserland. De laatste dagen van Juli en de eerste van Augustus is er op de Spoorwegen buitengewoon druk gereisd. Zaterdag en Zondag j.l. zijn tienduizenden naar de Jamboree getrokken, terwijl in de afge- loopen week de uittocht naar Zwitser land wel zijn hoogtepunt bereikte. Niet minder dan 4200 reizigers ver trokken Vrijdag, Zaterdag en Zondag met het Zwitsersche Hotelplan met extra-treinen van Den Haag naar Basel. Te Utrecht werden aan het Centraal Station Zaterdag en Zondag j.l. ingeza meld resp. 15.400 en 13.200 plaatsbewij zen, zoodat aldaar in twee dagen een kleine dertigduizend reizigers aankwa men, behalve nog de abonné's. ONZE SCHEPEN IN DE SPAANSCHE WATEREN. Aflossing van de „Johan Maurifs van Nassau". Naar wij vernemen komt Hr Ma mijnenveger „Willem van E!wijck" van daag te Den Helder om de po- litie-inspectie van de visscherij te aan vaarden. Dit staat in verband met het vertrek van Hr Ms mijnenlegger „Nautilus" naar de Spaansche wateren om daar tijdelijk Hr Ms „Johan Manrits van Nassau" af te lossen. TOEZICHT OP DEN INVOER VAN DRUKWERKEN IN SURINAME. De gouverneur van Suriname heeft een ontwerp-verordening ingediend, houden de bepalingen omtrent drukwerken. De bedoeling is den toevloed van gezagson dermijnende drukwerken, welke onge- wenscht grooten omvang aanneemt, voor namelijk uit Nederland afkomstig en al daar gedrukt, aan banden te leggen. De gonvernenr acht ongebreidelden invoer van dergelijke twijfelachtige lectuur niet langer duldbaar. Naar gemeld wordt, zou de oorzaak zijn een onlangs aangehouden partij ge schriften van de vereeniging Rusland van Heden. Het Instructiebataljon. Naar verluidt, zouden bij bet Depar tement van Defensie in verband met het te verwachten tekort aan kader bij de a.s. legerorganisatie plannen in voorbe reiding zijn, het eenige jaren geleden opgeheven instructiebataljon opnieuw in jj

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1937 | | pagina 1